Jezus, doodeng is het.quote:Op zondag 11 juni 2023 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb er geen moeite mee dat de overheid belastinggeld binnen probeert te halen.
Ik heb wel moeite met de sleepnetten die opgezet worden de laatste jaren.
Neem nu de transacties van ¤100 die standaard gemonitord moeten worden, de steeds zwaardere Wwft wetgeving, etc.
En met die laatste heb ik al 2 jaar te maken, al 7 controles gehad bij 6 financiële instellingen. Het is blijkbaar ook niet mogelijk om zoiets centraal te regelen, dus je krijgt alles iedere keer weer opnieuw met net een andere invulling, dus ook weer andere papieren om op te zoeken en aan te leveren.
En waarom? Om witwassen en terrorisme te voorkomen.
Je bent bij voorbaat "verdacht" en simpelweg weigeren om privacy gevoelige gegevens te delen betekent "einde bankrekening".
Inmiddels is er zelfs een bank die z'n klant vroeg waarom deze ¤4.337 in een jaar had overgemaakt naar Albert Heijn. Gekkenwerk.
En hoe effectief het is weet niemand, het wordt achter een bureau bedacht en het kost de economie handen vol geld.

Voor mij zit de angel in voortdurend sleepnetten waarbij bedrijven ..whatever.. data op voorhand actief MOETEN gaan aanleveren. Het is telkens weer het stukje opschuiven in de fuik van andersmans geheiligde doelstellingen om controle uit te willen oefenen.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Eens, ik denk dan ook dat 99% van de aangeleverde data niet gebruikt zal gaan worden en dat is natuurlijk een slechte zaak.
 . Kortom, dit soort onkruid moet al in de kiem van een gedachte worden gesmoord waarbij bedrijven simpelweg verboden is om dit soort gebruiksdata te delen.
 . Kortom, dit soort onkruid moet al in de kiem van een gedachte worden gesmoord waarbij bedrijven simpelweg verboden is om dit soort gebruiksdata te delen.

Nee, überhaupt. De toegevoegde waarde wordt belast. Als ik een jurkje koop van 100 euro dan is alle waardetoevoeging van de ruwe katoen of zijde tot aan het naaiwerk en het ontwerp op enig moment belast en al betaald. Als ik dat jurkje dan na 100 keer dragen weer voor 100 euro verkoop heb ik goede zaken gedaan, maar mijn waardetoevoeging is nul en als ik hem voor 80 verkoop is die negatief. Wat is dan de grondslag voor de BTW-plicht?quote:Op zondag 11 juni 2023 13:22 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nou nergens over dus, als particuliere verkoper.

Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien. Bij verkoop tussen particulieren speelt btw simpelweg geen rol.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, überhaupt. De toegevoegde waarde wordt belast. Als ik een jurkje koop van 100 euro dan is alle waardetoevoeging van de ruwe katoen of zijde tot aan het naaiwerk en het ontwerp op enig moment belast en al betaald. Als ik dat jurkje dan na 100 keer dragen weer voor 100 euro verkoop heb ik goede zaken gedaan, maar mijn waardetoevoeging is nul en als ik hem voor 80 verkoop is die negatief. Wat is dan de grondslag voor de BTW-plicht?

En iemand die 35K per maand doet met tweedehands kleding wel, en terecht.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien.

Als je een bedrijf begint kan je BTW die je betaald terugvorderen, kortom, de BTW die jij berekend over de tweedehands jurkjes of donald ducks die je verkoopt kan je verrekenen met de BTW die je betaald over de Laptop die je aanschaft om deze online te zetten.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Men zou eigenlijk BTW terug moeten krijgen door de waardevermindering ivm de tweedehandsprijs tov de nieuwprijs.

klopt zoals gebruikelijk. Niet reageren werkt dan het beste. Er zijn meer gebruikers waarvoor dit geldt en waarop eigenlijk nooit meer door iemand op gereageerd hoeft te worden, maar helaas gebeurd dat wel.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Weltschmerz wil het gewoon niet begrijpen

Als je BTW niet begrijpt kan je beter niet reageren.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Men zou eigenlijk BTW terug moeten krijgen door de waardevermindering ivm de tweedehandsprijs tov de nieuwprijs.

Ik maakte een grapje man. Over begripen gesproken.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je BTW niet begrijpt kan je beter niet reageren.

Maar wat gebeurt er dan als je 7 jurkjes, 4 schoenen, 5 stropdassen 3 lampen enz verkoopt. Dus tientallen transacties van oud meuk.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien. Bij verkoop tussen particulieren speelt btw simpelweg geen rol.

Als je dat met regelmaat en in volume doet moet dat wel.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:37 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Maar wat gebeurt er dan als je 7 jurkjes, 4 schoenen, 5 stropdassen 3 lampen enz verkoopt. Dus tientallen transacties van oud meuk.

2k per jaar is de grens! Kunnen jullie wel lezen?!quote:Op zondag 11 juni 2023 16:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En iemand die 35K per maand doet met tweedehands kleding wel, en terecht.
Weltschmerz wil het gewoon niet begrijpen

Ik vind 30 transacties nu niet echt veel hoor!quote:Op zondag 11 juni 2023 17:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als je dat met regelmaat en in volume doet moet dat wel.

En wat is nu je punt?quote:Op zondag 11 juni 2023 17:40 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
2k per jaar is de grens! Kunnen jullie wel lezen?!

quote:Op zondag 11 juni 2023 17:49 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Ik vind 30 transacties nu niet echt veel hoor!
Ik heb voor mijn baby uitzet heel veel tweedehands gekocht afgelopen jaar. Zou zomaar 10-15 transacties kunnen zijn.
Ik heb op mijn eigen marktplaats pagina 68 advertenties staan van allerlei dingen, van babykleding tot aan een koffiezetapparaat.
Ik zet er alles op wat nog in goede staat is en ik niet meer gebruik. Ik koop er ook geregeld spulletjes. Iedere maand koop ik er wel wat. Ik ben geen ondernemer en maak zeer zeker geen winst oid.
Ik koop gewoon het liefst tweedehands als het kan. Daarnaast heb ik een hobby (verzameling) die best duur is. Ik geef er veel geld aan uit en zet ook geregeld wat items te koop. Ik kom dus zo aan die 2000 euro.
Ik snap dus niet dat mensen hier zo stellig blijven beweren dat het alleen handelaren zou raken.
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 20:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee hoor, als je omzet onder de 1800 euro per jaar is hoef je je niet eens aan te melden als ondernemer. Volgend jaar is dat denk ik 2500 euro. Tot 20K omzet hoef je geen aangifte omzetbelasting te doen. Met wat hobbyverkopen ben je ook geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. In feite verandert er voor bijna iedereen helemaal niets.

Ook als je dertig tweedehands auto's verkoopt?quote:Op zondag 11 juni 2023 17:49 schreef Moederenkind het volgende:
[..]

Niets. Nogmaals, zie post 41.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:37 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Maar wat gebeurt er dan als je 7 jurkjes, 4 schoenen, 5 stropdassen 3 lampen enz verkoopt. Dus tientallen transacties van oud meuk.

Nee hoor, het is gewoon harmonisatie van regels, zodat de uitwassers zich niet verplaatsen.quote:Op zondag 11 juni 2023 09:52 schreef HSG het volgende:
[..]
Het is moeilijk om daar onderscheid in te maken. Mijn vrouw verkoopt ook wel eens kleding via Vinted en Markplaats en nu lijkt het alsof de EU gaat stampvoeten en roept dat het niet eerlijk is voor mensen die het minder hebben.

Nogmaals, voor de zoveelste keer: er zit een heel groot verschil tussen de voorwaarden die worden gesteld aan platforms om data aan te leveren aan de belastingdiensten enerzijds en de vaststelling van belastingplicht anderzijds.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:49 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn baby uitzet heel veel tweedehands gekocht afgelopen jaar. Zou zomaar 10-15 transacties kunnen zijn.
Ik heb op mijn eigen marktplaats pagina 68 advertenties staan van allerlei dingen, van babykleding tot aan een koffiezetapparaat.
Ik zet er alles op wat nog in goede staat is en ik niet meer gebruik. Ik koop er ook geregeld spulletjes. Iedere maand koop ik er wel wat. Ik ben geen ondernemer en maak zeer zeker geen winst oid.
Ik koop gewoon het liefst tweedehands als het kan. Daarnaast heb ik een hobby (verzameling) die best duur is. Ik geef er veel geld aan uit en zet ook geregeld wat items te koop. Ik kom dus zo aan die 2000 euro.
Ik snap dus niet dat mensen hier zo stellig blijven beweren dat het alleen handelaren zou raken.

Of 30 keer een Rolex a 10.000 euro...quote:Op zondag 11 juni 2023 18:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ook als je dertig tweedehands auto's verkoopt?

Het punt dat ik maak is dat als je het wel als ondernemer doet, BTW-heffing op zich de grondslag ontbeert omdat die vroeger al een keer is betaald.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja die is er toch ook niet? Ik snap niet welk punt je nu precies probeert te maken. Iemand die af en toe 2dehands jurkjes verkoopt wordt simpelweg niet als ondernemer voor de omzetbelasting gezien. Bij verkoop tussen particulieren speelt btw simpelweg geen rol.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |