abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 maart 2023 @ 10:59:55 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208274973
Zes op de tien huishoudens komen niet of moeilijk rond

teeds meer Nederlandse huishoudens zijn financieel kwetsbaar of zelfs financieel ongezond. In 2022 ging het in totaal om zes op de tien Nederlandse huishoudens, blijkt uit onderzoek van Deloitte in samenwerking met Nibud en Universiteit Leiden. In 2021 was dat nog vijf op de tien.

Het gaat om mensen die meestal niet kunnen rondkomen van het inkomen (financieel ongezond, 30 procent), of net wel kunnen rondkomen maar onverwachte gebeurtenissen moeilijk kunnen opvangen met spaargeld (financieel kwetsbaar, 30 procent).

"Wat we zien is dat de inflatie er bij sommige huishoudens hard inhakt", zegt onderzoeker Wendy Brink-den Nieuwenboer in het NOS Radio 1 Journaal. Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de huishoudens zegt last te hebben gehad van de inflatie. "Met name die kwetsbare en financieel ongezonde huishoudens zijn geraakt. En daardoor wordt het ook lastiger om te sparen met een inkomen dat redelijk stabiel is gebleven."
Meer dan alleen rekeningen

De onderzoekers keken naar meer dan alleen het betalen van de rekeningen. Ook het opbouwen van een buffer speelt mee, het maken van financiële plannen en pensioenopbouw of het aflossen van de hypotheek.

Het inkomen van de onderzochte huishoudens bleef in de meeste gevallen gelijk, maar steeds meer mensen geven aan moeite te hebben met het betalen van noodzakelijke kosten. In 2021 was dat nog een op de acht, en in 2022 bijna een op de vijf.
Vooral jongeren

Vooral jongeren zijn hard geraakt door de inflatie, zeggen de onderzoekers. 45 procent van de mensen tussen de 18 en 25 jaar is financieel ongezond. Vorig jaar was dat nog 26 procent. Ook mensen tussen de 25 en de 34 zijn vaker financieel ongezond dan gemiddeld (38 procent).

"Wat ook heel erg opvalt bij jongeren is dat zij het vaakst aangeven hun gedrag niet te hebben aangepast aan die stijgende kosten", zegt Brink-den Nieuwenboer. "Ook als we kijken naar de houding van jongeren dan zien we dat ze erg gefocust zijn op de korte termijn. Ze geven liever nu geld uit dan te sparen voor onvoorziene omstandigheden."

De combinatie van de financiële situatie en de kortetermijnfocus maakt jongeren een groep die kwetsbaar is, zegt Brink-den Nieuwenboer. Het maken van een langeretermijnplanning kan in sommige gevallen helpen om financieel weerbaarder te worden, zeggen de onderzoekers.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:02:02 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_208274994
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:59 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Je kan toch niet zeggen dat iemand te duur woont als er niks over heel Nederland geen alternatief is? Dit is precies hetzelfde gesprek als gister :') Je snapt het nog steeds niet en je gaat het ook nooit snappen. Het is goed zo.

Wellicht dat @:Aberkullie nog een poging wilt wagen maar de plaat voor je kop is mij wel duidelijk.
Stop gewoon met arm zijn.
pi_208275042
Zou het niet zo kunnen zijn dan vijf van die zes een nieuwe iPhone belangrijker vinden dan een gevulde koelkast? Tuurlijk belanden er mensen buiten hun schuld in armoede, maar er zijn toch ook ontiegelijk veel mensen die gewoon niet met geld overweg kunnen.
pi_208275068
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:02 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Stop gewoon met arm zijn.
Ik vrees dat het nog maar een kwestie van een paar jaar wordt voordat er massaal miljoenen mensen (daar hebben we het immers over) op straat belanden en dat er vanuit daar nare domino-effecten uit zullen ontstaan. Omdat ze maar niet arm moesten zijn.

Nederland anno 2023. Wat een gaaf land.

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 11:09:54 ]
pi_208275105
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Klopt, parasieten zijn er overal. Maar daar ga jij (en ik) niets aan veranderen.
Jij en ik gaan sowieso niets veranderen. Probleem is dat de parasieten vaak nog het hardste schreeuwen ook dat ze genaaid worden door alles en iedereen. Er is maar één manier om van parasieten af te komen en dat is verdelgen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:08 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik vrees dat het nog maar een kwestie van een paar jaar wordt voordat er massaal miljoenen mensen (daar hebben we het immers over) op straat belanden en dat er vanuit daar nare domino-effecten uit zullen ontstaan. Omdat ze maar niet arm moesten zijn.

Nee hoor daar zorgen ze wel voor. Als er miljoenen mensen kansloos zijn met niets te verliezen creëer je chaos en dat is nou net wat ze juist niet willen. Iedereen moet net gelukkig genoeg zijn dat ze niet klagen, maar wel arm genoeg zijn dat ze netjes hard blijven werken. Anders strooien ze wel weer even met foto's van Oekraïne en arme Afrikaantjes zodat we realiseren hoe goed we het hier onder de omstandigheden hebben en dan is het wel weer oke.
Facts don't care about your feelings
pi_208275111
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:06 schreef Lt.Bookman het volgende:
Zou het niet zo kunnen zijn dan vijf van die zes een nieuwe iPhone belangrijker vinden dan een gevulde koelkast? Tuurlijk belanden er mensen buiten hun schuld in armoede, maar er zijn toch ook ontiegelijk veel mensen die gewoon niet met geld overweg kunnen.
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maand

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie. Er is dus echt iets veranderd in onze maatschappij (gestimuleerd door internet/social media) waarbij we onszelf gek maken met consumeren en moeten, moeten onder druk van allerlei factoren.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208275120
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Jij en ik gaan sowieso niets veranderen. Probleem is dat de parasieten vaak nog het hardste schreeuwen ook dat ze genaaid worden door alles en iedereen. Er is maar één manier om van parasieten af te komen en dat is verdelgen.
Hoe zie je dat voor je, dat verdelgen?

Heb je een anti-pauperspray ergens in een voorraadkastje liggen?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:12:49 #8
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_208275126
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maand

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie.
Er is nu natuurlijk ook veel meer aanbod van echt alles.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208275132
quote:

[..]

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie.
In de jaren '90 waren we nog net zo ontwikkeld als Kroatië nu is, zo vreemd is het toch niet dat er na 3 decennia aan groei en vooruitgang ook hogere verwachtingen zijn?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:13:46 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208275139
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:06 schreef Lt.Bookman het volgende:
Volgens mij ontkent er niemand dat die mensen bestaan. We weten alleen niet hoe groot die groep precies is.

En we hoeven er ook niet in twijfel te trekken dat er een groep is die, in grote lijnen, wel de juiste keuzes maakt en alsnog niet of nauwelijks rond komt. Er wordt, zowel maatschappelijk als politiek, wel erg veel naar binnen toe geredeneerd. Oftewel: ik zit niet in die groep en ik zie ze ook niet, dus dan is er ook geen probleem dat we op hoeven te lossen. Je moet er toch iets mee. Net zoals je óók iets moet met de mensen die niet rondkomen omdat ze wel drie telefoonabonnementen tegelijk hebben lopen. Boos worden op die mensen lost uiteindelijk niet zo veel op, en de problemen die het oplevert eindigen toch bij de samenleving.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208275157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:13 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
In de jaren '90 waren we nog net zo ontwikkeld als Kroatië nu is, zo vreemd is het toch niet dat er na 3 decennia aan groei en vooruitgang ook hogere verwachtingen zijn toch?
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op.. af en toe vraag ik me af of we als land niet té rijk en welvarend zijn geworden, waardoor we nu mentaal die klap van economische malaise niet meer op kunnen vangen.
pi_208275167
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:12 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Hoe zie je dat voor je, dat verdelgen?

Heb je een anti-pauperspray ergens in een voorraadkastje liggen?
Ik zou een moord doen voor een flesje anti-pauperspray >:)
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:16:42 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208275176
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op..
Wat valt daar voor besef van te hebben dan? Als ik 10 euro heb kan ik er geen 11 uitgeven, tenzij ik 1 euro leen, maar die euro zal ik moeten terug betalen (met rente) binnen periode X.

Zo moeilijk is het niet zou je zeggen.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:17:08 #14
403820 Aberkullie
pi_208275177
quote:

[..]

Ik kom bij jou wonen oke, neem mijn ps5 mee als huur
pi_208275182
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:17 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ik kom bij jou wonen oke, neem mijn ps5 mee als huur
Gezellig Aber, immer willkommen hier.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:18:37 #16
438527 MissButterflyy
pi_208275186
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Volgens mij ontkent er niemand dat die mensen bestaan. We weten alleen niet hoe groot die groep precies is.

En we hoeven er ook niet in twijfel te trekken dat er een groep is die, in grote lijnen, wel de juiste keuzes maakt en alsnog niet of nauwelijks rond komt. Er wordt, zowel maatschappelijk als politiek, wel erg veel naar binnen toe geredeneerd. Oftewel: ik zit niet in die groep en ik zie ze ook niet, dus dan is er ook geen probleem dat we op hoeven te lossen. Je moet er toch iets mee. Net zoals je óók iets moet met de mensen die niet rondkomen omdat ze wel drie telefoonabonnementen tegelijk hebben lopen. Boos worden op die mensen lost uiteindelijk niet zo veel op, en de problemen die het oplevert eindigen toch bij de samenleving.
Klopt. Je leert meestal van je ouders met geld om te gaan (of niet). Op school krijg je het niet geleerd.
De schuldhulpverlening komt meestal pas op gang als het te laat is. We zouden dit voor moeten zijn.
pi_208275188
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat valt daar voor besef van te hebben dan? Als ik 10 euro heb kan ik er geen 11 uitgeven, tenzij ik 1 euro leen, maar die euro zal ik moeten terug betalen (met rente) binnen periode X.

Zo moeilijk is het niet zou je zeggen.
Prioriteiten niet op orde. NU uitgeven want het moet gezellig zijn in het weekend. En dan aan het einde van de maand niet uitkomen.*

*even als kort door de bocht voorbeeld.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:19:34 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_208275195
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Prioriteiten niet op orde. NU uitgeven want het moet gezellig zijn in het weekend. En dan aan het einde van de maand niet uitkomen.*

*even als kort door de bocht voorbeeld.
Maar als je dat niet snapt/kunt overzien is het probleem niet 'geld' denk ik.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:19:42 #19
346939 Janneke141
pi_208275197
quote:

[..]
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op.. af en toe vraag ik me af of we als land niet té rijk en welvarend zijn geworden, waardoor we nu mentaal die klap van economische malaise niet meer op kunnen vangen.
Maar een goed deel van de samenleving is nog steeds rijk genoeg om een tamelijk feestelijk leven te leiden en dat aan hun kinderen te gunnen geven. Dat deel is, verhoudingsgewijs, echt groter dan bijvoorbeeld in de jaren '80. Daarbij is de mobiliteit afgenomen: als je aan de 'verkeerde kant' van die streep zit, dan is het veel moeilijker om een trapje omhoog te komen. Mensen vergelijken zichzelf nu eenmaal graag met anderen - en kinderen al helemaal.
pi_208275201
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou ik ga met best wel veel mensen om die onderaan de samenleving zitten (heb je veel hier in de regio). Gescheiden ouders, meerdere keren aanraking met politie, veel drank drugs gebruik, simpele arbeidersbaantjes en op basis daarvan zie ik dat een heel groot deel van de financiële problemen die ze hebben komt door hunzelf. Erge is, ze hebben het niet eens door. Komen ze 100 euro te kort ergens voor, zeg ik: ik leen het je wel als je me volgende week 110 euro teruggeeft. Zijn DIRECT akkoord alsof ze een goede deal hebben gemaakt ook nog.

Aan de andere kant kan ik het ze niet helemaal kwalijk nemen. Ze leren je heel veel (nutteloze) zooi op school maar nergens hoe je goed met geld om moet gaan. Maar iedereen snapt hoop ik ook wel waarom dat is.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:21:09 #21
438527 MissButterflyy
pi_208275209
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het zal je verbazen dat zelfs intelligente mensen op die manier in de problemen kunnen komen.
Er zit meestal meer achter dan dat iemand gewoon ‘dom’ is hè. Zo zwart wit is het niet allemaal.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:21:15 #22
346939 Janneke141
pi_208275210
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De mensen die slecht kunnen plannen of vooruitdenken zijn er altijd geweest. De samenleving is echter wel een stukje complexer geworden dan een paar decennia geleden, en de marketing een stuk sterker. Dus de groep die het gewoon niet meer snapt, en de groep die als het ware in de val loopt, is natuurlijk wel fors gegroeid.
pi_208275211
quote:

[..]

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren.
In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie. Er is dus echt iets veranderd in onze maatschappij (gestimuleerd door internet/social media) waarbij we onszelf gek maken met consumeren en moeten, moeten onder druk van allerlei factoren.
Je kunt het allemaal niet vergelijken met 30 jaar geleden. We hebben een enorme sprong gemaakt mbt welvaart. Of dit een goede ontwikkeling is blijft een vraag want het welzijn is niet meer al te best.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:21:33 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208275215
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:51 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Maar lijkt het je waarschijnlijk dat dat laatste gebeurd? Kans is eigenlijk groter dat we ook hier de route VS/VK/Italië volgen dan dat mensen zich er maar bij neer gaan leggen dat ze minder welvarend worden. Zeker als de economie als geheel wel groeit gaan mensen zich (terecht) afvragen waar al die groei dan precies beland en of dat nou wel zo rechtvaardig is.
Nou gezien het aantal stakingen de laatste tijd lijkt dat wel mee te vallen met het zich erbij neerleggen.
pi_208275221
quote:

[..]
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op..
Het kan ook niet op, in 30 jaar tijd is ons BBP verdrievoudigd (327,5 miljard dollar in 1991 naar 1013 miljard nu), zo vreemd zou het dan toch niet zijn als in ieder geval een deel van die 600+ miljard extra zich ook uit in hogere koopkracht?
pi_208275222
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De mensen die slecht kunnen plannen of vooruitdenken zijn er altijd geweest. De samenleving is echter wel een stukje complexer geworden dan een paar decennia geleden, en de marketing een stuk sterker. Dus de groep die het gewoon niet meer snapt, en de groep die als het ware in de val loopt, is natuurlijk wel fors gegroeid.
Precies, dat kan dus ook de mensen gebeuren die meer dan voldoende verdienen iedere maand.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:22:19 #27
16180 crew  CoolGuy
pi_208275223
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:21 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Het zal je verbazen dat zelfs intelligente mensen op die manier in de problemen kunnen komen.
Er zit meestal meer achter dan dat iemand gewoon ‘dom’ is hè. Zo zwart wit is het niet allemaal.
Nee ik bedoel; in het voorbeeld gaat het dan even over 10 euro, maar ook als het 100.000 euro is kun je geen 110.000 euro uitgeven, tenzij lenen.

Het probleem is niet het bedrag/geld op zich. Het probleem lijkt me eerder geen oorzaak/gevolg gevolgtrekkingen doen. Dat gaat verder dan 'met geld omgaan'.
pi_208275234
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:21 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Het kan ook niet op, in 30 jaar tijd is ons BBP verdrievoudigd (327,5 miljard dollar in 1991 naar 1013 miljard nu), zo vreemd zou het dan toch niet zijn als in ieder geval een deel van die 600+ miljard extra zich ook uit in hogere koopkracht?
Klopt, maar die koopkracht staat dus onder druk.
pi_208275247
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee ik bedoel; in het voorbeeld gaat het dan even over 10 euro, maar ook als het 100.000 euro is kun je geen 110.000 euro uitgeven, tenzij lenen.

Het probleem is niet het bedrag/geld op zich. Het probleem lijkt me eerder geen oorzaak/gevolg gevolgtrekkingen doen. Dat gaat verder dan 'met geld omgaan'.
De OP geeft ook aan dat (met name jongeren) heel erg korte termijn denken over hun uitgaven. Dus ook bijvoorbeeld maatschappelijke druk (FOMO) speelt daarin mee. "Ga je mee naar concert X of uitstapje Y, kunnen nu kaarten kopen!!" > er wordt veel impulsief gekocht heb ik het idee zonder dat men denkt "past dit wel in mijn uitgaven voor deze maand?"
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:27:40 #30
16180 crew  CoolGuy
pi_208275269
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
De OP geeft ook aan dat (met name jongeren) heel erg korte termijn denken over hun uitgaven. Dus ook bijvoorbeeld maatschappelijke druk (FOMO) speelt daarin mee. "Ga je mee naar concert X of uitstapje Y, kunnen nu kaarten kopen!!" > er wordt veel impulsief gekocht heb ik het idee zonder dat men denkt "past dit wel in mijn uitgaven voor deze maand?"
Maar dit was vroeger al, tenminste, toen ik op de middelbare school zag zag je al de verschillen tussen mensen qua wel/niet nadenken over gevolgen van keuzes. En, op een enkele uitzondering na zie je nu (want sommige van die mensen 'ken' ik nog) dat dat niet verandert is.

Volgens mij is dit gewoon van alle tijden.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:28:15 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208275276
quote:

[..]

Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie. Er is dus echt iets veranderd in onze maatschappij (gestimuleerd door internet/social media) waarbij we onszelf gek maken met consumeren en moeten, moeten onder druk van allerlei factoren.
Tja dat moeten zit dus echt in je hoofd. Dus met mensen die "niet rondkomen" zie als "ik kan niet meer mijn dure levensstijl volhouden om te patsen naar anderen" heb ik niet zoveel medelijden.

En dat hoeft niet eens saai te zijn. Je kan ook gewoon een middagje naar de bibliotheek gaan om je te vermaken. Helemaal gratis.
pi_208275281
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En dat hoeft niet eens saai te zijn. Je kan ook gewoon een middagje naar de bibliotheek gaan om je te vermaken. Helemaal gratis.
Maar dat is natuurlijk een stuk minder interessant om te vertellen op school of op social media te plaatsen.
pi_208275289
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Nou ik ga met best wel veel mensen om die onderaan de samenleving zitten (heb je veel hier in de regio). Gescheiden ouders, meerdere keren aanraking met politie, veel drank drugs gebruik, simpele arbeidersbaantjes en op basis daarvan zie ik dat een heel groot deel van de financiële problemen die ze hebben komt door hunzelf. Erge is, ze hebben het niet eens door. Komen ze 100 euro te kort ergens voor, zeg ik: ik leen het je wel als je me volgende week 110 euro teruggeeft. Zijn DIRECT akkoord alsof ze een goede deal hebben gemaakt ook nog.

Aan de andere kant kan ik het ze niet helemaal kwalijk nemen. Ze leren je heel veel (nutteloze) zooi op school maar nergens hoe je goed met geld om moet gaan. Maar iedereen snapt hoop ik ook wel waarom dat is.
Uiteraard gaan ze akkoord en die 110 eur zie je nooit terug
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208275297
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:29 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Maar dat is natuurlijk een stuk minder interessant om te vertellen op school of op social media te plaatsen.
Waarom vertel je iemand over een uitje?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208275303
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dit was vroeger al, tenminste, toen ik op de middelbare school zag zag je al de verschillen tussen mensen qua wel/niet nadenken over gevolgen van keuzes. En, op een enkele uitzondering na zie je nu (want sommige van die mensen 'ken' ik nog) dat dat niet verandert is.

Volgens mij is dit gewoon van alle tijden.
Het is altijd al geweest ja, maar ik heb wel het idee dat meer en meer mensen boven hun stand zijn gaan leven de afgelopen decennia.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:30:39 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208275305
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:29 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Is op geen enkele wijze iemand anders zijn probleem dan dat van henzelf.
pi_208275307
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom vertel je iemand over een uitje?
Je bent bekend met social media?
pi_208275317
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Is op geen enkele wijze iemand anders zijn probleem dan dat van henzelf.
Ja dat kan zijn, maar toch speelt het mee hoor in de keuzes die mensen maken.
pi_208275335
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Uiteraard gaan ze akkoord en die 110 eur zie je nooit terug
Haha uit ervaring kan ik zeggen dat ze na een aantal herinneringen wel altijd betalen. Het is inderdaad nog wel risicovol.. daarom ook de 10% weekrente :P
pi_208275343
quote:

[..]

De middenklasse wordt in de gehele westerse wereld gesloopt ten faveure van het bedrijfsleven en aandeelhouders, niet alleen in Nederland.
pi_208275352
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:30 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik niet, althans met Facebook en vele andere sociale media. Maar dat is natuurlijk wel onderdeel van het probleem. Het steeds maar weer moeten bewijzen dat je iets mag voorstellen. Maar goed, talloze oorzaken die mensen in de problemen kunnen brengen. Een scheiding, ongeval om maar 2 voorbeelden aan te geven. Het is allemaal niet zo zwart wit.
pi_208275371
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:34 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik niet, althans met Facebook en vele andere sociale media. Maar dat is natuurlijk wel onderdeel van het probleem. Het steeds maar weer moeten bewijzen dat je iets mag voorstellen. Maar goed, talloze oorzaken die mensen in de problemen kunnen brengen. Een scheiding, ongeval om maar 2 voorbeelden aan te geven. Het is allemaal niet zo zwart wit.
Mee eens, in de groep van 6 op de 10 zitten bijvoorbeeld ook veel mensen die door een handicap in de financiële problemen komen.
pi_208275372
quote:

[..]

De ooit zo beroemde 'Hollandse zuinigheid' is tegenwoordig ver te zoeken.

Wat dat betreft is het ook jammer dat contant geld steeds meer uit beeld verdwijnt: daarmee denk je iets verder na voordat je dat geld opmaakt. Met de huidige pinpassen (op de mobiel) is dat veel verder naar de achtergrond verdwenen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:37:08 #44
346939 Janneke141
pi_208275375
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:28 schreef Hexagon het volgende:
Probeer dat eens uit bij de gemiddelde 14-jarige, zou ik willen voorstellen.
pi_208275383
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Die gaan maar gratis voetballen op een veldje, parkje, straat. Ook dat zie je amper nog tegenwoordig.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 11:38:55 #46
382129 crew  Donna
pi_208275388
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:31 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ja dat kan zijn, maar toch speelt het mee hoor in de keuzes die mensen maken.
Social media geeft veel mensen inderdaad veel druk.

Dat type dat vroeger de kinderen naar school stuurde in dure merkkleding terwijl ze dat eigenlijk niet konden betalen, doet dat nu nog maar moet voor 'the gram' ook nog eens per week lunchen met 1 of meerdere kinderen, minstens 1 avondje wijnen met vriendinnen, dan nog een middagje krijspaleis en de nieuwste haarclipjes en geïnfluenceerde veel te dure muesli.

Ik ken persoonlijk ook wel wat mensen die zo voor de dag komen terwijl ze het eigenlijk niet kunnen betalen. En helaas zie ik dat als budgethulp dus ook veel terug. En dat is jammer, want zoals ik al eerder het voorbeeld noemde van iemand die eerst ¤300 kon sparen en dat nu op moet geven aan alles wat zoveel duurder is geworden, dat is gewoon echt zuur.

Er zijn ook mensen bij wie de energie 4x over de kop ging. Dan ga je van gewoon leven en fijn sparen naar precies rondkomen.
Of na een scheiding. Of ongeval. Inkomensverlies + de inflatie.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:42:24 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208275421
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Mijn ouders konden dat prima als mijn zakgeld op was, heb ik nog altijd plezier van.
pi_208275432
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:33 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De middenklasse wordt in de gehele westerse wereld gesloopt ten faveure van het bedrijfsleven en aandeelhouders, niet alleen in Nederland.
Klopt, het enige verschil is de (enge) snelheid waarmee dat zich in Nederland ontwikkelt. In Europa is alleen de UK sneller met het slopen van hun middenklasse dankzij hun briljante keuze voor Brexit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 11:44:13 ]
pi_208275452
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Mijn ouders konden dat prima als mijn zakgeld op was, heb ik nog altijd plezier van.
Zou niets voor mij zijn geweest in de tijd dat ik 14 was. Op 19-20 jarige leeftijd draaide de knop pas om. :) Toen had ik zoiets het moet anders.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:51:58 #50
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208275509
Een gerelateerd artikel (over sociale klassen), vandaag verschenen:

https://www.volkskrant.nl(...)-onderkant~b4df574d/

pi_208275549
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:51 schreef Eightyone het volgende:
Een gerelateerd artikel (over sociale klassen), vandaag verschenen:

https://www.volkskrant.nl(...)-onderkant~b4df574d/

[ afbeelding ]
Is ook bekend wat het (financiële) verschil is tussen laag 1 en 4?
pi_208275554
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:43 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Klopt, het enige verschil is de (enge) snelheid waarmee dat zich in Nederland ontwikkelt. In Europa is alleen de UK sneller met het slopen van hun middenklasse dankzij hun briljante keuze voor Brexit.
Veel komt natuurlijk van de VS af. We ontwikkelen ons naar een maatschappij zoals de VS die kent. Dat is jammer maar ik heb mij daar inmiddels al bij neergelegd. Onze sociaal democratie is mede ook door globalisatie niet meer aanwezig zoals ik die graag zou willen zien. Het is nu een kwestie van zorgen dat je het voor jezelf en omgeving goed geregeld hebt.
pi_208275578
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:36 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
De ooit zo beroemde 'Hollandse zuinigheid' is tegenwoordig ver te zoeken.

Wat dat betreft is het ook jammer dat contant geld steeds meer uit beeld verdwijnt: daarmee denk je iets verder na voordat je dat geld opmaakt. Met de huidige pinpassen (op de mobiel) is dat veel verder naar de achtergrond verdwenen.
Ik kan bevestigen dat ik sinds ik in Duitsland woon en sindsdien vooral op cash leef voor de boodschappen en leuke dingen iedere week, dat mijn uitgaven enorm zijn geslonken. Ik pin 1 vast bedrag per week en daarmee moet ik het doen. Bankpassen laat ik daarom meestal thuis bij het stappen en uit eten gaan.

Vooral vergeleken met Nederland waar je letterlijk overal en ieder pietlullig bedrag kan afrekenen met pinnen. Dat maakt de gat in de hand van mensen zonder controle alleen maar groter (of beter gezegd: onzichtbaarder, want welk gat in de hand?). Eigen verantwoordelijkheid, maar vind dit ook wel een stille killer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 12:01:45 ]
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:58:12 #54
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_208275591
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Veel komt natuurlijk van de VS af. We ontwikkelen ons naar een maatschappij zoals de VS die kent. Dat is jammer maar ik heb mij daar inmiddels al bij neergelegd. Onze sociaal democratie is mede ook door globalisatie niet meer aanwezig zoals ik die graag zou willen zien. Het is nu een kwestie van zorgen dat je het voor jezelf en omgeving goed geregeld hebt.
Kansloze influx van honderdduizenden gelukszoekers die massaal uit de ruif eten en niks toevoegen. Dat zorgt er ook voor dat de verzorgingstaat op rap tempo wordt uitgehold en de maatschappij piept en kraakt in zijn voegen.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:59:28 #55
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_208275606
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:57 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik kan bevestigen dat ik sinds ik in Duitsland woon en sindsdien vooral op cash leef voor de boodschappen en leuke dingen iedere week, dat mijn uitgaven enorm zijn geslonken. Ik pin 1 vast bedrag per week en daarmee moet ik het doen. Bankpassen laat ik daarom meestal thuis bij het stappen en uit eten gaan.

Vooral vergeleken met Nederland waar je letterlijk overal en ieder pietlullig bedrag kan afrekenen met pinnen. Dat maakt de gat in de hand van mensen zonder controle alleen maar groter (of beter gezegd: onzichtbaarder). Eigen verantwoordelijkheid, maar vind dit ook wel een stille killer.
Je kan gewoon potjes maken in je digitale portemonnee, werkt hetzelfde.
pi_208275618
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:59 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Je kan gewoon potjes maken in je digitale portemonnee, werkt hetzelfde.
Yup, very true. Maar blijkbaar maken de jonge generaties daar helaas te weinig gebruik van..
pi_208275649
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:58 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Kansloze influx van honderdduizenden gelukszoekers die massaal uit de ruif eten en niks toevoegen. Dat zorgt er ook voor dat de verzorgingstaat op rap tempo wordt uitgehold en de maatschappij piept en kraakt in zijn voegen.
Dat zal ik niet ontkennen. Het verschil tussen opvang van mensen die echt opvang nodig hebben en het tuig dat hier niets te zoeken heeft is een probleem. Maar het is zonde om deze draad weer te laten ontsporen omdat de oorzaken divers zijn. Zoals ik al aangaf dat een scheiding ook al voor gigantische problemen zorgt.
pi_208275931
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:30 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nee. Ik heb geprobeerd mij erin te verdiepen maar ik begrijp het niet.
pi_208276092
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee. Ik heb geprobeerd mij erin te verdiepen maar ik begrijp het niet.
Duidelijk
pi_208276112
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:44 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Duidelijk
Voor mij dus niet. Waarom zou je je uitje ergens vertellen?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:46:53 #61
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_208276117
quote:

[..]
In Scandinavië bestaan nog wel sociaal-democratieën en ik begrijp ook niet waarop wij ons niet meer op landen als Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland richten en meer afstand nemen van de UK en de US. Het is vooral een politieke keus om de sociaaldemocratie in Nederland af te breken, ten gunste van het grootkapitaal en zolang mensen stemmen op partijen als de PVV, JA21, BBB en FvD blijft de afbraak van de sociaaldemocratie in stand.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_208276123
quote:

[..]

Vooral vergeleken met Nederland waar je letterlijk overal en ieder pietlullig bedrag kan afrekenen met pinnen. Dat maakt de gat in de hand van mensen zonder controle alleen maar groter (of beter gezegd: onzichtbaarder, want welk gat in de hand?). Eigen verantwoordelijkheid, maar vind dit ook wel een stille killer.
Ik heb het tegenovergestelde.
Als ik contant geld heb en geef het uit weet ik een week later niet meer waaraan.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:51:46 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208276156
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Voor mij dus niet. Waarom zou je je uitje ergens vertellen?
Sommige mensen patsen graag.
pi_208276169
VVD moet kennelijk nog steeds de grootste worden en blijven. Dan krijg je dus VVD beleid met de bijbehorende gevolgen. Het is geen rocket science.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:55:47 #65
438527 MissButterflyy
pi_208276194
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Jongeren zijn ook impulsiever. Hij hersenen zijn nog niet volledig ontwikkeld. Zo gek is dit gedrag dus niet.
pi_208276209
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb het tegenovergestelde.
Als ik contant geld heb en geef het uit weet ik een week later niet meer waaraan.
Het doet bij mij vooral pijn als ik een briefje moet overhandigen en denk ik nog een laatste keer na of de transactie gerechtvaardigd is.

Het zal je verbazen hoeveel uitgaves, groot en klein (bij elkaar opgeteld een hoop), je daarmee ontwijkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 12:57:38 ]
pi_208276233
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Sommige mensen patsen graag.
En waarom doet de rest dat dan?
pi_208276254
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:55 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Jongeren zijn ook impulsiever. Hij hersenen zijn nog niet volledig ontwikkeld. Zo gek is dit gedrag dus niet.
Jongeren in dit verhaal zijn 18-25 jarigen.
pi_208276258
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou zeggen: vraag het ze eens. Unieke kans om social media opnieuw te leren kennen!
pi_208276263
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:00 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik zou zeggen: vraag het ze eens. Unieke kans om social media opnieuw te leren kennen!
Ik ken ze niet eens, heb geen telefoonnummer of email adres en heb geen adres
pi_208276281
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Jongeren in dit verhaal zijn 18-25 jarigen.
Dat zijn de ergsten.
Tap tap tap
  dinsdag 7 maart 2023 @ 13:14:02 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208276362
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Geen idee, ik doe er ook niet aan mee. Al zou het best kunnen met dingen die vaak helemaal niet duur zijn.
pi_208276387
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:46 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
In Scandinavië bestaan nog wel sociaal-democratieën en ik begrijp ook niet waarop wij ons niet meer op landen als Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland richten en meer afstand nemen van de UK en de US. Het is vooral een politieke keus om de sociaaldemocratie in Nederland af te breken, ten gunste van het grootkapitaal en zolang mensen stemmen op partijen als de PVV, JA21, BBB en FvD blijft de afbraak van de sociaaldemocratie in stand.
VVD vooral. rutte is een uitgesproken fan van de VS.
pi_208276388
quote:

[..]

Ik denk dat heel veel mensen hetzelfde zouden ondervinden als jij dat doet, ik denk dat we veel meer aandacht moeten besteden aan verantwoord geld uitgeven en met name op scholen om jongere generaties die alleen nog met digitaal betalen opgroeien een groter besef bij te brengen van verantwoord financieel beheer.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:18:40 #75
16180 crew  CoolGuy
pi_208276412
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik denk dat heel veel mensen hetzelfde zouden ondervinden als jij dat doet, ik denk dat we veel meer aandacht moeten besteden aan verantwoord geld uitgeven en met name op scholen om jongere generaties die alleen nog met digitaal betalen opgroeien een groter besef bij te brengen van verantwoord financieel beheer.
Dat begint thuis al. Als dat besef er thuis niet is, dan wordt het lastig. Je kunt dat niet op school afschuiven, zo van, als zij het regelen is het opgelost.

Maar veel ouders kunnen het ook niet, dus dan kun je het je kinderen ook niet leren.
pi_208276421
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat begint thuis al. Als dat besef er thuis niet is, dan wordt het lastig. Je kunt dat niet op school afschuiven, zo van, als zij het regelen is het opgelost.

Maar veel ouders kunnen het ook niet, dus dan kun je het je kinderen ook niet leren.
Ja, dat zou inderdaad thuis moeten beginnen maar we weten allemaal dat dit vaak niet gebeurt en dat is niet alleen op dit onderwerp een punt.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:21:04 #77
16180 crew  CoolGuy
pi_208276442
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, dat zou inderdaad thuis moeten beginnen maar we weten allemaal dat dit vaak niet gebeurt en dat is niet alleen op dit onderwerp een punt.
Daarom zeg ik dat de school dat niet allemaal op kan vangen. Het gaat gewoon mis bij veel mensen, thuis al, en dat verandert bij de volgende generaties dan ook niet zo snel, want wat je niet weet kun je een ander ook niet bijbrengen.
pi_208276533
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
Dat begint thuis al. Als dat besef er thuis niet is, dan wordt het lastig.
100%.

Een van de weinige "voordelen" van het opgroeien in een arm arbeidersgezin (ik) waar letterlijk ieder dubbeltje omgedraaid moest worden en waar mijn moeder haar rug voor kapot werkte om mij en de rest toch nog een goed leven kunnen te bieden.

Nu tientallen jaren later en een compleet ander leven en lifestyle verder heb ik daar nog steeds enorm veel profijt van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 07-03-2023 13:29:27 ]
pi_208276656
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:21 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat mij betreft mogen ze iedereen die niet met geld kan omgaan onder curatele stellen. Gaat er tenminste minder geld naar de criminelen.
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 13:39:37 #80
16180 crew  CoolGuy
pi_208276658
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:28 schreef Erasmus het volgende:

[..]
100%.

Een van de weinige "voordelen" van het opgroeien in een arm arbeidersgezin (ik) waar letterlijk ieder dubbeltje omgedraaid moest worden en waar mijn moeder haar rug voor kapot werkte om mij en de rest toch nog een goed leven kunnen te bieden.

Nu tientallen jaren later en een compleet ander leven en lifestyle verder heb ik daar nog steeds enorm veel profijt van.
Tja, voorbeeld doet volgen meestal, of dat nou een goed of een minder goed voorbeeld is. Ik weet dat ze bij mijn moeder thuis met 9 kinderen waren, en straatarm. Mijn moeder vertelde wel eens dat ze dan op de huishoudschool zat, en dan moest er iets gemaakt worden, en dan moest er een stuk stof ofzo mee genomen worden vanuit thuis, en mijn moeder kon dat vaak niet. Dat gevoel wilde ze nooit meer hebben.

Toen ze uiteindelijk met mijn vader ging samenwonen, hadden ze geen radio, geen TV, geen wasmachine, niks. Een zus van haar had wel een wasmachine, en daar ging ze dan wassen. Toen ze genoeg geld hadden gespaard werd er dus eerst een wasmachine gekocht, want 'ik kon het niet maken om bij tante <Naam> te gaan wassen en dan zelf wel een TV eerst te kopen'.

Het zijn gewoon een hoop kleine dingen die samen komen, die je vormen, en die je mee neemt naar 'later'. Maar dat zelfde geldt net zo goed bij kleine dingen die wellicht niet de beste voorbeelden zijn, maar als dat het énige voorbeeld is dat je hebt, wat doe je dan?
pi_208276664
quote:

[..]
Veel witte Nederlanders identificeren zich al bijna al als Amerikaan. Zeker cultureel gezien. Kijken alleen Amerikaanse content, volgen Amerikaanse politiek op de voet en passen veel Engels toe in hun Nederlands. Altijd alles vergelijken met Amerika op discussiefora. Dat we dan als maatschappij die kant op gaan is een logisch gevolg. Ik zie het ook als opvulling van het anti-nationalisme van de laatste 40 jaar. Je mag niet trots zijn op Nederland, de Nederlandse vlag op je kleding is taboe, maar de Amerikaanse vlag is cool en hip.

Hoe het ook anders kan; ga eens naar Portugal. Een land wat veel minder veramerikaniseerd is.
pi_208276674
Ik vind het copemechanisme in dit topic echt schokkend. Je armoedig verleden romantiseren, omdat je nu wel weet 'hoe' je met geld om moet gaan (lees: zuinig).

Allemachtig....
pi_208276696
Ik wil trouwens niet weten hoeveel ouderen er zijn die amper rond kunnen komen. Iedereen heeft het zo druk met al die jongeren met hun sociale media en verwende gedrag, bladieblal, vroeger was alles, vroeger waren wij zoveel beter gelul.
Als ik kijk naar mijn moeder dan is het allesbehalve een vetpot en als iemand met geld om kan gaan is zij het wel. Die weet precies ook waar de aanbiedingen zijn en leeft heel sober. Ik geef haar een nieuwe winterjas ed want dat vindt ze al niet nodig en toch is ze als de dood voor de energierekening en is uit eten gaan niet eens een optie.
Ik weet zeker dat zij geen uitzondering is. Ik denk dat er heel veel stille armoede bij alleenstaande ouderen is.
Go hard or go home
pi_208276717
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:40 schreef Homey het volgende:

[..]
Veel witte Nederlanders identificeren zich al bijna al als Amerikaan. Zeker cultureel gezien. Kijken alleen Amerikaanse content, volgen Amerikaanse politiek op de voet en passen veel Engels toe in hun Nederlands. Altijd alles vergelijken met Amerika op discussiefora. Dat we dan als maatschappij die kant op gaan is een logisch gevolg. Ik zie het ook als opvulling van het anti-nationalisme van de laatste 40 jaar. Je mag niet trots zijn op Nederland, de Nederlandse vlag op je kleding is taboe, maar de Amerikaanse vlag is cool en hip.

Hoe het ook anders kan; ga eens naar Portugal. Een land wat veel minder veramerikaniseerd is.
Ik heb juist het idee dat men steeds vaker vindt dat Amerika een beetje een achterlijk land is.
Tap tap tap
pi_208276747
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:46 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Ik heb juist het idee dat men steeds vaker vindt dat Amerika een beetje een achterlijk land is.
Dat klopt dan ook ;)
pi_208276794
Moet zeggen dat ik het idd wel voel.

Omdat ik een gewone baan heb, in de wacht sta voor een normaal huurhuis waardoor ik nu vrije sector moet huren zat ik al op een punt waarop ik wat zuiniger aan moest doen.

Het is echt best wel opletten nu. En toen ik mijn auto moest vervangen vorige maand moest ik wel even slikken omdat ik mijn reserve ervoor aan moest spreken die ik nog maar langzaam aan kan vullen.

Dat is best een zorg om eerlijk te zijn.
Het gaat allemaal nog wel, maar heel veel rek zit er niet meer in.
pi_208276893
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:55 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

Omdat ik een gewone baan heb, in de wacht sta voor een normaal huurhuis waardoor ik nu vrije sector moet huren zat ik al op een punt waarop ik wat zuiniger aan moest doen.

Het is echt best wel opletten nu. En toen ik mijn auto moest vervangen vorige maand moest ik wel even slikken omdat ik mijn reserve ervoor aan moest spreken die ik nog maar langzaam aan kan vullen.

No worries. Straks komt iedereen je hier vertellen hoe je wel succesvol kunt worden en geld als water kan sparen want hier zitten de mensen die wél met geld kunnen omgaan.
Go hard or go home
pi_208276913
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:43 schreef Noek het volgende:
Ik wil trouwens niet weten hoeveel ouderen er zijn die amper rond kunnen komen. Iedereen heeft het zo druk met al die jongeren met hun sociale media en verwende gedrag, bladieblal, vroeger was alles, vroeger waren wij zoveel beter gelul.
Als ik kijk naar mijn moeder dan is het allesbehalve een vetpot en als iemand met geld om kan gaan is zij het wel. Die weet precies ook waar de aanbiedingen zijn en leeft heel sober. Ik geef haar een nieuwe winterjas ed want dat vindt ze al niet nodig en toch is ze als de dood voor de energierekening en is uit eten gaan niet eens een optie.
Ik weet zeker dat zij geen uitzondering is. Ik denk dat er heel veel stille armoede bij alleenstaande ouderen is.
Als je moeder haar geld vroeger niet had uitgegeven aan ipods en flatscreen televisies was ze nu ook rijk geweest.
pi_208276941
quote:

[..]
Met dien verstande dat we wél een belastingdruk hebben en blijven houden alsof we nog altijd een functionerende sociaaldemocratie hebben.
pi_208276942
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 13:55 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

Begrijp ik, ja. Maar wat nu als het niet meer lukt? heb je dan al een plan B?
pi_208276945
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Als je moeder haar geld vroeger niet had uitgegeven aan ipods en flatscreen televisies was ze nu ook rijk geweest.
Sympathieke reactie.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:08:55 #92
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208276951
Blijf lekker op Rutte en zijn vrienden stemmen, dan komt alles goed.
pi_208276969
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Sympathieke reactie.
Ik zal er de volgende keer voor jou nog wat extra smileys bijzetten, oke?
pi_208276974
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dat zijn die 4 op de 10. En de 6 op de 10 stemmen op alle 30 andere partijen *O* Daarom komt de VVD altijd zo hoog uit, omdat de mensen die daar op stemmen niet zo veel keuzes hebben.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:13:17 #95
403820 Aberkullie
pi_208276995
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Wat denk je van al die avocado’s en Lattes
pi_208276999
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Sympathieke reactie.
Ik vond em wel grappig.
Go hard or go home
pi_208277018
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik zal er de volgende keer voor jou nog wat extra smileys bijzetten, oke?
Oke, honey.
pi_208277025
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:13 schreef Noek het volgende:

[..]
Ik vond em wel grappig.
Ik ook.
pi_208277038
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:08 schreef WheeledWarrior het volgende:
Vergeet ook vooral d66 niet, die partij is net zo neoliberaal en anti-middenklasse als de vvd, maar maskeert hun afbraak van de werkende middenklasse met een "klimaatneutraal" en "divers" verhaaltje waar ook veel jongeren in trappen.
pi_208277041
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:11 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dat zijn die 4 op de 10. En de 6 op de 10 stemmen op alle 30 andere partijen *O* Daarom komt de VVD altijd zo hoog uit, omdat de mensen die daar op stemmen niet zo veel keuzes hebben.
Mwau. Binnen de VVD is behoorlijk wat onvrede over Rutte. En de JOVD is geheel anders dan de VVD.

Dus ik ben wat minder cynisch, en heb goede hoop voor de toekomst. Maar goed, feit is wel dat het allemaal nog wel eventjes gaat duren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')