SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik had deze zomer veel luizen op mijn kolen en 1 bak was echt enorm veel. Niets hielp. In die bak had ik drie spruitplanten. Mijn eerste spruiten ooit dus geen idee hoe dat zou aflopen. Maar goed dus!
Spoilers!
Bildtstar is een ras wat al best lang bestaat. Ik heb vroeger nog bij een groothandel in aardappelen gewerkt als bijbaan en Bildtstar was toen een van best lopende rassen, dat was in de jaren 80-90.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 21:28 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb Bildtstar als ras, nog nooit van gehoord, kwam het toevallig tegen in het tuincentrum. Ik wil nog bessenstruiken planten langs de grens bij mn tuinbuurman, maar ik weet nog niet zo goed wat voor bessen ik wil. Heb er geen ervaring mee. Hetzelfde met het snoeien van mn appelboom, wilde t al eerder doen maar toen wist ik nog niet wat voor fruitboompje ik had.
Ja, had al zoiets gelezen op Vreeken https://www.vreeken.nl/401595-aardappels-bildtstarquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 21:30 schreef Managarm het volgende:
[..]
Bildtstar is een ras wat al best lang bestaat. Ik heb vroeger nog bij een groothandel in aardappelen gewerkt als bijbaan en Bildtstar was toen een van best lopende rassen, dat was in de jaren 80-90.
Voor mij is de lekkerste aardappel de Mona Lisa, mooie vastkokende aardappel.
quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 22:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik haal mijn aardappels in België. Bij Avevé kan je ze daar per stuk kopen voor een lage kiloprijs. Ze hebben een stuk of 10 soorten.
Ik heb 5 bakken voor aardappels en neem altijd 5 soorten. Ik maak een mix tussen heel vroeg, vroeg, bewaar, kruimig, friet en vastkokend. In theorie kan ik dan tussen juni en maart aardappels uit eigen tuin eten.
Wow 110 stuksquote:Op dinsdag 24 oktober 2023 18:42 schreef DeHovenier het volgende:
Kon van m'n vrijwilligerswerk preiplantjes krijgen, 110 stuks. Die gaan deze week de grond in.
Eerst ff bijpunten en dood spul eruit
[ afbeelding ]
Klaar
[ afbeelding ]
Ben benieuwd of t nog wat wordt
Wat is dit?quote:Op maandag 23 oktober 2023 23:59 schreef DeHovenier het volgende:
Wil dit volgend jaar4 gaan toepassen [ afbeelding ]
Weet niet of ik ze allemaal kwijt kan, sowieso zet ik de grootste en dikste in de grond.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 12:37 schreef MaJo het volgende:
Wow wat een superoogsten komen hier voorbijDie verschillende oogsten van aardappelen lijkt mij ook wel wat, bijna het hele jaar aardappelen uit eigen tuin
Dan moet ik zeker een moestuin gaan huren want dat kan ik in mijn tuintje niet kwijt.
[..]
Wow 110 stuksIk heb er al een maand 2 in de tuin staan en die doen volgens mij helemaal niks. Vorige week heb ik ze verplaatst naar een stuk vol in de zon, ik ben benieuwd of dat nog wat gaat doen.
[..]
Wat is dit?
quote:Op woensdag 15 november 2023 19:25 schreef DeHovenier het volgende:
Heb vandaag de pompoenen maar 'ns binnengehaald
[ afbeelding ]
De grootste weegt 7 kilo
Lekker bezig. Wij gaan volgende week alvast de eerst laag compost verspreiden.quote:Op maandag 15 januari 2024 22:13 schreef DeHovenier het volgende:
Stil hier.
Dit weekend mn bedjes gemulched met wilgenbladeren. Heb nog 2 stuks prei staan en 54 preiplantjes
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 22 januari 2024 10:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wacht nog steeds tot de hovenier de tuin heeft aangelegd, afgelopen week is dan eindelijk de fundering voor de kas gemaakt. Ik wil aan de slag…
Voor nu blijft het bij op instagram bij diverse mensen meekijken, boeken lezen en eens uitzoeken wat ik eventueel binnen wil gaan voorzaaien. Ik heb het boek van Frank Anrijs aangeschaft en verder heb ik ook stapels moestuinboeken liggen, dus ik hoef me wat dat betreft niet te vervelen.
Je kan al pepers binnen zaaien nu, mooie tijd.quote:Op maandag 22 januari 2024 10:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wacht nog steeds tot de hovenier de tuin heeft aangelegd, afgelopen week is dan eindelijk de fundering voor de kas gemaakt. Ik wil aan de slag…
Voor nu blijft het bij op instagram bij diverse mensen meekijken, boeken lezen en eens uitzoeken wat ik eventueel binnen wil gaan voorzaaien. Ik heb het boek van Frank Anrijs aangeschaft en verder heb ik ook stapels moestuinboeken liggen, dus ik hoef me wat dat betreft niet te vervelen.
Dank voor de tip, vandaag wat zakjes gehaald!quote:Op maandag 22 januari 2024 15:01 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij Welkoop nu 2+1 gratis op zaden van Hortitops, dus ik heb wat dingetjes besteld waaronder Physalis peruviana en Edamame- en Kidneyboontjes
Leuk plan, welkom!quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:22 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Dank voor de tip, vandaag wat zakjes gehaald!
Wij huren sinds eind vorig jaar een stuk moestuin! Er moet nog veel gebeuren voordat het geschikt is om er iets te zaaien, maar we zitten vol plannen. Er staat ook al een klein kasje op die we over hebben genomen.
We hebben een klein beetje ervaring met moestuinieren. Eerder hebben we al wel het een en ander gekweekt in de achtertuin, maar door de gemeentebomen rondom lukte dat niet supergoed. Dus ben benieuwd hoe het straks in de moestuin gaat.
Wat we willen gaan proberen, de eerste 3 hebben we in de achtertuin al eerder gedaan:
- Sperzie- en snijbonen
- Snackkomkommer
- Courgette
- Sla
- Wortel
- Prei en lente-ui
- Suikermais
In de kas:
- Tomaten
- Paprika
- Kruiden
Mijn zoontje van 4 krijgt ook een 'eigen' stukje tuin en hij wil graag paprika, dus hij krijgt sowieso een snackpaprikaplantje er in. In het voorjaar mag hij bij de Welkoop zelf een paar plantjes uitzoeken.
Verder willen we ook wat bloemenperkjes maken voor de insecten en als nuttige planten, en ook wat fruit (er staat al een peer en volgens mij een appelboompje)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En een schets gemaakt met een indeling, her en der ga ik ook nog wat bloemen zaaien, dat heb ik verder niet ingetekend.
Tips voor tekening/indeling zijn welkom!
[ Bericht 11% gewijzigd door taxibabe op 27-01-2024 18:28:05 ]
Prei en boerenkool staat hier ook, en wat knoflook.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 22:22 schreef MaJo het volgende:
Ik heb ook zin om weer te beginnenmomenteel staat er nog prei, ui en boerenkool in de tuin. De prei ziet er nog hetzelfde uit als 4 maanden geleden maar ik laat het maar staan
de ui begon ook pas na 2 maanden omhoog te komen dus er is nog hoop. De boerenkolen begonnen mooi maar ook die zijn gestagneerd. Andere projecten (wintererwt, rucola en spinazie) hebben het niet gered. Ik zal eens kijken of de kruiden het nog doen.
Wij zijn de hele maand maart met vakantie. Ik twijfel of ik voordat we weggaan iets in de grond doe en dan zie of er iets gebeurt is, of dat ik beter tot april kan wachten. Wat is wijsheid?
Eensquote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:35 schreef Nanuke het volgende:
Ik zou de sla/spinazie lekker bij de bonen laten wonen, die zitten elkaar niet in de weg en je hebt ruimte zat onder/naast de bonenpalen. En de prei en wortel (en ook ui) vinden elkaar ook aardig, dus die kunnen ook bij/door elkaar. Dan heb je al een extra bak over voor kolen. Of aardappelen. Of aardbeien.
Tnx voor de tips, gelijk de tekening aangepast!quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:35 schreef Nanuke het volgende:
Ik zou de sla/spinazie lekker bij de bonen laten wonen, die zitten elkaar niet in de weg en je hebt ruimte zat onder/naast de bonenpalen. En de prei en wortel (en ook ui) vinden elkaar ook aardig, dus die kunnen ook bij/door elkaar. Dan heb je al een extra bak over voor kolen. Of aardappelen. Of aardbeien.
Ja, bij de komkommer wil ik ook nog bloemen plantenquote:Op zaterdag 27 januari 2024 20:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
EensEn bij de komkommer kan ook vast nog wel wat staan als die klimmen.
Verder moet je vooral veel spreiden. Veel bieten en wortels zaaien kan weinig kwaad, die kan je wel even bewaren. Maar niemand heeft er iets aan als je 10 kroppen sla tegelijk hebt.
Ik zie het al, je gaat het grondig aanpakkenquote:Op donderdag 8 februari 2024 12:18 schreef kirsten. het volgende:
Ik heb bij een biologische kweker wat bessen besteld. Afgelopen week alles in potten gezet. Dit jaar nog even behelpen met potten, en vanaf volgend jaar kan ik een moestuintje bij ons nieuwe huis voortzetten (oude eigenaar heeft ook een tuintje). Zodra ik weet waar de zon schijnt en hoelang en hoe warm krijgen ze een vast plekje, tot die tijd even in pot.
Ik heb nu:
- kruisbes
-2x frambozenrassen (vroeg en laatfruitgevend)
- honingbes
- bosbes (schijnt het op lokale grond hier supergoed te doen)
- vlierbes
- aalbes (maar die staat al 2 jaar en geeft nog geen enkele vrucht - inmiddels is er wel redelijk wat oud hout gevormd dus hoop ook eerdaags fruit te krijgen)
Ik heb me ingeschreven bij een moestuincursus, dus heb dit jaar ook om e.e.a. wat beter onder de knie te krijgen (ipv enkel 2 uurtjes per week te helpen bij een tuintje). Daarvoor moet ik een lijst maken van wat ik nog meer wil zaaien dit jaar, en aangezien we vanaf april al het huis in kunnen wil ik naast bovenstaande in pot ook het volgende zaaien in de vollegrond:
- uien
- knoflook
- sla
- aardappelen en zoete aardappelen in een bak/zak
- komkommers
- augurken
- tomaten
- Peultjes (de hoogte in)
- Rabarber zodra ik er een plekje voor heb
- huis-, tuin- en keukenkruiden in een border
Enfin, echt de basisgroentes dus. Ik moet me nog even verdiepen in welke je het beste samen kan planten voor synergie en ongediertebestrijding. Verder maar niet te groot beginnen want anders haak ik halverwege af. Ik heb nog veel meer zaden de afgelopen jaren verzameld dus er is veel wat ik kan doen in ieder geval!
Ik moet ook niet vergeten even een bodemtest te doen. De moestuin zit vlakbij een oude oliestookketel die wel gesaneerd is en certificaten en alles heeft, maar wil toch zeker weten dat de bodem een beetje ok is. Bokashi om e.e.a. te verrijken staat hier in ieder geval al te pruttelen![]()
Dank je, ik heb me aangemeld.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:02 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh en misschien voor mensen hier wel interessant om 1 of meer onderdelen te volgen https://yggdra.be/online-(...)L6_6tQFll5yEWovmK6LA
Doe je geen tonnen aan de kas? En schoonmaken omdat kassen groene aanslag krijgen en je planten dan niet genoeg licht meer krijgen. En als je de kas kalkt, moet je dat er ook weer afhalen als de zon minder fel schijnt.quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:44 schreef Barreltje het volgende:
Tnx!
de regen tonnen ( 2 x m3 tank) komen bij de stal linksboven, daar gaan ze het water afvangen dat van het dak komt![]()
er is een hek om de groenten tuin heen (het is nu een paardenbak, het hek blijft staan) , waarom moet ik rondom goed schoon kunnen maken?
tuinkast en opslaghoek zijn in de grote stal ( we hebben 1 staldeel voor alle zooi en tuin gereedschap) en de compost hoop is nu nog ergens anders op het terrein. ( 20 m lopen links van de paardenbak) hier werd vroeger alle mest ook neergeplempt..
En onkruid rond de kas wil je weg kunnen halen want dat groeit anders vrolijk naar binnen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 18:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Doe je geen tonnen aan de kas? En schoonmaken omdat kassen groene aanslag krijgen en je planten dan niet genoeg licht meer krijgen. En als je de kas kalkt, moet je dat er ook weer afhalen als de zon minder fel schijnt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |