Wat wil je ermee bereiken? Je kan 'm niet met de opnames confronteren, je kan hooguit je conclusies voor jezelf trekken.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:10 schreef Dokkertje het volgende:
Ons appartement staat al bijna een jaar te koop. We hebben inmiddels redenen om aan te nemen dat onze makelaar zich niet volledig voor ons inzet (een videodeurbel geeft bij het weggaan van geïnteresseerde kopers en makelaar soms al goede inzichten en er zijn enkele uitspraken niet in de haak).
Nu heb ik vrijdag weer een bezichtiging en wil ik weleens weten hoe hij ons appartement aanprijst en verkoopt. Ook of hij niet ondertussen andere huizen/appartementen uit zijn portefeuille aanprijst boven die van ons.
Ik wil die bezichtiging dus opnemen (alleen geluid). Hoe zit dit puur juridisch? Ik zoek eigenlijk ook tips hoe ik dit het beste kan doen.. zijn er bepaalde apps die bijvoorbeeld op mijn laptop kan laten draaien zonder dat opgemerkt wordt dat dit gebeurt? Andere tips zijn ook welkom.
Andere situatie, want dan doe je het niet heimelijk en in je eigen huis. Dat is een expliciete uitzondering in de wet.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 12:25 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb camera's in huis, en dat had ik ook in mijn vorige huis, dus toen dat vorige huis werd verkocht kon ik gewoon live mee kijken. Er was dan wel duidelijk zichtbaar aan de voordeur dat er 24/7 gefilmd wordt (niet opgenomen), dus ik heb gewoon live mee gekeken toen. Kraaide geen haan naar
Dat is waar. Al hoéf ik niet mee te kijken natuurlijk, maar de camera's stonden niét verborgen opgesteld en ik meldde ook dat er 24/7 werd gefilmd en opgenomen. Nou ja, dat stond op de sticker, maar de realiteit was dat alleen de buitencamera's opnamen en die opnamen bleven nog geen maand staan want dan werden ze weer overschreven.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 13:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Andere situatie, want dan doe je het niet heimelijk en in je eigen huis. Dat is een expliciete uitzondering in de wet.
Wellicht goed om je eens te verdiepen in de AVG.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 13:52 schreef blomke het volgende:
Mag je ook niet (audio/video) opnemen in je eigen huis; dacht dat je in je eigen huis behoorlijke vrijheid had om te doen en te laten wat je wilt? Opnames van een inbreker zouden dan ook niet gebruikt mogen worden bij opsporing/veroordeling "want onrechtmatig verkregen.....).
Verbaast me hogelijk
Mijn idee: kappen met deze makelaar.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 13:54 schreef GereDathan het volgende:
Sowieso is het behoorlijk treurig als je op deze manier wil werken. Bel de makelaar gewoon of zeg dat je bij de volgende bezichtiging meeloopt.
Echt joh?quote:Op maandag 19 juni 2023 14:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Je mag in Nederland gewoon een gesprek waarin je zelf deelneemt opnemen, zonder dat de andere partij dat weet.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat die makelaar een miscalculatie heeft gedaan (lees: verkeerd ingeschat) en nu dus er iets probeert van te maken. Ten koste van TS.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 14:07 schreef freak1 het volgende:
ik wil eerst wel eens horen waarom dat kreng al zo lang in de verkoop staat. als je dat ding eenjaar in de verkoop hebt dan verwacht ik echt wel dat die makelaar al een paar keer aan de bel heeft getrokken..
en nogmaals, een makelaar heeft er niets, maar dan ook niets aan een huis lang in de verkoop te hebben. hoe eerder weg hoe beter.
Ja wel. Maar hier is sprake van de opzet op het heimelijk opnemen van de makelaar. En dat mag niet, ook niet in je eigen huis.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 13:52 schreef blomke het volgende:
Mag je ook niet (audio/video) opnemen in je eigen huis; dacht dat je in je eigen huis behoorlijke vrijheid had om te doen en te laten wat je wilt? Opnames van een inbreker zouden dan ook niet gebruikt mogen worden bij opsporing/veroordeling "want onrechtmatig verkregen.....).
Verbaast me hogelijk
maar wat is het voordeel dan van de makelaar?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 14:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan natuurlijk ook zo zijn dat die makelaar een miscalculatie heeft gedaan (lees: verkeerd ingeschat) en nu dus er iets probeert van te maken. Ten koste van TS.
Over makelaars gesproken: toen ik recent een huis verkocht, probeerde alle potentiele makelaars, al tijdens de eerste opname, vooral een Energielabel te verkopen. Om maar z.s.m. iets van courtage te kunnen scoren.
Wat de werkelijke situatie betreft: met de zeer beperkte info (we weten niet eens de prijs of het object) is de reden grotendeels gissen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:02 schreef freak1 het volgende:
[..]
maar wat is het voordeel dan van de makelaar?
dan zegt die makelaar toch gewoon tegen TS : hey, dat hebben we verkeerd ingeschat, markt is veranderd, er moet 20 procent vanaf wil je de hut verkopen.
wat is het nut dan van mensen door het huis heen sleuren om vervolgens, volgens TS, actief de boel te saboteren? waarom zou je in godesnaam actief een potentieel koper gaan saboteren bij dit object?
tenzij de makelaar denkt, fuck mijn courtage, TS is een lul en die ga ik naaien ten koste van alles kan ik me geen enkele reden voorstellen waarom die makelaar de boel zou saboteren..
Verrassing: in eigen huis mag dat prima.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:16 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
dat heet afluisteren en dat mag niet.
Als het genotificeerd staat mag dat prima.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 14:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja wel. Maar hier is sprake van de opzet op het heimelijk opnemen van de makelaar. En dat mag niet, ook niet in je eigen huis.
Gaat niet om filmen maar om heimelijk opnemen van een gesprek.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:19 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Als het genotificeerd staat mag dat prima.
Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen met een verborgen camera is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd.
Misschien stuurt ie zn stagiaire wel naar de bezichtigingen en wordt ie extra betaald per bezichtiging?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:02 schreef freak1 het volgende:
[..]
maar wat is het voordeel dan van de makelaar?
dan zegt die makelaar toch gewoon tegen TS : hey, dat hebben we verkeerd ingeschat, markt is veranderd, er moet 20 procent vanaf wil je de hut verkopen.
wat is het nut dan van mensen door het huis heen sleuren om vervolgens, volgens TS, actief de boel te saboteren? waarom zou je in godesnaam actief een potentieel koper gaan saboteren bij dit object?
tenzij de makelaar denkt, fuck mijn courtage, TS is een lul en die ga ik naaien ten koste van alles kan ik me geen enkele reden voorstellen waarom die makelaar de boel zou saboteren..
quote:Op dinsdag 20 juni 2023 01:02 schreef Inbox het volgende:
[..]
En hoe groot is de kans dat het OM hier lucht van krijgt en denkt 'die vlegel zal de bak indraaien!'
Dat maakt het niet minder strafbaar.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 04:49 schreef Inbox het volgende:
[..]
En dan lacht de politie 'm uit, of neemt de aangifte op om er vervolgens niks mee te doen.
Het zal letterlijk 0,0 aan prioriteit hebben als er verder niks gebeurd. Zelfs aangifte waarbij je wel enige prioriteit verwacht daar wordt niks mee gedaan. Iets met overbelast, te weinig personeel, te weinig opsporingscapaciteit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is overigens niet aan de politie om te seponeren maar dat terzijde.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
Hier https://www.security.nl/p(...)n+huis+verstoppen%3Fquote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gaat niet om filmen maar om heimelijk opnemen van een gesprek.
Als het is aangegeven, is het de facto al niet heimelijk meer hèquote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier staat 1 en ander toegelicht: zodra het filmen is aangegeven bij de toegang = toegestaan; lijkt me qua privacy niet dat er verschil is tussen geluid of video opnemen.
Artikel 139a lid 2 onder 2 Sr:quote:Op dinsdag 20 juni 2023 16:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier staat 1 en ander toegelicht: zodra het filmen is aangegeven bij de toegang = toegestaan; lijkt me qua privacy niet dat er verschil is tussen geluid of video opnemen.
Dus jij denkt dat als je wel beelden mag filmen, dat je dan niet mag luisteren naar een gesprek?quote:Op dinsdag 20 juni 2023 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gaat niet om filmen maar om heimelijk opnemen van een gesprek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |