abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208978459
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Bolster, biologische zaden
De Heliant, wilde planten
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Herfstplaatjes O+

Herfstbloeiers

Nieuwe aanplant *O*

En een prachtige fontein O+

[/url]
pi_208980554
Ons huis is al een tijdje verborgen achter een roze wolk. O+

Vandaag hebben we in een heempark in de buurt gewandeld. Het was leuk om te constateren dat ik veel planten in m'n eigen tijd heb. Zo ook deze:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 3 mei 2023 @ 12:34:23 #3
382129 crew  Donna
pi_208987953
Eindelijk mijn tuintje leeg gemaakt. Nu 2 hortensia's erin en 2 rhodondendrons. Ga denk ik nog een rhodo halen morgen, want er is nog wel een plekje leeg.
  Spellchecker woensdag 3 mei 2023 @ 13:05:19 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208988260
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 17:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ons huis is al een tijdje verborgen achter een roze wolk. O+

[ afbeelding ]

Vandaag hebben we in een heempark in de buurt gewandeld. Het was leuk om te constateren dat ik veel planten in m'n eigen tijd heb. Zo ook deze:

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wou zeggen; die wil je niet in je eigen tuin ..... :X
pi_208988556
Vraagje: iemand hier O-) @Claudia misschien heeft repen cortenstaal als borderrand gebruikt.
Je hebt het vast allemaal doorgegoogled qua prijs etc. Zou je de link van de leverancier willen delen.
Na 12 jaar moeten houten bakken in een publieke tuin worden vervangen.
En men overweegt nu ander materiaal.
pi_208989489
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 13:39 schreef AnneX het volgende:
Vraagje: iemand hier O-) @:Claudia misschien heeft repen cortenstaal als borderrand gebruikt.
Je hebt het vast allemaal doorgegoogled qua prijs etc. Zou je de link van de leverancier willen delen.
Ik heb zojuist ook cortenstaal randen gezet. Van Hornbach. Zeer betaalbaar.
https://www.hornbach.nl/s(...)s&isInitialRequest=0
Is er ook in iets hogere variant (iets duurder)en ook in een nietroestende variant (iets goedkoper).

Lekker dun en daardoor makkelijk te verwerken. 5 jaar anti-doorroestgarantie maar het gaat vast geen eeuwigheid mee.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208989773
quote:
2s.gif Op woensdag 3 mei 2023 14:44 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb zojuist ook cortenstaal randen gezet. Van Hornbach. Zeer betaalbaar.
https://www.hornbach.nl/s(...)s&isInitialRequest=0
Is er ook in iets hogere variant (iets duurder)en ook in een nietroestende variant (iets goedkoper).

Lekker dun en daardoor makkelijk te verwerken. 5 jaar anti-doorroestgarantie maar het gaat vast geen eeuwigheid mee.
Aaah. Dank. Ik geef het door. B-)
pi_208995373
quote:
Vraagje: iemand hier O-) @:Claudia misschien heeft repen cortenstaal als borderrand gebruikt.
Ik heb deze van de Wovar. Ze zijn iets duurder dan de randen die @sigme noemt. Ik heb ze gekozen omdat ze dikker zijn en het systeem me prettig leek. De maximale hoogte is 40 cm (deze variant heb ik gebruikt). Op plekken waar de randen een flink stuk boven de grond uitstaken, heb ik wat piketpalen van cortenstaal gebruikt die ik ergens anders heb gekocht.

In de reacties zie ik dat die van de Hornbach niet in roestkleur worden geleverd. Bij die van de Wovar was dat wel het geval.

Gadero heeft ze trouwens ook, net als dit duurdere systeem dat tot 56cm hoogte gaat en iets dikker is (2 mm)..

[ Bericht 7% gewijzigd door Claudia_x op 03-05-2023 21:55:15 ]
  woensdag 3 mei 2023 @ 21:56:53 #9
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_208995577
quote:
Wij hebben geen cortenstaal vanwege de hoge kosten maar dit.

Spoilers!
pi_208995612
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 21:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wij hebben geen cortenstaal vanwege de hoge kosten maar dit.

[ afbeelding ]
Is dat geschikt voor bakken?
  woensdag 3 mei 2023 @ 22:01:29 #11
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_208995675
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 21:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is dat geschikt voor bakken?
Ik las eerst wel borderrand en daarna niet 'houten bakken' O-)

Het ligt aan de bak. Maar dat geldt ook voor jullie strips van cortenstaal.
Spoilers!
pi_208995939
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 22:01 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik las eerst wel borderrand en daarna niet 'houten bakken' O-)

Het ligt aan de bak. Maar dat geldt ook voor jullie strips van cortenstaal.
Ik weet niet hoe sterk die kunststof randen zijn en tot welke hoogte ze gaan, maar de cortenstaal randen zijn erg stevig. Wij konden ze met veel moeite in een hoek van 90 graden krijgen. Maar als je ze niet diep genoeg in de grond doet, kunnen ze wel gaan wijken. Misschien is dat bij bakken minder een probleem dan bij borderranden omdat je eindigt waar je begint. Hoe dan ook: piketpalen zijn daar een goede oplossing voor. Maar dan nog moet je er rekening mee houden dat de randen in ieder geval 8 cm de grond in gaan en er maximaal 32 cm bovengronds blijft.

Er zijn trouwens ook (rigide) bakken van cortenstaal, maar die zijn veel duurder.
  woensdag 3 mei 2023 @ 22:28:34 #13
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_208996106
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 22:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe sterk die kunststof randen zijn en tot welke hoogte ze gaan, maar de cortenstaal randen zijn erg stevig. Wij konden ze met veel moeite in een hoek van 90 graden krijgen. Maar als je ze niet diep genoeg in de grond doet, kunnen ze wel gaan wijken. Misschien is dat bij bakken minder een probleem dan bij borderranden omdat je eindigt waar je begint. Hoe dan ook: piketpalen zijn daar een goede oplossing voor. Maar dan nog moet je er rekening mee houden dat de randen in ieder geval 8 cm de grond in gaan en er maximaal 32 cm bovengronds blijft.

Er zijn trouwens ook (rigide) bakken van cortenstaal, maar die zijn veel duurder.
Dit materiaal is echt niet in 90 graden te buigen. Het werkt ook met piketpalen. Max hoogte is 25cm waar dus ook nog wat van ondergronds moet blijven.

Wij gebruiken het echt als borderranden. Daar hebben we heel wat meters van nodig dus dit was voor ons de beste oplossing :)
Spoilers!
pi_208996167
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 22:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dit materiaal is echt niet in 90 graden te buigen. Het werkt ook met piketpalen. Max hoogte is 25cm waar dus ook nog wat van ondergronds moet blijven.

Wij gebruiken het echt als borderranden. Daar hebben we heel wat meters van nodig dus dit was voor ons de beste oplossing :)
Filmpje gevonden:

pi_208997642
Oh…nog meer reacties, waarvoor dank.
SPOILER
pi_208998036
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 02:55 schreef AnneX het volgende:
SPOILER
Wat leuk! Dan heb ik op mijn beurt een vraagje: hoe wordt het loopgedeelte onkruidvrij gehouden?
pi_208998075
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat leuk! Dan heb ik op mijn beurt een vraagje: hoe wordt het loopgedeelte onkruidvrij gehouden?
Schoffelen😂 door een groepje vrijwilligers.
pi_208998111
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:17 schreef AnneX het volgende:

[..]
Schoffelen😂 door een groepje vrijwilligers.
En dan het groen oprapen, neem ik aan? Hoe vaak gebeurt dat?

Ik merk hier dat de halfverharding niet bepaald onkruidvrij blijft. Ik ga er nu om de paar weken even met een hark doorheen en pluk de stukjes groen eruit.
pi_208998138
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En dan het groen oprapen, neem ik aan? Hoe vaak gebeurt dat?

Ik merk hier dat de halfverharding niet bepaald onkruidvrij blijft. Ik ga er nu om de paar weken even met een hark doorheen en pluk de stukjes groen eruit.
Eén keer in de week.
Kom je helpen?
pi_208998156
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:27 schreef AnneX het volgende:

[..]
Eén keer in de week.
Kom je helpen?
Elke week? :'(

Als ik m'n handen niet vol zou hebben aan m'n eigen tuin zou ik het doen, maar ik heb zojuist begrepen dat ik niet alleen wekelijks moet maaien maar ook m'n paden bij moet werken. }:|
pi_208998217
Ja, dat is de reden dat weinig mensen in het dorp meewerken. Die hebben zelf grote tuinen om te onderhouden. 8)7
Een nieuwe doelgroep zou kunnen zijn: de jongere oudere, die in een app gaan wonen zonder tuin. B-) Buiten bezig, sociaal, koffie en stroopwafels gratizzz.
Bij een presentatie in februari over de tuin voor een dergl.groep 60+ waren er wel al reacties. Eens afwachten.
pi_208998296
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:37 schreef AnneX het volgende:
Ja, dat is de reden dat weinig mensen in het dorp meewerken. Die hebben zelf grote tuinen om te onderhouden. 8)7
Een nieuwe doelgroep zou kunnen zijn: de jongere oudere, die in een app gaan wonen zonder tuin. B-) Buiten bezig, sociaal, koffie en stroopwafels gratizzz.
Bij een presentatie in februari over de tuin voor een dergl.groep 60+ waren er wel al reacties. Eens afwachten.
Goed idee! Zestigminners moeten tegenwoordig allemaal voltijd werken van onze overheid, dus die zullen weinig tijd overhouden.

Voor mij is het nog een zoektocht naar hoe ik m'n tuin iets onderhoudsvriendelijker kan krijgen. Als je planten klein krijgt of koopt, moet je best veel tijd besteden aan het plukken van onkruid tot de gewenste planten groot genoeg zijn om de overhand te hebben. Na een paar jaar merk ik dat sommige borders geslaagd zijn terwijl andere rampzalig blijven.

Zo lukt het me maar niet om paardenstaart eronder te krijgen aan een stuk vijveroever, het gebruik van lavameel ten spijt. Strategie is daar om dit jaar veel woekerende, laagblijvende planten te introduceren (kruipend zenegroen, brunel) en te hopen dat ze net als elders in de tuin een tapijt gaan vormen.

Een ander stuk border heb ik gereserveerd voor zaai-experimenten. Dat ga ik nu opgeven, want het onkruid groeit er veel harder (paardenstaart, haagwinde, zuring, riet, zegge). Ik ga er gras van maken en speciekuipen zetten voor zaai-experimenten.

Onkruiden die ik het meest haat:
1. Paardenstaart.
2. Riet.
3. Heb ik niet, want de rest verbleek bij 1 en 2.

Mijn favoriete onkruid is O+ hondsdraf O+.
pi_208998553
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 02:55 schreef AnneX het volgende:
SPOILER
Oh wat is dat tof geworden daar O+
pi_208998582
Er zijn heel wat planten onderweg hierheen, deze week kwamen er al wat klimplanten binnen dus we gaan zo maar eens een poging doen om die in de grond te krijgen, je komt er alleen bijna niet in, de grond is keihard.
pi_209000990
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:50 schreef Claudia_x het volgende:

1. Paardenstaart.
2. Riet.

Kan ik hieruit opmaken dat je geen Japanse duizendknoop of zevenblad hebt? Als paardenstaart=heermoes staat die iig bij mij echt 20 plaatsen onder die andere twee.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209001292
quote:
Ik weet niet hoe je zit qua kosten, maar je kan ook hout overwegen en behandelen met lijnzaadolie. Dan gaat het langer mee en is mogelijk budgetvriendelijker dan wat anders.
pi_209001964
Wormen voor bodemverbetering besteld, lavameel ook. Klimplanten geplant, rondom alle nieuwe aanplant een paar zakken tuincompost verspreid, lekker tuindagje vandaag met dit heerlijke weer.
pi_209002219
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 09:17 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Oh wat is dat tof geworden daar O+E
Logische vraag: je kent de plek?
Alle tips zijndoorgegeven. Waarvoor dank.

In de postzegel achter ben ik maar eens aan de gang gegaan. Onkruid tussen terrastegels, in het grind. Allerlei bijvriendelijk spul gezaaid in potten.
Nog een wilde bijenkastje opgehangen. Het granieten tafelblad geschrobd en in de olijfolie gezet. Diverse tuinornamenten gepoetst. 8)7 en ook weggegooid B-)
De stoeltjes zijn vijf jaar meegegaan. Zien er verweerd uit qua kleur en licht roest.
Hadden we maar gelijk die luxembourg Fermob stoelen gekocht. Sufferds.
Goedkoop is duurkoop.
SPOILER
pi_209002406
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:54 schreef AnneX het volgende:

[..]

In de postzegel achter ben ik maar eens aan de gang gegaan. Onkruid tussen terrastegels, in het grind. Allerlei bijvriendelijk spul gezaaid in potten.
Nog een wilde bijenkastje opgehangen. Het granieten tafelblad geschrobd en in de olijfolie gezet. Diverse tuinornamenten gepoetst. 8)7 en ook weggegooid B-)
De stoeltjes zijn vijf jaar meegegaan. Zien er verweerd uit qua kleur en licht roest.
Hadden we maar gelijk die luxembourg Fermob stoelen gekocht. Sufferds.
Goedkoop is duurkoop.
SPOILER
Ik heb ooit nog me ingeschreven voor de nieuwbouw sociale huur bij de Wiese. Maakte helaas geen schijn van kans en ben uiteindelijk in Woerden beland
  donderdag 4 mei 2023 @ 19:18:34 #30
63722 z80
I fink you freaky
pi_209004373
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Goed idee! Zestigminners moeten tegenwoordig allemaal voltijd werken van onze overheid, dus die zullen weinig tijd overhouden.

Voor mij is het nog een zoektocht naar hoe ik m'n tuin iets onderhoudsvriendelijker kan krijgen. Als je planten klein krijgt of koopt, moet je best veel tijd besteden aan het plukken van onkruid tot de gewenste planten groot genoeg zijn om de overhand te hebben. Na een paar jaar merk ik dat sommige borders geslaagd zijn terwijl andere rampzalig blijven.

Zo lukt het me maar niet om paardenstaart eronder te krijgen aan een stuk vijveroever, het gebruik van lavameel ten spijt. Strategie is daar om dit jaar veel woekerende, laagblijvende planten te introduceren (kruipend zenegroen, brunel) en te hopen dat ze net als elders in de tuin een tapijt gaan vormen.

Een ander stuk border heb ik gereserveerd voor zaai-experimenten. Dat ga ik nu opgeven, want het onkruid groeit er veel harder (paardenstaart, haagwinde, zuring, riet, zegge). Ik ga er gras van maken en speciekuipen zetten voor zaai-experimenten.

1. Paardenstaart.
2. Riet.

De paardenstaart hier doodvermoord met gif. In een plantenspuit. En dan op een droge dag in de avond de takjes benevelen. Na een week werd deze dan zwart en nog een week later na een regenbui weg.
Deze behandeling heeft 4 jaar geduurd voordat alles weg was/is. Dit jaar nog geen paardenstaart gezien.
Dit is ook het enige onkruid waar ik gif tegen gebruik. Of beter gezegd een een supergroeimiddel speciaal voor dit soort plant. Zeg maar het broertje van roundup.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_209007142
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 13:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Kan ik hieruit opmaken dat je geen Japanse duizendknoop of zevenblad hebt? Als paardenstaart=heermoes staat die iig bij mij echt 20 plaatsen onder die andere twee.
Geen Japanse duizendknoop, wel zevenblad. Zevenblad vind ik niet zo'n probleem.
pi_209007238
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:54 schreef AnneX het volgende:

[..]

Lekker bezig! ^O^ Ik ben deze dagen ook erg druk in de tuin - met achterstallig onderhoud, wat planten verplaatsen en hier en daar een nieuw idee.

quote:
SPOILER
SPOILER
pi_209007656
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 19:18 schreef z80 het volgende:

[..]
De paardenstaart hier doodvermoord met gif. In een plantenspuit. En dan op een droge dag in de avond de takjes benevelen. Na een week werd deze dan zwart en nog een week later na een regenbui weg.
Deze behandeling heeft 4 jaar geduurd voordat alles weg was/is. Dit jaar nog geen paardenstaart gezien.
Dit is ook het enige onkruid waar ik gif tegen gebruik. Of beter gezegd een een supergroeimiddel speciaal voor dit soort plant. Zeg maar het broertje van roundup.
Ik ben geen fan van gif gebruiken.

Als het echt nodig is, leg ik wel een tijd plastic over een stuk grond om opnieuw te beginnen. Dat heb ik in de kas gedaan en samen met het gebruik van houtsnippers heeft het uitstekend gewerkt om hier een onderhoudsvriendelijk deel van de tuin van te maken:

Wat een ramp was dat. :X
pi_209014438
Interessant artikel over wilde bijen https://downtoearthmagazi(...)TyMj3GnEX6Jhz6OQvY00
pi_209023804
Oh ik word zo gelukkig van onze tuin. Ik wil amper op vakantie want ik wil niks missen. Er zitten nu knoppen in de ranonkels, na flink zoeken heb ik dat ook in de papaver gespot. De salvias beginnen ook bloemen te maken.

Gisterenavond liep ik in de schemering nog even naar de composthoop, en de gevallen bloemblaadjes van de kweepeer reflecteerden het licht dat er nog was als felle lichtpuntjes op de grond. Het leek de droomvlucht wel O+.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 06-05-2023 08:04:26 ]
pi_209023818
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 07:11 schreef Tuindier het volgende:
Oh ik word zo gelukkig van onze tuin. Ik wil amper op vakantie want ik wil niks missen. Er zitten nu lnoten in de ranonkels, na flink zoeken heb ik dat ook in de papaver gespot. De salvias beginnen ook bloemen te maken.

Gisterenavond liep ik in de schemering nog even naar de composthoop, en de gevallen bloemblaadjes van de kweepeer reflecteerden het licht dat er nog was als felle lichtpuntjes op de grond. Het leek de droomvlucht wel O+.
O+

Ik heb dat nog steeds, maar helaas wil mijn gezin wel op vakantie. ;(
pi_209023881
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Interessant artikel over wilde bijen https://downtoearthmagazi(...)TyMj3GnEX6Jhz6OQvY00
Heel interessant, tnx.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209024737
quote:
Mensen :'(

Hier is de halve tuin ondertussen gekoloniseerd door diverse soorten luizen. Ik laat ze maar grotendeels zitten want er komen ook de hele tijd een groep mezen en mussen van snoepen. De praktijk leert dat dit alleen in mei/juni zo erg is, daarna gaat het vanzelf weg. Als ik toevallig al ergens sta met de tuinslang en een plant ziet er heel sneu uit, kan ik me soms niet beheersen en spuit ik er een paar weg. De andere helft van de tuin staat vol met paardebloemen en muursla. Die laat ik op sommige plekken ook staan maar als ze de andere planten te veel gaan overheersen haal ik ze toch weg.

Verder doet dit koude, natte voorjaar de planten wel heel erg goed! Leuk om te zien dat in jaar 3 na aanplant er een beetje volume ontstaat.
pi_209031251
Mijn boslaantje begint eindelijk wat te worden.

Vier jaar geleden:

Drie jaar geleden:

Vandaag:

De border links groeit lekker vol:

Leuk om te zien wat de recent geïntroduceerde planten doen en wat er zoal aan komt waaien. Vorig jaar heb ik er een plukje lievevrouwebedstro geplant en dat woekert erop los:

M'n buurvrouw zei dat veldsla leuk is in de tuin: decoratief en lekker. Die groeit er ook doorheen en komt elk jaar op een andere plek op:

Als je goed kijkt, zie je lathyrus (aangewaaid):

Heel gelukkig ben ik met de combinatie kaukasisch vergeet-me-nietje en varen. Het blauw van de bloemen combineert bovendien mooi met de rode bloei van de struik erachter.

In de andere border wint vogelmelk steeds meer terrein:

Elfenbloem is gaan bloeien. :o

En dit is een nieuwe aanwinst, twaalfgodenkruid:

Tot slot de rampzalige border waar ik het eerder over had en waar ik kruiden in speciekuipen heb gezet:

pi_209031701
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 10:17 schreef yinu het volgende:

[..]
Mensen :'(

Hier is de halve tuin ondertussen gekoloniseerd door diverse soorten luizen. Ik laat ze maar grotendeels zitten want er komen ook de hele tijd een groep mezen en mussen van snoepen. De praktijk leert dat dit alleen in mei/juni zo erg is, daarna gaat het vanzelf weg. Als ik toevallig al ergens sta met de tuinslang en een plant ziet er heel sneu uit, kan ik me soms niet beheersen en spuit ik er een paar weg. De andere helft van de tuin staat vol met paardebloemen en muursla. Die laat ik op sommige plekken ook staan maar als ze de andere planten te veel gaan overheersen haal ik ze toch weg.

Verder doet dit koude, natte voorjaar de planten wel heel erg goed! Leuk om te zien dat in jaar 3 na aanplant er een beetje volume ontstaat.
Ugh, luizen. Ik heb daar wonderwel in deze tuin tot nog toe geen last van gehad.
pi_209031750
quote:
Heel logische adviezen eigenlijk: meer groen, minder maaien, meer inheemse planten, meer rommelhoekjes.
pi_209032447
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 18:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ugh, luizen. Ik heb daar wonderwel in deze tuin tot nog toe geen last van gehad.
In deze tuin zijn ze altijd. Ieder jaar. Tsja. In juli ben ik het weer vergeten (hopelijk).

Jouw tuin ziet er prachtig uit! O+
pi_209032586
Wij wonen hier sinds augustus en de borders zitten vol paardenstaart. We zijn nagenoeg elke week aan het schoffelen en graven het soms zelfs uit (zo ver dat gaat), maar hoe doen jullie dat?
pi_209032630
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 19:31 schreef opgebaarde het volgende:
Wij wonen hier sinds augustus en de borders zitten vol paardenstaart. We zijn nagenoeg elke week aan het schoffelen en graven het soms zelfs uit (zo ver dat gaat), maar hoe doen jullie dat?
Concurrerende planten introduceren en eventueel afdekken met plastic en opnieuw beginnen. De wortels kunnen meters lang worden, dus uitgraven is futiel.

Een tip die ook wel wordt gegeven, is strooien met lavameel. Ik heb daar geen effect van gezien.
pi_209032843
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 19:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Concurrerende planten introduceren en eventueel afdekken met plastic en opnieuw beginnen. De wortels kunnen meters lang worden, dus uitgraven is futiel.

Een tip die ook wel wordt gegeven, is strooien met lavameel. Ik heb daar geen effect van gezien.
Lavameel bij jou niet geholpen!? Grmbl
Ik ga maar eens aan de slag met de grond want daar moet nu ik er meer over lees toch echt wst mee gebeuren. Thx
  Moderator zaterdag 6 mei 2023 @ 19:49:51 #46
5428 crew  miss_sly
pi_209032845
Alleen lavameel strooien heeft weinig effect. Het is de combinatie van lavameel, andere bodemverbeteraars (mest, vivimus, compost), wormen uitzetten, beplanten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209034039
Heeft iemand hier ervaring met het snoeien en leiden van een druif tegen een muur? Hij staat er nu voor het eerste jaar, en ik wil hem uiteindelijk over 5 horizontale draden leiden (die we al gespannen hebben). Is het verstandig om het eerste jaar alleen te focussen op de hoofdstam en niet al zijtakken weg te leiden? En knip ik de bloemen die zich nu al beginnen te vormen af?
pi_209034440
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 21:01 schreef Tuindier het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het snoeien en leiden van een druif tegen een muur? Hij staat er nu voor het eerste jaar, en ik wil hem uiteindelijk over 5 horizontale draden leiden (die we al gespannen hebben). Is het verstandig om het eerste jaar alleen te focussen op de hoofdstam en niet al zijtakken weg te leiden? En knip ik de bloemen die zich nu al beginnen te vormen af?
Ja ik. Heb zo ongeveer het stappenplan van appeltern gevolgd
  zaterdag 6 mei 2023 @ 21:23:52 #49
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_209034445
Cross post uit mijn eigen topic
Plannen zijn er om aangepast te worden. Toen we de beukenhaag plantten dit najaar hadden we nog planten over, die hebben we toen ingekuild als reserve.
Er was echter maar 1 plantje die het niet gered heeft in de hele haag, dus die hebben we vervangen en het restant van de planten (-5 die het inkuilen niet overleefd hebben) hebben mijn zus en ik vandaag geplant in de voortuin voor het muurtje en het hek waar de coniferen stonden.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_209034831
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 21:23 schreef Elleska het volgende:

[..]
Ja ik. Heb zo ongeveer het stappenplan van appeltern gevolgd
Die is duidelijker dan wat ik tot nu toe vond, bedankt!
pi_209035386
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 19:49 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Lavameel bij jou niet geholpen!? Grmbl
Ik ga maar eens aan de slag met de grond want daar moet nu ik er meer over lees toch echt wst mee gebeuren. Thx
Paardenstaart groeit ook niet niet-arme grond, dus ik zou daar geen wonderen van verwachten. En het is ook niet zo dat je de bodem per se moet voeden: er zijn planten die juist van arme grond houden. Ik heb een border met arme grond in de volle zon waar silphium, spoorbloem en brem bijvoorbeeld gedijen. Dat zijn allemaal planten die prima tegen paardenstaart opgewassen zijn omdat ze groot worden en paardenstaart niet van schaduw houdt. Ik vind hier en daar paardenstaart, maar niet de bossen die ik elders in de tuin heb omdat het me daar niet is gelukt concurrerende beplanting te vinden.

Ander voorbeeld: ik heb een border met natte grond waarin heemst, kattenstaart, koninginnekruid en groot hoefblad groeien. Daar geldt hetzelfde voor: zodra de planten groot genoeg zijn, komt paardenstaart in de verdrukking. Vooral in het begin van het jaar heb ik er last van paardenstaart omdat de andere planten (op groot hoefblad na) later aan hun groeispurt beginnen. Daar pluk ik één keer in het begin van het jaar de paardenstaart af en leg die op de grond. Het idee is dat je daar de bodem mee voedt. Paardenstaart gaat er nooit volledig weg, maar is niet storend.

Ik heb zelf drie rampenzones: een bloemenweide waarin veel paardenstaart groeit, een border voor zaai-experimenten en een stuk vijveroever waar ik lage beplanting wil. Zoals ik eerder schreef, ga ik van die tweede weer een stuk gazon maken (paardenstaart houdt er niet van om regelmatig te worden gemaaid). Voor die derde ben ik nog concurrerende beplanting aan het uitproberen. Voor die eerste heb ik niet echt een oplossing.

Tldr: ik zou vooral eens kritisch kijken naar de beplanting.
pi_209042380
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 18:16 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn boslaantje begint eindelijk wat te worden.

Vier jaar geleden:
[ afbeelding ]

Drie jaar geleden:
[ afbeelding ]

Vandaag:
[ afbeelding ]

De border links groeit lekker vol:
[ afbeelding ]

Leuk om te zien wat de recent geïntroduceerde planten doen en wat er zoal aan komt waaien. Vorig jaar heb ik er een plukje lievevrouwebedstro geplant en dat woekert erop los:

[ afbeelding ]

M'n buurvrouw zei dat veldsla leuk is in de tuin: decoratief en lekker. Die groeit er ook doorheen en komt elk jaar op een andere plek op:

[ afbeelding ]

Als je goed kijkt, zie je lathyrus (aangewaaid):

[ afbeelding ]

Heel gelukkig ben ik met de combinatie kaukasisch vergeet-me-nietje en varen. Het blauw van de bloemen combineert bovendien mooi met de rode bloei van de struik erachter.

[ afbeelding ]

In de andere border wint vogelmelk steeds meer terrein:

[ afbeelding ]

Elfenbloem is gaan bloeien. :o

[ afbeelding ]

En dit is een nieuwe aanwinst, twaalfgodenkruid:

[ afbeelding ]

Tot slot de rampzalige border waar ik het eerder over had en waar ik kruiden in speciekuipen heb gezet:

[ afbeelding ]
Mooi je boslaantje. De naam ook O+
Lievevrouwebedstro heb ik ooit een paar plantjes van in de aarde gezet, dat gaat nu aan allebei de kanten als een malle ook O+ Leuk spul.
pi_209043523
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 12:07 schreef Blues het volgende:

[..]
Mooi je boslaantje. De naam ook O+
Lievevrouwebedstro heb ik ooit een paar plantjes van in de aarde gezet, dat gaat nu aan allebei de kanten als een malle ook O+ Leuk spul.
Lievevrouwebedstro is hier net begonnen met bloeien en dat ziet er extra vrolijk uit, maar het blad alleen vind ik ook al erg leuk.

Heb je wat mooie foto's van jouw tuin?
pi_209043810
Ik zag leuke dingen in de tuin, dus ik kom nog meer foto's spammen.

Toen ik voor het eerst het gazon van ons nieuwe huis maaide, zag ik wat gekke plekjes uit het gras steken. Daar ben ik omheen gaan maaien en zo kwam ik erachter dat het pioenrozen waren. Sindsdien ben ik eromheen blijven maaien en later heb ik er borders omheen gemaakt, maar er kwamen steeds geen bloemen in. En wat zie ik net: twee pioenrozen vol in de knop! Nu ben ik heel benieuwd wat voor bloemen eraan komen.

Links:

Rechts

SPOILER
Ik kan me niet herinneren dat ik deze merkwaardige maar ook mooie plant eerder heb gezien, dus dat was ook een aangename verrassing.
SPOILER

Plantnet zegt dat dit oosterse papaver is. Die heb ik zelf niet gezaaid, dus die moet aan zijn komen waaien. Ik heb ook gezien dat de eerste knoppen van andere papavers rechtop staan, dus die gaan nu heel snel bloeien.

Op een plek waar ik het niet had verwacht groeit ineens wolfsmelk:

Ik kan iedereen wolfsmelk aanbevelen. Voor elk omstandigheid (nat of juist droog en zonnig) is er wel een soort wolfsmelk. Deze hieronder bloeit bij mij al een tijd en is vooralsnog niet uitgebloeid:

In de bloemenweide bloeien nu alleen boterbloemen, paardenbloemen, pinksterbloemen en kruipend zenegroen, maar ik heb de orchideeën al gespot en tapijten aan ratelaars:

Elk jaar vergeet ik dat ik deze akelei heb, dus dat is steeds weer een verrassing (met op de achtergrond roodbladige wolfsmelk). Ik vind het een schoonheid:

Ik dacht: laat ik eens een foto van m'n rampenborder delen, de oeverrand vol met paardenstaart. Stiekem is-ie vanwege de koekoeksbloemen (aangewaaid) wel leuk:

En hieronder zie je waarom ik m'n zevenbladborder niet zo'n probleem vind: ik pluk zevenblad één keer per jaar weg en geef meer ruimte aan schijnaardbei. Schijnaardbei wint met gemak van zevenblad. Nu zou je schijnaardbei als onkruid kunnen beschouwen, maar ik vind de plant prima als bodembedekker onder de hortensia's. Zevenblad gaat daarentegen de hortensia's verdringen.

zondag 7 mei 2023 @ 18:41:33 #55
43653 sigme
Veraan
pi_209048082
Lievevrouwebedstro ruikt zo lekker O+
Het doet het hier ook weer goed, nu ik de judaspenning die in diezelfde hoek staat wat meer in bedwang hou - die kreeg het bedstro er bijna onder.
Maar het doet het hier nu weer zo goed dat ik begin deze week wat weggestoken heb elders neer te zetten.
Ik heb om de rozenstruiken langs de schuur de grond weer zwart gemaakt en er nu een borderrandje langs gezet, en dan nu in die zwarte grond bodembedekkers van elders uit de tuin naartoe gezet:

De rozen zijn gesnoeid dus tonen nu niet erg. Aan hun voet staat nu maarts viooltje, lievevrouwenbedstro en brunel.
Het vlakliggende gaas is om de honden te verhinderen te graven.

Het rododendrongeweld is weer begonnen O+

Dankzij de nattigheid doet het penningkruid het erg goed, die houdt het hier meestal niet erg lang vol omdat we relatief droog zitten.

Vorig jaar veel vaste korenbloem gesplitst en uitgeplant, nu komen er her en der kloetjes korenbloemen. Ik zag vanmiddag dat er zelfs al eentje bloeit.

De rode brem gaat ook weer bloeien, dat was toch wel een zeer succesvolle aankoop!

SPOILER: horrortulpupdate

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 07-05-2023 20:16:06 ]
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209050974
Je rode brem is net iets verder dan de mijne, @sigme . Wat de bodembedekkers betreft: penningkruid doet het hier goed en het labradorviooltje zaait zichzelf flink uit. Ik vind beide leuke bodembedekkers. Penningkruid vormt hier meer een tapijt en de viooltjes diverse plukken.

Je rhododendrons blijven prachtig. Hier willen ze vooralsnog niet echt gedijen.
  zondag 7 mei 2023 @ 21:55:58 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209051696
Ik lag vanmiddag in bad, mijn man kwam mij een wijntje brengen en hij zegt zo 'gefeliciteerd, we hebben een uitloper'.

*O* onze blauwe regen heeft het gered!

Dank @yinu , dankzij jou hield ik hoop.

De Japanse Esdoorn heeft het zwaar aan de onderkant, maar de bovenkant gaat wel heel goed (gezien het geweld dat het doorstaan heeft in de laatste 3-4 weken: uitgegraven bij het vorige baasje, toen opnieuw ingegraven wachtende op verhuizing bijna een week later, toen bij ons weer ingegraven, en toen uitgegraven en elders ingegraven omdat ik niet blij was met de standplaats :@ ).

De salomonszegel gaat wel heul hard dit jaar. 5 jaar geleden aangeplant onder de Henkboom maar daar wilde dit plantje niet gedijen. Dus de zielige restjes zijn 3 jaar geleden verplaatst naar de rand van de vijver. Het eerste jaar was het nog niet veel, tweede jaar ging lekker alleen toen werden de bladeren opgevreten door de larven van de salomonszegelwesp, of hoe dat beest ook heet. Ik laat ze hun gang gaan, ze zijn volledig afhankelijk van deze plant. Dit jaar een flink buffet voor de jonkies van de salomonszegelwesp.

Resistance is futile.
  zondag 7 mei 2023 @ 22:01:00 #58
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209051847
@sigme je Daytona is toch wel een eigenwijs ding. Hopelijk houdt ze het een paar weken vol met het loeren door het hek.

@Claudia_x je tuin is ineens een stuk volwassener!
Resistance is futile.
pi_209051887
Hoera voor de blauwe regen van @Seven. *O*

Ik durf bijna niet te zeggen dat-ie hier rijkelijk bloeit. :7
pi_209051964
@Seven. volgens mij zie ik links boven nog meer uitlopers? En misschien onderin ook nog eentje.
  zondag 7 mei 2023 @ 22:06:58 #61
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_209052015
Verkeerde topic.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 7 mei 2023 @ 22:11:39 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209052139
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2023 22:05 schreef Vanyel het volgende:
@:Seven. volgens mij zie ik links boven nog meer uitlopers? En misschien onderin ook nog eentje.
Verrek!
*O*

Hopelijk dit jaar sterke ranken, ik heb de link die Claudia een paar weken geleden gepost heeft opgeslagen in m'n bookmarks. En wat extra mest dit jaar, dan moet het goedkomen.
Resistance is futile.
pi_209055223
quote:
7s.gif Op zondag 7 mei 2023 21:55 schreef Seven. het volgende:
Ik lag vanmiddag in bad, mijn man kwam mij een wijntje brengen en hij zegt zo 'gefeliciteerd, we hebben een uitloper'.

[ link | afbeelding ]

*O* onze blauwe regen heeft het gered!

Dank @:yinu , dankzij jou hield ik hoop.

De Japanse Esdoorn heeft het zwaar aan de onderkant, maar de bovenkant gaat wel heel goed (gezien het geweld dat het doorstaan heeft in de laatste 3-4 weken: uitgegraven bij het vorige baasje, toen opnieuw ingegraven wachtende op verhuizing bijna een week later, toen bij ons weer ingegraven, en toen uitgegraven en elders ingegraven omdat ik niet blij was met de standplaats :@ ).

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

De salomonszegel gaat wel heul hard dit jaar. 5 jaar geleden aangeplant onder de Henkboom maar daar wilde dit plantje niet gedijen. Dus de zielige restjes zijn 3 jaar geleden verplaatst naar de rand van de vijver. Het eerste jaar was het nog niet veel, tweede jaar ging lekker alleen toen werden de bladeren opgevreten door de larven van de salomonszegelwesp, of hoe dat beest ook heet. Ik laat ze hun gang gaan, ze zijn volledig afhankelijk van deze plant. Dit jaar een flink buffet voor de jonkies van de salomonszegelwesp.

[ link | afbeelding ]
*O* voor de blauwe regen!!

Verder ziet het er ook mooi uit bij jullie allemaal O+
pi_209055343
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 09:24 schreef yinu het volgende:

[..]
*O* voor de blauwe regen!!

Verder ziet het er ook mooi uit bij jullie allemaal O+
Vind ik ook! Hoe heb je dat waterelement nou gemaakt, @Seven.?
pi_209055444
Buurman wees naar paardebloemen en bloeiend koolzaad in onze tuin en zei: daar staat onkruid…
:'(
pi_209055479
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 09:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Buurman wees naar paardebloemen en bloeiend koolzaad in onze tuin en zei: daar staat onkruid…
En toen zei jij: "Nee, dat is mijn biologische wildebijenmengsel"?
pi_209055615
quote:
6s.gif Op maandag 8 mei 2023 09:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En toen zei jij: "Nee, dat is mijn biologische wildebijenmengsel"?
Echtgenoot zei: dat is goed voor de bijen. Gelukkig was ik er niet bij, buren met aangeharkte tegeltuinen… :X
Een andere buur zag ik ook al argwanend naar de paardenbloemen kijken.

Ik ben heel benieuwd naar wat er hier verder spontaan gaat opkomen, tot nu toe valt het me niet tegen met aardig wat koolzaad, paardenbloemen en paarse dovenetel.
Ik hoop dat we de komende dagen alle bestelde plantjes in de grond kunnen zetten, dan kan ik daarna wat foto’s maken. Nog wat extra klimplanten en via Natuurlijk sterker nog wat eetbaar spul, het eerste kopje thee van de sinaasappelmunt en de chocolademunt is al gedronken.
Heb een hovenier benaderd voor een ontwerp, want ik kom er zelf net niet uit.
  Spellchecker maandag 8 mei 2023 @ 11:14:17 #68
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209056124
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 09:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Als hij maar niet de boel (goedbedoeld) gaat weghalen ....
pi_209057621
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 11:14 schreef maily het volgende:

[..]
Als hij maar niet de boel (goedbedoeld) gaat weghalen ....
Bij ons groeit raapzaad in de bermen en daar ben ik niet zo blij mee. Raapzaad schijnt te gedijen op voedselrijke, verstoorde bodems. Dat komt door het maaibeleid: als er wordt gemaaid, blijft het maaisel liggen. Dat werkt monocultuur in de hand, zo leerde ik van Raapzaad: symbool voor slecht bermbeheer.

Plaatje erbij, waarop ook fluitenkruid te zien is:

maandag 8 mei 2023 @ 14:02:57 #70
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_209057680
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 13:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij ons groeit raapzaad in de bermen en daar ben ik niet zo blij mee. Raapzaad schijnt te gedijen op voedselrijke, verstoorde bodems. Dat komt door het maaibeleid: als er wordt gemaaid, blijft het maaisel liggen. Dat werkt monocultuur in de hand, zo leerde ik van Raapzaad: symbool voor slecht bermbeheer.

Plaatje erbij, waarop ook fluitenkruid te zien is:

[ afbeelding ]
Ik vind het er wel gezellig bij staan, eigenlijk....
pi_209057732
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:02 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]
Ik vind het er wel gezellig bij staan, eigenlijk....
Ik vind het ook leuk eruit zien nu, maar de rest van het jaar groeit er alleen gras en hebben de beestjes er niks aan.
  dinsdag 9 mei 2023 @ 00:53:14 #72
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209066823
Ik heb een lekkere wilde tuin. Nou ja misschien niet zoals mensen dit bedoelen, maar toch.

Ik huur mijn woning nu al bijna 11 jaar. En de vorige bewoner (overleden) had zo zijn eigen idee voor zijn tuin. Het lelijke terras inclusief stoeptegels in de achtertuin was standaard van de woningbouwstichting, de grindtegels en klinkers ook, allemaal heel jaren '70.

En verder mocht iedereen zijn tuin inrichten zoals hij/ zij wilde, maar het moest goed/ redelijk onderhouden zijn en de bomen/ struiken etc mochten niet hoger dan de schuttingen zijn. Zegge max 2 meter.

Toen ik hier kwam wonen was de hulst (een echte vogelmagneet, ook in de winter als 4 meter groot). Verder 4 Seringen in de tuin, een vlinderstruik, een mooi uitwaaierende conifeer achtige,die niet te hoog wordt maar wel lekker veel grond bedekt ( scheelt schoffelen) en nog een aantal struiken die ik niet bij naam ken..

Maar aangezien budget ook bijna op was, heb ik het vooral zo gelaten, toen ik hier heen verhuisde. Ja nog wat hortensia's geplant voorin mijn tuin, waar eerder wat onkruid groeide (van voor dat ik hier introk).
En nog enkele goedkope coniferen om te zorgen dat onkruid zo weinig mogelijk kans kreeg op te komen.

En ja, ik had me het wel anders voorgesteld, maar zoveel (voormalig) bomen hier waren gekapt...en struiken die diep geworteld waren de afgelopen tientallen jaren daarvoor... Had ik een bulldozer moeten inschakelen?
Misschien wel ja!

Maar ik nam mijn kater mee naar deze woning... en die vond dit een fantastische tuin. Niet alleen mijn kater, ook latere eigen katten, maar ook katten van de buren, vonden hier een geschikte schuilplaats. En elke zomer leg ik hier ook bakjes water neer, opdat elke kat (maar ook andere dieren, die dorst hebben) wat water kunnen drinken.
Nee, kost niks, maar voldoet aan de wensen van de dieren in mijn buurt.

Maar niet alleen dat, maar op een tuin na in mijn directe buurt, is mijn tuin de tuin die de meeste neerslag kan opvangen, zodat de boel niet overstroomd. De rest van de honderden woningen zijn grotendeels betegeld in zowel voortuin als achtertuin.

Ja, ik heb deze situatie geërfd. Ik had het misschien ooit mooier in mijn hoofd... maar ik ben er inmiddels zeer tevreden mee. Maar het valt wel uit de pas, bij meerdere mensen. Wat zouden jullie doen?
pi_209067199
Ik heb dit jaar zowaar ook iets anders dan klaprozen waar hier een daar al een bloemetje in komt.

Een hyacintachtige

Dankzij sigme:

Geen idee waar ik deze aan te danken heb

Helemaal verstopt

Nog geen bloem, maar wel indrukwekkend

Nogal uitbundig

Juist niet uitbundig

En een simpel klavertje

Volgens mij op alle fotos behalve 1 toch stiekem papaver op de achter- of voorgrond. Nu nog gaan bloeien.

[ Bericht 28% gewijzigd door Vanyel op 09-05-2023 06:54:13 ]
pi_209067381
@Also-von-Oder als de beestjes en jij happy zijn met je tuin, dan laat je het toch zo.

@Vanyel wat een ‘gemene’ euh uitbundige rose kleur ergens in je overzicht. Ben benieuwd naar de papaver explosie. Tot nu heb je al leuke bloemetjes hier en daar.
pi_209067408
Ik ben dol op circuskleuren in de tuin. Hoe heftiger, hoe beter *)
pi_209067489
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 06:47 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb dit jaar zowaar ook iets anders dan klaprozen waar hier een daar al een bloemetje in komt.

Geen idee waar ik deze aan te danken heb
[ afbeelding ]
Wilde stiefmoeder.
pi_209067519
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 08:17 schreef sigme het volgende:

[..]
Wilde stiefmoeder.
Oh ik weet wat het is, het is meer dat ie met recht wild genoemd wordt. Er kwam er 1 aanwaaien, jaar erop had ik er 3 en nu poppen ze echt overal op. Vaak zie ik het plantje niet eens, maar steekt er opeens zo'n bloem op lange steel boven iets anders uit.
pi_209071022
Bruidsbloem(?) in de regen in de voorpostzegel in volle bloei na een flinke terugsnoei in het verkeerde jaargetijde 2 jr geleden >:)

pi_209073064
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 13:43 schreef Blues het volgende:
Bruidsbloem(?) in de regen in de voorpostzegel in volle bloei na een flinke terugsnoei in het verkeerde jaargetijde 2 jr geleden >:)

[ afbeelding ]
Mooi!
  dinsdag 9 mei 2023 @ 20:35:22 #80
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_209076358
Oh ik geniet zo van onze tuin. Het is momenteel een komen en gaan van allerlei vogels, de kinderen spelen er heerlijk en het is echt een fijne plek om er te zitten in het zonnetje O+ . En ook op een druilerige dag als deze is het gewoon fijn om naar te kijken.
SPOILER
pi_209077259
Wat een kleurenpracht, @douche-eendje :Y

:o _O_
Wat is dit voor een bijzonder buitenissig blommetje?
  dinsdag 9 mei 2023 @ 21:15:47 #82
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_209077683
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 21:06 schreef sigme het volgende:
Wat een kleurenpracht, @:douche-eendje :Y

[ afbeelding ]
:o _O_
Wat is dit voor een bijzonder buitenissig blommetje?
Als ik het goed onthouden heb is het een vroege wolfsmelk. We hebben er 2 in de tuin staan, waarvan deze nu ineens allemaal prachtige bloemen heeft O+.
pi_209078955
In nog geen kwartiertje verzameld in mijn stadstuintje. Wat een plaag. ;(

Hebben jullie ook zoveel slakken?

[ Bericht 6% gewijzigd door Quyxz_ op 09-05-2023 22:10:32 ]
gr gr
pi_209079503
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 21:15 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Als ik het goed onthouden heb is het een vroege wolfsmelk. We hebben er 2 in de tuin staan, waarvan deze nu ineens allemaal prachtige bloemen heeft O+.
Euphorbia martinii. Heel fraaie plaatjes!
pi_209083351
Hier heel veel naaktslakken -O-. Ik kon vorig jaar elke avond zo 25-40 slakken rapen. De moestuin is grotendeels opgevreten door ze. Dit jaar toch maar Escar-go gekocht, hopelijk scheelt dat iets.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 10 mei 2023 @ 01:52:57 #86
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209084686
quote:
7s.gif Op zondag 7 mei 2023 18:41 schreef sigme het volgende:

[ afbeelding ]
Vorig jaar veel vaste korenbloem gesplitst en uitgeplant, nu komen er her en der kloetjes korenbloemen. Ik zag vanmiddag dat er zelfs al eentje bloeit.

Bij de korenbloem had je me helemaal. Vanaf kleins af aan (okay vanaf dit ik een jaar of 8 a 9 was)... ben ik gek van de korenbloem, die tussen het goudgele koren met haar diepblauwe kleurenpracht altijd weer de verrassing was tussen een korenveld. Ja ik weet het, dat is niet iets voor kinderen van die leeftijd, maar zelfs nu nog bijna 50 jaar later, wilde ik de korenbloem nomineren tot bloem van het jaar, ware het niet dat ik te laat was voor de nominaties.

Kun je me hier meer over vertellen?
Je zegt de "vaste korenbloem" is dat een andere soort korenbloem als die wild tussen het koren/ graan groeit?
En zijn ze te koop in tuincentra (al dan niet, de zaadjes)?

Ja in mijn wilde tuin zou ik best wat struiken weg willen halen voor korenbloemen en Klaprozen. :Y *O* *O* *O*
  woensdag 10 mei 2023 @ 01:54:54 #87
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209084692
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 23:18 schreef Phaidra het volgende:
Hier heel veel naaktslakken -O-. Ik kon vorig jaar elke avond zo 25-40 slakken rapen. De moestuin is grotendeels opgevreten door ze. Dit jaar toch maar Escar-go gekocht, hopelijk scheelt dat iets.
Koperen buizen en andere producten van koper, zoals een soort van koperen strips (mist aaneengesloten) kunnen voorkomen dat slakken jouw tuin betreden!
  woensdag 10 mei 2023 @ 02:13:08 #88
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_209084723
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 07:52 schreef AnneX het volgende:
@:Also-von-Oder als de beestjes en jij happy zijn met je tuin, dan laat je het toch zo.
Dat zou ik maar al te graag willen, maar de tuincontroleur van de woningbouwstichting komt binnenkort weer langs.
Ja hij heeft de eerste keer mijn tuin goedgekeurd (inclusief de dingen die voor dat ik hier kwam wonen, al te hard was gegroeid.

En de keren daarna, had mijn schuin tegen overbuurman hem tijdig gezien en snel zich als mij voorgesteld, om nog even de puntjes op de i te zetten van mijn tuin... dat er aan gewerkt werd.
Maar eens zal ik toch dingen moeten veranderen. :{

Hoewel zelfs bij de woningbouwstichtingen het besef doordringt dat stenen tuinen alleen, niet meer van deze tijd zijn.
pi_209085103
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 01:52 schreef Also-von-Oder het volgende:
Kun je me hier meer over vertellen?
Je zegt de "vaste korenbloem" is dat een andere soort korenbloem als die wild tussen het koren/ graan groeit?
En zijn ze te koop in tuincentra (al dan niet, de zaadjes)?
Vaste korenbloem is inderdaad echt een andere dan die mooie in het graan :Y
Vaste = Centaurea montana (https://appeltern.nl/nl/t(...)a_montana_korenbloem)
Eenjarige = Centaurea cyanus (https://www.graszaaddirec(...)em-centaurea-cyanus/)

De vaste variant wordt echt een stevige klont, met bladeren met daarin dan een hele blos bloemen, en komt jaarlijks (groter) terug.

De eenjarige maakt nauwelijks blad en zeker geen massa, wel een mooie sliertige edoch stevige stengel, met een bloem of wat, en zaait zich uit zodat er volgend jaar nieuwe opkomen.
pi_209085280
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 06:46 schreef sigme het volgende:

[..]
Vaste korenbloem is inderdaad echt een andere dan die mooie in het graan :Y
Vaste = Centaurea montana (https://appeltern.nl/nl/t(...)a_montana_korenbloem)
Eenjarige = Centaurea cyanus (https://www.graszaaddirec(...)em-centaurea-cyanus/)

De vaste variant wordt echt een stevige klont, met bladeren met daarin dan een hele blos bloemen, en komt jaarlijks (groter) terug.
[ afbeelding ]
De eenjarige maakt nauwelijks blad en zeker geen massa, wel een mooie sliertige edoch stevige stengel, met een bloem of wat, en zaait zich uit zodat er volgend jaar nieuwe opkomen.
[ afbeelding ]
Dit wist ik ook niet. Ik heb eenjarigen gezaaid vorig jaar en twijfel al even of het wel echt korenbloem is omdat ie zoveel blad heeft, maar obsidentify zegt van wel dus dat ga ik maar vanuit. Echt een serieuze bos hier. Zal wel schelen dat ik ze nogal royaal bij elkaar zaaide *)
pi_209085391
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 01:54 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]
Koperen buizen en andere producten van koper, zoals een soort van koperen strips (mist aaneengesloten) kunnen voorkomen dat slakken jouw tuin betreden!
De eitjes zitten al in de aarde, dus dat haalt helaas niks meer uit. Ik ga denk ik wel koperdraad om de moestuinbakken doen, als we ze bestreden hebben zal dat ze misschien tegenhouden.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209091923
Bloemen. *O*

Daslook:

Kogelbloem Geum (?) vermomd als pioenroos:

Akelei met jagende poes:

Affodil:

Camassia:

Blauwe regen:

De rode brem komt eraan:

Net als de eerste roos, het eerste vingerhoedskruid en m'n naald van Cleopatra:

Maar nog geen bloeiende klaproos gezien, wel een boel bloeiende clematissen die zich slecht laten fotograferen. Deze vind ik mooi ingetogen:

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 10-05-2023 20:21:08 ]
pi_209091957
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 07:52 schreef Phaidra het volgende:

[..]
De eitjes zitten al in de aarde, dus dat haalt helaas niks meer uit. Ik ga denk ik wel koperdraad om de moestuinbakken doen, als we ze bestreden hebben zal dat ze misschien tegenhouden.
Hier lijken cacaodoppen iets te helpen, net als elke avond even wat slakken handmatig verplaatsen.

Ik ben gestopt met Escar-Go ( :') ) gebruiken sinds ik deze tuin heb. Ik kreeg wroeging over het slakkenkerkhof dat ik ermee creëerde. Maar ik heb makkelijk praten, want ik heb geen moestuin. In deze tuin heb ik gewoon geen hosta's genomen. De planten die onder de slakken te lijden hebben, herstellen zich later wel weer. Alleen jacobsladder heeft het af laten weten. Daar heb ik maar afscheid van genomen.
pi_209092147
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 00:53 schreef Also-von-Oder het volgende:

Ja, ik heb deze situatie geërfd. Ik had het misschien ooit mooier in mijn hoofd... maar ik ben er inmiddels zeer tevreden mee. Maar het valt wel uit de pas, bij meerdere mensen. Wat zouden jullie doen?
Je verhaal komt nogal warrig over. Ben je tevreden over je tuin of wil je graag zelf veranderingen doorvoeren, zoals het introduceren van nieuwe planten?

En waar doet de woningstichting precies moeilijk over? Ik heb het idee dat de bomen en struiken te groot worden en buren er last van krijgen. Klopt dat? Dat zou voor mij een reden zijn er iets aan te doen. Bijkomend voordeel is dat er meer licht in je tuin komt en je omstandigheden voor andere planten creëert. Korenbloemen houden bijvoorbeeld van zon.
pi_209092165
Ook eens een rondje voortuin gedaan, en bij de buren geloerd.
Ieder jaar toch vrijwel hetzelfde. Er zit schot in de hortensia alsnog. Niet op de foto.
Wèl:
Korenbloem

Varen ontrolt, altijd boeiend om te zien:

Ernaast:

Buurtuin met veldje uitgebloeide paardenbloemen. ( tot frustratie van moestuin verderop🙃)

Akelei in kleuren en maten:
En verder nog vuurpijlen, die ruim een meter hoog worden.
Geum had ik moeten scheuren, las ik onlangs…
En drie dikke knoppen in de papaver. En ? (Vergeten).

Edit: de laatste had bovenin moeten staan. Té lastig om het te corrigeren. Excuus.
You get the drift. B-)
pi_209092261
En vingerhoedskruid, @AnneX! Die is al ver, zeg.

Ik heb een zwak voor muurtuinen. *;
pi_209092266
Mooi, @Claudia_x en @AnneX!
O+
pi_209092630
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
En vingerhoedskruid, @:annex! Die is al ver, zeg.

Ik heb een zwak voor muurtuinen. *;
Oh ja, deze en de papaver staan op de meest zonnige plek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')