abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208833512
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 08:52 schreef Japepk het volgende:
Bij de vorige verkiezingen zei hij dat hij de kamerbanken in zou gaan, maar dat ging geloof ik meer als hij oppositie moet gaan voeren.
Hij zei na 1 april dat als hij geen premier kon blijven, de VVD de oppositie in zou gaan, waardoor feitelijk geen regering te vormen was tenzij D66 met 6-7 andere partijen.

Het was niet meer dan het opeisen van het premierschap. Ik geloof niet dat Rutte de Kamer in gaat of minister wordt onder een andere MP. In de recente geschiedenis is zoiets ook niet eerder voorgekomen. In bijvoorbeeld Engeland is het wel gebruikelijk maar hier niet echt.
pi_208833564
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 08:56 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hij zei na 1 april dat als hij geen premier kon blijven, de VVD de oppositie in zou gaan, waardoor feitelijk geen regering te vormen was tenzij D66 met 6-7 andere partijen.

Het was niet meer dan het opeisen van het premierschap. Ik geloof niet dat Rutte de Kamer in gaat of minister wordt onder een andere MP. In de recente geschiedenis is zoiets ook niet eerder voorgekomen. In bijvoorbeeld Engeland is het wel gebruikelijk maar hier niet echt.
Hij zei ruim voor de verkiezingen ook dat hij de Kamer in zou gaan. Ik denk ook echt wel dat hij dat had gedaan als hij afgelopen keer de verkiezingen had verloren en er een kabinet zonder VVD was gevormd, oppositie voeren tegen Balkenende vond hij juist ook heel erg leuk om te doen. In tegenstelling tot een aantal andere ministers (zoals Kaag en Hoekstra) is hij ook echt wel een politiek dier.

En Asscher ging ook gewoon de Kamer in en die stond in het kabinet Rutte-Asscher toch behoorlijk naast Rutte, op gelijke hoogte. Zo veel zou die situatie dus niet verschillen.

In de recente geschiedenis hebben we trouwens ook maar 4 premiers gehad in Nederland. Alleen Balkenende had daarvan de Kamer in kunnen gaan na premierschap, Kok en Lubbers waren niet verkiesbaar. De premiers voor Lubbers, Van Agt en Den Uyl, gingen wel de Kamer in na hun premierschap. Den Uyl werd daarna zelfs nog weer minister.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 20-04-2023 09:10:59 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 20 april 2023 @ 09:04:19 #253
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208833573
Rutte stopt als hij ziet aankomen dat hij geen leidende rol meer kan spelen. Als de VVD voldoende groot blijft, dan blijft hij desnoods tot zijn 80e premier.

Hij zal de val van het komende kabinet vast wel zo weten te draaien dat het niet zijn schuld is, en dan zal het van de peilingen afhangen of hij nog een keer bovenaan de lijst gaat staan. Maar ik zie hem niet terugkeren in de Tweede Kamer, dan is hij weg. Net als Hoekstra en Kaag trouwens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208833641
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 09:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij zei ruim voor de verkiezingen ook dat hij de Kamer in zou gaan. Ik denk ook echt wel dat hij dat had gedaan als hij afgelopen keer de verkiezingen had verloren en er een kabinet zonder VVD was gevormd, oppositie voeren tegen Balkenende vond hij juist ook heel erg leuk om te doen. In tegenstelling tot een aantal andere ministers (zoals Kaag en Hoekstra) is hij ook echt wel een politiek dier.

En Asscher ging ook gewoon de Kamer in en die stond in het kabinet Rutte-Asscher toch behoorlijk naast Rutte, op gelijke hoogte. Zo veel zou die situatie dus niet verschillen.

In de recente geschiedenis hebben we trouwens ook maar 4 premiers gehad in Nederland. Alleen Balkenende had daarvan de Kamer in kunnen gaan na premierschap, Kok en Lubbers waren niet verkiesbaar. De premier voor Lubbers, Van Agt, ging wel de Kamer in na zijn premierschap.
Dat is ook makkelijk roepen als je partij in peilingen een straatlengte voor ligt op de rest.

Ik heb wel eens gedacht dat Rutte al eerder had willen stoppen, bijvoorbeeld om naar de EC of NAVO te gaan, maar dat hij is teruggefloten door de VVD omdat er geen opvolger is.
pi_208833682
Je ziet ook dat Rutte zo langzamerhand een blok aan het been van de VVD begint te worden. Omdat zo lang hij er zit, de partij ook vast zit aan de erfenis van Rutte en ze hier geen afstand van kunnen nemen. Ze komen op het punt dat ze eigenlijk niet meer geloofwaardig met hem verder kunnen maar een alternatief hebben ze ook niet.

Het is een mooi voorbeeld van het feit dat uiteindelijk niemand groter is dan de partij. Ook Rutte niet.
  donderdag 20 april 2023 @ 09:17:41 #256
346939 Janneke141
pi_208833696
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 09:13 schreef Spablauw214 het volgende:
maar dat hij is teruggefloten door de VVD omdat er geen opvolger is.
Dat is eerder andersom. Rutte heeft er de afgelopen jaren vooral voor gezorgd dat iedereen die enigszins zijn concurrent had kunnen worden, door de zijdeur is verdwenen. Er zijn alleen nog maar jaknikkers over in die partij. Zonder visie, want visie is als een olifant.
pi_208833708
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als dit daadwerkelijk zo is wordt het wel deels wat anders. Al zul je nog steeds met prijsprikkels die stijging van de EV's moeten blijven realiseren, al gaat alle lease straks over en dat scheelt wel een hoop, ook omdat vanaf 2029 de 2ehandsmarkt dan goed gaat lopen.

Maar het plan van Jetten komt ook uit een wetenschappelijk rapport, aangevraagd door het ministerie, onder leiding van Laura van Geest, de voormalig directeur van het CPB en de AFM.

https://www.rijksoverheid(...)drapport-ibo-klimaat

Die stellen dus dat het wel helpt.
Ik hoef jou denk ik niet uit te leggen hoe dat werkt met dit soort rapporten?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208833767
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:41 schreef Hanca het volgende:
Mobiliteit haalt in elk geval de klimaatdoelstellingen 2030 niet. Ruim niet. Kan VVD boos worden, maar er moet bij mobiliteit dus gewoon een heleboel gebeuren:

[ afbeelding ]
Ik zie dat er met name winst gehaald kan worden bij de industrie. Grafiek vertekent ook nogal door alle balkjes even groot te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 20-04-2023 09:39:26 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_208833775
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 09:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is eerder andersom. Rutte heeft er de afgelopen jaren vooral voor gezorgd dat iedereen die enigszins zijn concurrent had kunnen worden, door de zijdeur is verdwenen. Er zijn alleen nog maar jaknikkers over in die partij. Zonder visie, want visie is als een olifant.
Ja, daar heb je een punt. Eigenlijk was dat al duidelijk toen Rita Verdonk eruit werd gewerkt. Toen kon je al zien hoe gehaaid Rutte is.

Het is ook best interessant dat vrijwel niemand rechtstreeks de confrontatie met Rutte aan durft. Soms vraag ik me wel eens gekscherend af of hij over iedereen kompromat heeft liggen ofzo. Van der Plas is eigenlijk de eerste die hem frontaal aanvalt en die hem verbaal ook aan kan lijkt het. Je ziet ook dat de VVD zich daar eerst geen raad mee wist en BBB maar zo veel mogelijk negeerde.
pi_208833858
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 19:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Eigen risico zorg gebruiken voor de algehele belasting.
Dat was toch net niet de bedoeling? Eigen risico zorg was toch voor de euhm.... de zorg?
Ja en afschaffen stufi was voor de verbetering van het onderwijs en echt geen bezuiniging.
pi_208833892
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja en afschaffen stufi was voor de verbetering van het onderwijs en echt geen bezuiniging.
ik weet nog dat d66 zich een keertje had verkleed als studentenpartij

democratie66 besloot vervolgens een handtekening onder die stufi zooi te zetten, en ook het raadgevend referendum de nek om te draaien bijvoorbeeld
pi_208833930
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het werd vooral verkocht als maatregel dat de loodgieter en de zorgmedewerker niet meer de opleiding van de piloot en de advocaat zouden hoeven betalen. Op zich vond ik dat uitgangspunt nog best redelijk, het pakte alleen verschrikkelijk uit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208833957
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 09:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het werd vooral verkocht als maatregel dat de loodgieter en de zorgmedewerker niet meer de opleiding van de piloot en de advocaat zouden hoeven betalen. Op zich vond ik dat uitgangspunt nog best redelijk, het pakte alleen verschrikkelijk uit.
Het pakte uit zoals voorspeld werd. Gigantische schulden bij de kinderen van arme ouders en een algemene bezuiniging op het hoger onderwijs.

En waarom zou de loodgieter daar niet aan mee betalen? Dan wil ik ook niet meebetalen aan de ziektewet van de loodgieter omdat hij giftige dampen inademt.
pi_208833975
quote:

[..]
lijkt een beetje op hoe je nu over andere zaken redeneert ;)

klinkt allemaal heel mooi, maar de praktijk wordt niet meegenomen

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2023 09:44:48 ]
  donderdag 20 april 2023 @ 09:46:41 #265
346939 Janneke141
pi_208834001
quote:

[..]
Een effect waar zo ongeveer iedereen die er een beetje toe deed ook al voor waarschuwde, maar het werd er alsnog gewoon doorheen gedrukt. De vraag of men de PR waarmee de regeling verkocht werd door die partijen zelf überhaupt geloofd werd of dat het toen ook al als een ordinaire bezuinigingsmaatregel werd ingeboekt is echt wel gerechtvaardigd.
  donderdag 20 april 2023 @ 12:26:49 #266
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208835385
Voor iedereen die rutte/kaag nog een warm hart toedraagt, verplicht kijk- en luistervoer:

Of leesvoer:
https://storage.googleapi(...)lezing-14APR2023.pdf

Beetje toegevoegde achtergrond:
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 20 april 2023 @ 12:28:47 #267
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208835404
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 18:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vliegveld Dusseldorf staat al te juichen.
Zaventem ook.
1947-2016
pi_208835531
Weet je, laat de boel ook maar klappen.

Dan mogen BBB en de andere fracties op de rechterflank een poging wagen. Ben oprecht benieuwd wat daaruit voortvloeit. Naar ik begrijp zijn er eenvoudige, pijnloze oplossingen voor de stikstof, asiel- en inflatiecrisis waar we mee kampen. Kom maar door.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 20 april 2023 @ 12:47:32 #269
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208835579
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 12:44 schreef KoosVogels het volgende:

Dan mogen BBB en de andere fracties op de rechterflank een poging wagen. Ben oprecht benieuwd wat daaruit voortvloeit. Naar ik begrijp zijn er eenvoudige, pijnloze oplossingen voor de stikstof, asiel- en inflatiecrisis waar we mee kampen. Kom maar door.
Die wel staatsrechtelijk door de beugel kunnen.
1947-2016
pi_208835606
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 12:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die wel staatsrechtelijk door de beugel kunnen.
Daarom: kom maar door.
pi_208835626
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 12:44 schreef KoosVogels het volgende:

Het probleem is niet eens slecht beleid, het probleem is geen beleid. Het huidige kabinet komt tot niks omdat de verhoudingen compleet verzuurd zijn, alles is gepolitiseerd en niemand elkaar nog iets gunt. Het enige wat die partijen nog bindt is angst voor verkiezingen.

De komende weken zal blijken of dat voldoende is om te overleven.
pi_208835780
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 12:51 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het probleem is niet eens slecht beleid, het probleem is geen beleid. Het huidige kabinet komt tot niks omdat de verhoudingen compleet verzuurd zijn, alles is gepolitiseerd en niemand elkaar nog iets gunt. Het enige wat die partijen nog bindt is angst voor verkiezingen.

De komende weken zal blijken of dat voldoende is om te overleven.
Toegegeven, de boel is behoorlijk verlamd. Nu worstelen we natuurlijk ook met complexe kwesties, laten we dat niet vergeten.

Hapklare oplossingen zijn helaas zeldzaam in dit soort situaties, dat vergeten de meest uitgesproken critici nog wel eens.

De oppositie kan zich heel boos maken om de inflatie en het koopkrachtverlies, maar ook daar bestaan geen eenvoudige oplossingen voor. We zijn afhankelijk van de globale economie en kunnen winkeliers niet dwingen hun prijzen te verlagen. Iedere werkende Nederlander een zak geld geven is ook niet realistisch. Hetzelfde geldt voor een significante belastingverlaging. Je kunt de btw omlaag schroeven, maar voor veel armen is dat slechts een druppel op een gloeiende plaat.

Roepen dat het anders moet is makkelijk. Daarom mogen de critici wat mij betreft het stokje overnemen.
pi_208836080
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Toegegeven, de boel is behoorlijk verlamd. Nu worstelen we natuurlijk ook met complexe kwesties, laten we dat niet vergeten.

Hapklare oplossingen zijn helaas zeldzaam in dit soort situaties, dat vergeten de meest uitgesproken critici nog wel eens.

De oppositie kan zich heel boos maken om de inflatie en het koopkrachtverlies, maar ook daar bestaan geen eenvoudige oplossingen voor. We zijn afhankelijk van de globale economie en kunnen winkeliers niet dwingen hun prijzen te verlagen. Iedere werkende Nederlander een zak geld geven is ook niet realistisch. Hetzelfde geldt voor een significante belastingverlaging. Je kunt de btw omlaag schroeven, maar voor veel armen is dat slechts een druppel op een gloeiende plaat.

Roepen dat het anders moet is makkelijk. Daarom mogen de critici wat mij betreft het stokje overnemen.
Wat denk ik mis gaat is dat dit kabinet de maatschappelijke voelsprieten mist om het nut en de noodzaak van bepaalde maatregelen en besluiten fatsoenlijk uit te leggen en zo draagvlak te creëren voor het beleid. Het komt nu allemaal erg kil en zelfs regentesk over, denk aan citaten als “we worden allemaal een beetje armer” en “wie zijn toch die mensen?”. Het heeft allemaal een hoog gehalte van “wij weten wel wat goed voor u is”.

De coalitiepartijen bezetten 77 zetels maar vertegenwoordigen allang geen meerderheid van de bevolking meer en je merkt dat dat steeds meer schuurt. Ik zie dit kabinet het vertrouwen ook niet meer herstellen. Daarom denk ik dat nieuwe verkiezingen, ondanks niet ideaal, nu wel het beste is. Nieuw mandaat en vanuit daar verder zien.
pi_208836315
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wat denk ik mis gaat is dat dit kabinet de maatschappelijke voelsprieten mist om het nut en de noodzaak van bepaalde maatregelen en besluiten fatsoenlijk uit te leggen en zo draagvlak te creëren voor het beleid. Het komt nu allemaal erg kil en zelfs regentesk over, denk aan citaten als “we worden allemaal een beetje armer” en “wie zijn toch die mensen?”. Het heeft allemaal een hoog gehalte van “wij weten wel wat goed voor u is”.

De coalitiepartijen bezetten 77 zetels maar vertegenwoordigen allang geen meerderheid van de bevolking meer en je merkt dat dat steeds meer schuurt. Ik zie dit kabinet het vertrouwen ook niet meer herstellen. Daarom denk ik dat nieuwe verkiezingen, ondanks niet ideaal, nu wel het beste is. Nieuw mandaat en vanuit daar verder zien.
Daar kan ik grotendeels in meegaan. Al zal een nieuw kabinet net zo goed binnen no time het vertrouwen van de meerderheid van de bevolking verliezen.

Dat gebeurt de laatste twintig jaar bij elke coalitie. Veel Nederlanders verwachten dat een nieuw kabinet met de vingers knipt en daarmee alle problemen oplost. Dat de praktijk een stuk weerbarstiger is, gaat er bij een deel van het electoraat niet in. Veel kiezers van de coalitiepartijen zijn er klaar mee zodra ze het regeerakkoord hebben gezien, wat vooral komt door verkeerde verwachtingen (die natuurlijk worden aangewakkerd door politici die beloftes doen waarvan ze weten dat die sneuvelen in het polderproces).
pi_208836467
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Daar kan ik grotendeels in meegaan. Al zal een nieuw kabinet net zo goed binnen no time het vertrouwen van de meerderheid van de bevolking verliezen.

Dat gebeurt de laatste twintig jaar bij elke coalitie. Veel Nederlanders verwachten dat een nieuw kabinet met de vingers knipt en daarmee alle problemen oplost. Dat de praktijk een stuk weerbarstiger is, gaat er bij een deel van het electoraat niet in. Veel kiezers van de coalitiepartijen zijn er klaar mee zodra ze het regeerakkoord hebben gezien, wat vooral komt door verkeerde verwachtingen (die natuurlijk worden aangewakkerd door politici die beloftes doen waarvan ze weten dat die sneuvelen in het polderproces).
Dat is waar hoor. Dus het zal uitdraaien op een tussenkabinet dat snel valt door onderlinge ruzie, maar daarna kan er wel een nieuwe start worden gemaakt onder nieuwe partijleiders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')