abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209466119
https://www.telegraaf.nl/(...)sjes-terecht-of-niet

Als je meer dan 30 transacties doet óf meer dan ¤2000 per jaar omzet door verkopen op digitale platformen zoals Vinted en Marktplaats, dan zijn de platformen door nieuwe richtlijnen in Europa vanaf 1 januari 2023 verplicht dit aan de Belastingdienst te melden. Vind jij belasting betalen over verkoop tweedehandsjes terecht of niet?

“De overheid wil zicht hebben op wie, wat doet,” vertelt Fiscalist Cor Overduin van Grant Thornton aan De Telegraaf. “Waar ligt de grens tussen particuliere en professionele verhuur, als iemand meerdere huizen op Airbnb verhuurt?” Toch snapt hij de frustratie en onzekerheid bij de hobbyverkopers op digitale platforms: “De meeste mensen gebruiken de platforms niet als onderneming, maar verkopen gewoon spullen die door henzelf gebruikt zijn.”

Dat de Belastingdienst tijd gaat besteden aan vrouwen die graag shoppen of wisselen van kleding is toch waanzin?”, zegt een lezeres van de Telegraaf. “Ik verkoop best veel kleding online, dus het zou zo maar kunnen dat de Belastingdienst mijn verkopen als ’handel’ beschouwt.”

Ook vindt de lezeres dat belasting op tweedehandsjes een wegwerpmaatschappij aanmoedigt. “Daarom is het van belang dat de overheid de drempels voor ’tweedehands’ zo laag mogelijk houdt,” zegt een woordvoerder van Marktplaats aan de Telegraaf. “Daar hoort een heldere voorlichting bij over wanneer opbrengsten uit tweedehandsverkoop volgens de Belastingdienst onder de inkomstenbelasting of btw vallen.”

Ben je hobbyist? Dan heb je wellicht geluk. De belasting die je moet betalen over je verkopen is afhankelijk ’van de feiten en omstandigheden’. Wie de activiteiten alleen hobbymatig doet, neemt geen deel aan het economisch verkeer en hoeft geen btw of inkomstenbelasting te betalen. Maar wie winst maakt uit de verkoop van onlinegoederen of diensten, is mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.” Op de site van de Belastingdienst is informatie te vinden over wanneer iemand als ondernemer of hobbyist gezien wordt.

Geweldig dat EU toch.
Daar hebben we gezellig allemaal ja op gezegt voor de wetten van de eu.

(Volgens mij had ik nee gezegt net als de rest van de bevolking?

Ik zie nog gebeuren dat je belasting moet gaan betalen als je auto verkoopt.
Geweldig belasting betalen op goederen waar al belasting is voor betaalt.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2023 19:33:02 ]
pi_209466235
Ik koop en verkoop best veel op marktplaats en vinted. Gewoon als hobby. Hoort ook het kopen bij de 30 transacties want daar zit zeker al aan.
pi_209466261
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
De overheid wil zicht hebben op wie, wat doet
:{w
pi_209466274
Rupsje nooit genoeg.
pi_209466292
je doet een poging om er een eu zeik topic van te maken.

Maar ten eerste richtlijnen zijn geen wetten.

Ten tweede als overheid hier zicht op wil krijgen dan gaat dit gebeuren.

ten 3e is het logischer om dit binnen de eu in een richtlijn op te stellen. want ik kan ook gewoon alles via amazon.de verkopen of speuders.be etc. want die vrijheid hebben wij.

Wil je nu dat wij niet de vrijheid hebben om in duitsland te handelen of is dat alleen voor de elite of overheidsfunstionaris toegestaan om te handelen met het buitenland?

Of vind je het prima als 5 2e hands auto koop per week en weer 2e hands door verkoop, "want bevalt me niet die auto, maar heb telkens gelukje! Ik pak minimaal 900 euro op een auto" ?
pi_209466314
quote:
Dat de Belastingdienst tijd gaat besteden aan vrouwen die graag shoppen of wisselen van kleding is toch waanzin?”, zegt een lezeres van de Telegraaf.
Alsof vrouwen die shoppen of graag wisselen van kleding nu geen belasting betalen. :')

Iedereen die niet meer met zijn hobby bezig is, maar serieus winst maakt, moet al belasting betalen. Het enige probleem is de ietwat arbitraire grens, want 30 transacties of 2000 euro is natuurlijk nog steeds klein bier.

Onderstaand stukje is wat dat betreft beter:
quote:
Ben je hobbyist? Dan heb je wellicht geluk. De belasting die je moet betalen over je verkopen is afhankelijk ’van de feiten en omstandigheden’. Wie de activiteiten alleen hobbymatig doet, neemt geen deel aan het economisch verkeer en hoeft geen btw of inkomstenbelasting te betalen. Maar wie winst maakt uit de verkoop van onlinegoederen of diensten, is mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.” Op de site van de Belastingdienst is informatie te vinden over wanneer iemand als ondernemer of hobbyist gezien wordt.
pi_209466318
Sommige maken er wel misbruik van, zoals hier verderop met een hondenfokker die toch snel 20k per jaar haalt.
pi_209466332
De oplossing:

- maak meerdere Marktplaats accounts aan
- regel betalingen buiten het platform om
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:22:18 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209466359
Laat ze zich druk maken om belangrijke zaken.
pi_209466370
Hier gaan scammers gretig gebruik van maken schiet me net te binnen. Op marktplaats kan je gebruik maken van kopersbescherming en/of een betaalverzoek via het platform zelf versturen. Dat geeft meer vertrouwen en ik las dat het oplichtingen erg veel had doen afnemen. Ik geloof iets van 70%. Dat is voor scammers een behoorlijke drempel dus. Een koper die geen betaalverzoek wil sturen is gelijk een rode vlag. Ik heb er met veel te maken gehad. Dan kan je of via een tikkie betalen, wat uiteraard nep is, of naar een bankrekening in Litouwen.

Ik zie het al voor me dat eerlijke verkopers geen gebruik meer gaan willen maken van betaalverzoeken via marktplaats om de fiscus te omzeilen.
Voor oplichters een mooie smoes om niets vermoedende kopers via andere kanalen te laten betalen met alle gevolgen van dien.
Een heel slecht plan dus.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:24:17 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209466388
Dat gaan de Desire's die een handeltje in kinderkleding hebben niet leuk vinden. _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209466453
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
De oplossing:

Je kunt zoveel accounts aanmaken als je wil maar zodra je dat koppelt aan het betaalplatform van marktplaats zijn ze aan jou te herleiden.
Je tweede punt is voer voor de vele actieve oplichters op marktplaats die het liefst direct na eerste bericht kopers proberen te lokken om buiten markplaats zaken te doen.
pi_209466460
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:23 schreef Moederenkind het volgende:
Hier gaan scammers gretig gebruik van maken schiet me net te binnen. Op marktplaats kan je gebruik maken van kopersbescherming en/of een betaalverzoek via het platform zelf versturen. Dat geeft meer vertrouwen en ik las dat het oplichtingen erg veel had doen afnemen. Ik geloof iets van 70%. Dat is voor scammers een behoorlijke drempel dus. Een koper die geen betaalverzoek wil sturen is gelijk een rode vlag. Ik heb er met veel te maken gehad. Dan kan je of via een tikkie betalen, wat uiteraard nep is, of naar een bankrekening in Litouwen.

Ik zie het al voor me dat eerlijke verkopers geen gebruik meer gaan willen maken van betaalverzoeken via marktplaats om de fiscus te omzeilen.
Voor oplichters een mooie smoes om niets vermoedende kopers via andere kanalen te laten betalen met alle gevolgen van dien.
Overigens heb ik al regelmatig zaken gedaan met verkopers die een linkje sturen ipv zo'n betaalverzoek.
Maar dat zijn allemaal hobbyisten die oude computerparts verkopen en daar ben ik nog nooit mee opgelicht.
pi_209466482
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:28 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Je kunt zoveel accounts aanmaken als je wil maar zodra je dat koppelt aan het betaalplatform van marktplaats zijn ze aan jou te herleiden.
Je tweede punt is voer voor de vele actieve oplichters op marktplaats die het liefst direct na eerste bericht kopers proberen te lokken om buiten markplaats zaken te doen.
Het 2e kan uiteraard niet zonder het eerste.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209466497
quote:

Als particulier verkoop je niet iedere week een auto met winst, dus daar gaat dit helemaal niet om. Het wordt anders als jij iedere week een auto koopt/verkoopt en daarmee een extra inkomstenbron genereert. Dat ben je gewoon een handelaar en heeft het niks meer met particuliere verkoop te maken. Niks mis mee als dat in de gaten gehouden wordt en daar netjes belasting over afgedragen wordt.
pi_209466527
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Overigens heb ik al regelmatig zaken gedaan met verkopers die een linkje sturen ipv zo'n betaalverzoek.
Maar dat zijn allemaal hobbyisten die oude computerparts verkopen en daar ben ik nog nooit mee opgelicht.
Ik heb ook weleens met bankoverschrijving betaald obv vertrouwen. Maar het neemt niet weg dat verreweg de meeste oplichters met neppe betaalverzoeken/links/tikkies te werk gaan. Als je geen risico wil nemen regel je dat ze via marktplaats een betaalverzoek sturen eventueel met kopersbescherming.
Daarbij moet ik het wel zeggen dat ik een beetje een dure hobby heb dus vaak gaat het om bedragen van een paar honderd
pi_209466563
Dus het gaat alleen om producten die met winst zijn verkocht? Hoe willen ze dat controleren?
ROBODEMONS..................|:(
pi_209466722
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:36 schreef Morrigan het volgende:
Dus het gaat alleen om producten die met winst zijn verkocht? Hoe willen ze dat controleren?
Nee, het gaat om omzet.
PWBF
pi_209466785
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:15 schreef Korenfok het volgende:
je doet een poging om er een eu zeik topic van te maken.

Ten tweede als overheid hier zicht op wil krijgen dan gaat dit gebeuren.

ten 3e is het logischer om dit binnen de eu in een richtlijn op te stellen. want ik kan ook gewoon alles via amazon.de verkopen of speuders.be etc. want die vrijheid hebben wij.

Wil je nu dat wij niet de vrijheid hebben om in duitsland te handelen of is dat alleen voor de elite of overheidsfunstionaris toegestaan om te handelen met het buitenland?

Of vind je het prima als 5 2e hands auto koop per week en weer 2e hands door verkoop, "want bevalt me niet die auto, maar heb telkens gelukje! Ik pak minimaal 900 euro op een auto" ?
Richtlijn zijn geen wetten?
Heb jij het even mis zeg.

Een richtlijn van de Europese Unie is een Europese wet die juridisch bindend is en boven de wetten van de afzonderlijke lidstaten staat. Iedere lidstaat moet de fundamentele eisen die in een Europese richtlijn vermeld worden opnemen in de nationale wetgeving. Daarmee is de toepassing van een richtlijn verplicht

Bron.

https://www.atgdocumentat(...)chtlijnen-en-normen/

Waarom denk je dat we nu met die co2 probleem zitten ?
Dat was ook een richtlijn
pi_209466830
quote:
De oplossing:

En geef aan dat je het item niet verkocht hebt op marktplaats.
pi_209466852
In de praktijk zal het criterium waarschijnlijk 'van bedrijfsmatige omvang' zijn. Eigenlijk verandert er dus niets, want nu moet je dat in een dergelijke situatie ook al doorgeven.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:58:05 #22
396386 sturmpie
for night & nature
pi_209466856
belasting voor particulieren op gebruikte/tweedehands goederen is waanzin/onzin, totaal gek.

kringloopwinkels en tweedehandswinkels zijn ondernemingen, die betalen doorgaans wel omzetbelasting.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_209466950
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:58 schreef sturmpie het volgende:
belasting voor particulieren op gebruikte/tweedehands goederen is waanzin/onzin, totaal gek.
Dat is dan ook helemaal niet de strekking van het verhaal. Dit is allemaal niks nieuws, het enige verschil is dat een Marktplaats of een Vinted nu een meldingsplicht heeft. Het moeten betalen van belasting in bepaalde situaties is al langer zo, dat is niet veranderd.
pi_209466976
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:54 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Een richtlijn van de Europese Unie is een Europese wet die juridisch bindend is en boven de wetten van de afzonderlijke lidstaten staat. Iedere lidstaat moet de fundamentele eisen die in een Europese richtlijn vermeld worden opnemen in de nationale wetgeving. Daarmee is de toepassing van een richtlijn verplicht

Bron.

Omdat meerderheid van de nederlandse burgers vinden dat wij een stickstof probleem hebben en dat beste in een eu verband aangewerkt kan worden en sterker nog denk dat meeste voorstanders liever op vn niveau dit zouden aanpakken.

Maar je negeert mijn verdere vragen; wat is er op tegen, is toch logisch om dit via EU te regelen of wil je dat enderland met 30 landen afzonderlijk afspraken maakt en die 30 landen afzonderlijk afspraken maakt over hoe om te gaan met nederlandse 2e hands verkopers over platformen wie daar actief zijn?
pi_209467016
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:06 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Omdat meerderheid van de nederlandse burgers vinden dat wij een stickstof probleem hebben en dat beste in een eu verband aangewerkt kan worden en sterker nog denk dat meeste voorstanders liever op vn niveau dit zouden aanpakken.

Maar je negeert mijn verdere vragen; wat is er op tegen, is toch logisch om dit via EU te regelen of wil je dat enderland met 30 landen afzonderlijk afspraken maakt en die 30 landen afzonderlijk afspraken maakt over hoe om te gaan met nederlandse 2e hands verkopers over platformen wie daar actief zijn?
Andere landen hebben geen zak er mee te maken .
Belastingen zijn een interne afhandeling in de staat der Nederlanden.
Niet voor de eu .
pi_209467025
Nou ze zijn best duidelijk over vanaf welk moment er belasting moet worden betaald, namelijk 30 transacties of 2000¤. Ik vermoed dat bij het bereiken van die grens altijd bericht krijgt van de fiscus dat je belasting moet betalen en dat de bewijslast vervolgens bij jou ligt om aan te tonen dat je geen winst gemaakt hebt of een een handelaar bent.
pi_209467038
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:15 schreef Korenfok het volgende:

Nee, richtlijnen. Staan boven de Nederlandse wet. Dus ik weet niet wat je bedoelde, maar ik vermoed dat je de plank enorm misslaat hier.
pi_209467044
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:08 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Niet voor de eu .
Btw=Europese richtlijn
pi_209467195
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:08 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Niet voor de eu .
we heeft het over belasting afhandeling?

Dit gaat over inzicht mogen krijgen over economische handelingen binnen de landgrenzen.

Jantje (NL) zet eenscooter te koop op meerdere sites, maar ook op piaza comput (Fictieve italiaanse site), Hansjz (Uit Slovenie) doet een goed bod want wil heel graag die specifieke scooter hebben, en biedt 4000 euro meer dan wat jantje er ooit voor betaalt heeft. jantje is toevallig op vakantie in Oosterijk en heeft altijd scooter mee voor de boodschappen. Hansjz is toevallig met zijn gezin in oosterijk op familie bezoek. De scooter wordt verkocht, in oosterijk. Jant verkoopt op zelfde manier 3 maanden later nog een scooter aan Hugo (Fr) (+3000) tijdens zijn vakantie in Italie via amazon.de, en verkoopt nog een fiets via de plaatselijke supermarkt in spanje, voor 500+ aan Igmar uit Zweden.

Dus voor welk land is dit nu een interne aangelegenheid? Want blijkbaar vinden hebben lidstaten dat ze niet voldoende zicht hebben op deze schaduwmarkt of wil je dit verbieden?
pi_209467237
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:22 schreef Korenfok het volgende:

[..]
we heeft het over belasting afhandeling?

Dit gaat over inzicht mogen krijgen over economische handelingen binnen de landgrenzen.

Jantje (NL) zet eenscooter te koop op meerdere sites, maar ook op piaza comput (Fictieve italiaanse site), Hansjz (Uit Slovenie) doet een goed bod want wil heel graag die specifieke scooter hebben, en biedt 4000 euro meer dan wat jantje er ooit voor betaalt heeft. jantje is toevallig op vakantie in Oosterijk en heeft altijd scooter mee voor de boodschappen. Hansjz is toevallig met zijn gezin in oosterijk op familie bezoek. De scooter wordt verkocht, in oosterijk. Jant verkoopt op zelfde manier 3 maanden later nog een scooter aan Hugo (Fr) (+3000) tijdens zijn vakantie in Italie via amazon.de, en verkoopt nog een fiets via de plaatselijke supermarkt in spanje, voor 500+ aan Igmar uit Zweden.

Dus voor welk land is dit nu een interne aangelegenheid? Want blijkbaar vinden hebben lidstaten dat ze niet voldoende zicht hebben op deze schaduwmarkt of wil je dit verbieden?
Ja.
Bedrijven versus burgers zijn totaal anderen dingen

En we hadden toch open landen en grensen.

Wel dat is gestopt op het moment dat Nederland besloten heeft dat misgelopen btw als uit een anderen eu land bestelt.
Dat je dat verschil toch moet betalen.
En loopt nu helemaal mis met deze onzin

Laten we eerlijk zijn .
Europa is mislukt en nu proberen ze barsten en gaten te vullen.
pi_209467273
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, richtlijnen. Staan boven de Nederlandse wet. Dus ik weet niet wat je bedoelde, maar ik vermoed dat je de plank enorm misslaat hier.
een richtliujn is geen dictaat maar heeft altijd ruimte tOt vertaling eigen situatie. en nederland is akkoord met de rechtlijn anders wordt het geen richtlijn.

Weet je hoe onze vertegenwoordiging eruit ziet binnen de eu en hoe de fracties en de nederlandse vertegenwoordigers gestemd hebben voor deze richtlijnen? Als zij het anders doen waar jij op gestemd hebt, moet je ze mailen.
pi_209467331
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:26 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ja.
Bedrijven versus burgers zijn totaal anderen dingen

En we hadden toch open landen en grensen.

Wel dat is gestopt op het moment dat Nederland besloten heeft dat misgelopen btw als uit een anderen eu land bestelt.
Dat je dat verschil toch moet betalen.
En loopt nu helemaal mis met deze onzin

Laten we eerlijk zijn .
Europa is mislukt en nu proberen ze barsten en gaten te vullen.
Wat?

Je moet dit even uitleggen, ik zit niet in de anti eu kamp, dus snap alle stappen niet. maar je vind dus dat nederland meer moet doen conformeren aan de eu voordelen en minder aan eigen belasting regels? Dan zou ik meer pro eu koers gaan of wil je mijn vrijheid afnemen om gewoon te handleen, contacten aan te gaan met mensen in de eu?

Maar er is geen verschil tussen bedrijven en personen, het verschil zit hem in het totaal van de winsten en transacties.

Waarom wilt je mijn vrijheden afpakken?
pi_209467475
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:29 schreef Korenfok het volgende:

[..]
een richtliujn is geen dictaat maar heeft altijd ruimte tOt vertaling eigen situatie. en nederland is akkoord met de rechtlijn anders wordt het geen richtlijn.

Weet je hoe onze vertegenwoordiging eruit ziet binnen de eu en hoe de fracties en de nederlandse vertegenwoordigers gestemd hebben voor deze richtlijnen? Als zij het anders doen waar jij op gestemd hebt, moet je ze mailen.
Er is echt niet altijd ruimte. Een groot deel van de 6e richtlijn (omzetbelasting) b.v. Is dwingend.

En ik heb alle hoop al verloren dat de EU democratisch zal worden.
pi_209467533
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er is echt niet altijd ruimte. Een groot deel van de 6e richtlijn (omzetbelasting) b.v. Is dwingend.

En ik heb alle hoop al verloren dat de EU democratisch zal worden.
Eu is democratisch genoeg voor unie, waarin landen soeverein willen blijven maar wel een open markt willen waar economie makkelijk te bedrijven is. dwingend is niet wet. Nederland hoeft niet te volgen of kan vetoen tot het naar de zin is.

Alle niet democratische aspexten zijn waarschijnlijk:

niet zelf de moeite nemen het uit te zoeken.
oneens zijn met compromis of beleid
en tegen elk voorstel om het democratischer te maken, ben je op tegen want je bent tegen de eu.

Iets zegt me dat je nederland ook niet democratisch genoeg vind in zijn beleid.
pi_209467581
dat werd eens tijd. Inkomen is inkomen en ook hobbymatig werk moet belast worden. In ieder geval zal er BTW moeten worden geheven hopelijk.

Mocht je het belangrijk vinden dat er geen wegwerpmaatschappij komt dan kan je het altijd weggeven.

[ Bericht 13% gewijzigd door sjorsie1982 op 10-06-2023 19:59:11 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209468072
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:50 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Eu is democratisch genoeg voor unie, waarin landen soeverein willen blijven maar wel een open markt willen waar economie makkelijk te bedrijven is. dwingend is niet wet. Nederland hoeft niet te volgen of kan vetoen tot het naar de zin is.

Alle niet democratische aspexten zijn waarschijnlijk:

niet zelf de moeite nemen het uit te zoeken.
oneens zijn met compromis of beleid
en tegen elk voorstel om het democratischer te maken, ben je op tegen want je bent tegen de eu.

Iets zegt me dat je nederland ook niet democratisch genoeg vind in zijn beleid.
Heeft niets met beleid an sich te maken, maar met dat de tweede en eerste kamer hun taken zeer geregeld niet meer serieus nemen, de overheid niet meer transparant is en actief zich verzet tegen openbaarheid van bestuur, we hebben een aantal keer een referendum gehad en dat werd dan volledig genegeerd als de uitslag niet beviel, recent nog dat de tweede kamer aangaf het ergens niet mee eens te zijn tav de EU en de staatssecretaris dezelfde week nog haar poot eronder heeft gezet bij de EU, waardoor de tweede kamer die daarover gaat en toevallig een keer wel haar taak serieus nam gewoon buitenspel kwam te staan, enz. enz.

Democratie is vervangen door vriendjeskapitalisme. Ook weer zoiets vreselijks wat we vanuit de VS overgenomen hebben.

Prima als jij het niet ziet of niet wil zien. Maar met beleidskeuzes heeft het weinig te maken. Ik heb lang genoeg in de politiek gezeten om heel goed te kunnen accepteren dat zaken niet altijd zo lopen als je wil.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 20:27:25 #37
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209468079
quote:
De oplossing:

Tja en hoe doe je dat met bank(rekening)nummers die uiteindelijk (in)direct te koppelen zijn..... en MP zal ongetwijfeld verantwoordelijk worden gesteld als dingen misbruikt (kunnen) worden.

Verder (niet zo) mooi hoe een dealtje toch weer in het vizier komt van onze overheid die het zo goed lijkt te verzieken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 10 juni 2023 @ 20:29:25 #38
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209468110
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:50 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Nee, het gaat om omzet.
Yep en dan mag je als ondernemende "handelaar" uitleggen dat je geen winkeltje bent (begonnen) en aantonen dat er geen sprake zou zijn van "winst(inkomsten)..
pi_209468286
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep en dan mag je als ondernemende "handelaar" uitleggen dat je geen winkeltje bent (begonnen) en aantonen dat er geen sprake zou zijn van "winst(inkomsten)..
en BTW
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209468346
quote:
belasting voor particulieren op gebruikte/tweedehands goederen is waanzin/onzin.
Daar is dan ook totaal geen sprake van als je er niet structureel winst mee behaalt.

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als de kleineondernemersregeling waarmee je geen btw hoeft af te dragen als je omzet onder de 20.000 euro blijft. De kans dat je met wat hobbyverkopen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting is sowieso nihil.
PWBF
pi_209468458
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Volgend jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nielsch op 10-06-2023 22:19:36 ]
PWBF
pi_209468525
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:57 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Over een paar jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.
Alleen is het weer meer controle en minder privacy.
pi_209468653
Eerloj
quote:

quote:

De eerlijke verkoper die geen aangifte wil doen wordt getild.
Tsja risico van t vak als je de boel tillen.
Slecht idee? Mss.
Om deze verkopers te beschermen? Nee
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_209468734
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:09 schreef marsan het volgende:
Eerloj
[..]
[..]
De eerlijke verkoper die geen aangifte wil doen wordt getild.
Tsja risico van t vak als je de boel tillen.
Slecht idee? Mss.
Om deze verkopers te beschermen? Nee
Als je als eerlijke verkoper aangifte moet doen maar je doet dat niet ben je geen eerlijke verkoper. Nogmaals: dit gaat de hobbyverkoper totaal niet raken. Hopelijk wel van die sjakies met 5000 verkopen op ticketswap enzo.
PWBF
pi_209468964
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Als je als eerlijke verkoper aangifte moet doen maar je doet dat niet ben je geen eerlijke verkoper. Nogmaals: dit gaat de hobbyverkoper totaal niet raken. Hopelijk wel van die sjakies met 5000 verkopen op ticketswap enzo.
Dat zeg ik
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_209469419
[verkeerd gequote
pi_209469446
Verkeerd gequote
pi_209469478
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Hoe weet jij dat het de hobbyverkoper niet gaat raken? Met 30 transacties of 2000¤ aan verkoop raakt het je al dus hoe kan jij zo stellig beweren dat het niet zo is?
  zaterdag 10 juni 2023 @ 22:02:22 #49
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_209469532
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:18 schreef etuiedelapiel het volgende:
Sommige maken er wel misbruik van, zoals hier verderop met een hondenfokker die toch snel 20k per jaar haalt.
Prijs op aanvraag in je advertentie en deze flutwet is al niet meer toereikend.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_209469620
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:02 schreef Catkiller het volgende:
Prijs op aanvraag in je advertentie en deze flutwet is al niet meer toereikend.
Los van het feit dat het niks veranderd aan het al dan niet moeten betalen van belasting ben ik inderdaad wel benieuwd hoe dit in de praktijk in z'n werk gaat qua meldingsplicht. Als ik een auto te koop zet via marktplaats en gewoon buiten marktplaats om de verkoop regel (wat bij een autoverkoop niet onlogisch is) en de advertentie vervolgens offline haal, wat moet marktplaats dan precies gaan melden?
  zaterdag 10 juni 2023 @ 22:16:50 #51
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209469823
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:09 schreef Moederenkind het volgende:
Nou ze zijn best duidelijk over vanaf welk moment er belasting moet worden betaald, namelijk 30 transacties of 2000¤. Ik vermoed dat bij het bereiken van die grens altijd bericht krijgt van de fiscus dat je belasting moet betalen en dat de bewijslast vervolgens bij jou ligt om aan te tonen dat je geen winst gemaakt hebt of een een handelaar bent.
Nope.

Onschuldig totdat tegendeel is bewezen.

Totaal debiel dit. Voor handelaren is dit prima, niet voor 2de hands verkopers.
Echt een bizar voorstel. Belasting willen voor zaken waarover al belasting is gekregen...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209469879
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:59 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Hoe weet jij dat het de hobbyverkoper niet gaat raken? Met 30 transacties of 2000¤ aan verkoop raakt het je al dus hoe kan jij zo stellig beweren dat het niet zo is?
Zie post 41
PWBF
pi_209469911
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:08 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Los van het feit dat het niks veranderd aan het al dan niet moeten betalen van belasting ben ik inderdaad wel benieuwd hoe dit in de praktijk in z'n werk gaat qua meldingsplicht. Als ik een auto te koop zet via marktplaats en gewoon buiten marktplaats om de verkoop regel (wat bij een autoverkoop niet onlogisch is) en de advertentie vervolgens offline haal, wat moet marktplaats dan precies gaan melden?
Dan hoeft Marktplaats dat niet te melden volgens de richtlijn.
PWBF
pi_209469946
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:09 schreef Moederenkind het volgende:
Nee, de richtlijn is duidelijk over wanneer verkoopplatforms een melding moeten maken. Dat staat los van de beoordeling of daar vervolgens belasting over betaald moet worden. Antwoord: in heel veel gevallen niet (zie post 41).
PWBF
pi_209469952
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:19 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Zie post 41
Wat moet ik daar precies lezen dan?
pi_209469984
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:24 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Wat moet ik daar precies lezen dan?
De uitleg waarom hobbyverkopers in de meeste gevallen geen belasting gaan betalen. Gheez.
PWBF
  zaterdag 10 juni 2023 @ 22:42:56 #57
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209470287
Laten we wel zijn, er zijn gewoon legio mensen die hun Sociale huurwoning via AirBNB verhuren en afrekenen in bitcoins, mensen die flink handel drijven op Marktplaats, en hierover geen belastingen en sociale lasten afdragen, menig een waarschijnlijk naast de uitkering.
Dit zijn geen incidenten, in binnensteden werd je voor corona gek van de rolkoffers.
Dat de belastingdienst daar de vingers in wil hebben, dat is logisch.
Hier een beetje huilie huilie te gaan doen over de hobbyverkoper, dan heb je het of niet door, of je hebt kilo's margarine op je hoofd.
pi_209470353
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Laten we wel zijn, er zijn gewoon legio mensen die hun Sociale huurwoning via AirBNB verhuren en afrekenen in bitcoins, mensen die flink handel drijven op Marktplaats, en hierover geen belastingen en sociale lasten afdragen, menig een waarschijnlijk naast de uitkering.
Dit zijn geen incidenten, in binnensteden werd je voor corona gek van de rolkoffers.
Hier een beetje huilie huilie te gaan doen over de hobbyverkoper, dan heb je het of niet door, of je hebt kilo's margarine op je hoofd.
Dit ja.

Klant van mij verdient zo 30k per jaar bij en was verontwaardigd dat hij er belasting over moest betalen :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 10 juni 2023 @ 23:17:40 #59
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209470802
quote:

[..]
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Volgend jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.
Ja die kan ik ook volgen dat er zg "niets verandert" met wel dat nu een website zoals MP (en natuurlijk eBAY, vinted etc.etc.) dat actief in aantal en bedrag gericht op personen moet gaan monitoren.
Mij bevalt het weinig dat overheden (privacy) invasief, mensen digitaal hun handelswijze gaat volgen.

Voor alle duidelijkheid vind ik ook dat wanneer je handelt, je ook de bijbehorende plichten, die andere ondernemers ook hebben, moet uitvoeren.
Of en hoe de overheid daar dan toezicht op houdt is haar uitdaging en het wmb onjuist om daarvoor website informatie te (gaan) gebruiken.
Omzet en inkomsten zijn ook (desnoods) te volgen door zoals nu ook al kan/mag, bankrekeningen tegoeden te volgen en uit te pluizen. Op het moment dat iemand dan fiscaal verdacht wordt van strafbare feiten, kan je alsnog bij de handelssites, die data - van vele jaeren terug - gaan opvragen. Die sites hebben sws de verplichting om minimaal 7 jaar de (transactie)data te bewaren.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 23:27:26 #60
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209470876
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:59 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Kern van privacy en vrijheden waarbij een ander nooit kan uitmaken wat iemands vrijheidswaarde of beleving daarvan moet gaan zijn.

In mijn omgeving hoor ik vaker de argumentatie dat ..vul-in... helemaal niet erg is waarbij genegeerd wordt wat een betrokkene daarvan zelf zou vinden.

Zelfs als betrokkenen het (meestal) niet erg vindt kan dat op een ander mogelijk onvoorstelbaar moment en wellicht ondenkbare situatie, net even anders gaan liggen.
Als individu heb je het recht je onbespied te wanen en elke maatregel die dat beeld aantast, mag alleen met redenen en een belangenafweging worden ingevoerd. Dat iedereen dan, hier op MP indirect, onder curatele wordt geplaatst staat wmb niet in verhouding tot het belang van iemands privacy.
pi_209470907
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:21 schreef Nielsch het volgende:
Dan hoeft Marktplaats dat niet te melden volgens de richtlijn.
Dat lijkt me ook, maar daarmee lijkt het me ook meteen al een beetje een zinloze richtlijn.
pi_209470933
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:16 schreef Red_85 het volgende:
Nope.

Onschuldig totdat tegendeel is bewezen.

Totaal debiel dit. Voor handelaren is dit prima, niet voor 2de hands verkopers.
Echt een bizar voorstel. Belasting willen voor zaken waarover al belasting is gekregen...
Volgens mij is er al tig keer gemeld door verschillende mensen hier dat dit niets, maar dan ook niets veranderd aan het feit of er al dan niet belasting verschuldigd is. De enige wijziging is een meldingsplicht.
pi_209470965
Opzich ben ik er wel voor dat mensen die handelen ook gewoon netjes hun belasting betalen.

Het enge is wel dat we langzaam een controle maatschappij in gaan door dit soort meldplichten.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 23:39:48 #64
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209470967
quote:
Ik snap je wijze van redenatie maar je hanteert (nofi) drogredenen waarbij verkeerde aannamen en dus uitvoeringen worden gedaan. Los daarvan stapel je en vul je die aan met niets ter zaken doende argumenten.

Ik krijg zelf vooral meer het beeld dat instanties een doel hebben - zoals controle uitoefenen om inkomsten te verwerven - waarbij dan vervolgens een aannemelijke (en onderbuik aansprekende) reden wordt gezocht en de uitvoering technisch zg eenvoudig zou zijn.

Het gebruik van een middel of dienst, hier marktplaats, mag geen reden zijn om iedereen die daar gebruik van maakt te onderwerpen aan toezicht waarbij de site/dienstverlener daarvan verslag moet uitbrengen aan de overheid.
  zondag 11 juni 2023 @ 00:13:42 #65
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209471320
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 23:34 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Volgens mij is er al tig keer gemeld door verschillende mensen hier dat dit niets, maar dan ook niets veranderd aan het feit of er al dan niet belasting verschuldigd is. De enige wijziging is een meldingsplicht.
Kikker in de pan.
1947-2016
  zondag 11 juni 2023 @ 00:15:13 #66
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209471334
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 23:39 schreef descon het volgende:
Opzich ben ik er wel voor dat mensen die handelen ook gewoon netjes hun belasting betalen.

Het enge is wel dat we langzaam een controle maatschappij in gaan door dit soort meldplichten.
Dit dus.
1947-2016
  zondag 11 juni 2023 @ 00:20:00 #67
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209471381
quote:
18s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 23:17 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ja die kan ik ook volgen dat er zg "niets verandert" met wel dat nu een website zoals MP (en natuurlijk eBAY, vinted etc.etc.) dat actief in aantal en bedrag gericht op personen moet gaan monitoren.
Mij bevalt het weinig dat overheden (privacy) invasief, mensen digitaal hun handelswijze gaat volgen.

Voor alle duidelijkheid vind ik ook dat wanneer je handelt, je ook de bijbehorende plichten, die andere ondernemers ook hebben, moet uitvoeren.
Of en hoe de overheid daar dan toezicht op houdt is haar uitdaging en het wmb onjuist om daarvoor website informatie te (gaan) gebruiken.
Omzet en inkomsten zijn ook (desnoods) te volgen door zoals nu ook al kan/mag, bankrekeningen tegoeden te volgen en uit te pluizen. Op het moment dat iemand dan fiscaal verdacht wordt van strafbare feiten, kan je alsnog bij de handelssites, die data - van vele jaeren terug - gaan opvragen. Die sites hebben sws de verplichting om minimaal 7 jaar de (transactie)data te bewaren.
Daarom is het ook volstrekt bizar dat de MPs van deze wereld gevraagd wordt voor meldingen.

Hou op hoor.
1947-2016
  zondag 11 juni 2023 @ 08:30:56 #68
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209472814
quote:
12s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 23:39 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik snap je wijze van redenatie maar je hanteert (nofi) drogredenen waarbij verkeerde aannamen en dus uitvoeringen worden gedaan. Los daarvan stapel je en vul je die aan met niets ter zaken doende argumenten.
Onzin, wat ik schrijf klopt gewoon en het is de reden waarom de belastingdienst dat niet kan laten gaan
quote:
Ik krijg zelf vooral meer het beeld dat instanties een doel hebben - zoals controle uitoefenen om inkomsten te verwerven - waarbij dan vervolgens een aannemelijke (en onderbuik aansprekende) reden wordt gezocht en de uitvoering technisch zg eenvoudig zou zijn.
Wat? Je hebt de indruk dat de belastingdienst er is om inkomsten te genereren voor de staat? Oh wow, no shit sherlock
quote:
Het gebruik van een middel of dienst, hier marktplaats, mag geen reden zijn om iedereen die daar gebruik van maakt te onderwerpen aan toezicht waarbij de site/dienstverlener daarvan verslag moet uitbrengen aan de overheid.
Dus iedereen moet daar maar anoniem kunnen verkopen, onbegrensd en ongecontroleerd? Zonder belasting af te dragen?
pi_209473235
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Onzin, wat ik schrijf klopt gewoon en het is de reden waarom de belastingdienst dat niet kan laten gaan
[..]
Wat? Je hebt de indruk dat de belastingdienst er is om inkomsten te genereren voor de staat? Oh wow, no shit sherlock
[..]
Dus iedereen moet daar maar anoniem kunnen verkopen, onbegrensd en ongecontroleerd? Zonder belasting af te dragen?
Ik heb er geen moeite mee dat de overheid belastinggeld binnen probeert te halen.

Ik heb wel moeite met de sleepnetten die opgezet worden de laatste jaren.
Neem nu de transacties van ¤100 die standaard gemonitord moeten worden, de steeds zwaardere Wwft wetgeving, etc.

En met die laatste heb ik al 2 jaar te maken, al 7 controles gehad bij 6 financiële instellingen. Het is blijkbaar ook niet mogelijk om zoiets centraal te regelen, dus je krijgt alles iedere keer weer opnieuw met net een andere invulling, dus ook weer andere papieren om op te zoeken en aan te leveren.

En waarom? Om witwassen en terrorisme te voorkomen.
Je bent bij voorbaat "verdacht" en simpelweg weigeren om privacy gevoelige gegevens te delen betekent "einde bankrekening".

Inmiddels is er zelfs een bank die z'n klant vroeg waarom deze ¤4.337 in een jaar had overgemaakt naar Albert Heijn. Gekkenwerk.

En hoe effectief het is weet niemand, het wordt achter een bureau bedacht en het kost de economie handen vol geld.

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-06-2023 09:50:10 ]
pi_209473396
quote:
Het is moeilijk om daar onderscheid in te maken. Mijn vrouw verkoopt ook wel eens kleding via Vinted en Markplaats en nu lijkt het alsof de EU gaat stampvoeten en roept dat het niet eerlijk is voor mensen die het minder hebben.

Maar waar jij het over hebt heb je groot gelijk in. Mensen die een uitkering ontvangen dragen sowieso helemaal niks bij en als ze ook nog een leuk handeltje hebben via Marktplaats en worden in bitcoints of contanten dan moeten ze gewoon belasting betalen.

Maar wat ik al zei het is moeilijk om daar onderscheid in te maken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_209473442
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:52 schreef HSG het volgende:

[..]
Het is moeilijk om daar onderscheid in te maken. Mijn vrouw verkoopt ook wel eens kleding via Vinted en Markplaats en nu lijkt het alsof de EU gaat stampvoeten en roept dat het niet eerlijk is voor mensen die het minder hebben.

Maar waar jij het over hebt heb je groot gelijk in. Mensen die een uitkering ontvangen dragen sowieso helemaal niks bij en als ze ook nog een leuk handeltje hebben via Marktplaats en worden in bitcoints of contanten dan moeten ze gewoon belasting betalen.

Maar wat ik al zei het is moeilijk om daar onderscheid in te maken.
Waarom is dat moeilijk?
pi_209473454
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom is dat moeilijk?
Hoe zou jij het doen?
pi_209473474
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Hoe zou jij het doen?
Een grens van de totale verkoopwaarde per jaar.

Iedereen zal dan zeggen: het is maar een hobby
pi_209473483
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een grens van de totale verkoopwaarde per jaar.

Iedereen zal dan zeggen: het is maar een hobby
Bel de EU zou ik zeggen.
pi_209473489
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:02 schreef HSG het volgende:

[..]
Bel de EU zou ik zeggen.
dat idee staat al in de OP post, waar denk je dat ze het vandaan hebben?
pi_209473506
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat idee staat al in de OP post, waar denk je dat ze het vandaan hebben?
Ik heb het over het onderscheid maken tussen mensen die veel verdienen via Marktplaats/vinted en een uitkering krijgen en mensen die naast hun hobby gewoon werken en belasting betalen.
pi_209473509
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:04 schreef HSG het volgende:

[..]
Ik heb het over het onderscheid maken tussen mensen die veel verdienen via Marktplaats/vinted en een uitkering krijgen en mensen die naast hun hobby gewoon werken en belasting betalen.
oh ik niet, want dat schreef ik niet
pi_209473515
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
oh ik niet, want dat schreef ik niet
En ik wel.
pi_209473528
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:05 schreef HSG het volgende:

[..]
En ik wel.
dat weet ik :Y
ik weet niet of jij dat was (ik be nte lui om te kijken) maar iemand schreef dat het moeilijk was. Dat is niet zo schreef ik.
  zondag 11 juni 2023 @ 10:35:34 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209473824
quote:

Maar wie winst maakt uit de verkoop van onlinegoederen of diensten, is mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.”

Ik weet niet hoeveel verstand je hebt van auto's, maar winst maken op een auto is vrijwel onmogelijk.
De welbekende uitzondering daargelaten, zoals wanneer je een barrel voor ¤ 450 koopt en een half jaar later voor ¤ 900 verkoopt, of wanneer je in 1963 een Jaguar E-type gekocht had :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 11 juni 2023 @ 11:10:31 #81
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_209474116
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik weet niet hoeveel verstand je hebt van auto's, maar winst maken op een auto is vrijwel onmogelijk.
De welbekende uitzondering daargelaten, zoals wanneer je een barrel voor ¤ 450 koopt en een half jaar later voor ¤ 900 verkoopt, of wanneer je in 1963 een Jaguar E-type gekocht had :+
Wel mijn werk was auto schade hersteller.

Dus hummm ja het kan en dikke winst ook.
Als je een opslag plaats heb.
pi_209474145
De datahonger en het burgerwantrouwen van de overheid wordt nogal een dingetje.
  zondag 11 juni 2023 @ 11:27:19 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209474264
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:10 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Dan ben je dus zakelijk bezig en geen particulier die zijn auto verkoopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209474265
Het willen weten waar mensen hun geld aan uitgeven gaat niemand wat aan (vind ik) echter als handelaren via platformen zoals vinted, marktplaats en andere 2e hands sites een beste boterham verdienen mogen ze beschouwd worden als een onderneming. Inkoop en verkoop van 2e hands spulletjes.

Of kringlopen ook btw moeten betalen? Geen idee. Maar wel inkomstenbelasting en deze word door vele handelaren ontlopen op vele sites.

Dus ja, kan er iets bij voorstellen dat de overheid daarin een vinger in de pap wil hebben.

Echter het idee waar een ieder bang voor is is dat je privé gegevens gemeente goed zijn geworden. En daar heb ik wel problemen mee.

Trouwens zag ook nog reacties van dan maak je meerdere accounts aan op zulke sites. Kan. Echter wil je als handelaar toch graag goede rating krijgen en dan is meerdere accounts zeer onhandig. Zeker op sites zoals mp waar mensen echt wel kijken naar leeftijd van het account en de ervaringen daarmee.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_209474471
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:10 schreef suijkerbuijk het volgende:

Je zegt het precies goed, je werk inderdaad.
pi_209474921
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 23:31 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat lijkt me ook, maar daarmee lijkt het me ook meteen al een beetje een zinloze richtlijn.
Er zijn natuurlijk ook heel veel platforms waar de betaling alleen via het platform kan. Denk aan Ticketswap. Daar heb je ook van die 'particuliere' verkopers die al 5000 tickets hebben verkocht. Met 10 a 20 euro winst per ticket tikt dat toch aardig aan. Deze personen gaan er straks natuurlijk wel iets van merken.
PWBF
pi_209474927
Hoezo BTW? Het is tweedehands, dat is er al over betaald. Of gaan ze nu de 15% inflatie per jaar als toegevoegde waarde rekenen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209474988
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 12:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Hoezo BTW? Het is tweedehands, dat is er al over betaald. Of gaan ze nu de 15% inflatie per jaar als toegevoegde waarde rekenen?
Als jij gewoon een particulier bent die af en toe eens wat verkoopt hoef je er ook helemaal geen btw over af te dragen dus ik snap niet waar je je druk om maakt.

Ben je wel bedrijfsmatig bezig via platformen dan mag je de door jou betaalde btw aan jouw leverancier gewoon terugvragen bij de Belastingdienst.
PWBF
pi_209475147
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:33 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Ik heb ook weleens met bankoverschrijving betaald obv vertrouwen. Maar het neemt niet weg dat verreweg de meeste oplichters met neppe betaalverzoeken/links/tikkies te werk gaan. Als je geen risico wil nemen regel je dat ze via marktplaats een betaalverzoek sturen eventueel met kopersbescherming.
Daarbij moet ik het wel zeggen dat ik een beetje een dure hobby heb dus vaak gaat het om bedragen van een paar honderd
Hoe werkt dat kopersbescherming dan ? Ik ben nog vaak oldschool en zoek binnen 50km en pak :9 de auto
  zondag 11 juni 2023 @ 13:07:04 #90
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209475274
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ik snap dat je het zelf, afwerend, onzin noemt waarbij flink word doorgedraafd in eigen redenaties.
En ja, de BD heeft tot taak geld te harken op grond van regels die hier de privacy verder aantasten.
En nee, privacy eerbiedigen is niet synoniem met dus "anoniem geen belasting belaten
Er zijn tal van andere manieren waarbij de belasting iemands inkomsten kan toetsen en het niet nodig is om op voorhand te gaan sleepnetten op marktplaatsen of andere (sociale) media.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 11-06-2023 13:24:56 ]
pi_209475323
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 12:39 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Als jij gewoon een particulier bent die af en toe eens wat verkoopt hoef je er ook helemaal geen btw over af te dragen dus ik snap niet waar je je druk om maakt.

Ben je wel bedrijfsmatig bezig via platformen dan mag je de door jou betaalde btw aan jouw leverancier gewoon terugvragen bij de Belastingdienst.
Waarover is de BTW verschuldigd dan?
  zondag 11 juni 2023 @ 13:17:39 #92
40566 Ericr
Livewrong
pi_209475388
Is niet helemaal nieuw toch. Moest tig jaar geleden al een zakelijk account nemen bij PayPal omdat ik verkopen had boven de 2500 euro
Die zakelijke gegevens werden toen ook gedeeld met de BD.

Als je handel drijft en in sommige gevallen oneigenlijke concruettie bent van reguliere handel is het niet zo vreemd dat je ook belasting moet afdragen.

Tegelijkertijd, als je gewoon opruimt zit je zo aan de 30 verkopen in een jaar. Maar die lui die hun eigen winkeltje hebben op MP zonder echte kosten mogen best aangepakt worden.
pi_209475414
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 12:39 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Maar particulier vs bedrijfsmatig kan toch niet zomaar vastgesteld worden op basis van 'meer of minder dan 30 artikelen'?
"Pools are perfect for holding water"
pi_209475438
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Waarover is de BTW verschuldigd dan?
Nou nergens over dus, als particuliere verkoper.
PWBF
  zondag 11 juni 2023 @ 13:22:39 #95
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209475445
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Hoe zou jij het doen?
Hmm ook deze insteek is interessant met hoe politieke kronkels werken ipv af te vragen of en waarom iet zo zou moeten.
//--//
Men bedenkt een nieuwe manier om de onverdachte bevolking te gaan controleren met ongefundeerde veronderstelling dat sommige mensen wellicht geen belasting betalen. Als critici het niet mee eens zijn met de aanpak, wordt de criticaster ineens gevraagd hoe dat anders te doen.

Een beetje als iemand hoe dan ook te besturen en dan bij protesten vraagt hoe er anders bestuurd moet worden in plaats van zich af te vragen of de manier van toepassing moet zijn.
Iets dat ik ook bij kinderen toepaste of ze om kwart voor -of kwart over acht naar bed wilden ?
Zodat wij hoe dan ook om halfnegen aan de koffie kunnen zitten. Die kids hebben (nog) niet in de gaten dat ze werden gemanipuleerd met een zg zelfkeuze zonder te beseffen dat ze precies deden wat wij - op voorhand - wilden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 11-06-2023 13:47:23 ]
pi_209475452
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:19 schreef probeer het volgende:

[..]
Maar particulier vs bedrijfsmatig kan toch niet zomaar vastgesteld worden op basis van 'meer of minder dan 30 artikelen'?
Nee, maar de voorwaarden rondom de meldingsplicht voor platformen is dan ook iets heel anders dan de vaststelling van belastingplicht.
PWBF
pi_209475597
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

Inmiddels is er zelfs een bank die z'n klant vroeg waarom deze ¤4.337 in een jaar had overgemaakt naar Albert Heijn. Gekkenwerk.

En hoe effectief het is weet niemand, het wordt achter een bureau bedacht en het kost de economie handen vol geld.
Wat is deze :') En dat getutoyeer ook in die brief, ik zou dan te bijdehand zijn geworden en ze uitleggen dat de AH een supermarkt is waar je boodschappen kan kopen, en het ook weleens handig kan zijn om gas en licht te hebben in je huis.

Dat ik eigenlijk nooit zoiets heb gehad door m'n exorbitante elektronicaverslaving. "Ik zie dat je dit jaar 5000 euro aan de Coolblue hebt overgemaakt, jij vuige crimineel dat je er bent"
pi_209475695
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 12:55 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Hoe werkt dat kopersbescherming dan ? Ik ben nog vaak oldschool en zoek binnen 50km en pak :9 de auto
Je betaalt via marktplaats maar dan wordt het geld op een tussenrekening gezet tot het artikel geleverd is. Als het geleverd is kan je aangeven dat het in orde is en dan pas krijgt de verkoper het geld uitgekeerd.
  zondag 11 juni 2023 @ 13:44:57 #99
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209475750
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:23 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Nee, maar de voorwaarden rondom de meldingsplicht voor platformen is dan ook iets heel anders dan de vaststelling van belastingplicht.
Exact, er worden associaties en relaties aangenomen die er niet (hoeven) zijn.

Wij kopen ongeveer elke dag, soms meerdere malen, wel iets in bv de supermarkt. Zou die na 30x dat moeten gaan melden aan de overheid ? Laat staan dat wanneer wij 's ¤100+ uitgeven wij daarmee in het vizier gaan komen van witwas-sleeponderzoek(en). Dat iemand een gedrag vertoont zegt niets of de persoon zelf verdacht wordt.

Wanneer de overheid een verdenking heeft dat iemand geen/te-weinig belasting betaalt, zijn er tal van manieren dat te onderzoeken met dan inderdaad bv een verzoekje aan een Marktplaats om de transactiegegevens van een gebruiker over de afgelopen 7 jaar op te vragen.

Los daarvan kan je wmb wel bv een MP opleggen dat zij hun gebruikers moeten verifiëren aangaande hun identiteit zodat transacties gewaarborgd kunnen plaatsvinden.
Dat een belastingdienst bij een verdenking door de wirwar van accounts (en gebruikte rekeningnummers ter identificatie) moet gaan, is verder niet de taak noch het probleem van een Marktplaats.
pi_209475773
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:44 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wij kopen ongeveer elke dag, soms meerdere malen, wel iets in bv de supermarkt. Zou die na 30x dat moeten gaan melden aan de overheid ? Laat staan dat wanneer wij 's ¤100+ uitgeven wij daarmee in het vizier gaan komen van witwas-sleeponderzoek(en). Dat iemand een gedrag vertoont zegt niets of de persoon zelf verdacht wordt.

Wanneer de overheid een verdenking heeft dat iemand geen/te-weinig belasting betaalt, zijn er tal van manieren dat te onderzoeken met dan inderdaad bv een verzoekje aan een Marktplaats om de transactiegegevens van een gebruiker over de afgelopen 7 jaar op te vragen.

Los daarvan kan je wmb wel bv een MP opleggen dat zij hun gebruikers moeten verifiëren aangaande hun identiteit zodat transacties gewaarborgd kunnen plaatsvinden.
Dat een belastingdienst bij een verdenking door de wirwar van accounts (en gebruikte rekeningnummers ter identificatie) moet gaan, is verder niet de taak noch het probleem van een Marktplaats.
Eens, ik denk dan ook dat 99% van de aangeleverde data niet gebruikt zal gaan worden en dat is natuurlijk een slechte zaak.
PWBF
pi_209475863
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb er geen moeite mee dat de overheid belastinggeld binnen probeert te halen.

Ik heb wel moeite met de sleepnetten die opgezet worden de laatste jaren.
Neem nu de transacties van ¤100 die standaard gemonitord moeten worden, de steeds zwaardere Wwft wetgeving, etc.

En met die laatste heb ik al 2 jaar te maken, al 7 controles gehad bij 6 financiële instellingen. Het is blijkbaar ook niet mogelijk om zoiets centraal te regelen, dus je krijgt alles iedere keer weer opnieuw met net een andere invulling, dus ook weer andere papieren om op te zoeken en aan te leveren.

En waarom? Om witwassen en terrorisme te voorkomen.
Je bent bij voorbaat "verdacht" en simpelweg weigeren om privacy gevoelige gegevens te delen betekent "einde bankrekening".

Jezus, doodeng is het.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 11 juni 2023 @ 14:21:09 #102
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209476166
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:47 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Eens, ik denk dan ook dat 99% van de aangeleverde data niet gebruikt zal gaan worden en dat is natuurlijk een slechte zaak.
Voor mij zit de angel in voortdurend sleepnetten waarbij bedrijven ..whatever.. data op voorhand actief MOETEN gaan aanleveren. Het is telkens weer het stukje opschuiven in de fuik van andersmans geheiligde doelstellingen om controle uit te willen oefenen.

Doelen die op zichzelf best zijn te verdedigen maar de werkwijze daarvan ronduit verwerpelijk zijn omdat die geen rekening houdt met de (eigen) belangen en ook beleving van een betrokken individu.

Ik voorzie trouwens dat omdat 99% van data nu nog geen doel dient, daar rapido verandering in zal komen omdat met de beschikbaarheid daarvan er vanzelf weer nieuwe doelen gaan ontstaan.
Er zijn bedrijven die heel erg veel belangstelling hebben voor waardeloze data >:) . Kortom, dit soort onkruid moet al in de kiem van een gedachte worden gesmoord waarbij bedrijven simpelweg verboden is om dit soort gebruiksdata te delen.
pi_209477678
Ik kreeg vorig jaar van ING een verzoek om een verklaring in te vullen waarom ik hun zakelijke rekening niet zo vaak gebruik.
En dat was geen half formulier ook, hallo zeg...

Ik heb inkomsten van Google (Adsense) 1x per maand en weinig kosten, dus weinig afschrijvingen op die rekening.
Wel een zakelijke rekening omdat ik het dan mooi gescheiden had van m'n privé-rekening.

Na het verzoek direct m'n rekening opgeheven, het loopt nu weer via m'n privé-rekening.
Laat ze lekker de pleuris krijgen. Je betaalt je nog scheel ook voor zo'n zakelijke rekening.
Formulier en de herinnering zijn in de papierbak verdwenen.

Maar ING privé is dus ook geen fijne bank meer als ik het zo zie. Heel vaak onnodig ingrijpen bij "verdachte" transacties, BKR-registraties niet willen verwijderen en andere shit.
pi_209477909
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:22 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Nou nergens over dus, als particuliere verkoper.
Nee, überhaupt. De toegevoegde waarde wordt belast. Als ik een jurkje koop van 100 euro dan is alle waardetoevoeging van de ruwe katoen of zijde tot aan het naaiwerk en het ontwerp op enig moment belast en al betaald. Als ik dat jurkje dan na 100 keer dragen weer voor 100 euro verkoop heb ik goede zaken gedaan, maar mijn waardetoevoeging is nul en als ik hem voor 80 verkoop is die negatief. Wat is dan de grondslag voor de BTW-plicht?
pi_209478151
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, überhaupt. De toegevoegde waarde wordt belast. Als ik een jurkje koop van 100 euro dan is alle waardetoevoeging van de ruwe katoen of zijde tot aan het naaiwerk en het ontwerp op enig moment belast en al betaald. Als ik dat jurkje dan na 100 keer dragen weer voor 100 euro verkoop heb ik goede zaken gedaan, maar mijn waardetoevoeging is nul en als ik hem voor 80 verkoop is die negatief. Wat is dan de grondslag voor de BTW-plicht?
Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien. Bij verkoop tussen particulieren speelt btw simpelweg geen rol.
PWBF
  zondag 11 juni 2023 @ 16:50:17 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209478171
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien.
En iemand die 35K per maand doet met tweedehands kleding wel, en terecht.
Weltschmerz wil het gewoon niet begrijpen
pi_209478334
Men zou eigenlijk BTW terug moeten krijgen door de waardevermindering ivm de tweedehandsprijs tov de nieuwprijs.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  zondag 11 juni 2023 @ 17:28:36 #108
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209478596
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Men zou eigenlijk BTW terug moeten krijgen door de waardevermindering ivm de tweedehandsprijs tov de nieuwprijs.
Als je een bedrijf begint kan je BTW die je betaald terugvorderen, kortom, de BTW die jij berekend over de tweedehands jurkjes of donald ducks die je verkoopt kan je verrekenen met de BTW die je betaald over de Laptop die je aanschaft om deze online te zetten.
De laptop kan je dan ook nog in 3 jaar afschrijven.
Ergo, ophouden met zeuren, als je een beetje als hobby verkoopt gaat dit allemaal niet over jou, als je veel verkoopt, begin een bedrijfje en zorg dat je je shit op orde hebt.
pi_209478620
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
klopt zoals gebruikelijk. Niet reageren werkt dan het beste. Er zijn meer gebruikers waarvoor dit geldt en waarop eigenlijk nooit meer door iemand op gereageerd hoeft te worden, maar helaas gebeurd dat wel.
pi_209478625
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Als je BTW niet begrijpt kan je beter niet reageren.
pi_209478657
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je BTW niet begrijpt kan je beter niet reageren.
Ik maakte een grapje man. Over begripen gesproken.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_209478673
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien. Bij verkoop tussen particulieren speelt btw simpelweg geen rol.
Maar wat gebeurt er dan als je 7 jurkjes, 4 schoenen, 5 stropdassen 3 lampen enz verkoopt. Dus tientallen transacties van oud meuk.
  Overall beste user 2022 zondag 11 juni 2023 @ 17:39:53 #113
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_209478697
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:37 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Maar wat gebeurt er dan als je 7 jurkjes, 4 schoenen, 5 stropdassen 3 lampen enz verkoopt. Dus tientallen transacties van oud meuk.
Als je dat met regelmaat en in volume doet moet dat wel.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_209478700
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En iemand die 35K per maand doet met tweedehands kleding wel, en terecht.
2k per jaar is de grens! Kunnen jullie wel lezen?!
pi_209478776
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:39 schreef Ulx het volgende:

[..]
Als je dat met regelmaat en in volume doet moet dat wel.
Ik vind 30 transacties nu niet echt veel hoor!
Ik heb voor mijn baby uitzet heel veel tweedehands gekocht afgelopen jaar. Zou zomaar 10-15 transacties kunnen zijn.

Ik heb op mijn eigen marktplaats pagina 68 advertenties staan van allerlei dingen, van babykleding tot aan een koffiezetapparaat.
Ik zet er alles op wat nog in goede staat is en ik niet meer gebruik. Ik koop er ook geregeld spulletjes. Iedere maand koop ik er wel wat. Ik ben geen ondernemer en maak zeer zeker geen winst oid.
Ik koop gewoon het liefst tweedehands als het kan. Daarnaast heb ik een hobby (verzameling) die best duur is. Ik geef er veel geld aan uit en zet ook geregeld wat items te koop. Ik kom dus zo aan die 2000 euro.
Ik snap dus niet dat mensen hier zo stellig blijven beweren dat het alleen handelaren zou raken.
  zondag 11 juni 2023 @ 17:59:59 #116
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209478849
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:40 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
2k per jaar is de grens! Kunnen jullie wel lezen?!
En wat is nu je punt?
  zondag 11 juni 2023 @ 18:02:35 #117
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209478876
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:49 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Ik heb voor mijn baby uitzet heel veel tweedehands gekocht afgelopen jaar. Zou zomaar 10-15 transacties kunnen zijn.

Ik heb op mijn eigen marktplaats pagina 68 advertenties staan van allerlei dingen, van babykleding tot aan een koffiezetapparaat.
Ik zet er alles op wat nog in goede staat is en ik niet meer gebruik. Ik koop er ook geregeld spulletjes. Iedere maand koop ik er wel wat. Ik ben geen ondernemer en maak zeer zeker geen winst oid.
Ik koop gewoon het liefst tweedehands als het kan. Daarnaast heb ik een hobby (verzameling) die best duur is. Ik geef er veel geld aan uit en zet ook geregeld wat items te koop. Ik kom dus zo aan die 2000 euro.
Ik snap dus niet dat mensen hier zo stellig blijven beweren dat het alleen handelaren zou raken.
quote:

[..]
  Overall beste user 2022 zondag 11 juni 2023 @ 18:04:35 #118
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_209478899
quote:

[..]

Ook als je dertig tweedehands auto's verkoopt?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zondag 11 juni 2023 @ 18:06:06 #119
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209478919
Krijg toch sterk de indruk dat mensen hier of het niet snappen, of zich geraakt voelen in een leuke bijverdienste.
pi_209478937
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:37 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Niets. Nogmaals, zie post 41.
PWBF
  zondag 11 juni 2023 @ 18:19:56 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209479064
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:52 schreef HSG het volgende:

[..]
Nee hoor, het is gewoon harmonisatie van regels, zodat de uitwassers zich niet verplaatsen.
De gewone hobbyverkoper, verzamelaar gaat er niets van merken, hoeft geeneens aangifte te doen van de omzet tot (ik meen) 20.000 euro.
Zet jij meer om, tja, dan is het geen hobby meer, dan ben je ondernemer, en dat heeft ook weer voordelen, je kan je computer, camera voor de foto's etc allemaal inbrengen in je bedrijf, de BTW terugvorderen en de boel afschrijven. tot een 40K omzet denk ik dat je er zelfs op vooruit gaat als je dat doet.
pi_209479492
quote:

[..]

Nogmaals, voor de zoveelste keer: er zit een heel groot verschil tussen de voorwaarden die worden gesteld aan platforms om data aan te leveren aan de belastingdiensten enerzijds en de vaststelling van belastingplicht anderzijds.

Oftewel, zelfs als het platform op basis van de richtlijn jouw transactiedata moet aanleveren bij de belastingdienst, dan volgt daar in het overgrote deel van de gevallen geen enkele cent belastingplicht uit. Blijkt nou uit de cijfers dat je echt een commercieel bedrijfje hebt met een winstoogmerk dan krijg je inderdaad wel de plicht om je in te schrijven als ondernemer.
PWBF
pi_209479520
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:04 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ook als je dertig tweedehands auto's verkoopt?
Of 30 keer een Rolex a 10.000 euro...
PWBF
  zondag 11 juni 2023 @ 19:35:56 #124
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209480053
“The best argument against Democracy is a five-minute conversation with the average voter.”
Winston Churchill
pi_209480058
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Het punt dat ik maak is dat als je het wel als ondernemer doet, BTW-heffing op zich de grondslag ontbeert omdat die vroeger al een keer is betaald.
pi_209480848
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het punt dat ik maak is dat als je het wel als ondernemer doet, BTW-heffing op zich de grondslag ontbeert omdat die vroeger al een keer is betaald.
Nou als ondernemer heb je in principe wel de intentie om winst te maken, ook als je 2de hands kleding verkoopt (zoals vintage winkels). Dan verkoop je dus boven de inkoopprijs en is er toegevoegde waarde en daarmee ook een grondslag.
PWBF
  zondag 11 juni 2023 @ 22:06:38 #127
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209482328
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 19:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
“The best argument against Democracy is a five-minute conversation with the average voter.”
Winston Churchill
De uitspraak (niet eens van maar als vorm gebezigd door Churchill) is op meerdere manieren uit te leggen en mede afhankelijk welke zienswijze iemand Churchill wil toedichten.
Een democraat zal nooit (willen) toestaan dat gekozen kan worden voor fascisme, zelfs als de kiezer niet anders wil.

Ik ken geen gemiddelde stemmer, laat staan kiezers die zich hun vrijheid - om zichzelf bv te kunnen onderwerpen - willen laten ontnemen. Het tegeltje is vooral dat de kiezer niet geïnteresseerd zou zijn in democratie en/of daarmee de bestuurselite via die neerbuigende uitspraak, toestemming zou geven om haar wetten op te leggen.

Los daarvan staan mens(en)rechten los van een politiek keuze waaronder het recht op privacy om zich onverdacht, ergens op te houden. Zelf als de hele wereld iets een prima idee vindt, is het fout om zonder reden mensen te willen bespieden of met dat doel daar voorzieningen voor te treffen.

Het voor mij zelfs maar de vraag of iemand toestemming zou moeten kunnen geven voor een vrijheid inperkende maatregel omdat onzeker is hoe dat in een toekomst zich tegen een persoon kan gaan ontwikkelen.
Dat iets (technisch) mogelijk zou kunnen, mag niet maken dat het voor een ander doel wordt ingezet. Dat men het toch doet is vooral kortzichtigheid die bol staat van opportunisme.
pi_209482485
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 20:19 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Nou als ondernemer heb je in principe wel de intentie om winst te maken, ook als je 2de hands kleding verkoopt (zoals vintage winkels). Dan verkoop je dus boven de inkoopprijs en is er toegevoegde waarde en daarmee ook een grondslag.
Ja, maar het was ooit al verkocht voor 100 euro, en daar is dan dus 21 euro BTW over betaald. Als het dan een paar jaar later verkocht wordt 80 euro is er geen waarde toegevoegd en dus geen grondslag voor nog een keer BTW heffen over het product. Dan zou je aan veel hogere percentages geheven belasting over dat product komen dan in de wet staat.
  zondag 11 juni 2023 @ 22:24:24 #129
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209482528
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Lastig, want BTW is geen bronheffing zoals bv BPM, maar een belasting op grond van toegevoegde waarde.
Op het moment dat iets aan een "produkt" wordt toegevoegd, wat je daar ook van vindt, zoals dat te verzenden of het aan te bieden; ontstaat er een toevoegende waarde. Bij ondernemers is dat vervolgens veelal ook met het doel winst te maken die leiden tot (belastbare) inkomsten.

NB: ik ben het ook niet eens met belasting op & over (herhaalde) belasting etc en BTW afdracht staat wmb los van het veel belangrijkere privacy element.
De overheid kan bij een verdenking of twijfel zelf onderzoek doen naar iemands (vermoedelijke) status en bij vermoedens de persoon zelf(s) aanschrijven om toelichting te vragen. Dit neerleggen bij bedrijven of instanties, zoals nu reeds al bij banken (TMNL), is de opmaat naar een totalitair systeem.
pi_209482691
quote:
14s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:24 schreef Vallon het volgende:

[..]
Lastig, want BTW is geen bronheffing zoals bv BPM, maar een belasting op grond van toegevoegde waarde.
Op het moment dat iets aan een "produkt" wordt toegevoegd, wat je daar ook van vindt, zoals dat te verzenden of het aan te bieden; ontstaat er een toevoegende waarde. Bij ondernemers is dat vervolgens veelal ook met het doel winst te maken die leiden tot (belastbare) inkomsten.NB: ik ben het ook niet eens met belasting op & over (herhaalde) belasting etc en BTW afdracht staat wmb los van het veel belangrijkere privacy element.
Klopt, maar dit is een heel ander soort principieel punt en dat is dat er geen waarde meer is toegevoegd. Je stelt in wezen dat het product 100% is afgeschreven, en dat de restwaarde die dan feitelijk verschijnt toegevoegde waarde is.

quote:
De overheid kan bij een verdenking of twijfel zelf onderzoek doen naar iemands (vermoedelijke) status en bij vermoedens de persoon zelf(s) aanschrijven om toelichting te vragen. Dit neerleggen bij bedrijven of instanties, zoals nu reeds al bij banken (TMNL), is de opmaat naar een totalitair systeem.
We zitten halverwege een fascistische staatsgreep en de vergroeiing van staat en grootbedrijf is daar onderdeel van. De staat mag dit niet doen, dus moeten de bankenvriendjes van de staat die kooltjes uit het vuur halen. .
pi_209483170
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:44 schreef Vallon het volgende:
Dat komt omdat het artikel suggereert dat men ineens belasting moet gaan betalen over tweedehands verkopen via platforms als marktplaats etc. Als de betreffende journalist zijn/haar werk beter had gedaan dan had hij/zij geweten dat er niks wezenlijks is veranderd, anders dan dat er een meldingsplicht is gekomen.

Hele heisa vanwege een journalist die niet begrijpt waar hij/zij over schrijft.
pi_209483427
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, maar het was ooit al verkocht voor 100 euro, en daar is dan dus 21 euro BTW over betaald. Als het dan een paar jaar later verkocht wordt 80 euro is er geen waarde toegevoegd en dus geen grondslag voor nog een keer BTW heffen over het product. Dan zou je aan veel hogere percentages geheven belasting over dat product komen dan in de wet staat.
De ondernemer die deze tweedehands jurk verkoopt in zn vintagewinkel hoeft dan ook geen btw over de verkoopprijs te rekenen maar gaat uit van de verkoopprijs minus de inkoopprijs. Is de inkoopprijs 100 en de verkoopprijs 80 dan is het een negatief bedrag en hoeft hij geen btw te rekenen en af te dragen.

Heeft hij die jurk ergens voor een tientje opgekocht en verkoopt ie m vervolgens voor 20 euro dan rekent hij enkel btw over 10 euro en niet over 20 euro.
PWBF
  maandag 12 juni 2023 @ 00:32:33 #133
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_209483458
Mmmm wel aardig eigenlijk dit. Ik zie voordelen.

Ik koop iets nieuws. Bewaar bonnetje. Als ik er mee klaar ben verkoop ik het op marktplaats voor minder dan de aankoopprijs, dus verlies. Verlies verreken ik met inkomen, dus betaal ik minder belasting:) :’)
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_209483480
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 00:32 schreef stinkie het volgende:

Ik koop iets nieuws. Bewaar bonnetje. Als ik er mee klaar ben verkoop ik het op marktplaats voor minder dan de aankoopprijs, dus verlies. Verlies verreken ik met inkomen, dus betaal ik minder belasting:) :’)
Waarom heb je dat tot op heden nooit gedaan dan? Waarom denk je ineens het licht gezien te hebben?
  maandag 12 juni 2023 @ 01:03:15 #135
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209483537
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 23:35 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat komt omdat het artikel suggereert dat men ineens belasting moet gaan betalen over tweedehands verkopen via platforms als marktplaats etc. Als de betreffende journalist zijn/haar werk beter had gedaan dan had hij/zij geweten dat er niks wezenlijks is veranderd, anders dan dat er een meldingsplicht is gekomen.

Hele heisa vanwege een journalist die niet begrijpt waar hij/zij over schrijft.
Er lopen hier volgende zaken snaaks door elkaar die bijeenkomen in een structurele trend van fijnmazige controle:
1. Dat handelaren, die inkomsten genereren door te handelen, belasting moeten betalen cq afdragen.
2. De door de overheid opgelegde meldingsplicht waardoor particulieren via een fijnmazig sleepnet worden gecontroleerd op o.a. item 1.

Dit laatste is waar ik mij zorgen om maak omdat het er vanuit gaat dat onverdachte personen - hoe ook ingekleed - de boel zouden oplichten en dus aan de monitor moeten worden gelegd.
Controle en toezicht is inmiddels wel een trend te noemen. Denk aan banken als verlengde van de overheid maar ook andere organisaties die bij grotere betalingen, een herkomst op aannemelijkheid moeten onderzoeken en om issues te voorkomen (feitelijk, sws) geen contanten meer (mogen/kunnen/zullen) accepteren.

Waar je in het verleden een auto of voertuig contant kon afrekenen is dat is dat inmiddels verdacht, laat staan dat je je eigen geld zonder argwaan op te wekken kunt opnemen. Best lullig dat grotere bedragen in stukjes en plukjes moet gaan overboeken om een betere rente te krijgen en dan als klein kind vragen krijg wat je daarmee van plan bent, waarom je 10x per maand contanten opneemt/stort en hoe je eraan bent gekomen.
  maandag 12 juni 2023 @ 01:06:58 #136
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209483546
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 00:32 schreef stinkie het volgende:

Hmmmm... je mist het element afschrijving cq dagwaarde en nee, als particulier kun je geen verliezen uit overige inkomsten verrekenen.
pi_209484152
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:54 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Bron.

Toch klopt je bron niet. Hier kan je wel de juiste termen vinden: https://european-union.eu(...)types-legislation_nl

Een richtlijn geeft in veel gevallen wel een gedetailleerd raamwerk voor hoe de lokale wetgeving kan worden ingevoerd, maar de lidstaten kunnen deze wel op een afwijkende manier invoeren zolang het doel wordt bereikt. Daardoor heeft de afwijkende manier wel grenzen.
Een richtlijn gaat dus niet direct boven de lokale wetgeving, maar de doelstelling van de richtlijn gaat dat wel. Dus wanneer de lokale implementatie van de wetgeving niet voldoet aan die doelstelling, dan kan je dat op Europees niveau laten beoordelen/aanvechten.

Zonder dat ik de betreffende richtlijn heb gelezen zal het hier vast gaan over de oneerlijke concurrentie tussen handelaren in tweedehands goederen die als ondernemer wel afdracht moet doen en een aantal particulieren die dusdanig veel verkopen dat zij eigenlijk als handelaar beschouwd zouden moeten worden, maar vanwege het feit dat zij geen belasting hoeft af te dragen een oneerlijk concurrentie-voordeel krijgt. Wederom zonder details te kennen zou je als lidstaat dus prima een calculatie kunnen maken van hoe ondernemers wel bepaalde andere beschermingen krijgen die de particulier niet krijgt om daarbij de gestelde grenzen op een afwijkende manier door te voeren om het totaalplaatje in balans te brengen.

Ook je voorbeeld van stikstof denk ik (in plaats van co2) is een mooi voorbeeld waarbij Nederland zelf de keuze heeft gemaakt welke gebieden als beschermd natuurgebied werden aangewezen om vervolgens met een probleem te zitten om die aangewezen natuurgebieden dan vervolgens daadwerkelijk te moeten beschermen. Het is onjuist om de keuze van Nederland af te wentelen op Europese plichten.
pi_209484162
Overigens verder een prima doelstelling. Zowel om ondernemers te beschermen tegen 'groot-particuliere' handelaren, alsmede om belasting te heffen op zo veel mogelijk zaken.
Van mij mogen het aantal transacties en het bedrag van de transacties prima hoger liggen dan die 30 en 2000, maar feitelijk is elke grens arbitrair.
  maandag 12 juni 2023 @ 08:17:57 #139
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_209484504
quote:

Dan ben je dus geen eerlijke verkoper maar belastingfraudeur.
  maandag 12 juni 2023 @ 08:42:05 #140
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209484665
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 08:17 schreef Hahug13 het volgende:

[..]
Dan ben je dus geen eerlijke verkoper maar belastingfraudeur.
Vrije Jongus
pi_209484835
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:56 schreef 111210 het volgende:

[..]
En geef aan dat je het item niet verkocht hebt op marktplaats.
Dat maakt niet uit, het artikel noemt marktplaats maar het gaat om elke vorm van digitale verkoop.
speak only if it improves the silence.
pi_209484947
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:18 schreef etuiedelapiel het volgende:
Appels en peren
  maandag 12 juni 2023 @ 09:32:02 #143
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_209485021
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:57 schreef Stepperoller het volgende:
In de praktijk zal het criterium waarschijnlijk 'van bedrijfsmatige omvang' zijn. Eigenlijk verandert er dus niets, want nu moet je dat in een dergelijke situatie ook al doorgeven.
Dat klopt maar die mensen doen dat uiteraard niet en voelen zich nu er bij "gelapt" door deze regels.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_209485087
Bijzonder, want in theorie heb je al belasting betaald over dit geld
  maandag 12 juni 2023 @ 10:32:54 #145
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209485539
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 09:40 schreef michiel_merk het volgende:
De "particulier" als individu, betaalt maar één keer een belasting. Op het moment dat een het product door (kennelijke) handelaar wordt verkocht, ontstaat weer belasting die een volgende koper zal betalen. De gedachte dat de handelaar belasting zou betalen, klopt ook niet want die "kosten" zijn onderdeel van de totale transactie.

Wat mij vooral steekt is dat een individu voortdurend via een sleepnet gaat worden bekeken en de grens wat dan handel zou zijn, ridicuul is. Wanneer ik mij auto verkoop of zolder uitruim wil ik hier niet over bevraagd worden met wat ik voornemens aan het doen ben.

Dat het in praktijk wel zal meevallen, formuliertje invullen of zo, maakt nog steeds dat iemand dus niet vrij is om te doen wat die wilt met de eigen spullen. Los daarvan heeft de overheid al genoeg gereedschap om iemand die zij (willen) verdenken, op de financiële plichten te traceren.
pi_209490428
quote:
3s.gif Op maandag 12 juni 2023 09:04 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Dat maakt niet uit, het artikel noemt marktplaats maar het gaat om elke vorm van digitale verkoop.
Hoe kan ik belasting betalen over iets wat ik niet verkocht heb dan?
pi_209490700
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:36 schreef Morrigan het volgende:
Vinger in de mond en tadaa!,daar rolt een bedrag uit. Vervolgens leg je een belastingaanslag op en laat je de verkoper bewijzen dat deze niet klopt als ie het er niet meer eens is. Zoiets zal het wel zijn.
pi_209492269
quote:
18s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:15 schreef Inbox het volgende:

[..]
Vinger in de mond en tadaa!,daar rolt een bedrag uit. Vervolgens leg je een belastingaanslag op en laat je de verkoper bewijzen dat deze niet klopt als ie het er niet meer eens is. Zoiets zal het wel zijn.
Daar hebben ze helemaal geen tijd voor.
pi_209495023
quote:

kringloopwinkels en tweedehandswinkels zijn ondernemingen, die betalen doorgaans wel omzetbelasting.
Daar gaat het niet op. Het gaat om mensen die zooi inkopen en die zooi met winst verkopen. M.a.w. mensen die net zo bedrijfsmatig bezig zijn als een autohandelaar, alleen dat niet aangeven, omdat ze denken dat de fiscus er toch niet achter komt.
pi_209495245
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 09:40 schreef michiel_merk het volgende:
Ja er wordt btw betaald door de ondernemer bij de inkoop van goederen ja. Als die het vervolgens weer verkoopt aan een particulier betaalt deze koper de btw. De ondernemer kan de eerder door hem betaalde btw aan zijn leverancier terugvragen in zn aangifte.
PWBF
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')