SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Okee domme vraag incoming: hoe weet je wat er opkomt? Ik heb hier ook wat random restjes ‘oud zaad’ uitgestrooid maar ik heb het idee dat er voornamelijk random andere dingen die ik niet zelf heb gezaaid opkomen. Maar ik kan dus niet zien wanneer het iets is dat ik wél wilde want ik weet niet hoe dat eruit ziet tot het best groot is (of zelfs tot het bloeit).quote:Op maandag 22 mei 2023 07:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisteren twee zakjes klaproos gezaaid op 2 vierkante meter. Het zaad is een jaar of 10 oud dus ik verwacht er weinig van. Maar het zou wel leuk zijn als er een paar opkomen![]()
Ik heb op dat stukje ook plantjes gezaaid: dropplant, cosmea, juffertje in 't groen en 24 ijsbloemen. Dat is allemaal opgekomen uit restjes zaad. Volgend jaar bedenk ik wel een definitieve begroeiing voor dat stuk.
Ha, grappig, voor mij val jij ook echt wel in die categorie!quote:Op maandag 22 mei 2023 09:15 schreef sigme het volgende:
Sommige mensen (@:claudia_x, @:tuindier bijvoorbeeld) kunnen dingen met ruimte & grond & planten die ik echt zeer bewonderWat een genot om naar te kijken!
Op mijn lap grond rommel ik maar wat an. Naar eigen tevredenheid hoor, maar het wordt nooit zo'n mooi tonende tuin alsdat ik hier wel voorbij zie komen.
Bij mij is de brem nu echt op z'n hoogtepunt:
[ afbeelding ]
Hij groeit ook elk jaar flink, ik denk dat vanaf volgend jaar dat ietwat in toom gehouden gaat moeten worden.
Misschien krijgen we dit jaar wel weer een paar kersen.
[ afbeelding ]
Ze halen niet altijd het rijpe stadium en zo wel dan komen de vogels het leeuwendeel halen, maar vorig jaar hebben we er toch ook een handjevol zelf verorberd.
Qua bessen verwacht ik dit jaar echt meer bessen zelf te kunnen plukken en minder aan de vogels af te staan. Vorig jaar had ik een provisorisch net-experiment, dit jaar pak ik het wat groter aan:
[ afbeelding ]
Niet. Ik weet niet hoe een kiemende klaproos er uit ziet. Ik weet inmiddels wel hoe een boel andere kiemende onkruiden er uit zien dus die kan ik er wel uit halen. Maar verder is het een gok. Daarom (en vanwege vogels, muizen, slakken) zaai ik vrijwel nooit ter plaatse maar altijd binnen. Dat is ook waar alles behalve de klaproos is ontkiemd.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:16 schreef yinu het volgende:
[..]
Okee domme vraag incoming: hoe weet je wat er opkomt? Ik heb hier ook wat random restjes ‘oud zaad’ uitgestrooid maar ik heb het idee dat er voornamelijk random andere dingen die ik niet zelf heb gezaaid opkomen. Maar ik kan dus niet zien wanneer het iets is dat ik wél wilde want ik weet niet hoe dat eruit ziet tot het best groot is (of zelfs tot het bloeit).
Volgens mij doet klaprooszaad het na duizend jaar nog, dus dat komt vast goed.quote:Op maandag 22 mei 2023 07:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisteren twee zakjes klaproos gezaaid op 2 vierkante meter. Het zaad is een jaar of 10 oud dus ik verwacht er weinig van. Maar het zou wel leuk zijn als er een paar opkomen![]()
Ik heb op dat stukje ook plantjes gezaaid: dropplant, cosmea, juffertje in 't groen en 24 ijsbloemen. Dat is allemaal opgekomen uit restjes zaad. Volgend jaar bedenk ik wel een definitieve begroeiing voor dat stuk.
Ook wel een kwestie van smaak denk ik. Ik vind het heus heel indrukwekkend, die mooie geplande tuinen, maar kijk zelf liever naar meer woestenij, ongemanicuurd groen vind ik mooier.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:17 schreef yinu het volgende:
[..]
Ha, grappig, voor mij val jij ook echt wel in die categorie!
Als rare sla. Een heeeeeeeel klein beetje als beginnende paardenbloem/distelachtige.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Niet. Ik weet niet hoe een kiemende klaproos er uit ziet.
Ik probeer een soort tussenvorm te maken maar ik weet nog niet echt hoe dat uit gaat pakken. We zijn nu 3 jaar met de tuin bezig en pas dit jaar begint het echt vorm te krijgen.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ook wel een kwestie van smaak denk ik. Ik vind het heus heel indrukwekkend, die mooie geplande tuinen, maar kijk zelf liever naar meer woestenij, ongemanicuurd groen vind ik mooier.
Dus ik ga ook wel voor sigmes stijl
Ik laat daarom best veel staan tot ik beter kan zien wat het wordt. En als het wat groter wordt en toch niet mooi, haal ik het alsnog weg. Dus mijn tuin is wel vrij wild en groen, en niet alles is bewust uitgezaaid of uitgezet spul. En het vorig jaar uitgezaaide vergeet-me-nietje heeft zich door voor- en achtertuin verspreid, dus overal staan plukjes blauwe bloempjes. En nu heb ik een heleboel boterbloemen die mooi geel staan te shinenquote:Op maandag 22 mei 2023 09:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Niet. Ik weet niet hoe een kiemende klaproos er uit ziet. Ik weet inmiddels wel hoe een boel andere kiemende onkruiden er uit zien dus die kan ik er wel uit halen. Maar verder is het een gok. Daarom (en vanwege vogels, muizen, slakken) zaai ik vrijwel nooit ter plaatse maar altijd binnen. Dat is ook waar alles behalve de klaproos is ontkiemd.
Nee, hosta heeft een veel fragieler blad. Maar wel van die grootte. En de wortel van deze plant is een soort langwerpige knol.quote:Op maandag 22 mei 2023 10:22 schreef miss_sly het volgende:
Bedoel je met het grote leerachtige blad en de stengels met paarse bloemen de hosta?
Ik weet niet welke van de planten op je foto's je bedoelt, maar kan het een schoenlappersplant zijn?quote:Op maandag 22 mei 2023 10:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, hosta heeft een veel fragieler blad. Maar wel van die grootte. En de wortel van deze plant is een soort langwerpige knol.
Bingo! Mooie planten, zijn ze wintergroen?quote:Op maandag 22 mei 2023 10:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet welke van de planten op je foto's je bedoelt, maar kan het een schoenlappersplant zijn?
[ afbeelding ]
Ja, dat zijn ze.quote:Op maandag 22 mei 2023 10:33 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bingo! Mooie planten, zijn ze wintergroen?
Mooie posting! Klaproosblad is inderdaad best goed te herkennen. En wat @sigme al zegt: oefening baart kunst. Dat ik nu om het jaar geen bloeiende judaspenning heb, komt doordat ik het jonge blad voor onkruid aanzag.quote:Op maandag 22 mei 2023 12:30 schreef Vanyel het volgende:
Goed gezocht naar de kleinste, maar helemaal mini heb ik ze niet meer.
Gewone klaproos:
[ afbeelding ]
In het groot ziet dat er zo uit
[ afbeelding ]
En de roze doen hier dit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In bulk krijg je dan zoiets
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |