abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208552413
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar geen panelen en geen accu's is ook niet gratis, het is een manier om je inkoop elektra te beperken, en ja, dat kost geld.
Nee, dat is ook niet gratis, dat is het hem nou juist. De reden dat iedereen nu panelen wil is omdat ze die eerder niet hebben genomen want niet nodig/geen geld aan willen besteden, maar nu is de energie veel duurder geworden, en nu wil iedereen ze met als gevolg dat panelen duurder zijn geworden, wachttijden veel langer worden en je dus al die tijd wel de duurdere tarieven moet betalen dus wordt je 2x genaaid.
  maandag 27 maart 2023 @ 10:45:11 #202
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_208552415
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Daar komen ze nog wel achter als de vinexwijkjes achter de rug zijn. Ik zit met hetzelfde "probleem": én een VVE (die opgekocht is door één persoon) én een pand uit 1780 én rijksmonument. Het zal mij verder wat, maar iets als spouwmuurinstallatie kán dan überhaupt niet en dat geldt voor de hele binnenstand van Leiden, Haarlem, Amsterdam, Utrecht en ga zo maar door. Dat gaat nog wel wat miljardjes extra kosten.
NIet alles kun je technisch dichtzetten. Voor een deel zal gelden dat die meer verbruiken dan produceren. Dus dan zul je netto moeten betalen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 27 maart 2023 @ 10:45:46 #203
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208552420
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk dat dat koude kermis verhaal wel meevalt, ook zonder salderen kom je prima weg, zeker als je accu's hebt, kijk maar hoe tevreden @:Jan_Onderwater is met zijn panelen en accu's en hij kan in Duitsland helemaal niet salderen.

Als ik zie wat wij aan direct verbruik van de panelen hebben dan is dat procentueel misschien niet veel, maar in absolute aantallen wel, dus met accu's (of een V2G/V2X auto) om het nachtverbruik te dekken kom ik het gros van het jaar prima weg.
Tsja, in de winter niet, maakt nog niet uit, want het stroomverbruik in de winter is met de warmtepomp nog steeds minder dan we vroeger in het hele jaar zonder panelen hadden, maar toen hadden we er ook nog gas bij.
Dit dus
Om optimaal gebruik te maken van de panelen probeer ik mijn eigen stroom te gebruiken wanneer deze geproduceerd wordt. De vaatwasser, wasmachine, droger etc. lopen dus zoveel mogelijk op het moment dat er meer stroom gemaakt wordt dan verbruikt, we maken er een beetje een sport van. Hoe is de productie vandaag? Oh, mooi, snel een wasje draaien want morgen zou het gaan regenen. Op zonnige dagen tijdens het stookseizoen loopt er een warmtepomp die eigenlijk de airco is. Dit alles zorgt ervoor dat mijn eigen stroom daar al rond de 50% van mijn verbruik dekt. Dit is in vergelijking tot mensen die dit niet doen al zeer hoog. De meeste mensen halen nog geen 40% met hun directe verbruik. Daarbij heb ik een Accu, die bijspringt als de interne vraag hoger is dan het aanbod. Dit alles heeft als resultaat dat mijn mate van Autarkie rond de 90% zit. Met andere woorden, ik dek door slim te gebruiken en een accu 90% van mijn verbruik met eigen stroom.
Echter, die resterende 10% dekken wordt erg lastig, daar loont het zich niet voor verder in Accu's te investeren.
pi_208552424
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je gaat voorbij aan het feit dat verduurzaming en alle aanpassingen die daarbij horen pas de laatste jaren urgent zijn geworden. Als je NU iets koopt met inherente nadelen dan had je je dat zelf wel kunnen bedenken. ]

Stel (hypothetisch) water wordt ontzettend schaars en duur voor de mensen die water afnemen. Behalve voor de mensen die naast slootjes wonen, die kunnen het er zelf uithalen en zuiveren. Dan zegt de eigenaar van dat huisje die naast een sloot woont eigen verantwoordelijkheid en had je zelf kunnen bedenken. Nee, omstandigheden zijn totaal veranderd.
De laatste jaren URGENT ja, maar eerder nog steeds niet onverstandig, maar gewoon niet gedaan toen. En nu is het urgent en is het veel duurder dan als je het eerder had gedaan toen het nog niet urgent maar wel verstandig was.
  maandag 27 maart 2023 @ 10:46:47 #205
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208552430
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar eerlijkheidshalve is het wel zo dat accu's wel weer een investering vergen, dus die kosten krijg je er dan wel bij.
De Accu koste een 6500 Euro, en om die terug te verdienen duurt dat 8-10 jaar, misschien zelfs korter, of langer, hangt puur van de stroomprijs af. En dat is alleen maar de Economische terugverdientijd. Wat de milieutechnische impact is, is een ander verhaal en daar weet ik te weinig van om cijfers te geven.
Hoe lang leeft die accu? Als hij is terugverdient is ieder jaar daarna pure winst. Ik ga het meemaken.
pi_208552528
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De Accu koste een 6500 Euro, en om die terug te verdienen duurt dat 8-10 jaar, misschien zelfs korter, of langer, hangt puur van de stroomprijs af. En dat is alleen maar de Economische terugverdientijd. Wat de milieutechnische impact is, is een ander verhaal en daar weet ik te weinig van om cijfers te geven.
Hoe lang leeft die accu? Als hij is terugverdient is ieder jaar daarna pure winst. Ik ga het meemaken.
Ja, ik heb hier recent een en ander uitgezocht, en ik kwam (voor 10 kWh) op 7500 tot 8500 euro. Ik heb ook al de kabel daar voor laten trekken van zolder naar de meterkast, in voorbereiding op. Maar dat is dus wel degelijk een investering. Een investering die zich, als de stroomprijzen ho(o)g(er) blijven uitbetaald, maar dat is net zo iets als met zonnepanelen, mensen hikken tegen die investering aan / vinden dat te duur, maar straks, als de saldering er af is, wil 'iedereen' accu's, dan zie ik wel hetzelfde gebeuren als er nu met zonnepanelen gebeurt.
  maandag 27 maart 2023 @ 10:55:52 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208552542
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja ok, maar de echte noodzaak is pas sinds 2 jaar ongeveer. Mensen met een jaren 30 pandje heb ik overigens ook minder medelijden mee.
Als je denkt dat de echte noodzaak pas 2 jaar is dan heb je dus niet opgelet, en waarschijnlijk zelfs geroepen dat het allemaal wel mee zou vallen, jouw tijd wel zou duren enz. enz. enz.

Daar kan ik niks aan doen.
Hetzelfde als al die stelletjes bij "Kopen zonder kijken" die 2 jaar geleden nog absoluut een jaren 30 woning wilden hebben.
Die hebben vooral mazzel dat Bob ook van verduurzamen houdt en daar tenminste nog een beetje zijn best voor deed, maar punt is dat de meeste mensen helemaal niet boeit wat voor isolatie en installatie ze in een huis hebben, want je ziet het niet.

10 jaar geleden al eens een installateur: mensen geven 30K uit aan een nieuwe keuken maar de CV mag niks kosten, die zien ze niet.

En dat is nog steeds zo, met het verschil dat je zonnepanelen en de buitenunit van je L/W pomp wel ziet en nog lelijk zijn ook, plus dat de WP binnen ook nog meer ruimte inneemt dan een HR-ketel.

Het is dus ook dat mensen vooral niet wilden, want is duur, lelijk en of je ziet het niet (isolatie) of het neemt ruimte in.
En nu beginnen ze eindelijk te snappen wat sommigen hier al heel lang roepen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 27 maart 2023 @ 10:57:03 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208552556
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
NIet alles kun je technisch dichtzetten. Voor een deel zal gelden dat die meer verbruiken dan produceren. Dus dan zul je netto moeten betalen.
Nou en? Je betaalt toch ook als je geen zonnepanelen en een gasaansluiting hebt?
Hoezo moet het alternatief ineens gratis zijn na de investering?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208552641
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:34 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Jij en ik hebben een groot aantal panelen voor een lage prijs, bij een tussenwoning heb je nu voor dezelfde prijs veel minder panelen, ik hoor bedragen voorbij komen van 10k voor 10-15 panelen..
Wij kregen een offerte van bijna 12k voor 14 panelen.
  maandag 27 maart 2023 @ 11:07:40 #210
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_208552676
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou en? Je betaalt toch ook als je geen zonnepanelen en een gasaansluiting hebt?
Hoezo moet het alternatief ineens gratis zijn na de investering?
Dat zeg ik niet, je betaalt maar wat je gebruikt.

Vind alleen dat die kosten niet te hoog zouden moeten zijn, dus zorgen dat het aanbod aan stroom dat je afneemt betaalbaar is. Maar dat moet de overheid regelen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  maandag 27 maart 2023 @ 11:40:47 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208553136
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat zeg ik niet, je betaalt maar wat je gebruikt.

Vind alleen dat die kosten niet te hoog zouden moeten zijn, dus zorgen dat het aanbod aan stroom dat je afneemt betaalbaar is. Maar dat moet de overheid regelen.
En met "dat moet de overheid regelen" bedoel je dat de overheid de kosten kunstmatig laag moet houden?
Voor degenen die niet de moeite nemen te investeren in lagere energiekosten voor hun eigen woning...
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 27 maart 2023 @ 11:42:45 #212
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_208553164
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
En met "dat moet de overheid regelen" bedoel je dat de overheid de kosten kunstmatig laag moet houden?
Voor degenen die niet de moeite nemen te investeren in lagere energiekosten voor hun eigen woning...
Nee geen subsidies, gewoon betaalbare energie. Denk aan kern, kolen, etc.

Een kwh moet geen 0,61 (gaan) kosten.
  maandag 27 maart 2023 @ 11:45:47 #213
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208553224
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Nee geen subsidies, gewoon betaalbare energie. Denk aan kern, kolen, etc.

Een kwh moet geen 0,61 (gaan) kosten.
En waarom niet? Als de overheid regelt dat een kWh stroom geen 61 cent gaat kosten dan reguleren ze dat dus op een of andere manier, als de kostprijs hoger is dan wordt er dus iets gesubsidieerd als we toch niet meer dan bijvoorbeeld 61 cent hoeven te betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 27 maart 2023 @ 11:57:21 #214
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_208553402
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
En waarom niet? Als de overheid regelt dat een kWh stroom geen 61 cent gaat kosten dan reguleren ze dat dus op een of andere manier, als de kostprijs hoger is dan wordt er dus iets gesubsidieerd als we toch niet meer dan bijvoorbeeld 61 cent hoeven te betalen.
Goedkope manier van produceren opteren boven dure manieren. Dus kerncentrales wmb.
pi_208553967
Mensen die in hun elitaire bubbeltje leven zijn wel heel goed in het verzinnen van praktische oplossingen.

Als je je woning niet verder kunt verduurzamen dan moet je maar ff wat laten bouwen waar dat wel kan.

Gewoon.
blablablabla
pi_208554056
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 12:47 schreef Elan het volgende:
Mensen die in hun elitaire bubbeltje leven zijn wel heel goed in het verzinnen van praktische oplossingen.

Als je je woning niet verder kunt verduurzamen dan moet je maar ff wat laten bouwen waar dat wel kan.

Gewoon.
Nee, je kunt ook iets kopen waar dat wel kan. Het is nota bene wat je zélf zei een paar posts terug want immers

quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 09:41 schreef Elan het volgende:

Half mei is er weer een ledenvergadering . Als er daar geen concrete toezeggingen gedaan kunnen worden met betrekking tot verduurzamingen, met name zonnepanelen ga ik een tussenwoning kopen.

Dat is dus 1 van de 2 mogelijkheden in jouw situatie als de VvE blijft volharden in hun huidige beleid,, namelijk OF accepteren dat je niet kunt verduurzamen OF iets kopen waar je dat wel kunt. Wat eerder volgens jou nog een belachelijk iets was, maar nu ineens toch schijnbaar gaat gebeuren als bij de ledenvergadering geen concrete toezeggingen gedaan worden.
pi_208554068
quote:
7s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Daar komen ze nog wel achter als de vinexwijkjes achter de rug zijn. Ik zit met hetzelfde "probleem": én een VVE (die opgekocht is door één persoon) én een pand uit 1780 én rijksmonument. Het zal mij verder wat, maar iets als spouwmuurinstallatie kán dan überhaupt niet en dat geldt voor de hele binnenstand van Leiden, Haarlem, Amsterdam, Utrecht en ga zo maar door. Dat gaat nog wel wat miljardjes extra kosten.
Dit dus.
Die hele energiecrisis is/was veel meer een maatschappelijk probleem. Je kan niet op basis van hoe iemand woont gaan roepen dat het zijn eigen keuze is dat hij of zij zich helemaal scheel moet betalen aan stroom.

Er zou veel meer politieke urgentie moeten zijn voor verduurzaming van woningen, net als dat nu met kantoren al het geval is.
blablablabla
pi_208554286
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 12:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, je kunt ook iets kopen waar dat wel kan. Het is nota bene wat je zélf zei een paar posts terug want immers
[..]
Dat is dus 1 van de 2 mogelijkheden in jouw situatie als de VvE blijft volharden in hun huidige beleid,, namelijk OF accepteren dat je niet kunt verduurzamen OF iets kopen waar je dat wel kunt. Wat eerder volgens jou nog een belachelijk iets was, maar nu ineens toch schijnbaar gaat gebeuren als bij de ledenvergadering geen concrete toezeggingen gedaan worden.
Gaan we weer hoor.
Hou eens op met je vervelende act om alles op mijn persoonlijke situatie te projecteren. Het gaat in dit topic over de woningmarkt. Er zitten miljoenen mensen in de situatie waarin ze wel willen verduurzamen maar om wat voor reden dan ook niet kunnen.
Moeten die allemaal maar verhuizen ja? :D

Wellicht heb je voor die groep zinvolle suggesties. Behalve de generieke shit van verhuizen of dat alles in het leven nu eenmaal een keuze is.

Maak je over mij maar geen zorgen. Als ik slachtofferhulp wil open ik wel iets in R&P.
blablablabla
pi_208554303
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 12:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
[..]
Sommige mensen kunnen niet zomaar even kopen of hun koophuis of huurhuis verduurzamen. Of dat nou komt omdat er de financiën niet voor zijn of dat de huiseigenaar daar geen prio aan geeft.
pi_208554355
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 13:16 schreef Elan het volgende:

[..]
Gaan we weer hoor.
Hou eens op met je vervelende act om alles op mijn persoonlijke situatie te projecteren. Het gaat in dit topic over de woningmarkt. Er zitten miljoenen mensen in de situatie waarin ze wel willen verduurzamen maar om wat voor reden dan ook niet kunnen.
Moeten die allemaal maar verhuizen ja? :D

Wellicht heb je voor die groep zinvolle suggesties. Behalve de generieke shit van verhuizen of dat alles in het leven nu eenmaal een keuze is.

Maak je over mij maar geen zorgen. Als ik slachtofferhulp wil open ik wel iets in R&P.
Jij reageert vanuit je persoonlijke onderbuikje met je blij zijn als andere mensen pech hebben, maar als er gekeken wordt naar je eigen woorden wordt het lastig?

Als die reden is dat ze het geld wel hebben maar het in het verleden niet hebben gedaan; tja, jammer dan. Mensen die het hoe dan ook niet kunnen hebben in principe (op korte termijn) ook pech gehad.
pi_208554358
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 13:17 schreef Zonnestraaltjes het volgende:

[..]
Sommige mensen kunnen niet zomaar even kopen of hun koophuis of huurhuis verduurzamen. Of dat nou komt omdat er de financiën niet voor zijn of dat de huiseigenaar daar geen prio aan geeft.
Als de eigenaar er geen prio aan heeft gegeven in het verleden moet 'ie nu ook niet zeiken.
  maandag 27 maart 2023 @ 13:25:15 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208554369
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 13:17 schreef Zonnestraaltjes het volgende:

[..]
Nee sommige mensen kunnen dat niet, maar er wordt voornamelijk tekeer gegaan door mensen die dat wel kunnen of wel hadden kunnen doen maar niet gedaan hebben.

Ik voel echt mee met mensen in sociale huurwoningen die maar niet gerenoveerd worden, een jaren 60 woning met een zogenaamd C-label terwijl er helemaal niets geďsoleerd is.
En dan zijn degenen bij wie een op handen zijnde grootschalige renovatie geblokkeerd is door buren die geen huurverhoging wilden helemaal het beroerdst af.

Maar wie al 23 jaar een eigen huis heeft en die kaart trekt heeft gewoon geen reden om te miepen.
Als je geen prio geeft aan verduurzaming van je woning of het verhuizen naar een duurzame (te maken) woning, dan is dat je keuze.
Ik geef al 10 jaar geen prio aan vakanties, auto's, uitgaan enz. dat is mijn keuze.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208554397
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 12:47 schreef Elan het volgende:

Gewoon.
Wij hebben dat op dit moment. 12k voor panelen prima dat willen we wel. Komen ze de schouw doen en durven ze het niet aan met het dak. Oplossing: nieuw dak leggen en als je dan toch bezig bent kun je het beste het dak meteen isoleren, Onbetaalbaar helaas.
  maandag 27 maart 2023 @ 13:30:01 #224
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_208554422
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ze kunnen eens beginnen met die enorme belasting op gas te verlagen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_208554471
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, ik heb hier recent een en ander uitgezocht, en ik kwam (voor 10 kWh) op 7500 tot 8500 euro. Ik heb ook al de kabel daar voor laten trekken van zolder naar de meterkast, in voorbereiding op. Maar dat is dus wel degelijk een investering. Een investering die zich, als de stroomprijzen ho(o)g(er) blijven uitbetaald, maar dat is net zo iets als met zonnepanelen, mensen hikken tegen die investering aan / vinden dat te duur, maar straks, als de saldering er af is, wil 'iedereen' accu's, dan zie ik wel hetzelfde gebeuren als er nu met zonnepanelen gebeurt.
Over een paar jaar kan bijna iedereen daar de accu van de auto voor gebruiken voor een groot deel, die hebben vaak een accupakket van 70kWh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')