Ik hoor veel goede verhalen over loveli deo inderdaad.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 22:01 schreef exode het volgende:
Bij de school van verloofde gaan ze groep 3 ook opsplitsen en herverdelen trouwens. De dynamiek is in 1 groep heel slecht, ze krijgen dat maar niet opgelost dus dat zijn ook redenen om dat te doen.
Bij de school van Juul en B gaan 2 groepen 3 naar 1 groep 4. Dat is wel financieel.
Maaruh pubers, B is bijna 9,5 jaar en heeft echt al wel puber kenmerken.
1 van de dingen: zweet, puberzweet. Hij gebruikt Deo van Sanex maar wellicht zijn andere merken veel slimmer.
Loveli tegen puberzweet! Echt, ik heb geen aandelen, maarquote:Op zaterdag 24 juni 2023 22:01 schreef exode het volgende:
Bij de school van verloofde gaan ze groep 3 ook opsplitsen en herverdelen trouwens. De dynamiek is in 1 groep heel slecht, ze krijgen dat maar niet opgelost dus dat zijn ook redenen om dat te doen.
Bij de school van Juul en B gaan 2 groepen 3 naar 1 groep 4. Dat is wel financieel.
Maaruh pubers, B is bijna 9,5 jaar en heeft echt al wel puber kenmerken.
1 van de dingen: zweet, puberzweet. Hij gebruikt Deo van Sanex maar wellicht zijn andere merken veel slimmer.
Bylyquote:
Om deze reden hebben wij salt of the earth voor in de gymtas, een echte roller is dat.quote:Op maandag 26 juni 2023 13:13 schreef exode het volgende:
Ik heb dus zelf Loveli en dat bevalt erg goed MAAR ik vind het wel bewerkelijk. Als in, je moet er een stuk voorzichtiger mee omgaan dan de Sanex. Ik twijfel een beetje of dat voor B geschikt is, zeker voor de kampdagen etc. Dat gaat geheid mis.
Ah, dank je wel, daar ga ik eens naar kijken.quote:Op maandag 26 juni 2023 13:52 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Om deze reden hebben wij salt of the earth voor in de gymtas, een echte roller is dat.
Hier mocht ook een voorkeur worden opgegeven, maar toen was best nog onduidelijk welk advies iedereen gekregen had en wie waar naartoe ging.quote:Op maandag 26 juni 2023 15:40 schreef hilliebillie het volgende:
Wat jammer Zana dat hij niet bij z’n teamgenootjes komt. Mocht hij geen voorkeur opgeven bij wie hij in de klas wilde? Hier mochten ze drie namen doorgeven waarbij je dan gegarandeerd bij een voorkeur in de klas kwam.
Precies dit ja. Dat zijn echt niet alleen maar jongens...quote:Op dinsdag 27 juni 2023 05:50 schreef livelink het volgende:
Volgens mij zijn die sportklassen ook populair bij de meisjes. Veel vriendinnen van mijn dochter deden indertijd de sportklas. Kan dus best zijn dat al die meiden in zijn klas ook voor de sport gaan.
Klopt, maar alle jongens op de opleiding van mijn dochter (Styling, Interieur & Design) waren/zijn wel homoseksueelquote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:06 schreef Kyara het volgende:
En ook niet alleen maar meiden die de kunstrichting volgen....
Begreep ik, maar ik realiseerde me vervolgens wel dat de stereotypes in de opleiding van mijn dochter toch bevestigd werden.quote:
Bij ons krijgen ze volgens mij geen huiswerk in groep 3... Wel is het wat schoolser dan groep 1 en 2, maar ze zijn er ook al twee jaar op aan het voorbereiden. Ze zijn gewend om instructie te krijgen, zelf aan het werk te gaan, bijv met een stoplicht te werken (rood = stil werken. oranje = onderling zachtjes praten voor hulp. groen = je mag het ook aan de juf vragen) etc. Ze laten haar heus niet overgaan als ze er echt niet aan toe is en ze is ook vast niet de eerste groep 3-er die soms moeite heeft om zich te concentreren. Komt goedquote:Op maandag 3 juli 2023 15:24 schreef Schanu het volgende:
Hier zijn de klassenlijsten sinds vandaag bekend, vorige week hoorden we in welke groep ze komend schooljaar zitten. De jongste blijft bij dezelfde juf (want combi 1/2 klas en gaat nu naar groep 2), de oudste komt bij de juf waar wij al op hoopten.
Oudste is over naar groep 3, meer mensen die dat spannend vinden/vonden? Ik vind dit best wel een overgang, van de kleuterklas naar echt huiswerk krijgen enzo. Ik ben vooral heel benieuwd hoe Jewel hierop gaat reageren. Ze is er cognitief echt wel aan toe, maar ik ben vooral bang dat ze emotioneel niet goed meer mee komt. Of dat ze cognitief wel vastloopt omdat het haar niet lukt om bij de les te blijven gelet op haar gebrekkige concentratievermogen. Ze heeft er zelf enorm veel zin in en dat is het belangrijkste natuurlijk
Ik lees hier B.....quote:Op maandag 3 juli 2023 15:46 schreef SQ het volgende:
Ik vind het voor mijn middelste nu ook veel spannender dan voor mijn oudste, Schanu. De oudste was er wel echt aan toe en klaar voor, maar Noud is wel een echte kleuterjongen nog met de aandachtsspanne van een bromvlieg. Lezen vindt ie stom en taakjes maken ook.
Mijn oudste ging ook naar een groep 3 met 18 kinderen en nu zijn het er minstens 30, dat maakt ook wel verschil. Maar goed he, wat tink ook al zegt, ze zijn vast niet de enigen die nog wat kinds zijn en ze groeien er ook vast wel in mee
Maar überhaupt het idee dat Noud naar groep 3 gaat en aan een tafeltje moet zitten en z'n klep moet houden...
Wij hadden onze agenda die eerste maanden van groep 3 aangepast op B. Verloofde staat natuurlijk zelf ook voor de klas en gaf aan dat ze die groep 3'ers langzaam in zag storten richting de herfstvakantie.quote:Op maandag 3 juli 2023 16:13 schreef Schanu het volgende:
Doorsnee is al lang de norm niet meer gelukkig
Wat goed dat B staand de les mag volgen Exode en dat er dus wel wordt meegedacht naar een manier om het voor hem prettiger te maken!
Met die vermoeidheid houden wij ook rekening ja, sowieso is Jewel heel snel moe en heeft snel last van buikpijn en hoofdpijn. En ik denk dat de overgang van 2 naar 3 voor kinderen zelf ook een grote overgang is, dus dat zal veel van een kind vragen.
Ik vind het ideaal. Groep 3 moet ook niet gelijk vanaf dag 1 na de zomervakantie gelijk vol aan de bak, dat bouwt rustig op. Voordeel van 2/3 is dat er juist extra ruimte is om soms nog even te spelen, bijvoorbeeld als je taak af is, of als gewoon de concentratie er even niet is. Volgens mij bouwen ze daar het spelen ook rustig af. Voor mijn meiden was het juist weer erg fijn dat ze soms mee konden doen met groep 3, maar op andere momenten gewoon lekker verven en in de themahoek. Ik ben er van overtuigd dat ze nu al kunnen lezen doordat ze in die groep zaten. In een gewone kleuterklas hadden ze dat nu nog niet gekund denk ik. Maar toen zaten ze nog in het groep 2-deel, komend jaar het groep 3 deel.quote:Op maandag 3 juli 2023 17:46 schreef Zana het volgende:
Hier hebben ze volgend jaar een combiklas 2/3 zag ik op Parro. Kan mij eigenlijk niet goed voorstellen hoe het er dan aantoe gaat. Een deel wil nog spelen en de andere deel moet echt aan de bak. Wel twee betrokken leerkrachten die zich de week delen.
Verder lijken ze de formatie maar net rond te hebben gekregen, met nog een vacature voor 2,5 dagen en de directeur die een halve dag voor de klas staat.
Hier was het dit jaar ook al in de tweede schoolweek, dus ik hoop dat als dat weer zo is dat we dat wel deze week horen en niet een week van te voren.quote:Op maandag 3 juli 2023 20:49 schreef Schanu het volgende:
Wij hebben de kalender voor volgend jaar ook gekregen. Elke maand minimaal één studiedag en meestal op dinsdag of donderdag (maandag of vrijdag zou je er als gezin nog wat aan kunnen hebben). De 1e studiedag valt al in de 2e schoolweek.
Ik ben echt voorstander van studiedagen hoor, maar zo snel na de zomervakantie? Plan die dan in de laatste vakantieweek als de kinderen nog vrij zijn...
Want de juf mag die laatste week geen vakantie meer vieren?quote:Op maandag 3 juli 2023 20:49 schreef Schanu het volgende:
Wij hebben de kalender voor volgend jaar ook gekregen. Elke maand minimaal één studiedag en meestal op dinsdag of donderdag (maandag of vrijdag zou je er als gezin nog wat aan kunnen hebben). De 1e studiedag valt al in de 2e schoolweek.
Ik ben echt voorstander van studiedagen hoor, maar zo snel na de zomervakantie? Plan die dan in de laatste vakantieweek als de kinderen nog vrij zijn...
Je kan via de oudergeleding van de MR je mening uiten over de studiedagen hè? Gratis tipquote:Op maandag 3 juli 2023 20:49 schreef Schanu het volgende:
Onze directeur kapt dat af met "zit in je taakuren". Ik heb moeten praten als brugman om afgelopen jaar mijn twee banen te kunnen combineren met studiedagen... voor dit jaar heb ik als personeel nog niet eens te horen gekregen.quote:Op maandag 3 juli 2023 21:56 schreef exode het volgende:
Met de studiedagen van verloofde zijn we minder blij. Zij heeft er 7 waarvan er 4 op haar vrije dagen vallen. Dus daar gaat ze nog leuke discussies over aan.
Dat kreeg zij ook te horen, maar sinds vorig jaar neemt ze daar gelukkig geen genoegen meer mee. Ze zet in op 2 dagen terugkomen.quote:Op maandag 3 juli 2023 22:09 schreef Hupje het volgende:
[..]
Onze directeur kapt dat af met "zit in je taakuren". Ik heb moeten praten als brugman om afgelopen jaar mijn twee banen te kunnen combineren met studiedagen... voor dit jaar heb ik als personeel nog niet eens te horen gekregen.
Spreek met een MR lid als je input wilt geven voor bijv spreiding van studiedagen. Ik heb de signalen van andere ouders gedeeld in de vergadering en toen zijn er nog dagen gewisseld.
Wij doen ieder jaar een dagje Efteling tijdens een studiedag. Ideaal.quote:Op maandag 3 juli 2023 23:33 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vind studiedagen altijd heerlijk. Mogen er best meer per jaar zijnLekker rustig iets leuks kunnen doen! Laatste studiedag zijn we naar Ouwehands Dierenpark geweest, was super rustig. We willen nog een keer Efteling doen komend jaar als het een beetje gunstig uit komt, dus daar hoop ik nog even op. Ze spreiden het bij ons op school wel zoveel mogelijk. Eigenlijk elke dag 1 keer, alleen een vrijdag twee keer (waarvan een de vrijdag na hemelvaart is)
Nee, maar als ze dat het ene jaar vol enthousiasme verkondigen dat ze dat met die reden speciaal zo hebben ingedeeld, valt het wel tegen als ze het volgende jaar daar al weer vanaf wijken. Tenminste ik vond dat tegenvallen.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 08:50 schreef SQ het volgende:
Volgens mij was de insteek van studiedagen ook niet persé dat je dan als gezin lekker een weekend weg kan, maar wellicht ligt dat aan mij
12-9quote:Op dinsdag 4 juli 2023 09:59 schreef Elleska het volgende:
@:Schanu Hoe plannen ze die 12 dagen dan in want scholen mogen maximaal 7x per jaar een 4daagse schoolweek inroosteren.
https://www.rijksoverheid(...)ooltijden-en-lesuren
Ja, hier dito, maar volgens mij zijn er ook veel mensen die alleen werken onder schooltijd en dan geen bso afnemen, dan wordt het wel lastig.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 10:15 schreef Lemijn het volgende:
Het maakt mij niet uit allemaal want of er is een ouder thuis of het is een opvangdag maar dan is er BSO. Die garanderen plek op studiedagen mits je op tijd opgeeft. Dat vind ik niet zielig verder. Ik moet werken dus dat is dat.
Als de BSO krachten geen andere werkzaamheden hebben onder schooltijd zou dat kunnen.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 12:06 schreef Tink89 het volgende:
Maar met een bso verwacht ik eigenlijk wel dat ze die bijscholing onder schooltijd doen... of ben ik dan heel rigide?
Is wellicht situatie-afhankelijkquote:Op dinsdag 4 juli 2023 12:06 schreef Tink89 het volgende:
Maar met een bso verwacht ik eigenlijk wel dat ze die bijscholing onder schooltijd doen... of ben ik dan heel rigide?
Mijn BSO is nooit open als mijn kind studiedag heeftquote:Op dinsdag 4 juli 2023 10:15 schreef Lemijn het volgende:
Het maakt mij niet uit allemaal want of er is een ouder thuis of het is een opvangdag maar dan is er BSO. Die garanderen plek op studiedagen mits je op tijd opgeeft. Dat vind ik niet zielig verder. Ik moet werken dus dat is dat.
Overigens dacht ik dat er enkel een minimum aantal uren is dat leerlingen moeten krijgen per jaar, niet een maximum?
Ja, best wel... want je zegt nu dus eigenlijk dat alle medewerkers op een moment dat ze normaal niet werken (of elders werken) bijscholing moeten komen volgen?quote:Op dinsdag 4 juli 2023 12:06 schreef Tink89 het volgende:
Dat is echt waardeloos. Ik denk dat het mogelijk het voordeel is dat onze school officieel een IKC is, waar ik bijzonder weinig van merk, maar ze vinden school en opvang integraal genoeg om de uitval van het ene dus op te vangen met het andere.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 13:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn BSO is nooit open als mijn kind studiedag heeft![]()
Ja, na schooltijd natuurlijk wel. Maar dat telt niet.
Maar mijn werk moet operationeel ook doordraaien. Dus wij gaan nooit met het hele team tegelijkertijd bijscholen, maar volgen training in kleine groepjes zodat de operatie gewoon door gaat. Waarom kan dat bij een BSO dan niet?quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:36 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Ja, best wel... want je zegt nu dus eigenlijk dat alle medewerkers op een moment dat ze normaal niet werken (of elders werken) bijscholing moeten komen volgen?
Veel nascholing is daarnaast een volle ochtend en/of middag, vaak ook georganiseerd vanuit een overkoepelde organisatie waaronder meerdere opvanglocaties vallen.
De BSO hier heeft trouwens tijdens schooltijd peuteropvang (wat vroeger peuterspeelzaal was). De medewerksters zijn dan dus ook gewoon aan het werk.
Ze kunnen bij ons dan nog niet met elkaar appen, maar de interactie is mega-herkenbaar. Altijd het slechtste in elkaar zien en nooit een kans voorbij laten gaan om je broer(tje) op een fout of gebrek te wijzen. Maar dan ook niet bij elkaar uit de buurt willen blijven. Het gaat al minstends twee jaar zo, met soms een korte betere periode, maar ik zie ook erg op tegen de vakantie. Met name als wij nog wel moeten werken en ze samen thuis zijnquote:Op woensdag 5 juli 2023 10:11 schreef hilliebillie het volgende:
Ik kan niet zeggen dat de bso hier studiedagen heeft. Wellicht op een andere dat dan dat ik af neem, maar kan ook niet zeggen dat ik het ooit voorbij heb zien komen eigenlijk.
Hier twee kinderen die wel aan vakantie toe zijn. Heb ik eigenlijk nooit zo bij ze gemerkt, maar ze kunnen elkaar wel wat doen op het moment. Dat de oudste begint met puberen wil daarin niet meewerken natuurlijk (en de jongste is al langer een soort van puber, waarvan ik hoop dat dit het dan is en in de puberteit niet nog erger wordt).
Gisteren (door een fout van mij) stond eerst de oudste bij oma aan een gesloten deur waarop hij papa belt en die nakijkt in de ‘oppas-app’ en tot de conclusie komt dat daar voor die dag geen uitvraag is gedaan bij oma, dus hij zegt ga maar naar huis (doen ze ook vaker en is ook geen probleem).
Vervolgens stuurt 10 minuten later in de gezinsapp de jongste een berichtje dat ze de poort niet open krijgt en of hij hem open wil komen doen. Waarop echt een mega lullige reactie komt (alsof het logisch is dat die poort niet open gaat) maar niet gemeld wordt dat oma niet thuis is en ze naar huis mag/moet komen.
Blijkbaar stonden ze dus niet samen bij oma (jongste was hulpje en de oudste had niet gewacht). Ook is de jongste thuis geweest om haar telefoon op te halen, maar zat de oudste dus boven op z’n kamer en heeft het niet even gemeld.
Nou ligt de organisatorische fout bij mij, maar de manier van reageren naar elkaar sloeg nergens op.
Hopelijk gaan ze inde vakantie wel wat liever met elkaar om, anders heb ik er nu al geen zin in.
Nu hebben ze de eerste week van de vakantie (over 1,5 week) tennisweek, waar ze ook af en toe zelf naar toe moeten of zelf van terug komen omdat man en ik aan het werk zijn. Maar goed, ben benieuwd
Super herkenbaar dit. Ik ben altijd jaloers op mensen waar het wel goed lijkt te gaan tussen broers&zussen, maar misschien zijn die wel gewoon alleen maar heel goed in de schijn ophoudenquote:Op donderdag 6 juli 2023 09:23 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ze kunnen bij ons dan nog niet met elkaar appen, maar de interactie is mega-herkenbaar. Altijd het slechtste in elkaar zien en nooit een kans voorbij laten gaan om je broer(tje) op een fout of gebrek te wijzen. Maar dan ook niet bij elkaar uit de buurt willen blijven. Het gaat al minstends twee jaar zo, met soms een korte betere periode, maar ik zie ook erg op tegen de vakantie. Met name als wij nog wel moeten werken en ze samen thuis zijn. Het gaat gewoon nooit 5 min gezellig.
Boks!quote:Op donderdag 6 juli 2023 09:43 schreef Burdie het volgende:
[..]
Super herkenbaar dit. Ik ben altijd jaloers op mensen waar het wel goed lijkt te gaan tussen broers&zussen, maar misschien zijn die wel gewoon alleen maar heel goed in de schijn ophouden.
Ik ben blij dat er hier 4,5 jaar tussenzit. Oudste is een mak ei, maar fysiek altijd groter en vaak slimmer dan broertje. Broertje is wel een periode erg pittig geweest, die zette desnoods zijn tanden/nagels in broer. Maar oudste kon hem dan zo wegduwen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 09:43 schreef Burdie het volgende:
[..]
Super herkenbaar dit. Ik ben altijd jaloers op mensen waar het wel goed lijkt te gaan tussen broers&zussen, maar misschien zijn die wel gewoon alleen maar heel goed in de schijn ophouden.
Oja echt he, dat zou hier inderdaad net zo gaan. Het maakt niet uit wat het is, als er ruzie over gemaakt kan worden, wordt er ruzie over gemaakt. En trouwens ook als er geen ruzie over gemaakt kan wordenquote:Op donderdag 6 juli 2023 09:50 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Boks!![]()
Voorbeeldje van vanochtend. De oudste had voor zijn verjaardag de Legoset van Groot gekregen van Guardians of the Galaxy. Groot heeft 4 vingers ipv 5. Gaan ze lopen bakkelijen welke vinger hij dan niet zou hebben. De één dacht pink, de ander dacht ringvinger. En daar dan ruzie over gaan lopen maken, wat uitloopt op geschreeuw. Hoe bedenk je het?! Maar dat bedoel ik dus. Elk miniscuul dingetje dat de één zegt, kan zo worden uitgekauwd dat er wel weer iets is waar je het oneens over kan zijn. Het is eigenlijk knap.
Ja dat boek ben ik nu aan het lezen, op sommige dagen merk ik dat het inderdaad wel verschil maakt hoe je een situatie aanvliegt of verwoordt.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:07 schreef Deepfreeze het volgende:
Dit boek hielp ook wel een beetje. Als je net wat andere woorden gebruikt, kun je soms ook wel iets bereiken.
https://www.bol.com/nl/nl(...)2_44.45.ProductTitle
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat probeer ik ook wel eens, maar backfired vrijwel altijd omdat de oudste een zacht ei is die dan met mij mee gaat, en boos wordt op z'n broertje omdat die niet meewerktquote:En in de periodes dat oudste ook meedeed met etteren heb ik ze veel samen laten doen. Soms werkt het prima als je zorgt dat ze samen boos op je worden om dat ze een rotklus moeten doen. Gaan ze samen smoezen hoe ze dat kunnen ontlopen. En zelfs als ze wel allebei boos op mij zijn, reageren ze dat op elkaar af
.
Hier is het altijd al wel zo geweest. De oudste was nog maar 1,5 jaar toen de jongste werd geboren, dus toen hadden ze ook niet echt wat met elkaar zeg maar. Toen Vlokje 2 dagen oud was konden we direct aan de kraamverzorgster uitleggen waarom ze de tandafdruk van Jewel in haar arm had staan.... Jewel wilde graag reactie van slapende Vlokje en besloot toen vanuit het niets haar tanden in Vlokje's arm te zetten. Bij de fotoshoot toen Vlokje 3 weken was wilde de fotografe ze beide op de foto zetten, Vlokje op Jewel's schoot, en duwde Jewel Vlokje zo van haar schoot en van de bank af omdat ze het niet leuk meer vond. Fotografe heeft toen letterlijk haar camera laten vallen om Vlokje op te kunnen vangenquote:Op donderdag 6 juli 2023 12:03 schreef FlyingFish het volgende:
Zijn jullie kinderen altijd zo naar elkaar geweest, of is dat gegroeid?
Ik heb dus wel drie van die kinderen die het voornamelijk heel goed met elkaar kunnen vinden. Uiteraard hebben ze ook wel eens ruzie en plagen ze elkaar soms, maar over het algemeen vinden ze het heel gezellig met elkaar en missen ze elkaar echt als er iemand een dagje weg is. Ik vrees voor het moment dat dat gaat omslaan…
Gewoon van genieten!quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:03 schreef FlyingFish het volgende:
Ik heb dus wel drie van die kinderen die het voornamelijk heel goed met elkaar kunnen vinden. Uiteraard hebben ze ook wel eens ruzie en plagen ze elkaar soms, maar over het algemeen vinden ze het heel gezellig met elkaar en missen ze elkaar echt als er iemand een dagje weg is. Ik vrees voor het moment dat dat gaat omslaan…
Maar op school gedragen ze zich ook heel anders. Wij zijn die ouders die altijd horen: “Van I en A kan je er wel 10 hebben!” Ik weet niet of ik dan hysterisch moet lachen of huilenquote:Op donderdag 6 juli 2023 12:11 schreef Deepfreeze het volgende:
@:Burdie mijn humeur heeft ook zeker invloed.
Zeker begin basisschool wat sociaal pittig was, met eigenwijze&vlotte baby/dreumes als broertje thuis was het soms echt veel voor oudste. En als ik dan niet lekker in mijn vel zat pak je de situatie niet altijd lekker aan. Maar het is allemaal goed gekomen. Zijn allemaal fases geweest, maar in basis zijn het belachelijk brave kids
Edit: we hebben oudste ooit een euro geboden als hij op school iets stouts ging doen. Hij heeft toen wel door de klas gelopen terwijl dat eigenlijk niet mocht. Dat was het allerstoutste dat hij op school gedaan heeft![]()
Jongste zoekt de grenzen wel meer op. Maar weet dat er consequenties zijn. Dus nu zijn emotie/impuls controle beter is, is het beter. Op school bijv wel 30 seconden een spel spelen op de Chromebook![]()
Kinderen moeten over 8 basisschooljaren een totaal aantal klokuren krijgen. Dus het ligt ook aan de lestijden op de gewone weken.quote:Op donderdag 6 juli 2023 15:03 schreef Deepfreeze het volgende:
11 studiedagen? Heb je dan tijdens gewone weken veel lestijd over? Bij D hadden ze 4 of 5 studiedagen en een margedag. Maar meer kon niet omdat ze maar iets meer dan het minimum draaiden tijdens de andere weken.
Hier net de leerlingenlijst voor het VO binnen. Geen bekende namen, wel 16 jongens op 12 meiden. Volgende week woensdag wennen. Kijken of er ergens een match is.
Mijn kind gaat elke dag van 8.30 tot 14.00u, dus dat scheelt al 1.15 uur per week. Dan kun je na 5 weken al een extra dag vrij geven in jullie geval.quote:Op donderdag 6 juli 2023 15:25 schreef NicolasJoy het volgende:
Ze gaat hier elke dag naar school van 08:30 - 14:15. Dacht dat dat met een continurooster een redelijk standaard lesweek is?
Halve vrije dagen (-12:00) is 3x alleen voor groep 1-4, de andere 5 keer is het voor de hele school.
Ik schrok wel van het aantal studiedagen/halve vrije dagen. 11+8 dagen,
Dat lijkt me een heel gedoe met de studiedagen inderdaad..quote:Op donderdag 6 juli 2023 15:27 schreef Hupje het volgende:
[..]
Mijn kind gaat elke dag van 8.30 tot 14.00u, dus dat scheelt al 1.15 uur per week. Dan kun je na 5 weken al een extra dag vrij geven in jullie geval.
Een puzzel is het wel. Ik werk zelf op 2 scholen en mijn kind zit op een derde school. Altijd gedoe met studiedagen![]()
Wat een verschillen in tijden zeg.. Nooit zo bij stilgestaan dat daar zoveel verschil in kan zitten.quote:Op donderdag 6 juli 2023 15:32 schreef exode het volgende:
Juul heeft nu het volgende rooster:
Maandag, dinsdag en donderdag
08:30 tot 12:00 en van 13:00 tot 15:00
Woensdag
08:30 tot 12:15
Vrijdag
08:30 tot 12:00
Vanaf groep 5 komt daar de vrijdagmiddag bij.
Dat zijn dus een stuk minder uren NJ en ze heeft ook maar 3 studiemiddagen per jaar.
Na de zomer gaat de school echter over naar een continurooster, elke dag van 08:30 tot 14:00, Juul is wel nog op vrijdag om 12 uur uit. Vanaf groep 3 niet meer.
Hier in het dorp hebben de andere scholen wel continurooster maar de woensdagmiddag vrij, dus niet 5 gelijke dagen. Dat heeft onze voorkeur ook, maar helaas.
Bij D hebben ze er over die 8 jaar een zootje van gemaakt. 2 keer van rooster gewisseld. Ene keer van continu met lange lunch op school naar een korte lunch continu. En daarna hersteld continu omdat er te weinig klokuren waren, dus groep 1-4 gaat nu alle middagen ook. Nu klopt het weer en gaat iedereen van 8:30-14:00 naar school. Met 15 minuten buitenspelen na het fruit en 30 na de lunch.quote:Op donderdag 6 juli 2023 15:13 schreef exode het volgende:
[..]
Kinderen moeten over 8 basisschooljaren een totaal aantal klokuren krijgen. Dus het ligt ook aan de lestijden op de gewone weken.
Ik zie veel vrije dagen of halve dagen die B en Juul ook hebben.
In het huidige rooster is Juul elke woensdag en vrijdag om 12 uur uit. Dus ik vermoed dat de dochter van NJ een 5 gelijke dagen rooster heeft?
Na de zomer gaat de school van Juul daar ook heen, maar groep 1 en 2 hebben elke vrijdag vanaf 12 uur vrij.
School is daartoe toch verplicht als er vraag naar is?quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:46 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben 8:30 tot 14:30. Iedereen is op woensdag om 12:30 uit. Groep 1 en 2 hebben elke vrijdag vrij. Ik vind dit echt ideaal. Alleen kut dat er geen bso op woensdag is 'omdat daar geen vraag naar is'. Ik ken nu al een gezin of 6 waarbij die vraag er wel is. Ben benieuwd of er iets verandert.
quote:Op vrijdag 7 juli 2023 09:45 schreef Books1 het volgende:
[..]
Hier in het eerste jaar gekocht in de kast gezet en nu gaat er eentje naar de 5e en eentje naar de 4e en de bosatlas staat nog steeds in de kast. Kortom ik zou even wachten. Woordenboeken worden heel af en toe gebruikt thuis maar dat zijn gewoon de goedkopere versies van de action hier en op school zelf gebruiken ze die van school hier. Ik weet niet of iedere school woordenboeken deelt zeg maar.
Bij oudste hebben ze atlassen op school, en thuis is er het internet wel (plus een heule oude bosatlas van mij). Woordenboeken worden wel gebruikt, ook bij toetsen. Dus die zijn wel handig. Voor beide is marktplaats ook een prima plek!quote:Op vrijdag 7 juli 2023 09:23 schreef F_r het volgende:
Ik heb boeken besteld voor de oudste. Gebruiken ze de atlas en woordenboeken echt? Ik heb ze nu niet besteld kan ze altijd nog bestellen maar ik vind 70,- voor een atlas best wel veel.
Wij hebben ze niet aangeschaft, tot nu toe hebben ze de atlas op school gebruikt en de woordenboeken hebben ze volgens mij ook niet echt nodig met google enzo binnen handbereik. Alhoewel als ze weer offline gaan lesgeven, dus zonder mobieltjes en apparaten dan google je ook niet zo even. Maar ik neem dan aan dat ze op school woordenboeken hebben.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 09:23 schreef F_r het volgende:
Ik heb boeken besteld voor de oudste. Gebruiken ze de atlas en woordenboeken echt? Ik heb ze nu niet besteld kan ze altijd nog bestellen maar ik vind 70,- voor een atlas best wel veel.
O ja moet ik nog regelenquote:Op vrijdag 7 juli 2023 10:09 schreef exode het volgende:
de dozen Merci werden binnengedragen door alle ouders.![]()
FRquote:Op vrijdag 7 juli 2023 10:28 schreef Nijna het volgende:
[..]
Wij hebben ze niet aangeschaft, tot nu toe hebben ze de atlas op school gebruikt en de woordenboeken hebben ze volgens mij ook niet echt nodig met google enzo binnen handbereik. Alhoewel als ze weer offline gaan lesgeven, dus zonder mobieltjes en apparaten dan google je ook niet zo even. Maar ik neem dan aan dat ze op school woordenboeken hebben.
Volgens mij heb je ze mogelijk alleen nodig voor het examen.
Hier is dat ook zo. Wij hebben nog nooit zelf iets hoeven te regelen voor de boeken.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 10:41 schreef Claudia_x het volgende:
Bij ons is er niet om een atlas of woordenboeken gevraagd. Sowieso herken ik de boekenprocedure niet: wij krijgen de boeken thuis gezonden en hoeven zelf niks te doen. Zoon levert alleen aan het eind van het jaar bepaalde boeken weer in. Dit jaar is het er maar één. Dat heeft een hoop kaftwerk gescheeld!
Misschien komt het doordat de laptop op zijn school intensief wordt gebruikt.
Hier zijn de kinderen altijd hecht geweest en dat is niet veranderd. Ze hebben natuurlijk wel eens ruzie, vooral doordat onze dochter onze zoon wat te vaak op z'n huid zit. Ik moet haar er regelmatig aan herinneren dat hij al een moeder heeft.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:03 schreef FlyingFish het volgende:
Omg binas, it's all coming back to me nowquote:Op vrijdag 7 juli 2023 10:45 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Hier is dat ook zo. Wij hebben nog nooit zelf iets hoeven te regelen voor de boeken.
Eén uitzondering: binas die we vorig jaar hebben gekocht. Maar die gaat de komende jaren mee.
Dit is bij ons ook. Laatste week van de vakantie komt er een doos met boeken. Aangegeven wordt welke moeten worden ingeleverd, en dat waren er afgelopen jaar 4 geloof ik. Die zijn zorgvuldig gekaft. Ik vind het wel prima zo!quote:Op vrijdag 7 juli 2023 10:41 schreef Claudia_x het volgende:
Bij ons is er niet om een atlas of woordenboeken gevraagd. Sowieso herken ik de boekenprocedure niet: wij krijgen de boeken thuis gezonden en hoeven zelf niks te doen. Zoon levert alleen aan het eind van het jaar bepaalde boeken weer in. Dit jaar is het er maar één. Dat heeft een hoop kaftwerk gescheeld!
Misschien komt het doordat de laptop op zijn school intensief wordt gebruikt.
En chat GPT natuurlijkquote:Op vrijdag 7 juli 2023 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
Google Translate heeft het talenonderwijs zóveel makkelijker gemaakt! Ik ben jaloers op deze generatie.
Ik vind dat bij ons op school niet zo goed wordt gecommuniceerd. Ik heb geen idee in welke jaren ze een reis maken. Misschien ook wel omdat er door corona drie jaar niets is gedaan. Ik wacht het dus maar af en ben stiekem blij dat ik maar voor één kind dat geld bij elkaar moet sprokkelen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 14:06 schreef Cathmar het volgende:
Ook even om in te calculeren voor de middelbare: de reisjes. Ik reken nl net een week Berlijn af voor oktober. Daar komt voor kind 1 nóg een reis van een week bij. En voor kind 2 is er ook een reis van 4 dagen. Ik vind het wel fijn om daar in mijn budget rekening mee te houden.
Staat wel netjes bij dat je contact met school op kunt nemen voor een regeling als je het niet kunt betalen (niet in die woorden). Maar al met al reken ik bijvoorbeeld ook nog 500 per jaar per kind af voor tweetalig. En dingen als een grafische rekenmachine etc.... als je dat allemaal bij elkaar optelt tikt het aan. Wel goed om te weten.
Kregen een mailtje van school dat er een foutje is gemaakt met de studiedagen...quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:20 schreef NicolasJoy het volgende:
Maa 4-sept - Studiedag (1)
Don 12-okt - Studiedag (2)
Vri 13-okt - Studiedag (3)
- Herfstvakantie -
Din 5-dec - -12:00
Vri 22-dec - -12:00
- Kerstvakantie -
Vri 26-jan - -12:00
Maa 29-jan - Studiedag (4)
Don 8-feb - -12:00
Vri 9-feb - Studiedag (5)
- Voorjaarsvakantie -
Woe 20-mrt - -12:00
Woe 27-mrt - -12:00
Don 28-mrt - Studiedag (6)
- Goede vrijdag -
- Paasmaandag
Din 2-apr - Studiedag (7)
Woe 3-apr - Studiedag (8)
Don 4-apr - Studiedag (9)
Vri 5-apr - Studiedag (10)
Vri 26-apr - -12:00
- Meivakantie -
- Pinkstermaandag -
Vri 28-jun - Studiedag (11)
Vri 12-jul - -12:00
Ze hebben hier dus een soort paasvakantie erbij gekregen.. Donderdag 28 maart - vrijdag 5 april helemaal vrij.
Wij gingen naar Rome. Verder weleens naar Xanten geweest. En wat dingen in Nederland.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 20:12 schreef exode het volgende:
Wij gingen naar de Ardennen in 1 Havo, dat was het.
Is dat nu zoveel? Ik hoor dat in mijn omgeving helemaal niet.
Ja!quote:Op vrijdag 7 juli 2023 21:45 schreef littledrummergirl het volgende:
ah, hier horen we nu, na de zomervakantie gaat onze "grootste" naar groep 3
Hema heeft best een behoorlijk assortiment schoolspullen. En Bruna vaak ook wel.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:25 schreef hilliebillie het volgende:
Boeken en rekenmachine net besteld. Alleen de gratis boeken. Stond niets bij over de extra opties. Dus die bestel ik tzt wel als het nodig is.
De boeken en de rekenmachine worden in de eerste (introductie)week op school geleverd.
Ik heb alleen geen idee hoeveel boeken er een kaft nodig hebben en hoeveel van die kaftjes ik dus in huis moet halen.
Nou kwam ik na het bestellen van de boeken in m’n spam een mailtje tegen van school dat de boeken pas maandag 10 juli vanaf 14.00 te bestellen zijn. Dus ik ben benieuwd of het goed gegaan is. Dus daar nog maar even een mailtje aan gewaagd.
Overigens ook wel een dingetje, voor de digitale content moest ik ook het mailadres van zoon doorgeven, die heeft hij al wel gekregen van school, maar kunnen we nog niet op inloggen (en dus ook niet op de bevestigingsmail klikken.
Zal allemaal wel goed komen, maar wel zo’n momentje van![]()
Er zijn tegenwoordig niet meer van die ‘schoolcampussen’ zoals vroeger bij de Bijenkorf en de v&d volgens mij hè? Weet dat ik dat vroeger altijd wel heel chill vond, leuke schriftjes en nog wat nutteloze etuivulling zoeken en op de zelfde locatie een schooltas uitzoeken. Met name dat laatste vind ik online wel lastig omdat je de stevigheid en het formaat niet goed kunt zien
Hema vond ik altijd prima voor de schoolspullen. Ik heb overigens echt ieder jaar teveel gekocht. Ik heb nu nog steeds stapels schriften en ook van die rekbare stoffen kaften. Die gooide ik eind van het jaar altijd in de wasmachine en zo zijn de meeste wel 6 jaar goedgebleven.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 10:25 schreef hilliebillie het volgende:
Boeken en rekenmachine net besteld. Alleen de gratis boeken. Stond niets bij over de extra opties. Dus die bestel ik tzt wel als het nodig is.
De boeken en de rekenmachine worden in de eerste (introductie)week op school geleverd.
Ik heb alleen geen idee hoeveel boeken er een kaft nodig hebben en hoeveel van die kaftjes ik dus in huis moet halen.
Nou kwam ik na het bestellen van de boeken in m’n spam een mailtje tegen van school dat de boeken pas maandag 10 juli vanaf 14.00 te bestellen zijn. Dus ik ben benieuwd of het goed gegaan is. Dus daar nog maar even een mailtje aan gewaagd.
Overigens ook wel een dingetje, voor de digitale content moest ik ook het mailadres van zoon doorgeven, die heeft hij al wel gekregen van school, maar kunnen we nog niet op inloggen (en dus ook niet op de bevestigingsmail klikken.
Zal allemaal wel goed komen, maar wel zo’n momentje van![]()
Er zijn tegenwoordig niet meer van die ‘schoolcampussen’ zoals vroeger bij de Bijenkorf en de v&d volgens mij hè? Weet dat ik dat vroeger altijd wel heel chill vond, leuke schriftjes en nog wat nutteloze etuivulling zoeken en op de zelfde locatie een schooltas uitzoeken. Met name dat laatste vind ik online wel lastig omdat je de stevigheid en het formaat niet goed kunt zien
Je komt er snel genoeg.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 19:21 schreef Hupje het volgende:
Ik ben nog niet bij het VO![]()
Zwemdiploma c is hier gehaald
Het was in de zwemzaal lekkerder dan buitenquote:Op zaterdag 8 juli 2023 19:45 schreef livelink het volgende:
[..]
Je komt er snel genoeg.
En hoera voor diploma C. Zal wel afzien zijn geweest in het zwembad.
Wat goed! Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 8 juli 2023 19:21 schreef Hupje het volgende:
Dat sowiesoquote:Op zaterdag 8 juli 2023 20:53 schreef livelink het volgende:
Voor Juul misschien wel leuk om even alle aandacht te krijgen.
Yes, toch nog voor de vakantie!!quote:Op zaterdag 8 juli 2023 19:21 schreef Hupje het volgende:
bij de school van WIllem was een iPad destijds ook verplicht. Die software is dan helemaal op iPads ingesteld, dat werkt niet met android tablets.quote:Op zondag 9 juli 2023 08:52 schreef exode het volgende:
Maar moeten het dan perse iPads zijn of mag het ook een Android tablet zijn?
Hier moet het perse iPad zijn (de 9e generatie, al zal nieuwe vast ook wel mogen). Sinds een paar jaar mag een laptop ook. Maar dan wel rekening mee houden dat die een lange batterijduur heeft.quote:Op zondag 9 juli 2023 08:52 schreef exode het volgende:
Maar moeten het dan perse iPads zijn of mag het ook een Android tablet zijn?
Hier krijgen ze het eerste (of eerste 2) jaar een planagenda. Geen idee hoe of wat precies.quote:Op zondag 9 juli 2023 08:43 schreef Nijna het volgende:
Net al de agenda's besteld voor komend schooljaar. Ze hebben de 1blik agenda, bevalt wel goed. En de rest bekijken we wel in de vakantie.
Hier gaf school juist de voorkeur aan de iPad. Was tot voor kort ook de enige keuze.quote:Op zondag 9 juli 2023 09:47 schreef Deepfreeze het volgende:
D krijgt volgende week de lijst mee met dingen om te kopen. Maar een laptop staat er in ieder geval op. Eigen aanschaf, evt kan een tablet ook, maar liever iets met een toetsenbord.
Hier was juist de overgang van kdv naar school met bso duurder.quote:(Ik vond de overgang van kdv naar basisschool financieel wel lekker, nu weer een stapje duurder)
Zekerquote:Op dinsdag 11 juli 2023 08:33 schreef Deepfreeze het volgende:
@:SaskiaR Spannend! Zeker met zo'n grote kudde. Had ze er zin in?
En ander heb je over 2 nachtjes een uitgeputte stuiterbal terugquote:Op dinsdag 11 juli 2023 08:41 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
ZekerHet programma was helemaal volgepland, dus ik hoop dat ze de tijd gaat nemen om naar de wc te gaan of te ontprikkelen als dat nodig is.
Gelukkig gaan we dag daarna op vakantiequote:Op dinsdag 11 juli 2023 08:43 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
En ander heb je over 2 nachtjes een uitgeputte stuiterbal terug
Huur en koop hebben hier dezelfde voorwaarden met vervanging als reparatie nodig is etc.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 08:57 schreef Troel het volgende:
Voor de mensen die een laptop moeten aanschaffen: kijk naar de huurmogelijkheden.
Hier laptops aangeschaft en als er dan iets kapot is, dan moet je het ook zelf regelen, maar kan je kind dus ook geen toetsen doen tenzij je een andere laptop meegeeft. De huurlaptop mocht in de vakanties en dergelijke ook gewoon mee, die gebruik je thuis ook.
Of je hebt een fijne klasgenoot die van een laptop van een week een escapetoets afbreekt en dat vervolgens glashard ontkend. Dan heb je echt veel liever een huurlaptop.
Ja, maar dat is koop via school dan. Dat is natuurlijk een groot verschil met zelf kopenquote:Op dinsdag 11 juli 2023 09:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Huur en koop hebben hier dezelfde voorwaarden met vervanging als reparatie nodig is etc.
Ik had niet begrepen dat je 'm extern had gekochtquote:Op dinsdag 11 juli 2023 09:25 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar dat is koop via school dan. Dat is natuurlijk een groot verschil met zelf kopen
Ik heb dus eigenlijk altijd zelf een laptop gekocht. De jongens gamen veel en willen hem dus ook gebruiken daarvoor. ZO'n laptop vraagt wat meer dan een gemiddelde laptop waar je je schoolwerk op moet doen. Maar elke dag die laptop mee naar school vraagt dus om problemen. Vanaf komend jaar heeft de jongens dus een laptop via rentcompany die hij mee neemt naar school en zijn goede laptop (met afgebroken escapetoets) blijft thuis.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 09:28 schreef laziness het volgende:
Ik twijfel overigens wel een beetje wat nou handig is. Huur of koop.
De max huur looptijd is 60 maanden dus dat is 5 jaar. Wat gebeurt er dan in 6 VWO?
En houdt de laptop het sowieso zo lang vol? Na 5 jaar intensief gebruik lijkt ie me met koop ook niet heel veel meer toevoegen na afloop van de schooltijd.
Er zit ook exact 0 euro verschil tussen huur en koop.
Het prijsverschil zit hem in de borg. Als je koopt, betaal je in 1 keer en is de laptop van jou. Als je huurt, betaal je zoveel maanden maandhuur als borg en als je de laptop wilt houden, raak je de borg kwijt. Als ie beschadigt is ook. Dus het verschil zit in de borg.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 09:28 schreef laziness het volgende:
Ik twijfel overigens wel een beetje wat nou handig is. Huur of koop.
De max huur looptijd is 60 maanden dus dat is 5 jaar. Wat gebeurt er dan in 6 VWO?
En houdt de laptop het sowieso zo lang vol? Na 5 jaar intensief gebruik lijkt ie me met koop ook niet heel veel meer toevoegen na afloop van de schooltijd.
Er zit ook exact 0 euro verschil tussen huur en koop.
De borg had ik inmiddels ook terug gevonden inderdaad. Hier ook The Rentcompany.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 11:09 schreef Troel het volgende:
[..]
Het prijsverschil zit hem in de borg. Als je koopt, betaal je in 1 keer en is de laptop van jou. Als je huurt, betaal je zoveel maanden maandhuur als borg en als je de laptop wilt houden, raak je de borg kwijt. Als ie beschadigt is ook. Dus het verschil zit in de borg.
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor nu 3 jaar huren en over 3 jaar weer huren zeg maar. Dan heb je een nieuwe laptop dan? Maakt het wel weer wat duurder.
Als je eerder klaar bent kun je van je contract af, maar ben je de borg kwijt en heb je geen laptop.
Nou, stel dat je voor 3 jaar huurt en je stopt na twee jaar, dan ben je de borg kwijt (is zeg 5 maanden huur), maar stop je na een maand met de huur betalen. Dus je hebt dan allebei een beetje schadequote:Op dinsdag 11 juli 2023 11:28 schreef trui het volgende:
Waarom ben je in dat laatste geval je borg kwijt?
Ik ben voor jongste voor die 11 inch gegaan. Als er echt heftige dingen gedaan meoten worden heeft ie thuis een krachtpatser staan. Oudste gaat dus nu naar 5 havo en heeft nog nooit foto of videobewerking hoeven doen voor schoolquote:Op dinsdag 11 juli 2023 11:33 schreef laziness het volgende:
[..]
De borg had ik inmiddels ook terug gevonden inderdaad. Hier ook The Rentcompany.
Ik vind 3 om 3 jaar huren wel een goed idee eigenlijk. De wat hogere kosten zijn geen probleem verder.
Verder is er keuze uit 3 opties. Waarbij het 11 of 14 inch is. Die laatste is ook geschikt voor foto- en videobewerking maar heeft hij dat nodig? Is een wat kleiner formaat niet prettiger om mee te slepen? Zoveel vragen, zo weinig info.
Hopelijk neemt O. nog wat info mee na de kennismaking vanmiddag.
Met zulke projecten wil ik ook wel weer terug naar school.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 12:21 schreef kaatjejannie het volgende:
Hier voor beide voor de wat uitgebreidere gegaan, omdat ze op school nog wel bezig zijn met foto en video bewerking.
Oudste was donderdag wat aan het klieren met een docent en toen is door zijn toedoen het scherm gesneuveld. Erg balen, want net dat ene project waar ze enorm druk mee geweest is, had ze alleen op de laptop opgeslagen en niet op de onedrive opgeslagen. Nu is de laptop naar de rentcompany. Die hadden gister geen leenlaptop beschikbaar, nu heeft ze er een van school zelf geleend tot er een leenlaptop is en heel hard duimen dat ze dr eigen terug krijgt voor dr project. Ze heeft nu in ieder geval geleerd dat ze alles op de onedrive op moet slaan.
(was een tof project waar ze een reis moest organiseren voor 2 docenten, ze had een budget en moest vluchten uitzoeken, plek om te logeren, dagprogramma en restaurants om te eten. De hele klas had een andere bestemming. Oudste had de Solomon Islands.)
Gisteren moest ze t presenteren, maar ze kijken nu bij haar of t nog lukt dit schooljaar. Docent heeft veel met haar meegekeken omdat ze steeds om een budgetophoging vroeg en om meer dagen te spenderen op bestemming.
yep, dat had ik ook. Probleem is nu dat ze daar ook heen op vakantie wil.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 13:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Met zulke projecten wil ik ook wel weer terug naar school.
Wat leuk! Die heeft vast een toptijd.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 08:23 schreef SaskiaR het volgende:
Mijn kind is voor het eerst weg zonder ouderstwee dagen danskamp met 80 gillende meiden van 6 tot 16 jaar. Geen telefoon mee, dus ik moet maar geloven dat het goed gaat. Wel een stap dit hoor...
![]()
Hier gisteren ook de musical gehad. Vanaf vandaag is ze vrij dus geen uitgooien van school. Ik had ook niks bij voor d'r andere ouders idd wel.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:46 schreef hilliebillie het volgende:
Vandaag de musical gehad van de oudste. Einde van een tijdperk. Morgen wordt hij de school uitgegooid. Ook na de musical nog een leuk persoonlijk woordje van de leraar en namens alle ouders een mooi boek met foto’s van alle jaren van alle kinderen.
Alleen hadden bijna alle ouders iets bij voor het kind, na de musical. Een bloemetje, iets van snoep, zoiets. Daar had ik dus niet aan gedacht
Dat heb ik bij ons eigenlijk niet gezien...en zou ik ook niet aan gedacht hebben.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:46 schreef hilliebillie het volgende:
Alleen hadden bijna alle ouders iets bij voor het kind, na de musical. Een bloemetje, iets van snoep, zoiets. Daar had ik dus niet aan gedacht
Dat ligt denk ik ook aan de school? Bij ons werd nooit wat gedaan door de ouders, de school zorgde voor een roos voor elk kindquote:Op dinsdag 11 juli 2023 23:46 schreef hilliebillie het volgende:
Vandaag de musical gehad van de oudste. Einde van een tijdperk. Morgen wordt hij de school uitgegooid. Ook na de musical nog een leuk persoonlijk woordje van de leraar en namens alle ouders een mooi boek met foto’s van alle jaren van alle kinderen.
De ouders die het boek uit deelde hadden ook voor iedereen een roosje er bij. Maar dit was pas na een korte pauze, dus na dat veel kinderen iets gekregen hadden direct na de musical van de eigen ouders. Nu is zoon gelukkig wel erg nuchter in dat soort dingen, en trekt hij zich er weinig van aan. (Dochter zou hier een heel drama van kunnen maken 😉)quote:Op woensdag 12 juli 2023 08:26 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat ligt denk ik ook aan de school? Bij ons werd nooit wat gedaan door de ouders, de school zorgde voor een roos voor elk kind
Wij gingen niet meteen op vakantie, maar het ding ging alsnog meteen de groenbak in geloof ik. Wij zijn niet zo van de bloemetjesquote:Op woensdag 12 juli 2023 08:50 schreef Tink89 het volgende:
Oprechte vraag: wat moet een kind met een roos? Je kunt hem niet echt bewaren ofzo, veel kinderen gaan na deze week meteen op vakantie... ik snap het gebaar wel, maar ik begrijp de uitvoering niet helemaal geloof ik.
Whahahahquote:Op woensdag 12 juli 2023 08:55 schreef SQ het volgende:
(Zoals de folieballon op een stokje toen mijn keelamandelen waren verwijderd op mijn 17e![]()
![]()
)
Ik zie mijn moeder nog staan met die Bertballon.quote:
Ik krijg nog steeds elk jaar op mijn verjaardag zo'n ballon van een goede vriendquote:Op woensdag 12 juli 2023 08:55 schreef SQ het volgende:
Het gaat toch ook om het gebaar / gevoel. Zo'n roos krijgen voelt toch hartstikke volwassen
Liever dat dan weer een plastic wegwerpprul, eigenlijk
Maak je geen zorgen hillie. Ik was vroeger ook altijd het enige kind dat niets kreeg, niet bij een goed rapport, niet na het halen van mijn zwemdiploma, etc. Ik was soms wel jaloers op anderen, maar ook niet meer dan dat. En daarbij: de keren dat ik wel wat kreeg, vergeet ik ook nooit meer
(Zoals de folieballon op een stokje toen mijn keelamandelen waren verwijderd op mijn 17e![]()
![]()
)
Ik heb ook ooit zo'n Bertballon gehad. Maar toen was ik al iets ouderquote:Op woensdag 12 juli 2023 08:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik zie mijn moeder nog staan met die Bertballon.
Ik kreeg ze als kind NOOIT. En dan kun je daar zelfs op je 17e nog heel blij van worden
Mijn werk heeft zo'n ballonnenpaal en naast de gewone folieballonnen hebben ze ook een hond, die zweeft net boven de grond en heeft van die papieren muizentrappootjes zeg maar. Die vind ik nog steeds geniaalquote:Op woensdag 12 juli 2023 08:55 schreef SQ het volgende:
![]()
)
Hier hebben ze voor de musical een maaltijd met alle groep 8-ers en de leerkrachten. Alle jaren was het simpel pizza&patat. Dit jaar hebben ze een heuze catering met lopen buffet..quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:48 schreef hilliebillie het volgende:
Bij de oudste hebben we namens alle groepen 8 (drie combi klassen groep 7/8) een borrelpakket gegeven voor de vrimibo
Leuk zo’n diner samen! Maar wel jammer dat de kaartjes betaald zijn. Hier gelukkig wel gratis kaartjes. 8 kaartjes pp en 9 kaartjes voor de gezinnen met 4 (of meer) kinderen. Ze hebben het aantal beschikbare plaatsen gedeeld door het aantal leerlingen en dat waren er dit jaar nogal wat.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:11 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hier hebben ze voor de musical een maaltijd met alle groep 8-ers en de leerkrachten. Alle jaren was het simpel pizza&patat. Dit jaar hebben ze een heuze catering met lopen buffet..
Maar dan wel 4,50 vragen voor de musical kaartjes (ook voor ouders/broers/zussen)![]()
Dus die hebben zichzelf al iets cadeau gedaan
Ik denk dat ik juf een bon geef voor een lokaal eetcafe. Daar komt ze vaker en ze heeft genoeg gedaan in die 3 jaar met dit kind. En daarvoor ook al 3 jaar de andere. Toen heeft ze een doosje thee met een tekening gehad ofzo.
Musical doen ze hier nagenoeg zonder ouderhulp. Alleen een paar kostuums en het vervoer van het decor naar de zaal. Verder hoor ik geen actie van de ouders.
Het idee lijkt mij ook heel erg leuk, maar ze waren best zenuwachtig vooraf. Denk niet dat ze veel gegeten hadden. Het begon hier al 18.45 uur en was gewoon op school, daardoor waren ook de zitplaatsen beperkt.quote:
Hier waren er 6 kaartjes per gezin te krijgen. Nu kunnen de opa's en oma's hier niet mee. Dus wij hadden maar 3 kaartjes nodig. En 2 namen erop geschreven van mensen die 7 kaartjes nodig hadden.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:08 schreef hilliebillie het volgende:
Leuk zo’n diner samen! Maar wel jammer dat de kaartjes betaald zijn. Hier gelukkig wel gratis kaartjes. 8 kaartjes pp en 9 kaartjes voor de gezinnen met 4 (of meer) kinderen. Ze hebben het aantal beschikbare plaatsen gedeeld door het aantal leerlingen en dat waren er dit jaar nogal wat.
Dat is dan een heeeele lange vakantie.quote:Op woensdag 12 juli 2023 15:06 schreef laziness het volgende:
Groep 8 had hier een week eerder vakantie zelfs
De VO-er heeft dat ook. En deze week 1 middag cultuur en 2 keer een kwartier naar school voor de boeken en het rapport. Vorige week alleen de herkansingen. Die heeft het vakantieritme al te pakkenquote:Op woensdag 12 juli 2023 15:06 schreef laziness het volgende:
Groep 8 had hier een week eerder vakantie zelfs
Jaquote:Op donderdag 13 juli 2023 18:49 schreef Gogo83 het volgende:
Even iets over kinderfeestjesetiquette: T. is meegevraagd naar een kinderfeestje als gezelschap voor zijn vriendje. Diens grote broer is jarig en T. gaat dus vooral mee zodat het jongere broertje ook iemand heeft om mee te spelen. Mijn gevoel zegt een cadeautje kopen voor de jarige broer, maar zouden jullie dat ook doen?
Ja, misschien iets kleiners dan normaal. Maar ik zou niet met lege handen gaan.quote:Op donderdag 13 juli 2023 18:49 schreef Gogo83 het volgende:
Even iets over kinderfeestjesetiquette: T. is meegevraagd naar een kinderfeestje als gezelschap voor zijn vriendje. Diens grote broer is jarig en T. gaat dus vooral mee zodat het jongere broertje ook iemand heeft om mee te spelen. Mijn gevoel zegt een cadeautje kopen voor de jarige broer, maar zouden jullie dat ook doen?
Ik herken die zweetgeur van Caesar (wordt deze zomer 9) Die gebruikt dus ook al deo, want anders stonk hij op warme dagen/na het sporten echt enorm. Van de moeders van zijn vriendjes hoorde ik echter hetzelfde, dus dacht ik daar verder niks van. Qua beharing enzo is hier dan weer niks aan de hand, hooguit beenhaar dat al wat dikker en stugger lijkt.quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:09 schreef exode het volgende:
Zijn er hier ervaringen met jongens die vroeg de puberteit in lijken te gaan?
We hebben morgen toch even een afspraak bij de huisarts. B is in februari 9 geworden en heeft ik denk al vanaf afgelopen zomer een typische puberzweetgeur bij warmte of sporten. En sinds een paar weken merken we ook andere verschillen. Hij wordt steviger, echt spieropbouw, heeft een groeispurt en krijgt al schaamhaar en okselhaar.
De 'grens' voor te vroege puberteit is 9 jaar maar omdat hij die typische geur al had en ik niet op zijn 16e of zo wil denken 'hadden we maar...'
Jochie, zit al onder de medicijnen voor hooikoorts en astma en moet elke week naar de fysio voor zijn voeten. Ik ga er niet vanuit dat hij remmers gaat krijgen maar ik vind het voor hem wel genoeg. Ook weer onderzoeken bij een kinderarts misschien.
Iets voor de fiets ga ik thuis met hem bekijken, goed idee. De rest hebben we zat.quote:Op zondag 16 juli 2023 09:54 schreef Quoi het volgende:
Accessoires voor op zn fiets (bel etc)? Een boek? Beker? Brooddoos?
Een smartgame is voor in zijn andere huis nog er een goed idee ja. Wij hebben er al 2. Meer buitenspeelgoed is ook nooit verkeerd. Wat vinden jullie (ex-)kleuters leuk? Hij stept graag en stoepkrijt soms.quote:Op zondag 16 juli 2023 10:05 schreef Kyara het volgende:
smartgame, knikkerbaan, lego, buitenspeelgoed?
Met de Lego, met zijn broertje spelen, met de afstandsbestuurbare auto. Spelen met vriendjes. De autootjes worden ook nog steeds gepakt maar daar hebben we er meer dan genoeg van. Verder vraagt hij heel vaak aan mij wat we gaan doen en of hij op een scherm mag.quote:
Buitenspeelgoed: houten stelten.quote:Op zondag 16 juli 2023 10:56 schreef Lemijn het volgende:
Bedankt voor de suggesties!
[..]
Iets voor de fiets ga ik thuis met hem bekijken, goed idee. De rest hebben we zat.
[..]
Een smartgame is voor in zijn andere huis nog er een goed idee ja. Wij hebben er al 2. Meer buitenspeelgoed is ook nooit verkeerd. Wat vinden jullie (ex-)kleuters leuk? Hij stept graag en stoepkrijt soms.
[..]
Met de Lego, met zijn broertje spelen, met de afstandsbestuurbare auto. Spelen met vriendjes. De autootjes worden ook nog steeds gepakt maar daar hebben we er meer dan genoeg van. Verder vraagt hij heel vaak aan mij wat we gaan doen en of hij op een scherm mag.
Meteen een mooi cadeau voor jezelf: een steelstofzuiger en je kind z.s.m. leren die zelf te gebruiken op gezette momenten.quote:Op zondag 16 juli 2023 12:18 schreef Nanuke het volgende:
Magnetisch zand? Dat is hier voor allebei een hit, en de dochters van vrienden van ons (10) vinden het ook nog steeds leuk. Nadeel: je vindt het net als echt zand wel overal terug na het spelen. Voordeel: na stofzuigen is het wel weg.
En kleiquote:Op zondag 16 juli 2023 16:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Meteen een mooi cadeau voor jezelf: een steelstofzuiger en je kind z.s.m. leren die zelf te gebruiken op gezette momenten.
Ik háát magnetisch zand. En slijm.![]()
Ja! Viel hier ook erg in de smaakquote:Op maandag 17 juli 2023 18:09 schreef Quoi het volgende:
Pas zag ik dat een 6-jarige een bioscoopbon kreeg. Dat vond ik eigenlijk best een leuk kado!
Een theatervoorstelling viel hier erg in de smaakquote:Op maandag 17 juli 2023 21:39 schreef Lemijn het volgende:
Dank weer voor jullie suggesties! Sommige dingen gaan niet voor hem werken (zo vindt hij de bioscoop nog te eng en magnetisch zand is er al bij opa en oma dus dat sla ik mooi over) maar het brengt me zeker weer op nieuwe ideeën.
Ik weet niet of je ze kent en of er in de buurt voorstellingen zijn, maar ontzettend leuk zijn de theatervoorstellingen van Meneer Monsterquote:Op maandag 17 juli 2023 21:39 schreef Lemijn het volgende:
Dank weer voor jullie suggesties! Sommige dingen gaan niet voor hem werken (zo vindt hij de bioscoop nog te eng en magnetisch zand is er al bij opa en oma dus dat sla ik mooi over) maar het brengt me zeker weer op nieuwe ideeën.
Bedoel je Hakim? Of is dat toch iemand anders? Daar ben ik wel eens naartoe geweest met Cato, bij de Parade. Was leuk!quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:08 schreef Troel het volgende:
Ik heb jaaaaaaaren geleden geprobeerd met een van de jongens (ik gok de oudste) naar die vingerpoppetjesman van Sesamstraat te gaan. We hebben de voorstelling niet gezien, want het het was veel te donker in de zaal
Oeh, Lejo toch? Mijn oudste was echt bang voor die hand met oogjes.quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:08 schreef Troel het volgende:
Ik heb jaaaaaaaren geleden geprobeerd met een van de jongens (ik gok de oudste) naar die vingerpoppetjesman van Sesamstraat te gaan. We hebben de voorstelling niet gezien, want het het was veel te donker in de zaal
Zoals gezegd; hij wil wel, maar hij durft niet. Zijn moeder heeft al met hem gepraat hierover.quote:Op maandag 24 juli 2023 14:49 schreef SQ het volgende:
Niet ieder kind wordt gelukkig van animatie en activiteiten. Wat zou hij zelf graag willen doen?
Tis ook zijn vakantie.quote:Op maandag 24 juli 2023 14:33 schreef DjVero het volgende:
Wij zitten op dit moment op een camping in Frankrijk, met onwijs veel jeugd en animatie. Echter, onze 15-jarige verstopt zich al 3 dagen op zijn kamer in het huisje. Inmiddels is hij ook door z'n data heen. Onzeker enzo. Vreselijk zonde.
Ik weet immers zeker dat als hij die eerste drempel over is hij een fantastische tijd kan hebben hier. Eerste vakantie van zijn leven ook, maar hij kwijnt weg. Hij wil wel, maar hij durft niet.
Tips? Hoe krijg ik hem zover dat hij zijn eigen ding gaat doen? Vanavond sleur ik hem mee naar een volleybaltoernooi. Wellicht helpt hem dat. Meer advies is uiteraard welkom.
Aangezien ik op vakantie ben, kan ik niet overal op reageren.
Zo makkelijk sta ik er helaas voor hem niet in. Prima als hij solo wil touren, niet prima als hij op zijn kamer wil hangen. Daar heb ik geen 1200km voor afgelegd en hadden we beter thuis kunnen blijven. Juist voor hem hebben we dit allemaal een beetje uitgezocht.quote:Op maandag 24 juli 2023 15:00 schreef Vicky het volgende:
Als hij wel wil maar niet durft, ga dan met hem mee! Je kan hem niet pushen, dan hebben jullie beide geen leuke vakantie.
En verder, doe vooral ook de dingen die je zelf leuk vindt. Wil hij op zijn kamer blijven, zijn probleem.. lang leve de pubers.
Wij gingen net zwemmen in de zee, dochter wilde niet. Prima, ze bleef lekker op de boot.
Hij heeft welgeteld 0 euroquote:Op maandag 24 juli 2023 15:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Tis ook zijn vakantie.
Meer data kopen een optie?
En nee, een volleybaltoernooi maak je niet iedereen gelukkig mee.
Klinkt alsof het probleem eigenlijk meer bij jou/jullie zit. Misschien moet je je verwachtingen wat bijstellen.quote:Op maandag 24 juli 2023 15:09 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zo makkelijk sta ik er helaas voor hem niet in. Prima als hij solo wil touren, niet prima als hij op zijn kamer wil hangen. Daar heb ik geen 1200km voor afgelegd en hadden we beter thuis kunnen blijven. Juist voor hem hebben we dit allemaal een beetje uitgezocht.
Maar goed, dat snapt hij gelukkig wel.
Nee, hij heeft het zelf tegen zijn moeder gezegd ("wel willen, maar niet durven of niet weten hoe of wat"). En ik ga niet bij 15-jarigen aankloppen of ze alsjeblieft met m'n zoon iets leuks willen doenquote:Op maandag 24 juli 2023 15:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Klinkt alsof het probleem eigenlijk meer bij jou/jullie zit. Misschien moet je je verwachtingen wat bijstellen.
Maar waarom is drie dagen op vakantie filmpjes kijken een no-go voor jou?quote:Op maandag 24 juli 2023 15:19 schreef DjVero het volgende:
[..]
Nee, hij heeft het zelf tegen zijn moeder gezegd ("wel willen, maar niet durven of niet weten hoe of wat"). En ik ga niet bij 15-jarigen aankloppen of ze alsjeblieft met m'n zoon iets leuks willen doen
Ik had nul verwachtingen, gewoon beetje doen waar je zin in hebt. Maar drie dagen lang, of nog langer als het aan hem ligt, filmpjes kijken is een absolute no-go. En eigenlijk ben ik wel klaar met die discussie.
Hoe lang zijn jullie er nu? Moet hij niet gewoon een beetje acclimatiseren?quote:Op maandag 24 juli 2023 15:09 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zo makkelijk sta ik er helaas voor hem niet in. Prima als hij solo wil touren, niet prima als hij op zijn kamer wil hangen. Daar heb ik geen 1200km voor afgelegd en hadden we beter thuis kunnen blijven. Juist voor hem hebben we dit allemaal een beetje uitgezocht.
Maar goed, dat snapt hij gelukkig wel.
Omdat ik dat doodzonde vind.quote:Op maandag 24 juli 2023 15:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar waarom is drie dagen op vakantie filmpjes kijken een no-go voor jou?
"Daar heb ik geen 1200km voor afgelegd.."
Ho ho, ik verplicht hem niet, hea. Hij kwam daar zelf mee.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:40 schreef miss_sly het volgende:
Dat je samen als gezin iets wil doen, vind ik dan weer van een andere orde dan hem verplichten aansluiting te zoeken bij leeftijdgenoten.
...quote:Op maandag 24 juli 2023 16:35 schreef DjVero het volgende:
[..]
Omdat ik dat doodzonde vind.
Omdat ik dat geen vakantie vieren vind.
En omdat hij dit al zowat 24/7 thuis doet (wat ik dan ook geen enkel probleem vind).
Vakantie is tijd voor en met elkaar, waar we thuis door drukte en eigen hobby's eigenlijk geen tijd voor hebben. En vakantie is mooie herinneringen opdoen. Filmpjes kijken en zich opsluiten op z'n kamer valt daar m.i. niet onder.
Daarnaast vind ik ook dat je een puber (of welke leeftijd dan ook eigenlijk) best mag prikkelen buiten de comfortzone te stappen. Juist om te ontdekken wat wel of niet past. En als dan blijkt dat hij niet klikt met de andere jeugd, of wat dan ook, dan wil ik een oogje toeknijpen. Maar dan heeft hij iig het een en ander geprobeerd.
Zich schikken aan de grillen van een opvoeder (mij dus) hoort ook bij opgroeien. Mijn opvatting althans. En als dat soms botst, so be it. Hoort er ook bij. Zojuist hebben we gebadmintont (of hoe je dat ook spelt), dus het zal ergens wel goed zitten.
Dat is dan ook precies wat ik heb gedaan door pas na drie dagen hem eens te bevragen waarom hij zoveel op die kuttelefoon zit, dat terwijl ik me er al vanaf dag één aan irriteerde.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:46 schreef miss_sly het volgende:
Ik zou hem vooral ook een beetje ruimte geven om de vakantie ook een beetje naar zijn zin in te vullen.
Er staat namelijk wel heel vaak ‘ik vind’ in je posts.
O ja, dan zijn we gauw klaar. Dat is een instelling waar ik helemaal niets mee kan.quote:Op maandag 24 juli 2023 18:19 schreef DjVero het volgende:
[..]
Daarnaast ben ik degene die het betaalt, dus ook degene die het bepaalt. Simpel zat.
Mja, dat was het al op het moment dat ik advies kreeg over zaken waar ik a. niet om had gevraagd én b. al had aangegeven klaar te zijn met precies die discussie...quote:Op maandag 24 juli 2023 18:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O ja, dan zijn we gauw klaar. Dat is een instelling waar ik helemaal niets mee kan.
Sorry, maar damn wat ben jij star!!quote:Op maandag 24 juli 2023 18:19 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat is dan ook precies wat ik heb gedaan door pas na drie dagen hem eens te bevragen waarom hij zoveel op die kuttelefoon zit, dat terwijl ik me er al vanaf dag één aan irriteerde.
Daarnaast ben ik degene die het betaalt, dus ook degene die het bepaalt. Simpel zat.
Je begint toch zelf met het posten van een bericht.quote:Op maandag 24 juli 2023 18:30 schreef DjVero het volgende:
[..]
Mja, dat was het al op het moment dat ik advies kreeg over zaken waar ik a. niet om had gevraagd én b. al had aangegeven klaar te zijn met precies die discussie...
I know, maar ik word hier in een hoek gedreven waar ik niet van houd! Post 272 schets ik een duidelijke situatie, mét duidelijke hulpvraag: hoe vindt hij aansluiting bij de andere jeugd, waarbij hij nota bene zélf aangeeft dat hij dat eerste contact eng vindt? Dát is wat ik vraag, ik wil hem namelijk helpen, maar ik weet zelf ook niet hoe!quote:Op maandag 24 juli 2023 18:38 schreef Vicky het volgende:
[..]
Sorry, maar damn wat ben jij star!!
[..]
Je begint toch zelf met het posten van een bericht.
Je denkt alleen maar aan jezelf en jouw gerief. Jullie hebben een puber bij je! Die dansen niet continu naar de pijpen van een ander.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |