Eerst het sigaretje, daarna het biertje of wijntje.quote:Gevaar van alcohol wordt zwaar onderschat: één glas per dag vergroot al het risico op kanker
Nederlanders associëren alcohol vooral met gezelligheid (54 procent) en veel minder met iets wat ongezond voor je is (27 procent). En dat terwijl 1 op de 10 gevallen van kanker bij mannen en 1 op de 33 gevallen bij vrouwen wordt veroorzaakt door alcohol. ,,Of je nu regelmatig drinkt of vaak: er bestaat geen gezonde hoeveelheid alcohol’’, zeggen de Maag Lever Darm Stichting en KWF Kankerbestrijding.
Daarom gaat vandaag de campagne ‘Op je gezondheid’ van start, een initiatief namens Maag Lever Darm Stichting en KWF Kankerbestrijding, in het kader van de Gezonde Generatie. Het doel: kennis delen en bewustwording creëren. Alcohol drinken vergroot de kans op zeven soorten kanker. Het gaat om een vergrote kans op mond-, keelholte-, strottenhoofd-, slokdarm-, borst-, lever- en darmkanker.
En dan moeten we van het vlees af en insecten gaan eten, totdat dat weer zielig is. Dan moeten we volledig aan de groenten, zaden en noten.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:04 schreef Scrummie het volgende:
https://www.ad.nl/gezond/(...)-op-kanker~aab5127b/
[..]
Eerst het sigaretje, daarna het biertje of wijntje.
Er is ook een geheime agenda achter dit alles.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:07 schreef Sapstengel het volgende:
De oorlog tegen alcohol is begonnen. Nog een jaartje dit soort berichtgeving in de media en mensen vinden het ineens prima als er geen alcohol meer in sportkantines en supermarkten te krijgen is.
De ZeurPiet is weer vroeg dit jaar.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:09 schreef Hatseflats22 het volgende:
Dit topic wordt een schoolvoorbeeld van cognitieve dissonantie
Nee hoor. je kont tegen de krib gooien kan prima werken.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Alsof dit een verassing is. Dit soort dingen spelen al jaren.
Drugs , sigaretten, vlees, alcohol, suiker: alles wat als ongezond beschouwd wordt, zal op een gegeven moment beperkt worden. Je kunt je kont in de krib gooien, maar uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee.
Waarom? Als iemand niet wil roken of drinken, koop je dat toch niet.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:15 schreef GGMM het volgende:
Het is dat het meer problemen creëert dan oplost, maar eigenlijk zou je deze troep gewoon moeten verbieden.
Is wel beter voor je lichaam en het milieu.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:06 schreef Gia het volgende:
[..]
En dan moeten we van het vlees af en insecten gaan eten, totdat dat weer zielig is. Dan moeten we volledig aan de groenten, zaden en noten.
Dat is makkelijk praten, maar in de praktijk blijkt het nogal verslavend te zijn.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom? Als iemand niet wil roken of drinken, koop je dat toch niet.
Dan koop je het toch niet?quote:Op maandag 3 juli 2023 13:19 schreef GGMM het volgende:
[..]
Dat is makkelijk praten, maar in de praktijk blijkt het nogal verslavend te zijn.
De campagnes die nu zijn ingezet gaan wel een stuk verder. Alcohol wordt straks bijna overal verboden, buiten horeca. Logisch vervolg.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:22 schreef Cupfighter het volgende:
Gewoon weer een reden om het dadelijk duurder te maken
En een ontsteking van de alvleesklier is dan nog maar een van de mindere gezondheidsproblemen die dan nog te genezen is.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:25 schreef KoosVogels het volgende:
Zie hier users alweer janken over 'betutteling' en suggereren dat een verbod in de lucht hangt. Van dat laatste is geen sprake, in de verste verte niet. Vergelijk het met roken: het is inmiddels overduidelijk dat dat fucking schadelijk is, maar een verbod komt er niet. En terecht, want als mensen willen roken of zichzelf vol willen gieten, dan moeten ze dat toch echt zelf weten. We zijn immers allemaal volwassen.
Dat gezegd hebbende, is het ook goed om te wijzen op de gevaren van alcohol voor de gezondheid. Ik was tot vorig jaar een meer dan enthousiaste drinker. Totdat ik te horen kreeg dat m'n alvleesklier naar de klote is (ontsteking, geen kanker), waarschijnlijk als gevolg van alcohol. Ik mag in de toekomst waarschijnlijk wel weer drinken, maar op zeer beperkte schaal.
Wat ik daarmee wil zeggen: onderschat de risico's van alcohol vooral niet.
Helemaal mee eens. Wat ook niet helpt - de groepsdruk die er bij komt kijken. Velen bezwijken toch onder de groepsdruk, want eentje moet toch kunnen? Doe niet zo ongezellig joh? Drink je gezellig mee, zo ongezellig in m'n eentje etc.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:25 schreef KoosVogels het volgende:
Zie hier users alweer janken over 'betutteling' en suggereren dat een verbod in de lucht hangt. Van dat laatste is geen sprake, in de verste verte niet. Vergelijk het met roken: het is inmiddels overduidelijk dat dat fucking schadelijk is, maar een verbod komt er niet. En terecht, want als mensen willen roken of zichzelf vol willen gieten, dan moeten ze dat toch echt zelf weten. We zijn immers allemaal volwassen.
Dat gezegd hebbende, is het ook goed om te wijzen op de gevaren van alcohol voor de gezondheid. Ik was tot vorig jaar een meer dan enthousiaste drinker. Totdat ik te horen kreeg dat m'n alvleesklier naar de klote is (ontsteking, geen kanker), waarschijnlijk als gevolg van alcohol. Ik mag in de toekomst waarschijnlijk wel weer drinken, maar op zeer beperkte schaal.
Wat ik daarmee wil zeggen: onderschat de risico's van alcohol vooral niet.
Je bent in de war met CDA en CU.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:36 schreef Nober het volgende:
Gooi die prijzen maar omhoog. Nog meer D66 betutteling. GL ziet dat het goed is.
Salamitactiek. Stapje voor stapje steeds verder. Slinkse gasten.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:07 schreef Sapstengel het volgende:
De oorlog tegen alcohol is begonnen. Nog een jaartje dit soort berichtgeving in de media en mensen vinden het ineens prima als er geen alcohol meer in sportkantines en supermarkten te krijgen is.
Had laatst de eerste alcoholvrije bruiloft van m'n leven. Dat was best vreemd - en moeilijk. Maar als je dat van een afstandje bekijkt is het bijzonder hoe normaal het is om jezelf helemaal het laplazerus te zuipen.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:35 schreef SayLWay het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Wat ook niet helpt - de groepsdruk die er bij komt kijken. Velen bezwijken toch onder de groepsdruk, want eentje moet toch kunnen? Doe niet zo ongezellig joh? Drink je gezellig mee, zo ongezellig in m'n eentje etc.
Alcohol is zo verweven met het alledaagse leven, dat men niet meer ziet of wilt erkennen hoeveel schade er nu daadwerkelijk achter zit. Lichamelijk, geestelijk, financieel...
42% is ook gewoon een minderheid. De meerderheid van de ondervraagden zou het dus waarschijnlijk niet eens zijn met de plannetjes daaromtrent van de staatsecretaris.quote:Van de ondervraagden vindt 78 procent het ongepast om op een kinderfeestje te drinken. En dat doe je ook niet in de dierentuin of het pretpark, vindt 70 procent. Doorzakken in de sportkantine vindt 42 procent echt niet kunnen.
Restaurant
Maar de meerderheid vindt alcohol wel gepast tijdens een avondje uit in restaurant of theater (68 procent), tijdens bezoek aan vrienden en familie (60 procent) of op een feest (70 procent).
Wacht, de overheid 'dwingt' ons om gezonder te leven zodat we ouder worden en minder lang pensioen genieten. En dit alles is zo verschrikkelijk voor ons burgers dat ze dit moeten doen middels een geheime agenda.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:12 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Er is ook een geheime agenda achter dit alles.
Alles belasten ze straks kapot, vlees, bier, sigaretten, alles met suiker.
Om zo te dwingen dat we straks enkel nog gezonde dingen eten, en gezonder ouder worden zodat we tot ons 70'e productief zijn op de werkvloer. Want elk gewerkt jaar, is een jaar minder pensioen en meer belastinginkomsten.
We zijn eigenlijk ratten in een kooi, die in dienst zijn van de eigenaar (overheid) en de eigenaar bedenkt continu hoe hij zijn beesten langer aan het werk kan zetten, zodat hij er zelf beter van word..
Alle lolletjes worden uit het leven gehaald omtrent 'gezondheid ' of het 'klimaat'.
Eens. Valt mij ook op. Maar aan de andere kant vind ik dat ook met vlees en zuivel enzo.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:35 schreef SayLWay het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Wat ook niet helpt - de groepsdruk die er bij komt kijken. Velen bezwijken toch onder de groepsdruk, want eentje moet toch kunnen? Doe niet zo ongezellig joh? Drink je gezellig mee, zo ongezellig in m'n eentje etc.
Alcohol is zo verweven met het alledaagse leven, dat men niet meer ziet of wilt erkennen hoeveel schade er nu daadwerkelijk achter zit. Lichamelijk, geestelijk, financieel...
Klinkt een beetje wappie?quote:Op maandag 3 juli 2023 13:12 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Er is ook een geheime agenda achter dit alles.
Alles belasten ze straks kapot, vlees, bier, sigaretten, alles met suiker.
Om zo te dwingen dat we straks enkel nog gezonde dingen eten, en gezonder ouder worden zodat we tot ons 70'e productief zijn op de werkvloer. Want elk gewerkt jaar, is een jaar minder pensioen en meer belastinginkomsten.
We zijn eigenlijk ratten in een kooi, die in dienst zijn van de eigenaar (overheid) en de eigenaar bedenkt continu hoe hij zijn beesten langer aan het werk kan zetten, zodat hij er zelf beter van word..
Alle lolletjes worden uit het leven gehaald omtrent 'gezondheid ' of het 'klimaat'.
Helemaal mee eens. Ik heb een keer oud en nieuw nuchter meegemaakt, omdat ik in januari ploegendienst had. Je weet niet wat je ziet en hoeveel men drinkt. Prima dat daar een keer bij wordt stilgestaan.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
Had laatst de eerste alcoholvrije bruiloft van m'n leven. Dat was best vreemd - en moeilijk. Maar als je dat van een afstandje bekijkt is het bijzonder hoe normaal het is om jezelf helemaal het laplazerus te zuipen.
Want die bewustwording is er nu niet?quote:Op maandag 3 juli 2023 13:56 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Klinkt een beetje wappie?
Ik vind het juist goed dat er campagnes worden gevoerd om te laten zien (en vooral omdat er nog steeds mensen zijn die het niet weten) dat alcohol, vlees en zuivel etc. echt niet goed voor je zijn.
Dan is het aan die mensen zelf wat ze ermee doen, maar wel goed op bewustwording te creëren.
Gevaren bagatelliseren is mens eigen.quote:Op maandag 3 juli 2023 14:13 schreef tong80 het volgende:
Tendentieus artikel. Is de mens echt zo dom om geen enkele schade in alcohol te zien
quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:24 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, dit is wat je krijgt als je al die verbodsfetisjisten steeds hun zin geeft als het iets behelst wat in de persoonlijke kraam te pas komt.
Nee, die bewustwording is er sowieso niet bij iedereen. Volgens mij zijn er genoeg mensen die denken dat vlees of bijv. zuivel wel prima is (is toch ook wel veel gecommuniceerd door artsen/experts/voedingscentrum enzo, oas de laatste tijd komt daar verandering in).quote:Op maandag 3 juli 2023 14:06 schreef Noek het volgende:
[..]
Want die bewustwording is er nu niet?
Mensen maken gewoon andere keuzes. Kijk om je heen, moet je eens zien hoeveel overgewicht er is. Mensen zijn zich daar wel van bewust van maar kiezen een ander pad.
Dat hoort ook bij vrijheid hè. Je hebt de keuze om dingen te doen die niet goed voor je zijn.
Maakbaarheid.quote:Op maandag 3 juli 2023 13:07 schreef Sapstengel het volgende:
Campagnes niet; allerlei belasting- en prijsverhogingen zijn echter een subliem middel om de geneugten des levens voor Jan Modaal onbereikbaar te maken.quote:Op maandag 3 juli 2023 14:18 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Nee, die bewustwording is er sowieso niet bij iedereen. Volgens mij zijn er genoeg mensen die denken dat vlees of bijv. zuivel wel prima is (is toch ook wel veel gecommuniceerd door artsen/experts/voedingscentrum enzo, oas de laatste tijd komt daar verandering in).
Als we het over overgewicht hebben, vraag ik mij af hoe ‘bewust’ mensen daarvoor kiezen of zo. Evenals het consumeren van veel vlees, bewerkt eten en zuivel, dat is ergens ook genormaliseerd waardoor de ‘verleiding’ er ook wel heel erg is. Geldt ook voor alcohol natuurlijk. Dus het is 1 heel genormaliseerd en 2 verleidelijk / verslavend.
Overigens vind ik het prima dat mensen dingen doen die niet goed voor ze zijn (ik doe het ook, al weet ik dat het niet goed is), maar ik vind dat iedereen wel het recht heeft om te weten dat bepaalde voeding niet geweldig voor je gezondheid hoeft te zijn.
Een campagne of mensen informeren is naar mijn idee ook niet hetzelfde als mensen beperken in hun vrijheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |