abonnement Unibet Coolblue
pi_209305372
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:12 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Maar wij hebben ook niet de voorzieningen om dat topje van de ijsberg te kunnen opvangen?
Wij kunnen die voorzieningen makkelijk hebben. Dat dat niet lukt is onwil, geen onmacht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 27 mei 2023 @ 18:15:43 #202
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209305383
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben pro nette opvang van mensen die op de vlucht zijn. Niet zo zeer pro migratie, het liest zou ik vandaag nog alle oorzaken om te vluchten wegnemen maar dat gaat niet.

Maar ik ben anti:
- doen alsof alle asielzoekers gelukszoekers zijn, daarvoor heb ik binnen de asielzoekerscentra teveel gezien.
- het onmenselijk behandelen van mensen (wat in de centra in Turkije gewoon gebeurd).

Het enige waar Nederland invloed op heeft is de opvang in Nederland en dus moeten we dat gewoon heel goed regelen. Netjes, humaan, met scholing en zorg, met genoeg bedden. En met een eerlijke procedure.
En wat als we de voorzieningen missen om die mensen adequaat te kunnen opvangen? Zie Ter Apel.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_209305560
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:15 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
En wat als we de voorzieningen missen om die mensen adequaat te kunnen opvangen? Zie Ter Apel.
Dan moeten we die voorzieningen maken. Dat we die niet hebben is echt (politieke) onwil, niet omdat de stroom zo bijzonder groot is. In de jaren 90 was de stroom groter.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 27 mei 2023 @ 18:30:50 #204
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209305573
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wij kunnen die voorzieningen makkelijk hebben. Dat dat niet lukt is onwil, geen onmacht.
Daar geloof ik niet in. Mocht het onwil zijn geweest, zouden ze vluchtelingenstromen actief demotiveren, maar dat doen ze niet.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_209305773
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan moeten we die voorzieningen maken. Dat we die niet hebben is echt (politieke) onwil, niet omdat de stroom zo bijzonder groot is. In de jaren 90 was de stroom groter.
In de jaren 90 woonden er 3 miljoen mensen minder in Nederland op hetzelfde stukje land. Kom op zeg, probeer toch eens een keer een fatsoenlijk argument te maken.
pi_209305812
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:52 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
In de jaren 90 woonden er 3 miljoen mensen minder in Nederland op hetzelfde stukje land. Kom op zeg, probeer toch eens een keer een fatsoenlijk argument te maken.
Ik maak fatsoenlijke argumenten. Zo lang we ruimte hebben voor zo'n 800.000 arbeidsmigranten, hebben we dat ook wel voor enkele tienduizenden asielzoekers.

Ruimtegebrek is ook absoluut het probleem niet in Nederland, het gebrek aan prioriteiten wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209305908
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 18:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik maak fatsoenlijke argumenten. Zo lang we ruimte hebben voor zo'n 800.000 arbeidsmigranten, hebben we dat ook wel voor enkele tienduizenden asielzoekers.
Dit is geen argument, dit is gewoon jouw fantasie. En daar blijft het altijd bij, er zijn honderden praktische en andere argumenten te maken waarom dit niet waar is maar je wuift het gewoon allemaal weg.

Je kunt zomaar ruimte uit het niets toveren om zowel meer woningen te bouwen voor de Nederlanders die compleet vastzitten én alle asielzoekers die hier illegaal zijn, én alle natuur die men wil én alle boeren die je ook constant verdedigt. Je doet constant net alsof Nederland net zo groot is als Duitsland, en iedereen die prima vragen en argumenten heeft over immigratie neer te zetten als onmenselijk.

Zie de realiteit eens onder ogen man.
pi_209305968
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:03 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit is geen argument, dit is gewoon jouw fantasie. En daar blijft het altijd bij, er zijn honderden praktische en andere argumenten te maken waarom dit niet waar is maar je wuift het gewoon allemaal weg.

Je kunt zomaar ruimte uit het niets toveren om zowel meer woningen te bouwen voor de Nederlanders die compleet vastzitten én alle asielzoekers die hier illegaal zijn, én alle natuur die men wil én alle boeren die je ook constant verdedigt. Je doet constant net alsof Nederland net zo groot is als Duitsland, en iedereen die prima vragen en argumenten heeft over immigratie neer te zetten als onmenselijk.

Zie de realiteit eens onder ogen man.
Ik zie de realiteit onder ogen: er is best ruimte voor iedereen. Misschien inderdaad dan niet voor de honderden miljoenen stuks vee, dat klopt. Ik pleit dan ook al jaren voor een ander verdienmodel voor de boeren, met minder vee.

En opmerkingen over 'grenzen sluiten' zijn wat mij betreft absoluut geen 'goede vragen en argumenten'. Dat zijn opmerkingen over mensen die vluchten voor oorlog, geweld. Ik weet niet hoe vaak jij al met zulke mensen hebt gesproken, ik wel. En nee, dan is het niet menselijk om je handen voor je ogen te doen en dan te doen alsof die mensen niet bestaan. Verplaats je eens in een vluchteling, als je durft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209305989
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:09 schreef Hanca het volgende:

En opmerkingen over 'grenzen sluiten' zijn wat mij betreft absoluut geen 'goede vragen en argumenten'.
En alweer deflectie. Doet niemand hier.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 19:14:53 #210
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209306069
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zie de realiteit onder ogen: er is best ruimte voor iedereen. Misschien inderdaad dan niet voor de honderden miljoenen stuks vee, dat klopt. Ik pleit dan ook al jaren voor een ander verdienmodel voor de boeren, met minder vee.

En opmerkingen over 'grenzen sluiten' zijn wat mij betreft absoluut geen 'goede vragen en argumenten'. Dat zijn opmerkingen over mensen die vluchten voor oorlog, geweld. Ik weet niet hoe vaak jij al met zulke mensen hebt gesproken, ik wel. En nee, dan is het niet menselijk om je handen voor je ogen te doen en dan te doen alsof die mensen niet bestaan. Verplaats je eens in een vluchteling, als je durft.
Ik heb nergens aangegeven dat ik de grenzen wil sluiten. Wel dat ik mijn vraagtekens heb aan de kwaliteit van opvang van vluchtelingen en of het dan nog wel veel zin heeft om de voorzieningen binnen Nederland nog verder onder druk te zetten.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_209306130
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:14 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Ik heb nergens aangegeven dat ik de grenzen wil sluiten. Wel dat ik mijn vraagtekens heb aan de kwaliteit van opvang van vluchtelingen en of het dan nog wel veel zin heeft om de voorzieningen binnen Nederland nog verder onder druk te zetten.
Nee, @MoreDakka stelde dat voor.

En ja, momenteel zijn de voorzieningen beroerd. Maar dat is echt niet omdat er nergens gebouwen leeg staan. Zie Alkmaar, die hadden nota bene een lege lokatie beschikbaar gesteld tot een partij toen de stekker uit de coalitie trok en het dus niet door gaat. Dat is dus niet omdat er geen ruimte is, maar omdat er een politieke keuze wordt gemaakt om de ruimtes die er best zijn niet te gebruiken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209306171
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En alweer deflectie. Doet niemand hier.
Jij stelde voor om de grenzen voor bijna alle vluchtelingen te sluiten:

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee hoor, gewoon die procedure veranderen. Alleen vluchtelingen uit de regio zoals Oekraïne. Simpel.
Echt, ik word echt ziek van dat rechtse geframe de hele tijd, alsof het opvangen van een paar duizend vluchtelingen zo verschrikkelijk ingewikkeld is. Dat is het niet, als iedere gemeente tenminste mee wil werken.

En ja, van mij mag de lege school in mijn straat vandaag nog een asielzoekerscentrum worden. Sterker: dat heb ik al voorgesteld aan de wethouder toen er de vraag kwam wat we met dat lege gebouw moeten doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209306211
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij stelde voor om de grenzen voor bijna alle vluchtelingen te sluiten:

Dat is niet 'grenzen dicht'. Vluchtelingen opvangen prima maar geen gelukszoekers meer. Ik heb ook al gezegd dat migratie een Europees probleem is dat compleet misgaat en Nederland wordt daar nu de dupe van. Dat moet opgelost worden en dat kan alleen als Nederland de kont in de krib gooit. Net als Denemarken.

quote:
Echt, ik word echt ziek van dat rechtse geframe de hele tijd, alsof het opvangen van een paar duizend vluchtelingen zo verschrikkelijk ingewikkeld is. Dat is het niet, als iedere gemeente tenminste mee wil werken.
Het zijn niet een paar duizend en het is ingewikkeld omdat er nou eenmaal veel andere factoren meespelen die je gewoon niet wil zien. Dat is jouw probleem.
pi_209306347
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is niet 'grenzen dicht'. Vluchtelingen opvangen prima maar geen gelukszoekers meer. Ik heb ook al gezegd dat migratie een Europees probleem is dat compleet misgaat en Nederland wordt daar nu de dupe van. Dat moet opgelost worden en dat kan alleen als Nederland de kont in de krib gooit. Net als Denemarken.
[..]
Het zijn niet een paar duizend en het is ingewikkeld omdat er nou eenmaal veel andere factoren meespelen die je gewoon niet wil zien. Dat is jouw probleem.
De opvangcapaciteit is telkens afgeschaald wanneer de instroom even wat minder werd. Het is dus wel degelijk beleid.
pi_209306375
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is niet 'grenzen dicht'. Vluchtelingen opvangen prima maar geen gelukszoekers meer. Ik heb ook al gezegd dat migratie een Europees probleem is dat compleet misgaat en Nederland wordt daar nu de dupe van. Dat moet opgelost worden en dat kan alleen als Nederland de kont in de krib gooit. Net als Denemarken.
[..]
Het zijn niet een paar duizend en het is ingewikkeld omdat er nou eenmaal veel andere factoren meespelen die je gewoon niet wil zien. Dat is jouw probleem.
Denemarken heeft overal waar het spannend wordt een opt-out bedongen. Ze doen ook niet mee met de euro bijvoorbeeld. Zij stellen het belang van Denemarken steeds voor het belang van de EU, daar wordt hier toch iets anders tegenaan gekeken.
pi_209306385
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:38 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
De opvangcapaciteit is telkens afgeschaald wanneer de instroom even wat minder werd. Het is dus wel degelijk beleid.
De totale theoretische opvangcapaciteit is niet alleen beleid en daar gaat het hier om. Nogmaals, er zijn veel meer factoren die hier spelen (woningtekort voor Nederlanders is factor nummer één die constant genegeerd wordt).

Zomaar een leegstaand pand zien en dan claimen dat er dus best ruimte is voor opvang daar is gewoon het moedwillig ontkennen van de realiteit.
pi_209306424
Kern van veel problemen in Nederland is dat het land simpelweg te vol is. We zijn met teveel. Maar links wil daar niet aan.
pi_209306465
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De totale theoretische opvangcapaciteit is niet alleen beleid en daar gaat het hier om. Nogmaals, er zijn veel meer factoren die hier spelen (woningtekort voor Nederlanders is factor nummer één die constant genegeerd wordt).

Zomaar een leegstaand pand zien en dan claimen dat er dus best ruimte is voor opvang daar is gewoon het moedwillig ontkennen van de realiteit.
Woningtekort bestaat al sinds de jaren vijftig. Als straks de babyboomers komen te overlijden lost zich dat wel weer op, maar er moet nu wel gebouwd worden en dat kan alleen als de veestapel kleiner wordt om stikstofruimte te creëren. Caroline van der Plas kan wel van alles willen, maar een rechter zet daar gewoon een streep door en verder zijn er verdragen die ons verplicht vluchtelingen op te nemen. Kunnen we niet negeren al denken veel mensen van wel.
pi_209306495
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:45 schreef Spablauw214 het volgende:
Kern van veel problemen in Nederland is dat het land simpelweg te vol is. We zijn met teveel. Maar links wil daar niet aan.
Ah, links weer natuurlijk. Volgens mij zitten die niet in de regering. Goedkope arbeidskrachten uit het buitenland zijn toch echt een rechts dingetje. Links wil alleen dat ze gelijke rechten hebben.
  Beste debater 2022 zaterdag 27 mei 2023 @ 19:52:52 #220
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209306496
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:45 schreef Spablauw214 het volgende:
Kern van veel problemen in Nederland is dat het land simpelweg te vol is. We zijn met teveel. Maar links wil daar niet aan.
Links?

Het is dat debiele idee van eeuwige economische groei, een zeer rechts dingetje, dat nu al zo'n twaalf jaar de dienst uit maakt in zo wat alle sectoren van de samenleving.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209307425
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:50 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Woningtekort bestaat al sinds de jaren vijftig. Als straks de babyboomers komen te overlijden lost zich dat wel weer op, maar er moet nu wel gebouwd worden en dat kan alleen als de veestapel kleiner wordt om stikstofruimte te creëren. Caroline van der Plas kan wel van alles willen, maar een rechter zet daar gewoon een streep door en verder zijn er verdragen die ons verplicht vluchtelingen op te nemen. Kunnen we niet negeren al denken veel mensen van wel.
Verdragen zijn niet heilig. Zo heeft Rob Jetten onlangs nog zonder enig probleem een internationaal verdrag opgezegd (energiehandvestverdrag). Het kan dus gewoon als de politieke wil er maar is. Daarbij zijn er nog tal van andere maatregelen die je kunt nemen om het hier zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor deze nep-vluchtelingen zonder dat je verdragen hoeft op te zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2023 21:04:42 ]
pi_209308139
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 21:03 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Verdragen zijn niet heilig. Zo heeft Rob Jetten onlangs nog zonder enig probleem een internationaal verdrag opgezegd (energiehandvestverdrag). Het kan dus gewoon als de politieke wil er maar is. Daarbij zijn er nog tal van andere maatregelen die je kunt nemen om het hier zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor deze nep-vluchtelingen zonder dat je verdragen hoeft op te zeggen.
Het energiehandvestverdrag staat los van de EU en de VN. Daar is gewoon uit te stappen. Bovendien staat het verdrag de klimaatdoelen van Parijs in de weg. Het is van een heel andere orde dan bijvoorbeeld het universele verdrag van de rechten van de mens want stap je daar uit dan stap je uit de EU en uit de VN. Het is namelijk niet wel de lusten en niet de lasten.

Het Verenigd Koninkrijk dacht met de brexit zich niet meer aan de regels van Brussel te houden, maar wel toegang te blijven houden tot de europese interne markt.. Emanuel Macron heeft gezegd dat daar niets van in komt en terecht niet.

[ Bericht 8% gewijzigd door Niels0Kurovski op 27-05-2023 22:02:16 ]
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 00:53:26 #223
54278 crew  Tijger_m
42
pi_209309834
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 19:45 schreef Spablauw214 het volgende:
Kern van veel problemen in Nederland is dat het land simpelweg te vol is. We zijn met teveel. Maar links wil daar niet aan.
Links regeert niet in Nederland en heeft dat niet gedaan sinds Den Uyl.

Gastarbeiders zijn overigens een rechts verschijnsel wat door het Nederlandse bedrijfsleven is gestart omdat ze personeel tekort kwamen. Komt dat je bekend voor?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 00:54:21 #224
54278 crew  Tijger_m
42
pi_209309839
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 21:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Het energiehandvestverdrag staat los van de EU en de VN. Daar is gewoon uit te stappen. Bovendien staat het verdrag de klimaatdoelen van Parijs in de weg. Het is van een heel andere orde dan bijvoorbeeld het universele verdrag van de rechten van de mens want stap je daar uit dan stap je uit de EU en uit de VN. Het is namelijk niet wel de lusten en niet de lasten.

Het Verenigd Koninkrijk dacht met de brexit zich niet meer aan de regels van Brussel te houden, maar wel toegang te blijven houden tot de europese interne markt.. Emanuel Macron heeft gezegd dat daar niets van in komt en terecht niet.
Niet alleen Macron, alle lidstaten hebben dat gezegd en zich daar aan gehouden ondanks pogingen van het VK onder Johnson om wiggen te drijven tussen de lidstaten.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_209311215
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 00:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Niet alleen Macron, alle lidstaten hebben dat gezegd en zich daar aan gehouden ondanks pogingen van het VK onder Johnson om wiggen te drijven tussen de lidstaten.
Aha, ik kan me alleen herinneren dat president Macron die uitspraak deed.
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 10:28:27 #226
54278 crew  Tijger_m
42
pi_209311655
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 09:49 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Aha, ik kan me alleen herinneren dat president Macron die uitspraak deed.
Klopt, Macron was heel duidelijk en uitgesproken maar wat echt telt is wat er achter de schermen gebeurde, van groot tot klein waren alle lidstaten duidelijk en zaten ze op een lijn, de uitspraken van de Luxemburgse premier logen er ook niet om, bijvoorbeeld.

Zelfs Rutte, de grootste vriend die de Tories op het continent hadden (hebben?) was duidelijk in zijn afwijzing van het soort cherrypicking waar het VK op uit was.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 29 mei 2023 @ 17:29:28 #227
408813 crew  trein2000
pi_209329082
twitter

Volgende brandbrief. Dit kun je toch niet negeren volgens mij. Vraag maar voorlichting aan de Raad van State. Laat die zich er maar expliciet over uitlaten en dan horen we het wel.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_209331258
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Volgende brandbrief. Dit kun je toch niet negeren volgens mij. Vraag maar voorlichting aan de Raad van State. Laat die zich er maar expliciet over uitlaten en dan horen we het wel.
Het wordt ook niet genegeerd, het debat hier over komt morgen.

En aangezien de wet toch nog terug moet naar de TK, is er inderdaad ook nog wel tijd voor een RvS advies.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209331333
Ik moet wel zeggen dat deze brief alleen herhaalt wat Kox al zei en dat het antwoord van Schouten (deze wet verandert helemaal niks aan de vergoeding van kamerleden) volgens mij wel hout snijdt. Alleen prima als de RvS daar idd vooraf even wat over zegt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 mei 2023 @ 20:45:05 #230
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209331407
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Volgende brandbrief. Dit kun je toch niet negeren volgens mij. Vraag maar voorlichting aan de Raad van State. Laat die zich er maar expliciet over uitlaten en dan horen we het wel.
Maar dit wisten we toch al? En zowel Voermans als Bovendeert hadden zich heir ook al over uitgesproken.

Ondertussen mag ik ook niet hopen dat we de pensioenvoorziening voor miljoenen Nederlanders laten afhangen van die van een paar honderd man. De reden dat Kox, die 50+-gast en nog wat anderen hiermee zwaaien is duidelijk genoeg, en heeft verder niets met de regels over politieke ambtsdragers te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209331435
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 20:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar dit wisten we toch al? En zowel Voermans als Bovendeert hadden zich heir ook al over uitgesproken.

Ondertussen mag ik ook niet hopen dat we de pensioenvoorziening voor miljoenen Nederlanders laten afhangen van die van een paar honderd man. De reden dat Kox, die 50+-gast en nog wat anderen hiermee zwaaien is duidelijk genoeg, en heeft verder niets met de regels over politieke ambtsdragers te maken.
Dat klopt. En de uitleg van Voermans is eigenlijk: je mag nooit een ander pensioenstelsel bouwen zonder 2/3e meerderheid, want of de kamerleden nu mee doen of niet, het is altijd een wijziging in de manier van vergoeden. Dat is natuurlijk een enorm lekke redenering, dat lijkt me een doelredenering.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209331981
Dan kan je ook alle belastingwetgeving intrekken want ja, dat verandert ook de geldelijke positie van Kamerleden. Absurde beredenering en kan me niet voorstellen dat dit obscure grondwetsartikel is ingevoerd voor dit soort situaties.
pi_209332337
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 21:29 schreef Confetti het volgende:
Dan kan je ook alle belastingwetgeving intrekken want ja, dat verandert ook de geldelijke positie van Kamerleden. Absurde beredenering en kan me niet voorstellen dat dit obscure grondwetsartikel is ingevoerd voor dit soort situaties.
Heb je inderdaad een punt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 29 mei 2023 @ 22:21:22 #234
408813 crew  trein2000
pi_209332568
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 21:29 schreef Confetti het volgende:
Dan kan je ook alle belastingwetgeving intrekken want ja, dat verandert ook de geldelijke positie van Kamerleden. Absurde beredenering en kan me niet voorstellen dat dit obscure grondwetsartikel is ingevoerd voor dit soort situaties.
Het punt dat de heren maken is dat de Appa (algemene pensioenwet politieke ambtsdragers) gewijzigd wordt. Dat ligt natuurlijk een stuk dichter bij het inkomen van een Kamerlid en daarmee de ratio van dit artikel dan de inkomstenbelasting. Dus dat is een beetje een ad absurdum.

Het kernpunt hangt op twee dingen: A hoe leg je het grondwetsartikel zelf uit. Is er ruimte voor ‘technische wijzigingen’ met een eenvoudige meerderheid? De minister zegt van wel, deze drie hoogleraren van niet. (Ik meen dat de RvS al eens geadviseerd heeft van wel, maar dat weet ik niet zeker). En B als een technische wijziging dan kan, is dit er dan een. De minister vindt van wel met als argument ‘er veranderd niets in de rechten en aanspraken en dat is de ratio van het artikel’. De hoogleraren zeggen: je kunt betogen dat het loslaten van de koppeling met de rest van de overheid ook een wijziging is. (Al nemen ze dat standpunt ook weer niet echt in. Meer een je kunt betogen dat dus moet je het zekerheidshalve niet doen).

Complexe materie. Maar als ik het zo uittik dan neig ik naar standpunt regering. Met als belangrijkste argument, dat artikel gaat om de aanspraken die Kamerleden wel en niet hebben en daar wijzigt niets in. Maar ik vind ook dat wanneer er goed onderbouwde twijfel is over de grondwettigheid van een wet, en zeker zo’n ingrijpende, dat je dat dan serieus moet nemen. Ook vanwege het vertrouwen in de politiek.
Dus formele advisering (RvS of een commissie is mij om het even) en dan besluiten.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_209339819
En door. Nieuw leiderschap.

twitter
pi_209339844
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 22:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het punt dat de heren maken is dat de Appa (algemene pensioenwet politieke ambtsdragers) gewijzigd wordt. Dat ligt natuurlijk een stuk dichter bij het inkomen van een Kamerlid en daarmee de ratio van dit artikel dan de inkomstenbelasting. Dus dat is een beetje een ad absurdum.

Het kernpunt hangt op twee dingen: A hoe leg je het grondwetsartikel zelf uit. Is er ruimte voor ‘technische wijzigingen’ met een eenvoudige meerderheid? De minister zegt van wel, deze drie hoogleraren van niet. (Ik meen dat de RvS al eens geadviseerd heeft van wel, maar dat weet ik niet zeker). En B als een technische wijziging dan kan, is dit er dan een. De minister vindt van wel met als argument ‘er veranderd niets in de rechten en aanspraken en dat is de ratio van het artikel’. De hoogleraren zeggen: je kunt betogen dat het loslaten van de koppeling met de rest van de overheid ook een wijziging is. (Al nemen ze dat standpunt ook weer niet echt in. Meer een je kunt betogen dat dus moet je het zekerheidshalve niet doen).

Complexe materie. Maar als ik het zo uittik dan neig ik naar standpunt regering. Met als belangrijkste argument, dat artikel gaat om de aanspraken die Kamerleden wel en niet hebben en daar wijzigt niets in. Maar ik vind ook dat wanneer er goed onderbouwde twijfel is over de grondwettigheid van een wet, en zeker zo’n ingrijpende, dat je dat dan serieus moet nemen. Ook vanwege het vertrouwen in de politiek.
Dus formele advisering (RvS of een commissie is mij om het even) en dan besluiten.
De RvS heeft er al naar gekeken, blijkbaar. En ik ben het hier ook eens met Crone van de PvdA: https://www.volkskrant.nl(...)d-in-zicht~b304af30/

En dit is wel belangrijk:
quote:
Zo wijst hoogleraar parlementaire geschiedenis Bert van den Braak er via Twitter op dat de pensioenregeling van Kamerleden ook eerder al is aangepast zonder tweederde meerderheid. Daarnaast zijn er eerder andere aanpassingen aan arbeidsvoorwaarden gedaan, zonder dat daar de benodigde meerderheid voor was. Er zijn dus ‘precedenten’, schrijft de hoogleraar.
De pensioenwet komt er dus gewoon door. Gelukkig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209340018
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:53 schreef Nober het volgende:
En door. Nieuw leiderschap.

[ twitter ]
Toch nog twee hele belangrijke zetels bij extreemrechts weten weg te halen _O_
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 mei 2023 @ 18:21:21 #238
408813 crew  trein2000
pi_209340138
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
De RvS heeft er al naar gekeken, blijkbaar. En ik ben het hier ook eens met Crone van de PvdA: https://www.volkskrant.nl(...)d-in-zicht~b304af30/

En dit is wel belangrijk:
[..]
De pensioenwet komt er dus gewoon door. Gelukkig.
Wat die Van der Braak zegt is geen argument natuurlijk, dat het eerder mogelijk ook verkeerd is gegaan doet er niets aan af dat je het nu goed moet doen.

De Raad van State heeft er misschien naar gekeken, maar niets over gezegd. Het had de casus veel sterker gemaakt als ze dat wel gedaan hadden. Dan heb je ook wat, nu blijft het toch in het midden hangen.

Ik kan op zich wel leven met de uitkomst, dat schreef ik gisteren al. Maar voor het vertrouwen in de politiek was het beter geweest als er gewoon een advies gevraagd was.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 mei 2023 @ 18:27:05 #239
408813 crew  trein2000
pi_209340213
En dan nog even over ‘rekkelijken en preciezen’. Ik vind dat echt een heel gevaarlijk argument, zo kun je namelijk alles wegzetten. Het zou moeten gaan over de inhoud en ook daarin zijn echt wel argumenten te vinden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 30 mei 2023 @ 18:27:47 #240
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209340228
quote:
Ondernemers worden op kosten gejaagd door nieuwe wetgeving. In 2022 namen die kosten toe met 200 miljoen euro op jaarbasis. Dat concludeert het Adviescollege toetsing regeldruk in het jaarverslag over 2022.
Volgens het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) kijkt de overheid bij het maken van nieuwe wetten niet goed naar de kosten waarmee ze de maatschappij opzadelt.
https://www.trouw.nl/duur(...)te-twisten~b53f0481/

Weer een voorbeeld van een volstrekt in zichzelf gekeerde politiek, in zowel regering als Kamer. Technocratische wetten in de mik van de samenleving schuiven zonder naar de gevolgen te kijken, en de adviserende organen negeren als dat beter uitkomt.

Ook dit is gewoon een reden dat de prijzen stijgen. Die 200 miljoen eindigt uiteindelijk vooral in de zak van een paar commerciële partijen die overbodige diensten leveren. Of in elk geval, helemaal niets toevoegen aan het primaire proces.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 mei 2023 @ 18:35:59 #241
408813 crew  trein2000
pi_209340339
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
https://www.trouw.nl/duur(...)te-twisten~b53f0481/

Weer een voorbeeld van een volstrekt in zichzelf gekeerde politiek, in zowel regering als Kamer. Technocratische wetten in de mik van de samenleving schuiven zonder naar de gevolgen te kijken, en de adviserende organen negeren als dat beter uitkomt.

Ook dit is gewoon een reden dat de prijzen stijgen. Die 200 miljoen eindigt uiteindelijk vooral in de zak van een paar commerciële partijen die overbodige diensten leveren. Of in elk geval, helemaal niets toevoegen aan het primaire proces.
Er stond ook een mooie passage over dit probleem in de T. ditmaal over de spreidingswet:
quote:
“Zij moeten het inderdaad uitvoeren. Ik denk dat veel gemeenten liever een andere wet hadden gehad. Maar ik heb liever een wet die door Tweede en Eerste Kamer komt, dan een wet waarvan iedereen zegt: fantastisch, maar die niet door de Tweede Kamer komt.” De staatssecretaris zegt kritiek wel deels te snappen. „Maar je komt niet aan uitvoering toe als er geen wet is om uit te voeren.”
https://www.telegraaf.nl/(...)iek-op-asieldwangwet

Ook weer zoiets, luisteren naar de uitvoering doen we vooral als we dat de burger kunnen tegenwerpen. Zodra het de overheid zelf zou matigen in haar beleidsambities is het ineens een stuk minder belangrijk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_209340514
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:27 schreef trein2000 het volgende:
En dan nog even over ‘rekkelijken en preciezen’. Ik vind dat echt een heel gevaarlijk argument, zo kun je namelijk alles wegzetten. Het zou moeten gaan over de inhoud en ook daarin zijn echt wel argumenten te vinden.
Dit verhaal van die hoogleraren ging toch ook niet over de inhoud?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 mei 2023 @ 18:52:57 #243
408813 crew  trein2000
pi_209340527
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit verhaal van die hoogleraren ging toch ook niet over de inhoud?
Natuurlijk wel. Of je moet het hele staatsrecht zien als louter vorm maar tegen die gedachte verzet ik me toch ;)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_209340660
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Of je moet het hele staatsrecht zien als louter vorm maar tegen die gedachte verzet ik me toch ;)
Het was volgens mij puur een gezocht argument om een wet waar ze tegen zijn tegen te houden. Dit had niks met staatsrecht te maken, maar gewoon een laatste poging om een wet tegen te houden nadat dat op basis van de inhoud niet was gelukt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 mei 2023 @ 19:04:45 #245
408813 crew  trein2000
pi_209340699
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was volgens mij puur een gezocht argument om een wet waar ze tegen zijn tegen te houden. Dit had niks met staatsrecht te maken, maar gewoon een laatste poging om een wet tegen te houden nadat dat op basis van de inhoud niet was gelukt.
Vanuit de SP & co vast. Maar ik mag aannemen dat mensen die zichzelf hoogleraar noemen daar niet voor vallen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_209340775
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vanuit de SP & co vast. Maar ik mag aannemen dat mensen die zichzelf hoogleraar noemen daar niet voor vallen.
Nou, het zijn wel 3 mensen die vrij vaak vooral veel aandacht zoeken. Vooral Voermans. En zoals in het artikel al staat: andere hoogleraren betogen het omgekeerde. Staatsrecht is geen zwart-wit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 mei 2023 @ 19:11:49 #247
408813 crew  trein2000
pi_209340789
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nou, het zijn wel 3 mensen die vrij vaak vooral veel aandacht zoeken. Vooral Voermans. En zoals in het artikel al staat: andere hoogleraren betogen het omgekeerde. Staatsrecht is geen zwart-wit.
Ik heb alleen een hoogleraar parlementaire geschiedenis gezien ;)
Dat staatsrecht niet zwart-wit is weet ik maar al te goed, ik heb het vak nog van Bovend’eert gehad en betoog nu toch echt wat anders dan hij. ;)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_209341305
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik heb alleen een hoogleraar parlementaire geschiedenis gezien ;)
Dat staatsrecht niet zwart-wit is weet ik maar al te goed, ik heb het vak nog van Bovend’eert gehad en betoog nu toch echt wat anders dan hij. ;)
Crone haalt toch aan dat het om meerdere mensen gaat:
quote:
Daarop haalde Crone aan dat andere hoogleraren en experts juist vinden dat er geen sprake is van een grondwettelijke fout.
Ik ken Crone wel van andere debatten en onderwerpen en hij lijkt me echt geen leugenaar, ook niet als dat hem beter uit komt. Dus ik vertrouw er op dat hij hier gelijk heeft, dat er dus meerdere hoogleraren zijn. Dat de krant dan een hoogleraar parlementaire geschiedenis die een pakkende tweet heeft gestuurd citeert, kan hij niet veel aan doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Vis een optie? dinsdag 30 mei 2023 @ 20:07:22 #249
70532 loveli
N
pi_209341697
Op naar de volgende parlementaire enquête.
crap in = crap out
  Moderator woensdag 31 mei 2023 @ 01:07:00 #250
54278 crew  Tijger_m
42
pi_209345124
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:07 schreef loveli het volgende:
Op naar de volgende parlementaire enquête.
Voor een wet waar zowel de eerste als de tweede Kamer voor gestemd hebben en een stelsel opgezet door werknemers en werkgevers? Dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')