abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209148533
Vanochtend was even een rondje paardebloemen en muursla wieden nodig... die staan met het zonnige weer in een paar dagen kniehoog! Ik laat er altijd wel een paar staan voor de slakken, dan zijn we allemaal blij.

Verder bloeit en zoemt er nu ineens enorm veel O+

Nog geen klaproos gespot hier, maar wel de belofte van een pioen! De eerste keer dat deze bloeit, hij staat er al 3 jaar...

Onderin de schaduwborder bloeit nog de helleborus.

Met daarnaast dovenetel en elfenbloem (die dit jaar nauwelijks gebloeid heeft omdat er allemaal bouwmaterialen op lagen :') maar gelukkig lijkt hij wel weer helemaal hersteld)

Doorkijkje naar het 'tuiny forest' bosje met ook varen en pruikenboom.

Varens in deze tijd van het jaar doen me altijd denken aan Maarten van Roozendaal. De varen rolt haar blaren als een leguanentong. Alweer 10 jaar dood... maar degenen die dit lezen zijn goddank dus nog een keer een jonge lente waard.

Nog veel meer foto's in de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door yinu op 14-05-2023 15:37:47 ]
pi_209148571
Oh ja, @AnneX, wat een leuke foto's van de oude tuinen. Dat maakt een beetje weemoedig, maar ik vind het ook heel verbindend. Het willen vastleggen van de alledaagse schoonheid om ons heen is van alle tijden O+
pi_209150773
In de Maai niet Mei Maand ligt de buurpoes (ook) graag in het lange gras.
En akeleizaad bloeit waar het valt, tegen de achtergevel.

pi_209151007
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 16:32 schreef AnneX het volgende:
In de Maai niet Mei Maand ligt de buurpoes (ook) graag in het lange gras.
En akeleizaad bloeit waar het valt, tegen de achtergevel.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Die Akelei heb ik ook.
Werkelijk overal *O*
  maandag 15 mei 2023 @ 10:12:36 #125
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_209157975
Goedemorgen!
Binne kort een uitgebreide (cross)post over de tuin , maar eerst even een korte vraag.

Deze plant woekert in mijn tuin.

Volgens plant-net is het de schoenlappersplant..

Nu is mijn vraag.. is het inderdaad de schpenlappers plant, en wat heb ik aan deze plant? (En hoe krijg ik hem effectief weg, want hij zit op teveel plekken)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_209162349
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 10:12 schreef Barreltje het volgende:
Goedemorgen!
Binne kort een uitgebreide (cross)post over de tuin , maar eerst even een korte vraag.

Deze plant woekert in mijn tuin.
[ afbeelding ]
Volgens plant-net is het de schoenlappersplant..

Nu is mijn vraag.. is het inderdaad de schpenlappers plant, en wat heb ik aan deze plant? (En hoe krijg ik hem effectief weg, want hij zit op teveel plekken)
Het lijkt er wel sterk op. Even wachten tot ‘ie bloeit? Als het schoenlappersplant is bloeit hij met roze kaarsen. In Nederland meestal al in mei, misschien bij jou ietsje later, maar als het goed is wel over korte tijd.

Wat ik erover lees verspreidt deze plant zich niet snel. Niet echt een woekeraar die moeilijk te verwijderen is. Maar het is wel een wintergroene bodembedekker dus houdt hij onkruid goed tegen. Wat ik zou doen is hem lekker laten staan tot het moment dat je op die plaatsen iets anders wilt planten. Want als je nu grote stukken kaal gaat maken heb je grote kans dat er allerlei dingen gaan groeien die je (ook) niet wilt en die moeilijker weg te halen zijn. Je kunt er even eentje weghalen om te zien hoe dat gaat maar ze groeien niet met wortelstokken of hele diepe penwortels ofzo.

Ik ben zelf wel blij met bodembedekkers die er een beetje gezellig uitzien en makkelijk te verwijderen zijn. Zoals @Claudia_x laatst al postte doen bijvoorbeeld schijnaardbeitjes het heel goed. Die woekeren wel maar ze groeien ongeveer overal en als ze ergens groeien waar je ze niet wilt trek je zķ een heel ‘tapijtje’ weg. Bij mij bijvoorbeeld ook Klein Robertskruid, dat groeit hier vanzelf en overvloedig en het bloeit gezellig roze. Als het ergens groeit waar ik het niet wil hebben heb ik er met minimale moeite een vierkante meter uitgetrokken. Andere soorten geranium/ooievaarsbek of bijvoorbeeld dovenetel idem dito.

[ Bericht 21% gewijzigd door yinu op 15-05-2023 14:54:57 ]
pi_209163079
Hier ook de eerste klapper gespot! *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209163110
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 12:55 schreef yinu het volgende:
Vanochtend was even een rondje paardebloemen en muursla wieden nodig... die staan met het zonnige weer in een paar dagen kniehoog! Ik laat er altijd wel een paar staan voor de slakken, dan zijn we allemaal blij.

Verder bloeit en zoemt er nu ineens enorm veel O+

Nog geen klaproos gespot hier, maar wel de belofte van een pioen! De eerste keer dat deze bloeit, hij staat er al 3 jaar...

[ afbeelding ]

Onderin de schaduwborder bloeit nog de helleborus.

[ afbeelding ]

Met daarnaast dovenetel en elfenbloem (die dit jaar nauwelijks gebloeid heeft omdat er allemaal bouwmaterialen op lagen :') maar gelukkig lijkt hij wel weer helemaal hersteld)

[ afbeelding ]

Doorkijkje naar het 'tuiny forest' bosje met ook varen en pruikenboom.

[ afbeelding ]

Varens in deze tijd van het jaar doen me altijd denken aan Maarten van Roozendaal. De varen rolt haar blaren als een leguanentong. Alweer 10 jaar dood... maar degenen die dit lezen zijn goddank dus nog een keer een jonge lente waard.

Nog veel meer foto's in de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een fijne foto's. O+ Je clematis is indrukwekkend.

Ik geloof dat onze agapanthussen gelijk opgaan.
pi_209163278
Schoenlappersplant is een van de weinige planten die niet op mijn verlanglijstje staat. Ik vind het blad gewoon niet zo mooi. Maar planten met zo'n bladvorm contrasteren vaak wel mooi met andere planten. Daarom zijn hosta's zo geliefd (al heb ik hosta's ook niet meer op mijn verlanglijst staan).

Ik heb groot hoefblad en da's om eerlijk te zijn wel een beetje een vloek, want de plant woekert enorm met behulp van wortelstokken. Maar hé, niets is zo erg als :r paardenstaart :r.
pi_209163777
De klapper:

Deze geum bloeit nu ook:

En de Bulgaarse ui kleedt zich langzaam uit:

Het viel me dit jaar op dat deze lieflijke toorts zich ontkrult als een varen:

De diepe kleur van spoorbloem:

Tot slot een vraag: weet iemand wat dit voor plant is? De rare vorm komt doordat ik 'em heb verplaatst en de takken gingen hangen. (Dat verplaatsen zou een stomme zet zijn als het onkruid blijkt te zijn. :+)
pi_209163807
Oh, en dochter heeft dit voor me gemaakt:
pi_209164569
Ha, ik weet ook eens wat: @Claudia_x op de laatste foto is volgens mij…
Tada rozemarijn 😎
Ooit komen er lila bloemetjes aan. Zoals bij buurvrouw. Foto volgt.
De mijne had ook wel twee bloemetjes.
Buurvrouw:

En deze rozemarijnhaag stond op Sicilië O+

[ Bericht 28% gewijzigd door AnneX op 15-05-2023 17:55:05 ]
pi_209164857

De varens ontrollen.

Korenbloem (vast)

De kleine gele rododendron, net boven de ooievaarsbek uitstekend

Ik had zaad van de 'beemdgeranium' op m'n verlanglijst staan maar liep tegen plantjes 'GERANIUM HIMALAYENSE' en vond die ook wel vergelijkbaar mooi dus kocht die.
SPOILER

Had ik al eens gezegd dat ik kweepeer zo mooi vind bloeien?

Elke dag mooier

Elke dag angstaanjagender
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209165309
Die horrortulp zou z’n eigen instagramaccount moeten krijgen
pi_209167004
@sigme zijn het telefoonfoto’s of met een camera? Mooi in beeld gebracht.
De foto’s en de bloemen. _O_
pi_209168028
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2023 17:46 schreef AnneX het volgende:
Ha, ik weet ook eens wat: @:Claudia_x op de laatste foto is volgens mij…
Tada rozemarijn 😎
Ooit komen er lila bloemetjes aan. Zoals bij buurvrouw. Foto volgt.
De mijne had ook wel twee bloemetjes.
Buurvrouw: [ link | afbeelding ]

En deze rozemarijnhaag stond op Sicilië O+
[ link | afbeelding ]

Helaas, het is geen rozemarijn. Daar heb ik er meerdere van en die zijn heel anders. Al kan ik me voorstellen dat dat op de foto moeilijk te zien is. De determinatie-app kan er ook niet zoveel mee.
  Spellchecker maandag 15 mei 2023 @ 21:45:19 #137
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209168042
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 21:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Helaas, het is geen rozemarijn. Daar heb ik er meerdere van en die zijn heel anders. Al kan ik me voorstellen dat dat op de foto moeilijk te zien is. De determinatie-app kan er ook niet zoveel mee.
Lavendel?
pi_209168050
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 21:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Shut. -O-
Ander soort misschien?
pi_209168109
Misschien is het toch linaria purpurea, zoals PlantNet aangeeft. Ik wacht de bloei af.
pi_209170062
quote:
7s.gif Op maandag 15 mei 2023 18:09 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
De varens ontrollen.

[ afbeelding ]
Korenbloem (vast)

[ afbeelding ]
De kleine gele rododendron, net boven de ooievaarsbek uitstekend

[ afbeelding ]
Ik had zaad van de 'beemdgeranium' op m'n verlanglijst staan maar liep tegen plantjes 'GERANIUM HIMALAYENSE' en vond die ook wel vergelijkbaar mooi dus kocht die.
SPOILER
[ afbeelding ]
Had ik al eens gezegd dat ik kweepeer zo mooi vind bloeien?

[ afbeelding ]
Elke dag mooier

[ afbeelding ]
Elke dag angstaanjagender
Prachtig die ontrollende varens! En het blijft ook fascinerend om te zien hoe groot het verschil is in bloei tussen zuid en noord Nederland. Mijn kweepeer bloeide weken geleden (en ook zo prachtig).
pi_209170608
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 08:22 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Prachtig die ontrollende varens! En het blijft ook fascinerend om te zien hoe groot het verschil is in bloei tussen zuid en noord Nederland. Mijn kweepeer bloeide weken geleden (en ook zo prachtig).
:Y
Ik zit midden, aan mijn varens is al amper meer een krul te zien.

Jazeker dat is zevenblad
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209196190
*O* Yeahhh *O*
De knoppen in de zielige Rodon zijn dieppaarsche blommen O+
pi_209197837
Iemand klaprozen? Ik denk dat ik nog minstens 100 knoppen zie :D O+

pi_209197874
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 14:18 schreef Blues het volgende:
*O* Yeahhh *O*
De knoppen in de zielige Rodon zijn dieppaarsche blommen O+ [ afbeelding ][ afbeelding ]
*O*
pi_209197887
Nog een rondje tuin, gewoon omdat ik er zo bij van word. Vrijwel alles wat we in de herfst geplant hebben slaat super aan...

Sfeerbeeld
pi_209197890
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 17:21 schreef Jagärtrut het volgende:
Iemand klaprozen? Ik denk dat ik nog minstens 100 knoppen zie :D O+

[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Het aantal neemt hier wel af ten opzichte van voorgaande jaren, nu de borders gevulder raken met vaste planten. Klaproos is een echte pioniersplant. Maar ik heb ontdekt dat het rood van geum Mrs. Bradshaw een mooi substituut is.
pi_209197897
Het meidoornboompje in de achtertuin staat in bloei en nu ik 1000 stinkende gouweplanten heb verwijderd uit de voorpostzegel, zie ik allerlei planten ontspruiten. Veel handen zaad gestrooid, zo benieuwd *O*

Meidoornrank

Ene kant voorpostzegel waar je de watermeterplank ziet, die mot opnieuw een verflaag. }:|

Andere kant.

pi_209197905
Kun je de planten die je hebt gezaaid al in een vroeg stadium herkennen, @Blues?
pi_209197927
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 17:30 schreef Claudia_x het volgende:
Kun je de planten die je hebt gezaaid al in een vroeg stadium herkennen, @:blues?
Met behulp van plantnet wel denk ik.
Sommigen stonden er vorig jaar ook. En nu al vermeerderd, judaspenning bijv.
Ik heb ook veel zaad opgevangen vorig zomer en weer uitgezaaid in t voorjaar.
Ook wat zaad van onderweg op m'n wandelingen, zonnebloemen etc :D
Akelei bijv ik strooi daar overal handjes vol van, staan ook overal in de achtertuin O+
En 2 nieuwe zakjes bijenmengsels gestrooid.

De korenbloemen komen ook al goed op.
Gezaaid in de bak bij de voordeur.
pi_209197955
Fijn dat alles goed aanslaat @Jagärtrut :Y Gaat er al aardig mooi aangekleed uitzien.
En ik ben jaloers op de rode meidoorn van @Blues Mijn vader had er vroeger eentje, maar die kwijnde meer dan dat 'ie bloeide.

Ik vind dit hier een leuk hoekje geworden:

Aan de rand van het erf aan de voet van een dikke eik, op een plek waar niks gedaan wordt aan het groen. Helemaal spontaan gevormd dus. Look-zonder-look, robertskruid, stinkende gouwe, hondsdraf, ossetong
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')