Ik had even snel gezocht voordat ik het bericht plaatste en ging van het eerste antwoord uit:quote:Op maandag 27 november 2023 00:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In de tekst staat stroke = beroerte (hersenbloeding of herseninfarct).
Ja, de google vertaler geeft het ook als de vertaling van ‘stroke’, maar dat klopt dus niet, helaas.quote:Op maandag 27 november 2023 09:56 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik had even snel gezocht voordat ik het bericht plaatste en ging van het eerste antwoord uit:
[ afbeelding ]
Ik 40 jaar geleden.quote:Op maandag 27 november 2023 18:15 schreef Litpho het volgende:
Ik heb ze zo'n twintig jaar geleden live gezien en dat stond als een huis. Vanavond toch maar weer eens opzetten.
Aardige vent was datquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 17:54 schreef Gehenna het volgende:
Ik hoor net dat mijn oudcollega 'E. Dakgoot' een paar maand geleden plotseling was overleden, op 41-jarige leeftijd. Speelde in verschillende noise en industrial projecten, o.a. in Paralodia en FCKNBSTRDS
Klopt, zie iggyinthehouse in MUZ / Post hier pas overleden muzikanten #26quote:Op woensdag 29 november 2023 21:15 schreef StrummerMan het volgende:
Drummer Palli Gudmundsson (1957-2023) maakte ongenadige herrie met De Raggende Manne
https://www.parool.nl/ams(...)ende-manne~b36f1ed0/
Oh ja, wat staat er dan oud nieuws in de krant vandaag.quote:Op woensdag 29 november 2023 21:16 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Klopt, zie iggyinthehouse in MUZ / Post hier pas overleden muzikanten #26
Het lijkt mij (kan het niet lezen) een wat uitgebreider stuk, niet gebracht als nieuws maar als verdieping.quote:Op woensdag 29 november 2023 21:29 schreef StrummerMan het volgende:
[..]
Oh ja, wat staat er dan oud nieuws in de krant vandaag.
Ik kan het stuk ook niet lezen, maar het is mooi dat deze aandacht aan hem besteed wordt…quote:Op woensdag 29 november 2023 21:29 schreef StrummerMan het volgende:
[..]
Oh ja, wat staat er dan oud nieuws in de krant vandaag.
quote:Drummer Palli Gudmundsson (1957-2023) maakte ongenadige herrie met De Raggende Manne
Veertig jaar was hij docent op de Muziekschool Amsterdam, en ondertussen leefde hij zich uit op de drums van de iconische band met ‘hectische jazzpunk’ De Raggende Manne. Palli Gudmundsson overleed onverwachts, 65 jaar oud. ‘Het was een heel lieve man, maar ook wel zelfkanterig.’
Drummer Palli Gudmundsson had een bijzonder leven. Overdag gaf hij drumles op de Muziekschool Amsterdam, het liefst aan jonge kinderen. Maar ’s avonds maakte hij ongenadige herrie met De Raggende Manne en, in de woorden van gitarist Thijs de Melker, ‘flirtte langs de rafelranden van het leven’.
Zijn zoon Gudjon Gudmundsson: “De tijd van mijn vader met de band kon nog weleens turbulent zijn en hij vertelde altijd dat zijn werk bij de muziekschool hem stabiliteit gaf. Het hield hem boven water. Niet financieel, maar in zijn leven in het algemeen.”
Een briljant gevoel voor humor. Groot liefhebber van natuur en dieren, zijn kat voorop. Maar ook getroebleerd, met een destructief randje. En boven alles: ongelofelijk muzikaal.
Improviseren
De Melker, naast gitarist ook medeoprichter van De Raggende Manne: “Hij kon heel goed improviseren. Dat had hij ook nodig in het leven, want hij had wat tegenstrijdigheden. Een heel lieve man, maar ook wel zelfkanterig. Wat kan ik zeggen. IJslandse mensen zien het leven soms iets donkerder dan een Nederlander.”
Palli Gudmundsson werd in 1957 geboren in Hilversum in een gezin met twee zussen, een Nederlandse moeder en een IJslandse vader. Zijn moeder overleed toen hij twaalf was. Zoon Gudjon: “Mijn vader heeft dat zijn hele leven moeten verwerken.”
Gudmundsson studeerde aan het Conservatorium in Hilversum en vertrok naar Amsterdam. Hij werd de drummer van De Raggende Manne, de iconische band met ‘hectische jazzpunk’ rondom Bob Fosko.
Leidende rol
De Raggende Manne bereikten een cultstatus met hun nummer Poep in je hoofd, met het lyrische refrein ‘Zal ik jou eens lekker in je bek schijte/Of heb je al poep/Poep in je hoofd?’ Een jaar later, in 1996, hadden ze een gastoptreden bij die andere meesters van de ontregeling: Jiskefet. De Raggende Manne speelden Poep in je hoofd in het studentenhuis van De Lullo’s. Het fragment is te vinden op YouTube.
In dat fragment valt het aanstekelijk blije hoofd van Gudmundsson op. “Hij was gewoon echt altijd blij,” zegt De Melker. “En hij had best een leidende rol in de band. Fosko was de frontman, hij trok alle aandacht, en terecht, maar veel van onze nummers kwamen improviserend tot stand, en het was Palli die heel vaak begon met een ritme. Zonder zijn basis hadden we al die gekke dingen nooit kunnen maken. Daar heeft hij te weinig credits voor gehad.”
Woeste verschijning
Al die tijd, veertig jaar lang, gaf Gudmundsson ook les op de Muziekschool Amsterdam. “Hij had een soort woeste verschijning,” zegt Wouter Widlund, die les van Gudmundsson kreeg, net als zijn zoontje. “Als hij door de muziekschoolgang liep, dacht je: wat is dat voor een gast? Maar hij was een heel goede leraar, zeker ook voor kinderen. Het was een soort snoepwinkel bij hem.”
Half november overleed Gudmundsson op 65-jarige leeftijd, volkomen onverwachts aan hartfalen. Zijn oudste zoon, Palli, vond hem enkele dagen later in zijn huis op het Frederik Hendrikplantsoen in Oud-West. Zoon Gudjon: “Hij lag rustig in zijn bed. Zijn hart is opgehouden met kloppen. Het is zo oneerlijk dat hij niet van zijn oude dag heeft kunnen genieten.”
Komende donderdag wordt Palli Gudmundsson gecremeerd op Zorgvlied. ’s Avonds is een besloten bijeenkomst met toespraken en muziek in de grote loods op het NDSM-terrein. De Melker: “Hoe lastig Palli af en toe ook voor zichzelf en voor anderen kon zijn, je kon op hem vertrouwen. Hij was er altijd, zowel muzikaal als menselijk.”
Over de auteur: Hans van der Beek werkt al ruim 25 jaar voor Het Parool. In het verleden had hij populaire rubrieken als Hans Halveert en Schuim, nu schrijft hij vooral Amsterdamse achtergrondverhalen en reportages.
quote:Op woensdag 29 november 2023 21:15 schreef StrummerMan het volgende:
Drummer Palli Gudmundsson (1957-2023) maakte ongenadige herrie met De Raggende Manne
https://www.parool.nl/ams(...)ende-manne~b36f1ed0/
Oh neequote:Op donderdag 30 november 2023 13:09 schreef pipster het volgende:
https://news.sky.com/stor(...)-dies-at-65-13008760
The Pogues star Shane MacGowan, best known for Christmas hit Fairytale Of New York, dies at 65
Gezien zijn levensstijl is 65 niet eens zo gek.quote:Op donderdag 30 november 2023 13:09 schreef pipster het volgende:
The Pogues star Shane MacGowan, best known for Christmas hit Fairytale Of New York, dies at 65
Volgens mijn broertje is dat 237 in MacGowanjaren.quote:Op donderdag 30 november 2023 13:13 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Gezien zijn levensstijl is 65 niet eens zo gek.
Mooie concerten met hem meegemaakt...
RIP Shane.quote:You scumbag, you maggot
You cheap lousy faggot
Happy Christmas your arse
I pray God it's our last
Zijn verjaardag is/was ook op Kerstmisquote:Op donderdag 30 november 2023 13:09 schreef pipster het volgende:
Van Morrisonquote:Op donderdag 30 november 2023 13:20 schreef Scorpion_17 het volgende:
Houdt Ierland nog levende muzieklegendes over? Sinead, dolores, shane
Bonoquote:Op donderdag 30 november 2023 13:20 schreef Scorpion_17 het volgende:
2007 stonden The Pogues op Lokerse Feesten. 2010 Dranouter, 2011 in Antwerpen.quote:Op donderdag 30 november 2023 13:48 schreef Nielsch het volgende:
Was groot fan van Shane's muziek en teksten. Paar keer live gezien, laatste keer op Lokerse Feesten 2012 of 2013 ofzo.
Haha 2007 dan. Tijd gaat snel.quote:Op donderdag 30 november 2023 13:54 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
2007 stonden The Pogues op Lokerse Feesten. 2010 Dranouter, 2011 in Antwerpen.
Het is geen Ier al woonde ie er nu wel al een tijdjequote:Op donderdag 30 november 2023 13:20 schreef Scorpion_17 het volgende:
quote:Op donderdag 30 november 2023 14:14 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Het is geen Ier al woonde ie er nu wel al een tijdje
Ik zou hem geen Engelsman noemen.quote:Shane Patrick MacGowan was born in Kent on 25 December 1957 while his Irish parents were visiting relatives. He spent the first six years of his childhood in a rural idyll in Tipperary before his family moved to live in England.
Niet Philip Chevron? Ook te vroeg overleden uiteraard.quote:Op donderdag 30 november 2023 14:21 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Nou, vooruitShane was wel meest Ierse van The pogues
Ditquote:
Met de Popes heb ik wel in het Burgerweeshuis in Deventer gezien , ik weet er nog weinig vanquote:Op donderdag 30 november 2023 15:49 schreef Felixa het volgende:
In de jaren 80 toch wel geweldige concerten gezien van The Pogues. Vredenburg, Jaap Eden Hal.
Bij eentje zong ie een tijd naast de microfoon zodat het niet op de radio uitgezonden (KRO?) kon worden.
En natuurlijk de trieste afgang op Pinkpop met The Popes. Ik stond erbij en ik keek ernaar.
Niet heel bekend en past ook misschien niet direct in hetzelfde straatje, maar Fontaines D.C. is best lekker bezigquote:Op donderdag 30 november 2023 13:20 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ook mede-oprichter van de Moody Blues…quote:Op dinsdag 5 december 2023 18:02 schreef Peter88Online het volgende:
Denny Laine, gitarist bij The Moody Blues en Wings
Ah wat triestquote:Op dinsdag 5 december 2023 18:02 schreef Peter88Online het volgende:
Denny Laine, gitarist bij The Moody Blues en Wings
quote:Op zaterdag 9 december 2023 20:31 schreef Symphonic het volgende:
Moeder Paay is onlangs overleden.
Een van de Star Sisters. 97 geworden.
https://www.nu.nl/achterk(...)en-beetje-terug.html
Toch wel, hoewel haar bijdrage minimaal was en ze 1 keer een TV optreden heeft gedaan met haar dochters.quote:
quote:De groep werd bij wijze van grap opgericht in 1983 en bestond aanvankelijk uit Patricia Paay, Yvonne Keeley en hun moeder Elles Paay. Laatstgenoemde werd vervangen door Sylvana van Veen vanaf het moment dat de groep professionele vorm ging krijgen.
quote:
quote:
Leuke band was dat, moet ik eens weer gaan luisterenquote:
Van de Canadesche rockband die decennia meegingen en waarvan de naam eindigde met 'Rush'quote:
quote:Op zondag 17 december 2023 09:37 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Van de Canadesche rockband die decennia meegingen en waarvan de naam eindigde met 'Rush'
quote:Soms denk je wel eens dat iedereen die je kent voor altijd en eeuwig blijft leven . Dat is helaas niet zo ... Afgelopen woensdag 13 december is de voormalig zanger-bassist van Kadaverbak , Bertjan Zuidema overleden . En altijd weer triest om dit te horen .
Om Bertjan te herdenken wordt er vrijdagavond 22 december een concert gegeven met medewerking van In't Nauw en Oppakkuh!
Het vindt plaats in O.R.K.Z. in Groningen . Details over openings en aanvangstijden volgen nog .
Om de herinnering aan BJ voor altijd blijvend te houden ...
Het ga je goed ouwe , waar je ook maar uithangt ...
Bertjan Zuidema , 1-2-1963 13-12-2023
quote:Remembering Tim Norell - Renowned Composer Passes Away at 68
Tim Norell, the composer whose extraordinary talent elevated pop music into an art, died on Saturday, December 16th, in Stockholm after a long battle with a serious illness. He was 68.
Widely regarded as one of the greatest songwriters in Swedish pop history, Tim was the composer behind a long list of international megahits such as "Oh Susie," "Flash In the Night," "Ten O'Clock Postman," and Swedish classics like "En dag," "Dansa i neon," and "Give My Life," among many others.
With his pop group Secret Service, the song "Oh Susie" topped the charts in 29 countries.
During the '80s and '90s, Tim was behind a long series of hits performed by some of the biggest Swedish artists of the time.
Some examples of the music he wrote include "Dansa i neon" with Lena Philipsson, "Allt som jag känner" with Tommy Nilsson & Tone Norum, "Give My Life" with Army of Lovers, "It Started with a Love Affair" with Jerry Williams, and "Jeannie's Coming Home" with The Boppers.
quote:Op maandag 18 december 2023 18:42 schreef StrummerMan het volgende:
R.I.P. Amp Fiddler: een onderbelichte legende die weigerde in genres te denken
https://www.hiphopinjesmo(...)in-genres-te-denken/
https://en.wikipedia.org/wiki/Amp_Fiddler
quote:Fiddler was credited with introducing hip-hop producer J Dilla to the Akai MPC sampling drum machine
https://www.ad.nl/den-haa(...)-overleden~ac215769/quote:Op dinsdag 19 december 2023 08:44 schreef Dagoduck het volgende:
Rob van Kreeveld, o.a. pianist van Paul van Vliet. 82 jaar. Bron: krant.
F&S / Overleden Acteurs & Actrices Deel #11quote:Op dinsdag 19 december 2023 13:37 schreef bazbo het volgende:
Linda van Dijck.![]()
Sprak tekst op de Ekseption-plaat Beggar Julia's Time Trip.
Of telt dat niet?
Dagoduck heeft riazop-corveequote:Op dinsdag 19 december 2023 13:37 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik ken precies niemand die de afgelopen 7 dagen zijn genoemd
Verschillende liedjes van Linda van Dyck op youtubequote:Op dinsdag 19 december 2023 13:37 schreef bazbo het volgende:
Linda van Dijck.![]()
Sprak tekst op de Ekseption-plaat Beggar Julia's Time Trip.
Of telt dat niet?
Iemand moet het doen.quote:Op dinsdag 19 december 2023 13:46 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Dagoduck heeft riazop-corvee
Koel. Wist helemaal niet dat ze liedjes zong.quote:Op dinsdag 19 december 2023 13:55 schreef maily het volgende:
[..]
Verschillende liedjes van Linda van Dyck op youtube
quote:Op zondag 24 december 2023 10:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Laura Lynch van de dixie chicks is overleden bij een auto ongeluk ze werd 65
quote:As reported by the Embryo Facebook page, Chris Karrer has passed away. An absolute musical genius, he was a founding member of the Amon Düül commune and mainstay of Amon Düül II, playing guitar, violin and sax. He also played with Embryo.
quote:Op woensdag 3 januari 2024 15:14 schreef OProg het volgende:
https://strawberrybricks.com/guide/blogs/chris-karrer-rip
[..]
BREAKING: Acteur en zanger David Soul (rechts), bekend van zijn rol in de televisieserie Starsky & Hutch, is op 80-jarige leeftijd overleden zo bevestigde zijn vrouw Helen Snell vandaag... R.I.P.quote:Op woensdag 3 januari 2024 15:53 schreef Geluiden het volgende:
Begint het nu alweer met die dode helden.
Dubbelquote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:02 schreef MadMaster het volgende:
David Soul, a.k.a. Hutch van Starsky, is op 80-jarige leeftijd overleden…
https://www.ad.nl/show/ac(...)-overleden~af0f5571/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |