Ah leuke tip. Volgende maand (week 😅) wil ik echt gaan beginnen met zaaien en ben zo benieuwd. Dus als er nog leuke boeken tips zijn verder naast deze, laat me weten!quote:Op vrijdag 23 februari 2024 08:30 schreef Claudia_x het volgende:
In Tuinieren met Monty Don staat trouwens een fijn hoofdstuk over hoe hij omgaat met zaaien, de kas, afharden, etc. Dat is ook wel raadzaam om te lezen als je die plek in gaat richten. Hij heeft bijvoorbeeld naast zijn kassen een bak voor afharden:
[ afbeelding ]

Knip knipquote:Op donderdag 29 februari 2024 18:33 schreef _flore het volgende:
Ik heb deze week alle oude dooie planten uit mn bakken getrokken. En kwam een familie naaktslakken tegenMet dit natte weer hebben ze natuurlijk feest. Iemand nog tips? Behalve met de hand weghalen? Want als ik nu iets ga zaaien wordt dat natuurlijk gelijk opgegeten
![]()
![]()
Edit: het is een balkon dus in principe zou t moeten lukken dat weer slakvrij te krijgen. Toch? Toch???

Andrere naaktslakken?quote:Op donderdag 29 februari 2024 18:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Knip knip
Bij mij wordt dat snel weer opgegeten door iets anders.

Las iets over 3 weken laten ontpruiten binnen totdat die 2/3 cm groot zijn, en dan poten.quote:Op donderdag 29 februari 2024 19:09 schreef marcel.de het volgende:
ik heb gewoon 3 zakken biologische aardappels Belana gekocht bij een lokale boer; die laten we uitlopen en gaan de grond in.

Koel en lichtquote:Op donderdag 29 februari 2024 22:32 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Las iets over 3 weken laten ontpruiten binnen totdat die 2/3 cm groot zijn, en dan poten.

Koel is t sowieso, licht wat minder. Boerenkool op hun perceel moet er ook nog uit.quote:Op donderdag 29 februari 2024 22:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Koel en licht![]()
2-3 cm is wel erg groot voor spruiten trouwens.

Vogels o.a. hoop ik. Zie ik soms ook.quote:

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Ik ben daar nog steeds niet over uit. Ik doe dit jaar als experiment beide omdat ik het antwoord nou ook wel eens wil weten.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 18:15 schreef taxibabe het volgende:
Wat is trouwens handiger met spinazie, prei en lente-ui: Binnen voorzaaien en dan uitplanten of direct in de grond zaaien?

Leuk! Ben zeer benieuwd.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 21:03 schreef Evenstar het volgende:
Ik ga proberen dit jaar ook eens mee te posten!
Voor diegenen die mij niet via andere topics kennen. Wij wonen ondertussen al twee jaar in Zweden, maar hebben in december eindelijk ons droomhuis kunnen kopen, met lekker veel grond
Er stond al een kas, maar die was VIES, dus afgelopen dagen beetje bij beetje aan het schoonmaken. Het vriest hier nog steeds flink (-5/-6 afgelopen nachten), dus kan nog niet heel veel beginnen, behalve voorbereiden.
Voor dit jaar wil ik in ieder geval mijn kas + een stuk grond van ongeveer 15m2 gebruiken. Daarna beetje bij beetje uitbreiden. Anders lopen de kosten dit jaar behoorlijk op ben ik bangMoet stuk buiten kas ook nog flink voorbereiden en afzetten i.v.m. al het wild wat hier loopt anders gaan de plantjes het niet redden ben ik bang.
Heb wel een flinke kamer in huis waar ik ben begonnen met het opkweken van 16 peperplanten. De wilde aardbeiden ga ik vandaag/morgen ook zaaien en daarna gebruiken als een soort van bodembedekking
Daarna volgen tomaten, komkommers, courgette, bonen etc ...
Zal binnenkort wel wat foto's maken binnen en buiten

Ik vind voorzaaien handiger vanwege een aantal redenen: ik ben toch aan het voorzaaien dus een beetje meer maakt weinig verschil, ik heb goed zicht op wat het doet en hoeveel het goed doet en kan dus bijzaaien of niet, uiteindelijk plant ik het toch uit, dus heeft ter plekke zaaien weinig meerwaarde. Tot zover mijn redenatie.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 18:15 schreef taxibabe het volgende:
Wat is trouwens handiger met spinazie, prei en lente-ui: Binnen voorzaaien en dan uitplanten of direct in de grond zaaien?

Yup, beetje zand er ook bij. Ik meng er zelf ook nog wat kokosvezel doorheen, ik probeer een zo luchtig mogelijke mix te maken.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 10:00 schreef Tuindier het volgende:
Wat gebruiken jullie om in voor te zaaien? Ik heb nog heel veel vermiculiet staan, zou ik dat door compost en tuinaarde kunnen mengen?

Wat grotere zaden als tomaten, pepers, paprika's, courgettes e.d. kan je ook in puur vermiculiet zaaien als je daar toch nog veel van hebt. Bespaart weer grond en maakt het verspenen wat makkelijker.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 10:00 schreef Tuindier het volgende:
Wat gebruiken jullie om in voor te zaaien? Ik heb nog heel veel vermiculiet staan, zou ik dat door compost en tuinaarde kunnen mengen?

Zo zeg, dat ziet er gaaf uitquote:Op zaterdag 16 maart 2024 19:03 schreef gcjoel het volgende:
Vandaag weer 2 aanhangers compost gehaald, nu hebben we wel genoeg voor dit jaar![]()
De laatste bakken nog maken en dan kan al het plastic weer de kast in. Het wordt echt mooi![]()
[ link | afbeelding ]

Gaaf!quote:Op zaterdag 16 maart 2024 19:03 schreef gcjoel het volgende:
Vandaag weer 2 aanhangers compost gehaald, nu hebben we wel genoeg voor dit jaar![]()
De laatste bakken nog maken en dan kan al het plastic weer de kast in. Het wordt echt mooi![]()
[ link | afbeelding ]

Leuk een kasquote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:31 schreef Doedezemaar het volgende:
Inmiddels staat 2/3 van de kas, ik heb er wel vertrouwen in dat ze ‘m vandaag af krijgen. Dus ik kan verder gaan met voorzaaien en plannen

foto's altijd welkomquote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:31 schreef Doedezemaar het volgende:
Inmiddels staat 2/3 van de kas, ik heb er wel vertrouwen in dat ze ‘m vandaag af krijgen. Dus ik kan verder gaan met voorzaaien en plannen

Hij is toch nog niet af, later deze week maken ze ‘m af en dan komen er wel foto’s.quote:

Wat leuk zeg! Echt tof. Groot ookquote:Op donderdag 21 maart 2024 16:28 schreef Doedezemaar het volgende:
De kas staat [ link | afbeelding ]
Vanmiddag weer wat bloemetjes voorgezaaid, morgen begin ik aan de tomaten

Ja, hij is best ruim. We hadden een klein kasje in gedachten, maar de hovenier heeft ons ervan overtuigd dat een grote kas echt een mooi element in de tuin kan zijn. Een nog grotere echte victoriaanse kas met deels gemetselde muren is mijn droom, maar dat zou hier wel echt te groot zijn (en absurd duur).quote:Op donderdag 21 maart 2024 16:33 schreef prunus het volgende:
[..]
Wat leuk zeg! Echt tof. Groot ook. Iets wat ik in de toekomst (als ik een grote tuin heb) ook wel zou willen.

quote:Op donderdag 21 maart 2024 16:28 schreef Doedezemaar het volgende:

Ik hoop morgen de plankjes erin te kunnen hangen zodat ik m’n zaaibakjes kwijt kan, en anders zet ik ze maar even op de stoelen, de peultjes en lathyrus hebben daar al zo een paar nachten overnachtquote:Op vrijdag 22 maart 2024 11:33 schreef gcjoel het volgende:
Mooie kas! Ga je zeker veel plezier van hebben hoor. In onze staat de zaaitafel alweer vol

Mooi zeg !quote:Op donderdag 21 maart 2024 16:28 schreef Doedezemaar het volgende:

Ja ook ooit eens gehad, gaat onder de meest gunstige omstandigheden niet langer dan 1 seizoen mee.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 15:53 schreef Mubassie het volgende:
Onze kas is zojuist finaal kapot gewaaid![]()
3 weken geleden opgezet, zo'n tunnelkasje van 2x3m.
Alle buizen krom en het folie compleet gescheurd. Wat een rommel![]()
De rest van de kasjes op het complex staat nog gewoon.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |