Dat weet ik wel zeker. Je mag geen gesprekken afluisteren waar je geen deelnemer van bent, punt. Iets met EVRM en recht op privacy. Als je het niet heimelijk doet mag je het op zich wel opnemen. Maar als je dat dan weer doet met het doel om toch te gaan afluisteren zit je al snel op kennelijk misbruik waardoor het toch weer strafbaar wordt.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:32 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat als je wel beelden mag filmen, dat je dan niet mag luisteren naar een gesprek?
Welja …..quote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
Het komt effectief neer op je in een kast in huis verstoppen zonder dat de makelaar dat weet.
Het. Gaat. Niet. Om. Camerabewaking.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
U mag camera’s ophangen om uw eigen woning te beveiligen en uw eigendommen te beschermen. Een woningbouwcorporatie mag ook gebruikmaken van cameratoezicht om een woning of een flat te beveiligen. Maar de corporatie moet dat dan wel met een bord of sticker kenbaar maken. Cameratoezicht moet stoppen bij de voordeur en de ramen. Op de straat mag geen camera gericht staan. Dit is om de privacy van voorbijgangers te beschermen.
https://www.rijksoverheid(...)egels-cameratoezicht
Bent u een particulier en maakt u zelf cameraopnames voor huishoudelijk gebruik? Dan is de AVG in principe niet van toepassing.
https://autoriteitpersoon(...)ik-in-en-om-het-huis
quote:Verder is ook in deze gevallen het maken van kennelijk misbruik van deze mogelijkheid tot afluisteren verboden. Hier- door wordt b.v. afluisteren uit nieuwsgierigsheid, of om andere niet aanvaardbare beweegredenen, dan wel in strijd met in- structies van de „heer des huizes" onder de werking van de strafwet gebracht.
en dat snap ik wel dat ze een breed portfolio willen hebben, maar als ik een makelaar in de arm wil nemen (verkoopmakelaar) en ik zie dat ze een aantal appartementen erin hebben die niet verkopen, dan ben ik toch wel kritisch daarover...quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat de werkelijke situatie betreft: met de zeer beperkte info (we weten niet een de prijs of het object) is de reden grotendeels gissen.
Een makelaar wil gewoon een bepaald portfolio aanbieden om te laten zien, dat ie een breed bestand in portefeuille heeft. Dat een (gering) deel onverkoopbaar is....als de potentiële koper maar over de vloer is. Wellicht sleurt ie z'n klanten een hele reeks huizen achterna.
Nogmaals: grotendeels mijn gok, niets is zeker.
- edit - ik ben niet negatief over makelaars.
ik snap niet wat jij nou als "saboteren" aanduidt. Die makelaar heeft (veronderstelling) een paar winkeldochters en probeert daar een mouw aan te breien. Werkt dat na geruime tijd niet, kan ie alsnog met de verkoper/TS om de tafel gaan zitten.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:47 schreef freak1 het volgende:
dus ook uit jouw argumentatie haal ik gewoon niet waarom die makelaar expres de boel zou saboteren.. dat is gewoon niet logisch...
Je snapt dat camerabeelden van zichzelf camerageluiden met zich meebrengen?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het. Gaat. Niet. Om. Camerabewaking.
Maar om afluisteren. Ik citeer de memorie van toelichting bij 139a:
[..]
Maar als je een overeenkomst hebt met de eigenaar in wiens pand je op dat moment verblijft, dan heb je je te richten op de verkoop van dat object. Dat is overeengekomen, daar word je voor betaald.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:53 schreef blomke het volgende:
[..]
ik snap niet wat jij nou als "saboteren" aanduidt. Die makelaar heeft (veronderstelling) een paar winkeldochters en probeert daar een mouw aan te breien. Werkt dat na geruime tijd niet, kan ie alsnog met de verkoper/TS om de tafel gaan zitten.
Misschien hangt z'n courtage af van het aantal bezichtigingen, misschien is de courtage wel een progressief % van de verkoopprijs, wellicht verdient ie meer aan een ander appartement na dit te hebben laten zien (ons overkomen...).
Wat ik maar wil zeggen: verkoopstrategie of winstmaximalisatie is geen sabotage,
'Afluisteren uit nieuwsgierigheid' dat is toch precies wat TS doet? (Overigens staan er in de literatuur nog wel meer voorbeelden, een directeur die zn werknemer afluistert via de bewakingsinstallatie bijvoorbeeld. Maar dat zit allemaal achter paywalls.)quote:Op dinsdag 20 juni 2023 17:05 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Je snapt dat camerabeelden van zichzelf camerageluiden met zich meebrengen?
Dus je zou wel mogen zien, maar niet mogen horen wat er in je huis gebeurt.
Los daarvan heeft het artikel het over niet aanvaardbare redenen, waar jij het in zijn algemeenheid betrekt.
Ik heb de indruk dat je selectief uit 139 zit te shoppen. A gaat over eigen woning, B over anders dan eigen woning.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 17:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
'Afluisteren uit nieuwsgierigheid' dat is toch precies wat TS doet? (Overigens staan er in de literatuur nog wel meer voorbeelden, een directeur die zn werknemer afluistert via de bewakingsinstallatie bijvoorbeeld. Maar dat zit allemaal achter paywalls.)
Het gaat er om dat je die opnames wel mag maken, maar niet met als doel om af te luisteren (en ook niet als zodanig mag gebruiken). Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Mijn bewakingscamera neemt ook geluid op, maar het doel daar van is beveiliging. Ik gebruik die niet om gesprekken af te luisteren. Blijkens dit topic is dat wel het doel van TS en dat mag niet.
Ratio daar achter is het recht op privacy.
Wat shop ik selectief precies? Dit gaat toch om de eigen woning of niet dan?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 17:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat je selectief uit 139 zit te shoppen. A gaat over eigen woning, B over anders dan eigen woning.
Daarbij staat er bij A nog vermeld als niettoepasselijksituatie:
2Het eerste lid is niet van toepassing op het opnemen:
1°.van gegevens die worden verwerkt of overgedragen door middel van telecommunicatie of door middel van een geautomatiseerd werk;
Wat een (beeld of geluid) opnemer dus de facto is.
Daarbij is heel makkelijk te rechtvaardigen dat je binnenshuis (beelden of geluid) voor beveiliging opneemt, je laat immers compleet vreemden in je huis.
volgens mij ben jij kilometers van het onderwerp afgedwaald.. niet negatief bedoeld verder.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:53 schreef blomke het volgende:
[..]
ik snap niet wat jij nou als "saboteren" aanduidt. Die makelaar heeft (veronderstelling) een paar winkeldochters en probeert daar een mouw aan te breien. Werkt dat na geruime tijd niet, kan ie alsnog met de verkoper/TS om de tafel gaan zitten.
Misschien hangt z'n courtage af van het aantal bezichtigingen, misschien is de courtage wel een progressief % van de verkoopprijs, wellicht verdient ie meer aan een ander appartement na dit te hebben laten zien (ons overkomen...).
Wat ik maar wil zeggen: verkoopstrategie of winstmaximalisatie is geen sabotage,
DAt dus. Been there, heard that.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 17:10 schreef vogeltjesdans het volgende:
"Ja wat een kut pand eigenlijk he? Trouwens, ik heb nog wel wat anders. Zullen we gaan?"
Hoe is dit geen geautomatiseerd werk? Wie zegt dat de (beeld of geluid) opnames niet via telefoon- of andere internetsystemen verlopen?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 17:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat shop ik selectief precies? Dit gaat toch om de eigen woning of niet dan?
En een geautomatiseerd werk of telecommunicatienetwerk is iets heel anders. Dat gaat over het opnemen van telefoonverkeer en dergelijk. Daar zijn andere bepalingen voor.
Hier is wat anders aan de hand. Jij hebt je conclusie al klaar en bent niet bereid om te kijken naar argumenten voor het tegendeel. Dat kan en dat mag. Maar dat maakt dat deze uitwisseling van argumenten weinig zin heeft verder. Dus ik stop er nu mee.
Het gaat dan om het opnemen van gegevens die via zo’n geautomatiseerd werk verwerkt worden. Dus bijvoorbeeld van een skypegesprek of iets in die trant.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 18:00 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hoe is dit geen geautomatiseerd werk? Wie zegt dat de (beeld of geluid) opnames niet via telefoon- of andere internetsystemen verlopen?
Laat maar zien die jurisprudentie. En dan niet een of ander blogje maar uitspraken. Dan stel ik mijn menig graag bij.quote:Daarbij kan de wet wel een meter hoog zijn, maar jurisprudentie is 20 meter hoog. En ik las ergens dat indien er redelijke verdenking aan de plaatsing van dergelijke apparatuur ten grondslag ligt, wat TS immers wel betoogt, dat vaak zwaarder weegt dan de strikte letter van de wet.
Een Skype gesprek? Dat is net wat een geautomatiseerd systeem niet is, omdat beide partijen daar manueel een verbinding moeten initiëren.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 18:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het gaat dan om het opnemen van gegevens die via zo’n geautomatiseerd werk verwerkt worden. Dus bijvoorbeeld van een skypegesprek of iets in die trant.
[..]
Laat maar zien die jurisprudentie. En dan niet een of ander blogje maar uitspraken. Dan stel ik mijn menig graag bij.
quote:Op maandag 19 juni 2023 14:10 schreef Dokkertje het volgende:
We hebben inmiddels redenen om aan te nemen dat onze makelaar zich niet volledig voor ons inzet (een videodeurbel geeft bij het weggaan van geïnteresseerde kopers en makelaar soms al goede inzichten en er zijn enkele uitspraken niet in de haak).
Nou, als ik de OP met jouw interpretatie vergelijk, kom ik nier verder dan negatieve vermoedens en interpreattie .quote:Op dinsdag 20 juni 2023 17:58 schreef freak1 het volgende:
[..]...en ernstig de indrtuk heeft dat de makelaar de boel saboteert. ...... hij heeft het erover dat die makelaar regelmatig mensen dat appartement laat zien, dat hij een paar dingen heeft gehoord via zijn videodeurbel welke hij leugens vind en niet in de haak, en spreekt het vermoeden uit dat de makelaar moedwillig de boel niet wil verkopen. dat noem ik saboteren.
d
als ik ook deze quote leesquote:Op dinsdag 20 juni 2023 18:09 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Nou, als ik de OP met jouw interpretatie vergelijk, kom ik nier verder dan negatieve vermoedens en interpreattie .
Dat noem ik geen sabotage: def: Sabotage is een opzettelijke actie met als doel de positie van een vijand te verzwakken. Door middel van belemmering, verstoring en/of vernietiging wordt getracht de bestaande orde schade toe te brengen.
en hij geeft aan dat hij signalen krijgt dat er gelogen wordt en gecombineerd met de startpost dan lijkt het wel echt op sabotage. maargoed, we focussen nu op een heel specifiek woord van mij, ook goed, dan noem ik het geen sabotage.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:31 schreef Dokkertje het volgende:
[..]
Daar heeft deze makelaar een heel duur kantoor voor. Ik betaal die makelaar, niet de bezichtiger. Ik stel mijn huis ter beschikking aan de makelaar om te verkopen en de bezichtiger om te kijken of er interesse is. Niks meer.
Als ze enige twijfel bespeuren wil ik niet dat ze zeggen "ja als je nou even geduld heb, volgende week komt er in die en die straat ook 1 van mij te koop en die heeft wel een..". Het is, zonder uit te willen wijden, een bijna leven op dood situatie geworden. Het appartement moet weg en ik krijg steeds meer signalen dat er soms gelogen wordt.
Laatst duurde de bezichtiging een uur, kwam me totaal niet uit, maar hoe langer het duurde hoe meer ik geloof kreeg. Je blijft toch niet een uur in een appartement dat je niks vindt? Dus ik zeg "nou dat duurde wel lang, goed signaal", Ja we hebben over van alles geklept, ze vonden het heel mooi, maar de klik was er niet. Bleek dat dit al het zoveelste huis van die makelaar was waar die lui zijn komen kijken.
Dus... ik wil gewoon weten wat er besproken wordt.. het gaat niet om een fiets of zo.
Een geautomatiseerd werk is gewoon een computer(netwerk): art 80 sexies Onder geautomatiseerd werk wordt verstaan een apparaat of groep van onderling verbonden of samenhangende apparaten, waarvan er één of meer op basis van een programma automatisch computergegevens verwerken.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 18:06 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Een Skype gesprek? Dat is net wat een geautomatiseerd systeem niet is, omdat beide partijen daar manueel een verbinding moeten initiëren.
Geautomatiseerd wil zeggen dat het begint op te nemen / door te sturen / op te slaan / te whateveren wanneer het apparaat zelfstandig initiatie daartoe ontdekt.
Verdenking van een strafbaar feit ja. Zoals diefstal. Maar toch niet van rare verkooppraatjes.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 18:00 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Daarbij kan de wet wel een meter hoog zijn, maar jurisprudentie is 20 meter hoog. En ik las ergens dat indien er redelijke verdenking aan de plaatsing van dergelijke apparatuur ten grondslag ligt, wat TS immers wel betoogt, dat vaak zwaarder weegt dan de strikte letter van de wet.
Hier is wel degelijk een goede reden voor en makelaars zijn er mee bekend. Het is een psychologisch effect dat bekend staat als contrast bias.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 17:58 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik bestrijd niet dat er zo nu en dan een keer een kans wordt gegrepen door een makelaar om iets duurder te verkopen ten koste van, maar zoals TS het schetst worden blijkbaar alle bezichtigingen of het grootste gedeelte daarvan voorgelogen dan wel gesaboteerd door de makelaar. en dan vraag ik mij af, waarom? waarom zou je dat als makelaar keer op keer op keer doen.
Kijk,, now are we getting somewhere.quote:Op woensdag 21 juni 2023 05:16 schreef jaco het volgende:
[..]
Hier is wel degelijk een goede reden voor en makelaars zijn er mee bekend. Het is een psychologisch effect dat bekend staat als contrast bias.
De makelaar laat als eerste een slechte woning zien. De potentiele koper zakt de moed in de schoenen. Hij/zij is mogelijk al onder tijdsdruk en de zoektocht lijkt alsmaar op niets uit te lopen. De makelaar gaat direkt daarna met de potentiele koper naar een redelijke woning. De laatste ervaart een opluchting dat er toch iets redelijks op de markt is. Vanwege deze opluchting zal deze koper vervolgens veel minder kritisch naar de redelijke woning kijken als wanneer hij/zij daar direkt naar toe zou zijn geleid.
Het kan zijn dat de woning van Dokkertje zo slecht is, dat de makelaar het gebruikt voor dit spel. Dit is dan ook een drijfveer om de woning in zijn bestand te houden en Dokkertje aan het lijntje te houden.
Fok! op zijn smalst, we zoeken de meest ongeloofwaardige verklaring die, heel toevallig, aansluiten bij je eigen denkbeelden en gooien alle logica uit het raam.quote:
Ik vind het een heel geloofwaardige verklaring, die bij mij niet was opgekomen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:11 schreef Deshain het volgende:
[..]
Fok! op zijn smalst, we zoeken de meest ongeloofwaardige verklaring die, heel toevallig, aansluiten bij je eigen denkbeelden en gooien alle logica uit het raam.
Alleen nog even TS taggen omdat je vindt dat je recht heb op opvolging van het topic en de bingo is weer compleet
We zitten hier allerlei plausibele verklaringen te zoeken omdat TS weigert om meer duidelijkheid te geven. Hij heeft niet meer gereageerd dus dit heeft verder geen zin.quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind het een heel geloofwaardige verklaring, die bij mij niet was opgekomen.
ik blijf dat bijzonder vergezocht vinden.quote:Op woensdag 21 juni 2023 05:16 schreef jaco het volgende:
[..]
Hier is wel degelijk een goede reden voor en makelaars zijn er mee bekend. Het is een psychologisch effect dat bekend staat als contrast bias.
De makelaar laat als eerste een slechte woning zien. De potentiele koper zakt de moed in de schoenen. Hij/zij is mogelijk al onder tijdsdruk en de zoektocht lijkt alsmaar op niets uit te lopen. De makelaar gaat direkt daarna met de potentiele koper naar een redelijke woning. De laatste ervaart een opluchting dat er toch iets redelijks op de markt is. Vanwege deze opluchting zal deze koper vervolgens veel minder kritisch naar de redelijke woning kijken als wanneer hij/zij daar direkt naar toe zou zijn geleid.
Het kan zijn dat de woning van Dokkertje zo slecht is, dat de makelaar het gebruikt voor dit spel. Dit is dan ook een drijfveer om de woning in zijn bestand te houden en Dokkertje aan het lijntje te houden.
Je wilt dit spel dus spelen met een appartement dat niet in de verkoop staat? Dus makelaar heeft appartementen (stel me voor: ook op funda), die in werkelijkheid niet te koop staan, maar wel bezichtigd kunnen worden? Wat dan als er een bod wordt gedaan?quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:24 schreef freak1 het volgende:
als de makelaar dat wil spelen zou het vele malen logischer zijn dit te doen met een appartement wat in de stille verkoop dan wel niet in de verkoop staat.
Dan vraag ik me af waarom er zoveel bezichtigingen zijn die ook zo lang duren.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:24 schreef freak1 het volgende:
mijn gok zou veel meer zijn dat dit appartement in de hoogtijdagen op de markt is gegooid, er veel te veel voor wordt gevraagd, mensen voor minder geld mooie dingen kunnen kopen en dat @:dokkertje het verdomt om de prijs omlaag te gooien. er zou wel eens 20 procent vanaf moeten. aangezien hij het zelf omschrijft als een "zaak van leven en dood" zou het best wel eens kunnen dat hij tot de nek toe aan schulden zit en die prijs niet omlaag kan..
En daar ben ik totaal niet verbaasd om.quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind het een heel geloofwaardige verklaring
ik mij ook. maar tenzij we ooit nog wat van @Dokkertje horen zullen we het nooit weten..quote:Op woensdag 21 juni 2023 15:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af waarom er zoveel bezichtigingen zijn die ook zo lang duren.
yup. stille verkoop, overtollige inventaris, dat gebeurd zo vaak.quote:Op woensdag 21 juni 2023 15:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Je wilt dit spel dus spelen met een appartement dat niet in de verkoop staat? Dus makelaar heeft appartementen (stel me voor: ook op funda), die in werkelijkheid niet te koop staan, maar wel bezichtigd kunnen worden? Wat dan als er een bod wordt gedaan?
Moet je gewoon zelf ook eens proberen. De volgende keer dat je tussen de dekens duikt met mevrouw Blomke gooi je er helemaal met de pet naar. Zo slecht dat ze denkt "goh, dit was waardeloos". En de keer daarop toon je inzet en doe je weer gewoon je best. En dan achteraf even samen reflecteren of ze dat nou zoveel beter vond dan normaal.quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind het een heel geloofwaardige verklaring, die bij mij niet was opgekomen.
Mooie garp.quote:Op woensdag 21 juni 2023 05:16 schreef jaco het volgende:
[..]
Ook door die andere mensen die een huis bij hem te koop hebben staan. En uiteindelijk alleen als iemand iets koopt, dus door de kopers.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:15 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Euh wat? De makelaar wordt door TS betaald
Je hele analyse deel ik hoor, alleen dit stukje nietquote:Op dinsdag 20 juni 2023 17:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En een geautomatiseerd werk of telecommunicatienetwerk is iets heel anders. Dat gaat over het opnemen van telefoonverkeer en dergelijk. Daar zijn andere bepalingen voor.
Maar hoe slecht een woning ervaren wordt, is afhankelijk van de prijs. Als TS een realistische vraagprijs zou hebben, dan zou deze woning zich niet lenen voor een psychologisch spelletje.quote:Op woensdag 21 juni 2023 05:16 schreef jaco het volgende:
[..]
Daarom is de bepaling ook telecommunicatienetwerk of geautomatiseerd week. (Vet door mij)quote:Op woensdag 21 juni 2023 23:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hele analyse deel ik hoor, alleen dit stukje niet![]()
Telecommunicatienetwerk is enkel voor zaken die dan ook onder de telecomwet vallen, geen diensten als skype etc (over the top dienstverlening). Verder is een telecomnetwerk ook gewoon een geautomatiseerd werk, alleen zijn er nogal wat verzwaringen als je de core business er van aantast.
Mwoah 🤣quote:Op woensdag 21 juni 2023 23:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daarom is de bepaling ook telecommunicatienetwerk of geautomatiseerd week. (Vet door mij)
Ik ga er vanuit dat als een makelaar een appartement voor de contrast-bias truc gebruikt, deze er vanuit gaat dat het apartement hoe dan ook niet verkocht gaat worden, vanwege de slechte staat. Dus hij geeft een courtage op die er waarschijnlijk toch al niet in zat.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:24 schreef freak1 het volgende:
[..]
nu zorgt de makelaar ervoor dat een appartement waar hij/zij nog courtage voor moet vangen een slechte naam krijgt, en hij naar die courtage kan fluiten. ik vind het gewoon verre van aannemelijk.
Ik vind dit juist minder aannemelijk op basis van onze (beperkte) informatie. In dit scenario weet @Dokkertje immers wat de reden is van het uitblijven van biedingen. Deze feedback moet hij al vroeg in het proces hebben gekregen van zijn makelaar. Er is geen enkele reden om in reaktie daarop een plan te smeden om de makelaar af te luisteren. Hooguit is hij in ontkenning dat de vraagprijs te hoog is en wil hij van de makelaar af, maar @Dokkertje geeft zelf al aan dat illegaal opgenomen gesprekken niet als valide argument kunnen dienen om de makelaar te confronteren.quote:mijn gok zou veel meer zijn dat dit appartement in de hoogtijdagen op de markt is gegooid, er veel te veel voor wordt gevraagd, mensen voor minder geld mooie dingen kunnen kopen en dat @:dokkertje het verdomt om de prijs omlaag te gooien. er zou wel eens 20 procent vanaf moeten. aangezien hij het zelf omschrijft als een "zaak van leven en dood" zou het best wel eens kunnen dat hij tot de nek toe aan schulden zit en die prijs niet omlaag kan..
Ik weet wel zeker dat het bestaat, maar jouw woning leent zich hier alleen voor als je teveel vraagt.quote:Op donderdag 22 juni 2023 05:51 schreef jaco het volgende:
Nog even voor de mensen die niet geloven dat de contrast-bias verkoop truc bestaat. Ik kan me dat voorstellen omdat de truc als bijzonder onethisch opgevat kan worden. Ten eerste staat de makelaardij niet bekend vanwege haar hoogstaande morele waarden. De truc is uiteraard niet alom gepubliceerd, maar deze (aankoop) makelaar beschrijft het hier.
Goh, wat origineel gevonden.....quote:Op woensdag 21 juni 2023 22:41 schreef probeer het volgende:
[..]
Moet je gewoon zelf ook eens proberen. De volgende keer dat je tussen de dekens duikt met mevrouw Blomke gooi je er helemaal met de pet naar. Zo slecht dat ze denkt "goh, dit was waardeloos". En de keer daarop toon je inzet en doe je weer gewoon je best. En dan achteraf even samen reflecteren of ze dat nou zoveel beter vond dan normaal.
En wat als hij een investeerder kent die het appartement graag goedkoop wil kopen? Daar zal dan ook winst voor hem inzitten. Dat is trouwens het enige (fictieve) scenario dat ik zo kan bedenken waar de makelaar een slag kan slaan uit het feit dat hij deze woning niet/goedkoop van de hand doet.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:24 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik blijf dat bijzonder vergezocht vinden.
prima dat @:blomke tevreden is dat dit een goede reden vind, maar zolang we maar niets horen van @:dokkertje blijft het koffiedik kijken.
mbt je redenatie, ik ben het zeker met je eens dat contrast bias door makelaars gebruikt kan worden. maarrrr, het is in zijn eigen poten schieten als hij dat doet met een appartement dat in zijn portfolio zit en op zijn naam staat. als de makelaar dat wil spelen zou het vele malen logischer zijn dit te doen met een appartement wat in de stille verkoop dan wel niet in de verkoop staat. nu zorgt de makelaar ervoor dat een appartement waar hij/zij nog courtage voor moet vangen een slechte naam krijgt, en hij naar die courtage kan fluiten.
ik vind het gewoon verre van aannemelijk.
mijn gok zou veel meer zijn dat dit appartement in de hoogtijdagen op de markt is gegooid, er veel te veel voor wordt gevraagd, mensen voor minder geld mooie dingen kunnen kopen en dat @:dokkertje het verdomt om de prijs omlaag te gooien. er zou wel eens 20 procent vanaf moeten. aangezien hij het zelf omschrijft als een "zaak van leven en dood" zou het best wel eens kunnen dat hij tot de nek toe aan schulden zit en die prijs niet omlaag kan..
Hoe dan? Als potentiële koper bepaal je toch gewoon ook zelf welke woningen je wil bezichtigen en welke niet? Een makelaar gaat dit voor mij echt niet bepalenquote:Op woensdag 21 juni 2023 05:16 schreef jaco het volgende:
[..]
Daarbij gaat het er dan om dat een makelaar ingeschakeld is als aankoopmakelaar, dus daarvoor zal de makelaar een huis gebruiken dat niet in zijn/haar eigen bestand zit om vervolgens een huis aan te prijzen dat dat wel zit.quote:Op donderdag 22 juni 2023 06:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat het bestaat, maar jouw woning leent zich hier alleen voor als je teveel vraagt.
Ja, grotendeels wel. Je hebt wel mensen die er niet doorheen kunnen kijken. Maar een woning die helemaal in orde 400k waard zou zijn, maar waar voor 100k aan vertimmerd moet worden om die weer op die waarde te krijgen, moet je natuurlijk niet voor 425k in de verkoop zetten.quote:Op woensdag 21 juni 2023 23:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maar hoe slecht een woning ervaren wordt, is afhankelijk van de prijs. Als TS een realistische vraagprijs zou hebben, dan zou deze woning zich niet lenen voor een psychologisch spelletje.
Echt hèquote:Op donderdag 22 juni 2023 08:53 schreef MissLeDuq het volgende:
[..]
Hoe dan? Als potentiële koper bepaal je toch gewoon ook zelf welke woningen je wil bezichtigen en welke niet? Een makelaar gaat dit voor mij echt niet bepalen
sssstttquote:Op donderdag 22 juni 2023 09:55 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Echt hè
"Hallo, ik heb huis A gezien op Funda en wil graag een bezichtiging inplannen"
-"Dat kan, maar dan gaan we eerst langs huis B en C voor een bezichtiging"
"Ben je niet goed ofzo?"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |