abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209311655
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 09:49 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Aha, ik kan me alleen herinneren dat president Macron die uitspraak deed.
Klopt, Macron was heel duidelijk en uitgesproken maar wat echt telt is wat er achter de schermen gebeurde, van groot tot klein waren alle lidstaten duidelijk en zaten ze op een lijn, de uitspraken van de Luxemburgse premier logen er ook niet om, bijvoorbeeld.

Zelfs Rutte, de grootste vriend die de Tories op het continent hadden (hebben?) was duidelijk in zijn afwijzing van het soort cherrypicking waar het VK op uit was.
pi_209329082
twitter

Volgende brandbrief. Dit kun je toch niet negeren volgens mij. Vraag maar voorlichting aan de Raad van State. Laat die zich er maar expliciet over uitlaten en dan horen we het wel.
zie email 27 oktober
pi_209331258
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Volgende brandbrief. Dit kun je toch niet negeren volgens mij. Vraag maar voorlichting aan de Raad van State. Laat die zich er maar expliciet over uitlaten en dan horen we het wel.
Het wordt ook niet genegeerd, het debat hier over komt morgen.

En aangezien de wet toch nog terug moet naar de TK, is er inderdaad ook nog wel tijd voor een RvS advies.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_209331333
Ik moet wel zeggen dat deze brief alleen herhaalt wat Kox al zei en dat het antwoord van Schouten (deze wet verandert helemaal niks aan de vergoeding van kamerleden) volgens mij wel hout snijdt. Alleen prima als de RvS daar idd vooraf even wat over zegt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 29 mei 2023 @ 20:45:05 #230
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209331407
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Maar dit wisten we toch al? En zowel Voermans als Bovendeert hadden zich heir ook al over uitgesproken.

Ondertussen mag ik ook niet hopen dat we de pensioenvoorziening voor miljoenen Nederlanders laten afhangen van die van een paar honderd man. De reden dat Kox, die 50+-gast en nog wat anderen hiermee zwaaien is duidelijk genoeg, en heeft verder niets met de regels over politieke ambtsdragers te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209331435
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 20:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar dit wisten we toch al? En zowel Voermans als Bovendeert hadden zich heir ook al over uitgesproken.

Ondertussen mag ik ook niet hopen dat we de pensioenvoorziening voor miljoenen Nederlanders laten afhangen van die van een paar honderd man. De reden dat Kox, die 50+-gast en nog wat anderen hiermee zwaaien is duidelijk genoeg, en heeft verder niets met de regels over politieke ambtsdragers te maken.
Dat klopt. En de uitleg van Voermans is eigenlijk: je mag nooit een ander pensioenstelsel bouwen zonder 2/3e meerderheid, want of de kamerleden nu mee doen of niet, het is altijd een wijziging in de manier van vergoeden. Dat is natuurlijk een enorm lekke redenering, dat lijkt me een doelredenering.
pi_209331981
Dan kan je ook alle belastingwetgeving intrekken want ja, dat verandert ook de geldelijke positie van Kamerleden. Absurde beredenering en kan me niet voorstellen dat dit obscure grondwetsartikel is ingevoerd voor dit soort situaties.
pi_209332337
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 21:29 schreef Confetti het volgende:
Dan kan je ook alle belastingwetgeving intrekken want ja, dat verandert ook de geldelijke positie van Kamerleden. Absurde beredenering en kan me niet voorstellen dat dit obscure grondwetsartikel is ingevoerd voor dit soort situaties.
Heb je inderdaad een punt.
pi_209332568
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 21:29 schreef Confetti het volgende:
Het punt dat de heren maken is dat de Appa (algemene pensioenwet politieke ambtsdragers) gewijzigd wordt. Dat ligt natuurlijk een stuk dichter bij het inkomen van een Kamerlid en daarmee de ratio van dit artikel dan de inkomstenbelasting. Dus dat is een beetje een ad absurdum.

Het kernpunt hangt op twee dingen: A hoe leg je het grondwetsartikel zelf uit. Is er ruimte voor ‘technische wijzigingen’ met een eenvoudige meerderheid? De minister zegt van wel, deze drie hoogleraren van niet. (Ik meen dat de RvS al eens geadviseerd heeft van wel, maar dat weet ik niet zeker). En B als een technische wijziging dan kan, is dit er dan een. De minister vindt van wel met als argument ‘er veranderd niets in de rechten en aanspraken en dat is de ratio van het artikel’. De hoogleraren zeggen: je kunt betogen dat het loslaten van de koppeling met de rest van de overheid ook een wijziging is. (Al nemen ze dat standpunt ook weer niet echt in. Meer een je kunt betogen dat dus moet je het zekerheidshalve niet doen).

Complexe materie. Maar als ik het zo uittik dan neig ik naar standpunt regering. Met als belangrijkste argument, dat artikel gaat om de aanspraken die Kamerleden wel en niet hebben en daar wijzigt niets in. Maar ik vind ook dat wanneer er goed onderbouwde twijfel is over de grondwettigheid van een wet, en zeker zo’n ingrijpende, dat je dat dan serieus moet nemen. Ook vanwege het vertrouwen in de politiek.
Dus formele advisering (RvS of een commissie is mij om het even) en dan besluiten.
zie email 27 oktober
pi_209339819
En door. Nieuw leiderschap.

twitter
pi_209339844
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 22:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het punt dat de heren maken is dat de Appa (algemene pensioenwet politieke ambtsdragers) gewijzigd wordt. Dat ligt natuurlijk een stuk dichter bij het inkomen van een Kamerlid en daarmee de ratio van dit artikel dan de inkomstenbelasting. Dus dat is een beetje een ad absurdum.

Het kernpunt hangt op twee dingen: A hoe leg je het grondwetsartikel zelf uit. Is er ruimte voor ‘technische wijzigingen’ met een eenvoudige meerderheid? De minister zegt van wel, deze drie hoogleraren van niet. (Ik meen dat de RvS al eens geadviseerd heeft van wel, maar dat weet ik niet zeker). En B als een technische wijziging dan kan, is dit er dan een. De minister vindt van wel met als argument ‘er veranderd niets in de rechten en aanspraken en dat is de ratio van het artikel’. De hoogleraren zeggen: je kunt betogen dat het loslaten van de koppeling met de rest van de overheid ook een wijziging is. (Al nemen ze dat standpunt ook weer niet echt in. Meer een je kunt betogen dat dus moet je het zekerheidshalve niet doen).

Complexe materie. Maar als ik het zo uittik dan neig ik naar standpunt regering. Met als belangrijkste argument, dat artikel gaat om de aanspraken die Kamerleden wel en niet hebben en daar wijzigt niets in. Maar ik vind ook dat wanneer er goed onderbouwde twijfel is over de grondwettigheid van een wet, en zeker zo’n ingrijpende, dat je dat dan serieus moet nemen. Ook vanwege het vertrouwen in de politiek.
Dus formele advisering (RvS of een commissie is mij om het even) en dan besluiten.
De RvS heeft er al naar gekeken, blijkbaar. En ik ben het hier ook eens met Crone van de PvdA: https://www.volkskrant.nl(...)d-in-zicht~b304af30/

En dit is wel belangrijk:
quote:
Zo wijst hoogleraar parlementaire geschiedenis Bert van den Braak er via Twitter op dat de pensioenregeling van Kamerleden ook eerder al is aangepast zonder tweederde meerderheid. Daarnaast zijn er eerder andere aanpassingen aan arbeidsvoorwaarden gedaan, zonder dat daar de benodigde meerderheid voor was. Er zijn dus ‘precedenten’, schrijft de hoogleraar.
De pensioenwet komt er dus gewoon door. Gelukkig.
pi_209340018
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:53 schreef Nober het volgende:
En door. Nieuw leiderschap.

[ twitter ]
Toch nog twee hele belangrijke zetels bij extreemrechts weten weg te halen _O_
pi_209340138
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
De RvS heeft er al naar gekeken, blijkbaar. En ik ben het hier ook eens met Crone van de PvdA: https://www.volkskrant.nl(...)d-in-zicht~b304af30/

En dit is wel belangrijk:
[..]
De pensioenwet komt er dus gewoon door. Gelukkig.
Wat die Van der Braak zegt is geen argument natuurlijk, dat het eerder mogelijk ook verkeerd is gegaan doet er niets aan af dat je het nu goed moet doen.

De Raad van State heeft er misschien naar gekeken, maar niets over gezegd. Het had de casus veel sterker gemaakt als ze dat wel gedaan hadden. Dan heb je ook wat, nu blijft het toch in het midden hangen.

Ik kan op zich wel leven met de uitkomst, dat schreef ik gisteren al. Maar voor het vertrouwen in de politiek was het beter geweest als er gewoon een advies gevraagd was.
zie email 27 oktober
pi_209340213
En dan nog even over ‘rekkelijken en preciezen’. Ik vind dat echt een heel gevaarlijk argument, zo kun je namelijk alles wegzetten. Het zou moeten gaan over de inhoud en ook daarin zijn echt wel argumenten te vinden.
zie email 27 oktober
  dinsdag 30 mei 2023 @ 18:27:47 #240
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209340228
quote:
Ondernemers worden op kosten gejaagd door nieuwe wetgeving. In 2022 namen die kosten toe met 200 miljoen euro op jaarbasis. Dat concludeert het Adviescollege toetsing regeldruk in het jaarverslag over 2022.
Volgens het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) kijkt de overheid bij het maken van nieuwe wetten niet goed naar de kosten waarmee ze de maatschappij opzadelt.
https://www.trouw.nl/duur(...)te-twisten~b53f0481/

Weer een voorbeeld van een volstrekt in zichzelf gekeerde politiek, in zowel regering als Kamer. Technocratische wetten in de mik van de samenleving schuiven zonder naar de gevolgen te kijken, en de adviserende organen negeren als dat beter uitkomt.

Ook dit is gewoon een reden dat de prijzen stijgen. Die 200 miljoen eindigt uiteindelijk vooral in de zak van een paar commerciële partijen die overbodige diensten leveren. Of in elk geval, helemaal niets toevoegen aan het primaire proces.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209340339
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
https://www.trouw.nl/duur(...)te-twisten~b53f0481/

Weer een voorbeeld van een volstrekt in zichzelf gekeerde politiek, in zowel regering als Kamer. Technocratische wetten in de mik van de samenleving schuiven zonder naar de gevolgen te kijken, en de adviserende organen negeren als dat beter uitkomt.

Ook dit is gewoon een reden dat de prijzen stijgen. Die 200 miljoen eindigt uiteindelijk vooral in de zak van een paar commerciële partijen die overbodige diensten leveren. Of in elk geval, helemaal niets toevoegen aan het primaire proces.
Er stond ook een mooie passage over dit probleem in de T. ditmaal over de spreidingswet:
quote:
“Zij moeten het inderdaad uitvoeren. Ik denk dat veel gemeenten liever een andere wet hadden gehad. Maar ik heb liever een wet die door Tweede en Eerste Kamer komt, dan een wet waarvan iedereen zegt: fantastisch, maar die niet door de Tweede Kamer komt.” De staatssecretaris zegt kritiek wel deels te snappen. „Maar je komt niet aan uitvoering toe als er geen wet is om uit te voeren.”
https://www.telegraaf.nl/(...)iek-op-asieldwangwet

Ook weer zoiets, luisteren naar de uitvoering doen we vooral als we dat de burger kunnen tegenwerpen. Zodra het de overheid zelf zou matigen in haar beleidsambities is het ineens een stuk minder belangrijk.
zie email 27 oktober
pi_209340514
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:27 schreef trein2000 het volgende:
En dan nog even over ‘rekkelijken en preciezen’. Ik vind dat echt een heel gevaarlijk argument, zo kun je namelijk alles wegzetten. Het zou moeten gaan over de inhoud en ook daarin zijn echt wel argumenten te vinden.
Dit verhaal van die hoogleraren ging toch ook niet over de inhoud?
pi_209340527
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit verhaal van die hoogleraren ging toch ook niet over de inhoud?
Natuurlijk wel. Of je moet het hele staatsrecht zien als louter vorm maar tegen die gedachte verzet ik me toch ;)
zie email 27 oktober
pi_209340660
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Of je moet het hele staatsrecht zien als louter vorm maar tegen die gedachte verzet ik me toch ;)
Het was volgens mij puur een gezocht argument om een wet waar ze tegen zijn tegen te houden. Dit had niks met staatsrecht te maken, maar gewoon een laatste poging om een wet tegen te houden nadat dat op basis van de inhoud niet was gelukt.
pi_209340699
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was volgens mij puur een gezocht argument om een wet waar ze tegen zijn tegen te houden. Dit had niks met staatsrecht te maken, maar gewoon een laatste poging om een wet tegen te houden nadat dat op basis van de inhoud niet was gelukt.
Vanuit de SP & co vast. Maar ik mag aannemen dat mensen die zichzelf hoogleraar noemen daar niet voor vallen.
zie email 27 oktober
pi_209340775
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vanuit de SP & co vast. Maar ik mag aannemen dat mensen die zichzelf hoogleraar noemen daar niet voor vallen.
Nou, het zijn wel 3 mensen die vrij vaak vooral veel aandacht zoeken. Vooral Voermans. En zoals in het artikel al staat: andere hoogleraren betogen het omgekeerde. Staatsrecht is geen zwart-wit.
pi_209340789
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nou, het zijn wel 3 mensen die vrij vaak vooral veel aandacht zoeken. Vooral Voermans. En zoals in het artikel al staat: andere hoogleraren betogen het omgekeerde. Staatsrecht is geen zwart-wit.
Ik heb alleen een hoogleraar parlementaire geschiedenis gezien ;)
Dat staatsrecht niet zwart-wit is weet ik maar al te goed, ik heb het vak nog van Bovend’eert gehad en betoog nu toch echt wat anders dan hij. ;)
zie email 27 oktober
pi_209341305
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik heb alleen een hoogleraar parlementaire geschiedenis gezien ;)
Dat staatsrecht niet zwart-wit is weet ik maar al te goed, ik heb het vak nog van Bovend’eert gehad en betoog nu toch echt wat anders dan hij. ;)
Crone haalt toch aan dat het om meerdere mensen gaat:
quote:
Daarop haalde Crone aan dat andere hoogleraren en experts juist vinden dat er geen sprake is van een grondwettelijke fout.
Ik ken Crone wel van andere debatten en onderwerpen en hij lijkt me echt geen leugenaar, ook niet als dat hem beter uit komt. Dus ik vertrouw er op dat hij hier gelijk heeft, dat er dus meerdere hoogleraren zijn. Dat de krant dan een hoogleraar parlementaire geschiedenis die een pakkende tweet heeft gestuurd citeert, kan hij niet veel aan doen.
  Vis een optie? dinsdag 30 mei 2023 @ 20:07:22 #249
70532 loveli
N
pi_209341697
Op naar de volgende parlementaire enquête.
crap in = crap out
pi_209345124
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:07 schreef loveli het volgende:
Op naar de volgende parlementaire enquête.
Voor een wet waar zowel de eerste als de tweede Kamer voor gestemd hebben en een stelsel opgezet door werknemers en werkgevers? Dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2023 01:07:10 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')