Als ik het goed lees hebben ze zichzelf 2,5 week gegeven om met een plan voor de financiën en voor het klimaat te komen. Ik zou zeggen: als dat niet lukt en ze er ook niet bijna uit zijn, is in gezamenlijk overleg ontbinden misschien nog wel de minst schadelijke optie. Geen ruzie tussen de partijen, geen slaande deuren, dan is het ook mogelijk om na verkiezingen weer samen te zitten.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.tubantia.nl/p(...)ver-elkaar~a200116d/ vet door mij.
Is er ook nog iemand te vinden die het wel eens is met zn collega's? In staat van ontbinding.
En dat is een oplossing voor...quote:Op woensdag 19 april 2023 21:16 schreef Hanca het volgende:
dan is het ook mogelijk om na verkiezingen weer samen te zitten.
Alleen is dat niet de (enige) reden om het door te schuiven, het kabinet gaat kleur moeten bekennen om over links of rechts het fonds door de eerste kamer te krijgen.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De vraag die eronder ligt is trouwens wel een fundamentele. Namelijk of de Kamer haar controlerende functie kan uitoefenen op de inzet van het stikstoffonds van 24 miljard. Ik kan er wel mee leven dat ze daar nog even goed over nadenken, want dat is in het recente verleden niet altijd even goed gegaan.
Als deze 4 partijen zo boos op elkaar worden dat ze niet meer samen kunnen werken, valt er na verkiezingen nooit een regering te maken. BBB-PvdA-GL gaat geen meerderheid worden, net zo min als BBB-JA21-PVV. Ik denk dat er altijd minstens 2 partijen van de huidige coalitie weer mee moeten praten en dan is nu met slaande deuren uit elkaar gaan denk ik niet de beste optie.quote:
komt er een parlementaire enquete , waar dat geld is gebleven en wie nu de eigenaar is van die grondenquote:Op woensdag 19 april 2023 21:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Alleen is dat niet de (enige) reden om het door te schuiven, het kabinet gaat kleur moeten bekennen om over links of rechts het fonds door de eerste kamer te krijgen.
quote:Premier Rutte zei, voorafgaand aan het overleg op het ministerie van Financiën, te zullen kijken 'hoe groot het probleem is en hoe we het oplossen':
Rutte over bezuinigen: 'Kijken hoe groot het probleem is en hoe we het oplossen'
02:24
Een ander voorstel dat op tafel ligt, is het vragen van een grotere eigen bijdrage van vermogende ouderen die langdurig zorg nodig hebben. Maar ook daar worden in coalitiekring vraagtekens bij gezet.
Haagse zaken van NRC heeft een wekelijkse podcast over een actueel politiek onderwerp.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:30 schreef aTypisch het volgende:
is er een goede/leuke podcast die hier een beetje induikt?
Oh, op die manier. Ik las er even in dat je een soortgelijke situatie als bij de val van Rutte-III voorstelde, waarbij ze daarna weer doodleuk verder zouden gaan. Vond het al raar.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als deze 4 partijen zo boos op elkaar worden dat ze niet meer samen kunnen werken, valt er na verkiezingen nooit een regering te maken. BBB-PvdA-GL gaat geen meerderheid worden, net zo min als BBB-JA21-PVV. Ik denk dat er altijd minstens 2 partijen van de huidige coalitie weer mee moeten praten en dan is nu met slaande deuren uit elkaar gaan denk ik niet de beste optie.
Maar wie weet is dat al te laat, de deuren lijken nu al te slaan...
Nee, dan ga ik denk ik de hele CU vergadering bij de interruptiemicrofoon staan... dat was absoluut niet mijn idee.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh, op die manier. Ik las er even in dat je een soortgelijke situatie als bij de val van Rutte-III voorstelde, waarbij ze daarna weer doodleuk verder zouden gaan. Vond het al raar.
Na de komende verkiezingen, wanneer die dan ook zijn, krijg je een jaar of twee impasse en teringzooi. Weinig aantrekkelijk, maar als dat op termijn een stabielere situatie oplevert dan nu het geval is, dan valt het toch wel te prefereren. Soms moet het even een beetje erger worden voordat het beter wordt.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:54 schreef Spablauw214 het volgende:
Nu een kabinetsval wordt wel geheid een politieke aardverschuiving. De kans is niet onaanzienlijk dat Rutte zijn premierschap kwijt is.
Maar dat lijkt me op zichzelf helemaal niet slecht.
Ze moeten wat vaart maken voor de voorjaarsnota. Ben benieuwd of iemand nog een overzicht heeft van het aantal probleemdossiers. Overigens nog best verrassend dat Kaag toch wel een minfin rol lijkt aan te nemen en niet alleen de d66 lijn kiest. Overigens is vanuit minfin perspectief een fonds sowieso niet heel wenselijk, het is gewoon niet lekker beheersbaar.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik het goed lees hebben ze zichzelf 2,5 week gegeven om met een plan voor de financiën en voor het klimaat te komen. Ik zou zeggen: als dat niet lukt en ze er ook niet bijna uit zijn, is in gezamenlijk overleg ontbinden misschien nog wel de minst schadelijke optie. Geen ruzie tussen de partijen, geen slaande deuren, dan is het ook mogelijk om na verkiezingen weer samen te zitten.
Laatst nog in het nieuws dat 6 op de 10 huishoudens niet kunnen rondkomen. Ondertussen komt het kabinet met het ene na het andere plannetje om het leven nog duurder te maken. Wat een kneuzenkermis.quote:Op woensdag 19 april 2023 18:26 schreef trein2000 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)a-klimaatmaatregelen
Verhoging eigen risico met 25 euro per jaar. We gaan niet linksom, die pikken dit nooit
Als je een van de vier neemt kan het wel BBB-PvdA-GL met VVD is een (ruime) meerderheid als je de uitslag van de Statenverkiezing als referentie neemt. En als het daar op uitdraait zou het me niets verbazen.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als deze 4 partijen zo boos op elkaar worden dat ze niet meer samen kunnen werken, valt er na verkiezingen nooit een regering te maken. BBB-PvdA-GL gaat geen meerderheid worden, net zo min als BBB-JA21-PVV. Ik denk dat er altijd minstens 2 partijen van de huidige coalitie weer mee moeten praten en dan is nu met slaande deuren uit elkaar gaan denk ik niet de beste optie.
Maar wie weet is dat al te laat, de deuren lijken nu al te slaan...
VVD en BBB met GL in een kabinet? Ik geloof het als ik het zie maar ik verwacht eerder varkens te zien vliegen.quote:Op donderdag 20 april 2023 00:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als je een van de vier neemt kan het wel BBB-PvdA-GL met VVD is een (ruime) meerderheid als je de uitslag van de Statenverkiezing als referentie neemt. En als het daar op uitdraait zou het me niets verbazen.
Dit. Gaat nooit gebeuren.quote:Op donderdag 20 april 2023 01:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
VVD en BBB met GL in een kabinet? Ik geloof het als ik het zie maar ik verwacht eerder varkens te zien vliegen.
Je ziet nu ook dat ze in 4 provincies in die samenstelling van BBB-VVD-PvdA-GL aan het praten zijn (soms met iets er bij). En in genoeg provincies en gemeentes hebben VVD en GL al samen gewerkt. GL wilde het ook wel voor deze periode, alleen VVD ging er voor liggen omdat er een andere optie was. Maar de kans is best aanwezig dat die er na de komende verkiezingen niet is, aangezien PvdA en GL nu met 1 fractie in de Eerste Kamer wel echt aan elkaar vast zitten ook in de Tweede Kamer. En BBB in elk geval provinciaal een voorkeur lijkt te hebben voor brede coalities.quote:Op donderdag 20 april 2023 01:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
VVD en BBB met GL in een kabinet? Ik geloof het als ik het zie maar ik verwacht eerder varkens te zien vliegen.
BBB moet dan wel de grootste worden. Ze willen niet in een kabinet onder Rutte zitten en dat de VVD voorlopig door wil met Rutte lijkt me wel een zekerheidje.quote:Op donderdag 20 april 2023 07:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je ziet nu ook dat ze in 4 provincies in die samenstelling van BBB-VVD-PvdA-GL aan het praten zijn (soms met iets er bij). En in genoeg provincies en gemeentes hebben VVD en GL al samen gewerkt. GL wilde het ook wel voor deze periode, alleen VVD ging er voor liggen omdat er een andere optie was. Maar de kans is best aanwezig dat die er na de komende verkiezingen niet is, aangezien PvdA en GL nu met 1 fractie in de Eerste Kamer wel echt aan elkaar vast zitten ook in de Tweede Kamer. En BBB in elk geval provinciaal een voorkeur lijkt te hebben voor brede coalities.
Zo heel onwaarschijnlijk is het dus ook weer niet.
Probleem bij de VVD is vooral dat er na Rutte niemand capabel genoeg is om het stokje over te nemen denk ik dus bij gebrek aan beter doen ze het met Rutte ondanks het langzamerhand een zinkend schip gaat wordenquote:Op donderdag 20 april 2023 07:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
BBB moet dan wel de grootste worden. Ze willen niet in een kabinet onder Rutte zitten en dat de VVD voorlopig door wil met Rutte lijkt me wel een zekerheidje.
Of Rutte wil door en niemand bij de VVD durft te zeggen dat het goed is geweest. Kan ook
Ik denk eerlijk gezegd juist wel dat Rutte er mee stopt als dit kabinet echt valt.quote:Op donderdag 20 april 2023 07:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
BBB moet dan wel de grootste worden. Ze willen niet in een kabinet onder Rutte zitten en dat de VVD voorlopig door wil met Rutte lijkt me wel een zekerheidje.
Of Rutte wil door en niemand bij de VVD durft te zeggen dat het goed is geweest. Kan ook
Waar baseer je dat op? Serieuze vraag.quote:Op donderdag 20 april 2023 07:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd juist wel dat Rutte er mee stopt als dit kabinet echt valt.
Hij leek voor corona al serieus te willen stoppen. Die signalen kwamen echt van alle kanten. Verder heeft hij zich de val van Rutte I echt persoonlijk ook heel erg aangetrokken, ik denk dat hij dat bij een val nu ook zou doen. En hij oogt al maanden minder vrolijk, zijn oneindige glimlach is behoorlijk verdwenen.quote:Op donderdag 20 april 2023 08:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Serieuze vraag.
Rutte stopt nooit uit zichzelf totdat de kiezer hem laat vallen.quote:Op donderdag 20 april 2023 07:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd juist wel dat Rutte er mee stopt als dit kabinet echt valt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |