abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:01:14 #1
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_208280135
Zes op de tien huishoudens komen niet of moeilijk rond

teeds meer Nederlandse huishoudens zijn financieel kwetsbaar of zelfs financieel ongezond. In 2022 ging het in totaal om zes op de tien Nederlandse huishoudens, blijkt uit onderzoek van Deloitte in samenwerking met Nibud en Universiteit Leiden. In 2021 was dat nog vijf op de tien.

Het gaat om mensen die meestal niet kunnen rondkomen van het inkomen (financieel ongezond, 30 procent), of net wel kunnen rondkomen maar onverwachte gebeurtenissen moeilijk kunnen opvangen met spaargeld (financieel kwetsbaar, 30 procent).

"Wat we zien is dat de inflatie er bij sommige huishoudens hard inhakt", zegt onderzoeker Wendy Brink-den Nieuwenboer in het NOS Radio 1 Journaal. Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de huishoudens zegt last te hebben gehad van de inflatie. "Met name die kwetsbare en financieel ongezonde huishoudens zijn geraakt. En daardoor wordt het ook lastiger om te sparen met een inkomen dat redelijk stabiel is gebleven."
Meer dan alleen rekeningen

De onderzoekers keken naar meer dan alleen het betalen van de rekeningen. Ook het opbouwen van een buffer speelt mee, het maken van financiële plannen en pensioenopbouw of het aflossen van de hypotheek.

Het inkomen van de onderzochte huishoudens bleef in de meeste gevallen gelijk, maar steeds meer mensen geven aan moeite te hebben met het betalen van noodzakelijke kosten. In 2021 was dat nog een op de acht, en in 2022 bijna een op de vijf.
Vooral jongeren

Vooral jongeren zijn hard geraakt door de inflatie, zeggen de onderzoekers. 45 procent van de mensen tussen de 18 en 25 jaar is financieel ongezond. Vorig jaar was dat nog 26 procent. Ook mensen tussen de 25 en de 34 zijn vaker financieel ongezond dan gemiddeld (38 procent).

"Wat ook heel erg opvalt bij jongeren is dat zij het vaakst aangeven hun gedrag niet te hebben aangepast aan die stijgende kosten", zegt Brink-den Nieuwenboer. "Ook als we kijken naar de houding van jongeren dan zien we dat ze erg gefocust zijn op de korte termijn. Ze geven liever nu geld uit dan te sparen voor onvoorziene omstandigheden."

De combinatie van de financiële situatie en de kortetermijnfocus maakt jongeren een groep die kwetsbaar is, zegt Brink-den Nieuwenboer. Het maken van een langeretermijnplanning kan in sommige gevallen helpen om financieel weerbaarder te worden, zeggen de onderzoekers.
pi_208280180
Interessant rapport. Wel jammer dat het accent gelijk weer op sensatie wordt gelegd; 6 op de 10 huishoudens komt moeilijk of niet rond. In het rapport wordt ook gesproken over de groep 18-24 die het lastig heeft, gedrag niet aanpast, maar ook weinig voorlichting krijgt.

Nu heb ik zelf ook wel een behoorlijk financieel fort opgebouwd om mezelf te beschermen tegen de flexibilisering van de arbeidsmarkt, maar ik heb dit zelf uitgedacht. Geen enkele hulp van de overheid gehad o.i.d. geen toeslagen en banken deden in mijn tijd nog wel moeilijk over een vast contract (huren was al helemaal onmogelijk, ik kon simpelweg niet voldoen aan de inkomenseisen, deze lagen destijds een stuk hoger dan voor koopwoningen, stond wel tegenover dat voor koopwoningen dus meer zekerheid gevraagd werd). Niemand voelde zich geroepen om te helpen, de banken niet en de overheid niet. De topics hier over de huizenmarkt laten ook duidelijk zien dat deze groep het lastig heeft, maar wel iets kan leren.

Gemiste kans als je het mij vraagt, zeker als je bedenkt dat de stufi tijdelijk een volledige lening is geweest. Dus de overheid heeft het de jongere generatie juist moeilijker gemaakt. Ik snap niet dat het rapport in de conclusies hier zo weinig over zegt, dit gaat over de toekomstbestendigheid van onze samenleving.
pi_208280195
[quote]0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:55 schreef DjDaano het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:55 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Mijn ouders en grootouders hebben het een stuk zwaarder gehad dan ik alleen daar klaagden ze in die tijd niet over. Ze waren allang blij dat ze eten hadden en probeerden iets van het leven te maken. Veel jongeren denken tegenwoordig op van alles recht te hebben zonder daar een tegenprestatie voor te moeten leveren.
Zij durfden uit angst voor represailles waarschijnlijk niet te klagen.. Want het is nog steeds gevaarlijk om te klagen over gebrek aan geld bij veel vooral eerlijke mensen.
pi_208280235
Bij deze nog even de oproep om stellingen over de maatschappelijke staat van het land te onderbouwen met gegevens die gesteund worden door valide actuele onderzoeken.

Dat is in principe ook waar deze topic reeks mee begon en het ondersrapport van Deloitte is de moeite waard als je meer duiding wil bij de OP.

Discussieren op basis dergelijke gegevens en de eigen interpretatie daarvan is ook gelijk een stuk interessanter dan het gelul over onverantwoorde financiële keuzes van individuen waar dan wel een systematische trend in zichtbaar is.
pi_208280256
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:57 schreef Stepperoller het volgende:
P.S. Als je minder immigratie wilt moet er veel zorgvuldiger worden omgegaan met de huidige (aankomende) beroepsbevolking in plaats van ze op toenemende schaal de dakloosheid in of het land uit te jagen in tijden van toenemende personeelstekorten en vergrijzing.

En die wens is ook niet te verenigen met het per se in stand willen houden van sectoren die alleen levensvatbaar zijn als ze genoeg arbeidsmigranten kunnen binnenhalen om uit te buiten.
Amen.
pi_208280317
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:03 schreef Daboman het volgende:
Interessant rapport. Wel jammer dat het accent gelijk weer op sensatie wordt gelegd; 6 op de 10 huishoudens komt moeilijk of niet rond. In het rapport wordt ook gesproken over de groep 18-24 die het lastig heeft, gedrag niet aanpast, maar ook weinig voorlichting krijgt.
18-24 hebben niet eens een eigen huishouden, die wonen vaak gewoon nog thuis.
Hoezo komen die moeilijk rond? Omdat ze de nieuwste iPhone niet meer kunnen betalen met hun bijbaantje en zich daarbij nog elk weekend klem zuipen en festivals bezoeken. Dat heeft natuurlijk niks met rondkomen te maken.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:15:50 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208280343
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:00 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Mijn ouders hebben nog 12% rente betaald en mijn moeder moest wc’s poetsen om boodschappen te kunnen doen. Dat moet je nu eens voorstellen aan je vriendin 🤣
Mijn ouders hadden ook een hoge rente, maar omdat ze de jaren daarvoor flink konden sparen vanwege een lage huur, konden ze af met een kleine hypotheek. Die was een jaar of tien later afbetaald en sindsdien wonen ze 'gratis'.
pi_208280345
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:14 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Hoezo komen die moeilijk rond? Omdat ze de nieuwste iPhone niet meer kunnen betalen met hun bijbaantje en daarbij nog elk weekend klem zuipen en festivals bezoeken. Dat heeft natuurlijk niks met rondkomen te maken.
Lees bijvoorbeeld paragraaf 5.3 uit het ondersrapport van Deloitte maar eens als je daar oprecht in geïnteresseerd bent.
pi_208280357
quote:

[..]
Hoezo komen die moeilijk rond? Omdat ze de nieuwste iPhone niet meer kunnen betalen met hun bijbaantje en daarbij nog elk weekend klem zuipen en festivals bezoeken. Dat heeft natuurlijk niks met rondkomen te maken.
Nouja je moet voor de aardigheid hier eens proberen te zeggen dat je niet voor je 25e een huis of appartement moet willen kopen. Kan best zijn dat ze nog bij pap en mam wonen, maar hoe maakt dat ze financieel veerkrachtig? Volgens het rapport praten ouders er ook weinig over en geven ze niet altijd het goede voorbeeld.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 19:17:33 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208280366
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:15 schreef Tijn het volgende:

[..]
Mijn ouders hadden ook een hoge rente, maar omdat ze de jaren daarvoor flink konden sparen vanwege een lage huur, konden ze af met een kleine hypotheek. Die was een jaar of tien later afbetaald en sindsdien wonen ze 'gratis'.
Ja, maar dat sparen kan 'nu' ook als je nog thuis woont. Je weet wel, als voorbereiding op. Maar dat is tegenwoordig wel een vies woord lijkt het.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:17:34 #11
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_208280367
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:15 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Lees bijvoorbeeld paragraaf 5.3 uit het ondersrapport van Deloitte maar eens als je daar oprecht in geïnteresseerd bent.
Dat gaat over de helft van de huurders, niet over 18-24 jarigen.
pindazakje
pi_208280384
Post door misklik op reclame
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:19:01 #13
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_208280393
Ik dacht juist dat jongeren superrijk waren geworden, ivm bitcoins en andere cryptoknallers.
pindazakje
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:19:18 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208280395
quote:
Hoe zou dat toch komen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 19:19:35 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_208280398
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:17 schreef Daboman het volgende:

[..]
Nouja je moet voor de aardigheid hier eens proberen te zeggen dat je niet voor je 25e een huis of appartement moet willen kopen. Kan best zijn dat ze nog bij pap en mam wonen, maar hoe maakt dat ze financieel veerkrachtig? Volgens het rapport praten ouders er ook weinig over en geven ze niet altijd het goede voorbeeld.
Dit kan uiteraard niet. Nee, want je moet op je 20e (en het liefst daarvoor al) wel al op jezelf zitten. Want daar leer je van alles van schijnbaar. Nou, dat zien we dan.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:19:41 #16
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208280401
quote:

[..]

Nouja je moet voor de aardigheid hier eens proberen te zeggen dat je niet voor je 25e een huis of appartement moet willen kopen.
Wat dacht je van huren? Vroeger was het heel normaal om voor weinig geld een simpele woning te huren. Zat aanbod, zowel op de vrije markt als sociale huur. Tegenwoordig kom je zonder speciale voorrang niet eens in aanmerking voor een sociale huurwoning, maar dat was 20-30 jaar geleden echt wel anders. En op de vrije markt zijn de prijzen zo exorbitant dat geen jongere het kan betalen.
pi_208280406
quote:

[..]
Nouja je moet voor de aardigheid hier eens proberen te zeggen dat je niet voor je 25e een huis of appartement moet willen kopen.
Oke ik ga het eens proberen dan:
Je moet niet voor je 25e een huis of appartement willen kopen.
pi_208280414
En welke leeftijdsgroep huurt er het vaakst?

In het onderzoek wordt gekeken naar huishoudens, dus als je nog bij je ouders woont is dat het huishouden waar je onderdeel van bent.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:51 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Ik mis bijvoorbeeld een stukje synthese als het gaat om de slechte positie van huurders en de slechte positie van jongeren. Waarschijnlijk is daar een deel al tegen elkaar weg te strepen, omdat jongeren als groep het vaakst huren en uit het rapport blijkt dat de slechte positie van huurders onder alle inkomensgroepen voorkomt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Stepperoller op 07-03-2023 19:29:35 ]
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:22:16 #19
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280421
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hoe zou dat toch komen?
Omdat het neoliberalisme werkelijk alle vormen van zekerheid en stabiliteit heeft verkloot?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:23:20 #20
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280436
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dat sparen kan 'nu' ook als je nog thuis woont. Je weet wel, als voorbereiding op. Maar dat is tegenwoordig wel een vies woord lijkt het.
Ja, zeg, bij papa en mama blijven op je 18e, kan ECHT niet.

Ook al deden legio generaties dat voor hen tot in den treure.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208280457
Mja, men kan ook in China onder het communistische model van economie gaan leven, toch? :z
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:26:07 #22
403820 Aberkullie
pi_208280477
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wie heeft het over 18-jarigen dan
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 19:26:10 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_208280479
quote:

[..]

Nou, niet iedereen heeft die mogelijkheid uiteraard, maar het is per definitie gewoon een no go. Nee, nee want in je jonge jaren, dat zijn dé jaren man. En je leert van alles he. Niet hygiëne, huishouden en hoe om te gaan met geld, maar...ja...andere dingen, echt!

Dan zou je dus verwachten dat je de rest van je leven kunt teren op die 'de beste jaren' die je achter je hebt liggen, maar getuige het feit dat een hoop mensen steen en been klagen dat ze geen kant op kunnen biedt de herinnering aan die fantastische jaren maar weinig troost.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:26:32 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280491
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:26 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Wie heeft het over 18-jarigen dan
Weet ik veel, anderen hebben het contextloos steeds over avocado's.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:27:28 #25
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280509
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, niet iedereen heeft die mogelijkheid uiteraard, maar het is per definitie gewoon een no go. Nee, nee want in je jonge jaren, dat zijn dé jaren man. En je leert van alles he. Niet hygiëne, huishouden en hoe om te gaan met geld, maar...ja...andere dingen, echt!

Dan zou je dus verwachten dat je de rest van je leven kunt teren op die 'de beste jaren' die je achter je hebt liggen, maar getuige het feit dat een hoop mensen steen en been klagen dat ze geen kant op kunnen biedt de herinnering aan die fantastische jaren maar weinig troost.
Was wel lachen ja, destijds. Zo'n gozer 'op kamers', heel trots enzo... Wat blijkt? Pa en ma betalen de huur en ma kwam elke vrijdag de was ophalen.

Worden ze zo zelfstandig van..
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208280520
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat het neoliberalisme werkelijk alle vormen van zekerheid en stabiliteit heeft verkloot?
Dat vond ik ook wel opvallend aan dat rapport, er wordt vrijwel niets gezegd over de flexibilisering van de arbeidsmarkt, terwijl het natuurlijk wel een tikkeltje lastig plant als je elk half jaar moet afwachten of je contract wordt verlengd (en oh ja, ik had zelf ook een stuk of 6 pensioenpotjes). Nu hadden we daar al de commissie borstlap voor, maar e.e.a. hangt natuurlijk wel samen.
pi_208280526
Edit
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:29:01 #28
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280528
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:28 schreef Daboman het volgende:

[..]
Dat vond ik ook wel opvallend aan dat rapport, er wordt vrijwel niets gezegd over de flexibilisering van de arbeidsmarkt, terwijl het natuurlijk wel een tikkeltje lastig plant als je elk half jaar moet afwachten of je contract wordt verlengd (en oh ja, ik had zelf ook een stuk of 6 pensioenpotjes). Nu hadden we daar al de commissie borstlap voor, maar e.e.a. hangt natuurlijk wel samen.
Het verdwijnen van vaste contracten is dan ook het grootste probleem.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:29:40 #29
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208280540
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En de salarissen die er tegenover staan. Dat loopt al minstens sinds de jaren '80 flink uit de pas met de toegenomen productiviteit.

Daarom moet tegenwoordig iedereen manager worden, want met een uitvoerende functie verdien je geen reet. Dat was vroeger wel anders.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:29:55 #30
346939 Janneke141
pi_208280545
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het nadeel van neoliberalisme is dat het zo'n parapluterm waar je alles onder kan vegen waar je het niet mee eens bent. Er doet momenteel nog zo'n modewoord de rondte waarbij dat het geval is. En waar jij geloof ik ook vrij snel rode vlekken van krijgt.

Maar jongeren blijven, ten opzichte van de jaren '90 of '00, langer thuis wonen. Dat lijkt me met name te wijten aan een tekort aan woningen en dat tekort is te wijten aan wanbeleid. Want als ze wél in een studentenhok zitten, dan komen ze daar nauwelijks weg omdat alle alternatieven onbetaalbaar of onbereikbaar zijn. Welk vlaggetje je daar verder aanhangt is niet zo relevant wat mij betreft.

En we hoeven niet te verwachten dat daar in de komende tien jaar al te veel in gaat veranderen. Daarvoor houdt de groep die aan de goede kant van de streep staat de rijen te goed gesloten.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:30:43 #31
346939 Janneke141
pi_208280559
Godsamme, en dan verwijten ze mij karikaturen :')
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:30:51 #32
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280563
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het nadeel van neoliberalisme is dat het zo'n parapluterm waar je alles onder kan vegen waar je het niet mee eens bent. Er doet momenteel nog zo'n modewoord de rondte waarbij dat het geval is. En waar jij geloof ik ook vrij snel rode vlekken van krijgt.

Maar jongeren blijven, ten opzichte van de jaren '90 of '00, langer thuis wonen. Dat lijkt me met name te wijten aan een tekort aan woningen en dat tekort is te wijten aan wanbeleid. Want als ze wél in een studentenhok zitten, dan komen ze daar nauwelijks weg omdat alle alternatieven onbetaalbaar of onbereikbaar zijn. Welk vlaggetje je daar verder aanhangt is niet zo relevant wat mij betreft.

En we hoeven niet te verwachten dat daar in de komende tien jaar al te veel in gaat veranderen. Daarvoor houdt de groep die aan de goede kant van de streep staat de rijen te goed gesloten.
Daar was ik vrij duidelijk in, geloof ik, wat ik daaronder versta:

HET VERDWIJNEN VAN VASTE CONTRACTEN.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:31:15 #33
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208280569
quote:

[..]

Het is ook gewoon onmogelijk om het op enigszins korte termijn op te lossen. Er moeten onrealistisch veel huizen bij wil dit een beetje worden vlotgetrokken.
pi_208280572
quote:

[..]

Daar gaat het onderzoek niet over. We leven nu eenmaal niet in een sprookjeswereld waarin iedereen makkelijk tot na hun 18e thuis kan blijven wonen in een aangename thuissituatie die dat toelaat. Hoe graag men hier dat ook wil om te kunnen bagatelliseren.

Jeugdzorg stopt ook letterlijk op dat moment om maar iets te noemen. :') als je super veel geluk hebt kun je begeleid kamer wonen of zo tot je 21e, maar dan houdt het op

[ Bericht 2% gewijzigd door Stepperoller op 07-03-2023 19:37:20 (*na) ]
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:31:37 #35
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280578
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
Godsamme, en dan verwijten ze mij karikaturen :')
Wanneer het over alles dat 60+ aangaat ben je inderdaad Anton Pieck, maar dan de vrouwelijke versie
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:33:19 #36
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280599
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:31 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Daar gaat het onderzoek niet over. We leven nu eenmaal niet in een sprookjeswereld waarin iedereen makkelijk tot hun 18e thuis kan blijven wonen in een aangename thuissituatie die dat toelaat. Hoe graag men hier dat ook wil om te kunnen bagatelliseren.

Jeugdzorg stopt ook letterlijk op dat moment om maar iets te noemen. :')
Het is doorheen de Nederlandsche geschiedenis inderdaad de norm geweest dat men op diens 18e het huis uit gaat.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 19:33:26 #37
16180 crew  CoolGuy
pi_208280602
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:31 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het is ook gewoon onmogelijk om het op enigszins korte termijn op te lossen. Er moeten onrealistisch veel huizen bij wil dit een beetje worden vlotgetrokken.
Dat is correct, dat gaat gewoon niet gebeuren want er staan niet volgende week magisch ineens tig duizend huizen erbij. Dus draait iedereen om de huizen heen die wél beschikbaar zijn, en dan zit daar een groep bij die het op de een of andere manier wel kan realiseren, en een groep die dat niet kan. That's life.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:34:26 #38
346939 Janneke141
pi_208280626
quote:

[..]
Nee, maar als je wil dat er op de langere termijn iets aan verandert moet je in elk geval op korte termijn aan beginnen. En dat gebeurt niet, omdat degenen die de mogelijkheid hebben om dat te doen, daar onvoldoende belang bij hebben.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:35:27 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280646
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, maar als je wil dat er op de langere termijn iets aan verandert moet je in elk geval op korte termijn aan beginnen. En dat gebeurt niet, omdat degenen die de mogelijkheid hebben om dat te doen, daar onvoldoende belang bij hebben.
Wie zijn dat, Janneke?

lol
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208280702
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mee eens. Zo enorm jammer dat niemand de effecten hiervan benoemt. Terwijl mijn collega's die er lang zitten klagen dat ze steeds nieuwe mensen moeten inwerken en uiteindelijk het werk niet meer kunnen bijbenen en burnout raken. Ik denk eerlijk gezegd dat de flexibilisering zo ver is doorgeslagen dat ook de werkgever er geen belang meer bij heeft. Maar goed, die discussie is een compleet eigen topic waard.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:39:28 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280747
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:37 schreef Daboman het volgende:

[..]
Mee eens. Zo enorm jammer dat niemand de effecten hiervan benoemt. Terwijl mijn collega's die er lang zitten klagen dat ze steeds nieuwe mensen moeten inwerken en uiteindelijk het werk niet meer kunnen bijbenen en burnout raken. Ik denk eerlijk gezegd dat de flexibilisering zo ver is doorgeslagen dat ook de werkgever er geen belang meer bij heeft. Maar goed, die discussie is een compleet eigen topic waard.
Dat zei ik al in 2012.

Zo hilarisch dat allerlei rechts volk (VVD maar vooral D66) jeremieert over 'de jongeren' terwijl ze zelf verantwoordelijk zijn voor de grootste sloop van sociale zekerheid in de recente geschiedenis.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:39:49 #42
346939 Janneke141
pi_208280758
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Je hoeft niet te schreeuwen, ik versta je zo ook wel. Je post waarin je dat benoemt staat onder mijn reactie, en in andere topics slinger jij, net als andere users, weer met andere dingen.

Maar wie was ook weer de bedenker van de flexwet? Oh ja.

Er is niet zo veel mis met flexibele arbeidscontracten an sich, maar dan heb je flankerend beleid nodig. Dat ontbreekt grotendeels en dat levert de problemen op. Denk aan schijn-zzp-constructies die niet horen te bestaan, maar ook de beperkte mogelijkheden die je hebt als je geen vast contract hebt om een huis te betrekken. Tijden veranderen, maar niet alles verandert mee.

Een groot deel van de aversie van werkgevers tegen vaste contracten komt voort uit de verplichtingen bij langdurige ziekte, en dat is ook geen VVD-vinding. Je kunt dat ook anders oplossen zonder dat je daar als zieke financieel bij inschiet, terwijl dat de vaste contracten wel zal vergroten. Zo heeft het ook veel te lang geduurd voordat het mogelijk was om Polenuitzenders aan te pakken die arbeidscontracten vervlochten met huisvesting. Inmiddels kan het worden aangepakt, maar gebeurt het volgens mij nog steeds nauwelijks. Door dat soort dingen toe te staan maak je van jezelf een soort lagelonenland, maar daar zijn we helemaal niet bij gebaat. Niet financieel, maar zeker niet als samenleving.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:41:26 #43
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280780
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Je hoeft niet te schreeuwen, ik versta je zo ook wel. Je post waarin je dat benoemt staat onder mijn reactie, en in andere topics slinger jij, net als andere users, weer met andere dingen.

Maar wie was ook weer de bedenker van de flexwet? Oh ja.

Er is niet zo veel mis met flexibele arbeidscontracten an sich, maar dan heb je flankerend beleid nodig. Dat ontbreekt grotendeels en dat levert de problemen op. Denk aan schijn-zzp-constructies die niet horen te bestaan, maar ook de beperkte mogelijkheden die je hebt als je geen vast contract hebt om een huis te betrekken. Tijden veranderen, maar niet alles verandert mee.

Een groot deel van de aversie van werkgevers tegen vaste contracten komt voort uit de verplichtingen bij langdurige ziekte, en dat is ook geen VVD-vinding. Je kunt dat ook anders oplossen zonder dat je daar als zieke financieel bij inschiet, terwijl dat de vaste contracten wel zal vergroten. Zo heeft het ook veel te lang geduurd voordat het mogelijk was om Polenuitzenders aan te pakken die arbeidscontracten vervlochten met huisvesting. Inmiddels kan het worden aangepakt, maar gebeurt het volgens mij nog steeds nauwelijks. Door dat soort dingen toe te staan maak je van jezelf een soort lagelonenland, maar daar zijn we helemaal niet bij gebaat. Niet financieel, maar zeker niet als samenleving.
De geest is uit de fles, dit draai je niet meer terug.

Vaste contracten zijn een wassen neus.

En eenieder die tegen vaste contracten ageert en loopt te janken over hoe moeilijk het allemaal is tegenwoordig, hoef je niet serieus te nemen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:41:33 #44
346939 Janneke141
pi_208280786
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wie zijn dat, Janneke?

lol
Zo'n beetje de gehele gevestigde politiek. Het grootste deel van het electoraat van VVD, CDA, D66, PvdA, GL en de kleine christelijken bestaat nu eenmaal uit mensen die aan de goede kant van de streep staan.

En daarnaast ook de financiële sector, natuurlijk. Zowel vastgoedeigenaren als financiers.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:42:48 #45
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_208280811
quote:

[..]
Met fatsoenlijke (huur) prijzen.

Ik woon zelf met mijn hond in een bovenwoning met 2 woonlagen.
Sociale huur.

Zou prima een gezin met 1 kind in kunnen (voor 2 kinderen denk ik wel te krap).

Zou zelf best qua ruimte met een tiny house kunnen doen.

Binnenkort gaan ze een dorp verderop tiny houses neerzetten, ook sociale huur.
Huurprijzen vanaf 600.
Ik betaal nu 525 of zo.

Dan blijf ik dus lekker zitten natuurlijk.

Maak die krengen 250 tot 300 euro en ik ben morgen weg bij wijze van.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208280851
Jullie moeten Sophiabussines op tiktok volgen voor alle geldtips of sophiameijr op insta.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:47:35 #47
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208280921
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De gouden tickethouders, om er een lelijk Bregmanisme tegenaan te gooien.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:49:15 #48
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280958
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:47 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De gouden tickethouders, om er een lelijk Bregmanisme tegenaan te gooien.
Tja, zolang men geen SP stemt hoeft men ook geen verandering te verwachten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208280988
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:31 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Daar gaat het onderzoek niet over. We leven nu eenmaal niet in een sprookjeswereld waarin iedereen makkelijk tot na hun 18e thuis kan blijven wonen in een aangename thuissituatie die dat toelaat. Hoe graag men hier dat ook wil om te kunnen bagatelliseren.

Jeugdzorg stopt ook letterlijk op dat moment om maar iets te noemen. :') als je super veel geluk hebt kun je begeleid kamer wonen of zo tot je 21e, maar dan houdt het op
Maar laten we inderdaad vooral de meest kwetsbare groep (dus degenen zonder vangnet in de vorm van ouders of andere intimi) nog even de hardste trap na geven en de hoogste prijs laten betalen voor het naar de gallemiezen helpen van betaalbare volkshuisvesting. ^O^

Dat is waar het huidige systeem toe leidt. Degenen met een robuuste uitgangssituatie blijven lekker lang thuis wonen in de villa van hun ouders en realiseren met het geld dat ze hebben kunnen sparen en een jubelton een betaalbaardere woonsituatie dan de allerkwetsbaarsten met lagere opleiding en geen vangnet, want die staan dan nog steeds op de wachtlijst voor sociale huur.

Uiteraard zit tussen deze twee uitersten nog van alles, maar de trend blijft dat je vanuit een slechte uitgangspositie tegenslag op tegenslag te verwerken krijgt en vanuit een goede uitgangspositie voordeeltje op voordeeltje kan incasseren. Dat blijkt ook heel duidelijk uit het SCP-rapport.

Bovenstaande is een situatie die ongelijkheid enorm vergroot, hard werken niet beloond en toch blijven 1,8 miljoen Nederlanders hun schouders ophalen onder het mom van armoede houdt je toch alsof dit de enige manier is om onze samenleving te organiseren.

Want boeiend dat het ziek oneerlijk is. Het gaat toch prima? Ik ga lekker skieen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:52:28 #50
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208281043
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
In ieder geval moet de HRA verdwijnen, laten we daar maar eens mee beginnen. De bovenkant middenklasse moet worden afgeroomd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 7 maart 2023 @ 19:53:35 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208281072
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:50 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Maar laten we inderdaad vooral de meest kwetsbare groep (dus degenen zonder vangnet in de vorm van ouders of andere intimi) nog even de hardste trap na geven en de hoogste prijs laten betalen voor het naar de gallemiezen helpen van betaalbare volkshuisvesting. ^O^

Dat is waar het huidige systeem toe leidt. Degenen met een robuuste uitgangssituatie blijven lekker lang thuis wonen in de villa van hun ouders en realiseren met het geld dat ze hebben kunnen sparen en een jubelton een betaalbaardere woonsituatie dan de allerkwetsbaarsten met lagere opleiding en geen vangnet, want die staan dan nog steeds op de wachtlijst voor sociale huur.

Uiteraard zit tussen deze twee uitersten nog van alles, maar de trend blijft dat je vanuit een slechte uitgangspositie tegenslag op tegenslag te verwerken krijgt en vanuit een goede uitgangspositie voordeeltje op voordeeltje kan incasseren. Dat blijkt ook heel duidelijk uit het SCP-rapport.

Bovenstaande is een situatie die ongelijkheid enorm vergroot, hard werken niet beloond en toch blijven 1,8 miljoen Nederlanders hun schouders ophalen onder het mom van armoede houdt je toch alsof dit de enige manier is om onze samenleving te organiseren.

Want boeiend dat het ziek oneerlijk is. Het gaat toch prima? Ik ga lekker skieen.
Succes is een keuze. Falen ook.

Gr Gr,

Neoliberaal NL.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208281264
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:50 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Hard werken word wel beloond. Alleen mensen die te lui zijn om dit te proberen roepen dat het niet loont. Probeer het eens en kom uit die slachtofferrol.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208281288
quote:

[..]
Eigenlijk is het te triest voor woorden dat je als gewone werknemer al min of meer gedwongen wordt om op een partij als de SP te stemmen omdat de PvdA - de partij die zich van oudsher altijd voor "den arbeider" inzette - zich anno 2023 liever met irrelevante woke gekkigheid bezighoudt.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:05:32 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208281348
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:02 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Eigenlijk is het te triest voor woorden dat je als gewone werknemer al min of meer gedwongen wordt om op een partij als de SP te stemmen omdat de PvdA - de partij die zich van oudsher altijd voor "den arbeider" inzette - zich anno 2023 liever met irrelevante woke gekkigheid bezighoudt.
De reden dat de PvdA gedecimeerd is, is dan ook haar bedligging met de VVD.

Uiteraard trachten types als Janneke dat even tussen neus en lippen door te vergeten, dat PvdA van een massaal gesteunde partij tot lachertje op links is verworden, alsof dat een breedgedragen idee was binnen het kader van PvdA-stemmers, dat moestuin-gekloot.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:06:50 #55
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208281384
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:02 schreef spicymchaggis het volgende:
omdat de PvdA - de partij die zich van oudsher altijd voor "den arbeider" inzette - zich anno 2023 liever met irrelevante woke gekkigheid bezighoudt.
Zucht, dit is niet zo.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:07:31 #56
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208281406
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zucht, dit is niet zo.
Uhm.... jawel.... alleen al door samen te gaan met GL
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:07:41 #57
346939 Janneke141
pi_208281411
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:01 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Hard werken word wel beloond.
Hard werken wordt inderdaad wel beloond, maar een gouden lepel in je smoel wordt nog veel meer beloond. Daar zit zo'n beetje het probleem. Zie het SCP-rapport van vandaag, waar de goede lezer er ook wel uithaalt dat sociale mobiliteit knap ingewikkeld is geworden.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:08:18 #58
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208281426
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hard werken wordt inderdaad wel beloond, maar een gouden lepel in je smoel wordt nog veel meer beloond. Daar zit zo'n beetje het probleem. Zie het SCP-rapport van vandaag, waar de goede lezer er ook wel uithaalt dat sociale mobiliteit knap ingewikkeld is geworden.
Ja, en al helemaal als je van flex-job naar flex-job mag hoppen.

De werknemer is sinds 2012 gebombardeerd tot onbetrouwbaar zondermeer, en eenieder die niet links stemt stemt met dat idee in.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:09:04 #59
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208281443
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ook GL is er gewoon voor de mensen die het moeilijk hebben.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:09:27 #60
346939 Janneke141
pi_208281450
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:09 schreef -XOR- het volgende:

[..]
_O-
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:09:43 #61
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208281456
quote:

[..]
Puh-leeze.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208281460
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Uiteraard trachten types als Janneke dat even tussen neus en lippen door te vergeten, dat PvdA van een massaal gesteunde partij tot lachertje op links is verworden, alsof dat een breedgedragen idee was binnen het kader van PvdA-stemmers, dat moestuin-gekloot.
Dat klinkt een beetje alsof het de PvdA ook allemaal maar overkomen is, maar het is toch echt de partij zelf die bij monde van Wim Kok in 1995 haar ideologische veren afschudde.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:10:20 #63
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208281470
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:10 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Dat klinkt een beetje alsof het de PvdA ook allemaal maar overkomen is, maar het is toch echt de partij zelf die bij monde van Wim Kok in 1995 haar ideologische veren afschudde.
Niet zoals in 2012.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:13:01 #64
346939 Janneke141
pi_208281537
quote:

[..]
Hier, kun je even kijken waar de GL-stemmers zitten. En dus ook over welke mensen die partij zich druk maakt.

dinsdag 7 maart 2023 @ 20:13:41 #65
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208281555
In 2023 rechts stemmen en zeggen 'zorgen te hebben over jongeren' is voorbij cabaret
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:14:31 #66
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208281579
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
_O-
Toegegeven, die hebben ook veel naieve andere plannen die (hoewel met de beste bedoelingen) als je ze ten uitvoer zou brengen je een totaalbeleid zou krijgen dat niet ten goede zou komen aan de onderklasse/lagere middenklasse.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_208281587
quote:

[..]
_O-

Groen Links is vooral een partij van en voor een beetje wereldvreemde idealisten.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:15:15 #68
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208281597
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Toegegeven, die hebben ook veel naieve andere plannen die (hoewel met de beste bedoelingen) als je ze ten uitvoer zou brengen je een totaalbeleid zou krijgen dat niet ten goede zou komen aan de onderklasse/lagere middenklasse.
GL houdt zich net als PvdA teveel bezig met gender en ras gekloot
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:15:36 #69
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208281605
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hier, kun je even kijken waar de GL-stemmers zitten. En dus ook over welke mensen die partij zich druk maakt.

[ afbeelding ]
Dat neemt niet weg dat ze op veel sociale thema's niet heel anders stemmen dan bijvoorbeeld de SP.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:19:15 #70
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208281682
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat neemt niet weg dat ze op veel sociale thema's niet heel anders stemmen dan bijvoorbeeld de SP.
Gelukkig staan er nu pronouns in je sollicitatiebrief
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208281742
quote:

[..]
Hard werken word wel beloond. Alleen mensen die te lui zijn om dit te proberen roepen dat het niet loont. Probeer het eens en kom uit die slachtofferrol.
En als je niet hard kan werken, door ziekte bijvoorbeeld
Maar ga zo door stem lekker op het asociale VVD joh
pi_208281743
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En dan begrijpen ze niet waarom ze geen werk kunnen vinden. 🤣
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:23:44 #73
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208281744
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
https://www.tweedekamer.n(...)sies/alle_kamerleden

Hier kun je bekijken waar kamerleden zich zoal mee bezig houden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:26:34 #74
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208281791
quote:

[..]
Hopelijk een troll.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_208281796
quote:

[..]

Gelukkig is er nog de vakbond. Vreemd ook dat jongeren daar ook niet echt lid zijn. Ze gebruiken wat mij betreft nog wel een beetje te veel popi-jopi taal, maar zodra ze de schade voor werkgevers beginnen te benoemen (weg moeten voordat je een functie serieus onder de knie hebt, burnout voor achterblijvers, pleister-oplossingen voor werk dat blijft liggen) komt er denk ik ruimte voor verandering. Ik heb zelf al menig collega's die nog teveel als werkgever denken stil gekregen en doe het met 2 vingers in m'n neus aangezien ik het zelf heb meegemaakt.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:31:34 #76
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208281844
quote:

[..]

De PvdA is economisch veel te links voor de gemiddelde Nederlander.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:32:06 #77
346939 Janneke141
pi_208281850
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:26 schreef Daboman het volgende:
Gelukkig is er nog de vakbond. Vreemd ook dat jongeren daar ook niet echt lid zijn.
Als je zo eens bekijkt waar de vakbond zich druk over maakt, dan is dat helemaal niet zo vreemd. Het begint de laatste 2, 3 jaar eindelijk een klein beetje te keren, maar verder hebben die zich vooral druk gemaakt over het verleden. Daar heb je als jongere niet zo veel aan, en dan ga je ook niet betalen om dat te mogen faciliteren.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:32:07 #78
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_208281851
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:26 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hopelijk een troll.
In ieder geval een enorme egoïst, die eens keihard op zijn bek moet vallen om de harde realiteit aan den lijve te ondervinden.

Het is altijd makkelijk roepen en schreeuwen uit onwetendheid cq arrogantie vanuit je ivoren toren.
A murky, forgotten land.
pi_208281870
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Als je zo eens bekijkt waar de vakbond zich druk over maakt, dan is dat helemaal niet zo vreemd. Het begint de laatste 2, 3 jaar eindelijk een klein beetje te keren, maar verder hebben die zich vooral druk gemaakt over het verleden. Daar heb je als jongere niet zo veel aan, en dan ga je ook niet betalen om dat te mogen faciliteren.
Ik had inderdaad wel, heel ironisch, een keer gehad dat ik niet mee mocht doen/stemmen in de onderhandelingen voor een sociaal plan... omdat ik een flex contract had 8)7
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:34:43 #80
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208281883
quote:

[..]
Ik stem ook SP vanwege gebrek aan alternatief maar verwacht eigenlijk geen verandering. Beetje in de oppositie zitten en wat met tomaten gooien bereik je ook niet veel mee. Zie Wilders.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:36:30 #81
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208281903
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De PvdA is economisch veel te links voor de gemiddelde Nederlander.
Dat kunnen we allemaal al jaren zien ja.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:37:17 #82
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208281914
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:36 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat kunnen we allemaal al jaren zien ja.
De traditionele PvdA-stemmer is massaal overgelopen naar D66. Overigens komt dat ook doordat de PvdA de afgelopen jaren een zeldzame incompetentie heeft geetaleerd, maar dat terzijde.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_208281918
Dat SCP rapport besteedt er trouwens iets meer aandacht aan. Voor geïnteresseerden:

https://www.scp.nl/public(...)ntijdse-ongelijkheid
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:39:41 #84
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_208281963
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
GL houdt zich net als PvdA teveel bezig met gender en ras gekloot
Je zou toch zeggen dat er grotere issues zijn.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:40:46 #85
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208281981
Zes op de tien huishoudens komen niet of moeilijk rond.

De aandeelhouders van Ahold Delhaize, vastgoedbezitters, de fossiele industrie, etc.:

Huilen dan.
pi_208282006
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:39 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Lekker makkelijk om iemand egoist te noemen omdat je te lui bent om hard te werken. Probeer het eerst eens voordat je het veroordeeld.
Nogmaals als je niet kan werken door ziekte wat dan, antwoord daar eens op nare VVD-er
pi_208282031
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:42 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nogmaals als je niet kan werken door ziekte wat dan, antwoord daar eens op nare VVD-er
Gelukkig ben ik niet naar en geen vvd’er. Verder heeft het toch niemand over ziekte dus waarom is dat relevant in deze discussie.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:44:29 #88
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208282041
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Nogal een uitspraak hè. Geen idee hoe dat logisch volgt uit het figuur dat je post, maar misschien kan je het me uitleggen.
Huilen dan.
pi_208282058
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:43 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Gelukkig ben ik niet naar en geen vvd’er. Verder heeft het toch niemand over ziekte dus waarom is dat relevant in deze discussie.
Jij hebt het over hard werken, wat moet iemand dan die dat niet kan door ziekte, dat is wel relevant

En in deze discussie ben je erg naar
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:46:29 #90
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208282072
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:45 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Jij hebt het over hard werken, wat moet iemand dan die dat niet kan door ziekte, dat is wel relevant

Er zullen vast heel veel mensen in Nederland zijn met dit probleem.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208282091
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Precies en dat keren wordt ook opgemerkt door de jongere generaties. FNV kreeg de laatste maanden van 2022 er elke maand minimaal 4000 leden bij. CNV noemt geen cijfers, maar spreekt over een toename van aanmeldingen in november en december 2022 van 32%.

Bij beide vakbonden zien ze opvallend veel 35/45-minners in de nieuwe aanwas. Bron

Ben zelf vorig jaar ook lid geworden. Mijn redenen om het niet te doen kwamen toch een beetje neer op van die Amerikaanse redenaties om geen lid van een vakbond te zijn als je aan de goede kant van de kloof zit.
pi_208282097
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:46 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Er zullen vast heel veel mensen in Nederland zijn met dit probleem.
Ja daarom is het toch relevant als je over huishoudens hebt die het niet redden
pi_208282145
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:45 schreef Cupfighter het volgende:

[..]

Dan ben je ziek en ontvang je een uitkering. Als je niet kunt werken hoef je dus ook niet hard te werken. Lijkt mij opzich best logisch.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:51:39 #94
346939 Janneke141
pi_208282151
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nogal een uitspraak hè. Geen idee hoe dat logisch volgt uit het figuur dat je post, maar misschien kan je het me uitleggen.
Dat is de logica van de hedendaagse politiek. Cliëntelisme. Het is echt niet alleen de VVD die dat doet, uiteindelijk bedient iedere partij vooral de eigen achterban.
pi_208282157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:51 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Dan ben je ziek en ontvang je een uitkering. Als je niet kunt werken hoef je dus ook niet hard te werken. Lijkt mij opzich best logisch.
Ja klopt en van die uitkering is dus amper rond te komen, snap je nu het probleem
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:52:21 #96
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208282160
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:47 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja daarom is het toch relevant als je over huishoudens hebt die het niet redden
Zijn die zieken dan zo'n substantieel onderdeel van die zes op de 10 huishoudens? Ik denk zelfs dat er een hoop mensen zijn met een relatief hoog inkomen die er financieel niet best voor staan. Dat zag je toendertijd in dubbeltje op z'n kant ook.

Wat niet wegneemt dat het voor de groep waar jij het over hebt vervelend is, maar wat DJ Daano zegt klopt wel, hard werken moet lonen. Er zullen altijd mensen achtergesteld zijn.

En laten we niet vergeten dat nog geen eens zo heel lang terug, en in een hoop landen in de wereld om ons heen, je als zieke een heel veel zwaarder bestaan hebt dan je tegenwoordig in Nederland hebt (wat geen excuus is om de zieken dan maar op de armoedegrens te houden).
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:52:53 #97
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208282170
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is de logica van de hedendaagse politiek. Cliëntelisme. Het is echt niet alleen de VVD die dat doet, uiteindelijk bedient iedere partij vooral de eigen achterban.
Het zou wat zijn als GroenLinks opeens een nieuwe kolencentrale wilt :D
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:54:00 #98
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208282183
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:52 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja klopt en van die uitkering is dus amper rond te komen, snap je nu het probleem
amper rondkomen=rondkomen toch? Moet iemand die niet kan werken van dezelfde luxe genieten als Christiano Ronaldo of Bill Gates om het even in het andere extreme te trekken?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:55:07 #99
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_208282201
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:52 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Het zou wat zijn als GroenLinks opeens een nieuwe kolencentrale wilt :D
Groene kool *O* :Y)
A murky, forgotten land.
pi_208282203
Het SCP-rapport onderscheidt overigens ook persoonlijk kapitaal en daar weer een indicator van is fysiek kapitaal. In tabel A.15 is weergeven hoe het fysieke kapitaal is verdeeld onder de verschillende groepen die worden onderscheiden.

Kan alvast verklappen dat het geen eerlijke verdeling is.
pi_208282214
quote:

[..]
Zijn die zieken dan zo'n substantieel onderdeel van die zes op de 10 huishoudens? Ik denk zelfs dat er een hoop mensen zijn met een relatief hoog inkomen die er financieel niet best voor staan. Dat zag je toendertijd in dubbeltje op z'n kant ook.

Wat niet wegneemt dat het voor de groep waar jij het over hebt vervelend is, maar wat DJ Daano zegt klopt wel, hard werken moet lonen. Er zullen altijd mensen achtergesteld zijn.

En laten we niet vergeten dat nog geen eens zo heel lang terug, en in een hoop landen in de wereld om ons heen, je als zieke een heel veel zwaarder bestaan hebt dan je tegenwoordig in Nederland hebt (wat geen excuus is om de zieken dan maar op de armoedegrens te houden).
Hoe het in andere landen is is voor mij niet relevant, 12 jaar Rutte heeft het voor zieken erg beroerd gemaakt, los van de uitkering praat ik dan ook over een uitgekleed basispakket ziektekosten en eigen risico waarvan de ziektekosten ook elk jaar jaar duurder worden, dus ik vermoed dat er een behoorlijk gedeelte daarvan wel in die groep zitten
pi_208282230
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:52 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nee eigenlijk niet. Door een uitkering kun je blijkbaar rondkomen.

Ben jij dan van mening dat iemand met een uitkering in luxe zou moeten kunnen leven?
pi_208282241
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:54 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
amper rondkomen=rondkomen toch? Moet iemand die niet kan werken van dezelfde luxe genieten als Christiano Ronaldo of Bill Gates om het even in het andere extreme te trekken?
Ik hoef niet rijk te zijn dat verlang ik niet, wel dat de eerste levensbehoefte betaalbaar zijn en dat is het niet meer
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:58:05 #104
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208282247
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:56 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Hoe het in andere landen is is voor mij niet relevant, 12 jaar Rutte heeft het voor zieken erg beroerd gemaakt, los van de uitkering praat ik dan ook over een uitgekleed basispakket ziektekosten en eigen risico waarvan de ziektekosten ook elk jaar jaar duurder worden, dus ik vermoed dat er een behoorlijk gedeelte daarvan wel in die groep zitten
Dat is inderdaad niet fraai (al heb ik geen idee hoe die zaken staan, ik heb me daar nooit in verdiept). Maargoed, we gaan het toch niet met elkaar eens worden.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:59:56 #105
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208282277
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:57 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik hoef niet rijk te zijn dat verlang ik niet, wel dat de eerste levensbehoefte betaalbaar zijn en dat is het niet meer
Ah, het gaat dus al de hele tijd over je eigen situatie...
pi_208282287
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:58 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is inderdaad niet fraai (al heb ik geen idee hoe die zaken staan, ik heb me daar nooit in verdiept). Maargoed, we gaan het toch niet met elkaar eens worden.
Nee dat gaat niet lukken, wat ik niet begrijp is dat er bij sommige een gebrek is aan inlevingsvermogen hier en daar bedoel ik jou niet mee
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:01:00 #107
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208282292
quote:

[..]
Deze indeling is veel te plat.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_208282294
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:57 schreef DjDaano het volgende:

[..]

Ben jij dan van mening dat iemand met een uitkering in luxe zou moeten kunnen leven?
Ieder mens zou probleemloos moeten kunnen leven en dus evenals de rijken een menswaardig bestaan hebben.
pi_208282299
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:59 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ah, het gaat dus al de hele tijd over je eigen situatie...
Ja klopt, en ik praat denk ik ook wel voor mensen in dezelfde situatie
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:01:52 #110
346939 Janneke141
pi_208282307
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Deze indeling is veel te plat.
Ik zou willen dat je gelijk had.
pi_208282309
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:01 schreef torentje het volgende:

[..]
Ieder mens zou probleemloos moeten kunnen leven en dus evenals de rijken een menswaardig bestaan hebben.
Ja dat bedoel ik
pi_208282351
quote:

[..]
Ja gelukkig is dit netjes geregeld in ons land 👍
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:05:47 #113
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208282352
quote:

[..]
Helemaal mee eens.

Maar dan moet dat wel kunnen. En niet altijd maar betaald worden van de centen van werkende man/vrouw.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:06:16 #114
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208282359
quote:

[..]
Toch opmerkelijk dan dat GL pleit voor hogere belasting op bezit, de woningmarkt wil hervormen, vindt dat de lonen voor verpleegkundigen omhoog moeten, het eigen risico wil afschaffen voor de lage- en middeninkomens, etc.

Allemaal zaken waar de GL achterban nou niet direct van profiteert.
Huilen dan.
pi_208282365
O
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:05 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ja geweldig zeg
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:12:50 #116
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208282455
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Toch opmerkelijk dan dat GL pleit voor hogere belasting op bezit, de woningmarkt wil hervormen, vindt dat de lonen voor verpleegkundigen omhoog moeten, het eigen risico wil afschaffen voor de lage- en middeninkomens, etc.

Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_208282557
quote:

[..]

Jaja hard werken moet lonen. En als je dan gespaard hebt of iets hebt opgebouwd is het ook weer niet goed want dan ben je een rijke oudere. Maar idioot Musk vinden we allemaal prachtig maar een fabrieksarbeider is alles voor elkander heeft dat moet toch niet kunnen.
pi_208282571
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:19 schreef Cherni het volgende:

[..]
Jaja hard werken moet lonen. En als je dan gespaard hebt of iets hebt opgebouwd is het ook weer niet goed want dan ben je een rijke oudere. Maar idioot Musk vinden we allemaal prachtig maar een fabrieksarbeider is alles vour elkander heeft dat moet toch niet kunnen
Waar baseer je dit op? Klinkt als een stropop uit je dikke duim.
pi_208282633
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:05 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Het is netjes geregeld in het voordeel van de rijken, maar dat weet jij ook wel, ontkennen heeft geen zin.
pi_208282665
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:26 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is netjes geregeld in het voordeel van de rijken, maar dat weet jij ook wel, ontkennen heeft geen zin.
Leuk dat jij een mening geeft en dit als feit presenteert. De meeste zieken die ik ken zijn helaas niet zo rijk dus je praat onzin.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:29:36 #121
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208282685
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:19 schreef Cherni het volgende:

[..]
Jaja hard werken moet lonen. En als je dan gespaard hebt of iets hebt opgebouwd is het ook weer niet goed want dan ben je een rijke oudere. Maar idioot Musk vinden we allemaal prachtig maar een fabrieksarbeider is alles voor elkander heeft dat moet toch niet kunnen.
(laaggeschoolde ) fabrieksarbeiders zijn doorgaans geen rijkere ouderen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 21:31:36 #122
236264 crew  capricia
pi_208282719
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Prachtige term. "Precariaat"
Samentrekking van precair en proletariaat.
quote:
Het precariaat [is] bovendien vatbaar voor populisme en extremisme en vormt zo tevens een democratisch gevaar.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Precariaat
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208282733
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ook uit puur eigenbelang zou ik het realisme noemen om er vanuit te gaan dat je nooit op enige manier afhankelijk zal zijn van publieke voorzieningen zoals de zorg.

Zelfs als je de financiële middelen hebt om dure privézorg te betalen ben je bij iets acuuts afhankelijk van een ambulance die op tijd komt en ziekenhuiszorg zonder al te grote tekorten.

En de samenleving waarin je wil leven is ook eigenbelang. Zelf wil ik bijv. niet in een of andere enge enclave afgezonderd van de samenleving leven waarin ik bij iets acuuts direct door de ambulance van de privékliniek wordt opgepikt.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:35:35 #124
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208282759
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:32 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ook uit puur eigenbelang zou ik het realisme noemen om er vanuit te gaan dat je nooit op enige manier afhankelijk zal zijn van publieke voorzieningen zoals de zorg.

Zelfs als je de financiële middelen hebt om dure privézorg te betalen ben je bij iets acuuts afhankelijk van een ambulance die op tijd komt en ziekenhuiszorg zonder al te grote tekorten.

En de samenleving waarin je wil leven is ook eigenbelang. Zelf wil ik bijv. niet in een of andere enge enclave afgezonderd van de samenleving leven waarin ik bij iets acuuts direct door de ambulance van de privékliniek wordt opgepikt.
Een rijke heeft belang bij een egalitaire samenleving want minder armoede betekent doorgaans minder criminaliteit.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:51:32 #125
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208282964
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Een rijke heeft belang bij een egalitaire samenleving want minder armoede betekent doorgaans minder criminaliteit.
Ja, veel mensen lijken te vergeten dat een functionerende samenleving en de daarmee geassocieerde omstandigheden, zoals een hoogwaardige sociale infrastructuur, noodzakelijk zijn om überhaupt enige vorm van rijkdom te kunnen vergaren.

Altijd lachen met die libertariërs :+ .
Huilen dan.
pi_208283019
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:29 schreef -XOR- het volgende:

[..]
(laaggeschoolde ) fabrieksarbeiders zijn doorgaans geen rijkere ouderen.
De meeste ouderen vsn 70plus zijn over het algemeen fabrieksarbeider, bouwvakker etc geweest. Volgens Samsom de rijke ouderen vanwege hun pensioen etc. Notabene had de PvdA aan deze groeo hun electoraat te danken.

In die zin moet een PvdA weer een arbeiders partij worden. Voor een Musk hoef ik mij niet in te zetten. Die red zich wel. En Timmermans dat die zich nog een PvdAer durft te noemen. Je schaamt je om Limburger te zijn. Sorry ik laat mij weer even gaan.
pi_208283051
Oops foutje
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:01:01 #128
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208283062
quote:

Daar is Etto overigens zelf onderdeel van want in andere topics gaat hij tekeer tegen het bebouwen van landbouwgrond.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:03:12 #129
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208283075
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het aantal vaste contracten stijgt juist weer. Dat krijg je bij zulke personeelstekorten.

https://www.ad.nl/werk/wa(...)er-zzp-ers~aec49152/
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:03:27 #130
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208283080
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:56 schreef Cherni het volgende:

[..]
De meeste ouderen vsn 70plus zijn over het algemeen fabrieksarbeider, bouwvakker etc geweest. Volgens Samsom de rijke ouderen vanwege hun pensioen etc. Notabene had de PvdA aan deze groeo hun electoraat te danken.

In die zin moet een PvdA weer een arbeiders partij worden. Voor een Musk hoef ik mij niet in te zetten. Die red zich wel. En Timmermans dat die zich nog een PvdAer durft te noemen. Je schaamt je om Limburger te zijn. Sorry ik laat mij weer even gaan.
Neuh, de oudere fabrieksarbeiders hebben kleine pensioentjes, met de rijkere ouderen worden het middenkader, ambtenaren, leraren etc geboren tussen 1940-1955 bedoeld die in een gunstige tijd hebben kunnen studeren een baan hebben kunnen vinden en op hebben kunnen klimmen en een huis hebben kunnen kopen, dat is echt niet hetzelfde.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_208283147
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Neuh, de oudere fabrieksarbeiders hebben kleine pensioentjes, met de rijkere ouderen worden het middenkader, ambtenaren, leraren etc geboren tussen 1940-1955 bedoeld die in een gunstige tijd hebben kunnen studeren een baan hebben kunnen vinden en op hebben kunnen klimmen en een huis hebben kunnen kopen, dat is echt niet hetzelfde.
Er moet gewoon weer een arbeiderspartij opstaan waardoor jongeren iets kunnen opbouwen en een beroep als bijvoorbeeld politieagent weer belonen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:14:12 #132
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208283182
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:10 schreef Cherni het volgende:

[..]
Er moet gewoon weer een arbeiderspartij opstaan waardoor jongeren iets kunnen opbouwen en een beroep als bijvoorbeeld politieagent weer belonen.
Daarom moeten de rijke oudjes meer belasting betalen.

Jongeren moeten vooral weer op zichzelf kunnen wonen en de binnensteden bevolken, dat is ook belangrijk voor het land als geheel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_208283201
Zit ik in mijn korte schaf snel iets te typen. Maar ik werd een beetje gefrustreerd over de opmerking moet je maar hard werken. :) Geloof mij maar dat zieken die niet kunnen zo met mij willen ruilen. Gezondheid is van levensbelang.
pi_208283225
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Daarom moeten de rijke oudjes meer belasting betalen.

Jongeren moeten vooral weer op zichzelf kunnen wonen en de binnensteden bevolken, dat is ook belangrijk voor het land als geheel.
De vraag, wat is rijk. Is dat een afgelost huis en een pensioen waar je al die jaren voor gewerkt hebt of zijn dat anderen?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:22:28 #135
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208283281
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:18 schreef Cherni het volgende:

[..]
De vraag, wat is rijk. Is dat een afgelost huis en een pensioen waar je al die jaren voor gewerkt hebt of zijn dat anderen?
Dat ligt eraan hoe hoog dat pensioen is. Een gepensioneerd bedrijfsjurist zal over het algemeen zijn huis al lang hebben afbetaald en een mooi pensioen hebben waar hij jaren voor heeft gewerkt, die is wel rijk inderdaad.

Als je rijk bent ben je rijk en dat mag gefiscaliseerd worden.

Hard werken is overigens vaak niet een enorm determinerende factor voor het verwerven van materiele rijkdom.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 22:22:45 #136
236264 crew  capricia
pi_208283286
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het aantal vaste contracten stijgt juist weer. Dat krijg je bij zulke personeelstekorten.

Nog meer mensen die rond die paar koopwoningen dansen om de prijzen op te stuwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 07-03-2023 22:28:10 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:24:18 #137
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208283298
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Nog meer mensen die rond die paar koopwoningen om de prijzen op te stuwen.
Tja zo kun je alles wel negatief gaan uitleggen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:24:54 #138
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208283304
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De VVD vind jouw propaganda leuk.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:45:31 #139
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208283579
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

"Vaste" contracten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:50:42 #140
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208283636
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
"Vaste" contracten.
Ja zo'n contract dat je niet zomaar op mag zeggen zonder een goede onderbouwing.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:51:56 #141
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208283649
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Daar is Etto overigens zelf onderdeel van want in andere topics gaat hij tekeer tegen het bebouwen van landbouwgrond.
Niet eens; ik ga tekeer tegen D66'ers die roepen "milieu!" en "natuur!" en "we worden allemaal armer!" maar vooral wegens hun onuitroeibare geloof in de mythe van Eeuwige Economische Groei en afkeer van alles wat vaneigens is, het liefst het hele land volbouwen. Al was het maar om arbeidsmigranten "die voor ons komen werken", aldus Hexagon zelve, te plaatsen. Zoiets was het toch?

En toen kwam de vraag mijnerzijds waar precies de grens zou liggen in dit proces. Nul antwoord op gehad. Goh.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:53:02 #142
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208283664
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja zo'n contract dat je niet zomaar op mag zeggen zonder een goede onderbouwing.
Heb je uberhaupt de laatste bepalingen inzake het ontslagrecht gelezen? Of zijn dat van die VVD66 dingetjes die vooral voor het plebs gelden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:54:04 #143
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208283673
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Niet eens; ik ga tekeer tegen D66'ers die roepen "milieu!" en "natuur!" en "we worden allemaal armer!" maar vooral wegens hun onuitroeibare geloof in de mythe van Eeuwige Economische Groei en afkeer van alles wat vaneigens is, het liefst het hele land volbouwen. Al was het maar om arbeidsmigranten "die voor ons komen werken", aldus Hexagon zelve, te plaatsen. Zoiets was het toch?
Inderdaad jij wilde dus geen huizen op landbouwgrond anders bouwen we meteen het hele land vol ofzo.
pi_208283679
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:10 schreef Cherni het volgende:

[..]
Als je ambtenaren nog meer gaat betalen dan gaat de belasting voor de rest van Nederland nog verder omhoog.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:55:57 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208283702
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Heb je uberhaupt de laatste bepalingen inzake het ontslagrecht gelezen? Of zijn dat van die VVD66 dingetjes die vooral voor het plebs gelden?
Jazeker, ik ben ook gewoon een loonslaaf
https://ontslagspecialist.nl/ontslagrecht.html

quote:
Ontslagrechtelijke redenen
Er kunnen diverse redenen zijn waarom een werkgever een werknemer wil ontslaan. Voorbeelden van ontslag redenen in het ontslagrecht:

-bedrijfseconomische redenen;
-disfunctioneren werknemer;
-verstoorde arbeidsrelatie;
-vertrouwensbreuk;
-diefstal, vaak te laat komen, agressief gedrag, alcoholgebruik (ontslag op staande voet).

Belangrijk om te weten is dat de werknemer (bijna) altijd de gelegenheid heeft verweer te voeren tegen het ontslag. De ontslagzaak wordt aan het ontslagrecht getoetst door de (kanton)rechter of het UWV.

Allemaal redenen ie onderbouwd moeten worden.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:56:01 #146
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208283703
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Inderdaad jij wilde dus geen huizen op landbouwgrond anders bouwen we meteen het hele land vol ofzo.
Nee, dat was niet het argument.

Probeer het nog eens.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:57:18 #147
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208283717
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, dat was niet het argument.

Probeer het nog eens.
Dus er mag wel op landbouwgrond gebouwd worden?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:58:36 #148
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208283726
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jazeker, ik ben ook gewoon een loonslaaf
https://ontslagspecialist.nl/ontslagrecht.html
[..]
Allemaal redenen ie onderbouwd moeten worden.
Nee hoor, tegenwoordig mag men ook een 'pick and mix' toepassen om personeel te lozen.

Als je natuurlijk uberhaupt zo'n vast contract krijgt.

Simpele feit is: "vaste" contracten bestaan helemaal niet meer. En daar was D66 ook helemaal VOOR. Wellicht kun je ons de fantastische verhalen van Barbara Baardsma nog even vertellen, waarom dat eigenlijk ook heel goed was, iedereen flexibel?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208283763
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee hoor, tegenwoordig mag men ook een 'pick and mix' toepassen om personeel te lozen.

Simpele feit is: "vaste" contracten bestaan helemaal niet meer. En daar was D66 ook helemaal VOOR. Wellicht kun je ons de fantastische verhalen van Barbara Baardsma nog even vertellen, waarom dat eigenlijk ook heel goed was, iedereen flexibel?
Dit zouden ze nog veel flexibeler moeten maken. Zorgt voor economische groei en voorspoed. :-)
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:03:33 #150
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208283780
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:57 schreef DjDaano het volgende:

[..]

Wat "luxe" is daar verschillen natuurlijk de meningen over.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:05:29 #151
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208283808
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dus er mag wel op landbouwgrond gebouwd worden?
Nog beter, zoals ik ook al zei, is het omvormen van landbouwgrond tot natuurgebied.

Mijn vraag aan jou was: aangezien je geen enkele grens aan immigratie wil binden, maar tevens wil dat iedereen die hier eenmaal is (en 'voor ons is uitgewerkt' of zo) zo hoog mogelijk opgeleid wordt (WANT WE WILLEN ALLEMAAL MEER LUXE, toch?) waardoor we dus weer mensen van verre moeten halen om dat werk te doen wat niet door hoogopgeleiden gedaan kan worden, die vervolgens natuurlijk ook weer hoogopgeleid moeten worden, hoeveel landbouwgrond denk je nodig te hebben om dit hele cyclische proces vol te houden?

Nul antwoord.

Dat ik geen voorstander ben van Hong Kong aan de Noordzee maakt nog niet dat er niet gebouwd kan worden op landbouwgrond.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:14:41 #152
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208283903
D66 in optima forma:

https://www.ad.nl/economi(...)oor-5-jaar~af15f41a/

https://www.deondernemer.(...)%2Fwww.google.com%2F

en: leven lang leren, mensen! Werk is nu eenmaal de reden van het bestaan!

Dus tijdens je 40-urige werkweek ook in de weekenden en avonden nog even op cursus in een of ander ranzig motel waar een veel te duur betaalde guru van de week met z'n powerpoint komt bleren wat er nu weer allemaal anders moet (als 't even kan met lego en speelgoedautootjes om e.e.a. qua teambuilding uit te beelden)

Vraag me ook steeds af wat een groenteboer bij de AH precies 'bij moet leren'. Hoewel het natuurlijk in D66-land niet de bedoeling is dat je als volwassene uberhaupt groenteboer bij de AH bent.

[ Bericht 16% gewijzigd door EttovanBelgie op 07-03-2023 23:23:11 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208283979
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:02 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Dit zouden ze nog veel flexibeler moeten maken. Zorgt voor economische groei en voorspoed. :-)
Ziekelijk gewoon
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:30:27 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208284018
quote:

[..]

Nee je bent gewoon onwaarheden aan het verspreiden. Vaste contracten bestaan gewoon nog steeds. Iemand zomaar ontslaan kan dus niet als er geen reden voor is. Zeker met de arbeidswet van 2015. Daar heeft de werkgever van een familielid nog eens zijn vingers behoorlijk aan gebrand. Wilde iemand ontslaan zonder dossier, verbetertraject of duidelijke waarschuwing. Zette de rechter gewoon een dikke streep door. Toon maar aan dat alles geprobeerd is die persoon te laten functioneren. Gingen ze nog beweren dat arbeidsrelatie verstoord was. Ook dikke streep doorheen. Toon maar aan dat het niet hersteld kan worden. Heeft ze uiteindelijk heeel veel geld gekost.

En wat Barbara Baarsma er mee te maken heeft is me helemaal een raadsel. Er is niemand in de politiek die haar domme plan wil invoeren.

En zoals het nieuwsbericht zegt worden er juist meer vaste contracten gegeven. Werknemers staan immers veel sterker dan 10 jaar geleden.Je bent een beetje blijven hangen in andere tijden.
pi_208284043
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:54 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Als je ambtenaren nog meer gaat betalen dan gaat de belasting voor de rest van Nederland nog verder omhoog.
Uiteraard iedereen moet minimaal hbo hebben gehad. We komen notabene een gigantisch tekort in uitvoerende beroepen in elke sector. Maar naar jaren het vmbo en mbo te hebben uitgekotst hebben we nu een probleem.

Zorg dat die werkzaamheden weer interessant worden en een zekerheid bieden waar mensen van een leuk bestaan van kunnen opbouwen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:37:22 #156
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208284059
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
D66 in optima forma:

Kun je in het programma aanwijzen waar dat staat?

quote:
Dus tijdens je 40-urige werkweek ook in de weekenden en avonden nog even op cursus in een of ander ranzig motel waar een veel te duur betaalde guru van de week met z'n powerpoint komt bleren wat er nu weer allemaal anders moet (als 't even kan met lego en speelgoedautootjes om e.e.a. qua teambuilding uit te beelden)

Vraag me ook steeds af wat een groenteboer bij de AH precies 'bij moet leren'. Hoewel het natuurlijk in D66-land niet de bedoeling is dat je als volwassene uberhaupt groenteboer bij de AH bent.
Tja je bent weer de bekende karikatuur van aan het maken. Het lijkt vooral een persoonlijke zaak die je op anderen projecteert.

Maar mede door de inspanningen van D66 zijn scholingsuren nu ook werktijd.
pi_208284092
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:25 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ziekelijk gewoon
Economische voorspoed zorgt juist voor gezondere werknemers. Is in iedereen zijn belang.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:44:00 #158
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208284093
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kun je in het programma aanwijzen waar dat staat?
[..]
Tja je bent weer de bekende karikatuur van aan het maken. Het lijkt vooral een persoonlijke zaak die je op anderen projecteert.

Maar mede door de inspanningen van D66 zijn scholingsuren nu ook werktijd.
Dat hoeft niet meer in het programma, dat is namelijk al praktijk, die flexibilisering.

Dat was nog het leukste: uitgerekend D66 dat zich zorgen begon te maken over teveel flex.

En persoonlijke zaak? Gegarandeerd dat er hordes werknemers zijn die deze week weer naar een of andere flap-over profeet mogen luisteren. "Ter scholing". Proest
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:44:35 #159
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208284097
quote:

[..]
Vooral voor werkgevers ja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:45:01 #160
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208284101
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:43 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Economische voorspoed zorgt juist voor gezondere werknemers. Is in iedereen zijn belang.
High times on Wall Street, hard times on Main Street.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:46:33 #161
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208284112
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee je bent gewoon onwaarheden aan het verspreiden. Vaste contracten bestaan gewoon nog steeds. Iemand zomaar ontslaan kan dus niet als er geen reden voor is. Zeker met de arbeidswet van 2015. Daar heeft de werkgever van een familielid nog eens zijn vingers behoorlijk aan gebrand. Wilde iemand ontslaan zonder dossier, verbetertraject of duidelijke waarschuwing. Zette de rechter gewoon een dikke streep door. Toon maar aan dat alles geprobeerd is die persoon te laten functioneren. Gingen ze nog beweren dat arbeidsrelatie verstoord was. Ook dikke streep doorheen. Toon maar aan dat het niet hersteld kan worden. Heeft ze uiteindelijk heeel veel geld gekost.

En wat Barbara Baarsma er mee te maken heeft is me helemaal een raadsel. Er is niemand in de politiek die haar domme plan wil invoeren.

En zoals het nieuwsbericht zegt worden er juist meer vaste contracten gegeven. Werknemers staan immers veel sterker dan 10 jaar geleden.Je bent een beetje blijven hangen in andere tijden.
Ga je nu beweren dat de status van een vast contract sinds de invoering van de flexwet en de ontslagrechtversoepeling er beter voor staat dan daarvoor?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:56:05 #162
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208284154
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat hoeft niet meer in het programma, dat is namelijk al praktijk, die flexibilisering.

Dat was nog het leukste: uitgerekend D66 dat zich zorgen begon te maken over teveel flex.
Het staat dus niet in het programma. En niemand wil dat invoeren. Waarvan akte. Kan je ophouden met foeteren tegen niet bestaande wetsvoorstellen.

quote:
En persoonlijke zaak? Gegarandeerd dat er hordes werknemers zijn die deze week weer naar een of andere flap-over profeet mogen luisteren. "Ter scholing". Proest

Ja gezien je alleen maar in karikaturen kan praten over scholing van werknemers. Lijkt dat vooral je persoonlijke weerstand leidend is.

Veel werknemers die nieuwe software pakketten leren, zich verdiepen in nieuwe regelgeving die hun werk raakt, nieuwe machines leren beheersen of nieuwe inzichten op het gebied van zorg bijgebracht. Allemaal overbodig bepaalt Etto wel even.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 23:59:08 #163
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208284164
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het staat dus niet in het programma. En niemand wil dat invoeren. Waarvan akte. Kan je ophouden met foeteren tegen niet bestaande wetsvoorstellen.
[..]
Ja gezien je alleen maar in karikaturen kan praten over scholing van werknemers. Lijkt dat vooral je persoonlijke weerstand leidend is.

Veel werknemers die nieuwe software pakketten leren, zich verdiepen in nieuwe regelgeving die hun werk raakt, nieuwe machines leren beheersen of nieuwe inzichten op het gebied van zorg bijgebracht. Allemaal overbodig bepaalt Etto wel even.
Je bedoelt wat mensen al deden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 8 maart 2023 @ 00:04:52 #164
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208284193
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ga je nu beweren dat de status van een vast contract sinds de invoering van de flexwet en de ontslagrechtversoepeling er beter voor staat dan daarvoor?
Jazeker, voor 2015 was het wat gemakkelijker om werknemers eruit te werken via "verstoorde arbeidsverhouding". Dat wordt tegenwoordig door een rechter niet meer zomaar voor waar aangenomen..hij mag onderbouwen waarom dat onherstelbaar zou zijn, anders streep erdoor.

Daar tegenover staat dat je wat minder vergoeding krijgt als de werkgever netjes het proces doorlopen heeft. Maar dan moet dus onderbouwd zijn dat die werknemer onhoudbaar is.
  woensdag 8 maart 2023 @ 00:06:27 #165
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208284199
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 00:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jazeker, voor 2015 was het wat gemakkelijker om werknemers eruit te werken via "verstoorde arbeidsverhouding". Dat wordt tegenwoordig door een rechter niet meer zomaar voor waar aangenomen..hij mag onderbouwen waarom dat onherstelbaar zou zijn, anders streep erdoor.

Daar tegenover staat dat je wat minder vergoeding krijgt als de werkgever netjes het proces doorlopen heeft. Maar dan moet dus onderbouwd zijn dat die werknemer onhoudbaar is.
Waar was die hele versoepeling dan precies goed voor?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 8 maart 2023 @ 00:09:05 #166
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208284213
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 00:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waar was die hele versoepeling dan precies goed voor?
Meer rechtvaardigheid.

Een goede eerlijke werknemer kan minder makkelijk gepiepeld worden. Een werknemer die er aantoonbaar een potje van maakt kan goedkoper de laan uitgestuurd.

Prima uitruil.
  woensdag 8 maart 2023 @ 00:10:18 #167
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208284218
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je bedoelt wat mensen al deden?
Ja en waar ze dus meer rechten in hebben gekregen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 00:11:24 #168
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208284221
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 00:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Meer rechtvaardigheid.

Een goede eerlijke werknemer kan minder makkelijk gepiepeld worden. Een werknemer die er aantoonbaar een potje van maakt kan goedkoper de laan uitgestuurd.

Prima uitruil.
.... dat was daarvoor onmogelijk of zo?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 8 maart 2023 @ 00:12:05 #169
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208284224
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 00:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja en waar ze dus meer rechten in hebben gekregen.
'rechten'... _O-
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208284242
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 00:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
'rechten'... _O-
Nog steeds belachelijk oneerlijk inderdaad aangezien een werknemer met 1 mailtje een maand later kan stoppen en de werkgever door 20 hoepels moet springen en een zak geld moet neerleggen om van een totaal ongemotiveerde werknemer af te komen.
pi_208284271
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 00:23 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Nog steeds belachelijk oneerlijk inderdaad aangezien een werknemer met 1 mailtje een maand later kan stoppen en de werkgever door 20 hoepels moet springen en een zak geld moet neerleggen om van een totaal ongemotiveerde werknemer af te komen.
Toe maar, hard werken, niet teveel rechten als werknemer, nog meer flexibiliteit en het liefst geen vakbonden. Met 1 mailtje kunnen stoppen. Waar haal je dat vandaan?

Het word tijd dat juist werkgevers weer eens maatschappelijk verantwoord gaan ondernemen. Maar dat zal een utopie zijn.
pi_208284281
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 00:37 schreef Cherni het volgende:

[..]
Toe maar, hard werken, niet teveel rechten als werknemer, nog meer flexibiliteit en het liefst geen vakbonden. Met 1 mailtje kunnen stoppen. Waar haal je dat vandaan?

Het word tijd dat juist werkgevers weer eens maatschappelijk verantwoord gaan ondernemen. Maar dat zal een utopie zijn.
Gelukkig gaan we de goede kant op maar we zijn er nog lang niet.
  woensdag 8 maart 2023 @ 01:04:19 #173
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208284312
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 00:42 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Gelukkig gaan we de goede kant op maar we zijn er nog lang niet.
Dat totale gebrek aan stabiliteit en sociale zekerheid werkt inderdaad schitterend... Zie de VS.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208284379
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:05 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Helemaal mee eens.

Maar dan moet dat wel kunnen. En niet altijd maar betaald worden van de centen van werkende man/vrouw.
Is gewoon een kwestie van gunnen, men moet eens stoppen met het steeds met de vinger wijzen naar mensen die niet werken of die niet hard genoeg werken.
Men krijgt daardoor achterdochtige samenlevingen.
pi_208284393
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:43 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Wat een onzin komt uit je toetsenbord zeg
  woensdag 8 maart 2023 @ 04:16:07 #176
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208284462
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 02:23 schreef torentje het volgende:

[..]
Is gewoon een kwestie van gunnen, men moet eens stoppen met het steeds met de vinger wijzen naar mensen die niet werken of die niet hard genoeg werken.
Het 'categorie 6/7' niet gunnen van kleine extra's die wat kleur aan het leven kunnen geven vind ik ook vermoeiend ('van mijn belastingcenten'). Zoals in een vorig deel gezegd werd: wel bestaan, maar niet leven.

(O.k., dat beetje dat je hebt aan sigaretten oid uitgeven vind ik wel zonde.)

[ Bericht 5% gewijzigd door Eightyone op 08-03-2023 04:29:03 ]
pi_208284543
Ik geloof nooit dat 6/10 moeilijk of niet rondkomt. In mijn familie- en vriendenkring heb ik maar 1 koppel.
Op vlak van collega's zijn die allemaal goed voorzien, dus daar al helemaal niemand.
Cindy De Vuyst
  woensdag 8 maart 2023 @ 06:09:58 #178
403820 Aberkullie
pi_208284545
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 06:08 schreef einzeinz het volgende:
Ik geloof nooit dat 6/10 moeilijk of niet rondkomt. In mijn familie- en vriendenkring heb ik maar 1 koppel.
Op vlak van collega's zijn die allemaal goed voorzien, dus daar al helemaal niemand.
Oh oke als jij ze niet kent zal het wel fake news zijn
  woensdag 8 maart 2023 @ 06:24:12 #179
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208284569
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 02:23 schreef torentje het volgende:

[..]
Her geld van een ander weggeven is altijd makkelijk.
  woensdag 8 maart 2023 @ 06:24:59 #180
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208284573
quote:
Goed verdienen betekend niet financieel gezond zijn…
pi_208284598
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 06:09 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Oh oke als jij ze niet kent zal het wel fake news zijn
Hoeveel mensen komen naar familie/vrienden openlijk uit over geldzorgen? Het speelt echt wel, maar niet in het ‘openbaar’
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208284604
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 23:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
D66 in optima forma:

En de SP in optima forma stelt doodleuk ideeën voor die neerkomen op minder geld maar de staatskas, meer naar de aandeelhouder.
twitter

:')
  Miss 200.000.000! woensdag 8 maart 2023 @ 06:44:35 #183
367000 roos94
pi_208284613
quote:
Lodewijk uit Bloemendaal gelooft dat ook helemaal niet. Al zijn vrienden en familie gingen afgelopen maand nog op wintersport.
pi_208284629
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 06:39 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Hoeveel mensen komen naar familie/vrienden openlijk uit over geldzorgen? Het speelt echt wel, maar niet in het ‘openbaar’
Die ene gast in de familie vind het dan heel leuk om er telkens opnieuw over te beginnen.
Vol trots kondigt hij ook altijd zijn nieuwste lening aan, dit keer voor een tv van 800 euro.

Iedereen in de familie kijkt dan naar elkaar en vraagt dan of dat nodig was. Antwoord die lomperik met 'ah mijn oude tv was nog zo'n 32" en dat is sneu om op te gamen'

Nu lekker afbetalen met 7% rente.
Cindy De Vuyst
pi_208284646
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 06:42 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
En de SP in optima forma stelt doodleuk ideeën voor die neerkomen op minder geld maar de staatskas, meer naar de aandeelhouder.
[ twitter ]
dit bericht van de sp is echt genant :D
pi_208284697
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 06:42 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
[ twitter ]
denk dat je ook de andere plannen van de SP moet meewegen, want hoeveel procent belasting willen ze op dividenten, vermogen, top inkomens etc?
pi_208284752
quote:

[..]
Voor de rijke elite, terwijl de middenklasse en vooral de onderklasse er de zure druiven van plukken in de vorm van meer stress/burnouts/etc. Zie de VS. Dus doe maar niet.
pi_208284788
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 04:35 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Het is inderdaad veel netter om de mensen die jouw minima-uitkering betalen de maat te nemen.
Die op hun beurt iedereen (dus ook diegenen zonder uitkering die wel werken voor hun inkomen) de maat nemen.

Dus het is niet zo dat ze alleen kafferen op mensen met een uitkering.
pi_208284851
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 07:21 schreef Korenfok het volgende:

[..]
denk dat je ook de andere plannen van de SP moet meewegen, want hoeveel procent belasting willen ze op dividenten, vermogen, top inkomens etc?
Denk dat je dat ook bij andere partijen moet doen zoals bepaalde users heel selectief niet doen, omdat ze gewoon lekker willen hakken op specifieke partijen?

Wilde een beetje tegengas geven in de vorm van een koekje van eigen deeg na al die wokestropoppen van sommige users. Ik zie liever kritiek op de algehele ideeënarmoede in onze politiek waardoor het allemaal vlees noch vis is en er bij elke partij wel van dit soort domme ideeën lijnrecht tegen hun eigen ideologie in te vinden zijn. Wat er qua ideologie nog van over is dan.
pi_208284917
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 06:56 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Die ene gast in de familie vind het dan heel leuk om er telkens opnieuw over te beginnen.
Vol trots kondigt hij ook altijd zijn nieuwste lening aan, dit keer voor een tv van 800 euro.

Iedereen in de familie kijkt dan naar elkaar en vraagt dan of dat nodig was. Antwoord die lomperik met 'ah mijn oude tv was nog zo'n 32" en dat is sneu om op te gamen'

Ah dus omdat jij domme familie hebt is dat op bevolkingsniveau ook de oorzaak van financiële problemen.

Ben wel benieuwd wat jij uit de onderzoeken van Deloitte en SCP haalt dat je dat zo waarschijnlijk vindt.
pi_208284922
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:05 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ah dus omdat jij domme familie hebt is dat op bevolkingsniveau ook de oorzaak van financiële problemen.

Ben wel benieuwd wat jij uit de onderzoeken van Deloitte en SCP haalt dat je dat zo waarschijnlijk vindt.
Ik vind 6/10 gewoon veel. Dat is niet iets dat ik zie in mijn omgeving.
Mensen gaan evenveel uit, gaan om de maand op restaurant gaan eten en maken 2 reizen op een jaar. Dat zijn de eerste zaken waarop bespaard wordt, neem ik aan?
Cindy De Vuyst
pi_208284951
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 07:21 schreef Korenfok het volgende:

[..]
100% het liefst
pi_208284991
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 06:56 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Tja, sommige mensen zien leningen als een manier om snel spullen te kunnen financieren.
pi_208285013
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:06 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Ik vind 6/10 gewoon veel. Dat is niet iets dat ik zie in mijn omgeving.
Mensen gaan evenveel uit, gaan om de maand op restaurant gaan eten en maken 2 reizen op een jaar. Dat zijn de eerste zaken waarop bespaard wordt, neem ik aan?
Dat zou je wel denken.. een tijdje geleden werd er ook gezegd dat de horeca het zwaar zou gaan krijgen met de inflatie en stijgende kosten van eten/drinken. Desondanks zitten de kroegen en restaurants ieder weekend vol en is 50/60¤ per persoon spenderen geen enkel probleem.
pi_208285031
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:10 schreef aTypisch het volgende:

[..]
100% het liefst
Is de belastingdruk onder d66/vvd minder? Kijk eens naar waar ze alle gemeenschapsgelden aan uitgeven. Massa-immigratie, klimaatonzin, oorlogen, EU-bureacratie. Ook komt het geld nu bij bijvoorbeeld energieleveranciers terecht. Zijn dit nu ook uitkeringtrekkers?
Veel bureacratische overhead en juridische kosten betaald door de belastingbetaler. Zijn inmiddels ook al duurder dan de oplossingen. Maar blijf voor op dat kartel stemmen als belastingdruk jouw grootste zorg is.
pi_208285063
quote:

[..]

Heeft toch goed uitgepakt in de zorg, voor al die bemiddelingsbureautjes dan die bakken met geld binnenharken
pi_208285066
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:17 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dat zou je wel denken.. een tijdje geleden werd er ook gezegd dat de horeca het zwaar zou gaan krijgen met de inflatie en stijgende kosten van eten/drinken. Desondanks zitten de kroegen en restaurants ieder weekend vol en is 50/60¤ per persoon spenderen geen enkel probleem.
Maar kun je met het blote oog zien wie die mensen zijn en hoeveel inkomen ze genieten. Niet iedereen eet in of evenveel bij een restaurant. Of drinkt evenveel bij een kroeg.
pi_208285083
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:19 schreef Belugastroop het volgende:

[..]
Is de belastingdruk onder d66/vvd minder? Kijk eens naar waar ze alle gemeenschapsgelden aan uitgeven. Massa-immigratie, klimaatonzin, oorlogen, EU-bureacratie. Ook komt het geld nu bij bijvoorbeeld energieleveranciers terecht. Zijn dit nu ook uitkeringtrekkers?
Veel bureacratische overhead en juridische kosten betaald door de belastingbetaler. Zijn inmiddels ook al duurder dan de oplossingen. Maar blijf voor op dat kartel stemmen als belastingdruk jouw grootste zorg is.
gewoon familiekantoortje openen op de zuidas dan heb je daar geen last van joh

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 08:24:12 ]
pi_208285086
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:22 schreef Belugastroop het volgende:

[..]
Maar kun je met het blote oog ook zien wie die mensen zijn. En hoeveel inkomen ze genieten?
Nee en dat maakt het lastig, want is dat dan enkel de 40% die buiten het verhaal van de OP vallen of zitten de mensen in kroeg/restaurant terwijl ze het geld eigenlijk harder nodig hebben voor boodschappen/andere vaste lasten? Of is de gehele tendens gewoon positiever dan wordt geschetst?
pi_208285099
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nee en dat maakt het lastig, want is dat dan enkel de 40% die buiten het verhaal van de OP vallen of zitten de mensen in kroeg/restaurant terwijl ze het geld eigenlijk harder nodig hebben voor boodschappen/andere vaste lasten? Of is de gehele tendens gewoon positiever dan wordt geschetst?
Nee. Veel slechter zelfs.

Het is allemaal gebouwd en opgepompt op geleend geld dat nooit had mogen bestaan, periodes met (bijna) negatieve rentes. Nu komt de rekening, juist ook voor de mensen die netjes hebben gespaard.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 08:27:27 ]
pi_208285213
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
De inflatie en duurdere boodschappen en energie zijn wel een feit. In veel takken steeg het inkomen niet mee met de inflatie. En zeker niet in deze rare tijden. Hoe elk indivudu dit oplost om toch rond te komen is moeilijk te achterhalen. Dat velen moeten schuiven met prioriteiten zal wel een feit moeten zijn. Ook de mensen die deze hogere kosten kunnen opvangen (en niet hoeven schuiven). Zullen minder overhouden. Al huilen ze er niet om.

Tenzij mensen meer zijn gaan verdienen. En sommigen zijn inderdaad meer gaan verdienen. En mischien zijn dit in meerdere mate de mensen die je tegenkomt. Die nog wel de luxe en etentjes kunnen bekostigen. Maar feit is ook dat een groep mensen het wel degelijk zwaarder heeft. Dit kan ook niet anders. Zeker wanneer het inkomen richting de lage minima gaat. Energiekosten zijn bijvoorbeeld verdubbeld of verdriedubbeld. En niet iedereen kreeg energiecompensatie van de overheid.

Alleen omdat de kroegen en restaurants nu vol zitten elke weekend. Betekent niet dat iedereen het even goed heeft. Maar dit is wel het idee dat veel mensen onterecht hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Belugastroop op 08-03-2023 08:45:47 ]
pi_208285214
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:17 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik vind dat juist goed te rijmen met het SCP-rapport. De horeca is makkelijk te vullen als degenen waarmee het goed gaat met hoge regelmaat een bezoek blijven brengen.

En jij ziet op een terras ook niet het verschil tussen iemand uit de werkende middengroep komt en zich dat bij uitzondering kan permitteren en degenen die er wekelijks neerstrijken.
  woensdag 8 maart 2023 @ 08:40:36 #203
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208285229
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 00:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
.... dat was daarvoor onmogelijk of zo?
Het was minder rechtvaardig. Sinds 2015

-Ben je een goede werknemer met een goede inzet. En je hebt een leidinggevende die jou niet mag en weg wil hebben, of een of andere manager komt dat financieel lekker uit. In zo'n geval sta je als werknemer nu een stuk sterker.

-Maar heb je als werkgever een werknemer die aantoonbaar niet functioneert en/of zich aantoonbaar onmogelijk gedraagt. En die ook nog aantoonbaar niet kan/wil verbeteren. Dan ben je als werkgever nu goedkoper uit.

Prima deal met alleen maar winnaars

quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 00:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
'rechten'... _O-
Jazeker, dus een werknemer heeft nu het recht scholing te krijgen die nodig is. Waar een werkgever eerst nu kon zeggen "Ja die functioneert niet omdat hij deze nieuwe kennis/techniek niet beheerst" kan u worden gezegd "bied heb maar scholing aan". En de kosten en tijd zijn ook niet meer voor de werknemer.

Dus ja, als die groenteboer van jou ineens met een nieuwe groentesnijmachine moet gaan werken, dan moet de werkgever hem de opleiding geven om dat te beheersen en ook opdraaien voor de kostn.
pi_208285248
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:37 schreef Belugastroop het volgende:

[..]

Alleen omdat de kroegen en restaurants nu vol zitten elke weekend. Betekent niet dat iedereen het even goed heeft. Maar dit is wel het idee dat veel mensen onterecht hebben.
Het is niet alleen dat natuurlijk - vakanties worden geboekt, concerten verkopen uit etc. etc.
Daardoor groeit het algemene idee dat het niet op kan in dit land..
  woensdag 8 maart 2023 @ 08:43:54 #205
3542 Gia
User under construction
pi_208285250
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:20 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Waarom vraag je zoon hier dan geen hypotheek op aan? Dan kan hij toch bouwen. Daar zijn wel mooie financiële constructies voor op te tuigen.
Met een salaris van 1800 netto?
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Je zou eens bij je gemeente kunnen informeren wat bij hun de regels zijn om er een tuinhuis met logeer- of woonbestemming te realiseren.
Daar zijn per gemeente verschillende regels voor.
Ik denk dat toestemming niet het probleem is. Geld hiervoor, op dit moment, wel.
We hebben met heel veel moeite geld voor een verduurzamingsbudget los kunnen krijgen bij de hypotheekverstrekker. Probleem is dan mijn WAO, hoewel die sws zeker is; word niet meer herkeurd of zo.
pi_208285258
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het was minder rechtvaardig. Sinds 2015

-Ben je een goede werknemer met een goede inzet. En je hebt een leidinggevende die jou niet mag en weg wil hebben, of een of andere manager komt dat financieel lekker uit. In zo'n geval sta je als werknemer nu een stuk sterker.

-Maar heb je als werkgever een werknemer die aantoonbaar niet functioneert en/of zich aantoonbaar onmogelijk gedraagt. En die ook nog aantoonbaar niet kan/wil verbeteren. Dan ben je als werkgever nu goedkoper uit.

Prima deal met alleen maar winnaars
[..]
Jazeker, dus een werknemer heeft nu het recht scholing te krijgen die nodig is. Waar een werkgever eerst nu kon zeggen "Ja die functioneert niet omdat hij deze nieuwe kennis/techniek niet beheerst" kan u worden gezegd "bied heb maar scholing aan". En de kosten en tijd zijn ook niet meer voor de werknemer.

Dus ja, als die groenteboer van jou ineens met een nieuwe groentesnijmachine moet gaan werken, dan moet de werkgever hem de opleiding geven om dat te beheersen en ook opdraaien voor de kostn.
Heb je ooit zelf in de rol van werkgever gefunctioneerd?

Die onzin die je hier omschrijft is (voor mij) juist een reden om nooit aan vast personeel te beginnen
pi_208285298
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:43 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het is niet alleen dat natuurlijk - vakanties worden geboekt, concerten verkopen uit etc. etc.
Hoe elke individu de hogere kosten opvangt verschilt en valt niet makkelijk te achterhalen. Er zijn jongeren die gerust duizend euro van rijke ouders krijgen. De single moeder die het concertkaattje van haar vriend krijgt. Het meisje met uikering dat elke maand een tas boodschappen krijgt van moeder (die het niet breed heeft met haar pensioentje) etcetera. En je hebt mensen die echt lijden maar waar je nooit iets van hoort. Dat er inflatie is door politiek wanbeleid blijft wel een feit.
pi_208285315
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:52 schreef Belugastroop het volgende:

[..]
Hoe elke individu de hogere kosten opvangt verschilt en valt niet makkelijk te achterhalen. Er zijn jongeren die gerust duizend euro van rijke ouders krijgen. De single moeder die het concertkaattje van haar vriend krijgt. Het meisje met uikering dat elke maand een tas boodschappen krijgt van moeder (die het niet breed heeft met haar pensioentje) etcetera. En je hebt mensen die echt lijden maar waar je nooit iets van hoort. Dat er inflatie is door politiek wanbeleid blijft wel een feit.
Daar kan onze minister van Financiën of centrale bank al geruime tijd heel erg weinig aan doen.

Eurozone _O_
pi_208285350
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:43 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Daardoor groeit het algemene idee dat het niet op kan in dit land..
Ook wel het 'Het gaat toch prima? Ik ga weer skiën'- syndroom genoemd... Maar met de huidige onderzoeksrapporten die er liggen nog altijd wegkijken is gewoon weaponized incompetence. Dan wil je het niet weten.
pi_208285364
Het enige dat ik zorgelijk vind is de trend dat het vaak dezelfde doelgroepen zijn die gemiddeld vaker in de problemen komen. Op basis van de bronartikelen maak ik daar overigens geen 60% van de huishoudens in op, maar dat terzijde.

Ergens verbaast het me allemaal niets meer. Er zal niet één specifieke oorzaak aan de grondslag liggen. Een selectie of combinatie van bijvoorbeeld onderstaande factoren zal naar mijn mening ongetwijfeld regelmatig meespelen:

• Doelgroepen die het vóór de inflatie al krap hadden, hebben het nu nóg zwaarder. Het zijn wel opvallend altijd de jongeren en/of ouderen die benoemd worden, zelden de werkende middenklasse al dan niet met (jonge) kinderen.
• We zijn gewend aan welvaartsstijging, en durven (gemiddeld genomen) snel op of boven onze stand te leven en maken keuzes met grote financiële impact (kinderen, wonen, hobbies etc.) waarvan we onszelf het recht graag toe-eigenen, maar het eigenlijk niet of net-niet op kunnen brengen. Dan wel uitgaven rechtvaardigen die niet noodzakelijk zijn ten koste van uitgaven die verstandiger zijn. Vb; wel jaarlijks met het gezin op vakantie gaan à 10k, maar niet het huis verduurzamen.
• Gedrag aanpassen is voor (juiste deze doelgroepen?) erg lastig. Het opgeven van luxe doen we liever (nog) niet en/of doen we pas als het bijna te laat is. Een tijdelijke terugval in luxe/comfort lijkt wel taboe? (de kachel 2 graden kouder, wat één drama is dat voor velen zeg) Even minderen met het huis warm stoken, dure kleding of weet ik veel, wordt (ook hier) weggezet als 'triest' maar gaat niemand aan dood.
• Naïeve omgang met sommige voorzienbare situaties; dat de gasprijs en benzineprijs door het dak ging is een gegeven. Boomers die al 40-50 jaar in hun jaren 60-70 villa wonen en nu de energiekosten niet meer kunnen opbrengen hebben alle tijd gehad daar iets aan te doen. De signalen dat energie ooit 'duur' gaat worden zijn er al zeker 10 jaar, wellicht wel langer. Idem voor boodschappen en alle rommel uit Azië volgt zeer zeker ook nog.
• Inbouwen van waarborgen bij plotseling inkomensdaling blijkt gewoon lastig en wordt naar mijn mening nauwelijks als belangrijk ervaren. Bijna iedereen kan hiermee geconfronteerd worden door bijv. (plotselinge) ziekte/arbeidsongeschiktheid. Bij ZZP'ers is dit probleem nog veel groter. Het (graag willen) zien van de sociale vangnetten als vervanging van levensstijl, terwijl ze doorgaans zijn bedoeld als noodzakelijk minimum, draagt daar ook aan bij.

Begrijp me niet verkeerd, financiële problemen kan iedereen overkomen bij geheel onvoorziene situaties (overlijden, scheiding, ziekte etc.). Jezelf daartegen wapenen kan maar deels en daartoe dienen de sociale vangnetten als minimum waarvoor ze zijn bedoeld te beschermen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 09:10:53 #211
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208285460
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:45 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Die onzin die je hier omschrijft is (voor mij) juist een reden om nooit aan vast personeel te beginnen
Wat vervelend zeg. Dat je je werknemers niet als afval mag behandelen.

Gelukkig werkt het voor de meeste bedrijven prima.
pi_208285553
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:45 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Dat moet jij weten
Ieder zijn keuze met de voor- en nadelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208285586
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat vervelend zeg. Dat je je werknemers niet als afval mag behandelen.

Gelukkig werkt het voor de meeste bedrijven prima.
Ik moet juist best lief zijn omdat ik met ZZP'ers werk die ook net zo goed voor een ander wat kunnen gaan doen. :+ Maar is een beetje offtopic geloof ik.

Om het ontopic te trekken: juist al die beperkingen en uniforme regels zorgen er voor dat bedrijven (niet de grootste, maar juist ook MKB) liever op een andere manier te werk gaan dan met (vaste) contracten voor mensen in loondienst.

Dat heeft als gevolg dat er minder zekerheid en stabiliteit is als het land een financiële opdonder krijgt zoals nu achter elkaar met een aantal crisissen. Maar gelukkig kun jij goed inschatten of iets prima werkt voor de meeste bedrijven.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 09:28:30 #214
16180 crew  CoolGuy
pi_208285627
https://www.flair.nl/real(...)ten-betaal~b2f66a84/

Rosa hoort denk ik ook bij die 6 van de 10. 8)7 Net als mensen die het buiten hun eigen schuld om moeilijk hebben.
pi_208285651
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat moet jij weten
Ieder zijn keuze met de voor- en nadelen.
Dat klopt. Maar dan kun je het nog wel hebben over de spelregels vanuit je eigen perspectief. Daar is dit forum voor geloof ik. :)
pi_208285653
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:28 schreef CoolGuy het volgende:

Rosa hoort denk ik ook bij die 6 van de 10. 8)7 Net als mensen die het buiten hun eigen schuld om moeilijk hebben.
quote:
Ik heb nooit erg goed met geld om kunnen gaan. Ik kan slecht prioriteiten stellen, hou van kleding (vooral in de uitverkoop, als er ergens 30 procent vanaf gaat, kun je drie keer zoveel kopen)
_O-
pi_208285658
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:30 schreef LightCity het volgende:

[..]
[..]
_O-
_O- Die kan zo als ambtenaar aan de slag. Prima salaris, arbeidsvoorwaarden en kun je ook met geld van anderen dingen doen

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 09:31:39 ]
pi_208285679
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:31 schreef aTypisch het volgende:

[..]
_O- Die kan zo als ambtenaar aan de slag. Prima salaris, arbeidsvoorwaarden en kun je ook met geld van anderen dingen doen

kan waarschijnlijk ook zo meedoen in aflevering van Hoarders
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 09:34:17 #219
16180 crew  CoolGuy
pi_208285685
quote:

[..]
[..]
_O-
Ja, en dit soort mensen zijn er ook gewoon, en ik vraag me af wat de verhouding is.
pi_208285690
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:33 schreef LightCity het volgende:

[..]
kan waarschijnlijk ook zo meedoen in aflevering van Hoarders
Dit zijn de uitwassen van een op (goedkope) schulden gebaseerd geldsysteem
pi_208285699
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, en dit soort mensen zijn er ook gewoon, en ik vraag me af wat de verhouding is.
Het start met erkennen dat je zelf met een paar andere afslagen in je leven ook in zo'n cyclus terecht kunt komen.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 09:37:57 #222
16180 crew  CoolGuy
pi_208285720
quote:
6s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:35 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Het start met erkennen dat je zelf met een paar andere afslagen in je leven ook in zo'n cyclus terecht kunt komen.
Natuurlijk kan dat. Als ik besluit dat ik vanaf morgen, net als Rosa, alles op de pof doe en niks terug betaal dan ben ik er in principe al.
pi_208285731
quote:

Heb echt 0 medelijden met dit soort mensen..
  woensdag 8 maart 2023 @ 09:42:49 #224
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208285744
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een heel groot manco in dit onderzoek.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 09:44:06 #225
16180 crew  CoolGuy
pi_208285749
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:39 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Heb echt 0 medelijden met dit soort mensen..
Ik ook 0,0. We wijzen wel naar 'de overheid' en mensen hebben het moeilijk, want dat bekt lekker en dan kunnen we doen alsof het niet 'onze' schuld is, en dat zal zeker voor een groep mensen zo zijn, dat ze het moeilijk hebben, maar er bestaan net zo goed ook tig Rosa's en het wordt niet duidelijk wat de verhouding is tussen die 2 groepen, want beiden zullen deel uitmaken van die 6 op 10.

In 2021 waren het er 5 op de 10, en in 2022 waren het er 6 op 10, dus als het gedoe met boodschappen en energie verantwoordelijk is voor die 6e, waar lag het dan bij die andere 5 aan?
pi_208285793
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:53 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Daar kan onze minister van Financiën of centrale bank al geruime tijd heel erg weinig aan doen.

Eurozone _O_
Inflatie is iets dat op dit moment alleen in de Eurozone speelt?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_208285810
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ook 0,0. We wijzen wel naar 'de overheid' en mensen hebben het moeilijk, want dat bekt lekker en dan kunnen we doen alsof het niet 'onze' schuld is, en dat zal zeker voor een groep mensen zo zijn, dat ze het moeilijk hebben, maar er bestaan net zo goed ook tig Rosa's en het wordt niet duidelijk wat de verhouding is tussen die 2 groepen, want beiden zullen deel uitmaken van die 6 op 10.

In 2021 waren het er 5 op de 10, en in 2022 waren het er 6 op 10, dus als het gedoe met boodschappen en energie verantwoordelijk is voor die 6e, waar lag het dan bij die andere 5 aan?
gebrek aan zingeving?
  woensdag 8 maart 2023 @ 09:53:40 #228
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208285837
quote:

[..]
[..]
_O-
quote:
als er ergens 30 procent vanaf gaat, kun je drie keer zoveel kopen

In de tekst is ze trouwens 26 en 36 jaar oud.
pi_208285863
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:53 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
[ afbeelding ]

echt een wonderkind _O-
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 10:00:23 #230
16180 crew  CoolGuy
pi_208285890
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:53 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
[ afbeelding ]

Ja in de titel staat 36 en dan in de main text is ze ineens 26. Maar ja, ze zal niet vorig jaar ineens besloten hebben, hey, laat ik me lekker bewust in de schulden gaan steken waar ik dat eerder niet deed.
pi_208285926
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja in de titel staat 36 en dan in de main text is ze ineens 26. Maar ja, ze zal niet vorig jaar ineens besloten hebben, hey, laat ik me lekker bewust in de schulden gaan steken waar ik dat eerder niet deed.
Neem aan 36 als ze 5 jaar geleden is gescheiden..
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 10:08:19 #232
16180 crew  CoolGuy
pi_208285951
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:05 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Neem aan 36 als ze 5 jaar geleden is gescheiden..
ja dat klinkt logischer, al kán het natuurlijk 21 en 26 zijn he, maar, in het geval dat ze 36 is dan pleit dat niet echt voor d'r, want dan wordt het lastiger om dat onder 'jeugdige onbezonnenheid' te scharen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:14:31 #233
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208286008
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, die mensen zullen er altijd zijn, ook in een economisch voorspoedige tijden en met een salaris van 7000 netto. Maar om nou 6 op de 10 mensen weg te schrijven als een soort Rosa is weer veel te gemakkelijk. Er zijn ook veel mensen die financieel heel krap zitten.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 10:15:40 #234
16180 crew  CoolGuy
pi_208286018
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:14 schreef Momo het volgende:

[..]
Nee, die mensen zullen er altijd zijn, ook in een economisch voorspoedige tijden en met een salaris van 7000 netto. Maar om nou 6 op de 10 mensen weg te schrijven als een soort Rosa is weer veel te gemakkelijk. Er zijn ook veel mensen die financieel heel krap zitten.
Dat is waarom ik het vroeg. Want in 2021 waren het 5 op de 10, en in 2022, toen de oorlog begon en de boodschappen en energie enorm duur werden kwam er 1 bij, dus was het 6 op de 10. Dus als die 6e kwam door energie + boodschappen, waar kwamen die andere 5 die er al waren dan door?
pi_208286025
quote:
https://eenvandaag.avrotr(...)s-samen-kunnen-doen/

Niemand die dat natuurlijk zomaar aan de grote klok hangt.
pi_208286057
quote:

Serieus? Zo'n flutverhaal dat de Flairredactie even verzint als bron aanhalen als tegenwerping op de onderzoeksrapporten van o.a. Deloitte en het SCP? _O-
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:19:43 #237
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208286067
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is waarom ik het vroeg. Want in 2021 waren het 5 op de 10, en in 2022, toen de oorlog begon en de boodschappen en energie enorm duur werden kwam er 1 bij, dus was het 6 op de 10. Dus als die 6e kwam door energie + boodschappen, waar kwamen die andere 5 die er al waren dan door?
Nouja er liepen natuurlijk al best wat mensen bij voedselbanken enzo, en daar mag je echt alleen heen als je heel weinig overhoudt na vaste lasten. Door de inflatie gingen er bij mensen nog een paar honderd euro af wat ze overhouden per maand.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 10:20:05 #238
16180 crew  CoolGuy
pi_208286069
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:18 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Serieus? Zo'n flutverhaal dat de Flairredactie even verzint als bron aanhalen als tegenwerping op de onderzoeksrapporten van o.a. Deloitte en het SCP? _O-
Want als er iets geschreven wordt over een groep mensen die óók bestaat (en ze bestaan) dan kan dat niet waar zijn? Dat is per definitie verzonnen? Oke.
pi_208286083
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat zei ik al in 2012.

Zo hilarisch dat allerlei rechts volk (VVD maar vooral D66) jeremieert over 'de jongeren' terwijl ze zelf verantwoordelijk zijn voor de grootste sloop van sociale zekerheid in de recente geschiedenis.
Alsof de sociale zekerheid een vaststaand iets is. Sociale zekerheid is er maar geweest voor 1,5 generatie en toen bleek het toch dat het niet vol te houden is. Doe asjeblieft niet of het iets is dat al generaties lang bestaat.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:37:37 #240
403820 Aberkullie
pi_208286267
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:18 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Er zijn genoeg andere verhalen te vinden maar deze paste toevallig wel goed in Coolguys straatje.
pi_208286296
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:37 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Er zijn genoeg andere verhalen te vinden maar deze paste toevallig wel goed in Coolguys straatje.
Het grote probleem van meer personen in dit topic helaas
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:40:08 #242
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208286297
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:37 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
https://www.amstelveen.nl(...)et-verhaal-van-tanja

Dit verhaal is ook weer een ander kant van het verhaal
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:53:17 #243
37248 BertV
Klei indiaan
pi_208286442
quote:

Lekker scoren voor zo'n blad, zo'n sappig verhaal van een uiterste.

Voor de hokjesdenkers een veilig gevoel. ^O^
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 10:55:04 #244
16180 crew  CoolGuy
pi_208286458
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:53 schreef BertV het volgende:

[..]

Ja, want die mensen bestaan niét echt, in tegenstelling tot de mensen die de arme slachtoffers van iedereen behalve zichzelf zijn natuurlijk.
  Forum Admin woensdag 8 maart 2023 @ 11:01:27 #245
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_208286516
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:20 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]
Alsof de sociale zekerheid een vaststaand iets is. Sociale zekerheid is er maar geweest voor 1,5 generatie en toen bleek het toch dat het niet vol te houden is. Doe asjeblieft niet of het iets is dat al generaties lang bestaat.
Dat is eerder omdat die anderhalve generatie grotendeels de ruif heeft kaalgevreten met als grote kers bijvoorbeeld de VUT.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:02:34 #246
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_208286523
quote:

[..]

Dat hele verhaal is verzonnen om maar weer wat te kunnen plaatsen voor de clicks en reclame te maken voor een adviesbureau. Niet dat zulke mensen niet bestaan, daar niet van.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:03:05 #247
37248 BertV
Klei indiaan
pi_208286527
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, want die mensen bestaan niét echt, in tegenstelling tot de mensen die de arme slachtoffers van iedereen behalve zichzelf zijn natuurlijk.
Uitschieters aan beide kanten natuurlijk.

Je ziet het tegenwoordig vaak aan het gebit of iemand genoeg geld heeft.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_208286532
quote:

[..]

Ik vind dit verhaal serieus nemen net zoiets als de Tikkieverhalen van LindaNieuws aannemen als situaties die zich werkelijk hebben voorgedaan.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:03:42 #249
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_208286533
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:01 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is eerder omdat die anderhalve generatie grotendeels de ruif heeft kaalgevreten met als grote kers bijvoorbeeld de VUT.
Wat dacht je van de honderdduizenden kanslozen die jaarlijks binnen komen om van de ruif te eten.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:03:46 #250
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208286536
quote:

Dit is gewoon fake neem ik aan:

quote:
“Ik besloot Nathalie van Wingerden van [reclamesite] te bellen voor advies. xxx en haar compagnon Jxxx willen met hun site, en hun boek De xxx antwoord geven op alle financiële vragen. Misschien weten zij nog dingen die ik over het hoofd zie, en kan ik eindelijk dat laatste staartje ellende en chaos opruimen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:14:18 #251
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208286658
Ook voelt het bericht geschreven door chatGPT.

quote:
Tim was altijd dol op het nieuwste van het nieuwste als het ging om elektronica. Hij verdiende een behoorlijk salaris, maar gaf het meeste uit aan het kopen van de nieuwste iPhones en andere gadgets. Dit leidde tot veel discussies tussen hem en zijn vrouw, die het gevoel had dat ze nooit geld konden sparen voor de toekomst.

Toen Tim dieper in de schulden raakte, werd hij steeds banger om zijn post te openen. Vooral de blauwe enveloppen van de belastingdienst en schuldeisers bezorgden hem slapeloze nachten. Hij wist dat hij veel schulden had en dat hij de situatie niet langer kon negeren.

De angst om zijn post te openen maakte het nog moeilijker voor Tim om zijn financiële problemen aan te pakken. Hij wist dat hij de problemen moest aanpakken en zijn uitgaven moest verminderen, maar hij was te bang om de realiteit onder ogen te zien. De blauwe enveloppen leken te blijven opstapelen, en Tim had het gevoel dat hij geen uitweg meer zag.

De schuldeisers lieten zich ook niet zomaar afschepen en begonnen steeds vaker te bellen en brieven te sturen. Tim probeerde hen te ontwijken en te negeren, maar hij wist dat hij uiteindelijk de confrontatie zou moeten aangaan. Hij realiseerde zich dat hij zijn uitgavenpatroon moest veranderen en zijn financiën op orde moest brengen als hij ooit uit zijn schulden wilde komen.

Uiteindelijk besloot Tim om hulp te zoeken bij een financieel adviseur. Deze adviseur hielp hem om zijn uitgaven te budgetteren en een plan op te stellen om zijn schulden af te betalen. Door stap voor stap te werken aan zijn financiële doelen, begon Tim zich langzaam maar zeker beter te voelen over zijn situatie.

Hoewel het nog steeds moeilijk was voor Tim om zijn post te openen, wist hij dat hij de controle over zijn financiën terugkreeg. Hij begon zijn schulden af te betalen en verminderde zijn uitgavenpatroon om zich te concentreren op het aflossen van zijn schulden. Uiteindelijk slaagde Tim erin om zijn financiële problemen op te lossen en een betere toekomst voor zichzelf op te bouwen.

Al met al is het belangrijk om financiële verantwoordelijkheid te nemen en prioriteiten op orde te hebben, vooral als het gaat om schulden. Het kan beangstigend zijn om de realiteit onder ogen te zien, maar het is belangrijk om actie te ondernemen en hulp te zoeken als dat nodig is. Tim besefte dit uiteindelijk en wist zijn financiële problemen te overwinnen door verantwoordelijkheid te nemen en hulp te zoeken. Toch was zijn obsessie voor het kopen van de nieuwste technologie en gadgets de oorzaak van zijn problemen en het is belangrijk om prioriteiten te stellen en verstandig om te gaan met het beschikbare geld.
pi_208286767
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 06:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Er zal toch wel rekening meegehouden zijn, hoe die ander aan zijn geld is gekomen?
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:46:10 #253
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208286981
Maargoed of Rosa nou fake is of niet.

Dit onderzoek is niet duidelijk in hoeverre mensen die al arm waren nu echt niet meer rond kunnen komen, ondanks extra ondersteunend beleid. Of hoeveel mensen zich gewoon niet aan de vervelende situatie aanpassen, hun levensstijl doorzetten en dan gaan klagen dat ze niet rond kunnen komen.
pi_208287189
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Met een salaris van 1800 netto?
[..]
Ik denk dat toestemming niet het probleem is. Geld hiervoor, op dit moment, wel.
We hebben met heel veel moeite geld voor een verduurzamingsbudget los kunnen krijgen bij de hypotheekverstrekker. Probleem is dan mijn WAO, hoewel die sws zeker is; word niet meer herkeurd of zo.
Als hij 1800 netto pakt dan kan hij ongeveer 150.000 euro lenen, koopt hij de woning samen met een broer / zus of goede vriend die een vergelijkbaar inkomen heeft dan heb je al 300.000 euro beschikbaar. De grond word geschonken of verkocht met achtergestelde lening door paps en mams en je kunt een prachtig vrijstaand huis bouwen met lage maandlasten.
pi_208287311
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:04 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Als hij 1800 netto pakt dan kan hij ongeveer 150.000 euro lenen, koopt hij de woning samen met een broer / zus of goede vriend die een vergelijkbaar inkomen heeft dan heb je al 300.000 euro beschikbaar. De grond word geschonken of verkocht met achtergestelde lening door paps en mams en je kunt een prachtig vrijstaand huis bouwen met lage maandlasten.
Blijf vooral dromen. Een huis bouwen kost je tegenwoordig (inclusief grond, bouw en arbeidskosten) makkelijk 5-6 ton of meer.
pi_208287405
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:17 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Blijf vooral dromen. Een huis bouwen kost je tegenwoordig (inclusief grond, bouw en arbeidskosten) makkelijk 5-6 ton of meer.
De grond is toch al van zijn ouders dus die kan geschonken worden of met achtergestelde lening. Voor 3 ton kun je op een creatieve manier echt wel een leuk huis neerzetten hoor.
pi_208287444
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:46 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed of Rosa nou fake is of niet.

Dit onderzoek is niet duidelijk in hoeverre mensen die al arm waren nu echt niet meer rond kunnen komen, ondanks extra ondersteunend beleid. Of hoeveel mensen zich gewoon niet aan de vervelende situatie aanpassen, hun levensstijl doorzetten en dan gaan klagen dat ze niet rond kunnen komen.
Maar dat is toch ook niet echt boeiend, feit is dat mensen in de problemen zitten, een gedeelte door eigen schuld en een gedeelte door afbraakbeleid van de afgelopen kabinetten
pi_208287488
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:04 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Als je überhaupt iemand zo gek kan krijgen woon je vervolgens met 2 stellen + eventuele kinderen in een eenvoudige eengezinswoning :')
blablablabla
  woensdag 8 maart 2023 @ 12:31:52 #259
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208287494
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:25 schreef DjDaano het volgende:

[..]
De grond is toch al van zijn ouders dus die kan geschonken worden of met achtergestelde lening. Voor 3 ton kun je op een creatieve manier echt wel een leuk huis neerzetten hoor.
Ja toevallig ook iemand random anders die ook 1,5 ton hypotheek neemt op dat huis. Jij bent echt aan het trollen he in deze reeks.
pi_208287704
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:31 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja toevallig ook iemand random anders die ook 1,5 ton hypotheek neemt op dat huis. Jij bent echt aan het trollen he in deze reeks.
Inderdaad. Zelfs garant staan als ouders is een enorm risico. Ik heb een prima band met mijn kinderen maar ik sta toch niet garant voor het aankopen van een woning. Je weet nooit hoe het uitpakt met een schoonzoon of schoondochter die andere plannen heeft.
pi_208287713
quote:

Dit was wel een beetje voorspelbaar. Op een gegeven moment stond in het artikel dat ze gescheiden was. Ik dacht hmm, manlief is zeker weggelopen omdat hij zijn geldzaken wel op orde had en dit botste binnen de relatie. En ja hoor. Wel zonde dat het haar haar relatie heeft gekost.
pi_208287817
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:47 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik heb een prima band met mijn kinderen maar ik sta toch niet garant voor het aankopen van een woning.
Als kind zou ik het ook niet willen, eigenlijk. Ten eerste is het een mate van risico waar je je ouders mee opzadelt, ten tweede voelt het toch een beetje alsof je ouders je nog bij de hand moeten nemen. Belachelijk eigenlijk dat het uberhaupt nodig zou moeten zijn, ervan uitgaande dat je gewoon een normaal inkomen hebt en er verder ook geen uitzonderlijke omstandigheden zijn.
  woensdag 8 maart 2023 @ 12:56:23 #263
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208287842
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:28 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Maar dat is toch ook niet echt boeiend, feit is dat mensen in de problemen zitten, een gedeelte door eigen schuld en een gedeelte door afbraakbeleid van de afgelopen kabinetten
Nu is het weer "afbraakbeleid", wat weer zo'n typisch holle term is.

Dat is het irritante bij dit soort onduidelijke onderzoeken. Iedereen is er als de kippen bij om het in zijn politieke straatje te fietsen. Socialisten roepen dat het komt door "neoliberalisme" en allerlei libertariers vinden het een reden om lekker te zeuren over de ECB en belastingen. En ikke ikke ikke figuren willen de rekening lekker ergens anders leggen.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 12:57:11 #264
16180 crew  CoolGuy
pi_208287850
quote:

[..]
Natuurlijk is dat getroll. Niemand die een beetje verstandig is leent zich voor dat scenario want dat is niet slim.

maar dan had je ook geen Rosa's op deze wereld, dus ja :X
  woensdag 8 maart 2023 @ 12:57:30 #265
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_208287854
quote:

[..]
Dat was gisteren al duidelijk toen ie liep te verkondigen dat een schoonmaker of heftruckchauffeur makkelijk 3000 per maand kan verdienen.
Bruto komen die daar niet eens bij in de buurt.
A murky, forgotten land.
pi_208287937
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:57 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat was gisteren al duidelijk toen ie liep te verkondigen dat een schoonmaker of heftruckchauffeur makkelijk 3000 per maand kan verdienen.
Bruto komen die daar niet eens bij in de buurt.
Precies. Als je het al hebt over 3000 euro netto is dat of een behoorlijke functie of een ouder iemand die in een fabriek met diensten werkt en op zijn eindtrede en schaal zit.
pi_208288009
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is het irritante bij dit soort onduidelijke onderzoeken. Iedereen is er als de kippen bij om het in zijn politieke straatje te fietsen. Socialisten roepen dat het komt door "neoliberalisme" en allerlei libertariers vinden het een reden om lekker te zeuren over de ECB en belastingen. En ikke ikke ikke figuren willen de rekening lekker ergens anders leggen.
Er is behoorlijk wat afgebroken de laatste pak weg 20 jaar. Maar dat ligt niet alleen aan de politiek maar ook aan het bedrijfsleven dat zich niet meer verankerd in zijn omgeving. Nog maar te zwijgen over de financiële sector.
pi_208288207
quote:

[..]
Ik geloof dat je een random iemand ook zo gek kunt krijgen als je een onderpand geeft en een goede rente. Al doelde ik vooral op het samen kopen met een broer / zus of goede vriend. Dat kunnen jullie extreem raar vinden maar dit gebeurt nu eenmaal en persoonlijk vind ik het ook helemaal geen gekke oplossing. Vooral niet als je 20 bent.
pi_208288231
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:20 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ik geloof dat je een random iemand ook zo gek kunt krijgen als je een onderpand geeft en een goede rente. Al doelde ik vooral op het samen kopen met een broer / zus of goede vriend. Dat kunnen jullie extreem raar vinden maar dit gebeurt nu eenmaal en persoonlijk vind ik het ook helemaal geen gekke oplossing. Vooral niet als je 20 bent.
Samen iets huren vind ik dan realistischer dan samen een huis bouwen.
pi_208288332
Sluit wel een beetje aan op dit topic:

quote:
De vierdaagse werkweek is bezig aan een opmars in ons land. Steeds meer mensen maken met hun werkgever de afspraak om een of twee dagen minder te werken. Het is niet voor niets dat het aantal deeltijders inmiddels is toegenomen tot ruim 4,6 miljoen. Bovendien werken we gemiddeld 32,2 uur per week en dat is minder dan in de rest van Europa.
https://www.nu.nl/economi(...)ed-in-nederland.html
pi_208290069
quote:

[..]
Ach geef ze eens ongelijk. Het is altijd pakken wat je pakken kan geweest bij mensen, stukje menselijke natuur. Het is jammer dat we niet net zoals de Noren een welvaarts fonds hadden opgericht van de aardgasbaten zodat toekomstige generaties ook nog een beetje hadden kunnen genieten van die zaken. Nu is het enige wat is overgebleven een gevoel dat die sociale zekerheden een recht voor iedereen zijn, terwijl ze onbetaalbaar zijn voor huidige en toekomstige generaties
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_208290331
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ach geef ze eens ongelijk. Het is altijd pakken wat je pakken kan geweest bij mensen, stukje menselijke natuur.
Pakken wat je kan pakken met het recht van de sterkste, is gedrag wat meer past in de oertijd en niet in 2023.
Ieder jaar een miljoen noten en die noten toch niet willen uitdelen, omdat ie toevallig de sterkste is.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 16:56:42 #273
16180 crew  CoolGuy
pi_208290752
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:24 schreef torentje het volgende:

[..]
Pakken wat je kan pakken met het recht van de sterkste, is gedrag wat meer past in de oertijd en niet in 2023.
Ieder jaar een miljoen noten en die noten toch niet willen uitdelen, omdat ie toevallig de sterkste is.
Die noten heb ik voor gewerkt, blijkbaar wordt dat werk gezien als iets wat die noten waard is, dus schaam ik me 0,0 voor die noten, en als jij denkt dat ik die zomaar ga uitdelen dan heb je pech gehad, want dat doe ik niet.
pi_208290854
Dan moeten deze mensen maar verstandiger gaan stemmen om zo een herverdeling van welvaart te bewerkstelligen. 6 op de 10 is een meerderheid.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_208291167
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 23:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, dat zijn vast al die lieden uit die 54%. Allemaal.

Toonbeeld van christelijke compassie dit.
Waar zeg ik dat dan?
Ik zeg nergens dat het voor iedereen zo is?

Ja, gooi het daar maar op omdat ik niet geloof in een onzin getal van 6 op de 10?
Sure :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 08:14 schreef BertV het volgende:

[..]
Voor een deel van de gevallen wel, maar voor een groot deel is dat wel kort door de bocht.

Ik heb altijd beslissingen gemaakt waardoor ik weggezet ben als een rare.
Zuinig, klein blijven wonen en rijdend in hetzelfde kleine wagentje.

Maar ook geluk gehad:
Mijn oude flat is binnen 10 jaar van 120.000 naar 300.000 gegaan.
10 jaar geleden kon ik dat financieren met 1 salaris.
Dezelfde flat zou ik nu, ondanks mijn gestegen inkomen, niet eens meer kunnen betalen.
Ik zeg ook niet dat het voor 100% van de gevallen geldt?
Ik zeg alleen dat het absoluut geen 6 op de 10 Nederlanders is. Dat is echt grote onzin.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 08:53 schreef Noek het volgende:

Dat bleek al tijdens de pandemie en later met de Ter Apel crisis. Altijd kotsen op Nederlanders en Nederland. Zelf een poot uitsteken om de arme asielzoekers te helpen, ho maar. Gewoon rondjes blijven fietsen om het centrum en oeh en aw roepen om vervolgens weer boos op de Nederlanders te worden op FOK!.
Nu leven we dus weer boven onze stand in dit rare land.
Wat een onzin :')
Ik ben 1 van de weinigen hier die wel voor de komst van de asielzoekers is.
Dus wat je loopt te janken geen idee.
En je hebt geen idee wat ik doe voor vluchtelingen, dus ja.

En ja Nederlanders leven boven hun stand, ga je dat ontkennen dan ben je echt wereldvreemd.
  woensdag 8 maart 2023 @ 17:53:11 #276
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208291281
quote:

[..]
Nou nee, we maken jaarlijks een begroting op en kijken wat er vanaf kan. Het is niet zo dat als er geen VUT was geweest er nu meer geld op de lopende begroting had gestaan.
pi_208291282
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vind het wel afbraakbeleid, de VVD 12 jaar aan de macht heeft gezorgd dat de rijken en het bedrijfsleven goed voorzien is geweest, op andere vele dingen is bezuinigd wat de zwakkeren in de samenleving het meeste door geraakt zijn geworden
pi_208292034
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:43 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat dan?
Ik zeg nergens dat het voor iedereen zo is?

Ja, gooi het daar maar op omdat ik niet geloof in een onzin getal van 6 op de 10?
Sure :')
[..]
Ik zeg ook niet dat het voor 100% van de gevallen geldt?
Ik zeg alleen dat het absoluut geen 6 op de 10 Nederlanders is. Dat is echt grote onzin.
[..]
Wat een onzin :')
Ik ben 1 van de weinigen hier die wel voor de komst van de asielzoekers is.
Dus wat je loopt te janken geen idee.
En je hebt geen idee wat ik doe voor vluchtelingen, dus ja.

En ja Nederlanders leven boven hun stand, ga je dat ontkennen dan ben je echt wereldvreemd.
Ga nog even janken over dit land en op zn inwoners anders (elke keer doe je dat, bij elk onderwerp) en ga idd die arme asielzoekers maar helpen. Die weten nl wel wat echte honger is want ze zullen wel in hongerstaking zijn omdat ze de gratis pasta van de centrale keuken niet te nassen vinden.
Go hard or go home
pi_208292675
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die noten heb ik voor gewerkt, blijkbaar wordt dat werk gezien als iets wat die noten waard is, dus schaam ik me 0,0 voor die noten, en als jij denkt dat ik die zomaar ga uitdelen dan heb je pech gehad, want dat doe ik niet.
Sterk zijn en dan nog beweren dat men werkt, is zeker de nieuwste uitvlucht om niet te hoeven delen?
pi_208292803
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 19:45 schreef torentje het volgende:

[..]
Sterk zijn en dan nog beweren dat men werkt, is zeker de nieuwste uitvlucht om niet te hoeven delen?
Sterk zijn en werken zorgt ervoor dat we al minimaal 50% delen. Als iedereen dat zou doen dan was er geen probleem.
  woensdag 8 maart 2023 @ 19:58:44 #281
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208292932
quote:

[..]
Waarom zou ik moeten delen?
pi_208293071
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 19:52 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Sterk zijn en werken zorgt ervoor dat we al minimaal 50% delen. Als iedereen dat zou doen dan was er geen probleem.
Jaja we weten het wel eng rechts figuur
pi_208293257
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:06 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Jaja we weten het wel eng rechts figuur
Uit jouw mond is dit een compliment B:)B o|O
pi_208293351
quote:
5s.gif Op woensdag 8 maart 2023 19:58 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Waarom zou ik moeten delen?
Omdat dat ook in je eigen belang is? Omdat je baat hebt bij een stabiel en veilig leefklimaat waarbij je niet over talloze zwervers hoeft heen te stappen onderweg naar je auto? Omdat een samenleving met veel mensen die in staat zijn te studeren, hun gezondheid op peil kunnen houden, en een zeker inkomen, in staat zijn om jouw producten of diensten af te nemen?

Daarom. Alles is in samenhang.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:21:18 #285
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208293375
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Omdat dat ook in je eigen belang is? Omdat je baat hebt bij een stabiel en veilig leefklimaat waarbij je niet over talloze zwervers hoeft geen te stappen onderweg naar je auto? Omdat een samenleving met veel mensen die in staat zijn te studeren, hun gezondheid op peil kunnen houden, en een zeker inkomen, in staat zijn om jouw producten of diensten af te nemen?

Daarom. Alles is in samenhang.
Dat hebben we nu toch al? Waarom zou ik nog meer moeten delen?
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 20:21:54 #286
16180 crew  CoolGuy
pi_208293384
quote:

[..]
Ik betaal toch belasting? Als je dat niet genoeg vindt heb je hele dikke pech gehad.
pi_208293413
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat hebben we nu toch al? Waarom zou ik nog meer moeten delen?
Dat was je reactie niet. Je reactie kwam neer op "waarom zou ik überhaupt delen". Nou, daarom dus.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:24:43 #288
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208293434
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat was je reactie niet. Je reactie kwam neer op "waarom zou ik überhaupt delen". Nou, daarom dus.
Dan begreep je mij verkeerd.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 20:24:43 #289
16180 crew  CoolGuy
pi_208293435
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Iedereen deelt, want iedereen betaald belasting. Sommigen een heel stuk meer dan anderen, dus waarom zouden de mensen die minder betalen niet gewoon meer belasting gaan betalen? Of komt dat niet zo goed uit omdat het dan ineens de eigen portemonnee raakt in plaats van de portemonnee van anderen?
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:25:53 #290
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208293456
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Iedereen deelt, want iedereen betaald belasting. Sommigen een heel stuk meer dan anderen, dus waarom zouden de mensen die minder betalen niet gewoon meer belasting gaan betalen? Of komt dat niet zo goed uit omdat het dan ineens de eigen portemonnee raakt in plaats van de portemonnee van anderen?
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 06:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:26:55 #291
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208293482
Maar met die mening ben je al meteen een eng rechts figuur :D
pi_208293490
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat degenen met een hoger inkomen ook meer profijt hebben van onze stabiele en veilige leeromgeving, onze zorg, infrastructuur, opleidingen etc.
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 20:29:44 #293
16180 crew  CoolGuy
pi_208293536
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Omdat degenen met een hoger inkomen ook meer profijt hebben van onze stabiele en veilige leeromgeving, onze zorg, infrastructuur, opleidingen etc.
Daar betaal ik dan ook meer belasting voor. Probeer het nog eens. Want blijkbaar vinden de mensen die het niet hebben vooral dat de mensen die het wel hebben moeten 'delen'. Nou, ik heb het, jij (bijvoorbeeld) niet. En nu? Wat ga je nu doen dan?
pi_208293557
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:26 schreef kanovinnie het volgende:
Maar met die mening ben je al meteen een eng rechts figuur :D
Nee dat geldt niet voor iedereen die zo denkt, maar deze user vraagt er zelf om met zijn opmerkingen, ik ben het ook niet eens met jou en Coolguy maar jullie doen tenminste niet van die rare uitspraken daar ligt het verschil
pi_208293588
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Daar betaal ik dan ook meer belasting voor. Probeer het nog eens. Want blijkbaar vinden de mensen die het niet hebben vooral dat de mensen die het wel hebben moeten 'delen'. Nou, ik heb het, jij (bijvoorbeeld) niet. En nu? Wat ga je nu doen dan?
Je punt was waarom mensen met een lager inkomen niet meer belasting betalen. Daar gaf ik antwoord op. Dat is inderdaad waarom je meer belasting betaalt. Zijn we daar over eens.
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:33:22 #296
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_208293601
Asielzoekers krijgen luxe maaltijden.
16x geboosterd 💉, Xe/Xem, MSM, BLM 👨🏿, D66 stemmer, Vegan, XR, klimaatverandering, 3 mondkapjes dragen 😷 trotse transactivist 🏳️‍⚧️. Wokisme is de nieuwe toekomst. 💕
pi_208293607
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:30 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nee dat geldt niet voor iedereen die zo denkt, maar deze user vraagt er zelf om met zijn opmerkingen, ik ben het ook niet eens met jou en Coolguy maar jullie doen tenminste niet van die rare uitspraken daar ligt het verschil
Wellicht moet je eens naar anderen luisteren en proberen dit te begrijpen. Soms zorgen andersdenkenden voor een doorbraak en kun je uit die slachtofferrol ontsnappen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:35:05 #298
490410 Dr8gonOfLife
pi_208293624
Dankzij de overheid komen amper huishoudens rond. Stoppen met sancties en het steunen van gelukszoekers zou al een hele stap zijn.
16x geboosterd 💉, Xe/Xem, MSM, BLM 👨🏿, D66 stemmer, Vegan, XR, klimaatverandering, 3 mondkapjes dragen 😷 trotse transactivist 🏳️‍⚧️. Wokisme is de nieuwe toekomst. 💕
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 20:35:26 #299
16180 crew  CoolGuy
pi_208293630
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:32 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Je punt was waarom mensen met een lager inkomen niet meer belasting betalen. Daar gaf ik antwoord op. Dat is inderdaad waarom je meer belasting betaalt. Zijn we daar over eens.
De mensen die minder betalen leven ook ongezonder en maken denk ik dan ook meer gebruik van zorg, bv. Jij maakt er meer gebruik van, jij wil 'meer', nou, dan betaal ook maar 'meer'. Of niet, en dan moet je blijven klagen, want niemand die vrijwillig meer gaat geven, al roep je dat nog 100.000 keer.
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:36:13 #300
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208293646
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 20:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik heb een mbo opleiding, ik ben alleen vroeger slim geweest en ben een vakrichting ingegaan waar geld te verdienen is.
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:36:29 #301
490410 Dr8gonOfLife
pi_208293651
vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')