Dit dusquote:Op maandag 27 maart 2023 10:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat dat koude kermis verhaal wel meevalt, ook zonder salderen kom je prima weg, zeker als je accu's hebt, kijk maar hoe tevreden @:Jan_Onderwater is met zijn panelen en accu's en hij kan in Duitsland helemaal niet salderen.
Als ik zie wat wij aan direct verbruik van de panelen hebben dan is dat procentueel misschien niet veel, maar in absolute aantallen wel, dus met accu's (of een V2G/V2X auto) om het nachtverbruik te dekken kom ik het gros van het jaar prima weg.
Tsja, in de winter niet, maakt nog niet uit, want het stroomverbruik in de winter is met de warmtepomp nog steeds minder dan we vroeger in het hele jaar zonder panelen hadden, maar toen hadden we er ook nog gas bij.
De laatste jaren URGENT ja, maar eerder nog steeds niet onverstandig, maar gewoon niet gedaan toen. En nu is het urgent en is het veel duurder dan als je het eerder had gedaan toen het nog niet urgent maar wel verstandig was.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je gaat voorbij aan het feit dat verduurzaming en alle aanpassingen die daarbij horen pas de laatste jaren urgent zijn geworden. Als je NU iets koopt met inherente nadelen dan had je je dat zelf wel kunnen bedenken. ]
Stel (hypothetisch) water wordt ontzettend schaars en duur voor de mensen die water afnemen. Behalve voor de mensen die naast slootjes wonen, die kunnen het er zelf uithalen en zuiveren. Dan zegt de eigenaar van dat huisje die naast een sloot woont eigen verantwoordelijkheid en had je zelf kunnen bedenken. Nee, omstandigheden zijn totaal veranderd.
De Accu koste een 6500 Euro, en om die terug te verdienen duurt dat 8-10 jaar, misschien zelfs korter, of langer, hangt puur van de stroomprijs af. En dat is alleen maar de Economische terugverdientijd. Wat de milieutechnische impact is, is een ander verhaal en daar weet ik te weinig van om cijfers te geven.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar eerlijkheidshalve is het wel zo dat accu's wel weer een investering vergen, dus die kosten krijg je er dan wel bij.
Ja, ik heb hier recent een en ander uitgezocht, en ik kwam (voor 10 kWh) op 7500 tot 8500 euro. Ik heb ook al de kabel daar voor laten trekken van zolder naar de meterkast, in voorbereiding op. Maar dat is dus wel degelijk een investering. Een investering die zich, als de stroomprijzen ho(o)g(er) blijven uitbetaald, maar dat is net zo iets als met zonnepanelen, mensen hikken tegen die investering aan / vinden dat te duur, maar straks, als de saldering er af is, wil 'iedereen' accu's, dan zie ik wel hetzelfde gebeuren als er nu met zonnepanelen gebeurt.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De Accu koste een 6500 Euro, en om die terug te verdienen duurt dat 8-10 jaar, misschien zelfs korter, of langer, hangt puur van de stroomprijs af. En dat is alleen maar de Economische terugverdientijd. Wat de milieutechnische impact is, is een ander verhaal en daar weet ik te weinig van om cijfers te geven.
Hoe lang leeft die accu? Als hij is terugverdient is ieder jaar daarna pure winst. Ik ga het meemaken.
Als je denkt dat de echte noodzaak pas 2 jaar is dan heb je dus niet opgelet, en waarschijnlijk zelfs geroepen dat het allemaal wel mee zou vallen, jouw tijd wel zou duren enz. enz. enz.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja ok, maar de echte noodzaak is pas sinds 2 jaar ongeveer. Mensen met een jaren 30 pandje heb ik overigens ook minder medelijden mee.
Nou en? Je betaalt toch ook als je geen zonnepanelen en een gasaansluiting hebt?quote:Op maandag 27 maart 2023 10:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
NIet alles kun je technisch dichtzetten. Voor een deel zal gelden dat die meer verbruiken dan produceren. Dus dan zul je netto moeten betalen.
Wij kregen een offerte van bijna 12k voor 14 panelen.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:34 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Jij en ik hebben een groot aantal panelen voor een lage prijs, bij een tussenwoning heb je nu voor dezelfde prijs veel minder panelen, ik hoor bedragen voorbij komen van 10k voor 10-15 panelen..
Dat zeg ik niet, je betaalt maar wat je gebruikt.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou en? Je betaalt toch ook als je geen zonnepanelen en een gasaansluiting hebt?
Hoezo moet het alternatief ineens gratis zijn na de investering?
En met "dat moet de overheid regelen" bedoel je dat de overheid de kosten kunstmatig laag moet houden?quote:Op maandag 27 maart 2023 11:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, je betaalt maar wat je gebruikt.
Vind alleen dat die kosten niet te hoog zouden moeten zijn, dus zorgen dat het aanbod aan stroom dat je afneemt betaalbaar is. Maar dat moet de overheid regelen.
Nee geen subsidies, gewoon betaalbare energie. Denk aan kern, kolen, etc.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
En met "dat moet de overheid regelen" bedoel je dat de overheid de kosten kunstmatig laag moet houden?
Voor degenen die niet de moeite nemen te investeren in lagere energiekosten voor hun eigen woning...
En waarom niet? Als de overheid regelt dat een kWh stroom geen 61 cent gaat kosten dan reguleren ze dat dus op een of andere manier, als de kostprijs hoger is dan wordt er dus iets gesubsidieerd als we toch niet meer dan bijvoorbeeld 61 cent hoeven te betalen.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee geen subsidies, gewoon betaalbare energie. Denk aan kern, kolen, etc.
Een kwh moet geen 0,61 (gaan) kosten.
Goedkope manier van produceren opteren boven dure manieren. Dus kerncentrales wmb.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
En waarom niet? Als de overheid regelt dat een kWh stroom geen 61 cent gaat kosten dan reguleren ze dat dus op een of andere manier, als de kostprijs hoger is dan wordt er dus iets gesubsidieerd als we toch niet meer dan bijvoorbeeld 61 cent hoeven te betalen.
Nee, je kunt ook iets kopen waar dat wel kan. Het is nota bene wat je zélf zei een paar posts terug want immersquote:Op maandag 27 maart 2023 12:47 schreef Elan het volgende:
Mensen die in hun elitaire bubbeltje leven zijn wel heel goed in het verzinnen van praktische oplossingen.
Als je je woning niet verder kunt verduurzamen dan moet je maar ff wat laten bouwen waar dat wel kan.
Gewoon.
Dat is dus 1 van de 2 mogelijkheden in jouw situatie als de VvE blijft volharden in hun huidige beleid,, namelijk OF accepteren dat je niet kunt verduurzamen OF iets kopen waar je dat wel kunt. Wat eerder volgens jou nog een belachelijk iets was, maar nu ineens toch schijnbaar gaat gebeuren als bij de ledenvergadering geen concrete toezeggingen gedaan worden.quote:Op maandag 27 maart 2023 09:41 schreef Elan het volgende:
Half mei is er weer een ledenvergadering . Als er daar geen concrete toezeggingen gedaan kunnen worden met betrekking tot verduurzamingen, met name zonnepanelen ga ik een tussenwoning kopen.
Dit dus.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar komen ze nog wel achter als de vinexwijkjes achter de rug zijn. Ik zit met hetzelfde "probleem": én een VVE (die opgekocht is door één persoon) én een pand uit 1780 én rijksmonument. Het zal mij verder wat, maar iets als spouwmuurinstallatie kán dan überhaupt niet en dat geldt voor de hele binnenstand van Leiden, Haarlem, Amsterdam, Utrecht en ga zo maar door. Dat gaat nog wel wat miljardjes extra kosten.
Gaan we weer hoor.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, je kunt ook iets kopen waar dat wel kan. Het is nota bene wat je zélf zei een paar posts terug want immers
[..]
Dat is dus 1 van de 2 mogelijkheden in jouw situatie als de VvE blijft volharden in hun huidige beleid,, namelijk OF accepteren dat je niet kunt verduurzamen OF iets kopen waar je dat wel kunt. Wat eerder volgens jou nog een belachelijk iets was, maar nu ineens toch schijnbaar gaat gebeuren als bij de ledenvergadering geen concrete toezeggingen gedaan worden.
Sommige mensen kunnen niet zomaar even kopen of hun koophuis of huurhuis verduurzamen. Of dat nou komt omdat er de financiën niet voor zijn of dat de huiseigenaar daar geen prio aan geeft.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, je kunt ook iets kopen waar dat wel kan. Het is nota bene wat je zélf zei een paar posts terug want immers
[..]
Dat is dus 1 van de 2 mogelijkheden in jouw situatie als de VvE blijft volharden in hun huidige beleid,, namelijk OF accepteren dat je niet kunt verduurzamen OF iets kopen waar je dat wel kunt. Wat eerder volgens jou nog een belachelijk iets was, maar nu ineens toch schijnbaar gaat gebeuren als bij de ledenvergadering geen concrete toezeggingen gedaan worden.
Jij reageert vanuit je persoonlijke onderbuikje met je blij zijn als andere mensen pech hebben, maar als er gekeken wordt naar je eigen woorden wordt het lastig?quote:Op maandag 27 maart 2023 13:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Gaan we weer hoor.
Hou eens op met je vervelende act om alles op mijn persoonlijke situatie te projecteren. Het gaat in dit topic over de woningmarkt. Er zitten miljoenen mensen in de situatie waarin ze wel willen verduurzamen maar om wat voor reden dan ook niet kunnen.
Moeten die allemaal maar verhuizen ja?
Wellicht heb je voor die groep zinvolle suggesties. Behalve de generieke shit van verhuizen of dat alles in het leven nu eenmaal een keuze is.
Maak je over mij maar geen zorgen. Als ik slachtofferhulp wil open ik wel iets in R&P.
Als de eigenaar er geen prio aan heeft gegeven in het verleden moet 'ie nu ook niet zeiken.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:17 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
[..]
Sommige mensen kunnen niet zomaar even kopen of hun koophuis of huurhuis verduurzamen. Of dat nou komt omdat er de financiën niet voor zijn of dat de huiseigenaar daar geen prio aan geeft.
Nee sommige mensen kunnen dat niet, maar er wordt voornamelijk tekeer gegaan door mensen die dat wel kunnen of wel hadden kunnen doen maar niet gedaan hebben.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:17 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
[..]
Sommige mensen kunnen niet zomaar even kopen of hun koophuis of huurhuis verduurzamen. Of dat nou komt omdat er de financiën niet voor zijn of dat de huiseigenaar daar geen prio aan geeft.
Wij hebben dat op dit moment. 12k voor panelen prima dat willen we wel. Komen ze de schouw doen en durven ze het niet aan met het dak. Oplossing: nieuw dak leggen en als je dan toch bezig bent kun je het beste het dak meteen isoleren, Onbetaalbaar helaas.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:47 schreef Elan het volgende:
Mensen die in hun elitaire bubbeltje leven zijn wel heel goed in het verzinnen van praktische oplossingen.
Als je je woning niet verder kunt verduurzamen dan moet je maar ff wat laten bouwen waar dat wel kan.
Gewoon.
Ze kunnen eens beginnen met die enorme belasting op gas te verlagen.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
En waarom niet? Als de overheid regelt dat een kWh stroom geen 61 cent gaat kosten dan reguleren ze dat dus op een of andere manier, als de kostprijs hoger is dan wordt er dus iets gesubsidieerd als we toch niet meer dan bijvoorbeeld 61 cent hoeven te betalen.
Over een paar jaar kan bijna iedereen daar de accu van de auto voor gebruiken voor een groot deel, die hebben vaak een accupakket van 70kWh.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, ik heb hier recent een en ander uitgezocht, en ik kwam (voor 10 kWh) op 7500 tot 8500 euro. Ik heb ook al de kabel daar voor laten trekken van zolder naar de meterkast, in voorbereiding op. Maar dat is dus wel degelijk een investering. Een investering die zich, als de stroomprijzen ho(o)g(er) blijven uitbetaald, maar dat is net zo iets als met zonnepanelen, mensen hikken tegen die investering aan / vinden dat te duur, maar straks, als de saldering er af is, wil 'iedereen' accu's, dan zie ik wel hetzelfde gebeuren als er nu met zonnepanelen gebeurt.
Nee, want dát is oneerlijk want niet iedereen kan of wil een elektrische auto kopen dus dat is oneerlijk voor die mensen want die kunnen dat dan niet op die manier gebruiken.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Over een paar jaar kan bijna iedereen daar de accu van de auto voor gebruiken voor een groot deel, die hebben vaak een accupakket van 70kWh.
Dat is idd ook mijn doel uiteindelijk, een V2X auto die dan als accu gebruikt kan worden.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Over een paar jaar kan bijna iedereen daar de accu van de auto voor gebruiken voor een groot deel, die hebben vaak een accupakket van 70kWh.
Als iedereen verhuisd naar energielabel a++ hoeft er niks verduurzaamt te worden. Maar dat is toch logisch?quote:Op maandag 27 maart 2023 13:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Gaan we weer hoor.
Hou eens op met je vervelende act om alles op mijn persoonlijke situatie te projecteren. Het gaat in dit topic over de woningmarkt. Er zitten miljoenen mensen in de situatie waarin ze wel willen verduurzamen maar om wat voor reden dan ook niet kunnen.
Moeten die allemaal maar verhuizen.
Wat wel een beetje vervelend is dat ik best een elektrische auto zou willen kopen. Zeker omdat de benzine auto's de ban in gaan, maar met een rijtjes huis kan je geen laadpaal bij je woning installeren. Anders was het een no-brainer geweest.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, want dát is oneerlijk want niet iedereen kan of wil een elektrische auto kopen dus dat is oneerlijk voor die mensen want die kunnen dat dan niet op die manier gebruiken.
Hoe weet jij de financiële situatie van mensen uit jouw laatstgenoemde voorbeeld? Kan zijn dat er heel andere keuzes gemaakt moesten worden mbt financiën waardoor er jarenlang geen ruimte was/is voor verduurzaming.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee sommige mensen kunnen dat niet, maar er wordt voornamelijk tekeer gegaan door mensen die dat wel kunnen of wel hadden kunnen doen maar niet gedaan hebben.
Ik voel echt mee met mensen in sociale huurwoningen die maar niet gerenoveerd worden, een jaren 60 woning met een zogenaamd C-label terwijl er helemaal niets geïsoleerd is.
En dan zijn degenen bij wie een op handen zijnde grootschalige renovatie geblokkeerd is door buren die geen huurverhoging wilden helemaal het beroerdst af.
Maar wie al 23 jaar een eigen huis heeft en die kaart trekt heeft gewoon geen reden om te miepen.
Als je geen prio geeft aan verduurzaming van je woning of het verhuizen naar een duurzame (te maken) woning, dan is dat je keuze.
Ik geef al 10 jaar geen prio aan vakanties, auto's, uitgaan enz. dat is mijn keuze.
Die mensen hebben dus simpelweg pech gehad. En áls de regering daar dan iets gaat doen, dan zijn er te weinig bedrijven die die werkzaamheden uitvoeren om al die huizen volgende week te bedienen, dus daar komt een wachtlijst en zolang je niet aan de beurt bent moet je alsnog de hogere energieprijzen betalen want dat gaat de overheid niet op zich nemen (al noemen ze dat subsidie en die waren er de afgelopen jaren meer dan genoeg, en ngo steeds).quote:Op maandag 27 maart 2023 13:45 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
[..]
Hoe weet jij de financiële situatie van mensen uit jouw laatstgenoemde voorbeeld? Kan zijn dat er heel andere keuzes gemaakt moesten worden mbt financiën waardoor er jarenlang geen ruimte was/is voor verduurzaming.
Jouw situatie is niet leidend voor andere mensen met koopwoningen. Er zullen vast mensen zijn die er geen prio aan hebben gegeven en vakanties belangrijker vonden, maar ook genoeg die echt niet uitkwamen en geen geld over hebben gehouden of houden.
Waar gaat dit nou weer overquote:Op maandag 27 maart 2023 13:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij reageert vanuit je persoonlijke onderbuikje met je blij zijn als andere mensen pech hebben, maar als er gekeken wordt naar je eigen woorden wordt het lastig?
Maar nu specifieker, wat als ze wel wilden maar niet konden? Omdat ze bijvoorbeeld huurden of praktische en technische bezwaren aan de woning of die lastige VvE? Jij lijkt echt te onderschatten hoe groot die groep is in Nederland.quote:Als die reden is dat ze het geld wel hebben maar het in het verleden niet hebben gedaan
Jammer dan pech gehad, oke duidelijk hoe je er in staat. Het interesseert je dus eigenlijk geen flikker. Ga ik er bij jou geen woorden meer aan vuil maken.quote:; tja, jammer dan. Mensen die het hoe dan ook niet kunnen hebben in principe (op korte termijn) ook pech gehad.
Erg logisch inderdaad. Maar wellicht niet zo praktisch.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als iedereen verhuisd naar energielabel a++ hoeft er niks verduurzaamt te worden. Maar dat is toch logisch?
Ja, pech, het leven is niet maakbaar.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die mensen hebben dus simpelweg pech gehad. En áls de regering daar dan iets gaat doen, dan zijn er te weinig bedrijven die die werkzaamheden uitvoeren om al die huizen volgende week te bedienen, dus daar komt een wachtlijst en zolang je niet aan de beurt bent moet je alsnog de hogere energieprijzen betalen want dat gaat de overheid niet op zich nemen (al noemen ze dat subsidie en die waren er de afgelopen jaren meer dan genoeg, en ngo steeds).
Dat weet je prima, je opmerkingen die er op gericht waren dat je meer plezier had in dat anderen pech hadden omdat overwaarde minder werd in plaats van dat je primair blij was dat je zelf meer mogelijkheden zou krijgen.quote:
Die hebben dan dus pech gehad. Die lastige VvE, ja, die mensen lopen dus in een situatie waarbij de energie duurder wordt tegen de beperking van een VvE aan, namelijk dat verduurzaming dan niet toegestaan is. Die beperking had je geen last van toen de energie niet duurder was geworden, maar als dat dan wel gebeurt, zoals nu, ja, dan wordt die beperking lastig. Dat is niet eerlijk of oneerlijk, dat is een consequentie van de situatie waarin je jezelf bewust hebt gebracht, want je hebt het gekocht, dat deed je niet in een vlaag van verstandsverbijstering.quote:Maar nu specifieker, wat als ze wel wilden maar niet konden? Omdat ze bijvoorbeeld huurden of praktische en technische bezwaren aan de woning of die lastige VvE? Jij lijkt echt te onderschatten hoe groot die groep is in Nederland.
Ik trek gewoon een conclusie op basis van de situatieschets. Mensen die niet kúnnen en daarvoor afhankelijk zijn van dat 'de overheid' het voor hun gaat doen, ja, die hebben pech gehad, want die overheid gáát dat vooralsnog niet doen (maar dat zou wel mooi zijn voor die mensen als diezelfde overheid dat wél zou doen), en zelf kunnen ze het niet dús is de conclusie simpelweg dat ze pech hebben gehad.quote:Jammer dan pech gehad, oke duidelijk hoe je er in staat. Het interesseert je dus eigenlijk geen flikker. Ga ik er bij jou geen woorden meer aan vuil maken.
Precies, dat zeg ik; pech. Als je in de situatie zit dat je in een label G doorwaaiflatje zit waar je je dus in situaties als deze blauw betaald aan de energie, en je kunt zelf daar niets aan veranderen en een externe partij (lees: overheid of verhuurder of of of) doet daar ook niets aan, dan is dat simpelweg wat het is; pech.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:05 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
[..]
Ja, pech, het leven is niet maakbaar.
Hoeveel verbruik je aan stroom, want 10kWh is best veel.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, ik heb hier recent een en ander uitgezocht, en ik kwam (voor 10 kWh) op 7500 tot 8500 euro. Ik heb ook al de kabel daar voor laten trekken van zolder naar de meterkast, in voorbereiding op. Maar dat is dus wel degelijk een investering. Een investering die zich, als de stroomprijzen ho(o)g(er) blijven uitbetaald, maar dat is net zo iets als met zonnepanelen, mensen hikken tegen die investering aan / vinden dat te duur, maar straks, als de saldering er af is, wil 'iedereen' accu's, dan zie ik wel hetzelfde gebeuren als er nu met zonnepanelen gebeurt.
Redelijk wat want warmtepomp. Mijn idee is niet om die gehele pomp op te vangen want dát kan niet, maar het grootste deel van het jaar verbruik ik tussen de 3 en 5kwh vanaf het moment dat de zon onder is tot de zon weer op komt. Dan kan ik natuurlijk een 5 kWh accu nemen, maar als ik dan toch bezig ben, dan maar direct een 2e accu erbij plaatsen, want als ik die later weer los erbij moet nemen ben ik weer duurder uit.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoeveel verbruik je aan stroom, want 10kWh is best veel.
quote:Op maandag 27 maart 2023 14:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet je prima, je opmerkingen die er op gericht waren dat je meer plezier had in dat anderen pech hadden omdat overwaarde minder werd in plaats van dat je primair blij was dat je zelf meer mogelijkheden zou krijgen.
[..]
Die hebben dan dus pech gehad. Die lastige VvE, ja, die mensen lopen dus in een situatie waarbij de energie duurder wordt tegen de beperking van een VvE aan, namelijk dat verduurzaming dan niet toegestaan is. Die beperking had je geen last van toen de energie niet duurder was geworden, maar als dat dan wel gebeurt, zoals nu, ja, dan wordt die beperking lastig. Dat is niet eerlijk of oneerlijk, dat is een consequentie van de situatie waarin je jezelf bewust hebt gebracht, want je hebt het gekocht, dat deed je niet in een vlaag van verstandsverbijstering.
[..]
Ik trek gewoon een conclusie op basis van de situatieschets. Mensen die niet kúnnen en daarvoor afhankelijk zijn van dat 'de overheid' het voor hun gaat doen, ja, die hebben pech gehad, want die overheid gáát dat vooralsnog niet doen (maar dat zou wel mooi zijn voor die mensen als diezelfde overheid dat wél zou doen), en zelf kunnen ze het niet dús is de conclusie simpelweg dat ze pech hebben gehad.
De mensen die wel konden maar niet wilden, ja, jammer dan, die keuze hebben ze gemaakt, en die pakt nu nadelig uit. Het kan vriezen en het kan dooien. Oftewel, pech gehad.
Lol mijn eigen overwaarde is in die situatie toch ook minder? Hoe heb je überhaupt plezier met overwaarde, tenzij je het gebruikt om je nieuwe hypotheek te verlagen of je jezelf rijk rekent op papier.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet je prima, je opmerkingen die er op gericht waren dat je meer plezier had in dat anderen pech hadden omdat overwaarde minder
Het zou een politieke prioriteit moeten zijn. Daar mag je je best voor uit spreken ook al is dat voor jou persoonlijk verder op dit moment niet zo relevant.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies, dat zeg ik; pech. Als je in de situatie zit dat je in een label G doorwaaiflatje zit waar je je dus in situaties als deze blauw betaald aan de energie, en je kunt zelf daar niets aan veranderen en een externe partij (lees: overheid of verhuurder of of of) doet daar ook niets aan, dan is dat simpelweg wat het is; pech.
Dat is geen leuke conclusie, en daar kunnen we vanalles van vinden, maar facts don't care about feelings.
Ah, ik heb deze dingen dan verkeerd begrepen. Dat zal het zijn inderdaad:quote:Op maandag 27 maart 2023 15:05 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Lol mijn eigen overwaarde is in die situatie toch ook minder? Hoe heb je überhaupt plezier met overwaarde, tenzij je het gebruikt om je nieuwe hypotheek te verlagen of je jezelf rijk rekent op papier.
Denk dat je me verkeerd begrepen hebt ik vind het vooral tof dat een groep die eerder kansloos was nu wel een kans krijgt op de woningmarkt. Er staat amper huizen onderwater, dus het leed zal echt wel te overzien zijn. En ga je toch verkopen dan betaal je ook minder.
De markt was de afgelopen jaren compleet vastgelopen, daar heeft op wat walgelijke huisjesmelkers na helemaal niemand baat bij.
quote:Op vrijdag 24 maart 2023 15:37 schreef Elan het volgende:
@:Coolguy jij vond dat mensen die niet konden verduurzamen maar moesten bloeden. Dus lekker voor je dat alles nu daalt.
Woningen goedkoper energie goedkoper genot.
quote:Op vrijdag 24 maart 2023 19:04 schreef Elan het volgende:
Al die VVD'ers die zich jarenlang rijk rekenden en nu hun overwaarde zien verdampen zullen straks ook wel wat anders gaan stemmen.
Heeft niks met pech of geluk te maken. Er moet gewoon zo snel mogelijk een verplicht a+ energielabel komen voor alle bestaande woningen. En waar situatie afhankelijke problemen liggen die dat in de weg staan moet gekeken worden naar specifieke oplossingen.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:05 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
[..]
Ja, pech, het leven is niet maakbaar.
Weet je wat dit kost voor sommige huizen? Je hebt het over 50-100k aan kosten.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Heeft niks met pech of geluk te maken. Er moet gewoon zo snel mogelijk een verplicht a+ energielabel komen voor alle bestaande woningen. En waar situatie afhankelijke problemen liggen die dat in de weg staan moet gekeken worden naar specifieke oplossingen.
De huidige politiek doet geen moer, VVD geld tellen en een gunstig klimaat creëren voor investeerders. Het zou dus mooi zijn als mensen ergens anders op stemmen.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah, ik heb deze dingen dan verkeerd begrepen. Dat zal het zijn inderdaad:
[..]
[..]
Maar dat is het niet, dús is het gevolg daarvan dat de mensen in die situatie nu simpelweg pech hebben. Dat is dan toch gewoon zo? Dat heeft niets te maken met leuk of niet leuk, het is gewoon een constatering.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Het zou een politieke prioriteit moeten zijn. Daar mag je je best voor uit spreken ook al is dat voor jou persoonlijk verder op dit moment niet zo relevant.
Ja, en als ze dat niét doen, en je dús je eigen boontjes moet doppen in plaats van te hopen op dat anderen iets voor je gaan oplossen, en je dopt je eigen boontjes niet om welke reden dan ook, dan is dat jammer dan, of je hebt gewoon pech. Nogmaals, dat is niet per se leuk (of helemaal niet), maar dat doet niets af aan dat het voor dat moment dan simpelweg wel de realiteit is.quote:Helemaal nu de energie prijzen in een meer dalende trend zitten is dat bij uitstek het moment op aan te pakken.
Anders zit je straks weer in de situatie dat je elk jaar miljarden aan overheidssteun moet pompen in zaken die je had eenvoudig kunnen voorkomen.
En als je dan wacht op dat de overheid dat gaat realiseren (wat niet gaat gebeuren) dan kun je nog heel erg lang achterover zitten en wachten, en zolang je achterover zit en wacht en de overheid doet niets ben 'jij' je scheel aan het betalen voor energie.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Heeft niks met pech of geluk te maken. Er moet gewoon zo snel mogelijk een verplicht a+ energielabel komen voor alle bestaande woningen. En waar situatie afhankelijke problemen liggen die dat in de weg staan moet gekeken worden naar specifieke oplossingen.
Maar het is wel een substantiële oplossing voor een blijvend probleem.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Weet je wat dit kost voor sommige huizen? Je hebt het over 50-100k aan kosten.
Prijzen dalen, en huizen worden ook langzaam verduurzaamd. Kijk een som je heen wat mensen leggen aan zonnepanelen en wpquote:Op maandag 27 maart 2023 15:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar het is wel een substantiële oplossing voor een blijvend probleem.
Wat denk je dat decennia lang een prijsplafond en/of energietoeslag handhaven kost? En dan hebben we het nog niet eens over het klimaateffect.
Voor een deel is dat zo, aan de andere kant zadelt de overheid je wel op met een Catch-22: enerzijds verbieden om iets aan het aangezicht van het pand te doen, anderzijds verwachten dat je gaat isoleren. Daar moet natuurlijk een werkbare oplossing voor komen.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
NIet alles kun je technisch dichtzetten. Voor een deel zal gelden dat die meer verbruiken dan produceren. Dus dan zul je netto moeten betalen.
Waarom moet daar een oplossing voor komen. Je mag gewoon energie van het net afnemen, is alleen wel duur.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor een deel is dat zo, aan de andere kant zadelt de overheid je wel op met een Catch-22: enerzijds verbieden om iets aan het aangezicht van het pand te doen, anderzijds verwachten dat je gaat isoleren. Daar moet natuurlijk een werkbare oplossing voor komen.
Dat is nu ook al zo.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom moet daar een oplossing voor komen. Je mag gewoon energie van het net afnemen, is alleen wel duur.
Omdat het doel energiebesparing is en niet kostenbesparing. Dus dan moet je dat faciliteren.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom moet daar een oplossing voor komen. Je mag gewoon energie van het net afnemen, is alleen wel duur.
Probleem is dus dat het veel te langzaam gaat, en dat bepaalde mensen pertinent weigeren. En als ze vervolgens geconfronteerd worden met hele dure energie moet de overheid bijspringen omdat ze anders niet meer kunnen rondkomen. Of ze schuiven de rekening doodleuk door naar hun huurders.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Prijzen dalen, en huizen worden ook langzaam verduurzaamd. Kijk een som je heen wat mensen leggen aan zonnepanelen en wp
De overheid hoeft dat niet te realiseren zij moeten een landelijk verplichting invoeren die de verduurzaming versnelt.. Voor kantoren is er al een verplicht C label. Al schijnen de kantoren van overheden daar zelf niet aan te voldoenquote:Op maandag 27 maart 2023 15:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En als je dan wacht op dat de overheid dat gaat realiseren (wat niet gaat gebeuren) dan kun je nog heel erg lang achterover zitten en wachten, en zolang je achterover zit en wacht en de overheid doet niets ben 'jij' je scheel aan het betalen voor energie.
Daarnaast, leuk dat je op papier een A-label hebt, maar een huis dat op papier een A-label heeft verbruikt nog altijd meer energie dan een huis dat daadwerkelijk een A-label heeft, en dús ben je er niets mee opgeschoten.
Ja, dat geldt ook voor de groep mensen die jaren lang verduurzamen aan de kant heeft geschoven, en nu op hun achterste poten staan omdat de consequenties van die keuzes hun niet bevallen.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Probleem is dus dat het veel te langzaam gaat, en dat bepaalde mensen pertinent weigeren. En als ze vervolgens geconfronteerd worden met hele dure energie moet de overheid bijspringen omdat ze anders niet meer kunnen rondkomen. Of ze schuiven de rekening doodleuk door naar hun huurders.
Maar bij die 'vergaande subsidie' hoort wel dat mensen zelf geld bij moeten leggen, of slaat 'vergaand' in dit geval op dat het gewoon voor hen betaald wordt, dus als pietje 30k moet investeren dat dat voor hem betaald wordt, en als jantje 100k moet investeren dat ook voor hem betaald wordt?quote:Op maandag 27 maart 2023 16:05 schreef Elan het volgende:
[..]
De overheid hoeft dat niet te realiseren zij moeten een landelijk verplichting invoeren die de verduurzaming versnelt.. Voor kantoren is er al een verplicht C label. Al schijnen de kantoren van overheden daar zelf niet aan te voldoen.
Nou is label C of A+ wel even iets totaal anders qua kostenplaatje, maar het tempo moet echt omhoog. Zie liever een vergaande subsidie voor woningeigenaren in combinatie met een wettelijke verplichting dan dat we straks weer voor miljarden aan toeslagen moeten uitkeren als de markt op hol slaat.
Er zijn ook mensen die huren en die kunnen niet verduurzamenquote:Op maandag 27 maart 2023 16:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat geldt ook voor de groep mensen die jaren lang verduurzamen aan de kant heeft geschoven, en nu op hun achterste poten staan omdat de consequenties van die keuzes hun niet bevallen.
En dat is dus niet de groep waar ik op doel, ik doel hier op woningeigenaren.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:07 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die huren en die kunnen niet verduurzamen
Ik kan hier bijvoorbeeld best dubbelglas laten zetten, maar dan profiteert alleen mijn huisbaas daarvan.
Ook die worden gewoon gecompenseerd zonder ook maar een centimeter in beweging te komen.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat geldt ook voor de groep mensen die jaren lang verduurzamen aan de kant heeft geschoven, en nu op hun achterste poten staan omdat de consequenties van die keuzes hun niet bevallen.
Dus het maakt niet uit wat een willekeurig specifiek huis aan kosten heeft om het te verduurzamen, dat moet gewoon voor de eigenaar betaald worden, wat het prijskaartje dan ook maar is, zonder eigen investering van die eigenaar?quote:Op maandag 27 maart 2023 16:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Ook die worden gewoon gecompenseerd zonder ook maar een centimeter in beweging te komen.
Die groep wordt steeds kleiner. En waarom zouden huurders niet in een duurzame (en dus energiezuinige = minder dure rekeningen) woning mogen wonen?quote:Op maandag 27 maart 2023 16:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En dat is dus niet de groep waar ik op doel, ik doel hier op woningeigenaren.
Het is niet te verkopen aan mensen die alles zelf hebben betaald dat een andere groep het doodleuk het cadeau krijgt. Het zal dus in de vorm van een lening moeten of belastingnadeel/voordeel om het gelijk te trekken.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar bij die 'vergaande subsidie' hoort wel dat mensen zelf geld bij moeten leggen, of slaat 'vergaand' in dit geval op dat het gewoon voor hen betaald wordt, dus als pietje 30k moet investeren dat dat voor hem betaald wordt, en als jantje 100k moet investeren dat ook voor hem betaald wordt?
Dan is 10 kWh idd een goede match, ik heb zelf 7,7kWh.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Redelijk wat want warmtepomp. Mijn idee is niet om die gehele pomp op te vangen want dát kan niet, maar het grootste deel van het jaar verbruik ik tussen de 3 en 5kwh vanaf het moment dat de zon onder is tot de zon weer op komt. Dan kan ik natuurlijk een 5 kWh accu nemen, maar als ik dan toch bezig ben, dan maar direct een 2e accu erbij plaatsen, want als ik die later weer los erbij moet nemen ben ik weer duurder uit.
Maar als je praat over een investering voor een random huis van 100k (mag ook 50k zijn, whatever) dan kom je dus ook niet weg met dat de uiteindelijke eigen bijdrage voor die persoon neerkomt op 5k, dat zou dan substantieel meer moeten zijn, dus moeten ze het uiteindelijk alsnog betalen.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is niet te verkopen aan mensen die alles zelf hebben betaald dat een andere groep het doodleuk het cadeau krijgt. Het zal dus in de vorm van een lening moeten of belastingnadeel/voordeel om het gelijk te trekken.
Nogmaals een complex proces maar het domste wat je nu kan doen is niets doen en het aan de markt overlaten tot de volgende crisis zich aan dient.
Omdat het te duur is en/of omdat ze bijvoorbeeld huren en het niet in eigen hand hebben.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Die groep wordt steeds kleiner. En waarom zouden huurders niet in een duurzame (en dus energiezuinige = minder dure rekeningen) woning mogen wonen?
Ik zou alle verhuurders bij wet dwingen om de woningen energielabel A+ te maken en dat mogen ze zelf bekostigen. Kunnen ze dat niet betalen dienen ze gedwongen de woning te verkopen. Maar ja niemand stemt op mij dus helaas.
Ja zo komen we nergens met de energietransitie he.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat het te duur is en/of omdat ze bijvoorbeeld huren en het niet in eigen hand hebben.
https://nos.nl/artikel/24(...)s-vaak-niet-haalbaar
Of die mensen het leuk vinden moet je schijt aan hebben. Het is noodzakelijk, ook voor de klimaatdoelen.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar als je praat over een investering voor een random huis van 100k (mag ook 50k zijn, whatever) dan kom je dus ook niet weg met dat de uiteindelijke eigen bijdrage voor die persoon neerkomt op 5k, dat zou dan substantieel meer moeten zijn, dus moeten ze het uiteindelijk alsnog betalen.
Als ze nooit toen het nog vrijwillig was, wilden investeren, dan gaan ze dit plan ook niet leuk vinden.
Maar dat kunnen mensen nu ook al doen, zelf. En dan ook nog eens met subsidie. Hell, ik krijg op mijn nieuwe warmtepomp 4200 euro subsidie. Alleen zijn er genoeg mensen die de afgelopen jaren ervoor hebben gekozen om dat niét te doen, verduurzamen. Dat mag, vrije keuze, maar dan wordt het oorlog en schiet de energieprijs naar boven, en dan ineens willen mensen het wel, alleen mogen ze dan nu de hoofdprijs betalen én moeten ze veel langer wachten.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Of die mensen het leuk vinden moet je schijt aan hebben. Het is noodzakelijk, ook voor de klimaatdoelen.
Je zou kunnen beginnen met zonnepanelen, dat is 10-15k. Plannen om wijken verplicht aardgasvrij te maken liggen er al maar die kosten meer tijd. Je hoeft van de ene of de andere dag elke individuele woning direct van een warmtepomp te voorzien.
Maar goed het netwerk moet daar ook op berekend zijn, dus er ligt evengoed een shitload aan werk en kosten. Maar begin eens met de ambitie uit te spreken als overheid in plaats van existentiële crisis naar existentiële crisis te manoeuvreren.
Je zegt het zelf in je bericht een grote groep mensen weigeren het willens en wetens vooral als het geld kost. Er zal dus iets beters moeten komen dan wat subsidie op panelen.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat kunnen mensen nu ook al doen, zelf. En dan ook nog eens met subsidie. Hell, ik krijg op mijn nieuwe warmtepomp 4200 euro subsidie. Alleen zijn er genoeg mensen die de afgelopen jaren ervoor hebben gekozen om dat niét te doen, verduurzamen. Dat mag, vrije keuze, maar dan wordt het oorlog en schiet de energieprijs naar boven, en dan ineens willen mensen het wel, alleen mogen ze dan nu de hoofdprijs betalen én moeten ze veel langer wachten.
Tja, keuzes. Die hebben....?
Daarnaast wordt er al ja-ren gesproken over verduurzaming, maar daar hadden hele groepen mensen geen oren naar. Ja, dat kan, en dat mag, maar als ze verplicht worden moeten ze alsnog dat geld hebben. Als ze dat jaren aan andere dingen hebben uitgegeven in plaats van (een deel daarvan) te investeren in verduurzaming, dan hebben ze dat geld nu niet ineens liggen (dus het deel dat ze dan zelf moeten investeren).
(nieuwe) wijken zijn al meer en meer aardgasvrij, zoals @:Leandra eerder al aangaf.
Nou, wat beters is het alternatief 'niets doen' heel duur maken, want als het maar duur genoeg wordt, dán willen mensen ineens wel. Kijk maar naar mensen die nu wel ineens willen verduurzamen omdat de energie duurder wordt.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Je zegt het zelf in je bericht mensen een grote groep mensen weigeren het willens en wetens. Er zal dus iets beters moeten komen dan wat subsidie op panelen.
Het is nog kwalijker als ze met hun onwil en dwars liggen vervolgens anderen belemmeren in het verduurzamen zoals in het geval van verhuurders of mijn situatie. Daarom pleit ik vorm een vorm van dwang.
Sommige mensen zijn gewoon achterlijk of intens gierig als zij menen ergens niet direct belang bij te hebben. Zo'n plicht op rookmelders onderstreept dat nog maar eens. Want waarom zou je niet die rookmelder ophangen die 5 euro kost maar potentieel je leven gaat redden of dat van je kinderen? Toch moeten ze eerst verplicht worden voor sommige mensen een keer in beweging komen.
Als je geen zonnepanelen hebt wel, maar dat is afhankelijk van je wat 'pineut' noemt, want de prijzen zijn (momenteel) bij verschillende energieboeren alweer 39 cent, wat dus nog geen 2x zo duur is dan wat ik nu betaal (21ct) dus dan wordt je rekening nog geen 2x hoger. Nou, whooptiefuckingdoo. Als je dat niet kunt betalen zit je waarschijnlijk ook niet in een huis met een warmtepomp.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:38 schreef Elan het volgende:
Was er trouwens niet iets aan de hand met warmtepompen dat eigenaren de pineut waren door het prijsplafond??
Lol het is welgeteld drie posts goed gegaan en je gaat weer op de persoonlijke tour, waarom zou ik in 2021 met overwaarde moeten hebben verkocht?quote:Op maandag 27 maart 2023 16:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, wat beters is het alternatief 'niets doen' heel duur maken, want als het maar duur genoeg wordt, dán willen mensen ineens wel. Kijk maar naar mensen die nu wel ineens willen verduurzamen omdat de energie duurder wordt.
Maar het ging niet om jou(w situatie) toch? Want jij had in 2021 kunnen verkopen met overwaarde want die had je, gaf je aan, en toen was de rente ook nog eens ontzettend laag. Maar dat deed je niet. Dat is prima, maar ook dié keuze heeft consequenties. En wat als die panelen er gaan komen op jouw gebouw, denk jij dan dat je hetzelfde blijft betalen of gaan ze die kosten gewoon op de bewoners afwentelen? Want dat laatste gaat dan echt wel gebeuren.
Ja, die mensen die wel konden maar niet deden, die waren gierig, of hadden andere prioriteiten, of of of. Keuzes. Allemaal keuzes. Met hun consequenties.
Feit is en blijft dat áls je wil profiteren van voordelen van verduurzaming, dat je ook moet accepteren dat de investering daar in je geld gaat kosten. Als je dat niet wil is dat prima, maar dan moet je gewoon voor elke kWh en/of m3 dik betalen, dat is dan de keerzijde, want de overheid gaat niet alle bestaande < label A woningen in Nederland op hun kosten verduurzamen, dat mogen mensen zelf doen, en de makkelijkste manier om ze daar toe te 'dwingen' is door de kosten die je hebt door het niét te doen veel hoger maken. Denk ik.
Ah, ik las destijds zoiets, maar het het was een premium artikel. Klink vooral als stemmingmakerij dus.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je geen zonnepanelen hebt wel, maar dat is afhankelijk van je wat 'pineut' noemt, want de prijzen zijn (momenteel) bij verschillende energieboeren alweer 39 cent, wat dus nog geen 2x zo duur is dan wat ik nu betaal (21ct) dus dan wordt je rekening nog geen 2x hoger. Nou, whooptiefuckingdoo. Als je dat niet kunt betalen zit je waarschijnlijk ook niet in een huis met een warmtepomp.
Maar de eerste mensen met een warmtepomp en geen zonnepanelen moet ik nog tegen komen (maar die zijn er uiteraard wel).
Nou je stelde dat het niet om jou ging, en een paar posts later vervolgens betrek je je eigen situatie erbij. Dan moet je jezelf daarvoor aankijken, niet mij.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Lol het is welgeteld drie posts goed gegaan en je gaat weer op de persoonlijke tour, waarom zou ik in 2021 met overwaarde moeten hebben verkocht?Ik woon(de) hier prima, om een woning te kopen die duurzaam is? En dan? Woonde hier nu iemand anders die zich met exact hetzelfde vraagstuk bezig moest houden, nee lekkere oplossing hoor.....
![]()
De transitie moet voor iedereen mogelijk zijn, ongeacht je woonsituatie huur/koop VvE appartement studentenkamer of vrijstaande villa etc.
Je hoort niet gestraft te worden met een hoge energierekening waar je geen invloed op hebt puur vanwege je woonsituatie. Dat is krankzinnig.
Als ik hier de deur dichttrek is het probleem daarmee dan opgelost? Komt er een ander in die met hetzelfde gezeik opgescheept zit.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou je stelde dat het niet om jou ging, en een paar posts later vervolgens betrek je je eigen situatie erbij. Dan moet je jezelf daarvoor aankijken, niet mij.
Dat is allemaal prima, maar die situatie gaat er vandaag niet zijn, morgen niet, volgende week niet, volgende maand niet, volgend jaar niet, maar als alle mensen die wel kúnnen dat ook doen, dan zijn er steeds meer huizen die verduurzaamd worden.
Als je blijft zitten in je huis waar dat niet kan terwijl je zelf in principe wel kan (zij het in een ander huis), maar je wil wel afwachten tot de overheid met een vorm van dwang komt, tja, dan gok ik dat je daar voorlopig nog wel zit mét hoge energieprijzen, zónder zonnepanelen.
Niet per sé, want met een WP heb je natuurlijk geen gas, maar je hebt wél elektra. En dat verbruik is doorgaans hoger dan bij iemand zonder gas.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Ah, ik las destijds zoiets, maar het het was een premium artikel. Klink vooral als stemmingmakerij dus.
Nee, maar jij hebt de illusie dat de overheid dit gaat oplossen. Dat gaat op korte termijn niet gebeuren, dus als JIJ op korte termijn voordeel wil hebben, dan zul JIJ iets moeten doen. Iets anders dan zitten wachten op de overheid, want die gaat het niet doen.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Als ik hier de deur dichttrek is het probleem daarmee dan opgelost? Komt er een ander in die met hetzelfde gezeik opgescheept zit.
quote:Op maandag 27 maart 2023 17:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, dus in datzelfde verbruik zou ik voor die 2900 kWh dus 1.160 euro op jaarbasis hebben, maar de resterende (7.114 - 2.900 =) 4.214 kWh moest ik dan aftikken tegen wat de prijs op dat moment ook was, zeg gemiddeld 70ct per kwh. Oftewel, dan kostte me dat dan ¤ 2.949,8 euro + 1.160 euro maakt ¤ 4.109,80 per jaar, oftewel 342,48 euro per maand.
Maar nu heb ik dus wel zonnepanelen. Die 7.114 kWh zijn dus lager, grofweg 2114 kWh aan direct eigen verbruik lager, oftewel, mijn jaarverbruik wat gefactureerd wordt is 5.000 kWh. Tegen 21ct is dat ¤ 1.050 euro per jaar of 87,50 per maand.
Heb ik met het prijsplafond te maken bij max 2900 kWh, dan moet ik dus voor 2900 kWh 40ct per kwh betalen, oftewel die 1.160 euro per jaar. Dan blijven er 2100 kWh over tegen de marktprijs, zeg even die 70ct gemiddeld, kom ik op 1.470 euro per jaar + 1.160 euro per jaar maakt 2.630 euro per jaar oftewel 219,17 euro per maand.
Nu is de energieprijs 39ct per kWh, dus lager dan het prijsplafond. Als je dat vast zet voor een jaar, dan heb ik dus nog steeds die 5.000 kWh per jaar, maar dat kost me dan ¤ 1.950 euro per jaar oftewel 162,50 per maand.
Haha nee, klopt vast. Ik was het alleen na de 2e alinea al helemaal kwijt.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Heb ik ergens een rekenfout gemaakt? Want dat kan zomaar.
Jij gaat er van uit dat dat een illusie is terwijl die oplossing zeker denkbaar is op korte termijn. Er speelt ook het e.e.a. om die regels te versoepelen.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, maar jij hebt de illusie dat de overheid dit gaat oplossen. Dat gaat op korte termijn niet gebeuren, dus als JIJ op korte termijn voordeel wil hebben, dan zul JIJ iets moeten doen. Iets anders dan zitten wachten op de overheid, want die gaat het niet doen.
Ja, dan zit een ander met hetzelfde gezeik opgescheept, maar er zal altijd iemand anders zijn die met dat gezeik zit opgescheept.
In het artikel staat ook wat meer context dan krijg je misschien een beter idee van de schaal van de problemen en hoe vaak zo'n VvE een verlammend effect heeft op welwillende kopers.quote:"Het is voor vve's inderdaad lastiger om verduurzamingsmaatregelen te nemen", reageert het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK), waaronder ook minister De Jonge van Volkshuisvesting valt. Samen met de minister voor Rechtsbescherming kijken ze of vve-besluitvormingsregels versoepeld kunnen worden. Uiterlijk in maart 2023 wil De Jonge een Kamerbrief versturen.
https://nos.nl/artikel/24(...)-kunnen-verduurzamen
Nou ja, waar het op neerkomt is dat het niet per sé volledig stemmingmakerij was, want als je een warmtepomp hebt is een prijsplafond van 2900 kWh niet zo geweldig, dus het is niet volledig stemmingmakerij, want die situatie is wel degelijk nadelig.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:06 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Haha nee, klopt vast. Ik was het alleen na de 2e alinea al helemaal kwijt.
Ja ik vind het linksom of rechtsom best he. Ik woon niet in een huis waar ik te maken heb met een VvE dus als het op de een of andere manier voor die mensen beter gemaakt kan worden, ik vind het prima. Ik denk alleen dat in die situatie, de kosten (deels) bij de mensen wordt gelegd, dus het is (denk ik) dan niet zo simpel als zonnepanelen op het dak hatseflatsen en hoppa energierekening gaat naar beneden zonder dat er ergens anders meer servicekosten ofzo worden gerekend.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Jij gaat er van uit dat dat een illusie is terwijl die oplossing zeker denkbaar is op korte termijn. Er speelt ook het e.e.a. om die regels te versoepelen.
[..]
In het artikel staat ook wat meer context dan krijg je misschien een beter idee van de schaal van de problemen.
Dat was al duidelijk. Ik probeer het gesprek wat breder te houden.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja ik vind het linksom of rechtsom best he. Ik woon niet in een huis waar ik te maken heb met een VvE dus als het op de een of andere manier voor die mensen beter gemaakt kan worden, ik vind het prima.
Als je zoals men in dat stuk oppert een stuk dak tot je beschikking krijgt en het verder in eigen beheer kan hebben hoeft dat geen probleem te zijn. Al zal dat per object verschillen, en in hoge flats zal het al lastiger worden dan in een appartement van 3 verdiepingen, omdat je dan veel meer dak te verdelen hebt.quote:Ik denk alleen dat in die situatie, de kosten (deels) bij de mensen wordt gelegd, dus het is (denk ik) dan niet zo simpel als zonnepanelen op het dak hatseflatsen en hoppa energierekening gaat naar beneden zonder dat er ergens anders meer servicekosten ofzo worden gerekend.
quote:
Maar dat is dan dus weer niet eerlijk. Want inderdaad, als je een stuk dak ter beschikking krijgt, dat is leuk, maar als je een blok hebt van 3 hoog en 5 breed, dan krijg je meer dak ter beschikking dan als je een blok hebt van 6 hoog en 5 breed.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat was al duidelijk. Ik probeer het gesprek wat breder te houden.
[..]
Als je zoals men in dat stuk oppert een stuk dak tot je beschikking krijgt en het verder in eigen beheer kan hebben hoeft dat geen probleem te zijn. Al zal dat per object verschillen, en in hoge flats zal het al lastiger worden dan in een appartement van 3 verdiepingen, omdat je dan veel meer dak te verdelen hebt.
Al zag ik hier laatst een nieuwbouwflat waar ze om en om aan de zijkanten waren gemonteerd. Niet echt een knap gezicht alleen, maar dat zou dus ook kunnen.
Ja mee eens, ze hangen om en om ik zal er wel een x een foto van maken. Waarschijnlijk is de opbrengst gezamenlijk en hanteert men een verdeelsleutel. Het is helemaal het ontwerp van de flat verwerkt zeg maar.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
[..]
Maar dat is dan dus weer niet eerlijk. Want inderdaad, als je een stuk dak ter beschikking krijgt, dat is leuk, maar als je een blok hebt van 3 hoog en 5 breed, dan krijg je meer dak ter beschikking dan als je een blok hebt van 6 hoog en 5 breed.
Zelfde geldt voor 'zijkanten'. Ja, dat kan, maar dat is een stuk minder efficient + dat de richting waarin ze liggen (hangen?) ook relevant is, dus iemand die zijn panelen dan op zuid heeft hangen is veel beter af dan iemand die ze op noord heeft hangen. Dus oneerlijk.
Kan wel maar dan gaat je huur ook omhoogquote:Op maandag 27 maart 2023 16:16 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja zo komen we nergens met de energietransitie he.
We moeten verhuurders dwingen om woningen te verduurzamen en zolang VVD aan de macht is gaat dat helaas niet gebeuren.
Maar dat kan niet uit in het grote plaatje, want het net is daar niet op voorbereid. Dus dan krijg je dat weer. Er zal altijd iemand achter in de rij staan dan wel in een positie zijn waarin het (nog) niet kan etc etc.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja mee eens, ze hangen om en om ik zal er wel een x een foto van maken. Waarschijnlijk is de opbrengst gezamenlijk en hanteert men een verdeelsleutel. Het is helemaal het ontwerp van de flat verwerkt zeg maar.
Sommige rijtjeshuizen zie ik ze ook met beugels aan de zijkant hangen in plaats van op het dak. Vraag me af wat daar het voordeel van is, ziet er niet uit. Het is gewoon een puntdak dus je zou ze ook op het zuiden kunnen monteren.
Het is in elk geval tof als men een beetje out of the box denkt als het gaat om het opwekken van wind en zonne-energie. Uiteindelijk hebben we allemaal baat bij die transitie.
Er is al een maximale jaarlijkse huurverhoging en de meeste verhuurders verhogen al ieder jaar maximaal.quote:Op maandag 27 maart 2023 17:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan wel maar dan gaat je huur ook omhoog
Klopt, maar ik bedoel ook niet een reguliere verhoging, maar een verhoging om al die kosten voor verduurzaming terug te verdienen. Die kunnen niet op konto van verhuurder komen.quote:Op maandag 27 maart 2023 18:02 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Er is al een maximale jaarlijkse huurverhoging en de meeste verhuurders verhogen al ieder jaar maximaal.
Waarom kan dat niet? Als ze het niet kunnen betalen verkopen ze het toch lekkerquote:Op maandag 27 maart 2023 18:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, maar ik bedoel ook niet een reguliere verhoging, maar een verhoging om al die kosten voor verduurzaming terug te verdienen. Die kunnen niet op konto van verhuurder komen.
Dat zou een verstoring van de financiële structuur en orde zijn.quote:Op maandag 27 maart 2023 18:46 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Waarom kan dat niet? Als ze het niet kunnen betalen verkopen ze het toch lekker
Sure, maar niet aan jou in ieder geval.quote:Op maandag 27 maart 2023 18:46 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Waarom kan dat niet? Als ze het niet kunnen betalen verkopen ze het toch lekker
Je hebt altijd invloed op je energierekening. Daarvoor hoef je niet te verduurzamen. Je kan slim om gaan met je verbruik en daardoor lagere maandlasten hebben.quote:Op maandag 27 maart 2023 16:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Lol het is welgeteld drie posts goed gegaan en je gaat weer op de persoonlijke tour, waarom zou ik in 2021 met overwaarde moeten hebben verkocht?Ik woon(de) hier prima, om een woning te kopen die duurzaam is? En dan? Woonde hier nu iemand anders die zich met exact hetzelfde vraagstuk bezig moest houden, nee lekkere oplossing hoor.....
![]()
De transitie moet voor iedereen mogelijk zijn, ongeacht je woonsituatie huur/koop VvE appartement studentenkamer of vrijstaande villa etc.
Je hoort niet gestraft te worden met een hoge energierekening waar je geen invloed op hebt puur vanwege je woonsituatie. Dat is krankzinnig.
Neem mijn collega, zeuren dat zijn energiekosten hoog zijn. Spoelt elke ochtend eerst nog een het al afgewassen glas af wat hij uit de kast pakt, met heet water. Idem voor zijn lepeltje. Als hij zijn flesje water volgiet moet dat op de 1 of andere manier op de hardste stand en dan giet hij de helft ernaast. Daar zijn dan weer papieren handdoekjes voor nodig om het af te drogen.quote:Op maandag 27 maart 2023 19:20 schreef Bami het volgende:
[..]
Je hebt altijd invloed op je energierekening. Daarvoor hoef je niet te verduurzamen. Je kan slim om gaan met je verbruik en daardoor lagere maandlasten hebben.
Jij had het eerder over een maandbedrag van 120 euro voor een 80m2 appartement waar je alleen woont. Ik vind dat dus echt heel duur. Tijdens ons vaste contract betaalden we maandelijks 100 euro en dat was voor circa 130m2 waar wij met zijn tweeën wonen (en energielabel C ipv jouw A).
En die huidige financiële orde maakt het onmogelijk voor vele starters om een huis te kopen dus die mag inderdaad op de schop.quote:Op maandag 27 maart 2023 19:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat zou een verstoring van de financiële structuur en orde zijn.
Da's te duur. Stel je verdient modaal dan zit je al bijna aan de helft van je maandelijkse netto-inkomen.quote:Voor knuppels zoals jou hebben ze mooie huppen hokken voor ¤1.300
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |