Als het je te doen is klimaatdoelen te halen, kun je bijvoorbeeld op alle vluchten <1000 km extra belasting heffen en daarmee de internationale treinen goedkoper maken en investeren in snellere treinverbindingen.quote:Op woensdag 19 april 2023 17:47 schreef aTypisch het volgende:
[..]
dit klopt ook niet
gemeentes/regio's kiezen steevast voor de goedkoopste aanbieders of dienstverleners in het ov, bijvoorbeeld
dat gaat niet veranderen met het belasten van ander vervoer
de overheid heeft met een tekort te maken, doen alsof je belasting van punt a naar punt b kunt sluizen klopt niet
er wordt meer belasting geheven om gaten te vullen en investeringen te doen, niet om gaten in het OV op te vullen
Wat heeft dit met mijn geloof in goede bedoelingen te maken (die ik inderdaad over het algemeen wel heb, je wordt geen politicus om Nederland af te breken maar om Nederland te verbeteren)?quote:Op woensdag 19 april 2023 17:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Af en toe zou ik wel eens wat van jouw geloof in goede bedoelingen willen hebben. Streept een beetje weg tegen mijn grenzeloze cynisme.
Ik vind het wel altijd knap dat de argumentatie ook zo gedraaid naar de gewenste uitkomst.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er zit nu nog iets van 20 cent accijnskorting op, die gaat er eind dit jaar ook af. Een liter benzine kost straks 2,25-2,50 per liter. Leuk joh, als je baas wil dat je elke dag komt opdraven op kantoor, het ov geen alternatief is en verhuizen ook niet door de verziekte woningmarkt.
Ik preek hier overigens niet voor eigen parochie, ik kan het prima lijden. Maar ik ben er in zijn geheel geen voorstander van om mobiliteit nog duurder te maken. Bpm verhogen is ook onderdeel van het plan. Dan worden auto’s helemaal onbetaalbaar.
Dit hele idee is alleen maar koren op de molen van populisten en versterkt het sentiment dat de overheid er alleen maar is om de bevolking uit te persen door het heffen van steeds hogere belastingen.
Geboortebeperking werkt stuk effectieverquote:Op woensdag 19 april 2023 12:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet inmiddels best dat ik zo niet redeneer, dat ik mezelf en mijn situatie totaal niet mee weeg bij meningen over de politiek. En ik zou er wel last van hebben: ik heb een auto en ik heb familie aan de andere kant van het land die niet per OV te bereiken zijn (tenminste, je kunt niet binnen 1 dag heen en weer).
Maar we moeten in de prijzen veel meer de werkelijke kosten gaan zien en vervuilende bedrijven of methodes moeten (veel) duurder worden dan schone bedrijven of methodes. Dat is de enige manier waarop de max van 1,5 graad tot 2 graden te halen is.
Ik zie Wilders hier anders ook nog niet voor stemmen.quote:Op woensdag 19 april 2023 18:26 schreef trein2000 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)a-klimaatmaatregelen
Verhoging eigen risico met 25 euro per jaar. We gaan niet linksom, die pikken dit nooit
je wordt met een negatief co2 saldo geboren, je bent gelijk een netto vervuiler (net als een auto)quote:Op woensdag 19 april 2023 18:28 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Geboortebeperking werkt stuk effectiever
Het is allemaal wel heel technocratisch en je kan je afvragen of de huidige tijdsgewricht het moment is om dit door te voeren. Je wilt niet alleen nu maar ook op langere termijn draagvlak voor duurzaamheid. Het komt een beetje blind over van Jetten. Ik snap de reactie in het kabinet dan ook wel, dit soort plannen raken de koopkracht sterk en moet je dus in een brede samenhang plaatsen. Moet je dus meewegen in de augustus besluitvorming als ook de cpb cijfers er zijn. Dat hij het kabinet er zo mee overvalt zegt genoeg over de verhoudingen.quote:Op woensdag 19 april 2023 17:58 schreef Hanca het volgende:
Jetten pakt hier gewoon de aanbevelingen uit het rapport die nodig zijn om het regeerakkoord te halen:
Mobiliteit
Verbod op nieuwverkoop fossiele zakelijke auto’s vanaf 2025.
Scherpere beprijzing fossiele voertuigen via o.a. aanscherping betalen naar gebruik, verhoging aanschafbelasting (bpm) voor fossiele auto’s en de vrachtwagenheffing.
Verminderen uitstoot huidige wegvoertuigen door grotere verplichte inzet biobrandstoffen.
Verduurzamen luchtvaart via afstandsafhankelijke vliegbelasting en duurzame brandstoffen.
Die BPM heeft hij blijkbaar al laten vallen. En ik ben heel benieuwd of hij punt 4 ook gaat uitvoeren, dat zou ik erg toejuichen.
En nee, Jetten is zeker niet mijn favoriete minister. Maar dat hij de aanbevelingen uit een rapport waar hij en de Kamer om hebben gevraagd over neemt lijkt me nou weer net niet een fout van hem.
Vliegveld Dusseldorf staat al te juichen.quote:Op woensdag 19 april 2023 17:58 schreef Hanca het volgende:
En ik ben heel benieuwd of hij punt 4 ook gaat uitvoeren, dat zou ik erg toejuichen.
Duitsland en dus ook vliegveld Dusseldorf moet ook aan de Europese normen voldoen, grote kans dat goed voorbeeld doet volgen.quote:Op woensdag 19 april 2023 18:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vliegveld Dusseldorf staat al te juichen.
Tuurlijk, ongelooflijk dit,quote:Op woensdag 19 april 2023 18:26 schreef trein2000 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)a-klimaatmaatregelen
Verhoging eigen risico met 25 euro per jaar. We gaan niet linksom, die pikken dit nooit
Wees wel eerlijk, in het artikel wordt dat een minder waarschijnlijk scenario genoemd. Lijkt me dat het nu gedropt wordt voor de reacties en die zullen niet positief zijn. Ben wel benieuwd waar ze wel mee komen, of ze er wel uit komen...quote:Op woensdag 19 april 2023 18:26 schreef trein2000 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)a-klimaatmaatregelen
Verhoging eigen risico met 25 euro per jaar. We gaan niet linksom, die pikken dit nooit
Maar dat het op tafel ligt zegt toch genoeg. Ik las het en ik kon zo ongeveer hier het protest van links al horen. Dit kabinet gaat niet linksom.quote:Op woensdag 19 april 2023 19:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wees wel eerlijk, in het artikel wordt dat een minder waarschijnlijk scenario genoemd. Lijkt me dat het nu gedropt wordt voor de reacties en die zullen niet positief zijn. Ben wel benieuwd waar ze wel mee komen, of ze er wel uit komen...
Eigen risico zorg gebruiken voor de algehele belasting.quote:Op woensdag 19 april 2023 18:26 schreef trein2000 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)a-klimaatmaatregelen
Verhoging eigen risico met 25 euro per jaar. We gaan niet linksom, die pikken dit nooit
Ik denk dat voor dit voorstel bij een vrije stemming geen meerderheid te vinden is: GL,PvdA, SP, Volt, Denk, Bij1, D66,CU, PVV, Omtzigt, Den Haan stemmen zeker tegen en ik vermoed dat het CDA, BBB en de SGP er ook niet op zitten te wachten.quote:Op woensdag 19 april 2023 19:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat het op tafel ligt zegt toch genoeg. Ik las het en ik kon zo ongeveer hier het protest van links al horen. Dit kabinet gaat niet linksom.
VVD zal het op tafel hebben gegooid. Geen idee wat er verder op tafel ligt, verhogen van benzineprijzen klinkt dan wel weer als een linksom plan.quote:Op woensdag 19 april 2023 19:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat het op tafel ligt zegt toch genoeg. Ik las het en ik kon zo ongeveer hier het protest van links al horen. Dit kabinet gaat niet linksom.
Met electrische auto s is er in principe ook weinig aan de hand, het probleem is alleen dat de personen die het niet kunnen betalen (laag/middeninkomens) vervolgens extra gaan betalen terwijl de groep die het wel kan betalen korting en subsidie krijgt in de vorm van aanschafsubsidie, korting op de bpm/wegenbelasting, toeslagen voor zonnepanelen waarmee ze deels "gratis" kunnen tanken.quote:Op woensdag 19 april 2023 14:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wel een beetje, maar een groot deel van de rek is er wel uit. De transportvraag als geheel is in elk geval nauwelijks elastisch, dus het draait om keuzemogelijkheden. Het grootste deel van de users is het hier op zich wel eens: als je mensen uit de auto wil krijgen, dan moet je zorgen voor aantrekkelijke alternatieven. Als je midden in Amsterdam woont dan zijn die er ook wel, maar op andere plekken worden ze steeds slechter - en steeds duurder.
Op dit punt heb ik nog liever een Caroline van der Plas als MP. Ze gaat er een bende van maken, maar met een beetje mazzel brand dat hele kaartenhuis in de tussentijd helemaal af.quote:Op woensdag 19 april 2023 20:42 schreef Faraday01 het volgende:
Ze tillen weer een stikstofdebat over het reces heen na alleen een eerste termijn aan de kant van de kamer. Er wordt helemaal niets meer besloten....
De vraag die eronder ligt is trouwens wel een fundamentele. Namelijk of de Kamer haar controlerende functie kan uitoefenen op de inzet van het stikstoffonds van 24 miljard. Ik kan er wel mee leven dat ze daar nog even goed over nadenken, want dat is in het recente verleden niet altijd even goed gegaan.quote:Op woensdag 19 april 2023 20:42 schreef Faraday01 het volgende:
Ze tillen weer een stikstofdebat over het reces heen na alleen een eerste termijn aan de kant van de kamer. Er wordt helemaal niets meer besloten....
Ja, het begint nu wel echt heel vervelend te worden.quote:Op woensdag 19 april 2023 20:42 schreef Faraday01 het volgende:
Ze tillen weer een stikstofdebat over het reces heen na alleen een eerste termijn aan de kant van de kamer. Er wordt helemaal niets meer besloten....
https://www.tubantia.nl/p(...)ver-elkaar~a200116d/ vet door mij.quote:In het kabinet is een hoogoplopende strijd gaande over de geldtekorten van Rutte IV. En de vraag: moet de automobilist opdraaien voor extra klimaatmaatregelen?
De laatste jaren strooide het kabinet met miljarden, maar nu de schulden oplopen, valt na lange tijd het woord ‘bezuinigen’ weer in Den Haag. Regeringspartijen VVD en CDA vinden het welletjes met de spendeerdrift, maar zij vinden coalitiepartner D66 op hun weg, die liever het begrotingstekort laat oplopen. En het wonderlijke is: D66-leider Sigrid Kaag staat als minister van Financiėn lijnrecht tegenover haar eigen partijgenoten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |