Nee, want dát is oneerlijk want niet iedereen kan of wil een elektrische auto kopen dus dat is oneerlijk voor die mensen want die kunnen dat dan niet op die manier gebruiken.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Over een paar jaar kan bijna iedereen daar de accu van de auto voor gebruiken voor een groot deel, die hebben vaak een accupakket van 70kWh.
Dat is idd ook mijn doel uiteindelijk, een V2X auto die dan als accu gebruikt kan worden.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Over een paar jaar kan bijna iedereen daar de accu van de auto voor gebruiken voor een groot deel, die hebben vaak een accupakket van 70kWh.
Als iedereen verhuisd naar energielabel a++ hoeft er niks verduurzaamt te worden. Maar dat is toch logisch?quote:Op maandag 27 maart 2023 13:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Gaan we weer hoor.
Hou eens op met je vervelende act om alles op mijn persoonlijke situatie te projecteren. Het gaat in dit topic over de woningmarkt. Er zitten miljoenen mensen in de situatie waarin ze wel willen verduurzamen maar om wat voor reden dan ook niet kunnen.
Moeten die allemaal maar verhuizen.
Wat wel een beetje vervelend is dat ik best een elektrische auto zou willen kopen. Zeker omdat de benzine auto's de ban in gaan, maar met een rijtjes huis kan je geen laadpaal bij je woning installeren. Anders was het een no-brainer geweest.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, want dát is oneerlijk want niet iedereen kan of wil een elektrische auto kopen dus dat is oneerlijk voor die mensen want die kunnen dat dan niet op die manier gebruiken.
Hoe weet jij de financiële situatie van mensen uit jouw laatstgenoemde voorbeeld? Kan zijn dat er heel andere keuzes gemaakt moesten worden mbt financiën waardoor er jarenlang geen ruimte was/is voor verduurzaming.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee sommige mensen kunnen dat niet, maar er wordt voornamelijk tekeer gegaan door mensen die dat wel kunnen of wel hadden kunnen doen maar niet gedaan hebben.
Ik voel echt mee met mensen in sociale huurwoningen die maar niet gerenoveerd worden, een jaren 60 woning met een zogenaamd C-label terwijl er helemaal niets geïsoleerd is.
En dan zijn degenen bij wie een op handen zijnde grootschalige renovatie geblokkeerd is door buren die geen huurverhoging wilden helemaal het beroerdst af.
Maar wie al 23 jaar een eigen huis heeft en die kaart trekt heeft gewoon geen reden om te miepen.
Als je geen prio geeft aan verduurzaming van je woning of het verhuizen naar een duurzame (te maken) woning, dan is dat je keuze.
Ik geef al 10 jaar geen prio aan vakanties, auto's, uitgaan enz. dat is mijn keuze.
Die mensen hebben dus simpelweg pech gehad. En áls de regering daar dan iets gaat doen, dan zijn er te weinig bedrijven die die werkzaamheden uitvoeren om al die huizen volgende week te bedienen, dus daar komt een wachtlijst en zolang je niet aan de beurt bent moet je alsnog de hogere energieprijzen betalen want dat gaat de overheid niet op zich nemen (al noemen ze dat subsidie en die waren er de afgelopen jaren meer dan genoeg, en ngo steeds).quote:Op maandag 27 maart 2023 13:45 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
[..]
Hoe weet jij de financiële situatie van mensen uit jouw laatstgenoemde voorbeeld? Kan zijn dat er heel andere keuzes gemaakt moesten worden mbt financiën waardoor er jarenlang geen ruimte was/is voor verduurzaming.
Jouw situatie is niet leidend voor andere mensen met koopwoningen. Er zullen vast mensen zijn die er geen prio aan hebben gegeven en vakanties belangrijker vonden, maar ook genoeg die echt niet uitkwamen en geen geld over hebben gehouden of houden.
Waar gaat dit nou weer overquote:Op maandag 27 maart 2023 13:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij reageert vanuit je persoonlijke onderbuikje met je blij zijn als andere mensen pech hebben, maar als er gekeken wordt naar je eigen woorden wordt het lastig?
Maar nu specifieker, wat als ze wel wilden maar niet konden? Omdat ze bijvoorbeeld huurden of praktische en technische bezwaren aan de woning of die lastige VvE? Jij lijkt echt te onderschatten hoe groot die groep is in Nederland.quote:Als die reden is dat ze het geld wel hebben maar het in het verleden niet hebben gedaan
Jammer dan pech gehad, oke duidelijk hoe je er in staat. Het interesseert je dus eigenlijk geen flikker. Ga ik er bij jou geen woorden meer aan vuil maken.quote:; tja, jammer dan. Mensen die het hoe dan ook niet kunnen hebben in principe (op korte termijn) ook pech gehad.
Erg logisch inderdaad. Maar wellicht niet zo praktisch.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als iedereen verhuisd naar energielabel a++ hoeft er niks verduurzaamt te worden. Maar dat is toch logisch?
Ja, pech, het leven is niet maakbaar.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die mensen hebben dus simpelweg pech gehad. En áls de regering daar dan iets gaat doen, dan zijn er te weinig bedrijven die die werkzaamheden uitvoeren om al die huizen volgende week te bedienen, dus daar komt een wachtlijst en zolang je niet aan de beurt bent moet je alsnog de hogere energieprijzen betalen want dat gaat de overheid niet op zich nemen (al noemen ze dat subsidie en die waren er de afgelopen jaren meer dan genoeg, en ngo steeds).
Dat weet je prima, je opmerkingen die er op gericht waren dat je meer plezier had in dat anderen pech hadden omdat overwaarde minder werd in plaats van dat je primair blij was dat je zelf meer mogelijkheden zou krijgen.quote:
Die hebben dan dus pech gehad. Die lastige VvE, ja, die mensen lopen dus in een situatie waarbij de energie duurder wordt tegen de beperking van een VvE aan, namelijk dat verduurzaming dan niet toegestaan is. Die beperking had je geen last van toen de energie niet duurder was geworden, maar als dat dan wel gebeurt, zoals nu, ja, dan wordt die beperking lastig. Dat is niet eerlijk of oneerlijk, dat is een consequentie van de situatie waarin je jezelf bewust hebt gebracht, want je hebt het gekocht, dat deed je niet in een vlaag van verstandsverbijstering.quote:Maar nu specifieker, wat als ze wel wilden maar niet konden? Omdat ze bijvoorbeeld huurden of praktische en technische bezwaren aan de woning of die lastige VvE? Jij lijkt echt te onderschatten hoe groot die groep is in Nederland.
Ik trek gewoon een conclusie op basis van de situatieschets. Mensen die niet kúnnen en daarvoor afhankelijk zijn van dat 'de overheid' het voor hun gaat doen, ja, die hebben pech gehad, want die overheid gáát dat vooralsnog niet doen (maar dat zou wel mooi zijn voor die mensen als diezelfde overheid dat wél zou doen), en zelf kunnen ze het niet dús is de conclusie simpelweg dat ze pech hebben gehad.quote:Jammer dan pech gehad, oke duidelijk hoe je er in staat. Het interesseert je dus eigenlijk geen flikker. Ga ik er bij jou geen woorden meer aan vuil maken.
Precies, dat zeg ik; pech. Als je in de situatie zit dat je in een label G doorwaaiflatje zit waar je je dus in situaties als deze blauw betaald aan de energie, en je kunt zelf daar niets aan veranderen en een externe partij (lees: overheid of verhuurder of of of) doet daar ook niets aan, dan is dat simpelweg wat het is; pech.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:05 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
[..]
Ja, pech, het leven is niet maakbaar.
Hoeveel verbruik je aan stroom, want 10kWh is best veel.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, ik heb hier recent een en ander uitgezocht, en ik kwam (voor 10 kWh) op 7500 tot 8500 euro. Ik heb ook al de kabel daar voor laten trekken van zolder naar de meterkast, in voorbereiding op. Maar dat is dus wel degelijk een investering. Een investering die zich, als de stroomprijzen ho(o)g(er) blijven uitbetaald, maar dat is net zo iets als met zonnepanelen, mensen hikken tegen die investering aan / vinden dat te duur, maar straks, als de saldering er af is, wil 'iedereen' accu's, dan zie ik wel hetzelfde gebeuren als er nu met zonnepanelen gebeurt.
Redelijk wat want warmtepomp. Mijn idee is niet om die gehele pomp op te vangen want dát kan niet, maar het grootste deel van het jaar verbruik ik tussen de 3 en 5kwh vanaf het moment dat de zon onder is tot de zon weer op komt. Dan kan ik natuurlijk een 5 kWh accu nemen, maar als ik dan toch bezig ben, dan maar direct een 2e accu erbij plaatsen, want als ik die later weer los erbij moet nemen ben ik weer duurder uit.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoeveel verbruik je aan stroom, want 10kWh is best veel.
quote:Op maandag 27 maart 2023 14:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet je prima, je opmerkingen die er op gericht waren dat je meer plezier had in dat anderen pech hadden omdat overwaarde minder werd in plaats van dat je primair blij was dat je zelf meer mogelijkheden zou krijgen.
[..]
Die hebben dan dus pech gehad. Die lastige VvE, ja, die mensen lopen dus in een situatie waarbij de energie duurder wordt tegen de beperking van een VvE aan, namelijk dat verduurzaming dan niet toegestaan is. Die beperking had je geen last van toen de energie niet duurder was geworden, maar als dat dan wel gebeurt, zoals nu, ja, dan wordt die beperking lastig. Dat is niet eerlijk of oneerlijk, dat is een consequentie van de situatie waarin je jezelf bewust hebt gebracht, want je hebt het gekocht, dat deed je niet in een vlaag van verstandsverbijstering.
[..]
Ik trek gewoon een conclusie op basis van de situatieschets. Mensen die niet kúnnen en daarvoor afhankelijk zijn van dat 'de overheid' het voor hun gaat doen, ja, die hebben pech gehad, want die overheid gáát dat vooralsnog niet doen (maar dat zou wel mooi zijn voor die mensen als diezelfde overheid dat wél zou doen), en zelf kunnen ze het niet dús is de conclusie simpelweg dat ze pech hebben gehad.
De mensen die wel konden maar niet wilden, ja, jammer dan, die keuze hebben ze gemaakt, en die pakt nu nadelig uit. Het kan vriezen en het kan dooien. Oftewel, pech gehad.
Lol mijn eigen overwaarde is in die situatie toch ook minder? Hoe heb je überhaupt plezier met overwaarde, tenzij je het gebruikt om je nieuwe hypotheek te verlagen of je jezelf rijk rekent op papier.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet je prima, je opmerkingen die er op gericht waren dat je meer plezier had in dat anderen pech hadden omdat overwaarde minder
Het zou een politieke prioriteit moeten zijn. Daar mag je je best voor uit spreken ook al is dat voor jou persoonlijk verder op dit moment niet zo relevant.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies, dat zeg ik; pech. Als je in de situatie zit dat je in een label G doorwaaiflatje zit waar je je dus in situaties als deze blauw betaald aan de energie, en je kunt zelf daar niets aan veranderen en een externe partij (lees: overheid of verhuurder of of of) doet daar ook niets aan, dan is dat simpelweg wat het is; pech.
Dat is geen leuke conclusie, en daar kunnen we vanalles van vinden, maar facts don't care about feelings.
Ah, ik heb deze dingen dan verkeerd begrepen. Dat zal het zijn inderdaad:quote:Op maandag 27 maart 2023 15:05 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Lol mijn eigen overwaarde is in die situatie toch ook minder? Hoe heb je überhaupt plezier met overwaarde, tenzij je het gebruikt om je nieuwe hypotheek te verlagen of je jezelf rijk rekent op papier.
Denk dat je me verkeerd begrepen hebt ik vind het vooral tof dat een groep die eerder kansloos was nu wel een kans krijgt op de woningmarkt. Er staat amper huizen onderwater, dus het leed zal echt wel te overzien zijn. En ga je toch verkopen dan betaal je ook minder.
De markt was de afgelopen jaren compleet vastgelopen, daar heeft op wat walgelijke huisjesmelkers na helemaal niemand baat bij.
quote:Op vrijdag 24 maart 2023 15:37 schreef Elan het volgende:
@:Coolguy jij vond dat mensen die niet konden verduurzamen maar moesten bloeden. Dus lekker voor je dat alles nu daalt.
Woningen goedkoper energie goedkoper genot.
quote:Op vrijdag 24 maart 2023 19:04 schreef Elan het volgende:
Al die VVD'ers die zich jarenlang rijk rekenden en nu hun overwaarde zien verdampen zullen straks ook wel wat anders gaan stemmen.
Heeft niks met pech of geluk te maken. Er moet gewoon zo snel mogelijk een verplicht a+ energielabel komen voor alle bestaande woningen. En waar situatie afhankelijke problemen liggen die dat in de weg staan moet gekeken worden naar specifieke oplossingen.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:05 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
[..]
Ja, pech, het leven is niet maakbaar.
Weet je wat dit kost voor sommige huizen? Je hebt het over 50-100k aan kosten.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Heeft niks met pech of geluk te maken. Er moet gewoon zo snel mogelijk een verplicht a+ energielabel komen voor alle bestaande woningen. En waar situatie afhankelijke problemen liggen die dat in de weg staan moet gekeken worden naar specifieke oplossingen.
De huidige politiek doet geen moer, VVD geld tellen en een gunstig klimaat creëren voor investeerders. Het zou dus mooi zijn als mensen ergens anders op stemmen.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah, ik heb deze dingen dan verkeerd begrepen. Dat zal het zijn inderdaad:
[..]
[..]
Maar dat is het niet, dús is het gevolg daarvan dat de mensen in die situatie nu simpelweg pech hebben. Dat is dan toch gewoon zo? Dat heeft niets te maken met leuk of niet leuk, het is gewoon een constatering.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Het zou een politieke prioriteit moeten zijn. Daar mag je je best voor uit spreken ook al is dat voor jou persoonlijk verder op dit moment niet zo relevant.
Ja, en als ze dat niét doen, en je dús je eigen boontjes moet doppen in plaats van te hopen op dat anderen iets voor je gaan oplossen, en je dopt je eigen boontjes niet om welke reden dan ook, dan is dat jammer dan, of je hebt gewoon pech. Nogmaals, dat is niet per se leuk (of helemaal niet), maar dat doet niets af aan dat het voor dat moment dan simpelweg wel de realiteit is.quote:Helemaal nu de energie prijzen in een meer dalende trend zitten is dat bij uitstek het moment op aan te pakken.
Anders zit je straks weer in de situatie dat je elk jaar miljarden aan overheidssteun moet pompen in zaken die je had eenvoudig kunnen voorkomen.
En als je dan wacht op dat de overheid dat gaat realiseren (wat niet gaat gebeuren) dan kun je nog heel erg lang achterover zitten en wachten, en zolang je achterover zit en wacht en de overheid doet niets ben 'jij' je scheel aan het betalen voor energie.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Heeft niks met pech of geluk te maken. Er moet gewoon zo snel mogelijk een verplicht a+ energielabel komen voor alle bestaande woningen. En waar situatie afhankelijke problemen liggen die dat in de weg staan moet gekeken worden naar specifieke oplossingen.
Maar het is wel een substantiële oplossing voor een blijvend probleem.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Weet je wat dit kost voor sommige huizen? Je hebt het over 50-100k aan kosten.
Prijzen dalen, en huizen worden ook langzaam verduurzaamd. Kijk een som je heen wat mensen leggen aan zonnepanelen en wpquote:Op maandag 27 maart 2023 15:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar het is wel een substantiële oplossing voor een blijvend probleem.
Wat denk je dat decennia lang een prijsplafond en/of energietoeslag handhaven kost? En dan hebben we het nog niet eens over het klimaateffect.
Voor een deel is dat zo, aan de andere kant zadelt de overheid je wel op met een Catch-22: enerzijds verbieden om iets aan het aangezicht van het pand te doen, anderzijds verwachten dat je gaat isoleren. Daar moet natuurlijk een werkbare oplossing voor komen.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
NIet alles kun je technisch dichtzetten. Voor een deel zal gelden dat die meer verbruiken dan produceren. Dus dan zul je netto moeten betalen.
Waarom moet daar een oplossing voor komen. Je mag gewoon energie van het net afnemen, is alleen wel duur.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor een deel is dat zo, aan de andere kant zadelt de overheid je wel op met een Catch-22: enerzijds verbieden om iets aan het aangezicht van het pand te doen, anderzijds verwachten dat je gaat isoleren. Daar moet natuurlijk een werkbare oplossing voor komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |