Bron.quote:ECHT - Twintig automobilisten, die woensdagavond met hun smartphone een ernstig ongeval filmden of fotografeerden op de A2 bij het Limburgse Echt, zijn flink de pineut. Ze kunnen een boete van 389 euro tegemoet zien, laat de politie donderdag aan De Limburger weten.
Bij het heftige ongeval raakte een bestuurder van een personenauto zeer zwaargewond, nadat hij achterop een vrachtwagen was gebotst.
De bestuurders die de megaboete binnenkort op de mat zien ploffen, werden betrapt door agenten die ter plekke de kentekens noteerden. De filmende automobilisten reden aan de andere kant van de vangrail.
Ik wou net zeggen, dat valt ook wel mee.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:38 schreef Janneke141 het volgende:
Is 389 euro nu ook al een mega-boete?
Als het aan mij lag moest het minstens ¤2000,- Euro moeten zijn.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:38 schreef Janneke141 het volgende:
Je mag helemaal niet 'gewoon' filmen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
Die boetes gaan ze de prullen bak in.
Je mag gewoon filmen namelijk .
Zo lang niet de bestuurder is namelijk.
En dat kan je aantonen via de filmpje die je heb gemaakt.
Zal dus gewoon bezwaar tegen maken.
Ook een snelweg is een publiek iets namelijk.
En als je stil staat aan de overkant kunnen ze nog niks maken.
Je mag als je autorijdt ten eerste al geen telefoon vasthouden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ja, maar het waren wel de bestuurders. Namelijk.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
Het is wellicht niet gewoon en al helemaal niet fatsoenlijk. Maar is we een wet die het filmen op zo'n moment verbiedt?quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je mag helemaal niet 'gewoon' filmen.
Nee, het is dus een boete voor het vasthouden van een telefoon.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:49 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is wellicht niet gewoon en al helemaal niet fatsoenlijk. Maar is we een wet die het filmen op zo'n moment verbiedt?
Ja, dat dus.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je mag als je autorijdt ten eerste al geen telefoon vasthouden.
Die boete is sowieso al ¤350 excl. administratiekosten.
Er zijn dan ook automobilisten beboet.
In nederland (nog) niet maar even snel zoekende in Duitsland dus wel.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:49 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is wellicht niet gewoon en al helemaal niet fatsoenlijk. Maar is we een wet die het filmen op zo'n moment verbiedt?
https://www.anp.nl/blog/3(...)n%20informatiegaring.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je mag helemaal niet 'gewoon' filmen.
Het is trouwens ¤380 dit jaar, dus dat verklaart de ¤389 incl. administratiekosten.quote:
Dat klopt.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:51 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
https://www.anp.nl/blog/3(...)n%20informatiegaring.
Stukje uit de bron
Filmen bij een ongeval
Los van de ethische afweging die je daarbij moet maken, is het fotograferen of filmen van een ongeval op de openbare weg in Nederland volgens de wet niet verboden. Het valt namelijk onder de vrijheid van informatiegaring
jA maAr Ick StA BOveN dE WEt JOngUH.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar niet als je bestuurder bent van een auto en een telefoon vasthoudt om te filmen.
En daar gaat het over, over "automobilisten".
Je probeert je gelijk te halen in een heel andere discussie.
Voor dergelijke boete moet je staande gehouden worden 😂… puur wat kentekens noteren is niet voldoende en houdt geen stand.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:38 schreef Janneke141 het volgende:
Beter lezen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar niet als je bestuurder bent van een auto en een telefoon vasthoudt om te filmen.
En daar gaat het over, over "automobilisten".
Je probeert je gelijk te halen in een heel andere discussie.
Het zijn bestuurders die beboet zijn.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:47 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Beter lezen.
Ik zeg duidelijk er bij als er gefilmd word door een anderen en niet de bestuurder.
Zie mijn eerste reactie.
Als je voorbij komt rijden is maar de vraag of wat de politie agent ziet ook waar is.
En dat kan je bewijzen met het filmpje als iemand anders het gefilmd heeft .
Geen bewijs wie er achter het stuur zat en of er überhaupt gefilmd is. Gewoon laten voorkomen dus. En door.quote:
Het maakt helemaal niet uit of er gefilmd is. Het gaat om bestuurders die een telefoon in hun hand hadden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:46 schreef Nober het volgende:
[..]
Geen bewijs wie er achter het stuur zat en of er überhaupt gefilmd is. Gewoon laten voorkomen dus. En door.
Beter lezen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:47 schreef suijkerbuijk het volgende:
Beter lezen.
Ik zeg duidelijk er bij als er gefilmd word door een anderen en niet de bestuurder.
Zie mijn eerste reactie.
Kortom: er gaat helemaal niks de prullenbak in. Er komt gewoon een boete binnen voor het vasthouden van de telefoon tijdens het rijden.quote:ECHT - Twintig automobilisten, die woensdagavond met hun smartphone een ernstig ongeval filmden of fotografeerden op de A2 bij het Limburgse Echt, zijn flink de pineut.
Ja, zo werkt het ook met alle flitsboetes namelijk. Niet bewezen wie er achter het stuur zat, dus die vervallen dan gewoon.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:46 schreef Nober het volgende:
Geen bewijs wie er achter het stuur zat en of er überhaupt gefilmd is. Gewoon laten voorkomen dus. En door.
Eh, je begrijpt hoe het boetesysteem werkt?quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:46 schreef Nober het volgende:
[..]
Heerlijk deze confronterende politieagent. Blijf altijd wel een beetje bangig als ik een duitser op zo'n wijze hoor schreeuwen. Maar in dit geval terecht.quote:
Tenzij je stilstaat.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wel als er geen mogelijkheid is tot staandehouden. Waar hier sprake van is.quote:Op donderdag 6 juli 2023 17:50 schreef Chinless het volgende:
[..]
Voor dergelijke boete moet je staande gehouden worden 😂… puur wat kentekens noteren is niet voldoende en houdt geen stand.
Vorig jaar in mei was ik een van de hulpverleners bij een reanimatie. Ook zo veel omstanders erbij die gewoon stopten met hun dagelijkse gang van zaken en stonden te kijken. Lag ondertussen die arme vrouw met een ontbloot bovenlichaam in haar eigen ontlasting, AED plakkers op haar borst…quote:Op maandag 10 juli 2023 09:43 schreef Toine51 het volgende:
Mijn collega was op vakantie en vertelde dat er iemand werd gereanimeerd en daar waren ook volidioten bij die dat filmden..
Echt, sommige mensen..
Dat heeft niks met dit soort filmpjes te maken. Voegt echt totaal niks toe aangezien de hulpdiensten er gewoon al bij staan.quote:Op maandag 10 juli 2023 09:22 schreef phpmystyle het volgende:
Wat gek is is dat soms die amateursfilmpjes wel weer belangrijk zijn voor onderzoek. Wat wil men nu?
Was het een ongeluk in je eigen tuin?quote:Op maandag 10 juli 2023 09:35 schreef stropdaz het volgende:
Mijn ongeluk is door één iemand heel uitgebreid gefilmd. Je zag mij toen herkenbaar in beeld. Ingezoomd en wel.
Via advocaat toen aangifte gedaan. Dat heeft justitie destijds hoog opgepakt. Hij zei dat hij een 112-vlogger was.
Bewijsmateriaal stond nog op zijn gsm of hebben ze kunnen terug halen.
Misschien zijn de regels anders in België?quote:Op maandag 10 juli 2023 11:50 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Was het een ongeluk in je eigen tuin?
Anders ben ik wel benieuwd op basis waarvan justitie dat dan zo hoog heeft opgepakt.
Even los van het feit dat het gewoon heel vervelend is mag er op de openbare weg gefilmd worden. Als hij dat gewoon op locatie heeft gedaan dan is daar niks strafbaars aan.
Boete is niet genoeg. Ze moeten levenslang in de schulden terecht komen. Zodanig dat het krijgen van kinderen en/of het opvoeden van je huidige kinderen onmogelijk wordt. Zodat die kinderen bij jeugdzorg terecht komen, en de ouders in kwestie kapot gaan.quote:Op maandag 10 juli 2023 10:22 schreef VenusFlyTrap het volgende:
[..]
Vorig jaar in mei was ik een van de hulpverleners bij een reanimatie. Ook zo veel omstanders erbij die gewoon stopten met hun dagelijkse gang van zaken en stonden te kijken. Lag ondertussen die arme vrouw met een ontbloot bovenlichaam in haar eigen ontlasting, AED plakkers op haar borst…
Mensen kennen geen schaamte.
Zou eigenlijk een wet voor moeten komen om dit soort taferelen te ontmoedigen. Hoor je er niet bij? Wegwezen anders krijg je een boete.
Het fenomeen kijkersfile blijft gek.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volgens mij kan je het aantal files in NL met 30-40% doen afnemen als je de middenberm afschermt, zodat er nooit te zien is wat er op de andere kant aan de hand is. Lijkt me een zeer hoge return on investment.
Filmpjes van een ongeluk dat al is gebeurd voordat je er was? Filmpjes van een ongeluk waar de politie al bij aanwezig is?quote:Op maandag 10 juli 2023 09:22 schreef phpmystyle het volgende:
Wat gek is is dat soms die amateursfilmpjes wel weer belangrijk zijn voor onderzoek. Wat wil men nu?
Normaal gesproken mag je gewoon filmen in de openbare ruimte, maar het blijft een belangenafweging. Ik mag beelden maken van een drukke winkelstraat, waarbij allerlei mensen in beeld komen die daar toevallig lopen. Het idee is dan dat die mensen zich vrijwillig in het openbaar begeven, terwijl ze weten dat ze gezien en mogelijk ook vastgelegd zullen worden. Het wordt anders als ik me specifiek op jou richt en allerlei foto's van jou ga maken, terwijl je daar niet van gediend bent.quote:Op maandag 10 juli 2023 11:50 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Was het een ongeluk in je eigen tuin?
Anders ben ik wel benieuwd op basis waarvan justitie dat dan zo hoog heeft opgepakt.
Even los van het feit dat het gewoon heel vervelend is mag er op de openbare weg gefilmd worden. Als hij dat gewoon op locatie heeft gedaan dan is daar niks strafbaars aan.
Hoog tijd voor een puntenrijbewijs.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:34 schreef maily het volgende:
Mag wel minstens het dubbele kosten.
Minstens.
Las het net.quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:05 schreef streamjohan het volgende:
De helaas overledene van dit ongeval is een oud-FOK!ker.
GC / Tailfox / Tailless overledenquote:Op woensdag 12 juli 2023 10:05 schreef streamjohan het volgende:
De helaas overledene van dit ongeval is een oud-FOK!ker.
Wat ik vooral gek vind isquote:Op maandag 10 juli 2023 12:22 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Het fenomeen kijkersfile blijft gek.
Bron voor deze beschuldiging? Of is dat je duim?quote:Op donderdag 13 juli 2023 17:54 schreef Confetti het volgende:
Heel vaak gaat het hier om mensen die met de telefoon in de hand zijn betrapt. De politie wilt dan een stemmingmakerij doen en roept dat die mensen aan het filmen of fotograferen waren.
Andere misdaden worden anders nog steeds gepleegd ondanks de gevangenisstraffen.quote:Op donderdag 13 juli 2023 18:01 schreef HyperViper het volgende:
Snoeihard aanpakken. 24 maandjes brommen dan is het zo klaar.
Klopt maar de drempel wordt wel steeds hoger.quote:Op donderdag 13 juli 2023 18:23 schreef Nober het volgende:
[..]
Andere misdaden worden anders nog steeds gepleegd ondanks de gevangenisstraffen.
Dat idee is natuurlijk al vaker geopperd, maar zulke schermen schijnen weer andere nadelen irt veiligheid te hebben.quote:Op donderdag 13 juli 2023 17:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat ik vooral gek vind is
Kijkersfiles zijn volgens wat ik in het verleden gelezen heb, 30-40% van de files. Je kan dus het aantal files drastisch omlaag brengen zonder extra wegen te bouwen of ze te verbreden, alleen maar door een zicht belemmering aan te brengen op de middenberm. Is veel goedkoper dan meer wegen bouwen, geen gezeur met tegenstanders van meer wegen, geen bezwaarprocedures, etc etc. Gewoon schuttingen plaatsen op de middenberm en je hebt 1/3 minder files.
Is uitstekend voor de doorstroom. minder kop staart blikschade in de kijkersfiles, etc etc.
Of het mag, of het netjes is.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
Dit is echt bullshit. Kijk naar al die Ring doorbels en bewakingscamera's. Officieel mag je die niet eens op de weg richten. Op je eigen terrein mag je filmen wat je wilt. In de openbare ruimte zitten daar weldegelijk beperkingen aan.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
Eerste instantie heb je over 24/7 beveiliging filmen van een ruimte .quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 08:58 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dit is echt bullshit. Kijk naar al die Ring doorbels en bewakingscamera's. Officieel mag je die niet eens op de weg richten. Op je eigen terrein mag je filmen wat je wilt. In de openbare ruimte zitten daar weldegelijk beperkingen aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |