PVV was hier in Brabant altijd al behoorlijk groot. Denk dat veel 4 jaar geleden naar FVD zijn overgestapt en nu weer terug gaan.quote:Op donderdag 2 maart 2023 17:36 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Waarom stijgt de PVV daar zo hard? Ik heb niet het idee dat in de rest van het land dat ook het geval is. ex-FVD?
FvD is sowieso al te elitair voor de Brabander. Voor veel anderen ook. En dan zal het feestje van Baudet om het carnaval ‘van de ondergang te redden’ de rest wel hebben gedaan, schat ik zo in.quote:Op donderdag 2 maart 2023 17:36 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Waarom stijgt de PVV daar zo hard? Ik heb niet het idee dat in de rest van het land dat ook het geval is. ex-FVD?
Heb je overal geen mening opgegeven ofzo?quote:Op donderdag 2 maart 2023 19:08 schreef NM07 het volgende:
Neig er naar om niet te gaan stemmen. Zelf heb ik niks met rechts (CDA, VVD) en wereldvreemd/binnenstads links/“progressief” (D66, PvdA, D66, Volt) vind ik ook maar niks. CU en 50Plus kwam bij mij uit de stemwijzer maar is er niet een andere saaie middle-of-the-road partij? Heb ook niets met religieuze partijen. Ik ben echt precies een centrist volgens de kieswijzer. Lekker saai.
Misschien toch 50Plus dan maar bij gebrek aan beter.
[ afbeelding ]
Heb een beetje een mix gedaan op vragen over klimaatthema’s met soms pro-economie en soms pro-klimaatposities. Wilde hem wel een beetje in het midden uit laten komen.quote:Op donderdag 2 maart 2023 19:15 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Heb je overal geen mening opgegeven ofzo?![]()
Vraag me af of 50PLUS het haalt. Je kan ook blanco stemmen.
Je kan ook dit proberen:quote:Op donderdag 2 maart 2023 19:21 schreef NM07 het volgende:
[..]
Heb een beetje een mix gedaan op vragen over klimaatthema’s met soms pro-economie en soms pro-klimaatposities. Wilde hem wel een beetje in het midden uit laten komen.
50Plus is in ieder geval pure middelmatigheid maar het is voor mij de minst slechte optie. Anders maar blanco of niet stemmen.
EINDSTANDquote:Op donderdag 2 maart 2023 19:22 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Je kan ook dit proberen:
https://www.volkskrant.nl(...)hecker-2023~v631422/
En je wat verdiepen in kandidaten? Misschien is er op het onderwerp wat jij het allerbelangrijkste vind wel iemand die jouw standpunt heel goed verdedigt, dan kan dat ook gewoon een reden zijn om op die persoon, ongeacht de partij, te stemmen?quote:Op donderdag 2 maart 2023 19:21 schreef NM07 het volgende:
[..]
Heb een beetje een mix gedaan op vragen over klimaatthema’s met soms pro-economie en soms pro-klimaatposities. Wilde hem wel een beetje in het midden uit laten komen.
50Plus is in ieder geval pure middelmatigheid maar het is voor mij de minst slechte optie. Anders maar blanco of niet stemmen.
SP in de lift en D66 en GL op verlies... Mooi.quote:Op donderdag 2 maart 2023 17:30 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Wacht maar tot je de peilingen gezien hebt van Noord-Brabant.
https://eenvandaag.avrotr(...)incie-noord-brabant/
Gaat ook nog leuk worden.
Waarom vind je dat van GL jammer? Dat lijkt toch veelal op SP?quote:Op donderdag 2 maart 2023 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
SP in de lift en D66 en GL op verlies... Mooi.
Jammer alleen van VVD en PVV.
GL is mij te woke.quote:Op donderdag 2 maart 2023 20:07 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Waarom vind je dat van GL jammer? Dat lijkt toch veelal op SP?
PvdD wilt juist veel landbouwgrond met plantaardig voedsel en weinig vee per m2quote:Op donderdag 2 maart 2023 20:23 schreef michaelmoore het volgende:
over 20 jaar dan is er geen landbouw meer , maar dan is heel Nederland een groot natuurgebied met heel veel mooi baggervelden en vogels en prachtige wormpjes
Hou eens op met desinformatie verspreiden, voor leugens hebben we de linkjes naar de BBB campagne al.quote:Op donderdag 2 maart 2023 20:23 schreef michaelmoore het volgende:
over 20 jaar dan is er geen landbouw meer , maar dan is heel Nederland een groot natuurgebied met heel veel mooi baggervelden en vogels en prachtige wormpjes
Daar heb je vast een leuk bronnetje voor.quote:Op donderdag 2 maart 2023 16:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
groen links noemt weilanden natuur als het op woningbouw aankomt
In Nederland hebt je een paar blokken: links, centrum-rechts en populistisch rechts. Ik zie in de peilingen alleen verschuivingen binnen links, maar niet van links naar rechts. Tussen centrum-rechts en populistisch rechts zit wel een verschuiving van centrum-rechts naar populistisch rechts. Kortom, ik denk dat Nederland meer rechts gaat worden tijdens de verkiezingen in maart. Waarbij sommige kiezers van mening zullen zijn dat hun centrum-rechts partij hen in de steek heeft gelaten en dat zij niet meer rechts zijn geworden, maar hun politieke partij meer links.quote:Op donderdag 2 maart 2023 07:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
...met bijna alleen het overnemen van de FvD zetels. Zegt volgens mij genoeg over BBB. Maar ik vraag me ook af of die teleurgestelde FvD stemmer uiteindelijk wel massaal op komt dagen. Uiteindelijk is de opkomst bij provinciale staten altijd doorslaggevend, niet voor niets dat CU en SGP bijna net zo veel zetels hebben in de Eerste Kamer als in de Tweede Kamer, die partijen hebben stemmers die altijd opkomen.
Wat gebeurt er te weinig en wat te veel? En hoe gebruikt links het Angelsaksische model?quote:Op donderdag 2 maart 2023 20:52 schreef Jojoke het volgende:
[..]
In Nederland hebt je een paar blokken: links, centrum-rechts en populistisch rechts. Ik zie in de peilingen alleen verschuivingen binnen links, maar niet van links naar rechts. Tussen centrum-rechts en populistisch rechts zit wel een verschuiving van centrum-rechts naar populistisch rechts. Kortom, ik denk dat Nederland meer rechts gaat worden tijdens de verkiezingen in maart. Waarbij sommige kiezers van mening zullen zijn dat hun centrum-rechts partij hen in de steek heeft gelaten en dat zij niet meer rechts zijn geworden, maar hun politieke partij meer links.
Overigens zit er wel verschil tussen FVD en BBB. BBB heeft geen scherp profiel op het gebied van immigratie en schippert links van JA21. Daarnaast zijn ze pro-EU, dus dat is ook echt anders. Het zijn gewoon conservatieve plattelanders die voor een flink deel best centrum-rechts hadden kunnen stemmen, als ze het gevoel hadden gehad dat ze door die partij gerepresenteerd werden maar dat is nu niet het geval.
Ik zie dit alles als een verdere teloorgang van het Rijnlandse model. Het Angelsaksische wijze wordt nu omarmd door vrijwel alle denkrichtingen. Waar in het verleden te veel gebeurden, gebeurt nu te weinig. Waar in het verleden te weinig gebeurden, gebeurt nu te veel. Dingen worden op hoog tempo erdoor gedrukt op een Angelsaksische wijze.
Eerst: te weinig oog voor vervuilers. Nu: kan niets meer, alles wordt gezien als vervuiling. Ik zie het Rijnlandse model als een model dat voor ogen heeft om een consensus te bereiken zodat we in broederschap kunnen leven. Het Angelsaksische model komt vooral op voor de eigen belangen.quote:Op donderdag 2 maart 2023 21:06 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Wat gebeurt er te weinig en wat te veel? En hoe gebruikt links het Angelsaksische model?
Dat laatste is natuurlijk het gevolg van het eerste. Het teveel aan stikstof dat de grond niet aan kan verdwijnt niet. In 1999 was al besloten de veestapel fors te verkleinen, wat denk je dat 23 jaar uitstel hebben gedaan met het stikstofgehalte?quote:Op donderdag 2 maart 2023 21:13 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Eerst: te weinig oog voor vervuilers. Nu: kan niets meer, alles wordt gezien als vervuiling.
Het eerdere systeem beschermde de industriële boeren ten koste van de traditionele boeren. Als gevolg worden nu de industriële boeren en de traditionele boeren evenredig naar de slachtbank gedragen, dus in absolute zin lijken de industriële boeren opnieuw te winnen ten koste van de traditionele boeren. Het is gewoon onrecht.quote:Op donderdag 2 maart 2023 21:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk het gevolg van het eerste. Het teveel aan stikstof dat de grond niet aan kan verdwijnt niet. In 1999 was al besloten de veestapel fors te verkleinen, wat denk je dat 23 jaar uitstel hebben gedaan met het stikstofgehalte?
Als Rijnlands is "lekker doormodderen, we doen er niks wezenlijks aan", dan is dat een waardeloos systeem.
Nee, de piekbelasters gaan verdwijnen. Dat zijn industriële boeren. En het plan voor de landbouw ligt er nog niet, maar daar zal absoluut een bescherming voor de grondgebonden, biologische kringlooplandbouw zoals Schouten die al beschreef in komen. Want dat is de richting die het kabinet al jaren in wil. En er zal minder veeboer en meer biologische agrariër in staan. Biologisch, want de hoeveelheid landbouwgif verpest ons drinkwater. Dat kun je nu al zeggen. En dan heeft de traditionele boer na 23 jaar eindelijk een voorprong op de industriële boer. De traditionele boer kan dan met wat kleine aanpassingen blijven boeren, de industriële boer zal uit een heel groot deel van het land moeten verdwijnen.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:03 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het eerdere systeem beschermde de industriële boeren ten koste van de traditionele boeren. Als gevolg worden nu de industriële boeren en de traditionele boeren evenredig naar de slachtbank gedragen, dus in absolute zin lijken de industriële boeren opnieuw te winnen ten koste van de traditionele boeren. Het is gewoon onrecht.
Daar over gesproken, weer alarmerend berichten. Met name over de rol van Van der Wal. Die kan ook maar een kunstje hč? Zo flexibel als een loden deur.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:14 schreef Hanca het volgende:
En het plan voor de landbouw ligt er nog niet
quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de piekbelasters gaan verdwijnen. Dat zijn industriële boeren. En het plan voor de landbouw ligt er nog niet, maar daar zal absoluut een bescherming voor de grondgebonden, biologische kringlooplandbouw zoals Schouten die al beschreef in komen. Want dat is de richting die het kabinet al jaren in wil. En er zal minder veeboer en meer biologische agrariër in staan. Biologisch, want de hoeveelheid landbouwgif verpest ons drinkwater. Dat kun je nu al zeggen. En dan heeft de traditionele boer na 23 jaar eindelijk een voorprong op de industriële boer. De traditionele boer kan dan met wat kleine aanpassingen blijven boeren, de industriële boer zal uit een heel groot deel van het land moeten verdwijnen.
"Industriele boeren" dat zijn melkveehouders die de concurrentie aankunnen met melkveehouders in Denemarkenquote:Op donderdag 2 maart 2023 22:03 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het eerdere systeem beschermde de industriële boeren ten koste van de traditionele boeren. Als gevolg worden nu de industriële boeren en de traditionele boeren evenredig naar de slachtbank gedragen, dus in absolute zin lijken de industriële boeren opnieuw te winnen ten koste van de traditionele boeren. Het is gewoon onrecht.
Ja, maar nu ook wel berichten dat Anema naast de gesprekken aan de tafel ook gewoon zelf een plan aan het schrijven is. Ik denk dat dat laatste al een heel eind af is, hij kan niet zonder plan staan, dan is hij weg.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daar over gesproken, weer alarmerend berichten. Met name over de rol van Van der Wal. Die kan ook maar een kunstje hč? Zo flexibel als een loden deur.
Dat is het cynische. De overheid heeft de piekbelasters in de communicatie verkocht als 'de grootste vervuilers ever', maar in de praktijk zullen die piekbelasters familiebedrijven zijn die al generaties langs pal naast natuur hebben geboerd. Het is ook een cirkel, want als je als boer en je omgeving weinig invloed hebt gehad op de omgeving, dan hebben ook meer bijzondere plantjes zich in je nabijheid gevestigd. Waardoor de normen voor stikstof enorm verhoogd zijn. Waardoor je nu dus met veel strengere regels hebt te maken dan de industriële boeren die zoveel hebben uitgestoot dat geen plantje kans heeft gehad. Dus de gedachte dat de piekbelasters-regeling vooral industriële boeren aanpakt is een illusie. Was het maar zo.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de piekbelasters gaan verdwijnen. Dat zijn industriële boeren. En het plan voor de landbouw ligt er nog niet, maar daar zal absoluut een bescherming voor de grondgebonden, biologische kringlooplandbouw zoals Schouten die al beschreef in komen. Want dat is de richting die het kabinet al jaren in wil. En er zal minder veeboer en meer biologische agrariër in staan. Biologisch, want de hoeveelheid landbouwgif verpest ons drinkwater. Dat kun je nu al zeggen. En dan heeft de traditionele boer na 23 jaar eindelijk een voorprong op de industriële boer. De traditionele boer kan dan met wat kleine aanpassingen blijven boeren, de industriële boer zal uit een heel groot deel van het land moeten verdwijnen.
En wat moeten we met die "veehouders die de concurrentie aan kunnen met Denemarken"? Wat heeft Nederland er aan dat die onze lucht en grond zwaar vervuilen?quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
"Industriele boeren" dat zijn melkveehouders die de concurrentie aankunnen met melkveehouders in Denemarken
https://www.melkvee.nl/ar(...)melkprijs-in-europa/
De zo geroemde kringloop landbouw dat zijn boeren die van een heleboel ook een klein beetje verstand hebben, zeg maar een timmerman die ook een beetje kan tegelzetten
Het lijkt erop maar is het toch net niet
Dat gaat gebeuren als je eigenwijze politici beslissingen laat nemen , die verzieken alles , en blussen de ellende met heel veel subsidie
melkveehouders in denemarken die vervuilen de grond en lucht in denemarken maar onze supers kopen daar dan wel de melkquote:Op donderdag 2 maart 2023 22:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat moeten we met die "veehouders die de concurrentie aan kunnen met Denemarken"? Wat heeft Nederland er aan dat die onze lucht en grond zwaar vervuilen?
Laten we eerst de 70% van de melk die we exporteren deels wegsnijden en zorgen dat Nederlandse supermarkten juist lokale producten aanbieden. Hoeft Nederland geen druppel melk uit het buitenland te halen.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
melkveehouders in denemarken die vervuilen de grond en lucht in denemarken maar onze supers kopen daar dan wel de melk
Op zich geen slechte zaak he
Als de overheid de kringloop boeren gaat promoten ten koste van anderen dan zijn er zo een hele boel boeren weg gegaanquote:Op donderdag 2 maart 2023 22:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Laten we eerst de 70% van de melk die we exporteren deels wegsnijden en zorgen dat Nederlandse supermarkten juist lokale producten aanbieden. Hoeft Nederland geen druppel melk uit het buitenland te halen.
Me too. Twijfel jij ook over GroenLinks?quote:Op donderdag 2 maart 2023 23:26 schreef KoosVogels het volgende:
Invulling Eerste Kamer speelt voor mij geen rol, ik focus mij puur op de provinciale programma's. Op dit moment neig ik naar PvdA Gelderland.
Nee, ik ben niet zo'n fan van GroenLinks.quote:Op donderdag 2 maart 2023 23:51 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Me too. Twijfel jij ook over GroenLinks?
aan de ene kant kan ik de rechtlijnigheid van de PvdD waarderen. Aan de andere kant vind ik de klimaatparagraaf van PvdA wat realistischer.quote:Op donderdag 2 maart 2023 23:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet zo'n fan van GroenLinks.
Eens kijken of die itt de FvD senatoren wel in de partij blijven.quote:Op donderdag 2 maart 2023 14:33 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben dus straks een stuk of 8-10 BBB-senatoren nodig. Bestaan die überhaupt?
Als ze een beetje ballen hebben gaan ze hem daar op de pijnbank leggen.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 00:19 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Rutte bij Johan 'kaars' Derksen. Ophef in 3, 2, 1...
quote:Op vrijdag 3 maart 2023 00:19 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Rutte bij Johan 'kaars' Derksen. Ophef in 3, 2, 1...
Bekende verhaaltje verder over de invloed van stikstof. Rapporten zijn een dag of drie, vier oud. En nu zit de boel dus definitief muurvastquote:In Noord-Brabant zijn tot nader order geen vergunningen verkrijgbaar voor projecten die leiden tot meer stikstofuitstoot in Natura 2000-gebieden. Uit analyses van die natuurgebieden blijkt dat ze snel verslechteren en de extra stikstof niet aankunnen.
Zou dat dan echt het laatste geitenpaadje zijn geweest?quote:Noord-Brabant is de eerste provincie die zulke rigoureuze maatregelen neemt als gevolg van de stikstofcrisis. Het Brabantse provinciebestuur wijst erop dat andere provincies met dezelfde problemen kampen.
[..]
Brabant neemt de stap bovendien expliciet uit zorg voor de natuur. Overijssel en Flevoland traden op omdat rechters meermaals vergunningen op basis van extern salderen hadden vernietigd.
Waarom? Heb hier al wat spoilers voor je:quote:
Fijn dat ik deze zestien mensen waarop ik niet kan stemmen mag aanhoren over thema's die niets met Provinciale Staten te maken hebben. Fijn dat de NPO dit faciliteert.quote:Boeren en stikstof, de portemonnee, klimaat en energie, wonen, migratie en vertrouwen in de politiek. Grote onderwerpen die landelijk spelen en die ook in de provincie de politieke discussie beheersen. Het zijn niet voor niets de thema's van het verkiezingsdebat vandaag op NPO Radio 1.
Fractievoorzitters van zestien partijen uit de Tweede Kamer zijn uitgenodigd, om minder dan twee weken voor de Provinciale Statenverkiezingen met elkaar in debat te gaan.
Dit is echt een ergenis die elke provinciale staten verkiezing terug komt. Koppel iig die Eerste Kamer eens los van de Provincies, zodat de provincie de aandacht kan krijgen die het verdient (en wat mij betreft: schaf de Eerste Kamer af, maar dat is een andere discussie). Al besef ik wel dat zelfs bij losse Provinciale Verkiezingen de lijsttrekkers van de Tweede Kamer nog de aandacht opvragen, dat doen ze ook bij gemeenteraadsverkiezingen.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 09:08 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Fijn dat ik deze zestien mensen waarop ik niet kan stemmen mag aanhoren over thema's die niets met Provinciale Staten te maken hebben. Fijn dat de NPO dit faciliteert.
Armoe troef weer in de vaderlandse journalistiek.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 09:08 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Fijn dat ik deze zestien mensen waarop ik niet kan stemmen mag aanhoren over thema's die niets met Provinciale Staten te maken hebben. Fijn dat de NPO dit faciliteert.
Je zou je bijna afvragen waarom we regionale omroepen, van overheidsgeld betaald, hebben.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 09:08 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Daar heb ik geen actieve herinnering aan...quote:
Ik was er graag voor naar Stad gereisd.quote:
Ik vrees het ook, tegelijkertijd denk ik: is niet iedereen het om allerlei redenen zo zat dat ze juist wel gaan stemmen?quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:01 schreef NM07 het volgende:
Ik verwacht een opkomstdaling bij deze verkiezingen.
Ik denk dat ze immigratie een groter of net zo groot issue als de kleine beurs vinden.quote:Geen wonder dat steeds meer arbeiders deze partijen “links” laat liggen, niet stemt of op extreemrechts (die ook niks voor ze doet maar wat roept over immigratie ).
Begrijpelijk, maar daar wordt het ook niet beter van.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:18 schreef TweedeKlum het volgende:
Wat een matig debat op radio1, ik stem al 33 jaar, ga iedere keer trouw, maar ik twijfel nu enorm, niemand spreekt me meer aan,wat een poppenkast.
Nee, dat klopt, ik zal uiteindelijk wel gaan maar kolere, vroeger was het gewoon allemaal makkelijker.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:20 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Begrijpelijk, maar daar wordt het ook niet beter van.
Pas was er weer een minimumloon-wet of motie aangenomen.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:01 schreef NM07 het volgende:
Ik verwacht een opkomstdaling bij deze verkiezingen. Dan kan de VVD wel meer zetels halen als ongeveer dezelfde 1.000.000 kiezers als in 2019 daarop stemmen.
Vooral links trekt nauwelijks nieuwe kiezers en dat speelt al sinds de jaren 90. “Linkse” partijen als PvdA en GL zijn op economisch vlak op papier links en voor meer gelijkheid, maar in de praktijk maken ze al jaren allerlei deals met de VVD in de Eerste kamer waarbij PvdA/GL het kabinet steunen in ruil voor wat progressieve dingen op klimaat.
De Haagse elite van PvdA/GL is compleet losgezongen van de op economische gelijkheid gerichte linkse stemmer. Het zijn binnenstads partijen die niet echt omkijken naar de minimumloonwerker in Etten-Leur of Kerkrade.
Geen wonder dat steeds meer arbeiders deze partijen “links” laat liggen, niet stemt of op extreemrechts (die ook niks voor ze doet maar wat roept over immigratie ).
Klopt. Al jaren niet meer lid van een politieke partij, dus elke keer maar weer eens nadenken en kiezen. Lokaal met de gemeenteraad vorig jaar, maar ik moet de helft van mijn herseninhoud laten verwijderen om me te kunnen vinden in het programma van de provinciale partijen die hier meedoen.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:22 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Nee, dat klopt, ik zal uiteindelijk wel gaan maar kolere, vroeger was het gewoon allemaal makkelijker.
Wees gerust, op geen enkele van de zestien mensen die in debat waren kun je ook daadwerkelijk stemmen.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:18 schreef TweedeKlum het volgende:
Wat een matig debat op radio1, ik stem al 33 jaar, ga iedere keer trouw, maar ik twijfel nu enorm, niemand spreekt me meer aan,wat een poppenkast.
Laat me raden: niemand reageert op de ander, en iedereen herhaalt hun stokpaardjes tig keer?quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:18 schreef TweedeKlum het volgende:
Joh.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wees gerust, op geen enkele van de zestien mensen die in debat waren kun je ook daadwerkelijk stemmen.
De winkels halen nu juist massaal eieren uit Oekraďne.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Laten we eerst de 70% van de melk die we exporteren deels wegsnijden en zorgen dat Nederlandse supermarkten juist lokale producten aanbieden. Hoeft Nederland geen druppel melk uit het buitenland te halen.
quote:Op vrijdag 3 maart 2023 14:09 schreef Glazenmaker het volgende:
Vandaag het kieskompas en de stemwijzer ingevuld. Volgens het kieskompas ben ik rechts progressief en in mijn grafiek zat er geen enkele partij bij mij in de buurt. Je bent volgens de partijen niet zo interessant als je voor een dikke kerncentrale en OV bent, maar tegen nieuwe vierbaans wegen bent.
Volgens de stemwijzer heb ik wel overeenkomsten met partijen. Namelijk: SP, VVD en Groenlinks. Waarmee ik maar wil zeggen dat VVD confirmed extreem links is.
We hebben hier (godzijdank) een coalitiestelsel. Daarin zul je altijd water bij de wijn moeten doen als je iets gedaan wilt krijgen. Dat doet verder niets af aan de ideologie van een partij.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 18:01 schreef NM07 het volgende:
Ik verwacht een opkomstdaling bij deze verkiezingen. Dan kan de VVD wel meer zetels halen als ongeveer dezelfde 1.000.000 kiezers als in 2019 daarop stemmen.
Vooral links trekt nauwelijks nieuwe kiezers en dat speelt al sinds de jaren 90. “Linkse” partijen als PvdA en GL zijn op economisch vlak op papier links en voor meer gelijkheid, maar in de praktijk maken ze al jaren allerlei deals met de VVD in de Eerste kamer waarbij PvdA/GL het kabinet steunen in ruil voor wat progressieve dingen op klimaat.
De Haagse elite van PvdA/GL is compleet losgezongen van de op economische gelijkheid gerichte linkse stemmer. Het zijn binnenstads partijen die niet echt omkijken naar de minimumloonwerker in Etten-Leur of Kerkrade.
Geen wonder dat steeds meer arbeiders deze partijen “links” laat liggen, niet stemt of op extreemrechts (die ook niks voor ze doet maar wat roept over immigratie ).
Dat wordt ook knap lastig, want je komt niet echt meer onder de conclusie uit dat neoliberaal beleid funest is voor minderheidsgroeperingen, verduurzamingsprocessen en de sociale ongelijkheid.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 22:07 schreef capricia het volgende:
Er is gewoon geen rechts progressieve partij meer.
Dat is natuurlijk ook wel een tegenstellingquote:Op vrijdag 3 maart 2023 22:07 schreef capricia het volgende:
Ik zie het meer als een tegenstelling tussen het Angelsaksische model en het Rijnlandse model. Het was veel beter geweest dat we hadden vastgehouden aan het Rijnlandse model. Dan had je nu geen mega stallen gehad, wat nu door radicalen worden gebruikt om alle boeren eruit te werken, Matigheid met oog voor de verschillende belangen is beter dan het Angelsaksische model.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 22:20 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat wordt ook knap lastig, want je komt niet echt meer onder de conclusie uit dat neoliberaal beleid funest is voor minderheidsgroeperingen, verduurzamingsprocessen en de sociale ongelijkheid.
Rechts progressief gaat niet meer als je als mensheid tegen de grenzen van de draagkracht van de aarde aan loopt. Je moet de markt wel aan banden leggen.
Dan stem je PvdA, CDA, VVD. De 3 partijen die niet compromisloos zijn.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 22:30 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik zie het meer als een tegenstelling tussen het Angelsaksische model en het Rijnlandse model. Het was veel beter geweest dat we hadden vastgehouden aan het Rijnlandse model. Dan had je nu geen mega stallen gehad, wat nu door radicalen worden gebruikt om alle boeren eruit te werken, Matigheid met oog voor de verschillende belangen is beter dan het Angelsaksische model.
Dat komt natuurlijk ook omdat het beleid de laatste jaren erg rechts is geweest en de meeste progressieve mensen vinden dat het in elk geval wel een tik naar links moet. Daarom schuift D66 op naar links en daarom is zelfs de VVD wat meer naar links gekomen, al zijn ze nog steeds rechts. Zie ook het huidige vrij linkse regeerakkoord, samengesteld door een behoorlijk rechtse coalitie.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 22:07 schreef capricia het volgende:
Gündogan is ook wel een goed voorbeeld. Stemt ook nog aardig met de coalitie mee. Geregeld ook anders dan Voltquote:Op vrijdag 3 maart 2023 22:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat komt natuurlijk ook omdat het beleid de laatste jaren erg rechts is geweest en de meeste progressieve mensen vinden dat het in elk geval wel een tik naar links moet. Daarom schuift D66 op naar links en daarom is zelfs de VVD wat meer naar links gekomen, al zijn ze nog steeds rechts. Zie ook het huidige vrij linkse regeerakkoord, samengesteld door een behoorlijk rechtse coalitie.
Ik blijf trouwens Volt in elk geval in de Tweede Kamer wel als rechtsprogressief zien.
Gündogan is met name iets conservatiever dan Volt, zo lijkt het. Maar Gündogan is natuurlijk geen partij en als ze dat wel gaat proberen is ze kanslozer dan Femke Merel van Kooten-Arissen, die veel meer een eigen achterban had.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 23:39 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Gündogan is ook wel een goed voorbeeld. Stemt ook nog aardig met de coalitie mee. Geregeld ook anders dan Volt
Toch vind ik Femke Merel nog wel sympathiek. Die Gündogan is zo’n verzuurd figuur dat altijd chagrijnig lijkt. Lijkt me geen prettig persoon om mee te moeten werken. Maar dat vond de rest van de Volt-fractie blijkbaar ook.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 09:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gündogan is met name iets conservatiever dan Volt, zo lijkt het. Maar Gündogan is natuurlijk geen partij en als ze dat wel gaat proberen is ze kanslozer dan Femke Merel van Kooten-Arissen, die veel meer een eigen achterban had.
Ja, procinciaal stem ik CU. Al is dat ook vanwege de Eerste Kamer. Bij de waterschappen stem ik WaterNatuurlijk.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 09:18 schreef Raw85 het volgende:
Zijn er nog mensen die bij bijv de Waterschapsverkiezingen op een totaaal andere partij stemmen dat ze bij de provinciale/landelijke verkiezingen doen?
Ze zeggen dat AWP niet politiek is, maar is dat ook echt zo? Je hebt toch ook met politieke keuzes te maken toch?quote:Op zaterdag 4 maart 2023 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, procinciaal stem ik CU. Al is dat ook vanwege de Eerste Kamer. Bij de waterschappen stem ik WaterNatuurlijk.
Ik zou ook niet weten waarom je hetzelfde zou moeten stemmen, de waterschapsverkiezingen zijn behoorlijke oneissue verkiezingen: belangrijkste discussiepunt is eigenlijk de grondwaterstand, dingen als een verbod op watervervuiling met bestrijdingsmiddelen is dan weer echt iets landelijks.
En net dat punt van grondwaterstand ben ik minder pro-boer en meer pro-natuur dan de CU, al schuift de CU wel steeds meer de goede kant op. Maar ik denk dat in de waterschappen mijn landelijke partij en de partij waar ik op stem voor de waterschappen redelijk vaak tegenover elkaar staan.
AWP is het bestuurdersclubje van de PvdA.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 10:01 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ze zeggen dat AWP niet politiek is, maar is dat ook echt zo? Je hebt toch ook met politieke keuzes te maken toch?
Ja, de waterschappen worden juist steeds politieker omdat je keuzes moet maken tussen natuur en boeren en keuzes moet maken om voorbereid te zijn op klimaatverandering. Partijen die doen alsof de waterschappen helemaal niet politiek zijn, liegen je wat mij betreft voor. Een aantal belangrijke keuzes voor in de provincies liggen juist ook bij de waterschappen, bijvoorbeeld voor het behouden van veenweidegebieden.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 10:01 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ze zeggen dat AWP niet politiek is, maar is dat ook echt zo? Je hebt toch ook met politieke keuzes te maken toch?
https://nos.nl/artikel/24(...)-juist-relatief-veelquote:Bij de verdeling van politieagenten over het land komt vooral Oost-Nederland er slecht vanaf, blijkt uit onderzoek van de NOS. De drie grootste steden krijgen juist relatief veel agenten, doordat politiek Den Haag jarenlang van de eigen regels is afgeweken.
https://nieuwspaal.nl/npo(...)-en-edith-schippers/quote:NPO komt met scherp verkiezingsdebat tussen Mark Rutte en Edith Schippers
Mijn gevoel zegt dat Edith het over rechts wilt doen en Mark Rutte eerder neigt naar links.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 12:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
https://nieuwspaal.nl/npo(...)-en-edith-schippers/
Is dat voor of nadat ze haar deel van de 160 miljoen voor de directie van DSM toucheert?quote:Op zaterdag 4 maart 2023 12:50 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Mijn gevoel zegt dat Edith het over rechts wilt doen en Mark Rutte eerder neigt naar links.
Knapen, voormalig CDA fractievoorzitter, noemt debatten in de verkiezingscampagne tussen Eerste Kamer lijsttrekkers zelfs 'op de rand van kiezersbedrog'.quote:De politieke strijd om de ooit zo bedaagde Eerste Kamer neemt met elke verkiezing toe. In de campagne wordt het instituut neergezet als een machtig politiek bolwerk, achter de schermen groeit het ongemak over het gebrek aan deskundigheid en legitimiteit.
Ook PvdA senator Koole klaagt er over:quote:‘Gingen we daar debatteren over wat we op het gebied van zorg zouden moeten doen en laten, wat we op het gebied van onderwijs van plan waren. De suggestie is dat je lijsttrekker bent, dat je voorstellen kunt doen, dat je je sterk kunt maken voor van alles en nog wat. Die positie heeft de Eerste Kamer helemaal niet. We kijken naar wetsvoorstellen die een lange weg hebben afgelegd en zeggen daar ja of nee tegen. Daar moet je bescheiden over zijn.’
quote:Volgens Koole leidt dat geregeld tot een ‘staatsrechtelijk moeras’, bijvoorbeeld als de Eerste Kamer wordt ingezet om een nederlaag in de Tweede Kamer ongedaan te maken of te wreken. ‘Stel, er is een motie voor de vermindering van de huurverhoging. Die wordt in de Tweede Kamer afgewezen, maar vervolgens in nagenoeg dezelfde bewoordingen weer ingediend in de Eerste Kamer, en daar aangenomen. Ik vind dat dubieus, maar het is wel een dilemma. Als we om staatsrechtelijke redenen – het politieke primaat ligt bij de Tweede Kamer – tegen dat soort moties stemmen, terwijl we inhoudelijk vóór zijn, worden we door de indieners meteen geframed: kijk de PvdA stemt tegen minder huurverhoging. Het is vaak een campagnemiddel, puur voor politiek gewin.’
Dat ja. Er is ook nergens geschreven dat je geen politiek mag bedrijven via de Eerste kamer. En eerlijk gezegd, als je de definitie van politiek bedrijven versmalt tot ‘de helft plus 1’ (hoi Mark!) dan lok je het ook uit.quote:Op zondag 5 maart 2023 09:15 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben het er ook mee eens, maar ze doen het toch vooral zelf.
Het is niet geschreven, maar het was toch meer dan 100 jaar niet het gebruik. Ik vind het echt een enorme verslechtering en een reden om het liefst per direct de Eerste Kamer af te schaffen. Of in elk geval hun mogelijkheden ernstig te beperken, bijvoorbeeld geen mogelijkheid meer om moties in te dienen in de Eerste Kamer (of iig: moties die je daar in dient, moeten ook naar de Tweede Kamer en pas als ze daar een meerderheid halen heeft de motie het gehaald). Het primaat moet bij de rechtstreeks verkozen fulltime politici liggen, niet bij de indirect verkozen parttimers.quote:Op zondag 5 maart 2023 11:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat ja. Er is ook nergens geschreven dat je geen politiek mag bedrijven via de Eerste kamer. En eerlijk gezegd, als je de definitie van politiek bedrijven versmalt tot ‘de helft plus 1’ (hoi Mark!) dan lok je het ook uit.
PvDA, Bij1 en Volt.quote:Op zondag 5 maart 2023 15:28 schreef Donaldson het volgende:
https://echtestemwijzer.nl/
Mijn top 3 was FVD, PVV en JA21
Nee, de VVD wil alleen dolgraag een links-rechts tegenstelling creëeren om alle rechtse stemmen binnen te hengelen. Na de verkiezingen is hij deze zin al weer vergeten (bij Rutte sowieso waarschijnlijk bij alles wat hij zegt).quote:Op zondag 5 maart 2023 17:40 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
https://www.msn.com/nl-nl(...)cc5f1f93a3e887&ei=29
Het is nu uitgesloten dat Rutte over links wilt?
JA 21, BBB en FvDquote:Op zondag 5 maart 2023 15:28 schreef Donaldson het volgende:
Wel leuk om te zien welke partijen helemaal gek geworden zijn. Het WEF mag geen invloed hebben... zie SP en BBB daar eens met FvD en PVV en Van Haga mee stemmen, zelfs JA21 is niet zo gek.quote:Op zondag 5 maart 2023 16:17 schreef BlackLining het volgende:
[..]
PvDA, Bij1 en Volt.
Valt nog mee bij zo'n belachelijke suggestieve stemwijzer gebaseerd op propagandistische onzinmoties.
quote:Op zondag 5 maart 2023 15:28 schreef Donaldson het volgende:
die partijen willen gewoon lekker makkelijk scoren. Grenzen dicht, een stuk minder europa, milieu boeit niks en alle belastingen flink omlaag. Hoe en welk effect dat heeft lijkt ze niet te boeien.quote:Op zondag 5 maart 2023 18:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel leuk om te zien welke partijen helemaal gek geworden zijn. Het WEF mag geen invloed hebben... zie SP en BBB daar eens met FvD en PVV en Van Haga mee stemmen, zelfs JA21 is niet zo gek.
Gefeliciteerd. Wil je nu een sticker?quote:Op zondag 5 maart 2023 15:28 schreef Donaldson het volgende:
1. PvdAquote:Op zondag 5 maart 2023 15:28 schreef Donaldson het volgende:
Dit is er een met een agenda hoor…quote:Op zondag 5 maart 2023 15:28 schreef Donaldson het volgende:
Bij peilingen BBB invullen is nog wat anders dan het echt doen, dat effect hebben we vaker gezien. Verder zijn er veel BBBers die de hele politiek wantrouwen en uiteindelijk waarschijnlijk helemaal niet komen opdagen.quote:Op zondag 5 maart 2023 19:11 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik vrees dat BBB schromelijk onderschat wordt. Volgens een stuk in het FD peilen ze in Amsterdam al tussen de 5-10%, ik wil niet weten wat ze dan op het platteland gaan doen. Er lijkt sowieso een enorm momentum voor de partij te zijn. We zullen het zien volgende week.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |