abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209567499
Ons appartement staat al bijna een jaar te koop. We hebben inmiddels redenen om aan te nemen dat onze makelaar zich niet volledig voor ons inzet (een videodeurbel geeft bij het weggaan van geïnteresseerde kopers en makelaar soms al goede inzichten en er zijn enkele uitspraken niet in de haak).

Nu heb ik vrijdag weer een bezichtiging en wil ik weleens weten hoe hij ons appartement aanprijst en verkoopt. Ook of hij niet ondertussen andere huizen/appartementen uit zijn portefeuille aanprijst boven die van ons.

Ik wil die bezichtiging dus opnemen (alleen geluid). Hoe zit dit puur juridisch? Ik zoek eigenlijk ook tips hoe ik dit het beste kan doen.. zijn er bepaalde apps die bijvoorbeeld op mijn laptop kan laten draaien zonder dat opgemerkt wordt dat dit gebeurt? Andere tips zijn ook welkom.
pi_209567534
Maar andere dingen aanprijzen is toch helemaal niet zo raar?
Als iets niet geheel aan de woonwensen voldoet verwacht ik juist van een makelaar dat hij met andere opties komt.
pi_209567548
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:14 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Als iets niet geheel aan de woonwensen voldoet verwacht ik juist van een makelaar dat hij met andere opties komt.
Euh wat? De makelaar wordt door TS betaald
  maandag 19 juni 2023 @ 14:16:36 #4
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_209567559
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:10 schreef Dokkertje het volgende:
Ik wil die bezichtiging dus opnemen (alleen geluid). Hoe zit dit puur juridisch?
dat heet afluisteren en dat mag niet.
pi_209567570
quote:
Ons appartement staat al bijna een jaar te koop.
Ik zou me meer afvragen waarom het appartement blijkbaar niet in trek is.

- onrealistische vraagprijs?
- afwerking matig?
- afwerking niet neutraal genoeg?
- slecht onderhouden?
- laag energielabel?
- servicekosten / VVE te hoog?

Heb je al eens gewoon gevraagd aan de makelaar waarom hij denkt dat het nog niet verkocht is?
pi_209567583
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:16 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]
dat heet afluisteren en dat mag niet.
Klopt, je mag alleen gesprekken opnemen waar je zelf aan deelneemt.
pi_209567588
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:15 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Euh wat? De makelaar wordt door TS betaald
En heeft ook klanten die een passend huis zoeken. En werkt niet alleen voor de TS.

Stel je dit eens voor vanuit de positie van zoekende naar een huis. Dan is het heel raar als een makelaar met maar 1 optie komt.
  maandag 19 juni 2023 @ 14:18:56 #8
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209567590
Komt ie erachter? Dan heb je een probleem want mag niet

Komt ie er niet achter? Dan heb je geluk en doet ie inderdaad niet zijn best. Kan je hem gewoon dumpen onder mom van 'insert reden'.
pi_209567592
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
En heeft ook klanten die een passend huis zoeken. En werkt niet alleen voor de TS.

Stel je dit eens voor vanuit de positive van zoekende naar een huis. Dan is het heel raar als een makelaar met maar 1 optie komt.
Klopt.
Het werkt ook de andere kant op. Als een geïnteresseerde bij een andere woning is, kan de makelaar ook zeggen "ik heb nog het appartement van Dokkertje".
pi_209567600
Neem dan een andere makelaar.
pi_209567615
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt.
Het werkt ook de andere kant op. Als een geïnteresseerde bij een andere woning is, kan de makelaar ook zeggen "ik heb nog het appartement van Dokkertje".
Idd
  Redactie Frontpage maandag 19 juni 2023 @ 14:21:49 #12
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_209567622
quote:
Het gaat hier om een verkoopmakelaar, niet om aankoopbegeleiding.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_209567625
quote:
Ons appartement staat al bijna een jaar te koop.
Dan hoef je toch niet meer je makelaar stiekem af te luisteren om te weten dat het een flapdrol is? Heeft hij nooit aangegeven dat je verwachtingen niet realistisch zijn?
pi_209567647
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]

Stel je dit eens voor vanuit de positie van zoekende naar een huis. Dan is het heel raar als een makelaar met maar 1 optie komt.
Als mijn verkoopmakelaar bij de bezichtiging van mijn huis een ander huis had aangeprezen dan had hij echt een probleem gehad, hij is daar omdat hij door mij (voor heel veel geld) ingehuurd is om mijn huis te verkopen.
  maandag 19 juni 2023 @ 14:27:32 #15
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209567708
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:20 schreef Alloch87 het volgende:
Neem dan een andere makelaar.
En dit ja. Waarom moet je hem nodig afluisteren? Je vindt hem toch al kut, dus gewoon dumpen en andere zoeken.
pi_209567717
quote:
Ligt er aan. Als je daar met de verkoopmakelaar van de verkopers bent, is dat zeer zeker raar.

Als je daar met je eigen aankoopmakelaar bent, dan allerminst.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 19 juni 2023 @ 14:28:48 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209567728
Euhm

Je huis heeft dus vanaf Juni 2022 t/m Dec 2022 nul biedingen gehad?

Dan is er iets mis met de prijs, of het huis.

laat een bekende een bezichtiging plannen ...
Dum de dum
  maandag 19 juni 2023 @ 14:29:38 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209567742
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Komt ie erachter? Dan heb je een probleem want mag niet
Je mag in Nederland gewoon een gesprek waarin je zelf deelneemt opnemen, zonder dat de andere partij dat weet.
Dum de dum
  maandag 19 juni 2023 @ 14:30:32 #19
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209567756
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:29 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Je mag in Nederland gewoon een gesprek waarin je zelf deelneemt opnemen, zonder dat de andere partij dat weet.
Maar TS doet niet mee. Hij is er dan niet immers.
pi_209567760
quote:

[..]
En TS neemt niet deel aan een gesprek tussen makelaar en woningbezichtiger en mag het dus niet opnemen.
pi_209567763
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Nee, zo werkt dat dus niet. De makelaar werkt alleen voor óf de verkoper, óf de kopers. En dat gaat zelfs zo ver dat aardig wat makelaarsbureaus aangeven 'eh, wij richten ons voornamelijk op onze taak als verkoopmakelaars, dus als je een aankoopmakelaar zoekt kan je wellicht beter x of y bellen'.

Geen dubbele pet dus.

quote:
Als het de aankoopmakelaar van de kopers is, is dat inderdaad niet raar. Diens taak is het om met suggesties te komen.

Als het de verkoopmakelaar van de verkopers is, is dat zeer raar en gaat diegene zijn boekje vér te buiten. Als het een NVM makelaar is gaat diegene daar ook gezeik mee krijgen bij de NVM.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 19-06-2023 14:37:15 ]
  maandag 19 juni 2023 @ 14:31:29 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209567767
quote:

[..]
TS neemt er dus niet aan deel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_209567769
quote:
Daar heeft deze makelaar een heel duur kantoor voor. Ik betaal die makelaar, niet de bezichtiger. Ik stel mijn huis ter beschikking aan de makelaar om te verkopen en de bezichtiger om te kijken of er interesse is. Niks meer.

Als ze enige twijfel bespeuren wil ik niet dat ze zeggen "ja als je nou even geduld heb, volgende week komt er in die en die straat ook 1 van mij te koop en die heeft wel een..". Het is, zonder uit te willen wijden, een bijna leven op dood situatie geworden. Het appartement moet weg en ik krijg steeds meer signalen dat er soms gelogen wordt.

Laatst duurde de bezichtiging een uur, kwam me totaal niet uit, maar hoe langer het duurde hoe meer ik geloof kreeg. Je blijft toch niet een uur in een appartement dat je niks vindt? Dus ik zeg "nou dat duurde wel lang, goed signaal", Ja we hebben over van alles geklept, ze vonden het heel mooi, maar de klik was er niet. Bleek dat dit al het zoveelste huis van die makelaar was waar die lui zijn komen kijken.

Dus... ik wil gewoon weten wat er besproken wordt.. het gaat niet om een fiets of zo.
pi_209567789
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt.
Dat kan de makelaar zeggen ja. Hij kan ook zeggen 'de lucht is groen'. In beide gevallen zit hij fout.
pi_209567793
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:31 schreef Dokkertje het volgende:

[..]

Dus... ik wil gewoon weten wat er besproken wordt.. het gaat niet om een fiets of zo.
Als je je makelaar wil afluisteren heb je geen vertrouwen.

Als je geen vertrouwen hebt, zoek je een andere makelaar.
  maandag 19 juni 2023 @ 14:33:15 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209567799
Waarom neem je niet gewoon afscheid van deze makelaar?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 19 juni 2023 @ 14:35:37 #27
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209567836
Stockholm Syndroom maar dan met een makelaar :D
pi_209567844
Je zou natuurlijk ook een vriend of kennis kunnen vragen om een bezichtiging van je woning aan de makelaar te vragen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_209567850
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je je makelaar wil afluisteren heb je geen vertrouwen.

Als je geen vertrouwen hebt, zoek je een andere makelaar.
Voor hetzelfde geld hoor ik een fanatieke makelaar zijn uiterste best doen voor de verkoop, strijdend voor mijn levensgeluk. Dan zou dat ook een hoop rust geven. Nieuwe makelaar is weer vertraging en weer opstartkosten van rond de ¤700. Ik snap best dat ik in de rechtbank niks kan met die opnames, maar mij zou het veel kunnen leren.
pi_209567853
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:36 schreef valentijn101 het volgende:
Je zou natuurlijk ook een vriend of kennis kunnen vragen om een bezichtiging van je woning aan de makelaar te vragen.
dat is wel een goeie
pi_209567885
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:36 schreef Dokkertje het volgende:

[..]
Nieuwe makelaar is weer vertraging en weer opstartkosten van rond de ¤700.
Gezien de prijsontwikkelingen van het afgelopen jaar heeft dit je al wat meer gekost dan ¤700.

Verkeerde zuinigheid toch, misschien?
pi_209567891
quote:

[..]
dat is wel een goeie
doe dat. dat scheelt je bijzonder veel tijd.
laat een vriend een keer rondleiden en laat hem/haar een beetje voorzichtig doen en vragen stellen.

en, terug naar het topic, wat zegt je makelaar er van dat het zo lang duurt? dat het nu kut verkoopt okay, maar een jaar geleden had het, tenzij het in schubbekuttenveen staat,. in een week verkocht moeten zijn door een fatsoenlijke makelaar.. ook nu moet het, met de juiste aanprijzing, prijzing en toonbaarheid echt wel in een maandje weg zijn.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_209567932
Heb je een linkje naar funda? Ik ben wel benieuwd naar de woning.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_209567963
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:43 schreef valentijn101 het volgende:
Heb je een linkje naar funda? Ik ben wel benieuwd naar de woning.
https://www.funda.nl/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209567969
Als het huis al een jaar te koop staat, en je hebt twijfels over de makelaar, en de makelaar heeft geen goede onderbouwing waarom het nog steeds niet verkocht is (dat zou ook nu nog geen groot probleem moeten zijn), dan zie ik geen reden om die gast er niet uit te gooien.
  maandag 19 juni 2023 @ 14:46:12 #36
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209567970
Ah als TS er niet bij is mag TS niet opnemen nee.

Maar hoe kan een huis niet verkocht zijn in het laatste jaar? Iets met zoete broodjes tussen juni en dec; TS funda linkje?
Dum de dum
  maandag 19 juni 2023 @ 15:21:43 #37
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_209568305
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, je mag alleen gesprekken opnemen waar je zelf aan deelneemt.
Zelfs dat mag alleen als de andere partij er ook mee akkoord gaat
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_209568322
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 15:21 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
incorrect;
https://snkjuristen.nl/stiekem-gesprekken-opnemen-mag-dat-wel/
en dank u meneer Dood,
pi_209568361
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 15:21 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Gesprekken waar je zelf aan deelneemt mag je opnemen zonder een andere partij te informeren.

Standaard WGR "weetje" ;)
pi_209568501
quote:

[..]
Voor hetzelfde geld hoor ik een fanatieke makelaar zijn uiterste best doen voor de verkoop, strijdend voor mijn levensgeluk. Dan zou dat ook een hoop rust geven. Nieuwe makelaar is weer vertraging en weer opstartkosten van rond de ¤700. Ik snap best dat ik in de rechtbank niks kan met die opnames, maar mij zou het veel kunnen leren.
Misschien moet je je privé en zakelijke zaken niet vermengen. Een huis verkopen is een zakelijke aangelegenheid voor de makelaar. Gewoon paar bakstenen verkopen, meer is het niet.
pi_209568511
quote:
Nu heb ik vrijdag weer een bezichtiging en wil ik weleens weten hoe hij ons appartement aanprijst en verkoopt. Ook of hij niet ondertussen andere huizen/appartementen uit zijn portefeuille aanprijst boven die van ons.
Neem aan dat je dan ook uit wil sluiten dat hij jouw huis aanprijst bij andere bezichtigingen? Want dat is dan natuurlijk ook niet eerlijk ten opzichte van die mensen als ze jouw huis zouden kopen.

Een goede makelaar zal altijd zoeken naar de beste match tussen verkoper en koper. Als hij merkt dat een huis niet in de smaak valt bij mensen dan zal hij altijd kijken of hij iets anders in het bestand heeft. Dat werkt 2 kanten op.

Overigens is een makelaar er helemaal niet bij gebaat om jouw huis niet te verkopen en een ander huis wel. Elk telefoontje, bezichtiging en andere rompslomp rondom jouw huis kost hem simpelweg tijd en dus geld. Hoe eerder hij de hut kwijt is hoe beter. Pas dan gaat hij centen verdienen, dus dat is al een 2e goede reden.

Kortom, je hebt de boel niet voor elkaar. Waarschijnlijk te duur in de markt gezet.
pi_209568578
En als je zo onzeker bent over de makelaar dan neem je ofwel een andere in de arm of regel je het gewoon zelf. Niemand die je tegenhoudt om je eigen bezichtigingen te regelen.

De eerste optie kost sowieso extra geld (want: contract wat je af moet kopen).
pi_209568585
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 15:39 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Neem aan dat je dan ook uit wil sluiten dat hij jouw huis aanprijst bij andere bezichtigingen? Want dat is dan natuurlijk ook niet eerlijk ten opzichte van die mensen als ze jouw huis zouden kopen.

Een goede makelaar zal altijd zoeken naar de beste match tussen verkoper en koper. Als hij merkt dat een huis niet in de smaak valt bij mensen dan zal hij altijd kijken of hij iets anders in het bestand heeft. Dat werkt 2 kanten op.

Overigens is een makelaar er helemaal niet bij gebaat om jouw huis niet te verkopen en een ander huis wel. Elk telefoontje, bezichtiging en andere rompslomp rondom jouw huis kost hem simpelweg tijd en dus geld. Hoe eerder hij de hut kwijt is hoe beter. Pas dan gaat hij centen verdienen, dus dat is al een 2e goede reden.

Kortom, je hebt de boel niet voor elkaar. Waarschijnlijk te duur in de markt gezet.
mee eens, daarom ook de vraag aan TS;
wil je het funda linkje delen?
en...
wat zei de makelaar toen je vroeg waarom het in deze verhitte markt al een jaar in de markt staat?
en dank u meneer Dood,
pi_209569140
Vraag aan een vriend of hij contact op wilt nemen met je makelaar, en hem laten doen alsof hij interesse heeft.
pi_209569147
Laat eens een bekende een bezichting plannen? Daar is niks illegaals aan...tenzij bij iedere bezichtiging een geheimhoudings clausule getekend word.
  Moderator maandag 19 juni 2023 @ 16:48:41 #46
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209569303
Dus, volgens jou TS, gebruikt jouw makelaar jouw appartement als een soort van uitvalsbasis waar hij met potentiële kopers rondloopt, die hij dan dirigeert richting andere koop objecten, en dát is volgens jou de reden waarom jouw appartement al een jaar lang niet verkoopt?

Waarom is dat logischer dan dat jouw appartement om welke reden dan ook niet zo in trek is? Want ik zou het eerder daar zoeken dan een of andere evil makelaar die voorkomt dat jij je appartement verkoopt door mensen over te halen vooral naar andere objecten te gaan kijken.

Want je klaagt wel over die 700 euro opstartkosten, en ik weet niet wat je hypotheek is, maar dat is misschien een maand hypotheek of zelfs maar een halve maand, geen idee, maar als die 700 euro zo zwaar wegen om na een jaar(!) waarin je ook al twijfels hebt over de aanpak van de makelaar nog steeds niet te zeggen 'ik ga naar een andere makelaar', dan heb ik het gevoel dat dit niet het hele veerhaal is.

Want of je hebt geen vertrouwen in de makelaar, het appartement MOET weg maar je wil niet van makelaar wisselen want 700 euro kosten, of je hebt wel vertrouwen in je makelaar en gaat met hem het gesprek aan wat er mis gaat, want ik geloof niet dat het meest voor de hand liggende scenario de evil makelaar is die voorkomt dat jouw appartement verkoopt.

Dan zou ik het toch echt bij het appartement zelf zoeken dan wel eventuele voorwaarden die jij stelt of weet ik veel wat.

Om dan hem te gaan opnemen waar je juridisch niks aan hebt, om dan alsnóg een nieuwe makelaar te moeten gaan zoeken om je appartement verkocht te krijgen, vind ik een rare situatie, en lijkt me meer gebaseerd op emotie dan op ratio / handelen met als doel het appartement zsm kwijt te zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209569312
Wat voor appartement is het ?
Label G, in een kleine stad of dorp buiten de randstad met veel achterstallig onderhoud gaat minder hard. Die werden voorheen wel verkocht voor de hoofdprijs, nu zul je flink moeten zakken.

Ik zou een andere makelaar nemen en een bieden vanaf prijs ca 50k eronder ofzo.
  maandag 19 juni 2023 @ 16:58:44 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209569390
Welke prijsklasse praten we over? Het is redelijk bizar dat je zelfs nog geen bod gehad hebt.

Wat denk je dat verder het probleem is? Want de makelaar is zeker weten niet je (enige) probleem.

En over het algemeen is de sunk cost fallacy een erg slechte raadgever.
Je appartement is het afgelopen jaar al een veelvoud van de makelaarskosten minder waard geworden, maar gezien het al een jaar te koop staat is de kans groot dat de vraagprijs sowieso te hoog is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 19 juni 2023 @ 17:00:56 #49
408813 crew  trein2000
pi_209569415
quote:

[..]
dat is wel een goeie
En dan zou je het met toestemming van die bekende ook goed kunnen opnemen (immers dan is er toestemming van een deelnemer). Maar ik ben het ook eens met de mensen die zeggen: als het vertrouwen zo weg is. Overweeg eens een ander.
zie email 27 oktober
pi_209569615
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 14:32 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat kan de makelaar zeggen ja. Hij kan ook zeggen 'de lucht is groen'. In beide gevallen zit hij fout.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Toen ik mijn eerste woning kocht, zei ik aan het einde van een bezichtiging:"nah, dit wordt het niet, te donker en een koffieshop schuin tegenover." Waarop de makelaar zei: " maar ik heb nog een vergelijkbare woning die lichter is en in een wat nettere straat ligt." Die woning heb ik vervolgens gekocht.

De makelaar heeft daarmee zijn opdrachtgever niet benadeeld want ik had de woning duidelijk niet gekocht en een andere opdrachtgever een dienst bewezen want die woning heb ik wel gekocht.

Ik ben het met je eens dat je daar als makelaar voorzichtig mee moet zijn maar het is geen zwart/wit-verhaal dat jij er van maakt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')