quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
De overheid wil zicht hebben op wie, wat doet
Alsof vrouwen die shoppen of graag wisselen van kleding nu geen belasting betalen.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
Dat de Belastingdienst tijd gaat besteden aan vrouwen die graag shoppen of wisselen van kleding is toch waanzin?”, zegt een lezeres van de Telegraaf.
quote:Ben je hobbyist? Dan heb je wellicht geluk. De belasting die je moet betalen over je verkopen is afhankelijk ’van de feiten en omstandigheden’. Wie de activiteiten alleen hobbymatig doet, neemt geen deel aan het economisch verkeer en hoeft geen btw of inkomstenbelasting te betalen. Maar wie winst maakt uit de verkoop van onlinegoederen of diensten, is mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.” Op de site van de Belastingdienst is informatie te vinden over wanneer iemand als ondernemer of hobbyist gezien wordt.
Je kunt zoveel accounts aanmaken als je wil maar zodra je dat koppelt aan het betaalplatform van marktplaats zijn ze aan jou te herleiden.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
De oplossing:
- maak meerdere Marktplaats accounts aan
- regel betalingen buiten het platform om
Overigens heb ik al regelmatig zaken gedaan met verkopers die een linkje sturen ipv zo'n betaalverzoek.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:23 schreef Moederenkind het volgende:
Hier gaan scammers gretig gebruik van maken schiet me net te binnen. Op marktplaats kan je gebruik maken van kopersbescherming en/of een betaalverzoek via het platform zelf versturen. Dat geeft meer vertrouwen en ik las dat het oplichtingen erg veel had doen afnemen. Ik geloof iets van 70%. Dat is voor scammers een behoorlijke drempel dus. Een koper die geen betaalverzoek wil sturen is gelijk een rode vlag. Ik heb er met veel te maken gehad. Dan kan je of via een tikkie betalen, wat uiteraard nep is, of naar een bankrekening in Litouwen.
Ik zie het al voor me dat eerlijke verkopers geen gebruik meer gaan willen maken van betaalverzoeken via marktplaats om de fiscus te omzeilen.
Voor oplichters een mooie smoes om niets vermoedende kopers via andere kanalen te laten betalen met alle gevolgen van dien.
Een heel slecht plan dus.
Het 2e kan uiteraard niet zonder het eerste.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:28 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Je kunt zoveel accounts aanmaken als je wil maar zodra je dat koppelt aan het betaalplatform van marktplaats zijn ze aan jou te herleiden.
Je tweede punt is voer voor de vele actieve oplichters op marktplaats die het liefst direct na eerste bericht kopers proberen te lokken om buiten markplaats zaken te doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als particulier verkoop je niet iedere week een auto met winst, dus daar gaat dit helemaal niet om. Het wordt anders als jij iedere week een auto koopt/verkoopt en daarmee een extra inkomstenbron genereert. Dat ben je gewoon een handelaar en heeft het niks meer met particuliere verkoop te maken. Niks mis mee als dat in de gaten gehouden wordt en daar netjes belasting over afgedragen wordt.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)sjes-terecht-of-niet
Ik zie nog gebeuren dat je belasting moet gaan betalen als je auto verkoopt.
Geweldig belasting betalen op goederen waar al belasting is voor betaalt.
Ik heb ook weleens met bankoverschrijving betaald obv vertrouwen. Maar het neemt niet weg dat verreweg de meeste oplichters met neppe betaalverzoeken/links/tikkies te werk gaan. Als je geen risico wil nemen regel je dat ze via marktplaats een betaalverzoek sturen eventueel met kopersbescherming.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Overigens heb ik al regelmatig zaken gedaan met verkopers die een linkje sturen ipv zo'n betaalverzoek.
Maar dat zijn allemaal hobbyisten die oude computerparts verkopen en daar ben ik nog nooit mee opgelicht.
Nee, het gaat om omzet.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:36 schreef Morrigan het volgende:
Dus het gaat alleen om producten die met winst zijn verkocht? Hoe willen ze dat controleren?
Richtlijn zijn geen wetten?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:15 schreef Korenfok het volgende:
je doet een poging om er een eu zeik topic van te maken.
Maar ten eerste richtlijnen zijn geen wetten.
Ten tweede als overheid hier zicht op wil krijgen dan gaat dit gebeuren.
ten 3e is het logischer om dit binnen de eu in een richtlijn op te stellen. want ik kan ook gewoon alles via amazon.de verkopen of speuders.be etc. want die vrijheid hebben wij.
Wil je nu dat wij niet de vrijheid hebben om in duitsland te handelen of is dat alleen voor de elite of overheidsfunstionaris toegestaan om te handelen met het buitenland?
Of vind je het prima als 5 2e hands auto koop per week en weer 2e hands door verkoop, "want bevalt me niet die auto, maar heb telkens gelukje! Ik pak minimaal 900 euro op een auto" ?
En geef aan dat je het item niet verkocht hebt op marktplaats.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
De oplossing:
Dat is dan ook helemaal niet de strekking van het verhaal. Dit is allemaal niks nieuws, het enige verschil is dat een Marktplaats of een Vinted nu een meldingsplicht heeft. Het moeten betalen van belasting in bepaalde situaties is al langer zo, dat is niet veranderd.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:58 schreef sturmpie het volgende:
belasting voor particulieren op gebruikte/tweedehands goederen is waanzin/onzin, totaal gek.
Omdat meerderheid van de nederlandse burgers vinden dat wij een stickstof probleem hebben en dat beste in een eu verband aangewerkt kan worden en sterker nog denk dat meeste voorstanders liever op vn niveau dit zouden aanpakken.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:54 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Richtlijn zijn geen wetten?
Heb jij het even mis zeg.
Een richtlijn van de Europese Unie is een Europese wet die juridisch bindend is en boven de wetten van de afzonderlijke lidstaten staat. Iedere lidstaat moet de fundamentele eisen die in een Europese richtlijn vermeld worden opnemen in de nationale wetgeving. Daarmee is de toepassing van een richtlijn verplicht
Bron.
https://www.atgdocumentat(...)chtlijnen-en-normen/
Waarom denk je dat we nu met die co2 probleem zitten ?
Dat was ook een richtlijn
Andere landen hebben geen zak er mee te maken .quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:06 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Omdat meerderheid van de nederlandse burgers vinden dat wij een stickstof probleem hebben en dat beste in een eu verband aangewerkt kan worden en sterker nog denk dat meeste voorstanders liever op vn niveau dit zouden aanpakken.
Maar je negeert mijn verdere vragen; wat is er op tegen, is toch logisch om dit via EU te regelen of wil je dat enderland met 30 landen afzonderlijk afspraken maakt en die 30 landen afzonderlijk afspraken maakt over hoe om te gaan met nederlandse 2e hands verkopers over platformen wie daar actief zijn?
Nee, richtlijnen. Staan boven de Nederlandse wet. Dus ik weet niet wat je bedoelde, maar ik vermoed dat je de plank enorm misslaat hier.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:15 schreef Korenfok het volgende:
Maar ten eerste richtlijnen zijn geen wetten.
Btw=Europese richtlijnquote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:08 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Andere landen hebben geen zak er mee te maken .
Belastingen zijn een interne afhandeling in de staat der Nederlanden.
Niet voor de eu .
we heeft het over belasting afhandeling?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:08 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Andere landen hebben geen zak er mee te maken .
Belastingen zijn een interne afhandeling in de staat der Nederlanden.
Niet voor de eu .
Ja.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:22 schreef Korenfok het volgende:
[..]
we heeft het over belasting afhandeling?
Dit gaat over inzicht mogen krijgen over economische handelingen binnen de landgrenzen.
Jantje (NL) zet eenscooter te koop op meerdere sites, maar ook op piaza comput (Fictieve italiaanse site), Hansjz (Uit Slovenie) doet een goed bod want wil heel graag die specifieke scooter hebben, en biedt 4000 euro meer dan wat jantje er ooit voor betaalt heeft. jantje is toevallig op vakantie in Oosterijk en heeft altijd scooter mee voor de boodschappen. Hansjz is toevallig met zijn gezin in oosterijk op familie bezoek. De scooter wordt verkocht, in oosterijk. Jant verkoopt op zelfde manier 3 maanden later nog een scooter aan Hugo (Fr) (+3000) tijdens zijn vakantie in Italie via amazon.de, en verkoopt nog een fiets via de plaatselijke supermarkt in spanje, voor 500+ aan Igmar uit Zweden.
Dus voor welk land is dit nu een interne aangelegenheid? Want blijkbaar vinden hebben lidstaten dat ze niet voldoende zicht hebben op deze schaduwmarkt of wil je dit verbieden?
een richtliujn is geen dictaat maar heeft altijd ruimte tOt vertaling eigen situatie. en nederland is akkoord met de rechtlijn anders wordt het geen richtlijn.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, richtlijnen. Staan boven de Nederlandse wet. Dus ik weet niet wat je bedoelde, maar ik vermoed dat je de plank enorm misslaat hier.
Wat?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:26 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Ja.
Bedrijven versus burgers zijn totaal anderen dingen
En we hadden toch open landen en grensen.
Wel dat is gestopt op het moment dat Nederland besloten heeft dat misgelopen btw als uit een anderen eu land bestelt.
Dat je dat verschil toch moet betalen.
En loopt nu helemaal mis met deze onzin
Laten we eerlijk zijn .
Europa is mislukt en nu proberen ze barsten en gaten te vullen.
Er is echt niet altijd ruimte. Een groot deel van de 6e richtlijn (omzetbelasting) b.v. Is dwingend.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:29 schreef Korenfok het volgende:
[..]
een richtliujn is geen dictaat maar heeft altijd ruimte tOt vertaling eigen situatie. en nederland is akkoord met de rechtlijn anders wordt het geen richtlijn.
Weet je hoe onze vertegenwoordiging eruit ziet binnen de eu en hoe de fracties en de nederlandse vertegenwoordigers gestemd hebben voor deze richtlijnen? Als zij het anders doen waar jij op gestemd hebt, moet je ze mailen.
Eu is democratisch genoeg voor unie, waarin landen soeverein willen blijven maar wel een open markt willen waar economie makkelijk te bedrijven is. dwingend is niet wet. Nederland hoeft niet te volgen of kan vetoen tot het naar de zin is.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is echt niet altijd ruimte. Een groot deel van de 6e richtlijn (omzetbelasting) b.v. Is dwingend.
En ik heb alle hoop al verloren dat de EU democratisch zal worden.
Heeft niets met beleid an sich te maken, maar met dat de tweede en eerste kamer hun taken zeer geregeld niet meer serieus nemen, de overheid niet meer transparant is en actief zich verzet tegen openbaarheid van bestuur, we hebben een aantal keer een referendum gehad en dat werd dan volledig genegeerd als de uitslag niet beviel, recent nog dat de tweede kamer aangaf het ergens niet mee eens te zijn tav de EU en de staatssecretaris dezelfde week nog haar poot eronder heeft gezet bij de EU, waardoor de tweede kamer die daarover gaat en toevallig een keer wel haar taak serieus nam gewoon buitenspel kwam te staan, enz. enz.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:50 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Eu is democratisch genoeg voor unie, waarin landen soeverein willen blijven maar wel een open markt willen waar economie makkelijk te bedrijven is. dwingend is niet wet. Nederland hoeft niet te volgen of kan vetoen tot het naar de zin is.
Alle niet democratische aspexten zijn waarschijnlijk:
niet zelf de moeite nemen het uit te zoeken.
oneens zijn met compromis of beleid
en tegen elk voorstel om het democratischer te maken, ben je op tegen want je bent tegen de eu.
Iets zegt me dat je nederland ook niet democratisch genoeg vind in zijn beleid.
Tja en hoe doe je dat met bank(rekening)nummers die uiteindelijk (in)direct te koppelen zijn..... en MP zal ongetwijfeld verantwoordelijk worden gesteld als dingen misbruikt (kunnen) worden.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
De oplossing:
Yep en dan mag je als ondernemende "handelaar" uitleggen dat je geen winkeltje bent (begonnen) en aantonen dat er geen sprake zou zijn van "winst(inkomsten)..quote:
en BTWquote:Op zaterdag 10 juni 2023 20:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep en dan mag je als ondernemende "handelaar" uitleggen dat je geen winkeltje bent (begonnen) en aantonen dat er geen sprake zou zijn van "winst(inkomsten)..
Daar is dan ook totaal geen sprake van als je er niet structureel winst mee behaalt.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:58 schreef sturmpie het volgende:
belasting voor particulieren op gebruikte/tweedehands goederen is waanzin/onzin.
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Volgend jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 20:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep en dan mag je als ondernemende "handelaar" uitleggen dat je geen winkeltje bent (begonnen) en aantonen dat er geen sprake zou zijn van "winst(inkomsten)..
Alleen is het weer meer controle en minder privacy.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 20:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Over een paar jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:23 schreef Moederenkind het volgende:
Hier gaan scammers gretig gebruik van maken schiet me net te binnen. Op marktplaats kan je gebruik maken van kopersbescherming en/of een betaalverzoek via het platform zelf versturen. Dat geeft meer vertrouwen en ik las dat het oplichtingen erg veel had doen afnemen. Ik geloof iets van 70%. Dat is voor scammers een behoorlijke drempel dus. Een koper die geen betaalverzoek wil sturen is gelijk een rode vlag. Ik heb er met veel te maken gehad. Dan kan je of via een tikkie betalen, wat uiteraard nep is, of naar een bankrekening in Litouwen.
Ik zie het al voor me dat eerlijke verkopers geen gebruik meer gaan willen maken van betaalverzoeken via marktplaats om de fiscus te omzeilen.
Voor oplichters een mooie smoes om niets vermoedende kopers via andere kanalen te laten betalen met alle gevolgen van dien.
De eerlijke verkoper die geen aangifte wil doen wordt getild.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:23 schreef Moederenkind het volgende:
Als je als eerlijke verkoper aangifte moet doen maar je doet dat niet ben je geen eerlijke verkoper. Nogmaals: dit gaat de hobbyverkoper totaal niet raken. Hopelijk wel van die sjakies met 5000 verkopen op ticketswap enzo.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:09 schreef marsan het volgende:
Eerloj
[..]
[..]
De eerlijke verkoper die geen aangifte wil doen wordt getild.
Tsja risico van t vak als je de boel tillen.
Slecht idee? Mss.
Om deze verkopers te beschermen? Nee
Dat zeg ikquote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als je als eerlijke verkoper aangifte moet doen maar je doet dat niet ben je geen eerlijke verkoper. Nogmaals: dit gaat de hobbyverkoper totaal niet raken. Hopelijk wel van die sjakies met 5000 verkopen op ticketswap enzo.
Hoe weet jij dat het de hobbyverkoper niet gaat raken? Met 30 transacties of 2000¤ aan verkoop raakt het je al dus hoe kan jij zo stellig beweren dat het niet zo is?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als je als eerlijke verkoper aangifte moet doen maar je doet dat niet ben je geen eerlijke verkoper. Nogmaals: dit gaat de hobbyverkoper totaal niet raken. Hopelijk wel van die sjakies met 5000 verkopen op ticketswap enzo.
Prijs op aanvraag in je advertentie en deze flutwet is al niet meer toereikend.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:18 schreef etuiedelapiel het volgende:
Sommige maken er wel misbruik van, zoals hier verderop met een hondenfokker die toch snel 20k per jaar haalt.
Los van het feit dat het niks veranderd aan het al dan niet moeten betalen van belasting ben ik inderdaad wel benieuwd hoe dit in de praktijk in z'n werk gaat qua meldingsplicht. Als ik een auto te koop zet via marktplaats en gewoon buiten marktplaats om de verkoop regel (wat bij een autoverkoop niet onlogisch is) en de advertentie vervolgens offline haal, wat moet marktplaats dan precies gaan melden?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 22:02 schreef Catkiller het volgende:
Prijs op aanvraag in je advertentie en deze flutwet is al niet meer toereikend.
Nope.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:09 schreef Moederenkind het volgende:
Nou ze zijn best duidelijk over vanaf welk moment er belasting moet worden betaald, namelijk 30 transacties of 2000¤. Ik vermoed dat bij het bereiken van die grens altijd bericht krijgt van de fiscus dat je belasting moet betalen en dat de bewijslast vervolgens bij jou ligt om aan te tonen dat je geen winst gemaakt hebt of een een handelaar bent.
Zie post 41quote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:59 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat het de hobbyverkoper niet gaat raken? Met 30 transacties of 2000¤ aan verkoop raakt het je al dus hoe kan jij zo stellig beweren dat het niet zo is?
Dan hoeft Marktplaats dat niet te melden volgens de richtlijn.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 22:08 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Los van het feit dat het niks veranderd aan het al dan niet moeten betalen van belasting ben ik inderdaad wel benieuwd hoe dit in de praktijk in z'n werk gaat qua meldingsplicht. Als ik een auto te koop zet via marktplaats en gewoon buiten marktplaats om de verkoop regel (wat bij een autoverkoop niet onlogisch is) en de advertentie vervolgens offline haal, wat moet marktplaats dan precies gaan melden?
Nee, de richtlijn is duidelijk over wanneer verkoopplatforms een melding moeten maken. Dat staat los van de beoordeling of daar vervolgens belasting over betaald moet worden. Antwoord: in heel veel gevallen niet (zie post 41).quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:09 schreef Moederenkind het volgende:
Nou ze zijn best duidelijk over vanaf welk moment er belasting moet worden betaald, namelijk 30 transacties of 2000¤. Ik vermoed dat bij het bereiken van die grens altijd bericht krijgt van de fiscus dat je belasting moet betalen en dat de bewijslast vervolgens bij jou ligt om aan te tonen dat je geen winst gemaakt hebt of een een handelaar bent.
De uitleg waarom hobbyverkopers in de meeste gevallen geen belasting gaan betalen. Gheez.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 22:24 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Wat moet ik daar precies lezen dan?
Dit ja.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 22:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Laten we wel zijn, er zijn gewoon legio mensen die hun Sociale huurwoning via AirBNB verhuren en afrekenen in bitcoins, mensen die flink handel drijven op Marktplaats, en hierover geen belastingen en sociale lasten afdragen, menig een waarschijnlijk naast de uitkering.
Dit zijn geen incidenten, in binnensteden werd je voor corona gek van de rolkoffers.
Dat de belastingdienst daar de vingers in wil hebben, dat is logisch.
Hier een beetje huilie huilie te gaan doen over de hobbyverkoper, dan heb je het of niet door, of je hebt kilo's margarine op je hoofd.
Ja die kan ik ook volgen dat er zg "niets verandert" met wel dat nu een website zoals MP (en natuurlijk eBAY, vinted etc.etc.) dat actief in aantal en bedrag gericht op personen moet gaan monitoren.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 20:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Volgend jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.
Kern van privacy en vrijheden waarbij een ander nooit kan uitmaken wat iemands vrijheidswaarde of beleving daarvan moet gaan zijn.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:59 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat het de hobbyverkoper niet gaat raken? Met 30 transacties of 2000¤ aan verkoop raakt het je al dus hoe kan jij zo stellig beweren dat het niet zo is?
Dat lijkt me ook, maar daarmee lijkt het me ook meteen al een beetje een zinloze richtlijn.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 22:21 schreef Nielsch het volgende:
Dan hoeft Marktplaats dat niet te melden volgens de richtlijn.
Volgens mij is er al tig keer gemeld door verschillende mensen hier dat dit niets, maar dan ook niets veranderd aan het feit of er al dan niet belasting verschuldigd is. De enige wijziging is een meldingsplicht.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 22:16 schreef Red_85 het volgende:
Nope.
Onschuldig totdat tegendeel is bewezen.
Totaal debiel dit. Voor handelaren is dit prima, niet voor 2de hands verkopers.
Echt een bizar voorstel. Belasting willen voor zaken waarover al belasting is gekregen...
Ik snap je wijze van redenatie maar je hanteert (nofi) drogredenen waarbij verkeerde aannamen en dus uitvoeringen worden gedaan. Los daarvan stapel je en vul je die aan met niets ter zaken doende argumenten.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 22:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Laten we wel zijn, er zijn gewoon legio mensen die hun Sociale huurwoning via AirBNB verhuren en afrekenen in bitcoins, mensen die flink handel drijven op Marktplaats, en hierover geen belastingen en sociale lasten afdragen, menig een waarschijnlijk naast de uitkering.
Dit zijn geen incidenten, in binnensteden werd je voor corona gek van de rolkoffers.
Hier een beetje huilie huilie te gaan doen over de hobbyverkoper, dan heb je het of niet door, of je hebt kilo's margarine op je hoofd.
Kikker in de pan.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:34 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Volgens mij is er al tig keer gemeld door verschillende mensen hier dat dit niets, maar dan ook niets veranderd aan het feit of er al dan niet belasting verschuldigd is. De enige wijziging is een meldingsplicht.
Dit dus.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:39 schreef descon het volgende:
Opzich ben ik er wel voor dat mensen die handelen ook gewoon netjes hun belasting betalen.
Het enge is wel dat we langzaam een controle maatschappij in gaan door dit soort meldplichten.
Daarom is het ook volstrekt bizar dat de MPs van deze wereld gevraagd wordt voor meldingen.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ja die kan ik ook volgen dat er zg "niets verandert" met wel dat nu een website zoals MP (en natuurlijk eBAY, vinted etc.etc.) dat actief in aantal en bedrag gericht op personen moet gaan monitoren.
Mij bevalt het weinig dat overheden (privacy) invasief, mensen digitaal hun handelswijze gaat volgen.
Voor alle duidelijkheid vind ik ook dat wanneer je handelt, je ook de bijbehorende plichten, die andere ondernemers ook hebben, moet uitvoeren.
Of en hoe de overheid daar dan toezicht op houdt is haar uitdaging en het wmb onjuist om daarvoor website informatie te (gaan) gebruiken.
Omzet en inkomsten zijn ook (desnoods) te volgen door zoals nu ook al kan/mag, bankrekeningen tegoeden te volgen en uit te pluizen. Op het moment dat iemand dan fiscaal verdacht wordt van strafbare feiten, kan je alsnog bij de handelssites, die data - van vele jaeren terug - gaan opvragen. Die sites hebben sws de verplichting om minimaal 7 jaar de (transactie)data te bewaren.
Onzin, wat ik schrijf klopt gewoon en het is de reden waarom de belastingdienst dat niet kan laten gaanquote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:39 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap je wijze van redenatie maar je hanteert (nofi) drogredenen waarbij verkeerde aannamen en dus uitvoeringen worden gedaan. Los daarvan stapel je en vul je die aan met niets ter zaken doende argumenten.
Wat? Je hebt de indruk dat de belastingdienst er is om inkomsten te genereren voor de staat? Oh wow, no shit sherlockquote:Ik krijg zelf vooral meer het beeld dat instanties een doel hebben - zoals controle uitoefenen om inkomsten te verwerven - waarbij dan vervolgens een aannemelijke (en onderbuik aansprekende) reden wordt gezocht en de uitvoering technisch zg eenvoudig zou zijn.
Dus iedereen moet daar maar anoniem kunnen verkopen, onbegrensd en ongecontroleerd? Zonder belasting af te dragen?quote:Het gebruik van een middel of dienst, hier marktplaats, mag geen reden zijn om iedereen die daar gebruik van maakt te onderwerpen aan toezicht waarbij de site/dienstverlener daarvan verslag moet uitbrengen aan de overheid.
Ik heb er geen moeite mee dat de overheid belastinggeld binnen probeert te halen.quote:Op zondag 11 juni 2023 08:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Onzin, wat ik schrijf klopt gewoon en het is de reden waarom de belastingdienst dat niet kan laten gaan
[..]
Wat? Je hebt de indruk dat de belastingdienst er is om inkomsten te genereren voor de staat? Oh wow, no shit sherlock
[..]
Dus iedereen moet daar maar anoniem kunnen verkopen, onbegrensd en ongecontroleerd? Zonder belasting af te dragen?
Het is moeilijk om daar onderscheid in te maken. Mijn vrouw verkoopt ook wel eens kleding via Vinted en Markplaats en nu lijkt het alsof de EU gaat stampvoeten en roept dat het niet eerlijk is voor mensen die het minder hebben.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 22:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Waarom is dat moeilijk?quote:Op zondag 11 juni 2023 09:52 schreef HSG het volgende:
[..]
Het is moeilijk om daar onderscheid in te maken. Mijn vrouw verkoopt ook wel eens kleding via Vinted en Markplaats en nu lijkt het alsof de EU gaat stampvoeten en roept dat het niet eerlijk is voor mensen die het minder hebben.
Maar waar jij het over hebt heb je groot gelijk in. Mensen die een uitkering ontvangen dragen sowieso helemaal niks bij en als ze ook nog een leuk handeltje hebben via Marktplaats en worden in bitcoints of contanten dan moeten ze gewoon belasting betalen.
Maar wat ik al zei het is moeilijk om daar onderscheid in te maken.
Een grens van de totale verkoopwaarde per jaar.quote:
Bel de EU zou ik zeggen.quote:Op zondag 11 juni 2023 10:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een grens van de totale verkoopwaarde per jaar.
Iedereen zal dan zeggen: het is maar een hobby
dat idee staat al in de OP post, waar denk je dat ze het vandaan hebben?quote:
Ik heb het over het onderscheid maken tussen mensen die veel verdienen via Marktplaats/vinted en een uitkering krijgen en mensen die naast hun hobby gewoon werken en belasting betalen.quote:Op zondag 11 juni 2023 10:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat idee staat al in de OP post, waar denk je dat ze het vandaan hebben?
oh ik niet, want dat schreef ik nietquote:Op zondag 11 juni 2023 10:04 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik heb het over het onderscheid maken tussen mensen die veel verdienen via Marktplaats/vinted en een uitkering krijgen en mensen die naast hun hobby gewoon werken en belasting betalen.
En ik wel.quote:Op zondag 11 juni 2023 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
oh ik niet, want dat schreef ik niet
dat weet ikquote:
Ik weet niet hoeveel verstand je hebt van auto's, maar winst maken op een auto is vrijwel onmogelijk.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)sjes-terecht-of-niet
Maar wie winst maakt uit de verkoop van onlinegoederen of diensten, is mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.”
Ik zie nog gebeuren dat je belasting moet gaan betalen als je auto verkoopt.
Geweldig belasting betalen op goederen waar al belasting is voor betaalt.
Wel mijn werk was auto schade hersteller.quote:Op zondag 11 juni 2023 10:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel verstand je hebt van auto's, maar winst maken op een auto is vrijwel onmogelijk.
De welbekende uitzondering daargelaten, zoals wanneer je een barrel voor ¤ 450 koopt en een half jaar later voor ¤ 900 verkoopt, of wanneer je in 1963 een Jaguar E-type gekocht had
Dan ben je dus zakelijk bezig en geen particulier die zijn auto verkoopt.quote:Op zondag 11 juni 2023 11:10 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Wel mijn werk was auto schade hersteller.
Dus hummm ja het kan en dikke winst ook.
Als je een opslag plaats heb.
Je zegt het precies goed, je werk inderdaad.quote:Op zondag 11 juni 2023 11:10 schreef suijkerbuijk het volgende:
Wel mijn werk was auto schade hersteller.
Dus hummm ja het kan en dikke winst ook.
Als je een opslag plaats heb.
Er zijn natuurlijk ook heel veel platforms waar de betaling alleen via het platform kan. Denk aan Ticketswap. Daar heb je ook van die 'particuliere' verkopers die al 5000 tickets hebben verkocht. Met 10 a 20 euro winst per ticket tikt dat toch aardig aan. Deze personen gaan er straks natuurlijk wel iets van merken.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:31 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook, maar daarmee lijkt het me ook meteen al een beetje een zinloze richtlijn.
Als jij gewoon een particulier bent die af en toe eens wat verkoopt hoef je er ook helemaal geen btw over af te dragen dus ik snap niet waar je je druk om maakt.quote:Op zondag 11 juni 2023 12:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Hoezo BTW? Het is tweedehands, dat is er al over betaald. Of gaan ze nu de 15% inflatie per jaar als toegevoegde waarde rekenen?
Hoe werkt dat kopersbescherming dan ? Ik ben nog vaak oldschool en zoek binnen 50km en pakquote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:33 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Ik heb ook weleens met bankoverschrijving betaald obv vertrouwen. Maar het neemt niet weg dat verreweg de meeste oplichters met neppe betaalverzoeken/links/tikkies te werk gaan. Als je geen risico wil nemen regel je dat ze via marktplaats een betaalverzoek sturen eventueel met kopersbescherming.
Daarbij moet ik het wel zeggen dat ik een beetje een dure hobby heb dus vaak gaat het om bedragen van een paar honderd
Ik snap dat je het zelf, afwerend, onzin noemt waarbij flink word doorgedraafd in eigen redenaties.quote:Op zondag 11 juni 2023 08:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Onzin, wat ik schrijf klopt gewoon en het is de reden waarom de belastingdienst dat niet kan laten gaan
[..]
Wat? Je hebt de indruk dat de belastingdienst er is om inkomsten te genereren voor de staat? Oh wow, no shit sherlock
[..]
Dus iedereen moet daar maar anoniem kunnen verkopen, onbegrensd en ongecontroleerd? Zonder belasting af te dragen?
Waarover is de BTW verschuldigd dan?quote:Op zondag 11 juni 2023 12:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als jij gewoon een particulier bent die af en toe eens wat verkoopt hoef je er ook helemaal geen btw over af te dragen dus ik snap niet waar je je druk om maakt.
Ben je wel bedrijfsmatig bezig via platformen dan mag je de door jou betaalde btw aan jouw leverancier gewoon terugvragen bij de Belastingdienst.
Maar particulier vs bedrijfsmatig kan toch niet zomaar vastgesteld worden op basis van 'meer of minder dan 30 artikelen'?quote:Op zondag 11 juni 2023 12:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als jij gewoon een particulier bent die af en toe eens wat verkoopt hoef je er ook helemaal geen btw over af te dragen dus ik snap niet waar je je druk om maakt.
Ben je wel bedrijfsmatig bezig via platformen dan mag je de door jou betaalde btw aan jouw leverancier gewoon terugvragen bij de Belastingdienst.
Nou nergens over dus, als particuliere verkoper.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarover is de BTW verschuldigd dan?
Hmm ook deze insteek is interessant met hoe politieke kronkels werken ipv af te vragen of en waarom iet zo zou moeten.quote:
Nee, maar de voorwaarden rondom de meldingsplicht voor platformen is dan ook iets heel anders dan de vaststelling van belastingplicht.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar particulier vs bedrijfsmatig kan toch niet zomaar vastgesteld worden op basis van 'meer of minder dan 30 artikelen'?
Wat is dezequote:Op zondag 11 juni 2023 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Inmiddels is er zelfs een bank die z'n klant vroeg waarom deze ¤4.337 in een jaar had overgemaakt naar Albert Heijn. Gekkenwerk.
En hoe effectief het is weet niemand, het wordt achter een bureau bedacht en het kost de economie handen vol geld.
Je betaalt via marktplaats maar dan wordt het geld op een tussenrekening gezet tot het artikel geleverd is. Als het geleverd is kan je aangeven dat het in orde is en dan pas krijgt de verkoper het geld uitgekeerd.quote:Op zondag 11 juni 2023 12:55 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Hoe werkt dat kopersbescherming dan ? Ik ben nog vaak oldschool en zoek binnen 50km en pakde auto
Exact, er worden associaties en relaties aangenomen die er niet (hoeven) zijn.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:23 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, maar de voorwaarden rondom de meldingsplicht voor platformen is dan ook iets heel anders dan de vaststelling van belastingplicht.
Eens, ik denk dan ook dat 99% van de aangeleverde data niet gebruikt zal gaan worden en dat is natuurlijk een slechte zaak.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Exact, er worden associaties en relaties aangenomen die er niet (hoeven) zijn.
Wij kopen ongeveer elke dag, soms meerdere malen, wel iets in bv de supermarkt. Zou die na 30x dat moeten gaan melden aan de overheid ? Laat staan dat wanneer wij 's ¤100+ uitgeven wij daarmee in het vizier gaan komen van witwas-sleeponderzoek(en). Dat iemand een gedrag vertoont zegt niets of de persoon zelf verdacht wordt.
Wanneer de overheid een verdenking heeft dat iemand geen/te-weinig belasting betaalt, zijn er tal van manieren dat te onderzoeken met dan inderdaad bv een verzoekje aan een Marktplaats om de transactiegegevens van een gebruiker over de afgelopen 7 jaar op te vragen.
Los daarvan kan je wmb wel bv een MP opleggen dat zij hun gebruikers moeten verifiëren aangaande hun identiteit zodat transacties gewaarborgd kunnen plaatsvinden.
Dat een belastingdienst bij een verdenking door de wirwar van accounts (en gebruikte rekeningnummers ter identificatie) moet gaan, is verder niet de taak noch het probleem van een Marktplaats.
Jezus, doodeng is het.quote:Op zondag 11 juni 2023 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb er geen moeite mee dat de overheid belastinggeld binnen probeert te halen.
Ik heb wel moeite met de sleepnetten die opgezet worden de laatste jaren.
Neem nu de transacties van ¤100 die standaard gemonitord moeten worden, de steeds zwaardere Wwft wetgeving, etc.
En met die laatste heb ik al 2 jaar te maken, al 7 controles gehad bij 6 financiële instellingen. Het is blijkbaar ook niet mogelijk om zoiets centraal te regelen, dus je krijgt alles iedere keer weer opnieuw met net een andere invulling, dus ook weer andere papieren om op te zoeken en aan te leveren.
En waarom? Om witwassen en terrorisme te voorkomen.
Je bent bij voorbaat "verdacht" en simpelweg weigeren om privacy gevoelige gegevens te delen betekent "einde bankrekening".
Inmiddels is er zelfs een bank die z'n klant vroeg waarom deze ¤4.337 in een jaar had overgemaakt naar Albert Heijn. Gekkenwerk.
En hoe effectief het is weet niemand, het wordt achter een bureau bedacht en het kost de economie handen vol geld.
Voor mij zit de angel in voortdurend sleepnetten waarbij bedrijven ..whatever.. data op voorhand actief MOETEN gaan aanleveren. Het is telkens weer het stukje opschuiven in de fuik van andersmans geheiligde doelstellingen om controle uit te willen oefenen.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Eens, ik denk dan ook dat 99% van de aangeleverde data niet gebruikt zal gaan worden en dat is natuurlijk een slechte zaak.
Nee, überhaupt. De toegevoegde waarde wordt belast. Als ik een jurkje koop van 100 euro dan is alle waardetoevoeging van de ruwe katoen of zijde tot aan het naaiwerk en het ontwerp op enig moment belast en al betaald. Als ik dat jurkje dan na 100 keer dragen weer voor 100 euro verkoop heb ik goede zaken gedaan, maar mijn waardetoevoeging is nul en als ik hem voor 80 verkoop is die negatief. Wat is dan de grondslag voor de BTW-plicht?quote:Op zondag 11 juni 2023 13:22 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nou nergens over dus, als particuliere verkoper.
Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien. Bij verkoop tussen particulieren speelt btw simpelweg geen rol.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, überhaupt. De toegevoegde waarde wordt belast. Als ik een jurkje koop van 100 euro dan is alle waardetoevoeging van de ruwe katoen of zijde tot aan het naaiwerk en het ontwerp op enig moment belast en al betaald. Als ik dat jurkje dan na 100 keer dragen weer voor 100 euro verkoop heb ik goede zaken gedaan, maar mijn waardetoevoeging is nul en als ik hem voor 80 verkoop is die negatief. Wat is dan de grondslag voor de BTW-plicht?
En iemand die 35K per maand doet met tweedehands kleding wel, en terecht.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien.
Als je een bedrijf begint kan je BTW die je betaald terugvorderen, kortom, de BTW die jij berekend over de tweedehands jurkjes of donald ducks die je verkoopt kan je verrekenen met de BTW die je betaald over de Laptop die je aanschaft om deze online te zetten.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Men zou eigenlijk BTW terug moeten krijgen door de waardevermindering ivm de tweedehandsprijs tov de nieuwprijs.
klopt zoals gebruikelijk. Niet reageren werkt dan het beste. Er zijn meer gebruikers waarvoor dit geldt en waarop eigenlijk nooit meer door iemand op gereageerd hoeft te worden, maar helaas gebeurd dat wel.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Weltschmerz wil het gewoon niet begrijpen
Als je BTW niet begrijpt kan je beter niet reageren.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Men zou eigenlijk BTW terug moeten krijgen door de waardevermindering ivm de tweedehandsprijs tov de nieuwprijs.
Ik maakte een grapje man. Over begripen gesproken.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je BTW niet begrijpt kan je beter niet reageren.
Maar wat gebeurt er dan als je 7 jurkjes, 4 schoenen, 5 stropdassen 3 lampen enz verkoopt. Dus tientallen transacties van oud meuk.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien. Bij verkoop tussen particulieren speelt btw simpelweg geen rol.
Als je dat met regelmaat en in volume doet moet dat wel.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:37 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Maar wat gebeurt er dan als je 7 jurkjes, 4 schoenen, 5 stropdassen 3 lampen enz verkoopt. Dus tientallen transacties van oud meuk.
2k per jaar is de grens! Kunnen jullie wel lezen?!quote:Op zondag 11 juni 2023 16:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En iemand die 35K per maand doet met tweedehands kleding wel, en terecht.
Weltschmerz wil het gewoon niet begrijpen
Ik vind 30 transacties nu niet echt veel hoor!quote:Op zondag 11 juni 2023 17:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als je dat met regelmaat en in volume doet moet dat wel.
En wat is nu je punt?quote:Op zondag 11 juni 2023 17:40 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
2k per jaar is de grens! Kunnen jullie wel lezen?!
quote:Op zondag 11 juni 2023 17:49 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Ik vind 30 transacties nu niet echt veel hoor!
Ik heb voor mijn baby uitzet heel veel tweedehands gekocht afgelopen jaar. Zou zomaar 10-15 transacties kunnen zijn.
Ik heb op mijn eigen marktplaats pagina 68 advertenties staan van allerlei dingen, van babykleding tot aan een koffiezetapparaat.
Ik zet er alles op wat nog in goede staat is en ik niet meer gebruik. Ik koop er ook geregeld spulletjes. Iedere maand koop ik er wel wat. Ik ben geen ondernemer en maak zeer zeker geen winst oid.
Ik koop gewoon het liefst tweedehands als het kan. Daarnaast heb ik een hobby (verzameling) die best duur is. Ik geef er veel geld aan uit en zet ook geregeld wat items te koop. Ik kom dus zo aan die 2000 euro.
Ik snap dus niet dat mensen hier zo stellig blijven beweren dat het alleen handelaren zou raken.
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 20:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Volgend jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.
Ook als je dertig tweedehands auto's verkoopt?quote:Op zondag 11 juni 2023 17:49 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Niets. Nogmaals, zie post 41.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:37 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Maar wat gebeurt er dan als je 7 jurkjes, 4 schoenen, 5 stropdassen 3 lampen enz verkoopt. Dus tientallen transacties van oud meuk.
Nee hoor, het is gewoon harmonisatie van regels, zodat de uitwassers zich niet verplaatsen.quote:Op zondag 11 juni 2023 09:52 schreef HSG het volgende:
[..]
Het is moeilijk om daar onderscheid in te maken. Mijn vrouw verkoopt ook wel eens kleding via Vinted en Markplaats en nu lijkt het alsof de EU gaat stampvoeten en roept dat het niet eerlijk is voor mensen die het minder hebben.
Nogmaals, voor de zoveelste keer: er zit een heel groot verschil tussen de voorwaarden die worden gesteld aan platforms om data aan te leveren aan de belastingdiensten enerzijds en de vaststelling van belastingplicht anderzijds.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:49 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn baby uitzet heel veel tweedehands gekocht afgelopen jaar. Zou zomaar 10-15 transacties kunnen zijn.
Ik heb op mijn eigen marktplaats pagina 68 advertenties staan van allerlei dingen, van babykleding tot aan een koffiezetapparaat.
Ik zet er alles op wat nog in goede staat is en ik niet meer gebruik. Ik koop er ook geregeld spulletjes. Iedere maand koop ik er wel wat. Ik ben geen ondernemer en maak zeer zeker geen winst oid.
Ik koop gewoon het liefst tweedehands als het kan. Daarnaast heb ik een hobby (verzameling) die best duur is. Ik geef er veel geld aan uit en zet ook geregeld wat items te koop. Ik kom dus zo aan die 2000 euro.
Ik snap dus niet dat mensen hier zo stellig blijven beweren dat het alleen handelaren zou raken.
Of 30 keer een Rolex a 10.000 euro...quote:Op zondag 11 juni 2023 18:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ook als je dertig tweedehands auto's verkoopt?
Het punt dat ik maak is dat als je het wel als ondernemer doet, BTW-heffing op zich de grondslag ontbeert omdat die vroeger al een keer is betaald.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien. Bij verkoop tussen particulieren speelt btw simpelweg geen rol.
Nou als ondernemer heb je in principe wel de intentie om winst te maken, ook als je 2de hands kleding verkoopt (zoals vintage winkels). Dan verkoop je dus boven de inkoopprijs en is er toegevoegde waarde en daarmee ook een grondslag.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het punt dat ik maak is dat als je het wel als ondernemer doet, BTW-heffing op zich de grondslag ontbeert omdat die vroeger al een keer is betaald.
De uitspraak (niet eens van maar als vorm gebezigd door Churchill) is op meerdere manieren uit te leggen en mede afhankelijk welke zienswijze iemand Churchill wil toedichten.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
“The best argument against Democracy is a five-minute conversation with the average voter.”
Winston Churchill
Ja, maar het was ooit al verkocht voor 100 euro, en daar is dan dus 21 euro BTW over betaald. Als het dan een paar jaar later verkocht wordt 80 euro is er geen waarde toegevoegd en dus geen grondslag voor nog een keer BTW heffen over het product. Dan zou je aan veel hogere percentages geheven belasting over dat product komen dan in de wet staat.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:19 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nou als ondernemer heb je in principe wel de intentie om winst te maken, ook als je 2de hands kleding verkoopt (zoals vintage winkels). Dan verkoop je dus boven de inkoopprijs en is er toegevoegde waarde en daarmee ook een grondslag.
Lastig, want BTW is geen bronheffing zoals bv BPM, maar een belasting op grond van toegevoegde waarde.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het punt dat ik maak is dat als je het wel als ondernemer doet, BTW-heffing op zich de grondslag ontbeert omdat die vroeger al een keer is betaald.
Klopt, maar dit is een heel ander soort principieel punt en dat is dat er geen waarde meer is toegevoegd. Je stelt in wezen dat het product 100% is afgeschreven, en dat de restwaarde die dan feitelijk verschijnt toegevoegde waarde is.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:24 schreef Vallon het volgende:
[..]
Lastig, want BTW is geen bronheffing zoals bv BPM, maar een belasting op grond van toegevoegde waarde.
Op het moment dat iets aan een "produkt" wordt toegevoegd, wat je daar ook van vindt, zoals dat te verzenden of het aan te bieden; ontstaat er een toevoegende waarde. Bij ondernemers is dat vervolgens veelal ook met het doel winst te maken die leiden tot (belastbare) inkomsten.NB: ik ben het ook niet eens met belasting op & over (herhaalde) belasting etc en BTW afdracht staat wmb los van het veel belangrijkere privacy element.
We zitten halverwege een fascistische staatsgreep en de vergroeiing van staat en grootbedrijf is daar onderdeel van. De staat mag dit niet doen, dus moeten de bankenvriendjes van de staat die kooltjes uit het vuur halen. .quote:De overheid kan bij een verdenking of twijfel zelf onderzoek doen naar iemands (vermoedelijke) status en bij vermoedens de persoon zelf(s) aanschrijven om toelichting te vragen. Dit neerleggen bij bedrijven of instanties, zoals nu reeds al bij banken (TMNL), is de opmaat naar een totalitair systeem.
Dat komt omdat het artikel suggereert dat men ineens belasting moet gaan betalen over tweedehands verkopen via platforms als marktplaats etc. Als de betreffende journalist zijn/haar werk beter had gedaan dan had hij/zij geweten dat er niks wezenlijks is veranderd, anders dan dat er een meldingsplicht is gekomen.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:44 schreef Vallon het volgende:
Exact, er worden associaties en relaties aangenomen die er niet (hoeven) zijn.
De ondernemer die deze tweedehands jurk verkoopt in zn vintagewinkel hoeft dan ook geen btw over de verkoopprijs te rekenen maar gaat uit van de verkoopprijs minus de inkoopprijs. Is de inkoopprijs 100 en de verkoopprijs 80 dan is het een negatief bedrag en hoeft hij geen btw te rekenen en af te dragen.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar het was ooit al verkocht voor 100 euro, en daar is dan dus 21 euro BTW over betaald. Als het dan een paar jaar later verkocht wordt 80 euro is er geen waarde toegevoegd en dus geen grondslag voor nog een keer BTW heffen over het product. Dan zou je aan veel hogere percentages geheven belasting over dat product komen dan in de wet staat.
Waarom heb je dat tot op heden nooit gedaan dan? Waarom denk je ineens het licht gezien te hebben?quote:Op maandag 12 juni 2023 00:32 schreef stinkie het volgende:
Mmmm wel aardig eigenlijk dit. Ik zie voordelen.
Ik koop iets nieuws. Bewaar bonnetje. Als ik er mee klaar ben verkoop ik het op marktplaats voor minder dan de aankoopprijs, dus verlies. Verlies verreken ik met inkomen, dus betaal ik minder belasting:) :’)
Er lopen hier volgende zaken snaaks door elkaar die bijeenkomen in een structurele trend van fijnmazige controle:quote:Op zondag 11 juni 2023 23:35 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat komt omdat het artikel suggereert dat men ineens belasting moet gaan betalen over tweedehands verkopen via platforms als marktplaats etc. Als de betreffende journalist zijn/haar werk beter had gedaan dan had hij/zij geweten dat er niks wezenlijks is veranderd, anders dan dat er een meldingsplicht is gekomen.
Hele heisa vanwege een journalist die niet begrijpt waar hij/zij over schrijft.
Hmmmm... je mist het element afschrijving cq dagwaarde en nee, als particulier kun je geen verliezen uit overige inkomsten verrekenen.quote:Op maandag 12 juni 2023 00:32 schreef stinkie het volgende:
Mmmm wel aardig eigenlijk dit. Ik zie voordelen.
Ik koop iets nieuws. Bewaar bonnetje. Als ik er mee klaar ben verkoop ik het op marktplaats voor minder dan de aankoopprijs, dus verlies. Verlies verreken ik met inkomen, dus betaal ik minder belasting:) :’)
Toch klopt je bron niet. Hier kan je wel de juiste termen vinden: https://european-union.eu(...)types-legislation_nlquote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:54 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Richtlijn zijn geen wetten?
Heb jij het even mis zeg.
Een richtlijn van de Europese Unie is een Europese wet die juridisch bindend is en boven de wetten van de afzonderlijke lidstaten staat. Iedere lidstaat moet de fundamentele eisen die in een Europese richtlijn vermeld worden opnemen in de nationale wetgeving. Daarmee is de toepassing van een richtlijn verplicht
Bron.
https://www.atgdocumentat(...)chtlijnen-en-normen/
Waarom denk je dat we nu met die co2 probleem zitten ?
Dat was ook een richtlijn
Dan ben je dus geen eerlijke verkoper maar belastingfraudeur.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:23 schreef Moederenkind het volgende:
Vrije Jongusquote:Op maandag 12 juni 2023 08:17 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Dan ben je dus geen eerlijke verkoper maar belastingfraudeur.
Dat maakt niet uit, het artikel noemt marktplaats maar het gaat om elke vorm van digitale verkoop.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:56 schreef 111210 het volgende:
[..]
En geef aan dat je het item niet verkocht hebt op marktplaats.
Appels en perenquote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:18 schreef etuiedelapiel het volgende:
Sommige maken er wel misbruik van, zoals hier verderop met een hondenfokker die toch snel 20k per jaar haalt.
Dat klopt maar die mensen doen dat uiteraard niet en voelen zich nu er bij "gelapt" door deze regels.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:57 schreef Stepperoller het volgende:
In de praktijk zal het criterium waarschijnlijk 'van bedrijfsmatige omvang' zijn. Eigenlijk verandert er dus niets, want nu moet je dat in een dergelijke situatie ook al doorgeven.
De "particulier" als individu, betaalt maar één keer een belasting. Op het moment dat een het product door (kennelijke) handelaar wordt verkocht, ontstaat weer belasting die een volgende koper zal betalen. De gedachte dat de handelaar belasting zou betalen, klopt ook niet want die "kosten" zijn onderdeel van de totale transactie.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:40 schreef michiel_merk het volgende:
Bijzonder, want in theorie heb je al belasting betaald over dit geld
Hoe kan ik belasting betalen over iets wat ik niet verkocht heb dan?quote:Op maandag 12 juni 2023 09:04 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, het artikel noemt marktplaats maar het gaat om elke vorm van digitale verkoop.
Vinger in de mond en tadaa!,daar rolt een bedrag uit. Vervolgens leg je een belastingaanslag op en laat je de verkoper bewijzen dat deze niet klopt als ie het er niet meer eens is. Zoiets zal het wel zijn.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:36 schreef Morrigan het volgende:
Dus het gaat alleen om producten die met winst zijn verkocht? Hoe willen ze dat controleren?
Daar hebben ze helemaal geen tijd voor.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:15 schreef Inbox het volgende:
[..]
Vinger in de mond en tadaa!,daar rolt een bedrag uit. Vervolgens leg je een belastingaanslag op en laat je de verkoper bewijzen dat deze niet klopt als ie het er niet meer eens is. Zoiets zal het wel zijn.
Daar gaat het niet op. Het gaat om mensen die zooi inkopen en die zooi met winst verkopen. M.a.w. mensen die net zo bedrijfsmatig bezig zijn als een autohandelaar, alleen dat niet aangeven, omdat ze denken dat de fiscus er toch niet achter komt.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:58 schreef sturmpie het volgende:
belasting voor particulieren op gebruikte/tweedehands goederen is waanzin/onzin, totaal gek.
kringloopwinkels en tweedehandswinkels zijn ondernemingen, die betalen doorgaans wel omzetbelasting.
Ja er wordt btw betaald door de ondernemer bij de inkoop van goederen ja. Als die het vervolgens weer verkoopt aan een particulier betaalt deze koper de btw. De ondernemer kan de eerder door hem betaalde btw aan zijn leverancier terugvragen in zn aangifte.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:40 schreef michiel_merk het volgende:
Bijzonder, want in theorie heb je al belasting betaald over dit geld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |