abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210571074
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 september 2023 17:29 schreef HSG het volgende:

[..]
In Duitsland kun je flessen/blikken bovenop de prullenbakken zetten voor de daklozen.
ik was in keulen eergisteren en dat kon daar niet echt hoor.. allemaal schuin aflopende vuilnisbakken waar je niks op kon zetten (uiteraard kon je het wel aan een zwerver geven die ergens langs een gevel zat)
pi_210571163
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 september 2023 17:29 schreef HSG het volgende:

[..]
In Duitsland kun je flessen/blikken bovenop de prullenbakken zetten voor de daklozen.
Lekker met de wind ja.
pi_210628855
Het is echt een drama, in Amsterdam zijn bij de supermarkten de machines ofwel kapot, ofwel er staat iemand 1000 blikjes in te leveren.
pi_210629304
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 22:35 schreef jakosi het volgende:
Het is echt een drama, in Amsterdam zijn bij de supermarkten de machines ofwel kapot, ofwel er staat iemand 1000 blikjes in te leveren.
Altijd hetzelfde hier. Gewoon constant mensen met drie vuilniszakken vol met blikjes. Sta je dan te wachten met twee flessen...

Het is ook gewoon veel smeriger geworden rondom die automaten. Niet heel gek, want diezelfde lui die de prullenbakken leegtrekken on wat blikjes te vinden waarbij ze de rest van het afval lekker op de grond laten liggen, liggen er meestal ook niet wakker van als mensen zien dat ze een bende achterlaten bij die automaten.

En dit was allemaal heel goed te voorspellen...
pi_210635010
In Amsterdam kosten opengebroken vuilnisbakken al een ton:

https://www.at5.nl/artike(...)open-tot-100000-euro
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210638277
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

openbrekers laten betalen
pi_210638869
Ik vind het wel weer zonde van het geld. Je kan je statiegeldflessen niet kwijt maar betaalt er wel voor. Weer iets dat de koopkracht ondermijnt, behalve voor de statiegeldzoekers.

Laatst kwam ik met mijn zak opgespaarde statiegeldflessen bij de supermarkt en ik trof er enige 'rapers' die dachten dat ik 1 van hun was. Gemoedelijke sfeer. Wel kon ik weer huiswaarts want het apparaat was kapot. De volgende keer trof ik enkele zigeuners, ook toen was het apparaat kapot. Wederom huiswaarts gegaan en de zak, die inmiddels door de duiven is ondergescheten, wordt voller en voller.
pi_210639747
Ze hadden het statiegeld op 1 euro moeten zetten. Dan bewaar je de blikjes wel.
  vrijdag 15 september 2023 @ 08:02:08 #205
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_210639780
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 23:06 schreef jakosi het volgende:
Ik vind het wel weer zonde van het geld. Je kan je statiegeldflessen niet kwijt maar betaalt er wel voor. Weer iets dat de koopkracht ondermijnt, behalve voor de statiegeldzoekers.

Laatst kwam ik met mijn zak opgespaarde statiegeldflessen bij de supermarkt en ik trof er enige 'rapers' die dachten dat ik 1 van hun was. Gemoedelijke sfeer. Wel kon ik weer huiswaarts want het apparaat was kapot. De volgende keer trof ik enkele zigeuners, ook toen was het apparaat kapot. Wederom huiswaarts gegaan en de zak, die inmiddels door de duiven is ondergescheten, wordt voller en voller.
Herkenbaar. Geregeld zijn die apparaten naar de gallemiezen en daar sta je dan. Ik gebruik zelf nog nauwelijks blikjes, maar omdat ze na een deukje al niks meer waard zijn, kun je stellen dat sommige partijen hier gewoon beter van worden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_210640135
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 08:02 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Herkenbaar. Geregeld zijn die apparaten naar de gallemiezen en daar sta je dan. Ik gebruik zelf nog nauwelijks blikjes, maar omdat ze na een deukje al niks meer waard zijn, kun je stellen dat sommige partijen hier gewoon beter van worden.
Een deukje idd.

Niet dat die blikjes worden schoongespoten, nope, die worden versmolten. Daarbij ziin ze ook heeeeel makkelijk te scheiden van de rest van het vuil.

Een naaisysteem voor consumenten. Meer is het niet .
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 15 september 2023 @ 15:37:54 #207
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_210643442
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Voor die paar cent zie ik dit niet snel veranderen.

Gewoon Statiegeld verhogen naar 50 cent per flesje of Blik.
pi_210643599
Ik vraag me af een doneerrekje echt helpt. Misschien dat er wel gebruik van gemaakt wordt maar wie zegt dat de bak ernaast evengoed niet even op inhoud gecontroleerd gaat worden?

Het argument dan blik en flesjes in de natuur gedumpt worden klopt niet, tenzij je de wegberm als natuur gaat aanmerken. Wegbermen kom je relatief veel zwerfvuil tegen, in stadsparken is dat al veel minder en in de echte natuur zo goed als niets. Wanneer komt er statiegeld op sigarettenfilters?

Gewoon dat statiegeld weer opheffen en alternatief gestraften laten rapen in de berm. Opgelost.
  vrijdag 15 september 2023 @ 16:35:41 #209
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_210643945
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2023 23:26 schreef Viezig het volgende:

[..]
Altijd hetzelfde hier. Gewoon constant mensen met drie vuilniszakken vol met blikjes. Sta je dan te wachten met twee flessen...

Het is ook gewoon veel smeriger geworden rondom die automaten. Niet heel gek, want diezelfde lui die de prullenbakken leegtrekken on wat blikjes te vinden waarbij ze de rest van het afval lekker op de grond laten liggen, liggen er meestal ook niet wakker van als mensen zien dat ze een bende achterlaten bij die automaten.

En dit was allemaal heel goed te voorspellen...
Ja, wil je nou dat er gerecycled wordt of niet?

Als ze die vuilnisbakken niet opentrekken dan worden die blikjes gewoon verbrand.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_210643968
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 15:57 schreef qajariaq het volgende:
en alternatief gestraften laten rapen in de berm.
Dat gebeurt al. Bij ons in de gemeente wel. Ik zie ze regelmatig. Ik hoorde van iemand dat het vaak mensen zijn die hun taakstraf staan uit te voeren. En dat kan kloppen. Elke keer zijn het weer anderen, behalve de "blikjesraper" in het winkelcentrum hier. Die is er al 20 jaar volgens mij en iedereen kent hem.
pi_210645125
ik krijg er allemaal niet zoveel van mee want ik lever mijn statiegeld artikelen in bij de bezorger aan mijn voordeur die dit netjes verrekend nadat al mijn boodschappen naar binnen zijn gebracht.

Ik verbaas me eigenlijk dat er nog zoveel mensen statiefgeldartikelen fysiek zelf terugbrengen. Dat is toch zonde van de tijd als het anders kan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 15 september 2023 @ 18:43:12 #212
155227 crew  Guppy
dus
pi_210645159
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 18:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik krijg er allemaal niet zoveel van mee want ik lever mijn statiegeld artikelen in bij de bezorger aan mijn voordeur die dit netjes verrekend nadat al mijn boodschappen naar binnen zijn gebracht.

Ik verbaas me eigenlijk dat er nog zoveel mensen statiefgeldartikelen fysiek zelf terugbrengen. Dat is toch zonde van de tijd als het anders kan?
Heel veel mensen realiseren zich niet dat bezorgers het statiegeld-spul meenemen voor je. Ik had er ook nooit bij stilgestaan, maar sinds we Albert O+ hebben, wil ik niet anders meer. Ik vond het eerst onzin, dat hele bezorgen. Maar het is ideaal! Zeker nu met al dat statiegeld.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_210645170
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 18:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

Als je het bezorgen kan betalen is dat een luxe. Een luxe die de meeste sociaal zwakkeren niet kunnen betalen.
pi_210645540
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 18:43 schreef Guppy het volgende:

[..]
Heel veel mensen realiseren zich niet dat bezorgers het statiegeld-spul meenemen voor je. Ik had er ook nooit bij stilgestaan, maar sinds we Albert O+ hebben, wil ik niet anders meer. Ik vond het eerst onzin, dat hele bezorgen. Maar het is ideaal! Zeker nu met al dat statiegeld.
ja en je kan er mooi mee bezuinigen, zonder dat je het merkt. Tenminste dat geldt bij mij. Bijkomend voordeel is dat je nu dat gezeik met de statiegeldblikjes niet meekrijgt. Maar als teveel mensen dit doen dan verzinnen de fabrikanten wel iets om ook deze groep mensen lastig te vallen om ervoor te zorgen dat het statiegeld weer wordt afgeschaft.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 15 september 2023 @ 19:34:33 #215
155227 crew  Guppy
dus
pi_210645634
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 19:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ja en je kan er mooi mee bezuinigen, zonder dat je het merkt. Tenminste dat geldt bij mij. Bijkomend voordeel is dat je nu dat gezeik met de statiegeldblikjes niet meekrijgt. Maar als teveel mensen dit doen dan verzinnen de fabrikanten wel iets om ook deze groep mensen lastig te vallen om ervoor te zorgen dat het statiegeld weer wordt afgeschaft.
Ik had eerder ook geen last van de blikjes, die gingen netjes bij het PMD. Maar kennelijk is statiegeld nodig om ervoor te zorgen dat mensen het niet massaal van zich af gooien. En dat gebeurt nu nog steeds wel, maar dan gaan andere mensen het in ieder geval nog opruimen.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_210648539
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 08:02 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Nog nooit meegemaakt dat zo'n apparaat stuk is maar nu wel 2x dat er iemand voor me met volle big shoppers of een vuilniszak vol met blikjes stond :X

Heb weinig statiegeldflessen gelukkig want koop frisdrank in België :P
pi_210649490
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 01:15 schreef mascara-klodder het volgende:
Nog nooit meegemaakt dat zo'n apparaat stuk is maar nu wel 2x dat er iemand voor me met volle big shoppers of een vuilniszak vol met blikjes stond
Kapot in de zin van de rest van de dag wordt het nix meer valt wel mee, maar storing van er moet iemand bij komen van de andere kant van de winkel komt best regelmatig voor. Net als inderdaad iemand met een Ikea-tas vol die net voor je staat.

Ik poog elke keer met boodschappen statiegeld in te leveren en dan is het frustrerend als je voor minder dan een euro tien minuten moet wachten. Vaak doe ik dan eerst de boodschappen en kijk dan of ik wel terecht kan. Zo niet dan neem ik die troep weer mee naar huis voor de volgende poging.
pi_210649641
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 01:15 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Nog nooit meegemaakt dat zo'n apparaat stuk is maar nu wel 2x dat er iemand voor me met volle big shoppers of een vuilniszak vol met blikjes stond :X

Ja hier wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 16 september 2023 @ 10:25:25 #219
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_210649832
Hier ook steeds zo lang wachten. Ik heb inmiddels ook al wat ondernemers gespot (bv de snackbarhouder). Dat dit voor hen de oplossing is is natuurlijk belachelijk.

Op mijn werk staat een Tikkie-inlevermachine waarbij je een qr-code moet scannen, waarna je het statiegeld meteen op je rekening krijgt. Daar moeten er veel meer van komen! Meteen geld op je rekening loont zo veel meer dan zo’n bonnetje.
pi_210651305
quote:

[..]

Dat is wel heel handig want hoef je ze niet naar de winkel te brengen. Komen ze op de vuilnisbelt en uiteindelijk in de oceaan in plaats van dat ze hergebruikt worden.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_210651390
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 september 2023 13:32 schreef HSG het volgende:

[..]
Dat is wel heel handig want hoef je ze niet naar de winkel te brengen. Komen ze op de vuilnisbelt en uiteindelijk in de oceaan in plaats van dat ze hergebruikt worden.
Of je gooit het gewoon in de PMD bak, simple comme bonjour.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_210653081
quote:

[..]
Ik doe ze gewoon netjes in de PMD-zak bij de rest van het plastic.
pi_210653402
Ja doe ik ook. Blikjes (heb ik nooit zoveel hoor) en ook de kleine plastic flesjes bij het PMD dat ze hier op komen halen. Dat is toch ook prima? En ja ik snap dat ik dan ook het statiegeld weggooi.
pi_210658916
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 16:54 schreef bloodymary1 het volgende:
Ja doe ik ook. Blikjes (heb ik nooit zoveel hoor) en ook de kleine plastic flesjes bij het PMD dat ze hier op komen halen. Dat is toch ook prima? En ja ik snap dat ik dan ook het statiegeld weggooi.
De bedoeling van statiegeld is dat naast het recyclen ook dat mensen het niet op straat of in de natuur gooien.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  zondag 17 september 2023 @ 09:20:38 #225
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_210659097
Ik haalde gister om 5 voor tien nog iets bij de Appie. Toen ik naar buiten liep kwamen er 2 gasten met ieder een volle 140 liter zak lege blikjes :D Personeel stond er vrij sjaggo bij te kijken :')
pi_210659702
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 18:44 schreef torentje het volgende:

[..]
Als je het bezorgen kan betalen is dat een luxe. Een luxe die de meeste sociaal zwakkeren niet kunnen betalen.
Rot op zeg. Picnic rekent helemaal niks extra voor bezorgen.
  Vis een optie? zondag 17 september 2023 @ 10:49:21 #227
70532 loveli
N
pi_210659713
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 10:47 schreef HiZ het volgende:

[..]
Picnic draait geen winst, die hopen te cashen als een grote speler het netwerk opkoopt. Jij bent het product.
crap in = crap out
pi_210659745
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 10:47 schreef HiZ het volgende:

[..]
Dus men kan dan bij hun dagelijks voor ongeveer ¤3 laten bezorgen.
pi_210659801
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 10:53 schreef torentje het volgende:

[..]
Dus men kan dan bij hun dagelijks voor ongeveer ¤3 laten bezorgen.
Minimale besteding is ¤35.

Echt, ben jij écht zo dom dat je dat denkt?
:')
pi_210659905
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 september 2023 17:27 schreef HSG het volgende:
Op het station (en ook in de rrein) waar ik vlakbij werk zit een autistische jongen zakkenvol flesjes en blikjes te verzamelen omdat mensen geen zin hebben om het inleveren.

Als ik hem mag geloven verdient hij ¤150,- per week mee. (¤600,- per maand als hij het goed doet).
Mooie bijverdienste, naast waarschijnlijk zijn wajong-uitkering.
pi_210660185
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 18:44 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik zie het eerder als armoede wanneer mensen boodschappen van de supermarkt laten bezorgen en daardoor vlees, brood, fruit en kaas van matige kwaliteit eten.

quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 11:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Mooie bijverdienste, naast waarschijnlijk zijn wajong-uitkering.
Geeft hij vast netjes door aan het UWV.
pi_210660523
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 11:37 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Ik zie het eerder als armoede wanneer mensen boodschappen van de supermarkt laten bezorgen en daardoor vlees, brood, fruit en kaas van matige kwaliteit eten.
als de speciaalzaken om 17:00 dicht gaan en 9:30 open kan je niet veel anders. op de zaterdag kan je missxhien net genoeg halen voor tm maandag, daarna is het weer bedorven
pi_210661965
quote:

[..]
Die plastic flesjes met statiegeld gaan voor meer dan de helft naar de Filipijnen en zo, om daar gedumpt te worden en in zee terecht te komen.

Blikjes zijn goed te recyclen (smelten), maar het zal wel even duren voordat er capaciteit is om dat ook te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 17-09-2023 14:35:05 ]
pi_210664567
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Die plastic flesjes met statiegeld gaan voor meer dan de helft naar de Filipijnen en zo, om daar gedumpt te worden en in zee terecht te komen.
Die bewering kom ik in je bron niet tegen. Het lijkt mij ook niet logisch om afval de halve wereld over te slepen om het daar in zee te dumpen. Dat kan dichter bij huis ook wel als je dat zou willen. In je link staat nergens enig detail over locatie of methoden van recyclen, dus kom even met wat beters.
quote:
Blikjes zijn goed te recyclen (smelten), maar het zal wel even duren voordat er capaciteit is om dat ook te doen.
Het terugwinnen en omsmelten van blikjes gebeurd al decennia hoor. Veertig jaar terug had ik een uitzendbaantje naast de vuilverbranding en daar had ik prima uitzicht op de scheiding van metalen. Van afval scheiden had toen nog niemand gehoord maar metalen hadden waarde dus werden ze er na het verbranden uit de as gevist met magnetisme en wervelstromen.

Sowieso is aluminium recyclen veel voordeliger dan nieuw aluminium terwijl de kwaliteit gewoon hetzelfde is, zo niet beter.
pi_210664629
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 16:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Die bewering kom ik in je bron niet tegen. Het lijkt mij ook niet logisch om afval de halve wereld over te slepen om het daar in zee te dumpen. Dat kan dichter bij huis ook wel als je dat zou willen. In je link staat nergens enig detail over locatie of methoden van recyclen, dus kom even met wat beters.
Er zijn een heleboel documentaires op youtube, zoals deze:

(Ik heb hem niet gekeken, gewoon de eerste die ik tegenkwam.) Ik heb daar een paar jaar geleden voor een politieke partij een rapport over gemaakt.
pi_210664732
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 16:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

(Ik heb hem niet gekeken, gewoon de eerste die ik tegenkwam.) Ik heb daar een paar jaar geleden voor een politieke partij een rapport over gemaakt.
Is toch al jaren bekend dat het in Azië gedumpt wordt?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator zondag 17 september 2023 @ 20:40:34 #237
155227 crew  Guppy
dus
pi_210667281
quote:

[..]

Waarom is het van matige kwaliteit? Over het vlees en de kaas kan ik niet oordelen (want dat eet ik niet), maar over het brood en het fruit heb ik niks te klagen.

En mocht het een keer misgaan, dan wordt het altijd netjes opgelost :) en Albert neemt de statiegeld-spullen mee. Ideaal voor mij
pi_210668071
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 12:17 schreef mschol het volgende:

[..]
als de speciaalzaken om 17:00 dicht gaan en 9:30 open kan je niet veel anders. op de zaterdag kan je missxhien net genoeg halen voor tm maandag, daarna is het weer bedorven
het is 2023, we hebben vriezers en ijskasten
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_210672469
quote:

[..]
[..]
Geeft hij vast netjes door aan het UWV.
Dat is echt onzin. In de coronatijd liet ik bezorgen door zowel AH en Jumbo en je kreeg dan juist de meest verse produkten en alles wat het langst goed blijft. Terwijl ik groente en fruit dat ik zelf in de winkel haal soms al na twee dagen weg kan gooien.
pi_210672554
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 12:49 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat is echt onzin. In de coronatijd liet ik bezorgen door zowel AH en Jumbo en je kreeg dan juist de meest verse produkten en alles wat het langst goed blijft. Terwijl ik groente en fruit dat ik zelf in de winkel haal soms al na twee dagen weg kan gooien.
Op de website staat ook gewoon het aantal dagen dat de versheid gegarandeerd wordt bij de meeste producten. Zelf nooit gekke dingen meegemaakt dat producten maar kort houdbaar waren.
pi_210672869
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 16:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Is toch al jaren bekend dat het in Azië gedumpt wordt?
Maar waarom kom ik dan tegen dat NL een netto importeur is van recycle plastics?
https://plasticseurope.or(...)se%20ranglijst%20aan.
pi_210673021
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 13:40 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]
Maar waarom kom ik dan tegen dat NL een netto importeur is van recycle plastics?
Plastic is zeer moeilijk te recyclen, omdat er vele duizenden verschillende soorten zijn, die zich heel lastig laten scheiden. Dat is meestal ook handwerk. Maar de fabrikanten willen graag claimen dat hun product bestaat uit gerecycled plastic, dus doen ze er een beetje van dat geselecteerde plastic in.

Als je het helemaal wilt recyclen krijg je dingen zoals die plastic paaltjes op parkeerterreinen. Je maalt het plastic afval, reinigt het en dan kun je het smelten en in een mal gieten. Of je kunt het weer malen en aan asfalt toevoegen.

Maar je wilt over het algemeen niet, dat je drinkflesje van gerecycled plastic word gemaakt, want je weet niet wat je dan allemaal binnenkrijgt.

Een ander idee is ze te hergebruiken. Dat was bijvoorbeeld het idee achter PET-flessen. Maar ook dat is in de praktijk lastig. Je moet dan al snel aan die grote flessen van de waterkoeler denken.

Sowieso zijn de meeste dingen die "groen" lijken dat meestal niet, zoals alle papieren verpakkingen met aan de binnenkant plastic om ze waterdicht te maken. Flesjes, toetjes, bekertjes, enz. Die laten zich helemaal moeilijk recyclen.

Ook de meeste dingen waar op staat dat ze te composteren zijn zullen niet vergaan als je ze op de composthoop gooit. Ze moeten daarvoor naar een speciale fabriek. De compost die daar uitkomt zit dan nog vol met harde stukjes.

Vandaar het idee van DSM om al die plastic weer te ontleden in etheen en restproducten. Van die etheen kun je weer nieuw plastic maken. Maar dat kost veel meer energie dan gewoon nieuw plastic uit olie maken. Er komen ook een hoop ongezonde stoffen bij vrij en je zit nog steeds met een grote hoop restafval.

Kortom, het is lastig en veel te duur.
pi_210673025
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 13:40 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]
Omdat de mensen die het narratief bepalen zich niet fijn voelen bij het idee om eerlijk te vertellen dat we hier relatief heel goed bezig zijn en dat de grootste problemen qua milieu vanuit de derde wereld komen. En nee, niet omdat ze spullen voor het Westen maken, maar omdat daar miljarden mensen leven die gewoon alles op straat, in de rivier of in de zee dumpen.

Het is echt onvoorstelbaar wat je in veel gebieden in Azië en Afrika aan afval tegenkomt. Dat is echt geen afval geïmporteerd uit het Westen of afval dat overblijft omdat ze daar telefoontjes voor ons in elkaar zetten, dat zijn gewoon mensen die hun vuilnis van de dag gewoon uit het raam flikkeren.
pi_210673113
Jawel, maar van de claim dat ons plastic naar Azië wordt geëxporteerd blijft dus weinig van over.

Dat in delen van Azië een enorm afvalprobleem is zal niet nieuw zijn, hoewel ook daar wel wordt gepoogd de situatie te verbeteren.

Plastic hoogwaardig recyclen kost idd (nog?) veel te veel energie. Dan kan je beter dat plastic verbranden en de daarmee uitgespaarde olie gebruiken voor nieuw plastic.

Direct hergebruik van (PET)flessen <5 liter zie ik ook niet zo snel gebeuren, de slijtage na een paar keer gebruiken is best behoorlijk en dan ziet je product er niet representatief meer uit.

Misschien is voorlopig dan het downcyclen naar paaltjes e.d. of verbranden voor energie wel gewoon de beste oplossing naast alternatieven verzinnen voor verpakking. Geen idee eigenlijk of recyclen wel lukt als de afvalstromen van soorten plastics homogener zijn.
pi_210673300
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 14:17 schreef qajariaq het volgende:
Jawel, maar van de claim dat ons plastic naar Azië wordt geëxporteerd blijft dus weinig van over.

Dat in delen van Azië een enorm afvalprobleem is zal niet nieuw zijn, hoewel ook daar wel wordt gepoogd de situatie te verbeteren.

Plastic hoogwaardig recyclen kost idd (nog?) veel te veel energie. Dan kan je beter dat plastic verbranden en de daarmee uitgespaarde olie gebruiken voor nieuw plastic.

Direct hergebruik van (PET)flessen <5 liter zie ik ook niet zo snel gebeuren, de slijtage na een paar keer gebruiken is best behoorlijk en dan ziet je product er niet representatief meer uit.

Misschien is voorlopig dan het downcyclen naar paaltjes e.d. of verbranden voor energie wel gewoon de beste oplossing naast alternatieven verzinnen voor verpakking. Geen idee eigenlijk of recyclen wel lukt als de afvalstromen van soorten plastics homogener zijn.
Hoppa.

https://www.plasticsoupfo(...)-van-plasticafval-2/

Eigen afval eerst: Azië wil af van afvalberg rijke landen - RTL Nieuws https://www.rtlnieuws.nl/(...)and-plastic-recyclen

En dit is al decennia aan de gang kunt krantenartikelen van voor 2010 vinden.

[ Bericht 9% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 18-09-2023 14:45:55 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')