Ja, we hebben gezien dat de kiezer daar geen boodschap aan heeft. Waarschijnlijk scenario: D66 een zetel of 8 en een conservatief kabinet. D66 moet dan echt hopen dat GL en PvdA voor hen de kastanjes uit het vuur slepen, maar de kans dat BBB-VVD-CDA-JA21 een meerderheid krijgt is best aanwezig.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
D66 lijkt nu wel voor te sorteren op een kabinetsval waarbij ze de rest tijdens de campagne weg willen zetten als onbetrouwbaar. Dat 2030 lijkt nu al een achterhoedegevecht.
Het lijkt mij een domme strategie, want ten opzichte van de laatste TK-verkiezing is D66 vorige week ook gewoon gehalveerd.
Ja, innovatie als hoofdmethode, daar moet het kabinet gewoon voor gaan liggen. De rechter lijkt dat trouwens ook niet meer te accepteren. Dat je naast de benodigde krimp van de veestapel ook nog extra innovatie doet en daaraan mee gaat betalen lijkt me wel prima.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:16 schreef Hamlapjes het volgende:
De boerenorganisaties zullen zich ook wel weer gesterkt voelen door de verkiezingsuitslag om extra hoog in de boom te gaan zitten
[..]
Grootste probleem met innovatie is natuurlijk dat het al decennia lang wordt gezien als de heilige graal, maar uiteindelijk onvoldoende brengt om dit op te lossen. En je hebt in deze situatie wel hardere garanties nodig dan wat vage beloftes die vaker niet dan wel ingelost worden.
Je kan het wat dat betreft nu al wel uittekenen: er wordt ingezet op innovaties, een jaar of 5 later blijkt dit niet genoeg op te leveren en moeten alle zeilen bij worden gezet om 2035 de doelen te halen. Om dit te halen, blijkt dat boeren moeten worden uitgekocht en dan begint het hele circus weer van voor af aan, moet de deadline naar 2050 en moet er vooral worden ingezet op innovatie. And repeat.
Eens. Al denk ik dat het CDA zich wellicht zal willen herbronnen in de oppositie. Die hebben hun lesje wel geleerd. Ze kunnen zich dan ook beter profileren omdat ze niet zijn gebonden aan het regeerakkoord.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, we hebben gezien dat de kiezer daar geen boodschap aan heeft. Waarschijnlijk scenario: D66 een zetel of 8 en een conservatief kabinet. D66 moet dan echt hopen dat GL en PvdA voor hen de kastanjes uit het vuur slepen, maar de kans dat BBB-VVD-CDA-JA21 een meerderheid krijgt is best aanwezig.
Rutte-IV is gewoon een voortzetting van Rutte-III alleen met iets meer D66 erin.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:43 schreef Spablauw214 het volgende:
Het CDA had nooit in dit kabinet moeten stappen. Als ze constructief oppositie hadden gevoerd op dat stikstofdossier was BBB nooit zo groot geworden. De partijtop en de oudere leden hebben dit echt zelf veroorzaakt.
Daar twijfelt inderdaad niemand aan. Maar het is ook een verstandshuwelijk dat niemand wou.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:48 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Rutte-IV is gewoon een voortzetting van Rutte-III alleen met iets meer D66 erin.
Nee joh, die partij voelt zich door God geroepen om altijd te reageren. Als die gevraagd worden dan springen ze direct in de houding, al hebben ze nog maar 3 zetels over. En het is ideale veldvulling voor de andere coalitiepartijen, want ze doen toch altijd wat je vraagt.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Eens. Al denk ik dat het CDA zich wellicht zal willen herbronnen in de oppositie. Die hebben hun lesje wel geleerd. Ze kunnen zich dan ook beter profileren omdat ze niet zijn gebonden aan het regeerakkoord.
Wacht even waarom moet de overheid die innovatie gaan bekostigen?quote:Op dinsdag 21 maart 2023 12:33 schreef Hanca het volgende:
Agractie dreigt uit het overleg met Adema te stappen als ze deze week geen concessies krijgen: https://www.volkskrant.nl(...)stofbeleid~bb819e83/
Dat gaat met name over het hier al vaker genoemde grondprobleem. We moeten 180.000 hectare extra natuur creëeren, daar hebben we voor getekend.
Ook LTO heeft eisen:
[..]
Zit vanalles tussen dat helemaal niet kan, op deze manier ontploft het overleg omdat de boeren zichzelf overschatten. En dan gaat er een plan komen zonder de boeren aan tafel.
Ik had dat niet eens zo scherp op m’n netvlies. Maar dat klopt.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
D66 lijkt nu wel voor te sorteren op een kabinetsval waarbij ze de rest tijdens de campagne weg willen zetten als onbetrouwbaar. Dat 2030 lijkt nu al een achterhoedegevecht.
Het lijkt mij een domme strategie, want ten opzichte van de laatste TK-verkiezing is D66 vorige week ook gewoon gehalveerd.
En daarna, met de paus?quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:10 schreef StephanL het volgende:
Caroline heeft heeft gesproken met Rutte![]()
https://www.telegraaf.nl/(...)andbouw-leuk-gesprek
Nu wilt ze een gesprek met Timmermans.
- 1 zetel bij de tweede kamerverkiezingenquote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:21 schreef Koffieplanter het volgende:
Die hele horde aan microfoons en draaiende camera’s voor iemand met één zeteltje, onvoorstelbaar.
Niet één zeteltje, een machtsfactor die in alle provincies de grootste is. Dat kun je niet negeren. Zelfs D66 moet dat gewoon begrijpen.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:21 schreef Koffieplanter het volgende:
Die hele horde aan microfoons en draaiende camera’s voor iemand met één zeteltje, onvoorstelbaar.
Innovatie? Dat roept de agrarische sector al meer dan 20 jaar zonder ooit te leveren.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, innovatie als hoofdmethode, daar moet het kabinet gewoon voor gaan liggen. De rechter lijkt dat trouwens ook niet meer te accepteren. Dat je naast de benodigde krimp van de veestapel ook nog extra innovatie doet en daaraan mee gaat betalen lijkt me wel prima.
Daarom ook gewoon BBB incorporeren en laat ze maar verantwoordelijkheid nemen.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:37 schreef Tijger_m het volgende:
Ik vind het overigens diep en diep triest dat D66 hier de kop van jut wordt gemaakt voor beleid wat gewoon keihard noodzakelijk is en waar deze regering toe gedwongen is door wetten en rechterlijke uitspraken.
Ondertussen jankt rechts Nederland over de klimaatdrammers van D66 terwijl BBB gewoon vliegvelden wil sluiten en iedere andere stikstof bron wil aanpakken waaronder die van logistiek en wegverkeer.
Het is wel een beetje om moedeloos van te worden.
BBB is gewoon de oude methode van het CDA. 2035 roepen en dat als concessie krijgen en zodra 2035 in het vizier komt dan gaan ze om 2040 roepen. Het is gewoon exact wat de boerenlobby als 25 jaar met succes doet.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom ook gewoon BBB incorporeren en laat ze maar verantwoordelijkheid nemen.
Vanaf de zijlijn iets roepen is makkelijker dan zelf serieuze actie ondernemen.
Het naar voren halen van 2035 naar 2030 is wel een keuze geweest in het regeer akkoord op basis van d66, de wettelijke termijn ligt op 2035 naar mijn weten?quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:37 schreef Tijger_m het volgende:
Ik vind het overigens diep en diep triest dat D66 hier de kop van jut wordt gemaakt voor beleid wat gewoon keihard noodzakelijk is en waar deze regering toe gedwongen is door wetten en rechterlijke uitspraken.
Ondertussen jankt rechts Nederland over de klimaatdrammers van D66 terwijl BBB gewoon vliegvelden wil sluiten en iedere andere stikstof bron wil aanpakken waaronder die van logistiek en wegverkeer.
Ze doen dit al jaren ja.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
BBB is gewoon de oude methode van het CDA. 2035 roepen en dat als concessie krijgen en zodra 2035 in het vizier komt dan gaan ze om 2040 roepen. Het is gewoon exact wat de boerenlobby als 25 jaar met succes doet.
Het probleem ligt dan ook niet bij wat ze zeggen, maar bij de manier waarop. Het is op het wereldvreemde af.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:37 schreef Tijger_m het volgende:
hoe hadden ze het dan moeten zeggen?quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het probleem ligt dan ook niet bij wat ze zeggen, maar bij de manier waarop. Het is op het wereldvreemde af.
BBB heeft toch nergens een meerderheid? Lijkt me zaak om 2030 vast te houden, volledig op de knieen gaan voor de concurrent lijkt me ook geen zetels opleveren in de toekomst. Uiteindelijk zal dit probleem langer rekken richting 2035 of voor altijd alleen maar meer onvrede opleveren. Dat BBB uberhaupt zo groot is nu komt al door het wegkijken bij dit probleem.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet één zeteltje, een machtsfactor die in alle provincies de grootste is. Dat kun je niet negeren. Zelfs D66 moet dat gewoon begrijpen.
Ik was van te voren ook van "ze kunnen de provincies dwingen", maar toen ging ik uit van 2 of 3 weerspannige provincies, konden de andere 9 of 10 mooi richting 2030 gaan en konden we kijken hoe het met die 2 of 3 zou gaan. Maar tegen 12 provincies tegelijk moet je het gevecht niet eens willen beginnen als kabinet.
Je zou kunnen beginnen met het feit dat het kabinet er zelf een potje van heeft gemaakt, waar alle sectoren de afgelopen jaren van hebben kunnen profiteren maar nu wel met een gezamenlijk probleem zitten.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:49 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
hoe hadden ze het dan moeten zeggen?
D66 wordt niet de kop van jut gemaakt, maar D66 is wel de partij die de nieuwe realiteit van straks wellicht in 12 provincies BBB in het bestuur lijkt te ontkennen en doet alsof er niks anders is dan een paar weken geleden. Niet de kop van jut, maar de kop in het zand.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:37 schreef Tijger_m het volgende:
Er kan praktisch nergens een meerderheid worden gevormd zonder BBB, bedoel je. En bedenk dat ook CDA en VVD in de provincies niet aan 2030 willen vasthouden en dat de commissarissen van de koning al voor de verkiezingen zeiden dat 2030 onhaalbaar was. Dan kun je stijf door gaan met je 2030, maar dan heeft BBB straks 40 zetels en is er in die tijd helemaal niks aan de stikstofuitstoot gedaan. Liever 2035 met de boeren en de provincies, dan proberen 2030 er door te drammen tegen de boeren en provincies in. Want dat laatste gaat nooit lukken en dan gebeurt er dus helemaal niks.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
BBB heeft toch nergens een meerderheid? Lijkt me zaak om 2030 vast te houden, volledig op de knieen gaan voor de concurrent lijkt me ook geen zetels opleveren in de toekomst. Uiteindelijk zal dit probleem langer rekken richting 2035 of voor altijd alleen maar meer onvrede opleveren. Dat BBB uberhaupt zo groot is nu komt al door het wegkijken bij dit probleem.
Wil je draagvlak creëren voor je noodzakelijke maatregelen, dan moet je iets minder snel voorbij gaan aan de gevolgen die die maatregelen voor mensen hebben.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 14:49 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
hoe hadden ze het dan moeten zeggen?
"In 2025 moet voor tenminste 40 procent van de stikstofgevoelige natuur in Natura 2000-gebieden de kritische depositiewaarde niet meer worden overschreden. In 2030 moet dit 50 procent zijn en in 2035 74 procent, valt te lezen."quote:Op dinsdag 21 maart 2023 15:34 schreef Hexagon het volgende:
Mja als het kabinet tempo terugneemt zou ik dan wel inzetten op bepaalde tussendoelen. Ten alle tijden moet voorkomen worden dat 2035 over een paar jaar opnieuw weer "veel te snel is". Dus in 2030 moet er dan ook al echt een verlaging gerealiseerd zijn.
Ja, je gaat BBB ook niet laten dicteren. Er moet gewoon een vermindering van de veestapel komen en tussendoelen lijken me ook een prima idee. Nadruk op innovatie niet, budget voor innovatie is prima zou ik zeggen. Maar dat doe je dan dus in overleg met BBB, je kunt namelijk niet zonder ze zo lijkt het. En dan is de toch waarschijnlijk al onhaalbare 2030 loslaten een hele goede eerste stap.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 15:34 schreef Hexagon het volgende:
Mja als het kabinet tempo terugneemt zou ik dan wel inzetten op bepaalde tussendoelen. Ten alle tijden moet voorkomen worden dat 2035 over een paar jaar opnieuw weer "veel te snel is". Dus in 2030 moet er dan ook al echt een verlaging gerealiseerd zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |