tong80 | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:37 |
Dat het druk is in de trein, hoef je NS-baas Wouter Koolmees niet te vertellen. Coupés zitten ’s ochtends ‘propvol’, en dat wordt alleen maar erger. Zijn oplossing: vanaf 2026 flink hogere tarieven tijdens de spits op drukke trajecten en goedkopere kaartjes daarbuiten. ,,Vrijwillig past niemand zijn gedrag aan”, zegt Koolmees zaterdag in een interview met de Volkskrant. In december schaalde NS de dienstregeling nog verder af, doordat de vervoerscijfers achterbleven in vergelijking met de jaren vóór de coronacrisis. Koolmees: ,,Dat heeft een paar maanden best goed gewerkt. Tot eind mei. Nu hebben we weer veel korte en drukke treinen. Dat komt bijvoorbeeld door een tekort aan monteurs en planners. Bovendien wordt op veel plekken aan het spoor gewerkt. Het zijn geen excuses, maar slechts verklaringen. We doen er alles aan om het op te lossen.” Komende september gaat de vervoerder ‘stapje voor stapje’ de dienstregeling weer opbouwen. Toch komen we niet snel terug op het oude niveau, aldus de topman. ,,Het reisgedrag is sinds corona veranderd. Een groot deel van Nederland werkt een paar dagen per week thuis. Daardoor hebben we doordeweeks ruim 20 procent minder reizigers dan voor corona. Dinsdag en donderdag is het extreem druk, met name in de ochtend. Dan is het passen en meten. Maandag en woensdag is het juist relatief rustig. Vrijdag al helemaal.” Reizigers ontmoedigen De pieken in de drukte moeten worden bestreden, volgens Koolmees door reizigers te ontmoedigen op dat moment de trein te pakken. ,,Want over de hele dag is de bezetting nog geen 30 procent. Grote delen van de dag verplaatsen we dus warme lucht. Dat kost klauwen met geld en moet worden terugverdiend via het treinkaartje. Als die spits in de toekomst nog drukker wordt, gaan de tarieven weer omhoog en wordt treinreizen onbetaalbaar. Dat is onwenselijk.” Dus wil NS als oplossing tariefdifferentiatie invoeren. Dat betekent dat reizen met een drukke trein duurder wordt en met een rustige trein goedkoper. De prijs zal dan verschillen per tijdstip en per traject. Nu betaalt de spoorreiziger in de spits overal hetzelfde standaardtarief, en in de daluren kan er met korting worden getreind. Hoeveel duurder het treinkaartje zal worden in de spits, is nog niet bekend. Koolmees: ,,Ik wil geen harde getallen noemen, we staan nog aan het begin van de discussie, ook met de politiek.” Het gaat wel om een prijsstijging van tientallen procenten. ,,Maar per saldo gaan we er geen geld aan verdienen, het wordt budgetneutraal”, aldus de NS-topman. ,,Wat we verdienen met de spitsheffing, leidt tot korting op andere trajecten.” Koolmees hoopt dat de spitsheffing vanaf 2026 kan ingaan. ,,Maar dat is nog onderdeel van de onderhandeling.” https://www.ad.nl/binnenl(...)rder-maken~afb6153c/ Zelfs buiten de politiek blijft extreem rechts destructief. Wantrouw de eeuwige lach op hun smoel. ![]() | |
Caland | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:38 |
Volksvertegenwoordigers zijn compleet wereldvreemd deel 4045 | |
epicbeardman | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:38 |
Mijn bmw is toch veel fijner dan zo'n agressietrein. Ze moeten de treinsporen weghalen en daarvoor snelwegen aanleggen. | |
datismijnmening | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:39 |
Je zou bijna gaan denken dat werkende mensen een baas hebben waar ze verantwoording aan moeten afleggen. ![]() | |
Caland | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:40 |
Ja ![]() Ik werk de hele week thuis en 1 dag in de week op kantoor (inderdaad de drukke donderdag). Dan wordt wel gewoon van mij verwacht dat ik ergens tussen 8 en half 10 aanwezig ben | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:40 |
Luxemburg: gratis OV door heel het land Duitsland: onbeperkt lokaal en regionaal OV door heel het land voor 49 euro per maand Nederland: DUURDER EN KUTTER JAAAAAA laten we de reizigers de schuld geven! [ Bericht 9% gewijzigd door Erasmus op 01-07-2023 11:41:02 ] | |
Caland | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:41 |
Meer betalen en kortere treinen zodat je lekker uren kan staan ![]() | |
WheeledWarrior | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:41 |
De trein in Nederland, nee dank je. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:43 |
Klagen dat mensen nog massaal de auto pakken en afvragen waarom aansluiten bij de files een waardig alternatief is ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 01-07-2023 11:43:47 ] | |
Toine51 | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:44 |
Allemaal massaal dan maar met de auto als het OV zo duur is want autorijden is veel.... Oh wacht... ![]() | |
Pedante_Mansplainer | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:44 |
Al dat nazigoud wordt goed besteed ![]() | |
tong80 | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:44 |
In een ander topic had ik het al over Koot en Bie. Die zouden er een mooi item van hebben gemaakt. Dat je door bezuinigingen (waarop?) je keutel niet meer kwijt kunt als je moet schijten in de trein. ![]() | |
core2duo | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:44 |
Echt weer typisch Nederlands. Reizen mensen met de trein, is het weer niet goed. Je kan geen andere werktijden afdwingen. | |
Hiddendoe | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:46 |
Wim de Bie is dood. Of was je dat vergeten? ![]() | |
Hiddendoe | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:49 |
Zoiets? Zou dat beter zijn? | |
Dauthi | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:50 |
Waarom verdient hij 3x de Balkenendenorm, het is gewoon een ambtenaar. Dat is aan de uitspraken ook duidelijk te zien ![]() | |
Rodgrod | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:52 |
Ik moet hier keihard om lachen. Dit soort mensen, ze lijken compleet de weg kwijt te zijn. Zou er iets van een nieuwe drug rond gaan in (voormalig) Haagse kringen? | |
Dauthi | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:52 |
Hebben ambtenaren flexibele werktijden? ![]() ![]() | |
Farenji | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:55 |
Niks mis met de trein, zolang je niet in de 2e klas tijdens de spits hoeft. Buiten de spits in de 1e klas is het lekker rustig, altijd zitplaats, stopcontactje erbij, prima mobiele werkplek. Wel irritant dat er steeds meer paupers denken dat je met je 2e klas kaartje in de 1e klas kan komen zitten ("het was druk in de 2e klas", "ik wil alleen even mijn mobiel opladen", "ik wist het niet"), en dat die softe conducteurs dan niet de ballen hebben om ze op de bon te slingeren. Ik vind het helemaal geen gek idee om prijzen te differentieren, dit is gewoon vraag & aanbod. Het is ook vrij achterlijk dat we nog steeds massaal om 9 uur willen beginnen en om 5 uur willen stoppen, dat is kuddegedrag dat nergens voor nodig is. We leven in een 24 uurs economie maar op kantoor is dat nog steeds niet doorgedrongen blijkbaar. | |
ikbennieuwopfok | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:55 |
Dat is wel knap, om juist alle voordelen van het treinreizen om zeep te helpen ![]() Niet meer gemakkelijk want je moet bijna altijd staan door drukte. Niet meer snel want er gaat altijd wel wat mis. En dus ook niet meer goedkoop. Mongolenland dit. | |
tong80 | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:56 |
Die zouden er een mooi item van hebben gemaakt. ![]() | |
sp3c | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:56 |
als het buiten de spits daadwerkelijk goedkoper gaat worden en niet enkel duurder tijdens de spits ... nice ![]() | |
tong80 | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:57 |
Het wordt echter tientallen procenten duurder. ![]() ![]() | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:58 |
Daarom staat er "zouden" he? | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:58 |
Goedkoop is het het de afgelopen tig jaar sowieso nooit geweest. | |
sp3c | zaterdag 1 juli 2023 @ 11:59 |
tijdens de spits maar die moet je eigenlijk sowieso ontwijken | |
Kaneelstokje | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:01 |
Ik zal het mijn baas zeggen. | |
saparmurat_niyazov | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:02 |
Die vent is D66'er, om dat als extreem-rechts te duiden moet je wel heel erg links van het spectrum staan. OT: wederom wordt het falen van een sector en het falen van beleid op de burger/consument afgewenteld. | |
sp3c | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:03 |
vraag hem gelijk om meer reiskosten vergoeding dan ![]() | |
FlippingCoin | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:04 |
Ze gaan dus autorijden duurder maken om het te ontnoedigen, en tegelijk het ov duurder maken om het te ontmoedigen. Wat willen ze nu precies ontmoedigen, naar je werk gaan? ![]() | |
Kaneelstokje | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:04 |
Ik ga verhuizen, dus moet haar daar sowieso over spreken. | |
tong80 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:05 |
Daarom mislukte m'n zelfmoordpoging. Ik sprong achter de trein. ![]() | |
Kaneelstokje | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:05 |
Precies. Gewoon niet werken, zodat ze daarna "arbeidsmigranten" over laten dobberen met dit als excuus. Mark my words ![]() | |
Montagui | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:05 |
Jan Modaal is de laatste jaren de klos. Zodanig dat zijn levensmogelijkheden binnenkort op hetzelfde peil komt te liggen als de bijstand. Werken loont dan niet meer. | |
RoW_0 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:05 |
Waarom moet ik meer belasting betalen voor de massa die met de ov wil reizen :’) | |
Accordtje | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:06 |
Dan krijg je buiten de spitstijden waarschijnlijk geld toe. Het wordt immers budgetneutraal ingevoerd, dus er wordt niks extra aan verdiend. | |
tong80 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:06 |
Geen idee wat spectrum is. Verder ben ik zo links in het spekvet dat ik alles wat rechts is extreem noem. Anders heeft het geen effectrum. ![]() | |
tong80 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:07 |
![]() ![]() | |
tong80 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:07 |
Jan van der Modaal stemt niet meer links. ![]() Leg dat eens uit. ![]() | |
Jaeger85 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:09 |
Je gaat maar fietsen/lopen! | |
Pedante_Mansplainer | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:10 |
Dat moet in je aard liggen | |
Malavita | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:10 |
Matig plan | |
Glazenmaker | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:11 |
Bij m'n laatste paar werkgevers kreeg ik een NS-business card. Ik gok zo dat 95% van de mensen in de spits er met zo'n kaart zit of met het studenten ov, want voor de fun doe je het niet. Ben heel benieuwd naar die budgetneutrale onderbouwing, want dit klinkt enkel als een dikke korting voor dagjesmensen. | |
summer2bird | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:12 |
Lees: tijdens de spits worden de prijzen onbetaalbaar, buiten de spits stijgen de prijzen maar een beetje | |
epicbeardman | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:13 |
You'll own nothing and be happy | |
summer2bird | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:15 |
De ns schijnt hetzelfde bedrijfsmodel als die achterlijke Disney parken geadopteerd te hebben. Kijken hoeveel je over de klant kan pissen zonder dat ze compleet niet meer komen. | |
Kaneelstokje | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:15 |
In Den Haag betaalt gewoon niemand voor het OV. Als ik dan in de tram zit (half uur ongeveer) zijn het echt alleen de oudjes die inchecken. De rest kijkt dan schichtig om zich heen om te kijken of er een conducteur is. Altijd een die er een heel schouwspel van maakt dat hij een kaartje wil kopen bij de automaat, maar dat deze het niet zou doen (inclusief even in de camera kijken). | |
Seven. | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:16 |
We hebben een paar minimale aspecten van een 24 uurs economie. Voor mensen die tijd door willen brengen met hun gezin, is het nog verre van haalbaar om andere tijden te gaan werken dan 9-5. | |
Montagui | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:16 |
En daarom pleit ik voor gratis OV. Voor het milieu. Als proef. Heeft dat geen invloed? Dan mag het OV zich uit de markt prijzen. Soit. | |
sjorsie1982 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:16 |
wat is het verschil? | |
BaksteenMongool | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:28 |
Ben blij dat ik op 8 minuten fietsen van mijn werk woon in Rotterdam. Mij pakken ze (bijna) niet met die accijnzen op benzine/diesel en rekeningrijden of openbaar vervoer | |
Claudia_x | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:29 |
Dat je de prijzen verhoogt omdat je wil dat minder mensen je dienst afnemen, is daaretengen nogal ehm... bijzonder. Fijn ook voor die mensen die gewoon naar hun werk moeten, afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en het niet breed hebben. Moeten die maar gewoon een huis dichter bij hun werken kopen? Oh wacht... Deze maatregel getuigt van een compleet gebrek aan visie op hoe om te gaan met een dynamische ov-behoefte. | |
Caland | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:29 |
Ik was die laatst dus kwijt en dan moet je het zelf even voorschieten. Geloof dat ik voor een retourtje Nijmegen - Rotterdam 50 euro kwijt was ![]() Voor dat soort geld ben ik regelmatig naar uithoeken in Europa gevlogen en met de auto ben ik ook wel 15 euro minder kwijt. | |
Montagui | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:30 |
Omdat het ook niet meer gaat om links en rechts, maar elite (het deugmidden) tegen het plebs (wat voorheen de uiteinden van het hoefijzer was, maar nu alles wat niet het deugmidden is, SP en PVV hebben bv veel meer met elkaar gemeen). | |
tong80 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:32 |
Imca Marina ![]() | |
tong80 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:33 |
Ben de laatste jaren minder mobiel. Daarvoor veel met de trein voor een redelijke prijs. Ik schrok me kapot laatst. Gewoon 250 % duurder dan 20 jaar geleden. ![]() | |
Claudia_x | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:34 |
Nou, inderdaad. Ik betaal er nog liever voor om met de auto ergens naartoe te gaan dan gratis - ik heb een businesscard - het openbaar vervoer te nemen. Het duurt gewoon te lang en is te druk. | |
LeNeHe | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:35 |
Deze man is het spoor bijster ![]() Kunnen ze niet eens een maand als gewoon mens leven die op tijd op zijn werk moet zijn enzo voordat ze op zo’n functie komen, als deel van hun inwerkprogramma bijvoorbeeld. Raar toch dat steeds meer mensen het zat zijn. | |
Claudia_x | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:35 |
![]() | |
spierbal | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:41 |
Nou een 24uurs economie, dat heeft zeker een positieve bijdrage... | |
Daboman | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:43 |
Bijzonder dit. In de file gaan staan wordt duurder, in de trein wordt duurder en thuiswerken mag niet van de multinationals. Volgens mij verandert er niets zolang werkgevers geen prikkels hebben om reizen van werknemers te ontmoedigen. | |
Harvest89 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:44 |
Ga door met die TT's Tong. Ik vind ze wel lachen. | |
Claudia_x | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:47 |
Hoe zou onze eigen overheid eigenlijk omgaan met werktijden? Zou die het prima vinden dat werknemers niet naar teamdagen of vergaderingen op locatie komen op de dins- en donderdagen? | |
Pleun2011 | zaterdag 1 juli 2023 @ 12:47 |
Wat is dit voor wereldvreemd elitair gewouwel.. De meeste mensen werken van 9 tot 5 omdat dat van zw wordt verwacht, niet omdat zij dit zelf willen. | |
Dauthi | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:02 |
Thuis werken mag wel van multinationals... | |
Akathisia | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:09 |
werktijden? | |
Dauthi | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:10 |
Aanwezigheidstijden dan ![]() | |
Chandler | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:12 |
Als jonge/oude vrouw zou je helemaal niet meer met de trein moeten willen. Steeds meer idioten die dames lastig vallen, denken dat ze alles kunnen doen en laten in de trein. Nee, ik heb de trein al jaren geleden vaarwel gezegd als dagelijks vervoer... en zal alleen als het niet anders kan gebruik maken van de trein. Vroeger was het goed, waren er zat controles, koffie en thee in de trein... NU is alles uitgehold en is de sfeer foetsie... Nee, doei trein! ![]() | |
Accordtje | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:20 |
Las ik recent nog een artikel over, dat ook overheidsinstanties mensen weer vaker op kantoor verwachten. Als ze daar al niet het juiste voorbeeld geven, wat verlangen ze dan van het bedrijfsleven? | |
mschol | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:23 |
dat kan vaak prima maar men is te lui om met de baas gezamelijk aan tafel te gaan.. al die kantoorslaafjes kunnen prima op alternatieve tijden werken | |
maan_man | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:23 |
Een openbare aanbesteding is lang niet overal de oplossing voor gebleken, maar de NS heeft zichzelf zo vaak gediskwalificeerd dat de aanbesteding van het vervoer op het hoofdrailnet maar moet gaan gebeuren. | |
KillerBee4ever | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:28 |
Kabinet: Stap in je auto, en we naaien je. Stap in de trein, en we naaien je. Je bent al ruim 30 jaar trouw werkzaam, en nooit een dag zonder werk gezeten... juist, we naaien je. Kabinet: je ziet zelf maar hoe je op je werk komt, kunnen wij je ondertussen nog even verder financieel uitpersen. | |
tizitl2 | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:36 |
Elk bedrijf waar ik voor gewerkt heb vergoed het ov volledig. Heb voor corona zelfs een tijd gehad dat de ov kosten 400 euro per maand bedroegen. Als zelf bij zon prikkel het reizen niet aangepast wordt vermoed ik dat een spitheffing voor de meeste bedrijven ook niet gaat helpen. Maar zolang het inderdaad leidt tot goedkopere kaartjes buiten de spit op kosten van vooral bedrijven die koppig zijn vind ik het verder prima. | |
littlemindy | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:54 |
Hier inderdaad ook een NS-businesscard. Mij interesseert het dus geen bal of ze de prijzen 100% laten stijgen in de spits, want de werkgever betaalt. Voor mijn eigen rust vertrek ik nog weleens voor de spits (werk dan van 7 tot 16 ipv van 9 tot 18). Maar helaas zijn er regelmatig vergaderingen tot 17 uur waar je verwacht wordt, dus dan gaat dat al niet. | |
bianconeri | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:01 |
Ik vind het OV echt wel fijn om te gebruiken. De treinen zijn fijn, heb zelden last van vertragingen. Dus daarin geen klachten. Reis altijd buiten de spits en de treinen zitten dan nog gewoon vol, niet overvol. Is dan wel altijd de enige trein die vanuit het Noorden naar het Westen gaat, dus dan is er ook weinig keus. Ik reis ook alleen maar vanuit het Noorden naar Schiphol, dus niet voor werk. Buiten de spits reizen doe ik dan ook bewust vanwege de goedkopere treinkaarten. Als je reist voor werk of school heb je natuurlijk die luxe niet. Dat zo'n directeur dan zulke domme uitspraken doet is dan ook dat van een wereldvreemde. Het OV in Nederland is, in elk geval vergeleken met welk ander land dan ook, heel erg duur. Daar mag dus echt wel wat af. Maak je de daluren tijden veel goedkoper dan spitstijden als promotie dikke prima, maar nog duurder dan het nu al is? | |
Kriegel | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:04 |
Die man was dronken, dat kan toch niet anders. ![]() Ja joh, iedereen wil tussen 8:00 en 9:00 aanwezig zijn omdat ze ZELF ZULKE VERVELENDE STREBERS ZIJN! Totaal niet omdat je boomerchef het eist ofzo. ![]() Godverdomme, waarom zit er toch op elke belangrijke tak in dit land een of andere van de maatschappij vervreemde randmongool aan het stuur? | |
ZarB | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:08 |
Oke het probleem is dus dat er te weinig personeel is dus te korte treinen. Maar de oplossing moet van de reizigers komen want die willen met veel te veel reizen. Dus maak de kaartjes duurder of moeten maar op eigen houtje andere werktijden gaan aanhouden. En er is dan echt niemand in de politiek die zegt: jongens, die bedachte oplossing heeft a. Niets met het probleem te maken en b. Is onrealistisch. Het is zoiets als: vrouw moet maar geen kort rokje dragen als ze niet verkracht wil worden. Moet je maar geen dure tv kopen als je niet wilt dat ie gejat wordt. Etc etc etc etc etc etc. Om te kotsen. | |
Farenji | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:10 |
Bij al mijn banen had ik de mogelijkheid om eerder of later te beginnen. Ik begon meestal later (rond 10 uur) en ging later weg. Veel collega's begonnen juist liever vroeger en gingen eerder weg. Lijkt me vrij uitzonderlijk dat er op dat gebied niks mogelijk is. De slavernij is al 150 jaar afgeschaft he. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:11 |
Maar daarvoor geldt precies hetzelfde. Vooral op dinsdag en donderdag lange files in de spits, terwijl iedereen veel sneller op z'n bestemming zou zijn als we erin zouden slagen om meer te spreiden. | |
Kaneelstokje | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:12 |
Fervent D66-stemmers zijn het hier natuurlijk mee eens. Dat gepeupel moet maar gewoon bloeden. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:12 |
Dat is echter heel wat anders dan dat je dinsdag en donderdag om half negen op kantoor moet verschijnen. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:14 |
Ja, Rijksambtenaren in ieder geval wel. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:21 |
Je rijdt 220 km voor 35 euro? Wat voor auto is dat? | |
Straatcommando. | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:25 |
Nee, extra inkomsten. Oh en iets anders, waarom zijn we in zo'n modern land nog zo van het ouderwetse ''iedereen gaat naar en terug van werk op hetzelfde tijdstip'' | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:25 |
Mijn ervaring (n=1): ja, dat vinden ze prima, of ze organiseren het anders. Volgens mij heb ik sinds corona minder dan tien keer in de spits gereisd. | |
HiZ | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:27 |
Het Nederlandse rendementsdenken. Iedereen wil beter openbaar vervoer dat een serieuze concurrent is voor de auto. Dus wat doen we als er tekort aan treinen is? Dan maken we de trein duurder 😵💫 | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:30 |
Er ontstaat ook meer en meer een tekort aan werknemers. Het zijn tegenwoordig vaak de werknemers die kiezen bij wie ze willen werken, niet meer de werkgevers die kunnen kiezen wie ze willen aannemen. Hoe duurder het wordt om in de spits te reizen, hoe populairder een werkgever die hybride werken faciliteert. En werkgevers willen maar wat graag populair zijn, anders kunnen ze de tent straks opdoeken, nadat de laatste loyale werknemer met pensioen gegaan is. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:31 |
Het is algemeen bekend dat overheidsgebouwen extra brede trappen hebben, zodat de mensen die wat later beginnen en de mensen die wat eerder weggaan, niet steeds op elkaar botsen. Dus ja, de tijden zijn daar zeker flexibel. ![]() | |
sjorsie1982 | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:32 |
nijmegen rotterdam is 109 km. retor maakt het 218km. Beetje afhankelijk van auto maar 35ct per km aan kosten is niet heel raar en waarschijnlijk te laag, dus dat is 76,3 euro. Trein is dus goedkoper. Als je alleen reist is trein bijna altijd goedkoper. Rij je elektrisch dan is het ietsies goedkoper maar niet veel omdat elektrisch een nieuwe auto is dus je hebt hogere afschrijving. Neem je alleen de brandstofkosten mee en vergelijk je een halve appel met 2 peren dan heb je gelijk, maar de NS betaalt ook niet uit eigen kosten het onderhoud, verzekering en afschrijving, dat betalen reizigers ook echt. [ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 01-07-2023 14:38:07 ] | |
FlippingCoin | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:38 |
Ach ja wat verwacht je van iemand afkomstig van de partij tegen de burger... ![]() | |
sjorsie1982 | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:40 |
mijn argument om geen OV te gebruiken is: Je moet vertrekken op een tijdstip dat je niet wilt, komt aan op een tijdstip dat je niet wilt, vertrekt vanaf een locatie waar je niet bent en gaat naar een locatie waar je niet moet zijn. Daarnaast neem je een route die je niet wilt. Een auto of elk eigen vervoer heeft dit niet, want je kan vertrekken wanneer je wilt, je komt aan op het tijdstip die je wilt, vertrekt vanaf je locatie waar je bent (mits het eirgen vervoer direct bij je is) en meestal kan je uitstappen of afstappen op de locatie waar je ook echt moet zijn. | |
sjorsie1982 | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:43 |
https://speld.nl/dossiers/partij-tegen-de-burger/ | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 15:03 |
En vervolgens betaal je 40 euro om daar te kunnen parkeren... | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 15:07 |
Overigens is het voor werkgevers ook om heel andere redenen aantrekkelijk om er voor te zorgen dat niet iedereen op dinsdag en donderdag naar kantoor komt en de kantoren op woensdag en (vooral) vrijdag nagenoeg leeg zijn. Door de aanwezigheid meer te spreiden over de week heb je veel minder vierkante meters kantoorruimte nodig. En de huisvesting is voor de meeste werkgevers de grootste kostenpost na de personeelskosten. Dat tikt dus flink aan. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2023 15:07:27 ] | |
maan_man | zaterdag 1 juli 2023 @ 15:26 |
Tenzij de dagen juist zijn bedoeld voor interactie, samenwerken en teamgevoel. Handig als Beppie op maandag aan de vergadertafel zit en Henk op dinsdag. | |
Peppert | zaterdag 1 juli 2023 @ 15:40 |
De werkgever betaalt maar anders was het inderdaad enorm duur. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 15:41 |
Ja, klopt. Dat doe je vaak echter met je team en niet met de hele organisatie. Dus spreek dan af dat HRM er deze week is op maandag, Finance op dinsdag, ICT op woensdag en FM op donderdag. In plaats van alle teams op dezelfde dag. Makkelijker gezegd dan gedaan overigens, maar financieel wel aantrekkelijk. | |
maan_man | zaterdag 1 juli 2023 @ 15:48 |
In een niet functionerende organisatie zijn het natuurlijk eilanden. Maar ICT heeft finance nodig om de budgetten vast te stellen en anders om hebben ze elkaar nodig voor een software oplossing. Kees wil even na HR lopen om een lastige vraag over zorgverlof te bespreken,..... | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juli 2023 @ 15:50 |
Ja, daarvoor is het niet nodig dat heel ICT of heel Finance de hele dag aanwezig is. En Kees mag gewoon bellen met de Helpdesk HR, net als iedereen. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2023 15:50:46 ] | |
sjorsie1982 | zaterdag 1 juli 2023 @ 15:53 |
soms wel, soms niet. Soms is het meer en soms is het minder. | |
jeroen25 | zaterdag 1 juli 2023 @ 16:05 |
Afdwingen misschien niet maar je kan wel invloed uitoefenen. Waarom zou _iedereen_ om 9 uur op het werk moeten zijn en om 17 uur vetrekken? Er zullen ook mensen zijn die liever eerder of later beginnen en waarbij dat ook goed bij hun werkzaamheden past. | |
Claudia_x | zaterdag 1 juli 2023 @ 16:23 |
Het is mooi om te horen dat er een grote ommezwaai is gemaakt. Ik herinner me dat je vroeger veel minder flexibiliteit had omdat er veel gebeurde en je er op bepaalde tijden moest zijn. | |
Cupfighter | zaterdag 1 juli 2023 @ 16:38 |
Die Koolmees heeft helaas de vogelgriep ontlopen | |
Noek | zaterdag 1 juli 2023 @ 17:09 |
En als het niet van ze verwacht wordt. Wat zou de mensheid dan willen? Lijkt me dat je 's avonds nog wil sporten of een andere hobby hebt, verenigingsleven en dat vindt wel vaak plaats wanneer de meesten vrij zijn. Het leven is gewoon zo ingericht. Kinderen uit school, eten en naar bed brengen is ook best leidend. | |
matigeuser | zaterdag 1 juli 2023 @ 17:19 |
Ah ja intelligent weer. MEER BELASTING!! Veel verder komen ze niet. Dus, het OV wordt duurder want er is te veel vraag. Het autorijden wordt steeds duurder, want er is teveel vraag. Wat moeten we dan? Oh ja en ondertussen natuurlijk 100.000 immigranten erbij per jaar. Dat wel natuurlijk. En die moeten ook allemaal reizen. Wat een geniale mensen hebben we toch in onze overheid. | |
ems. | zaterdag 1 juli 2023 @ 17:26 |
Wortels zijn nog steeds redelijk geprijsd. Wellicht moet ik een paard regelen. | |
tesssssssss | zaterdag 1 juli 2023 @ 17:34 |
Das mooi, ze hebben toch een personeelstekort, dus dat is dan ook weer opgelost. Als niemand straks de trein meer kan betalen. | |
tesssssssss | zaterdag 1 juli 2023 @ 17:44 |
Elektrische fiets. Een familielied van mij werkt bij Tesla en die hebben als vervoermiddel een elektrische fiets gekregen. Ik zweer het.. | |
etuiedelapiel | zaterdag 1 juli 2023 @ 19:32 |
Staat je daar,op je 66e buiten de spits buiten het station te roken met een blikje met statiegeld en een toeslag voor je plastic bakje friet, en denk je fuck wat doe ik hier nog in Nederland. | |
koffiekoekjes | zaterdag 1 juli 2023 @ 19:35 |
Gewoon thuiswerken en auto van de zaak ![]() | |
sjorsie1982 | zaterdag 1 juli 2023 @ 20:26 |
en dan denk je: oh ja daar is het ziekenhuis, daar heb ik nog een afspraak voor mijn gratis behandeling. | |
Lospedrosa | zaterdag 1 juli 2023 @ 20:30 |
Tussen 8:00 en half 10? Gen Z gezeik. Beetje zelf bepalen wanneer je binnen komt wandelen zeker ![]() Bij mij is iedereen voor 8:00 binnen. | |
Pedante_Mansplainer | zaterdag 1 juli 2023 @ 20:50 |
Lekker AOW vangen en chillen in je afbetaalde boomerkoophuis danwel je onrendabelenwoning waar jij maar ¤450 voor betaalt omdat je er al 35 jaar in zit. ![]() | |
ACT-F | zaterdag 1 juli 2023 @ 21:35 |
Een wijs besluit. De meeste forenzen krijgen de kosten vergoed door hun werkgever waardoor de pijn niet bij de werknemer komt. Werkgevers zullen nu kritischer naar de werktijden kijken om kosten te besparen. Van mij mag de spits 50% duurder worden. | |
Noek | zaterdag 1 juli 2023 @ 21:43 |
Je hebt de wachttijden gezien? Je weet wat de zorgkosten gaan doen? Waardeloos argument want zelfs de zorg piept en kraakt al tijden en dit gaat alleen maar erger worden maar huhu, het is gratis.. ![]() Niks is hier gratis. Behalve FOK! ![]() | |
Jan_Onderwater | zaterdag 1 juli 2023 @ 22:15 |
Als het rijdt. Hier regelmatig zonder vooraankondiging geen trein. In Sept met de trein naar Flensburg geweest en terug, in April Naar Stuttgart. Lange vertragingen, uitgevallen treinen, door man naar Oberhausen gebracht moeten worden omdat er weer eens geen trein reed. bouwvallige en duistere Stations vol junks, bedelaars zielige zoekers en haatbaarden. Naar schiphol met de trein en terug, schone treinen, goed bezet, maar op tijd, frisse schone stations zonder zielige zoekers, haatbaarden, junks of Bedelaar. Kortom, je krijgt waar je voor betaald. Duitse groene regering heeft populistisch gekozen voor gesupsidieerde maandkaarten. De miljarden die dit kost waren eigenlijk hard nodig voor infrastructuur verbetering en modernisering. De trein is in D niet goedkoper, alleen betaalt iedereen ervoor door hogere belastingen ipv dat gebruikers ervoor betalen. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 1 juli 2023 @ 22:17 |
In de bouwkeet? | |
FL_Freak | zaterdag 1 juli 2023 @ 22:21 |
Flikker dan eens op met die eerste klas treinen en houdt het betaalbaar. | |
Lospedrosa | zaterdag 1 juli 2023 @ 23:54 |
Die zijn om 7:00 present. | |
FL_Freak | zondag 2 juli 2023 @ 00:53 |
Dit. Echt dit land gaat naar de klote ![]() | |
Tijn | zondag 2 juli 2023 @ 01:01 |
Kunnen ze eind van de middag nog even zwart bijklussen ![]() | |
borbit | zondag 2 juli 2023 @ 02:57 |
Ik begin meestal om 7 uur. Het OV werkt dan nog niet eens. ![]() | |
Natte_BeriBeri | zondag 2 juli 2023 @ 03:46 |
Voor je door de antirookbrigade wordt doodgetaserd | |
leeell | zondag 2 juli 2023 @ 04:15 |
Tering wat schrijnend ![]() | |
111210 | zondag 2 juli 2023 @ 06:32 |
Wat is de reden dat jou bedrijf de donderdag uit kiest en niet de vrijdag als er geen hond op de weg is? Ik begin op dinsdag en donderdag juist later, uurtje of 11 om die reden. Snap dat het niet overal kan, maar waarom al die kantoren om 9uur moeten beginnen is mij ook een raadsel | |
Lospedrosa | zondag 2 juli 2023 @ 10:15 |
Toch betaal ik liever meer, voor een schoon goed en netjes werkend OV. Treinreizen mits 1e klas is gewoon een erg fijne manier van reizen. En voor dat geld kunnen zwervers, tuig en moslims niet mee en mooi buiten het station blijven. | |
FYazz | zondag 2 juli 2023 @ 10:16 |
Dit klopt niet helemaal. Is heel erg afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent. Reiskostenvergoeding is nog altijd geen wettelijke verplichting, ook de hoogte ligt nergens wettelijk vast en er zijn heel wat'cao-loze organisaties' die dus ook geen reiskostenvergoeding geven. Daarnaast zijn er aardig wat cao's waarin de reiskostenvergoeding gebaseerd is op een vaste km vergoeding (doorgaans de max. onbelaste km) en dus niet gebaseerd op daadwerkelijk gemaakte reiskosten. Als ik met een spitsheffing van meer dan 30% zou rekenen gaat een werknemer die nu max. 0,21 cent per km krijgt er cao-technisch wel degelijk op achteruit. Daarnaast valt de verhoging mogelijk niet zwaarder uit voor de werkgever, er wijzigt hierdoor namelijk niets in de gereden km of de cao-verplichte vergoeding. De werknemer krijgt nog steeds hetzelfde bedrag aan reiskostenvergoeding maar houdt hier dus mogelijk minder 'winst' van over doordat het treinkaartje in prijs stijgt. | |
Red_85 | zondag 2 juli 2023 @ 10:26 |
Omgekeerde wereld aan wat woutertje moet doen. | |
TjjWester | zondag 2 juli 2023 @ 10:28 |
Beide projecten zijn compleet mislukt. In luxemburg zijn vooral mensen het OV in gegaan die toch al niet in de auto zaten, op de filedruk heeft het geen enkel effect gehad. De Duitse rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het 9 euro ticket, hun conclusie was dat geen enkele doelstelling is behaald, het parlement had als grootste doelstelling dat automobilisten het ov ingelokt moesten worden, door de massale belangstelling van dagjesmensen zijn er juist meer pendelaars opzoek gegaan naar alternatieven i.p.v. meer pendelaars het ov in. Het 49 euro ticket moet dat repareren maar is vooral populair bij mensen die toch al OV minded waren..... Beide projecten hebben nul invloed gehad op de filedruk. | |
alopio | zondag 2 juli 2023 @ 10:40 |
Het is ook lastig om mensen de auto uit te krijgen omdat het soms niet anders kan. Gratis OV of goedkoper heeft dus niet altijd invloed, al kan het voor sommige wel een drempel zijn. Nu is OV vaak duurder. Werk je op een bedrijventerrein is het leuk met de trein, maar kan je daarna nog even met een bus, je reistijd wordt vaak langer, als je buiten de normale tijden werkt (dus bv meer in de avond) is er dus minder ov. Leuk als je ergens in het centrum werkt of op de zuidas, maar bij veel beroepen werkt het dus niet. Ik zou zelf bv makkelijk met het OV, maar ik doe er 2x zo lang over (met file evenlang) en dat is van deur tot deur, zeker van werk naar huis moet je vaak nog wachten dus duurt het nog langer. En het is gewoon duurder voor mij. | |
fokexpert | zondag 2 juli 2023 @ 11:05 |
Ik denk juist dat ze een hoop oplossen door het goedkoper te maken. Ik denk dat juist enorm veel mensen er bijkrijgt buiten de spitstijden. Want mensen die naar school of werk gaan, gaan nog met de trein omdat DUO of de werkgever het betaald. Maar mensen die het voor winkelen of uitjes gebruiken op andere tijden die gaan juist niet omdat het nu al veel te duur is. Maar ik heb het gevoel dat ze het express doen. Ze willen gewoon veel minder mensen en minder treinen en toch net zoveel blijven verdienen. | |
Caland | zondag 2 juli 2023 @ 11:14 |
Bij ons werkt praktisch niemand op vrijdag, 36-urige werkweek (4x9) | |
potjecreme | zondag 2 juli 2023 @ 13:00 |
Alarmonoff | zondag 2 juli 2023 @ 13:04 |
Bevestigt weer het cliché dat Nederlanders gierig zijn. | |
111210 | zondag 2 juli 2023 @ 13:15 |
Dat is toch een keuze, ik zou dan juist op vrijdag werken en op donderdag vrij nemen. | |
sjorsie1982 | zondag 2 juli 2023 @ 13:21 |
Op radio hoorde ik laatst dat er een onderzoek was dat ca 20%-30% van de filerijders gingen winkelen, naar de kapper gingen, op bezoek gingen of gingen dagjes uit. ca 10% minder filerijders lost bijna alle files op. Blijkbaar vinden velen het niet erg genoeg om andere keuzes te maken en de mensen die het wel erg genoeg vinden staan niet in de file. Daarom gewoon niks doen en gewoon zo laten. | |
asco | zondag 2 juli 2023 @ 13:24 |
Wat een achterlijke lul. ![]() En nee, ik reis niet met de trein. | |
Lospedrosa | zondag 2 juli 2023 @ 13:25 |
Dom gelul. Werkenden dan? De kinderen moeten naar school. BSO gaat om 17:30 dicht. De hele economie is op die tijden ingericht. Het OV moet hierin faciliteren en niet andersom | |
Jan_Onderwater | zondag 2 juli 2023 @ 13:28 |
Buiten de spits is het veel goedkoper, dalurenkaart nemen 40% korting buiten de spits · 40% korting in het weekend · 40% korting op feestdagen · 40% korting in de daluren voor 3 medereizigers ... | |
icecreamfarmer_NL | zondag 2 juli 2023 @ 13:34 |
Ja het beleid lijkt wel om echt iedereen de auto in te jagen. Het is nu al vaak duurder om met 1p de auto te pakken ipv de trein. | |
Jan_Onderwater | zondag 2 juli 2023 @ 13:39 |
Ja, heerlijk NL beleid, wel veel migranten en asielzoekers binnen halen, maar geen huizen bouwen, want stikstof. Mensen moeten al jaaaaren de auto uit, maar capaciteit OV wordt niet vergroot (en zit vol) We moeten van het gas af, maar er wordt niet in stroomnetwerken geïnvesteerd. Er moet belast worden op vervuiling niet op inkomen, dus gaan de lasten op brandstoffen enzo omhoog, net als de BTW, maar de belasting op inkomen wordt niet evenredig verlaagd. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 2 juli 2023 @ 13:41 |
Ik zou er kriegel van worden. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 2 juli 2023 @ 13:44 |
Je haalt nu marginal en fixed costs door elkaar. Voor een incidenteel tripje zijn de marginal costs doorslaggevend. | |
Magister_Artium | zondag 2 juli 2023 @ 13:45 |
Die trein rijdt niet gratis. Dan kun je dat op twee manieren doen: of je betaalt extra belasting, of je laat de gebruiker betalen. Met ons stemformulier hebben we gekozen voor het laatste. Of dat de meest aantrekkelijke manier is, valt te bezien, maar dan hadden we maar beter na moeten denken. | |
Jan_Onderwater | zondag 2 juli 2023 @ 13:46 |
NS kreeg regelmatig zakken met geld van de overheid. | |
Magister_Artium | zondag 2 juli 2023 @ 13:48 |
Dus de overheid kiest ook voor het eerste, om ons belastinggeld in treintjes te investeren. Blijkbaar niet genoeg, want ze kunnen nog niet op tijd rijden. | |
byah | zondag 2 juli 2023 @ 13:54 |
Tsja, maak het OV gewoon weer onderdeel van de staat en pomp er fatsoenlijk geld in. Zeker in de randstad heeft de auto geen enkele toekomst in de komende 50 jaar. Regel een fatsoenlijk OV netwerk (trein/metro/tram) tussen de verschillende steden en suburbs. | |
Caland | zondag 2 juli 2023 @ 13:57 |
Meeste mensen willen liever een lang weekend. | |
sjorsie1982 | zondag 2 juli 2023 @ 13:59 |
juist niet, wat bij een incidenteel tripje zijn nagenoeg alle vaste kosten van een auto op dat ene tripje. Hoe meer je rijdt met je auto hoe minder dat aandeel is per km. De vaste kosten zijn trouwens niet heel hoog, dat is verzekering en belasting. De rest hangt af hoe veel je rijdt, zoals reparatiekosten, regulier onderhoud en afschrijving. | |
PiyeReloaded | zondag 2 juli 2023 @ 14:18 |
En de treinen die altijd druk zijn (o.a. door de afschaling van de dienstregeling)? Daar mogen we extra betalen om als sardientjes vervoerd te worden en te horen dat we niet betalen voor een stoel, maar de rit? ![]() | |
ACT-F | zondag 2 juli 2023 @ 14:24 |
Het gevolg is dat de bezettingsgraad over de gehele dag maar 30% is. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 2 juli 2023 @ 14:29 |
Nee juist niet. De vaste kosten zijn het bezit van de auto: dus afschrijvingen, belastingen en verzekeringen. Als je de auto toch al hebt maakt 1 incidenteel ritje niet meer uit en zijn de marginal costs van benzine en (banden)onderhoud doorslaggevend. | |
Morrigan | zondag 2 juli 2023 @ 14:34 |
Bij veel kantoorbanen heb je inderdaad flexibele werktijden. Zelf neem ik altijd zo vroeg mogelijk de trein. Niet omdat ik voor de lol om 5:30 opsta, maar omdat vroeg in de ochtend de treinen nog redelijk rustig zijn. Gelukkig ga ik maar 1 of 2 keer per week naar kantoor. | |
111210 | zondag 2 juli 2023 @ 14:43 |
Ja wat ik zeg, dat is een keuze. Daarnaast kan je ook maandag vrij nemen, heb je ook een lang weekend. | |
Claudia_x | zondag 2 juli 2023 @ 14:48 |
Als je kinderen hebt, is dat eigenlijk de enige optie: vroeg beginnen, eerder weg. Helaas gaat het kantoorgebouw pas om een bepaalde tijd open, dus heel vroeg lukt niet. Vergaderingen aan het einde van de dag loop je steevast mis. En mijn ervaring is dat er dan nog steeds veel drukte is, vooral zo rond 16 uur. Dat komt waarschijnlijk doordat dan de piek van studenten- en scholierenreizen is. Ik ken zelf geen enkele werkgever die het prima vindt dat mensen nooit naar kantoor komen. Als je naar kantoor komt voor het team, is het moeilijk om de dins- en donderdagen te vermijden. Het zijn vaak de enige dagen waarop iedereen beschikbaar is. Het is heel moeilijk te bedenken hoe je daar omheen zou kunnen werken, want alles hangt met alles samen. Veel ouders blijven bijvoorbeeld op woensdag thuis omdat veel scholen dan vroeger uit zijn. En als ikzelf op bijvoorbeeld woensdag mijn teamdag kan hebben, dan kan mijn partner dat niet omdat iemand er voor de kinderen moet zijn. Bedenk maar eens hoe dat werkt in een team, waarin velen een partner en/of (klein-)kinderen hebben. Je komt er gewoon niet uit. | |
Lospedrosa | zondag 2 juli 2023 @ 15:04 |
Ja nou en? | |
sjorsie1982 | zondag 2 juli 2023 @ 15:31 |
juist niet, want zo kan je alle ritten wel zo benoemen maar uiteindelijk moeten die vaste kosten toch betaald worden. Gangbaar worden deze kosten gedeeld door het aantal kms maar of je dat nou niet doet of wel, het is om het even die kosten moeten betaald worden. De NS laat reizigers ook betalen voor hun vaste kosten. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 2 juli 2023 @ 15:38 |
Nee want zo noem je alle ritten niet. Stel je hebt een auto voor woon-werk verkeer maar in het weekend wil je een keer naar Amsterdam toe vanuit Nijmegen. Dan zijn alleen je eigen marginal costs van belang voor de afweging tussen auto en trein. De auto is immers al betaald en schrijft niet noemenswaardig meer af bij dit ritje. | |
sjorsie1982 | zondag 2 juli 2023 @ 15:48 |
als je wilt valsspelen dan doe je dat, uiteindelijk maakt het voor de kosten niks uit. Of je woon-werk verkeer nu duurder is of goedkoper, het is om het even, de kosten zijn er toch. Ik zal de NS vragen of ik gratis of met korting mag reizen want ik ga maar 1x per zoveel jaar en de vaste kosten voor mijn rit zijn zo gering dat ik dat niet hoef te betalen. [ Bericht 8% gewijzigd door sjorsie1982 op 02-07-2023 15:57:56 ] | |
#ANONIEM | zondag 2 juli 2023 @ 16:00 |
Ziehier het verschil tussen een efficient gedigistaliseerd land waar alles centraal geregeld is (Nederland) en een federaal land dat bestaat uit ouderwetse bureaucratische chaos waar de Behörden alles nog faxen ( ![]() Gelukkig ben ik zelf extreem content met het OV in Berlijn en omstreken in Brandenburg. Rijdt 24/7, gigantisch netwerk, en niets te klagen over U+S-Bahn. Hoort ook wel bij een metropool. Wat regionaal reizen betreft: als je je verwachtingen bijstelt en een plan B voor handen hebt zal het vast lokaal of regionaal te doen zijn. Zoals je zegt, je krijgt wat je er voor betaalt en het is Duits eigen. Verder horen wappies en junks op straat gewoon bij het straatbeeld in Berlijn en de großstädte in NRW, Hessen, Nedersaksen, hoort er gewoon bij. Dat is Duitsland. Je moet eens de U-Bahn in München of Nürnberg pakken, lijkt qua OV, materiaal en hygiëne net Nederland. Zoals verwacht bij Bayern ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 02-07-2023 16:05:08 ] | |
ACT-F | zondag 2 juli 2023 @ 16:06 |
¤¤¤ En dat mag jij betalen als gebruiker. | |
#ANONIEM | zondag 2 juli 2023 @ 16:13 |
Ik ben er van overtuigd dat als we in Nederland qua service en materiaal het weer op peil brengen van voor de pandemie, en dat je voor een betaalbaar vast bedrag per maand in ieder geval onbeperkt lokaal en regionaal OV kunnen aanbieden dat een hoop mensen geprikkeld worden om de auto te laten staan. Dan dus alleen met de bus, tram, metro en Sprinters/stoptreinen, verder gewoon betalen voor Intercity-treinen en meer. Zal wel naar een realistischer bedrag omhoog gepolderd moeten worden dan gratis (lol) of 49 euro, en zoals het nu gaat met de veel te korte treinen en wegbezuinigde diensten/lijnen gaat niemand hiervan gebruik van kunnen maken. [ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 02-07-2023 16:16:25 ] | |
icecreamfarmer_NL | zondag 2 juli 2023 @ 17:59 |
![]() | |
Welfareboy | zondag 2 juli 2023 @ 18:01 |
Waar gaan al die kansloze mensen naartoe de hele dag? | |
TjjWester | zondag 2 juli 2023 @ 18:20 |
Daar heb je ook nog argumenten voor? Duitsland en Luxemburg bewijzen het tegendeel. | |
de_boswachter | zondag 2 juli 2023 @ 18:21 |
WOUTERED | |
#ANONIEM | zondag 2 juli 2023 @ 18:30 |
Ik zou niet de fout maken om Nederland met Duitsland in deze 1:1 te vergelijken zonder nuance. Het bestuur hier heeft veel te veel bureaucratische en politieke organisatorische lagen waardoor alles hier zo ontzettend chaotisch en traag is qua uitwerking. Het infrastructuur is verre van perfect en was dat altijd ook al in de Merkel-era geweest en daarnaast zijn de tijden veranderd. Daarnaast is ook het culturele aspect ook van balang en zijn het Duitsers. Als je zo geïnformeerd bent zou je moeten begrijpen hoe enorm groot de liefde en trots op de autocultuur hier is en hoe de Duitser vastgeplakt blijft aan de auto en zijn automerk. In Nederland daarentegen zijn we zuinig en hebben we in principe genoeg aan de fiets. Als het loont om het OV te gaan, zie ik dat in Nederland makkelijk gebeuren. Zie de opleving van Hoek van Holland Strand zodra de Rotterdamse metrolijn B daar geopend werd, parkeergezeik is echt minimaal en het leeft er nu zonder auto's en files. Dat was voorheen echt anders op zomerse dagen. [ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 02-07-2023 18:35:37 ] | |
PzKpfw | zondag 2 juli 2023 @ 18:31 |
En autorijden wordt straks ook onbetaalbaar ![]() | |
torentje | zondag 2 juli 2023 @ 19:10 |
Is wel veel te laat, had veel decennia geleden al gemoeten. | |
#ANONIEM | zondag 2 juli 2023 @ 19:15 |
Daarom is het beleid in Nederland om mensen de auto uit te jagen enorm scheef als er tegelijkertijd ieder jaar lijnen en diensten worden wegbezuinigd en de tarieven alsmaar blijven stijgen. [ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 02-07-2023 19:16:16 ] | |
PzKpfw | zondag 2 juli 2023 @ 22:32 |
Want? Autorijden blijft de fijnste vorm van vervoer. Het OV is naast duur ook nog eens ontzettend onbetrouwbaar. | |
Fleischmeister | maandag 3 juli 2023 @ 00:34 |
Ook in het weekend is dat heerlijk trouwens. Je ziet bijna iedereen elkaar onder de voet lopen bij de 2e klas, terwijl jij rustig plaatsneemt in een vrijwel lege coupé en je nog eens lekker uitrekt. Zo'n 1e klas toeslag op je flex-abonnement is het dubbel en dwars waard als je anders in de 2e klas als een sardientje tussen het plebs moet gaan staan. Als je het halve land door moet is het maandbedrag voor dat abonnement al goedkoper dan 1 keer heen en weer op saldo. | |
torentje | maandag 3 juli 2023 @ 08:46 |
Aan de auto's zijn we veel openbare ruimte kwijt. | |
FYazz | maandag 3 juli 2023 @ 09:01 |
Ik begrijp dat de NS een rendabele bezettingsgraad wenst. Is het dan niet zinvoller om het treinreizen voor bijvoorbeeld dagjesmensen en toeristen aantrekkelijker te maken ipv de noodzakelijke spitsreiziger aan te pakken? Door de service, voorzieningen en veiligheid te verbeteren? Door slimme acties aan te gaan met ondernemers/evenementlocties/attractieparken etc. Door met gemeenten en andere vervoerbedrijven te kijken naar betere aansluitingen en tijdwinst? De bezettingsgraad wijzigt niet automatisch door een heffing in te voeren. Mogelijk wordt de bezettingsgraad iets hoger de rest van de dag, maar uiteindelijk denk ik dat er vooral meer betaald gaat worden om binnen de spits te blijven rijden en zal per saldo de bezettingsgraad niet substantieel wijzigen. | |
Basp1 | maandag 3 juli 2023 @ 09:05 |
De bezettingsgraad van wegen is nog lager dus de komende jaren hoeft er geen enkel stukje asfalt bij te komen om files op te lossen. ![]() | |
Red_85 | maandag 3 juli 2023 @ 09:11 |
Dan moet je investeren en moeite doen. Dat kan natuurlijk niet he. Beginnen we niet aan. | |
Red_85 | maandag 3 juli 2023 @ 09:12 |
![]() Eigen risico. | |
michiel_merk | maandag 3 juli 2023 @ 09:46 |
Bijzonder ![]() | |
Pheno | maandag 3 juli 2023 @ 10:05 |
De NS doet al van alles voor dagjes uit, combo-kaartjes en weet ik mee er. Zie bv https://www.ns.nl/dagje-uit en de spoordeelwinkel. Maar op een doordeweekse niet-vakantiedag gaan er op wat 65+s na niemand natuurlijk ![]() | |
Redbullkid | maandag 3 juli 2023 @ 10:21 |
De werkgevers willen dit bedoel je. En de trein rijd niet 24/7. Ik wil best heel vroeg beginnen hoor als de werkgever en trein meewerkt ![]() | |
Jan_Onderwater | maandag 3 juli 2023 @ 11:48 |
tja, als ik kijk, Arnhem Schiphol, of Arnhem Utrecht, kwart voor 6 is het vroegste wat je kan vertrekken, | |
#ANONIEM | maandag 3 juli 2023 @ 11:58 |
Zou fijn zijn als bedrijven als de NS en het kabinet eens gaan overleggen welk vervoersmiddel ze nog wél willen promoten. Auto? Nee, dat is slecht voor het klimaat en het milieu en moet duurder gemaakt worden om mensen zo ver te krijgen dat ze een ander vervoersmiddel gebruiken. Trein dan maar? Nee, te druk, dus laten we dat ook duurder maken. Vliegen? Nee, dat moet duurder en is slecht voor het milieu. Tegelijkertijd verlangen wel steeds meer bedrijven weer dat werknemers wel ''gezellig'' naar kantoor komen. Het spreekt elkaar allemaal een beetje tegen. Wat mogen we nog wél naast belasting betalen? [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-07-2023 11:59:40 ] | |
Hatseflats22 | maandag 3 juli 2023 @ 12:01 |
Antwoord: Reizen met de trein, vliegtuig en auto | |
Red_85 | maandag 3 juli 2023 @ 12:02 |
De maakbaarheid volgen en vooral snel doodgaan als je aow krijgt. | |
Red_85 | maandag 3 juli 2023 @ 12:03 |
je vergeet een woordje. 'Niet' | |
Hatseflats22 | maandag 3 juli 2023 @ 12:05 |
Nee, dat reizen duurder wordt rechtvaardigt nog niet demagogische opmerkingen in de trant van 'je mag ook niks meer in dit land' | |
Farenji | maandag 3 juli 2023 @ 12:07 |
Dat kaartjes buiten de spits goedkoper worden dan nu wordt door zo'n beetje iedereen hier voor het gemak even vergeten? | |
herverwijderd | maandag 3 juli 2023 @ 12:07 |
Ik geloof daar dus geen ene fuck van. | |
oppiedoppie | maandag 3 juli 2023 @ 12:09 |
Wij hebben flex tijden. Zijn met 4 personen waarvan er eentje om 06:00 begint en 3 dus niet. Heb zelf moeite om 08:00 uur te halen, dus tot 16:30) maar veel later is ook niet leuk want wil savonds ook vaak nog even sporten. Ik woon in Drenthe en een treinverbinding is niet te doen, dan ben ik ongeveer 3 uur per dag aan het reizen. Nu 50 minuten heen en terug.O en file ken ik niet. | |
Farenji | maandag 3 juli 2023 @ 12:09 |
Waarom zo selectief? Koolmees zegt het letterlijk. Als je alleen wil geloven wat je wil geloven, dan heb je dit nieuwsbericht natuurlijk ook niet nodig om ziedend witheet te zijn op alles. | |
herverwijderd | maandag 3 juli 2023 @ 12:11 |
Gelukkig valt het dan ook wel mee met mijn ziedend witheet zijn. | |
#ANONIEM | maandag 3 juli 2023 @ 12:15 |
Bedoelde het natuurlijk enigszins cynisch en overdreef dan ook een klein beetje, ik nam aan dat mensen dat wel door hadden. Haalt niet weg dat ze echt een keer moeten overleggen wat ze wél willen stimuleren. Wil je mensen juist stimuleren om meer de trein te pakken? Dan werkt het nogal averechts om treinen e.d. duurder te maken. Het is nogal wereldvreemd om te doen alsof je het gebruik van een bepaald vervoersmiddel stimuleert maar dat eigenlijk niet te doen omdat er geen alternatieven zijn; omdat ook die duurder worden gemaakt. Zat mensen die met alle liefde vaker het OV willen pakken, maar dan moet het wel de moeite waard zijn natuurlijk. | |
Farenji | maandag 3 juli 2023 @ 12:15 |
Ja jij natuurlijk niet, maar al die andere mensen! | |
Farenji | maandag 3 juli 2023 @ 12:17 |
Dit staat ook duidelijk in het bericht. Ze willen betere spreiding stimuleren. Nu is de trein in de spits hutje mutje stampvol, en buiten de spits zo goed als leeg. Vandaar dat buiten de spits reizen ook *goedkoper* gaat worden. | |
Hatseflats22 | maandag 3 juli 2023 @ 12:19 |
👍 Je verbazing deel ik verder volledig | |
Red_85 | maandag 3 juli 2023 @ 12:32 |
Als je maar genoeg betaald mag je alles. Kan je alles afkopen wat je doet. Nee, dat is geen vrijheid. | |
Red_85 | maandag 3 juli 2023 @ 12:33 |
Nee, tijdens de spits wordt het duurder. Dus in vergelijking wordt het goedkoper, niet absoluut. | |
Dutchguy | maandag 3 juli 2023 @ 12:34 |
Dat het buiten de spits 'leeg' zou zijn ervaar ik zelf niet. Ook buiten de spits is het op bepaalde trajecten stampvol. | |
Farenji | maandag 3 juli 2023 @ 12:41 |
Ook voor jou nog even, lees even wat Koolmees letterlijk zegt. "budgetneutraal" betekent: het ene wordt duurder maar het andere wordt evenredig goedkoper, goedkoper dan het nu is dus. | |
Red_85 | maandag 3 juli 2023 @ 12:42 |
Dat is het verkooppraatje. Denk je serieus dat ze dat doen? | |
Mutsaers__78 | maandag 3 juli 2023 @ 12:42 |
Hulde voor jou; de enige in dit hele rijtje reacties die met een oplossing komt om te voorkomen dat je het duurder maakt voor de reiziger èn kijkt naar de toekomst. Voor de rest is het weer hetzelfde als altijd hier: klagen dat het kut is, maar zelf met mogelijke oplossingen komen? Ho maar... ![]() | |
Dutchguy | maandag 3 juli 2023 @ 12:45 |
Wat schiet je daar mee op als ook op bepaalde trajecten de trein in de daluren al erg vol zit? Dan helpen alleen langere treinen. | |
sjorsie1982 | maandag 3 juli 2023 @ 12:46 |
Het is ook niet de taak van de burger om oplossingen te bedenken. | |
Tijn | maandag 3 juli 2023 @ 12:47 |
Bij een van m'n eerste baantjes kreeg ik ooit een mail van de directeur of we ideeën hadden om de omzet te verhogen. Toen heb ik geantwoord met "uh, is dat niet jouw werk?" ![]() | |
sjorsie1982 | maandag 3 juli 2023 @ 12:48 |
Het enige juiste antwoord. Je kan ook schrijven: jawel voor 50% van de winsttoename. Jullie 50% dus mooi en een toename en ik 50%. | |
sjorsie1982 | maandag 3 juli 2023 @ 12:50 |
De hoge heren die grof betaald worden zijn wel blij met de naieve plebs die allerlei oplossingen bedenken.... Goed voor de bonussen. | |
Mutsaers__78 | maandag 3 juli 2023 @ 12:50 |
Als je alleen een land wil hebben met alleen maar klagers erin, dan klopt dat ja. Helaas merk ik dat ik hier één van de weinigen ben die daar anders in staat. | |
sjorsie1982 | maandag 3 juli 2023 @ 12:51 |
Of je betaalt ze voor hun oplossingen, maar in de praktijk mag je al op je knieeen met een eenmalige taart als je iets goeds inbrengt. Ik geef het een jaar, dan hou jij er ook terecht mee op. | |
Mutsaers__78 | maandag 3 juli 2023 @ 12:53 |
Eng he, met ideeën komen die voor verbetering kunnen zorgen? Dat is uiteraard veel te veel moeite; je kan beter alleen maar blijven klagen. Daar wordt iedereen namelijk beter van. | |
sjorsie1982 | maandag 3 juli 2023 @ 12:53 |
Ja precies... Dat maakt het leven veel makkelijker. Ze zijn iig wel blij met jou. Dat merk je aan niks, alhoewel de burnout komt vanzelf | |
Mutsaers__78 | maandag 3 juli 2023 @ 12:55 |
Maar als ze dat doen, komen de klagers weer uit hun holen gekropen om duidelijk aan te geven dat het allemaal 'kut' is. Want tsja, reden A/B/C/..../X/Y/Z maakt het toch echt zo dat het voor hen niet voordelig zal uitpakken. Dus kun je volgens hen maar beter niks doen. Waar over op? Ik loop al jaren te zeiken op de klaag-maar-geen-oplossingen-cultuur, dus waarom zou het over een jaar anders zijn? | |
Mutsaers__78 | maandag 3 juli 2023 @ 12:56 |
Ok, jij bent weer in je fijne klaagmodus. Lekker zeiken, niks bijdragen. Doei. | |
Tijn | maandag 3 juli 2023 @ 12:56 |
Misschien moet je met oplossingen komen in plaats van alleen maar te klagen ![]() | |
Mutsaers__78 | maandag 3 juli 2023 @ 12:58 |
Maar ik klaag dan ook niet over deze voorgenomen maatregel; sterker nog, ik vind deze terecht en zie ook weinig betere oplossingen dan deze. | |
Dutchguy | maandag 3 juli 2023 @ 13:26 |
Zoals ik het zie is het weer een typische oud-politicus die alleen maar kan denken in prijsprikkels om gedrag te beïnvloeden terwijl het OV europees gezien al buitensporig duur is. Dat kan alleen maar goed aflopen... | |
Noek | maandag 3 juli 2023 @ 13:40 |
Ziedend witheet nog wel. Van die stoere hysterische benamingen gebruiken als iemand een mening heeft. Raar. | |
sjorsie1982 | maandag 3 juli 2023 @ 13:46 |
Sterkte in je burnout. Wil je mij triuwens ook kostenloos helpen met mijn probleem? | |
RealistAtheist | maandag 3 juli 2023 @ 13:57 |
![]() Ik vind het juist fijn dat mensen zich niet laten piepelen. Behalve in de zorg, nuts en de hulpverleningsberoepsgroepen is er geen enkele reden om mensen bij nacht en ontij te laten werken. Behalve als je het lekker vind om genaaid te worden door de werkgever natuurlijk. Dan moet je lekker, zonder toeslag uiteraard. Van 21:00uur tot 5:00uur op kantoor gaan zitten. ![]() | |
Ulx | maandag 3 juli 2023 @ 14:39 |
Wat vooral irritant is is dat je niet in de trein kunt opwaarderen naar 1ste klas. Technisch stelt dat geen fluit voor. Scheelt een hoop gedoe. | |
Caland | maandag 3 juli 2023 @ 14:45 |
Doe dat toch vrij regelmatig. | |
Jan_Onderwater | maandag 3 juli 2023 @ 15:26 |
in de IT vrij normaal voor grote changes met outage snachts of in het WE te werken. | |
Ulx | maandag 3 juli 2023 @ 15:45 |
IN de trein? | |
Farenji | maandag 3 juli 2023 @ 15:47 |
Met reizen op rekening kan dit wel, via de app. Dat werkt geloof ik met terugwerkende kracht van een half uur ofzo, dus kan na inchecken nog. | |
Caland | maandag 3 juli 2023 @ 15:47 |
Ja gewoon inloggen, tijdelijk upgraden naar eerste klas en klaar. Soms ziet de conducteur het niet meteen maar dan laat ik gewoon de bevestigingsmail zien. Gaat wel via zakelijk maar zou je met een reguliere kaart toch ook wel moeten kunnen lijkt me. | |
ACT-F | maandag 3 juli 2023 @ 15:49 |
(Brom)fiets, motor en lopen. Mobiliteit wordt steeds duurder en geheel terecht. Sinds de jaren '90 is ons inkomen harder gegroeid dan de mobiliteitskosten. Dan is het ook niet zo vreemd dat alles vastloopt omdat we steeds verder van huis willen werken. Bedrijven die willen dat je gezellig op kantoor komt werken moet je de rug toe keren. Daarnaast mag de OZB voor bedrijfspanden gekoppeld worden aan de WOZ van de woningen in de omgeving om bedrijven te prikkelen om zich elders te vestigen waar woningen goedkoper zijn. Amsterdam is het ultieme voorbeeld dat te veel werkgelegenheid naar zich toe trekt met exploderende woningprijzen tot gevolg. Als gevolg daarvan gaan werknemers verderaf wonen en met het ov ernaar toe forenzen. Zo krijg je de treinen wel vol ja.... En dan nog iets: de collegetijden. Laat dat vanaf 10:00 beginnen zodat studenten later de trein pakken. | |
Ulx | maandag 3 juli 2023 @ 15:50 |
Via de app is gedoe. Bovendien beheer ik de businesscardaccount niet, dus inloggen kan ik hoe dan ook niet. Privé heb ik een anonieme, die kan het alleen bij de automaat dacht ik. | |
Caland | maandag 3 juli 2023 @ 15:51 |
Dan kan je inloggen als kaarthouder toch. | |
Ulx | maandag 3 juli 2023 @ 15:52 |
De businesscard staat niet op mijn naam, maar op bedrijfsnaam. Geen idee waarom. | |
Redbullkid | maandag 3 juli 2023 @ 18:15 |
Oftewel NS is zelf niet in staat om 24/7 aan te bieden. | |
Forumtijger | maandag 3 juli 2023 @ 22:56 |
Stel dat dit je huidige situatie is: - Je bent afhankelijk van de trein, want je hebt geen auto, en er is niemand waarmee je samen naar je werk kunt rijden - Je verdient het minimumloon, hebt weinig financiele armslag en je bent laag opgeleid, waardoor je niet zomaar je baan kunt opzeggen/durft op te zeggen omdat je moeilijk een andere baan kunt vinden, en dus min of meer vastzit aan je huidige werkgever - Je werkgever is star, je moet en zal op je huidige tijdstip beginnen, waardoor je niet anders kunt dan in de spits te reizen. - Je werkgever weigert bij te dragen, of slechts voor een deel, aan gestegen OV- kosten En dan straks misschien dus 40, 50 of zelfs 60% meer moeten gaan betalen voor een treinkaartje in de spits? De laagbetaalden worden dus weer het meest geraakt, die vaak wel in de spits móeten reizen, en niet de mensen met een goedbetaalde baan en met een NS business-card. Echt belachelijk dus! Totaal kortzichtig en niet goed doordacht... | |
Aether | dinsdag 4 juli 2023 @ 08:08 |
| |
sjorsie1982 | dinsdag 4 juli 2023 @ 08:15 |
Ik hoop dat het wordt ingevoerd want ik verwacht ook dat dat gaat gebeuren. | |
Elan | zondag 23 juli 2023 @ 12:46 |
Dit soort idiote psychologie ![]() | |
xzaz | zondag 23 juli 2023 @ 12:51 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Faraday01 | zondag 23 juli 2023 @ 12:54 |
Alleen een optie als gelijktijdig ook rekeningrijden met spitsheffing ingevoerd wordt. Maar het echte probleem is dat het ov veel meer spitscapaciteit nodig heeft in een land dat steeds drukker wordt. | |
Jan_Onderwater | zondag 23 juli 2023 @ 12:56 |
Spitsheffing en rekeningrijden geloof ik alleen in oprechtheid als tegelijkertijd de lasten elders worden verlaagd. Indien niet is het alleen maar een slap excuus om de lasten te verhogen. | |
Starhopper | zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:35 |
Tering | |
Toine51 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:40 |
Ik reis nooit met de trein, maar met deze prijzen zal dat ook zo blijven... Terimg zeg.. ![]() | |
Starhopper | zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:41 |
Dit betaalde je een paar jaar geleden nog niet eens voor een retourtje ![]() | |
MichaelScott | zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:48 |
Dan zal de prijs van een abonnement ook wel flink omhoog gaan. Altijd vrij reizen is nu nog rond de 350 euro. | |
Digi2 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:05 |
In de UK, regio London hebben ze zelfs 2 "Off Peek" tarieven waar ik eigenlijk wel erg tevreden over ben. Als toerist kan je daarmee in ieder geval prima goedkoop uit de voeten. Bovendien belasten toeristen dan de treinen minder gedurende de spits. Off Peak vanaf 10:00AM Super Off Peak vanaf 10:00AM en niet reizen tussen 16:00-19:00PM | |
#ANONIEM | zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:32 |
Stap minder in de auto! Pak de trein! We maken het verleidelijk voor jullie! En dan dit ![]() | |
Joppiez | zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:37 |
Misschien moet de NS eens bezuinigen op haar enorme IT afdeling, om een begin te maken. Leuk hoor, functies als data scientists (extern) waar ze 150 euro per uur voor betalen, maar goedkoper wordt het er allemaal niet op. En een betere dienstverlening tov vroeger al helemaal niet. | |
Hathor | zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:47 |
Maastricht-Heerlen 14 euro ![]() ![]() ![]() ![]() Als ik in Maastricht een scheet laat, kunnen ze hem in Heerlen ruiken, zo dichtbij is dat, en daar gewoon 14 euro voor vragen. Wat een lef. ![]() | |
Cupfighter | zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:49 |
Belachelijk en schandalig dit | |
trein2000 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:52 |
7% bovenop de toch al hoge inflatie en dan ook nog een spitsheffing? Is dit een poging om Shell nog wat verder te sponsoren en het leveringprobleem bij Volkswagen en co nog wat verder aan te jagen? We willen mensen toch uit de auto? | |
#ANONIEM | zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:53 |
Goeie logica toch? We willen het gebruik van de trein stimuleren, dus we maken het duurder en duurder! Ondertussen willen ze auto rijden natuurlijk ook nog duurder maken, dus tja. | |
trein2000 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:55 |
Tja, je kunt niet groen doen als je rood staat. Ik blijf het zeggen, je moet zorgen dat mensen het kunnen meemaken. Klimaatbeleid kan niet alleen maar verbodsbeleid zijn. | |
Cupfighter | zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:55 |
Conclusie : als je ver moet reizen heb je geen keus, het is beide te duur | |
Digi2 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:02 |
Prijsdifferentiatie lijkt mij een prima tool, maar dan moeten ze de kaartjes die buiten de spits zijn natuurlijk wel goedkoper maken zodat er een flink prijsverschil ontstaat. Als het doel is de CO2 uitstoot terug te dringen, zal het vooral zijn dat ze mensen uit de ICE auto's willen hebben. | |
Aether | zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:06 |
Maastricht Heerlen 55% duurder ![]() | |
Tijn | zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:07 |
Volgens het jaarverslag van 2022 heeft NS ongeveer 2300 mensen in dienst bij "staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT". Dat is ongeveer 10% van hun totale personeelsbestand. Geen idee of dat veel of weinig is, maar IT is daar natuurlijk weer een fractie van. Dingen als de NS app en website zijn belangrijke onderdelen van hun core business, dus op zich vind ik het niet zo raar dat ze daar ook een serieus team voor hebben. Wat me eigenlijk meer opvalt is dat ze ongeveer 13.000 mensen bij "NS operatie" hebben. Ik ga ervan uit dat dat voornamelijk machinisten en conducteurs zijn. En als je een bladzijde verder bladert in hetzelfde jaarverslag, dan zie je dat NS in totaal 761 treinen heeft rijden. Dat zijn dus 17 mensen gemiddeld per trein. Als je uitgaat van een werkdag van 8 uur zijn dat 5,6 mensen per trein per dagdeel. Doe dat maal 5/7 voor een vijfdaagse werkweek en je komt op gemiddeld 4 medewerkers per treinrit. Echter rijdt NS natuurlijk geen 24 uur per dag een volledige dienstregeling, dus gemiddeld is dat aantal medewerkers per trein nog wel wat hoger dan dat. Lijkt me toch niet zo slecht eigenlijk? Als je uitgaat van 1 machinist en 2 conducteurs per trein, zou je denken dat ze toch wel aardig uit moeten komen met dit aantal medewerkers. Maar blijkbaar niet, want het is constant in het nieuws dat ze personeelstekorten hebben en daardoor de dienstregeling moeten inperken. | |
Digi2 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:15 |
Pak dan de fiets, dat is dan snel verdiend ![]() | |
Joppiez | zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:23 |
Eigenlijk moet je ook Nedtrain en ProRail in je verhaal meenemen. Uiteindelijk kom je dan op een aanzienlijk hoger mankracht per trein uit dan 17. Het is een al met al een hele sloot aan mankracht met hele behoorlijke arbeidsvoorwaarden. | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:32 |
Echt omgekeerde wereld. Als treinen vol zitten, betekent dat dat er vraag is. En wat doe je dan als bedrijf? Klagen dat er teveel mensen met de trein gaan en er zoveel mogelijk mensen uitjagen. Terug de auto in. | |
Digi2 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:38 |
Tja, je hebt te maken met een stevig monopolie dus kan je dat ook verwachten, dat machtsmisbruik. Ik vind het dan ook prima dat de kaartjes zo duur worden dat men meer naar alternatieven op zoek gaat. Verschuiven van werktijden, busvervoer, auto of EV, thuiswerken. Ad Infinitum meer en meer subsidies erin pompen zie ik niet als oplossing want zo worden steeds meer euro's belastinggeld steeds minder effectief besteed om een schier bodemloze put te dempen. Frontpage: 'Verlies NS door wanbeleid'
| |
herverwijderd | zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:43 |
En dan rijdt op dat traject ook nog eens Arriva die het al maanden en maanden niet voor elkaar krijgt om een sneltrein te laten rijden. Trouwens wel benieuwd naar de prijzen buiten de spits. | |
Caland | zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:45 |
Kan ik die prijzen ook nog ergens anders terugvinden dan bij een twitteruser? | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:10 |
Goed, stel we maken het OV gratis, dan moet de overheid alle kaartjes aan de vervoerders betalen uit de algemene middelen. Daarmee subsidieer je forenzen. kosten? Laten we zeggen 4 miljard. De treinen zitten al bomvol, ook buiten de spits zijn ze meestal goed bezet. Dit gaat dan nog erger worden, want veel meer mensen gaan de trein gebruiken, moeten dus meer treinen komen waar geen plek voor is in het net, maar laten we even doen alsof, Je betaald dan niet voor je gebruikte kilometers, maar via je inkomstenbelasting, ook al gebruik je het niet. Er is geen enkel incentive om spaarzaam te reizen, iedere bejaarde, scholier, munttheemoeder, student en werkloze gaat het gebruiken. Stel 50% meer mensen gaat de trein gebruiken. Kosten 6 Miljard. Die 6 Miljard kan je niet gebruiken voor de zorg, onderwijs, politie of verbetering van het (spoor)wegennet. Hoe is dit een goed idee? Dat jij gratis met de trein kan? | |
trein2000 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:21 |
Maar dan ga je er van uit dat de veelreiziger (die gaan het immers voelen, incidenteel een paar euro meer of minder kunnen de meeste mensen wel lijden) een keuze heeft. Ik denk dat die gedachte maar zeer beperkt juist is. School, studie en werkgever verwacht je nu eenmaal van 9 tot 5. De mensen die dat niet hebben reizen nu ook wel buiten de spits volgens mij, goedkoper (dalabbo) en comfortabeler. Het lijkt mij gewoon een forensenboete. | |
Cupfighter | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:25 |
Er is een behoorlijk gat tussen iets gratis maken of het belachelijk duur maken | |
Tijn | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:27 |
Er is wel vraag, maar het aantal treinreizigers is nog altijd veel lager dan voor de pandemie. De reden dat de treinen zo vol zitten is vooral vanwege het feit dat er minder en kortere treinen rijden, dat weer alles met het personeelstekort te maken heeft. | |
Digi2 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:28 |
De arbeidsmarkt is krap dus werkgevers zullen ook flexibeler moeten worden, die van mij is dat ook mede door de pandemie geworden. Iedereen heeft een keuze, werken is geen plicht en meer mensen zouden ermee moeten stoppen. Heel kostbaar vervoer kan daarbij helpen. We moeten consuminderen en dus de economie crashen. | |
Bezsen | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:30 |
Geen werknemer betaald toch z'n eigen reiskosten? Lijkt me een "probleem" dat prima op te lossen is tussen werkgever en werknemer | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:30 |
klopt, maar dat is niet het punt. Als je het D model neemt, zou je voor een euro of 50 per maand onbeperkt kunnen reizen, wat er ook toe leidt dat veel meer mensen veel meer met de trein gaan reizen, gewoon omdat het kan. | |
trein2000 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:31 |
Om het hele zaakje te redden moet het hele zaakje kapot? Verstandige insteek wel. Overigens veel flexibiliteitsplezier als docent, verpleegkundige of politie-agent. Deze kramp is dus precies het probleem van het klimaatbeleid. Het moet haalbaar en betaalbaar. Zo niet maak je meer kapot dan je lief is. | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:31 |
Dan moeten ze een retourtje 10x zo duur maken, dan is dat probleem idd opgelost. | |
Digi2 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:33 |
We zijn al veeeel te ver gegaan met de nederlandse economie ten koste van alles en nog wat. De economie hier moet minstens 30% krimpen willen we weer een beetje evenwicht krijgen. | |
trein2000 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:35 |
Ben je nou aan het trollen of? Hoe gaan we in vredesnaam zorgen dat de groepen die nu al achteraan hangen niet afhaken als je dat doet? | |
Digi2 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:38 |
Nee, want ik leef het zelf ook. Werk nog maar 2 dagen in de week. Heb geen auto maar een elektrische fiets. Woon klein en extreem zuinig. Als ik al wat koop is dat meestal 2e hands. Zelfs mijn vakanties zijn erg budget gemiddeld geef ik circa 500 euro per jaar daaraan uit. FOMO, waarom altijd een rupsje nooitgenoeg willen zijn? | |
Bezsen | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:39 |
Oh dat geef ik aan een etentje uit. Lijkt me echt intens kut | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:43 |
Als iedereen dat doet, krijgen we enorme werkloosheid, enorme bezuinigingen omdat er veel minder belastinggeld binnen komt. Denk daar eens over na wat dat voor een gevolgen heeft. | |
Digi2 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:44 |
Emigratie, bevolkingskrimp ![]() Bijbelse oude wijsheid. Terwijl ik geen christen ben.
| |
ACT-F | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:51 |
Je zult de inkomensverschillen moeten verkleinen door de minimumlonen te verhogen. Dat betekent dat bepaalde banen niet meer rendabel zijn in Nederland waardoor je minder arbeidsmigranten nodig hebt. | |
Tijn | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:58 |
Zolang er grote tekorten aan leraren, verplegers, maar ook bv conducteurs (hey on-topic) zijn, zou ik me niet zo druk maken om werkloosheid. | |
Digi2 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:04 |
Mwah, een kut kan intens lekkers zijn ![]() Een trein trouwens ook. | |
trein2000 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:12 |
Nog daargelaten de extreme armoede onder mensen die met 2 dagen werken absoluut niet rondkomen | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:24 |
denk je dat de overheid nog geld heeft voor leraren en verplegers dan? | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:25 |
Mensen in de geriatrie... | |
Red_85 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:35 |
Treinen zitten vol omdat er niet genoeg wordt ingezet. Daarom. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:53 |
Genoeg wat? Hoe ga jij nog meer treinen laten rijden op het Nederlandse spoornet? Nederland heeft het drukst bereden spoor van de Europese Unie. Nederland is het enige land dat in 2006 per kilometer spoor een verkeersprestatie van meer dan 20 duizend treinkilometers realiseerde. Dit is tweemaal zoveel als het gemiddelde van de EU. En dat is alleen het spoor, hebben we het nog niet over de capaciteit van de stations. | |
Tijn | zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:55 |
Er rijden nu veel minder (en ook kortere) treinen dan in 2019. Het heeft veel met de personeelstekorten te maken, maar ook met het feit dat je bv in de nieuwe sprinters niet zomaar terwijl de trein rijdt van de ene naar de andere wagon kan lopen. Dat maakt het dus niet veilig om een lange trein met maar 1 conducteur te laten rijden. En aangezien die 2e conducteur er vaak niet is, wordt ervoor gekozen dan maar met minder wagons te rijden. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:56 |
Ook voor 2019 zaten de treinen vol, heck, eind jaren 90 was dat al zo in de spits. Je tovert niet ff meer capaciteit. | |
Tijn | zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:57 |
In 2019 reden er veel meer en langere treinen dan nu. Ze zaten inderdaad ook vol, omdat er voor de pandemie meer mensen met de trein gingen dan nu. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:01 |
klopt, en de NS moest een personeelsstop invoeren omdat de inkomsten dramatisch daalden. Er is nu eenmaal een beperkte capaciteit, qua spoor, qua stations, qua lengte van treinen, qua personeel. | |
Tijn | zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:14 |
Het punt is: er is best plek op het spoor, want in 2019 kon het ook. | |
ACT-F | zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:54 |
Materieel heeft menskracht nodig. Dat is ten opzichte van 2019 nog schaarser geworden. | |
Tijn | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:00 |
Ja, dat snap ik. Maar het is dus niet zo dat het spoor te vol is. | |
EttovanBelgie | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:01 |
Nederland is dan ook overbevolkt. | |
tesssssssss | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:03 |
Daar staat tegenover dat treinen gelukkig altijd stipt op tijd zijn, en nooit last hebben van technische problemen of weersomstandigheden. | |
JaxStrumleyII | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:05 |
Exact en die discussie moet eens een keer gevoerd worden in de politiek. Scenario’s uitwerken en een duidelijk maximum stellen (waar we waarschijnlijk al overheen zitten). | |
Digi2 | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:09 |
Ik vermoed dat 1 van de dingen die de aanzuigende werking gaat beperken een flinke economische krimp zal zijn. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:09 |
Nee hoor, Moeten gewoon ophouden NL als Land te zien en het als een stadstaat gaan runnen. | |
Bezsen | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:16 |
Gewoon anschluss bij Duitsland | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:20 |
En dan? | |
#ANONIEM | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:20 |
Interessant om weer eens te zien hoe het werkt op dit forum. Een bericht van een willekeurige Twitter-user en iedereen (behalve @Caland ) neemt het voor waar aan. Geeft wel weer aan hoe kinderlijk eenvoudig het is om nepnieuws te verspreiden. Het staat op Twitter, dus het is waar. Niemand die iets checkt. Ik zeg overigens niet dat dit nepnieuws is, maar ik kan ook nergens iets vinden waaruit blijkt dat het wel waar zou zijn. | |
Bezsen | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:20 |
Stukje Lebensraum creëren | |
spectrumanalyser | zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:31 |
Treinreizen gaat duurder worden en er gaan minder treinen rijden. In Alkmaar gaat op vrijdag de intercity-frequentie omlaag naar twee treinen per uur. Laat dat nou net die ene dag zijn dat er touristen voor de kaasmarkt komen..... | |
Inbox | zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:00 |
De trein. Ik kocht vaak een spoordeelwinkel dagkaart a 20 euro ofzo als ik een verre reis zou moeten maken. Doe ik ook niet meer: zijn nu 30+euro. Overheid wil iedereen uit de auto hebben, maar met de kosten van het OV dat steeds hoger wordt gaat dat nimmer lukken. | |
Cupfighter | zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:04 |
Dat laatste dus, zo tegenstrijdig inderdaad | |
#ANONIEM | zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:08 |
Wat een wereldvreemde en tenenkrommende reactie ![]() |