Nou als ondernemer heb je in principe wel de intentie om winst te maken, ook als je 2de hands kleding verkoopt (zoals vintage winkels). Dan verkoop je dus boven de inkoopprijs en is er toegevoegde waarde en daarmee ook een grondslag.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het punt dat ik maak is dat als je het wel als ondernemer doet, BTW-heffing op zich de grondslag ontbeert omdat die vroeger al een keer is betaald.

De uitspraak (niet eens van maar als vorm gebezigd door Churchill) is op meerdere manieren uit te leggen en mede afhankelijk welke zienswijze iemand Churchill wil toedichten.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
“The best argument against Democracy is a five-minute conversation with the average voter.”
Winston Churchill

Ja, maar het was ooit al verkocht voor 100 euro, en daar is dan dus 21 euro BTW over betaald. Als het dan een paar jaar later verkocht wordt 80 euro is er geen waarde toegevoegd en dus geen grondslag voor nog een keer BTW heffen over het product. Dan zou je aan veel hogere percentages geheven belasting over dat product komen dan in de wet staat.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:19 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nou als ondernemer heb je in principe wel de intentie om winst te maken, ook als je 2de hands kleding verkoopt (zoals vintage winkels). Dan verkoop je dus boven de inkoopprijs en is er toegevoegde waarde en daarmee ook een grondslag.

Lastig, want BTW is geen bronheffing zoals bv BPM, maar een belasting op grond van toegevoegde waarde.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het punt dat ik maak is dat als je het wel als ondernemer doet, BTW-heffing op zich de grondslag ontbeert omdat die vroeger al een keer is betaald.

Klopt, maar dit is een heel ander soort principieel punt en dat is dat er geen waarde meer is toegevoegd. Je stelt in wezen dat het product 100% is afgeschreven, en dat de restwaarde die dan feitelijk verschijnt toegevoegde waarde is.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:24 schreef Vallon het volgende:
[..]
Lastig, want BTW is geen bronheffing zoals bv BPM, maar een belasting op grond van toegevoegde waarde.
Op het moment dat iets aan een "produkt" wordt toegevoegd, wat je daar ook van vindt, zoals dat te verzenden of het aan te bieden; ontstaat er een toevoegende waarde. Bij ondernemers is dat vervolgens veelal ook met het doel winst te maken die leiden tot (belastbare) inkomsten.NB: ik ben het ook niet eens met belasting op & over (herhaalde) belasting etc en BTW afdracht staat wmb los van het veel belangrijkere privacy element.
We zitten halverwege een fascistische staatsgreep en de vergroeiing van staat en grootbedrijf is daar onderdeel van. De staat mag dit niet doen, dus moeten de bankenvriendjes van de staat die kooltjes uit het vuur halen. .quote:De overheid kan bij een verdenking of twijfel zelf onderzoek doen naar iemands (vermoedelijke) status en bij vermoedens de persoon zelf(s) aanschrijven om toelichting te vragen. Dit neerleggen bij bedrijven of instanties, zoals nu reeds al bij banken (TMNL), is de opmaat naar een totalitair systeem.

Dat komt omdat het artikel suggereert dat men ineens belasting moet gaan betalen over tweedehands verkopen via platforms als marktplaats etc. Als de betreffende journalist zijn/haar werk beter had gedaan dan had hij/zij geweten dat er niks wezenlijks is veranderd, anders dan dat er een meldingsplicht is gekomen.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:44 schreef Vallon het volgende:
Exact, er worden associaties en relaties aangenomen die er niet (hoeven) zijn.

De ondernemer die deze tweedehands jurk verkoopt in zn vintagewinkel hoeft dan ook geen btw over de verkoopprijs te rekenen maar gaat uit van de verkoopprijs minus de inkoopprijs. Is de inkoopprijs 100 en de verkoopprijs 80 dan is het een negatief bedrag en hoeft hij geen btw te rekenen en af te dragen.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar het was ooit al verkocht voor 100 euro, en daar is dan dus 21 euro BTW over betaald. Als het dan een paar jaar later verkocht wordt 80 euro is er geen waarde toegevoegd en dus geen grondslag voor nog een keer BTW heffen over het product. Dan zou je aan veel hogere percentages geheven belasting over dat product komen dan in de wet staat.

Waarom heb je dat tot op heden nooit gedaan dan? Waarom denk je ineens het licht gezien te hebben?quote:Op maandag 12 juni 2023 00:32 schreef stinkie het volgende:
Mmmm wel aardig eigenlijk dit. Ik zie voordelen.
Ik koop iets nieuws. Bewaar bonnetje. Als ik er mee klaar ben verkoop ik het op marktplaats voor minder dan de aankoopprijs, dus verlies. Verlies verreken ik met inkomen, dus betaal ik minder belasting:) :’)

Er lopen hier volgende zaken snaaks door elkaar die bijeenkomen in een structurele trend van fijnmazige controle:quote:Op zondag 11 juni 2023 23:35 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat komt omdat het artikel suggereert dat men ineens belasting moet gaan betalen over tweedehands verkopen via platforms als marktplaats etc. Als de betreffende journalist zijn/haar werk beter had gedaan dan had hij/zij geweten dat er niks wezenlijks is veranderd, anders dan dat er een meldingsplicht is gekomen.
Hele heisa vanwege een journalist die niet begrijpt waar hij/zij over schrijft.

Hmmmm... je mist het element afschrijving cq dagwaarde en nee, als particulier kun je geen verliezen uit overige inkomsten verrekenen.quote:Op maandag 12 juni 2023 00:32 schreef stinkie het volgende:
Mmmm wel aardig eigenlijk dit. Ik zie voordelen.
Ik koop iets nieuws. Bewaar bonnetje. Als ik er mee klaar ben verkoop ik het op marktplaats voor minder dan de aankoopprijs, dus verlies. Verlies verreken ik met inkomen, dus betaal ik minder belasting:) :’)

Toch klopt je bron niet. Hier kan je wel de juiste termen vinden: https://european-union.eu(...)types-legislation_nlquote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:54 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Richtlijn zijn geen wetten?
Heb jij het even mis zeg.
Een richtlijn van de Europese Unie is een Europese wet die juridisch bindend is en boven de wetten van de afzonderlijke lidstaten staat. Iedere lidstaat moet de fundamentele eisen die in een Europese richtlijn vermeld worden opnemen in de nationale wetgeving. Daarmee is de toepassing van een richtlijn verplicht
Bron.
https://www.atgdocumentat(...)chtlijnen-en-normen/
Waarom denk je dat we nu met die co2 probleem zitten ?
Dat was ook een richtlijn

Dan ben je dus geen eerlijke verkoper maar belastingfraudeur.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:23 schreef Moederenkind het volgende:
Ik zie het al voor me dat eerlijke verkopers geen gebruik meer gaan willen maken van betaalverzoeken via marktplaats om de fiscus te omzeilen.

Vrije Jongusquote:Op maandag 12 juni 2023 08:17 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Dan ben je dus geen eerlijke verkoper maar belastingfraudeur.

Dat maakt niet uit, het artikel noemt marktplaats maar het gaat om elke vorm van digitale verkoop.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:56 schreef 111210 het volgende:
[..]
En geef aan dat je het item niet verkocht hebt op marktplaats.

Appels en perenquote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:18 schreef etuiedelapiel het volgende:
Sommige maken er wel misbruik van, zoals hier verderop met een hondenfokker die toch snel 20k per jaar haalt.

Dat klopt maar die mensen doen dat uiteraard niet en voelen zich nu er bij "gelapt" door deze regels.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:57 schreef Stepperoller het volgende:
In de praktijk zal het criterium waarschijnlijk 'van bedrijfsmatige omvang' zijn. Eigenlijk verandert er dus niets, want nu moet je dat in een dergelijke situatie ook al doorgeven.

De "particulier" als individu, betaalt maar één keer een belasting. Op het moment dat een het product door (kennelijke) handelaar wordt verkocht, ontstaat weer belasting die een volgende koper zal betalen. De gedachte dat de handelaar belasting zou betalen, klopt ook niet want die "kosten" zijn onderdeel van de totale transactie.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:40 schreef michiel_merk het volgende:
Bijzonder, want in theorie heb je al belasting betaald over dit geld

Hoe kan ik belasting betalen over iets wat ik niet verkocht heb dan?quote:Op maandag 12 juni 2023 09:04 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, het artikel noemt marktplaats maar het gaat om elke vorm van digitale verkoop.

Vinger in de mond en tadaa!,daar rolt een bedrag uit. Vervolgens leg je een belastingaanslag op en laat je de verkoper bewijzen dat deze niet klopt als ie het er niet meer eens is. Zoiets zal het wel zijn.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:36 schreef Morrigan het volgende:
Dus het gaat alleen om producten die met winst zijn verkocht? Hoe willen ze dat controleren?

Daar hebben ze helemaal geen tijd voor.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:15 schreef Inbox het volgende:
[..]
Vinger in de mond en tadaa!,daar rolt een bedrag uit. Vervolgens leg je een belastingaanslag op en laat je de verkoper bewijzen dat deze niet klopt als ie het er niet meer eens is. Zoiets zal het wel zijn.

Daar gaat het niet op. Het gaat om mensen die zooi inkopen en die zooi met winst verkopen. M.a.w. mensen die net zo bedrijfsmatig bezig zijn als een autohandelaar, alleen dat niet aangeven, omdat ze denken dat de fiscus er toch niet achter komt.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:58 schreef sturmpie het volgende:
belasting voor particulieren op gebruikte/tweedehands goederen is waanzin/onzin, totaal gek.
kringloopwinkels en tweedehandswinkels zijn ondernemingen, die betalen doorgaans wel omzetbelasting.

Ja er wordt btw betaald door de ondernemer bij de inkoop van goederen ja. Als die het vervolgens weer verkoopt aan een particulier betaalt deze koper de btw. De ondernemer kan de eerder door hem betaalde btw aan zijn leverancier terugvragen in zn aangifte.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:40 schreef michiel_merk het volgende:
Bijzonder, want in theorie heb je al belasting betaald over dit geld
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |