Dus jij wil chemo 'voor de zekerheid'?quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:38 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Nee, ik heb liever de oncoloog die zegt dat ik morgen sterf dan de oncoloog die me met een paracetamol naar huis stuurt. Nog liever heb ik een goede oncoloog uiteraard. Gelukkig hebben we de IPCC rapporten die we gewoon kunnen lezen om de huidige (ietwat conservatieve) staat van de wetenschap te zien om door de waan van de dag heen te prikken.
Nee, dat gaat uit van het hebben van kanker uiteraard. Maar er is geen echte twijfel over het hebben van "kanker" hier.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus jij wil chemo 'voor de zekerheid'?
Wedden van niet?
Het is in Italië ook niet de hele zomer 40+.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Een keer 40°C op de kaart zien is niet gelijk aan 'gewoon zomer'. Overigens ook geen winter in Dubai.
40+ is geen gewoonte op Malta. Dat zou jij met al jouw persoonlijke ervaring al helemaal moeten weten.
Ook als je kanker hebt heb je niet altijd chemo nodig.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Nee, dat gaat uit van het hebben van kanker uiteraard.
Joh.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is in Italië ook niet de hele zomer 40+.
Ja, maar ik heb wel graag de oncoloog die de kanker ziet dan die de kanker niet ziet. Lekker inzoomen op een analogie die per definitie imperfect is.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook als je kanker hebt heb je niet altijd chemo nodig.
Ruim 10 jaar op Malta gewoond. 40 graden is niet 'gewoon zomer' daar.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, dat is voor ons in Malta gewoon 'zomer'. In Dubaï noemen ze het zelfs 'winter'.
Hearquote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:44 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ruim 10 jaar op Malta gewoond. 40 graden is niet 'gewoon zomer' daar.
Nou ja, je begrijpt het echt niet, of je doet alsof. Hoe dan ook: het ga je goed.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Joh.
Ook daar is het niet 'gewoon zomer'.
Maar zeker op Malta, dat een vrij 'gematigd' klimaat heeft niet.
Iets dat jij echt wel weet.
Uh, oke.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, je begrijpt het echt niet, of je doet alsof. Hoe dan ook: het ga je goed.
De ironie.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, je begrijpt het echt niet, of je doet alsof. Hoe dan ook: het ga je goed.
Fijne avond!quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
40 graden is gewoon normaal in de zomer. Misschien niet toen jij er woonde (geen idee wanneer dat was), maar nu wel. Zou zomaar kunnen dat het daar nu de laatste jaren warmer is, net als in Nederland 30+ vaker voorkomt.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:44 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ruim 10 jaar op Malta gewoond. 40 graden is niet 'gewoon zomer' daar.
Ja, er zijn artikelen die zaken uit proportie plaatsen. Punt was alleen dat sommigen mensen die hysterie wel heeeeeel snel lezen in een artikel. Alsof ze zelf hysterisch op zoek gaan naar woorden in het artikel die ze erbij kunnen pakken om het te verkopen als een hysterisch artikel.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn genoeg artikelen die zaken uit proportie blazen. En verbanden leggen die er niet (noodzakelijk) zijn, zoals Pakistan (waar we dan ook nog voor zouden moeten betalen... een schurkenstaat waar terroristen worden opgeleid).
quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
40 graden is gewoon normaal in de zomer. Misschien niet toen jij er woonde (geen idee wanneer dat was), maar nu wel. Zou zomaar kunnen dat het daar nu de laatste jaren warmer is, net als in Nederland 30+ vaker voorkomt.
Maar kennelijk begrijp jij ook al niet waar mijn opmerking op slaat. Dat is dat er ineens wordt gedaan alsof de toeristen nu een enorm probleem hebben. Terwijl er massa's toeristen gaan naar gebieden met vergelijkbare temperaturen.
Ben 3 jaar geleden vertrokken. En om toeristen geef ik niet zoveel. Langere periodes van 40+ zijn gewoon onleefbaar. En als ze in Italië temperaturen van bijna 50 graden aan gaan tikken in bv Sicilie voor een week, wat voorspeld is, wordt het een dead zone. Vee dat uitdroogt en dood neervalt, landbouwvelden die droog gekookt worden, enorme toename in het aantal hitte gerelateerde sterfgevallen, power cuts omdat iedereen de airco op max zet.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
40 graden is gewoon normaal in de zomer. Misschien niet toen jij er woonde (geen idee wanneer dat was), maar nu wel. Zou zomaar kunnen dat het daar nu de laatste jaren warmer is, net als in Nederland 30+ vaker voorkomt.
Maar kennelijk begrijp jij ook al niet waar mijn opmerking op slaat. Dat is dat er ineens wordt gedaan alsof de toeristen nu een enorm probleem hebben. Terwijl er massa's toeristen gaan naar gebieden met vergelijkbare temperaturen.
Ja, die zijn niet gelieerd aan elkaar. Eerder dit jaar was het zelfs koud en regenachtig op Malta terwijl er in Zuid-Europa heet was (en ook in Nederland overigens, het is heel lang in Nederland veel beter weer geweest).quote:Op woensdag 12 juli 2023 00:05 schreef Dven het volgende:
Komende week tussen de 30-35 graden op Malta.
In de zinderende zuid-Europese hittegolf blijft het op Malta gelukkig koel
Okquote:Op woensdag 12 juli 2023 00:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, die zijn niet gelieerd aan elkaar. Eerder dit jaar was het zelfs koud en regenachtig op Malta terwijl er in Zuid-Europa heet was (en ook in Nederland overigens, het is heel lang in Nederland veel beter weer geweest).
Nee, ik had het over het artikel dat deed alsof het een probleem zou zijn voor toeristen. En die liggen in de ochtend hun roes uit te slapen in de hotelkamer, in de middag in een zwembad of in zee, in de avond zuipen ze zich klem en bovendien zorgen ze ervoor dat groente en fruit in de Welbee's 3x zo duur is. Maar dat is een persoonlijke ergernis.quote:Op woensdag 12 juli 2023 00:07 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ben 3 jaar geleden vertrokken. En om toeristen geef ik niet zoveel. Langere periodes van 40+ zijn gewoon onleefbaar. En als ze in Italië temperaturen van bijna 50 graden aan gaan tikken in bv Sicilie voor een week, wat voorspeld is, wordt het een dead zone. Vee dat uitdroogt en dood neervalt, landbouwvelden die droog gekookt worden, enorme toename in het aantal hitte gerelateerde sterfgevallen, power cuts omdat iedereen de airco op max zet.
Maar goed, zeg maar dat het meevalt dan hoor. Vind ik ook prima.
Zoals eerder gezegd, om toeristen geef ik niet zoveel. Waarom niet ingaan op de rest van m'n post? Ik heb ook een leuk uitzicht nu, loop ik ook niet mee te patsen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 00:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik had het over het artikel dat deed alsof het een probleem zou zijn voor toeristen. En die liggen in de ochtend hun roes uit te slapen in de hotelkamer, in de middag in een zwembad of in zee, in de avond zuipen ze zich klem en bovendien zorgen ze ervoor dat groente en fruit in de Welbee's 3x zo duur is. Maar dat is een persoonlijke ergernis.
Overigens was het twee jaar terug ook al zo heet op Sicilië. Geen idee wat daar de gevolgen van waren.
Wel apart overigens dat het op Sicilië zo heet wordt en op Malta kennelijk niet. Ik kan gewoon vanaf mijn terres Sicilië zien liggen bij helder weer, zo dichtbij is het.
Ik ben daarop ingegaan, in de zin van dat ik je heb gezegd dat ik geen idee heb wat de concrete gevolgen zullen zijn.quote:Op woensdag 12 juli 2023 00:24 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Zoals eerder gezegd, om toeristen geef ik niet zoveel. Waarom niet ingaan op de rest van m'n post? Ik heb ook een leuk uitzicht nu, loop ik ook niet mee te patsen.
Als je anno nu 30 tot 35 graden koel noemt zul je de noemer koel in 2070 wel naar 40-45 bijgesteld hebben op je schaal van logica.quote:Op woensdag 12 juli 2023 00:05 schreef Dven het volgende:
Komende week tussen de 30-35 graden op Malta.
In de zinderende zuid-Europese hittegolf blijft het op Malta gelukkig koel
nee dat is niet waar , zelfs midden Afrika vinden ze dat Absurdquote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, dat is voor ons in Malta gewoon 'zomer'. In Dubaï noemen ze het zelfs 'winter'.
Dan annuleer ik hem.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 21:01 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik zou redelijk hysterisch worden als ik zou weten dat mijn vakantie in 47 graden gaat plaatsvinden
In vergelijking met temperaturen die de 45 graden kunnen overschrijden zijn temperaturen van 30-35 inderdaad heerlijk koel te noemen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 00:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als je anno nu 30 tot 35 graden koel noemt zul je de noemer koel in 2070 wel naar 40-45 bijgesteld hebben op je schaal van logica.
Het is het standaard trucje van elke wappie. "Nee ik ben geen wappie ik ben alleen fel tegen elk nieuwsbericht erover omdat get hysterie is"quote:Op dinsdag 11 juli 2023 19:34 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik vind het niet hysterisch als er een artikel voorbij komt waarin het gaat over nieuwe records nee. Dat is gewoon benoemen van feiten en dat maakt het gewoon nieuwswaardig. Alleen jammer dat er mensen zijn die zelfs dat soort artikelen al hysterisch vinden. Ach ja
Simpelweg afschuwelijk jaquote:Op dinsdag 11 juli 2023 21:53 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik vond die 2 dagen 40 en zelfs 41 hier een paar jaar geleden al een horror, daar nog een graad of 7 bovenop moet echt de hel zijn.
Letterlijk.
Verschrikkelijke nachten waren dat ook
Op het 'koelste' uur in de nacht was het 29 graden.
Buiten.
De hitte zal alleen maar gaan toenemen in de komende tientallen jaren. Dan zullen we het heldere licht nog weleens horen over koele 40ers.quote:Op woensdag 12 juli 2023 05:04 schreef Dven het volgende:
[..]
In vergelijking met temperaturen die de 45 graden kunnen overschrijden zijn temperaturen van 30-35 inderdaad heerlijk koel te noemen.
Op Je ScHaAl VaN LoGiCa
Dus jij denkt serieus dat ze in Dubaï, waar de gemiddelde temperatuur 3 maanden lang 40+ is, de hele dag gaan verzuchten dat het heel erg heet is als het 37 graden is?quote:Op woensdag 12 juli 2023 02:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is niet waar , zelfs midden Afrika vinden ze dat Absurd
dar hebben ze ook wel eens 37C en dat vinden ze ook heel erg heet
1. De gemiddelde temperatuur in Dubai ligt niet drie maanden boven de 40°C.quote:Op woensdag 12 juli 2023 08:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus jij denkt serieus dat ze in Dubaï, waar de gemiddelde temperatuur 3 maanden lang 40+ is, de hele dag gaan verzuchten dat het heel erg heet is als het 37 graden is?
Het is natuurlijk heel normaal (of toeval) dat de gemiddeld temperatuur in Malta in 40 jaar met bijna 2 graden is toegenomen.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is in Italië ook niet de hele zomer 40+.
Wie zegt dat dat niet gewoon golven zijn die eens in 10k jaar op en neer gaan?quote:Op woensdag 12 juli 2023 08:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk heel normaal (of toeval) dat de gemiddeld temperatuur in Malta in 40 jaar met bijna 2 graden is toegenomen.![]()
https://tradingeconomics.com/malta/temperature
quote:Op woensdag 12 juli 2023 09:03 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Wie zegt dat dat niet gewoon golven zijn die eens in 10k jaar op en neer gaan?
Als je alleen over 40 jaar of 30 jaar praat laat je 99,9% van de data weg.quote:
Onderzoek. En zou wel een steile curve zijn 2 graden per 40 jaar.quote:Op woensdag 12 juli 2023 09:03 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
10k jaar geleden waren er geen thermometers dus gebaseerd op modellen. En we weten dat we de meeste modellen met een korrel zout kunnen nemen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 09:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Onderzoek. En zou wel een steile curve zijn 2 graden per 40 jaar.
We hebben ook metingen he uit koolstof en zuurstof datering. En ohja alle modellen kun je natuurlijk op 1 hoop gooien. Helemaal niet kijken hoe en wat een model in elkaar zit qua rekenwerk en natuurkunde, gewoon makkelijk zeggen dat een model niet werkt zonder dat je je verdiept hebt in een bepaald modelquote:Op woensdag 12 juli 2023 09:10 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
10k jaar geleden waren er geen thermometers dus gebaseerd op modellen. En we weten dat we de meeste modellen met een korrel zout kunnen nemen.
okquote:Op woensdag 12 juli 2023 09:04 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Als je alleen over 40 jaar of 30 jaar praat laat je 99,9% van de data weg.
quote:Op woensdag 12 juli 2023 08:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus jij denkt serieus dat ze in Dubaï, waar de gemiddelde temperatuur 3 maanden lang 40+ is, de hele dag gaan verzuchten dat het heel erg heet is als het 37 graden is?
quote:Op de Italiaanse eilanden Sicilië en Sardinië is het al helemaal raak.
Er worden zelf recordtemperaturen tot 49 graden voorspeld.
hitte golven , of niet meer schaatsen en skiien golvenquote:Op woensdag 12 juli 2023 09:03 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
quote:Nederlanders zien kwik richting 49 graden gaan in Italië en Spanje: locals delen ’geheime’ verkoelingstip
Door MAARTEN VAN AALDEREN EN HILDE POSTMA
Updated 56 min geleden
1 uur geleden in BINNENLAND
ROME/BARCELONA - Het is héét in Italië en Spanje. In het Spaanse Ciudad Real was het maandagnacht nog 35 graden, in Jaen en Linares 34.
Op de Italiaanse eilanden Sicilië en Sardinië is het al helemaal raak.
Er worden zelf recordtemperaturen tot 49 graden voorspeld.
Hoe gaan Nederlanders die daar zitten of erheen gaan daarmee om?
Een echte airco kan ik helaas niet betalen, maar een mobiele airco ga ik volgend jaar wel kopen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 07:18 schreef Molo het volgende:
[..]
Simpelweg afschuwelijk ja
Ik ben enorm tegen een airco in Nederland, maar... ik overweeg het steeds meer voor die vreselijk hete dagen en nachten. Verdrietig word ik ervan en fysiek heel naar gewoon
Nee hoor. Integendeel, de initiële claim was dat temperaturen in Nederland voorheen eigenlijk altijd wel ophielden bij de 30 graden en het misschien slechts 'héél af en toe' eens warmer werd. Een dag boven de dertig graden wordt een tropische dag genoemd, die zijn er altijd al geweest in Nederland.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:25 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Met dat plaatje bewijs je juist zijn claim. Voorheen kwam het hooguit een paar keer per jaar voor en tegenwoordig bijna 10 keer per jaar. Dat is een ruime verdubbeling.
Dat zie je ook wel terug in het aantal dagen per jaar boven de 35 graden. Dat was vroeger eens per decennium en loopt langzaam op tot meerdere keren per jaar.
https://www.knmi.nl/kenni(...)/extreem-warme-dagen
En over een paar jaar is ook dit weer achterhaald en zijn de grafiekjes weer wat roder en dan heb de doelpalen weer een beetje verschoven waarschijnlijk.
Rare post, want wat ik stel klopt gewoon.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:36 schreef Dven het volgende:
[..]
Het lukt je niet om je eigen grafiek te lezen.
Valt helemaal niet mee. Het aantal officiële hittegolven in de Bilt sinds 1901 (begin van de metingen) ligt op 30.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:03 schreef HowardRoark het volgende:
De norm voor tropische dagen volgens het KNMI voor de afgelopen dertig jaar is twee tot acht, met aan zee wat minder en in Limburg een aantal meer. Door klimaatverandering zijn dat er nu soms een aantal meer, maar over het algemeen valt het erg mee.
Beangstigend nog wel, haha. Ik las gisteravond ook al zo'n artikel van The Guardian. Onder andere Sardinië werd genoemd, verschrikkelijk, nooit eerder vertoond! Oh wacht, toch wel. Maar dat soort dingen worden natuurlijk even buiten beschouwing gelaten, anders is schrikfactor minder bij de lezer.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 20:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)is-heel-beangstigend
Ah, daar hebben we het dus al, 'een probleem onder de aandacht brengen'. Dat is precies die hysterie waar ik het over had. Als er normaal minder aandacht was voor records, terwijl nu alle records voorpaginanieuws zijn is dat met een reden, en dat is zendingsdrang richting de lezer.quote:Op woensdag 12 juli 2023 00:00 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, er zijn artikelen die zaken uit proportie plaatsen. Punt was alleen dat sommigen mensen die hysterie wel heeeeeel snel lezen in een artikel. Alsof ze zelf hysterisch op zoek gaan naar woorden in het artikel die ze erbij kunnen pakken om het te verkopen als een hysterisch artikel.
Ik heb liever dat ze een bestaand probleem onder de aandacht brengen; ook als dat heel af en toe gebeurd met sensatie headlines. Heb ik liever dan dat iedereen maar hun kop in het zand steekt. Maar ieder zo zijn ding.
Een vraag als deze past niet binnen het gewenste narratief.quote:Op woensdag 12 juli 2023 09:03 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Dat ontken ik dus ook zeker niet, er zijn inderdaad gewoon meer tropische dagen dan voorheen. Dit is dus ook het resultaat van klimaatverandering. Dat je dus bijvoorbeeld structureel van 5 of 6 tropische dagen naar 8 of 9 gaat, misschien wel 11 of 12. Maar dat is dus iets heel anders dan van frisse koele Scandinavische zomers, naar een of ander Andalusisch klimaat. En dat onjuiste contrast wordt wel geschetst door sommigen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Valt helemaal niet mee. Het aantal officiële hittegolven in de Bilt sinds 1901 (begin van de metingen) ligt op 30.
13 daarvan zijn van de laatste 20 jaar. 19 stuks vanaf 1990 en in de 90 jaar daarvoor dus slechts 11. Je kunt niet ontkennen dat ons klimaat steeds extremer en warmer wordt.
Maar dat valt dus helemaal "niet mee" zoals je zegt, het is een trend dat je steeds vaker tropische dagen of hittegolven krijgt terwijl we als land een gematigd zeeklimaat hebben met milde zomers over het algemeen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:19 schreef HowardRoark het volgende:
Dat ontken ik dus ook zeker niet, er zijn inderdaad gewoon meer tropische dagen dan voorheen.
Jawel, het valt wel mee. Een paar tropische dagen meer in het jaar is echt geen reden tot paniek.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar dat valt dus helemaal "niet mee" zoals je zegt, het is een trend dat je steeds vaker tropische dagen of hittegolven krijgt terwijl we als land een gematigd zeeklimaat hebben met milde zomers over het algemeen.
Het gaat niet om die paar tropische dagen meer of minder, het gaat om de lange termijn trendquote:Op woensdag 12 juli 2023 13:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawel, het valt wel mee. Een paar tropische dagen meer in het jaar is echt geen reden tot paniek.
Jij met je hysterie.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, daar hebben we het dus al, 'een probleem onder de aandacht brengen'. Dat is precies die hysterie waar ik het over had. Als er normaal minder aandacht was voor records, terwijl nu alle records voorpaginanieuws zijn is dat met een reden, en dat is zendingsdrang richting de lezer.
Je mag het je afvragen, maar er is geen bewijs voor, terwijl er genoeg bewijs voor is dat je huidige opwarming voornamelijk komt door CO2 toename.quote:Op woensdag 12 juli 2023 09:03 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Dit geeft als resultaat dat er meer tropische dagen komen en dat is geen reden tot paniek. Daarnaast wordt er tegelijkertijd, op een globale schaal, echt van alles aan gedaan om klimaatverandering aan te pakken. En als je met dit laatste bedoelt dat je mij niet zult gaan overtuigen van een heel specifieke tunnelvisie-narratief met betrekking tot klimaatverandering, dat klopt.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:33 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het gaat niet om die paar tropische dagen meer of minder, het gaat om de lange termijn trend
[ afbeelding ]
Maar goed, ik denk niet dat je het ooit zult begrijpen..
Inderdaad, het is zeker zonde van sommigen hun tijd dat zij hier zo paniekerig mee bezig zijn en vervolgens ook nog anderen op vermoeiende wijze proberen te overtuigen van hun vermeende gelijk. Accepteer gewoon dat je eigen orthodoxie niet door iedereen wordt gedeeld. Tevens is 'hysterie' een passende term:quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Jij met je hysterie.
Meer aandacht staat niet gelijk aan hysterie.
[..]
Dik gedrukte vooral ja, zonde van onze tijd zo.
Laat dit nu precies zijn wat we zien als het over klimaatverandering gaat. En dit is merkbaar zowel onder sommige gewone burgers als media en helaas zelfs wetenschappers. En dit geeft als resultaat dat elke vorm van dissent wordt weggezet als het ontkennen van het probleem. Zelfs het opperen van de noodzaak voor kernenergie is weggezet als 'climate denialism'. Ja, veel succes met die cult, mij niet gezien en dat geldt voor heel veel meer mensen.quote:Met het woord hysterie wordt een gemoedstoestand aangeduid waarbij mensen hun zelfbeheersing verliezen, bijvoorbeeld door angst, paniek of intense bewondering. Ook komt de term voor in de term massahysterie, een vorm van angst of paniek die bij een groep mensen optreedt.
Waarom staat het delen van informatie en de ernst van de situatie (waar het draait om feiten - zelfs jij geeft toe dat er klimaatverandering plaats vind) meteen gelijk aan hysterie? Je strooit met het woord; je wil het ook gewoon zien in elke artikel en in elke reactie die geplaatst word over klimaatverandering. Om lekker verontwaardigt te doen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 14:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit geeft als resultaat dat er meer tropische dagen komen en dat is geen reden tot paniek. Daarnaast wordt er tegelijkertijd, op een globale schaal, echt van alles aan gedaan om klimaatverandering aan te pakken. En als je met dit laatste bedoelt dat je mij niet zult gaan overtuigen van een heel specifieke tunnelvisie-narratief met betrekking tot klimaatverandering, dat klopt.
[..]
Inderdaad, het is zeker zonde van sommigen hun tijd dat zij hier zo paniekerig mee bezig zijn en vervolgens ook nog anderen op vermoeiende wijze proberen te overtuigen van hun vermeende gelijk. Accepteer gewoon dat je eigen orthodoxie niet door iedereen wordt gedeeld. Tevens is 'hysterie' een passende term:
[..]
Laat dit nu precies zijn wat we zien als het over klimaatverandering gaat. En dit is merkbaar zowel onder sommige gewone burgers als media en helaas zelfs wetenschappers. En dit geeft als resultaat dat elke vorm van dissent wordt weggezet als het ontkennen van het probleem. Zelfs het opperen van de noodzaak voor kernenergie is weggezet als 'climate denialism'. Ja, veel succes met die cult, mij niet gezien en dat geldt voor heel veel meer mensen.
Ik snap het ook niet hoor, klimaatverandering bestaat wel, maar als je het al over klimaatverandering hebt of zelfs hoge temperaturen of een warmte record dan is het hysterisch, angst en paniek. Dus de media mag nooit meer artikelen plaatsen over weer en klimaat moet bewust dat soort feitjes en records achterhouden van het publiek?quote:Op woensdag 12 juli 2023 14:53 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waarom staat het delen van informatie en de ernst van de situatie (waar het draait om feiten - zelfs jij geeft toe dat er klimaatverandering plaats vind) meteen gelijk aan hysterie? Je strooit met het woord; je wil het ook gewoon zien in elke artikel en in elke reactie die geplaatst word over klimaatverandering. Om lekker verontwaardigt te doen.
Overigens vind ik het prima dat er mensen zijn die klimaatverandering niet serieus nemen, of er niet in geloven hoor. Of de ernst er niet van in zien. Moeten ze zelf weten. Maar dat betekent niet dat ik niet ga reageren als ik onzin tegen kom op het internet. Ook jij kan dan accepteren dat er mensen zijn die het niet met je eens zijn; zonder die mensen meteen massaal weg te zetten als hysterisch.
En hier laat ik het bij, alles is wel zo'n beetje gezegdFijne dag!
Precies. Het komt vooral over als ''ik weet dat er klimaat verandering is, MAAAAAR'', waarna hij enkel omschrijft waarom het niet zo is en dat er overdreven word.quote:Op woensdag 12 juli 2023 14:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet hoor, klimaatverandering bestaat wel, maar als je het al over klimaatverandering hebt of zelfs hoge temperaturen of een warmte record dan is het hysterisch, angst en paniek. Dus de media mag nooit meer artikelen plaatsen over weer en klimaat moet bewust dat soort feitjes en records achterhouden van het publiek?
Kijk, hier zit dus het verschil. Ik denk bijvoorbeeld niet dat jij onzin aan het verspreiden bent, ik denk alleen dat jij je te druk maakt om een bestaand probleem en te veel meegaat in doemdenken. Jij daarentegen denkt dat ik eigenlijk het probleem zit te ontkennen. Jouw hele houding hier bewijst mijn punt.quote:Op woensdag 12 juli 2023 14:53 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waarom staat het delen van informatie en de ernst van de situatie (waar het draait om feiten - zelfs jij geeft toe dat er klimaatverandering plaats vind) meteen gelijk aan hysterie? Je strooit met het woord; je wil het ook gewoon zien in elke artikel en in elke reactie die geplaatst word over klimaatverandering. Om lekker verontwaardigt te doen.
Overigens vind ik het prima dat er mensen zijn die klimaatverandering niet serieus nemen, of er niet in geloven hoor. Of de ernst er niet van in zien. Moeten ze zelf weten. Maar dat betekent niet dat ik niet ga reageren als ik onzin tegen kom op het internet. Ook jij kan dan accepteren dat er mensen zijn die het niet met je eens zijn; zonder die mensen meteen massaal weg te zetten als hysterisch.
En hier laat ik het bij, alles is wel zo'n beetje gezegdFijne dag!
Er is een verschil tussen soms een record in het nieuws brengen (zoals voorheen het geval was) en op obsessieve wijze bijna alle records voorpaginanieuws maken (wat nu het geval is), waarbij dan ook nog bijna alle afwijkingen of natuurfenomenen worden gelinkt aan klimaatverandering. Ik heb dit hier nu ook meermaals haarfijn uitgelegd.quote:Op woensdag 12 juli 2023 14:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet hoor, klimaatverandering bestaat wel, maar als je het al over klimaatverandering hebt of zelfs hoge temperaturen of een warmte record dan is het hysterisch, angst en paniek. Dus de media mag nooit meer artikelen plaatsen over weer en klimaat moet bewust dat soort feitjes en records achterhouden van het publiek?
En weer. Waar heb ik omschreven dat er geen klimaatverandering zou zijn? Laat maar zien ...quote:Op woensdag 12 juli 2023 15:03 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Precies. Het komt vooral over als ''ik weet dat er klimaat verandering is, MAAAAAR'', waarna hij enkel omschrijft waarom het niet zo is en dat er overdreven word.
@Momo verdraait hier niks. Je zegt dat er best artikelen mogen zijn waarin het gaat over de gevolgen van klimaatverandering, maar je gedrag spreekt je tegen. Er hoeft hier maar één artikel gedeeld te worden en je springt er bijna obsessief en hysterisch (ik gebruik even je eigen veel gebruikte woorden) op om wederom te roepen dat het allemaal wel mee valt en dat het vroeger ook wel eens warm was. Als je het inderdaad prima vind dat er artikelen geplaatst worden dan zou je er niet elke keer op duiken. Over obsessief gedrag gesproken.quote:Op woensdag 12 juli 2023 15:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kijk, hier zit dus het verschil. Ik denk bijvoorbeeld niet dat jij onzin aan het verspreiden bent, ik denk alleen dat jij je te druk maakt om een bestaand probleem en te veel meegaat in doemdenken. Jij daarentegen denkt dat ik eigenlijk het probleem zit te ontkennen. Jouw hele houding hier bewijst mijn punt.
[..]
Er is een verschil tussen soms een record in het nieuws brengen (zoals voorheen het geval was) en op obsessieve wijze bijna alle records voorpaginanieuws maken (wat nu het geval is), waarbij dan ook nog bijna alle afwijkingen of natuurfenomenen worden gelinkt aan klimaatverandering. Ik heb dit hier nu ook meermaals haarfijn uitgelegd.
Waarom moet je dit nu verdraaien naar dat de media nooit meer artikelen zou mogen plaatsen over het klimaat en zelfs bewust dit soort feitjes zou moeten achterhouden? Dat argument heb ik toch nergens gemaakt?
[..]
En weer. Waar heb ik omschreven dat er geen klimaatverandering zou zijn? Laat maar zien ...
Dit weten we toch inmiddels? Klimaatverandering is al decennialang uitgebreid in het nieuws, helemaal de laatste tien jaar. Wat is nu concreet de meerwaarde van dit blijven te herhalen en steeds meer aandacht aan dit onderwerp te besteden? En dan komen we dus weer uit bij de zendingsdrang waar ik het al eerder over had.quote:Op woensdag 12 juli 2023 17:21 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
@:Momo verdraait hier niks. Je zegt dat er best artikelen mogen zijn waarin het gaat over de gevolgen van klimaatverandering, maar je gedrag spreekt je tegen. Er hoeft hier maar één artikel gedeeld te worden en je springt er bijna obsessief en hysterisch (ik gebruik even je eigen veel gebruikte woorden) op om wederom te roepen dat het allemaal wel mee valt en dat het vroeger ook wel eens warm was. Als je het inderdaad prima vind dat er artikelen geplaatst worden dan zou je er niet elke keer op duiken. Over obsessief gedrag gesproken.
Je zegt dat je in klimaat verandering gelooft, om je zo in te dekken wanneer wij aan geven de indruk te hebben dat je het probleem ontkent; maar vervolgens is het enkel hysterie dit, en hysterie dat. Prima verder hoor, moet je zelf weten, maar niet verrast zijn als mensen daar door heen kijkenHelemaal met jouw post historie.
Het is gewoon een feit dat het klimaat opwarmt en dat warme temperaturen/mildere winters en records steeds vaker voorkomen. Dat mag benoemd worden; het is immers nieuwswaardig. Excuses als jij er helemaal van streek van raakt elke keer, dat lijkt me lastig. Als ik kijk hoeveel het klimaat is veranderd in 30 jaar tijd dan schrik ik daar wel van ja; helemaal denkende aan volgende generaties. Dat heeft weinig te maken met doemdenken, maar meer met het kijken naar de feiten. Schaam ik me ook niet voor of zo als je dat denkt.
Omdat er elke keer nieuwe record worden verbroken/hogere temperaturen zijn?quote:Op woensdag 12 juli 2023 18:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit weten we toch inmiddels? Klimaatverandering is al decennialang uitgebreid in het nieuws, helemaal de laatste tien jaar. Wat is nu concreet de meerwaarde van dit blijven te herhalen en steeds meer aandacht aan dit onderwerp te besteden? En dan komen we dus weer uit bij de zendingsdrang waar ik het al eerder over had.
Het klopt op zich wel dat extremere temperaturen mensen die ziek, zwak en misselijk zijn over het randje duwen. Overigens geldt dat meer voor kou dan voor hitte, dus in die zin is het aannemelijk dat global warming zorgt voor minder doden, dan meer.quote:Op woensdag 12 juli 2023 19:18 schreef epicbeardman het volgende:
[ twitter ]
Is dit het? The new current thing? we gaan allemaal doooooooood
Tot je een kritiek punt in de opwarming van de oceaan bereikt en het leven daar in de loop van een paar jaar het loodje legt en de mensheid vervolgens gedecimeerd raakt.quote:Op woensdag 12 juli 2023 20:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het klopt op zich wel dat extremere temperaturen mensen die ziek, zwak en misselijk zijn over het randje duwen. Overigens geldt dat meer voor kou dan voor hitte, dus in die zin is het aannemelijk dat global warming zorgt voor minder doden, dan meer.
Deze doden zitten ook in de oversterfte en worden in zijn algemeenheid voor het overgrote deel 'teruggewonnen' met ondersterfte daarna. Je moet het meer zien als doden ten gevolge van fijnstof. Dat zijn gecumuleerde doden afgemeten aan dat mensen dan vanwege fijnstof 2 weken eerder doodgaan.
Net even wat anders dan wanneer bij een Tsunami op 1 dag 11.324 doden vallen.
Bij plaatje 1 had ik beter kunnen schrijven: "als je het water langzaam opwarmt doen ze helemaal niks! HOE DOM!?"quote:Op donderdag 13 juli 2023 00:03 schreef Poolbal het volgende:
Ik had inspiratie, ff snel gepend.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat jij wel en niet waarschijnlijk vindt is niet relevant. Het gaat om wat de wetenschappers ontdekt hebben en dat is niet wat jij hierboven beschrijft.quote:Op donderdag 13 juli 2023 00:11 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Tot je een kritiek punt in de opwarming van de oceaan bereikt en het leven daar in de loop van een paar jaar het loodje legt en de mensheid vervolgens gedecimeerd raakt.
Of wereldwijd mislukken oogsten een paar jaar door extreme hitte en een miljard mensen leiden plots hongersnood.
Dat zijn scenario's die in mijn ogen waarschijnlijk worden. Dan is de tsunami peanuts in vergelijking.
Het is al eens getest. Wanneer je water langzaam opwarmt springen de kikkers eruit.quote:Op donderdag 13 juli 2023 00:22 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Bij plaatje 1 had ik beter kunnen schrijven: "als je het water langzaam opwarmt doen ze helemaal niks! HOE DOM!?"
https://www.theguardian.c(...)tinction-marine-lifequote:Op donderdag 13 juli 2023 00:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat jij wel en niet waarschijnlijk vindt is niet relevant. Het gaat om wat de wetenschappers ontdekt hebben en dat is niet wat jij hierboven beschrijft.
Weet ik, maar het is een cartoon.quote:Op donderdag 13 juli 2023 00:43 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is al eens getest. Wanneer je water langzaam opwarmt springen de kikkers eruit.
Sterker, ook als je het water niet opwarmt springen ze er op zeker moment uit.quote:Op donderdag 13 juli 2023 00:43 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is al eens getest. Wanneer je water langzaam opwarmt springen de kikkers eruit.
Dit is dus op de een of andere manier helemaal logisch in de hoofden van zoveel mensen...quote:But environmentalists don't want a solution, they want an excuse for mass social control.
wat beter research doen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 20:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het klopt op zich wel dat extremere temperaturen mensen die ziek, zwak en misselijk zijn over het randje duwen. Overigens geldt dat meer voor kou dan voor hitte, dus in die zin is het aannemelijk dat global warming zorgt voor minder doden, dan meer.
Deze doden zitten ook in de oversterfte en worden in zijn algemeenheid voor het overgrote deel 'teruggewonnen' met ondersterfte daarna. Je moet het meer zien als doden ten gevolge van fijnstof. Dat zijn gecumuleerde doden afgemeten aan dat mensen dan vanwege fijnstof 2 weken eerder doodgaan.
Net even wat anders dan wanneer bij een Tsunami op 1 dag 11.324 doden vallen.
quote:Temperaturen zelfs voor Sicilië niet meer normaal’
Nederlanders vrezen recordhitte Zuid-Europa: ’Maaltijden al vervangen door ijsjes’
author avatar
Door MARCEL VINK
Updated 3 min geleden
6 min geleden in BINNENLAND
AMSTERDAM - Nederlanders in zuidelijk Europa zetten zich schrap, of moeten dat in ieder geval doen, voor de hoge temperaturen die het leven in landen als Italië en Spanje beheersen. Door de schaduw op te zoeken, een middagdutje te houden en airco’s of ventilatoren volop aan te zetten, kunnen onze landgenoten het nog enigszins volhouden.
Maar de noodsituatie die in meerdere gebieden is uitgeroepen, kan nog erger worden, beseffen ze.
quote:In tien steden in Italië kijken mensen met angst en beven naar de aankomende hittegolf Cerberus, die is aangekondigd door de meteorologische dienst.
Cerberus is vernoemd naar het driekoppige beest uit Dantes hel en volgens de meteorologen een treffende verwijzing naar het rap stijgende kwik. In onder andere Rome, Florence en Bologna is al sprake van een noodsituatie.
Volgens de Europese ruimtevaartorganisatie ESA kan de recordtemperatuur op ons continent van 48,8 graden zelfs worden verbroken.
Grote delen van 'De Laars' kunnen rekenen op meer dan 40 graden. De huidige recordtemperatuur is van 11 augustus 2021 en werd gevestigd op Sicilië.
Climate change threatens to cause ‘synchronised harvest failures’ across the globe, with implications for Australia’s food securityquote:Op donderdag 13 juli 2023 00:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat jij wel en niet waarschijnlijk vindt is niet relevant. Het gaat om wat de wetenschappers ontdekt hebben en dat is niet wat jij hierboven beschrijft.
de eerst komen 30 jaar zal t wel gaan nogquote:Op donderdag 13 juli 2023 00:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vind je het goed als ik het wetenschappelijke deel van het IPCC rapport als leidend neem in plaats van stukjes in de pers geschreven door journalisten die goed zijn in onderhoudend schrijven, maar geen verstand hebben van klimaatverandering?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 07:39 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Climate change threatens to cause ‘synchronised harvest failures’ across the globe, with implications for Australia’s food security
https://theconversation.c(...)food-security-209250
Het zou dan wetenschappelijk gezien pas serieus vanuit jou zijn om dit stukje inhoudelijk met argumenten vanuit het IPCC rapport te debunken. Ipv wederom dit slappe geneuzel.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 09:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vind je het goed als ik het wetenschappelijke deel van het IPCC rapport als leidend neem in plaats van stukjes in de pers geschreven door journalisten die goed zijn in onderhoudend schrijven, maar geen verstand hebben van klimaatverandering?
Oversterfte in juni onder senioren, CBS legt link met hittequote:Op zondag 25 juni 2023 22:25 schreef ootjekatootje het volgende:
Hoe is het met de oversterfte, je zou toch een bericht verwachten dat de bejaarden met bossen tegelijk omvallen.
Is algemeen bekend bij mensen die in de buurt van een verpleeghuis of vroeger, bejaardentehuis wonen. Flink warme maand en de begrafenisondernemers geven elkaar de hand bij de ingang.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 10:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Oversterfte in juni onder senioren, CBS legt link met hitte
In het tweede kwartaal van dit jaar (3 april tot en met 2 juli) overleden ruim 39 duizend mensen in Nederland, vijf procent meer dan verwacht. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In juni was er sprake van oversterfte onder 65-plussers en inwoners van verpleeghuizen en gehandicaptenzorginstellingen. Dat betekent dat het aantal overleden mensen hoger is dan verklaarbaar door gebruikelijke schommelingen in de cijfers.
Het CBS legt zelf een verband met de hitte: afgelopen juni was de warmste juni ooit gemeten, zo'n 3 graden warmer dan normaal. Uit onderzoek bleek al eerder dat de sterfte stijgt bij hogere temperaturen, zegt het CBS.
Volgens de organisatie overleden er in het tweede kwartaal van dit jaar onder inwoners van verpleeghuizen en gehandicaptenzorginstellingen zo'n 1350 mensen meer, ongeveer 10 procent meer dan verwacht. Die sterfgevallen vonden vooral plaats tussen 5 en 25 juni, toen het bovenmatig warm was in Nederland. Datzelfde geldt voor 80-plussers (900 meer sterfgevallen dan verwacht, zo'n 4 procent) en mensen tussen 65 en 80 (800 meer dan verwacht, zo'n 7 procent).
Ben je nu alweer vergeten dat iedere keer dat wij even ingaan op wat er echt in het wetenschappelijke deel van het IPCC rapport staat jij keer op keer de discussie moet verlaten met de staart tussen je poten omdat daar simpelweg niet instaat wat jij denkt?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 09:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het zou dan wetenschappelijk gezien pas serieus vanuit jou zijn om dit stukje inhoudelijk met argumenten vanuit het IPCC rapport te debunken. Ipv wederom dit slappe geneuzel.
Hoe zit het eigenlijk met de onverklaarbare oversterfte die er was na de corona pandemie? Was dat alweer genormaliseerd?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 11:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is algemeen bekend bij mensen die in de buurt van een verpleeghuis of vroeger, bejaardentehuis wonen. Flink warme maand en de begrafenisondernemers geven elkaar de hand bij de ingang.
Geen idee, maar ik weet van het IKNL dat tijdens Corona het aantal diagnoses van mensen met Kanker sterk omlaag ging. Dat betekende niet dat mensen ineens veel gezonder waren, maar dat het aantal mensen die kanker kregen niet gediagnosticeerd werden. Dit zal ook voor andere ziekten als Hartproblemen het geval zijn geweest. Dat zal meegespeeld hebben in de oversterfte na corona, omdat er een flink aantal van de mensen die het kregen niet tijdig behandeld werden.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 11:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met de onverklaarbare oversterfte die er was na de corona pandemie? Was dat alweer genormaliseerd?
Wereldwijd toch dat meer mensen sterven aan kou ? Niet in Nederland waar iedereen eigenlijk wel toegang heeft tot verwarming en warm water.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 11:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met de onverklaarbare oversterfte die er was na de corona pandemie? Was dat alweer genormaliseerd?
Overigens klopt het dat bij hitte er meer mensen sterven (die anders de maanden erop zouden sterven). Maar kou zorgt voor nog meer doden. Dus heel zorgwekkend is dit op zichzelf niet.
Ik snap wel wat de mogelijke redenen zijn, ik was slechts benieuwd naar de cijfers.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik weet van het IKNL dat tijdens Corona het aantal diagnoses van mensen met Kanker sterk omlaag ging. Dat betekende niet dat mensen ineens veel gezonder waren, maar dat het aantal mensen die kanker kregen niet gediagnosticeerd werden. Dit zal ook voor andere ziekten als Hartproblemen het geval zijn geweest. Dat zal meegespeeld hebben in de oversterfte na corona, omdat er een flink aantal van de mensen die het kregen niet tijdig behandeld werden.
Klimaatverandering is een mondiaal probleem. Voor Nederland specifiek weet ik het niet hoe de verhoudingen liggen.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 11:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Wereldwijd toch dat meer mensen sterven aan kou ? Niet in Nederland waar iedereen eigenlijk wel toegang heeft tot verwarming en warm water.
wie doet dat?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 11:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap wel wat de mogelijke redenen zijn, ik was slechts benieuwd naar de cijfers.
Die heb ik inmiddels gevonden: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte
Heel duidelijk te zien dat er ook in 2023 gewoon over het gehele jaar oversterfte is. Dat nu dan ook ineens het geheel wordt toegerekend aan de hitte is op zijn minst niet heel erg wetenschappelijk. En eigenlijk als je er goed naar kijkt zou je zelfs kunnen zeggen dat het gewoon nog past in de trend die we zien na corona.
Impliciet op zijn minst de NOS en het CBS.quote:
Mening van de Media is niet interessantquote:Op vrijdag 14 juli 2023 11:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Impliciet op zijn minst de NOS en het CBS.
Juist ook door weglaten. Neutraal zou zijn dat je constateert dat het kan komen door de hitte, op basis van dat we weten dat hitte tot verhoogde sterftecijfers kan leiden, maar dat we al langere tijd worden geconfronteerd met oversterfte en dat het dus ook gewoon bij het algemene beeld past.
Vorig jaar zomer hebben we ook flinke hitte gehad en dat zie je in de getoonde data eigenijk helemaal niet terug. komt nog bij dat een 'warmste Juni' leuk klinkt, maar je gaat niet dood aan de afwijking tov gemiddeld, maar aan de hoogte van de temperatuur.
Ergo: we worden ineens doodgegooid met 'hittedoden' in de media, maar daar past echt wel enige nuance bij.
Inderdaad, en 'correlation does not imply causation'.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 11:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Impliciet op zijn minst de NOS en het CBS.
Juist ook door weglaten. Neutraal zou zijn dat je constateert dat het kan komen door de hitte, op basis van dat we weten dat hitte tot verhoogde sterftecijfers kan leiden, maar dat we al langere tijd worden geconfronteerd met oversterfte en dat het dus ook gewoon bij het algemene beeld past.
Vorig jaar zomer hebben we ook flinke hitte gehad en dat zie je in de getoonde data eigenijk helemaal niet terug. komt nog bij dat een 'warmste Juni' leuk klinkt, maar je gaat niet dood aan de afwijking tov gemiddeld, maar aan de hoogte van de temperatuur.
Ergo: we worden ineens doodgegooid met 'hittedoden' in de media, maar daar past echt wel enige nuance bij.
Hierquote:Op vrijdag 14 juli 2023 12:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, en 'correlation does not imply causation'.
Het is opmerkelijk dat men nu ineens denkt dat omdat het even wat warmer was dan de jaarlijkse gemiddelde, er bosjes mensen dood neer zouden vallen van de hitte. Het is ongeloofwaardig. Helemaal als je weet dat het in het grootste deel van het land niet extreem warm was, temperaturen schommelde in die periode tussen de 25 a 26 graden en lage dertigers.
Maar zo'n narratief zal natuurlijk ook worden gecreëerd met het idee dat het weer een uitgelezen kans is om bij de bevolking wat extra sensatie en paniek aan te wakkeren rondom het veranderende klimaat.
Het is een gegeven dat klimaatverandering voedselproductie moeilijker maakt en dat oogsten mislukken.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 09:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vind je het goed als ik het wetenschappelijke deel van het IPCC rapport als leidend neem in plaats van stukjes in de pers geschreven door journalisten die goed zijn in onderhoudend schrijven, maar geen verstand hebben van klimaatverandering?
Dit is voor mij ook niet een kwestie van gelijk willen krijgen. Het gaat er mij om dat mensen zich realiseren dat dit een realistisch scenario aan het worden is. Iets dat ons ook kan overkomen.quote:New research shows scientists have underestimated the climate risk to agriculture and global food production. Blind spots in climate models meant “high-impact but deeply-uncertain hazards” were ignored. But now that the threat of “synchronised harvest failures” has been revealed, we cannot ignore the prospect of global famine.
De meeste mensen interesseren zich helemaal niet voor de werkelijkheid, het gaat ze alleen om hun belangen. En dan alleen nog op korte termijn.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 12:25 schreef Poolbal het volgende:
Dit is voor mij ook niet een kwestie van gelijk willen krijgen.
Ik wil deze 2 wat mooier gaan tekenen en inkleuren, maar heb een twee vragen:quote:Op donderdag 13 juli 2023 00:03 schreef Poolbal het volgende:
Ik had inspiratie, ff snel gepend.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tot op heden hebben de hogere CO2 waarden ervoor gezorgd dat de hoeveelheid groen op de planeet is toegenomen en de opbrengsten van de voedselproductie gestegen zijn. Het klopt wel dat er vaak voorspeld wordt dat klimaatverandering ervoor gaat zorgen dat dit juist gaat afnemen, maar een gegeven is het daarmee zeker niet. Het is een theorie die vooralsnog niet in steen is gebeiteld.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 12:25 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Het is een gegeven dat klimaatverandering voedselproductie moeilijker maakt en dat oogsten mislukken.
Uit het artikel:
[..]
Dit is voor mij ook niet een kwestie van gelijk willen krijgen. Het gaat er mij om dat mensen zich realiseren dat dit een realistisch scenario aan het worden is. Iets dat ons ook kan overkomen.
Als we (overheden vooral) met zijn allen actie ondernemen dan verkleinen we de kans aanzienlijk.
het groen neemt af door de droogte en de bosbranden , en groei van gras en palmbomen neemt toe, mits er ook voldoende water is.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 12:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tot op heden hebben de hogere CO2 waarden ervoor gezorgd dat de hoeveelheid groen op de planeet is toegenomen en de opbrengsten van de voedselproductie gestegen zijn. Het klopt wel dat er vaak voorspeld wordt dat klimaatverandering ervoor gaat zorgen dat dit juist gaat afnemen, maar een gegeven is het daarmee zeker niet. Het is een theorie die vooralsnog niet in steen is gebeiteld.
quote:Op vrijdag 14 juli 2023 09:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |