abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211032377
Ik heb vandaag de eerste helft van de moestuinbakken ontdaan van onkruid. Ik heb er snippers, papier en zaagsel op gelegd. Mogen hopelijk ook nog wat compost. Ik heb nog 5 bakken met kolen staan. De netten heb ik er af gehaald, die hebben nog lekker droog kunnen waaien aan de waslijn.

Wij hebben vandaag de laatste aardappels geoogst:

Dat maakt de totale voorraad nu dit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had deze zomer veel luizen op mijn kolen en 1 bak was echt enorm veel. Niets hielp. In die bak had ik drie spruitplanten. Mijn eerste spruiten ooit dus geen idee hoe dat zou aflopen. Maar goed dus!
Spoilers!
pi_211033264
Ik heb Bildtstar als ras, nog nooit van gehoord, kwam het toevallig tegen in het tuincentrum. Ik wil nog bessenstruiken planten langs de grens bij mn tuinbuurman, maar ik weet nog niet zo goed wat voor bessen ik wil. Heb er geen ervaring mee. Hetzelfde met het snoeien van mn appelboom, wilde t al eerder doen maar toen wist ik nog niet wat voor fruitboompje ik had.
Children of the night. What music they make.
pi_211033306
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 21:28 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb Bildtstar als ras, nog nooit van gehoord, kwam het toevallig tegen in het tuincentrum. Ik wil nog bessenstruiken planten langs de grens bij mn tuinbuurman, maar ik weet nog niet zo goed wat voor bessen ik wil. Heb er geen ervaring mee. Hetzelfde met het snoeien van mn appelboom, wilde t al eerder doen maar toen wist ik nog niet wat voor fruitboompje ik had.
Bildtstar is een ras wat al best lang bestaat. Ik heb vroeger nog bij een groothandel in aardappelen gewerkt als bijbaan en Bildtstar was toen een van best lopende rassen, dat was in de jaren 80-90.

Voor mij is de lekkerste aardappel de Mona Lisa, mooie vastkokende aardappel.
pi_211033375
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 21:30 schreef Managarm het volgende:

[..]
Bildtstar is een ras wat al best lang bestaat. Ik heb vroeger nog bij een groothandel in aardappelen gewerkt als bijbaan en Bildtstar was toen een van best lopende rassen, dat was in de jaren 80-90.

Voor mij is de lekkerste aardappel de Mona Lisa, mooie vastkokende aardappel.
Ja, had al zoiets gelezen op Vreeken https://www.vreeken.nl/401595-aardappels-bildtstar
Volgend jaar een ander ras proberen! Misschien de Mona Lisa :P
pi_211033924
Ik haal mijn aardappels in België. Bij Avevé kan je ze daar per stuk kopen voor een lage kiloprijs. Ze hebben een stuk of 10 soorten.

Ik heb 5 bakken voor aardappels en neem altijd 5 soorten. Ik maak een mix tussen heel vroeg, vroeg, bewaar, kruimig, friet en vastkokend. In theorie kan ik dan tussen juni en maart aardappels uit eigen tuin eten.
Spoilers!
pi_211035953
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 22:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik haal mijn aardappels in België. Bij Avevé kan je ze daar per stuk kopen voor een lage kiloprijs. Ze hebben een stuk of 10 soorten.

Ik heb 5 bakken voor aardappels en neem altijd 5 soorten. Ik maak een mix tussen heel vroeg, vroeg, bewaar, kruimig, friet en vastkokend. In theorie kan ik dan tussen juni en maart aardappels uit eigen tuin eten.
:9

Ben in mn eentje dus veel heb ik niet nodig :P
pi_211059517
Gisteren de laatste aardappelen gerooid:
Stuke grond waar de bessenstruiken komen onkruidvrij gemaakt: , en gemulched met smeerwortelblad

Rooie biet geoogst
De grootste woog 1 kilo, zou 'ie nog smaken?

pi_211059963
Wil dit volgend jaar4 gaan toepassen
pi_211067039
Kon van m'n vrijwilligerswerk preiplantjes krijgen, 110 stuks. Die gaan deze week de grond in.

Eerst ff bijpunten en dood spul eruit

Klaar

Ben benieuwd of t nog wat wordt :P
  Moderator woensdag 25 oktober 2023 @ 12:37:45 #160
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211074852
Wow wat een superoogsten komen hier voorbij _O_ Die verschillende oogsten van aardappelen lijkt mij ook wel wat, bijna het hele jaar aardappelen uit eigen tuin :9 Dan moet ik zeker een moestuin gaan huren want dat kan ik in mijn tuintje niet kwijt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 18:42 schreef DeHovenier het volgende:
Kon van m'n vrijwilligerswerk preiplantjes krijgen, 110 stuks. Die gaan deze week de grond in.

Eerst ff bijpunten en dood spul eruit
[ afbeelding ]

Klaar
[ afbeelding ]

Ben benieuwd of t nog wat wordt :P
Wow 110 stuks _O- Ik heb er al een maand 2 in de tuin staan en die doen volgens mij helemaal niks. Vorige week heb ik ze verplaatst naar een stuk vol in de zon, ik ben benieuwd of dat nog wat gaat doen.

quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 23:59 schreef DeHovenier het volgende:
Wil dit volgend jaar4 gaan toepassen [ afbeelding ]
Wat is dit?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_211075253
Prei duurt dan ook best lang, @MaJo van de zomerprei die ik in maart heb opgekweekt, oogsten we nu af en toe. De winterprei staat nog wel tot maart (kan langer, maar dan is hij sowieoso op :P ).
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_211076151
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 12:37 schreef MaJo het volgende:
Wow wat een superoogsten komen hier voorbij _O_ Die verschillende oogsten van aardappelen lijkt mij ook wel wat, bijna het hele jaar aardappelen uit eigen tuin :9 Dan moet ik zeker een moestuin gaan huren want dat kan ik in mijn tuintje niet kwijt.
[..]
Wow 110 stuks _O- Ik heb er al een maand 2 in de tuin staan en die doen volgens mij helemaal niks. Vorige week heb ik ze verplaatst naar een stuk vol in de zon, ik ben benieuwd of dat nog wat gaat doen.
[..]
Wat is dit?
Weet niet of ik ze allemaal kwijt kan, sowieso zet ik de grootste en dikste in de grond.

En dat is een fietswielvelg op een boompaal met touwtjes eraan waaraan de stokbonen zich kunnen hechten om zo naar boven te klimmen.
pi_211151782
Preibedje voorbereid

De helft er al in

Dit komt deze week in de grond
pi_211306781
Heb vandaag de pompoenen maar 'ns binnengehaald

De grootste weegt 7 kilo :9
pi_211307645
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 19:25 schreef DeHovenier het volgende:
Heb vandaag de pompoenen maar 'ns binnengehaald
[ afbeelding ]

De grootste weegt 7 kilo :9
_O_
Spoilers!
  donderdag 16 november 2023 @ 09:20:21 #166
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_211310488
cool
wat ga je ervan maken?
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_211315118
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:20 schreef marcel.de het volgende:
cool
wat ga je ervan maken?
Dat weet ik nog niet.
pi_211590511
Ik heb gisteren de laatste koolrabi en paksoi uit de tuin gehaald.

Vandaag heb ik wat binnen getuinierd. Ik heb 3 soorten cress met tht 2013 op vochtig keukenpapier gelegd, een oude zak slecht opkomende erwten gezaaid en een zakje kruidenmix gezaaid. Alles staat in de keuken, ik ben benieuwd of ik nog wat erwtenscheuten of cress kan oogsten.
Spoilers!
pi_212044331
Stil hier.

Dit weekend mn bedjes gemulched met wilgenbladeren. Heb nog 2 stuks prei staan en 54 preiplantjes :9

zondag 21 januari 2024 @ 22:22:23 #170
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212124657
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 22:13 schreef DeHovenier het volgende:
Stil hier.

Dit weekend mn bedjes gemulched met wilgenbladeren. Heb nog 2 stuks prei staan en 54 preiplantjes :9

[ afbeelding ]
Lekker bezig. Wij gaan volgende week alvast de eerst laag compost verspreiden.

Ik heb vandaag gezaaid *O* Aubergine, spitskool, bloemkool en tuinbonen.
Spoilers!
  zondag 21 januari 2024 @ 23:20:53 #171
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_212125238
Wij gaan zoetjes aan ook beginnen aan ons moestuin avontuur. Binnenkort nog even een kas van 2x3m uit gaan zoeken en de bonenstaken opbouwen.
Wat zaaien jullie binnenshuis in januari/februari?
pi_212126081
Ik doe dit jaar waarschijnlijk heel weinig. Maar als ik nu voorzaaide, was het peper en paprika.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212126246
Ik ben nog bezig met het plan voor komend jaar. Ik overweeg om de moestuinbakken een jaar tot pluktuinbakken om te dopen, want bloemen O+. Uiteindelijk eten we vooral courgette uit eigen tuin, en een grote batch tomaten. Die laatste kweek ik meestal in de kas, en ik denk dat het ook niet slecht is om daar eens een jaar over te slaan.
pi_212127604
Ik wacht nog steeds tot de hovenier de tuin heeft aangelegd, afgelopen week is dan eindelijk de fundering voor de kas gemaakt. Ik wil aan de slag…
Voor nu blijft het bij op instagram bij diverse mensen meekijken, boeken lezen en eens uitzoeken wat ik eventueel binnen wil gaan voorzaaien. Ik heb het boek van Frank Anrijs aangeschaft en verder heb ik ook stapels moestuinboeken liggen, dus ik hoef me wat dat betreft niet te vervelen.
  maandag 22 januari 2024 @ 13:02:01 #175
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_212129104
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 10:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wacht nog steeds tot de hovenier de tuin heeft aangelegd, afgelopen week is dan eindelijk de fundering voor de kas gemaakt. Ik wil aan de slag…
Voor nu blijft het bij op instagram bij diverse mensen meekijken, boeken lezen en eens uitzoeken wat ik eventueel binnen wil gaan voorzaaien. Ik heb het boek van Frank Anrijs aangeschaft en verder heb ik ook stapels moestuinboeken liggen, dus ik hoef me wat dat betreft niet te vervelen.
:D alleen van het vele lezen gaan je handen al jeuken
pi_212130236
Bij Welkoop nu 2+1 gratis op zaden van Hortitops, dus ik heb wat dingetjes besteld waaronder Physalis peruviana en Edamame- en Kidneyboontjes
pi_212131755
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 10:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Je kan al pepers binnen zaaien nu, mooie tijd.
  FOK!fotograaf vrijdag 26 januari 2024 @ 11:22:59 #178
148247 taxibabe
pi_212174325
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 15:01 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij Welkoop nu 2+1 gratis op zaden van Hortitops, dus ik heb wat dingetjes besteld waaronder Physalis peruviana en Edamame- en Kidneyboontjes
Dank voor de tip, vandaag wat zakjes gehaald!

Wij huren sinds eind vorig jaar een stuk moestuin! Er moet nog veel gebeuren voordat het geschikt is om er iets te zaaien, maar we zitten vol plannen. Er staat ook al een klein kasje op die we over hebben genomen.

We hebben een klein beetje ervaring met moestuinieren. Eerder hebben we al wel het een en ander gekweekt in de achtertuin, maar door de gemeentebomen rondom lukte dat niet supergoed. Dus ben benieuwd hoe het straks in de moestuin gaat.

Wat we willen gaan proberen, de eerste 3 hebben we in de achtertuin al eerder gedaan:
- Sperzie- en snijbonen
- Snackkomkommer
- Courgette
- Sla
- Wortel
- Prei en lente-ui
- Suikermais

In de kas:
- Tomaten
- Paprika
- Kruiden

Mijn zoontje van 4 krijgt ook een 'eigen' stukje tuin en hij wil graag paprika O+ , dus hij krijgt sowieso een snackpaprikaplantje er in. In het voorjaar mag hij bij de Welkoop zelf een paar plantjes uitzoeken.

Verder willen we ook wat bloemenperkjes maken voor de insecten en als nuttige planten, en ook wat fruit (er staat al een peer en volgens mij een appelboompje)
pi_212180326
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 11:22 schreef taxibabe het volgende:

[..]
Dank voor de tip, vandaag wat zakjes gehaald!

Wij huren sinds eind vorig jaar een stuk moestuin! Er moet nog veel gebeuren voordat het geschikt is om er iets te zaaien, maar we zitten vol plannen. Er staat ook al een klein kasje op die we over hebben genomen.

We hebben een klein beetje ervaring met moestuinieren. Eerder hebben we al wel het een en ander gekweekt in de achtertuin, maar door de gemeentebomen rondom lukte dat niet supergoed. Dus ben benieuwd hoe het straks in de moestuin gaat.

Wat we willen gaan proberen, de eerste 3 hebben we in de achtertuin al eerder gedaan:
- Sperzie- en snijbonen
- Snackkomkommer
- Courgette
- Sla
- Wortel
- Prei en lente-ui
- Suikermais

In de kas:
- Tomaten
- Paprika
- Kruiden

Mijn zoontje van 4 krijgt ook een 'eigen' stukje tuin en hij wil graag paprika O+ , dus hij krijgt sowieso een snackpaprikaplantje er in. In het voorjaar mag hij bij de Welkoop zelf een paar plantjes uitzoeken.

Verder willen we ook wat bloemenperkjes maken voor de insecten en als nuttige planten, en ook wat fruit (er staat al een peer en volgens mij een appelboompje)
Leuk plan, welkom!

Ik heb vandaag bericht gekregen dat bij de Aveve in Essen (België) de eerste pootaardappels alweer in de winkel liggen. In de loop van de week is het assortiment daar zelfs compleet.

Gisteren kwam er een zakje bimizaad en vandaag 100 liter vermiculiet binnen. Verder heb ik niets nodig voor dit moestuinseizoen.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 26 januari 2024 @ 22:22:08 #180
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212182069
Ik heb ook zin om weer te beginnen *O* momenteel staat er nog prei, ui en boerenkool in de tuin. De prei ziet er nog hetzelfde uit als 4 maanden geleden maar ik laat het maar staan :D de ui begon ook pas na 2 maanden omhoog te komen dus er is nog hoop. De boerenkolen begonnen mooi maar ook die zijn gestagneerd. Andere projecten (wintererwt, rucola en spinazie) hebben het niet gered. Ik zal eens kijken of de kruiden het nog doen.

Wij zijn de hele maand maart met vakantie. Ik twijfel of ik voordat we weggaan iets in de grond doe en dan zie of er iets gebeurt is, of dat ik beter tot april kan wachten. Wat is wijsheid?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_212185593
Ik moet hoognodig beginnen met zaadjes bestellen en plantjes voorzaaien, maar ik ben zo ontzettend druk met duizend dingen dat het niet meer grappig is. En mijn medemoestuiner is hoogzwanger, dus ik moet het tot maart/april alleen doen. :X
  zaterdag 27 januari 2024 @ 15:49:38 #182
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_212188816
Zojuist pepers, rode paprika, puntpaprika en aubergine op de vensterbank gezet. Start van het seizoen *O*
  FOK!fotograaf zaterdag 27 januari 2024 @ 18:21:54 #183
148247 taxibabe
pi_212189821
Ik heb net samen met mijn zoon paprika, spinazie, prei en lente-ui in kweekbakjes gedaan en op de vensterbank gezet.

O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En een schets gemaakt met een indeling, her en der ga ik ook nog wat bloemen zaaien, dat heb ik verder niet ingetekend.

Tips voor tekening/indeling zijn welkom!

[ Bericht 11% gewijzigd door taxibabe op 27-01-2024 18:28:05 ]
pi_212189930
Ik zou de sla/spinazie lekker bij de bonen laten wonen, die zitten elkaar niet in de weg en je hebt ruimte zat onder/naast de bonenpalen. En de prei en wortel (en ook ui) vinden elkaar ook aardig, dus die kunnen ook bij/door elkaar. Dan heb je al een extra bak over voor kolen. Of aardappelen. Of aardbeien. :9
pi_212190346
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 22:22 schreef MaJo het volgende:
Ik heb ook zin om weer te beginnen *O* momenteel staat er nog prei, ui en boerenkool in de tuin. De prei ziet er nog hetzelfde uit als 4 maanden geleden maar ik laat het maar staan :D de ui begon ook pas na 2 maanden omhoog te komen dus er is nog hoop. De boerenkolen begonnen mooi maar ook die zijn gestagneerd. Andere projecten (wintererwt, rucola en spinazie) hebben het niet gered. Ik zal eens kijken of de kruiden het nog doen.

Wij zijn de hele maand maart met vakantie. Ik twijfel of ik voordat we weggaan iets in de grond doe en dan zie of er iets gebeurt is, of dat ik beter tot april kan wachten. Wat is wijsheid?
Prei en boerenkool staat hier ook, en wat knoflook.
pi_212192221
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 18:35 schreef Nanuke het volgende:
Ik zou de sla/spinazie lekker bij de bonen laten wonen, die zitten elkaar niet in de weg en je hebt ruimte zat onder/naast de bonenpalen. En de prei en wortel (en ook ui) vinden elkaar ook aardig, dus die kunnen ook bij/door elkaar. Dan heb je al een extra bak over voor kolen. Of aardappelen. Of aardbeien. :9
Eens :Y En bij de komkommer kan ook vast nog wel wat staan als die klimmen.

Verder moet je vooral veel spreiden. Veel bieten en wortels zaaien kan weinig kwaad, die kan je wel even bewaren. Maar niemand heeft er iets aan als je 10 kroppen sla tegelijk hebt.
Spoilers!
  FOK!fotograaf zaterdag 27 januari 2024 @ 21:03:02 #187
148247 taxibabe
pi_212192798
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 18:35 schreef Nanuke het volgende:
Tnx voor de tips, gelijk de tekening aangepast!
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 20:43 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Eens :Y En bij de komkommer kan ook vast nog wel wat staan als die klimmen.

Verder moet je vooral veel spreiden. Veel bieten en wortels zaaien kan weinig kwaad, die kan je wel even bewaren. Maar niemand heeft er iets aan als je 10 kroppen sla tegelijk hebt.
Ja, bij de komkommer wil ik ook nog bloemen planten

En dat spreiden had ik ook al gelezen! Ik wil me ook nog verdiepen in het bewaren van groenten. Zoals boontjes blancheren en invriezen. Maar bietjes enzo moet ik nog opzoeken. Vorig jaar heb ik al wel met tomaten in de aanbieding pastasaus gemaakt en ingemaakt om te kijken of mij dat zou lukken, dus dat durf ook ik ook wel aan met veel tomaten.
pi_212344652
Ik heb bij een biologische kweker wat bessen besteld. Afgelopen week alles in potten gezet. Dit jaar nog even behelpen met potten, en vanaf volgend jaar kan ik een moestuintje bij ons nieuwe huis voortzetten (oude eigenaar heeft ook een tuintje). Zodra ik weet waar de zon schijnt en hoelang en hoe warm krijgen ze een vast plekje, tot die tijd even in pot.

Ik heb nu:
- kruisbes
-2x frambozenrassen (vroeg en laatfruitgevend)
- honingbes
- bosbes (schijnt het op lokale grond hier supergoed te doen)
- vlierbes
- aalbes (maar die staat al 2 jaar en geeft nog geen enkele vrucht - inmiddels is er wel redelijk wat oud hout gevormd dus hoop ook eerdaags fruit te krijgen)

Ik heb me ingeschreven bij een moestuincursus, dus heb dit jaar ook om e.e.a. wat beter onder de knie te krijgen (ipv enkel 2 uurtjes per week te helpen bij een tuintje). Daarvoor moet ik een lijst maken van wat ik nog meer wil zaaien dit jaar, en aangezien we vanaf april al het huis in kunnen wil ik naast bovenstaande in pot ook het volgende zaaien in de vollegrond:

- uien
- knoflook
- sla
- aardappelen en zoete aardappelen in een bak/zak
- komkommers
- augurken
- tomaten
- Peultjes (de hoogte in)
- Rabarber zodra ik er een plekje voor heb
- huis-, tuin- en keukenkruiden in een border

Enfin, echt de basisgroentes dus. Ik moet me nog even verdiepen in welke je het beste samen kan planten voor synergie en ongediertebestrijding. Verder maar niet te groot beginnen want anders haak ik halverwege af. Ik heb nog veel meer zaden de afgelopen jaren verzameld dus er is veel wat ik kan doen in ieder geval!

Ik moet ook niet vergeten even een bodemtest te doen. De moestuin zit vlakbij een oude oliestookketel die wel gesaneerd is en certificaten en alles heeft, maar wil toch zeker weten dat de bodem een beetje ok is. Bokashi om e.e.a. te verrijken staat hier in ieder geval al te pruttelen :P
pi_212351064
Vanaf aanstaande woensdag heeft de Lidl weer de zaden in de winkels staan.
Ik heb hier de meeste voorbereidingen gedaan om binnen wat voor te kunnen gaan zaaien,ik moet alleen nog wat vermiculiet door m’n zelfgemaakte zaaigrondmix mengen. Ik begin op kleine schaal met wat rode peper, paprika, aubergine, peultjes en lathyrus.

Als de hovenier nou eens op zou schieten dan kon ik buiten en in de kas ook verder met het voorbereiden
pi_212351162
Oh en misschien voor mensen hier wel interessant om 1 of meer onderdelen te volgen https://yggdra.be/online-(...)L6_6tQFll5yEWovmK6LA
pi_212351424
quote:
6s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:18 schreef kirsten. het volgende:
Ik heb bij een biologische kweker wat bessen besteld. Afgelopen week alles in potten gezet. Dit jaar nog even behelpen met potten, en vanaf volgend jaar kan ik een moestuintje bij ons nieuwe huis voortzetten (oude eigenaar heeft ook een tuintje). Zodra ik weet waar de zon schijnt en hoelang en hoe warm krijgen ze een vast plekje, tot die tijd even in pot.

Ik heb nu:
- kruisbes
-2x frambozenrassen (vroeg en laatfruitgevend)
- honingbes
- bosbes (schijnt het op lokale grond hier supergoed te doen)
- vlierbes
- aalbes (maar die staat al 2 jaar en geeft nog geen enkele vrucht - inmiddels is er wel redelijk wat oud hout gevormd dus hoop ook eerdaags fruit te krijgen)

Ik heb me ingeschreven bij een moestuincursus, dus heb dit jaar ook om e.e.a. wat beter onder de knie te krijgen (ipv enkel 2 uurtjes per week te helpen bij een tuintje). Daarvoor moet ik een lijst maken van wat ik nog meer wil zaaien dit jaar, en aangezien we vanaf april al het huis in kunnen wil ik naast bovenstaande in pot ook het volgende zaaien in de vollegrond:

- uien
- knoflook
- sla
- aardappelen en zoete aardappelen in een bak/zak
- komkommers
- augurken
- tomaten
- Peultjes (de hoogte in)
- Rabarber zodra ik er een plekje voor heb
- huis-, tuin- en keukenkruiden in een border

Enfin, echt de basisgroentes dus. Ik moet me nog even verdiepen in welke je het beste samen kan planten voor synergie en ongediertebestrijding. Verder maar niet te groot beginnen want anders haak ik halverwege af. Ik heb nog veel meer zaden de afgelopen jaren verzameld dus er is veel wat ik kan doen in ieder geval!

Ik moet ook niet vergeten even een bodemtest te doen. De moestuin zit vlakbij een oude oliestookketel die wel gesaneerd is en certificaten en alles heeft, maar wil toch zeker weten dat de bodem een beetje ok is. Bokashi om e.e.a. te verrijken staat hier in ieder geval al te pruttelen :P
Ik zie het al, je gaat het grondig aanpakken O+

quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:02 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh en misschien voor mensen hier wel interessant om 1 of meer onderdelen te volgen https://yggdra.be/online-(...)L6_6tQFll5yEWovmK6LA
Dank je, ik heb me aangemeld.
Spoilers!
pi_212364877
Mijn moestuinjaar is echt begonnen. Ik ga een aantal dingen anders doen dit jaar:

- experimenteren met prei en lenteui voorzaaien. Binnen kiemen en dan naar buiten in een klein plastic kasje.
- koude kieming in een van de bijgebouwen voor het grote raam. Het is wel heel koud daar dus dat is een gok.
- beter spreiden van meer groenten.
- veel meer ter plaatse zaaien. Sommige dingen dubbel (binnen en buiten) ter vergelijking.
- zaaisels afdekken met vermiculiet. Ik heb een zak van 100 liter gekocht, mijn vorige zak was na 5 jaar mensen in mijn zaaimix eindelijk leeg.

Ik heb vorige week 5 soorten pootaardapels gekocht, zo'n 60 stuks. Die zijn flink duur geworden met 3,50 per kilo. Ze liggen in een koele vensterbank in eierdozen te kiemen.

Vandaag heb ik spruiten van gember op vochtig keukenpapier in een afgesloten doosje op het modem gezet. Een groot stuk gember ligt in een lichtdichte doos op kamertemperatuur om te kijken of er nog meer gaat spruiten. Ben benieuwd.

Vanmiddag heb ik een eerder gezaaide tuinboon uitgeplant en 3 zaden in de grond gestopt. Over een paar weken nog een paar. Ook heb ik lenteui, prei, rucola en 2 soorten sla gezaaid. 4 Spitskoolzaailingen zijn verpot.

Ik hoop dat ik dit weekend tijd heb om de paprika's, pepers en tomaten te zaaien. Ik ga ook nog een rondje kolen doen.

Morgen gaan we een enorm rek voor onze enorme braamboos zetten. Dan kan ik dat ding eindelijk snoeien. Hij maakt uitlopers van 5 meter :')
Spoilers!
  FOK!fotograaf zondag 11 februari 2024 @ 12:33:55 #193
148247 taxibabe
pi_212385314
Wij hebben ook een paar productieve dagen in de moestuin gehad. Alle vakken zijn gemaakt en de eerste bonenstaken staan ook al en een beginnetje gemaakt met het rek voor de komkommers.

In Duitsland hebben we tomatenspiralen gehaald en nog een lading van die kartonachtige kweekpotjes.
In de vensterbank zijn de spinazie en prei opgekomen en 1 lente-uitje. Thomas vindt het i.i.g interessant dat de plantjes opkomen en steeds groter worden. O+
pi_212409558
Pepers en aubergine gezaaid en het zaaibakje staat nu op de warme badkamervloer om de zaadjes te laten kiemen, daarna verplaats ik ze naar een vensterbank aan de zuidkant en hopelijk ooit eens naar de nog steeds niet bestaande kas.
Eens kijken of ik vandaag een nieuwe bak zaaimix kan maken zodat ik ook de paprika’s en wat kruiden kan voorzaaien. Dit jaar gebruik ik nog de keukentafel en het aanrecht, volgend jaar hoop ik een zaai/oppottafel in de schuur te hebben die we van een stuk overtollig aanrechtblad gaan maken.
  donderdag 15 februari 2024 @ 12:22:16 #195
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212435134
Helleuh,

Ik ben ook bezig met moestuin ontwerper.
Ik heb de enorme luxe dat ik een groot oppervlakte hev van 20 bij 40 m waar de moestuin in moet passen.. :wtf:

Ik wil graag in dat oppervlakte OOK 2 kussen van 4x6 m plaatsen.. die kassen komen later, maar ik wil er graag bij mn tuin ontwerp al rekening mee houden.

Ik vind het alleen enorm lastig om te bepalen waar de kassen moeten komen.

Een kleine situatie schets :

De zon komt onder op en gaat biven onder. Onder staat een stal die niet weg kan ( hoogte 3 m) en linksboven een grote stal (hoogte 6 meter) die al helemaal niet weg kan.
De bomen kunnen wel iets gesnoeid worden , maar zijn ook erg fijn tegen de wind.
Wat zou jullie beste lokatie zijn voor de kassen?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_212435276
Ik zou een kas rechtsonder en rechtsboven zetten. Wel zorgen dat je rondom goed kan schoonmaken of eventueel kalken. Met ernaast een regentonnen, rommelhoek, tuinkast, opslaghoek, composthopen en andere dingen die je mogelijk uit het zicht wilt hebben. Zo zorg je er voor dat je zo min mogelijk om dingen heen moet lopen. Langs de kassen perkjes met lage bloemen om bestuivers in je kas te lokken.

De kas waar je in de winter gaat zaaien en rommelen zo dicht mogelijk bij het huis zodat je zo kort mogelijk door de regen er naar toe hoeft te lopen.
Spoilers!
  donderdag 15 februari 2024 @ 12:44:10 #197
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212435458
Tnx!
de regen tonnen ( 2 x m3 tank) komen bij de stal linksboven, daar gaan ze het water afvangen dat van het dak komt ^O^
er is een hek om de groenten tuin heen (het is nu een paardenbak, het hek blijft staan) , waarom moet ik rondom goed schoon kunnen maken?

tuinkast en opslaghoek zijn in de grote stal ( we hebben 1 staldeel voor alle zooi en tuin gereedschap) en de compost hoop is nu nog ergens anders op het terrein. ( 20 m lopen links van de paardenbak) hier werd vroeger alle mest ook neergeplempt..

^O^
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_212440277
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2024 12:44 schreef Barreltje het volgende:
Tnx!
de regen tonnen ( 2 x m3 tank) komen bij de stal linksboven, daar gaan ze het water afvangen dat van het dak komt ^O^
er is een hek om de groenten tuin heen (het is nu een paardenbak, het hek blijft staan) , waarom moet ik rondom goed schoon kunnen maken?

tuinkast en opslaghoek zijn in de grote stal ( we hebben 1 staldeel voor alle zooi en tuin gereedschap) en de compost hoop is nu nog ergens anders op het terrein. ( 20 m lopen links van de paardenbak) hier werd vroeger alle mest ook neergeplempt..

^O^
Doe je geen tonnen aan de kas? En schoonmaken omdat kassen groene aanslag krijgen en je planten dan niet genoeg licht meer krijgen. En als je de kas kalkt, moet je dat er ook weer afhalen als de zon minder fel schijnt.
Spoilers!
  donderdag 22 februari 2024 @ 18:58:46 #199
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_212540550
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 18:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Doe je geen tonnen aan de kas? En schoonmaken omdat kassen groene aanslag krijgen en je planten dan niet genoeg licht meer krijgen. En als je de kas kalkt, moet je dat er ook weer afhalen als de zon minder fel schijnt.
En onkruid rond de kas wil je weg kunnen halen want dat groeit anders vrolijk naar binnen.
pi_212548339
Ik sluit me helemaal aan bij het goed om de kas heen kunnen lopen. Ik kan dat aan één kant niet en dat is best vervelend, vooral vanwege onkruid weghalen. Nu is er een ruitje kapot gegaan en wordt het hannesen om het te vervangen.

Ik vind zelf krijten zonde en zou bij het kopen van de kas meteen een systeem met doeken nemen die je makkelijk voor de ruiten kunt schuiven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')