Rot op zeg. Picnic rekent helemaal niks extra voor bezorgen.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je het bezorgen kan betalen is dat een luxe. Een luxe die de meeste sociaal zwakkeren niet kunnen betalen.

Picnic draait geen winst, die hopen te cashen als een grote speler het netwerk opkoopt. Jij bent het product.quote:Op zondag 17 september 2023 10:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Rot op zeg. Picnic rekent helemaal niks extra voor bezorgen.

Dus men kan dan bij hun dagelijks voor ongeveer ¤3 laten bezorgen.quote:Op zondag 17 september 2023 10:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Rot op zeg. Picnic rekent helemaal niks extra voor bezorgen.

Minimale besteding is ¤35.quote:Op zondag 17 september 2023 10:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Dus men kan dan bij hun dagelijks voor ongeveer ¤3 laten bezorgen.

Mooie bijverdienste, naast waarschijnlijk zijn wajong-uitkering.quote:Op vrijdag 8 september 2023 17:27 schreef HSG het volgende:
Op het station (en ook in de rrein) waar ik vlakbij werk zit een autistische jongen zakkenvol flesjes en blikjes te verzamelen omdat mensen geen zin hebben om het inleveren.
Als ik hem mag geloven verdient hij ¤150,- per week mee. (¤600,- per maand als hij het goed doet).

Ik zie het eerder als armoede wanneer mensen boodschappen van de supermarkt laten bezorgen en daardoor vlees, brood, fruit en kaas van matige kwaliteit eten.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je het bezorgen kan betalen is dat een luxe. Een luxe die de meeste sociaal zwakkeren niet kunnen betalen.
Geeft hij vast netjes door aan het UWV.quote:Op zondag 17 september 2023 11:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mooie bijverdienste, naast waarschijnlijk zijn wajong-uitkering.

als de speciaalzaken om 17:00 dicht gaan en 9:30 open kan je niet veel anders. op de zaterdag kan je missxhien net genoeg halen voor tm maandag, daarna is het weer bedorvenquote:Op zondag 17 september 2023 11:37 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik zie het eerder als armoede wanneer mensen boodschappen van de supermarkt laten bezorgen en daardoor vlees, brood, fruit en kaas van matige kwaliteit eten.

Die plastic flesjes met statiegeld gaan voor meer dan de helft naar de Filipijnen en zo, om daar gedumpt te worden en in zee terecht te komen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 13:32 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat is wel heel handig want hoef je ze niet naar de winkel te brengen. Komen ze op de vuilnisbelt en uiteindelijk in de oceaan in plaats van dat ze hergebruikt worden.

Die bewering kom ik in je bron niet tegen. Het lijkt mij ook niet logisch om afval de halve wereld over te slepen om het daar in zee te dumpen. Dat kan dichter bij huis ook wel als je dat zou willen. In je link staat nergens enig detail over locatie of methoden van recyclen, dus kom even met wat beters.quote:Op zondag 17 september 2023 14:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die plastic flesjes met statiegeld gaan voor meer dan de helft naar de Filipijnen en zo, om daar gedumpt te worden en in zee terecht te komen.
Het terugwinnen en omsmelten van blikjes gebeurd al decennia hoor. Veertig jaar terug had ik een uitzendbaantje naast de vuilverbranding en daar had ik prima uitzicht op de scheiding van metalen. Van afval scheiden had toen nog niemand gehoord maar metalen hadden waarde dus werden ze er na het verbranden uit de as gevist met magnetisme en wervelstromen.quote:Blikjes zijn goed te recyclen (smelten), maar het zal wel even duren voordat er capaciteit is om dat ook te doen.

Er zijn een heleboel documentaires op youtube, zoals deze:quote:Op zondag 17 september 2023 16:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die bewering kom ik in je bron niet tegen. Het lijkt mij ook niet logisch om afval de halve wereld over te slepen om het daar in zee te dumpen. Dat kan dichter bij huis ook wel als je dat zou willen. In je link staat nergens enig detail over locatie of methoden van recyclen, dus kom even met wat beters.

Is toch al jaren bekend dat het in Azië gedumpt wordt?quote:Op zondag 17 september 2023 16:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn een heleboel documentaires op youtube, zoals deze:
(Ik heb hem niet gekeken, gewoon de eerste die ik tegenkwam.) Ik heb daar een paar jaar geleden voor een politieke partij een rapport over gemaakt.

Waarom is het van matige kwaliteit? Over het vlees en de kaas kan ik niet oordelen (want dat eet ik niet), maar over het brood en het fruit heb ik niks te klagen.quote:Op zondag 17 september 2023 11:37 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik zie het eerder als armoede wanneer mensen boodschappen van de supermarkt laten bezorgen en daardoor vlees, brood, fruit en kaas van matige kwaliteit eten.

het is 2023, we hebben vriezers en ijskastenquote:Op zondag 17 september 2023 12:17 schreef mschol het volgende:
[..]
als de speciaalzaken om 17:00 dicht gaan en 9:30 open kan je niet veel anders. op de zaterdag kan je missxhien net genoeg halen voor tm maandag, daarna is het weer bedorven

Dat is echt onzin. In de coronatijd liet ik bezorgen door zowel AH en Jumbo en je kreeg dan juist de meest verse produkten en alles wat het langst goed blijft. Terwijl ik groente en fruit dat ik zelf in de winkel haal soms al na twee dagen weg kan gooien.quote:Op zondag 17 september 2023 11:37 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
[..]
Geeft hij vast netjes door aan het UWV.

Op de website staat ook gewoon het aantal dagen dat de versheid gegarandeerd wordt bij de meeste producten. Zelf nooit gekke dingen meegemaakt dat producten maar kort houdbaar waren.quote:Op maandag 18 september 2023 12:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is echt onzin. In de coronatijd liet ik bezorgen door zowel AH en Jumbo en je kreeg dan juist de meest verse produkten en alles wat het langst goed blijft. Terwijl ik groente en fruit dat ik zelf in de winkel haal soms al na twee dagen weg kan gooien.

quote:Op zondag 17 september 2023 16:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn een heleboel documentaires op youtube, zoals deze:
(Ik heb hem niet gekeken, gewoon de eerste die ik tegenkwam.) Ik heb daar een paar jaar geleden voor een politieke partij een rapport over gemaakt.
Maar waarom kom ik dan tegen dat NL een netto importeur is van recycle plastics?quote:Op zondag 17 september 2023 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Is toch al jaren bekend dat het in Azië gedumpt wordt?

Plastic is zeer moeilijk te recyclen, omdat er vele duizenden verschillende soorten zijn, die zich heel lastig laten scheiden. Dat is meestal ook handwerk. Maar de fabrikanten willen graag claimen dat hun product bestaat uit gerecycled plastic, dus doen ze er een beetje van dat geselecteerde plastic in.quote:Op maandag 18 september 2023 13:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
Maar waarom kom ik dan tegen dat NL een netto importeur is van recycle plastics?
https://plasticseurope.or(...)se%20ranglijst%20aan.

Omdat de mensen die het narratief bepalen zich niet fijn voelen bij het idee om eerlijk te vertellen dat we hier relatief heel goed bezig zijn en dat de grootste problemen qua milieu vanuit de derde wereld komen. En nee, niet omdat ze spullen voor het Westen maken, maar omdat daar miljarden mensen leven die gewoon alles op straat, in de rivier of in de zee dumpen.quote:Op maandag 18 september 2023 13:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
Maar waarom kom ik dan tegen dat NL een netto importeur is van recycle plastics?
https://plasticseurope.or(...)se%20ranglijst%20aan.

Hoppa.quote:Op maandag 18 september 2023 14:17 schreef qajariaq het volgende:
Jawel, maar van de claim dat ons plastic naar Azië wordt geëxporteerd blijft dus weinig van over.
Dat in delen van Azië een enorm afvalprobleem is zal niet nieuw zijn, hoewel ook daar wel wordt gepoogd de situatie te verbeteren.
Plastic hoogwaardig recyclen kost idd (nog?) veel te veel energie. Dan kan je beter dat plastic verbranden en de daarmee uitgespaarde olie gebruiken voor nieuw plastic.
Direct hergebruik van (PET)flessen <5 liter zie ik ook niet zo snel gebeuren, de slijtage na een paar keer gebruiken is best behoorlijk en dan ziet je product er niet representatief meer uit.
Misschien is voorlopig dan het downcyclen naar paaltjes e.d. of verbranden voor energie wel gewoon de beste oplossing naast alternatieven verzinnen voor verpakking. Geen idee eigenlijk of recyclen wel lukt als de afvalstromen van soorten plastics homogener zijn.

Zonder riolering of een vuilophaaldienst heb je weinig keus, als je geïmporteerd voedsel eet met een heleboel verpakkingen. Op het platte land kun je wel vers voedsel eten, maar in de stad en zonder koelkast is dat een stuk lastiger. En het voorverpakte voedsel wat de EU naar Afrika exporteert is meestal goedkoper dan wat het de boeren daar kost om het te verbouwen.quote:Op maandag 18 september 2023 14:02 schreef Viezig het volgende:
Het is echt onvoorstelbaar wat je in veel gebieden in Azië en Afrika aan afval tegenkomt. Dat is echt geen afval geïmporteerd uit het Westen of afval dat overblijft omdat ze daar telefoontjes voor ons in elkaar zetten, dat zijn gewoon mensen die hun vuilnis van de dag gewoon uit het raam flikkeren.

Je kan het wel recyclen, maar dan moeten de fabrikanten meewerken.quote:Op maandag 18 september 2023 14:17 schreef qajariaq het volgende:
Misschien is voorlopig dan het downcyclen naar paaltjes e.d. of verbranden voor energie wel gewoon de beste oplossing naast alternatieven verzinnen voor verpakking. Geen idee eigenlijk of recyclen wel lukt als de afvalstromen van soorten plastics homogener zijn.

Ik snap alleen niet waarom verschillende bronnen met zo verschillende getallen komen. N&M heeft het over de grootste doorvoer van de regio en Plasticeuroe heeft het over netto importeur. Die twee zijn theoretisch wel te combineren maar dat is zeer onwaarschijnlijk natuurlijk. Waarin zit het verschil?quote:Op maandag 18 september 2023 14:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hoppa.
https://www.plasticsoupfo(...)-van-plasticafval-2/
Eigen afval eerst: Azië wil af van afvalberg rijke landen - RTL Nieuws https://www.rtlnieuws.nl/(...)and-plastic-recyclen
En dit is al decennia aan de gang kunt krantenartikelen van voor 2010 vinden.

Plasticseurope is een belangengroep van bedrijven. Zoals BASF, DOW, Shell en Sabic, de grootste petrochemieconcerns in Europa, wiens voortbestaan door al die klimaatwetgeving op de tocht staat. Het is marketing om te laten zien dat ze goed bezig zijn.quote:Op maandag 18 september 2023 15:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik snap alleen niet waarom verschillende bronnen met zo verschillende getallen komen. N&M heeft het over de grootste doorvoer van de regio en Plasticeuroe heeft het over netto importeur. Die twee zijn theoretisch wel te combineren maar dat is zeer onwaarschijnlijk natuurlijk. Waarin zit het verschil?

Marketing staat bekend om halve waarheden. Maar dit zou een volle leugen zijn dus.quote:Op maandag 18 september 2023 16:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Plasticseurope is een belangengroep van bedrijven. Zoals BASF, DOW, Shell en Sabic, de grootste petrochemieconcerns in Europa, wiens voortbestaan door al die klimaatwetgeving op de tocht staat. Het is marketing om te laten zien dat ze goed bezig zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |