Euh wat? De makelaar wordt door TS betaaldquote:Op maandag 19 juni 2023 14:14 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Maar andere dingen aanprijzen is toch helemaal niet zo raar?
Als iets niet geheel aan de woonwensen voldoet verwacht ik juist van een makelaar dat hij met andere opties komt.
dat heet afluisteren en dat mag niet.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:10 schreef Dokkertje het volgende:
Ik wil die bezichtiging dus opnemen (alleen geluid). Hoe zit dit puur juridisch?
Ik zou me meer afvragen waarom het appartement blijkbaar niet in trek is.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:10 schreef Dokkertje het volgende:
Ons appartement staat al bijna een jaar te koop.
Klopt, je mag alleen gesprekken opnemen waar je zelf aan deelneemt.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:16 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
dat heet afluisteren en dat mag niet.
En heeft ook klanten die een passend huis zoeken. En werkt niet alleen voor de TS.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:15 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Euh wat? De makelaar wordt door TS betaald
Klopt.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
En heeft ook klanten die een passend huis zoeken. En werkt niet alleen voor de TS.
Stel je dit eens voor vanuit de positive van zoekende naar een huis. Dan is het heel raar als een makelaar met maar 1 optie komt.
Iddquote:Op maandag 19 juni 2023 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
Het werkt ook de andere kant op. Als een geïnteresseerde bij een andere woning is, kan de makelaar ook zeggen "ik heb nog het appartement van Dokkertje".
Het gaat hier om een verkoopmakelaar, niet om aankoopbegeleiding.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:14 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Als iets niet geheel aan de woonwensen voldoet verwacht ik juist van een makelaar dat hij met andere opties komt.
Dan hoef je toch niet meer je makelaar stiekem af te luisteren om te weten dat het een flapdrol is? Heeft hij nooit aangegeven dat je verwachtingen niet realistisch zijn?quote:Op maandag 19 juni 2023 14:10 schreef Dokkertje het volgende:
Ons appartement staat al bijna een jaar te koop.
Als mijn verkoopmakelaar bij de bezichtiging van mijn huis een ander huis had aangeprezen dan had hij echt een probleem gehad, hij is daar omdat hij door mij (voor heel veel geld) ingehuurd is om mijn huis te verkopen.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
En heeft ook klanten die een passend huis zoeken. En werkt niet alleen voor de TS.
Stel je dit eens voor vanuit de positie van zoekende naar een huis. Dan is het heel raar als een makelaar met maar 1 optie komt.
En dit ja. Waarom moet je hem nodig afluisteren? Je vindt hem toch al kut, dus gewoon dumpen en andere zoeken.quote:
Ligt er aan. Als je daar met de verkoopmakelaar van de verkopers bent, is dat zeer zeker raar.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:14 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Je mag in Nederland gewoon een gesprek waarin je zelf deelneemt opnemen, zonder dat de andere partij dat weet.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Komt ie erachter? Dan heb je een probleem want mag niet
Maar TS doet niet mee. Hij is er dan niet immers.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Je mag in Nederland gewoon een gesprek waarin je zelf deelneemt opnemen, zonder dat de andere partij dat weet.
En TS neemt niet deel aan een gesprek tussen makelaar en woningbezichtiger en mag het dus niet opnemen.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Je mag in Nederland gewoon een gesprek waarin je zelf deelneemt opnemen, zonder dat de andere partij dat weet.
Nee, zo werkt dat dus niet. De makelaar werkt alleen voor óf de verkoper, óf de kopers. En dat gaat zelfs zo ver dat aardig wat makelaarsbureaus aangeven 'eh, wij richten ons voornamelijk op onze taak als verkoopmakelaars, dus als je een aankoopmakelaar zoekt kan je wellicht beter x of y bellen'.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Als het de aankoopmakelaar van de kopers is, is dat inderdaad niet raar. Diens taak is het om met suggesties te komen.quote:Stel je dit eens voor vanuit de positie van zoekende naar een huis. Dan is het heel raar als een makelaar met maar 1 optie komt.
TS neemt er dus niet aan deel.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Daar heeft deze makelaar een heel duur kantoor voor. Ik betaal die makelaar, niet de bezichtiger. Ik stel mijn huis ter beschikking aan de makelaar om te verkopen en de bezichtiger om te kijken of er interesse is. Niks meer.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:14 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Dat kan de makelaar zeggen ja. Hij kan ook zeggen 'de lucht is groen'. In beide gevallen zit hij fout.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
Het werkt ook de andere kant op. Als een geïnteresseerde bij een andere woning is, kan de makelaar ook zeggen "ik heb nog het appartement van Dokkertje".
Als je je makelaar wil afluisteren heb je geen vertrouwen.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:31 schreef Dokkertje het volgende:
[..]
Dus... ik wil gewoon weten wat er besproken wordt.. het gaat niet om een fiets of zo.
Voor hetzelfde geld hoor ik een fanatieke makelaar zijn uiterste best doen voor de verkoop, strijdend voor mijn levensgeluk. Dan zou dat ook een hoop rust geven. Nieuwe makelaar is weer vertraging en weer opstartkosten van rond de ¤700. Ik snap best dat ik in de rechtbank niks kan met die opnames, maar mij zou het veel kunnen leren.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je je makelaar wil afluisteren heb je geen vertrouwen.
Als je geen vertrouwen hebt, zoek je een andere makelaar.
dat is wel een goeiequote:Op maandag 19 juni 2023 14:36 schreef valentijn101 het volgende:
Je zou natuurlijk ook een vriend of kennis kunnen vragen om een bezichtiging van je woning aan de makelaar te vragen.
Gezien de prijsontwikkelingen van het afgelopen jaar heeft dit je al wat meer gekost dan ¤700.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:36 schreef Dokkertje het volgende:
[..]
Nieuwe makelaar is weer vertraging en weer opstartkosten van rond de ¤700.
doe dat. dat scheelt je bijzonder veel tijd.quote:
https://www.funda.nl/quote:Op maandag 19 juni 2023 14:43 schreef valentijn101 het volgende:
Heb je een linkje naar funda? Ik ben wel benieuwd naar de woning.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelfs dat mag alleen als de andere partij er ook mee akkoord gaatquote:Op maandag 19 juni 2023 14:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, je mag alleen gesprekken opnemen waar je zelf aan deelneemt.
incorrect;quote:Op maandag 19 juni 2023 15:21 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Zelfs dat mag alleen als de andere partij er ook mee akkoord gaat
Gesprekken waar je zelf aan deelneemt mag je opnemen zonder een andere partij te informeren.quote:Op maandag 19 juni 2023 15:21 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Zelfs dat mag alleen als de andere partij er ook mee akkoord gaat
Misschien moet je je privé en zakelijke zaken niet vermengen. Een huis verkopen is een zakelijke aangelegenheid voor de makelaar. Gewoon paar bakstenen verkopen, meer is het niet.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:36 schreef Dokkertje het volgende:
[..]
Voor hetzelfde geld hoor ik een fanatieke makelaar zijn uiterste best doen voor de verkoop, strijdend voor mijn levensgeluk. Dan zou dat ook een hoop rust geven. Nieuwe makelaar is weer vertraging en weer opstartkosten van rond de ¤700. Ik snap best dat ik in de rechtbank niks kan met die opnames, maar mij zou het veel kunnen leren.
Neem aan dat je dan ook uit wil sluiten dat hij jouw huis aanprijst bij andere bezichtigingen? Want dat is dan natuurlijk ook niet eerlijk ten opzichte van die mensen als ze jouw huis zouden kopen.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:10 schreef Dokkertje het volgende:
Nu heb ik vrijdag weer een bezichtiging en wil ik weleens weten hoe hij ons appartement aanprijst en verkoopt. Ook of hij niet ondertussen andere huizen/appartementen uit zijn portefeuille aanprijst boven die van ons.
mee eens, daarom ook de vraag aan TS;quote:Op maandag 19 juni 2023 15:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Neem aan dat je dan ook uit wil sluiten dat hij jouw huis aanprijst bij andere bezichtigingen? Want dat is dan natuurlijk ook niet eerlijk ten opzichte van die mensen als ze jouw huis zouden kopen.
Een goede makelaar zal altijd zoeken naar de beste match tussen verkoper en koper. Als hij merkt dat een huis niet in de smaak valt bij mensen dan zal hij altijd kijken of hij iets anders in het bestand heeft. Dat werkt 2 kanten op.
Overigens is een makelaar er helemaal niet bij gebaat om jouw huis niet te verkopen en een ander huis wel. Elk telefoontje, bezichtiging en andere rompslomp rondom jouw huis kost hem simpelweg tijd en dus geld. Hoe eerder hij de hut kwijt is hoe beter. Pas dan gaat hij centen verdienen, dus dat is al een 2e goede reden.
Kortom, je hebt de boel niet voor elkaar. Waarschijnlijk te duur in de markt gezet.
En dan zou je het met toestemming van die bekende ook goed kunnen opnemen (immers dan is er toestemming van een deelnemer). Maar ik ben het ook eens met de mensen die zeggen: als het vertrouwen zo weg is. Overweeg eens een ander.quote:
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Toen ik mijn eerste woning kocht, zei ik aan het einde van een bezichtiging:"nah, dit wordt het niet, te donker en een koffieshop schuin tegenover." Waarop de makelaar zei: " maar ik heb nog een vergelijkbare woning die lichter is en in een wat nettere straat ligt." Die woning heb ik vervolgens gekocht.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat kan de makelaar zeggen ja. Hij kan ook zeggen 'de lucht is groen'. In beide gevallen zit hij fout.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |