Er bestaat ook de duurzaamheidslening, waarbij je tegen een lage rente geld kunt lenen om maatregelen mee te financieren.quote:Op dinsdag 18 april 2023 18:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Je bent waarschijnlijk wel bekend met de uitdrukking dat geld geld maakt. Je hebt wellicht ook andere investeringen (vastgoed/aandelen) waar je lekker aan verdient. Als iemand 20k netto beurt in een jaar is het simpelweg niet realistisch dat ze dat bedrag volledig uitgeven aan verduurzamingen aan de eigen slecht geïsoleerde woning.
Dat is wel wat jij verlangt van ze, deze hele crisis is amper een jaar aan de gang. Geef mensen de tijd en de kans om te sparen.
klopt, daar is niks mis meequote:Op dinsdag 18 april 2023 19:15 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Klimaat is een mooi verdienmodel niks meer of minder
quote:Op dinsdag 18 april 2023 17:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In de afgelopen jaren toen energie supergoedkoop was hebben ze ook niet verduurzaamd ondanks alle subsidies etc. Maar het heeft nu aandacht omdat energie duur was ineens. Maar de situatie bestond al.
ik heb het even aan chatgpt gevraagd. Ik was lui. Maar bij 250000*0.025 kom ik op 6250 totaal uit, bij *0.015 op 3750. 6250-3750 is 2500 dat gedeeld door 12 is 208.33 euro.quote:Op dinsdag 18 april 2023 09:50 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Ik kom dan op 6250/jaar, >500/maand.
Hehe ik heb alleen de rente van het eerste jaar genomen en dat over 30 jaar getrokken (althans chat gpt) en ik had weinig zin om de echte (annuïtaire) rente te berekenen. Vond mn punt eigenlijk wel gemaakt 😜 maar het jaar erop is het natuurlijk geen 208.33 meer.quote:2) Die term mag je eens uitleggen.
Oh die discipline is niet eens perse nodig hoor. Je kan het ook anders wegzetten. In mijn geval heb ik een deel verkocht en omgezet in woningverbetering. Rendeert ook nog eens prima.quote:Op dinsdag 18 april 2023 09:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, maar wel met de discipline om hetgeen je uitspaart, ook daadwerkelijk vast te houden, te beleggen en te gebruiken om na 30 jaar af te lossen.
Overigens, een punt los van de harde getallen: een hypotheek kan altijd weer opspelen als een etterende wond als de omstandigheden wijzigen: echtscheiding, ontslag, einde RVP en je kijkt tegen een 3x hogere rente aan.
Mijn adagio is altijd geweest asap aflossen tot <50% LTV.
Of niet sparen en een energie bespaarlening nemen. Zelfs voordat de energie prijzen stegen haalde je de rente op de lening makkelijk er uit met je besparing op energie, de aflossing is je spaarbedrag en je krijgt er zelf HRA op.quote:Op dinsdag 18 april 2023 18:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Je bent waarschijnlijk wel bekend met de uitdrukking dat geld geld maakt. Je hebt wellicht ook andere investeringen (vastgoed/aandelen) waar je lekker aan verdient. Als iemand 20k netto beurt in een jaar is het simpelweg niet realistisch dat ze dat bedrag volledig uitgeven aan verduurzamingen aan de eigen slecht geïsoleerde woning.
Dat is wel wat jij verlangt van ze, deze hele crisis is amper een jaar aan de gang. Geef mensen de tijd en de kans om te sparen.
Het is met 20k netto ook niet realistisch dat je uberhaupt een koopwoning hebt.quote:Op dinsdag 18 april 2023 18:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Als iemand 20k netto beurt in een jaar is het simpelweg niet realistisch dat ze dat bedrag volledig uitgeven aan verduurzamingen aan de eigen slecht geïsoleerde woning.
nee. Er was ondersteuning genoeg. Ik spreek niet over huurders, then you are fucked. Zou willen dat de overheid verhuurders dwong.quote:
niet ouder. Dit huis met nul overwaarde van vorige woning gekocht want verkeerde timing bij instappen in de woningmarkt. Een gelukje gehad bij dit huis, in de provincie. Geen voordeel gehad van lage energieprijzen, was welkomenergiefaillisementer. Lage lasten dus wel, want ja. 30 jaar vastgezet en in de provincie.quote:Volgens mij zijn de meesten die hier altijd lopen te pochen over hun A+++++ woningen over het algemeen al wat ouder. Zitten al een tijd in de woningmarkt, hebben mogen profiteren van lage energieprijzen, lasten en woningen.
energiebespaarlening. Ja ik heb er een. En nee, ik was nog niet geboren toen die huizen gebouwd werden.quote:Vervolgens heeft die generatie de "doorwaai woningen" verkocht aan de jonge generatie voor veel geld. En nu zitten zij zich vanuit die royaal geïsoleerde woningen zich af te vragen waarom de jonge generatie niet ook nog tienduizenden euro's heeft klaar liggen voor verduurzaming van die rommel uit de jaren 60/70/80.
Niet doen alsof er geen mogelijkheden zijn. Soms is geld lenen echt een goed idee.quote:Beetje verder kijken dan je eigen voortuin lang is mag wel een keer.
Ik poch niet met mijn huis, maar heb wel eens genoemd dat ik in een nieuwbouwhuis woon. Moet ik me daar tegenwoordig ook al voor schamen?quote:Op dinsdag 18 april 2023 20:39 schreef Kiid het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Beetje dit idee.
Volgens mij zijn de meesten die hier altijd lopen te pochen over hun A+++++ woningen over het algemeen al wat ouder. Zitten al een tijd in de woningmarkt, hebben mogen profiteren van lage energieprijzen, lasten en woningen.
Vervolgens heeft die generatie de "doorwaai woningen" verkocht aan de jonge generatie voor veel geld. En nu zitten zij zich vanuit die royaal geïsoleerde woningen zich af te vragen waarom de jonge generatie niet ook nog tienduizenden euro's heeft klaar liggen voor verduurzaming van die rommel uit de jaren 60/70/80.
Beetje verder kijken dan je eigen voortuin lang is mag wel een keer.
Tsja als je zelf niets kan ben je op anderen aangewezen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 20:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je dat in augustus 2022 had aangevraagd dan was je waarschijnlijk net op tijd inderdaad.
Om een woonhuis te kopen zeker welquote:Op dinsdag 18 april 2023 20:59 schreef investeerdertje het volgende:
Soms is geld lenen echt een goed idee.
Correctquote:Op dinsdag 18 april 2023 21:32 schreef Leandra het volgende:
De NHG-grens is inmiddels toch ¤ 405.000?
En als je gewacht had dan had je met nauwelijks een lagere schuld toch een veel hogere maandlast gehad.quote:Op dinsdag 18 april 2023 11:44 schreef Bosbeetle het volgende:
Volgensmij is de keuze meestal of lage rente en een duur huis of hogere rente en goedkoper huis. Heel leuk die lage rente maar wij hebben nu wel een hogere schuld.
Je wilt je huidige woning verhuren straks?quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:35 schreef Rene het volgende:
Gisteren een gesprek gehad over opties “wat te doen met overwaarde en hoe werkt dat met de huidige hypotheek icm bijlenen en iets verhuren”
Ingewikkelde materie maar met het oog op de nieuwe regels niet onmogelijk!
Inderdaad en waarschijnlijk een kleiner huis gekocht.quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
En als je gewacht had dan had je met nauwelijks een lagere schuld toch een veel hogere maandlast gehad.
Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Enige wat ik wil aangeven is dat iedereen zijn of haar situatie anders is en dat ik het te makkelijk vind om te zeggen dat het voor iedereen "eigen schuld, dikke bult" is.quote:Op dinsdag 18 april 2023 20:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
nee. Er was ondersteuning genoeg. Ik spreek niet over huurders, then you are fucked. Zou willen dat de overheid verhuurders dwong.
[..]
niet ouder. Dit huis met nul overwaarde van vorige woning gekocht want verkeerde timing bij instappen in de woningmarkt. Een gelukje gehad bij dit huis, in de provincie. Geen voordeel gehad van lage energieprijzen, was welkomenergiefaillisementer. Lage lasten dus wel, want ja. 30 jaar vastgezet en in de provincie.
Waarom ik dit huis kreeg? Geen voorbehoud van financiering, immers die kwam wel rond. Geen bouwkundige keuring want verbouwen moesten we toch wel.
[..]
energiebespaarlening. Ja ik heb er een. En nee, ik was nog niet geboren toen die huizen gebouwd werden.
[..]
Niet doen alsof er geen mogelijkheden zijn. Soms is geld lenen echt een goed idee.
Deze verkopen. Iets anders terugkopen en iets anders bijkopen. De overwaarde op de spaarrekening en dan goed zoeken.quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je wilt je huidige woning verhuren straks?
oh was meer verduidelijken dat ik niet spreek vanuit een boomer perspectiefquote:Op dinsdag 18 april 2023 21:40 schreef Kiid het volgende:
[..]
Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Enige wat ik wil aangeven is dat iedereen zijn of haar situatie anders is en dat ik het te makkelijk vind om te zeggen dat het voor iedereen "eigen schuld, dikke bult" is.
Ja, dat is absoluut waar. Combineer dat met de erbarmelijke financiële opvoeding in Nederland, dan heb je helemaal gelijk.quote:De meesten verkwanselen wel hun geld dus daar zit zeker een punt. Ergens denk ik ook dat het komt doordat het uitzichtloos lijkt. Als je niet het idee hebt dat je kunt kopen dan geef je het maar uit aan materialistische onzin en komen ze er pas later achter dat je het beter opzij kan zetten.
Ah kopen voor de verhuur. Nja vanaf 310k op zich niet zoveel moeite mee. Plus, stad is toch al verpest 😜quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:41 schreef Rene het volgende:
[..]
Deze verkopen. Iets anders terugkopen en iets anders bijkopen. De overwaarde op de spaarrekening en dan goed zoeken.
De huidige verkopen is niet courant. Eigenlijk willen we iets met een WOZ van 310k (daaronder krijg je geen verhuurvergunning in de stad) mochten we het überhaupt willen doen. Vind het eigenlijk kneiterspannend.
Geen huis gekocht dus, gezien het eissenpakket wat jullie hebbenquote:Op dinsdag 18 april 2023 21:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Inderdaad en waarschijnlijk een kleiner huis gekocht.
Hoe bedoel je dit?quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:44 schreef investeerdertje het volgende:
Combineer dat met de erbarmelijke financiële opvoeding in Nederland, dan heb je helemaal gelijk
Fair enoughquote:Op dinsdag 18 april 2023 21:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ah kopen voor de verhuur. Nja vanaf 310k op zich niet zoveel moeite mee. Plus, stad is toch al verpest 😜
Ja... dat is echt zo. Die is bij veel mensen niet verder gekomen dan 'o hier heb je 20 euro ga daar maar wat leuks mee doen'. Ik heb echter veel geleerd van mijn ouders en die hebben mij op mijn fucking 23e gepusht 'koop een huis en huur niet'. En prompt had ik een huisquote:Op dinsdag 18 april 2023 21:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, dat is absoluut waar. Combineer dat met de erbarmelijke financiële opvoeding in Nederland, dan heb je helemaal gelijk.;
Wauw man!quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:51 schreef Rene het volgende:
Ik heb echter veel geleerd van mijn ouders en die hebben mij op mijn fucking 23e gepusht 'koop een huis en huur niet'. En prompt had ik een huis!
Mwa ligt er aan wat je hebt gekocht en waar en vooral wanneer.quote:Op dinsdag 18 april 2023 20:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het is met 20k netto ook niet realistisch dat je uberhaupt een koopwoning hebt.
Dat vraag ik me af. En dan nog, je gaat nu op zoek naar een kleine uitzonderingsgroep die er wellicht zal zijn om je punt te bewijzen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Mwa ligt er aan wat je hebt gekocht en waar en vooral wanneer.
20k netto kon je in 2013 voor het laatst nog wat. Maar daarna ging het snel bergafwaarts.quote:Op dinsdag 18 april 2023 20:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het is met 20k netto ook niet realistisch dat je uberhaupt een koopwoning hebt.
Normaliter ben ik een fijnproever. Ik proef sarcasme. Jammer wel.quote:
Lenen kost ook gewoon geld.quote:Op dinsdag 18 april 2023 20:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
ik heb het even aan chatgpt gevraagd. Ik was lui. Maar bij 250000*0.025 kom ik op 6250 totaal uit, bij *0.015 op 3750. 6250-3750 is 2500 dat gedeeld door 12 is 208.33 euro.
[..]
Hehe ik heb alleen de rente van het eerste jaar genomen en dat over 30 jaar getrokken (althans chat gpt) en ik had weinig zin om de echte (annuïtaire) rente te berekenen. Vond mn punt eigenlijk wel gemaakt 😜 maar het jaar erop is het natuurlijk geen 208.33 meer.
[..]
Oh die discipline is niet eens perse nodig hoor. Je kan het ook anders wegzetten. In mijn geval heb ik een deel verkocht en omgezet in woningverbetering. Rendeert ook nog eens prima.
Daarnaast zorgt tijd ook vanzelf dat je ltv daalt. De drang om dan onder de 50% te komen is dan volledig afhankelijk van je eigen voorkeur. Ik heb daar bijvoorbeeld amper interesse in want hypotheek kunnen beiden ook alleen betalen en de overwaarde moet je uitkopen. Dus een hogere schuld geeft dan alleen maar meer zekerheid. Einde rvp is bij 30 jaar alleen een issue als je een aflosvrije boomer bent (of je je echt zorgen maakt om dat kleine beetje (als je al deel aflossingsvrij hebt) wat blijft staan immers schreef ik over 30 jaar vast) en ontslag. Tja. Leve de nhg. Oftewel persoonsafhankelijk.
[..]
Of niet sparen en een energie bespaarlening nemen. Zelfs voordat de energie prijzen stegen haalde je de rente op de lening makkelijk er uit met je besparing op energie, de aflossing is je spaarbedrag en je krijgt er zelf HRA op.
Andersom.Er was geen reden om het WEL te doen. Energieprijzen zaten bijna tien jaar lang in een dalende en later stabiele trend.quote:Er was geen reden het niet te doen. Maar mensen hadden de interesse niet of wilden niet.
En die groep die met 20k lang geleden gekocht heeft heeft nu dermate veel overwaarde dat daar ruimte ligt om te verduurzamen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. En dan nog, je gaat nu op zoek naar een kleine uitzonderingsgroep die er wellicht zal zijn om je punt te bewijzen.
En dus deden ze het niet en was iedereen die het wel deed niet goed bij z'n hoofd tot ineens bleek dat het toch wel een goed idee was en toen was ineens niet meer zo leuk om daar op gewezen te worden.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Lenen kost ook gewoon geld.
[..]
Andersom.Er was geen reden om het WEL te doen. Energieprijzen zaten bijna tien jaar lang in een dalende en later stabiele trend.
Beter voor het milieu en/of meer wooncomfort?quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:00 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Andersom.Er was geen reden om het WEL te doen. Energieprijzen zaten bijna tien jaar lang in een dalende en later stabiele trend.
Valt wel mee die woekerprijzen zijn iets van het afgelopen decennia.quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. En dan nog, je gaat nu op zoek naar een kleine uitzonderingsgroep die er wellicht zal zijn om je punt te bewijzen.
Wellicht ja. Niet fijn lijkt me om weer extra hypotheek/lening daarvoor af te moeten sluiten. Maar er zijn vast oplossingen voor.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En die groep die met 20k lang geleden gekocht heeft heeft nu dermate veel overwaarde dat daar ruimte ligt om te verduurzamen.
Huh? Door de hoge prijzen zijn er toch juist minder mensen die dat kunnen kopen?quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Valt wel mee die woekerprijzen zijn iets van het afgelopen decennia.
Geen idee.quote:Hoeveel kan/kon je lenen met 20K netto, 150k ofzo?
Wooncomfort denk ik toch eerder aan nieuwe keuken of zo, niet direct aan zonnepanelen op het dak.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Beter voor het milieu en/of meer wooncomfort?
Die "woekerprijzen" van het afgelopen decennium zijn vooral iets dat door de extreem lage rente veroorzaakt is.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoeveel kan/kon je lenen met 20K netto, 150k ofzo?
Met 1700 bruto (21k bruto) was het 10 jaar terug 102500 euro lenen. Dus 20k netto zou dan 110/115 zijn geweest in 2013. Maar vaak kon je toentertijd nog een starterslening krijgen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoeveel kan/kon je lenen met 20K netto, 150k ofzo?
Dat is jouw probleem. Een hoop andere mensen aan extra isolatie, gasloos worden of vloerverwarming met een warmtepomp.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Wooncomfort denk ik toch eerder aan nieuwe keuken of zo, niet direct aan zonnepanelen op het dak.
Tsja, dat is een keuze. Zoals coolguy zegt, voor sommige pakte het investeren in duurzaamheid wel goed uit.quote:Milieu geven mensen geen fuck om, althans het is aannemelijk dat het geen prioriteit heeft boven hun portemonnee.
Zeker.quote:Wat dat betreft is dat hele gedoe met die energieprijzen wel een zege om verduurzaming in een stroomversnelling te brengen
Door de lage rente van de afgelopen 4 jaar konden meer mensen kopen en konden ze duurder kopen, nu de rente weer gestegen is kunnen mensen veel minder lenen en dus zijn er minder mensen die kunnen kopen en degenen die kunnen kopen kunnen minder uitgeven.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Huh? Door de hoge prijzen zijn er toch juist minder mensen die dat kunnen kopen?
[..]
Geen idee.
Maar dat heeft voor iemand die een inkomen heeft van 20K toch geen impact? Die kon in de afgelopen 4 jaar toch niet genoeg hypotheek krijgen voor een huis.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Door de lage rente van de afgelopen 4 jaar konden meer mensen kopen en konden ze duurder kopen, nu de rente weer gestegen is kunnen mensen veel minder lenen en dus zijn er minder mensen die kunnen kopen en degenen die kunnen kopen kunnen minder uitgeven.
Het probleem zit hem nu vooral in het feit dat de huizenprijzen de rente volgen en er niet gelijk mee lopen.
Dus nu zijn de huizen te duur voor de hoogte van de rente en kunnen heel veel mensen die een jaar of twee jaar geleden wel konden kopen niet meer kopen.
Nee, maar Rene heeft het toch over 10 jaar geleden? In 2013 kon je op sommige plekken voor dat geld prima wat kopen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar dat heeft voor iemand die een inkomen heeft van 20K toch geen impact? Die kon in de afgelopen 4 jaar toch niet genoeg hypotheek krijgen voor een huis.
Zeker dat het helpt.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Wooncomfort denk ik toch eerder aan nieuwe keuken of zo, niet direct aan zonnepanelen op het dak.
Milieu geven mensen geen fuck om, althans het is aannemelijk dat het geen prioriteit heeft boven hun portemonnee.
Wat dat betreft is dat hele gedoe met die energieprijzen wel een zege om verduurzaming in een stroomversnelling te brengen
quote:
Ik heb het van huis uit ook amper meegekregen. Want ja, wat er niet is kan je niet over praten. Dus tja, ken het wel een beetje.quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:51 schreef Rene het volgende:
[..]
Fair enough!
[..]
Ja... dat is echt zo. Die is bij veel mensen niet verder gekomen dan 'o hier heb je 20 euro ga daar maar wat leuks mee doen'. Ik heb echter veel geleerd van mijn ouders en die hebben mij op mijn fucking 23e gepusht 'koop een huis en huur niet'. En prompt had ik een huis!
Ja, geld lenen kost geld. Maar minder dan het je oplevert. Dat was zeker bij de lage rentestanden al heel snel bij energiebesparing. Kan je vasthouden aan het Nederlandse mantra, maar dat is dan een lacune.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:00 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Niet fijn, maar die maandelijkse last ook niet. Maar dat is persoonlijk wederom.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wellicht ja. Niet fijn lijkt me om weer extra hypotheek/lening daarvoor af te moeten sluiten. Maar er zijn vast oplossingen voor.
En als je echt met een minimum aan inkomen een oud tochtig hok gekocht heb wat niet te verduurzamen/warm te stoken valt dan is het helaas zo dat er niet zo veel aan te doen is. Maargoed, dat is niet 40% van de huiseigenaren.
Erger nog: ¤ 450 per maand naar Essent en dan nog steeds niet comfortabel zitten.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:13 schreef Rene het volgende:
[..]
Zeker dat het helpt.
En zodra je het hebt merk je het comfort. Ik merk -helaas :' ) - gelijk wanneer iemand geen vloerverwarming heeft! Het is niet alleszeggend maar dat is ook een vorm van comfort. Of geen tochtende kozijnen. Om je nou de hele dag in een denken te wikkelen op een vrije dag is toch niet de bedoeling van een (koop)huis. Dubbele beglazing met herrie buiten is ook echt onprettig. Ik werk momenteel in een pand zonder en het is een ramp bij tijd en wijle. Of 500 euro per maand wegbrengen aan Essent... wat is dan comfort van isolering prettig kan ik je vertellen...
Ja dat bedoel ik eigenlijk.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Erger nog: ¤ 450 per maand naar Essent en dan nog steeds niet comfortabel zitten.
Maar dat is de consequentie van de keuze om te wachten. Plots ben je het perfecte moment voorbij en ga je van 'haha sukkels ik wacht nog (omdatikmoetmaardatzegikernietbij) naar shit te laat. Maar dat is niemand aan te rekenen behalve degene die besloot eindeloos te wachten op nóg betere omstandigheden.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Door de lage rente van de afgelopen 4 jaar konden meer mensen kopen en konden ze duurder kopen, nu de rente weer gestegen is kunnen mensen veel minder lenen en dus zijn er minder mensen die kunnen kopen en degenen die kunnen kopen kunnen minder uitgeven.
Het probleem zit hem nu vooral in het feit dat de huizenprijzen de rente volgen en er niet gelijk mee lopen.
Dus nu zijn de huizen te duur voor de hoogte van de rente en kunnen heel veel mensen die een jaar of twee jaar geleden wel konden kopen niet meer kopen.
Klopt wel ongeveer. Want ik moest inderdaad iemand hebben die wilde meetekende om mijn appartement te kunnen kopen. Gelukkig had ik een vriendinquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:09 schreef Rene het volgende:
[..]
Met 1700 bruto (21k bruto) was het 10 jaar terug 102500 euro lenen. Dus 20k netto zou dan 110/115 zijn geweest in 2013. Maar vaak kon je toentertijd nog een starterslening krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |