ik was in keulen eergisteren en dat kon daar niet echt hoor.. allemaal schuin aflopende vuilnisbakken waar je niks op kon zetten (uiteraard kon je het wel aan een zwerver geven die ergens langs een gevel zat)quote:Op vrijdag 8 september 2023 17:29 schreef HSG het volgende:
[..]
In Duitsland kun je flessen/blikken bovenop de prullenbakken zetten voor de daklozen.

Lekker met de wind ja.quote:Op vrijdag 8 september 2023 17:29 schreef HSG het volgende:
[..]
In Duitsland kun je flessen/blikken bovenop de prullenbakken zetten voor de daklozen.

Altijd hetzelfde hier. Gewoon constant mensen met drie vuilniszakken vol met blikjes. Sta je dan te wachten met twee flessen...quote:Op woensdag 13 september 2023 22:35 schreef jakosi het volgende:
Het is echt een drama, in Amsterdam zijn bij de supermarkten de machines ofwel kapot, ofwel er staat iemand 1000 blikjes in te leveren.

openbrekers laten betalenquote:Op donderdag 14 september 2023 17:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In Amsterdam kosten opengebroken vuilnisbakken al een ton:
https://www.at5.nl/artike(...)open-tot-100000-euro

Herkenbaar. Geregeld zijn die apparaten naar de gallemiezen en daar sta je dan. Ik gebruik zelf nog nauwelijks blikjes, maar omdat ze na een deukje al niks meer waard zijn, kun je stellen dat sommige partijen hier gewoon beter van worden.quote:Op donderdag 14 september 2023 23:06 schreef jakosi het volgende:
Ik vind het wel weer zonde van het geld. Je kan je statiegeldflessen niet kwijt maar betaalt er wel voor. Weer iets dat de koopkracht ondermijnt, behalve voor de statiegeldzoekers.
Laatst kwam ik met mijn zak opgespaarde statiegeldflessen bij de supermarkt en ik trof er enige 'rapers' die dachten dat ik 1 van hun was. Gemoedelijke sfeer. Wel kon ik weer huiswaarts want het apparaat was kapot. De volgende keer trof ik enkele zigeuners, ook toen was het apparaat kapot. Wederom huiswaarts gegaan en de zak, die inmiddels door de duiven is ondergescheten, wordt voller en voller.

Een deukje idd.quote:Op vrijdag 15 september 2023 08:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Herkenbaar. Geregeld zijn die apparaten naar de gallemiezen en daar sta je dan. Ik gebruik zelf nog nauwelijks blikjes, maar omdat ze na een deukje al niks meer waard zijn, kun je stellen dat sommige partijen hier gewoon beter van worden.

Voor die paar cent zie ik dit niet snel veranderen.quote:Op donderdag 14 september 2023 17:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In Amsterdam kosten opengebroken vuilnisbakken al een ton:
https://www.at5.nl/artike(...)open-tot-100000-euro

Ja, wil je nou dat er gerecycled wordt of niet?quote:Op woensdag 13 september 2023 23:26 schreef Viezig het volgende:
[..]
Altijd hetzelfde hier. Gewoon constant mensen met drie vuilniszakken vol met blikjes. Sta je dan te wachten met twee flessen...
Het is ook gewoon veel smeriger geworden rondom die automaten. Niet heel gek, want diezelfde lui die de prullenbakken leegtrekken on wat blikjes te vinden waarbij ze de rest van het afval lekker op de grond laten liggen, liggen er meestal ook niet wakker van als mensen zien dat ze een bende achterlaten bij die automaten.
En dit was allemaal heel goed te voorspellen...

Dat gebeurt al. Bij ons in de gemeente wel. Ik zie ze regelmatig. Ik hoorde van iemand dat het vaak mensen zijn die hun taakstraf staan uit te voeren. En dat kan kloppen. Elke keer zijn het weer anderen, behalve de "blikjesraper" in het winkelcentrum hier. Die is er al 20 jaar volgens mij en iedereen kent hem.quote:Op vrijdag 15 september 2023 15:57 schreef qajariaq het volgende:
en alternatief gestraften laten rapen in de berm.

Heel veel mensen realiseren zich niet dat bezorgers het statiegeld-spul meenemen voor je. Ik had er ook nooit bij stilgestaan, maar sinds we Albertquote:Op vrijdag 15 september 2023 18:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik krijg er allemaal niet zoveel van mee want ik lever mijn statiegeld artikelen in bij de bezorger aan mijn voordeur die dit netjes verrekend nadat al mijn boodschappen naar binnen zijn gebracht.
Ik verbaas me eigenlijk dat er nog zoveel mensen statiefgeldartikelen fysiek zelf terugbrengen. Dat is toch zonde van de tijd als het anders kan?

Als je het bezorgen kan betalen is dat een luxe. Een luxe die de meeste sociaal zwakkeren niet kunnen betalen.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik krijg er allemaal niet zoveel van mee want ik lever mijn statiegeld artikelen in bij de bezorger aan mijn voordeur die dit netjes verrekend nadat al mijn boodschappen naar binnen zijn gebracht.
Ik verbaas me eigenlijk dat er nog zoveel mensen statiefgeldartikelen fysiek zelf terugbrengen. Dat is toch zonde van de tijd als het anders kan?

ja en je kan er mooi mee bezuinigen, zonder dat je het merkt. Tenminste dat geldt bij mij. Bijkomend voordeel is dat je nu dat gezeik met de statiegeldblikjes niet meekrijgt. Maar als teveel mensen dit doen dan verzinnen de fabrikanten wel iets om ook deze groep mensen lastig te vallen om ervoor te zorgen dat het statiegeld weer wordt afgeschaft.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:43 schreef Guppy het volgende:
[..]
Heel veel mensen realiseren zich niet dat bezorgers het statiegeld-spul meenemen voor je. Ik had er ook nooit bij stilgestaan, maar sinds we Alberthebben, wil ik niet anders meer. Ik vond het eerst onzin, dat hele bezorgen. Maar het is ideaal! Zeker nu met al dat statiegeld.

Ik had eerder ook geen last van de blikjes, die gingen netjes bij het PMD. Maar kennelijk is statiegeld nodig om ervoor te zorgen dat mensen het niet massaal van zich af gooien. En dat gebeurt nu nog steeds wel, maar dan gaan andere mensen het in ieder geval nog opruimen.quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja en je kan er mooi mee bezuinigen, zonder dat je het merkt. Tenminste dat geldt bij mij. Bijkomend voordeel is dat je nu dat gezeik met de statiegeldblikjes niet meekrijgt. Maar als teveel mensen dit doen dan verzinnen de fabrikanten wel iets om ook deze groep mensen lastig te vallen om ervoor te zorgen dat het statiegeld weer wordt afgeschaft.

Nog nooit meegemaakt dat zo'n apparaat stuk is maar nu wel 2x dat er iemand voor me met volle big shoppers of een vuilniszak vol met blikjes stondquote:Op vrijdag 15 september 2023 08:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Herkenbaar. Geregeld zijn die apparaten naar de gallemiezen en daar sta je dan. Ik gebruik zelf nog nauwelijks blikjes, maar omdat ze na een deukje al niks meer waard zijn, kun je stellen dat sommige partijen hier gewoon beter van worden.

Kapot in de zin van de rest van de dag wordt het nix meer valt wel mee, maar storing van er moet iemand bij komen van de andere kant van de winkel komt best regelmatig voor. Net als inderdaad iemand met een Ikea-tas vol die net voor je staat.quote:Op zaterdag 16 september 2023 01:15 schreef mascara-klodder het volgende:
Nog nooit meegemaakt dat zo'n apparaat stuk is maar nu wel 2x dat er iemand voor me met volle big shoppers of een vuilniszak vol met blikjes stond

Ja hier wel.quote:Op zaterdag 16 september 2023 01:15 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Nog nooit meegemaakt dat zo'n apparaat stuk is maar nu wel 2x dat er iemand voor me met volle big shoppers of een vuilniszak vol met blikjes stond![]()
Heb weinig statiegeldflessen gelukkig want koop frisdrank in België

Dat is wel heel handig want hoef je ze niet naar de winkel te brengen. Komen ze op de vuilnisbelt en uiteindelijk in de oceaan in plaats van dat ze hergebruikt worden.quote:Op zaterdag 16 september 2023 01:15 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Heb weinig statiegeldflessen gelukkig want koop frisdrank in België

Of je gooit het gewoon in de PMD bak, simple comme bonjour.quote:Op zaterdag 16 september 2023 13:32 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat is wel heel handig want hoef je ze niet naar de winkel te brengen. Komen ze op de vuilnisbelt en uiteindelijk in de oceaan in plaats van dat ze hergebruikt worden.

Ik doe ze gewoon netjes in de PMD-zak bij de rest van het plastic.quote:Op zaterdag 16 september 2023 13:32 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat is wel heel handig want hoef je ze niet naar de winkel te brengen. Komen ze op de vuilnisbelt en uiteindelijk in de oceaan in plaats van dat ze hergebruikt worden.

De bedoeling van statiegeld is dat naast het recyclen ook dat mensen het niet op straat of in de natuur gooien.quote:Op zaterdag 16 september 2023 16:54 schreef bloodymary1 het volgende:
Ja doe ik ook. Blikjes (heb ik nooit zoveel hoor) en ook de kleine plastic flesjes bij het PMD dat ze hier op komen halen. Dat is toch ook prima? En ja ik snap dat ik dan ook het statiegeld weggooi.

Rot op zeg. Picnic rekent helemaal niks extra voor bezorgen.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je het bezorgen kan betalen is dat een luxe. Een luxe die de meeste sociaal zwakkeren niet kunnen betalen.

Picnic draait geen winst, die hopen te cashen als een grote speler het netwerk opkoopt. Jij bent het product.quote:Op zondag 17 september 2023 10:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Rot op zeg. Picnic rekent helemaal niks extra voor bezorgen.

Dus men kan dan bij hun dagelijks voor ongeveer ¤3 laten bezorgen.quote:Op zondag 17 september 2023 10:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Rot op zeg. Picnic rekent helemaal niks extra voor bezorgen.

Minimale besteding is ¤35.quote:Op zondag 17 september 2023 10:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Dus men kan dan bij hun dagelijks voor ongeveer ¤3 laten bezorgen.

Mooie bijverdienste, naast waarschijnlijk zijn wajong-uitkering.quote:Op vrijdag 8 september 2023 17:27 schreef HSG het volgende:
Op het station (en ook in de rrein) waar ik vlakbij werk zit een autistische jongen zakkenvol flesjes en blikjes te verzamelen omdat mensen geen zin hebben om het inleveren.
Als ik hem mag geloven verdient hij ¤150,- per week mee. (¤600,- per maand als hij het goed doet).

Ik zie het eerder als armoede wanneer mensen boodschappen van de supermarkt laten bezorgen en daardoor vlees, brood, fruit en kaas van matige kwaliteit eten.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je het bezorgen kan betalen is dat een luxe. Een luxe die de meeste sociaal zwakkeren niet kunnen betalen.
Geeft hij vast netjes door aan het UWV.quote:Op zondag 17 september 2023 11:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mooie bijverdienste, naast waarschijnlijk zijn wajong-uitkering.

als de speciaalzaken om 17:00 dicht gaan en 9:30 open kan je niet veel anders. op de zaterdag kan je missxhien net genoeg halen voor tm maandag, daarna is het weer bedorvenquote:Op zondag 17 september 2023 11:37 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik zie het eerder als armoede wanneer mensen boodschappen van de supermarkt laten bezorgen en daardoor vlees, brood, fruit en kaas van matige kwaliteit eten.

Die plastic flesjes met statiegeld gaan voor meer dan de helft naar de Filipijnen en zo, om daar gedumpt te worden en in zee terecht te komen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 13:32 schreef HSG het volgende:
[..]

Die bewering kom ik in je bron niet tegen. Het lijkt mij ook niet logisch om afval de halve wereld over te slepen om het daar in zee te dumpen. Dat kan dichter bij huis ook wel als je dat zou willen. In je link staat nergens enig detail over locatie of methoden van recyclen, dus kom even met wat beters.quote:Op zondag 17 september 2023 14:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die plastic flesjes met statiegeld gaan voor meer dan de helft naar de Filipijnen en zo, om daar gedumpt te worden en in zee terecht te komen.
Het terugwinnen en omsmelten van blikjes gebeurd al decennia hoor. Veertig jaar terug had ik een uitzendbaantje naast de vuilverbranding en daar had ik prima uitzicht op de scheiding van metalen. Van afval scheiden had toen nog niemand gehoord maar metalen hadden waarde dus werden ze er na het verbranden uit de as gevist met magnetisme en wervelstromen.quote:Blikjes zijn goed te recyclen (smelten), maar het zal wel even duren voordat er capaciteit is om dat ook te doen.

Er zijn een heleboel documentaires op youtube, zoals deze:quote:Op zondag 17 september 2023 16:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die bewering kom ik in je bron niet tegen. Het lijkt mij ook niet logisch om afval de halve wereld over te slepen om het daar in zee te dumpen. Dat kan dichter bij huis ook wel als je dat zou willen. In je link staat nergens enig detail over locatie of methoden van recyclen, dus kom even met wat beters.

Is toch al jaren bekend dat het in Azië gedumpt wordt?quote:Op zondag 17 september 2023 16:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn een heleboel documentaires op youtube, zoals deze:
(Ik heb hem niet gekeken, gewoon de eerste die ik tegenkwam.) Ik heb daar een paar jaar geleden voor een politieke partij een rapport over gemaakt.

Waarom is het van matige kwaliteit? Over het vlees en de kaas kan ik niet oordelen (want dat eet ik niet), maar over het brood en het fruit heb ik niks te klagen.quote:Op zondag 17 september 2023 11:37 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik zie het eerder als armoede wanneer mensen boodschappen van de supermarkt laten bezorgen en daardoor vlees, brood, fruit en kaas van matige kwaliteit eten.

het is 2023, we hebben vriezers en ijskastenquote:Op zondag 17 september 2023 12:17 schreef mschol het volgende:
[..]
als de speciaalzaken om 17:00 dicht gaan en 9:30 open kan je niet veel anders. op de zaterdag kan je missxhien net genoeg halen voor tm maandag, daarna is het weer bedorven

Dat is echt onzin. In de coronatijd liet ik bezorgen door zowel AH en Jumbo en je kreeg dan juist de meest verse produkten en alles wat het langst goed blijft. Terwijl ik groente en fruit dat ik zelf in de winkel haal soms al na twee dagen weg kan gooien.quote:Op zondag 17 september 2023 11:37 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
[..]
Geeft hij vast netjes door aan het UWV.

Op de website staat ook gewoon het aantal dagen dat de versheid gegarandeerd wordt bij de meeste producten. Zelf nooit gekke dingen meegemaakt dat producten maar kort houdbaar waren.quote:Op maandag 18 september 2023 12:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is echt onzin. In de coronatijd liet ik bezorgen door zowel AH en Jumbo en je kreeg dan juist de meest verse produkten en alles wat het langst goed blijft. Terwijl ik groente en fruit dat ik zelf in de winkel haal soms al na twee dagen weg kan gooien.

quote:Op zondag 17 september 2023 16:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn een heleboel documentaires op youtube, zoals deze:
(Ik heb hem niet gekeken, gewoon de eerste die ik tegenkwam.) Ik heb daar een paar jaar geleden voor een politieke partij een rapport over gemaakt.
Maar waarom kom ik dan tegen dat NL een netto importeur is van recycle plastics?quote:Op zondag 17 september 2023 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Is toch al jaren bekend dat het in Azië gedumpt wordt?

Plastic is zeer moeilijk te recyclen, omdat er vele duizenden verschillende soorten zijn, die zich heel lastig laten scheiden. Dat is meestal ook handwerk. Maar de fabrikanten willen graag claimen dat hun product bestaat uit gerecycled plastic, dus doen ze er een beetje van dat geselecteerde plastic in.quote:Op maandag 18 september 2023 13:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
Maar waarom kom ik dan tegen dat NL een netto importeur is van recycle plastics?
https://plasticseurope.or(...)se%20ranglijst%20aan.

Omdat de mensen die het narratief bepalen zich niet fijn voelen bij het idee om eerlijk te vertellen dat we hier relatief heel goed bezig zijn en dat de grootste problemen qua milieu vanuit de derde wereld komen. En nee, niet omdat ze spullen voor het Westen maken, maar omdat daar miljarden mensen leven die gewoon alles op straat, in de rivier of in de zee dumpen.quote:Op maandag 18 september 2023 13:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
Maar waarom kom ik dan tegen dat NL een netto importeur is van recycle plastics?
https://plasticseurope.or(...)se%20ranglijst%20aan.

Hoppa.quote:Op maandag 18 september 2023 14:17 schreef qajariaq het volgende:
Jawel, maar van de claim dat ons plastic naar Azië wordt geëxporteerd blijft dus weinig van over.
Dat in delen van Azië een enorm afvalprobleem is zal niet nieuw zijn, hoewel ook daar wel wordt gepoogd de situatie te verbeteren.
Plastic hoogwaardig recyclen kost idd (nog?) veel te veel energie. Dan kan je beter dat plastic verbranden en de daarmee uitgespaarde olie gebruiken voor nieuw plastic.
Direct hergebruik van (PET)flessen <5 liter zie ik ook niet zo snel gebeuren, de slijtage na een paar keer gebruiken is best behoorlijk en dan ziet je product er niet representatief meer uit.
Misschien is voorlopig dan het downcyclen naar paaltjes e.d. of verbranden voor energie wel gewoon de beste oplossing naast alternatieven verzinnen voor verpakking. Geen idee eigenlijk of recyclen wel lukt als de afvalstromen van soorten plastics homogener zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |