Altijd.quote:Op donderdag 11 mei 2023 13:01 schreef Claudia_x het volgende:
Nog eentje dan: hand opsteken als iemand de auto even opzij zet om je erlangs te laten.
Zeker!quote:Op donderdag 11 mei 2023 13:01 schreef Claudia_x het volgende:
Nog eentje dan: hand opsteken als iemand de auto even opzij zet om je erlangs te laten.
Oh ja dit vind ik ook altijd een ding, en die verplichte smalltalk als je erbij komt zitten en je dan afvragen of de ander zich daar net zo ongemakkelijk bij voelt als ikquote:Op donderdag 11 mei 2023 13:04 schreef Hupje het volgende:
En als je dan koffie geeft, ga je er dan bij zitten als iemand alleen is, of laat je die persoon juist even rustig alleen zitten. Dat vind ik nog lastiger dan de koffie
Tuurlijk!quote:Op donderdag 11 mei 2023 13:01 schreef Claudia_x het volgende:
Hier wel altijd permissie om met vieze schoenen (als in, wel schoon te krijgen viezigheid) in de hal en het toilet te komen.quote:Op donderdag 11 mei 2023 12:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij een werklui-soulmate! Melk in de koffie, koek erbij, kroket voor de lunch - het enige wat aan het lijstje ontbreekt is permissie om staand te plassen in je wc .
Jij hebt gelijk: dat hoor je te doen.quote:Op donderdag 11 mei 2023 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tuurlijk!
Ik accepteer de opgestoken hand van de ander ook door mijn hand op te steken als reactie, overigens. Dat vond man niet nodig.
Vind ik ook. Blijf het ook doen, en volgens mij is man ook begonnenquote:Op donderdag 11 mei 2023 13:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jij hebt gelijk: dat hoor je te doen.
Ik welquote:Op donderdag 11 mei 2023 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tuurlijk!
Ik accepteer de opgestoken hand van de ander ook door mijn hand op te steken als reactie, overigens. Dat vond man niet nodig.
Dat valt bij mij dan weer niet onder vergetenquote:Op donderdag 11 mei 2023 13:37 schreef Cathmar het volgende:
Ik heb de stratenmaker hier net even een glas cola met een koek gegeven![]()
Was hem na de koffie van vanochtend een beetje vergeten.
Over wc gesproken. Ik had dus een porta potti in de badkamer staan tijdens die toiletverbouwing. Kinderen uitvoerig geinstrueerd dat er géén wc papier in mocht want dat krijg je er bijna niet uit. En dat ging dus hartstikke goed!quote:Op donderdag 11 mei 2023 12:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij een werklui-soulmate! Melk in de koffie, koek erbij, kroket voor de lunch - het enige wat aan het lijstje ontbreekt is permissie om staand te plassen in je wc .
Altijd. Ook als iemand stopt voor een zebrapad voor mij.quote:Op donderdag 11 mei 2023 13:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind smalltalk bij de kapper ook vreselijk, maar met vaklui vind ik het altijd leuk om over hun werk te praten. Veel begrijp ik niet, maar ik steek er altijd wat van op. En voor hen is het egostrelend. Win-win.quote:Op donderdag 11 mei 2023 13:24 schreef BE het volgende:
Ik zit aan de eettafel te werken en zij scharrelen een beetje om me heen. Af en toe begint de schilder een praatje en dan babbel ik gezellig terug, maar zal zelf nooit smalltalk starten.
Kan ik bij de kapper ook nooit echt. Ja, nu... na jaren.
En nu gaan ze sluiten.![]()
Maar jemig, koeken en broodjes kroket...
En dat ze naar het toilet gaan wil ik gewoon sowieso niet weten.![]()
![]()
Damnquote:Op donderdag 11 mei 2023 14:46 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik had eigenlijk niet eens bedacht dat die bouwvakkers ook op dat ding zouden gaan. Maar dat deden ze wel. Heel dat ding volkleien inclusief halve rol papier IN DE PORTA POTTI. Ding finaal verstopt. EN STAAND ZEIKEN IN DE PORTA POTTI.
Waar is dat duimpje naar beneden als je 'em nodig hebt...quote:Op donderdag 11 mei 2023 14:46 schreef SQ het volgende:
[..]
Over wc gesproken. Ik had dus een porta potti in de badkamer staan tijdens die toiletverbouwing. Kinderen uitvoerig geinstrueerd dat er géén wc papier in mocht want dat krijg je er bijna niet uit. En dat ging dus hartstikke goed!
Ik had eigenlijk niet eens bedacht dat die bouwvakkers ook op dat ding zouden gaan. Maar dat deden ze wel. Heel dat ding volkleien inclusief halve rol papier IN DE PORTA POTTI. Ding finaal verstopt. EN STAAND ZEIKEN IN DE PORTA POTTI.
Was er licht door getraumatiseerd![]()
Verder ben ik ook wel iemand die altijd koffie voor ze zet en ze lekkere dingen geeft. Werken ze veel harder.
WTF....quote:Op donderdag 11 mei 2023 14:46 schreef SQ het volgende:
[..]
Over wc gesproken. Ik had dus een porta potti in de badkamer staan tijdens die toiletverbouwing. Kinderen uitvoerig geinstrueerd dat er géén wc papier in mocht want dat krijg je er bijna niet uit. En dat ging dus hartstikke goed!
Was er licht door getraumatiseerd![]()
Verder ben ik ook wel iemand die altijd koffie voor ze zet en ze lekkere dingen geeft. Werken ze veel harder.
En dat geldt wat mij betreft ook voor de gewone WC's.quote:Op donderdag 11 mei 2023 15:48 schreef SQ het volgende:
Haha ja nou ja. Ik had zelf natuurlijk ook duidelijker moeten zijn(later ook wel gedaan hoor). Ik heb oprecht liever dat je in mijn tuin tegen de boom plast dan dat je staand boven mijn portapotti gaat klateren
Hahaha, misschien kun je een ander doel installeren? Een heel lelijke tuinkabouter ofzoquote:Op donderdag 11 mei 2023 15:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat geldt wat mij betreft ook voor de gewone WC's.
Het punt is vooral dat we in de tuin nog geen boom hebben om tegenaan te zeiken.
Ja maar ja, je zult maar in zo'n bus zitten en ineens een enorme aanval van diarree krijgen...quote:Op donderdag 11 mei 2023 15:55 schreef Clubsoda het volgende:
De ah-bezorger vroeg laatst of hij bij ons naar de wc mocht . Dat duurde lángen de lucht erna was niet mals
Klopt ook, ik voelde wel met 'm, want het lijkt me stom om een baan te hebben waarbij je steeds op zoek moet naar een wc. Maar het was wel ongemakkelijk want wij moesten naar school en dan een vreemde in je huis en mijn zwangere ochtendmaag had toch wat moeite met de odeur daarnaquote:Op donderdag 11 mei 2023 15:57 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja maar ja, je zult maar in zo'n bus zitten en ineens een enorme aanval van diarree krijgen...
Ik heb dat ook eens gehad met een onbekende, maar ja ze zal zich er zelf ook wel niet heel gemakkelijk bij hebben gevoeld
Ik vind het helemaal niet erg als mensen mijn wc gebruiken, maar wel als ze m verstopt of smerig achterlaten
Zeker! Vier op elke verdieping, en dan nog een rolstoelplee voor als je echt royaal wil zittenquote:Op donderdag 11 mei 2023 16:34 schreef exode het volgende:
Leve de kantoorbaan met heel veel toiletten
Haha, ja!quote:Op donderdag 11 mei 2023 16:38 schreef SQ het volgende:
[..]
Zeker! Vier op elke verdieping, en dan nog een rolstoelplee voor als je echt royaal wil zitten
Ik zou totaal ongeschikt zijn voor de bouw, ik heb voor de eerste schaft al 5 keer moeten plassen
Hier een deurverkoperquote:Op donderdag 11 mei 2023 15:55 schreef Clubsoda het volgende:
De ah-bezorger vroeg laatst of hij bij ons naar de wc mocht . Dat duurde lángen de lucht erna was niet mals
Oh man dat is wel next level hoorquote:Op donderdag 11 mei 2023 16:40 schreef exode het volgende:
[..]
Haha, ja!
Wij hebben muziek op de toiletten, feestje!
Ik schrok me de eerste keer de pleuris hoor.quote:Op donderdag 11 mei 2023 16:43 schreef SQ het volgende:
[..]
Oh man dat is wel next level hoorafhaalchinees-vibes
Oh wauwquote:Op donderdag 11 mei 2023 16:41 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Hier een deurverkoper
En eerder ook al twee (verschillende) die paracetamol vroegen
Ik denk dat mijn adres nu als 'wil niks maar wel gastvrij' bekend staat
Als de bus rijdt, tenminste. Dat mis je toch niet in je babybubbel, falend OVquote:Op donderdag 11 mei 2023 17:39 schreef Clubsoda het volgende:
Moeders gaat trouwens een avondje naar een restauranyWarm eten zonder baby op schoot, volwassen gesprekken en echte (nieuwe!) kleren aan
Anti-geluid tegen de herrie aan de andere kant van de deur én camouflage van je eigen toiletgeluidenquote:Op donderdag 11 mei 2023 16:44 schreef SQ het volgende:
Ik denk dat ik op mijn nieuwe plee ook een speaker installeer en dan de hele dag zachte chinese plingelmuziek afspelen@:bleiblei
Nah, er staat al wel een heel iel boompje, in de voortuin, dus dat nodigt iig niet uit.quote:Op donderdag 11 mei 2023 15:56 schreef SQ het volgende:
[..]
Hahaha, misschien kun je een ander doel installeren? Een heel lelijke tuinkabouter ofzo
Oh god… ik zou dan in staat zijn om dat toilet een paar dagen te vermijden.quote:Op donderdag 11 mei 2023 15:55 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ga sowieso niet naar de WC beneden, ik loop naar boven om naar "mijn eigen" WC te gaanquote:Op donderdag 11 mei 2023 22:00 schreef BE het volgende:
[..]
Oh god… ik zou dan in staat zijn om dat toilet een paar dagen te vermijden.![]()
Wauw, gaat goed met de extra kilo’s die er ook af gaan!quote:Op donderdag 11 mei 2023 22:26 schreef Leandra het volgende:
Zo, de administratie voor de aftrek zorgkosten weer bijgewerkt.... er is vandaag maar liefst 5.400 ml vet verwijderd (4,97 kilo)
Was wel pittig maar goed, al met al al 12,5 kg verwijderd, maar tot en met vanmorgen was ik al 11,7 kg afgevallen sinds de eerste operatie, van die 11,7 kg was 7,5 kg verwijderd; de rest zelf gedaan.
En dan te bedenken dat ik met 0,9196 kg voor een liter vet reken en zij rekenen met 0,8 kg voor een liter vet, dan wordt het verschil verwijderd/zelf extra afgevallen nog veel groter.
Ik ga binnenkort gewoon een keer een flesje Croma vloeibaar kopen ofzo en dan wegen
Ja, vooral gezien het bewegen de eerste 2 weken na de operatie zeer beperkt is, plus dat er dan nog een hoop wondvocht zit.quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:04 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Wauw, gaat goed met de extra kilo’s die er ook af gaan!
Een goed herstel weer gewenst na deze keer ook weer!
Nee, nog 4 keerquote:Op vrijdag 12 mei 2023 07:21 schreef _NIKKI_ het volgende:
Wauw @:Leandra dat is echt al veel. Heel veel sterkte met het herstel van deze ingreep. Heb je nu nog 2 keer te gaan dit jaar?
Sterkte!quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, vooral gezien het bewegen de eerste 2 weken na de operatie zeer beperkt is, plus dat er dan nog een hoop wondvocht zit.
Maar ik heb er weer vertrouwen in
Fijn dat alles er goed uitzag en de klachten ook minder zijn, want goede foto's met nog veel pijn schiet ook niet op, dan weet je ook niet waar het vandaan komt.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 09:38 schreef Claudia_x het volgende:
Lekker bezig, @:leandra! Heb je een doel in gedachten?
Ik ben gister bij een arts geweest met m'n middenrifklachten en de foto's zagen er goed uit. Dat was een opluchting. Zul je net zien: deze week had ik aanzienlijk minder pijn. En ik heb dan ein-de-lijk klinisch-genetisch onderzoek in gang laten zetten n.a.v. het overlijden van m'n moeder.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik loop vooral zoveel makkelijker sinds de eerste operatie, mijn benen schuren niet meer tegen elkaar dus het loopt lichter.
Overigens was ik in 2022 ook al 10 kg afgevallen, dus de eerst operatie begon al met 10 kg minder dan een jaar daarvoor, hoewel die 10 kg eigenlijk niet op lipoedeem gebieden verdwenen is, maar meer buik en taille.
Ik had gisteren dan ook een broek aan die in januari 2022 strak zat, en nu kon ik daar zo'n reclamefoto voor een afslankmiddel maken
Maar hij past om mijn benen nu ook ruim terwijl die nog helemaal rondom in een hele voorraad verbandmiddelen zitten
Maar dat laatste is dus vooral door operaties 1 en 2.
quote:Op vrijdag 12 mei 2023 10:19 schreef Leandra het volgende:
Ik heb geen doel want ik weet niet wat ik van de andere operaties kan verwachten, dit was echt heel erg veel.Geweldig! Het is en wordt een transformatie. Ik ben zelf heel lang geleden veel afgevallen en ik vond de bewegingsvrijheid misschien wel het allerfijnst: makkelijker kunnen lopen en rennen, fitter zijn, beter in bijv. stoelen in het openbaar vervoer passen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik loop vooral zoveel makkelijker sinds de eerste operatie, mijn benen schuren niet meer tegen elkaar dus het loopt lichter.
Overigens was ik in 2022 ook al 10 kg afgevallen, dus de eerst operatie begon al met 10 kg minder dan een jaar daarvoor, hoewel die 10 kg eigenlijk niet op lipoedeem gebieden verdwenen is, maar meer buik en taille.
Ik had gisteren dan ook een broek aan die in januari 2022 strak zat, en nu kon ik daar zo'n reclamefoto voor een afslankmiddel maken
Maar hij past om mijn benen nu ook ruim terwijl die nog helemaal rondom in een hele voorraad verbandmiddelen zitten
Maar dat is dus vooral door operaties 1 en 2.![]()
Mijn vader heeft zichzelf lange tijd aangepraat dat een leven waarin hij niet kon eten wat hij wilde minder leuk was. Dat heeft hem ervan weerhouden zijn eetgewoonten aan te passen, waardoor hij steeds ernstiger overgewicht kreeg. In de loop der tijd ontwikkelde hij strategieën om met z'n beperkte bewegingsvrijheid om te gaan. Als ik nu bijv. met mijn lief ergens parkeer en hij chauffeur is, dan heb ik de neiging om voor hem te kijken welke plek het dichtst bij de ingang is. Want dat deed ik altijd voor m'n vader en dat ben ik normaal gaan vinden. Ik moet nog steeds moeite doen om tegen die neiging in te gaan.
Anyway, hoera voor bewegingsvrijheid!
[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 12-05-2023 10:35:00 ]I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ik hou ook van een plek dichtbij de ingang, dat is er wel ingeslopen toen bewegen lastiger ging.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 10:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geweldig! Het is en wordt een transformatie. Ik ben zelf heel lang geleden veel afgevallen en ik vond de bewegingsvrijheid misschien wel het allerfijnst: makkelijker kunnen lopen en rennen, fitter zijn, beter in bijv. stoelen in het openbaar vervoer passen.![]()
Mijn vader heeft zichzelf lange tijd aangepraat dat een leven waarin hij niet kon eten wat hij wilde minder leuk was. Dat heeft hem ervan weerhouden zijn eetgewoonten aan te passen, waardoor hij allerlei strategieën ging ontwikkelen om met z'n beperkte bewegingsvrijheid om te gaan. Als ik nu bijv. met mijn lief ergens parkeer en hij chauffeur is, dan heb ik nog steeds de neiging om voor hem te kijken welke plek het dichtst bij de ingang is.
Ja, die kleine dingen maken veel verschil. Je moet alleen niet denken dat je erna dus gerust een chocoladereep kunt eten, zoals ik geneigd ben te doen.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 10:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik hou ook van een plek dichtbij de ingang, dat is er wel ingeslopen toen bewegen lastiger ging.
Dinsdag stond ik nog 10 minuten op de loopband waarbij ik lopen afwissel met rennen, maar wel 4 van de 10 minuten gerend, en dat is echt een overwinning.
Ik ontzeg me zelf weinig qua eten of drinken, maar ik ben niet iemand die iedere dag een wijntje of biertje moet, en ik drink dagelijks sowieso 1.850 ml water, en dan tel ik alleen water en thee, andere dranken tel ik niet mee.
Qua eten ben ik vooral van het "zondigen" qua zaken die ik de moeite waard vind, dus als het iets is wat ik echt heel erg lekker vind dan mag dat best.
Zo eet ik bijvoorbeeld wel M&M's als we die in huis hebben (alleen als ze in de aanbieding zijn), maar ik hoef geen huismerk M&M's, die vind ik niet lekker genoeg, en zondigen voor iets dat ik maar "mwah" vind, vind ik het niet waard.
De bewegingsvrijheid is idd geweldig.
Ik was in september 2021 al begonnen met wandelen, dus ik kom al een hele tijd aan de 10.000 stappen per dag, maar waar we de andere 2 operaties ook van het station naar de kliniek gelopen waren, was ik gisteren ook van huis naar het station gelopen (N met de fiets), hoefde de auto ook niet in het transferrium te staan
Dat zijn van die kleine dingen die aan de ene kant niet heel veel lijken maar aan de andere kant wel heel veel betekenen.
Wat een ellende dat het zo lang heeft geduurd, en wat fijn dat het nu toch behandeld wordt! Sterkte weer met herstellen.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 10:53 schreef Leandra het volgende:
Nou, ik ben allang blij dat ik weet dat mijn primiare probleem is dat ik lipoedeem heb, en dat mijn eetgewoontes niet zoveel invloed op mijn "bouw" hebben, maar doordat de diagnose pas op mijn 54ste gesteld is, nadat ik het zelf ontdekt had, heb ik gewoon heel veel gemist qua wat er aan te kunnen doen om het te beperken.
Als je ruim 40 jaar niet anders weet dan dat je jezelf kunt uithongeren en kapot kunt sporten en toch kont en benen houdt, en ook altijd (ook van artsen) verwijten krijgt over je eetgewoontes, terwijl die helemaal niet slecht zijn, en dat je meer moet bewegen (ik fietste met gemak van Amersfoort naar Garderen en terug, hoezo niet voldoende beweging, iemand die niet fit is kan dat niet), dan loop je tegen zoveel frustratie over je lijf aan dat je ook echt niet meer weet hoe je je lijf wel normaal kunt houden.
En met ieder hormoonfeestje wordt het weer erger.
Ik ben achteraf heel erg blij dat ik 20 jaar een koperspiraaltje had ipv hormonale anticonceptie, en dat ik bijvoorbeeld altijd veel gezwommen heb (sowieso goed bij lipoedeem, want natuurlijk "drukpak").
Maar de onwetendheid bij artsen is echt nog steeds stuitend.
En ondertussen ben ik eigenlijk gewoon blij dat mijn schoondochter weer zwanger is van een jongetje, ik had een meisje geweldig gevonden, maar ik hoef me nu iig geen zorgen te maken dat mijn lipoedeem door dit kindje geërfd is.
Ik vind dit zo'n eye-opener!quote:Op vrijdag 12 mei 2023 10:53 schreef Leandra het volgende:
Nou, ik ben allang blij dat ik weet dat mijn primiare probleem is dat ik lipoedeem heb, en dat mijn eetgewoontes niet zoveel invloed op mijn "bouw" hebben, maar doordat de diagnose pas op mijn 54ste gesteld is, nadat ik het zelf ontdekt had, heb ik gewoon heel veel gemist qua wat er aan te kunnen doen om het te beperken.
Als je ruim 40 jaar niet anders weet dan dat je jezelf kunt uithongeren en kapot kunt sporten en toch kont en benen houdt, en ook altijd (ook van artsen) verwijten krijgt over je eetgewoontes, terwijl die helemaal niet slecht zijn, en dat je meer moet bewegen (ik fietste met gemak van Amersfoort naar Garderen en terug, hoezo niet voldoende beweging, iemand die niet fit is kan dat niet), dan loop je tegen zoveel frustratie over je lijf aan dat je ook echt niet meer weet hoe je je lijf wel normaal kunt houden.
En met ieder hormoonfeestje wordt het weer erger.
Ik ben achteraf heel erg blij dat ik 20 jaar een koperspiraaltje had ipv hormonale anticonceptie, en dat ik bijvoorbeeld altijd veel gezwommen heb (sowieso goed bij lipoedeem, want natuurlijk "drukpak").
Maar de onwetendheid bij artsen is echt nog steeds stuitend.
En ondertussen ben ik eigenlijk gewoon blij dat mijn schoondochter weer zwanger is van een jongetje, ik had een meisje geweldig gevonden, maar ik hoef me nu iig geen zorgen te maken dat mijn lipoedeem door dit kindje geërfd is.
Sterktequote:Op donderdag 11 mei 2023 23:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, vooral gezien het bewegen de eerste 2 weken na de operatie zeer beperkt is, plus dat er dan nog een hoop wondvocht zit.
Maar ik heb er weer vertrouwen in
Het stomme is dat ik er ook via FOK! achter gekomen ben, ik las "lipoedeem" en dacht "WTF is lipoedeem?!" en omdat ik graag altijd alles weet en Google my friend is was ik er al snel achter, ik ben direct begonnen met schrijven, het verloop van mijn lichaam gedurende mijn leven, en ik heb echt een hele dag lopen janken, ik was zo kwaad dat ik gewoon een ziekte bleek te hebben die meer dan 40 jaar door allerlei artsen en fysiotherapeuten over het hoofd gezien was, terwijl ik me wel hun gesneer over eten en bewegen moet laten welgevallen, en ook opmerkingen als "Je cholesterol is opvallend laag voor iemand met jouw bouw" (die heb ik vanaf mijn 22ste van 3 verschillende artsen gehoord).quote:Op vrijdag 12 mei 2023 11:32 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ik vind dit zo'n eye-opener!Ik heb meerdere mensen om mij heen bij wie dit speelt, en ik heb nog nooit van iemand de term lipoedeem horen vallen. Dankjewel, ik ga me er eens in verdiepen! En sterkte met herstellen, het klinkt intensief.
Het zou bij 1 op de 11 tot 1 op de 9 vrouwen spelen, dus de kans is idd groot dat je iemand met lipoedeem kent....quote:Op vrijdag 12 mei 2023 11:32 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ik vind dit zo'n eye-opener!Ik heb meerdere mensen om mij heen bij wie dit speelt, en ik heb nog nooit van iemand de term lipoedeem horen vallen. Dankjewel, ik ga me er eens in verdiepen! En sterkte met herstellen, het klinkt intensief.
Ik las dat bericht en iets verder. Damn. Tranen in mijn ogen van die post van Duderinnetje.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zou bij 1 op de 11 tot 1 op de 9 vrouwen spelen, dus de kans is idd groot dat je iemand met lipoedeem kent....
Het is een vaak niet- of misgediagnosticeerde ziekte
Deze instagram maakt prachtige tekeningen en daarmee heel veel informatie over lipoedeem:quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:17 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik las dat bericht en iets verder. Damn. Tranen in mijn ogen van die post van Duderinnetje.
En verder steek ik graag even mijn kop in het zand wat dit soort dingen. Iets met 100 kilo afvallen en geen cm kwijt zijn op je bovenbenen en er voor de rest anorexisch uitzien zeg maar.
Ik word er gewoon boos van! Ook die opmerkingen pffft!quote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het stomme is dat ik er ook via FOK! achter gekomen ben, ik las "lipoedeem" en dacht "WTF is lipoedeem?!" en omdat ik graag altijd alles weet en Google my friend is was ik er al snel achter, ik ben direct begonnen met schrijven, het verloop van mijn lichaam gedurende mijn leven, en ik heb echt een hele dag lopen janken, ik was zo kwaad dat ik gewoon een ziekte bleek te hebben die meer dan 40 jaar door allerlei artsen en fysiotherapeuten over het hoofd gezien was, terwijl ik me wel hun gesneer over eten en bewegen moet laten welgevallen, en ook opmerkingen als "Je cholesterol is opvallend laag voor iemand met jouw bouw" (die heb ik vanaf mijn 22ste van 3 verschillende artsen gehoord).
Mijn bloedonderzoeken zijn ook altijd picture perfect, niemand die bij mijn labresultaten een vrouw van mijn lengte, leeftijd en gewicht plaatst als ze uit 5 overzichten met resultaten vijf vrouwen bij de resultaten zouden moeten plaatsen.
Als ik het nu opschrijf word ik er weer kwaad/verdrietig van.... hoe kun je dit niet gezien hebben als arts of fysiotherapeut? Hoe de fucking hoe dan?
Ik ben @:Lief17 nog altijd dankbaar voor haar post, het heeft mijn leven zoveel veranderd, in positieve zin, alleen al het weten dat ik niet "fout" was in mijn leefpatroon is zo fijn.
Maar mijn god, ik had er de wereld voor gegeven als ik dit op mijn 18de, 28ste of 38ste geweten had.
Geen idee wat het is, maar het is wel iets waar mijn huisarts gisteren specifiek naar vroeg toen ik daar voor mijn vermoeidheidsklachten zat, dus het lijkt me wel iets om in de gaten te houden / met de huisarts te overleggen.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:40 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ik word er gewoon boos van! Ook die opmerkingen pffft!
En wat belachelijk dat het niet wordt vergoed door de verzekering, zien ze het als cosmetisch dan?
Even een vraagje, misschien is het hier toevallig herkenbaar. Sinds een paar dagen zwellen mijn voeten ineens erg op. Links is dan erg dik, rechts een beetje dikker dan anders. De huid is dan links erg strak en een beetje pijnlijk en het loopt lastig. Mijn schoenen (enkellaarsjes) passen dan ook niet meer.
Mijn linker kuit gaat nu ook afgekneld/bekneld voelen. Ik dacht eerst aan een spatader, dat heb ik een paar jaar geleden gehad, maar ik kan niks bijzonders zien.
Behalve been hoog houden en bewegen kan ik niks bedenken, jullie wel?
Gisteren en eergisteren moesten we met onze hond naar de dierenarts, toen kwam ik erachter dat ik mijn schoen niet meer aan kreeg.
quote:Oorzaken dikke voeten of enkels door vocht
Oedeem in uw voeten of enkels kan diverse oorzaken hebben. We noemen hieronder de meest voorkomende:
Onderliggende aandoening
De meest voorkomende oorzaak van oedeem is veneuze insufficientie, waarbij de kleppen in de aderen niet goed functioneren. Het vasthouden van vocht in enkels of voeten kan ook veroorzaakt worden door een andere aandoening. Trombose, een beschadiging van de lymfe- of bloedvaten, hart-, nier- of leveraandoeningen kunnen oedeem veroorzaken.
Warmte-oedeem
Het opzwellen van uw voeten of enkels kan ook veroorzaakt worden door de hitte. We spreken dan van warmte-oedeem. Door de warmte is uw lichaam niet meer goed in staat het vocht af te voeren.
Langdurig zitten of staan
Na langdurig zitten of staan kunt u dikke voeten of enkels krijgen. De bloeddoorstroming raakt hierdoor belemmerd en uw lichaam kan het vocht minder goed afvoeren. Veel mensen hebben hier last van na een lange (vlieg)reis.
Blessure, kneuzing of verstuiking
Oedeem kan eveneens het gevolg zijn van een blessure, kneuzing of verstuiking. We spreken dan van posttraumatisch oedeem. Wanneer de vochtafvoer in uw lichaam naar behoren werkt, trekt de zwelling binnen enkele dagen weer weg. Komt de zwelling regelmatig terug? Dan heeft u mogelijk last van een structureel probleem.
Even mee naar de huisarts sowieso.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:40 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ik word er gewoon boos van! Ook die opmerkingen pffft!
En wat belachelijk dat het niet wordt vergoed door de verzekering, zien ze het als cosmetisch dan?
Even een vraagje, misschien is het hier toevallig herkenbaar. Sinds een paar dagen zwellen mijn voeten ineens erg op. Links is dan erg dik, rechts een beetje dikker dan anders. De huid is dan links erg strak en een beetje pijnlijk en het loopt lastig. Mijn schoenen (enkellaarsjes) passen dan ook niet meer.
Mijn linker kuit gaat nu ook afgekneld/bekneld voelen. Ik dacht eerst aan een spatader, dat heb ik een paar jaar geleden gehad, maar ik kan niks bijzonders zien.
Behalve been hoog houden en bewegen kan ik niks bedenken, jullie wel?
Gisteren en eergisteren moesten we met onze hond naar de dierenarts, toen kwam ik erachter dat ik mijn schoen niet meer aan kreeg.
Moe ben ik ook nog steeds, ondanks de dagelijkse vitamine d3 en ruime 8 uur slaap. Vitamine b12 tekort zou nu wel opgelost moeten zijn ondertussen. Is al tig maanden geleden.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:47 schreef SQ het volgende:
[..]
Geen idee wat het is, maar het is wel iets waar mijn huisarts gisteren specifiek naar vroeg toen ik daar voor mijn vermoeidheidsklachten zat, dus het lijkt me wel iets om in de gaten te houden / met de huisarts te overleggen.
Dan zou ik nu gewoon even de huisarts bellenquote:Op vrijdag 12 mei 2023 15:10 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Moe ben ik ook nog steeds, ondanks de dagelijkse vitamine d3 en ruime 8 uur slaap. Vitamine b12 tekort zou nu wel opgelost moeten zijn ondertussen. Is al tig maanden geleden.
Wat een gedoe dan zeg, dat ze dan snel gaan onderzoeken. Fijn dat je het kunt betalen en dat het van de belasting af te trekken is.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Even mee naar de huisarts sowieso.
En als je met je duim (10 seconden) op de gezwollen huid drukt, blijft er dan een deukje zitten als je je duim weer weghaalt?
Wilde juist niet weer naar de huisarts. Laatste tijd vaak geweest. Voor mijn tenen die pijn blijven doen nav ingegroeide teennagel, huid eromheen blijft hypergevoelig. Misschien een of andere nagelziekte. En dan weer voor mijn migraine met uitval.
Maar misschien toch maar wel doen dan. Want dit is ook niet tof. In mijn hoeveelheid bewegen/zitten/staan is niks veranderd.
En ja er blijft een deukje zitten.
Nee, ze zien het niet als cosmetisch, het is ook een door het WHO erkende ziekte, maar ze achten liposuctie nog niet als bewezen blijvend effectieve oplossing, maar vinden wel dat er meer onderzoek naar de effectiviteit gedaan gedaan moet worden, want ze denken dat het inderdaad wel effectief is.
Het is godzijdank wel aftrekbaar van de belasting.
Voorschotje op de erfenis van mijn vader voor een deel (40%) van deze kosten, en verder sparen we ons helemaal de rambam, vakantiegeld en teruggaaf belastingdienst (wat nu terugkomt) gaat er helemaal naartoe.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 15:17 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Wat een gedoe dan zeg, dat ze dan snel gaan onderzoeken. Fijn dat je het kunt betalen en dat het van de belasting af te trekken is.
Het maakt niet uit dat je al vaak geweest bent, een deukje dat blijft zitten is mogelijk een oedeem, daar moet je de huisarts echt naar laten kijken.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 15:17 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Wilde juist niet weer naar de huisarts. Laatste tijd vaak geweest. Voor mijn tenen die pijn blijven doen nav ingegroeide teennagel, huid eromheen blijft hypergevoelig. Misschien een of andere nagelziekte. En dan weer voor mijn migraine met uitval.
Maar misschien toch maar wel doen dan. Want dit is ook niet tof. In mijn hoeveelheid bewegen/zitten/staan is niks veranderd.
En ja er blijft een deukje zitten.
Balen!quote:Op vrijdag 12 mei 2023 16:21 schreef Troel het volgende:
Ik heb iets met moederdagen. Het gaat eigenlijk altijd fout. Dus dit jaar dacht ik "weet je wat, ik haal voor mijzelf een lekkere doos bonbons en dan komt het helemaal goed".
Ze hebben de verkeerde bonbons geleverd.
Oh echt....quote:Op vrijdag 12 mei 2023 16:21 schreef Troel het volgende:
Ik heb iets met moederdagen. Het gaat eigenlijk altijd fout. Dus dit jaar dacht ik "weet je wat, ik haal voor mijzelf een lekkere doos bonbons en dan komt het helemaal goed".
Ze hebben de verkeerde bonbons geleverd.
Daar is de “druk 1 bij noodgevallen” voor.quote:
Ik vond een noodgeval te ver gaan.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 17:04 schreef amaranta het volgende:
[..]
Daar is de “druk 1 bij noodgevallen” voor.
Die heb ik laatst ook op vrijdagmiddag gebruikt toen mijn dochter zich in haar vinger sneed en het na een 1/2 uur nog bloedde.
De assistente zit er gewoon. Ik vind het nergens op slaan dat je op vrijdag middag ineens niemand meer kunt bereiken. Kun je altijd nog bepalen hoe noodgeval het wel/niet is.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 17:40 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ik vond een noodgeval te ver gaan.
Ik bel maandag om 8.00 meteen.
Heb je b12 tabletten gehad of heb je gespoten?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 15:10 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Moe ben ik ook nog steeds, ondanks de dagelijkse vitamine d3 en ruime 8 uur slaap. Vitamine b12 tekort zou nu wel opgelost moeten zijn ondertussen. Is al tig maanden geleden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |