abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 maart 2023 @ 10:59:55 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208274973
Zes op de tien huishoudens komen niet of moeilijk rond

teeds meer Nederlandse huishoudens zijn financieel kwetsbaar of zelfs financieel ongezond. In 2022 ging het in totaal om zes op de tien Nederlandse huishoudens, blijkt uit onderzoek van Deloitte in samenwerking met Nibud en Universiteit Leiden. In 2021 was dat nog vijf op de tien.

Het gaat om mensen die meestal niet kunnen rondkomen van het inkomen (financieel ongezond, 30 procent), of net wel kunnen rondkomen maar onverwachte gebeurtenissen moeilijk kunnen opvangen met spaargeld (financieel kwetsbaar, 30 procent).

"Wat we zien is dat de inflatie er bij sommige huishoudens hard inhakt", zegt onderzoeker Wendy Brink-den Nieuwenboer in het NOS Radio 1 Journaal. Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de huishoudens zegt last te hebben gehad van de inflatie. "Met name die kwetsbare en financieel ongezonde huishoudens zijn geraakt. En daardoor wordt het ook lastiger om te sparen met een inkomen dat redelijk stabiel is gebleven."
Meer dan alleen rekeningen

De onderzoekers keken naar meer dan alleen het betalen van de rekeningen. Ook het opbouwen van een buffer speelt mee, het maken van financiële plannen en pensioenopbouw of het aflossen van de hypotheek.

Het inkomen van de onderzochte huishoudens bleef in de meeste gevallen gelijk, maar steeds meer mensen geven aan moeite te hebben met het betalen van noodzakelijke kosten. In 2021 was dat nog een op de acht, en in 2022 bijna een op de vijf.
Vooral jongeren

Vooral jongeren zijn hard geraakt door de inflatie, zeggen de onderzoekers. 45 procent van de mensen tussen de 18 en 25 jaar is financieel ongezond. Vorig jaar was dat nog 26 procent. Ook mensen tussen de 25 en de 34 zijn vaker financieel ongezond dan gemiddeld (38 procent).

"Wat ook heel erg opvalt bij jongeren is dat zij het vaakst aangeven hun gedrag niet te hebben aangepast aan die stijgende kosten", zegt Brink-den Nieuwenboer. "Ook als we kijken naar de houding van jongeren dan zien we dat ze erg gefocust zijn op de korte termijn. Ze geven liever nu geld uit dan te sparen voor onvoorziene omstandigheden."

De combinatie van de financiële situatie en de kortetermijnfocus maakt jongeren een groep die kwetsbaar is, zegt Brink-den Nieuwenboer. Het maken van een langeretermijnplanning kan in sommige gevallen helpen om financieel weerbaarder te worden, zeggen de onderzoekers.
pi_208274994
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:59 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Je kan toch niet zeggen dat iemand te duur woont als er niks over heel Nederland geen alternatief is? Dit is precies hetzelfde gesprek als gister :') Je snapt het nog steeds niet en je gaat het ook nooit snappen. Het is goed zo.

Wellicht dat @:Aberkullie nog een poging wilt wagen maar de plaat voor je kop is mij wel duidelijk.
Stop gewoon met arm zijn.
Sicker than your average.
pi_208275042
Zou het niet zo kunnen zijn dan vijf van die zes een nieuwe iPhone belangrijker vinden dan een gevulde koelkast? Tuurlijk belanden er mensen buiten hun schuld in armoede, maar er zijn toch ook ontiegelijk veel mensen die gewoon niet met geld overweg kunnen.
pi_208275068
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:02 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Stop gewoon met arm zijn.
Ik vrees dat het nog maar een kwestie van een paar jaar wordt voordat er massaal miljoenen mensen (daar hebben we het immers over) op straat belanden en dat er vanuit daar nare domino-effecten uit zullen ontstaan. Omdat ze maar niet arm moesten zijn.

Nederland anno 2023. Wat een gaaf land.

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 11:09:54 ]
pi_208275105
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Klopt, parasieten zijn er overal. Maar daar ga jij (en ik) niets aan veranderen.
Jij en ik gaan sowieso niets veranderen. Probleem is dat de parasieten vaak nog het hardste schreeuwen ook dat ze genaaid worden door alles en iedereen. Er is maar één manier om van parasieten af te komen en dat is verdelgen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:08 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik vrees dat het nog maar een kwestie van een paar jaar wordt voordat er massaal miljoenen mensen (daar hebben we het immers over) op straat belanden en dat er vanuit daar nare domino-effecten uit zullen ontstaan. Omdat ze maar niet arm moesten zijn.

Nederland anno 2023. Wat een gaaf land.
Nee hoor daar zorgen ze wel voor. Als er miljoenen mensen kansloos zijn met niets te verliezen creëer je chaos en dat is nou net wat ze juist niet willen. Iedereen moet net gelukkig genoeg zijn dat ze niet klagen, maar wel arm genoeg zijn dat ze netjes hard blijven werken. Anders strooien ze wel weer even met foto's van Oekraïne en arme Afrikaantjes zodat we realiseren hoe goed we het hier onder de omstandigheden hebben en dan is het wel weer oke.
Facts don't care about your feelings
pi_208275111
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:06 schreef Lt.Bookman het volgende:
Zou het niet zo kunnen zijn dan vijf van die zes een nieuwe iPhone belangrijker vinden dan een gevulde koelkast? Tuurlijk belanden er mensen buiten hun schuld in armoede, maar er zijn toch ook ontiegelijk veel mensen die gewoon niet met geld overweg kunnen.
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maand

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie. Er is dus echt iets veranderd in onze maatschappij (gestimuleerd door internet/social media) waarbij we onszelf gek maken met consumeren en moeten, moeten onder druk van allerlei factoren.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208275120
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Jij en ik gaan sowieso niets veranderen. Probleem is dat de parasieten vaak nog het hardste schreeuwen ook dat ze genaaid worden door alles en iedereen. Er is maar één manier om van parasieten af te komen en dat is verdelgen.
Hoe zie je dat voor je, dat verdelgen?

Heb je een anti-pauperspray ergens in een voorraadkastje liggen?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:12:49 #8
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208275126
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maand

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie.
Er is nu natuurlijk ook veel meer aanbod van echt alles.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208275132
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maand

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie.
In de jaren '90 waren we nog net zo ontwikkeld als Kroatië nu is, zo vreemd is het toch niet dat er na 3 decennia aan groei en vooruitgang ook hogere verwachtingen zijn?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:13:46 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208275139
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:06 schreef Lt.Bookman het volgende:
Zou het niet zo kunnen zijn dan vijf van die zes een nieuwe iPhone belangrijker vinden dan een gevulde koelkast? Tuurlijk belanden er mensen buiten hun schuld in armoede, maar er zijn toch ook ontiegelijk veel mensen die gewoon niet met geld overweg kunnen.
Volgens mij ontkent er niemand dat die mensen bestaan. We weten alleen niet hoe groot die groep precies is.

En we hoeven er ook niet in twijfel te trekken dat er een groep is die, in grote lijnen, wel de juiste keuzes maakt en alsnog niet of nauwelijks rond komt. Er wordt, zowel maatschappelijk als politiek, wel erg veel naar binnen toe geredeneerd. Oftewel: ik zit niet in die groep en ik zie ze ook niet, dus dan is er ook geen probleem dat we op hoeven te lossen. Je moet er toch iets mee. Net zoals je óók iets moet met de mensen die niet rondkomen omdat ze wel drie telefoonabonnementen tegelijk hebben lopen. Boos worden op die mensen lost uiteindelijk niet zo veel op, en de problemen die het oplevert eindigen toch bij de samenleving.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208275157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:13 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
In de jaren '90 waren we nog net zo ontwikkeld als Kroatië nu is, zo vreemd is het toch niet dat er na 3 decennia aan groei en vooruitgang ook hogere verwachtingen zijn toch?
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op.. af en toe vraag ik me af of we als land niet té rijk en welvarend zijn geworden, waardoor we nu mentaal die klap van economische malaise niet meer op kunnen vangen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208275167
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:12 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Hoe zie je dat voor je, dat verdelgen?

Heb je een anti-pauperspray ergens in een voorraadkastje liggen?
Ik zou een moord doen voor een flesje anti-pauperspray >:)
Facts don't care about your feelings
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:16:42 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208275176
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op..
Wat valt daar voor besef van te hebben dan? Als ik 10 euro heb kan ik er geen 11 uitgeven, tenzij ik 1 euro leen, maar die euro zal ik moeten terug betalen (met rente) binnen periode X.

Zo moeilijk is het niet zou je zeggen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208275177
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:08 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik vrees dat het nog maar een kwestie van een paar jaar wordt voordat er massaal miljoenen mensen (daar hebben we het immers over) op straat belanden en dat er vanuit daar nare domino-effecten uit zullen ontstaan. Omdat ze maar niet arm moesten zijn.

Nederland anno 2023. Wat een gaaf land.
Ik kom bij jou wonen oke, neem mijn ps5 mee als huur
Sicker than your average.
pi_208275182
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:17 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ik kom bij jou wonen oke, neem mijn ps5 mee als huur
Gezellig Aber, immer willkommen hier.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:18:37 #16
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208275186
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Volgens mij ontkent er niemand dat die mensen bestaan. We weten alleen niet hoe groot die groep precies is.

En we hoeven er ook niet in twijfel te trekken dat er een groep is die, in grote lijnen, wel de juiste keuzes maakt en alsnog niet of nauwelijks rond komt. Er wordt, zowel maatschappelijk als politiek, wel erg veel naar binnen toe geredeneerd. Oftewel: ik zit niet in die groep en ik zie ze ook niet, dus dan is er ook geen probleem dat we op hoeven te lossen. Je moet er toch iets mee. Net zoals je óók iets moet met de mensen die niet rondkomen omdat ze wel drie telefoonabonnementen tegelijk hebben lopen. Boos worden op die mensen lost uiteindelijk niet zo veel op, en de problemen die het oplevert eindigen toch bij de samenleving.
Klopt. Je leert meestal van je ouders met geld om te gaan (of niet). Op school krijg je het niet geleerd.
De schuldhulpverlening komt meestal pas op gang als het te laat is. We zouden dit voor moeten zijn.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208275188
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat valt daar voor besef van te hebben dan? Als ik 10 euro heb kan ik er geen 11 uitgeven, tenzij ik 1 euro leen, maar die euro zal ik moeten terug betalen (met rente) binnen periode X.

Zo moeilijk is het niet zou je zeggen.
Prioriteiten niet op orde. NU uitgeven want het moet gezellig zijn in het weekend. En dan aan het einde van de maand niet uitkomen.*

*even als kort door de bocht voorbeeld.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:19:34 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208275195
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Prioriteiten niet op orde. NU uitgeven want het moet gezellig zijn in het weekend. En dan aan het einde van de maand niet uitkomen.*

*even als kort door de bocht voorbeeld.
Maar als je dat niet snapt/kunt overzien is het probleem niet 'geld' denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:19:42 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208275197
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op.. af en toe vraag ik me af of we als land niet té rijk en welvarend zijn geworden, waardoor we nu mentaal die klap van economische malaise niet meer op kunnen vangen.
Maar een goed deel van de samenleving is nog steeds rijk genoeg om een tamelijk feestelijk leven te leiden en dat aan hun kinderen te gunnen geven. Dat deel is, verhoudingsgewijs, echt groter dan bijvoorbeeld in de jaren '80. Daarbij is de mobiliteit afgenomen: als je aan de 'verkeerde kant' van die streep zit, dan is het veel moeilijker om een trapje omhoog te komen. Mensen vergelijken zichzelf nu eenmaal graag met anderen - en kinderen al helemaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208275201
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Volgens mij ontkent er niemand dat die mensen bestaan. We weten alleen niet hoe groot die groep precies is.

En we hoeven er ook niet in twijfel te trekken dat er een groep is die, in grote lijnen, wel de juiste keuzes maakt en alsnog niet of nauwelijks rond komt. Er wordt, zowel maatschappelijk als politiek, wel erg veel naar binnen toe geredeneerd. Oftewel: ik zit niet in die groep en ik zie ze ook niet, dus dan is er ook geen probleem dat we op hoeven te lossen. Je moet er toch iets mee. Net zoals je óók iets moet met de mensen die niet rondkomen omdat ze wel drie telefoonabonnementen tegelijk hebben lopen. Boos worden op die mensen lost uiteindelijk niet zo veel op, en de problemen die het oplevert eindigen toch bij de samenleving.
Nou ik ga met best wel veel mensen om die onderaan de samenleving zitten (heb je veel hier in de regio). Gescheiden ouders, meerdere keren aanraking met politie, veel drank drugs gebruik, simpele arbeidersbaantjes en op basis daarvan zie ik dat een heel groot deel van de financiële problemen die ze hebben komt door hunzelf. Erge is, ze hebben het niet eens door. Komen ze 100 euro te kort ergens voor, zeg ik: ik leen het je wel als je me volgende week 110 euro teruggeeft. Zijn DIRECT akkoord alsof ze een goede deal hebben gemaakt ook nog.

Aan de andere kant kan ik het ze niet helemaal kwalijk nemen. Ze leren je heel veel (nutteloze) zooi op school maar nergens hoe je goed met geld om moet gaan. Maar iedereen snapt hoop ik ook wel waarom dat is.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:21:09 #21
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208275209
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar als je dat niet snapt/kunt overzien is het probleem niet 'geld' denk ik.
Het zal je verbazen dat zelfs intelligente mensen op die manier in de problemen kunnen komen.
Er zit meestal meer achter dan dat iemand gewoon ‘dom’ is hè. Zo zwart wit is het niet allemaal.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:21:15 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208275210
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar als je dat niet snapt/kunt overzien is het probleem niet 'geld' denk ik.
De mensen die slecht kunnen plannen of vooruitdenken zijn er altijd geweest. De samenleving is echter wel een stukje complexer geworden dan een paar decennia geleden, en de marketing een stuk sterker. Dus de groep die het gewoon niet meer snapt, en de groep die als het ware in de val loopt, is natuurlijk wel fors gegroeid.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208275211
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maand

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren.
In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie. Er is dus echt iets veranderd in onze maatschappij (gestimuleerd door internet/social media) waarbij we onszelf gek maken met consumeren en moeten, moeten onder druk van allerlei factoren.
Je kunt het allemaal niet vergelijken met 30 jaar geleden. We hebben een enorme sprong gemaakt mbt welvaart. Of dit een goede ontwikkeling is blijft een vraag want het welzijn is niet meer al te best.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:21:33 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208275215
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:51 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Maar lijkt het je waarschijnlijk dat dat laatste gebeurd? Kans is eigenlijk groter dat we ook hier de route VS/VK/Italië volgen dan dat mensen zich er maar bij neer gaan leggen dat ze minder welvarend worden. Zeker als de economie als geheel wel groeit gaan mensen zich (terecht) afvragen waar al die groei dan precies beland en of dat nou wel zo rechtvaardig is.
Nou gezien het aantal stakingen de laatste tijd lijkt dat wel mee te vallen met het zich erbij neerleggen.
pi_208275221
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op..
Het kan ook niet op, in 30 jaar tijd is ons BBP verdrievoudigd (327,5 miljard dollar in 1991 naar 1013 miljard nu), zo vreemd zou het dan toch niet zijn als in ieder geval een deel van die 600+ miljard extra zich ook uit in hogere koopkracht?
pi_208275222
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De mensen die slecht kunnen plannen of vooruitdenken zijn er altijd geweest. De samenleving is echter wel een stukje complexer geworden dan een paar decennia geleden, en de marketing een stuk sterker. Dus de groep die het gewoon niet meer snapt, en de groep die als het ware in de val loopt, is natuurlijk wel fors gegroeid.
Precies, dat kan dus ook de mensen gebeuren die meer dan voldoende verdienen iedere maand.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:22:19 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208275223
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:21 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Het zal je verbazen dat zelfs intelligente mensen op die manier in de problemen kunnen komen.
Er zit meestal meer achter dan dat iemand gewoon ‘dom’ is hè. Zo zwart wit is het niet allemaal.
Nee ik bedoel; in het voorbeeld gaat het dan even over 10 euro, maar ook als het 100.000 euro is kun je geen 110.000 euro uitgeven, tenzij lenen.

Het probleem is niet het bedrag/geld op zich. Het probleem lijkt me eerder geen oorzaak/gevolg gevolgtrekkingen doen. Dat gaat verder dan 'met geld omgaan'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208275234
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:21 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Het kan ook niet op, in 30 jaar tijd is ons BBP verdrievoudigd (327,5 miljard dollar in 1991 naar 1013 miljard nu), zo vreemd zou het dan toch niet zijn als in ieder geval een deel van die 600+ miljard extra zich ook uit in hogere koopkracht?
Klopt, maar die koopkracht staat dus onder druk.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208275247
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee ik bedoel; in het voorbeeld gaat het dan even over 10 euro, maar ook als het 100.000 euro is kun je geen 110.000 euro uitgeven, tenzij lenen.

Het probleem is niet het bedrag/geld op zich. Het probleem lijkt me eerder geen oorzaak/gevolg gevolgtrekkingen doen. Dat gaat verder dan 'met geld omgaan'.
De OP geeft ook aan dat (met name jongeren) heel erg korte termijn denken over hun uitgaven. Dus ook bijvoorbeeld maatschappelijke druk (FOMO) speelt daarin mee. "Ga je mee naar concert X of uitstapje Y, kunnen nu kaarten kopen!!" > er wordt veel impulsief gekocht heb ik het idee zonder dat men denkt "past dit wel in mijn uitgaven voor deze maand?"
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:27:40 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208275269
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
De OP geeft ook aan dat (met name jongeren) heel erg korte termijn denken over hun uitgaven. Dus ook bijvoorbeeld maatschappelijke druk (FOMO) speelt daarin mee. "Ga je mee naar concert X of uitstapje Y, kunnen nu kaarten kopen!!" > er wordt veel impulsief gekocht heb ik het idee zonder dat men denkt "past dit wel in mijn uitgaven voor deze maand?"
Maar dit was vroeger al, tenminste, toen ik op de middelbare school zag zag je al de verschillen tussen mensen qua wel/niet nadenken over gevolgen van keuzes. En, op een enkele uitzondering na zie je nu (want sommige van die mensen 'ken' ik nog) dat dat niet verandert is.

Volgens mij is dit gewoon van alle tijden.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:28:15 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208275276
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maand

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie. Er is dus echt iets veranderd in onze maatschappij (gestimuleerd door internet/social media) waarbij we onszelf gek maken met consumeren en moeten, moeten onder druk van allerlei factoren.
Tja dat moeten zit dus echt in je hoofd. Dus met mensen die "niet rondkomen" zie als "ik kan niet meer mijn dure levensstijl volhouden om te patsen naar anderen" heb ik niet zoveel medelijden.

En dat hoeft niet eens saai te zijn. Je kan ook gewoon een middagje naar de bibliotheek gaan om je te vermaken. Helemaal gratis.
pi_208275281
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En dat hoeft niet eens saai te zijn. Je kan ook gewoon een middagje naar de bibliotheek gaan om je te vermaken. Helemaal gratis.
Maar dat is natuurlijk een stuk minder interessant om te vertellen op school of op social media te plaatsen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208275289
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Nou ik ga met best wel veel mensen om die onderaan de samenleving zitten (heb je veel hier in de regio). Gescheiden ouders, meerdere keren aanraking met politie, veel drank drugs gebruik, simpele arbeidersbaantjes en op basis daarvan zie ik dat een heel groot deel van de financiële problemen die ze hebben komt door hunzelf. Erge is, ze hebben het niet eens door. Komen ze 100 euro te kort ergens voor, zeg ik: ik leen het je wel als je me volgende week 110 euro teruggeeft. Zijn DIRECT akkoord alsof ze een goede deal hebben gemaakt ook nog.

Aan de andere kant kan ik het ze niet helemaal kwalijk nemen. Ze leren je heel veel (nutteloze) zooi op school maar nergens hoe je goed met geld om moet gaan. Maar iedereen snapt hoop ik ook wel waarom dat is.
Uiteraard gaan ze akkoord en die 110 eur zie je nooit terug
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208275297
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:29 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Maar dat is natuurlijk een stuk minder interessant om te vertellen op school of op social media te plaatsen.
Waarom vertel je iemand over een uitje?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208275303
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dit was vroeger al, tenminste, toen ik op de middelbare school zag zag je al de verschillen tussen mensen qua wel/niet nadenken over gevolgen van keuzes. En, op een enkele uitzondering na zie je nu (want sommige van die mensen 'ken' ik nog) dat dat niet verandert is.

Volgens mij is dit gewoon van alle tijden.
Het is altijd al geweest ja, maar ik heb wel het idee dat meer en meer mensen boven hun stand zijn gaan leven de afgelopen decennia.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:30:39 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208275305
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:29 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Maar dat is natuurlijk een stuk minder interessant om te vertellen op school of op social media te plaatsen.
Is op geen enkele wijze iemand anders zijn probleem dan dat van henzelf.
pi_208275307
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom vertel je iemand over een uitje?
Je bent bekend met social media?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208275317
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Is op geen enkele wijze iemand anders zijn probleem dan dat van henzelf.
Ja dat kan zijn, maar toch speelt het mee hoor in de keuzes die mensen maken.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208275335
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Uiteraard gaan ze akkoord en die 110 eur zie je nooit terug
Haha uit ervaring kan ik zeggen dat ze na een aantal herinneringen wel altijd betalen. Het is inderdaad nog wel risicovol.. daarom ook de 10% weekrente :P
Facts don't care about your feelings
pi_208275343
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:08 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik vrees dat het nog maar een kwestie van een paar jaar wordt voordat er massaal miljoenen mensen (daar hebben we het immers over) op straat belanden en dat er vanuit daar nare domino-effecten uit zullen ontstaan. Omdat ze maar niet arm moesten zijn.

Nederland anno 2023. Wat een gaaf land.
De middenklasse wordt in de gehele westerse wereld gesloopt ten faveure van het bedrijfsleven en aandeelhouders, niet alleen in Nederland.
pi_208275352
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:30 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Je bent bekend met social media?
Ik niet, althans met Facebook en vele andere sociale media. Maar dat is natuurlijk wel onderdeel van het probleem. Het steeds maar weer moeten bewijzen dat je iets mag voorstellen. Maar goed, talloze oorzaken die mensen in de problemen kunnen brengen. Een scheiding, ongeval om maar 2 voorbeelden aan te geven. Het is allemaal niet zo zwart wit.
pi_208275371
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:34 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik niet, althans met Facebook en vele andere sociale media. Maar dat is natuurlijk wel onderdeel van het probleem. Het steeds maar weer moeten bewijzen dat je iets mag voorstellen. Maar goed, talloze oorzaken die mensen in de problemen kunnen brengen. Een scheiding, ongeval om maar 2 voorbeelden aan te geven. Het is allemaal niet zo zwart wit.
Mee eens, in de groep van 6 op de 10 zitten bijvoorbeeld ook veel mensen die door een handicap in de financiële problemen komen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208275372
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maand

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie. Er is dus echt iets veranderd in onze maatschappij (gestimuleerd door internet/social media) waarbij we onszelf gek maken met consumeren en moeten, moeten onder druk van allerlei factoren.
De ooit zo beroemde 'Hollandse zuinigheid' is tegenwoordig ver te zoeken.

Wat dat betreft is het ook jammer dat contant geld steeds meer uit beeld verdwijnt: daarmee denk je iets verder na voordat je dat geld opmaakt. Met de huidige pinpassen (op de mobiel) is dat veel verder naar de achtergrond verdwenen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:37:08 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208275375
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:28 schreef Hexagon het volgende:
En dat hoeft niet eens saai te zijn. Je kan ook gewoon een middagje naar de bibliotheek gaan om je te vermaken. Helemaal gratis.
Probeer dat eens uit bij de gemiddelde 14-jarige, zou ik willen voorstellen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208275383
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Probeer dat eens uit bij de gemiddelde 14-jarige, zou ik willen voorstellen.
Die gaan maar gratis voetballen op een veldje, parkje, straat. Ook dat zie je amper nog tegenwoordig.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:38:55 #46
382129 crew  Donna
pi_208275388
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:31 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ja dat kan zijn, maar toch speelt het mee hoor in de keuzes die mensen maken.
Social media geeft veel mensen inderdaad veel druk.

Dat type dat vroeger de kinderen naar school stuurde in dure merkkleding terwijl ze dat eigenlijk niet konden betalen, doet dat nu nog maar moet voor 'the gram' ook nog eens per week lunchen met 1 of meerdere kinderen, minstens 1 avondje wijnen met vriendinnen, dan nog een middagje krijspaleis en de nieuwste haarclipjes en geïnfluenceerde veel te dure muesli.

Ik ken persoonlijk ook wel wat mensen die zo voor de dag komen terwijl ze het eigenlijk niet kunnen betalen. En helaas zie ik dat als budgethulp dus ook veel terug. En dat is jammer, want zoals ik al eerder het voorbeeld noemde van iemand die eerst ¤300 kon sparen en dat nu op moet geven aan alles wat zoveel duurder is geworden, dat is gewoon echt zuur.

Er zijn ook mensen bij wie de energie 4x over de kop ging. Dan ga je van gewoon leven en fijn sparen naar precies rondkomen.
Of na een scheiding. Of ongeval. Inkomensverlies + de inflatie.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:42:24 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208275421
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Probeer dat eens uit bij de gemiddelde 14-jarige, zou ik willen voorstellen.
Mijn ouders konden dat prima als mijn zakgeld op was, heb ik nog altijd plezier van.
pi_208275432
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:33 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De middenklasse wordt in de gehele westerse wereld gesloopt ten faveure van het bedrijfsleven en aandeelhouders, niet alleen in Nederland.
Klopt, het enige verschil is de (enge) snelheid waarmee dat zich in Nederland ontwikkelt. In Europa is alleen de UK sneller met het slopen van hun middenklasse dankzij hun briljante keuze voor Brexit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 11:44:13 ]
pi_208275452
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Mijn ouders konden dat prima als mijn zakgeld op was, heb ik nog altijd plezier van.
Zou niets voor mij zijn geweest in de tijd dat ik 14 was. Op 19-20 jarige leeftijd draaide de knop pas om. :) Toen had ik zoiets het moet anders.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:51:58 #50
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208275509
Een gerelateerd artikel (over sociale klassen), vandaag verschenen:

https://www.volkskrant.nl(...)-onderkant~b4df574d/

pi_208275549
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:51 schreef Eightyone het volgende:
Een gerelateerd artikel (over sociale klassen), vandaag verschenen:

https://www.volkskrant.nl(...)-onderkant~b4df574d/

[ afbeelding ]
Is ook bekend wat het (financiële) verschil is tussen laag 1 en 4?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208275554
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:43 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Klopt, het enige verschil is de (enge) snelheid waarmee dat zich in Nederland ontwikkelt. In Europa is alleen de UK sneller met het slopen van hun middenklasse dankzij hun briljante keuze voor Brexit.
Veel komt natuurlijk van de VS af. We ontwikkelen ons naar een maatschappij zoals de VS die kent. Dat is jammer maar ik heb mij daar inmiddels al bij neergelegd. Onze sociaal democratie is mede ook door globalisatie niet meer aanwezig zoals ik die graag zou willen zien. Het is nu een kwestie van zorgen dat je het voor jezelf en omgeving goed geregeld hebt.
pi_208275578
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:36 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
De ooit zo beroemde 'Hollandse zuinigheid' is tegenwoordig ver te zoeken.

Wat dat betreft is het ook jammer dat contant geld steeds meer uit beeld verdwijnt: daarmee denk je iets verder na voordat je dat geld opmaakt. Met de huidige pinpassen (op de mobiel) is dat veel verder naar de achtergrond verdwenen.
Ik kan bevestigen dat ik sinds ik in Duitsland woon en sindsdien vooral op cash leef voor de boodschappen en leuke dingen iedere week, dat mijn uitgaven enorm zijn geslonken. Ik pin 1 vast bedrag per week en daarmee moet ik het doen. Bankpassen laat ik daarom meestal thuis bij het stappen en uit eten gaan.

Vooral vergeleken met Nederland waar je letterlijk overal en ieder pietlullig bedrag kan afrekenen met pinnen. Dat maakt de gat in de hand van mensen zonder controle alleen maar groter (of beter gezegd: onzichtbaarder, want welk gat in de hand?). Eigen verantwoordelijkheid, maar vind dit ook wel een stille killer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 12:01:45 ]
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:58:12 #54
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_208275591
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Veel komt natuurlijk van de VS af. We ontwikkelen ons naar een maatschappij zoals de VS die kent. Dat is jammer maar ik heb mij daar inmiddels al bij neergelegd. Onze sociaal democratie is mede ook door globalisatie niet meer aanwezig zoals ik die graag zou willen zien. Het is nu een kwestie van zorgen dat je het voor jezelf en omgeving goed geregeld hebt.
Kansloze influx van honderdduizenden gelukszoekers die massaal uit de ruif eten en niks toevoegen. Dat zorgt er ook voor dat de verzorgingstaat op rap tempo wordt uitgehold en de maatschappij piept en kraakt in zijn voegen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:59:28 #55
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_208275606
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:57 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik kan bevestigen dat ik sinds ik in Duitsland woon en sindsdien vooral op cash leef voor de boodschappen en leuke dingen iedere week, dat mijn uitgaven enorm zijn geslonken. Ik pin 1 vast bedrag per week en daarmee moet ik het doen. Bankpassen laat ik daarom meestal thuis bij het stappen en uit eten gaan.

Vooral vergeleken met Nederland waar je letterlijk overal en ieder pietlullig bedrag kan afrekenen met pinnen. Dat maakt de gat in de hand van mensen zonder controle alleen maar groter (of beter gezegd: onzichtbaarder). Eigen verantwoordelijkheid, maar vind dit ook wel een stille killer.
Je kan gewoon potjes maken in je digitale portemonnee, werkt hetzelfde.
pi_208275618
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:59 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Je kan gewoon potjes maken in je digitale portemonnee, werkt hetzelfde.
Yup, very true. Maar blijkbaar maken de jonge generaties daar helaas te weinig gebruik van..
pi_208275649
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:58 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Kansloze influx van honderdduizenden gelukszoekers die massaal uit de ruif eten en niks toevoegen. Dat zorgt er ook voor dat de verzorgingstaat op rap tempo wordt uitgehold en de maatschappij piept en kraakt in zijn voegen.
Dat zal ik niet ontkennen. Het verschil tussen opvang van mensen die echt opvang nodig hebben en het tuig dat hier niets te zoeken heeft is een probleem. Maar het is zonde om deze draad weer te laten ontsporen omdat de oorzaken divers zijn. Zoals ik al aangaf dat een scheiding ook al voor gigantische problemen zorgt.
pi_208275931
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:30 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Je bent bekend met social media?
Nee. Ik heb geprobeerd mij erin te verdiepen maar ik begrijp het niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208276092
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee. Ik heb geprobeerd mij erin te verdiepen maar ik begrijp het niet.
Duidelijk
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208276112
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:44 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Duidelijk
Voor mij dus niet. Waarom zou je je uitje ergens vertellen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:46:53 #61
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_208276117
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Veel komt natuurlijk van de VS af. We ontwikkelen ons naar een maatschappij zoals de VS die kent. Dat is jammer maar ik heb mij daar inmiddels al bij neergelegd. Onze sociaal democratie is mede ook door globalisatie niet meer aanwezig zoals ik die graag zou willen zien. Het is nu een kwestie van zorgen dat je het voor jezelf en omgeving goed geregeld hebt.
In Scandinavië bestaan nog wel sociaal-democratieën en ik begrijp ook niet waarop wij ons niet meer op landen als Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland richten en meer afstand nemen van de UK en de US. Het is vooral een politieke keus om de sociaaldemocratie in Nederland af te breken, ten gunste van het grootkapitaal en zolang mensen stemmen op partijen als de PVV, JA21, BBB en FvD blijft de afbraak van de sociaaldemocratie in stand.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_208276123
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:57 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik kan bevestigen dat ik sinds ik in Duitsland woon en sindsdien vooral op cash leef voor de boodschappen en leuke dingen iedere week, dat mijn uitgaven enorm zijn geslonken. Ik pin 1 vast bedrag per week en daarmee moet ik het doen. Bankpassen laat ik daarom meestal thuis bij het stappen en uit eten gaan.

Vooral vergeleken met Nederland waar je letterlijk overal en ieder pietlullig bedrag kan afrekenen met pinnen. Dat maakt de gat in de hand van mensen zonder controle alleen maar groter (of beter gezegd: onzichtbaarder, want welk gat in de hand?). Eigen verantwoordelijkheid, maar vind dit ook wel een stille killer.
Ik heb het tegenovergestelde.
Als ik contant geld heb en geef het uit weet ik een week later niet meer waaraan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:51:46 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208276156
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Voor mij dus niet. Waarom zou je je uitje ergens vertellen?
Sommige mensen patsen graag.
pi_208276169
VVD moet kennelijk nog steeds de grootste worden en blijven. Dan krijg je dus VVD beleid met de bijbehorende gevolgen. Het is geen rocket science.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:55:47 #65
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208276194
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
De OP geeft ook aan dat (met name jongeren) heel erg korte termijn denken over hun uitgaven. Dus ook bijvoorbeeld maatschappelijke druk (FOMO) speelt daarin mee. "Ga je mee naar concert X of uitstapje Y, kunnen nu kaarten kopen!!" > er wordt veel impulsief gekocht heb ik het idee zonder dat men denkt "past dit wel in mijn uitgaven voor deze maand?"
Jongeren zijn ook impulsiever. Hij hersenen zijn nog niet volledig ontwikkeld. Zo gek is dit gedrag dus niet.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208276209
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb het tegenovergestelde.
Als ik contant geld heb en geef het uit weet ik een week later niet meer waaraan.
Het doet bij mij vooral pijn als ik een briefje moet overhandigen en denk ik nog een laatste keer na of de transactie gerechtvaardigd is.

Het zal je verbazen hoeveel uitgaves, groot en klein (bij elkaar opgeteld een hoop), je daarmee ontwijkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 12:57:38 ]
pi_208276233
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Sommige mensen patsen graag.
En waarom doet de rest dat dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208276254
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:55 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Jongeren zijn ook impulsiever. Hij hersenen zijn nog niet volledig ontwikkeld. Zo gek is dit gedrag dus niet.
Jongeren in dit verhaal zijn 18-25 jarigen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208276258
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
En waarom doet de rest dat dan?
Ik zou zeggen: vraag het ze eens. Unieke kans om social media opnieuw te leren kennen!
pi_208276263
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:00 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik zou zeggen: vraag het ze eens. Unieke kans om social media opnieuw te leren kennen!
Ik ken ze niet eens, heb geen telefoonnummer of email adres en heb geen adres
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208276281
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Jongeren in dit verhaal zijn 18-25 jarigen.
Dat zijn de ergsten.
Tap tap tap
  dinsdag 7 maart 2023 @ 13:14:02 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208276362
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
En waarom doet de rest dat dan?
Geen idee, ik doe er ook niet aan mee. Al zou het best kunnen met dingen die vaak helemaal niet duur zijn.
pi_208276387
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:46 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
In Scandinavië bestaan nog wel sociaal-democratieën en ik begrijp ook niet waarop wij ons niet meer op landen als Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland richten en meer afstand nemen van de UK en de US. Het is vooral een politieke keus om de sociaaldemocratie in Nederland af te breken, ten gunste van het grootkapitaal en zolang mensen stemmen op partijen als de PVV, JA21, BBB en FvD blijft de afbraak van de sociaaldemocratie in stand.
VVD vooral. rutte is een uitgesproken fan van de VS.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:16:45 #74
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208276388
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:57 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik kan bevestigen dat ik sinds ik in Duitsland woon en sindsdien vooral op cash leef voor de boodschappen en leuke dingen iedere week, dat mijn uitgaven enorm zijn geslonken. Ik pin 1 vast bedrag per week en daarmee moet ik het doen. Bankpassen laat ik daarom meestal thuis bij het stappen en uit eten gaan.

Vooral vergeleken met Nederland waar je letterlijk overal en ieder pietlullig bedrag kan afrekenen met pinnen. Dat maakt de gat in de hand van mensen zonder controle alleen maar groter (of beter gezegd: onzichtbaarder, want welk gat in de hand?). Eigen verantwoordelijkheid, maar vind dit ook wel een stille killer.
Ik denk dat heel veel mensen hetzelfde zouden ondervinden als jij dat doet, ik denk dat we veel meer aandacht moeten besteden aan verantwoord geld uitgeven en met name op scholen om jongere generaties die alleen nog met digitaal betalen opgroeien een groter besef bij te brengen van verantwoord financieel beheer.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:18:40 #75
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208276412
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik denk dat heel veel mensen hetzelfde zouden ondervinden als jij dat doet, ik denk dat we veel meer aandacht moeten besteden aan verantwoord geld uitgeven en met name op scholen om jongere generaties die alleen nog met digitaal betalen opgroeien een groter besef bij te brengen van verantwoord financieel beheer.
Dat begint thuis al. Als dat besef er thuis niet is, dan wordt het lastig. Je kunt dat niet op school afschuiven, zo van, als zij het regelen is het opgelost.

Maar veel ouders kunnen het ook niet, dus dan kun je het je kinderen ook niet leren.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:19:27 #76
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208276421
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat begint thuis al. Als dat besef er thuis niet is, dan wordt het lastig. Je kunt dat niet op school afschuiven, zo van, als zij het regelen is het opgelost.

Maar veel ouders kunnen het ook niet, dus dan kun je het je kinderen ook niet leren.
Ja, dat zou inderdaad thuis moeten beginnen maar we weten allemaal dat dit vaak niet gebeurt en dat is niet alleen op dit onderwerp een punt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:21:04 #77
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208276442
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, dat zou inderdaad thuis moeten beginnen maar we weten allemaal dat dit vaak niet gebeurt en dat is niet alleen op dit onderwerp een punt.
Daarom zeg ik dat de school dat niet allemaal op kan vangen. Het gaat gewoon mis bij veel mensen, thuis al, en dat verandert bij de volgende generaties dan ook niet zo snel, want wat je niet weet kun je een ander ook niet bijbrengen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208276533
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
Dat begint thuis al. Als dat besef er thuis niet is, dan wordt het lastig.
100%.

Een van de weinige "voordelen" van het opgroeien in een arm arbeidersgezin (ik) waar letterlijk ieder dubbeltje omgedraaid moest worden en waar mijn moeder haar rug voor kapot werkte om mij en de rest toch nog een goed leven kunnen te bieden.

Nu tientallen jaren later en een compleet ander leven en lifestyle verder heb ik daar nog steeds enorm veel profijt van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 13:29:27 ]
pi_208276656
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:21 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Het zal je verbazen dat zelfs intelligente mensen op die manier in de problemen kunnen komen.
Er zit meestal meer achter dan dat iemand gewoon ‘dom’ is hè. Zo zwart wit is het niet allemaal.
Wat mij betreft mogen ze iedereen die niet met geld kan omgaan onder curatele stellen. Gaat er tenminste minder geld naar de criminelen.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:39:37 #80
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208276658
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:28 schreef Erasmus het volgende:

[..]
100%.

Een van de weinige "voordelen" van het opgroeien in een arm arbeidersgezin (ik) waar letterlijk ieder dubbeltje omgedraaid moest worden en waar mijn moeder haar rug voor kapot werkte om mij en de rest toch nog een goed leven kunnen te bieden.

Nu tientallen jaren later en een compleet ander leven en lifestyle verder heb ik daar nog steeds enorm veel profijt van.
Tja, voorbeeld doet volgen meestal, of dat nou een goed of een minder goed voorbeeld is. Ik weet dat ze bij mijn moeder thuis met 9 kinderen waren, en straatarm. Mijn moeder vertelde wel eens dat ze dan op de huishoudschool zat, en dan moest er iets gemaakt worden, en dan moest er een stuk stof ofzo mee genomen worden vanuit thuis, en mijn moeder kon dat vaak niet. Dat gevoel wilde ze nooit meer hebben.

Toen ze uiteindelijk met mijn vader ging samenwonen, hadden ze geen radio, geen TV, geen wasmachine, niks. Een zus van haar had wel een wasmachine, en daar ging ze dan wassen. Toen ze genoeg geld hadden gespaard werd er dus eerst een wasmachine gekocht, want 'ik kon het niet maken om bij tante <Naam> te gaan wassen en dan zelf wel een TV eerst te kopen'.

Het zijn gewoon een hoop kleine dingen die samen komen, die je vormen, en die je mee neemt naar 'later'. Maar dat zelfde geldt net zo goed bij kleine dingen die wellicht niet de beste voorbeelden zijn, maar als dat het énige voorbeeld is dat je hebt, wat doe je dan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208276664
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Veel komt natuurlijk van de VS af. We ontwikkelen ons naar een maatschappij zoals de VS die kent. Dat is jammer maar ik heb mij daar inmiddels al bij neergelegd. Onze sociaal democratie is mede ook door globalisatie niet meer aanwezig zoals ik die graag zou willen zien. Het is nu een kwestie van zorgen dat je het voor jezelf en omgeving goed geregeld hebt.
Veel witte Nederlanders identificeren zich al bijna al als Amerikaan. Zeker cultureel gezien. Kijken alleen Amerikaanse content, volgen Amerikaanse politiek op de voet en passen veel Engels toe in hun Nederlands. Altijd alles vergelijken met Amerika op discussiefora. Dat we dan als maatschappij die kant op gaan is een logisch gevolg. Ik zie het ook als opvulling van het anti-nationalisme van de laatste 40 jaar. Je mag niet trots zijn op Nederland, de Nederlandse vlag op je kleding is taboe, maar de Amerikaanse vlag is cool en hip.

Hoe het ook anders kan; ga eens naar Portugal. Een land wat veel minder veramerikaniseerd is.
pi_208276674
Ik vind het copemechanisme in dit topic echt schokkend. Je armoedig verleden romantiseren, omdat je nu wel weet 'hoe' je met geld om moet gaan (lees: zuinig).

Allemachtig....
pi_208276696
Ik wil trouwens niet weten hoeveel ouderen er zijn die amper rond kunnen komen. Iedereen heeft het zo druk met al die jongeren met hun sociale media en verwende gedrag, bladieblal, vroeger was alles, vroeger waren wij zoveel beter gelul.
Als ik kijk naar mijn moeder dan is het allesbehalve een vetpot en als iemand met geld om kan gaan is zij het wel. Die weet precies ook waar de aanbiedingen zijn en leeft heel sober. Ik geef haar een nieuwe winterjas ed want dat vindt ze al niet nodig en toch is ze als de dood voor de energierekening en is uit eten gaan niet eens een optie.
Ik weet zeker dat zij geen uitzondering is. Ik denk dat er heel veel stille armoede bij alleenstaande ouderen is.
Go hard or go home
pi_208276717
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:40 schreef Homey het volgende:

[..]
Veel witte Nederlanders identificeren zich al bijna al als Amerikaan. Zeker cultureel gezien. Kijken alleen Amerikaanse content, volgen Amerikaanse politiek op de voet en passen veel Engels toe in hun Nederlands. Altijd alles vergelijken met Amerika op discussiefora. Dat we dan als maatschappij die kant op gaan is een logisch gevolg. Ik zie het ook als opvulling van het anti-nationalisme van de laatste 40 jaar. Je mag niet trots zijn op Nederland, de Nederlandse vlag op je kleding is taboe, maar de Amerikaanse vlag is cool en hip.

Hoe het ook anders kan; ga eens naar Portugal. Een land wat veel minder veramerikaniseerd is.
Ik heb juist het idee dat men steeds vaker vindt dat Amerika een beetje een achterlijk land is.
Tap tap tap
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:51:03 #85
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208276747
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:46 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Ik heb juist het idee dat men steeds vaker vindt dat Amerika een beetje een achterlijk land is.
Dat klopt dan ook ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208276794
Moet zeggen dat ik het idd wel voel.

Omdat ik een gewone baan heb, in de wacht sta voor een normaal huurhuis waardoor ik nu vrije sector moet huren zat ik al op een punt waarop ik wat zuiniger aan moest doen.

Het is echt best wel opletten nu. En toen ik mijn auto moest vervangen vorige maand moest ik wel even slikken omdat ik mijn reserve ervoor aan moest spreken die ik nog maar langzaam aan kan vullen.

Dat is best een zorg om eerlijk te zijn.
Het gaat allemaal nog wel, maar heel veel rek zit er niet meer in.
pi_208276893
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:55 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Moet zeggen dat ik het idd wel voel.

Omdat ik een gewone baan heb, in de wacht sta voor een normaal huurhuis waardoor ik nu vrije sector moet huren zat ik al op een punt waarop ik wat zuiniger aan moest doen.

Het is echt best wel opletten nu. En toen ik mijn auto moest vervangen vorige maand moest ik wel even slikken omdat ik mijn reserve ervoor aan moest spreken die ik nog maar langzaam aan kan vullen.

Dat is best een zorg om eerlijk te zijn.
Het gaat allemaal nog wel, maar heel veel rek zit er niet meer in.
No worries. Straks komt iedereen je hier vertellen hoe je wel succesvol kunt worden en geld als water kan sparen want hier zitten de mensen die wél met geld kunnen omgaan.
Go hard or go home
pi_208276913
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:43 schreef Noek het volgende:
Ik wil trouwens niet weten hoeveel ouderen er zijn die amper rond kunnen komen. Iedereen heeft het zo druk met al die jongeren met hun sociale media en verwende gedrag, bladieblal, vroeger was alles, vroeger waren wij zoveel beter gelul.
Als ik kijk naar mijn moeder dan is het allesbehalve een vetpot en als iemand met geld om kan gaan is zij het wel. Die weet precies ook waar de aanbiedingen zijn en leeft heel sober. Ik geef haar een nieuwe winterjas ed want dat vindt ze al niet nodig en toch is ze als de dood voor de energierekening en is uit eten gaan niet eens een optie.
Ik weet zeker dat zij geen uitzondering is. Ik denk dat er heel veel stille armoede bij alleenstaande ouderen is.
Als je moeder haar geld vroeger niet had uitgegeven aan ipods en flatscreen televisies was ze nu ook rijk geweest.
pi_208276941
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Veel komt natuurlijk van de VS af. We ontwikkelen ons naar een maatschappij zoals de VS die kent. Dat is jammer maar ik heb mij daar inmiddels al bij neergelegd. Onze sociaal democratie is mede ook door globalisatie niet meer aanwezig zoals ik die graag zou willen zien. Het is nu een kwestie van zorgen dat je het voor jezelf en omgeving goed geregeld hebt.
Met dien verstande dat we wél een belastingdruk hebben en blijven houden alsof we nog altijd een functionerende sociaaldemocratie hebben.
pi_208276942
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:55 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Moet zeggen dat ik het idd wel voel.

Omdat ik een gewone baan heb, in de wacht sta voor een normaal huurhuis waardoor ik nu vrije sector moet huren zat ik al op een punt waarop ik wat zuiniger aan moest doen.

Het is echt best wel opletten nu. En toen ik mijn auto moest vervangen vorige maand moest ik wel even slikken omdat ik mijn reserve ervoor aan moest spreken die ik nog maar langzaam aan kan vullen.

Dat is best een zorg om eerlijk te zijn.
Het gaat allemaal nog wel, maar heel veel rek zit er niet meer in.
Begrijp ik, ja. Maar wat nu als het niet meer lukt? heb je dan al een plan B?
pi_208276945
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Als je moeder haar geld vroeger niet had uitgegeven aan ipods en flatscreen televisies was ze nu ook rijk geweest.
Sympathieke reactie.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:08:55 #92
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208276951
Blijf lekker op Rutte en zijn vrienden stemmen, dan komt alles goed.
pi_208276969
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Sympathieke reactie.
Ik zal er de volgende keer voor jou nog wat extra smileys bijzetten, oke?
pi_208276974
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
Blijf lekker op Rutte en zijn vrienden stemmen, dan komt alles goed.
Dat zijn die 4 op de 10. En de 6 op de 10 stemmen op alle 30 andere partijen *O* Daarom komt de VVD altijd zo hoog uit, omdat de mensen die daar op stemmen niet zo veel keuzes hebben.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_208276995
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Als je moeder haar geld vroeger niet had uitgegeven aan ipods en flatscreen televisies was ze nu ook rijk geweest.
Wat denk je van al die avocado’s en Lattes
Sicker than your average.
pi_208276999
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Sympathieke reactie.
Ik vond em wel grappig.
Go hard or go home
pi_208277018
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik zal er de volgende keer voor jou nog wat extra smileys bijzetten, oke?
Oke, honey.
pi_208277025
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:13 schreef Noek het volgende:

[..]
Ik vond em wel grappig.
Ik ook.
pi_208277038
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
Blijf lekker op Rutte en zijn vrienden stemmen, dan komt alles goed.
Vergeet ook vooral d66 niet, die partij is net zo neoliberaal en anti-middenklasse als de vvd, maar maskeert hun afbraak van de werkende middenklasse met een "klimaatneutraal" en "divers" verhaaltje waar ook veel jongeren in trappen.
pi_208277041
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:11 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dat zijn die 4 op de 10. En de 6 op de 10 stemmen op alle 30 andere partijen *O* Daarom komt de VVD altijd zo hoog uit, omdat de mensen die daar op stemmen niet zo veel keuzes hebben.
Mwau. Binnen de VVD is behoorlijk wat onvrede over Rutte. En de JOVD is geheel anders dan de VVD.

Dus ik ben wat minder cynisch, en heb goede hoop voor de toekomst. Maar goed, feit is wel dat het allemaal nog wel eventjes gaat duren.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:23:20 #101
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208277084
mja, Armoede,
Toen ik geboren werd in 1965 had mijn vader een goede baan in Den Haag. Mijn ouders hadden geen TV, er stond een kachel in de woonkamer en in de winter stonden de bloemen op de dekens. Er werd geen frisdrank gedronken, maar thee. Geen chips, geen snoep en niet iedere dag vlees bij het eten. Afdragertjes dragen als kind die je oudere broer al had gedragen. Vakantie was op de fiets op de Veluwe. Pannekoeken waren een traktatie.

Goede ouwe tijd? Nee, zeker niet, dit was destijds heel gewoon. Nu zou dit als bittere armoede worden gezien.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:24:12 #102
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208277089
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:16 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Vergeet ook vooral d66 niet, die partij is net zo neoliberaal en anti-middenklasse als de vvd, maar maskeert hun afbraak van de werkende middenklasse met een "klimaatneutraal" en "divers" verhaaltje waar ook veel jongeren in trappen.
Groen Links nog veel erger
pi_208277114
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
mja, Armoede,
Toen ik geboren werd in 1965 had mijn vader een goede baan in Den Haag. Mijn ouders hadden geen TV, er stond een kachel in de woonkamer en in de winter stonden de bloemen op de dekens. Er werd geen frisdrank gedronken, maar thee. Geen chips, geen snoep en niet iedere dag vlees bij het eten. Afdragertjes dragen als kind die je oudere broer al had gedragen. Vakantie was op de fiets op de Veluwe. Pannekoeken waren een traktatie.

Goede ouwe tijd? Nee, zeker niet, dit was destijds heel gewoon. Nu zou dit als bittere armoede worden gezien.
Dit is denk ik de essentie. Verwachtingen zijn enorm gestegen terwijl vroeger iedereen arm was naar de huidige maatstaven. Zonder al die zooi kun je nog steeds wel gelukkig zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door DjDaano op 07-03-2023 14:32:17 (voutje) ]
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208277125
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Begrijp ik, ja. Maar wat nu als het niet meer lukt? heb je dan al een plan B?
Het is vooral hopen op een normale huur woning. Dat zou veel verschil maken.

Gelukkig kan ik de aankomende tijd overuren maken en veel nachtdienst waardoor ik wat meer verdien, maar dat is niet iets voor langer, dat houdt echt wel ergens op. Ik werk nu zo'n 50 uur per week.

Ik red het wel, zit nog niet in de problemen ofzo. Maar het moet niet veel gekker worden.

Dit is al plan B.
pi_208277153
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:43 schreef Noek het volgende:
Ik wil trouwens niet weten hoeveel ouderen er zijn die amper rond kunnen komen. Iedereen heeft het zo druk met al die jongeren met hun sociale media en verwende gedrag, bladieblal, vroeger was alles, vroeger waren wij zoveel beter gelul.
Als ik kijk naar mijn moeder dan is het allesbehalve een vetpot en als iemand met geld om kan gaan is zij het wel. Die weet precies ook waar de aanbiedingen zijn en leeft heel sober. Ik geef haar een nieuwe winterjas ed want dat vindt ze al niet nodig en toch is ze als de dood voor de energierekening en is uit eten gaan niet eens een optie.
Ik weet zeker dat zij geen uitzondering is. Ik denk dat er heel veel stille armoede bij alleenstaande ouderen is.
Hou toch op we hebben de rijkste ouderen ter wereld. Die generatie klaagt het meeste maar heeft het tov de jongeren het makkelijkste leven gehad in nagenoeg alles. Goedkope huizen een welvarende economie etc etc.

De jongeren van nu zijn ook letterlijk fucked door juist die generatie. Dan krijg je mongolen zoals Henk Krol.

Natuurlijk zijn er arme ouderen, maar dat is tov de totale groep een paar procent. Zie onderstaande feiten. Ergo stfu :Y

quote:
In 2021 zijn er ongeveer 3,5 miljoen individuen met een AOW-uitkering. Met de meesten van hen gaat het relatief goed. Van de 65-plussers tot 80 jaar heeft 2 à 3 procent een inkomen onder de armoedegrens, tegen ruim 7 procent van de gehele Nederlandse bevolking.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:32:34 #106
37887 Dauthi
Progressive
pi_208277160
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:46 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
In Scandinavië bestaan nog wel sociaal-democratieën en ik begrijp ook niet waarop wij ons niet meer op landen als Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland richten en meer afstand nemen van de UK en de US. Het is vooral een politieke keus om de sociaaldemocratie in Nederland af te breken, ten gunste van het grootkapitaal en zolang mensen stemmen op partijen als de PVV, JA21, BBB en FvD blijft de afbraak van de sociaaldemocratie in stand.
D66, VVD, CDA, PvdA, Groenlinks.

De politieke cultuur wordt in het voortraject bepaalt, dezelfde soort mensen die tijdens hun studies van dezelfde soort clubjes en organisaties lid zijn, en vanuit eensgezindheid die afbraakcultuur hebben gecreerd.

Mensen die beter zouden moeten weten, maar dat niet weten, of de keuze maken om dingen te verzwijgen en niet te doen omdat ze er persoonlijk beter van worden.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_208277165
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Hou toch op we hebben de rijkste ouderen ter wereld. Die generatie klaagt het meeste maar heeft het tov de jongeren het makkelijkste leven gehad in nagenoeg alles. Goedkope huizen een welvarende economie etc etc.

De jongeren van nu zijn ook letterlijk fucked door juist die generatie. Dan krijg je mongolen zoals Henk Krol.

Natuurlijk zijn er arme ouderen, maar dat is tov de totale groep een paar procent. Zie onderstaande feiten. Ergo stfu :Y
[..]

Hou zelf gewoon je schreeuwmuil maar even en ga gewoon eens om je heen kijken in de maatschappij dan wat rondschreeuwen vanaf je kamertje.
Go hard or go home
pi_208277203
quote]1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:28 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Het is vooral hopen op een normale huur woning. Dat zou veel verschil maken.

Gelukkig kan ik de aankomende tijd overuren maken en veel nachtdienst waardoor ik wat meer verdien, maar dat is niet iets voor langer, dat houdt echt wel ergens op. Ik werk nu zo'n 50 uur per week.

Ik red het wel, zit nog niet in de problemen ofzo. Maar het moet niet veel gekker worden.

Dit is al plan B.
[/quote]

Hier hetzelfde, ik red het net, sorry maar ik kots op de veroordelen die ik hier lees van waarschijnlijk Rutte stemmers over dure dingen in huis halen, kachel hoog en sigaretten,
Haal die oogkleppen er eens af, het gaat niet om luxe inleveren maar op de eerste levensbehoefte

VVD rot op !!!
pi_208277209
Maar goed, de jongeren zijn genaaid door de ouderen want die hebben alles verpest maar de jongeren moeten zelf leren omgaan met geld want ze zijn verwende cunts.
Wat willen jullie nu eigenlijk? Jullie maken er altijd een gek spelletje van. Vroeger was alles beter vs de boomers hebben alles verneukt.
Misschien gewoon eens kijken naar hoe de huidige stand van zaken is ipv dat stomme gelul in de ruimte wat echt niks oplost behalve dat dat er altijd een groepje is wat zich superieur kan voelen. Als dat het doel is dan hebben heel veel mensen hier gewonnen in het leven.
Go hard or go home
pi_208277211
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Hou toch op we hebben de rijkste ouderen ter wereld. Die generatie klaagt het meeste maar heeft het tov de jongeren het makkelijkste leven gehad in nagenoeg alles. Goedkope huizen een welvarende economie etc etc.

De jongeren van nu zijn ook letterlijk fucked door juist die generatie. Dan krijg je mongolen zoals Henk Krol.

Natuurlijk zijn er arme ouderen, maar dat is tov de totale groep een paar procent. Zie onderstaande feiten. Ergo stfu :Y
[..]

Ben je serieus? De jongeren zijn juist enorm verwend. De meeste werken amper naast een studie, zijn gewend om overal met de auto of elektrische fiets naar toe te gaan en hebben nooit armoede gekend. Deze generatie jongeren zijn de rijkste ooit alleen hebben het zelf niet door.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:42:49 #111
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208277239
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:39 schreef Cupfighter het volgende:
quote][ afbeelding ] Op dinsdag 7 maart 2023 14:28 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Het is vooral hopen op een normale huur woning. Dat zou veel verschil maken.

Gelukkig kan ik de aankomende tijd overuren maken en veel nachtdienst waardoor ik wat meer verdien, maar dat is niet iets voor langer, dat houdt echt wel ergens op. Ik werk nu zo'n 50 uur per week.

Ik red het wel, zit nog niet in de problemen ofzo. Maar het moet niet veel gekker worden.

Dit is al plan B.
Hier hetzelfde, ik red het net, sorry maar ik kots op de veroordelen die ik hier lees van waarschijnlijk Rutte stemmers over dure dingen in huis halen, kachel hoog en sigaretten,
Haal die oogkleppen er eens af, het gaat niet om luxe inleveren maar op de eerste levensbehoefte

VVD rot op !!!
[/quote]

Voor de VVD en D66 is de Nederlandse burger niet interessant. Voor deze partijen is Nederland gewoon een stuk grond waar zoveel en zo snel mogelijk winsten gemaakt moeten worden, vooral ten bate van de EU en de multinationals.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 14:43:41 #112
236264 crew  capricia
pi_208277246
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
mja, Armoede,
Toen ik geboren werd in 1965 had mijn vader een goede baan in Den Haag. Mijn ouders hadden geen TV, er stond een kachel in de woonkamer en in de winter stonden de bloemen op de dekens. Er werd geen frisdrank gedronken, maar thee. Geen chips, geen snoep en niet iedere dag vlees bij het eten. Afdragertjes dragen als kind die je oudere broer al had gedragen. Vakantie was op de fiets op de Veluwe. Pannekoeken waren een traktatie.

Goede ouwe tijd? Nee, zeker niet, dit was destijds heel gewoon. Nu zou dit als bittere armoede worden gezien.
Oh echt?
Als ik zie wat mijn ouders allemaal konden op 1 salaris, is dat nu vaak niet meer mogelijk, en moet er toch wel 1,5 of 2 salarissen binnen gebracht worden voor dezelfde levenskwaliteit. Bijv voor de aanschaf van een woning. En wonen is niet eens luxe.

Op vakantie gingen wij ook gewoon vroeger. En uit eten doen we nu ook niet significant vaker dan vroeger.
Definitely not CIA
pi_208277250
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:39 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ben je serieus? De jongeren zijn juist enorm verwend. De meeste werken amper naast een studie, zijn gewend om overal met de auto of elektrische fiets naar toe te gaan en hebben nooit armoede gekend. Deze generatie jongeren zijn de rijkste ooit alleen hebben het zelf niet door.
Jij zit alleen op instagram of tiktok en denkt dat dat een waarheid vertelt over jongeren? Dan ben je toch een simpele ziel.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)leeftijd-en-geslacht

Kijk eens naar de cijfers van arbeidsparticipatie om in te zien dat je boomer onzin uitkraamt. Waar haal je het vandaan dat ze rijk zijn. _O-
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 14:44:17 #114
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277253
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Hou toch op we hebben de rijkste ouderen ter wereld. Die generatie klaagt het meeste maar heeft het tov de jongeren het makkelijkste leven gehad in nagenoeg alles. Goedkope huizen een welvarende economie etc etc.

De jongeren van nu zijn ook letterlijk fucked door juist die generatie. Dan krijg je mongolen zoals Henk Krol.

Natuurlijk zijn er arme ouderen, maar dat is tov de totale groep een paar procent. Zie onderstaande feiten. Ergo stfu :Y
[..]

Sorry maar dan weet je er toch verdomd weinig van af, we zijn nog nooit zo welvarend geweest als vandaag.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 14:45:24 #115
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277259
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:44 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Jij zit alleen op instagram of tiktok en denkt dat dat een waarheid vertelt over jongeren? Dan ben je toch een simpele ziel.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)leeftijd-en-geslacht

Kijk eens naar de cijfers van arbeidsparticipatie om in te zien dat je boomer onzin uitkraamt. Waar haal je het vandaan dat ze rijk zijn. _O-
Relatief gezien met de jaren 50? Ja, dan zijn ze rijk. Je hebt geen flauw idee wat leven in die tijd voor het overgrote deel van Nederland inhield, dat is wel duidelijk maar onzin verkopen en schelden kun je wel.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208277270
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Sorry maar dan weet je er toch verdomd weinig van af, we zijn nog nooit zo welvarend geweest als vandaag.
Wie is we?

Wat zijn de opties van jongeren om bv aan een woning te komen? En hoe zit het met kosten tegenwoordig. Die inflatie werkt ook bij de jongeren door.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 14:47:13 #117
236264 crew  capricia
pi_208277273
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Relatief gezien met de jaren 50? Ja, dan zijn ze rijk. Je hebt geen flauw idee wat leven in die tijd voor het overgrote deel van Nederland inhield, dat is wel duidelijk maar onzin verkopen en schelden kun je wel.
Jaren 50, ja. En met 1910 ook. :D

Maar met de jaren 80? Wat gezinnen allemaal deden op 1 inkomen. Zo kon je gewoon een woning in de randstad kopen op 1 inkomen. En we gingen ook nog op vakantie. :+
Definitely not CIA
pi_208277274
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Relatief gezien met de jaren 50? Ja, dan zijn ze rijk. Je hebt geen flauw idee wat leven in die tijd voor het overgrote deel van Nederland inhield, dat is wel duidelijk maar onzin verkopen en schelden kun je wel.
Of wat te denken van de jaren 40 boh dat waren zware tijden mên. Wat een drogreden.

Werk je bij de overheid ofzo.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 14:48:12 #119
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277281
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:46 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Wie is we?

Wat zijn de opties van jongeren om bv aan een woning te komen? En hoe zit het met kosten tegenwoordig. Die inflatie werkt ook bij de jongeren door.
Waar HEB je het over? Tot ver in de jaren 80 waren er gewoon nergens genoeg woningen beschikbaar, de hele kraak beweging is ontstaan uit woonruimte tekort.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:48:27 #120
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208277283
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:43 schreef Noek het volgende:
Ik wil trouwens niet weten hoeveel ouderen er zijn die amper rond kunnen komen. Iedereen heeft het zo druk met al die jongeren met hun sociale media en verwende gedrag, bladieblal, vroeger was alles, vroeger waren wij zoveel beter gelul.
Als ik kijk naar mijn moeder dan is het allesbehalve een vetpot en als iemand met geld om kan gaan is zij het wel. Die weet precies ook waar de aanbiedingen zijn en leeft heel sober. Ik geef haar een nieuwe winterjas ed want dat vindt ze al niet nodig en toch is ze als de dood voor de energierekening en is uit eten gaan niet eens een optie.
Ik weet zeker dat zij geen uitzondering is. Ik denk dat er heel veel stille armoede bij alleenstaande ouderen is.
Dit klopt. Mijn ex schoonmoeder is ziek geworden op haar 53ste, kanker, en heeft niet meer kunnen werken. Is alleenstaand en komt rond van een klein inkomen.
Je kunt niet alles plannen in je leven.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208277287
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Jaren 50, ja. En met 1910 ook. :D

Maar met de jaren 80? Wat gezinnen allemaal deden op 1 inkomen. Zo kon je gewoon een woning in de randstad kopen op 1 inkomen. En we gingen ook nog op vakantie. :+
Wat te denken van de Neanderthaler jongeren. Die hadden helemaal geen E-step. Wat een armoe was dat zeg!
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:50:05 #122
3542 Gia
User under construction
pi_208277297
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:28 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Dit is denk ik de essentie. Verwachtingen zijn enorm gestegen terwijl vroeger iedereen arm was naar de huidige maatstaven. Zonder al die zooi kun je nog steeds wel gelukkig zijn.
Ja maar niet als anderen het wel hebben en jij niet! "Dat is niet eerlijk!" Denk toch aan de kinderen!
pi_208277306
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh echt?
Als ik zie wat mijn ouders allemaal konden op 1 salaris, is dat nu vaak niet meer mogelijk, en moet er toch wel 1,5 of 2 salarissen binnen gebracht worden voor dezelfde luxe. Bijv voor de aanschaf van een woning.
Toen was er niet de overmatige luxe die we nu kennen. Ik zou in iedergeval niet met mijn ouders willen ruilen. Nu niet en nooit niet.

Maar goed, het is iedere keer hetzelfde gezeik. Jongeren geven ouderen de schuld en ouderen geven jongeren de schuld. Maar de werkelijke oorzaak lult men niet over. De politiek zal het verdere prima vinden dat het klootjesvolk elkander de schuld geeft. Ik ben er wel klaar mee na jarenlang te hebben gedemonstreerd om onze sociaal democratie te redden. Van Tipp tot aow etc. Maar aangezien we globalisatie toch niet kunnen stoppen heb ik de hoop maar opgegeven en zorg ik nu nog louter voor mijzelf en mijn omgeving.

Een zaak is mij wel duidelijk. Als je niet meer zelfstandig kunt leven door ziekte of andere oorzaken en afhankelijk moet zijn van anderen ben je genaaid.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 14:51:16 #124
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277310
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:49 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Wat te denken van de Neanderthaler jongeren. Die hadden helemaal geen E-step. Wat een armoe was dat zeg!
Het wordt nu wel erg zielig met je posts, behalve onzin en persoonlijke aanvallen produceer je niets.

Ga jij nu maar eens zoeken op Woningnood in de jaren 60, dat was toen Volksvijand #1. Dus het lulverhaal dat je toen als jongere woonruimte voor het oprapen had is gewoon dat, gelul.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208277327
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:44 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Jij zit alleen op instagram of tiktok en denkt dat dat een waarheid vertelt over jongeren? Dan ben je toch een simpele ziel.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)leeftijd-en-geslacht

Kijk eens naar de cijfers van arbeidsparticipatie om in te zien dat je boomer onzin uitkraamt. Waar haal je het vandaan dat ze rijk zijn. _O-
Iemand voor simpele ziel uitmaken en zelf niet begrijpen wat netto arbeidsparticipatie inhoud. Je geeft met deze grafiek juist mijn gelijk weer slimmerik.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 14:53:01 #126
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277328
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Jaren 50, ja. En met 1910 ook. :D

Maar met de jaren 80? Wat gezinnen allemaal deden op 1 inkomen. Zo kon je gewoon een woning in de randstad kopen op 1 inkomen. En we gingen ook nog op vakantie. :+
Mijn ouders kochten hun eerste huis in 1980 met 2 inkomens en een rente van 14%. Weinig vakanties gehad in die jaren.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208277340
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:51 schreef Cherni het volgende:

[..]
Toen was er niet de overmatige luxe die we nu kennen. Ik zou in iedergeval niet met mijn ouders willen ruilen. Nu niet en nooit niet.

Maar goed, het is iedere keer hetzelfde gezeik. Jongeren geven ouderen de schuld en ouderen geven jongeren de schuld. Maar de werkelijke oorzaak lult men niet over. De politiek zal het verdere prima vinden dat het klootjesvolk elkander de schuld geeft. Ik ben er wel klaar mee na jarenlang te hebben gedemonstreerd om onze sociaal democratie te redden. Van Tipp tot aow etc. Maar aangezien we globalisatie toch niet kunnen stoppen heb ik de hoop maar opgegeven en zorg ik nu nog louter voor mijzelf en mijn omgeving.

Een zaak is mij wel duidelijk. Als je niet meer zelfstandig kunt leven door ziekte of andere oorzaken en afhankelijk moet zijn van anderen ben je genaaid.
De laatste alinea is zeer treffend, en dan heb ik het vooral over zieken, hoe dat is afgebroken is gewoon asociaal VVD beleid, maar stem er maar op stelletje egoïsten, als jullie het maar goed hebben toch met je koophuis en 2 autos en elk jaar minimaal een keer op vakantie
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:58:41 #128
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208277382
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh echt?
Als ik zie wat mijn ouders allemaal konden op 1 salaris, is dat nu vaak niet meer mogelijk, en moet er toch wel 1,5 of 2 salarissen binnen gebracht worden voor dezelfde levenskwaliteit. Bijv voor de aanschaf van een woning. En wonen is niet eens luxe.

Op vakantie gingen wij ook gewoon vroeger. En uit eten doen we nu ook niet significant vaker dan vroeger.
wanneer ben jij geboren?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:58:44 #129
3542 Gia
User under construction
pi_208277384
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
mja, Armoede,
Toen ik geboren werd in 1965 had mijn vader een goede baan in Den Haag. Mijn ouders hadden geen TV, er stond een kachel in de woonkamer en in de winter stonden de bloemen op de dekens. Er werd geen frisdrank gedronken, maar thee. Geen chips, geen snoep en niet iedere dag vlees bij het eten. Afdragertjes dragen als kind die je oudere broer al had gedragen. Vakantie was op de fiets op de Veluwe. Pannekoeken waren een traktatie.

Goede ouwe tijd? Nee, zeker niet, dit was destijds heel gewoon. Nu zou dit als bittere armoede worden gezien.
Ik ben dan 2 jaar ouder, maar de eerste 'eigen' huurwoning van mijn ouders bestond uit 1 ruimte, met een opkamer, beddekoets en keukenblok. Verder stond er een eethoek en een kast. Een voordeur zat er niet in; dat plakte mijn vader 's avonds dicht met kranten. Waarmee we ook onze billen afveegden, want toiletpapier hadden we toen nog niet.
Mijn ouders waren 21 toen ze trouwden, in 1961. 'Moetje'. Maar dat kindje is na 3 weken overleden. Jaar daarna is mijn zus geboren en in 63, ikke.

Overigens waren we best gelukkig. Mijn vader was jeugdleider bij Jong Nederland, dus dat was in de wieg al mee op kamp.

En dan klagen ze nu over armoede als ze niet op vakantie kunnen, of niet rond kunnen komen terwijl er 2 auto's voor de deur staan.
pi_208277394
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:51 schreef Cherni het volgende:
Een zaak is mij wel duidelijk. Als je niet meer zelfstandig kunt leven door ziekte of andere oorzaken en afhankelijk moet zijn van anderen ben je genaaid.
Precies, men gunt veel mensen geen onafhankelijkheid en dus een licht bestaan.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:02:57 #131
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277406
Overigens wil ik geenszins de problematiek van nu bagatelliseren, het enige waar ik pissig over wordt is het idiote geneuzel over boomers die het allemaal zo goed hadden.

Ieder tijdperk zijn er grote aantallen mensen buiten de welvaart gebleven, nu minder dan vroeger overigens, dat is geen enkel opzicht een argument dat X of Y zielig is of was en er is geen enkele reden om het (bijna) haat gedrag wat sommigen tonen ten opzichte van andere generaties te vertonen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208277453
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:58 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik ben dan 2 jaar ouder, maar de eerste 'eigen' huurwoning van mijn ouders bestond uit 1 ruimte, met een opkamer, beddekoets en keukenblok. Verder stond er een eethoek en een kast. Een voordeur zat er niet in; dat plakte mijn vader 's avonds dicht met kranten. Waarmee we ook onze billen afveegden, want toiletpapier hadden we toen nog niet.
Mijn ouders waren 21 toen ze trouwden, in 1961. 'Moetje'. Maar dat kindje is na 3 weken overleden. Jaar daarna is mijn zus geboren en in 63, ikke.

Overigens waren we best gelukkig. Mijn vader was jeugdleider bij Jong Nederland, dus dat was in de wieg al mee op kamp.

En dan klagen ze nu over armoede als ze niet op vakantie kunnen, of niet rond kunnen komen terwijl er 2 auto's voor de deur staan.
Veeg je nu nog steeds je kont af met de Volkskrant of ben je nu een rijke Page tata?
Go hard or go home
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:05:47 #133
236264 crew  capricia
pi_208277454
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mijn ouders kochten hun eerste huis in 1980 met 2 inkomens en een rente van 14%. Weinig vakanties gehad in die jaren.
Mijn ouders gewoon op 1 inkomen. Nieuwbouw bij Utrecht.
Toen kwamen ook net die massa vliegreizen op naar Spanje. Wat een luxe was dat! Hoe je je dan voelde op Schiphol. O+
En uiteten doen we nu eigenlijk minder vaak dan we vroeger vanuit huis deden. We gingen dan wel gewoon naar de lokale Chinees of naar het AC-restaurant..want ja, met het hele gezin hè. Ik weet nog wat het kostte (omdat het in mijn hoofd heel veel geld was als kind): 75 gulden met zijn vieren voor de rijsttafel en de drankjes.

Ik vind de horeca nu zo schreeuwend duur geworden dat ik het echt heel weinig doe. Zelfs de snackbar is verdubbeld in prijzen en vraagt doodleuk 4 euro voor een bakje patat. Of 2 kroketten op brood voor 12,50. :')
Ik schrik er gewoon van.

Voor de wintersport reserveerden mijn ouders ongeveer 400 gulden per persoon, voor de volle week. Dan had je alles, hotel, eten, huur, les, skipas etc.

Je moet nu wel zo godsgruwelijk veel verdienen als alleen verdiener wil je je gezin zo'n leven kunnen geven.
Maar dat hoeft ook niet, het gaat me niet zozeer om de luxe.
Maar de basic zaken als een goede woning. Als dat al gewoon niet bereikbaar is (of belachelijk veel van je inkomen vergt en je geen alternatieven hebt), dat vind ik echt een achteruitgang.
Definitely not CIA
pi_208277460
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:46 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Ik heb juist het idee dat men steeds vaker vindt dat Amerika een beetje een achterlijk land is.
Dat zou kunnen, maar dat is het punt niet. Het punt is die obsessieve aandacht voor Amerika. Of die aandacht en eigenlijk identificering (opvulling van het verboden Nederlands nationalisme) nu positief of negatief is, is secundair.

Ik wil eigenlijk wel stellen dat Nederland een soort vazalstaat van Amerika is, zoals Belarus is van Rusland.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:06:39 #135
236264 crew  capricia
pi_208277467
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
wanneer ben jij geboren?
Jaren 70. Bewuste jeugd in de '80.
Definitely not CIA
pi_208277475
Wat vooral veranderd is is dat je met een normale full-time werkweek veel lastiger rond kan komen. Zonder gekke luxe erbij.

En dan heb ik nog geluk, door nachtdienst en overuren kan ik nog de extra kosten voor huisvesting ophoesten die ik toch echt moet maken.
Maar ook ik kijk met zorg naar de stijgende kosten voor gewoon kunnen leven.

Geld wegzetten om dingen op te vangen wordt steeds moeilijker. En dat maakt kwetsbaarder.
pi_208277508
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:02 schreef Tijger_m het volgende:
Overigens wil ik geenszins de problematiek van nu bagatelliseren, het enige waar ik pissig over wordt is het idiote geneuzel over boomers die het allemaal zo goed hadden.

Ieder tijdperk zijn er grote aantallen mensen buiten de welvaart gebleven, nu minder dan vroeger overigens, dat is geen enkel opzicht een argument dat X of Y zielig is of was en er is geen enkele reden om het (bijna) haat gedrag wat sommigen tonen ten opzichte van andere generaties te vertonen.
Iedere generatie heeft zijn problemen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:54 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
De laatste alinea is zeer treffend, en dan heb ik het vooral over zieken, hoe dat is afgebroken is gewoon asociaal VVD beleid, maar stem er maar op stelletje egoïsten, als jullie het maar goed hebben toch met je koophuis en 2 autos en elk jaar minimaal een keer op vakantie
Ik heb altijd PvdA gestemd en een enkele keer GL. GL valt mij tegen en van de PvdA sinds Kok is niets meer overgebleven. Mogelijk maar SP gaan stemmen om mijn stem maar niet verloren te laten gaan terwijl ik met de gedachte speel om niet meer te gaan stemmen. Mijn vertrouwen in de politiek is tot het niveau nul gedaald..
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:10:20 #138
3542 Gia
User under construction
pi_208277524
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:05 schreef Noek het volgende:

[..]
Veeg je nu nog steeds je kont af met de Volkskrant of ben je nu een rijke Page tata?
Geen page, mij te duur. Eigen merk, voordeelverpakking.
Is een verschil he, niet verwend zijn.
pi_208277573
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Mijn ouders gewoon op 1 inkomen. Nieuwbouw bij Utrecht.
Toen kwamen ook net die massa vliegreizen op naar Spanje. Wat een luxe was dat! Hoe je je dan voelde op Schiphol. O+
En uiteten doen we nu eigenlijk minder vaak dan we vroeger vanuit huis deden. We gingen dan wel gewoon naar de lokale Chinees of naar het AC-restaurant..want ja, met het hele gezin hè. Ik weet nog wat het kostte (omdat het in mijn hoofd heel veel geld was als kind): 75 gulden met zijn vieren voor de rijsttafel en de drankjes.

Ik vind de horeca nu zo schreeuwend duur geworden dat ik het echt heel weinig doe. Zelfs de snackbar is verdubbeld in prijzen en vraagt doodleuk 4 euro voor een bakje patat. Of 2 kroketten op brood voor 12,50. :')
Ik schrik er gewoon van.

Voor de wintersport reserveerden mijn ouders ongeveer 400 gulden per persoon, voor de volle week. Dan had je alles, hotel, eten, huur, les, skipas etc.

Je moet nu wel zo godsgruwelijk veel verdienen als alleen verdiener wil je je gezin zo'n leven kunnen geven.
Maar dat hoeft ook niet, het gaat me niet zozeer om de luxe.
Maar de basic zaken als een goede woning. Als dat al gewoon niet bereikbaar is (of belachelijk veel van je inkomen vergt en je geen alternatieven hebt), dat vind ik echt een achteruitgang.
Vroeg had je ook al rijke en arme mensen. Waarschijnlijk hoorde je ouders bij het wat rijkere deel en jijzelf nu bij een wat armer deel. Nu gaan er echter veel meer mensen op wintersport dan vroeger dus in totaal is de luxe zeker toegenomen.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:14:26 #140
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208277588
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:02 schreef Tijger_m het volgende:


Ieder tijdperk zijn er grote aantallen mensen buiten de welvaart gebleven
Mensen met meer of minder 'vinkjes' (wat zeker invloed heeft) waren er altijd al.

[ Bericht 28% gewijzigd door Eightyone op 07-03-2023 16:44:56 ]
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:14:46 #141
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208277594
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Sorry maar dan weet je er toch verdomd weinig van af, we zijn nog nooit zo welvarend geweest als vandaag.
Ik denk toch wel dat de verdeeldheid groter is geworden. Meer mensen die steeds meer geld hebben, maar ook een groeiende groep die het net redt. En sommigen redden het dus niet meer.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208277599
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:13 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Vroeg had je ook al rijke en arme mensen. Waarschijnlijk hoorde je ouders bij het wat rijkere deel en jijzelf nu bij een wat armer deel. Nu gaan er echter veel meer mensen op wintersport dan vroeger dus in totaal is de luxe zeker toegenomen.
En dat leidt jij af uit het aantal wintersport vakanties?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:16:34 #143
236264 crew  capricia
pi_208277627
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:13 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Vroeg had je ook al rijke en arme mensen. Waarschijnlijk hoorde je ouders bij het wat rijkere deel en jijzelf nu bij een wat armer deel. Nu gaan er echter veel meer mensen op wintersport dan vroeger dus in totaal is de luxe zeker toegenomen.
Mijn dochtertje houdt er niet van. We hebben het een paar maal geprobeerd. Maar ze vindt het niet leuk, wintersport. Ook prima.
Maar wij deden het als twee-verdieners, man en ik, met gezin op wintersport.
En vroeger deed mijn vader dat dus gewoon op 1 inkomen, als kostwinner.
Dat is echt wel een verschil.
En zeker als je naar de woningmarkt kijkt, dat kan gewoon nu niet meer op 1 inkomen.
(En daar heeft een keertje meer of minder uiteten geen invloed op. )

90.000 gulden. Was de nieuwbouw-woning onder de rook van Utrecht. Eind jaren 70, begin jaren 80. Een heleboel geld vonden mijn ouders dat. En dat was het natuurlijk ook. Maar je kon dat gewoon doen, op 1 inkomen.
Definitely not CIA
pi_208277630
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
En dat leidt jij af uit het aantal wintersport vakanties?
Yep. Als je arm bent ga je namelijk 100% zeker niet op wintersport.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:17:11 #145
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208277635
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:07 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Wat vooral veranderd is is dat je met een normale full-time werkweek veel lastiger rond kan komen. Zonder gekke luxe erbij.

En dan heb ik nog geluk, door nachtdienst en overuren kan ik nog de extra kosten voor huisvesting ophoesten die ik toch echt moet maken.
Maar ook ik kijk met zorg naar de stijgende kosten voor gewoon kunnen leven.

Geld wegzetten om dingen op te vangen wordt steeds moeilijker. En dat maakt kwetsbaarder.
Klopt. Het is te hopen dat je niet ziek wordt ofzo.
En dat is wel de realiteit van best veel mensen, dat dat kan gebeuren.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208277636
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
En dat leidt jij af uit het aantal wintersport vakanties?
Ja maar bij de BNW dealer was het ook gezellig druk en och och, op de zaterdag is er soms geen tafeltje meer bij Bistro Ben.
Zo breng je problemen in kaart. Je gaat een dagje winkelen en je weet genoeg. Dat al die arme mensen daar niet zijn, dat is een detail. Daar gaat het nl niet om.
Go hard or go home
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:19:20 #147
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208277661
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Jongeren in dit verhaal zijn 18-25 jarigen.
Je hersenen zijn pas volgroeid rond je 25ste.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208277663
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:17 schreef Noek het volgende:

[..]
Ja maar bij de BNW dealer was het ook gezellig druk en och och, op de zaterdag is er soms geen tafeltje meer bij Bistro Ben.
Zo breng je problemen in kaart. Je gaat een dagje winkelen en je weet genoeg. Dat al die arme mensen daar niet zijn, dat is een detail. Daar gaat het nl niet om.
Schopje >> BNW
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:19:47 #149
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277669
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:14 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik denk toch wel dat de verdeeldheid groter is geworden. Meer mensen die steeds meer geld hebben, maar ook een groeiende groep die het net redt. En sommigen redden het dus niet meer.
Maar sommigen redden het vroeger ook niet en toen was die groep toch echt groter en ik vraag mij ook af of de meerderheid wel bereid is om die groep omhoog te brengen want hoe ga je dat doen dan? Meer geld uit openbare middelen daar heen? Prima maar wat geef je dan op?

Ditto met zaken als minimumloon verhogen, dat is niet gratis namelijk, dat ga jij als burger namelijk ook gewoon betalen en dat gaat zaken duurder maken. Ik geloof niet dat de meerderheid in Nederland daar echt voorstander voor is.

Oh, in theorie wel, natuurlijk, want we zijn allemaal groot voorstander van sociaal. Totdat de rekening komt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208277680
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Mijn dochtertje houdt er niet van. We hebben het een paar maal geprobeerd. Maar ze vindt het niet leuk, wintersport. Ook prima.
Maar wij deden het als twee-verdieners, man en ik, met gezin op wintersport.
En vroeger deed mijn vader dat dus gewoon op 1 inkomen, als kostwinner.
Dat is echt wel een verschil.
En zeker als je naar de woningmarkt kijkt, dat kan gewoon nu niet meer op 1 inkomen.
En je moeder lag de gehele dag in haar bed te netflixen? Toen moest moeders ook hard werken alleen deed ze andere taken. De prijzen zijn aangepast sinds vrouwen ook betaald aan het werk zijn. Je vergelijkt dus het familie inkomen en niet het inkomen van de man want dat is niet meer relevant.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:22:00 #151
236264 crew  capricia
pi_208277699
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar sommigen redden het vroeger ook niet en toen was die groep toch echt groter en ik vraag mij ook af of de meerderheid wel bereid is om die groep omhoog te brengen want hoe ga je dat doen dan? Meer geld uit openbare middelen daar heen? Prima maar wat geef je dan op?

Ditto met zaken als minimumloon verhogen, dat is niet gratis namelijk, dat ga jij als burger namelijk ook gewoon betalen en dat gaat zaken duurder maken. Ik geloof niet dat de meerderheid in Nederland daar echt voorstander voor is.

Oh, in theorie wel, natuurlijk, want we zijn allemaal groot voorstander van sociaal. Totdat de rekening komt.
Misschien moeten we eens stoppen met 30 jaar loonmatiging. Terwijl het geld bij de aandeelhouders tegen de plinten aan klotst. Het evenwicht lijkt een beetje zoek.
Definitely not CIA
pi_208277707
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:16 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Yep. Als je arm bent ga je namelijk 100% zeker niet op wintersport.
Maar dat is niet jouw stelling.

Jouw stelling is dat er meer luxe is omdat er tegenwoordig meer mensen op wintersport gaan.

Maar dat is wel een erg simpele redenering. De bevolking is namelijk ook behoorlijk gegroeid, misschien laten mensen wel de auto vaker staan, misschien staat de kachel wel op 12 graden en vroeger op 20, misschien is de auto wel helemaal de deur uit, etc.

Er zijn echt vele variaties te bedenken waarbij meer mensen op wintersport gaan zonder dat dat uiteindelijk betekent dat er meer luxe is.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208277712
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Misschien moeten we eens stoppen met 30 jaar loonmatiging. Terwijl het geld bij de aandeelhouders tegen de plinten aan klotsen. Het evenwicht lijkt een beetje zoek.
Als dat echt zo zou zijn wat had je dan tegen om een bedrijf te beginnen en aandeelhouder te worden? Lekker joh, gratis geld!
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:23:06 #154
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277716
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Misschien moeten we eens stoppen met 30 jaar loonmatiging. Terwijl het geld bij de aandeelhouders tegen de plinten aan klotsen. Het evenwicht lijkt een beetje zoek.
Met het eerste heb ik geen moeite maar denken dat bedrijven daar winst percentages voor op gaan geven lijkt mij wat utopisch.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:23:58 #155
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208277729
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar sommigen redden het vroeger ook niet en toen was die groep toch echt groter en ik vraag mij ook af of de meerderheid wel bereid is om die groep omhoog te brengen want hoe ga je dat doen dan? Meer geld uit openbare middelen daar heen? Prima maar wat geef je dan op?

Ditto met zaken als minimumloon verhogen, dat is niet gratis namelijk, dat ga jij als burger namelijk ook gewoon betalen en dat gaat zaken duurder maken. Ik geloof niet dat de meerderheid in Nederland daar echt voorstander voor is.

Oh, in theorie wel, natuurlijk, want we zijn allemaal groot voorstander van sociaal. Totdat de rekening komt.
Middeninkomens minder belasten.

Het is toch van de gekke dat ik minder toeslagen krijg nu ik meer werk en netto minder geld overhoud.
Dat bijvoorbeeld.

Weg met dat ingewikkelde toeslagensysteem waardoor veel mensen uiteindelijk ook in de problemen komen. Werk ik een paar nachtdiensten te veel kan ik duizenden euro’s aan toeslagen gaan terugbetalen.
Idioot gewoon. Hard werken wordt afgestraft. Behalve als je echt veel binnenharkt of veel bezit hebt.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:24:04 #156
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277732
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:22 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Als dat echt zo zou zijn wat had je dan tegen om een bedrijf te beginnen en aandeelhouder te worden? Lekker joh, gratis geld!
Grappig, je omschrijft hier een groot deel van de Nederlandse ZZP' ers
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:27:01 #157
236264 crew  capricia
pi_208277757
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Met het eerste heb ik geen moeite maar denken dat bedrijven daar winst percentages voor op gaan geven lijkt mij wat utopisch.
Dat is ook een politieke beslissing. Waar je meer of minder belasting heft.

Maar de lonen moesten altijd gematigd worden hier in NL, en ondertussen wel proberen de dividendbelasting af te schaffen en brievenbus bv's en vestigingsklimaat heilig verklaren. Ikea is inmiddels ook al NLs omdat het fiscaal zo'n aantrekkelijk land is.
Ik zeg niet dat dat niet belangrijk is, vestigingsklimaat, maar het gaat om het evenwicht.
Definitely not CIA
pi_208277777
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar sommigen redden het vroeger ook niet en toen was die groep toch echt groter en ik vraag mij ook af of de meerderheid wel bereid is om die groep omhoog te brengen want hoe ga je dat doen dan? Meer geld uit openbare middelen daar heen? Prima maar wat geef je dan op?

Ditto met zaken als minimumloon verhogen, dat is niet gratis namelijk, dat ga jij als burger namelijk ook gewoon betalen en dat gaat zaken duurder maken. Ik geloof niet dat de meerderheid in Nederland daar echt voorstander voor is.

Oh, in theorie wel, natuurlijk, want we zijn allemaal groot voorstander van sociaal. Totdat de rekening komt.
Die rekening zou ik graag betalen mits we daardoor wel een uitstekend vangnet creëeren. Waar ondernemers weer maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar omdat dit een utopie is zul je uiteindelijk wel zelf voor je zaken moeten zorgen. Anderen doen het niet meer voor je. Volgende maand 61 en maak mij steeds meer zorgen over mijn gezondheid al is die nu nog prima. Dat is dan ook de reden dat ik nu louter voor mijzelf de zaken goed voor elkander zorg te hebben. Dat is egoïstisch maar het gehak op ouderen en je een economisch object bent heb je geen andere keuze. Nee, op het moment dat je niet meer werkt of kunt werken hoef je van anderen niets meer te verwachten.
pi_208277779
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:07 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Wat vooral veranderd is is dat je met een normale full-time werkweek veel lastiger rond kan komen. Zonder gekke luxe erbij.
Wat vooral verandert is, is dat kennis overal voor het oprapen ligt: gratis en voor niks.

Je hebt alle mogelijkheden om jezelf uit een pauper situatie te helpen/studeren. Werk is er zat in nagenoeg alle sectoren.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:29:38 #160
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277782
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is ook een politieke beslissing. Waar je meer of minder belasting heft.

Maar de lonen moesten altijd gematigd worden hier in NL, en ondertussen wel proberen de dividendbelasting af te schaffen en brievenbus bv's en vestigingsklimaat heilig verklaren. Ikea is inmiddels ook al NLs omdat het fiscaal zo'n aantrekkelijk land is.
Ik zeg niet dat dat niet belangrijk is, vestigingsklimaat, maar het gaat om het evenwicht.
Nogmaals, ik ben het met je eens maar wat we inmiddels ook geleerd hebben is dat globalisatie ook globalisatie van belasting regimes inhoudt en dat landen denken slim te zijn door voordelen en lage belastingen te bieden aan buitenlandse bedrijven. Waaronder Nederland.

Brievenbus firma's leveren Nederland bar weinig op en we zouden die aan gaan pakken, ik zie daar nog niet veel gebeuren overigens.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:30:47 #161
236264 crew  capricia
pi_208277794
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:23 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Middeninkomens minder belasten.

Het is toch van de gekke dat ik minder toeslagen krijg nu ik meer werk en netto minder geld overhoud.
Dat bijvoorbeeld.

Weg met dat ingewikkelde toeslagensysteem waardoor veel mensen uiteindelijk ook in de problemen komen. Werk ik een paar nachtdiensten te veel kan ik duizenden euro’s aan toeslagen gaan terugbetalen.
Idioot gewoon. Hard werken wordt afgestraft. Behalve als je echt veel binnenharkt of veel bezit hebt.
Ja. Bizar eigenlijk.

Maar in 1980 was er een tarief inkomstenbelasting van 72%. De PvdA heeft die terug gebracht naar 60%.
Dat waren nog eens tarieven. :D
Definitely not CIA
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:30:50 #162
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208277795
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Jaren 70. Bewuste jeugd in de '80.
Slordige 10 jaar later, veranderde veel in die tijd.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:32:15 #163
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277803
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:29 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Wat vooral verandert is, is dat kennis overal voor het oprapen ligt: gratis en voor niks.

Je hebt alle mogelijkheden om jezelf uit een pauper situatie te helpen/studeren. Werk is er zat in nagenoeg alle sectoren.
Nou, waarom klaag je dan dat jongeren het nu zo zwaar hebben? Klinkt als een paradijs ;)

In mijn tijd moest je in een encyclopedie kennis opzoeken en vaker wel dan niet moest je daarvoor naar de bieb, nu doe je het op je telefoon, laptop, tablet of zelfs gewoon op je smart TV :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:32:57 #164
236264 crew  capricia
pi_208277810
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nogmaals, ik ben het met je eens maar wat we inmiddels ook geleerd hebben is dat globalisatie ook globalisatie van belasting regimes inhoudt en dat landen denken slim te zijn door voordelen en lage belastingen te bieden aan buitenlandse bedrijven. Waaronder Nederland.

Brievenbus firma's leveren Nederland bar weinig op en we zouden die aan gaan pakken, ik zie daar nog niet veel gebeuren overigens.
Lijkt me een mooi projectje voor de EU. Om dat soort zaken eens te harmoniseren en fiscaal paradijs Nederland eens wat andere prioriteiten te geven.
Definitely not CIA
pi_208277825
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:23 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Middeninkomens minder belasten.

Het is toch van de gekke dat ik minder toeslagen krijg nu ik meer werk en netto minder geld overhoud.
Dat bijvoorbeeld.

Weg met dat ingewikkelde toeslagensysteem waardoor veel mensen uiteindelijk ook in de problemen komen. Werk ik een paar nachtdiensten te veel kan ik duizenden euro’s aan toeslagen gaan terugbetalen.
Idioot gewoon. Hard werken wordt afgestraft. Behalve als je echt veel binnenharkt of veel bezit hebt.
Dit idd.

Ik moet zo oppassen met extra inkomen.
En ik zit nu met moet omdat ik geen normale huurwoning heb, maar zit met het risico dat ik die normale woning niet meer mag straks.

Ik zit net aan het eind van sociale huur. Net geen extra toeslagen.
Ik mag echt alles zelf ophoesten. En dat vind ik niet erg, maar er zit zo'n gat tussen.
Als je net niet meer krijgt is het echt significant duurder ipv enkel dat kleine verschil.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:34:30 #166
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208277831
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Lijkt me een mooi projectje voor de EU. Om dat soort zaken eens te harmoniseren en fiscaal paradijs Nederland eens wat andere prioriteiten te geven.
Daar is men ook mee bezig maar de lidstaten zijn, verrassing!, geen fans en moedigen dit bepaald niet aan.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208277848
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Maar dat is niet jouw stelling.

Jouw stelling is dat er meer luxe is omdat er tegenwoordig meer mensen op wintersport gaan.

Maar dat is wel een erg simpele redenering. De bevolking is namelijk ook behoorlijk gegroeid, misschien laten mensen wel de auto vaker staan, misschien staat de kachel wel op 12 graden en vroeger op 20, misschien is de auto wel helemaal de deur uit, etc.

Er zijn echt vele variaties te bedenken waarbij meer mensen op wintersport gaan zonder dat dat uiteindelijk betekent dat er meer luxe is.
Vaak zijn de simpelste redeneringen ook de beste. Jij hebt dus het idee dat we vroeger meer luxe hebben of ben je het eigenlijk gewoon met mij eens dat we het nog nooit zo goed hebben gehad?
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208277860
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nogmaals, ik ben het met je eens maar wat we inmiddels ook geleerd hebben is dat globalisatie ook globalisatie van belasting regimes inhoudt en dat landen denken slim te zijn door voordelen en lage belastingen te bieden aan buitenlandse bedrijven. Waaronder Nederland.

Brievenbus firma's leveren Nederland bar weinig op en we zouden die aan gaan pakken, ik zie daar nog niet veel gebeuren overigens.
Precies. Ook weer een Spaans bouwbedrijf dat Spanje wil verlaten naar de Zuidas in Nederland. Uiteraard voor het geweldige belastingklimaat. De Spanjaarden zijn laaiend. En terecht. Waar wij nauwelijks winst belasten, belasten wij op arbeid.

https://nos.nl/artikel/24(...)ederland-verplaatsen
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:39:48 #169
236264 crew  capricia
pi_208277899
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:36 schreef Cherni het volgende:

[..]
Precies. Ook weer een Spaans bouwbedrijf dat Spanje wil verlaten naar de Zuidas in Nederland. Uiteraard voor het geweldige belastingklimaat. De Spanjaarden zijn laaiend. En terecht. Waar wij nauwelijks winst belasten, belasten wij op arbeid.

https://nos.nl/artikel/24(...)ederland-verplaatsen
En dit is wel echt het gevolg van jarenlang bewust VVD beleid, wat veel mensen helemaal niet zien.
Die verschuiving van belasting op winst naar arbeid. En maar lonen matigen.
Definitely not CIA
pi_208277902
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:29 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Wat vooral verandert is, is dat kennis overal voor het oprapen ligt: gratis en voor niks.

Je hebt alle mogelijkheden om jezelf uit een pauper situatie te helpen/studeren. Werk is er zat in nagenoeg alle sectoren.
Dat is dus echt bs.

Het is echt niet zo simpel. Ik ben te oud, mijn voor opleiding sluit niet aan, mijn werktijden maken het lastig.
Denk je werkelijk dat ik hier niet naar kijk en niets voor over heb?

Ik heb weinig aan omscholing als ik daarvoor onder een brug mag gaan leven.
pi_208277928
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:36 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Vaak zijn de simpelste redeneringen ook de beste. Jij hebt dus het idee dat we vroeger meer luxe hebben of ben je het eigenlijk gewoon met mij eens dat we het nog nooit zo goed hebben gehad?
Nee ben het zeker niet met jou eens. Ik weet het simpelweg niet. Wat ik wel weet is dat 1 aspect er uitpikken en daar een dergelijke conclusie op baseren niet echt een betrouwbare conclusie is.

Het theaterbezoek daalt al jaren op rij, dat was al voor corona zo. Volgens jouw logica kunnen we dus nu concluderen dat er minder luxe is want mensen hebben niet eens meer geld voor een avondje weg.....
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 7 maart 2023 @ 15:43:35 #172
408813 crew  trein2000
pi_208277944
De linkse wolk gaat ons land kapot maken.

Mvg,
Mark, die dit soort cijfers kan overleggen na 10 jaar premierschap.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:44:47 #173
3542 Gia
User under construction
pi_208277956
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:16 schreef capricia het volgende:

90.000 gulden. Was de nieuwbouw-woning onder de rook van Utrecht. Eind jaren 70, begin jaren 80. Een heleboel geld vonden mijn ouders dat. En dat was het natuurlijk ook. Maar je kon dat gewoon doen, op 1 inkomen.
In die tijd had je ook de, rijksgesubsidieerde, premie A en premie B woningen. Die lagen inderdaad zo om en nabij die prijs.
Wij kochten onze eerste woning in 1992 voor 126.000 gulden. Zonder premie, overigens. En bij een rente van meer dan 9%, volgens mij. Overigens kon je toen nog consumptief krediet gebruiken. We hadden op een bepaald moment een overwaarde van 40.000, die we verzilverd hadden om er een nieuwe auto van te kopen.
Dus, toen hadden we een hypotheek van 165.000 gulden.
Daarna een huis gekocht voor 168.000 gulden en dat werd na de invoering van de euro en de stijging van de prijzen, uiteindelijk 167.000 euro. We hadden toen een overwaarde van 58.000 euro, waarmee we dit huis hebben gekocht, voor 240.000. Het heeft nu een waarde van 460.000 euro.

Kwestie van op tijd de juiste keuzes maken.
pi_208277963
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:43 schreef trein2000 het volgende:
De linkse wolk gaat ons land kapot maken.

Mvg,
Mark, die dit soort cijfers kan overleggen na 10 jaar premierschap.
Men hoort al sinds Fortuin dat werkelijk alles de schuld is van links en dat krijg je er niet zo maar uit vrees ik.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:46:03 #175
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208277980
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Bizar eigenlijk.

Maar in 1980 was er een tarief inkomstenbelasting van 72%. De PvdA heeft die terug gebracht naar 60%.
Dat waren nog eens tarieven. :D
Ja, maar vanaf welke schaal?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:47:35 #176
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208278004
Het valt me ook op dat de boodschappen weer nog duurder zijn geworden.
Een bakje champignons 2 euro. Klein pakje spekreepjes 3 euro, nog niet zo lang geleden was dit nog geen euro!
Dat is toch een bizarre stijging van prijzen?
Hoe lang gaat dit nog door? Ik hoor de politiek er ook niet over verder. Het valt me ook op dat de producten die veel gekocht worden elke keer nog duurder worden, terwijl dit altijd al zo was (dat ze veel gekocht werden). Bv een bepaald soort koeken nu voor Pasen in het assortiment, waren op en hup, paar dagen later bevoorraad maar wel 1 euro duurder ineens. Er wordt ook misbruik van gemaakt heb ik het idee.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:48:29 #177
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208278016
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:43 schreef trein2000 het volgende:
De linkse wolk gaat ons land kapot maken.

Mvg,
Mark, die dit soort cijfers kan overleggen na 10 jaar premierschap.
Linkse hobbies zoals duurzame energie, dat is pas slecht voor Nederland....oh....wacht...
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:51:25 #178
236264 crew  capricia
pi_208278048
Ik zie dus ook niet hoe dit in een paar jaar recht gebreid kan gaan worden.
Het gaat echt heel wat tijd duren voordat er voldoende betaalbare woningen zijn en de lonen weer in de pas met de inflatie lopen. De koopkracht dus.

En ik zie nu een grote tweedeling ontstaan tussen de wat rijkeren die wel hun eigen woning energieneutraler kunnen maken. En bijv hun lease Tesla via de zonnepanelen gratis (of eigenlijk met geld toe van de werkgever, per KWH) opladen. En de mensen die deze sprong naar een energieneutralere woning niet kunnen maken. Omdat de huurbaas het niet toestaat (of omdat ze het geld niet hebben etc).
Definitely not CIA
pi_208278069
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Het valt me ook op dat de boodschappen weer nog duurder zijn geworden.
Een bakje champignons 2 euro. Klein pakje spekreepjes 3 euro, nog niet zo lang geleden was dit nog geen euro!
Dat is toch een bizarre stijging van prijzen?
Hoe lang gaat dit nog door? Ik hoor de politiek er ook niet over verder. Het valt me ook op dat de producten die veel gekocht worden elke keer nog duurder worden, terwijl dit altijd al zo was (dat ze veel gekocht werden). Bv een bepaald soort koeken nu voor Pasen in het assortiment, waren op en hup, paar dagen later bevoorraad maar wel 1 euro duurder ineens. Er wordt ook misbruik van gemaakt heb ik het idee.
Er zijn veel bedrijven die persé veel winst willen ten koste van werknemers.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:53:33 #180
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208278073
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:51 schreef capricia het volgende:
Ik zie dus ook niet hoe dit in een paar jaar recht gebreid kan gaan worden.
Het gaat echt heel wat tijd duren voordat er voldoende betaalbare woningen zijn en de lonen weer in de pas met de inflatie lopen. De koopkracht dus.

En ik zie nu een grote tweedeling ontstaan tussen de wat rijkeren die wel hun eigen woning energieneutraler kunnen maken. En bijv hun lease Tesla via de zonnepanelen gratis (of eigenlijk met geld toe van de werkgever, per KWH) opladen. En de mensen die deze sprong naar een energieneutralere woning niet kunnen maken. Omdat de huurbaas het niet toestaat (of omdat ze het geld niet hebben etc).
Dat kan ook niet. Simpels.

We kunnen volgens mij, als we even zaken als stikstof en energie transitie negeren, maximaal iets van 70.000 huizen per jaar bouwen en gegeven de vraag zal het dan nog wel 5-10 jaar duren voordat je dat echt gaat merken in de huizenprijzen, vermoed ik.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:54:33 #181
236264 crew  capricia
pi_208278087
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ja, maar vanaf welke schaal?
We hadden toen iets van 7 schijven. :+ De verlaging van 72 naar 60% is iets waar vooral de rijken enorm van geprofiteerd hebben.
Maar das al een tijdje geleden dus.
Definitely not CIA
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:55:57 #182
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208278112
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Men hoort al sinds Fortuin dat werkelijk alles de schuld is van links en dat krijg je er niet zo maar uit vrees ik.
Niet zozeer van Links, en niet van alles, maar veel is wel de fout van de overheid die de consequenties van het beleid niet accepteren en wat aan doen.
Decennia lang te weinig bouwen + grote instroom = enorm gebrek aan huizen en woningen
Stikstofbeleid = bouwstop
Beide zorgen ervoor dat wonen gruwelijk duur wordt, er misbruik gemaakt wordt van de situatie en de boel gigantisch op slot zit. Mensen zeer ontevreden
Energie in het hoge BTW tarief, milieuheffingen, maakt stoken erg duur
Zwik Zwak beleid op landbouw, boeren min of meer dwingen tot schaalvergroting om dan het beleid te veranderen en de boeren met grote schulden opgezadeld zaten maar dat niet konden terugverdienen.
Zo zijn er nog veel, heel veel andere voorbeelden. Veel mensen willen dat de overheid nog meer gaat doen, maar ze kan het al jaren niet aan.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:56:26 #183
236264 crew  capricia
pi_208278122
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Het valt me ook op dat de boodschappen weer nog duurder zijn geworden.
Een bakje champignons 2 euro. Klein pakje spekreepjes 3 euro, nog niet zo lang geleden was dit nog geen euro!
Dat is toch een bizarre stijging van prijzen?
Hoe lang gaat dit nog door? Ik hoor de politiek er ook niet over verder. Het valt me ook op dat de producten die veel gekocht worden elke keer nog duurder worden, terwijl dit altijd al zo was (dat ze veel gekocht werden). Bv een bepaald soort koeken nu voor Pasen in het assortiment, waren op en hup, paar dagen later bevoorraad maar wel 1 euro duurder ineens. Er wordt ook misbruik van gemaakt heb ik het idee.
quote:
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft vorig jaar 2,5 miljard euro winst geboekt. Met een winststijging van 13 procent schreef Albert Heijns moederbedrijf de hoogste nettowinst bij in zeker tien jaar tijd.
https://www.google.com/ur(...)YlwmYbpEpIPHzbuOK5Xy

Hier is een stukje van je antwoord. Er wordt echt heel veel aan je verdiend.
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:57:07 #184
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208278129
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Niet zozeer van Links, en niet van alles, maar veel is wel de fout van de overheid die de consequenties van het beleid niet accepteren en wat aan doen.
Decennia lang te weinig bouwen + grote instroom = enorm gebrek aan huizen en woningen
Stikstofbeleid = bouwstop
Beide zorgen ervoor dat wonen gruwelijk duur wordt, er misbruik gemaakt wordt van de situatie en de boel gigantisch op slot zit. Mensen zeer ontevreden
Energie in het hoge BTW tarief, milieuheffingen, maakt stoken erg duur
Zwik Zwak beleid op landbouw, boeren min of meer dwingen tot schaalvergroting om dan het beleid te veranderen en de boeren met grote schulden opgezadeld zaten maar dat niet konden terugverdienen.
Zo zijn er nog veel, heel veel andere voorbeelden. Veel mensen willen dat de overheid nog meer gaat doen, maar ze kan het al jaren niet aan.
Hoho, mensen die hun huis verkocht hebben de afgelopen 2-3 jaar zijn vermoedelijk zeer tevreden, voor iedereen die overboden heeft is er iemand die enorme winst gemaakt heeft, he?

In mijn straat is er iemand die gewoon in 4 jaar tijd 4 ton winst heeft gemaakt op hun verkochte huis. Die zijn echt niet ontevreden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:57:21 #185
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208278133
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:54 schreef capricia het volgende:

[..]
We hadden toen iets van 7 schijven. :+ De verlaging van 72 naar 60% is iets waar vooral de rijken enorm van geprofiteerd hebben.
Maar das al een tijdje geleden dus.
De verlaging van de tarieven zorgden ook voor een enorme toename van het BNP.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:58:21 #186
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208278142
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoho, mensen die hun huis verkocht hebben de afgelopen 2-3 jaar zijn vermoedelijk zeer tevreden, voor iedereen die overboden heeft is er iemand die enorme winst gemaakt heeft, he?
Ja, alleen als ze met het geld kleiner of elders zijn gaan wonen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 7 maart 2023 @ 15:59:32 #187
408813 crew  trein2000
pi_208278155
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:51 schreef capricia het volgende:
Ik zie dus ook niet hoe dit in een paar jaar recht gebreid kan gaan worden.
Het gaat echt heel wat tijd duren voordat er voldoende betaalbare woningen zijn en de lonen weer in de pas met de inflatie lopen. De koopkracht dus.

En ik zie nu een grote tweedeling ontstaan tussen de wat rijkeren die wel hun eigen woning energieneutraler kunnen maken. En bijv hun lease Tesla via de zonnepanelen gratis (of eigenlijk met geld toe van de werkgever, per KWH) opladen. En de mensen die deze sprong naar een energieneutralere woning niet kunnen maken. Omdat de huurbaas het niet toestaat (of omdat ze het geld niet hebben etc).
Dat is een groot probleem inderdaad ja. De middenklasse is aan het verdwijnen. En dat bedoel ik niet zo dramatisch als het klinkt, maar er treedt steeds meer verwijdering op tussen de haves en de havexnots
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 15:59:38 #188
236264 crew  capricia
pi_208278157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De verlaging van de tarieven zorgden ook voor een enorme toename van het BNP.
De Britten noemden dat Trickle down economics. :D
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 7 maart 2023 @ 16:02:03 #189
408813 crew  trein2000
pi_208278178
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoho, mensen die hun huis verkocht hebben de afgelopen 2-3 jaar zijn vermoedelijk zeer tevreden, voor iedereen die overboden heeft is er iemand die enorme winst gemaakt heeft, he?

In mijn straat is er iemand die gewoon in 4 jaar tijd 4 ton winst heeft gemaakt op hun verkochte huis. Die zijn echt niet ontevreden.
Maarde moeten voor dezelfde hoge prijzen elders wat weer kopen. Dat is het probleem van de huidige woningmarkt, heb je een huis dan valt het allemaal wel mee (en is het dus ook niet urgent). Maar als starter of herintreder kom je er niet tussen. Zie hier de haves en de have nots.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:04:03 #190
236264 crew  capricia
pi_208278194
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is een groot probleem inderdaad ja. De middenklasse is aan het verdwijnen. En dat bedoel ik niet zo dramatisch als het klinkt, maar er treedt steeds meer verwijdering op tussen de haves en de havexnots
Ja. Eens.

En gezien de feit dat die woningmarkt zo overspannen is, kunnen mensen niet goed hun positie verbeteren, als ze eenmaal in een slechte huurwoning zitten. Want je kunt niet zomaar verhuizen naar een betere huurwoning met een A label die wel energieneutraal is.
Definitely not CIA
  dinsdag 7 maart 2023 @ 16:04:49 #191
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208278201
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:41 schreef theunderdog het volgende:
Ik vind het copemechanisme in dit topic echt schokkend. Je armoedig verleden romantiseren, omdat je nu wel weet 'hoe' je met geld om moet gaan (lees: zuinig).

Allemachtig....
Wat is precies je alternatief? Het parlement bestormen ofzo?
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:05:14 #192
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208278202
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maarde moeten voor dezelfde hoge prijzen elders wat weer kopen. Dat is het probleem van de huidige woningmarkt, heb je een huis dan valt het allemaal wel mee (en is het dus ook niet urgent). Maar als starter of herintreder kom je er niet tussen. Zie hier de haves en de have nots.
Ja, en de huidige situatie is compleet gestoord en verziekt. Ik vind het ronduit schandalig en ik zie dat ook binnen 2-3 jaar niet drastisch veranderen.

Mijn enige punt was dat er ook veel mensen heel leuk aan verdiend hebben en niet alleen de makelaars.

Onze voormalige inwoonster is een flat betrokken in Haarlem, die betaald 1750 euro per maand aan huur. Kale huur, he? Ok, het is gemeubileerd en goed onderhouden, iets van 70m2 maar het is voor mijn begrip een idioot hoog bedrag.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:07:27 #193
236264 crew  capricia
pi_208278220
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, en de huidige situatie is compleet gestoord en verziekt. Ik vind het ronduit schandalig en ik zie dat ook binnen 2-3 jaar niet drastisch veranderen.

Mijn enige punt was dat er ook veel mensen heel leuk aan verdiend hebben en niet alleen de makelaars.

Onze voormalige inwoonster is een flat betrokken in Haarlem, die betaald 1750 euro per maand aan huur. Kale huur, he? Ok, het is gemeubileerd en goed onderhouden, iets van 70m2 maar het is voor mijn begrip een idioot hoog bedrag.
Dat geld van die koopwoningen komt wel vrij als die generatie komt te overlijden. Dan gaat het naar hun kinderen. Zie daar de discussie om de erfbelasting te verhogen. Want hey, je hebt er tenslotte zelf niets voor gedaan, voor dat geld.
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:09:18 #194
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208278238
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat geld van die koopwoningen komt wel vrij als die generatie komt te overlijden. Dan gaat het naar hun kinderen. Zie daar de discussie om de erfbelasting te verhogen. Want hey, je hebt er tenslotte zelf niets voor gedaan, voor dat geld.
Geen probleem mee.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:12:36 #195
236264 crew  capricia
pi_208278270
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Geen probleem mee.
In zoverre dat ik het zat ben dat alles van ons burgers maar eindeloos extra belast wordt. Valt er wat te halen bij een burger? Pakken!
Ga het geld maar eens bij de Aholds met hun exorbitante winsten halen. In plaats van bij normale burgers.

Even ongenuanceerd gezegd. :D
Definitely not CIA
pi_208278274
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoho, mensen die hun huis verkocht hebben de afgelopen 2-3 jaar zijn vermoedelijk zeer tevreden, voor iedereen die overboden heeft is er iemand die enorme winst gemaakt heeft, he?

In mijn straat is er iemand die gewoon in 4 jaar tijd 4 ton winst heeft gemaakt op hun verkochte huis. Die zijn echt niet ontevreden.
Zijn nieuwe huis was gekocht tegen de prijs van 4 jaar geleden?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 7 maart 2023 @ 16:20:57 #197
408813 crew  trein2000
pi_208278347
twitter

En we zijn nog lang niet aan ‘t eind…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:22:46 #198
236264 crew  capricia
pi_208278362
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:20 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
En we zijn nog lang niet aan ‘t eind…
En iedere procent minder loonsverhoging dan er (CPI)inflatie is, is verarming van de werkende bevolking.
Definitely not CIA
pi_208278374
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat geld van die koopwoningen komt wel vrij als die generatie komt te overlijden. Dan gaat het naar hun kinderen. Zie daar de discussie om de erfbelasting te verhogen. Want hey, je hebt er tenslotte zelf niets voor gedaan, voor dat geld.
Erfbelasting is ook prima. De vrijstellingen zijn hoog genoeg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:24:58 #200
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208278383
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:20 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
En we zijn nog lang niet aan ‘t eind…
Ik vind het wel een vreemde conclusie dat de situatie in de VS gelijk zou zijn aan die van de EU, daar zou ik toch wat meer onderbouwing van moeten zien want zo simpel is dat meestal niet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208278393
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:12 schreef capricia het volgende:

[..]
In zoverre dat ik het zat ben dat alles van ons burgers maar eindeloos extra belast wordt. Valt er wat te halen bij een burger? Pakken!
Ga het geld maar eens bij de Aholds met hun exorbitante winsten halen. In plaats van bij normale burgers.

Even ongenuanceerd gezegd. :D
Zo is het maar net.

Gezien het personeelstekort kan de gebruikelijke tegenargument "ja maar werkgelegenheid!!11" ook de prullenbak in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 16:26:47 ]
  dinsdag 7 maart 2023 @ 16:30:50 #202
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208278435
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:26 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Zo is het maar net.

Gezien het personeelstekort kan de gebruikelijke tegenargument "ja maar werkgelegenheid!!11" ook de prullenbak in.
Inderdaad. Waarom pikken we dit nog allemaal?
En de regering is er veel te stil over vind ik. Hoor er weinig tot niks over.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208278449
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:30 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Inderdaad. Waarom pikken we dit nog allemaal?
En de regering is er veel te stil over vind ik. Hoor er weinig tot niks over.
Omdat bedrijven zorgen voor onze welvaart. Als de champignons bij de AH te duur zijn dan heb je voldoende concurrenten. En als dat niet het geval is begin zelf een supermarkt of ga champignons verkopen.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208278454
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:32 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Omdat bedrijven zorgen voor onze welvaart. Als de champignons bij de AH te duur zijn dan heb je voldoende concurrenten. En als dat niet het geval is begin zelf een supermarkt of ga champignons verkopen.
:')
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:33:55 #205
236264 crew  capricia
pi_208278464
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:32 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Omdat bedrijven zorgen voor onze welvaart. Als de champignons bij de AH te duur zijn dan heb je voldoende concurrenten. En als dat niet het geval is begin zelf een supermarkt of ga champignons verkopen.
:')
Definitely not CIA
pi_208278467
Heeft er ook nog daadwerkelijk iemand naar het onderzoeksrapport zelf gekeken of niet? Zie in dit topic veel aannames voorbij komen die ik niet uit het onderzoek zelf haal.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  dinsdag 7 maart 2023 @ 16:34:40 #207
3542 Gia
User under construction
pi_208278472
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat kan ook niet. Simpels.

We kunnen volgens mij, als we even zaken als stikstof en energie transitie negeren, maximaal iets van 70.000 huizen per jaar bouwen en gegeven de vraag zal het dan nog wel 5-10 jaar duren voordat je dat echt gaat merken in de huizenprijzen, vermoed ik.
70.000 per jaar, maximaal en slechts 30% daarvan is sociale huur. Dat zijn 23.000 sociale huurwoningen, terwijl er zo'n 50.000 asielzoekers binnenkomen, die er daarvan wel een willen.
pi_208278473
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:30 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Inderdaad. Waarom pikken we dit nog allemaal?
En de regering is er veel te stil over vind ik. Hoor er weinig tot niks over.
Gaat toch prima? Ik ga weer skiën
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:35:35 #209
236264 crew  capricia
pi_208278486
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:34 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Gaat toch prima? Ik ga weer skiën
_O-
Definitely not CIA
  dinsdag 7 maart 2023 @ 16:35:59 #210
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208278491
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:30 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Inderdaad. Waarom pikken we dit nog allemaal?
En de regering is er veel te stil over vind ik. Hoor er weinig tot niks over.
Maar wat is je plan precies?
pi_208278497
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:34 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Gaat toch prima? Ik ga weer skiën
Precies dit. We zijn nog nooit zo welvarend geweest alleen de perceptie is huilie huilie.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:36:51 #212
236264 crew  capricia
pi_208278500
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:34 schreef Gia het volgende:

[..]
70.000 per jaar, maximaal en slechts 30% daarvan is sociale huur. Dat zijn 23.000 sociale huurwoningen, terwijl er zo'n 50.000 asielzoekers binnenkomen, die er daarvan wel een willen.
Heb je uitgerekend hoe lang je zoon dan nog thuis moet blijven wonen bij jou? Want die wacht op een sociale huurwoning, toch?
Definitely not CIA
pi_208278518
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:36 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Precies dit. We zijn nog nooit zo welvarend geweest alleen de perceptie is huilie huilie.
Nee jouw kwaadaardige ontkenning van de werkelijkheid en ongefundeerde optimisme omdat de status quo voor jou goed uitpakt is huilie huilie
twitter
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_208278543
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:36 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Precies dit. We zijn nog nooit zo welvarend geweest alleen de perceptie is huilie huilie.
Nope, het is omgekeerd. Wat @Stepperoller zegt.

Gepost vanaf mijn iPhone 14 Pro Max (losgekocht zonder abo)
  dinsdag 7 maart 2023 @ 16:40:49 #215
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208278555
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar wat is je plan precies?
Moet ik een plan hebben? Ik vind het in ieder geval echt de verkeerde kant opgaan.
Maar goed, het zal nog wel erger moeten worden voordat mensen echt gaan protesteren.
Ben bang dat de groep die het niet kan betalen allemaal toch te klein is en zich ervoor schaamt.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208278575
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:40 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Moet ik een plan hebben? Ik vind het in ieder geval echt de verkeerde kant opgaan.
Maar goed, het zal nog wel erger moeten worden voordat mensen echt gaan protesteren.
Ben bang dat de groep die het niet kan betalen allemaal toch te klein is en zich ervoor schaamt.
Zoals eerder gezegd moeten we blijkbaar wachten totdat er massaal miljoenen mensen dakloos raken, welke een domino-effect zal creëren wat zijn weerga niet kent in modern Nederland.

Maar blijkbaar moeten we niet zo zeuren. _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 16:43:37 ]
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:45:08 #217
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208278593
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:39 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Nope, het is omgekeerd. Wat @:Stepperoller zegt.

Gepost vanaf mijn iPhone 14 Pro Max (losgekocht zonder abo)
Sorry maar wat Stepperoller zegt is niet overeenkomstig de feiten. Dat er een groep is voor wie het niet goed gaat en dat er momenteel een economische crisis gaande is wat alles beinvloed is ook duidelijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208278595
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:37 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Nee jouw kwaadaardige ontkenning van de werkelijkheid en ongefundeerde optimisme omdat de status quo voor jou goed uitpakt is huilie huilie
[ twitter ]
De werkelijkheid dat we met zijn allen extreem rijk zijn en leven in luxe? Is geen optimisme maar realisme. Dat er ook armen zijn die het minder hebben hoort er nu eenmaal bij.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 16:46:40 #219
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_208278610
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:42 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Zoals eerder gezegd moeten we blijkbaar wachten totdat er massaal miljoenen mensen dakloos raken, welke een domino-effect zal creëren wat zijn weerga niet kent in modern Nederland.

Maar blijkbaar moeten we niet zo zeuren. _O-
Wat is dit voor angsthazerij. Met heel veel mensen gaat het juist heel goed.

Dat staat allemaal los van de incompetentie van 12 jaar Rutte. De inflatie is vooral een wereldprobleem wat Rutte zeker niet gaat oplossen voor je.
pi_208278657
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:34 schreef Stepperoller het volgende:
Heeft er ook nog daadwerkelijk iemand naar het onderzoeksrapport zelf gekeken of niet? Zie in dit topic veel aannames voorbij komen die ik niet uit het onderzoek zelf haal.
Ik mis bijvoorbeeld een stukje synthese als het gaat om de slechte positie van huurders en de slechte positie van jongeren. Waarschijnlijk is daar een deel al tegen elkaar weg te strepen, omdat jongeren als groep het vaakst huren en uit het rapport blijkt dat de slechte positie van huurders onder alle inkomensgroepen voorkomt.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_208278662
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:46 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Wat is dit voor angsthazerij. Met heel veel mensen gaat het juist heel goed.
Het gaat top inderdaad met de woningmarkt in Nederland, geen wachtlijsten van 12 jaar+, voldoende aanbod, betaalbare huur en gelukkig wordt er hard gebou... oh wacht.

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:46 schreef RamboDirk het volgende:
Dat staat allemaal los van de incompetentie van 12 jaar Rutte. De inflatie is vooral een wereldprobleem wat Rutte zeker niet gaat oplossen voor je.
Dat weet ik heel goed wat betreft de inflate. De rest niet. Maar niets wat Rutte voor mij kan oplossen inderdaad, ik heb Nederland namelijk al verlaten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 16:52:38 ]
  dinsdag 7 maart 2023 @ 16:52:18 #222
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208278671
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:40 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Moet ik een plan hebben? Ik vind het in ieder geval echt de verkeerde kant opgaan.
Maar goed, het zal nog wel erger moeten worden voordat mensen echt gaan protesteren.
Ben bang dat de groep die het niet kan betalen allemaal toch te klein is en zich ervoor schaamt.
Lijkt me wel. Als je "iets niet meer pikt" dan ga je doorgaans iets doen.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:53:52 #223
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208278687
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Lijkt me wel. Als je "iets niet meer pikt" dan ga je doorgaans iets doen.
Eens. Anders is het gewoon flink roepen maar wel op je reet blijven zitten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208278720
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:46 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Wat is dit voor angsthazerij. Met heel veel mensen gaat het juist heel goed.

Dat staat allemaal los van de incompetentie van 12 jaar Rutte. De inflatie is vooral een wereldprobleem wat Rutte zeker niet gaat oplossen voor je.
Klopt. De economie draait op volle toeren. Er is volop werkgelegenheid.

De lonen stijgen. Als je bv in de IT werkt is het goed verdienen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 16:56:33 #225
3542 Gia
User under construction
pi_208278722
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Heb je uitgerekend hoe lang je zoon dan nog thuis moet blijven wonen bij jou? Want die wacht op een sociale huurwoning, toch?
Wie weet krijgt hij of wij nog de financiele middelen om een woning in de achtertuin te bouwen en dan de kavel te splitsen. Dat zou mooi zijn! Hebben we 2 vrijstaande woningen op ieder 315 m2 grond.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:58:13 #226
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208278748
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:56 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Klopt. De economie draait op volle toeren. Er is volop werkgelegenheid.

De lonen stijgen. Als je bv in de IT werkt is het goed verdienen.
Met als kanttekening dat de prijzen momenteel nog wel harder stijgen dan de lonen, dat is ook een aspect.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:59:17 #227
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208278758
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:56 schreef Gia het volgende:

[..]
Wie weet krijgt hij of wij nog de financiele middelen om een woning in de achtertuin te bouwen en dan de kavel te splitsen. Dat zou mooi zijn! Hebben we 2 vrijstaande woningen op ieder 315 m2 grond.
Is dat realistisch?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 16:59:48 #228
236264 crew  capricia
pi_208278766
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:56 schreef Gia het volgende:

[..]
Wie weet krijgt hij of wij nog de financiele middelen om een woning in de achtertuin te bouwen en dan de kavel te splitsen. Dat zou mooi zijn! Hebben we 2 vrijstaande woningen op ieder 315 m2 grond.
Ja. Dat zou heel fijn zijn. :D
En anders alleen maar wachten op die sociale woning..hoe is hij er onder?
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 17:00:57 #229
382129 crew  Donna
pi_208278781
Wij zullen tzt wel 2 stacaravans in de tuin moeten zetten hoor de kinderen denk ik. :7
pi_208278785
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:45 schreef DjDaano het volgende:

[..]
De werkelijkheid dat we met zijn allen extreem rijk zijn en leven in luxe? Is geen optimisme maar realisme. Dat er ook armen zijn die het minder hebben hoort er nu eenmaal bij.
Er is sprake van een groeiende kloof en minder mogelijkheid om van een dubbeltje een kwartje te worden. Het hier al geciteerde SCP-rapport geeft de verschillende trends goed weer.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_208278814
Triest. :'(
Aan het typen...
pi_208278864
Wat zijn er veel egoïsten en mensen zonder enkel inlevingsvermogen in dit topic zeg, niet vreemd dat de VVD nog bovenaan staat in de peilingen
pi_208278915
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:01 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Er is sprake van een groeiende kloof en minder mogelijkheid om van een dubbeltje een kwartje te worden. Het hier al geciteerde SCP-rapport geeft de verschillende trends goed weer.
Ik zie de mindere mogelijkheden van een dubbeltje naar een kwartje niet terug in het rapport hoor. Mijn inziens is dat juist nog nooit zo makkelijk geweest.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:15:19 #234
3542 Gia
User under construction
pi_208278954
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Is dat realistisch?
Het heeft te koop gestaan als bouwkavel. Toen wij dit kochten werd het aangeboden als 1 kavel. Bieders voor ons boden een lager bedrag voor de hele kavel en daar wilde 1 van de verkopers mee akkoord gaan; waren gescheiden en huis stond al 7 jaar te koop. Toen hebben wij aardig overboden, ook voor de hele kavel.
Bij het kadaster is het nu zichtbaar als 1 perceel. Het perceel van de buurman staat er wel op als 2 percelen.
Ik denk dat splitsen dus geen probleem zal zijn. En een bouwvergunning zal ook wel kunnen, gezien het al de bestemming 'bouwen' had, toen het als aparte kavel te koop stond.

Maar ja, geld om te bouwen is er niet. Anders wisten we het wel.
pi_208278967
Conclusie na dit topic is dus niet: Oh wat zijn we zielig.
Conclusie is: Ga beter budgetteren en minder klagen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_208278978
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:32 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Omdat bedrijven zorgen voor onze welvaart. Als de champignons bij de AH te duur zijn dan heb je voldoende concurrenten. En als dat niet het geval is begin zelf een supermarkt of ga champignons verkopen.
De meeste bedrijven willen slechts winsten ten koste van werknemers.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:17:48 #237
3542 Gia
User under construction
pi_208278979
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dat zou heel fijn zijn. :D
En anders alleen maar wachten op die sociale woning..hoe is hij er onder?
Reageert op letterlijk alles. Volgens de statistieken duurt het in Helmond 3 jaar en 11 maanden. Dus hij reageert tegenwoordig ook op inschrijfduur. Verder heeft hij een eigen ruimte in de garage wat omgebouwd is als computerruimte, hij slaapt boven en wij beneden, dus wat dat betreft geen last van elkaar. Maar ja, hij is er gewoon wel aan toe om het allemaal zelf te gaan doen. En dat is zo jammer.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:18:28 #238
3542 Gia
User under construction
pi_208278985
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:00 schreef Donna het volgende:
Wij zullen tzt wel 2 stacaravans in de tuin moeten zetten hoor de kinderen denk ik. :7
Ja, dat zouden wij ook kunnen doen, maar ik denk niet dat je dan toestemming krijgt voor bewoning.
pi_208278991
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:17 schreef torentje het volgende:

[..]
De meeste bedrijven willen slechts winsten ten koste van werknemers.
Ik gok dat jij geen bedrijf hebt. Wat een onzin! :Z
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208279023
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Het heeft te koop gestaan als bouwkavel. Toen wij dit kochten werd het aangeboden als 1 kavel. Bieders voor ons boden een lager bedrag voor de hele kavel en daar wilde 1 van de verkopers mee akkoord gaan; waren gescheiden en huis stond al 7 jaar te koop. Toen hebben wij aardig overboden, ook voor de hele kavel.
Bij het kadaster is het nu zichtbaar als 1 perceel. Het perceel van de buurman staat er wel op als 2 percelen.
Ik denk dat splitsen dus geen probleem zal zijn. En een bouwvergunning zal ook wel kunnen, gezien het al de bestemming 'bouwen' had, toen het als aparte kavel te koop stond.

Maar ja, geld om te bouwen is er niet. Anders wisten we het wel.
Waarom vraag je zoon hier dan geen hypotheek op aan? Dan kan hij toch bouwen. Daar zijn wel mooie financiële constructies voor op te tuigen.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208279033
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:08 schreef Cupfighter het volgende:
Wat zijn er veel egoïsten en mensen zonder enkel inlevingsvermogen in dit topic zeg, niet vreemd dat de VVD nog bovenaan staat in de peilingen
Geen inlevingsvermogen is één, maar het gaat ook nog eens bijna hand in hand met het feitenvrij ontkennen van de huidige realiteit (en alle recente onderzoeken op dit vlak van allemaal verschillende partijen).

Zelfs de Rabobank zegt in het onderzoeksrapport dat aanleiding was voor dit topic:
quote:
We herkennen uit onderzoeken van RaboResearch dat huurders financieel kwetsbaarder zijn dan huiseigenaren. Zo houden huurders minder vaak geld over en betalen ze vaker rekeningen te laat vanwege geldgebrek. Opmerkelijk is dat deze problematiek zich niet beperkt tot de gereguleerde huursector, waar mensen vaker een benedenmodaal inkomen hebben. Ook in de vrije huursector, waar inkomens hoger liggen, komt financiële kwetsbaarheid regelmatig voor. Vermoedelijk spelen de hoge woonlasten hierin een rol.

Door de gestegen energieprijzen kunnen de woonlasten afgelopen jaar verder zijn toegenomen, temeer omdat huurders beperkter zijn dan huiseigenaren in hun mogelijkheden om te verduurzamen. Het merendeel van de jongvolwassen huurders wil op termijn een huis kopen, maar doordat zij vaker moeite hebben om te sparen kan dit voor een deel van hen lastig zijn.

Sinds enige tijd dalen de huizenprijzen, maar ondanks de lagere huizenprijzen is de betaalbaarheid van de doorsnee starterswoning sinds de zomer van 2022 verslechterd. Dit komt doordat de hogere hypotheekrentes tot nu toe een groter effect hebben dan de daling van huizenprijzen. Starters die nog wel kunnen kopen hebben ondanks de lagere hypotheek hogere maandlasten
Maar hier ontkennen de volgevreten wegkijkers die goed gedijen bij de status quo dat gewoon glashard en zonder enige onderbouwing. Onze eigen Annettes uit Soesterberg die zichzelf voorliegen dat dat goed gedijen puur te danken is aan hard werken en dat dat voor elk ander ook haalbaar is.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_208279055
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:18 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ik gok dat jij geen bedrijf hebt. Wat een onzin! :Z
Ik heb geen bedrijf, maar ik heb wel veel werk, maar kan dat werk niet laten doen, want daarvoor heb ik te weinig inkomsten.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 17:23:23 #243
236264 crew  capricia
pi_208279061
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:17 schreef Gia het volgende:

[..]
Reageert op letterlijk alles. Volgens de statistieken duurt het in Helmond 3 jaar en 11 maanden. Dus hij reageert tegenwoordig ook op inschrijfduur. Verder heeft hij een eigen ruimte in de garage wat omgebouwd is als computerruimte, hij slaapt boven en wij beneden, dus wat dat betreft geen last van elkaar. Maar ja, hij is er gewoon wel aan toe om het allemaal zelf te gaan doen. En dat is zo jammer.
Je zou eens bij je gemeente kunnen informeren wat bij hun de regels zijn om er een tuinhuis met logeer- of woonbestemming te realiseren.
Daar zijn per gemeente verschillende regels voor.
Definitely not CIA
pi_208279220
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:29 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ach menneke toch. SP stemmen en je handje ophouden en hopen dat er wat in valt lost vast al je problemen op. Je kunt ook gewoon hard werken en investeren om zelf je toekomst in eigen hand te nemen. Dat hebben de volgevreten wegkijkers waarschijnlijk ook gedaan. Probeer het eens.
Je kent de persoonlijke situatie van @Stepperoller?

Want je moet een uitvreter zijn om empathie te hebben of hoe moet ik deze post interpreteren?

Het feit dat je niet inhoudelijk, maar persoonlijk, reageert zegt ook wel een hoop.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:34:33 #245
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_208279224
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:51 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Het gaat top inderdaad met de woningmarkt in Nederland, geen wachtlijsten van 12 jaar+, voldoende aanbod, betaalbare huur en gelukkig wordt er hard gebou... oh wacht.
Je hebt nu eenmaal niet vandaag op morgen een woning. Dat is eigenlijk sinds de jaren 80 al niet meer. Niks nieuws onder de zon. Het enige nieuwe is dat prima woningen met voorrang worden vergeven aan statushouders. Dat drukt het aanbod.
Daarom proberen een woning te kopen, start met een simpel appartementje en work your way up. Overheid kan ondersteunen door pandjesjagers te stoppen etc.
pi_208279244
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:34 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Je kent de persoonlijke situatie van @:Stepperoller?

Want je moet een uitvreter zijn om empathie te hebben of hoe moet ik deze post interpreteren?

Het feit dat je niet inhoudelijk, maar persoonlijk, reageert zegt ook wel een hoop.
Yep. Daarbij vind ik anderen volgevreten wegkijkers noemen niet heel respectvol.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208279286
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:36 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Yep. Daarbij vind ik anderen volgevreten wegkijkers noemen niet heel respectvol.
Feiten ontkennen is ook niet bepaald bevorderlijk voor een gezonde discussie. Dit wil niet zeggen dat je er geen andere mening op nahouden, graag zelfs, maar feiten ontkennen is van een andere orde.

Verder voel jij je blijkbaar aangesproken als "volgevreten wegkijker", waarbij jij hem wel persoonlijk aanspreekt. Ook een verschil.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 17:40:07 ]
pi_208279312
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:39 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Feiten ontkennen is ook niet bepaald bevorderlijk voor een gezonde discussie. Dit wil niet zeggen dat je er geen andere mening op nahouden, graag zelfs, maar feiten ontkennen is van een andere orde.

Verder voel jij je blijkbaar aangesproken als "volgevreten wegkijker", waarbij jij hem wel persoonlijk aanspreekt. Ook een verschil.
Welke feiten worden er dan ontkent? Ik voel mij niet aangesproken hoor maar dat maakt het niet minder lomp. Daar mag mijn inziens best wat van gezegd worden.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208279321
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:42 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Welke feiten worden er dan ontkent? Ik voel mij niet aangesproken hoor maar dat maakt het niet minder lomp. Daar mag mijn inziens best wat van gezegd worden.
Geen idee welke feiten je ontkent want je hebt niet inhoudelijk op hem gereageerd. Kijk eens aan ;)
pi_208279329
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:43 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Geen idee welke feiten je ontkent want je hebt niet inhoudelijk op hem gereageerd. Kijk eens aan ;)
Wellicht even wat posts terugscrollen voordat je het voor iemand opneemt...
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:45:03 #251
22565 asco
Los in deze tent
pi_208279335
Dit is ondertussen wel de meest leeswaardige reeks in nieuws in jaren. :)

Dank u mede fokkers. _O_ _O_
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:46:23 #252
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208279344
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:17 schreef Gia het volgende:

[..]
Reageert op letterlijk alles. Volgens de statistieken duurt het in Helmond 3 jaar en 11 maanden. Dus hij reageert tegenwoordig ook op inschrijfduur. Verder heeft hij een eigen ruimte in de garage wat omgebouwd is als computerruimte, hij slaapt boven en wij beneden, dus wat dat betreft geen last van elkaar. Maar ja, hij is er gewoon wel aan toe om het allemaal zelf te gaan doen. En dat is zo jammer.
Dat was niet in de tijd toen ik zo jong was. Had zo een huurwoning.
Fijn dat jullie het wel zo kunnen oplossen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208279346
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:44 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Wellicht even wat posts terugscrollen voordat je het voor iemand opneemt...
Wat moet ik dan zien?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:48:51 #254
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_208279364
Verder begrijp ik dat asielzoekers weg willen uit hun onveilige land van herkomst, maar het is hier al zo vol! Ik snap dat ze willen komen, maar ik denk dat dit het probleem alleen maar groter maakt. Dat is een feit zelfs.
De wereld is overbevolkt.

Ik zie toch liever dat dit wordt tegengehouden. Dit is een onhoudbare situatie voor de toekomst.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208279665
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:56 schreef capricia het volgende:

[..]
[..]
https://www.google.com/ur(...)YlwmYbpEpIPHzbuOK5Xy

Hier is een stukje van je antwoord. Er wordt echt heel veel aan je verdiend.
En dat zal er ook zeker niet beter op worden wanneer multinationals als Ahold uiteindelijk de gedroomde monopoliepositie in hun markt weten te verkrijgen.
pi_208279712
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat geld van die koopwoningen komt wel vrij als die generatie komt te overlijden. Dan gaat het naar hun kinderen. Zie daar de discussie om de erfbelasting te verhogen. Want hey, je hebt er tenslotte zelf niets voor gedaan, voor dat geld.
Het probleem is echter dat het overgrote merendeel van die koopwoningen amper of slecht geïsoleerd is, nog van een gasgestookte verwarmingsketel voorzien is, geen zonnepanelen op het dak heeft liggen enz. M.a.w. onaantrekkelijk om zelf in te gaan wonen (of je moet écht in een tochtig krot wonen) en bij verkoop volstaat de opbrengst ook niet om er een energieneutraal huis van te kunnen kopen.
pi_208279784
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Conclusie na dit topic is dus niet: Oh wat zijn we zielig.
Conclusie is: Ga beter budgetteren en minder klagen.
Dat is de conclusie die jij trekt VVD er, ik trek die conclusie niet en met mij zijn er zeker nog meerdere
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:39:49 #258
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208279866
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Hou toch op we hebben de rijkste ouderen ter wereld. Die generatie klaagt het meeste maar heeft het tov de jongeren het makkelijkste leven gehad in nagenoeg alles. Goedkope huizen een welvarende economie etc etc.

De jongeren van nu zijn ook letterlijk fucked door juist die generatie. Dan krijg je mongolen zoals Henk Krol.

Natuurlijk zijn er arme ouderen, maar dat is tov de totale groep een paar procent. Zie onderstaande feiten. Ergo stfu :Y
[..]

Weet je wat het probleem is met boomer-haters als jij?

Je gebrek aan historisch besef en niet in staat zijn te beseffen dat wat boomers en ouderen NU hebben niet is komen aanwaaien. Die arrogantie om te eisen dat je precies hetzelfde krijgt (want daar heb je recht op) wat ouderen in een leven bij elkaar gewerkt hebben, en wel NU, is wel het absolute bewijs van een totaal doorgeschoten wereldvreemdheid. De wereld, immers, bestond niet voordat 'de jongeren' er waren. Armoede? Bestond niet. Moeilijke tijden? Bestond niet. Woningnood? Bestond niet. Inflatie? Bestond niet. Recessie? Bestond niet. Welnee, dat zijn allemaal dingen waar die arme jongeren (lees: jij) enkel mee te maken hebben. En omdat die kutboomers het nu wel leuk hebben is niet omdat ze op hun 20e na 10 jaar studeren een zacht baantje verwierven met megasalaris en, waarom ook niet, gratis vrijstaand huis, om na pak 'm beet 20 jaar werken via de VUT lekker te gaan lopen teren op van alles.

Echt. Waar haal je dat stereotype toch steeds vandaan? En nog meer: waren jouw ouders en grootouders van die parasieten uit Luilekkerland? Nooit gewerkt? Nooit ellende gehad? Alles zo maar gratis en voor niets gekregen?

Waar zijn die boomers en opmaakouderen? Ik ken ze niet. Jij?

Ga eerst eens een paar jaar full-time werken aleer je begint te zeiken over mensen die al een heel werkend leven achter de rug hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208279877
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Weet je wat het probleem is met boomer-haters als jij?

Je gebrek aan historisch besef en niet in staat zijn te beseffen dat wat boomers en ouderen NU hebben niet is komen aanwaaien. Die arrogantie om te eisen dat je precies hetzelfde krijgt (want daar heb je recht op) wat ouderen in een leven bij elkaar gewerkt hebben, en wel NU, is wel het absolute bewijs van een totaal doorgeschoten wereldvreemdheid. De wereld, immers, bestond niet voordat 'de jongeren' er waren. Armoede? Bestond niet. Moeilijke tijden? Bestond niet. Woningnood? Bestond niet. Inflatie? Bestond niet. Recessie? Bestond niet. Welnee, dat zijn allemaal dingen waar die arme jongeren (lees: jij) enkel mee te maken hebben. En omdat die kutboomers het nu wel leuk hebben is niet omdat ze op hun 20e na 10 jaar studeren een zacht baantje verwierven met megasalaris en, waarom ook niet, gratis vrijstaand huis, om na pak 'm beet 20 jaar werken via de VUT lekker te gaan lopen teren op van alles.

Echt. Waar haal je dat stereotype toch steeds vandaan? En nog meer: waren jouw ouders en grootouders van die parasieten uit Luilekkerland? Nooit gewerkt? Nooit ellende gehad? Alles zo maar gratis en voor niets gekregen?

Waar zijn die boomers en opmaakouderen? Ik ken ze niet. Jij?

Ga eerst eens een paar jaar full-time werken aleer je begint te zeiken over mensen die al een heel werkend leven achter de rug hebben.
Ok boomer.
Sicker than your average.
pi_208279895
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Conclusie na dit topic is dus niet: Oh wat zijn we zielig.
Conclusie is: Ga beter budgetteren en minder klagen.
Ondertussen is er nog geen enkele valide bron tav de actuele situatie in Nederland voorbij gekomen die dat ondersteunt.

En die ga je ook niet vinden tenzij je gaat cherry picken en verdraaien.

Dat zegt alles over de feitenvrije optimisten die ongefundeerde stellingen als deze aanhangen en hun wegkijken graag benoemen als realisme.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:43:17 #261
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208279898
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:41 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ok boomer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208279905
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:41 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ok boomer.
Ik gok dat hij geen boomer is maar gewoon respect heeft voor andere generaties. Dit respect voor elkaar is helaas niet bij alle generaties meer aanwezig.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 18:44:31 #263
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208279908
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Weet je wat het probleem is met boomer-haters als jij?

Je gebrek aan historisch besef en niet in staat zijn te beseffen dat wat boomers en ouderen NU hebben niet is komen aanwaaien. Die arrogantie om te eisen dat je precies hetzelfde krijgt (want daar heb je recht op) wat ouderen in een leven bij elkaar gewerkt hebben, en wel NU, is wel het absolute bewijs van een totaal doorgeschoten wereldvreemdheid. De wereld, immers, bestond niet voordat 'de jongeren' er waren. Armoede? Bestond niet. Moeilijke tijden? Bestond niet. Woningnood? Bestond niet. Inflatie? Bestond niet. Recessie? Bestond niet. Welnee, dat zijn allemaal dingen waar die arme jongeren (lees: jij) enkel mee te maken hebben. En omdat die kutboomers het nu wel leuk hebben is niet omdat ze op hun 20e na 10 jaar studeren een zacht baantje verwierven met megasalaris en, waarom ook niet, gratis vrijstaand huis, om na pak 'm beet 20 jaar werken via de VUT lekker te gaan lopen teren op van alles.

Echt. Waar haal je dat stereotype toch steeds vandaan? En nog meer: waren jouw ouders en grootouders van die parasieten uit Luilekkerland? Nooit gewerkt? Nooit ellende gehad? Alles zo maar gratis en voor niets gekregen?

Waar zijn die boomers en opmaakouderen? Ik ken ze niet. Jij?

Ga eerst eens een paar jaar full-time werken aleer je begint te zeiken over mensen die al een heel werkend leven achter de rug hebben.
Nice.
Breitling - Instruments for Professionals
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:44:51 #264
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208279911
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:44 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ik gok dat hij geen boomer is maar gewoon respect heeft voor andere generaties. Dit respect voor elkaar is helaas niet bij alle generaties meer aanwezig.
Dit ja.

Ben wel benieuwd hoeveel hekel edgelords als Aber aan hun eigen ouders en grootouders hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208279912
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:44 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ik gok dat hij geen boomer is maar gewoon respect heeft voor andere generaties. Dit respect voor elkaar is helaas niet bij alle generaties meer aanwezig.
Klopt, anders zouden die volgevreten boomers niet keer op keer die neoliberale aids stemmen.
Sicker than your average.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:45:11 #266
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208279914
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En nog meer: waren jouw ouders en grootouders van die parasieten uit Luilekkerland? Nooit gewerkt? Nooit ellende gehad? Alles zo maar gratis en voor niets gekregen?
Natuurlijk niet gratis en voor niks, maar m'n ouders konden in de jaren '70 een huis huren voor 75 gulden per maand in een nieuwbouwwijk die speciaal voor werknemers van de fabriek waar m'n vader werkte was gebouwd.

En omdat ze zo weinig huur betaalden, konden ze flink sparen, waardoor ze in de jaren '80 op een enkel salaris een rijtjeshuis met drie verdiepingen en een tuin konden kopen. En twee nieuwe auto's. En een caravan.

Dat is wel een erg schril contrast met tegenwoordig, vind je niet?
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:45:21 #267
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208279917
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:45 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Klopt, anders zouden die volgevreten boomers niet keer op keer die neoliberale aids stemmen.
Wanneer is de VVD precies de grootste geworden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:46:00 #268
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208279919
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:45 schreef Tijn het volgende:

[..]
Natuurlijk niet gratis en voor niks, maar m'n ouders konden een huis huren voor 75 gulden per maand in een nieuwbouwwijk die speciaal voor werknemers van de fabriek waar m'n vader werkte was gebouwd.

En omdat ze zo weinig huur betaalden, konden ze flink sparen, waardoor ze in de jaren '80 op een enkel salaris een rijtjeshuis met drie verdiepingen en een tuin konden kopen. En twee nieuwe auto's. En een caravan.

Dat is wel een erg schril contrast met tegenwoordig, vind je niet?
En natuurlijk was 75 gulden per maand toen precies het equivalent van 30 euro nu.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208279920
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wanneer is de VVD precies de grootste geworden?
Want dat is relevant omdat? Gebruik hier Google voor zou ik zeggen.
Sicker than your average.
pi_208279925
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:45 schreef Tijn het volgende:

[..]
Natuurlijk niet gratis en voor niks, maar m'n ouders konden een huis huren voor 75 gulden per maand in een nieuwbouwwijk die speciaal voor werknemers van de fabriek waar m'n vader werkte was gebouwd.

En omdat ze zo weinig huur betaalden, konden ze flink sparen, waardoor ze in de jaren '80 op een enkel salaris een rijtjeshuis met drie verdiepingen en een tuin konden kopen. En twee nieuwe auto's. En een caravan.

Dat is wel een erg schril contrast met tegenwoordig, vind je niet?
Hier ook. En dat op 1 salaris.
Sicker than your average.
  Knapste mannelijke user 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:46:44 #271
206731 Mortaxx
Doomer
pi_208279926
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:45 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Klopt, anders zouden die volgevreten boomers niet keer op keer die neoliberale aids stemmen.
Het gaat niet om oud vs jong maar om rijk vs arm
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_208279935
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:43 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ondertussen is er nog geen enkele valide bron tav de actuele situatie in Nederland voorbij gekomen die dat ondersteunt.

En die ga je ook niet vinden tenzij je gaat cherry picken en verdraaien.

Dat zegt alles over de feitenvrije optimisten die ongefundeerde stellingen als deze aanhangen en hun wegkijken graag benoemen als realisme.
Er zijn genoeg voorbeelden voorbij gekomen dat eerdere generaties ook moeilijk rond konden komen. Het verschil is dat er nu word geklaagd en toen de schouders eronder werden gezet.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:47:16 #273
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208279936
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En natuurlijk was 75 gulden per maand toen precies het equivalent van 30 euro nu.
75 gulden was in die tijd ook al een ontzettend laag bedrag.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:47:32 #274
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208279942
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:46 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Want dat is relevant omdat? Gebruik hier Google voor zou ik zeggen.
Geen google voor nodig, algemeen politiek en historisch besef.

2012.

Daarvoor? Nooit.

Toch vreemd dat die vervelende boomers in de jaren '70 en '80 helemaal niet massaal VVD stemden. Is iets van toen generatie X mocht stemmen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 18:49:39 #275
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208279976
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:46 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Hier ook. En dat op 1 salaris.
Zeg je ook tegen je ouders 'OK boomer' en ben je (niet zo) stiekem ook boos op je ouders omdat zij het makkelijk hadden en jij niet?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208279989
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zeg je ook tegen je ouders 'OK boomer' en ben je (niet zo) stiekem ook boos op je ouders omdat zij het makkelijk hadden en jij niet?
Nee ik post in elk topic mijn complete huishoudboekje uit woede.
Sicker than your average.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:50:31 #277
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208279990
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zeg je ook tegen je ouders 'OK boomer' en ben je (niet zo) stiekem ook boos op je ouders omdat zij het makkelijk hadden en jij niet?
Die haat jegens de eigen ouders en voorouders... :')

Mensen die niet kunnen wachten tot pa en ma de pijp uit gaan zodat ze met de erfenis op VERKANSIE kunnen.

Leeghoofdig, oppervlakkig, respectloos volk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:51:01 #278
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208279996
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zeg je ook tegen je ouders 'OK boomer' en ben je (niet zo) stiekem ook boos op je ouders omdat zij het makkelijk hadden en jij niet?
Mijn ouders zien in elk geval wel in dat deze generatie het een stuk moeilijker heeft dan zij het hadden.
pi_208280001
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zeg je ook tegen je ouders 'OK boomer' en ben je (niet zo) stiekem ook boos op je ouders omdat zij het makkelijk hadden en jij niet?
En tegen zijn moeder dat ze heel de dag niks deed. Aangezien het argument op 1 salaris heel belangrijk blijkt te zijn. Al heeft ze de tijd niet besteed aan het opvoeden helaas….
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208280015
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:47 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Er zijn genoeg voorbeelden voorbij gekomen dat eerdere generaties ook moeilijk rond konden komen. Het verschil is dat er nu word geklaagd en toen de schouders eronder werden gezet.
Toen werd er ook wel geklaagd bij het koffiezet apparaat en 2 personen hoorde dat.
Nu zijn het er 7 miljard die 1 bericht horen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:52:37 #281
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280018
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:51 schreef Tijn het volgende:

[..]
Mijn ouders zien in elk geval wel in dat deze generatie het een stuk moeilijker heeft dan zij het hadden.
Ga je eisen dat ze in gaan leveren?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208280025
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Die haat jegens de eigen ouders en voorouders... :')

Mensen die niet kunnen wachten tot pa en ma de pijp uit gaan zodat ze met de erfenis op VERKANSIE kunnen.

Leeghoofdig, oppervlakkig, respectloos volk.
Mijn ouders hebben niet zo’n enorm bord voor hun kop dat ze de hedendaagse situatie vergelijken met hoe zij het hadden. En dat als je nu niet rond komt je maar minder avocado’s moet kopen.
Sicker than your average.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:53:36 #283
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280032
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:53 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Mijn ouders hebben niet zo’n enorm bord voor hun kop dat ze de hedendaagse situatie vergelijken met hoe zij het hadden. En dat als je nu niet rond komt je maar minder avocado’s moet kopen.
Want zij leefden in een land van MELK EN HONING.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208280036
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:51 schreef Tijn het volgende:

[..]
Mijn ouders zien in elk geval wel in dat deze generatie het een stuk moeilijker heeft dan zij het hadden.
mijn ouders vinden dat wij een stuk verwend stront zijn met de kwaliteit van spullen en wat wij kunnen kopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:54:01 #285
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208280039
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ga je eisen dat ze in gaan leveren?
Nee, natuurlijk niet, wat een rare opmerking. Het is treurig dat jongeren van nu zo weinig verdienen en dat er geen betaalbare woningen voor ze beschikbaar zijn. Het probleem is niet dat eerdere generaties het makkelijker hadden, het probleem is dat huidige generaties het moeilijker hebben.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 18:54:49 #286
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280046
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:54 schreef Tijn het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk niet, wat een rare opmerking. Het is treurig dat jongeren van nu zo weinig verdienen en dat er geen betaalbare woningen voor ze beschikbaar zijn. Het probleem is niet dat eerdere generaties het makkelijker hadden, het probleem is dat huidige generaties het moeilijker hebben.
Hoezo 'makkelijker'?

Wat een arrogantie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:55:11 #287
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208280051
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
mijn ouders vinden dat wij een stuk verwend stront zijn met de kwaliteit van spullen en wat wij kunnen kopen.
Spullen van 30 à 40 jaar oud zijn juist superdegelijk :7
pi_208280052
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Toen werd er ook wel geklaagd bij het koffiezet apparaat en 2 personen hoorde dat.
Nu zijn het er 7 miljard die 1 bericht horen.
Mijn ouders en grootouders hebben het een stuk zwaarder gehad dan ik alleen daar klaagden ze in die tijd niet over. Ze waren allang blij dat ze eten hadden en probeerden iets van het leven te maken. Veel jongeren denken tegenwoordig op van alles recht te hebben zonder daar een tegenprestatie voor te moeten leveren.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208280068
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:55 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Mijn ouders en grootouders hebben het een stuk zwaarder gehad dan ik alleen daar klaagden ze in die tijd niet over. Ze waren allang blij dat ze eten hadden en probeerden iets van het leven te maken. Veel jongeren denken tegenwoordig op van alles recht te hebben zonder daar een tegenprestatie voor te moeten leveren.
die van mij klaagden wel hoor, maar 2 personen hoorde dat en daarna gingen ze verder.
Nu horen 7 miljard mensen het en als maar 0.000001% meeklaagt dan wordt je helemaal gek van de berichten die je krijgt en ga je weer verder klagen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208280075
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:54 schreef Tijn het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk niet, wat een rare opmerking. Het is treurig dat jongeren van nu zo weinig verdienen en dat er geen betaalbare woningen voor ze beschikbaar zijn. Het probleem is niet dat eerdere generaties het makkelijker hadden, het probleem is dat huidige generaties het moeilijker hebben.
Ik zie starters om mij heen de dikste huizen kopen die vroeger volledig onbereikbaar waren voor de jeugd. Rente is historisch laag en de vrouw mag ook werken en je kunt dit inkomen nog meetellen voor de hypotheek ook!

Makkelijker kunnen we het niet maken….
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 18:57:22 #291
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208280079
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Die haat jegens de eigen ouders en voorouders... :')

Mensen die niet kunnen wachten tot pa en ma de pijp uit gaan zodat ze met de erfenis op VERKANSIE kunnen.

Leeghoofdig, oppervlakkig, respectloos volk.
Nou nou, dat weet ik niet hoor, wat je daar nu zegt, dat is nogal wat. Maar, je kunt kijken naar hoe (niet) goed het vroeger was tot je een ons weegt, maar daar heb je in het hier en nu helemaal 0,0 aan. 'ja maar vroeger...!' ja leuk, maar het is niet vroeger, het is nu.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:57:28 #292
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208280081
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hoezo 'makkelijker'?

Wat een arrogantie.
Dat leg ik toch net uit? De lasten waren lager en de salarissen lagen hoger. En er waren woningen beschikbaar. Niet voor niks krijgen mensen tegenwoordig minder kinderen, het is gewoon niet te doen voor een jong gezin.
pi_208280084
P.S. Als je minder immigratie wilt moet er veel zorgvuldiger worden omgegaan met de huidige (aankomende) beroepsbevolking in plaats van ze op toenemende schaal de dakloosheid in of het land uit te jagen in tijden van toenemende personeelstekorten en vergrijzing.

En die wens is ook niet te verenigen met het per se in stand willen houden van sectoren die alleen levensvatbaar zijn als ze genoeg arbeidsmigranten kunnen binnenhalen om uit te buiten.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_208280089
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:55 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Mijn ouders en grootouders hebben het een stuk zwaarder gehad dan ik alleen daar klaagden ze in die tijd niet over. Ze waren allang blij dat ze eten hadden en probeerden iets van het leven te maken. Veel jongeren denken tegenwoordig op van alles recht te hebben zonder daar een tegenprestatie voor te moeten leveren.
Andere tijden niet te vergelijken, dom rechts gelul
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:58:30 #295
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208280097
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:57 schreef DjDaano het volgende:

[..]

Ik zie starters om mij heen de dikste huizen kopen die vroeger volledig onbereikbaar waren voor de jeugd. Rente is historisch laag en de vrouw mag ook werken en je kunt dit inkomen nog meetellen voor de hypotheek ook!

Makkelijker kunnen we het niet maken….
Apart. Ik zie m'n neefje van begin 20 nog steeds thuiswonen omdat-ie met z'n starterssalaris niks kan betalen.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 18:59:36 #296
382129 crew  Donna
pi_208280110
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:18 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, dat zouden wij ook kunnen doen, maar ik denk niet dat je dan toestemming krijgt voor bewoning.
Wij hebben nog wat jaren te gaan. Misschien dan wel.
pi_208280117
Mijn ouders zijn geen Annettes uit Soesterberg en in staat om een simpele rekensom te maken.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_208280127
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:57 schreef Tijn het volgende:

[..]
Dat leg ik toch net uit? De lasten waren lager en de salarissen lagen hoger. En er waren woningen beschikbaar. Niet voor niks krijgen mensen tegenwoordig minder kinderen, het is gewoon niet te doen voor een jong gezin.
Mijn ouders hebben nog 12% rente betaald en mijn moeder moest wc’s poetsen om boodschappen te kunnen doen. Dat moet je nu eens voorstellen aan je vriendin 🤣
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 maart 2023 @ 19:00:55 #299
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208280130
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:57 schreef Tijn het volgende:

[..]
Dat leg ik toch net uit? De lasten waren lager en de salarissen lagen hoger. En er waren woningen beschikbaar. Niet voor niks krijgen mensen tegenwoordig minder kinderen, het is gewoon niet te doen voor een jong gezin.
Dat heeft, denk ik, meer te maken met het feit dat we dankzij VVD-D66 zaken als verwerpen van vaste contracten, privatisering en andere neoliberale heerlijkheden een hele generatie de onzekerheid insturen.

Punt is: dat heerst pas sinds 2012, die fijne neoliberale omwenteling... precies toen generatie X'ers (de huidige 30ers en 40ers) mochten gaan stemmen.

Maar misschien kun je mij een voorbeeld geven van hoe de huidige zestigers en zeventigers massaal op de neoliberale trein sprongen in HUN jeugd?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208280133
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:55 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Mijn ouders en grootouders hebben het een stuk zwaarder gehad dan ik alleen daar klaagden ze in die tijd niet over. Ze waren allang blij dat ze eten hadden en probeerden iets van het leven te maken. Veel jongeren denken tegenwoordig op van alles recht te hebben zonder daar een tegenprestatie voor te moeten leveren.
Dan hadden ze maar minder avocado’s moeten kopen.
Sicker than your average.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')