je schreef:quote:
Snap je dat echt niet?quote:Maar ik snap niet zo goed waarom het ook hysterisch is als er een artikel langs komt waarin het gaat over verbroken records.
Ik vind het niet hysterisch als er een artikel voorbij komt waarin het gaat over nieuwe records nee. Dat is gewoon benoemen van feiten en dat maakt het gewoon nieuwswaardig. Alleen jammer dat er mensen zijn die zelfs dat soort artikelen al hysterisch vinden. Ach jaquote:Op dinsdag 11 juli 2023 19:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je schreef:
[..]
Snap je dat echt niet?
https://www.telegraaf.nl/(...)is-heel-beangstigendquote:Extreme temperaturen op vakantie: ‘Dat is heel beangstigend’
In Griekenland, Spanje en Italië is het heet. Zo heet zelfs, dat het zorgwekkend is. En dat terwijl veel Nederlanders de komende tijd die kant op gaan of er al zitten.
Wat moet je doen om met temperaturen van ver boven de 40 graden om te gaan? Verslaggever Koen Nederhof heeft het antwoord.
Ik zou redelijk hysterisch worden als ik zou weten dat mijn vakantie in 47 graden gaat plaatsvindenquote:Op dinsdag 11 juli 2023 19:34 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik vind het niet hysterisch als er een artikel voorbij komt waarin het gaat over nieuwe records nee. Dat is gewoon benoemen van feiten en dat maakt het gewoon nieuwswaardig. Alleen jammer dat er mensen zijn die zelfs dat soort artikelen al hysterisch vinden. Ach ja
quote:Op dinsdag 11 juli 2023 18:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als er voorheen 20 keer in het jaar een bepaalde record werd gebroken en nu is dat misschien 30 keer het geval (even als voorbeeld) is het vreemd dat dit vroeger weinig overdreven in het nieuws kwam en nu elke afwijking van de norm meteen voorpaginanieuws is.
Niet alleen warmterecords, maar ook temperaturen van dik boven de 30 zijn de laatste jaren heel normaal geworden.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 21:30 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De balans is echter doorgeslagen naar warmterecords. En dan moet je nog in het achterhoofd houden dat het ene warmterecord het vorige warmterecord verbreekt, dus de balans knalt extra snel richting opwarming. Waar zijn die koude-records? Oh ja, dat is iets van vroeger. De opwarming gaat sneller dan verwacht. De prognoses van nu zijn over een paar jaar alweer ingehaald door de krantenkoppen die aangeven dat het nog sneller gaat dan het vorige rapport inschatte.
Ik vond die 2 dagen 40 en zelfs 41 hier een paar jaar geleden al een horror, daar nog een graad of 7 bovenop moet echt de hel zijn.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 21:01 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik zou redelijk hysterisch worden als ik zou weten dat mijn vakantie in 47 graden gaat plaatsvinden
In Zweden is het goddank rond de 20-25
Zuid Europa vakantie doen we eigenlijk sowieso niet hier tussen eind mei en eind september. Veel te riskant qua weer. Scandinavië, Ierland, UK bewaren we mooi voor de zomer maanden als we al weg willen in de zomer. Moet er niet aan denken nee..quote:Op dinsdag 11 juli 2023 21:01 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik zou redelijk hysterisch worden als ik zou weten dat mijn vakantie in 47 graden gaat plaatsvinden
In Zweden is het goddank rond de 20-25
Afbeelding is amper zichtbaar, heb je een grotere versie? Ik kan ook niet zien waar je deze vandaan hebt namelijk.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 21:30 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De balans is echter doorgeslagen naar warmterecords. En dan moet je nog in het achterhoofd houden dat het ene warmterecord het vorige warmterecord verbreekt, dus de balans knalt extra snel richting opwarming. Waar zijn die koude-records? Oh ja, dat is iets van vroeger. De opwarming gaat sneller dan verwacht. De prognoses van nu zijn over een paar jaar alweer ingehaald door de krantenkoppen die aangeven dat het nog sneller gaat dan het vorige rapport inschatte.
Rare claim dit. Nederlandse zomers kennen eigenlijk altijd wel meerdere tropische dagen. Het is eerder een uitzondering als dit niet het geval is. Ik heb deze gegevens van weer.nl niet kunnen controleren, maar neem maar even aan dat zij het hier juist hebben, dan zie je dus dat er eigenlijk altijd wel tussen de vijf en tien tropische dagen per jaar zijn.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 21:48 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Niet alleen warmterecords, maar ook temperaturen van dik boven de 30 zijn de laatste jaren heel normaal geworden.
Waar het voorheen eigenlijk altijd wel ophield bij de 30 graden, had je héél af en toe eens een dag dat de 31 werd aangetikt, en 32 graden was zeer zeldzaam.
De laatste (10? of zo) jaren zijn temperaturen van een graad of 35 niks bijzonders meer, en komen we die elke zomer weer een aantal keren tegen.
Eergisteren was het hier (regio Nijmegen) 35 graden en gisteren 34.
Bij die hittegolf begin/half juni is het hier ook een dag of 3-4 tussen de 33 en 35 geweest.
quote:Op dinsdag 11 juli 2023 22:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Afbeelding is amper zichtbaar, heb je een grotere versie? Ik kan ook niet zien waar je deze vandaan hebt namelijk.
Post aangepastquote:Op dinsdag 11 juli 2023 21:53 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, nee, duidelijke grafiek.
[ afbeelding ]
Prima.quote:
Met dat plaatje bewijs je juist zijn claim. Voorheen kwam het hooguit een paar keer per jaar voor en tegenwoordig bijna 10 keer per jaar. Dat is een ruime verdubbeling.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 22:19 schreef HowardRoark het volgende:
[ afbeelding ]
Nu staat het natuurlijk vast dat dit tegenwoordig door het veranderende klimaat er meer zijn gaan worden, maar ik vraag mij dan serieus af hoe jij er bij bent gekomen dat dit voorheen maar 'héél af en toe' het geval was. Het benadrukt eens te meer het vertekende beeld dat sommige mensen voor zichzelf hebben gecreëerd met betrekking tot de Nederlandse zomers, een beeld alsof het hier een soort Noorwegen was een paar decennia geleden met eigenlijk voornamelijk hele frisse zomers.
Nee, maar er zijn genoeg artikelen die zaken uit proportie blazen. En verbanden leggen die er niet (noodzakelijk) zijn, zoals Pakistan (waar we dan ook nog voor zouden moeten betalen... een schurkenstaat waar terroristen worden opgeleid).quote:Op dinsdag 11 juli 2023 16:38 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Als er een artikel geschreven zou worden waarin staat dat we binnen 20 jaar allemaal dood neer vallen en dat er geen diersoorten meer over blijven, dan is het overduidelijk hysterie ja. Maar ik snap niet zo goed waarom het ook hysterisch is als er een artikel langs komt waarin het gaat over verbroken records. Dat zijn gewoon feiten en nieuwswaardig. Als je dat al hysterisch vind, dan zoek je het ook wel op hoor.
Goh, dat is voor ons in Malta gewoon 'zomer'. In Dubaï noemen ze het zelfs 'winter'.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 20:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)is-heel-beangstigend
Stop eens met jokken.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, dat is voor ons in Malta gewoon 'zomer'. In Dubaï noemen ze het zelfs 'winter'.
Evenzo zijn er een hele hoop artikelen die de boel bagatelliseren. Of volstrekte misinformatie geven over of de mensheid wel verantwoordelijk is of dat daar een hoop twijfel over zou zijn. Beide type artikelen zijn kwalijk imho, daar niet van, maar het ontkennen van het probleem is denk ik kwalijker dan het overdrijven ... als ik zou moeten kiezen.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn genoeg artikelen die zaken uit proportie blazen. En verbanden leggen die er niet (noodzakelijk) zijn, zoals Pakistan (waar we dan ook nog voor zouden moeten betalen... een schurkenstaat waar terroristen worden opgeleid).
Sinds ik hier woon ieder jaar 40 plus gezien. Maar jij zal het vast wel beter weten ondanks dat je waarschijnlijk niet eens Malta op de kaart kan aanwijzen.quote:
Beiden even erg. De maatregelen die genomen worden hebben ook negatieve gevolgen.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Evenzo zijn er een hele hoop artikelen die de boel bagatelliseren. Of volstrekte misinformatie geven over of de mensheid wel verantwoordelijk is of dat daar een hoop twijfel over zou zijn. Beide type artikelen zijn kwalijk imho, daar niet van, maar het ontkennen van het probleem is denk ik kwalijker dan het overdrijven ... als ik zou moeten kiezen.
Het lukt je niet om je eigen grafiek te lezen.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 22:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Afbeelding is amper zichtbaar, heb je een grotere versie? Ik kan ook niet zien waar je deze vandaan hebt namelijk.
[..]
Rare claim dit. Nederlandse zomers kennen eigenlijk altijd wel meerdere tropische dagen. Het is eerder een uitzondering als dit niet het geval is. Ik heb deze gegevens van weer.nl niet kunnen controleren, maar neem maar even aan dat zij het hier juist hebben, dan zie je dus dat er eigenlijk altijd wel tussen de vijf en tien tropische dagen per jaar zijn.
[ afbeelding ]
Nu staat het natuurlijk vast dat dit tegenwoordig door het veranderende klimaat er meer zijn gaan worden, maar ik vraag mij dan serieus af hoe jij er bij bent gekomen dat dit voorheen maar 'héél af en toe' het geval was. Het benadrukt eens te meer het vertekende beeld dat sommige mensen voor zichzelf hebben gecreëerd met betrekking tot de Nederlandse zomers, een beeld alsof het hier een soort Noorwegen was een paar decennia geleden met eigenlijk voornamelijk hele frisse zomers.
Nee, ik heb liever de oncoloog die zegt dat ik morgen sterf dan de oncoloog die me met een paracetamol naar huis stuurt. Nog veel liever heb ik een realistische oncoloog uiteraard. Gelukkig hebben we de IPCC rapporten die we gewoon kunnen lezen om de huidige (ietwat conservatieve) staat van de wetenschap te zien om door de waan van de dag heen te prikken.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Beiden even erg. De maatregelen die genomen worden hebben ook negatieve gevolgen.
Een keer 40°C op de kaart zien is niet gelijk aan 'gewoon zomer'. Overigens ook geen winter in Dubai.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Sinds ik hier woon ieder jaar 40 plus gezien. Maar jij zal het vast wel beter weten ondanks dat je waarschijnlijk niet eens Malta op de kaart kan aanwijzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |