abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator maandag 27 maart 2023 @ 20:41:20 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_208560096
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  User die het meest klaagt 2022 maandag 27 maart 2023 @ 22:25:14 #2
414785 sirdanilot
pi_208562398
quote:
10s.gif Op maandag 27 maart 2023 19:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Sure, maar niet aan jou in ieder geval.
Op dit moment niet nee maar in de toekomst wellicht wel als de prijzen dalen omdat de huisjesmelkers het vertikken om de huurwoningen te verduurzamen waardoor ze het maar verkopen, meer aanbod betekent een lagere prijs.

En als ze het leeg laten staan komen we de woningen halen, dat gebeurt reeds in Amsterdam.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_208562401
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat natuurlijk niets verandert aan het feit dat ik op jaarbasis zo'n 20% direct verbruik heb, sterker nog; ik denk dat dat percentage hoger zou liggen als ik minder panelen zou hebben.
Dat percentage is 20%, omdat je relatief veel panelen hebt.
Zoveel passen er nooit op een tussenwoning. Dan investeer je 10-12k voor ongeveer 3000kwh opwek per jaar waar direct verbruik misschien 10% is.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 00:52:24 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208563524
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 22:25 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dat percentage is 20%, omdat je relatief veel panelen hebt.
Zoveel passen er nooit op een tussenwoning. Dan investeer je 10-12k voor ongeveer 3000kwh opwek per jaar waar direct verbruik misschien 10% is.
Ik denk dat mijn direct procentueel verbruik hoger zou zijn als ik minder panelen had, dan zou ik immers ook minder overproductie hebben.

Oh, rekenfoutje trouwens..... 8.000 kWh opgewekt, 2.000 kWh direct verbruikt, dat is 25%.
Maar als hier 4.000 kWh opgewekt zou worden verwacht ik dat het directe verbruik ook ongeveer 2.000 kWh zou zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 28 maart 2023 @ 05:20:38 #5
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_208563687
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_208563874
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 00:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk dat mijn direct procentueel verbruik hoger zou zijn als ik minder panelen had, dan zou ik immers ook minder overproductie hebben.

Oh, rekenfoutje trouwens..... 8.000 kWh opgewekt, 2.000 kWh direct verbruikt, dat is 25%.
Maar als hier 4.000 kWh opgewekt zou worden verwacht ik dat het directe verbruik ook ongeveer 2.000 kWh zou zijn.
Waar baseer je die verwachting op? Ga je dan je stroom 'slimmer' inzetten?

Wij hebben vorig jaar 3500 kwh opgehaald en daarvan ongeveer 2800 kwh teruggeleverd.
pi_208563906
quote:
Ergens is het wel logisch.
Ik woon zelf in een 2 onder 1 kap en zou misschien wel een iets groter huis/perceel willen.
Betaal nu ~900 bruto aan hypotheek.

Een groter huis gaat hier tussen de 550-750k, zelfs met een overwaarde / eigen inbreng van 200k ga je al naar ~2200 bruto per maand.
Onbetaalbaar.
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 08:12:41 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208564009
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 22:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Op dit moment niet nee maar in de toekomst wellicht wel als de prijzen dalen omdat de huisjesmelkers het vertikken om de huurwoningen te verduurzamen waardoor ze het maar verkopen, meer aanbod betekent een lagere prijs.

En als ze het leeg laten staan komen we de woningen halen, dat gebeurt reeds in Amsterdam.
Tuurlijk kom jij de woning dan halen. Doe jij maar lekker vertellen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208564442
quote:
meer aanbod betekent een lagere prijs.
Mja, zolang er 10 mensen een woning willen en hetzelfde betalen en er vallen er 8 af, blijft de prijs gewoon hetzelfde.

Voor verhuur zou het lager moeten zijn, maar omdat die 2 overblijvers de hogere prijs willen betalen zal het gewoon leiden tot een groter % koop vs huur.

Huurders krijgen minder alternatief, beleggers willen hun rendement toch wel hebben, daar zal het echte overbieden naartoe verplaatsen... Maar dat lapt Hugo dan met maximale huurprijzen...

Niemand die zin heeft om te verhuren dus, effectief een deel van de woningmarkt uitschakelen, is dat goed voor de huurders? Lijkt me stug, tekorten zijn niet fijn.

Sowieso is die bemoeizucht in de woonmarkt met al die fiscale regeltjes enorm slecht.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208564909
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 09:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mja, zolang er 10 mensen een woning willen en hetzelfde betalen en er vallen er 8 af, blijft de prijs gewoon hetzelfde.

Voor verhuur zou het lager moeten zijn, maar omdat die 2 overblijvers de hogere prijs willen betalen zal het gewoon leiden tot een groter % koop vs huur.

Huurders krijgen minder alternatief, beleggers willen hun rendement toch wel hebben, daar zal het echte overbieden naartoe verplaatsen... Maar dat lapt Hugo dan met maximale huurprijzen...

Niemand die zin heeft om te verhuren dus, effectief een deel van de woningmarkt uitschakelen, is dat goed voor de huurders? Lijkt me stug, tekorten zijn niet fijn.

Sowieso is die bemoeizucht in de woonmarkt met al die fiscale regeltjes enorm slecht.
Niet helemaal, als jij weet dat je tegen 1 ander iemand biedt, dan bied je gemiddeld lager dan wanneer je weet dat je tegen 9 anderen biedt.
pi_208564931
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 07:52 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ergens is het wel logisch.
Ik woon zelf in een 2 onder 1 kap en zou misschien wel een iets groter huis/perceel willen.
Betaal nu ~900 bruto aan hypotheek.

Een groter huis gaat hier tussen de 550-750k, zelfs met een overwaarde / eigen inbreng van 200k ga je al naar ~2200 bruto per maand.
Onbetaalbaar.
De vraag stort in (hogere rente, hogere lasten), maar ook het aanbod stort in (hogere rente = minder investeringen, maar er zijn ook hogere arbeids- en materiaal-kosten). De markt zit muurvast, en zolang de overheid niet heel veel moeite doet om dat los te trekken, blijft het ook nog wel een aantal jaren muurvast zitten. En om het los te trekken is de overheid ook gebonden aan allerlei regels (stikstof, overheidssteun etc), dus de mogelijkheden zijn beperkt.
pi_208564959
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De vraag stort in (hogere rente, hogere lasten), maar ook het aanbod stort in (hogere rente = minder investeringen, maar er zijn ook hogere arbeids- en materiaal-kosten). De markt zit muurvast, en zolang de overheid niet heel veel moeite doet om dat los te trekken, blijft het ook nog wel een aantal jaren muurvast zitten. En om het los te trekken is de overheid ook gebonden aan allerlei regels (stikstof, overheidssteun etc), dus de mogelijkheden zijn beperkt.
Ja ik zie ook niet echt een escape.
De vraag blijft nu wel min of meer gelijk maar het aanbod neemt ook nog eens af.

Enige voordeel is dat met de dalende huizenprijzen woningen ook weer bereikbaarder worden.
Dus dan moeten de nieuwbouw prijzen ook mee dalen.
De vraag is of je dan uitkomt met de investering.


Het enige wat ik kan bedenken is men massaal ergens huurwoningen of goedkopere appartementen gaat bouwen, die zijn dan gelimiteerd op de huurprijs danwel deel je de bouwkosten met een grote groep dus wel te betalen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Kickinalfa op 28-03-2023 10:36:33 ]
  dinsdag 28 maart 2023 @ 10:33:02 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208564995
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 07:46 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Waar baseer je die verwachting op? Ga je dan je stroom 'slimmer' inzetten?

Wij hebben vorig jaar 3500 kwh opgehaald en daarvan ongeveer 2800 kwh teruggeleverd.
Omdat ons directe verbruik in principe niet afhankelijk is van hoeveel kWh we opwekken als we meer opwekken dan we (direct) verbruiken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 28 maart 2023 @ 10:48:36 #14
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208565124
Ik heb het al vaker geroepen. De rek zit nog in grondprijzen. Veel nieuwbouwgrond is al jaren geleden voor een prikkie aangekocht en wordt nu ontzettend duur verkocht. Maar ja het draait iedereen vooral om zoveel mogelijk winst en niet om echt iets te doen aan de problemen op de huizenmarkt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_208565134
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja ik zie ook niet echt een escape.
De vraag blijft nu wel min of meer gelijk maar het aanbod neemt ook nog eens af.

Enige voordeel is dat met de dalende huizenprijzen woningen ook weer bereikbaarder worden.
Dus dan moeten de nieuwbouw prijzen ook mee dalen.
De vraag is of je dan uitkomt met de investering.

Het enige wat ik kan bedenken is men massaal ergens huurwoningen of goedkopere appartementen gaat bouwen, die zijn dan gelimiteerd op de huurprijs danwel deel je de bouwkosten met een grote groep dus wel te betalen.
Dat is waar de schoen wringt, de grote bouwers werken schijnbaar met kleiner marges (een paar procent), en in grote projecten moeten ze het hebben van grote investeerders die een flink deel van de woningen kopen, en die haken nu af. De enige manier om dat los te trekken zou overheidssten moeten zijn, de wethouders van de grote steden hebben daar al om gevraagd, een bouwstartpremie, zodat ontwikkelaars gaan bouwen. Maar dan betaal je dus eigenlijk met belastinggeld die ontwikkelaars zodat grote investeerders die huizen op een voor hun winstgevende manier kunnen kopen, niet echt wenselijk lijkt me.
Goedkoper bouwen zou kunnen door de grondprijzen te verlagen, of eisen met betrekking tot de bouw te versoepelen. Dat laatste zal dan vooral met betrekking tot duurzaamheid zijn (minder isolatie bijv), wat niet wenselijk is, en waar ook minder vraag naar zal zijn. Het eerste is iets wat vooral gemeentes in handen hebben, en die zijn daar niet happig op, omdat het voor hun een behoorlijke bron van inkomsten is vaak. Het kan opgelegd worden van hogerhand, maar dan moeten die gemeentjes op andere manier aan die inkomsten zien te komen.
Wat mogelijk wel kan helpen is als flink wat boeren uitgekocht worden en daardoor stikstofruimte, en grond vrijkomt wat (deels) gebruikt kan worden om te bouwen, maar voordat men op de grond van uitgekochte boeren kan gaan bouwen, ben je al weer een aantal jaren verder.
pi_208565141
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Niet helemaal, als jij weet dat je tegen 1 ander iemand biedt, dan bied je gemiddeld lager dan wanneer je weet dat je tegen 9 anderen biedt.
Mweh.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 28 maart 2023 @ 10:51:04 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208565153
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja ik zie ook niet echt een escape.
De vraag blijft nu wel min of meer gelijk maar het aanbod neemt ook nog eens af.

Het enige wat ik kan bedenken is men massaal ergens huurwoningen gaat bouwen, die zijn dan gelimiteerd op de prijs dus wel te betalen.
Wat "wel te betalen" is is nogal subjectief, en dat komt vooral omdat we door ruim 30 jaar aflossingsvrije hypotheken vergeten zijn wat wonen kost.

De een roept dat een maandlast van ¤ 2.200 onbetaalbaar is, de ander vindt van niet.
Ik hoor een scheefwonende kennis in een sociale huurwoning regelmatig klagen dat de huur belachelijk hoog is... betalen nog geen ¤ 700 per maand, hebben 2 inkomens.

Onze bruto hypotheeklast is ongeveer 30% van ons netto inkomen, vorig jaar was dat percentage wat hoger, tenzij je een heel laag inkomen hebt is dat ook prima te doen.
Vanaf modaal als huishoudinkomen (¤ 2.550 netto per maand) kun je gewoon rondkomen als je huur of hypotheeklast 30% is, en naar mate dat hoger wordt kan dat percentage zelfs nog stijgen.
Hoeft niet, kan wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208565183
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De vraag stort in (hogere rente, hogere lasten), maar ook het aanbod stort in (hogere rente = minder investeringen, maar er zijn ook hogere arbeids- en materiaal-kosten). De markt zit muurvast, en zolang de overheid niet heel veel moeite doet om dat los te trekken, blijft het ook nog wel een aantal jaren muurvast zitten. En om het los te trekken is de overheid ook gebonden aan allerlei regels (stikstof, overheidssteun etc), dus de mogelijkheden zijn beperkt.
Laten we dan ook eens kijken naar het totale gebrek aan innovatie en kostprijs drukken bij woningen bouwen.

Als je bijvoorbeeld in de industrie spullen voor de auto industrie levert willen deze van toeleveranciers weten hoe ze goedkoper kunnen gaan leveren. In de bouwsector lijkt wel het omgekeerde plaats te vinden.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 10:57:09 #19
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208565209
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat is waar de schoen wringt, de grote bouwers werken schijnbaar met kleiner marges (een paar procent), en in grote projecten moeten ze het hebben van grote investeerders die een flink deel van de woningen kopen, en die haken nu af. De enige manier om dat los te trekken zou overheidssten moeten zijn, de wethouders van de grote steden hebben daar al om gevraagd, een bouwstartpremie, zodat ontwikkelaars gaan bouwen. Maar dan betaal je dus eigenlijk met belastinggeld die ontwikkelaars zodat grote investeerders die huizen op een voor hun winstgevende manier kunnen kopen, niet echt wenselijk lijkt me.
Goedkoper bouwen zou kunnen door de grondprijzen te verlagen, of eisen met betrekking tot de bouw te versoepelen. Dat laatste zal dan vooral met betrekking tot duurzaamheid zijn (minder isolatie bijv), wat niet wenselijk is, en waar ook minder vraag naar zal zijn. Het eerste is iets wat vooral gemeentes in handen hebben, en die zijn daar niet happig op, omdat het voor hun een behoorlijke bron van inkomsten is vaak. Het kan opgelegd worden van hogerhand, maar dan moeten die gemeentjes op andere manier aan die inkomsten zien te komen.
Wat mogelijk wel kan helpen is als flink wat boeren uitgekocht worden en daardoor stikstofruimte, en grond vrijkomt wat (deels) gebruikt kan worden om te bouwen, maar voordat men op de grond van uitgekochte boeren kan gaan bouwen, ben je al weer een aantal jaren verder.
Hoe kom je er bij dat ze het van investeerders moeten hebben?
Ik woon in een wijk waar er 3500 woningen en appartementen uit de grond gestampt worden en dat wordt gewoon door gezinnen gekocht. Daar zitten geen investeerders bij.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_208565211
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Laten we dan ook eens kijken naar het totale gebrek aan innovatie en kostprijs drukken bij woningen bouwen.

Als je bijvoorbeeld in de industrie spullen voor de auto industrie levert willen deze van toeleveranciers weten hoe ze goedkoper kunnen gaan leveren. In de bouwsector lijkt wel het omgekeerde plaats te vinden.
Ik heb weleens zitten denken waarom we niet een aantal "standaard" woning ontwerpen hebben.

Dan zou je al een enorm deel pre-fab kunnen maken, besparen op je ontwerpkosten en dezelfde huizen 1 op 1 neerzetten in groningen, doetinchem, wassenaar, venlo etc.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 10:58:33 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208565233
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:48 schreef laziness het volgende:
Ik heb het al vaker geroepen. De rek zit nog in grondprijzen. Veel nieuwbouwgrond is al jaren geleden voor een prikkie aangekocht en wordt nu ontzettend duur verkocht. Maar ja het draait iedereen vooral om zoveel mogelijk winst en niet om echt iets te doen aan de problemen op de huizenmarkt.
Klopt, hier is een aannemer die nog zo'n 30 huizen moest bouwen, dat zijn diezefde grondprijzen uit 2017 als de rest van de wijk op gebouwd is, maar de tweekappers die nu gebouwd worden kosten wel de helft meer dan de buurhuizen die al in 2018 gebouwd zijn, en dat is niet alleen maar hogere bouwkosten door duur materiaal en BENG eisen.

Diezelfde aannemer heeft in het andere deel van de wijk een rij sociale koop ook heel lang leeg laten staan voor ze ze verkochten, mochten ze er meer voor vragen.

De huizen die nu gebouwd gaan worden hadden er al ruim 3 jaar moeten staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 28 maart 2023 @ 11:04:16 #22
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208565271
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:57 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik heb weleens zitten denken waarom we niet een aantal "standaard" woning ontwerpen hebben.

Dan zou je al een enorm deel pre-fab kunnen maken, besparen op je ontwerpkosten en dezelfde huizen 1 op 1 neerzetten in groningen, doetinchem, wassenaar, venlo etc.
Want nieuwbouw woningen zijn niet al allemaal vergelijkbaar? :D
Nee, ik snap wel wat je bedoelt hoor.

Mijn huidige woning is tunnelbouw. Dat is een mal die ze volgieten met beton en morgen kan de mal verplaatst worden naar de volgende. De zijkanten kwamen incl de kozijnen kant en klaar uit de fabriek. Binnen 6 maanden was het hele project af van 40 woningen.
En verder is mijn huis zo BENG als het maar zijn kan dus het ligt niet aan de huidige eisen verder.

Nu koop ik een nieuwbouwwoning dat volgens de traditionele methode gebouwd wordt. In 8 maanden bouwt mijn aannemer één 2-1 kapper.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_208565272
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat "wel te betalen" is is nogal subjectief, en dat komt vooral omdat we door ruim 30 jaar aflossingsvrije hypotheken vergeten zijn wat wonen kost.

De een roept dat een maandlast van ¤ 2.200 onbetaalbaar is, de ander vindt van niet.
Ik hoor een scheefwonende kennis in een sociale huurwoning regelmatig klagen dat de huur belachelijk hoog is... betalen nog geen ¤ 700 per maand, hebben 2 inkomens.

Onze bruto hypotheeklast is ongeveer 30% van ons netto inkomen, vorig jaar was dat percentage wat hoger, tenzij je een heel laag inkomen hebt is dat ook prima te doen.
Vanaf modaal als huishoudinkomen (¤ 2.550 netto per maand) kun je gewoon rondkomen als je huur of hypotheeklast 30% is, en naar mate dat hoger wordt kan dat percentage zelfs nog stijgen.
Hoeft niet, kan wel.
Het deel onbetaalbaar is vooral gerelateerd aan het feit dat we nu met een "hoge" rente zitten en hoge huizenprijzen.
Nog even los van wat je maximaal mag lenen is de hypotheek voor hetzelfde huis wel een enorm stuk duurder nu dan pak hem beet 1,5 jaar terug.

Als ik op basis van mijn inkomen berekenen wat ik zou kunnen krijgen/bruto lasten daar tegenover zet zou ik al 50% van mijn netto loon inleveren aan hypotheek.

De stap naar een groter huis zou al een toename betekenen van pak hem beet 25% van het inkomen naar ~65%.
pi_208565281
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 22:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Op dit moment niet nee maar in de toekomst wellicht wel als de prijzen dalen omdat de huisjesmelkers het vertikken om de huurwoningen te verduurzamen waardoor ze het maar verkopen, meer aanbod betekent een lagere prijs.

En als ze het leeg laten staan komen we de woningen halen, dat gebeurt reeds in Amsterdam.
Wat is dat voor kromme gedachtegang zeg :'). Waarom zouden prijzen ineens dalen omdat huisjesmelkers hun panden "massaal verkopen omdat ze moeten verduurzamen"? Stel, hypothetisch, dat ze dat gaan doen. Binnen mum van tijd komt er enorm veel vraag en schieten de prijzen helemaal omhoog. Niemand komt woningen "halen" omdat ze dan goedkoop worden. En vooral niet in Amsterdam.
pi_208565357
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:51 schreef Leandra het volgende:

Ik hoor een scheefwonende kennis in een sociale huurwoning regelmatig klagen dat de huur belachelijk hoog is... betalen nog geen ¤ 700 per maand, hebben 2 inkomens.
Terechte klacht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208565391
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Goedkoper bouwen zou kunnen door de grondprijzen te verlagen, of eisen met betrekking tot de bouw te versoepelen. Dat laatste zal dan vooral met betrekking tot duurzaamheid zijn (minder isolatie bijv), wat niet wenselijk is, en waar ook minder vraag naar zal zijn.
Vroeger had je vaak "casco-woningen" waarbij de afwerking de koper (al dan niet uitbesteed) uitvoerde. Lijkt me wel wat, vraag me af wat het verschil in koopprijs is tussen zo'n casco-woning of een (wat aannemers "instapklaar") woning is??

Bij die laatste de opmerking dat dat dus ook wel eens "opnieuw afwerken" betekent.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 11:21:21 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208565400
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Want nieuwbouw woningen zijn niet al allemaal vergelijkbaar? :D
Nee, ik snap wel wat je bedoelt hoor.

Mijn huidige woning is tunnelbouw. Dat is een mal die ze volgieten met beton en morgen kan de mal verplaatst worden naar de volgende. De zijkanten kwamen incl de kozijnen kant en klaar uit de fabriek. Binnen 6 maanden was het hele project af van 40 woningen.
En verder is mijn huis zo BENG als het maar zijn kan dus het ligt niet aan de huidige eisen verder.

Nu koop ik een nieuwbouwwoning dat volgens de traditionele methode gebouwd wordt. In 8 maanden bouwt mijn aannemer één 2-1 kapper.
Aan de andere kant, bouwers die wel veel prefab gebruiken, zoals Groothuis Bouw bijvoorbeeld, hebben de basis van een huis er wel in 3 dagen staan, maar verder duurt het dan ook maanden voor het af is.
Tijdens de bouw van ons huis is er ook een Groothuis woning gebouwd hier in de straat, waar ons huis in 7½ maand van de eerste graafwerkzaamheden tot bewonen ging, was het bij dat huis zo'n 4 maanden.

Maar het is niet zo dat zo'n huis veel goedkoper is ofzo, het is wel zo dat je weinig kunt aanpassen aan de standaard varianten van het huis.
Een muurtje opschuiven of een andere indeling dan de 4 die ze zelf bedacht hebben kan niet, behalve tegen gigantische meerprijzen. Maar ook dat standaard huis kost niet veel minder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 28 maart 2023 @ 11:22:36 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208565414
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Vroeger had je vaak "casco-woningen" waarbij de afwerking de koper (al dan niet uitbesteed) uitvoerde. Lijkt me wel wat, vraag me af wat het verschil in koopprijs is tussen zo'n casco-woning of een (wat aannemers "instapklaar") woning is??

Bij die laatste de opmerking dat dat dus ook wel eens "opnieuw afwerken" betekent.
Heb je nog steeds en het verschil valt me tegen.

Ik zoek even wat voorbeelden.

Vrijstaand 177m²:
Regulier: https://www.funda.nl/koop(...)e-woningen-bouwnr-8/
Casco: https://www.funda.nl/koop(...)ngen-casco-bouwnr-8/
Als bouwkavel:
https://www.funda.nl/koop(...)bouwkavels-bouwnr-8/

Hoekwoning 161m²:
Regulier: https://www.funda.nl/koop(...)kwoningen-bouwnr-58/
Casco: https://www.funda.nl/koop(...)gen-casco-bouwnr-58/

Hoekwoning 86m²:
Regulier: https://www.funda.nl/koop(...)kwoningen-bouwnr-50/
Casco: https://www.funda.nl/koop(...)gen-casco-bouwnr-50/

Het verschil tussen regulier en casco is bij alledrie de huizen ¤ 47.000... wat wel bijzonder is want dat zou betekenen dat de casco oplevering bij alledrie de huizen dezelfde besparing voor de bouwer oplevert.

[ Bericht 9% gewijzigd door Leandra op 28-03-2023 11:38:01 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 28 maart 2023 @ 11:29:57 #29
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208565502
quote:
Niet heel gek natuurlijk

10 a 15% inflatie, maar salarissen die achterblijven en hypotheekrente die van 1,2% naar 4,8% (met NHG) en 5,2+ zonder (voor 20 jaar vast). maakt dat nieuwbouw onbetaalbaar is ten opzichte van bestaande bouw.

En dan moet het ook nog eens groen en zonder stikstof en zonder gas etc... allemaal gigantisch kosten opdrijvend.

En dan bouwen we gewoon nog steeds te grote woningen, en te luxe flats terwijl het aanbod voor in ieder geval zo'n 50 a 75% juist op woningbouw niveau zou moeten zijn denk ik gezien de aanwas van nieuw volk.
Dum de dum
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 11:41:06 #30
414785 sirdanilot
pi_208565650
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 08:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tuurlijk kom jij de woning dan halen. Doe jij maar lekker vertellen.
Gebeurt toch echt hoor, dat woningen gekraakt worden omdat ze te lang leegstaan. Is niet goed voor de waarde van je woning.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 11:43:16 #31
414785 sirdanilot
pi_208565681
quote:
99s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:07 schreef boskameel het volgende:

[..]
Wat is dat voor kromme gedachtegang zeg :'). Waarom zouden prijzen ineens dalen omdat huisjesmelkers hun panden "massaal verkopen omdat ze moeten verduurzamen"? Stel, hypothetisch, dat ze dat gaan doen. Binnen mum van tijd komt er enorm veel vraag en schieten de prijzen helemaal omhoog. Niemand komt woningen "halen" omdat ze dan goedkoop worden. En vooral niet in Amsterdam.
Ik vind dit een rare redenering
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 28 maart 2023 @ 11:46:06 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208565726
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:29 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niet heel gek natuurlijk

10 a 15% inflatie, maar salarissen die achterblijven en hypotheekrente die van 1,2% naar 4,8% (met NHG) en 5,2+ zonder (voor 20 jaar vast). maakt dat nieuwbouw onbetaalbaar is ten opzichte van bestaande bouw.

En dan moet het ook nog eens groen en zonder stikstof en zonder gas etc... allemaal gigantisch kosten opdrijvend.

En dan bouwen we gewoon nog steeds te grote woningen, en te luxe flats terwijl het aanbod voor in ieder geval zo'n 50 a 75% juist op woningbouw niveau zou moeten zijn denk ik gezien de aanwas van nieuw volk.
De koopwoningen en luxe appartementen die je bouwt bouw je dan ook niet voor mensen die in sociale huurwoningen moeten gaan wonen.

Sociale woningbouw is een heel andere categorie, die idd ook voor de woningstichting vaak al te duur wordt door de hoge bouwkosten.
Een huis dat 200.000 kost om te bouwen (incl grond) kun je al niet meer sociaal verhuren, want je zult zeker met de huidige rente minimaal 5% huur moeten hebben, en bij 200K praat je dan over ¤ 833 per maand, en dat is boven de sociale huurgrens.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 11:49:33 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208565778
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Gebeurt toch echt hoor, dat woningen gekraakt worden omdat ze te lang leegstaan. Is niet goed voor de waarde van je woning.
Ik denk zomaar dat ze niet zo heel erg lang leeg staan. Niet zo lang dat jíj terug naar Nederland komt om daar dat huis 'te halen'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208565811
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:29 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niet heel gek natuurlijk

10 a 15% inflatie, maar salarissen die achterblijven en hypotheekrente die van 1,2% naar 4,8% (met NHG) en 5,2+ zonder (voor 20 jaar vast). maakt dat nieuwbouw onbetaalbaar is ten opzichte van bestaande bouw.

En dan moet het ook nog eens groen en zonder stikstof en zonder gas etc... allemaal gigantisch kosten opdrijvend.

En dan bouwen we gewoon nog steeds te grote woningen, en te luxe flats terwijl het aanbod voor in ieder geval zo'n 50 a 75% juist op woningbouw niveau zou moeten zijn denk ik gezien de aanwas van nieuw volk.
Prima eens met je analyse, maar dat laatste stuk: Waar men het meeste aan kan verdienen wordt gebouwd hoor, denk maar niet dat de verkeerde woningen worden gebouwd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208566066
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Gebeurt toch echt hoor, dat woningen gekraakt worden omdat ze te lang leegstaan. Is niet goed voor de waarde van je woning.
Het zijn geen jaren 80 meer met je geen woning geen kroning krakers rellen. Het kraken is veel moeilijker geworden.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 12:12:24 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208566084
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Het zijn geen jaren 80 meer met je geen woning geen kroning krakers rellen. Het kraken is veel moeilijker geworden.
En terecht, destijds kraakten ze een woning al tussen je verhuisdag en de oplevering aan de kopers.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208566205
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:43 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik vind dit een rare redenering
Dat kan en mag, maar jouw redenering dat verhuurders plotseling hun woningen gaan verkopen omdat ze "moeten" verduurzamen is in mijn ogen nog veel "raarder". En nog wereldvreemder is dat je denkt dat "je dan de woning komt halen". Je woont niet eens in Nederland, en sterker nog, stel het zou wel zo zijn, je zal 0 kans maken op een woning want de biedingen zullen niet mals zijn. Rijke pappie's die even 50/100k meer gaan bieden omdat zoon of dochterlief in de stad wil wonen.

En daarnaast, vertel eens, waarom zouden ze hun kip met de gouden eieren in de randstad verkopen? Omdat ze een eenmalige investering moeten doen? Hooguit is het rendement dan tijdelijk iets lager. Weet je wel wat er wordt neergelegd voor huurwoningen/appartementen in de randstad?
  dinsdag 28 maart 2023 @ 12:50:44 #38
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208566505
Onze oude sociale huurwoning staat nog steeds leeg :D meer als 1 jaar nu

Hele wijk gerenoveerd, ze zijn bijna klaar. Denk dat de helft van de huurders heeft opgezegd.

Nu gigantische problemen, want nagenoeg alles wat vrij komt gaat naar statushouders. Woningbouw houdt de woningen nu maar leeg blijkbaar, want teveel problemen. Onze oude wijk was vooral arbeiders en oudjes die er al 40 jaar woonden.

Woningbouw deed er anti krakers in, maar dat is ook afgeschaald/afgeschaft, na wat brandjes en andere ellende die veroorzaakt werd juist door de anti krakers :')
Dum de dum
pi_208566516
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
En terecht, destijds kraakten ze een woning al tussen je verhuisdag en de oplevering aan de kopers.
Ondanks het feit er een paar excessen daarin gebeurden was het kraakrecht een goede stok achter de deur voor de vastgoedspeculanten om wel wat met hun pand te doen. Ipv die halfbakken maatregelen met tijdelijke huurcontracten.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 13:35:39 #40
414785 sirdanilot
pi_208566972
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk zomaar dat ze niet zo heel erg lang leeg staan. Niet zo lang dat jíj terug naar Nederland komt om daar dat huis 'te halen'.
Ik kraak zelf inderdaad niet, want tot nu toe ben ik niet dakloos geraakt.

Echter sluit ik niet uit dat als er echt helemaal niets te vinden is en de keuze is kraken of onder de brug/bij het leger des Heils tussen de verslaafden op een brits, dat ik dan de keuze zou maken om te kraken.

Laten we hopen dat het zover niet komt. Ik hoop dat jij dat ook voor mij hoopt al vrees ik dat je die empathie niet hebt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 13:39:35 #41
414785 sirdanilot
pi_208567025
quote:
99s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:22 schreef boskameel het volgende:

[..]
Dat kan en mag, maar jouw redenering dat verhuurders plotseling hun woningen gaan verkopen omdat ze "moeten" verduurzamen is in mijn ogen nog veel "raarder". En nog wereldvreemder is dat je denkt dat "je dan de woning komt halen". Je woont niet eens in Nederland, en sterker nog, stel het zou wel zo zijn, je zal 0 kans maken op een woning want de biedingen zullen niet mals zijn. Rijke pappie's die even 50/100k meer gaan bieden omdat zoon of dochterlief in de stad wil wonen.
Tsja, die rijke pappie's zijn er nu ook al. De jubelton is gelukkig afgeschaft dus rijke pappie mag nu ook belasting betalen daarover (schenkbelasting). Dus in die zin verandert er niets.

quote:
En daarnaast, vertel eens, waarom zouden ze hun kip met de gouden eieren in de randstad verkopen? Omdat ze een eenmalige investering moeten doen? Hooguit is het rendement dan tijdelijk iets lager. Weet je wel wat er wordt neergelegd voor huurwoningen/appartementen in de randstad?
Ja als de verhuurder denkt dat het het waard is om geld te steken in de verduurzaming van de woning dan hoeven ze niet te verkopen. De huurprijs gaat toch wel omhoog, met of zonder verduurzaming. Derhalve pleit ik voor een plicht voor alle vrijesector en sociale verhuurders om alle huurwoningen te verduurzamen tot energielabel A. Eventueel een uitzondering als het echt een historisch monument is, al kan je zelfs die verduurzamen (bijvoorbeeld dubbelglas achter de originele historische ramen plaatsen).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 13:43:27 #42
414785 sirdanilot
pi_208567061
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:50 schreef Fe2O3 het volgende:
Onze oude sociale huurwoning staat nog steeds leeg :D meer als 1 jaar nu

Hele wijk gerenoveerd, ze zijn bijna klaar. Denk dat de helft van de huurders heeft opgezegd.

Nu gigantische problemen, want nagenoeg alles wat vrij komt gaat naar statushouders. Woningbouw houdt de woningen nu maar leeg blijkbaar, want teveel problemen. Onze oude wijk was vooral arbeiders en oudjes die er al 40 jaar woonden.

Woningbouw deed er anti krakers in, maar dat is ook afgeschaald/afgeschaft, na wat brandjes en andere ellende die veroorzaakt werd juist door de anti krakers :')
Als het dusdanig lang leeg staat bestaat er een kans dat het op een gegeven moment wordt gekraakt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 13:49:51 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208567112
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:35 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik kraak zelf inderdaad niet, want tot nu toe ben ik niet dakloos geraakt.

Echter sluit ik niet uit dat als er echt helemaal niets te vinden is en de keuze is kraken of onder de brug/bij het leger des Heils tussen de verslaafden op een brits, dat ik dan de keuze zou maken om te kraken.

Laten we hopen dat het zover niet komt. Ik hoop dat jij dat ook voor mij hoopt al vrees ik dat je die empathie niet hebt.
Nou, ik wens je zeker niet iets slechts toe maar als je wél onder een brug komt te liggen slaap ik daar niet minder om.

Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor je keuzes, en je vluchten naar ierland was je eigen keuze, je studieschuld niet terug betalen is je eigen keuze, je continue zeiken op alles mbt je werk is je eigen keuze, je gezeik over de huizenmarkt is je eigen keuze, niet concreet iets doen om je situatie te veranderen is een keuze. Hier reageren met reacties die half getroll zijn is je eigen keuze.

Jij moet nog heel wat stappen nemen voor je je druk hoeft te gaan maken of IK wel of niet empathie heb voor jouw situatie.
Breitling - Instruments for Professionals
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 14:08:31 #44
414785 sirdanilot
pi_208567254
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik wens je zeker niet iets slechts toe maar als je wél onder een brug komt te liggen slaap ik daar niet minder om.

Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor je keuzes, en je vluchten naar ierland was je eigen keuze, je studieschuld niet terug betalen is je eigen keuze, je continue zeiken op alles mbt je werk is je eigen keuze, je gezeik over de huizenmarkt is je eigen keuze, niet concreet iets doen om je situatie te veranderen is een keuze. Hier reageren met reacties die half getroll zijn is je eigen keuze.

Jij moet nog heel wat stappen nemen voor je je druk hoeft te gaan maken of IK wel of niet empathie heb voor jouw situatie.
Vluchten? Ik kom niet uit Zuid Soedan hoor. Je kan ook overdrijven.

En waarom al deze zaken erbij halen die niets met de woningmarkt te maken hebben? Je haalt nu zelf dit woningmarkttopic volledig off-topic. Ik houd het liever bij de woningmarkt.

En momenteel ligt het vooruitzicht voor veel mensen in mijn situatie (niet al te hoog inkomen, geen vangnet bij familie) dichter bij dakloosheid en dus kraken, dan bij het kopen van een woning. Want als je denkt dat ik de enige ben heb je het goed mis en heb jij geen goed beeld van de huidige woningmarkt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 28 maart 2023 @ 14:11:16 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208567281
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 14:08 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Vluchten? Ik kom niet uit Zuid Soedan hoor. Je kan ook overdrijven.

En waarom al deze zaken erbij halen die niets met de woningmarkt te maken hebben? Je haalt nu zelf dit woningmarkttopic volledig off-topic. Ik houd het liever bij de woningmarkt.

En momenteel ligt het vooruitzicht voor veel mensen in mijn situatie (niet al te hoog inkomen, geen vangnet bij familie) dichter bij dakloosheid en dus kraken, dan bij het kopen van een woning. Want als je denkt dat ik de enige ben heb je het goed mis en heb jij geen goed beeld van de huidige woningmarkt.
Met het verschil dat zij wel gewoon in NL wonen en werken en ingeschreven staan en dus serieus woonruimte kunnen zoeken ipv alleen maar op internet jengelen hoe erg het allemaal is terwijl ze hier niet eens wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 14:15:41 #46
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208567326
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 14:08 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Vluchten? Ik kom niet uit Zuid Soedan hoor. Je kan ook overdrijven.

En waarom al deze zaken erbij halen die niets met de woningmarkt te maken hebben? Je haalt nu zelf dit woningmarkttopic volledig off-topic. Ik houd het liever bij de woningmarkt.

En momenteel ligt het vooruitzicht voor veel mensen in mijn situatie (niet al te hoog inkomen, geen vangnet bij familie) dichter bij dakloosheid en dus kraken, dan bij het kopen van een woning. Want als je denkt dat ik de enige ben heb je het goed mis en heb jij geen goed beeld van de huidige woningmarkt.
Vluchten ja, je snapt prima wat ik bedoel. Geinig, maar je maakte het zelf persoonlijk door te stellen dat je bang bent dat ik die empathie niet zou hebben. Dit is dus precies het soort halve getroll dat ik bedoel.

Dat niet al te hoge inkomen ligt in jouw specifieke geval vooral bij jezelf, tenminste, dat is wat je eerder te kennen hebt gegeven, gezien je werkgever en je houding/instelling. Maar, het gaat dus niet over jou. Ik denk niet dat jij de enige bent, maar ik denk wel dat veel anderen toch net een wat andere instelling hebben dan jij.

Of ik een goed beeld van de gehele woningmarkt heb, dat denk ik niet, maar gebaseerd op wat jij post, jij ook niet. Maar, het ging dus niet over jou. Maar ik hoef (voor mij persoonlijk) ook geen goed beeld te hebben van gehele markt. Als ik maar een goed beeld heb van wat ik kan en wat er voor mij (on)mogelijk is.
Breitling - Instruments for Professionals
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 14:19:33 #47
414785 sirdanilot
pi_208567359
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 14:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Vluchten ja, je snapt prima wat ik bedoel. Geinig, maar je maakte het zelf persoonlijk door te stellen dat je bang bent dat ik die empathie niet zou hebben. Dit is dus precies het soort halve getroll dat ik bedoel.

Dat niet al te hoge inkomen ligt in jouw specifieke geval vooral bij jezelf, tenminste, dat is wat je eerder te kennen hebt gegeven, gezien je werkgever en je houding/instelling. Maar, het gaat dus niet over jou. Ik denk niet dat jij de enige bent, maar ik denk wel dat veel anderen toch net een wat andere instelling hebben dan jij.

Of ik een goed beeld van de gehele woningmarkt heb, dat denk ik niet, maar gebaseerd op wat jij post, jij ook niet. Maar, het ging dus niet over jou. Maar ik hoef (voor mij persoonlijk) ook geen goed beeld te hebben van gehele markt. Als ik maar een goed beeld heb van wat ik kan en wat er voor mij (on)mogelijk is.
Als het niet over mij gaat kan je fictieve dingen zoals dat ik een vluchteling zou zijn dus ook achterwege laten.

Verder ken ik ook andere Nederlanders en ook mensen uit andere rijke EU en Europese landen (zelfs Noorwegen wat nog rijker is dan NL) die hier ook heen zijn gekomen om te werken dus ook wat dat betreft ben ik niet de enige.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 28 maart 2023 @ 14:25:20 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208567402
Als ik kijk naar degenen die van 1991 t/m 1997 geboren zijn in mijn familie- en vriendenkring dan hebben ze allemaal woonruimte: 1 stel met een koopwoning (1997), 1 stel met een koopappartement (1992), een stel met een sociale huurwoning (1991), en een alleenstaande met een sociale huur appartement (1993).
De laatste was een gevalletje loting net aan het eind van zijn studietijd en zou er nu niet meer voor in aanmerking komen.

En nee, geen van de kopers heeft een jubelton gehad, dat kunnen de ouders zich niet permitteren.

En nee, ik zeg niet dat er geen probleem is, want dat is er wel, maar dat is wel anders als je hier woont en daarwerkelijk je best doet woonruimte te vinden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 14:32:52 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208567472
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 14:25 schreef Leandra het volgende:
Als ik kijk naar degenen die van 1991 t/m 1997 geboren zijn in mijn familie- en vriendenkring dan hebben ze allemaal woonruimte: 1 stel met een koopwoning (1997), 1 stel met een koopappartement (1992), een stel met een sociale huurwoning (1991), en een alleenstaande met een sociale huur appartement (1993).
De laatste was een gevalletje loting net aan het eind van zijn studietijd en zou er nu niet meer voor in aanmerking komen.

En nee, geen van de kopers heeft een jubelton gehad, dat kunnen de ouders zich niet permitteren.

En nee, ik zeg niet dat er geen probleem is, want dat is er wel, maar dat is wel anders als je hier woont en daarwerkelijk je best doet woonruimte te vinden.
Ik zat er even over na te denken, ik ken maar 1 iemand in mijn sociale omgeving die huurt, maar die is alleen en die komt gezien zijn inkomen (wat is gebaseerd op zijn houding en instelling) sowieso nooit in aanmerking om iets te kopen, want dat zit er gewoon niet in. Geen van hun heeft een jubelton gehad, ben ik vrij zeker.

Nou ja 1 stel woont in een kast van een huis, maar die hebben sowieso geen hypotheek want dat huis is gekocht door de vader van die meid, maar die lui zijn dan ook loaded. Dat gaat dan wel wat verder dan een jubelton.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208567765
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Laten we dan ook eens kijken naar het totale gebrek aan innovatie en kostprijs drukken bij woningen bouwen.

Als je bijvoorbeeld in de industrie spullen voor de auto industrie levert willen deze van toeleveranciers weten hoe ze goedkoper kunnen gaan leveren. In de bouwsector lijkt wel het omgekeerde plaats te vinden.
Ja, er kan zeker efficienter gebouwd worden. Er zou veel meer met prefab gewerkt kunnen worden bijv.
pi_208567774
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:57 schreef laziness het volgende:

[..]
Hoe kom je er bij dat ze het van investeerders moeten hebben?
Ik woon in een wijk waar er 3500 woningen en appartementen uit de grond gestampt worden en dat wordt gewoon door gezinnen gekocht. Daar zitten geen investeerders bij.
Zie oa hier: https://www.at5.nl/artikelen/219669/groot-bouwconcern-woningbouw-is-nu-echt-stilgevallen

Als ze die 3500 NU zouden moeten bouwen, zouden ze het project dan nog wel van de grond krijgen zonder grote investeerders?
  dinsdag 28 maart 2023 @ 15:06:44 #52
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208567806
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Zie oa hier: https://www.at5.nl/artikelen/219669/groot-bouwconcern-woningbouw-is-nu-echt-stilgevallen

Als ze die 3500 NU zouden moeten bouwen, zouden ze het project dan nog wel van de grond krijgen zonder grote investeerders?
Ze zitten er middenin qua bouw. Het gaat in fases en ze worden nog steeds verkocht. Iets minder snel dan eerst maar nog steeds wordt 70% wel gehaald.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_208567844
- dit is hoewel waar, alsnog offtopic -

[ Bericht 46% gewijzigd door CoolGuy op 28-03-2023 15:39:29 ]
pi_208567853
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:50 schreef Fe2O3 het volgende:
Onze oude sociale huurwoning staat nog steeds leeg :D meer als 1 jaar nu

Hele wijk gerenoveerd, ze zijn bijna klaar. Denk dat de helft van de huurders heeft opgezegd.

Nu gigantische problemen, want nagenoeg alles wat vrij komt gaat naar statushouders. Woningbouw houdt de woningen nu maar leeg blijkbaar, want teveel problemen. Onze oude wijk was vooral arbeiders en oudjes die er al 40 jaar woonden.

Woningbouw deed er anti krakers in, maar dat is ook afgeschaald/afgeschaft, na wat brandjes en andere ellende die veroorzaakt werd juist door de anti krakers :')
De woningbouw houdt het leeg omdat ze er geen statushouders in willen? Waarom heeft de helft van de huurders opgezegd, en de helft niet? Ik snap je post niet zo goed.
pi_208567862
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 13:35 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik kraak zelf inderdaad niet, want tot nu toe ben ik niet dakloos geraakt.

Echter sluit ik niet uit dat als er echt helemaal niets te vinden is en de keuze is kraken of onder de brug/bij het leger des Heils tussen de verslaafden op een brits, dat ik dan de keuze zou maken om te kraken.

Laten we hopen dat het zover niet komt. Ik hoop dat jij dat ook voor mij hoopt al vrees ik dat je die empathie niet hebt.
Jij zit toch in Ierland? Denk dat het kraakrecht daar wel iets anders is.
pi_208568077
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:06 schreef laziness het volgende:

[..]
Ze zitten er middenin qua bouw. Het gaat in fases en ze worden nog steeds verkocht. Iets minder snel dan eerst maar nog steeds wordt 70% wel gehaald.
Waar ze middenin zitten zal voor ee flink deel al verkocht zijn, en daar zullen ze ook wel mee doorgaan. Denk dat het hem meer zit in de fases die ze nog druk aan het ontwikkelen zijn, en die ze nu stoppen. Dat gebeurde ook in 2008/2009. Toen vielen investeringen in de bouw voor een groot deel weg, aantal vergunning-aanvragen daalde drastisch, en dat is een van de grote oorzaken van het grote tekort nu, en de grote prijsstijgingen afgelopen jaren.
Het is de opdracht voor De Jonge om juist meer gebouwd te krijgen, maar vrijwel alles zit hem tegen: gestegen rente, stikstof, gestegen bouwkosten, terwijl het aantal mensen wat een woning wilt ook nog eens toeneemt (maar de 'vraag' daalt omdat een steeds groter deel het niet kan betalen). Als die stagnatie in bouw aanhoudt dan zitten we over een paar jaar al snel weer in een markt met snel oplopende prijzen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 15:34:49 #57
414785 sirdanilot
pi_208568096
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 14:25 schreef Leandra het volgende:
Als ik kijk naar degenen die van 1991 t/m 1997 geboren zijn in mijn familie- en vriendenkring dan hebben ze allemaal woonruimte: 1 stel met een koopwoning (1997), 1 stel met een koopappartement (1992), een stel met een sociale huurwoning (1991), en een alleenstaande met een sociale huur appartement (1993).
De laatste was een gevalletje loting net aan het eind van zijn studietijd en zou er nu niet meer voor in aanmerking komen.

En nee, geen van de kopers heeft een jubelton gehad, dat kunnen de ouders zich niet permitteren.

En nee, ik zeg niet dat er geen probleem is, want dat is er wel, maar dat is wel anders als je hier woont en daarwerkelijk je best doet woonruimte te vinden.
Ik ken er anders zat, ik ken zelfs 1 iemand die thuisloos is (slaapt momenteel op de bank bij een vriend van haar ex :') ).

Dus misschien is wat jij ziet niet echt representatief. Ook in de media zie je namelijk genoeg gevallen voorbij komen van mensen die moeite hebben met het vinden van betaalbare woonruimte.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 28 maart 2023 @ 15:39:54 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208568144
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:34 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik ken er anders zat, ik ken zelfs 1 iemand die thuisloos is (slaapt momenteel op de bank bij een vriend van haar ex :') ).

Dus misschien is wat jij ziet niet echt representatief. Ook in de media zie je namelijk genoeg gevallen voorbij komen van mensen die moeite hebben met het vinden van betaalbare woonruimte.
Ik zei al dat ik weet dat er een probleem is, maar als ik kijk wat jij dan voor eisen stelt aan locatie en prijs dan gaat dat gewoon niet lukken.

Ik wil ook graag een nieuwe Volvo XC90 voor ¤ 45.000 maar dat kan niet.
Kan ik 10 keer janken dat dat 20 jaar geleden wel kon maar nu kan het niet.

Betaalbaar is subjectief, als je meer dan ¤ 2.400 netto huishoudinkomen hebt kun je prima 30% aan huur of hypotheek uitgeven en nog normaal leven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 15:50:31 #59
236264 crew  capricia
pi_208568217
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:34 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik ken er anders zat, ik ken zelfs 1 iemand die thuisloos is (slaapt momenteel op de bank bij een vriend van haar ex :') ).

Dus misschien is wat jij ziet niet echt representatief. Ook in de media zie je namelijk genoeg gevallen voorbij komen van mensen die moeite hebben met het vinden van betaalbare woonruimte.
Je kunt prima onder 250.000 euro een woning kopen voor jezelf alleen.
220.000 zelfs.
https://www.funda.nl/koop(...)esdreef-308/#foto-10
Definitely not CIA
  dinsdag 28 maart 2023 @ 15:52:41 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208568231
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Je kunt prima onder 250.000 euro een woning kopen voor jezelf alleen.
220.000 zelfs.
https://www.funda.nl/koop(...)esdreef-308/#foto-10
En dat in Utrecht nota bene!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 15:53:52 #61
236264 crew  capricia
pi_208568242
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dat in Utrecht nota bene!
Maar vast niet goed genoeg voor een alleenstaande zoals @sirdanilot en zijn vrienden.
Definitely not CIA
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 15:57:43 #62
414785 sirdanilot
pi_208568275
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Je kunt prima onder 250.000 euro een woning kopen voor jezelf alleen.
220.000 zelfs.
https://www.funda.nl/koop(...)esdreef-308/#foto-10
Dat zou ik inderdaad kopen. Misschien eind dit jaar, wie weet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 15:58:31 #63
414785 sirdanilot
pi_208568284
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar vast niet goed genoeg voor een alleenstaande zoals @:sirdanilot en zijn vrienden.
Ik had liever 2 slaapkamers maar omdat het echt in Utrecht staat zou ik nog wel die concessie doen. Heeft ook een balkon en dat was ook een vereiste dus dat is al een goed teken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 28 maart 2023 @ 15:58:39 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208568286
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar vast niet goed genoeg voor een alleenstaande zoals @:sirdanilot en zijn vrienden.
Dat verklaart wel waarom het al 8 weken te koop staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 15:59:05 #65
236264 crew  capricia
pi_208568296
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat zou ik inderdaad kopen. Misschien eind dit jaar, wie weet.
Er is meer hoor.
En goed bereikbaar en dicht bij de stad op je fiets en gratis parkeren voor de deur.
Helemaal niets mis mee, als je alleenstaande bent.
Definitely not CIA
  dinsdag 28 maart 2023 @ 16:00:57 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208568329
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Er is meer hoor.
En goed bereikbaar en dicht bij de stad op je fiets en gratis parkeren voor de deur.
Helemaal niets mis mee, als je alleenstaande bent.
Nou ja, behalve dat het dan geen 2 slaapkamers heeft... mijn god :')

Misschien moet het ook een zwembad, dubbele garage en ruimte voor een pony hebben, eigenlijk, bij nader inzien.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 16:02:55 #67
414785 sirdanilot
pi_208568349
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou ja, behalve dat het dan geen 2 slaapkamers heeft... mijn god :')

Misschien moet het ook een zwembad, dubbele garage en ruimte voor een pony hebben, eigenlijk, bij nader inzien.
Nee een zwembad geeft te veel onderhoud en hoge maandlasten.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 16:04:54 #68
236264 crew  capricia
pi_208568371
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:58 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik had liever 2 slaapkamers maar omdat het echt in Utrecht staat zou ik nog wel die concessie doen. Heeft ook een balkon en dat was ook een vereiste dus dat is al een goed teken.
Pak je deze. Iets groter. Realiseer je zelf de tweede slaapkamer.
https://www.funda.nl/koop(...)-mortangesdreef-226/
Definitely not CIA
pi_208568381
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dat in Utrecht nota bene!
En nog een prima locatie daar ook, fraai zicht op de polder daar en met de auto zit je zo op de ring/de A27. Winkels in de buurt, natuur op loopafstand
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 16:09:58 #70
414785 sirdanilot
pi_208568429
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:05 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
En nog een prima locatie daar ook, fraai zicht op de polder daar en met de auto zit je zo op de ring/de A27. Winkels in de buurt, natuur op loopafstand
Inderdaad prima. Maar hoeveel moet je verdienen om dat te kopen, denk je?

Dan ga je al naar ver bovenmodaal.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 28 maart 2023 @ 16:12:59 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208568453
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:09 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Inderdaad prima. Maar hoeveel moet je verdienen om dat te kopen, denk je?

Dan ga je al naar ver bovenmodaal.
Modaal en daaronder wordt idd niet geacht te kunnen kopen, dat is niets nieuws ofzo, daar is sociale huur voor.

Als de woningstichtingen nou ook eens huur boven de liberalisatiegrens zouden mogen vragen aan mensen die meer verdienen dan de grens voor sociale huur konden ze ook meer bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 16:14:01 #72
414785 sirdanilot
pi_208568461
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Modaal en daaronder wordt idd niet geacht te kunnen kopen, dat is niets nieuws ofzo, daar is sociale huur voor.

Als de woningstichtingen nou ook eens huur boven de liberalisatiegrens zouden mogen vragen aan mensen die meer verdienen dan de grens voor sociale huur konden ze ook meer bouwen.
Inkomensgrens voor sociale huur moet omhoog en overheid moet woningbouw voor sociale huur (en ook middenhuur, goedkope koopwoningen etc.) aanbesteden vind ik.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_208568462
Even wat anders: zijn er al grootschalige plannen om commercieel vastgoed om te bouwen naar woningen?
pi_208568475
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:58 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik had liever 2 slaapkamers maar omdat het echt in Utrecht staat zou ik nog wel die concessie doen. Heeft ook een balkon en dat was ook een vereiste dus dat is al een goed teken.
2 slaapkamers en in Leiden
https://www.funda.nl/koop(...)-urlusplantsoen-400/
pi_208568476
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Modaal en daaronder wordt idd niet geacht te kunnen kopen, dat is niets nieuws ofzo, daar is sociale huur voor.

Als de woningstichtingen nou ook eens huur boven de liberalisatiegrens zouden mogen vragen aan mensen die meer verdienen dan de grens voor sociale huur konden ze ook meer bouwen.
Al heel lang niet meer. Tenminste, als je niet op je 12e ofzo al bent ingeschreven in de stad waar je bent opgegroeid. :+ Dan wordt het (goed) zoeken en is het vooral gewoon particuliere huur of antikraak spul voor een goedkope prijs.

Met urgentie oid is het in mijn ervaring wel zo gepiept. Maar heb er geen cijfers van

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2023 16:16:38 ]
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 16:16:14 #76
236264 crew  capricia
pi_208568480
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:09 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Inderdaad prima. Maar hoeveel moet je verdienen om dat te kopen, denk je?

Dan ga je al naar ver bovenmodaal.
Denk precies modaal... 40.000 euro. Maandlast van 800 euro bruto, gok ik.

Maar ik neem aan dat er ook wat spaargeld is.
Definitely not CIA
pi_208568481
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 19:20 schreef Bami het volgende:

[..]
Je hebt altijd invloed op je energierekening. Daarvoor hoef je niet te verduurzamen. Je kan slim om gaan met je verbruik en daardoor lagere maandlasten hebben.
Jij had het eerder over een maandbedrag van 120 euro voor een 80m2 appartement waar je alleen woont. Ik vind dat dus echt heel duur. Tijdens ons vaste contract betaalden we maandelijks 100 euro en dat was voor circa 130m2 waar wij met zijn tweeën wonen (en energielabel C ipv jouw A).
Zegt natuurlijk niet zoveel aangezien je aangeeft dat jullie een vast contract hadden. Wellicht zat je heel gunstig, of je was nooit thuis, Surinaamse onderburen, Of gewoon gierig met stroom en gas? Kan zoveel oorzaken hebben dat je weinig verbruikte.
Volgens de gemiddelden die het Nibud hanteert zaten en zitten wij nog ruimschoots onder die norm qua gebruik in elk geval.

Overigens is inmiddels wel duidelijk dat een te koud huis ronduit ongezond is gezien de explosieve groei in astmatische kindjes en ander leed, dus we moeten mensen nooit in de kou laten zitten vanwege hun financiële situatie of vanwege de keuze voor een woning.
blablablabla
pi_208568495
quote:
99s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:14 schreef aTypisch het volgende:
Even wat anders: zijn er al grootschalige plannen om commercieel vastgoed om te bouwen naar woningen?
Lol deze man :')
Kijk eens om je heen zou ik zeggen.
blablablabla
pi_208568502
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Denk precies modaal... 40.000 euro. Maandlast van 800 euro bruto, gok ik.

Maar ik neem aan dat er ook wat spaargeld is.
met 40k krijg je een hypotheek van 150-180k ofzo

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2023 16:19:31 ]
pi_208568509
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:17 schreef Elan het volgende:

[..]
Lol deze man :')
Kijk eens om je heen zou ik zeggen.
ja ik denk ik gooi wat anders op dan de eeuwige 'tevreden huizenbezitter vs boze persoon op de woningmarkt'
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 16:19:25 #81
236264 crew  capricia
pi_208568511
quote:
99s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:14 schreef aTypisch het volgende:
Even wat anders: zijn er al grootschalige plannen om commercieel vastgoed om te bouwen naar woningen?
Ja. Hier..2300 woningen:
https://edelwonen.nl/planetenbaan-nieuwbouw/

Stichtse Vecht.
Definitely not CIA
pi_208568537
765,- kale huur per maand
Servicekosten: ¤ 305,- per maand
46 m² oppervlakte
Inkomenseis, circa: ¤ 2985,- p.m.

haha holy shit
  dinsdag 28 maart 2023 @ 16:22:13 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208568538
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Inkomensgrens voor sociale huur moet omhoog en overheid moet woningbouw voor sociale huur (en ook middenhuur, goedkope koopwoningen etc.) aanbesteden vind ik.
Nee, als jij modaal verdient (40K), bruto ¤ 3.086 per maand, netto ¤ 2.500 (afhankelijk van pensioenopbouw), hoef je helemaal geen huur onder de liberalisatiegrens (¤ 808 dit jaar), te betalen, dan kun je ook wel ¤ 825 aan huur uitgeven (33%), dan hou je nog voldoende over.

Maar als alleenstaande met een inkomen tot ¤ 44.035 en als meerpersoonshuishouden met een inkomen tot ¤ 48.625 kom je nog in aanmerking voor sociale huur, dus die grens hoeft helemaal niet omhoog.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208568551
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, als jij modaal verdient (40K), bruto ¤ 3.086 per maand, netto ¤ 2.500 (afhankelijk van pensioenopbouw), hoef je helemaal geen huur onder de liberalisatiegrens (¤ 808 dit jaar), te betalen, dan kun je ook wel ¤ 825 aan huur uitgeven (33%), dan hou je nog voldoende over.

Maar als alleenstaande met een inkomen tot ¤ 44.035 en als meerpersoonshuishouden met een inkomen tot ¤ 48.625 kom je nog in aanmerking voor sociale huur, dus die grens hoeft helemaal niet omhoog.
toevallig dat je die mening hebt
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 16:24:51 #85
236264 crew  capricia
pi_208568562
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:18 schreef aTypisch het volgende:

[..]
met 40k krijg je een hypotheek van 150-180k ofzo
Zeker met een studieschuld ;)
Definitely not CIA
pi_208568566
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Zeker met een studieschuld ;)

nee met een studieschuld is dat nog minder

als je 30k (met 15k, het gemiddelde al lastig) studieschuld hebt ga je met dat inkomen niet boven een hypotheek van 100k uitkomen

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2023 16:26:16 ]
pi_208568568
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Hier..2300 woningen:
https://edelwonen.nl/planetenbaan-nieuwbouw/

Stichtse Vecht.
Almere ook bij het station.
https://www.3wrealestate.nl/projecten/stationsgebied-almere

Verschrikkelijke pauperplek wel.
blablablabla
  dinsdag 28 maart 2023 @ 16:27:44 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208568581
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:23 schreef aTypisch het volgende:

[..]
toevallig dat je die mening hebt
Nou nee, wie een inkomen van 50K heeft is simpelweg niet afhankelijk van sociale huur, daar is sociale huur niet voor, die heeft andere mogelijkheden.

Dat die mogelijkheden niet in de Randstad liggen is een ander verhaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208568593
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou nee, wie een inkomen van 50K heeft is simpelweg niet afhankelijk van sociale huur, daar is sociale huur niet voor, die heeft andere mogelijkheden.

Dat die mogelijkheden niet in de Randstad liggen is een ander verhaal.
prima hoor
pi_208568594
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Denk precies modaal... 40.000 euro. Maandlast van 800 euro bruto, gok ik.

Maar ik neem aan dat er ook wat spaargeld is.
Misschien voor de gein eens de cijfers erop nalopen want met een modaal salaris kom je nog 50.000 euro tekort. Dus je moet stevig boven modaal verdienen wil je als alleenstaande dat kunnen veroorloven.

Moet je ook nog een goede zak spaargeld hebben en geen schulden (studiefinanciering). Dan zit je daar als starter in een bezemkast voor 1500 euro, exclusief de VVE kosten & servicekosten. Wat een feest...
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_208568602
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:29 schreef Kiid het volgende:

[..]
Misschien voor de gein eens de cijfers erop nalopen want met een modaal salaris kom je nog 50.000 euro tekort. Dus je moet stevig boven modaal verdienen wil je als alleenstaande dat kunnen veroorloven.

Moet je ook nog een goede zak spaargeld hebben en geen schulden (studiefinanciering). Dan zit je daar als starter in een bezemkast voor 1500 euro, exclusief de VVE kosten & servicekosten. Wat een feest...
dat is de bedoeling volgens @Leandra

genot
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 16:31:56 #92
236264 crew  capricia
pi_208568612
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:29 schreef Kiid het volgende:

[..]
Misschien voor de gein eens de cijfers erop nalopen want met een modaal salaris kom je nog 50.000 euro tekort. Dus je moet stevig boven modaal verdienen wil je als alleenstaande dat kunnen veroorloven.

Moet je ook nog een goede zak spaargeld hebben en geen schulden (studiefinanciering). Dan zit je daar als starter in een bezemkast voor 1500 euro, exclusief de VVE kosten & servicekosten. Wat een feest...
https://www.ikbenfrits.nl(...)ordt%20gebruikt%20om,.000%20%3D%20180.000%20euro%20lenen.

Met 40.000 euro (modaal) leen je 180.000.
Moet je 40.000 euro eigen geld inbrengen.

Maar goed, ik begrijp dat deze woning niet goed genoeg is voor een starter. Tja...
Definitely not CIA
pi_208568635
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:31 schreef capricia het volgende:

[..]
https://www.ikbenfrits.nl(...)ordt%20gebruikt%20om,.000%20%3D%20180.000%20euro%20lenen.

Met 40.000 euro (modaal) leen je 180.000.
Moet je 40.000 euro eigen geld inbrengen.

Maar goed, ik begrijp dat deze woning niet goed genoeg is voor een starter. Tja...
Toevallig laatst wat over opgezocht

gemiddelde inkomens per leeftijdsgroep:
https://www.manners.nl/ge(...)-leeftijd-opleiding/

Waar komt in jouw fantasieverhaal die 40k vandaan? Zowel qua eigen inleg als qua salaris.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2023 16:34:28 ]
  dinsdag 28 maart 2023 @ 16:34:11 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208568638
Dus ja, laat sociale huur qua m² en indeling maar weer terug naar de jaren 50/60 huisjes en appartementen, dat maakt het gelijk een stuk betaalbaarder want minder m³ en bouwkosten gaan primair om m³.

En ja, als alleenstaande kom je qua sociale huur dan dus in een appartement van 50m² met 1 slaapkamer terecht.

Als er betaalbare sociale huur en sociale koop gebouwd moet worden dan heb je het niet meer over tussenwoningen van 120-140 m² maar dan ben je met 100 m² echt wel klaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 16:35:43 #95
236264 crew  capricia
pi_208568655
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:33 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Toevallig laatst wat over opgezocht
[ afbeelding ]
gemiddelde inkomens per leeftijdsgroep:
https://www.manners.nl/ge(...)-leeftijd-opleiding/

Waar komt in jouw fantasieverhaal die 40k vandaan? Zowel qua eigen inleg als qua salaris.
https://www.manners.nl/ja(...)0voor%20Jan%20Modaal.

quote:
Het modaal salaris in Nederland ligt nu op 3.086 euro per maand, blijkt uit cijfers van salarisdienstverlener ADP.

Inclusief vakantiegeld komt dat neer op ongeveer 40.000 euro per jaar voor Jan Modaal.
Definitely not CIA
pi_208568660
quote:
Dat zijn geen starters hoor.
blablablabla
pi_208568668
quote:
ja, aan zo'n landelijk gemiddelde heb je geen reet als het gaat over starters op de woningmarkt he
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 16:37:06 #98
236264 crew  capricia
pi_208568670
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:36 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat zijn geen starters hoor.
Ik weet de leeftijd van @sirdanilot niet.
Definitely not CIA
pi_208568673
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet de leeftijd van @:sirdanilot niet.
gewoon onzin waar je mee komt
  Moderator dinsdag 28 maart 2023 @ 16:38:06 #100
236264 crew  capricia
pi_208568676
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:36 schreef aTypisch het volgende:

[..]
ja, aan zo'n landelijk gemiddelde heb je geen reet als het gaat over starters op de woningmarkt he
We hebben het hier over iemand die van het buitenland naar NL wil verhuizen. Dat is een starter op de woningmarkt. Maar geen idee hoe oud die is, hè.
Definitely not CIA
pi_208568690
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 16:34 schreef Leandra het volgende:
Dus ja, laat sociale huur qua m² en indeling maar weer terug naar de jaren 50/60 huisjes en appartementen, dat maakt het gelijk een stuk betaalbaarder want minder m³ en bouwkosten gaan primair om m³.

En ja, als alleenstaande kom je qua sociale huur dan dus in een appartement van 50m² met 1 slaapkamer terecht.

Als er betaalbare sociale huur en sociale koop gebouwd moet worden dan heb je het niet meer over tussenwoningen van 120-140 m² maar dan ben je met 100 m² echt wel klaar.
eens

de peasants moeten weer kleiner gaan wonen en niet mokken
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')