Zij durfden uit angst voor represailles waarschijnlijk niet te klagen.. Want het is nog steeds gevaarlijk om te klagen over gebrek aan geld bij veel vooral eerlijke mensen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 18:55 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Mijn ouders en grootouders hebben het een stuk zwaarder gehad dan ik alleen daar klaagden ze in die tijd niet over. Ze waren allang blij dat ze eten hadden en probeerden iets van het leven te maken. Veel jongeren denken tegenwoordig op van alles recht te hebben zonder daar een tegenprestatie voor te moeten leveren.
Amen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 18:57 schreef Stepperoller het volgende:
P.S. Als je minder immigratie wilt moet er veel zorgvuldiger worden omgegaan met de huidige (aankomende) beroepsbevolking in plaats van ze op toenemende schaal de dakloosheid in of het land uit te jagen in tijden van toenemende personeelstekorten en vergrijzing.
En die wens is ook niet te verenigen met het per se in stand willen houden van sectoren die alleen levensvatbaar zijn als ze genoeg arbeidsmigranten kunnen binnenhalen om uit te buiten.
18-24 hebben niet eens een eigen huishouden, die wonen vaak gewoon nog thuis.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:03 schreef Daboman het volgende:
Interessant rapport. Wel jammer dat het accent gelijk weer op sensatie wordt gelegd; 6 op de 10 huishoudens komt moeilijk of niet rond. In het rapport wordt ook gesproken over de groep 18-24 die het lastig heeft, gedrag niet aanpast, maar ook weinig voorlichting krijgt.
Mijn ouders hadden ook een hoge rente, maar omdat ze de jaren daarvoor flink konden sparen vanwege een lage huur, konden ze af met een kleine hypotheek. Die was een jaar of tien later afbetaald en sindsdien wonen ze 'gratis'.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:00 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben nog 12% rente betaald en mijn moeder moest wc’s poetsen om boodschappen te kunnen doen. Dat moet je nu eens voorstellen aan je vriendin 🤣
Lees bijvoorbeeld paragraaf 5.3 uit het ondersrapport van Deloitte maar eens als je daar oprecht in geïnteresseerd bent.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:14 schreef Centenbak het volgende:
[..]
18-24 hebben niet eens een eigen huishouden, die wonen vaak gewoon nog thuis.
Hoezo komen die moeilijk rond? Omdat ze de nieuwste iPhone niet meer kunnen betalen met hun bijbaantje en daarbij nog elk weekend klem zuipen en festivals bezoeken. Dat heeft natuurlijk niks met rondkomen te maken.
Nouja je moet voor de aardigheid hier eens proberen te zeggen dat je niet voor je 25e een huis of appartement moet willen kopen. Kan best zijn dat ze nog bij pap en mam wonen, maar hoe maakt dat ze financieel veerkrachtig? Volgens het rapport praten ouders er ook weinig over en geven ze niet altijd het goede voorbeeld.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:14 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Hoezo komen die moeilijk rond? Omdat ze de nieuwste iPhone niet meer kunnen betalen met hun bijbaantje en daarbij nog elk weekend klem zuipen en festivals bezoeken. Dat heeft natuurlijk niks met rondkomen te maken.
Ja, maar dat sparen kan 'nu' ook als je nog thuis woont. Je weet wel, als voorbereiding op. Maar dat is tegenwoordig wel een vies woord lijkt het.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mijn ouders hadden ook een hoge rente, maar omdat ze de jaren daarvoor flink konden sparen vanwege een lage huur, konden ze af met een kleine hypotheek. Die was een jaar of tien later afbetaald en sindsdien wonen ze 'gratis'.
Dat gaat over de helft van de huurders, niet over 18-24 jarigen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:15 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Lees bijvoorbeeld paragraaf 5.3 uit het ondersrapport van Deloitte maar eens als je daar oprecht in geïnteresseerd bent.
Hoe zou dat toch komen?quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:14 schreef Centenbak het volgende:
Dit kan uiteraard niet. Nee, want je moet op je 20e (en het liefst daarvoor al) wel al op jezelf zitten. Want daar leer je van alles van schijnbaar. Nou, dat zien we dan.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:17 schreef Daboman het volgende:
[..]
Nouja je moet voor de aardigheid hier eens proberen te zeggen dat je niet voor je 25e een huis of appartement moet willen kopen. Kan best zijn dat ze nog bij pap en mam wonen, maar hoe maakt dat ze financieel veerkrachtig? Volgens het rapport praten ouders er ook weinig over en geven ze niet altijd het goede voorbeeld.
Wat dacht je van huren? Vroeger was het heel normaal om voor weinig geld een simpele woning te huren. Zat aanbod, zowel op de vrije markt als sociale huur. Tegenwoordig kom je zonder speciale voorrang niet eens in aanmerking voor een sociale huurwoning, maar dat was 20-30 jaar geleden echt wel anders. En op de vrije markt zijn de prijzen zo exorbitant dat geen jongere het kan betalen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:17 schreef Daboman het volgende:
[..]
Nouja je moet voor de aardigheid hier eens proberen te zeggen dat je niet voor je 25e een huis of appartement moet willen kopen.
Oke ik ga het eens proberen dan:quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:17 schreef Daboman het volgende:
[..]
Nouja je moet voor de aardigheid hier eens proberen te zeggen dat je niet voor je 25e een huis of appartement moet willen kopen.
quote:Op dinsdag 7 maart 2023 16:51 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik mis bijvoorbeeld een stukje synthese als het gaat om de slechte positie van huurders en de slechte positie van jongeren. Waarschijnlijk is daar een deel al tegen elkaar weg te strepen, omdat jongeren als groep het vaakst huren en uit het rapport blijkt dat de slechte positie van huurders onder alle inkomensgroepen voorkomt.
Omdat het neoliberalisme werkelijk alle vormen van zekerheid en stabiliteit heeft verkloot?quote:
Ja, zeg, bij papa en mama blijven op je 18e, kan ECHT niet.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dat sparen kan 'nu' ook als je nog thuis woont. Je weet wel, als voorbereiding op. Maar dat is tegenwoordig wel een vies woord lijkt het.
Wie heeft het over 18-jarigen danquote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, zeg, bij papa en mama blijven op je 18e, kan ECHT niet.
Ook al deden legio generaties dat voor hen tot in den treure.
Nou, niet iedereen heeft die mogelijkheid uiteraard, maar het is per definitie gewoon een no go. Nee, nee want in je jonge jaren, dat zijn dé jaren man. En je leert van alles he. Niet hygiëne, huishouden en hoe om te gaan met geld, maar...ja...andere dingen, echt!quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Weet ik veel, anderen hebben het contextloos steeds over avocado's.quote:
Was wel lachen ja, destijds. Zo'n gozer 'op kamers', heel trots enzo... Wat blijkt? Pa en ma betalen de huur en ma kwam elke vrijdag de was ophalen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, niet iedereen heeft die mogelijkheid uiteraard, maar het is per definitie gewoon een no go. Nee, nee want in je jonge jaren, dat zijn dé jaren man. En je leert van alles he. Niet hygiëne, huishouden en hoe om te gaan met geld, maar...ja...andere dingen, echt!
Dan zou je dus verwachten dat je de rest van je leven kunt teren op die 'de beste jaren' die je achter je hebt liggen, maar getuige het feit dat een hoop mensen steen en been klagen dat ze geen kant op kunnen biedt de herinnering aan die fantastische jaren maar weinig troost.
Dat vond ik ook wel opvallend aan dat rapport, er wordt vrijwel niets gezegd over de flexibilisering van de arbeidsmarkt, terwijl het natuurlijk wel een tikkeltje lastig plant als je elk half jaar moet afwachten of je contract wordt verlengd (en oh ja, ik had zelf ook een stuk of 6 pensioenpotjes). Nu hadden we daar al de commissie borstlap voor, maar e.e.a. hangt natuurlijk wel samen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat het neoliberalisme werkelijk alle vormen van zekerheid en stabiliteit heeft verkloot?
Het verdwijnen van vaste contracten is dan ook het grootste probleem.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:28 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dat vond ik ook wel opvallend aan dat rapport, er wordt vrijwel niets gezegd over de flexibilisering van de arbeidsmarkt, terwijl het natuurlijk wel een tikkeltje lastig plant als je elk half jaar moet afwachten of je contract wordt verlengd (en oh ja, ik had zelf ook een stuk of 6 pensioenpotjes). Nu hadden we daar al de commissie borstlap voor, maar e.e.a. hangt natuurlijk wel samen.
En de salarissen die er tegenover staan. Dat loopt al minstens sinds de jaren '80 flink uit de pas met de toegenomen productiviteit.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het verdwijnen van vaste contracten is dan ook het grootste probleem.
Het nadeel van neoliberalisme is dat het zo'n parapluterm waar je alles onder kan vegen waar je het niet mee eens bent. Er doet momenteel nog zo'n modewoord de rondte waarbij dat het geval is. En waar jij geloof ik ook vrij snel rode vlekken van krijgt.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat het neoliberalisme werkelijk alle vormen van zekerheid en stabiliteit heeft verkloot?
Daar was ik vrij duidelijk in, geloof ik, wat ik daaronder versta:quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het nadeel van neoliberalisme is dat het zo'n parapluterm waar je alles onder kan vegen waar je het niet mee eens bent. Er doet momenteel nog zo'n modewoord de rondte waarbij dat het geval is. En waar jij geloof ik ook vrij snel rode vlekken van krijgt.
Maar jongeren blijven, ten opzichte van de jaren '90 of '00, langer thuis wonen. Dat lijkt me met name te wijten aan een tekort aan woningen en dat tekort is te wijten aan wanbeleid. Want als ze wél in een studentenhok zitten, dan komen ze daar nauwelijks weg omdat alle alternatieven onbetaalbaar of onbereikbaar zijn. Welk vlaggetje je daar verder aanhangt is niet zo relevant wat mij betreft.
En we hoeven niet te verwachten dat daar in de komende tien jaar al te veel in gaat veranderen. Daarvoor houdt de groep die aan de goede kant van de streep staat de rijen te goed gesloten.
Het is ook gewoon onmogelijk om het op enigszins korte termijn op te lossen. Er moeten onrealistisch veel huizen bij wil dit een beetje worden vlotgetrokken.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En we hoeven niet te verwachten dat daar in de komende tien jaar al te veel in gaat veranderen. Daarvoor houdt de groep die aan de goede kant van de streep staat de rijen te goed gesloten.
Daar gaat het onderzoek niet over. We leven nu eenmaal niet in een sprookjeswereld waarin iedereen makkelijk tot na hun 18e thuis kan blijven wonen in een aangename thuissituatie die dat toelaat. Hoe graag men hier dat ook wil om te kunnen bagatelliseren.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wanneer het over alles dat 60+ aangaat ben je inderdaad Anton Pieck, maar dan de vrouwelijke versiequote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
Godsamme, en dan verwijten ze mij karikaturen
Het is doorheen de Nederlandsche geschiedenis inderdaad de norm geweest dat men op diens 18e het huis uit gaat.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:31 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Daar gaat het onderzoek niet over. We leven nu eenmaal niet in een sprookjeswereld waarin iedereen makkelijk tot hun 18e thuis kan blijven wonen in een aangename thuissituatie die dat toelaat. Hoe graag men hier dat ook wil om te kunnen bagatelliseren.
Jeugdzorg stopt ook letterlijk op dat moment om maar iets te noemen.
Dat is correct, dat gaat gewoon niet gebeuren want er staan niet volgende week magisch ineens tig duizend huizen erbij. Dus draait iedereen om de huizen heen die wél beschikbaar zijn, en dan zit daar een groep bij die het op de een of andere manier wel kan realiseren, en een groep die dat niet kan. That's life.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is ook gewoon onmogelijk om het op enigszins korte termijn op te lossen. Er moeten onrealistisch veel huizen bij wil dit een beetje worden vlotgetrokken.
Nee, maar als je wil dat er op de langere termijn iets aan verandert moet je in elk geval op korte termijn aan beginnen. En dat gebeurt niet, omdat degenen die de mogelijkheid hebben om dat te doen, daar onvoldoende belang bij hebben.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is ook gewoon onmogelijk om het op enigszins korte termijn op te lossen. Er moeten onrealistisch veel huizen bij wil dit een beetje worden vlotgetrokken.
Wie zijn dat, Janneke?quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, maar als je wil dat er op de langere termijn iets aan verandert moet je in elk geval op korte termijn aan beginnen. En dat gebeurt niet, omdat degenen die de mogelijkheid hebben om dat te doen, daar onvoldoende belang bij hebben.
Mee eens. Zo enorm jammer dat niemand de effecten hiervan benoemt. Terwijl mijn collega's die er lang zitten klagen dat ze steeds nieuwe mensen moeten inwerken en uiteindelijk het werk niet meer kunnen bijbenen en burnout raken. Ik denk eerlijk gezegd dat de flexibilisering zo ver is doorgeslagen dat ook de werkgever er geen belang meer bij heeft. Maar goed, die discussie is een compleet eigen topic waard.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het verdwijnen van vaste contracten is dan ook het grootste probleem.
Dat zei ik al in 2012.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:37 schreef Daboman het volgende:
[..]
Mee eens. Zo enorm jammer dat niemand de effecten hiervan benoemt. Terwijl mijn collega's die er lang zitten klagen dat ze steeds nieuwe mensen moeten inwerken en uiteindelijk het werk niet meer kunnen bijbenen en burnout raken. Ik denk eerlijk gezegd dat de flexibilisering zo ver is doorgeslagen dat ook de werkgever er geen belang meer bij heeft. Maar goed, die discussie is een compleet eigen topic waard.
Je hoeft niet te schreeuwen, ik versta je zo ook wel. Je post waarin je dat benoemt staat onder mijn reactie, en in andere topics slinger jij, net als andere users, weer met andere dingen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar was ik vrij duidelijk in, geloof ik, wat ik daaronder versta:
HET VERDWIJNEN VAN VASTE CONTRACTEN.
De geest is uit de fles, dit draai je niet meer terug.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je hoeft niet te schreeuwen, ik versta je zo ook wel. Je post waarin je dat benoemt staat onder mijn reactie, en in andere topics slinger jij, net als andere users, weer met andere dingen.
Maar wie was ook weer de bedenker van de flexwet? Oh ja.
Er is niet zo veel mis met flexibele arbeidscontracten an sich, maar dan heb je flankerend beleid nodig. Dat ontbreekt grotendeels en dat levert de problemen op. Denk aan schijn-zzp-constructies die niet horen te bestaan, maar ook de beperkte mogelijkheden die je hebt als je geen vast contract hebt om een huis te betrekken. Tijden veranderen, maar niet alles verandert mee.
Een groot deel van de aversie van werkgevers tegen vaste contracten komt voort uit de verplichtingen bij langdurige ziekte, en dat is ook geen VVD-vinding. Je kunt dat ook anders oplossen zonder dat je daar als zieke financieel bij inschiet, terwijl dat de vaste contracten wel zal vergroten. Zo heeft het ook veel te lang geduurd voordat het mogelijk was om Polenuitzenders aan te pakken die arbeidscontracten vervlochten met huisvesting. Inmiddels kan het worden aangepakt, maar gebeurt het volgens mij nog steeds nauwelijks. Door dat soort dingen toe te staan maak je van jezelf een soort lagelonenland, maar daar zijn we helemaal niet bij gebaat. Niet financieel, maar zeker niet als samenleving.
Zo'n beetje de gehele gevestigde politiek. Het grootste deel van het electoraat van VVD, CDA, D66, PvdA, GL en de kleine christelijken bestaat nu eenmaal uit mensen die aan de goede kant van de streep staan.quote:
Met fatsoenlijke (huur) prijzen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
De gouden tickethouders, om er een lelijk Bregmanisme tegenaan te gooien.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, maar als je wil dat er op de langere termijn iets aan verandert moet je in elk geval op korte termijn aan beginnen. En dat gebeurt niet, omdat degenen die de mogelijkheid hebben om dat te doen, daar onvoldoende belang bij hebben.
Tja, zolang men geen SP stemt hoeft men ook geen verandering te verwachten.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De gouden tickethouders, om er een lelijk Bregmanisme tegenaan te gooien.
Maar laten we inderdaad vooral de meest kwetsbare groep (dus degenen zonder vangnet in de vorm van ouders of andere intimi) nog even de hardste trap na geven en de hoogste prijs laten betalen voor het naar de gallemiezen helpen van betaalbare volkshuisvesting.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:31 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Daar gaat het onderzoek niet over. We leven nu eenmaal niet in een sprookjeswereld waarin iedereen makkelijk tot na hun 18e thuis kan blijven wonen in een aangename thuissituatie die dat toelaat. Hoe graag men hier dat ook wil om te kunnen bagatelliseren.
Jeugdzorg stopt ook letterlijk op dat moment om maar iets te noemen.als je super veel geluk hebt kun je begeleid kamer wonen of zo tot je 21e, maar dan houdt het op
In ieder geval moet de HRA verdwijnen, laten we daar maar eens mee beginnen. De bovenkant middenklasse moet worden afgeroomd.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tja, zolang men geen SP stemt hoeft men ook geen verandering te verwachten.
Succes is een keuze. Falen ook.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:50 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Maar laten we inderdaad vooral de meest kwetsbare groep (dus degenen zonder vangnet in de vorm van ouders of andere intimi) nog even de hardste trap na geven en de hoogste prijs laten betalen voor het naar de gallemiezen helpen van betaalbare volkshuisvesting.![]()
Dat is waar het huidige systeem toe leidt. Degenen met een robuuste uitgangssituatie blijven lekker lang thuis wonen in de villa van hun ouders en realiseren met het geld dat ze hebben kunnen sparen en een jubelton een betaalbaardere woonsituatie dan de allerkwetsbaarsten met lagere opleiding en geen vangnet, want die staan dan nog steeds op de wachtlijst voor sociale huur.
Uiteraard zit tussen deze twee uitersten nog van alles, maar de trend blijft dat je vanuit een slechte uitgangspositie tegenslag op tegenslag te verwerken krijgt en vanuit een goede uitgangspositie voordeeltje op voordeeltje kan incasseren. Dat blijkt ook heel duidelijk uit het SCP-rapport.
Bovenstaande is een situatie die ongelijkheid enorm vergroot, hard werken niet beloond en toch blijven 1,8 miljoen Nederlanders hun schouders ophalen onder het mom van armoede houdt je toch alsof dit de enige manier is om onze samenleving te organiseren.
Want boeiend dat het ziek oneerlijk is. Het gaat toch prima? Ik ga lekker skieen.
Hard werken word wel beloond. Alleen mensen die te lui zijn om dit te proberen roepen dat het niet loont. Probeer het eens en kom uit die slachtofferrol.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:50 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Maar laten we inderdaad vooral de meest kwetsbare groep (dus degenen zonder vangnet in de vorm van ouders of andere intimi) nog even de hardste trap na geven en de hoogste prijs laten betalen voor het naar de gallemiezen helpen van betaalbare volkshuisvesting.![]()
Dat is waar het huidige systeem toe leidt. Degenen met een robuuste uitgangssituatie blijven lekker lang thuis wonen in de villa van hun ouders en realiseren met het geld dat ze hebben kunnen sparen en een jubelton een betaalbaardere woonsituatie dan de allerkwetsbaarsten met lagere opleiding en geen vangnet, want die staan dan nog steeds op de wachtlijst voor sociale huur.
Uiteraard zit tussen deze twee uitersten nog van alles, maar de trend blijft dat je vanuit een slechte uitgangspositie tegenslag op tegenslag te verwerken krijgt en vanuit een goede uitgangspositie voordeeltje op voordeeltje kan incasseren. Dat blijkt ook heel duidelijk uit het SCP-rapport.
Bovenstaande is een situatie die ongelijkheid enorm vergroot, hard werken niet beloond en toch blijven 1,8 miljoen Nederlanders hun schouders ophalen onder het mom van armoede houdt je toch alsof dit de enige manier is om onze samenleving te organiseren.
Want boeiend dat het ziek oneerlijk is. Het gaat toch prima? Ik ga lekker skieen.
Eigenlijk is het te triest voor woorden dat je als gewone werknemer al min of meer gedwongen wordt om op een partij als de SP te stemmen omdat de PvdA - de partij die zich van oudsher altijd voor "den arbeider" inzette - zich anno 2023 liever met irrelevante woke gekkigheid bezighoudt.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De reden dat de PvdA gedecimeerd is, is dan ook haar bedligging met de VVD.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:02 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Eigenlijk is het te triest voor woorden dat je als gewone werknemer al min of meer gedwongen wordt om op een partij als de SP te stemmen omdat de PvdA - de partij die zich van oudsher altijd voor "den arbeider" inzette - zich anno 2023 liever met irrelevante woke gekkigheid bezighoudt.
Zucht, dit is niet zo.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:02 schreef spicymchaggis het volgende:
omdat de PvdA - de partij die zich van oudsher altijd voor "den arbeider" inzette - zich anno 2023 liever met irrelevante woke gekkigheid bezighoudt.
Uhm.... jawel.... alleen al door samen te gaan met GLquote:
Hard werken wordt inderdaad wel beloond, maar een gouden lepel in je smoel wordt nog veel meer beloond. Daar zit zo'n beetje het probleem. Zie het SCP-rapport van vandaag, waar de goede lezer er ook wel uithaalt dat sociale mobiliteit knap ingewikkeld is geworden.quote:
Ja, en al helemaal als je van flex-job naar flex-job mag hoppen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hard werken wordt inderdaad wel beloond, maar een gouden lepel in je smoel wordt nog veel meer beloond. Daar zit zo'n beetje het probleem. Zie het SCP-rapport van vandaag, waar de goede lezer er ook wel uithaalt dat sociale mobiliteit knap ingewikkeld is geworden.
Ook GL is er gewoon voor de mensen die het moeilijk hebben.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm.... jawel.... alleen al door samen te gaan met GL
quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ook GL is er gewoon voor de mensen die het moeilijk hebben.
Puh-leeze.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat klinkt een beetje alsof het de PvdA ook allemaal maar overkomen is, maar het is toch echt de partij zelf die bij monde van Wim Kok in 1995 haar ideologische veren afschudde.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De reden dat de PvdA gedecimeerd is, is dan ook haar bedligging met de VVD.
Uiteraard trachten types als Janneke dat even tussen neus en lippen door te vergeten, dat PvdA van een massaal gesteunde partij tot lachertje op links is verworden, alsof dat een breedgedragen idee was binnen het kader van PvdA-stemmers, dat moestuin-gekloot.
Niet zoals in 2012.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:10 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat klinkt een beetje alsof het de PvdA ook allemaal maar overkomen is, maar het is toch echt de partij zelf die bij monde van Wim Kok in 1995 haar ideologische veren afschudde.
Hier, kun je even kijken waar de GL-stemmers zitten. En dus ook over welke mensen die partij zich druk maakt.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Toegegeven, die hebben ook veel naieve andere plannen die (hoewel met de beste bedoelingen) als je ze ten uitvoer zou brengen je een totaalbeleid zou krijgen dat niet ten goede zou komen aan de onderklasse/lagere middenklasse.quote:
quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
GL houdt zich net als PvdA teveel bezig met gender en ras geklootquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Toegegeven, die hebben ook veel naieve andere plannen die (hoewel met de beste bedoelingen) als je ze ten uitvoer zou brengen je een totaalbeleid zou krijgen dat niet ten goede zou komen aan de onderklasse/lagere middenklasse.
Dat neemt niet weg dat ze op veel sociale thema's niet heel anders stemmen dan bijvoorbeeld de SP.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hier, kun je even kijken waar de GL-stemmers zitten. En dus ook over welke mensen die partij zich druk maakt.
[ afbeelding ]
Gelukkig staan er nu pronouns in je sollicitatiebriefquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat ze op veel sociale thema's niet heel anders stemmen dan bijvoorbeeld de SP.
En als je niet hard kan werken, door ziekte bijvoorbeeldquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:01 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Hard werken word wel beloond. Alleen mensen die te lui zijn om dit te proberen roepen dat het niet loont. Probeer het eens en kom uit die slachtofferrol.
En dan begrijpen ze niet waarom ze geen werk kunnen vinden. 🤣quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gelukkig staan er nu pronouns in je sollicitatiebrief
https://www.tweedekamer.n(...)sies/alle_kamerledenquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gelukkig staan er nu pronouns in je sollicitatiebrief
Hopelijk een troll.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:01 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Hard werken word wel beloond. Alleen mensen die te lui zijn om dit te proberen roepen dat het niet loont. Probeer het eens en kom uit die slachtofferrol.
Gelukkig is er nog de vakbond. Vreemd ook dat jongeren daar ook niet echt lid zijn. Ze gebruiken wat mij betreft nog wel een beetje te veel popi-jopi taal, maar zodra ze de schade voor werkgevers beginnen te benoemen (weg moeten voordat je een functie serieus onder de knie hebt, burnout voor achterblijvers, pleister-oplossingen voor werk dat blijft liggen) komt er denk ik ruimte voor verandering. Ik heb zelf al menig collega's die nog teveel als werkgever denken stil gekregen en doe het met 2 vingers in m'n neus aangezien ik het zelf heb meegemaakt.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard trachten types als Janneke dat even tussen neus en lippen door te vergeten, dat PvdA van een massaal gesteunde partij tot lachertje op links is verworden, alsof dat een breedgedragen idee was binnen het kader van PvdA-stemmers, dat moestuin-gekloot.
De PvdA is economisch veel te links voor de gemiddelde Nederlander.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als je zo eens bekijkt waar de vakbond zich druk over maakt, dan is dat helemaal niet zo vreemd. Het begint de laatste 2, 3 jaar eindelijk een klein beetje te keren, maar verder hebben die zich vooral druk gemaakt over het verleden. Daar heb je als jongere niet zo veel aan, en dan ga je ook niet betalen om dat te mogen faciliteren.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:26 schreef Daboman het volgende:
Gelukkig is er nog de vakbond. Vreemd ook dat jongeren daar ook niet echt lid zijn.
In ieder geval een enorme egoïst, die eens keihard op zijn bek moet vallen om de harde realiteit aan den lijve te ondervinden.quote:
Ik had inderdaad wel, heel ironisch, een keer gehad dat ik niet mee mocht doen/stemmen in de onderhandelingen voor een sociaal plan... omdat ik een flex contract hadquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je zo eens bekijkt waar de vakbond zich druk over maakt, dan is dat helemaal niet zo vreemd. Het begint de laatste 2, 3 jaar eindelijk een klein beetje te keren, maar verder hebben die zich vooral druk gemaakt over het verleden. Daar heb je als jongere niet zo veel aan, en dan ga je ook niet betalen om dat te mogen faciliteren.
Ik stem ook SP vanwege gebrek aan alternatief maar verwacht eigenlijk geen verandering. Beetje in de oppositie zitten en wat met tomaten gooien bereik je ook niet veel mee. Zie Wilders.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat kunnen we allemaal al jaren zien ja.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De PvdA is economisch veel te links voor de gemiddelde Nederlander.
De traditionele PvdA-stemmer is massaal overgelopen naar D66. Overigens komt dat ook doordat de PvdA de afgelopen jaren een zeldzame incompetentie heeft geetaleerd, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat kunnen we allemaal al jaren zien ja.
Je zou toch zeggen dat er grotere issues zijn.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
GL houdt zich net als PvdA teveel bezig met gender en ras gekloot
Nogmaals als je niet kan werken door ziekte wat dan, antwoord daar eens op nare VVD-erquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:39 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Lekker makkelijk om iemand egoist te noemen omdat je te lui bent om hard te werken. Probeer het eerst eens voordat je het veroordeeld.
Gelukkig ben ik niet naar en geen vvd’er. Verder heeft het toch niemand over ziekte dus waarom is dat relevant in deze discussie.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nogmaals als je niet kan werken door ziekte wat dan, antwoord daar eens op nare VVD-er
Nogal een uitspraak hè. Geen idee hoe dat logisch volgt uit het figuur dat je post, maar misschien kan je het me uitleggen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hier, kun je even kijken waar de GL-stemmers zitten. En dus ook over welke mensen die partij zich druk maakt.
[ afbeelding ]
Jij hebt het over hard werken, wat moet iemand dan die dat niet kan door ziekte, dat is wel relevantquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:43 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Gelukkig ben ik niet naar en geen vvd’er. Verder heeft het toch niemand over ziekte dus waarom is dat relevant in deze discussie.
Er zullen vast heel veel mensen in Nederland zijn met dit probleem.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Jij hebt het over hard werken, wat moet iemand dan die dat niet kan door ziekte, dat is wel relevant
En in deze discussie ben je erg naar
Precies en dat keren wordt ook opgemerkt door de jongere generaties. FNV kreeg de laatste maanden van 2022 er elke maand minimaal 4000 leden bij. CNV noemt geen cijfers, maar spreekt over een toename van aanmeldingen in november en december 2022 van 32%.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je zo eens bekijkt waar de vakbond zich druk over maakt, dan is dat helemaal niet zo vreemd. Het begint de laatste 2, 3 jaar eindelijk een klein beetje te keren, maar verder hebben die zich vooral druk gemaakt over het verleden. Daar heb je als jongere niet zo veel aan, en dan ga je ook niet betalen om dat te mogen faciliteren.
Ja daarom is het toch relevant als je over huishoudens hebt die het niet reddenquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:46 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Er zullen vast heel veel mensen in Nederland zijn met dit probleem.
Dan ben je ziek en ontvang je een uitkering. Als je niet kunt werken hoef je dus ook niet hard te werken. Lijkt mij opzich best logisch.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Jij hebt het over hard werken, wat moet iemand dan die dat niet kan door ziekte, dat is wel relevant
En in deze discussie ben je erg naar
Dat is de logica van de hedendaagse politiek. Cliëntelisme. Het is echt niet alleen de VVD die dat doet, uiteindelijk bedient iedere partij vooral de eigen achterban.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nogal een uitspraak hè. Geen idee hoe dat logisch volgt uit het figuur dat je post, maar misschien kan je het me uitleggen.
Ja klopt en van die uitkering is dus amper rond te komen, snap je nu het probleemquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:51 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dan ben je ziek en ontvang je een uitkering. Als je niet kunt werken hoef je dus ook niet hard te werken. Lijkt mij opzich best logisch.
Zijn die zieken dan zo'n substantieel onderdeel van die zes op de 10 huishoudens? Ik denk zelfs dat er een hoop mensen zijn met een relatief hoog inkomen die er financieel niet best voor staan. Dat zag je toendertijd in dubbeltje op z'n kant ook.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:47 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja daarom is het toch relevant als je over huishoudens hebt die het niet redden
Het zou wat zijn als GroenLinks opeens een nieuwe kolencentrale wiltquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is de logica van de hedendaagse politiek. Cliëntelisme. Het is echt niet alleen de VVD die dat doet, uiteindelijk bedient iedere partij vooral de eigen achterban.
amper rondkomen=rondkomen toch? Moet iemand die niet kan werken van dezelfde luxe genieten als Christiano Ronaldo of Bill Gates om het even in het andere extreme te trekken?quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:52 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja klopt en van die uitkering is dus amper rond te komen, snap je nu het probleem
Groene koolquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het zou wat zijn als GroenLinks opeens een nieuwe kolencentrale wilt
Hoe het in andere landen is is voor mij niet relevant, 12 jaar Rutte heeft het voor zieken erg beroerd gemaakt, los van de uitkering praat ik dan ook over een uitgekleed basispakket ziektekosten en eigen risico waarvan de ziektekosten ook elk jaar jaar duurder worden, dus ik vermoed dat er een behoorlijk gedeelte daarvan wel in die groep zittenquote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zijn die zieken dan zo'n substantieel onderdeel van die zes op de 10 huishoudens? Ik denk zelfs dat er een hoop mensen zijn met een relatief hoog inkomen die er financieel niet best voor staan. Dat zag je toendertijd in dubbeltje op z'n kant ook.
Wat niet wegneemt dat het voor de groep waar jij het over hebt vervelend is, maar wat DJ Daano zegt klopt wel, hard werken moet lonen. Er zullen altijd mensen achtergesteld zijn.
En laten we niet vergeten dat nog geen eens zo heel lang terug, en in een hoop landen in de wereld om ons heen, je als zieke een heel veel zwaarder bestaan hebt dan je tegenwoordig in Nederland hebt (wat geen excuus is om de zieken dan maar op de armoedegrens te houden).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |