abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 juni 2023 @ 22:16:50 #51
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209469823
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:09 schreef Moederenkind het volgende:
Nou ze zijn best duidelijk over vanaf welk moment er belasting moet worden betaald, namelijk 30 transacties of 2000¤. Ik vermoed dat bij het bereiken van die grens altijd bericht krijgt van de fiscus dat je belasting moet betalen en dat de bewijslast vervolgens bij jou ligt om aan te tonen dat je geen winst gemaakt hebt of een een handelaar bent.
Nope.

Onschuldig totdat tegendeel is bewezen.

Totaal debiel dit. Voor handelaren is dit prima, niet voor 2de hands verkopers.
Echt een bizar voorstel. Belasting willen voor zaken waarover al belasting is gekregen...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209469879
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:59 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Hoe weet jij dat het de hobbyverkoper niet gaat raken? Met 30 transacties of 2000¤ aan verkoop raakt het je al dus hoe kan jij zo stellig beweren dat het niet zo is?
Zie post 41
pi_209469911
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:08 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Los van het feit dat het niks veranderd aan het al dan niet moeten betalen van belasting ben ik inderdaad wel benieuwd hoe dit in de praktijk in z'n werk gaat qua meldingsplicht. Als ik een auto te koop zet via marktplaats en gewoon buiten marktplaats om de verkoop regel (wat bij een autoverkoop niet onlogisch is) en de advertentie vervolgens offline haal, wat moet marktplaats dan precies gaan melden?
Dan hoeft Marktplaats dat niet te melden volgens de richtlijn.
pi_209469946
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:09 schreef Moederenkind het volgende:
Nou ze zijn best duidelijk over vanaf welk moment er belasting moet worden betaald, namelijk 30 transacties of 2000¤. Ik vermoed dat bij het bereiken van die grens altijd bericht krijgt van de fiscus dat je belasting moet betalen en dat de bewijslast vervolgens bij jou ligt om aan te tonen dat je geen winst gemaakt hebt of een een handelaar bent.
Nee, de richtlijn is duidelijk over wanneer verkoopplatforms een melding moeten maken. Dat staat los van de beoordeling of daar vervolgens belasting over betaald moet worden. Antwoord: in heel veel gevallen niet (zie post 41).
pi_209469952
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:19 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Zie post 41
Wat moet ik daar precies lezen dan?
pi_209469984
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:24 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Wat moet ik daar precies lezen dan?
De uitleg waarom hobbyverkopers in de meeste gevallen geen belasting gaan betalen. Gheez.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 22:42:56 #57
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209470287
Laten we wel zijn, er zijn gewoon legio mensen die hun Sociale huurwoning via AirBNB verhuren en afrekenen in bitcoins, mensen die flink handel drijven op Marktplaats, en hierover geen belastingen en sociale lasten afdragen, menig een waarschijnlijk naast de uitkering.
Dit zijn geen incidenten, in binnensteden werd je voor corona gek van de rolkoffers.
Dat de belastingdienst daar de vingers in wil hebben, dat is logisch.
Hier een beetje huilie huilie te gaan doen over de hobbyverkoper, dan heb je het of niet door, of je hebt kilo's margarine op je hoofd.
pi_209470353
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Laten we wel zijn, er zijn gewoon legio mensen die hun Sociale huurwoning via AirBNB verhuren en afrekenen in bitcoins, mensen die flink handel drijven op Marktplaats, en hierover geen belastingen en sociale lasten afdragen, menig een waarschijnlijk naast de uitkering.
Dit zijn geen incidenten, in binnensteden werd je voor corona gek van de rolkoffers.
Hier een beetje huilie huilie te gaan doen over de hobbyverkoper, dan heb je het of niet door, of je hebt kilo's margarine op je hoofd.
Dit ja.

Klant van mij verdient zo 30k per jaar bij en was verontwaardigd dat hij er belasting over moest betalen :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 10 juni 2023 @ 23:17:40 #59
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209470802
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:57 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Volgend jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.
Ja die kan ik ook volgen dat er zg "niets verandert" met wel dat nu een website zoals MP (en natuurlijk eBAY, vinted etc.etc.) dat actief in aantal en bedrag gericht op personen moet gaan monitoren.
Mij bevalt het weinig dat overheden (privacy) invasief, mensen digitaal hun handelswijze gaat volgen.

Voor alle duidelijkheid vind ik ook dat wanneer je handelt, je ook de bijbehorende plichten, die andere ondernemers ook hebben, moet uitvoeren.
Of en hoe de overheid daar dan toezicht op houdt is haar uitdaging en het wmb onjuist om daarvoor website informatie te (gaan) gebruiken.
Omzet en inkomsten zijn ook (desnoods) te volgen door zoals nu ook al kan/mag, bankrekeningen tegoeden te volgen en uit te pluizen. Op het moment dat iemand dan fiscaal verdacht wordt van strafbare feiten, kan je alsnog bij de handelssites, die data - van vele jaeren terug - gaan opvragen. Die sites hebben sws de verplichting om minimaal 7 jaar de (transactie)data te bewaren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 10 juni 2023 @ 23:27:26 #60
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209470876
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:59 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Hoe weet jij dat het de hobbyverkoper niet gaat raken? Met 30 transacties of 2000¤ aan verkoop raakt het je al dus hoe kan jij zo stellig beweren dat het niet zo is?
Kern van privacy en vrijheden waarbij een ander nooit kan uitmaken wat iemands vrijheidswaarde of beleving daarvan moet gaan zijn.

In mijn omgeving hoor ik vaker de argumentatie dat ..vul-in... helemaal niet erg is waarbij genegeerd wordt wat een betrokkene daarvan zelf zou vinden.

Zelfs als betrokkenen het (meestal) niet erg vindt kan dat op een ander mogelijk onvoorstelbaar moment en wellicht ondenkbare situatie, net even anders gaan liggen.
Als individu heb je het recht je onbespied te wanen en elke maatregel die dat beeld aantast, mag alleen met redenen en een belangenafweging worden ingevoerd. Dat iedereen dan, hier op MP indirect, onder curatele wordt geplaatst staat wmb niet in verhouding tot het belang van iemands privacy.
pi_209470907
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:21 schreef Nielsch het volgende:
Dan hoeft Marktplaats dat niet te melden volgens de richtlijn.
Dat lijkt me ook, maar daarmee lijkt het me ook meteen al een beetje een zinloze richtlijn.
pi_209470933
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:16 schreef Red_85 het volgende:
Nope.

Onschuldig totdat tegendeel is bewezen.

Totaal debiel dit. Voor handelaren is dit prima, niet voor 2de hands verkopers.
Echt een bizar voorstel. Belasting willen voor zaken waarover al belasting is gekregen...
Volgens mij is er al tig keer gemeld door verschillende mensen hier dat dit niets, maar dan ook niets veranderd aan het feit of er al dan niet belasting verschuldigd is. De enige wijziging is een meldingsplicht.
pi_209470965
Opzich ben ik er wel voor dat mensen die handelen ook gewoon netjes hun belasting betalen.

Het enge is wel dat we langzaam een controle maatschappij in gaan door dit soort meldplichten.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 23:39:48 #64
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209470967
quote:
Ik snap je wijze van redenatie maar je hanteert (nofi) drogredenen waarbij verkeerde aannamen en dus uitvoeringen worden gedaan. Los daarvan stapel je en vul je die aan met niets ter zaken doende argumenten.

Ik krijg zelf vooral meer het beeld dat instanties een doel hebben - zoals controle uitoefenen om inkomsten te verwerven - waarbij dan vervolgens een aannemelijke (en onderbuik aansprekende) reden wordt gezocht en de uitvoering technisch zg eenvoudig zou zijn.

Het gebruik van een middel of dienst, hier marktplaats, mag geen reden zijn om iedereen die daar gebruik van maakt te onderwerpen aan toezicht waarbij de site/dienstverlener daarvan verslag moet uitbrengen aan de overheid.
  zondag 11 juni 2023 @ 00:13:42 #65
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209471320
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 23:34 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Volgens mij is er al tig keer gemeld door verschillende mensen hier dat dit niets, maar dan ook niets veranderd aan het feit of er al dan niet belasting verschuldigd is. De enige wijziging is een meldingsplicht.
Kikker in de pan.
1947-2016
  zondag 11 juni 2023 @ 00:15:13 #66
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209471334
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 23:39 schreef descon het volgende:
Opzich ben ik er wel voor dat mensen die handelen ook gewoon netjes hun belasting betalen.

Het enge is wel dat we langzaam een controle maatschappij in gaan door dit soort meldplichten.
Dit dus.
1947-2016
  zondag 11 juni 2023 @ 00:20:00 #67
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209471381
quote:
18s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 23:17 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ja die kan ik ook volgen dat er zg "niets verandert" met wel dat nu een website zoals MP (en natuurlijk eBAY, vinted etc.etc.) dat actief in aantal en bedrag gericht op personen moet gaan monitoren.
Mij bevalt het weinig dat overheden (privacy) invasief, mensen digitaal hun handelswijze gaat volgen.

Voor alle duidelijkheid vind ik ook dat wanneer je handelt, je ook de bijbehorende plichten, die andere ondernemers ook hebben, moet uitvoeren.
Of en hoe de overheid daar dan toezicht op houdt is haar uitdaging en het wmb onjuist om daarvoor website informatie te (gaan) gebruiken.
Omzet en inkomsten zijn ook (desnoods) te volgen door zoals nu ook al kan/mag, bankrekeningen tegoeden te volgen en uit te pluizen. Op het moment dat iemand dan fiscaal verdacht wordt van strafbare feiten, kan je alsnog bij de handelssites, die data - van vele jaeren terug - gaan opvragen. Die sites hebben sws de verplichting om minimaal 7 jaar de (transactie)data te bewaren.
Daarom is het ook volstrekt bizar dat de MPs van deze wereld gevraagd wordt voor meldingen.

Hou op hoor.
1947-2016
  zondag 11 juni 2023 @ 08:30:56 #68
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209472814
quote:
12s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 23:39 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik snap je wijze van redenatie maar je hanteert (nofi) drogredenen waarbij verkeerde aannamen en dus uitvoeringen worden gedaan. Los daarvan stapel je en vul je die aan met niets ter zaken doende argumenten.
Onzin, wat ik schrijf klopt gewoon en het is de reden waarom de belastingdienst dat niet kan laten gaan
quote:
Ik krijg zelf vooral meer het beeld dat instanties een doel hebben - zoals controle uitoefenen om inkomsten te verwerven - waarbij dan vervolgens een aannemelijke (en onderbuik aansprekende) reden wordt gezocht en de uitvoering technisch zg eenvoudig zou zijn.
Wat? Je hebt de indruk dat de belastingdienst er is om inkomsten te genereren voor de staat? Oh wow, no shit sherlock
quote:
Het gebruik van een middel of dienst, hier marktplaats, mag geen reden zijn om iedereen die daar gebruik van maakt te onderwerpen aan toezicht waarbij de site/dienstverlener daarvan verslag moet uitbrengen aan de overheid.
Dus iedereen moet daar maar anoniem kunnen verkopen, onbegrensd en ongecontroleerd? Zonder belasting af te dragen?
pi_209473235
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Onzin, wat ik schrijf klopt gewoon en het is de reden waarom de belastingdienst dat niet kan laten gaan
[..]
Wat? Je hebt de indruk dat de belastingdienst er is om inkomsten te genereren voor de staat? Oh wow, no shit sherlock
[..]
Dus iedereen moet daar maar anoniem kunnen verkopen, onbegrensd en ongecontroleerd? Zonder belasting af te dragen?
Ik heb er geen moeite mee dat de overheid belastinggeld binnen probeert te halen.

Ik heb wel moeite met de sleepnetten die opgezet worden de laatste jaren.
Neem nu de transacties van ¤100 die standaard gemonitord moeten worden, de steeds zwaardere Wwft wetgeving, etc.

En met die laatste heb ik al 2 jaar te maken, al 7 controles gehad bij 6 financiële instellingen. Het is blijkbaar ook niet mogelijk om zoiets centraal te regelen, dus je krijgt alles iedere keer weer opnieuw met net een andere invulling, dus ook weer andere papieren om op te zoeken en aan te leveren.

En waarom? Om witwassen en terrorisme te voorkomen.
Je bent bij voorbaat "verdacht" en simpelweg weigeren om privacy gevoelige gegevens te delen betekent "einde bankrekening".

Inmiddels is er zelfs een bank die z'n klant vroeg waarom deze ¤4.337 in een jaar had overgemaakt naar Albert Heijn. Gekkenwerk.

En hoe effectief het is weet niemand, het wordt achter een bureau bedacht en het kost de economie handen vol geld.

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-06-2023 09:50:10 ]
pi_209473396
quote:
Het is moeilijk om daar onderscheid in te maken. Mijn vrouw verkoopt ook wel eens kleding via Vinted en Markplaats en nu lijkt het alsof de EU gaat stampvoeten en roept dat het niet eerlijk is voor mensen die het minder hebben.

Maar waar jij het over hebt heb je groot gelijk in. Mensen die een uitkering ontvangen dragen sowieso helemaal niks bij en als ze ook nog een leuk handeltje hebben via Marktplaats en worden in bitcoints of contanten dan moeten ze gewoon belasting betalen.

Maar wat ik al zei het is moeilijk om daar onderscheid in te maken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_209473442
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:52 schreef HSG het volgende:

[..]
Het is moeilijk om daar onderscheid in te maken. Mijn vrouw verkoopt ook wel eens kleding via Vinted en Markplaats en nu lijkt het alsof de EU gaat stampvoeten en roept dat het niet eerlijk is voor mensen die het minder hebben.

Maar waar jij het over hebt heb je groot gelijk in. Mensen die een uitkering ontvangen dragen sowieso helemaal niks bij en als ze ook nog een leuk handeltje hebben via Marktplaats en worden in bitcoints of contanten dan moeten ze gewoon belasting betalen.

Maar wat ik al zei het is moeilijk om daar onderscheid in te maken.
Waarom is dat moeilijk?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209473454
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom is dat moeilijk?
Hoe zou jij het doen?
pi_209473474
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 09:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Hoe zou jij het doen?
Een grens van de totale verkoopwaarde per jaar.

Iedereen zal dan zeggen: het is maar een hobby
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209473483
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een grens van de totale verkoopwaarde per jaar.

Iedereen zal dan zeggen: het is maar een hobby
Bel de EU zou ik zeggen.
pi_209473489
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:02 schreef HSG het volgende:

[..]
Bel de EU zou ik zeggen.
dat idee staat al in de OP post, waar denk je dat ze het vandaan hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')