Doe je geen tonnen aan de kas? En schoonmaken omdat kassen groene aanslag krijgen en je planten dan niet genoeg licht meer krijgen. En als je de kas kalkt, moet je dat er ook weer afhalen als de zon minder fel schijnt.quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:44 schreef Barreltje het volgende:
Tnx!
de regen tonnen ( 2 x m3 tank) komen bij de stal linksboven, daar gaan ze het water afvangen dat van het dak komt![]()
er is een hek om de groenten tuin heen (het is nu een paardenbak, het hek blijft staan) , waarom moet ik rondom goed schoon kunnen maken?
tuinkast en opslaghoek zijn in de grote stal ( we hebben 1 staldeel voor alle zooi en tuin gereedschap) en de compost hoop is nu nog ergens anders op het terrein. ( 20 m lopen links van de paardenbak) hier werd vroeger alle mest ook neergeplempt..
En onkruid rond de kas wil je weg kunnen halen want dat groeit anders vrolijk naar binnen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 18:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Doe je geen tonnen aan de kas? En schoonmaken omdat kassen groene aanslag krijgen en je planten dan niet genoeg licht meer krijgen. En als je de kas kalkt, moet je dat er ook weer afhalen als de zon minder fel schijnt.
Ah leuke tip. Volgende maand (week 😅) wil ik echt gaan beginnen met zaaien en ben zo benieuwd. Dus als er nog leuke boeken tips zijn verder naast deze, laat me weten!quote:Op vrijdag 23 februari 2024 08:30 schreef Claudia_x het volgende:
In Tuinieren met Monty Don staat trouwens een fijn hoofdstuk over hoe hij omgaat met zaaien, de kas, afharden, etc. Dat is ook wel raadzaam om te lezen als je die plek in gaat richten. Hij heeft bijvoorbeeld naast zijn kassen een bak voor afharden:
[ afbeelding ]
Knip knipquote:Op donderdag 29 februari 2024 18:33 schreef _flore het volgende:
Ik heb deze week alle oude dooie planten uit mn bakken getrokken. En kwam een familie naaktslakken tegenMet dit natte weer hebben ze natuurlijk feest. Iemand nog tips? Behalve met de hand weghalen? Want als ik nu iets ga zaaien wordt dat natuurlijk gelijk opgegeten
![]()
![]()
Edit: het is een balkon dus in principe zou t moeten lukken dat weer slakvrij te krijgen. Toch? Toch???
Andrere naaktslakken?quote:Op donderdag 29 februari 2024 18:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Knip knip
Bij mij wordt dat snel weer opgegeten door iets anders.
Las iets over 3 weken laten ontpruiten binnen totdat die 2/3 cm groot zijn, en dan poten.quote:Op donderdag 29 februari 2024 19:09 schreef marcel.de het volgende:
ik heb gewoon 3 zakken biologische aardappels Belana gekocht bij een lokale boer; die laten we uitlopen en gaan de grond in.
Koel en lichtquote:Op donderdag 29 februari 2024 22:32 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Las iets over 3 weken laten ontpruiten binnen totdat die 2/3 cm groot zijn, en dan poten.
Koel is t sowieso, licht wat minder. Boerenkool op hun perceel moet er ook nog uit.quote:Op donderdag 29 februari 2024 22:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Koel en licht![]()
2-3 cm is wel erg groot voor spruiten trouwens.
Vogels o.a. hoop ik. Zie ik soms ook.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben daar nog steeds niet over uit. Ik doe dit jaar als experiment beide omdat ik het antwoord nou ook wel eens wil weten.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 18:15 schreef taxibabe het volgende:
Wat is trouwens handiger met spinazie, prei en lente-ui: Binnen voorzaaien en dan uitplanten of direct in de grond zaaien?
Leuk! Ben zeer benieuwd.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 21:03 schreef Evenstar het volgende:
Ik ga proberen dit jaar ook eens mee te posten!
Voor diegenen die mij niet via andere topics kennen. Wij wonen ondertussen al twee jaar in Zweden, maar hebben in december eindelijk ons droomhuis kunnen kopen, met lekker veel grond
Er stond al een kas, maar die was VIES, dus afgelopen dagen beetje bij beetje aan het schoonmaken. Het vriest hier nog steeds flink (-5/-6 afgelopen nachten), dus kan nog niet heel veel beginnen, behalve voorbereiden.
Voor dit jaar wil ik in ieder geval mijn kas + een stuk grond van ongeveer 15m2 gebruiken. Daarna beetje bij beetje uitbreiden. Anders lopen de kosten dit jaar behoorlijk op ben ik bangMoet stuk buiten kas ook nog flink voorbereiden en afzetten i.v.m. al het wild wat hier loopt anders gaan de plantjes het niet redden ben ik bang.
Heb wel een flinke kamer in huis waar ik ben begonnen met het opkweken van 16 peperplanten. De wilde aardbeiden ga ik vandaag/morgen ook zaaien en daarna gebruiken als een soort van bodembedekking
Daarna volgen tomaten, komkommers, courgette, bonen etc ...
Zal binnenkort wel wat foto's maken binnen en buiten
Ik vind voorzaaien handiger vanwege een aantal redenen: ik ben toch aan het voorzaaien dus een beetje meer maakt weinig verschil, ik heb goed zicht op wat het doet en hoeveel het goed doet en kan dus bijzaaien of niet, uiteindelijk plant ik het toch uit, dus heeft ter plekke zaaien weinig meerwaarde. Tot zover mijn redenatie.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 18:15 schreef taxibabe het volgende:
Wat is trouwens handiger met spinazie, prei en lente-ui: Binnen voorzaaien en dan uitplanten of direct in de grond zaaien?
Yup, beetje zand er ook bij. Ik meng er zelf ook nog wat kokosvezel doorheen, ik probeer een zo luchtig mogelijke mix te maken.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 10:00 schreef Tuindier het volgende:
Wat gebruiken jullie om in voor te zaaien? Ik heb nog heel veel vermiculiet staan, zou ik dat door compost en tuinaarde kunnen mengen?
Wat grotere zaden als tomaten, pepers, paprika's, courgettes e.d. kan je ook in puur vermiculiet zaaien als je daar toch nog veel van hebt. Bespaart weer grond en maakt het verspenen wat makkelijker.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 10:00 schreef Tuindier het volgende:
Wat gebruiken jullie om in voor te zaaien? Ik heb nog heel veel vermiculiet staan, zou ik dat door compost en tuinaarde kunnen mengen?
Zo zeg, dat ziet er gaaf uitquote:Op zaterdag 16 maart 2024 19:03 schreef gcjoel het volgende:
Vandaag weer 2 aanhangers compost gehaald, nu hebben we wel genoeg voor dit jaar![]()
De laatste bakken nog maken en dan kan al het plastic weer de kast in. Het wordt echt mooi![]()
[ link | afbeelding ]
Gaaf!quote:Op zaterdag 16 maart 2024 19:03 schreef gcjoel het volgende:
Vandaag weer 2 aanhangers compost gehaald, nu hebben we wel genoeg voor dit jaar![]()
De laatste bakken nog maken en dan kan al het plastic weer de kast in. Het wordt echt mooi![]()
[ link | afbeelding ]
Leuk een kasquote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:31 schreef Doedezemaar het volgende:
Inmiddels staat 2/3 van de kas, ik heb er wel vertrouwen in dat ze ‘m vandaag af krijgen. Dus ik kan verder gaan met voorzaaien en plannen
foto's altijd welkomquote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:31 schreef Doedezemaar het volgende:
Inmiddels staat 2/3 van de kas, ik heb er wel vertrouwen in dat ze ‘m vandaag af krijgen. Dus ik kan verder gaan met voorzaaien en plannen
Hij is toch nog niet af, later deze week maken ze ‘m af en dan komen er wel foto’s.quote:
Wat leuk zeg! Echt tof. Groot ookquote:Op donderdag 21 maart 2024 16:28 schreef Doedezemaar het volgende:
De kas staat [ link | afbeelding ]
Vanmiddag weer wat bloemetjes voorgezaaid, morgen begin ik aan de tomaten
Ja, hij is best ruim. We hadden een klein kasje in gedachten, maar de hovenier heeft ons ervan overtuigd dat een grote kas echt een mooi element in de tuin kan zijn. Een nog grotere echte victoriaanse kas met deels gemetselde muren is mijn droom, maar dat zou hier wel echt te groot zijn (en absurd duur).quote:Op donderdag 21 maart 2024 16:33 schreef prunus het volgende:
[..]
Wat leuk zeg! Echt tof. Groot ook. Iets wat ik in de toekomst (als ik een grote tuin heb) ook wel zou willen.
quote:Op donderdag 21 maart 2024 16:28 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik hoop morgen de plankjes erin te kunnen hangen zodat ik m’n zaaibakjes kwijt kan, en anders zet ik ze maar even op de stoelen, de peultjes en lathyrus hebben daar al zo een paar nachten overnachtquote:Op vrijdag 22 maart 2024 11:33 schreef gcjoel het volgende:
Mooie kas! Ga je zeker veel plezier van hebben hoor. In onze staat de zaaitafel alweer vol
Mooi zeg !quote:Op donderdag 21 maart 2024 16:28 schreef Doedezemaar het volgende:
Ja ook ooit eens gehad, gaat onder de meest gunstige omstandigheden niet langer dan 1 seizoen mee.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 15:53 schreef Mubassie het volgende:
Onze kas is zojuist finaal kapot gewaaid![]()
3 weken geleden opgezet, zo'n tunnelkasje van 2x3m.
Alle buizen krom en het folie compleet gescheurd. Wat een rommel![]()
De rest van de kasjes op het complex staat nog gewoon.
Ai, zonde!quote:Op zaterdag 23 maart 2024 15:53 schreef Mubassie het volgende:
Onze kas is zojuist finaal kapot gewaaid
Pruim zou nu wel moeten bloeien. Mijne doet ook niks, maar in de buurt zie ik ze allemaal bloeien. Maar je zou echt wel al iets van leven moeten zien, beginnende blaadjes ofzo.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 21:54 schreef MaJo het volgende:
Het moestuinseizoen is weer geopendOmdat wij bijna de hele maand op vakantie waren heb ik voordat we weggingen 2 soorten pootaardappelen geplant en rucola, pluksla en doperwten. De aardappelen zijn nu kleine plantjes en ook de rucola is opgekomen. De andere sla en de doperwt doen nog niks.
De uien zijn ook mooi doorgegroeid, daar staan heel wat sprieten. Ook de frambozen zijn enorm gegroeid (en ook op meerdere plekken opgekomen) en de aalbessen die ik eigenlijk als verloren had beschouwd hebben ook allemaal blaadjes gekregen
Alleen de pruimenboom doet nog helemaal niks, of komt dat later?
Dit weekend wil ik wat onkruid gaan wieden en kijken of ik nog meer kan zaaien. Ons huis heeft weinig zonlicht dus voor zaaien gaat nauwelijks.
Ja hoor, ik heb ze in Nederland in de kas gekweekt zonder problemen (wel de kleine variant, sugar baby). Ik woon in Portugal, dus die doen het hier wel.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 17:01 schreef Mubassie het volgende:
Oh ja watermeloen, lekker! Maar doet dat het een beetje in ons klimaat?
Op dit moment is het nog maar een klein boompje, eigenlijk meer een soort takquote:Op zaterdag 30 maart 2024 20:11 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Pruim zou nu wel moeten bloeien. Mijne doet ook niks, maar in de buurt zie ik ze allemaal bloeien. Maar je zou echt wel al iets van leven moeten zien, beginnende blaadjes ofzo.
Maar eigen aspergesquote:Op zondag 31 maart 2024 13:47 schreef Vanyel het volgende:
Vunzige slakken hebben zich zitten verwennen met mijn allereerste asperges![]()
![]()
[ afbeelding ]
Je hoeft niet per se een slechte keus gemaakt te hebben. Ik gok zomaar dat de glaspanelen bevestigd zijn met glasklemmen, en ja, dan gaat het rammelen met een beetje wind.quote:Op maandag 25 maart 2024 14:29 schreef Doedezemaar het volgende:
De kas staat nog, maar de deuren waren wel deels opengewaaid en het stond allemaal sowieso heel erg te klapperen. Het valt me echt enorm tegen, ik vrees dat we een verkeerde keuze hebben gemaakt.
Net heerlijk in de tuin gerommeld, ik heb de kruidenspiraal deels gevuld en waar nodig de kruiden gesnoeid
Ah zie je wel, boompjes doen altijd wel wat in het voorjaar!quote:Op dinsdag 2 april 2024 13:06 schreef MaJo het volgende:
Uit nadere inspectie blijkt dat er toch al knopjes komen aan mijn pruimenboom/takOok aan het appelboompje verschijnt het eerste knopje
Gisteren ook wat aardbeienbollen die helemaal verkruimeld waren in de grond gestopt (ben benieuwd of het wat doet) en ook wat lenteuitjes gezaaid. De doperwten en pluksla doen vooralsnog helemaal niks, ik ben benieuwd of dat nog gaat worden.
De prei die er sinds begin september staat begint nu eindelijk te groeien
Ja! Ik ben blij dat er iets gebeurdquote:Op dinsdag 2 april 2024 13:41 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ah zie je wel, boompjes doen altijd wel wat in het voorjaar!
Wanneer heb je de doperwten gezaaid? Die komen normaal gezien vrij snel op. Kan het zaad oud zijn? Dat is mijn ervaring met doperwten, die doen het al heel snel niet meer. (en andere bonen ook trouwens)
Wij zijn volop aan het voorzaaien, tomaten gaan goed. Afgelopen dagen ook kruiden voorgezaaid, die gaan we dit jaar eens in de volle grond uitplanten, kijken of het dan wel wat wordt.
Buiten hebben we al spinazie, bieten, snijbiet, raapstelen, wortels, doperwten en tuinbonen gezaaid/staan. Zo lekker dat er nu steeds meer kan al
Zou de doperwten even opnieuw doen, eventueel wel voorzaaien in potjes.quote:Op dinsdag 2 april 2024 14:28 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ja! Ik ben blij dat er iets gebeurd![]()
De doperwten heb ik op 28 februari in de volle grond gezaaid, misschien was dat te vroeg. De zaadjes zijn nieuw dus dat is het niet.
Ik heb nu ook een bak gekocht om voor te zaaien binnen. Daar gaan inderdaad ook tomaten in en kruiden (basilicum, oregano, rozemarijn en tijm). Vorig jaar heb ik de hele zomer/najaar plezier gehad van de kruiden in de staande tuin, deze keer wil ik ze helemaal zelf zaaien
Leuk is dat he dat je al best veel kunt zaaien? Ik heb nu uien, prei, lenteuitjes, rucola, pluksla, doperwten en aardbeien staan. Qua fruit aalbessen, pruim, appel, frambozen (gewoon, tayberry en fallgold). Ben benieuwd of dat al iets gaat worden dit jaar
Ga ik doen, want daar zou inderdaad wel iets zichtbaar moeten zijnquote:Op dinsdag 2 april 2024 14:31 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Zou de doperwten even opnieuw doen, eventueel wel voorzaaien in potjes.
Je hebt ook kans dat vogels of muisjes de erwten uit de grond hebben gehaald.
Ik heb juist vlak voordat ik bijna een maand op vakantie ging wat dingen gezaaid, dat is leuk als je thuis komt en er groeit al watquote:Op dinsdag 2 april 2024 14:38 schreef Post-its het volgende:
Ik heb nog niks voorgezaaid, door ziekte moeite met plannen. En binnenkort op vakantie, waardoor ik nu nog voorzaaien ook nog niet zie zitten.
De tuin is ook nog niet voorbereid, is nog allemaal zo nat.
Dat snap ikquote:Op dinsdag 2 april 2024 14:51 schreef Nanuke het volgende:
Bij voorzaaien gaat dat niet op @:MaJo, dat doe je binnen en dan moet je er wel bij zijn voor water geven en verpotten etc.
Het meeste wat je nu voorzaait kan in mei toch de volle grond in?quote:Op dinsdag 2 april 2024 14:58 schreef Nanuke het volgende:
Maar dat helpt niet voor de dingen die je wel moet voorzaaien.
Dat is zeker een goed tekenquote:Op dinsdag 2 april 2024 14:59 schreef Nanuke het volgende:
Ik deed vandaag tussen de buien door de aardappelen in de tuin.
En mijn vensterbanken raken VOL. Dat is een goed teken toch?
Ja doe t in de volle grond denk ik in mei, of buiten in potjes voorzaaien toch. We zien wel.quote:Op dinsdag 2 april 2024 15:06 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het meeste wat je nu voorzaait kan in mei toch de volle grond in?
[..]
Dat is zeker een goed teken
na ijsheiligen dus half mei kunnen de meeste dingen naar buiten maar binnenkort op vakantie kan ook daarvoor zijn.quote:Op dinsdag 2 april 2024 15:06 schreef MaJo het volgende:
Het meeste wat je nu voorzaait kan in mei toch de volle grond in?
Ik ook, had nog een kilo poters over dus heb ff ruimte gemaakt op t veld onder de appelboom. Daar stonden vorig jaar de pompoenenquote:Op dinsdag 2 april 2024 14:59 schreef Nanuke het volgende:
Ik deed vandaag tussen de buien door de aardappelen in de tuin.
En mijn vensterbanken raken VOL. Dat is een goed teken toch?
Als het vroege aardappels zijn kunnen daar later opnieuw de pompoenen. Wij benutten die ruimte ook altijd daarvoorquote:Op dinsdag 2 april 2024 19:15 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Ik ook, had nog een kilo poters over dus heb ff ruimte gemaakt op t veld onder de appelboom. Daar stonden vorig jaar de pompoenen
[ afbeelding ]
Deze week al t onkruid eruit, woelvork erdoorheen en dan de rest poten.
Wij ook, dus hopelijk kunnen de tomaten voor de vakantie de tuin inquote:Op dinsdag 2 april 2024 16:40 schreef Elleska het volgende:
[..]
na ijsheiligen dus half mei kunnen de meeste dingen naar buiten maar binnenkort op vakantie kan ook daarvoor zijn.
dat heb ik dit jaar ook. dus ik hoop dat de weersvoorspellingen gunstig zijn dan stop ik op hoop van zegen alles vlak voor de vakantie in de grond en anders heeft de buurman heel wat zaailingen te verzorgen.
Ik zou het niet bij mij in Spanje zetten, als daar een slak zou zijnquote:Op zondag 7 april 2024 04:35 schreef Managarm het volgende:
Leuk, slakkenkragen. Zouden ze UV-bestendig zijn?
Even op de website zitten kijken, dit ziet er ook wel veelbelovend uit:
https://www.zaadhandelvan(...)enscherm-coclea-plus
https://www.zaadhandelvan(...)lakken/slakkenscherm
Ha, ik had al zitten denken om gewoon iets van metaal te buigen.. eens kijken of ik iets kan vinden.quote:Op zondag 7 april 2024 07:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik zou het niet bij mij in Spanje zetten, als daar een slak zou zijn
Maar ik weet ook wel deze te koop:
[ afbeelding ]
https://www.manufactum.nl/wormring-plaatstaal-a208182/
https://www.manufactum.nl/wormring-plaatstaal-a208184/
Dat wordt flink sla eten straksquote:Op woensdag 3 april 2024 23:57 schreef DeHovenier het volgende:
ff naar naar het tuincentrum geweest
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |