abonnement Unibet Coolblue
pi_208978459
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Bolster, biologische zaden
De Heliant, wilde planten
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Herfstplaatjes O+







Herfstbloeiers











Nieuwe aanplant *O*





En een prachtige fontein O+

[/url]
pi_208980554
Ons huis is al een tijdje verborgen achter een roze wolk. O+



Vandaag hebben we in een heempark in de buurt gewandeld. Het was leuk om te constateren dat ik veel planten in m'n eigen tijd heb. Zo ook deze:



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 3 mei 2023 @ 12:34:23 #3
382129 crew  Donna
pi_208987953
Eindelijk mijn tuintje leeg gemaakt. Nu 2 hortensia's erin en 2 rhodondendrons. Ga denk ik nog een rhodo halen morgen, want er is nog wel een plekje leeg.
  Spellchecker woensdag 3 mei 2023 @ 13:05:19 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208988260
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 17:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ons huis is al een tijdje verborgen achter een roze wolk. O+

[ afbeelding ]

Vandaag hebben we in een heempark in de buurt gewandeld. Het was leuk om te constateren dat ik veel planten in m'n eigen tijd heb. Zo ook deze:

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wou zeggen; die wil je niet in je eigen tuin ..... :X
pi_208988556
Vraagje: iemand hier O-) @Claudia misschien heeft repen cortenstaal als borderrand gebruikt.
Je hebt het vast allemaal doorgegoogled qua prijs etc. Zou je de link van de leverancier willen delen.
Na 12 jaar moeten houten bakken in een publieke tuin worden vervangen.
En men overweegt nu ander materiaal.
pi_208989489
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 13:39 schreef AnneX het volgende:
Vraagje: iemand hier O-) @:Claudia misschien heeft repen cortenstaal als borderrand gebruikt.
Je hebt het vast allemaal doorgegoogled qua prijs etc. Zou je de link van de leverancier willen delen.
Na 12 jaar moeten houten bakken in een publieke tuin worden vervangen.
En men overweegt nu ander materiaal.
Ik heb zojuist ook cortenstaal randen gezet. Van Hornbach. Zeer betaalbaar.
https://www.hornbach.nl/s(...)s&isInitialRequest=0
Is er ook in iets hogere variant (iets duurder)en ook in een nietroestende variant (iets goedkoper).

Lekker dun en daardoor makkelijk te verwerken. 5 jaar anti-doorroestgarantie maar het gaat vast geen eeuwigheid mee.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208989773
quote:
2s.gif Op woensdag 3 mei 2023 14:44 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb zojuist ook cortenstaal randen gezet. Van Hornbach. Zeer betaalbaar.
https://www.hornbach.nl/s(...)s&isInitialRequest=0
Is er ook in iets hogere variant (iets duurder)en ook in een nietroestende variant (iets goedkoper).

Lekker dun en daardoor makkelijk te verwerken. 5 jaar anti-doorroestgarantie maar het gaat vast geen eeuwigheid mee.
Aaah. Dank. Ik geef het door. B-)
pi_208995373
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 13:39 schreef AnneX het volgende:
Vraagje: iemand hier O-) @:Claudia misschien heeft repen cortenstaal als borderrand gebruikt.
Je hebt het vast allemaal doorgegoogled qua prijs etc. Zou je de link van de leverancier willen delen.
Na 12 jaar moeten houten bakken in een publieke tuin worden vervangen.
En men overweegt nu ander materiaal.
Ik heb deze van de Wovar. Ze zijn iets duurder dan de randen die @sigme noemt. Ik heb ze gekozen omdat ze dikker zijn en het systeem me prettig leek. De maximale hoogte is 40 cm (deze variant heb ik gebruikt). Op plekken waar de randen een flink stuk boven de grond uitstaken, heb ik wat piketpalen van cortenstaal gebruikt die ik ergens anders heb gekocht.

In de reacties zie ik dat die van de Hornbach niet in roestkleur worden geleverd. Bij die van de Wovar was dat wel het geval.

Gadero heeft ze trouwens ook, net als dit duurdere systeem dat tot 56cm hoogte gaat en iets dikker is (2 mm)..

[ Bericht 7% gewijzigd door Claudia_x op 03-05-2023 21:55:15 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 3 mei 2023 @ 21:56:53 #9
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_208995577
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 13:39 schreef AnneX het volgende:
Vraagje: iemand hier O-) @:Claudia misschien heeft repen cortenstaal als borderrand gebruikt.
Je hebt het vast allemaal doorgegoogled qua prijs etc. Zou je de link van de leverancier willen delen.
Na 12 jaar moeten houten bakken in een publieke tuin worden vervangen.
En men overweegt nu ander materiaal.
Wij hebben geen cortenstaal vanwege de hoge kosten maar dit.

Spoilers!
pi_208995612
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 21:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wij hebben geen cortenstaal vanwege de hoge kosten maar dit.

[ afbeelding ]
Is dat geschikt voor bakken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 3 mei 2023 @ 22:01:29 #11
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_208995675
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 21:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is dat geschikt voor bakken?
Ik las eerst wel borderrand en daarna niet 'houten bakken' O-)

Het ligt aan de bak. Maar dat geldt ook voor jullie strips van cortenstaal.
Spoilers!
pi_208995939
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 22:01 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik las eerst wel borderrand en daarna niet 'houten bakken' O-)

Het ligt aan de bak. Maar dat geldt ook voor jullie strips van cortenstaal.
Ik weet niet hoe sterk die kunststof randen zijn en tot welke hoogte ze gaan, maar de cortenstaal randen zijn erg stevig. Wij konden ze met veel moeite in een hoek van 90 graden krijgen. Maar als je ze niet diep genoeg in de grond doet, kunnen ze wel gaan wijken. Misschien is dat bij bakken minder een probleem dan bij borderranden omdat je eindigt waar je begint. Hoe dan ook: piketpalen zijn daar een goede oplossing voor. Maar dan nog moet je er rekening mee houden dat de randen in ieder geval 8 cm de grond in gaan en er maximaal 32 cm bovengronds blijft.

Er zijn trouwens ook (rigide) bakken van cortenstaal, maar die zijn veel duurder.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 3 mei 2023 @ 22:28:34 #13
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_208996106
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 22:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe sterk die kunststof randen zijn en tot welke hoogte ze gaan, maar de cortenstaal randen zijn erg stevig. Wij konden ze met veel moeite in een hoek van 90 graden krijgen. Maar als je ze niet diep genoeg in de grond doet, kunnen ze wel gaan wijken. Misschien is dat bij bakken minder een probleem dan bij borderranden omdat je eindigt waar je begint. Hoe dan ook: piketpalen zijn daar een goede oplossing voor. Maar dan nog moet je er rekening mee houden dat de randen in ieder geval 8 cm de grond in gaan en er maximaal 32 cm bovengronds blijft.

Er zijn trouwens ook (rigide) bakken van cortenstaal, maar die zijn veel duurder.
Dit materiaal is echt niet in 90 graden te buigen. Het werkt ook met piketpalen. Max hoogte is 25cm waar dus ook nog wat van ondergronds moet blijven.

Wij gebruiken het echt als borderranden. Daar hebben we heel wat meters van nodig dus dit was voor ons de beste oplossing :)
Spoilers!
pi_208996167
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 22:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dit materiaal is echt niet in 90 graden te buigen. Het werkt ook met piketpalen. Max hoogte is 25cm waar dus ook nog wat van ondergronds moet blijven.

Wij gebruiken het echt als borderranden. Daar hebben we heel wat meters van nodig dus dit was voor ons de beste oplossing :)
Filmpje gevonden:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208997642
Oh…nog meer reacties, waarvoor dank.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208998036
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 02:55 schreef AnneX het volgende:
Oh…nog meer reacties, waarvoor dank.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat leuk! Dan heb ik op mijn beurt een vraagje: hoe wordt het loopgedeelte onkruidvrij gehouden?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208998075
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat leuk! Dan heb ik op mijn beurt een vraagje: hoe wordt het loopgedeelte onkruidvrij gehouden?
Schoffelen😂 door een groepje vrijwilligers.
pi_208998111
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:17 schreef AnneX het volgende:

[..]
Schoffelen😂 door een groepje vrijwilligers.
En dan het groen oprapen, neem ik aan? Hoe vaak gebeurt dat?

Ik merk hier dat de halfverharding niet bepaald onkruidvrij blijft. Ik ga er nu om de paar weken even met een hark doorheen en pluk de stukjes groen eruit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208998138
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En dan het groen oprapen, neem ik aan? Hoe vaak gebeurt dat?

Ik merk hier dat de halfverharding niet bepaald onkruidvrij blijft. Ik ga er nu om de paar weken even met een hark doorheen en pluk de stukjes groen eruit.
Eén keer in de week.
Kom je helpen?
pi_208998156
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:27 schreef AnneX het volgende:

[..]
Eén keer in de week.
Kom je helpen?
Elke week? :'(

Als ik m'n handen niet vol zou hebben aan m'n eigen tuin zou ik het doen, maar ik heb zojuist begrepen dat ik niet alleen wekelijks moet maaien maar ook m'n paden bij moet werken. }:|
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208998217
Ja, dat is de reden dat weinig mensen in het dorp meewerken. Die hebben zelf grote tuinen om te onderhouden. 8)7
Een nieuwe doelgroep zou kunnen zijn: de jongere oudere, die in een app gaan wonen zonder tuin. B-) Buiten bezig, sociaal, koffie en stroopwafels gratizzz.
Bij een presentatie in februari over de tuin voor een dergl.groep 60+ waren er wel al reacties. Eens afwachten.
pi_208998296
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:37 schreef AnneX het volgende:
Ja, dat is de reden dat weinig mensen in het dorp meewerken. Die hebben zelf grote tuinen om te onderhouden. 8)7
Een nieuwe doelgroep zou kunnen zijn: de jongere oudere, die in een app gaan wonen zonder tuin. B-) Buiten bezig, sociaal, koffie en stroopwafels gratizzz.
Bij een presentatie in februari over de tuin voor een dergl.groep 60+ waren er wel al reacties. Eens afwachten.
Goed idee! Zestigminners moeten tegenwoordig allemaal voltijd werken van onze overheid, dus die zullen weinig tijd overhouden.

Voor mij is het nog een zoektocht naar hoe ik m'n tuin iets onderhoudsvriendelijker kan krijgen. Als je planten klein krijgt of koopt, moet je best veel tijd besteden aan het plukken van onkruid tot de gewenste planten groot genoeg zijn om de overhand te hebben. Na een paar jaar merk ik dat sommige borders geslaagd zijn terwijl andere rampzalig blijven.

Zo lukt het me maar niet om paardenstaart eronder te krijgen aan een stuk vijveroever, het gebruik van lavameel ten spijt. Strategie is daar om dit jaar veel woekerende, laagblijvende planten te introduceren (kruipend zenegroen, brunel) en te hopen dat ze net als elders in de tuin een tapijt gaan vormen.

Een ander stuk border heb ik gereserveerd voor zaai-experimenten. Dat ga ik nu opgeven, want het onkruid groeit er veel harder (paardenstaart, haagwinde, zuring, riet, zegge). Ik ga er gras van maken en speciekuipen zetten voor zaai-experimenten.

Onkruiden die ik het meest haat:
1. Paardenstaart.
2. Riet.
3. Heb ik niet, want de rest verbleek bij 1 en 2.

Mijn favoriete onkruid is O+ hondsdraf O+.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208998553
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 02:55 schreef AnneX het volgende:
Oh…nog meer reacties, waarvoor dank.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh wat is dat tof geworden daar O+
pi_208998582
Er zijn heel wat planten onderweg hierheen, deze week kwamen er al wat klimplanten binnen dus we gaan zo maar eens een poging doen om die in de grond te krijgen, je komt er alleen bijna niet in, de grond is keihard.
pi_209000990
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:50 schreef Claudia_x het volgende:


Onkruiden die ik het meest haat:
1. Paardenstaart.
2. Riet.
3. Heb ik niet, want de rest verbleek bij 1 en 2.

Mijn favoriete onkruid is O+ hondsdraf O+.
Kan ik hieruit opmaken dat je geen Japanse duizendknoop of zevenblad hebt? Als paardenstaart=heermoes staat die iig bij mij echt 20 plaatsen onder die andere twee.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209001292
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 13:39 schreef AnneX het volgende:
Vraagje: iemand hier O-) @:Claudia misschien heeft repen cortenstaal als borderrand gebruikt.
Je hebt het vast allemaal doorgegoogled qua prijs etc. Zou je de link van de leverancier willen delen.
Na 12 jaar moeten houten bakken in een publieke tuin worden vervangen.
En men overweegt nu ander materiaal.
Ik weet niet hoe je zit qua kosten, maar je kan ook hout overwegen en behandelen met lijnzaadolie. Dan gaat het langer mee en is mogelijk budgetvriendelijker dan wat anders.
pi_209001964
Wormen voor bodemverbetering besteld, lavameel ook. Klimplanten geplant, rondom alle nieuwe aanplant een paar zakken tuincompost verspreid, lekker tuindagje vandaag met dit heerlijke weer.
pi_209002219
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 09:17 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Oh wat is dat tof geworden daar O+E
Logische vraag: je kent de plek?
Alle tips zijndoorgegeven. Waarvoor dank.

In de postzegel achter ben ik maar eens aan de gang gegaan. Onkruid tussen terrastegels, in het grind. Allerlei bijvriendelijk spul gezaaid in potten.
Nog een wilde bijenkastje opgehangen. Het granieten tafelblad geschrobd en in de olijfolie gezet. Diverse tuinornamenten gepoetst. 8)7 en ook weggegooid B-)
De stoeltjes zijn vijf jaar meegegaan. Zien er verweerd uit qua kleur en licht roest.
Hadden we maar gelijk die luxembourg Fermob stoelen gekocht. Sufferds.
Goedkoop is duurkoop.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209002406
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:54 schreef AnneX het volgende:

[..]
Logische vraag: je kent de plek?
Alle tips zijndoorgegeven. Waarvoor dank.

In de postzegel achter ben ik maar eens aan de gang gegaan. Onkruid tussen terrastegels, in het grind. Allerlei bijvriendelijk spul gezaaid in potten.
Nog een wilde bijenkastje opgehangen. Het granieten tafelblad geschrobd en in de olijfolie gezet. Diverse tuinornamenten gepoetst. 8)7 en ook weggegooid B-)
De stoeltjes zijn vijf jaar meegegaan. Zien er verweerd uit qua kleur en licht roest.
Hadden we maar gelijk die luxembourg Fermob stoelen gekocht. Sufferds.
Goedkoop is duurkoop.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb ooit nog me ingeschreven voor de nieuwbouw sociale huur bij de Wiese. Maakte helaas geen schijn van kans en ben uiteindelijk in Woerden beland
  donderdag 4 mei 2023 @ 19:18:34 #30
63722 z80
I fink you freaky
pi_209004373
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Goed idee! Zestigminners moeten tegenwoordig allemaal voltijd werken van onze overheid, dus die zullen weinig tijd overhouden.

Voor mij is het nog een zoektocht naar hoe ik m'n tuin iets onderhoudsvriendelijker kan krijgen. Als je planten klein krijgt of koopt, moet je best veel tijd besteden aan het plukken van onkruid tot de gewenste planten groot genoeg zijn om de overhand te hebben. Na een paar jaar merk ik dat sommige borders geslaagd zijn terwijl andere rampzalig blijven.

Zo lukt het me maar niet om paardenstaart eronder te krijgen aan een stuk vijveroever, het gebruik van lavameel ten spijt. Strategie is daar om dit jaar veel woekerende, laagblijvende planten te introduceren (kruipend zenegroen, brunel) en te hopen dat ze net als elders in de tuin een tapijt gaan vormen.

Een ander stuk border heb ik gereserveerd voor zaai-experimenten. Dat ga ik nu opgeven, want het onkruid groeit er veel harder (paardenstaart, haagwinde, zuring, riet, zegge). Ik ga er gras van maken en speciekuipen zetten voor zaai-experimenten.

Onkruiden die ik het meest haat:
1. Paardenstaart.
2. Riet.
3. Heb ik niet, want de rest verbleek bij 1 en 2.

Mijn favoriete onkruid is O+ hondsdraf O+.
De paardenstaart hier doodvermoord met gif. In een plantenspuit. En dan op een droge dag in de avond de takjes benevelen. Na een week werd deze dan zwart en nog een week later na een regenbui weg.
Deze behandeling heeft 4 jaar geduurd voordat alles weg was/is. Dit jaar nog geen paardenstaart gezien.
Dit is ook het enige onkruid waar ik gif tegen gebruik. Of beter gezegd een een supergroeimiddel speciaal voor dit soort plant. Zeg maar het broertje van roundup.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_209007142
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 13:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Kan ik hieruit opmaken dat je geen Japanse duizendknoop of zevenblad hebt? Als paardenstaart=heermoes staat die iig bij mij echt 20 plaatsen onder die andere twee.
Geen Japanse duizendknoop, wel zevenblad. Zevenblad vind ik niet zo'n probleem.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209007238
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:54 schreef AnneX het volgende:

[..]
Logische vraag: je kent de plek?
Alle tips zijndoorgegeven. Waarvoor dank.

In de postzegel achter ben ik maar eens aan de gang gegaan. Onkruid tussen terrastegels, in het grind. Allerlei bijvriendelijk spul gezaaid in potten.
Nog een wilde bijenkastje opgehangen. Het granieten tafelblad geschrobd en in de olijfolie gezet. Diverse tuinornamenten gepoetst. 8)7 en ook weggegooid B-)
Lekker bezig! ^O^ Ik ben deze dagen ook erg druk in de tuin - met achterstallig onderhoud, wat planten verplaatsen en hier en daar een nieuw idee.

quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209007656
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 19:18 schreef z80 het volgende:

[..]
De paardenstaart hier doodvermoord met gif. In een plantenspuit. En dan op een droge dag in de avond de takjes benevelen. Na een week werd deze dan zwart en nog een week later na een regenbui weg.
Deze behandeling heeft 4 jaar geduurd voordat alles weg was/is. Dit jaar nog geen paardenstaart gezien.
Dit is ook het enige onkruid waar ik gif tegen gebruik. Of beter gezegd een een supergroeimiddel speciaal voor dit soort plant. Zeg maar het broertje van roundup.
Ik ben geen fan van gif gebruiken.

Als het echt nodig is, leg ik wel een tijd plastic over een stuk grond om opnieuw te beginnen. Dat heb ik in de kas gedaan en samen met het gebruik van houtsnippers heeft het uitstekend gewerkt om hier een onderhoudsvriendelijk deel van de tuin van te maken:



Wat een ramp was dat. :X
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209014438
Interessant artikel over wilde bijen https://downtoearthmagazi(...)TyMj3GnEX6Jhz6OQvY00
pi_209023804
Oh ik word zo gelukkig van onze tuin. Ik wil amper op vakantie want ik wil niks missen. Er zitten nu knoppen in de ranonkels, na flink zoeken heb ik dat ook in de papaver gespot. De salvias beginnen ook bloemen te maken.

Gisterenavond liep ik in de schemering nog even naar de composthoop, en de gevallen bloemblaadjes van de kweepeer reflecteerden het licht dat er nog was als felle lichtpuntjes op de grond. Het leek de droomvlucht wel O+.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 06-05-2023 08:04:26 ]
pi_209023818
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 07:11 schreef Tuindier het volgende:
Oh ik word zo gelukkig van onze tuin. Ik wil amper op vakantie want ik wil niks missen. Er zitten nu lnoten in de ranonkels, na flink zoeken heb ik dat ook in de papaver gespot. De salvias beginnen ook bloemen te maken.

Gisterenavond liep ik in de schemering nog even naar de composthoop, en de gevallen bloemblaadjes van de kweepeer reflecteerden het licht dat er nog was als felle lichtpuntjes op de grond. Het leek de droomvlucht wel O+.
O+

Ik heb dat nog steeds, maar helaas wil mijn gezin wel op vakantie. ;(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209023881
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Interessant artikel over wilde bijen https://downtoearthmagazi(...)TyMj3GnEX6Jhz6OQvY00
Heel interessant, tnx.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209024737
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Interessant artikel over wilde bijen https://downtoearthmagazi(...)TyMj3GnEX6Jhz6OQvY00
Mensen :'(

Hier is de halve tuin ondertussen gekoloniseerd door diverse soorten luizen. Ik laat ze maar grotendeels zitten want er komen ook de hele tijd een groep mezen en mussen van snoepen. De praktijk leert dat dit alleen in mei/juni zo erg is, daarna gaat het vanzelf weg. Als ik toevallig al ergens sta met de tuinslang en een plant ziet er heel sneu uit, kan ik me soms niet beheersen en spuit ik er een paar weg. De andere helft van de tuin staat vol met paardebloemen en muursla. Die laat ik op sommige plekken ook staan maar als ze de andere planten te veel gaan overheersen haal ik ze toch weg.


Verder doet dit koude, natte voorjaar de planten wel heel erg goed! Leuk om te zien dat in jaar 3 na aanplant er een beetje volume ontstaat.
pi_209031251
Mijn boslaantje begint eindelijk wat te worden.

Vier jaar geleden:


Drie jaar geleden:


Vandaag:


De border links groeit lekker vol:


Leuk om te zien wat de recent geïntroduceerde planten doen en wat er zoal aan komt waaien. Vorig jaar heb ik er een plukje lievevrouwebedstro geplant en dat woekert erop los:



M'n buurvrouw zei dat veldsla leuk is in de tuin: decoratief en lekker. Die groeit er ook doorheen en komt elk jaar op een andere plek op:



Als je goed kijkt, zie je lathyrus (aangewaaid):



Heel gelukkig ben ik met de combinatie kaukasisch vergeet-me-nietje en varen. Het blauw van de bloemen combineert bovendien mooi met de rode bloei van de struik erachter.



In de andere border wint vogelmelk steeds meer terrein:



Elfenbloem is gaan bloeien. :o



En dit is een nieuwe aanwinst, twaalfgodenkruid:



Tot slot de rampzalige border waar ik het eerder over had en waar ik kruiden in speciekuipen heb gezet:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209031701
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 10:17 schreef yinu het volgende:

[..]
Mensen :'(

Hier is de halve tuin ondertussen gekoloniseerd door diverse soorten luizen. Ik laat ze maar grotendeels zitten want er komen ook de hele tijd een groep mezen en mussen van snoepen. De praktijk leert dat dit alleen in mei/juni zo erg is, daarna gaat het vanzelf weg. Als ik toevallig al ergens sta met de tuinslang en een plant ziet er heel sneu uit, kan ik me soms niet beheersen en spuit ik er een paar weg. De andere helft van de tuin staat vol met paardebloemen en muursla. Die laat ik op sommige plekken ook staan maar als ze de andere planten te veel gaan overheersen haal ik ze toch weg.

Verder doet dit koude, natte voorjaar de planten wel heel erg goed! Leuk om te zien dat in jaar 3 na aanplant er een beetje volume ontstaat.
Ugh, luizen. Ik heb daar wonderwel in deze tuin tot nog toe geen last van gehad.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209031750
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Interessant artikel over wilde bijen https://downtoearthmagazi(...)TyMj3GnEX6Jhz6OQvY00
Heel logische adviezen eigenlijk: meer groen, minder maaien, meer inheemse planten, meer rommelhoekjes.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209032447
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 18:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ugh, luizen. Ik heb daar wonderwel in deze tuin tot nog toe geen last van gehad.
In deze tuin zijn ze altijd. Ieder jaar. Tsja. In juli ben ik het weer vergeten (hopelijk).


Jouw tuin ziet er prachtig uit! O+
pi_209032586
Wij wonen hier sinds augustus en de borders zitten vol paardenstaart. We zijn nagenoeg elke week aan het schoffelen en graven het soms zelfs uit (zo ver dat gaat), maar hoe doen jullie dat?
pi_209032630
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 19:31 schreef opgebaarde het volgende:
Wij wonen hier sinds augustus en de borders zitten vol paardenstaart. We zijn nagenoeg elke week aan het schoffelen en graven het soms zelfs uit (zo ver dat gaat), maar hoe doen jullie dat?
Concurrerende planten introduceren en eventueel afdekken met plastic en opnieuw beginnen. De wortels kunnen meters lang worden, dus uitgraven is futiel.

Een tip die ook wel wordt gegeven, is strooien met lavameel. Ik heb daar geen effect van gezien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209032843
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 19:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Concurrerende planten introduceren en eventueel afdekken met plastic en opnieuw beginnen. De wortels kunnen meters lang worden, dus uitgraven is futiel.

Een tip die ook wel wordt gegeven, is strooien met lavameel. Ik heb daar geen effect van gezien.
Lavameel bij jou niet geholpen!? Grmbl
Ik ga maar eens aan de slag met de grond want daar moet nu ik er meer over lees toch echt wst mee gebeuren. Thx
  Moderator zaterdag 6 mei 2023 @ 19:49:51 #46
5428 crew  miss_sly
pi_209032845
Alleen lavameel strooien heeft weinig effect. Het is de combinatie van lavameel, andere bodemverbeteraars (mest, vivimus, compost), wormen uitzetten, beplanten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209034039
Heeft iemand hier ervaring met het snoeien en leiden van een druif tegen een muur? Hij staat er nu voor het eerste jaar, en ik wil hem uiteindelijk over 5 horizontale draden leiden (die we al gespannen hebben). Is het verstandig om het eerste jaar alleen te focussen op de hoofdstam en niet al zijtakken weg te leiden? En knip ik de bloemen die zich nu al beginnen te vormen af?
pi_209034440
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 21:01 schreef Tuindier het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het snoeien en leiden van een druif tegen een muur? Hij staat er nu voor het eerste jaar, en ik wil hem uiteindelijk over 5 horizontale draden leiden (die we al gespannen hebben). Is het verstandig om het eerste jaar alleen te focussen op de hoofdstam en niet al zijtakken weg te leiden? En knip ik de bloemen die zich nu al beginnen te vormen af?
Ja ik. Heb zo ongeveer het stappenplan van appeltern gevolgd
  zaterdag 6 mei 2023 @ 21:23:52 #49
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_209034445
Cross post uit mijn eigen topic
Plannen zijn er om aangepast te worden. Toen we de beukenhaag plantten dit najaar hadden we nog planten over, die hebben we toen ingekuild als reserve.
Er was echter maar 1 plantje die het niet gered heeft in de hele haag, dus die hebben we vervangen en het restant van de planten (-5 die het inkuilen niet overleefd hebben) hebben mijn zus en ik vandaag geplant in de voortuin voor het muurtje en het hek waar de coniferen stonden.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_209034831
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 21:23 schreef Elleska het volgende:

[..]
Ja ik. Heb zo ongeveer het stappenplan van appeltern gevolgd
Die is duidelijker dan wat ik tot nu toe vond, bedankt!
pi_209035386
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 19:49 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Lavameel bij jou niet geholpen!? Grmbl
Ik ga maar eens aan de slag met de grond want daar moet nu ik er meer over lees toch echt wst mee gebeuren. Thx
Paardenstaart groeit ook niet niet-arme grond, dus ik zou daar geen wonderen van verwachten. En het is ook niet zo dat je de bodem per se moet voeden: er zijn planten die juist van arme grond houden. Ik heb een border met arme grond in de volle zon waar silphium, spoorbloem en brem bijvoorbeeld gedijen. Dat zijn allemaal planten die prima tegen paardenstaart opgewassen zijn omdat ze groot worden en paardenstaart niet van schaduw houdt. Ik vind hier en daar paardenstaart, maar niet de bossen die ik elders in de tuin heb omdat het me daar niet is gelukt concurrerende beplanting te vinden.

Ander voorbeeld: ik heb een border met natte grond waarin heemst, kattenstaart, koninginnekruid en groot hoefblad groeien. Daar geldt hetzelfde voor: zodra de planten groot genoeg zijn, komt paardenstaart in de verdrukking. Vooral in het begin van het jaar heb ik er last van paardenstaart omdat de andere planten (op groot hoefblad na) later aan hun groeispurt beginnen. Daar pluk ik één keer in het begin van het jaar de paardenstaart af en leg die op de grond. Het idee is dat je daar de bodem mee voedt. Paardenstaart gaat er nooit volledig weg, maar is niet storend.

Ik heb zelf drie rampenzones: een bloemenweide waarin veel paardenstaart groeit, een border voor zaai-experimenten en een stuk vijveroever waar ik lage beplanting wil. Zoals ik eerder schreef, ga ik van die tweede weer een stuk gazon maken (paardenstaart houdt er niet van om regelmatig te worden gemaaid). Voor die derde ben ik nog concurrerende beplanting aan het uitproberen. Voor die eerste heb ik niet echt een oplossing.

Tldr: ik zou vooral eens kritisch kijken naar de beplanting.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209042380
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 18:16 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn boslaantje begint eindelijk wat te worden.

Vier jaar geleden:
[ afbeelding ]

Drie jaar geleden:
[ afbeelding ]

Vandaag:
[ afbeelding ]

De border links groeit lekker vol:
[ afbeelding ]

Leuk om te zien wat de recent geïntroduceerde planten doen en wat er zoal aan komt waaien. Vorig jaar heb ik er een plukje lievevrouwebedstro geplant en dat woekert erop los:

[ afbeelding ]

M'n buurvrouw zei dat veldsla leuk is in de tuin: decoratief en lekker. Die groeit er ook doorheen en komt elk jaar op een andere plek op:

[ afbeelding ]

Als je goed kijkt, zie je lathyrus (aangewaaid):

[ afbeelding ]

Heel gelukkig ben ik met de combinatie kaukasisch vergeet-me-nietje en varen. Het blauw van de bloemen combineert bovendien mooi met de rode bloei van de struik erachter.

[ afbeelding ]

In de andere border wint vogelmelk steeds meer terrein:

[ afbeelding ]

Elfenbloem is gaan bloeien. :o

[ afbeelding ]

En dit is een nieuwe aanwinst, twaalfgodenkruid:

[ afbeelding ]

Tot slot de rampzalige border waar ik het eerder over had en waar ik kruiden in speciekuipen heb gezet:

[ afbeelding ]
Mooi je boslaantje. De naam ook O+
Lievevrouwebedstro heb ik ooit een paar plantjes van in de aarde gezet, dat gaat nu aan allebei de kanten als een malle ook O+ Leuk spul.
pi_209043523
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 12:07 schreef Blues het volgende:

[..]
Mooi je boslaantje. De naam ook O+
Lievevrouwebedstro heb ik ooit een paar plantjes van in de aarde gezet, dat gaat nu aan allebei de kanten als een malle ook O+ Leuk spul.
Lievevrouwebedstro is hier net begonnen met bloeien en dat ziet er extra vrolijk uit, maar het blad alleen vind ik ook al erg leuk.

Heb je wat mooie foto's van jouw tuin?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209043810
Ik zag leuke dingen in de tuin, dus ik kom nog meer foto's spammen.

Toen ik voor het eerst het gazon van ons nieuwe huis maaide, zag ik wat gekke plekjes uit het gras steken. Daar ben ik omheen gaan maaien en zo kwam ik erachter dat het pioenrozen waren. Sindsdien ben ik eromheen blijven maaien en later heb ik er borders omheen gemaakt, maar er kwamen steeds geen bloemen in. En wat zie ik net: twee pioenrozen vol in de knop! Nu ben ik heel benieuwd wat voor bloemen eraan komen.



Links:


Rechts


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan me niet herinneren dat ik deze merkwaardige maar ook mooie plant eerder heb gezien, dus dat was ook een aangename verrassing.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Plantnet zegt dat dit oosterse papaver is. Die heb ik zelf niet gezaaid, dus die moet aan zijn komen waaien. Ik heb ook gezien dat de eerste knoppen van andere papavers rechtop staan, dus die gaan nu heel snel bloeien.



Op een plek waar ik het niet had verwacht groeit ineens wolfsmelk:



Ik kan iedereen wolfsmelk aanbevelen. Voor elk omstandigheid (nat of juist droog en zonnig) is er wel een soort wolfsmelk. Deze hieronder bloeit bij mij al een tijd en is vooralsnog niet uitgebloeid:



In de bloemenweide bloeien nu alleen boterbloemen, paardenbloemen, pinksterbloemen en kruipend zenegroen, maar ik heb de orchideeën al gespot en tapijten aan ratelaars:



Elk jaar vergeet ik dat ik deze akelei heb, dus dat is steeds weer een verrassing (met op de achtergrond roodbladige wolfsmelk). Ik vind het een schoonheid:



Ik dacht: laat ik eens een foto van m'n rampenborder delen, de oeverrand vol met paardenstaart. Stiekem is-ie vanwege de koekoeksbloemen (aangewaaid) wel leuk:



En hieronder zie je waarom ik m'n zevenbladborder niet zo'n probleem vind: ik pluk zevenblad één keer per jaar weg en geef meer ruimte aan schijnaardbei. Schijnaardbei wint met gemak van zevenblad. Nu zou je schijnaardbei als onkruid kunnen beschouwen, maar ik vind de plant prima als bodembedekker onder de hortensia's. Zevenblad gaat daarentegen de hortensia's verdringen.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 7 mei 2023 @ 18:41:33 #55
43653 sigme
Veraan
pi_209048082
Lievevrouwebedstro ruikt zo lekker O+
Het doet het hier ook weer goed, nu ik de judaspenning die in diezelfde hoek staat wat meer in bedwang hou - die kreeg het bedstro er bijna onder.
Maar het doet het hier nu weer zo goed dat ik begin deze week wat weggestoken heb elders neer te zetten.
Ik heb om de rozenstruiken langs de schuur de grond weer zwart gemaakt en er nu een borderrandje langs gezet, en dan nu in die zwarte grond bodembedekkers van elders uit de tuin naartoe gezet:

De rozen zijn gesnoeid dus tonen nu niet erg. Aan hun voet staat nu maarts viooltje, lievevrouwenbedstro en brunel.
Het vlakliggende gaas is om de honden te verhinderen te graven.


Het rododendrongeweld is weer begonnen O+


Dankzij de nattigheid doet het penningkruid het erg goed, die houdt het hier meestal niet erg lang vol omdat we relatief droog zitten.


Vorig jaar veel vaste korenbloem gesplitst en uitgeplant, nu komen er her en der kloetjes korenbloemen. Ik zag vanmiddag dat er zelfs al eentje bloeit.


De rode brem gaat ook weer bloeien, dat was toch wel een zeer succesvolle aankoop!

SPOILER: horrortulpupdate
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 07-05-2023 20:16:06 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209050974
Je rode brem is net iets verder dan de mijne, @sigme . Wat de bodembedekkers betreft: penningkruid doet het hier goed en het labradorviooltje zaait zichzelf flink uit. Ik vind beide leuke bodembedekkers. Penningkruid vormt hier meer een tapijt en de viooltjes diverse plukken.

Je rhododendrons blijven prachtig. Hier willen ze vooralsnog niet echt gedijen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 7 mei 2023 @ 21:55:58 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209051696
Ik lag vanmiddag in bad, mijn man kwam mij een wijntje brengen en hij zegt zo 'gefeliciteerd, we hebben een uitloper'.



*O* onze blauwe regen heeft het gered!

Dank @yinu , dankzij jou hield ik hoop.

De Japanse Esdoorn heeft het zwaar aan de onderkant, maar de bovenkant gaat wel heel goed (gezien het geweld dat het doorstaan heeft in de laatste 3-4 weken: uitgegraven bij het vorige baasje, toen opnieuw ingegraven wachtende op verhuizing bijna een week later, toen bij ons weer ingegraven, en toen uitgegraven en elders ingegraven omdat ik niet blij was met de standplaats :@ ).





De salomonszegel gaat wel heul hard dit jaar. 5 jaar geleden aangeplant onder de Henkboom maar daar wilde dit plantje niet gedijen. Dus de zielige restjes zijn 3 jaar geleden verplaatst naar de rand van de vijver. Het eerste jaar was het nog niet veel, tweede jaar ging lekker alleen toen werden de bladeren opgevreten door de larven van de salomonszegelwesp, of hoe dat beest ook heet. Ik laat ze hun gang gaan, ze zijn volledig afhankelijk van deze plant. Dit jaar een flink buffet voor de jonkies van de salomonszegelwesp.

Resistance is futile.
  zondag 7 mei 2023 @ 22:01:00 #58
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209051847
@sigme je Daytona is toch wel een eigenwijs ding. Hopelijk houdt ze het een paar weken vol met het loeren door het hek.

@Claudia_x je tuin is ineens een stuk volwassener!
Resistance is futile.
pi_209051887
Hoera voor de blauwe regen van @Seven. *O*

Ik durf bijna niet te zeggen dat-ie hier rijkelijk bloeit. :7
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209051964
@Seven. volgens mij zie ik links boven nog meer uitlopers? En misschien onderin ook nog eentje.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 7 mei 2023 @ 22:06:58 #61
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_209052015
Verkeerde topic.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 7 mei 2023 @ 22:11:39 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209052139
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2023 22:05 schreef Vanyel het volgende:
@:Seven. volgens mij zie ik links boven nog meer uitlopers? En misschien onderin ook nog eentje.
Verrek!
*O*

Hopelijk dit jaar sterke ranken, ik heb de link die Claudia een paar weken geleden gepost heeft opgeslagen in m'n bookmarks. En wat extra mest dit jaar, dan moet het goedkomen.
Resistance is futile.
pi_209055223
quote:
7s.gif Op zondag 7 mei 2023 21:55 schreef Seven. het volgende:
Ik lag vanmiddag in bad, mijn man kwam mij een wijntje brengen en hij zegt zo 'gefeliciteerd, we hebben een uitloper'.

[ link | afbeelding ]

*O* onze blauwe regen heeft het gered!

Dank @:yinu , dankzij jou hield ik hoop.

De Japanse Esdoorn heeft het zwaar aan de onderkant, maar de bovenkant gaat wel heel goed (gezien het geweld dat het doorstaan heeft in de laatste 3-4 weken: uitgegraven bij het vorige baasje, toen opnieuw ingegraven wachtende op verhuizing bijna een week later, toen bij ons weer ingegraven, en toen uitgegraven en elders ingegraven omdat ik niet blij was met de standplaats :@ ).

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

De salomonszegel gaat wel heul hard dit jaar. 5 jaar geleden aangeplant onder de Henkboom maar daar wilde dit plantje niet gedijen. Dus de zielige restjes zijn 3 jaar geleden verplaatst naar de rand van de vijver. Het eerste jaar was het nog niet veel, tweede jaar ging lekker alleen toen werden de bladeren opgevreten door de larven van de salomonszegelwesp, of hoe dat beest ook heet. Ik laat ze hun gang gaan, ze zijn volledig afhankelijk van deze plant. Dit jaar een flink buffet voor de jonkies van de salomonszegelwesp.

[ link | afbeelding ]
*O* voor de blauwe regen!!

Verder ziet het er ook mooi uit bij jullie allemaal O+
pi_209055343
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 09:24 schreef yinu het volgende:

[..]
*O* voor de blauwe regen!!

Verder ziet het er ook mooi uit bij jullie allemaal O+
Vind ik ook! Hoe heb je dat waterelement nou gemaakt, @Seven.?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209055444
Buurman wees naar paardebloemen en bloeiend koolzaad in onze tuin en zei: daar staat onkruid…
:'(
pi_209055479
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 09:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Buurman wees naar paardebloemen en bloeiend koolzaad in onze tuin en zei: daar staat onkruid…
:'(
En toen zei jij: "Nee, dat is mijn biologische wildebijenmengsel"?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209055615
quote:
6s.gif Op maandag 8 mei 2023 09:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En toen zei jij: "Nee, dat is mijn biologische wildebijenmengsel"?
Echtgenoot zei: dat is goed voor de bijen. Gelukkig was ik er niet bij, buren met aangeharkte tegeltuinen… :X
Een andere buur zag ik ook al argwanend naar de paardenbloemen kijken.

Ik ben heel benieuwd naar wat er hier verder spontaan gaat opkomen, tot nu toe valt het me niet tegen met aardig wat koolzaad, paardenbloemen en paarse dovenetel.
Ik hoop dat we de komende dagen alle bestelde plantjes in de grond kunnen zetten, dan kan ik daarna wat foto’s maken. Nog wat extra klimplanten en via Natuurlijk sterker nog wat eetbaar spul, het eerste kopje thee van de sinaasappelmunt en de chocolademunt is al gedronken.
Heb een hovenier benaderd voor een ontwerp, want ik kom er zelf net niet uit.
  Spellchecker maandag 8 mei 2023 @ 11:14:17 #68
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209056124
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 09:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Buurman wees naar paardebloemen en bloeiend koolzaad in onze tuin en zei: daar staat onkruid…
:'(
Als hij maar niet de boel (goedbedoeld) gaat weghalen ....
pi_209057621
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 11:14 schreef maily het volgende:

[..]
Als hij maar niet de boel (goedbedoeld) gaat weghalen ....
Bij ons groeit raapzaad in de bermen en daar ben ik niet zo blij mee. Raapzaad schijnt te gedijen op voedselrijke, verstoorde bodems. Dat komt door het maaibeleid: als er wordt gemaaid, blijft het maaisel liggen. Dat werkt monocultuur in de hand, zo leerde ik van Raapzaad: symbool voor slecht bermbeheer.

Plaatje erbij, waarop ook fluitenkruid te zien is:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 8 mei 2023 @ 14:02:57 #70
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_209057680
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 13:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij ons groeit raapzaad in de bermen en daar ben ik niet zo blij mee. Raapzaad schijnt te gedijen op voedselrijke, verstoorde bodems. Dat komt door het maaibeleid: als er wordt gemaaid, blijft het maaisel liggen. Dat werkt monocultuur in de hand, zo leerde ik van Raapzaad: symbool voor slecht bermbeheer.

Plaatje erbij, waarop ook fluitenkruid te zien is:

[ afbeelding ]
Ik vind het er wel gezellig bij staan, eigenlijk....
pi_209057732
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:02 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]
Ik vind het er wel gezellig bij staan, eigenlijk....
Ik vind het ook leuk eruit zien nu, maar de rest van het jaar groeit er alleen gras en hebben de beestjes er niks aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 9 mei 2023 @ 00:53:14 #72
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209066823
Ik heb een lekkere wilde tuin. Nou ja misschien niet zoals mensen dit bedoelen, maar toch.

Ik huur mijn woning nu al bijna 11 jaar. En de vorige bewoner (overleden) had zo zijn eigen idee voor zijn tuin. Het lelijke terras inclusief stoeptegels in de achtertuin was standaard van de woningbouwstichting, de grindtegels en klinkers ook, allemaal heel jaren '70.

En verder mocht iedereen zijn tuin inrichten zoals hij/ zij wilde, maar het moest goed/ redelijk onderhouden zijn en de bomen/ struiken etc mochten niet hoger dan de schuttingen zijn. Zegge max 2 meter.

Toen ik hier kwam wonen was de hulst (een echte vogelmagneet, ook in de winter als 4 meter groot). Verder 4 Seringen in de tuin, een vlinderstruik, een mooi uitwaaierende conifeer achtige,die niet te hoog wordt maar wel lekker veel grond bedekt ( scheelt schoffelen) en nog een aantal struiken die ik niet bij naam ken..

Maar aangezien budget ook bijna op was, heb ik het vooral zo gelaten, toen ik hier heen verhuisde. Ja nog wat hortensia's geplant voorin mijn tuin, waar eerder wat onkruid groeide (van voor dat ik hier introk).
En nog enkele goedkope coniferen om te zorgen dat onkruid zo weinig mogelijk kans kreeg op te komen.

En ja, ik had me het wel anders voorgesteld, maar zoveel (voormalig) bomen hier waren gekapt...en struiken die diep geworteld waren de afgelopen tientallen jaren daarvoor... Had ik een bulldozer moeten inschakelen?
Misschien wel ja!

Maar ik nam mijn kater mee naar deze woning... en die vond dit een fantastische tuin. Niet alleen mijn kater, ook latere eigen katten, maar ook katten van de buren, vonden hier een geschikte schuilplaats. En elke zomer leg ik hier ook bakjes water neer, opdat elke kat (maar ook andere dieren, die dorst hebben) wat water kunnen drinken.
Nee, kost niks, maar voldoet aan de wensen van de dieren in mijn buurt.

Maar niet alleen dat, maar op een tuin na in mijn directe buurt, is mijn tuin de tuin die de meeste neerslag kan opvangen, zodat de boel niet overstroomd. De rest van de honderden woningen zijn grotendeels betegeld in zowel voortuin als achtertuin.

Ja, ik heb deze situatie geërfd. Ik had het misschien ooit mooier in mijn hoofd... maar ik ben er inmiddels zeer tevreden mee. Maar het valt wel uit de pas, bij meerdere mensen. Wat zouden jullie doen?
pi_209067199
Ik heb dit jaar zowaar ook iets anders dan klaprozen waar hier een daar al een bloemetje in komt.

Een hyacintachtige


Dankzij sigme:


Geen idee waar ik deze aan te danken heb


Helemaal verstopt


Nog geen bloem, maar wel indrukwekkend


Nogal uitbundig


Juist niet uitbundig


En een simpel klavertje


Volgens mij op alle fotos behalve 1 toch stiekem papaver op de achter- of voorgrond. Nu nog gaan bloeien.

[ Bericht 28% gewijzigd door Vanyel op 09-05-2023 06:54:13 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209067381
@Also-von-Oder als de beestjes en jij happy zijn met je tuin, dan laat je het toch zo.

@Vanyel wat een ‘gemene’ euh uitbundige rose kleur ergens in je overzicht. Ben benieuwd naar de papaver explosie. Tot nu heb je al leuke bloemetjes hier en daar.
pi_209067408
Ik ben dol op circuskleuren in de tuin. Hoe heftiger, hoe beter *)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209067489
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 06:47 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb dit jaar zowaar ook iets anders dan klaprozen waar hier een daar al een bloemetje in komt.

Geen idee waar ik deze aan te danken heb
[ afbeelding ]
Wilde stiefmoeder.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209067519
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 08:17 schreef sigme het volgende:

[..]
Wilde stiefmoeder.
Oh ik weet wat het is, het is meer dat ie met recht wild genoemd wordt. Er kwam er 1 aanwaaien, jaar erop had ik er 3 en nu poppen ze echt overal op. Vaak zie ik het plantje niet eens, maar steekt er opeens zo'n bloem op lange steel boven iets anders uit.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209071022
Bruidsbloem(?) in de regen in de voorpostzegel in volle bloei na een flinke terugsnoei in het verkeerde jaargetijde 2 jr geleden >:)

pi_209073064
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 13:43 schreef Blues het volgende:
Bruidsbloem(?) in de regen in de voorpostzegel in volle bloei na een flinke terugsnoei in het verkeerde jaargetijde 2 jr geleden >:)

[ afbeelding ]
Mooi!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 9 mei 2023 @ 20:35:22 #80
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_209076358
Oh ik geniet zo van onze tuin. Het is momenteel een komen en gaan van allerlei vogels, de kinderen spelen er heerlijk en het is echt een fijne plek om er te zitten in het zonnetje O+ . En ook op een druilerige dag als deze is het gewoon fijn om naar te kijken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209077259
Wat een kleurenpracht, @douche-eendje :Y


:o _O_
Wat is dit voor een bijzonder buitenissig blommetje?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 9 mei 2023 @ 21:15:47 #82
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_209077683
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 21:06 schreef sigme het volgende:
Wat een kleurenpracht, @:douche-eendje :Y

[ afbeelding ]
:o _O_
Wat is dit voor een bijzonder buitenissig blommetje?
Als ik het goed onthouden heb is het een vroege wolfsmelk. We hebben er 2 in de tuin staan, waarvan deze nu ineens allemaal prachtige bloemen heeft O+.
pi_209078955
In nog geen kwartiertje verzameld in mijn stadstuintje. Wat een plaag. ;(



Hebben jullie ook zoveel slakken?

[ Bericht 6% gewijzigd door Quyxz_ op 09-05-2023 22:10:32 ]
gr gr
pi_209079503
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 21:15 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Als ik het goed onthouden heb is het een vroege wolfsmelk. We hebben er 2 in de tuin staan, waarvan deze nu ineens allemaal prachtige bloemen heeft O+.
Euphorbia martinii. Heel fraaie plaatjes!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209083351
Hier heel veel naaktslakken -O-. Ik kon vorig jaar elke avond zo 25-40 slakken rapen. De moestuin is grotendeels opgevreten door ze. Dit jaar toch maar Escar-go gekocht, hopelijk scheelt dat iets.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 10 mei 2023 @ 01:52:57 #86
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209084686
quote:
7s.gif Op zondag 7 mei 2023 18:41 schreef sigme het volgende:

[ afbeelding ]
Vorig jaar veel vaste korenbloem gesplitst en uitgeplant, nu komen er her en der kloetjes korenbloemen. Ik zag vanmiddag dat er zelfs al eentje bloeit.

Bij de korenbloem had je me helemaal. Vanaf kleins af aan (okay vanaf dit ik een jaar of 8 a 9 was)... ben ik gek van de korenbloem, die tussen het goudgele koren met haar diepblauwe kleurenpracht altijd weer de verrassing was tussen een korenveld. Ja ik weet het, dat is niet iets voor kinderen van die leeftijd, maar zelfs nu nog bijna 50 jaar later, wilde ik de korenbloem nomineren tot bloem van het jaar, ware het niet dat ik te laat was voor de nominaties.

Kun je me hier meer over vertellen?
Je zegt de "vaste korenbloem" is dat een andere soort korenbloem als die wild tussen het koren/ graan groeit?
En zijn ze te koop in tuincentra (al dan niet, de zaadjes)?

Ja in mijn wilde tuin zou ik best wat struiken weg willen halen voor korenbloemen en Klaprozen. :Y *O* *O* *O*
  woensdag 10 mei 2023 @ 01:54:54 #87
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209084692
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 23:18 schreef Phaidra het volgende:
Hier heel veel naaktslakken -O-. Ik kon vorig jaar elke avond zo 25-40 slakken rapen. De moestuin is grotendeels opgevreten door ze. Dit jaar toch maar Escar-go gekocht, hopelijk scheelt dat iets.
Koperen buizen en andere producten van koper, zoals een soort van koperen strips (mist aaneengesloten) kunnen voorkomen dat slakken jouw tuin betreden!
  woensdag 10 mei 2023 @ 02:13:08 #88
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209084723
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 07:52 schreef AnneX het volgende:
@:Also-von-Oder als de beestjes en jij happy zijn met je tuin, dan laat je het toch zo.
Dat zou ik maar al te graag willen, maar de tuincontroleur van de woningbouwstichting komt binnenkort weer langs.
Ja hij heeft de eerste keer mijn tuin goedgekeurd (inclusief de dingen die voor dat ik hier kwam wonen, al te hard was gegroeid.

En de keren daarna, had mijn schuin tegen overbuurman hem tijdig gezien en snel zich als mij voorgesteld, om nog even de puntjes op de i te zetten van mijn tuin... dat er aan gewerkt werd.
Maar eens zal ik toch dingen moeten veranderen. :{

Hoewel zelfs bij de woningbouwstichtingen het besef doordringt dat stenen tuinen alleen, niet meer van deze tijd zijn.
pi_209085103
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 01:52 schreef Also-von-Oder het volgende:
Kun je me hier meer over vertellen?
Je zegt de "vaste korenbloem" is dat een andere soort korenbloem als die wild tussen het koren/ graan groeit?
En zijn ze te koop in tuincentra (al dan niet, de zaadjes)?
Vaste korenbloem is inderdaad echt een andere dan die mooie in het graan :Y
Vaste = Centaurea montana (https://appeltern.nl/nl/t(...)a_montana_korenbloem)
Eenjarige = Centaurea cyanus (https://www.graszaaddirec(...)em-centaurea-cyanus/)

De vaste variant wordt echt een stevige klont, met bladeren met daarin dan een hele blos bloemen, en komt jaarlijks (groter) terug.

De eenjarige maakt nauwelijks blad en zeker geen massa, wel een mooie sliertige edoch stevige stengel, met een bloem of wat, en zaait zich uit zodat er volgend jaar nieuwe opkomen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209085280
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 06:46 schreef sigme het volgende:

[..]
Vaste korenbloem is inderdaad echt een andere dan die mooie in het graan :Y
Vaste = Centaurea montana (https://appeltern.nl/nl/t(...)a_montana_korenbloem)
Eenjarige = Centaurea cyanus (https://www.graszaaddirec(...)em-centaurea-cyanus/)

De vaste variant wordt echt een stevige klont, met bladeren met daarin dan een hele blos bloemen, en komt jaarlijks (groter) terug.
[ afbeelding ]
De eenjarige maakt nauwelijks blad en zeker geen massa, wel een mooie sliertige edoch stevige stengel, met een bloem of wat, en zaait zich uit zodat er volgend jaar nieuwe opkomen.
[ afbeelding ]
Dit wist ik ook niet. Ik heb eenjarigen gezaaid vorig jaar en twijfel al even of het wel echt korenbloem is omdat ie zoveel blad heeft, maar obsidentify zegt van wel dus dat ga ik maar vanuit. Echt een serieuze bos hier. Zal wel schelen dat ik ze nogal royaal bij elkaar zaaide *)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209085391
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 01:54 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]
Koperen buizen en andere producten van koper, zoals een soort van koperen strips (mist aaneengesloten) kunnen voorkomen dat slakken jouw tuin betreden!
De eitjes zitten al in de aarde, dus dat haalt helaas niks meer uit. Ik ga denk ik wel koperdraad om de moestuinbakken doen, als we ze bestreden hebben zal dat ze misschien tegenhouden.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209091923
Bloemen. *O*

Daslook:


Kogelbloem Geum (?) vermomd als pioenroos:


Akelei met jagende poes:


Affodil:


Camassia:


Blauwe regen:


De rode brem komt eraan:


Net als de eerste roos, het eerste vingerhoedskruid en m'n naald van Cleopatra:




Maar nog geen bloeiende klaproos gezien, wel een boel bloeiende clematissen die zich slecht laten fotograferen. Deze vind ik mooi ingetogen:



[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 10-05-2023 20:21:08 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209091957
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 07:52 schreef Phaidra het volgende:

[..]
De eitjes zitten al in de aarde, dus dat haalt helaas niks meer uit. Ik ga denk ik wel koperdraad om de moestuinbakken doen, als we ze bestreden hebben zal dat ze misschien tegenhouden.
Hier lijken cacaodoppen iets te helpen, net als elke avond even wat slakken handmatig verplaatsen.

Ik ben gestopt met Escar-Go ( :') ) gebruiken sinds ik deze tuin heb. Ik kreeg wroeging over het slakkenkerkhof dat ik ermee creëerde. Maar ik heb makkelijk praten, want ik heb geen moestuin. In deze tuin heb ik gewoon geen hosta's genomen. De planten die onder de slakken te lijden hebben, herstellen zich later wel weer. Alleen jacobsladder heeft het af laten weten. Daar heb ik maar afscheid van genomen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209092147
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 00:53 schreef Also-von-Oder het volgende:

Ja, ik heb deze situatie geërfd. Ik had het misschien ooit mooier in mijn hoofd... maar ik ben er inmiddels zeer tevreden mee. Maar het valt wel uit de pas, bij meerdere mensen. Wat zouden jullie doen?
Je verhaal komt nogal warrig over. Ben je tevreden over je tuin of wil je graag zelf veranderingen doorvoeren, zoals het introduceren van nieuwe planten?

En waar doet de woningstichting precies moeilijk over? Ik heb het idee dat de bomen en struiken te groot worden en buren er last van krijgen. Klopt dat? Dat zou voor mij een reden zijn er iets aan te doen. Bijkomend voordeel is dat er meer licht in je tuin komt en je omstandigheden voor andere planten creëert. Korenbloemen houden bijvoorbeeld van zon.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209092165
Ook eens een rondje voortuin gedaan, en bij de buren geloerd.
Ieder jaar toch vrijwel hetzelfde. Er zit schot in de hortensia alsnog. Niet op de foto.
Wèl:
Korenbloem

Varen ontrolt, altijd boeiend om te zien:

Ernaast:

Buurtuin met veldje uitgebloeide paardenbloemen. ( tot frustratie van moestuin verderop🙃)

Akelei in kleuren en maten:
En verder nog vuurpijlen, die ruim een meter hoog worden.
Geum had ik moeten scheuren, las ik onlangs…
En drie dikke knoppen in de papaver. En ? (Vergeten).







Edit: de laatste had bovenin moeten staan. Té lastig om het te corrigeren. Excuus.
You get the drift. B-)
pi_209092261
En vingerhoedskruid, @AnneX! Die is al ver, zeg.

Ik heb een zwak voor muurtuinen. *;
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209092266
Mooi, @Claudia_x en @AnneX!
O+
pi_209092630
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
En vingerhoedskruid, @:annex! Die is al ver, zeg.

Ik heb een zwak voor muurtuinen. *;
Oh ja, deze en de papaver staan op de meest zonnige plek.
pi_209092672
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 06:46 schreef sigme het volgende:

[..]
Vaste korenbloem is inderdaad echt een andere dan die mooie in het graan :Y
Vaste = Centaurea montana (https://appeltern.nl/nl/t(...)a_montana_korenbloem)
Eenjarige = Centaurea cyanus (https://www.graszaaddirec(...)em-centaurea-cyanus/)

De vaste variant wordt echt een stevige klont, met bladeren met daarin dan een hele blos bloemen, en komt jaarlijks (groter) terug.
[ afbeelding ]
De eenjarige maakt nauwelijks blad en zeker geen massa, wel een mooie sliertige edoch stevige stengel, met een bloem of wat, en zaait zich uit zodat er volgend jaar nieuwe opkomen.
[ afbeelding ]
Ik heb een bak vol gezaaid. 1 jarig. O+
Wist niet van de vaste!
* Blues gaat op zoek *O*
  donderdag 11 mei 2023 @ 02:18:22 #100
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209097253
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 17:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je verhaal komt nogal warrig over. Ben je tevreden over je tuin of wil je graag zelf veranderingen doorvoeren, zoals het introduceren van nieuwe planten?

En waar doet de woningstichting precies moeilijk over? Ik heb het idee dat de bomen en struiken te groot worden en buren er last van krijgen. Klopt dat? Dat zou voor mij een reden zijn er iets aan te doen. Bijkomend voordeel is dat er meer licht in je tuin komt en je omstandigheden voor andere planten creëert. Korenbloemen houden bijvoorbeeld van zon.
Nee ik ben niet verward, ik hink alleen op twee gedachten;
- zoals ik zelf mijn ooit tuin had voorgesteld
- en hoe het was, toen ik deze woning en tuin kreeg toebedeeld.

In het begin had ik na de inrichting van mijn woning bijna geen geld meer over, dus ik liet de tuin zo, op een aantal hortentias na Maar bijna alles wat in deze tuin groeide waren bomen en struiken, die al flink geworteld waren.
Dat voor zover de voortuin

In de achtertuin was er meer werk te doen, maar de hulst en de seringen en nog een aantal struiken en haagachtige struiken. Ja ik probeer de seringen nog wel bij te snoeien, de rest ook... maar die hulst gaat niet lukken.
De woningbouw stichting bood hulp aan, maar zelfs die zag geen mogelijkheid het te snoeien.
Maar zoals gezegd, ik had (voordat ik katten had) een hele andere tuin in gedachten. Maar dan zouden veel van die bomen etc. er met wortel en al uitgegraven moeten worden. En zeker in mijn achtertuin, kom zelfs de kleinste graafmachine niet binnen.

En ja, de woningbouw stichting wil niet dat mijn struiken/ bomen voor schaduw zorgen in de tuin van mijn buren.
Maar goed, er staat een hele grote volle boom op gemeente grond een paar meter achter mijn tuin. De huls en mijn grootste sering staan in het verlengde van de schaduw van die boom.
Sterker nog, die (gemeente) boom weerhoudt mij van het aanschaffen van zonnepanelen. Die boom scheelt mij 's middags dik 4 uur daglicht.
  donderdag 11 mei 2023 @ 02:34:31 #101
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209097271
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 06:46 schreef sigme het volgende:

[..]
Vaste korenbloem is inderdaad echt een andere dan die mooie in het graan :Y
Vaste = Centaurea montana (https://appeltern.nl/nl/t(...)a_montana_korenbloem)
Eenjarige = Centaurea cyanus (https://www.graszaaddirec(...)em-centaurea-cyanus/)

De vaste variant wordt echt een stevige klont, met bladeren met daarin dan een hele blos bloemen, en komt jaarlijks (groter) terug.
[ afbeelding ]
De eenjarige maakt nauwelijks blad en zeker geen massa, wel een mooie sliertige edoch stevige stengel, met een bloem of wat, en zaait zich uit zodat er volgend jaar nieuwe opkomen.
[ afbeelding ]
Ik heb toch de voorkeur voor de eenjarige! De solist onder de korenbloemen, sierlijk doordat het nauwelijks blad heeft om van de bloem zelf af te leiden.
Anderzijds... ik hoef natuurlijk niet te kiezen. ;)

Bedankt voor de uitleg ^O^
pi_209098179
Gisteren tussen de buien door toch nog even naar buiten geslopen voor een fototje van de bloeiende blauwe regen. Hij groeit op een pergola waarvan het hout zo slecht begint te worden dat het alleen dankzij de blauwe regen niet uit elkaar valt, dus ik weet niet hoeveel jaar we het nog gaan redden. Maar hij doet het wel steeds beter.

  Moderator donderdag 11 mei 2023 @ 09:08:23 #103
5428 crew  miss_sly
pi_209098493
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 08:22 schreef Tuindier het volgende:
Gisteren tussen de buien door toch nog even naar buiten geslopen voor een fototje van de bloeiende blauwe regen. Hij groeit op een pergola waarvan het hout zo slecht begint te worden dat het alleen dankzij de blauwe regen niet uit elkaar valt, dus ik weet niet hoeveel jaar we het nog gaan redden. Maar hij doet het wel steeds beter.

[ afbeelding ]
Wat een prachtige foto O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209100178
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 02:18 schreef Also-von-Oder het volgende:

De woningbouw stichting bood hulp aan, maar zelfs die zag geen mogelijkheid het te snoeien.
Maar zoals gezegd, ik had (voordat ik katten had) een hele andere tuin in gedachten. Maar dan zouden veel van die bomen etc. er met wortel en al uitgegraven moeten worden. En zeker in mijn achtertuin, kom zelfs de kleinste graafmachine niet binnen.
Ik zou de boom laten afzagen en de wortels laten zitten. Mocht het planten van vaste planten in de buurt van de stam moeilijk zijn, dan hoog je lokaal de grond wat op. Hoogteverschillen zijn leuk voor de tuin. Wil je meer doen, dan huur je een stobbenfrees.

Ik heb zelf een paar bomen erg dicht op de erfgrens staan. Daar heb ik het elk jaar wel even over met de buurman vanwege zijn zonnepanelen. Aan zijn kant snoeien we de bomen en hij neemt voor lief dat hij minder opbrengst van z'n zonnepanelen heeft. Mocht hij de bomen weg willen hebben, dan doen we dat meteen. Ik houd van bomen, maar ik zou geen boom willen hebben die frustratie bij de buren veroorzaakt vanwege schaduwwerking.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209104435
Oké wat plaatjes met mobiel geschoten van tuinsels 💮🌸🏵🌲🌳

Akelei, Broodboom, zielige Rodondendron die het nergens wil doen, mn bijna ontploffende campanulatapijt onder de boom en de Utregse sering.











Randje lievevrouwebedstro, dat overal tussen piept O+

pi_209104813
Krijg je de rhododendron niet werkend zoals de roos via tuin.org?

Op het moment ben ik 1000-den familiefoto’s aan het opruimen, lees verscheuren.
(Niemand heeft hierin interesse later).
Kan deze jullie niet onthouden.😂 Mijn ouders trots in achtertuin-tje en voor.
Edit: overigens staat het vogelbadje uit hun achtertuin nu bij mij in de tuin.



[ Bericht 4% gewijzigd door AnneX op 12-05-2023 10:16:56 ]
pi_209105181
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 18:10 schreef AnneX het volgende:
Krijg je de rhododendron niet werkend zoals de roos via tuin.org?

Op het moment ben ik 1000-den familiefoto’s aan het opruimen, lees verscheuren.
(Niemand heeft hierin interesse later).
Kan deze jullie niet onthouden.😂 Mijn ouders trots in achtertuin-tje en voor.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
:D

Toen ik de vele, vele dia-lades (heten die zo?) van mijn ouders uitzocht een paar jaar geleden, zag ik tig foto's van grote gladiolen in grote vazen.
M'n pa was dol op dalia's, gipskruid en anjers zag ik _O-

Heb alles wat tuinorgie over rodondenderons zegt al een jaar of 4 toegepast...
Er zitten nu wel grote knoppen in, maar vorig jaar kwamen daar weer bladeren uit.
pi_209105275
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 18:42 schreef Blues het volgende:

[..]
:D

Toen ik de vele, vele dia-lades (heten die zo?) van mijn ouders uitzocht een paar jaar geleden, zag ik tig foto's van grote gladiolen in grote vazen.
M'n pa was dol op dalia's, gipskruid en anjers zag ik _O-

Heb alles wat tuinorgie over rodondenderons zegt al een jaar of 4 toegepast...
Er zitten nu wel grote knoppen in, maar vorig jaar kwamen daar weer bladeren uit.
Diadozen? Duizenden plus administratie van wat en waar en wanneer.
Ben niet van de melkboer, zegt men dan.

Jammer van de rhododendrons. Buurvrouw net het linkje gegeven van mijntuin.org.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 02:02:05 #109
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209127841
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 11:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zou de boom laten afzagen en de wortels laten zitten. Mocht het planten van vaste planten in de buurt van de stam moeilijk zijn, dan hoog je lokaal de grond wat op. Hoogteverschillen zijn leuk voor de tuin. Wil je meer doen, dan huur je een stobbenfrees.

Ik heb zelf een paar bomen erg dicht op de erfgrens staan. Daar heb ik het elk jaar wel even over met de buurman vanwege zijn zonnepanelen. Aan zijn kant snoeien we de bomen en hij neemt voor lief dat hij minder opbrengst van z'n zonnepanelen heeft. Mocht hij de bomen weg willen hebben, dan doen we dat meteen. Ik houd van bomen, maar ik zou geen boom willen hebben die frustratie bij de buren veroorzaakt vanwege schaduwwerking.
Dat heb ik ook gevraagd Claudia. Zelfs geen probleem als sommige struiken daarmee ook zouden "vallen."
Okay, eerlijk gezegd vind ik hulst van inmiddels wel 5 meter best een zegen in mijn tuin omdat er heel veel vogeltjes in zitten. Maar dat zei ik natuurlijk niet tegen de woningbouwstichting (want zolang die licht wegnemende hoge boom van de gemeente nog overeind staat, werd dat licht sowieso al meegenomen.

Hoe dan ook heb ik de woningbouwstichting gevraagd mijn hulst desnoods te kappen. Met een redenen omkleedde schriftelijke reactie werd ik geïnformeerd waarom dat het niet mogelijk was).
Natuurlijk geen bezwaar aangetekend, anders dat het teleurstellen was.
Maar goed, wat betreft mijn achtertuin kan de woningbouwstichting mijn grootste probleem niet meer aanrekenen.

En de rest van de struiken / seringen etc... kan ik nog wel aan eens of soms 2 keer per jaar.
De rest kan ik wel aan met een snoeimes... en soms iets meer elektrisch. . :Y
pi_209128187
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 02:02 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]
Dat heb ik ook gevraagd Claudia. Zelfs geen probleem als sommige struiken daarmee ook zouden "vallen."
Okay, eerlijk gezegd vind ik hulst van inmiddels wel 5 meter best een zegen in mijn tuin omdat er heel veel vogeltjes in zitten. Maar dat zei ik natuurlijk niet tegen de woningbouwstichting (want zolang die licht wegnemende hoge boom van de gemeente nog overeind staat, werd dat licht sowieso al meegenomen.

Hoe dan ook heb ik de woningbouwstichting gevraagd mijn hulst desnoods te kappen. Met een redenen omkleedde schriftelijke reactie werd ik geïnformeerd waarom dat het niet mogelijk was).
Natuurlijk geen bezwaar aangetekend, anders dat het teleurstellen was.
Maar goed, wat betreft mijn achtertuin kan de woningbouwstichting mijn grootste probleem niet meer aanrekenen.

En de rest van de struiken / seringen etc... kan ik nog wel aan eens of soms 2 keer per jaar.
De rest kan ik wel aan met een snoeimes... en soms iets meer elektrisch. . :Y
Ik snap je wel. Ik houd ook van bomen: ze zijn imposant, bieden privacy, zorgen voor schaduw. Je had het zelf al over de waterabsorptie in je tuin. Het is tamelijk absurd dat we tuinen flink betegelen en naar kunstmatige drainage grijpen terwijl we ook met de natuur mee zouden kunnen werken.

Ik heb buren aan één kant die een weelderige tuin hebben en buren aan de andere kant met een groot stuk gras, een keurige rij hortensia's en een fruitboom. De eerste partij zal me nooit vragen een boom te snoeien vanwege schaduwwerking. De tweede partij is tot nog toe heel gemakkelijk geweest. Maar mocht dat veranderen, dan is de relatie me meer waard dan de bomen.

Zelf heb ik overigens een boom geofferd voor zonnepanelen. Dat vond ik wel een ingewikkelde keuze en ik mis de boom nog steeds, maar ik heb elders in de tuin een stek gezet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209128189
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 18:42 schreef Blues het volgende:

[..]
:D

Toen ik de vele, vele dia-lades (heten die zo?) van mijn ouders uitzocht een paar jaar geleden, zag ik tig foto's van grote gladiolen in grote vazen.
M'n pa was dol op dalia's, gipskruid en anjers zag ik _O-

Heb alles wat tuinorgie over rodondenderons zegt al een jaar of 4 toegepast...
Er zitten nu wel grote knoppen in, maar vorig jaar kwamen daar weer bladeren uit.
Ik heb net gladiolen gekocht! Mark my words: ze komen weer in de mode! 8-)

@AnneX, wat een geweldige foto's!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209128198
Hier bloeien de rhododendrons dit jaar trouwens ook niet. Ik vermoed dat die van mij niet beschut genoeg staan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 07:17:08 #113
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209128210
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 08:22 schreef Tuindier het volgende:
Gisteren tussen de buien door toch nog even naar buiten geslopen voor een fototje van de bloeiende blauwe regen. Hij groeit op een pergola waarvan het hout zo slecht begint te worden dat het alleen dankzij de blauwe regen niet uit elkaar valt, dus ik weet niet hoeveel jaar we het nog gaan redden. Maar hij doet het wel steeds beter.

[ afbeelding ]
Wat ga je doen als je pergola instort?
Resistance is futile.
pi_209128259
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 07:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb net gladiolen gekocht! Mark my words: ze komen weer in de mode! 8-)

@:annex, wat een geweldige foto's!
:Y

Ik heb er ook 30 ofzo in de grond zitten. In circuskleuren uiteraard.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209128526
quote:
11s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 07:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat ga je doen als je pergola instort?
Daar heb ik nog geen oplossing voor. Ik wil daar wel weer een pergola, maar eigenlijk ook de wisteria behouden.
pi_209128664
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 08:49 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Daar heb ik nog geen oplossing voor. Ik wil daar wel weer een pergola, maar eigenlijk ook de wisteria behouden.
Toen we hier kwamen wonen stond er een pergola met druif. In het najaar (plant in rust) de pergola stukje voor stukje afgebroken. Waar nodig de plant ondersteund maar het bleek dat de plant bijna op zichzelf stond, we hadden er zo een nieuwe pergola onder kunnen bouwen.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:48:38 #117
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_209128897
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 07:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zelf heb ik overigens een boom geofferd voor zonnepanelen. Dat vond ik wel een ingewikkelde keuze en ik mis de boom nog steeds, maar ik heb elders in de tuin een stek gezet.
Bij ons hebben 2 bomen moeten wijken voor zonnepanelen. Eén van de twee hadden we laten staan maar leverde helaas toch te veel schaduw. Gelukkig hebben we nog genoeg bomen over.
De hele oude linden en eiken zouden we overigens nooit weg hebben gedaan, maar de noot was al niet op zijn best en acacias staan er nog veel meer.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_209129513
Jaaaaaaaaaa *O* *O*
De eerste klaproos bloeit *O* *O*
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 14 mei 2023 @ 00:14:27 #119
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209142937
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 07:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik snap je wel. Ik houd ook van bomen: ze zijn imposant, bieden privacy, zorgen voor schaduw. Je had het zelf al over de waterabsorptie in je tuin. Het is tamelijk absurd dat we tuinen flink betegelen en naar kunstmatige drainage grijpen terwijl we ook met de natuur mee zouden kunnen werken.

Ik heb buren aan één kant die een weelderige tuin hebben en buren aan de andere kant met een groot stuk gras, een keurige rij hortensia's en een fruitboom. De eerste partij zal me nooit vragen een boom te snoeien vanwege schaduwwerking. De tweede partij is tot nog toe heel gemakkelijk geweest. Maar mocht dat veranderen, dan is de relatie me meer waard dan de bomen.

Zelf heb ik overigens een boom geofferd voor zonnepanelen. Dat vond ik wel een ingewikkelde keuze en ik mis de boom nog steeds, maar ik heb elders in de tuin een stek gezet.
Fijn te horen dat ik niet de enige ben die zo over bomen denkt. :Y Okay, die boom op de gemeentegrond is wel wat irritant. De reden waarom ik ook geen zonnepanelen heb aangeschaft.
Er is ook steeds meer bewijs dat bomen kunnen voelen. Ja, dat dacht ik altijd als (hoewel ik niet echt van het zweverige type ben)... maar bomen moeten wel een soort van gevoelens hebben, want hoe anders weten wanneer ze hun blad moeten loslaten als het kouder wordt? Daar begon het voor mij mee. En de laatste twee tot drie jaar ontdekten wetenschappers zelfs dat bomen (o.a. de eik) herkend als een van z'n eikels is ontkiemt en boven de grond uitkomt. Waarna hun wortels en de de daarbij behorende schimmels het sap naar de nieuwe eik(je) sturen om het een grotere kans op overleven te geven. Of wel hoe mooi de natuur wel niet is?!

Ruim driekwart van mijn tuin is niet betegeld, en de bladeren (voor zover ze niet vergaan zijn) ruim ik pas in het late voorjaar op, om zeker te weten dat ik eventuele egeltjes niet stoor tijdens hun winterslaap. Ik ben blij dat er sinds een jaar of 5 gehamerd wordt dat tuinen meer moeten zijn dat tegels en een grasveldje alleen. Dat een paar struiken en wat planten in de tuin de temperatuur tot wel 5 graden kunnen dimmen in een hete zomer. Me dunkt dat ik met jouw "eerst genoemde" buren van de wilde tuin... prima overeen zou komen.

Ja een goede buur is belangrijk... maar niet ten koste van alles. Gelukkig kan ik met bijna mijn hele buurt door een deur. Al is het alleen maar elkaar even groeten in het voorbij gaan, of een praatje maken. :Y
Ja de ene boom mis je eerder dan de andere boom, maar ja... ik woon in een jaren '70 nieuwbouwwijk... en niet in een alleenstaande woning buiten de bebouwde kom (en jij zo te lezen ook niet)... dus compromissen moeten altijd gesloten worden. Ik hoop alleen maar dat bomen geen pijn ervaren ondanks dat ze wel gevoelens hebben. ;)
pi_209146529
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 19:18 schreef z80 het volgende:

[..]
De paardenstaart hier doodvermoord met gif. In een plantenspuit. En dan op een droge dag in de avond de takjes benevelen. Na een week werd deze dan zwart en nog een week later na een regenbui weg.
Deze behandeling heeft 4 jaar geduurd voordat alles weg was/is. Dit jaar nog geen paardenstaart gezien.
Dit is ook het enige onkruid waar ik gif tegen gebruik. Of beter gezegd een een supergroeimiddel speciaal voor dit soort plant. Zeg maar het broertje van roundup.
Mcpa of Mccp, je kunt dat ook doen met een rubber handschoen en een kwast dan raak je alleen de groene delen 50% verdunnen met water. Zo blijft de rest van de tuin bespaart
pi_209148533
Vanochtend was even een rondje paardebloemen en muursla wieden nodig... die staan met het zonnige weer in een paar dagen kniehoog! Ik laat er altijd wel een paar staan voor de slakken, dan zijn we allemaal blij.

Verder bloeit en zoemt er nu ineens enorm veel O+

Nog geen klaproos gespot hier, maar wel de belofte van een pioen! De eerste keer dat deze bloeit, hij staat er al 3 jaar...



Onderin de schaduwborder bloeit nog de helleborus.



Met daarnaast dovenetel en elfenbloem (die dit jaar nauwelijks gebloeid heeft omdat er allemaal bouwmaterialen op lagen :') maar gelukkig lijkt hij wel weer helemaal hersteld)



Doorkijkje naar het 'tuiny forest' bosje met ook varen en pruikenboom.



Varens in deze tijd van het jaar doen me altijd denken aan Maarten van Roozendaal. De varen rolt haar blaren als een leguanentong. Alweer 10 jaar dood... maar degenen die dit lezen zijn goddank dus nog een keer een jonge lente waard.


Nog veel meer foto's in de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door yinu op 14-05-2023 15:37:47 ]
pi_209148571
Oh ja, @AnneX, wat een leuke foto's van de oude tuinen. Dat maakt een beetje weemoedig, maar ik vind het ook heel verbindend. Het willen vastleggen van de alledaagse schoonheid om ons heen is van alle tijden O+
pi_209150773
In de Maai niet Mei Maand ligt de buurpoes (ook) graag in het lange gras.
En akeleizaad bloeit waar het valt, tegen de achtergevel.


pi_209151007
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 16:32 schreef AnneX het volgende:
In de Maai niet Mei Maand ligt de buurpoes (ook) graag in het lange gras.
En akeleizaad bloeit waar het valt, tegen de achtergevel.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Die Akelei heb ik ook.
Werkelijk overal *O*
  maandag 15 mei 2023 @ 10:12:36 #125
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_209157975
Goedemorgen!
Binne kort een uitgebreide (cross)post over de tuin , maar eerst even een korte vraag.

Deze plant woekert in mijn tuin.

Volgens plant-net is het de schoenlappersplant..

Nu is mijn vraag.. is het inderdaad de schpenlappers plant, en wat heb ik aan deze plant? (En hoe krijg ik hem effectief weg, want hij zit op teveel plekken)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_209162349
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 10:12 schreef Barreltje het volgende:
Goedemorgen!
Binne kort een uitgebreide (cross)post over de tuin , maar eerst even een korte vraag.

Deze plant woekert in mijn tuin.
[ afbeelding ]
Volgens plant-net is het de schoenlappersplant..

Nu is mijn vraag.. is het inderdaad de schpenlappers plant, en wat heb ik aan deze plant? (En hoe krijg ik hem effectief weg, want hij zit op teveel plekken)
Het lijkt er wel sterk op. Even wachten tot ‘ie bloeit? Als het schoenlappersplant is bloeit hij met roze kaarsen. In Nederland meestal al in mei, misschien bij jou ietsje later, maar als het goed is wel over korte tijd.

Wat ik erover lees verspreidt deze plant zich niet snel. Niet echt een woekeraar die moeilijk te verwijderen is. Maar het is wel een wintergroene bodembedekker dus houdt hij onkruid goed tegen. Wat ik zou doen is hem lekker laten staan tot het moment dat je op die plaatsen iets anders wilt planten. Want als je nu grote stukken kaal gaat maken heb je grote kans dat er allerlei dingen gaan groeien die je (ook) niet wilt en die moeilijker weg te halen zijn. Je kunt er even eentje weghalen om te zien hoe dat gaat maar ze groeien niet met wortelstokken of hele diepe penwortels ofzo.


Ik ben zelf wel blij met bodembedekkers die er een beetje gezellig uitzien en makkelijk te verwijderen zijn. Zoals @Claudia_x laatst al postte doen bijvoorbeeld schijnaardbeitjes het heel goed. Die woekeren wel maar ze groeien ongeveer overal en als ze ergens groeien waar je ze niet wilt trek je zó een heel ‘tapijtje’ weg. Bij mij bijvoorbeeld ook Klein Robertskruid, dat groeit hier vanzelf en overvloedig en het bloeit gezellig roze. Als het ergens groeit waar ik het niet wil hebben heb ik er met minimale moeite een vierkante meter uitgetrokken. Andere soorten geranium/ooievaarsbek of bijvoorbeeld dovenetel idem dito.

[ Bericht 21% gewijzigd door yinu op 15-05-2023 14:54:57 ]
pi_209163079
Hier ook de eerste klapper gespot! *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209163110
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:55 schreef yinu het volgende:
Vanochtend was even een rondje paardebloemen en muursla wieden nodig... die staan met het zonnige weer in een paar dagen kniehoog! Ik laat er altijd wel een paar staan voor de slakken, dan zijn we allemaal blij.

Verder bloeit en zoemt er nu ineens enorm veel O+

Nog geen klaproos gespot hier, maar wel de belofte van een pioen! De eerste keer dat deze bloeit, hij staat er al 3 jaar...

[ afbeelding ]

Onderin de schaduwborder bloeit nog de helleborus.

[ afbeelding ]

Met daarnaast dovenetel en elfenbloem (die dit jaar nauwelijks gebloeid heeft omdat er allemaal bouwmaterialen op lagen :') maar gelukkig lijkt hij wel weer helemaal hersteld)

[ afbeelding ]

Doorkijkje naar het 'tuiny forest' bosje met ook varen en pruikenboom.

[ afbeelding ]

Varens in deze tijd van het jaar doen me altijd denken aan Maarten van Roozendaal. De varen rolt haar blaren als een leguanentong. Alweer 10 jaar dood... maar degenen die dit lezen zijn goddank dus nog een keer een jonge lente waard.


Nog veel meer foto's in de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een fijne foto's. O+ Je clematis is indrukwekkend.

Ik geloof dat onze agapanthussen gelijk opgaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209163278
Schoenlappersplant is een van de weinige planten die niet op mijn verlanglijstje staat. Ik vind het blad gewoon niet zo mooi. Maar planten met zo'n bladvorm contrasteren vaak wel mooi met andere planten. Daarom zijn hosta's zo geliefd (al heb ik hosta's ook niet meer op mijn verlanglijst staan).

Ik heb groot hoefblad en da's om eerlijk te zijn wel een beetje een vloek, want de plant woekert enorm met behulp van wortelstokken. Maar hé, niets is zo erg als :r paardenstaart :r.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209163777
De klapper:


Deze geum bloeit nu ook:


En de Bulgaarse ui kleedt zich langzaam uit:


Het viel me dit jaar op dat deze lieflijke toorts zich ontkrult als een varen:


De diepe kleur van spoorbloem:


Tot slot een vraag: weet iemand wat dit voor plant is? De rare vorm komt doordat ik 'em heb verplaatst en de takken gingen hangen. (Dat verplaatsen zou een stomme zet zijn als het onkruid blijkt te zijn. :+)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209163807
Oh, en dochter heeft dit voor me gemaakt:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209164569
Ha, ik weet ook eens wat: @Claudia_x op de laatste foto is volgens mij…
Tada rozemarijn 😎
Ooit komen er lila bloemetjes aan. Zoals bij buurvrouw. Foto volgt.
De mijne had ook wel twee bloemetjes.
Buurvrouw:

En deze rozemarijnhaag stond op Sicilië O+


[ Bericht 28% gewijzigd door AnneX op 15-05-2023 17:55:05 ]
pi_209164857

De varens ontrollen.


Korenbloem (vast)


De kleine gele rododendron, net boven de ooievaarsbek uitstekend


Ik had zaad van de 'beemdgeranium' op m'n verlanglijst staan maar liep tegen plantjes 'GERANIUM HIMALAYENSE' en vond die ook wel vergelijkbaar mooi dus kocht die.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Had ik al eens gezegd dat ik kweepeer zo mooi vind bloeien?


Elke dag mooier


Elke dag angstaanjagender
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209165309
Die horrortulp zou z’n eigen instagramaccount moeten krijgen
pi_209167004
@sigme zijn het telefoonfoto’s of met een camera? Mooi in beeld gebracht.
De foto’s en de bloemen. _O_
pi_209168028
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 17:46 schreef AnneX het volgende:
Ha, ik weet ook eens wat: @:Claudia_x op de laatste foto is volgens mij…
Tada rozemarijn 😎
Ooit komen er lila bloemetjes aan. Zoals bij buurvrouw. Foto volgt.
De mijne had ook wel twee bloemetjes.
Buurvrouw: [ link | afbeelding ]

En deze rozemarijnhaag stond op Sicilië O+
[ link | afbeelding ]

Helaas, het is geen rozemarijn. Daar heb ik er meerdere van en die zijn heel anders. Al kan ik me voorstellen dat dat op de foto moeilijk te zien is. De determinatie-app kan er ook niet zoveel mee.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Spellchecker maandag 15 mei 2023 @ 21:45:19 #137
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209168042
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 21:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Helaas, het is geen rozemarijn. Daar heb ik er meerdere van en die zijn heel anders. Al kan ik me voorstellen dat dat op de foto moeilijk te zien is. De determinatie-app kan er ook niet zoveel mee.
Lavendel?
pi_209168050
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 21:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Helaas, het is geen rozemarijn. Daar heb ik er meerdere van en die zijn heel anders. Al kan ik me voorstellen dat dat op de foto moeilijk te zien is. De determinatie-app kan er ook niet zoveel mee.
Shut. -O-
Ander soort misschien?
pi_209168109
Misschien is het toch linaria purpurea, zoals PlantNet aangeeft. Ik wacht de bloei af.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209170062
quote:
7s.gif Op maandag 15 mei 2023 18:09 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
De varens ontrollen.

[ afbeelding ]
Korenbloem (vast)

[ afbeelding ]
De kleine gele rododendron, net boven de ooievaarsbek uitstekend

[ afbeelding ]
Ik had zaad van de 'beemdgeranium' op m'n verlanglijst staan maar liep tegen plantjes 'GERANIUM HIMALAYENSE' en vond die ook wel vergelijkbaar mooi dus kocht die.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]
Had ik al eens gezegd dat ik kweepeer zo mooi vind bloeien?

[ afbeelding ]
Elke dag mooier

[ afbeelding ]
Elke dag angstaanjagender
Prachtig die ontrollende varens! En het blijft ook fascinerend om te zien hoe groot het verschil is in bloei tussen zuid en noord Nederland. Mijn kweepeer bloeide weken geleden (en ook zo prachtig).
pi_209170608
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 08:22 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Prachtig die ontrollende varens! En het blijft ook fascinerend om te zien hoe groot het verschil is in bloei tussen zuid en noord Nederland. Mijn kweepeer bloeide weken geleden (en ook zo prachtig).
:Y
Ik zit midden, aan mijn varens is al amper meer een krul te zien.

Jazeker dat is zevenblad
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209196190
*O* Yeahhh *O*
De knoppen in de zielige Rodon zijn dieppaarsche blommen O+
pi_209197837
Iemand klaprozen? Ik denk dat ik nog minstens 100 knoppen zie :D O+


pi_209197874
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 14:18 schreef Blues het volgende:
*O* Yeahhh *O*
De knoppen in de zielige Rodon zijn dieppaarsche blommen O+ [ afbeelding ][ afbeelding ]
*O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209197887
Nog een rondje tuin, gewoon omdat ik er zo bij van word. Vrijwel alles wat we in de herfst geplant hebben slaat super aan...




Sfeerbeeld
pi_209197890
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 17:21 schreef Jagärtrut het volgende:
Iemand klaprozen? Ik denk dat ik nog minstens 100 knoppen zie :D O+

[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Het aantal neemt hier wel af ten opzichte van voorgaande jaren, nu de borders gevulder raken met vaste planten. Klaproos is een echte pioniersplant. Maar ik heb ontdekt dat het rood van geum Mrs. Bradshaw een mooi substituut is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209197897
Het meidoornboompje in de achtertuin staat in bloei en nu ik 1000 stinkende gouweplanten heb verwijderd uit de voorpostzegel, zie ik allerlei planten ontspruiten. Veel handen zaad gestrooid, zo benieuwd *O*

Meidoornrank

Ene kant voorpostzegel waar je de watermeterplank ziet, die mot opnieuw een verflaag. }:|


Andere kant.

pi_209197905
Kun je de planten die je hebt gezaaid al in een vroeg stadium herkennen, @Blues?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209197927
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 17:30 schreef Claudia_x het volgende:
Kun je de planten die je hebt gezaaid al in een vroeg stadium herkennen, @:blues?
Met behulp van plantnet wel denk ik.
Sommigen stonden er vorig jaar ook. En nu al vermeerderd, judaspenning bijv.
Ik heb ook veel zaad opgevangen vorig zomer en weer uitgezaaid in t voorjaar.
Ook wat zaad van onderweg op m'n wandelingen, zonnebloemen etc :D
Akelei bijv ik strooi daar overal handjes vol van, staan ook overal in de achtertuin O+
En 2 nieuwe zakjes bijenmengsels gestrooid.


De korenbloemen komen ook al goed op.
Gezaaid in de bak bij de voordeur.
pi_209197955
Fijn dat alles goed aanslaat @Jagärtrut :Y Gaat er al aardig mooi aangekleed uitzien.
En ik ben jaloers op de rode meidoorn van @Blues Mijn vader had er vroeger eentje, maar die kwijnde meer dan dat 'ie bloeide.

Ik vind dit hier een leuk hoekje geworden:

Aan de rand van het erf aan de voet van een dikke eik, op een plek waar niks gedaan wordt aan het groen. Helemaal spontaan gevormd dus. Look-zonder-look, robertskruid, stinkende gouwe, hondsdraf, ossetong
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209197988
Mooi zo ja O+

Robertskruid hier ook volop in de achtertuin. En een hele grote stinkende gouwe.
Prima, want bijen zijn er dol op.
  donderdag 18 mei 2023 @ 21:50:25 #152
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209201302
Ik heb deze plant gekocht. Planten eigenlijk, er zitten zo 15 stekken in de pot. Het zou Agastache Mango Tango zijn, dropplant dus.



De bladeren lijken alleen niet op dropplant. Wat zou dit kunnen zijn? Het is iets bijvriendelijks in elk geval. Ik heb hem bij een imker gekocht die sinds kort ook in de biologische bijenplanten zit. Het heeft denk ik niet veel zin om hen te mailen helaas.

Ik had mijn zinnen wel op die Mango Tango gezet eigenlijk -O-
Spoilers!
pi_209201837
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 21:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb deze plant gekocht. Planten eigenlijk, er zitten zo 15 stekken in de pot. Het zou Agastache Mango Tango zijn, dropplant dus.

[ afbeelding ]

De bladeren lijken alleen niet op dropplant. Wat zou dit kunnen zijn? Het is iets bijvriendelijks in elk geval. Ik heb hem bij een imker gekocht die sinds kort ook in de biologische bijenplanten zit. Het heeft denk ik niet veel zin om hen te mailen helaas.

Ik had mijn zinnen wel op die Mango Tango gezet eigenlijk -O-
Viltige bastaardwederik misschien? En is het mogelijk dat de dropplant ergens tussen het onkruid verstopt zit?

Ik weet niet of ik het goed zie, maar als er ook paardenstaart tussen zit, zou ik niet het geheel in de volle grond zetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209201865
Mooi zeg @Jagärtrut : zó veel klaprozen O+ Plus de rest.

En dropplant :9
  donderdag 18 mei 2023 @ 22:40:23 #155
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209202076
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 22:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Viltige bastaardwederik misschien? En is het mogelijk dat de dropplant ergens tussen het onkruid verstopt zit?

Ik weet niet of ik het goed zie, maar als er ook paardenstaart tussen zit, zou ik niet het geheel in de volle grond zetten.
Ik ga morgen nog eens kijken.

Jij met je paardenstaartobsessie _O-
Spoilers!
pi_209202224
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 22:40 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik ga morgen nog eens kijken.

Jij met je paardenstaartobsessie _O-
Nou ja, het zou jammer zijn als je er nu geen last van hebt en straks door het importeren van onkruid wel!

Overigens heb ik laatst in een tuincentrum droppplant gekocht en heb ik bij het uitplanten de inhoud in drieën gescheurd. Dat is goed gegaan. Mooie manier om geld te besparen. :Y)

Oh, en hier verdween een oranje dropplant (navajo sunset) al heel snel. Ik denk dat ik die voortaan ga zaaien. Van mijntuin.org: "De winterhardheid van Agastaches blijft lastig te garanderen. Op zich de kou is een factor maar naar mijn mening heeft een natte standplek in de winter meer invloed. Daarom gaan wij alle Agastaches als vorstgevoelige/eenjarige vermelden. Komen ze wel goed door de winter, dan is dat een bonus." En van Diana's mooie moestuin: "Eigenlijk is ze een vaste plant maar ze is niet betrouwbaar winterhard. Dat geeft niet want ze is prima als eenjarige te zaaien (en mocht ze dan toch de winter overleven is dat mooi meegenomen)."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 09:51:26 #157
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209204811
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 22:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nou ja, het zou jammer zijn als je er nu geen last van hebt en straks door het importeren van onkruid wel!

Overigens heb ik laatst in een tuincentrum droppplant gekocht en heb ik bij het uitplanten de inhoud in drieën gescheurd. Dat is goed gegaan. Mooie manier om geld te besparen. :Y)

Oh, en hier verdween een oranje dropplant (navajo sunset) al heel snel. Ik denk dat ik die voortaan ga zaaien. Van mijntuin.org: "De winterhardheid van Agastaches blijft lastig te garanderen. Op zich de kou is een factor maar naar mijn mening heeft een natte standplek in de winter meer invloed. Daarom gaan wij alle Agastaches als vorstgevoelige/eenjarige vermelden. Komen ze wel goed door de winter, dan is dat een bonus." En van Diana's mooie moestuin: "Eigenlijk is ze een vaste plant maar ze is niet betrouwbaar winterhard. Dat geeft niet want ze is prima als eenjarige te zaaien (en mocht ze dan toch de winter overleven is dat mooi meegenomen)."
Helemaal waar hoor, dat spul wil ik echt niet in de tuin. Ik heb van zo'n beetje alle andere soorten al een paar honderd vierkante meter en dat is wel genoeg.

Ik heb ook zaad voor een leuke kleur dropplant op mijn wensenlijst gezet.
Spoilers!
pi_209207038
*)



Gisteravond:



Tevens:



8-)
pi_209207065
Ik heb hier een pioenroos en die ligt helemaal uit elkaar op de een of andere manier. Kan ik de roos bij knippen en gaat hij het dan weer doen?
pi_209208207
Mooie kleur clematis, is dat Dr Ruppel? Die stond hier op het verlanglijstje, maar ik heb uiteindelijk voor Ville de Lyon gekozen
pi_209208751
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:59 schreef Doedezemaar het volgende:
Mooie kleur clematis, is dat Dr Ruppel? Die stond hier op het verlanglijstje, maar ik heb uiteindelijk voor Ville de Lyon gekozen
Volgens mij is het Nelly Moser. Maar die lijkt wel erg op dr. Ruppel. Deze begint altijd vrij donkerroze en op de tweede dag komt er iets meer wit in.
pi_209208844
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 14:17 schreef Document1 het volgende:
Ik heb hier een pioenroos en die ligt helemaal uit elkaar op de een of andere manier. Kan ik de roos bij knippen en gaat hij het dan weer doen?
Volgend jaar ongetwijfeld wel weer, maar mij lijkt dat je er dan dit jaar niet veel meer aan hebt. Kun je er niet een bamboestok in zetten en de boel met een touwtje bij elkaar houden?

@yinu, fijne kleuren! Ik vind de combinatie van de eerste bloem fraai en zie die combinatie op dit moment ook in m'n tuin terugkomen: brem (rood/roze), geum (oranje), weigelia (rood/roze), kogelbloem (geel/oranje).

Vraagje aan iedereen: ik heb vrijwel geen bloesem in m'n appelboom gezien, in tegenstelling tot de perenboom. Hoe is dat bij jullie appelbomen gegaan dit jaar?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209208920
Vingerhoedskruid is er bijna.



@yinu, jij hebt geloof ik ook de helleborus die je achterin de foto ziet, met het dunne, lichtgroene blad? Een briljante plant vind ik dat, heel opvallend tussen het groen en grovere blad van andere planten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209208922
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:58 schreef Claudia_x het volgende:


Vraagje aan iedereen: ik heb vrijwel geen bloesem in m'n appelboom gezien, in tegenstelling tot de perenboom. Hoe is dat bij jullie appelbomen gegaan dit jaar?
Hier voor een groot deel hetzelfde beeld. Buitengewoon veel perenbloesem, laat en weinig appelbloei. Behalve de hele jonge laagstammetjes, daar deden ook de appeltjes gewoon aan voldoende bloemen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209208957
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:05 schreef sigme het volgende:

[..]
Hier voor een groot deel hetzelfde beeld. Buitengewoon veel perenbloesem, laat en weinig appelbloei. Behalve de hele jonge laagstammetjes, daar deden ook de appeltjes gewoon aan voldoende bloemen.
Ik lees ergens dat de Elstar beurtjaren heeft: bij een overdadige appeloogst het ene jaar weinig tot geen oogst het jaar erop, tenzij je uitdunt. Dat zou hier een verklaring kunnen zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 20:31:55 #166
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209211348
Ik ga morgen varens, boshyacint en lelietjes van dalen uitgraven bij iemand in de buurt.

Dit is precies waarom ik nog geen afscheid heb genomen van Facebook. :+
Resistance is futile.
pi_209211401
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:51 schreef yinu het volgende:

[..]
Volgens mij is het Nelly Moser. Maar die lijkt wel erg op dr. Ruppel. Deze begint altijd vrij donkerroze en op de tweede dag komt er iets meer wit in.
Oh wacht. Misschien is dat inderdaad wel dr. Ruppel. Nelly Moser staat een stukje verderop en is nog niet in bloei (morgen denk ik wel)

Dr. Ruppel I presume?



Nelly Moser, nice to meet you



quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Volgend jaar ongetwijfeld wel weer, maar mij lijkt dat je er dan dit jaar niet veel meer aan hebt. Kun je er niet een bamboestok in zetten en de boel met een touwtje bij elkaar houden?

@:yinu, fijne kleuren! Ik vind de combinatie van de eerste bloem fraai en zie die combinatie op dit moment ook in m'n tuin terugkomen: brem (rood/roze), geum (oranje), weigelia (rood/roze), kogelbloem (geel/oranje).

Vraagje aan iedereen: ik heb vrijwel geen bloesem in m'n appelboom gezien, in tegenstelling tot de perenboom. Hoe is dat bij jullie appelbomen gegaan dit jaar?
Ja lekkere kleurtjes he O+

Ik heb geen appel maar mijn peer had inderdaad enorm veel bloesem en nu heeeeel veel beginpeertjes.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:05 schreef Claudia_x het volgende:
Vingerhoedskruid is er bijna.

[ afbeelding ]

@:yinu, jij hebt geloof ik ook de helleborus die je achterin de foto ziet, met het dunne, lichtgroene blad? Een briljante plant vind ik dat, heel opvallend tussen het groen en grovere blad van andere planten.
Ja die heb ik ook inderdaad! Prachtig, alsof er altijd een beetje zon op schijnt.

Hij staat bij mij aan de voet van de hibiscus en die komt altijd pas laat in blad, dus dat is wel fijn, dat er wat leuks te zien is.
pi_209212192
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik lees ergens dat de Elstar beurtjaren heeft: bij een overdadige appeloogst het ene jaar weinig tot geen oogst het jaar erop, tenzij je uitdunt. Dat zou hier een verklaring kunnen zijn.
Dat kan het ook zijn, maar bij mij is het bij alle grote appelbomen opvallend, dit jaar. Groninger Kroon, Drentse Bellefleur, Zoete Ermgaard, Zijden Hemdje, allemaal matige bloei. Terwijl de peren juist bloeien als nooit tevoren, zelfs de Jut.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209212801
Onze appelboom had ook maar 2 bloesems een paar weken terug. Wij hadden niet gesnoeid, dus ik denk dat daar het probleem in zit.

Vorig weekend hebben we weer wat plantjes erbij gezet in de border: akelei, kogeldistel, vrouwenmantel en spirea. Ook weer wat plantjes verplaatst. Fingers crossed dat alles goed aanslaat!

De moestuinbakken hebben we verplaatst naar een wat zonniger hoekje van de tuin (voor nu bovenop de tegels). Op het stukje vrijgekomen grond willen we een vijvertje gaan maken O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209213354
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:36 schreef sigme het volgende:

[..]
Dat kan het ook zijn, maar bij mij is het bij alle grote appelbomen opvallend, dit jaar. Groninger Kroon, Drentse Bellefleur, Zoete Ermgaard, Zijden Hemdje, allemaal matige bloei. Terwijl de peren juist bloeien als nooit tevoren, zelfs de Jut.
:o Juttepeer? Dat is echt een peer?

Ik dacht dat het een uitvinding van Annie M.G. Schmidt was :@
pi_209213949
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 22:44 schreef yinu het volgende:

[..]
:o Juttepeer? Dat is echt een peer?

Ik dacht dat het een uitvinding van Annie M.G. Schmidt was :@
En de muilpeer dan?
pi_209215013
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 20:31 schreef Seven. het volgende:
Ik ga morgen varens, boshyacint en lelietjes van dalen uitgraven bij iemand in de buurt.

Dit is precies waarom ik nog geen afscheid heb genomen van Facebook. :+
Yep, we kunnen niet met en zonder Facebook.
pi_209215056
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 22:11 schreef Phaidra het volgende:
Onze appelboom had ook maar 2 bloesems een paar weken terug. Wij hadden niet gesnoeid, dus ik denk dat daar het probleem in zit.
Voor fruit geldt: Snoei geeft groei, geen bloei.
Snoeien van een fruitboom geeft (zichtbare) groei, en door verjonging het jaar erná misschien wel meer/betere bloei.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209215204
Vraagje; Er lijken hier in de buurt met de week meer katten rond te lopen. Ze maken dankbaar gebruik van het feit dat mijn voortuin nog niet helemaal volgroeid is met planten (work in progress), dus sta ik bijna dagelijks kattenstront weg te scheppen.

Nu las ik ergens dat kippengaas een oplossing is omdat ze dan niet kunnen graven en het dus niet aantrekkelijk is om te kakken. Iemand hier ervaring mee of evt. andere oplossingen?
pi_209216006
Ik had heel veel perenbloesem, en nu een paar van deze dingen.
pi_209216671
De buurkatten hier liggen graag in het gras. Ook als het kniehoog staat.
Voor de potten met zaaigoed had ik rekjes liggen.
Eën kat drinkt Altijd uit de emmer onder de buitenkraan. Die staat droog en ligt dan op z’n kant. Poes boos😳

pi_209217153
:D
  zaterdag 20 mei 2023 @ 17:42:27 #178
63722 z80
I fink you freaky
pi_209220017
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 08:16 schreef Irrem het volgende:
Vraagje; Er lijken hier in de buurt met de week meer katten rond te lopen. Ze maken dankbaar gebruik van het feit dat mijn voortuin nog niet helemaal volgroeid is met planten (work in progress), dus sta ik bijna dagelijks kattenstront weg te scheppen.

Nu las ik ergens dat kippengaas een oplossing is omdat ze dan niet kunnen graven en het dus niet aantrekkelijk is om te kakken. Iemand hier ervaring mee of evt. andere oplossingen?
Koffiedrap rondstrooien. De meest effectieve methode, en de grond heeft ook nog wat aan de voedingsstoffen uit de drap.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 17:48:45 #179
63722 z80
I fink you freaky
pi_209220067
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 10:22 schreef Tuindier het volgende:
Ik had heel veel perenbloesem, en nu een paar van deze dingen.[ afbeelding ]
Hier zitten beide perenbomen vol fruit. De appel er naast zit ook redelijk wat in. De golden delicious dit jaar niets. Die geeft om het jaar heel veel fruit.
Van de perzik en pruim (dit jaar voor het eerst bloesem) is alles stuk gevroren.
En heel misschien dit jaar kiwi. Er zitten een paar puntjes in dat bloesem gaat worden.
De bessen heb ik nog niet bekeken. Maar die doen het elk jaar wel goed.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_209220078
Nog even en ik heb ook weer een tuin!
Ben nu bezig om op het gemak de linkjes uit de OP door te nemen.

[ Bericht 82% gewijzigd door Cathmar op 20-05-2023 17:58:49 ]
Met een meidenkwartet
pi_209220335
De camassia's hebben hun beste tijd gehad en paarse morgenster bloeit hier nu. Die heet met recht morgenster, want de plant bloeit alleen in de ochtend.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pas als ik oude foto's erbij pak, valt me op hoeveel voller de tuin nog steeds wordt. Dit was precies één jaar geleden, na aanleg van pad en composthoop:



Vandaag:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209221506
Wat een mooi verschil @Claudia_x!

Ik heb gisteren ook nog wat plaatjes geschoten. De planten moeten nog wel wat volwassener worden, maar het begint echt zo mooi te worden.


  zaterdag 20 mei 2023 @ 21:12:55 #183
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209222325
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:10 schreef Tuindier het volgende:
Wat een mooi verschil @:Claudia_x!

Ik heb gisteren ook nog wat plaatjes geschoten. De planten moeten nog wel wat volwassener worden, maar het begint echt zo mooi te worden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
O+ O+
Spoilers!
pi_209222405
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:10 schreef Tuindier het volgende:
Wat een mooi verschil @:Claudia_x!

Ik heb gisteren ook nog wat plaatjes geschoten. De planten moeten nog wel wat volwassener worden, maar het begint echt zo mooi te worden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat is het toch waanzinnig mooi geworden bij jou
pi_209222475
Prachtig, @Claudia_x en @Tuindier!
pi_209222922
Prachtige tuinen, @Tuindier en @Claudia_x O+. En geweldig wat een verschil 1 jaar al kan maken!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209223722
Ik sluit me hierbij aan al zou ik het woord tuinen willen vervangen door landgoederen :D *O*
pi_209224094
Landgoed vs postzegel 😉 Allemaal leuk met groen aan het werk.
pi_209224449
Ik kreeg vandaag lieve post van zus(doet ze regelmatig met allerlei spul er in verwerkt van onze overleden moeder) en daar zat een zakje bio zaadmengsel bij.
'Voor je voorpostzegel' stond erbij :D O+
pi_209225641
Wat een plaatje is je tuin, @Tuindier . En het valt nauwelijks op dat de tuin net is aangelegd door de hoge bomen op de achtergrond. Horen die ook bij jullie terrein?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209225658
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 11:36 schreef AnneX het volgende:
De buurkatten hier liggen graag in het gras. Ook als het kniehoog staat.
Voor de potten met zaaigoed had ik rekjes liggen.
Duiken de katten daar dan ook in?

Ik kom vreemd genoeg nooit kattenpoep in onze tuin tegen. Ik vraag me af waar onze kat poept. :@
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209226177
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Duiken de katten daar dan ook in?

Ik kom vreemd genoeg nooit kattenpoep in onze tuin tegen. Ik vraag me af waar onze kat poept. :@
Eentje ligt graag in dat hoekje. Reden onbekend. Soms is daar ochtendzon, vaker schaduw.
Kattenpoep zie ik niet meer. Nu je het zegt. Jaren terug wel en buurvrouw vond het rot en organiseert de kattenbakken anders. Hoe? Weet ik niet.

Gras is nu kort. En dan ligt ze er ook graag.
pi_209226227
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2023 10:13 schreef AnneX het volgende:

[..]
Eentje ligt graag in dat hoekje. Reden onbekend. Soms is daar ochtendzon, vaker schaduw.
Kattenpoep zie ik niet meer. Nu je het zegt. Jaren terug wel en buurvrouw vond het rot en organiseert de kattenbakken anders. Hoe? Weet ik niet.

Gras is nu kort. En dan ligt ze er ook graag.
Wat lief van je buurvrouw. Onze kat heeft de kattenbak al jaren niet meer gebruikt. Hij is de hele dag buiten en doet daar alles: poepen, plassen, drinken, eten. Hij eet nog wel wat thuis en 's avonds komt hij naar binnen om te slapen, maar daar blijft het bij.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209226498
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:06 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een plaatje is je tuin, @:tuindier . En het valt nauwelijks op dat de tuin net is aangelegd door de hoge bomen op de achtergrond. Horen die ook bij jullie terrein?
We hebben bewust een aantal grote heesters laten staan, om dat groene gevoel te behouden.
De buren helpen daar gelukkig ook mee : de rand achter de kas (japanse esdoorn, buxus, pruikenboom en notenboom) is van de buren.
Die grote esdoorn op de tweede foto staat als een parasol naast ons terras en is van ons. De laurierhaag op de derde foto is dan weer van de andere buren. Wij zijn heel erg blij dat zij ook zulke groene tuinen hebben/willen O+.
pi_209227195
Geprobeerd de meidoorn in volle glorie op de foto te krijgen. Die helemaal symbiotisch is geworden met de hazelaar van de buur.
Niet heel goed gelukt, in het eggie is ie knalrood.

pi_209227689
Blues zegt rood! en ik ben nog net op tijd om de boom aan het eind van het pad achter vast te leggen.
Toen ook een rondje potzegel achter gedaan:
De helft van Annabelle doet het uiteindelijk niet. Geen idee wrom.
Dooie takken laten staan voor het geval er gestut moet worden ???
Ernaast een nieuwe lichtgewicht ! terraspot met hortensia. En en en dit jaar Twee Grote knoppen in de papaver. ( vorig jaar eentje, die er lang glorieus stond, aangewaaid en wel)
De andere hortensia achterin - die meer in de schaduw staat - doet het goed.

En project Schuur vordert *O* Nog acht te gaan.







free picture sharing site

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 21 mei 2023 @ 13:11:50 #197
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209227763
Ik was uurtje geleden bij de Aldi, en zag daar een witte Brugmansia staan voor ¤ 1,- _O-

Veel meer dan een stokje met 2 scheutjes is 't niet, maar toch direct meegenomen.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209228093
Prachtig, de rode meidoorn en paardenkastanje, @Blues en @AnneX! Ik ben op beide jaloers. Ik heb een meidoorn in de tuin staan die maar niet wil bloeien en ik vind een kastanjeboom te groot voor onze tuin.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209228373
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
Prachtig, de rode meidoorn en paardenkastanje, @:blues en @:annex! Ik ben op beide jaloers. Ik heb een meidoorn in de tuin staan die maar niet wil bloeien en ik vind een kastanjeboom te groot voor onze tuin.
In de polder staan hele witte wolken meidoorn langs de weg.

@Claudia_x kan het met mannetje/vrouwtje meidoorn te maken hebben.
* roept eens wat.🙃
pi_209228585
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2023 14:22 schreef AnneX het volgende:

[..]
In de polder staan hele witte wolken meidoorn langs de weg.

@:Claudia_x kan het met mannetje/vrouwtje meidoorn te maken hebben.
* roept eens wat.🙃
Ik denk dat-ie te jong is. Maakt niet uit, ik heb geduld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209234137
Weliswaar een postzegel achter.
Aan de voorkant een landgoed. Soort van. O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209236235
Ik telde zomaar een dikke 20 klaprozen.
Plus drie in het grasveld. Ze houden zich hier niet zo aan het thema verstoorde grond....
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 22 mei 2023 @ 07:56:44 #203
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209236296
Ik heb gisteren twee zakjes klaproos gezaaid op 2 vierkante meter. Het zaad is een jaar of 10 oud dus ik verwacht er weinig van. Maar het zou wel leuk zijn als er een paar opkomen O+

Ik heb op dat stukje ook plantjes gezaaid: dropplant, cosmea, juffertje in 't groen en 24 ijsbloemen. Dat is allemaal opgekomen uit restjes zaad. Volgend jaar bedenk ik wel een definitieve begroeiing voor dat stuk.
Spoilers!
pi_209236866
Sommige mensen (@Claudia_x, @Tuindier bijvoorbeeld) kunnen dingen met ruimte & grond & planten die ik echt zeer bewonder _O_ Wat een genot om naar te kijken!

Op mijn lap grond rommel ik maar wat an. Naar eigen tevredenheid hoor, maar het wordt nooit zo'n mooi tonende tuin alsdat ik hier wel voorbij zie komen.

Bij mij is de brem nu echt op z'n hoogtepunt:

Hij groeit ook elk jaar flink, ik denk dat vanaf volgend jaar dat ietwat in toom gehouden gaat moeten worden.

Misschien krijgen we dit jaar wel weer een paar kersen.

Ze halen niet altijd het rijpe stadium en zo wel dan komen de vogels het leeuwendeel halen, maar vorig jaar hebben we er toch ook een handjevol zelf verorberd.

Qua bessen verwacht ik dit jaar echt meer bessen zelf te kunnen plukken en minder aan de vogels af te staan. Vorig jaar had ik een provisorisch net-experiment, dit jaar pak ik het wat groter aan:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209236877
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 07:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisteren twee zakjes klaproos gezaaid op 2 vierkante meter. Het zaad is een jaar of 10 oud dus ik verwacht er weinig van. Maar het zou wel leuk zijn als er een paar opkomen O+

Ik heb op dat stukje ook plantjes gezaaid: dropplant, cosmea, juffertje in 't groen en 24 ijsbloemen. Dat is allemaal opgekomen uit restjes zaad. Volgend jaar bedenk ik wel een definitieve begroeiing voor dat stuk.
Okee domme vraag incoming: hoe weet je wat er opkomt? Ik heb hier ook wat random restjes ‘oud zaad’ uitgestrooid maar ik heb het idee dat er voornamelijk random andere dingen die ik niet zelf heb gezaaid opkomen. Maar ik kan dus niet zien wanneer het iets is dat ik wél wilde want ik weet niet hoe dat eruit ziet tot het best groot is (of zelfs tot het bloeit).
pi_209236886
quote:
7s.gif Op maandag 22 mei 2023 09:15 schreef sigme het volgende:
Sommige mensen (@:claudia_x, @:tuindier bijvoorbeeld) kunnen dingen met ruimte & grond & planten die ik echt zeer bewonder _O_ Wat een genot om naar te kijken!

Op mijn lap grond rommel ik maar wat an. Naar eigen tevredenheid hoor, maar het wordt nooit zo'n mooi tonende tuin alsdat ik hier wel voorbij zie komen.

Bij mij is de brem nu echt op z'n hoogtepunt:
[ afbeelding ]
Hij groeit ook elk jaar flink, ik denk dat vanaf volgend jaar dat ietwat in toom gehouden gaat moeten worden.

Misschien krijgen we dit jaar wel weer een paar kersen.
[ afbeelding ]
Ze halen niet altijd het rijpe stadium en zo wel dan komen de vogels het leeuwendeel halen, maar vorig jaar hebben we er toch ook een handjevol zelf verorberd.

Qua bessen verwacht ik dit jaar echt meer bessen zelf te kunnen plukken en minder aan de vogels af te staan. Vorig jaar had ik een provisorisch net-experiment, dit jaar pak ik het wat groter aan:
[ afbeelding ]
Ha, grappig, voor mij val jij ook echt wel in die categorie!
  maandag 22 mei 2023 @ 09:22:15 #207
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209236927
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 09:16 schreef yinu het volgende:

[..]
Okee domme vraag incoming: hoe weet je wat er opkomt? Ik heb hier ook wat random restjes ‘oud zaad’ uitgestrooid maar ik heb het idee dat er voornamelijk random andere dingen die ik niet zelf heb gezaaid opkomen. Maar ik kan dus niet zien wanneer het iets is dat ik wél wilde want ik weet niet hoe dat eruit ziet tot het best groot is (of zelfs tot het bloeit).
Niet. Ik weet niet hoe een kiemende klaproos er uit ziet. Ik weet inmiddels wel hoe een boel andere kiemende onkruiden er uit zien dus die kan ik er wel uit halen. Maar verder is het een gok. Daarom (en vanwege vogels, muizen, slakken) zaai ik vrijwel nooit ter plaatse maar altijd binnen. Dat is ook waar alles behalve de klaproos is ontkiemd.
Spoilers!
pi_209236951
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 07:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisteren twee zakjes klaproos gezaaid op 2 vierkante meter. Het zaad is een jaar of 10 oud dus ik verwacht er weinig van. Maar het zou wel leuk zijn als er een paar opkomen O+

Ik heb op dat stukje ook plantjes gezaaid: dropplant, cosmea, juffertje in 't groen en 24 ijsbloemen. Dat is allemaal opgekomen uit restjes zaad. Volgend jaar bedenk ik wel een definitieve begroeiing voor dat stuk.
Volgens mij doet klaprooszaad het na duizend jaar nog, dus dat komt vast goed.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209236976
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 09:17 schreef yinu het volgende:

[..]
Ha, grappig, voor mij val jij ook echt wel in die categorie!
Ook wel een kwestie van smaak denk ik. Ik vind het heus heel indrukwekkend, die mooie geplande tuinen, maar kijk zelf liever naar meer woestenij, ongemanicuurd groen vind ik mooier.
Dus ik ga ook wel voor sigmes stijl ;)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209236992
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 09:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Niet. Ik weet niet hoe een kiemende klaproos er uit ziet.
Als rare sla. Een heeeeeeeel klein beetje als beginnende paardenbloem/distelachtige.
Roze zijn hier bleekgroen, rode en oranje wat donkerder en ander blad.
Ik doe na mijn vergadering wel een fotootje
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 22 mei 2023 @ 09:34:59 #211
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209237045
Die brem is prachtig @sigme! Ik heb er hier ook nog twee in pot staan waar ik een plekje voor moet zoeken. Dat komt binnenkort.

Eerst ga ik zaad bestellen bij Cruydt Hoeck voor 2 projecten. Het eerste is een plukbloemenmengsel met inheemse planten voor 25 vierkante meter. Het tweede is een mengsel met laagblijvende wilde planten, gemengd met traaggroeiend graszaad. Dat wordt elke 3-6 weken gemaaid, zo'n 75 vierkante meter. Zo hebben we wel een soort van gazon maar niet te netjes. Als alles loopt zoals gepland, gaat dat zaterdag de grond in.
Spoilers!
pi_209237065
Kiemende plantjes leren herkennen is een kwestie van opletten, oefenen en ervaring (en hulp van mensen die 'het gewoon weten'). Mijn moeder is er heel goed in, ikzelf ben vooral getraind in het klein herkennen van vervelend onkruid. Wat ik niet herken laat ik eerst maar eens even staan totdat ik wel zie wat het is, wat soms heel laat is. Maar als ik moeders dan even meeneem dan kan die me in vroeg stadium bijvoorbeeld zeggen: hé wat leuk, duizendschoon. Waarop ik dan bedenk dat ik dat 2 jaar geleden gezaaid heb maar dat het (toen!) niet opkwam.

Dit jaar heb ik dus duizendschoon *O*

Toevallig zag ik vanochtend vroeg de eerste echte bloementjes er in zitten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 22 mei 2023 @ 09:37:44 #213
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209237067
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 09:27 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ook wel een kwestie van smaak denk ik. Ik vind het heus heel indrukwekkend, die mooie geplande tuinen, maar kijk zelf liever naar meer woestenij, ongemanicuurd groen vind ik mooier.
Dus ik ga ook wel voor sigmes stijl ;)
Ik probeer een soort tussenvorm te maken maar ik weet nog niet echt hoe dat uit gaat pakken. We zijn nu 3 jaar met de tuin bezig en pas dit jaar begint het echt vorm te krijgen.

Graag een foto van de kiemende klaproos O+
Spoilers!
  Moderator maandag 22 mei 2023 @ 10:03:39 #214
5428 crew  miss_sly
pi_209237308
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 09:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Niet. Ik weet niet hoe een kiemende klaproos er uit ziet. Ik weet inmiddels wel hoe een boel andere kiemende onkruiden er uit zien dus die kan ik er wel uit halen. Maar verder is het een gok. Daarom (en vanwege vogels, muizen, slakken) zaai ik vrijwel nooit ter plaatse maar altijd binnen. Dat is ook waar alles behalve de klaproos is ontkiemd.
Ik laat daarom best veel staan tot ik beter kan zien wat het wordt. En als het wat groter wordt en toch niet mooi, haal ik het alsnog weg. Dus mijn tuin is wel vrij wild en groen, en niet alles is bewust uitgezaaid of uitgezet spul. En het vorig jaar uitgezaaide vergeet-me-nietje heeft zich door voor- en achtertuin verspreid, dus overal staan plukjes blauwe bloempjes. En nu heb ik een heleboel boterbloemen die mooi geel staan te shinen O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 22 mei 2023 @ 10:08:12 #215
5428 crew  miss_sly
pi_209237350
Ik had er dit jaar echt moeite mee om op gang te komen met de tuin. Gisteren heb ik eindelijk de vensterbank leeggehaald en leeuwenbekjes, lamsoor, stokroos, cosmea en rode zonnebloem uitgeplant. Even zien of het nog goed gaat komen en niet te lang binnen heeft gestaan.

Ik moet nog een dahlia, wat canna en twee blauwe regens planten, dat doe ik deze week.

En ik heb nog wat zaadjes die ik wil uitstrooien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 22 mei 2023 @ 10:16:11 #216
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209237414
Even een monster foto update.

De hanging garden nu, met het irrigatiesysteem gaat het echt als een malle. Elke dag 2x 5 minuten druppelen en de opbrengst aan aardbeien is echt huge. De sla doet het ook heel goed nu het buiten staat (tegen verwachting in, binnen voorzaaien is niet zo'n succes met koude kiemers blijkbaar :') ). Oregano en rozemarijn doet het hier heel goed, alleen de basilicum wilde hier niet gedijen.









We hebben nu aan beide zijden van het balkon een blauwe regen staan. De nieuwste aanwinst staat er nogal zielig bij. De afgezaagde versie gaat als een malle!





En die heeft nu ook een vriendinnetje, de boshyacint die ik via Facebook gratis afgehaald heb:



Verder daar ook nog 3 enorme varens, lelietjes van dalen en frambozen stekjes gehaald. Die frambozen doe ik in een pot, geen zin in gewoeker. En wie weet wat dit is? Groot leerachtig blad, bloeit met stengels en paarse bloemen:

















Tongvaren stond er vorig jaar heel zielig bij, dit jaar een hele mooie comeback!





Verder nog kikkers gespot na een beetje regen vannacht:



Links boven de veer ;)




En deze varens ga ik een beetje uitdunnen, ooit 2 of 3 via Facebook gekregen en ik denk dat er nu 2 of 3 via Facebook een ander huisje gaan krijgen. En ik wil het zelf ook nog in de grote bak erachter terug zien komen, dus daar zet ik er zelf ook nog 1 bij.

Resistance is futile.
  Moderator maandag 22 mei 2023 @ 10:22:47 #217
5428 crew  miss_sly
pi_209237477
Bedoel je met het grote leerachtige blad en de stengels met paarse bloemen de hosta?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 22 mei 2023 @ 10:24:45 #218
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209237506
quote:
7s.gif Op maandag 22 mei 2023 10:22 schreef miss_sly het volgende:
Bedoel je met het grote leerachtige blad en de stengels met paarse bloemen de hosta?
Nee, hosta heeft een veel fragieler blad. Maar wel van die grootte. En de wortel van deze plant is een soort langwerpige knol.

Even een close up (staat er een beetje lullig bij na de verhuizing):

Resistance is futile.
  Moderator maandag 22 mei 2023 @ 10:30:22 #219
5428 crew  miss_sly
pi_209237567
quote:
7s.gif Op maandag 22 mei 2023 10:24 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nee, hosta heeft een veel fragieler blad. Maar wel van die grootte. En de wortel van deze plant is een soort langwerpige knol.
Ik weet niet welke van de planten op je foto's je bedoelt, maar kan het een schoenlappersplant zijn?

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 22 mei 2023 @ 10:33:22 #220
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209237592
quote:
7s.gif Op maandag 22 mei 2023 10:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik weet niet welke van de planten op je foto's je bedoelt, maar kan het een schoenlappersplant zijn?

[ afbeelding ]
Bingo! Mooie planten, zijn ze wintergroen?
Resistance is futile.
  Moderator maandag 22 mei 2023 @ 10:39:47 #221
5428 crew  miss_sly
pi_209237636
quote:
7s.gif Op maandag 22 mei 2023 10:33 schreef Seven. het volgende:

[..]
Bingo! Mooie planten, zijn ze wintergroen?
Ja, dat zijn ze.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209237696
Mega groen en groente👍🏼 @Seven

Dit is een (bijna) dagelijkse loopje naar de parkeerplaats.
Kan zo op een tuinposter.

pi_209237969
Dank voor de complimenten. De voortuin komt ook nog aan de beurt, daar wil ik proberen een gecontroleerde wilde tuin van te maken, met minder focus op mooi en meer op natuur. In het proces van het afgelopen jaar heb ik een hoop bijgeleerd, zoals bijvoorbeeld hoe de keuze voor bepaalde cultivars van planten ze eigenlijk minder aantrekkelijk maakt voor insecten dan wanneer ik de inheemse soort had gekozen. Dat ga ik dus meenemen bij het voortuin-plan.

In de achtertuin moet het nu eerst allemaal wat groeien, maar wil ik daarna ook steeds meer stukjes toevoegen die goed zijn voor de natuur. Eigenlijk wat ik bij Gardeners World op de BBC ook zie langskomen: inrichten zodat je de natuur helpt, planten die bij het veranderende klimaat passen en niet alles strak opgeruimd maar ruimte voor insecten, vogels en andere dieren (behalve de katten van de buren).
pi_209238668
Goed gezocht naar de kleinste, maar helemaal mini heb ik ze niet meer.
Gewone klaproos:

In het groot ziet dat er zo uit


En de roze doen hier dit



In bulk krijg je dan zoiets
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209241191
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 12:30 schreef Vanyel het volgende:
Goed gezocht naar de kleinste, maar helemaal mini heb ik ze niet meer.
Gewone klaproos:
[ afbeelding ]
In het groot ziet dat er zo uit
[ afbeelding ]

En de roze doen hier dit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

In bulk krijg je dan zoiets
[ afbeelding ]
Mooie posting! Klaproosblad is inderdaad best goed te herkennen. En wat @sigme al zegt: oefening baart kunst. Dat ik nu om het jaar geen bloeiende judaspenning heb, komt doordat ik het jonge blad voor onkruid aanzag.

Ik las ergens dat iemand als strategie hanteerde: niet verwijderen tenzij ik weet wat het is. Die strategie probeer ik nu ook toe te passen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209241438
quote:
7s.gif Op maandag 22 mei 2023 10:16 schreef Seven. het volgende:
Even een monster foto update.

De hanging garden nu, met het irrigatiesysteem gaat het echt als een malle. Elke dag 2x 5 minuten druppelen en de opbrengst aan aardbeien is echt huge. De sla doet het ook heel goed nu het buiten staat (tegen verwachting in, binnen voorzaaien is niet zo'n succes met koude kiemers blijkbaar :') ). Oregano en rozemarijn doet het hier heel goed, alleen de basilicum wilde hier niet gedijen.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

We hebben nu aan beide zijden van het balkon een blauwe regen staan. De nieuwste aanwinst staat er nogal zielig bij. De afgezaagde versie gaat als een malle!

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

En die heeft nu ook een vriendinnetje, de boshyacint die ik via Facebook gratis afgehaald heb:

[ link | afbeelding ]

Verder daar ook nog 3 enorme varens, lelietjes van dalen en frambozen stekjes gehaald. Die frambozen doe ik in een pot, geen zin in gewoeker. En wie weet wat dit is? Groot leerachtig blad, bloeit met stengels en paarse bloemen:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Tongvaren stond er vorig jaar heel zielig bij, dit jaar een hele mooie comeback!

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Verder nog kikkers gespot na een beetje regen vannacht:

[ link | afbeelding ]

Links boven de veer ;)

[ link | afbeelding ]

En deze varens ga ik een beetje uitdunnen, ooit 2 of 3 via Facebook gekregen en ik denk dat er nu 2 of 3 via Facebook een ander huisje gaan krijgen. En ik wil het zelf ook nog in de grote bak erachter terug zien komen, dus daar zet ik er zelf ook nog 1 bij.

[ link | afbeelding ]
Wat een mooie plaatjes!

Ik heb laatst de hangplanten op A'dam CS beter geïnspecteerd en daar viel me op dat het systeem in feite hetzelfde systeem is als jij hebt. Hoe gaat dat irrigeren eigenlijk? Hebben jullie daar zelf iets op bedacht of is het deel van het systeem?

Hebben je buren al geklaagd over de kikkers? Wat een lawaai maken die, met name als ik op bed lig. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209241647
quote:
7s.gif Op maandag 22 mei 2023 09:15 schreef sigme het volgende:
Sommige mensen (@:claudia_x, @:tuindier bijvoorbeeld) kunnen dingen met ruimte & grond & planten die ik echt zeer bewonder _O_ Wat een genot om naar te kijken!

Op mijn lap grond rommel ik maar wat an. Naar eigen tevredenheid hoor, maar het wordt nooit zo'n mooi tonende tuin alsdat ik hier wel voorbij zie komen.
Ik vind mijn tuin ook niet mooi tonend. Over één stuk ben ik verschrikkelijk tevreden: de vijver, specifiek de border erachter. De planten vormen zo'n fraaie compositie van bladstructuren, kleuren, hoogtes en verschillende momenten van bloei, alsof steeds een ander deel van een voortdurend veranderend schilderij oplicht. En de meeste planten zijn wilde planten. Maar in de andere borders ben ik nog zoekende.

Zorgen dat de tuin als geheel ook klopt, dat gaat me denk ik nog jaren kosten. Je hebt er zoveel kennis van planten voor nodig, bijvoorbeeld hoeveel ruimte ze innemen, hoe compact ze groeien, wanneer en hoelang ze bloeien, hoe ze er na de bloei uitzien. Sommige planten worden veel forser dan ik dacht, zoals wolfsmelk. Andere planten zoals kartuizer anjer raken al gauw overwoekerd maar zijn de moeite waard omdat ze door andere planten heen steken en fraaie accenten vormen.

Nu ik er zo over nadenk, is het met tuinieren als met schrijven: sommigen maken fraaie zinnen en zijn goede dichters, anderen maken mooie composities en kunnen grote romans schrijven. Ik ben allang blij als het me lukt één zin te maken waar ik tevreden over ben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209241814
Vergeet ik het belangrijkste:

quote:
7s.gif Op maandag 22 mei 2023 09:15 schreef sigme het volgende:

Bij mij is de brem nu echt op z'n hoogtepunt:
[ afbeelding ]
Hij groeit ook elk jaar flink, ik denk dat vanaf volgend jaar dat ietwat in toom gehouden gaat moeten worden.
Je zou haast denken dat het de brandende struik is die Mozes tegenkwam, die weliswaar brandde maar niet werd verteerd door het vuur.

Weet je al hoe je met je brem om moet gaan? Ik heb begrepen dat het snoeien ongeveer zo werkt als met lavendel (bron). Vorig jaar heb ik mijn gele na de bloei flink gesnoeid, wel 2/3e deel. En nu is-ie alweer veel groter dan-ie vorig jaar was.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 22 mei 2023 @ 20:51:27 #229
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209244507
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 16:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat een mooie plaatjes!

Ik heb laatst de hangplanten op A'dam CS beter geïnspecteerd en daar viel me op dat het systeem in feite hetzelfde systeem is als jij hebt. Hoe gaat dat irrigeren eigenlijk? Hebben jullie daar zelf iets op bedacht of is het deel van het systeem?

Hebben je buren al geklaagd over de kikkers? Wat een lawaai maken die, met name als ik op bed lig. O+
Dank! Het irrigatiesysteem is onderdeel van het bakkensysteem, je kunt het erbij kopen als optie. En in sommige pakketten zit het er al bij.

We hebben hier altijd veel kikkers maar weinig overlast wegens goede ramen. De buurvrouw springt wel regelmatig gillend de lucht in tijdens het tuinieren _O- .
Resistance is futile.
pi_209248442
Is het nou herfst of lente?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209249332
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 09:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Niet. Ik weet niet hoe een kiemende klaproos er uit ziet. Ik weet inmiddels wel hoe een boel andere kiemende onkruiden er uit zien dus die kan ik er wel uit halen. Maar verder is het een gok. Daarom (en vanwege vogels, muizen, slakken) zaai ik vrijwel nooit ter plaatse maar altijd binnen. Dat is ook waar alles behalve de klaproos is ontkiemd.
Ah ja binnen voorzaaien. Dat vind ik zo professioneel en planmatig! Ik identificeer mezelf nog niet echt met dat niveau van tuinieren geloof ik, maar misschien moet ik het eens proberen.

En ik merk inderdaad dat het met oefening wel beter gaat met het herkennen. Bijvoorbeeld braam herken ik al als het nog maar een heel klein ministeeltje is. Dankzij mijn worsteling met de voorheen-drie-kubieke-meter-braam.

Niet weghalen tot je weet wat het is, dat is nu mijn strategie, maar dat duurt soms inderdaad wel heel lang.
pi_209249358
quote:
10s.gif Op maandag 22 mei 2023 20:51 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dank! Het irrigatiesysteem is onderdeel van het bakkensysteem, je kunt het erbij kopen als optie. En in sommige pakketten zit het er al bij.

We hebben hier altijd veel kikkers maar weinig overlast wegens goede ramen. De buurvrouw springt wel regelmatig gillend de lucht in tijdens het tuinieren _O- .
:D

O+ kikkers O+

Leuk dat je muurtuin zo goed aanslaat!
pi_209249482
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:24 schreef Vanyel het volgende:
Is het nou herfst of lente?
[ afbeelding ]
Ik had hier ook al wat paddestoelen!


En in relatie tot je eerdere post: ik vind ook de wildere natuurlijke tuinen erg mooi maar ik kan een mooi gecomponeerde gecultiveerde tuin ook waarderen. Net als bij interieurs eigenlijk. Zelf ben ik niet van de hele nette gecureerde interieurs en ook niet van de hele nette gemanicuurde tuinen, ik heb daar de discipline en de focus niet voor en ik vind het ook te saai.
Maar diversiteit in tuinen en aanpak is ook wel heel leuk.

Het enige wat ik persoonlijk echt stom vind is erge rechttoe-rechtaan tuinen in de categorie: terras-twee borders-kunstgrasveldje. En mensen die vinden dat buiten net als binnen moet zijn dus die elke pissebed willen platstampen en alles dichtzetten met overkappingen en terrasverwarmers omdat ze in hun gestofzuigde buitenwoonkamer tv willen kijken.
pi_209250118
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:44 schreef yinu het volgende:

[..]
Ah ja binnen voorzaaien. Dat vind ik zo professioneel en planmatig! Ik identificeer mezelf nog niet echt met dat niveau van tuinieren geloof ik, maar misschien moet ik het eens proberen.
Ik ben juist zoveel mogelijk afgestapt van binnen zaaien, al heb ik wel de luxe van een koude kas. Dit jaar heb ik zelfs alleen in de volle grond gezaaid omdat ik geen zin meer had in al gauw uitdrogende kweekbakjes. Wat mij helpt bij het identificeren van kiemende planten, is dat ik ze in een keurige rij zaai.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209250145
quote:
10s.gif Op maandag 22 mei 2023 20:51 schreef Seven. het volgende:

We hebben hier altijd veel kikkers maar weinig overlast wegens goede ramen. De buurvrouw springt wel regelmatig gillend de lucht in tijdens het tuinieren _O- .
Geweldig. :D Ik vind zelf padden doodeng. Kikkers springen gewoon weg als je eraan komt, maar padden kunnen zich doodstil houden, ook als je ergens in zit te peuren. Brr.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209250164
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:56 schreef yinu het volgende:

Het enige wat ik persoonlijk echt stom vind is erge rechttoe-rechtaan tuinen in de categorie: terras-twee borders-kunstgrasveldje. En mensen die vinden dat buiten net als binnen moet zijn dus die elke pissebed willen platstampen en alles dichtzetten met overkappingen en terrasverwarmers omdat ze in hun gestofzuigde buitenwoonkamer tv willen kijken.
_O_
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 14:14:23 #237
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_209251206
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 12:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geweldig. :D Ik vind zelf padden doodeng. Kikkers springen gewoon weg als je eraan komt, maar padden kunnen zich doodstil houden, ook als je ergens in zit te peuren. Brr.
Zo ben ik me laatst rotgeschrokken van een konijn in onze tuin, die dezelfde schutkleur had als het boomschors. Pas toen ik me bukte om een stuk onkruid weg te trekken sprong het beestje weg, een meter bij me vandaan...
  dinsdag 23 mei 2023 @ 15:00:36 #238
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209251810
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 12:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geweldig. :D Ik vind zelf padden doodeng. Kikkers springen gewoon weg als je eraan komt, maar padden kunnen zich doodstil houden, ook als je ergens in zit te peuren. Brr.
Padden, huuuh. Stiekemerds. Er zijn stukjes tuin waar ik alleen durf te wieden als mijn man in de buurt is om me te redden :')

Ik ben lang fobisch geweest voor padden en kikkers en er voor in therapie geweest. Dat hielp enorm. Maar er potentieel bijna een aanraken gaat me nog wel te ver.
Spoilers!
pi_209251939
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 12:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben juist zoveel mogelijk afgestapt van binnen zaaien, al heb ik wel de luxe van een koude kas. Dit jaar heb ik zelfs alleen in de volle grond gezaaid omdat ik geen zin meer had in al gauw uitdrogende kweekbakjes. Wat mij helpt bij het identificeren van kiemende planten, is dat ik ze in een keurige rij zaai.
Dat doe ik alleen in de moestuin. Soms.

Voor bloemen vind ik voorzaaien en rijtjes te veel werk/ niet leuk. Dan loop ik gewoon met een hand vol zaad rond een flots dan hier wat neer, dan daar.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209251942
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 15:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Padden, huuuh. Stiekemerds. Er zijn stukjes tuin waar ik alleen durf te wieden als mijn man in de buurt is om me te redden :')

Ik ben lang fobisch geweest voor padden en kikkers en er voor in therapie geweest. Dat hielp enorm. Maar er potentieel bijna een aanraken gaat me nog wel te ver.
Neem een slang.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 23 mei 2023 @ 15:20:30 #241
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209252074
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 15:12 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Neem een slang.
Goeie. Zet ik op de boodschappenlijst.

Wat me er aan doet denken dat ik een geweldige nieuwe tuinslang heb. Een flexibele van de Lidl, wordt tot 30 meter lang. In combinatie met deze waarlijk superieure sproeikop met een stuk of 6 standen van Hornbach en mijn nieuwe waterpunt is de enige klacht die ik waterwise nog heb dat het uit de kraan komt. Hopelijk kunnen we deze zomer overstappen op slootwater en regenwater.
Spoilers!
pi_209252360
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 15:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Padden, huuuh. Stiekemerds. Er zijn stukjes tuin waar ik alleen durf te wieden als mijn man in de buurt is om me te redden :')

Ik ben lang fobisch geweest voor padden en kikkers en er voor in therapie geweest. Dat hielp enorm. Maar er potentieel bijna een aanraken gaat me nog wel te ver.
Ik moet zeggen dat ik door het tuinieren veel beesten minder vies ben gaan vinden. Dat is wel zo handig, want vaak komen ze in m'n haar terecht. :+ Kikkers ben ik gaan bewonderen; ik vind ze prachtig. En ze springen zo voorspelbaar weg. (Gelukkig heb ik er nog geen in m'n haar gehad.)

In m'n kas zit één pad en die vind ik wel weer zoet omdat ik weet dat hij er zit, waar hij zit en hoe hij zich gedraagt. Hij zit er al een paar jaar, wat ik curieus vind. Maar hé, zelf ben ik ook niet bepaald avontuurlijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209252433
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 14:14 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]
Zo ben ik me laatst rotgeschrokken van een konijn in onze tuin, die dezelfde schutkleur had als het boomschors. Pas toen ik me bukte om een stuk onkruid weg te trekken sprong het beestje weg, een meter bij me vandaan...
:o

Over beesten gesproken: hoe zit het bij jullie met mollen? Ik heb ze hier al heel lang niet meer gezien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 15:57:05 #244
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209252622
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 15:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik door het tuinieren veel beesten minder vies ben gaan vinden. Dat is wel zo handig, want vaak komen ze in m'n haar terecht. :+ Kikkers ben ik gaan bewonderen; ik vind ze prachtig. En ze springen zo voorspelbaar weg. (Gelukkig heb ik er nog geen in m'n haar gehad.)

In m'n kas zit één pad en die vind ik wel weer zoet omdat ik weet dat hij er zit, waar hij zit en hoe hij zich gedraagt. Hij zit er al een paar jaar, wat ik curieus vind. Maar hé, zelf ben ik ook niet bepaald avontuurlijk.
Ik vind sinds ik veel tuinier ook eigenlijk geen beest vervelend of eng meer, het hoort er nou eenmaal bij. Hoe meer, hoe beter. Behalve padden en kikkers. Ik neem wel het risico dat die er zijn want anders moet ik gewoon niet tuinieren en al helemaal niet aan een sloot gaan wonen. Er komt alleen gewoon echt geen vijver of ander waterding.

Ik wil dus wel een kas en daar horen meestal wel padden bij geloof ik. Bij mijn moeder zaten er ook altijd een paar in haar kas. Dat moet maar dan tegen die tijd. Een kas is belangrijker dan een irrationele angst :)

Jagar, dat konijn! Dat is wel next level schrikken volgens mij.
Spoilers!
  Moderator dinsdag 23 mei 2023 @ 15:57:17 #245
382129 crew  Donna
pi_209252627
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 15:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:o

Over beesten gesproken: hoe zit het bij jullie met mollen? Ik heb ze hier al heel lang niet meer gezien.
Dan zijn ze allemaal bij ons. :P
  dinsdag 23 mei 2023 @ 16:19:54 #246
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209252910
Ik heb hier ook geen mollen dit jaar. Dat was me nog niet opgevallen.
Spoilers!
pi_209252997
quote:
7s.gif Op maandag 22 mei 2023 10:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik weet niet welke van de planten op je foto's je bedoelt, maar kan het een schoenlappersplant zijn?

[ afbeelding ]
Hier heb ik er een paar jaar geleden drie van geplant, maar die leuke bloemetjes heb ik nog niet gezien helaas. Ze waren nog wel mini destijds en ze groeien prima, dus geduld nog maar…

Eén van mijn twee papavers heeft 3 knoppen, terwijl de ander niks heeft. En dat naast elkaar in dezelfde bak. Ondoorgrondelijk, die natuur :+.



De akeleien bloeien ook erg mooi! Die komen ook vers van het tuincentrum, dus niet mijn verdienste ;).

Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209253041
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 16:25 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Hier heb ik er een paar jaar geleden drie van geplant, maar die leuke bloemetjes heb ik nog niet gezien helaas. Ze waren nog wel mini destijds en ze groeien prima, dus geduld nog maar…

Eén van mijn twee papavers heeft 3 knoppen, terwijl de ander niks heeft. En dat naast elkaar in dezelfde bak. Ondoorgrondelijk, die natuur :+.

[ afbeelding ]

De akeleien bloeien ook erg mooi! Die komen ook vers van het tuincentrum, dus niet mijn verdienste ;).

[ afbeelding ]
Wat is dat voor een papaver? Ziet er cool uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209253215
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 16:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat is dat voor een papaver? Ziet er cool uit.
Goede vraag… ik heb het kaartje niet meer en ben zo slecht in het onthouden van de varianten :@.

Ze zijn best groot, nu rond de 80-100 cm denk ik.



Bloei van vorig jaar:



Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209253564
Had ik al gezegd dat ik heel content ben met trollius chinensis (kogelboterbloem)? Ik vind het niet eenvoudig om leuke, oranje bloemen voor in de tuin te vinden. Deze is ook nog eens makkelijk.



Elke dag kijk ik hoe het met de naald van Cleopatra gaat. Die wordt alleen maar hoger en hoger. :D



Verdomd, er gaat toch nog een rhododendron bloeien. Wie het kleine niet eert...



Ik vind het cool om te zien wat er met deze weigelia is gebeurd nadat ik de ernaast gelegen wilg en krentenboom weg heb gehaald:



Keesie onder een spoiler voor @Lucky_Strike:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209253625
Misschien moet ik ook dit soort filmpjes gaan maken. :D

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209253647
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 16:41 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Goede vraag… ik heb het kaartje niet meer en ben zo slecht in het onthouden van de varianten :@.

Ze zijn best groot, nu rond de 80-100 cm denk ik.

[ afbeelding ]

Bloei van vorig jaar:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ziet eruit als een oosterse klaproos, zo een met een vogelspin erin. Die vind ik wat griezelig. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209253814
Overigens heb ik ontdekt dat je ChatGPT ook voor tuinieren kunt gebruiken. Ik vraag om planten met oranje bloemen die geschikt zijn voor veengrond:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vraag om een selectie te maken die geschikt is voor natte grond:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vraag of-ie er nog meer weet:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vraag of trollius chinensis (de kogelboterbloem waar ik het over had) ook in de lijst zou passen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hoe zit dat met m'n Naald van Cleopatra?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met wat voor planten kan ik die eigenlijk goed combineren?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O_

Ik weet dat ChatGPT oud nieuws is, maar ik ben achter de meute aan hobbelend best onder de indruk. De uitsmijter: hoe kan ik van paardenstaart afkomen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209254573
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 17:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat ziet eruit als een oosterse klaproos, zo een met een vogelspin erin. Die vind ik wat griezelig. :+
:o Wat doe je!! Nu kan ik het niet meer unseen :X _O-.

En tof, nooit over nagedacht op ChatGPT voor zoiets in te zetten!
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 24 mei 2023 @ 08:28:08 #255
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209260275
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 17:28 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens heb ik ontdekt dat je ChatGPT ook voor tuinieren kunt gebruiken. Ik vraag om planten met oranje bloemen die geschikt zijn voor veengrond:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vraag om een selectie te maken die geschikt is voor natte grond:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vraag of-ie er nog meer weet:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vraag of trollius chinensis (de kogelboterbloem waar ik het over had) ook in de lijst zou passen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hoe zit dat met m'n Naald van Cleopatra?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met wat voor planten kan ik die eigenlijk goed combineren?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O_

Ik weet dat ChatGPT oud nieuws is, maar ik ben achter de meute aan hobbelend best onder de indruk. De uitsmijter: hoe kan ik van paardenstaart afkomen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-O-
_O_

Ik kan ook nog wat tips gebruiken. Ik ga er ook eens voor zitten binnenkort.

Is er iets aan zevenblad te doen trouwens? Ik zag dat het stuk dat ik met een plukbloemenmengsel wil inzaaien aardig overwoekerd is geraakt.
Spoilers!
pi_209260424
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 08:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
_O_

Ik kan ook nog wat tips gebruiken. Ik ga er ook eens voor zitten binnenkort.

Is er iets aan zevenblad te doen trouwens? Ik zag dat het stuk dat ik met een plukbloemenmengsel wil inzaaien aardig overwoekerd is geraakt.
Vraag het Nova?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 24 mei 2023 @ 08:49:29 #257
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209260442
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 08:47 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Vraag het Nova?
Ik heb geen abo meer. Maar Gardeners World gaf me ook antwoorden. Alleen blaadjes afknippen en concurrerende begroeiing neerzetten. Dat kan ik.
Spoilers!
pi_209260825
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 08:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb geen abo meer. Maar Gardeners World gaf me ook antwoorden. Alleen blaadjes afknippen en concurrerende begroeiing neerzetten. Dat kan ik.
Blaadjes afknippen? Dat klinkt een stuk arbeidsintensiever dan de rats rats die ik doe met trekken eraan. Waarom knippen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 24 mei 2023 @ 09:59:00 #259
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209261111
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 09:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Blaadjes afknippen? Dat klinkt een stuk arbeidsintensiever dan de rats rats die ik doe met trekken eraan. Waarom knippen?
Bladeren er af trekken, knippen, scheuren, zoiets. Niet de wortels kapot maken want uit elk stuk wortel komt een nieuwe plant. Ik heb het nog niet geprobeerd, ik ontdekte pas gisteren dat het ook op een plek staat waar het niet zo goed uitkomt.
Spoilers!
pi_209261117
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 09:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Blaadjes afknippen? Dat klinkt een stuk arbeidsintensiever dan de rats rats die ik doe met trekken eraan. Waarom knippen?
Uitputten tot ie opgeeft.
pi_209261204
ChatGPT _O_ @Claudia_x :D
  Moderator woensdag 24 mei 2023 @ 10:31:26 #262
5428 crew  miss_sly
pi_209261362
Ik maakte net ook even een snel rondje voor ik naar kantoor ging.

Aliumbollen heb ik in het najaar geplant, de klaprozen zijn aangewaaid en de bieslookbloemen zijn nog van de AH-moestuintjes :D De sering is dit jaar echt mooi vol en prachtig spierwit O+

f8e6ec4245b2990ca4e40ec49e0942f8de3a8aae.jpg?1684916981

De dwergsering bloeit en geurt heerlijk. Op de voorgrond twee pollen lelies (of irissen?) die ik van de buurvrouw had gekregen omdat ze bij hen over waren. Ertussen heb ik in de vensterbank voorgezaaide leeuwenbekjes geplant.
681978378669a5199b7528e24ecce52fcb067c2f.jpg?1684916994

Lievevrouwenbedstro en boshyacint.
b2addf5e675aa7ee2e9c55c0f39b5d6b6c256fe3.jpg?1684917007

Mijn rode brem staat wel in bloei, maar hij is niet heel veel gegroeid. Hoop dat ie dat nog wel gaat doen. Ernaast heb ik lamsoor geplant.
a56f919f186833a33e675bdc550c405385101047.jpg?1684917023

De weigelia O+ Ik ben nog steeds blij met het kneusje dat ik uit het tuincentrum heb gered.
9c724add52d109982852068e0dc0d02d4e7a57a8.jpg?1684917034

Muurbloem is weer opgekomen, en de giftige, hoe-heet-ie-ook-alweer ook weer. Man wordt er een beetje zeunwachtig van dat ie op zo'n plek staat waar we telkens langslopen. Kan ik hem verplaatsen, na de bloei?
a04de37048b12487fa8b25414a2cf5e1d5f8b96e.jpg?1684917051

Klein plukje akelei.
b401f186abe261bc3e41be9b480fb1c609f3db55.jpg?1684917063

Schoenlappersplant, duizendblad en een enorme klaproos die bijn bloeit.
b822124586ca9a60202a14b8f694d0bb232b54c4.jpg?1684917075

De choiusya ternata bloeit en geurt ook rijkelijk.
8aa4970588067870118b25f960ed327c5e1e4854.jpg?1684917085

[ Bericht 9% gewijzigd door miss_sly op 24-05-2023 11:08:00 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209262059
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 09:59 schreef mootie het volgende:

[..]
Uitputten tot ie opgeeft.
Ja dat snap ik, maar daarvoor hoef je niet met een schaar aan de slag.

Is trouwens ook schier onmogelijk als iets verderop ook zevenblad staat dat niet wordt uitgeput. Die zooi zit elkaar ondergronds gewoon lekker aan te moedigen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209262100
Als je van paarsig houdt en iets zoekt om bijvoorbeeld zevenblad te verdringen, is phacelia misschien wel wat. Ik had vorig jaar een plukje, dit jaar is het bijna onkruid:
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209265454
quote:
7s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:31 schreef miss_sly het volgende:

Muurbloem is weer opgekomen, en de giftige, hoe-heet-ie-ook-alweer ook weer. Man wordt er een beetje zeunwachtig van dat ie op zo'n plek staat waar we telkens langslopen. Kan ik hem verplaatsen, na de bloei?
a04de37048b12487fa8b25414a2cf5e1d5f8b96e.jpg?1684917051
Bedoel je die vingerhoedskruid?
Die is wel giftig, maar alleen als je 'm op eet. Als jullie die verleiding kunnen weerstaan hoef je je geen zorgen te maken. Ok, ik zou de vingerhoedjes ook niet op m'n vingers zetten en daarna vingers aflikken. Maar ook die neiging moet beheersbaar zijn denk ik ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator woensdag 24 mei 2023 @ 17:15:13 #266
5428 crew  miss_sly
pi_209265823
quote:
7s.gif Op woensdag 24 mei 2023 16:35 schreef sigme het volgende:

[..]
Bedoel je die vingerhoedskruid?
Die is wel giftig, maar alleen als je 'm op eet. Als jullie die verleiding kunnen weerstaan hoef je je geen zorgen te maken. Ok, ik zou de vingerhoedjes ook niet op m'n vingers zetten en daarna vingers aflikken. Maar ook die neiging moet beheersbaar zijn denk ik ;)
haha, ja, dat moet wel lukken. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alleen al aanraken giftig en gevaarlijk was, en over dat paadje lopen we natuurlijk heel veel. Maar dat wat jij noemt, zullen we allemaal niet doen :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209266069
Ik geniet net als jullie van de natuur die ineens uitloopt O+ O+



pi_209268959
quote:
7s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik maakte net ook even een snel rondje voor ik naar kantoor ging.

Aliumbollen heb ik in het najaar geplant, de klaprozen zijn aangewaaid en de bieslookbloemen zijn nog van de AH-moestuintjes :D De sering is dit jaar echt mooi vol en prachtig spierwit O+

[ afbeelding ]

De dwergsering bloeit en geurt heerlijk. Op de voorgrond twee pollen lelies (of irissen?) die ik van de buurvrouw had gekregen omdat ze bij hen over waren. Ertussen heb ik in de vensterbank voorgezaaide leeuwenbekjes geplant.
[ afbeelding ]

Lievevrouwenbedstro en boshyacint.
[ afbeelding ]

Mijn rode brem staat wel in bloei, maar hij is niet heel veel gegroeid. Hoop dat ie dat nog wel gaat doen. Ernaast heb ik lamsoor geplant.
[ afbeelding ]

De weigelia O+ Ik ben nog steeds blij met het kneusje dat ik uit het tuincentrum heb gered.
[ afbeelding ]

Muurbloem is weer opgekomen, en de giftige, hoe-heet-ie-ook-alweer ook weer. Man wordt er een beetje zeunwachtig van dat ie op zo'n plek staat waar we telkens langslopen. Kan ik hem verplaatsen, na de bloei?
[ afbeelding ]

Klein plukje akelei.
[ afbeelding ]

Schoenlappersplant, duizendblad en een enorme klaproos die bijn bloeit.
[ afbeelding ]

De choiusya ternata bloeit en geurt ook rijkelijk.
[ afbeelding ]
Leuk om weer foto's van de tuin te zien! De muurbloem blijft geweldig. Als je die wilt behouden, kun je 'em nu stekken/afleggen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209269103
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 08:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb geen abo meer. Maar Gardeners World gaf me ook antwoorden. Alleen blaadjes afknippen en concurrerende begroeiing neerzetten. Dat kan ik.
Dat doe ik ook, in combinatie met een flinke laag houtsnippers. Dat werkt best goed. Schijnaardbei concurreert er aardig mee.

Dit is het lijstje geschikte concurrenten volgens ChatGPT (doorgevraagd naar 'bodembedekkers' en 'planten geschikt voor het Nederlandse klimaat'):

Kruiptijm (Thymus serpyllum)
Kruipende Jenny (Lysimachia nummularia)
Kruipend ereprijs (Veronica repens)
Dovenetel (Lamium maculatum)
Kruipend zenegroen (Ajuga reptans)
Berendruif (Arctostaphylos uva-ursi)
Mazus (Mazus reptans)

Maar je kunt ook vragen naar andere typen concurrerende planten. Of vragen een selectie te maken op basis van de omstandigheden of bepaalde voorkeuren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209269307
Goede 'gewone' tijm gaat ook best lekker


Al moet ik eerlijk zeggen dat daar het zevenblad ook voor we tijm er ging wonen relatief karig was.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209269329
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:15 schreef Vanyel het volgende:
Goede 'gewone' tijm gaat ook best lekker
[ afbeelding ]

Al moet ik eerlijk zeggen dat daar het zevenblad ook voor we tijm er ging wonen relatief karig was.
Dat ziet er fraai uit!

Hier groeit zevenblad op een schaduwrijke plek, dus phacelia en tijm zijn niet zo geschikt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209269932
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat ziet er fraai uit!

Hier groeit zevenblad op een schaduwrijke plek, dus phacelia en tijm zijn niet zo geschikt.
Varens? Ook puur onkruid.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209270269
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 08:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is er iets aan zevenblad te doen trouwens? Ik zag dat het stuk dat ik met een plukbloemenmengsel wil inzaaien aardig overwoekerd is geraakt.
Ik graaf al jaren alle zevenblad die ik tegenkom uit. Echt diep, alle wortels proberen mee te pakken. Het scheelt in ieder geval veel. Helemaal weg krijg ik het niet omdat er wortels onder een mooie hortensia doorlopen.
  donderdag 25 mei 2023 @ 00:30:07 #274
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209271675
@miss_sly wat is jullie schutting al snel vergrijsd! Hoe lang staat die nu?
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 25 mei 2023 @ 07:05:24 #275
5428 crew  miss_sly
pi_209272314
quote:
11s.gif Op donderdag 25 mei 2023 00:30 schreef Seven. het volgende:
@:miss_sly wat is jullie schutting al snel vergrijsd! Hoe lang staat die nu?
Drie jaar.
Hij heeft ook veel te lijden van het weer. Ik had gehoopt dat hij al mooi begroeid zou zijn met klimmers, maar die willen niet heel erg hard groeien, helaas.

Hij is overigens nog steeds niet helemaal af. Aan één kant moeten er nog twee planken tegenaan en de palen afgekort. Eventueel nog een afdeklat erop. Maar wij hebben het gereedschap niet, en met de buren, die dat wel hebben en die de andere kant ( hun kant) wel hebben afgewerkt, liggen de verhoudingen moeizaam.

We hebben inmiddels besproken dat we de voortuin nog goed moeten afzetten en gras van hun uitsteken. Wellicht als we dat doen, dat we ook kunnen bespreken om het laatste stukje schutting af te maken.

[ Bericht 29% gewijzigd door miss_sly op 25-05-2023 07:14:11 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 25 mei 2023 @ 07:18:39 #276
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209272364
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:53 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Varens? Ook puur onkruid.
:o :o :o
Resistance is futile.
  donderdag 25 mei 2023 @ 07:20:34 #277
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209272369
quote:
7s.gif Op donderdag 25 mei 2023 07:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Drie jaar.
Hij heeft ook veel te lijden van het weer. Ik had gehoopt dat hij al mooi begroeid zou zijn met klimmers, maar die willen niet heel erg hard groeien, helaas.

Hij is overigens nog steeds niet helemaal af. Aan één kant moeten er nog twee planken tegenaan en de palen afgekort. Eventueel nog een afdeklat erop. Maar wij hebben het gereedschap niet, en met de buren, die dat wel hebben en die de andere kant ( hun kant) wel hebben afgewerkt, liggen de verhoudingen moeizaam.

We hebben inmiddels besproken dat we de voortuin nog goed moeten afzetten en gras van hun uitsteken. Wellicht als we dat doen, dat we ook kunnen bespreken om het laatste stukje schutting af te maken.
Hopelijk gaan ze akkoord. Goeie verstandhouding met de buren is geen must maar wel prettig.
Resistance is futile.
pi_209274976
quote:
17s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat doe ik ook, in combinatie met een flinke laag houtsnippers. Dat werkt best goed. Schijnaardbei concurreert er aardig mee.

Dit is het lijstje geschikte concurrenten volgens ChatGPT (doorgevraagd naar 'bodembedekkers' en 'planten geschikt voor het Nederlandse klimaat'):

Kruiptijm (Thymus serpyllum)
Kruipende Jenny (Lysimachia nummularia)
Kruipend ereprijs (Veronica repens)
Dovenetel (Lamium maculatum)
Kruipend zenegroen (Ajuga reptans)
Berendruif (Arctostaphylos uva-ursi)
Mazus (Mazus reptans)

Maar je kunt ook vragen naar andere typen concurrerende planten. Of vragen een selectie te maken op basis van de omstandigheden of bepaalde voorkeuren.
Mazus was hier 1 grote slakken lokker en na 1 zomer helemaal opgevreten en weg ;(
pi_209276082
quote:
11s.gif Op donderdag 25 mei 2023 07:18 schreef Seven. het volgende:

[..]
:o :o :o
?

Niet dat het lelijk is. Het verspreidt alleen als de ziekte.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator donderdag 25 mei 2023 @ 13:57:14 #280
5428 crew  miss_sly
pi_209276163
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 07:20 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hopelijk gaan ze akkoord. Goeie verstandhouding met de buren is geen must maar wel prettig.
Het is erg jammer dat het er niet is, dus ik hoop dat we met de aankomende samenwerking en het contact daardoor misschien weer een beetje op goede voet komen staan. We hebben ook geen idee wat er aan de hand is, eigenlijk, dus dat maakt het ook nogal lastig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 25 mei 2023 @ 14:28:12 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209276511
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:49 schreef Vanyel het volgende:

[..]
?

Niet dat het lelijk is. Het verspreidt alleen als de ziekte.
Dat wel. Maar dat mag, want varens O+ .
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 25 mei 2023 @ 14:30:54 #282
5428 crew  miss_sly
pi_209276550
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:49 schreef Vanyel het volgende:

[..]
?

Niet dat het lelijk is. Het verspreidt alleen als de ziekte.
Dat was hier de bedoeling, maar het wil nog niet zo lukken, helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 25 mei 2023 @ 14:59:13 #283
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209276837
quote:
17s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat doe ik ook, in combinatie met een flinke laag houtsnippers. Dat werkt best goed. Schijnaardbei concurreert er aardig mee.

Dit is het lijstje geschikte concurrenten volgens ChatGPT (doorgevraagd naar 'bodembedekkers' en 'planten geschikt voor het Nederlandse klimaat'):

Kruiptijm (Thymus serpyllum)
Kruipende Jenny (Lysimachia nummularia)
Kruipend ereprijs (Veronica repens)
Dovenetel (Lamium maculatum)
Kruipend zenegroen (Ajuga reptans)
Berendruif (Arctostaphylos uva-ursi)
Mazus (Mazus reptans)

Maar je kunt ook vragen naar andere typen concurrerende planten. Of vragen een selectie te maken op basis van de omstandigheden of bepaalde voorkeuren.
Thanks, ik heb ze opgeschreven voor als ik dit najaar weer planten ga bestellen.
Spoilers!
pi_209278032
Mensen ik leerde laatst in SCUL dat deze 2 bloemen dezelfde kleurstof bevatten. Het verschil ontstaat door zuur vs basisch. Hoe tof is dat?


Klappies en korenbloemen dus.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209278043
Bonuspunten voor wie weet te vertellen wat dat witte bloempje vooraan is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vanyel op 25-05-2023 18:26:51 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 25 mei 2023 @ 17:33:41 #286
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_209278380
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 08:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
_O_

Ik kan ook nog wat tips gebruiken. Ik ga er ook eens voor zitten binnenkort.

Is er iets aan zevenblad te doen trouwens? Ik zag dat het stuk dat ik met een plukbloemenmengsel wil inzaaien aardig overwoekerd is geraakt.
Hier komt het zevenblad niet door het steenzaad en zonneroosje heen. Op de andere sporadische plekken waar het nog zit haal ik het consequent weg.
  donderdag 25 mei 2023 @ 17:37:49 #287
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209278443
quote:
17s.gif Op donderdag 25 mei 2023 17:33 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Hier komt het zevenblad niet door het steenzaad en zonneroosje heen. Op de andere sporadische plekken waar het nog zit haal ik het consequent weg.
Dank. Ik zet ze op de lijst.
Spoilers!
pi_209278608
quote:
17s.gif Op donderdag 25 mei 2023 17:33 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Hier komt het zevenblad niet door het steenzaad en zonneroosje heen. Op de andere sporadische plekken waar het nog zit haal ik het consequent weg.
Ook opgenoteerd. Dank voor noemen.
  donderdag 25 mei 2023 @ 18:04:26 #289
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209278775


Iemand enig idee wat dit voor vreemde witte bolletjes zijn in mijn Allium? Bij de rest van de Alliums heb ik dit niet.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209278985
quote:
7s.gif Op donderdag 25 mei 2023 18:04 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand enig idee wat dit voor vreemde witte bolletjes zijn in mijn Allium? Bij de rest van de Alliums heb ik dit niet.
Volgens mij zijn dat broedbolletjes
  donderdag 25 mei 2023 @ 18:44:49 #291
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209279433
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 18:17 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Volgens mij zijn dat broedbolletjes
Dat dacht ik zelf ook, maar broedbolletjes groeien toch aan de bol zelf, niet in de bloem?

Nevermind. Een snelle Google zegt inderdaad dat 't broedbolletjes zijn. Weer wat geleerd. :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209279478
quote:
7s.gif Op donderdag 25 mei 2023 18:44 schreef Twieki het volgende:

[..]
Dat dacht ik zelf ook, maar broedbolletjes groeien toch aan de bol zelf, niet in de bloem?
Ook, gebeurt bij knoflook ook
  donderdag 25 mei 2023 @ 18:49:38 #293
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209279507
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 18:48 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ook, gebeurt bij knoflook ook
Had al een edit gedaan. :P Dank!
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209284716


De papaver bloeit!
pi_209284736
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 08:25 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]

De papaver bloeit!
Jij krijgt ze beter op de foto dan ik, hier is het altijd meer een soort rooie blob.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209284967
quote:
7s.gif Op donderdag 25 mei 2023 07:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Drie jaar.
Hij heeft ook veel te lijden van het weer. Ik had gehoopt dat hij al mooi begroeid zou zijn met klimmers, maar die willen niet heel erg hard groeien, helaas.
De ombouw die ik van douglashout heb gemaakt, begint aan de onderkant ook al te vergrijzen. En die heeft er nog geen jaar opzitten.

Als je de schutting wat sneller vol wilt hebben, kun je eenjarige klimplanten zaaien. Lathyrus is leuk. Vorig jaar heb ik mina lobata (Spaanse vlag) gekocht. Die heb ik nu gezaaid
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209284983
Onze Douglas schuur is ook totaal grijs waar de zon op staat, de schaduwdelen doen na 4 of 5 jaar nog amper wat aan verkleuring.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209284996
quote:
17s.gif Op donderdag 25 mei 2023 17:33 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Hier komt het zevenblad niet door het steenzaad en zonneroosje heen. Op de andere sporadische plekken waar het nog zit haal ik het consequent weg.
Staan die bij jou in de zon?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209285006
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 08:53 schreef Vanyel het volgende:
Onze Douglas schuur is ook totaal grijs waar de zon op staat, de schaduwdelen doen na 4 of 5 jaar nog amper wat aan verkleuring.
Hier staat-ie ook in de schaduw maar is het vocht dat voor vergrijzing zorgt, vermoed ik.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209285019
quote:
7s.gif Op donderdag 25 mei 2023 18:04 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand enig idee wat dit voor vreemde witte bolletjes zijn in mijn Allium? Bij de rest van de Alliums heb ik dit niet.
Wat een toffe foto. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209285024
Zal ik 'em weer eens volmaken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')