Stop gewoon met arm zijn.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 10:59 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Je kan toch niet zeggen dat iemand te duur woont als er niks over heel Nederland geen alternatief is? Dit is precies hetzelfde gesprek als gisterJe snapt het nog steeds niet en je gaat het ook nooit snappen. Het is goed zo.
Wellicht dat @:Aberkullie nog een poging wilt wagen maar de plaat voor je kop is mij wel duidelijk.
Ik vrees dat het nog maar een kwestie van een paar jaar wordt voordat er massaal miljoenen mensen (daar hebben we het immers over) op straat belanden en dat er vanuit daar nare domino-effecten uit zullen ontstaan. Omdat ze maar niet arm moesten zijn.quote:
Jij en ik gaan sowieso niets veranderen. Probleem is dat de parasieten vaak nog het hardste schreeuwen ook dat ze genaaid worden door alles en iedereen. Er is maar één manier om van parasieten af te komen en dat is verdelgen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 10:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt, parasieten zijn er overal. Maar daar ga jij (en ik) niets aan veranderen.
Nee hoor daar zorgen ze wel voor. Als er miljoenen mensen kansloos zijn met niets te verliezen creëer je chaos en dat is nou net wat ze juist niet willen. Iedereen moet net gelukkig genoeg zijn dat ze niet klagen, maar wel arm genoeg zijn dat ze netjes hard blijven werken. Anders strooien ze wel weer even met foto's van Oekraïne en arme Afrikaantjes zodat we realiseren hoe goed we het hier onder de omstandigheden hebben en dan is het wel weer oke.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:08 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ik vrees dat het nog maar een kwestie van een paar jaar wordt voordat er massaal miljoenen mensen (daar hebben we het immers over) op straat belanden en dat er vanuit daar nare domino-effecten uit zullen ontstaan. Omdat ze maar niet arm moesten zijn.
Nederland anno 2023. Wat een gaaf land.
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maandquote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:06 schreef Lt.Bookman het volgende:
Zou het niet zo kunnen zijn dan vijf van die zes een nieuwe iPhone belangrijker vinden dan een gevulde koelkast? Tuurlijk belanden er mensen buiten hun schuld in armoede, maar er zijn toch ook ontiegelijk veel mensen die gewoon niet met geld overweg kunnen.
Hoe zie je dat voor je, dat verdelgen?quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jij en ik gaan sowieso niets veranderen. Probleem is dat de parasieten vaak nog het hardste schreeuwen ook dat ze genaaid worden door alles en iedereen. Er is maar één manier om van parasieten af te komen en dat is verdelgen.
Er is nu natuurlijk ook veel meer aanbod van echt alles.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maand
Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie.
In de jaren '90 waren we nog net zo ontwikkeld als Kroatië nu is, zo vreemd is het toch niet dat er na 3 decennia aan groei en vooruitgang ook hogere verwachtingen zijn?quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Denk dit ook ja. Zat nog even dit filmpje van NOS te bekijken zojuist: https://nos.nl/video/2466(...)en-eind-van-de-maand
Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren. In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie.
Volgens mij ontkent er niemand dat die mensen bestaan. We weten alleen niet hoe groot die groep precies is.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:06 schreef Lt.Bookman het volgende:
Zou het niet zo kunnen zijn dan vijf van die zes een nieuwe iPhone belangrijker vinden dan een gevulde koelkast? Tuurlijk belanden er mensen buiten hun schuld in armoede, maar er zijn toch ook ontiegelijk veel mensen die gewoon niet met geld overweg kunnen.
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op.. af en toe vraag ik me af of we als land niet té rijk en welvarend zijn geworden, waardoor we nu mentaal die klap van economische malaise niet meer op kunnen vangen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:13 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
In de jaren '90 waren we nog net zo ontwikkeld als Kroatië nu is, zo vreemd is het toch niet dat er na 3 decennia aan groei en vooruitgang ook hogere verwachtingen zijn toch?
Ik zou een moord doen voor een flesje anti-paupersprayquote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:12 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je, dat verdelgen?
Heb je een anti-pauperspray ergens in een voorraadkastje liggen?
Wat valt daar voor besef van te hebben dan? Als ik 10 euro heb kan ik er geen 11 uitgeven, tenzij ik 1 euro leen, maar die euro zal ik moeten terug betalen (met rente) binnen periode X.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op..
Ik kom bij jou wonen oke, neem mijn ps5 mee als huurquote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:08 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ik vrees dat het nog maar een kwestie van een paar jaar wordt voordat er massaal miljoenen mensen (daar hebben we het immers over) op straat belanden en dat er vanuit daar nare domino-effecten uit zullen ontstaan. Omdat ze maar niet arm moesten zijn.
Nederland anno 2023. Wat een gaaf land.
Gezellig Aber, immer willkommen hier.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:17 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik kom bij jou wonen oke, neem mijn ps5 mee als huur
Klopt. Je leert meestal van je ouders met geld om te gaan (of niet). Op school krijg je het niet geleerd.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij ontkent er niemand dat die mensen bestaan. We weten alleen niet hoe groot die groep precies is.
En we hoeven er ook niet in twijfel te trekken dat er een groep is die, in grote lijnen, wel de juiste keuzes maakt en alsnog niet of nauwelijks rond komt. Er wordt, zowel maatschappelijk als politiek, wel erg veel naar binnen toe geredeneerd. Oftewel: ik zit niet in die groep en ik zie ze ook niet, dus dan is er ook geen probleem dat we op hoeven te lossen. Je moet er toch iets mee. Net zoals je óók iets moet met de mensen die niet rondkomen omdat ze wel drie telefoonabonnementen tegelijk hebben lopen. Boos worden op die mensen lost uiteindelijk niet zo veel op, en de problemen die het oplevert eindigen toch bij de samenleving.
Prioriteiten niet op orde. NU uitgeven want het moet gezellig zijn in het weekend. En dan aan het einde van de maand niet uitkomen.*quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat valt daar voor besef van te hebben dan? Als ik 10 euro heb kan ik er geen 11 uitgeven, tenzij ik 1 euro leen, maar die euro zal ik moeten terug betalen (met rente) binnen periode X.
Zo moeilijk is het niet zou je zeggen.
Maar als je dat niet snapt/kunt overzien is het probleem niet 'geld' denk ik.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Prioriteiten niet op orde. NU uitgeven want het moet gezellig zijn in het weekend. En dan aan het einde van de maand niet uitkomen.*
*even als kort door de bocht voorbeeld.
Maar een goed deel van de samenleving is nog steeds rijk genoeg om een tamelijk feestelijk leven te leiden en dat aan hun kinderen te gunnen geven. Dat deel is, verhoudingsgewijs, echt groter dan bijvoorbeeld in de jaren '80. Daarbij is de mobiliteit afgenomen: als je aan de 'verkeerde kant' van die streep zit, dan is het veel moeilijker om een trapje omhoog te komen. Mensen vergelijken zichzelf nu eenmaal graag met anderen - en kinderen al helemaal.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op.. af en toe vraag ik me af of we als land niet té rijk en welvarend zijn geworden, waardoor we nu mentaal die klap van economische malaise niet meer op kunnen vangen.
Nou ik ga met best wel veel mensen om die onderaan de samenleving zitten (heb je veel hier in de regio). Gescheiden ouders, meerdere keren aanraking met politie, veel drank drugs gebruik, simpele arbeidersbaantjes en op basis daarvan zie ik dat een heel groot deel van de financiële problemen die ze hebben komt door hunzelf. Erge is, ze hebben het niet eens door. Komen ze 100 euro te kort ergens voor, zeg ik: ik leen het je wel als je me volgende week 110 euro teruggeeft. Zijn DIRECT akkoord alsof ze een goede deal hebben gemaakt ook nog.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij ontkent er niemand dat die mensen bestaan. We weten alleen niet hoe groot die groep precies is.
En we hoeven er ook niet in twijfel te trekken dat er een groep is die, in grote lijnen, wel de juiste keuzes maakt en alsnog niet of nauwelijks rond komt. Er wordt, zowel maatschappelijk als politiek, wel erg veel naar binnen toe geredeneerd. Oftewel: ik zit niet in die groep en ik zie ze ook niet, dus dan is er ook geen probleem dat we op hoeven te lossen. Je moet er toch iets mee. Net zoals je óók iets moet met de mensen die niet rondkomen omdat ze wel drie telefoonabonnementen tegelijk hebben lopen. Boos worden op die mensen lost uiteindelijk niet zo veel op, en de problemen die het oplevert eindigen toch bij de samenleving.
Het zal je verbazen dat zelfs intelligente mensen op die manier in de problemen kunnen komen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar als je dat niet snapt/kunt overzien is het probleem niet 'geld' denk ik.
De mensen die slecht kunnen plannen of vooruitdenken zijn er altijd geweest. De samenleving is echter wel een stukje complexer geworden dan een paar decennia geleden, en de marketing een stuk sterker. Dus de groep die het gewoon niet meer snapt, en de groep die als het ware in de val loopt, is natuurlijk wel fors gegroeid.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar als je dat niet snapt/kunt overzien is het probleem niet 'geld' denk ik.
Je kunt het allemaal niet vergelijken met 30 jaar geleden. We hebben een enorme sprong gemaakt mbt welvaart. Of dit een goede ontwikkeling is blijft een vraag want het welzijn is niet meer al te best.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Die blonde vrouw zegt op het einde "soms is het leven ook gewoon saai" omdat men dus meer op de uitgaven moet letten en niet alles (tegelijk) meer kan. Ik vind dat wel echt een trend van de afgelopen 10-20 jaar. Het lijkt wel of het uit eten/eten afhalen, attractiepark, zwembaden, bioscoopbezoek etc. iets is dat minimaal 2x per maand moet gebeuren.
In de jaren 90 (of daarvoor) was dat echt anders en waren we al blij met 1x per jaar naar de Efteling en 1x op vakantie. Er is dus echt iets veranderd in onze maatschappij (gestimuleerd door internet/social media) waarbij we onszelf gek maken met consumeren en moeten, moeten onder druk van allerlei factoren.
Nou gezien het aantal stakingen de laatste tijd lijkt dat wel mee te vallen met het zich erbij neerleggen.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 10:51 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar lijkt het je waarschijnlijk dat dat laatste gebeurd? Kans is eigenlijk groter dat we ook hier de route VS/VK/Italië volgen dan dat mensen zich er maar bij neer gaan leggen dat ze minder welvarend worden. Zeker als de economie als geheel wel groeit gaan mensen zich (terecht) afvragen waar al die groei dan precies beland en of dat nou wel zo rechtvaardig is.
Het kan ook niet op, in 30 jaar tijd is ons BBP verdrievoudigd (327,5 miljard dollar in 1991 naar 1013 miljard nu), zo vreemd zou het dan toch niet zijn als in ieder geval een deel van die 600+ miljard extra zich ook uit in hogere koopkracht?quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hogere verwachtingen of zijn we collectief ons besef over geld uitgeven een beetje verloren? Alles moet maar kunnen, kinderen worden door en door verwend met uitstapjes, het kan niet op..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |