abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209466119
https://www.telegraaf.nl/(...)sjes-terecht-of-niet

Als je meer dan 30 transacties doet óf meer dan ¤2000 per jaar omzet door verkopen op digitale platformen zoals Vinted en Marktplaats, dan zijn de platformen door nieuwe richtlijnen in Europa vanaf 1 januari 2023 verplicht dit aan de Belastingdienst te melden. Vind jij belasting betalen over verkoop tweedehandsjes terecht of niet?

“De overheid wil zicht hebben op wie, wat doet,” vertelt Fiscalist Cor Overduin van Grant Thornton aan De Telegraaf. “Waar ligt de grens tussen particuliere en professionele verhuur, als iemand meerdere huizen op Airbnb verhuurt?” Toch snapt hij de frustratie en onzekerheid bij de hobbyverkopers op digitale platforms: “De meeste mensen gebruiken de platforms niet als onderneming, maar verkopen gewoon spullen die door henzelf gebruikt zijn.”

Dat de Belastingdienst tijd gaat besteden aan vrouwen die graag shoppen of wisselen van kleding is toch waanzin?”, zegt een lezeres van de Telegraaf. “Ik verkoop best veel kleding online, dus het zou zo maar kunnen dat de Belastingdienst mijn verkopen als ’handel’ beschouwt.”

Ook vindt de lezeres dat belasting op tweedehandsjes een wegwerpmaatschappij aanmoedigt. “Daarom is het van belang dat de overheid de drempels voor ’tweedehands’ zo laag mogelijk houdt,” zegt een woordvoerder van Marktplaats aan de Telegraaf. “Daar hoort een heldere voorlichting bij over wanneer opbrengsten uit tweedehandsverkoop volgens de Belastingdienst onder de inkomstenbelasting of btw vallen.”

Ben je hobbyist? Dan heb je wellicht geluk. De belasting die je moet betalen over je verkopen is afhankelijk ’van de feiten en omstandigheden’. Wie de activiteiten alleen hobbymatig doet, neemt geen deel aan het economisch verkeer en hoeft geen btw of inkomstenbelasting te betalen. Maar wie winst maakt uit de verkoop van onlinegoederen of diensten, is mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.” Op de site van de Belastingdienst is informatie te vinden over wanneer iemand als ondernemer of hobbyist gezien wordt.


Geweldig dat EU toch.
Daar hebben we gezellig allemaal ja op gezegt voor de wetten van de eu.

(Volgens mij had ik nee gezegt net als de rest van de bevolking?

Ik zie nog gebeuren dat je belasting moet gaan betalen als je auto verkoopt.
Geweldig belasting betalen op goederen waar al belasting is voor betaalt.

[ Bericht 8% gewijzigd door mascara-klodder op 10-06-2023 19:33:02 ]
pi_209466235
Ik koop en verkoop best veel op marktplaats en vinted. Gewoon als hobby. Hoort ook het kopen bij de 30 transacties want daar zit zeker al aan.
pi_209466261
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
De overheid wil zicht hebben op wie, wat doet
:{w
pi_209466274
Rupsje nooit genoeg.
pi_209466292
je doet een poging om er een eu zeik topic van te maken.

Maar ten eerste richtlijnen zijn geen wetten.

Ten tweede als overheid hier zicht op wil krijgen dan gaat dit gebeuren.

ten 3e is het logischer om dit binnen de eu in een richtlijn op te stellen. want ik kan ook gewoon alles via amazon.de verkopen of speuders.be etc. want die vrijheid hebben wij.

Wil je nu dat wij niet de vrijheid hebben om in duitsland te handelen of is dat alleen voor de elite of overheidsfunstionaris toegestaan om te handelen met het buitenland?

Of vind je het prima als 5 2e hands auto koop per week en weer 2e hands door verkoop, "want bevalt me niet die auto, maar heb telkens gelukje! Ik pak minimaal 900 euro op een auto" ?
pi_209466314
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
Dat de Belastingdienst tijd gaat besteden aan vrouwen die graag shoppen of wisselen van kleding is toch waanzin?”, zegt een lezeres van de Telegraaf.
Alsof vrouwen die shoppen of graag wisselen van kleding nu geen belasting betalen. :')

Iedereen die niet meer met zijn hobby bezig is, maar serieus winst maakt, moet al belasting betalen. Het enige probleem is de ietwat arbitraire grens, want 30 transacties of 2000 euro is natuurlijk nog steeds klein bier.

Onderstaand stukje is wat dat betreft beter:
quote:
Ben je hobbyist? Dan heb je wellicht geluk. De belasting die je moet betalen over je verkopen is afhankelijk ’van de feiten en omstandigheden’. Wie de activiteiten alleen hobbymatig doet, neemt geen deel aan het economisch verkeer en hoeft geen btw of inkomstenbelasting te betalen. Maar wie winst maakt uit de verkoop van onlinegoederen of diensten, is mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.” Op de site van de Belastingdienst is informatie te vinden over wanneer iemand als ondernemer of hobbyist gezien wordt.
pi_209466318
Sommige maken er wel misbruik van, zoals hier verderop met een hondenfokker die toch snel 20k per jaar haalt.
pi_209466332
De oplossing:

- maak meerdere Marktplaats accounts aan
- regel betalingen buiten het platform om
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:22:18 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209466359
Laat ze zich druk maken om belangrijke zaken.
pi_209466370
Hier gaan scammers gretig gebruik van maken schiet me net te binnen. Op marktplaats kan je gebruik maken van kopersbescherming en/of een betaalverzoek via het platform zelf versturen. Dat geeft meer vertrouwen en ik las dat het oplichtingen erg veel had doen afnemen. Ik geloof iets van 70%. Dat is voor scammers een behoorlijke drempel dus. Een koper die geen betaalverzoek wil sturen is gelijk een rode vlag. Ik heb er met veel te maken gehad. Dan kan je of via een tikkie betalen, wat uiteraard nep is, of naar een bankrekening in Litouwen.

Ik zie het al voor me dat eerlijke verkopers geen gebruik meer gaan willen maken van betaalverzoeken via marktplaats om de fiscus te omzeilen.
Voor oplichters een mooie smoes om niets vermoedende kopers via andere kanalen te laten betalen met alle gevolgen van dien.
Een heel slecht plan dus.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 10 juni 2023 @ 18:24:17 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209466388
Dat gaan de Desire's die een handeltje in kinderkleding hebben niet leuk vinden. _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209466453
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
De oplossing:

- maak meerdere Marktplaats accounts aan
- regel betalingen buiten het platform om
Je kunt zoveel accounts aanmaken als je wil maar zodra je dat koppelt aan het betaalplatform van marktplaats zijn ze aan jou te herleiden.
Je tweede punt is voer voor de vele actieve oplichters op marktplaats die het liefst direct na eerste bericht kopers proberen te lokken om buiten markplaats zaken te doen.
pi_209466460
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:23 schreef Moederenkind het volgende:
Hier gaan scammers gretig gebruik van maken schiet me net te binnen. Op marktplaats kan je gebruik maken van kopersbescherming en/of een betaalverzoek via het platform zelf versturen. Dat geeft meer vertrouwen en ik las dat het oplichtingen erg veel had doen afnemen. Ik geloof iets van 70%. Dat is voor scammers een behoorlijke drempel dus. Een koper die geen betaalverzoek wil sturen is gelijk een rode vlag. Ik heb er met veel te maken gehad. Dan kan je of via een tikkie betalen, wat uiteraard nep is, of naar een bankrekening in Litouwen.

Ik zie het al voor me dat eerlijke verkopers geen gebruik meer gaan willen maken van betaalverzoeken via marktplaats om de fiscus te omzeilen.
Voor oplichters een mooie smoes om niets vermoedende kopers via andere kanalen te laten betalen met alle gevolgen van dien.
Een heel slecht plan dus.
Overigens heb ik al regelmatig zaken gedaan met verkopers die een linkje sturen ipv zo'n betaalverzoek.
Maar dat zijn allemaal hobbyisten die oude computerparts verkopen en daar ben ik nog nooit mee opgelicht.
pi_209466482
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:28 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Je kunt zoveel accounts aanmaken als je wil maar zodra je dat koppelt aan het betaalplatform van marktplaats zijn ze aan jou te herleiden.
Je tweede punt is voer voor de vele actieve oplichters op marktplaats die het liefst direct na eerste bericht kopers proberen te lokken om buiten markplaats zaken te doen.
Het 2e kan uiteraard niet zonder het eerste.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209466497
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)sjes-terecht-of-niet

Ik zie nog gebeuren dat je belasting moet gaan betalen als je auto verkoopt.
Geweldig belasting betalen op goederen waar al belasting is voor betaalt.
Als particulier verkoop je niet iedere week een auto met winst, dus daar gaat dit helemaal niet om. Het wordt anders als jij iedere week een auto koopt/verkoopt en daarmee een extra inkomstenbron genereert. Dat ben je gewoon een handelaar en heeft het niks meer met particuliere verkoop te maken. Niks mis mee als dat in de gaten gehouden wordt en daar netjes belasting over afgedragen wordt.
pi_209466527
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Overigens heb ik al regelmatig zaken gedaan met verkopers die een linkje sturen ipv zo'n betaalverzoek.
Maar dat zijn allemaal hobbyisten die oude computerparts verkopen en daar ben ik nog nooit mee opgelicht.
Ik heb ook weleens met bankoverschrijving betaald obv vertrouwen. Maar het neemt niet weg dat verreweg de meeste oplichters met neppe betaalverzoeken/links/tikkies te werk gaan. Als je geen risico wil nemen regel je dat ze via marktplaats een betaalverzoek sturen eventueel met kopersbescherming.
Daarbij moet ik het wel zeggen dat ik een beetje een dure hobby heb dus vaak gaat het om bedragen van een paar honderd
pi_209466563
Dus het gaat alleen om producten die met winst zijn verkocht? Hoe willen ze dat controleren?
ROBODEMONS..................|:(
pi_209466722
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:36 schreef Morrigan het volgende:
Dus het gaat alleen om producten die met winst zijn verkocht? Hoe willen ze dat controleren?
Nee, het gaat om omzet.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_209466785
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:15 schreef Korenfok het volgende:
je doet een poging om er een eu zeik topic van te maken.

Maar ten eerste richtlijnen zijn geen wetten.

Ten tweede als overheid hier zicht op wil krijgen dan gaat dit gebeuren.

ten 3e is het logischer om dit binnen de eu in een richtlijn op te stellen. want ik kan ook gewoon alles via amazon.de verkopen of speuders.be etc. want die vrijheid hebben wij.

Wil je nu dat wij niet de vrijheid hebben om in duitsland te handelen of is dat alleen voor de elite of overheidsfunstionaris toegestaan om te handelen met het buitenland?

Of vind je het prima als 5 2e hands auto koop per week en weer 2e hands door verkoop, "want bevalt me niet die auto, maar heb telkens gelukje! Ik pak minimaal 900 euro op een auto" ?
Richtlijn zijn geen wetten?
Heb jij het even mis zeg.


Een richtlijn van de Europese Unie is een Europese wet die juridisch bindend is en boven de wetten van de afzonderlijke lidstaten staat. Iedere lidstaat moet de fundamentele eisen die in een Europese richtlijn vermeld worden opnemen in de nationale wetgeving. Daarmee is de toepassing van een richtlijn verplicht

Bron.

https://www.atgdocumentat(...)chtlijnen-en-normen/


Waarom denk je dat we nu met die co2 probleem zitten ?
Dat was ook een richtlijn
pi_209466830
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
De oplossing:

- maak meerdere Marktplaats accounts aan
- regel betalingen buiten het platform om
En geef aan dat je het item niet verkocht hebt op marktplaats.
pi_209466852
In de praktijk zal het criterium waarschijnlijk 'van bedrijfsmatige omvang' zijn. Eigenlijk verandert er dus niets, want nu moet je dat in een dergelijke situatie ook al doorgeven.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:58:05 #22
396386 sturmpie
for night & nature
pi_209466856
belasting voor particulieren op gebruikte/tweedehands goederen is waanzin/onzin, totaal gek.

kringloopwinkels en tweedehandswinkels zijn ondernemingen, die betalen doorgaans wel omzetbelasting.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_209466950
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:58 schreef sturmpie het volgende:
belasting voor particulieren op gebruikte/tweedehands goederen is waanzin/onzin, totaal gek.
Dat is dan ook helemaal niet de strekking van het verhaal. Dit is allemaal niks nieuws, het enige verschil is dat een Marktplaats of een Vinted nu een meldingsplicht heeft. Het moeten betalen van belasting in bepaalde situaties is al langer zo, dat is niet veranderd.
pi_209466976
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:54 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Richtlijn zijn geen wetten?
Heb jij het even mis zeg.


Een richtlijn van de Europese Unie is een Europese wet die juridisch bindend is en boven de wetten van de afzonderlijke lidstaten staat. Iedere lidstaat moet de fundamentele eisen die in een Europese richtlijn vermeld worden opnemen in de nationale wetgeving. Daarmee is de toepassing van een richtlijn verplicht

Bron.

https://www.atgdocumentat(...)chtlijnen-en-normen/


Waarom denk je dat we nu met die co2 probleem zitten ?
Dat was ook een richtlijn
Omdat meerderheid van de nederlandse burgers vinden dat wij een stickstof probleem hebben en dat beste in een eu verband aangewerkt kan worden en sterker nog denk dat meeste voorstanders liever op vn niveau dit zouden aanpakken.

Maar je negeert mijn verdere vragen; wat is er op tegen, is toch logisch om dit via EU te regelen of wil je dat enderland met 30 landen afzonderlijk afspraken maakt en die 30 landen afzonderlijk afspraken maakt over hoe om te gaan met nederlandse 2e hands verkopers over platformen wie daar actief zijn?
pi_209467016
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:06 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Omdat meerderheid van de nederlandse burgers vinden dat wij een stickstof probleem hebben en dat beste in een eu verband aangewerkt kan worden en sterker nog denk dat meeste voorstanders liever op vn niveau dit zouden aanpakken.

Maar je negeert mijn verdere vragen; wat is er op tegen, is toch logisch om dit via EU te regelen of wil je dat enderland met 30 landen afzonderlijk afspraken maakt en die 30 landen afzonderlijk afspraken maakt over hoe om te gaan met nederlandse 2e hands verkopers over platformen wie daar actief zijn?
Andere landen hebben geen zak er mee te maken .
Belastingen zijn een interne afhandeling in de staat der Nederlanden.
Niet voor de eu .
pi_209467025
Nou ze zijn best duidelijk over vanaf welk moment er belasting moet worden betaald, namelijk 30 transacties of 2000¤. Ik vermoed dat bij het bereiken van die grens altijd bericht krijgt van de fiscus dat je belasting moet betalen en dat de bewijslast vervolgens bij jou ligt om aan te tonen dat je geen winst gemaakt hebt of een een handelaar bent.
pi_209467038
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:15 schreef Korenfok het volgende:

Maar ten eerste richtlijnen zijn geen wetten.

Nee, richtlijnen. Staan boven de Nederlandse wet. Dus ik weet niet wat je bedoelde, maar ik vermoed dat je de plank enorm misslaat hier.
pi_209467044
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:08 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Andere landen hebben geen zak er mee te maken .
Belastingen zijn een interne afhandeling in de staat der Nederlanden.
Niet voor de eu .
Btw=Europese richtlijn
pi_209467195
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:08 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Andere landen hebben geen zak er mee te maken .
Belastingen zijn een interne afhandeling in de staat der Nederlanden.
Niet voor de eu .
we heeft het over belasting afhandeling?

Dit gaat over inzicht mogen krijgen over economische handelingen binnen de landgrenzen.

Jantje (NL) zet eenscooter te koop op meerdere sites, maar ook op piaza comput (Fictieve italiaanse site), Hansjz (Uit Slovenie) doet een goed bod want wil heel graag die specifieke scooter hebben, en biedt 4000 euro meer dan wat jantje er ooit voor betaalt heeft. jantje is toevallig op vakantie in Oosterijk en heeft altijd scooter mee voor de boodschappen. Hansjz is toevallig met zijn gezin in oosterijk op familie bezoek. De scooter wordt verkocht, in oosterijk. Jant verkoopt op zelfde manier 3 maanden later nog een scooter aan Hugo (Fr) (+3000) tijdens zijn vakantie in Italie via amazon.de, en verkoopt nog een fiets via de plaatselijke supermarkt in spanje, voor 500+ aan Igmar uit Zweden.


Dus voor welk land is dit nu een interne aangelegenheid? Want blijkbaar vinden hebben lidstaten dat ze niet voldoende zicht hebben op deze schaduwmarkt of wil je dit verbieden?
pi_209467237
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:22 schreef Korenfok het volgende:

[..]
we heeft het over belasting afhandeling?

Dit gaat over inzicht mogen krijgen over economische handelingen binnen de landgrenzen.

Jantje (NL) zet eenscooter te koop op meerdere sites, maar ook op piaza comput (Fictieve italiaanse site), Hansjz (Uit Slovenie) doet een goed bod want wil heel graag die specifieke scooter hebben, en biedt 4000 euro meer dan wat jantje er ooit voor betaalt heeft. jantje is toevallig op vakantie in Oosterijk en heeft altijd scooter mee voor de boodschappen. Hansjz is toevallig met zijn gezin in oosterijk op familie bezoek. De scooter wordt verkocht, in oosterijk. Jant verkoopt op zelfde manier 3 maanden later nog een scooter aan Hugo (Fr) (+3000) tijdens zijn vakantie in Italie via amazon.de, en verkoopt nog een fiets via de plaatselijke supermarkt in spanje, voor 500+ aan Igmar uit Zweden.


Dus voor welk land is dit nu een interne aangelegenheid? Want blijkbaar vinden hebben lidstaten dat ze niet voldoende zicht hebben op deze schaduwmarkt of wil je dit verbieden?
Ja.
Bedrijven versus burgers zijn totaal anderen dingen

En we hadden toch open landen en grensen.

Wel dat is gestopt op het moment dat Nederland besloten heeft dat misgelopen btw als uit een anderen eu land bestelt.
Dat je dat verschil toch moet betalen.
En loopt nu helemaal mis met deze onzin


Laten we eerlijk zijn .
Europa is mislukt en nu proberen ze barsten en gaten te vullen.
pi_209467273
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, richtlijnen. Staan boven de Nederlandse wet. Dus ik weet niet wat je bedoelde, maar ik vermoed dat je de plank enorm misslaat hier.
een richtliujn is geen dictaat maar heeft altijd ruimte tOt vertaling eigen situatie. en nederland is akkoord met de rechtlijn anders wordt het geen richtlijn.

Weet je hoe onze vertegenwoordiging eruit ziet binnen de eu en hoe de fracties en de nederlandse vertegenwoordigers gestemd hebben voor deze richtlijnen? Als zij het anders doen waar jij op gestemd hebt, moet je ze mailen.
pi_209467331
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:26 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ja.
Bedrijven versus burgers zijn totaal anderen dingen

En we hadden toch open landen en grensen.

Wel dat is gestopt op het moment dat Nederland besloten heeft dat misgelopen btw als uit een anderen eu land bestelt.
Dat je dat verschil toch moet betalen.
En loopt nu helemaal mis met deze onzin


Laten we eerlijk zijn .
Europa is mislukt en nu proberen ze barsten en gaten te vullen.
Wat?

Je moet dit even uitleggen, ik zit niet in de anti eu kamp, dus snap alle stappen niet. maar je vind dus dat nederland meer moet doen conformeren aan de eu voordelen en minder aan eigen belasting regels? Dan zou ik meer pro eu koers gaan of wil je mijn vrijheid afnemen om gewoon te handleen, contacten aan te gaan met mensen in de eu?

Maar er is geen verschil tussen bedrijven en personen, het verschil zit hem in het totaal van de winsten en transacties.

Waarom wilt je mijn vrijheden afpakken?
pi_209467475
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:29 schreef Korenfok het volgende:

[..]
een richtliujn is geen dictaat maar heeft altijd ruimte tOt vertaling eigen situatie. en nederland is akkoord met de rechtlijn anders wordt het geen richtlijn.

Weet je hoe onze vertegenwoordiging eruit ziet binnen de eu en hoe de fracties en de nederlandse vertegenwoordigers gestemd hebben voor deze richtlijnen? Als zij het anders doen waar jij op gestemd hebt, moet je ze mailen.
Er is echt niet altijd ruimte. Een groot deel van de 6e richtlijn (omzetbelasting) b.v. Is dwingend.

En ik heb alle hoop al verloren dat de EU democratisch zal worden.
pi_209467533
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er is echt niet altijd ruimte. Een groot deel van de 6e richtlijn (omzetbelasting) b.v. Is dwingend.

En ik heb alle hoop al verloren dat de EU democratisch zal worden.
Eu is democratisch genoeg voor unie, waarin landen soeverein willen blijven maar wel een open markt willen waar economie makkelijk te bedrijven is. dwingend is niet wet. Nederland hoeft niet te volgen of kan vetoen tot het naar de zin is.

Alle niet democratische aspexten zijn waarschijnlijk:

niet zelf de moeite nemen het uit te zoeken.
oneens zijn met compromis of beleid
en tegen elk voorstel om het democratischer te maken, ben je op tegen want je bent tegen de eu.

Iets zegt me dat je nederland ook niet democratisch genoeg vind in zijn beleid.
pi_209467581
dat werd eens tijd. Inkomen is inkomen en ook hobbymatig werk moet belast worden. In ieder geval zal er BTW moeten worden geheven hopelijk.

Mocht je het belangrijk vinden dat er geen wegwerpmaatschappij komt dan kan je het altijd weggeven.

[ Bericht 13% gewijzigd door sjorsie1982 op 10-06-2023 19:59:11 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209468072
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:50 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Eu is democratisch genoeg voor unie, waarin landen soeverein willen blijven maar wel een open markt willen waar economie makkelijk te bedrijven is. dwingend is niet wet. Nederland hoeft niet te volgen of kan vetoen tot het naar de zin is.

Alle niet democratische aspexten zijn waarschijnlijk:

niet zelf de moeite nemen het uit te zoeken.
oneens zijn met compromis of beleid
en tegen elk voorstel om het democratischer te maken, ben je op tegen want je bent tegen de eu.

Iets zegt me dat je nederland ook niet democratisch genoeg vind in zijn beleid.
Heeft niets met beleid an sich te maken, maar met dat de tweede en eerste kamer hun taken zeer geregeld niet meer serieus nemen, de overheid niet meer transparant is en actief zich verzet tegen openbaarheid van bestuur, we hebben een aantal keer een referendum gehad en dat werd dan volledig genegeerd als de uitslag niet beviel, recent nog dat de tweede kamer aangaf het ergens niet mee eens te zijn tav de EU en de staatssecretaris dezelfde week nog haar poot eronder heeft gezet bij de EU, waardoor de tweede kamer die daarover gaat en toevallig een keer wel haar taak serieus nam gewoon buitenspel kwam te staan, enz. enz.

Democratie is vervangen door vriendjeskapitalisme. Ook weer zoiets vreselijks wat we vanuit de VS overgenomen hebben.

Prima als jij het niet ziet of niet wil zien. Maar met beleidskeuzes heeft het weinig te maken. Ik heb lang genoeg in de politiek gezeten om heel goed te kunnen accepteren dat zaken niet altijd zo lopen als je wil.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 20:27:25 #37
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209468079
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
De oplossing:

- maak meerdere Marktplaats accounts aan
- regel betalingen buiten het platform om
Tja en hoe doe je dat met bank(rekening)nummers die uiteindelijk (in)direct te koppelen zijn..... en MP zal ongetwijfeld verantwoordelijk worden gesteld als dingen misbruikt (kunnen) worden.

Verder (niet zo) mooi hoe een dealtje toch weer in het vizier komt van onze overheid die het zo goed lijkt te verzieken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 10 juni 2023 @ 20:29:25 #38
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209468110
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:50 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Nee, het gaat om omzet.
Yep en dan mag je als ondernemende "handelaar" uitleggen dat je geen winkeltje bent (begonnen) en aantonen dat er geen sprake zou zijn van "winst(inkomsten)..
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209468286
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep en dan mag je als ondernemende "handelaar" uitleggen dat je geen winkeltje bent (begonnen) en aantonen dat er geen sprake zou zijn van "winst(inkomsten)..
en BTW
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209468346
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:58 schreef sturmpie het volgende:
belasting voor particulieren op gebruikte/tweedehands goederen is waanzin/onzin.
Daar is dan ook totaal geen sprake van als je er niet structureel winst mee behaalt.

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als de kleineondernemersregeling waarmee je geen btw hoeft af te dragen als je omzet onder de 20.000 euro blijft. De kans dat je met wat hobbyverkopen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting is sowieso nihil.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_209468458
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep en dan mag je als ondernemende "handelaar" uitleggen dat je geen winkeltje bent (begonnen) en aantonen dat er geen sprake zou zijn van "winst(inkomsten)..
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Volgend jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nielsch op 10-06-2023 22:19:36 ]
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_209468525
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:57 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Over een paar jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.
Alleen is het weer meer controle en minder privacy.
pi_209468653
Eerloj
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:23 schreef Moederenkind het volgende:
Hier gaan scammers gretig gebruik van maken schiet me net te binnen. Op marktplaats kan je gebruik maken van kopersbescherming en/of een betaalverzoek via het platform zelf versturen. Dat geeft meer vertrouwen en ik las dat het oplichtingen erg veel had doen afnemen. Ik geloof iets van 70%. Dat is voor scammers een behoorlijke drempel dus. Een koper die geen betaalverzoek wil sturen is gelijk een rode vlag. Ik heb er met veel te maken gehad. Dan kan je of via een tikkie betalen, wat uiteraard nep is, of naar een bankrekening in Litouwen.

Ik zie het al voor me dat eerlijke verkopers geen gebruik meer gaan willen maken van betaalverzoeken via marktplaats om de fiscus te omzeilen.
Voor oplichters een mooie smoes om niets vermoedende kopers via andere kanalen te laten betalen met alle gevolgen van dien.
Een heel slecht plan dus.
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:23 schreef Moederenkind het volgende:
Hier gaan scammers gretig gebruik van maken schiet me net te binnen. Op marktplaats kan je gebruik maken van kopersbescherming en/of een betaalverzoek via het platform zelf versturen. Dat geeft meer vertrouwen en ik las dat het oplichtingen erg veel had doen afnemen. Ik geloof iets van 70%. Dat is voor scammers een behoorlijke drempel dus. Een koper die geen betaalverzoek wil sturen is gelijk een rode vlag. Ik heb er met veel te maken gehad. Dan kan je of via een tikkie betalen, wat uiteraard nep is, of naar een bankrekening in Litouwen.

Ik zie het al voor me dat eerlijke verkopers geen gebruik meer gaan willen maken van betaalverzoeken via marktplaats om de fiscus te omzeilen.
Voor oplichters een mooie smoes om niets vermoedende kopers via andere kanalen te laten betalen met alle gevolgen van dien.
Een heel slecht plan dus.
De eerlijke verkoper die geen aangifte wil doen wordt getild.
Tsja risico van t vak als je de boel tillen.
Slecht idee? Mss.
Om deze verkopers te beschermen? Nee
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_209468734
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:09 schreef marsan het volgende:
Eerloj
[..]
[..]
De eerlijke verkoper die geen aangifte wil doen wordt getild.
Tsja risico van t vak als je de boel tillen.
Slecht idee? Mss.
Om deze verkopers te beschermen? Nee
Als je als eerlijke verkoper aangifte moet doen maar je doet dat niet ben je geen eerlijke verkoper. Nogmaals: dit gaat de hobbyverkoper totaal niet raken. Hopelijk wel van die sjakies met 5000 verkopen op ticketswap enzo.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_209468964
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Als je als eerlijke verkoper aangifte moet doen maar je doet dat niet ben je geen eerlijke verkoper. Nogmaals: dit gaat de hobbyverkoper totaal niet raken. Hopelijk wel van die sjakies met 5000 verkopen op ticketswap enzo.
Dat zeg ik
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_209469419
[verkeerd gequote
pi_209469446
Verkeerd gequote
pi_209469478
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Als je als eerlijke verkoper aangifte moet doen maar je doet dat niet ben je geen eerlijke verkoper. Nogmaals: dit gaat de hobbyverkoper totaal niet raken. Hopelijk wel van die sjakies met 5000 verkopen op ticketswap enzo.
Hoe weet jij dat het de hobbyverkoper niet gaat raken? Met 30 transacties of 2000¤ aan verkoop raakt het je al dus hoe kan jij zo stellig beweren dat het niet zo is?
  zaterdag 10 juni 2023 @ 22:02:22 #49
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_209469532
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:18 schreef etuiedelapiel het volgende:
Sommige maken er wel misbruik van, zoals hier verderop met een hondenfokker die toch snel 20k per jaar haalt.
Prijs op aanvraag in je advertentie en deze flutwet is al niet meer toereikend.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_209469620
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:02 schreef Catkiller het volgende:
Prijs op aanvraag in je advertentie en deze flutwet is al niet meer toereikend.
Los van het feit dat het niks veranderd aan het al dan niet moeten betalen van belasting ben ik inderdaad wel benieuwd hoe dit in de praktijk in z'n werk gaat qua meldingsplicht. Als ik een auto te koop zet via marktplaats en gewoon buiten marktplaats om de verkoop regel (wat bij een autoverkoop niet onlogisch is) en de advertentie vervolgens offline haal, wat moet marktplaats dan precies gaan melden?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')