Hier in het systeem stond bij de 3e keer kort op elkaar een melding. Ik heb de mentor gemaild wat die melding inhield en de keer dat ze niet ziek ziek was had ik de mentor gemaild wat er aan de hand was.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:04 schreef miss_sly het volgende:
Dochter was gisteren ziek. Ze is afgelopen jaar best een aantal keer ziek geweest, waaronder een week vanwege Corona in oktober. Verder weleens een dagje, hoofdpijn, buikpijn (ook wel wegens menstruatie).
Vandaag was ze weer naar school, wilde ze graag. De mentor heeft haar aangesproken dat ze al 64 uur ziek geweest is dit jaar en als ze nog 36 uur ziek is de leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Is dat standaard? Is dat iets van het VO?
Ik maak me verder geen zorgen, ziek is ziek en als de leerplichtambtenaar langskomt zal ik dat ook vertellen, maar ik vind het zo strikt.
Euhh... ook zo raar dat laatste.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:41 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan op zichzelf wel begrijpen waar het vandaan komt. Ik vind het alleen nogal zwaar om dit zo te doen en te melden. Er is ook niemand die eens heeft gebeld hoe het met dochter is als ze ziek was. Ik zou eerst dat eens doen. Bovendien is ze vijf dagen thuis geweest ivm covid. Dan gaat het al hard. Nu zijn er weer tien leerlingen thuis wegens klachten en een positieve test (er wordt ook nog flink getest kennelijk).
Ik vind het vooral ook best een beetje lomp om zoiets aan een kind mee te geven. Ze maakte zich zorgen, want leerplichtambtenaar klinkt best heftig dus ze was even bang dat ze uit huis geplaatst zou worden. De mentor had bovendien gezegd dat ze het niet aan haar ouders hoefde te vertellen als ze bang was dat wij haar dan niet meer thuis zouden laten blijven als ze ziek is.
Ik vind het een rare situatie. Maar goed, het is niet ongebruikelijk, kennelijk. Goed om te weten.
Ik heb al aan haar aangegeven dat ze zich daar niet druk over hoeft te maken. Als ze ziek is, is ze ziek. Als zij 's ochtends aangeeft dat ze zich niet lekker voelt, hebben wij altijd het gesprek hoe erg ze zich niet lekker voelt, of ze het met of zonder paracetamol niet toch wil gaan proberen, of ze die dag belangrijke zaken heeft die ze eigenlijk niet kan missen, en dat ze altijd naar huis kan komen als het alsnog niet gaat.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:44 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Euhh... ook zo raar dat laatste.
Ook gewoon naar voor je dochter dat ze zich daar druk over moet maken.
Wat een rare situatie. Ook om dan tegen een kind te zeggen dat ze het niet aan haar ouders hoeft te vertellen. Daar maak je het wel heel groot mee. Kan me voorstellen dat je kind zich dan zorgen maakt...quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:41 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan op zichzelf wel begrijpen waar het vandaan komt. Ik vind het alleen nogal zwaar om dit zo te doen en te melden. Er is ook niemand die eens heeft gebeld hoe het met dochter is als ze ziek was. Ik zou eerst dat eens doen. Bovendien is ze vijf dagen thuis geweest ivm covid. Dan gaat het al hard. Nu zijn er weer tien leerlingen thuis wegens klachten en een positieve test (er wordt ook nog flink getest kennelijk).
Ik vind het vooral ook best een beetje lomp om zoiets aan een kind mee te geven. Ze maakte zich zorgen, want leerplichtambtenaar klinkt best heftig dus ze was even bang dat ze uit huis geplaatst zou worden. De mentor had bovendien gezegd dat ze het niet aan haar ouders hoefde te vertellen als ze bang was dat wij haar dan niet meer thuis zouden laten blijven als ze ziek is.
Ik vind het een rare situatie. Maar goed, het is niet ongebruikelijk, kennelijk. Goed om te weten.
Precies zo zou ik het ook aanpakkenquote:Op woensdag 15 februari 2023 08:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb al aan haar aangegeven dat ze zich daar niet druk over hoeft te maken. Als ze ziek is, is ze ziek. Als zij 's ochtends aangeeft dat ze zich niet lekker voelt, hebben wij altijd het gesprek hoe erg ze zich niet lekker voelt, of ze het met of zonder paracetamol niet toch wil gaan proberen, of ze die dag belangrijke zaken heeft die ze eigenlijk niet kan missen, en dat ze altijd naar huis kan komen als het alsnog niet gaat.
Daar ga ik niets aan veranderen. Dan komt de leerplichtambtenaar maar langs. Krijgt hij/zij een kopje koffie, mag het hele huis zien en hebben we een (hopelijk gezellig) gesprek
Overigens heeft dochter afgelopen maandag thuis ook nog best wat werk gedaan. Ze moest alleen regelmatig even uitrusten en bijkomen. Ze neemt school echt serieus genoeg.
O ja, dat laatste is misschien wel zo. Daar sta ik niet eens bij stil, maar dat komt natuurlijk omdat dat hier niet aan de orde is, gelukkig. Maar als een kind een thuissituatie heeft die ongezond is, zal het dit inderdaad thuis niet vertellen. Misschien zelfs wel in de hoop dat er eindelijk hulp komt in de vorm van een leerplichtambtenaarquote:Op woensdag 15 februari 2023 08:50 schreef Nijna het volgende:
[..]
Wat een rare situatie. Ook om dan tegen een kind te zeggen dat ze het niet aan haar ouders hoeft te vertellen. Daar maak je het wel heel groot mee. Kan me voorstellen dat je kind zich dan zorgen maakt...
Maar misschien met het idee dat als er iets is thuis dat ze dit niet hoeven te vertellen misschien? Of denk ik dan heel ver door?
Mag, is niet gemakkelijk.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:23 schreef Tink89 het volgende:
Maar een schoolarts mag je toch gewoon weigeren? Oprechte vraag dit, geen kritiek...
Klopt, mijn kinderen worden nooit gezien door een schoolarts omdat ze gewoon onder controle staan van de kinderarts en ik het geen toegevoegde waarde vind (en de vragenlijsten gewoon niet geschikt zijn voor kinderen met een ASSquote:Op woensdag 15 februari 2023 09:23 schreef Tink89 het volgende:
Maar een schoolarts mag je toch gewoon weigeren? Oprechte vraag dit, geen kritiek...
quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:24 schreef miss_sly het volgende:
De schoolarts zijn wij nooit aan begonnen. Na het consultatiebureau heb ik het dossier laten sluiten. Wij vinden onze weg wel en ik vind het onacceptabel dat jonge kinderen zonder een van hun ouders naar een medisch onderzoek gaan. Dat hoort niet. En ik kan me de verhalen nog herinneren (onder andere van @:livelink volgens mij) over opmerkingen over gewicht waarvan je gewoon niet wil dat een of andere arts of verpleegkundige ze maakt tegen je kind.
En dit hebben de mijne dus ook niet gehadquote:Op woensdag 15 februari 2023 09:31 schreef Deepfreeze het volgende:
Meten en wegen doet de verpleegkundige in groep 2,7 en klas 2 VO op school.
Dat vond ik wel meevallen eigenlijk. Wij hebben doorgegeven dat kind in kwestie niet naar de schoolarts komt, we kregen een telefoontje (van Jeugd&Gezin, denk ik?) over waarom. Dat hebben we uitgelegd, ze vond er van alles van, maar dat mag. Volgens mij kregen we ook de vraag of ze dat mochten communiceren aan de huisarts (prima), en dat was het.quote:
Nee, dan denk je niet te ver door. Allerlei instanties rondom het kind hebben een zogenaamde signaleringsfunctie. Dat klinkt misschien sympathiek, maar ik vind het zelf tot onaangename praktijken leiden. Het doel heiligt de middelen mijns inziens niet.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:50 schreef Nijna het volgende:
[..]
Wat een rare situatie. Ook om dan tegen een kind te zeggen dat ze het niet aan haar ouders hoeft te vertellen. Daar maak je het wel heel groot mee. Kan me voorstellen dat je kind zich dan zorgen maakt...
Maar misschien met het idee dat als er iets is thuis dat ze dit niet hoeven te vertellen misschien? Of denk ik dan heel ver door?
Ik heb diverse malen dat telefoontje gevoerd en opnieuw weer uitnodigingen ontvangen. Wellicht ligt het eraan in welke regio je zit. Het was niet gemakkelijk, maar ik vond het belangrijk genoeg om vol te houden.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:32 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dat vond ik wel meevallen eigenlijk. Wij hebben doorgegeven dat kind in kwestie niet naar de schoolarts komt, we kregen een telefoontje (van Jeugd&Gezin, denk ik?) over waarom. Dat hebben we uitgelegd, ze vond er van alles van, maar dat mag. Volgens mij kregen we ook de vraag of ze dat mochten communiceren aan de huisarts (prima), en dat was het.
Precies onze beweegredenen ook. En die ene keer dat de Puber wel naar de schoolarts ging (omdat hij een 'thuiszitter' was en er vanuit een bepaald protocol gewenst is dat hij wordt gezien door een schoolarts en je idd zoals Troel al zegt toch je medewerking wil verlenen) ontstond er een voor Puber enorm vervelend gesprek over gewicht, wat echt wel impact heeft gehad. Dus los van hoe wij als ouders er over denken: hij wil ook nooit meer.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:24 schreef miss_sly het volgende:
De schoolarts zijn wij nooit aan begonnen. Na het consultatiebureau heb ik het dossier laten sluiten. Wij vinden onze weg wel en ik vind het onacceptabel dat jonge kinderen zonder een van hun ouders naar een medisch onderzoek gaan. Dat hoort niet. En ik kan me de verhalen nog herinneren (onder andere van @:livelink volgens mij) over opmerkingen over gewicht waarvan je gewoon niet wil dat een of andere arts of verpleegkundige ze maakt tegen je kind.
Dan zijn ze bij jullie wat volhardender inderdaad.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb diverse malen dat telefoontje gevoerd en opnieuw weer uitnodigingen ontvangen. Wellicht ligt het eraan in welke regio je zit. Het was niet gemakkelijk, maar ik vond het belangrijk genoeg om vol te houden.
Lastige afweging vind ik, als je denkt aan situaties waar het wel voor bedoeld is en achteraf wordt gezegd 'waarom is dit niet eerder boven water gekomen'.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee, dan denk je niet te ver door. Allerlei instanties rondom het kind hebben een zogenaamde signaleringsfunctie. Dat klinkt misschien sympathiek, maar ik vind het zelf tot onaangename praktijken leiden. Het doel heiligt de middelen mijns inziens niet.
Hier bij beide kinderen ervaring met verschillende leerplichtambtenaren, en ik had altijd de indruk dat ze niet moeilijk doen als een kind echt ziek is (of door andere zwaarwegende redenen geen onderwijs kan volgen). Wij hebben zelf ook regelmatig de medewerking met de LPA opgezocht, dat werd gewaardeerd. Op zich jammer dat de leerplichtambtenaar richting kinderen wordt neergezet als een politieagent: iemand die komt handhaven als je iets doet wat niet mag. Ze kunnen juist zo veel meer betekenen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:33 schreef DjVero het volgende:
Ik werk in het onderwijs: ziek is ziek. Er is verschil tussen geoorloofd verzuim (ziek) en ongeoorloofd verzuim (spijbelen). Bij beide soorten van verzuim zijn wij verplicht Leerplicht in te schakelen (meer dan 16 uur per 4 weken). Echter, bij geoorloofd schoolverzuim zal Leerplicht nooit echt wat doen (= eigen ervaring), hooguit kijken of er iets meer aan de hand is. Maar school zal in zulke gevallen eerder de GGD inschakelen dan Leerplicht. Sterker nog, in de acht jaar die ik nu in het onderwijs werk heb ik Leerplicht zelfs nooit een boete of taakstraf zien geven aan leerlingen die ongeoorloofd verzuimen, dan moet je het echt heel bont maken.
Dat mentor bij jouw dochter aangeeft dat ze het vooral niet bij haar ouders aan moet geven is voor mij een teken dat er op de achtergrond weinig gebeurt, maar puur bedoeld als dreiging 'maak het vooral niet erger!' Potverdikkie zeg. Bij minderjarigen moeten juist ouders ingeschakeld worden.
Het is wat mij betreft het verschil tussen alert/betrokken zijn en een soort sleepnetmethodiek waarin iedereen schuldig is tot het tegendeel is bewezen. Het zou me niets verbazen als dat laatste meer schade berokkent dan voorkomt.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:40 schreef trui het volgende:
[..]
Lastige afweging vind ik, als je denkt aan situaties waar het wel voor bedoeld is en achteraf wordt gezegd 'waarom is dit niet eerder boven water gekomen'.
Ik heb in mijn directe omgeving nu zo'n geval van "waarom is hier niet eerder ingegrepen" waardoor er nu andere kinderen slachtoffer zijn, en dat is echt héél wrang. En verdrietig. Met een trauma voor de kinderen die slachtoffer zijn. 13jarigen met suicidale neigingen door wat er is gebeurd.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:40 schreef trui het volgende:
[..]
Lastige afweging vind ik, als je denkt aan situaties waar het wel voor bedoeld is en achteraf wordt gezegd 'waarom is dit niet eerder boven water gekomen'.
Precies. Mensen zien Leerplicht helaas ten onrechte nog altijd als de grote boze heks, terwijl er zeer capabele mensen werken die meer doen dan boetes of taakstraffen uitdelen (= mijn ervaring). Dat is echt alleen maar voorbehouden aan leerlingen die niet te handelen zijn en/of ouders die daar 'schijt' aan hebben (ja, ik maak dat mee).quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:40 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Hier bij beide kinderen ervaring met verschillende leerplichtambtenaren, en ik had altijd de indruk dat ze niet moeilijk doen als een kind echt ziek is (of door andere zwaarwegende redenen geen onderwijs kan volgen). Wij hebben zelf ook regelmatig de medewerking met de LPA opgezocht, dat werd gewaardeerd. Op zich jammer dat de leerplichtambtenaar richting kinderen wordt neergezet als een politieagent: iemand die komt handhaven als je iets doet wat niet mag. Ze kunnen juist zo veel meer betekenen.
Nou, dit ook. Toen het vorig jaar bij jongste echt slecht liep op school heb ik gedreigd naar de LPA te stappen omdat ik vond dat mijn kind recht had op onderwijs op een plek waar hij zich veilig kon voelen en passend onderwijs kreeg. Gelukkig kwam er toen een nieuwe coordinator en de contact met school is nu super en het kind doet het meer dan superquote:Op woensdag 15 februari 2023 10:40 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Hier bij beide kinderen ervaring met verschillende leerplichtambtenaren, en ik had altijd de indruk dat ze niet moeilijk doen als een kind echt ziek is (of door andere zwaarwegende redenen geen onderwijs kan volgen). Wij hebben zelf ook regelmatig de medewerking met de LPA opgezocht, dat werd gewaardeerd. Op zich jammer dat de leerplichtambtenaar richting kinderen wordt neergezet als een politieagent: iemand die komt handhaven als je iets doet wat niet mag. Ze kunnen juist zo veel meer betekenen.
Je kunt het ook omdraaien: instanties begrijpen onvoldoende hoe bedreigend het voor kinderen en ouders kan zijn om te schermen met regels, formele processen en handhaving daarvan.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:50 schreef DjVero het volgende:
[..]
Precies. Mensen zien Leerplicht helaas ten onrechte nog altijd als de grote boze heks, (...)
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat nog mag.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:56 schreef Leandra het volgende:
Die vragenlijst van de GGD heb ik ook wel een mening over.
Ze vragen nog net niet wat het bruto gezinsinkomen exact is, maar het feit dat ze er überhaupt naar vragen is bizar.
Ik vul dat soort vragen dan ook gewoon niet in, het gaat ze niet aan en ze halen er geen antwoorden uit waar ze feitelijke conclusies uit kunnen trekken.
Ik heb die vragenlijst een keer bekeken, maar nooit beantwoord.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:56 schreef Leandra het volgende:
De laatste keer (paar weken geleden) is Soneal wel alleen naar de schoolarts geweest, maar hij is nu 12 en zit in groep 8, de keren daarvoor ben ik meegeweest, want ik vind het absurd dat een jonger kind zonder de ouders gezien wordt.
Die vragenlijst van de GGD heb ik ook wel een mening over.
Ze vragen nog net niet wat het bruto gezinsinkomen exact is, maar het feit dat ze er überhaupt naar vragen is bizar.
Ik vul dat soort vragen dan ook gewoon niet in, het gaat ze niet aan en ze halen er geen antwoorden uit waar ze feitelijke conclusies uit kunnen trekken.
Ik heb de lijst een paar weken geleden nog ingevuld, half dan, want de vragen die ik niet beantwoord heb waren vragen waarvan ik vond dat het ze niets aangaat, ook niet bij benadering.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat nog mag.
Het gaat ze inderdaad niks aan, maar het kan voor zorginstanties (of school in mijn geval) wel een teken aan de wand zijn voor het één of het ander, bijvoorbeeld geen geld voor boeken.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:56 schreef Leandra het volgende:
Dat is ook op te lossen door een nieuwsbrief van school waarin de ouders op het hart gedrukt worden om echt contact op te nemen bij dat sorot problemen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:02 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het gaat ze inderdaad niks aan, maar het kan voor zorginstanties (of school in mijn geval) wel een teken aan de wand zijn voor het één of het ander, bijvoorbeeld geen geld voor boeken.
Mbo welquote:Op woensdag 15 februari 2023 11:05 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat is ook op te lossen door een nieuwsbrief van school waarin de ouders op het hart gedrukt worden om echt contact op te nemen bij dat sorot problemen.
Overigens worden schoolboeken natuurlijk niet door de ouders betaald
Daar ga je dus de fout in.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:02 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het gaat ze inderdaad niks aan, maar het kan voor zorginstanties (of school in mijn geval) wel een teken aan de wand zijn voor het één of het ander, bijvoorbeeld geen geld voor boeken.
Interessant. Ik weet niet precies wat de consensus op dit moment is n.a.v. de toeslagenaffaire. Er is een toenemend besef dat screenen op basis van informatie die wettelijk niet relevant is ongeoorloofd is omdat het kan leiden tot discriminerende behandeling. Dan gaat het bijvoorbeeld om etniciteit. Maar ik weet niet hoe dat zit met inkomen. Armoede is namelijk wel degelijk relevant - kinderen die opgroeien in armoede staan bloot aan grotere risico's - maar ik heb het wel moeilijk met het idee dat een gezin vanwege een laag inkomen per definitie 'verdachter' is en vraag me af of het geoorloofd is.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb de lijst een paar weken geleden nog ingevuld, half dan, want de vragen die ik niet beantwoord heb waren vragen waarvan ik vond dat het ze niets aangaat, ook niet bij benadering.
Nooouuuuu, er wordt op basis van het inkomen wél (of niet natuurlijk) bepaald of schoolmaatschappelijk werk (SMW) bijspringt bij aanschaf van laptop/schoolboeken, in het geval van een minderjarig kind. Dat gaat natuurlijk buiten de vragenlijstjes van de GGD om.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar ga je dus de fout in.
Of ons gezinsinkomen nou ¤ 30.000, ¤ 60.000, ¤ 90.000 of ¤ 120.000 bruto per jaar is zegt helemaal niets over of er geld is voor boeken.
De fout die je maakt is dat je denkt dat het er bij ¤ 30.000 bruto per jaar wellicht niet is en dat je bij ¤ 120.000 per jaar de aanname doet dat het er wel is.
Misschien kunnen scholen eens beginnen door duidelijk te maken dat de ouderbijdrage vrijwillig is. Eventueel kunnen ze alle ouders informatie verschaffen over steunmaatregelen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:02 schreef DjVero het volgende:
[..]
Geen idee, mijn school (nogmaals, mbo) vraagt daar niet om. Wij hebben eigen potjes waaruit schoolexcursies e.d betaald worden. Informatie verschaffen wij tijdens open dagen/ouderavonden, incl. alle zorgschillen. Alleen ons probleem is weer dat er op klassen van 20 studenten misschien 5 ouders zitten op zulke avonden...dan houdt het snel op helaas.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien kunnen scholen eens beginnen door duidelijk te maken dat de ouderbijdrage vrijwillig is. Eventueel kunnen ze alle ouders informatie verschaffen over steunmaatregelen.
Nou, dit. Ik heb serieus aanmaningen gehad voor de ouderbijdrage... Ik ben best bereid een en ander te betalen, maar niet als het niet aan mij geaddresseerd is. En Ik ben geen onderdeel meer van Familie Naam-exquote:Op woensdag 15 februari 2023 11:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien kunnen scholen eens beginnen door duidelijk te maken dat de ouderbijdrage vrijwillig is. Eventueel kunnen ze alle ouders informatie verschaffen over steunmaatregelen.
En dat.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Damnquote:Op woensdag 15 februari 2023 13:52 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, dit. Ik heb serieus aanmaningen gehad voor de ouderbijdrage... Ik ben best bereid een en ander te betalen, maar niet als het niet aan mij geaddresseerd is. En Ik ben geen onderdeel meer van Familie Naam-exHeb dat toen ook keurig aangegeven, maar het kwam niet echt over. Toen aan het einde van het schooljaar ik aangaf dat de kinderen naar een andere school zouden gaan werd er gedreigd dat het dossier niet overgegeven zou worden omdat de vrijwillige bijdrage niet betaald was
Wowquote:Op woensdag 15 februari 2023 13:52 schreef Troel het volgende:
werd er gedreigd dat het dossier niet overgegeven zou worden omdat de vrijwillige bijdrage niet betaald was
Dat heb ik ook gedaan. Een klacht met diverse subklachtenquote:Op woensdag 15 februari 2023 15:36 schreef Hupje het volgende:
[..]
WowDaar zou ik echt een klacht over indienen.
Ik heb geen idee hoe het hier gaat met de schoolarts. In de coronatijd was mijn kind 5/6 jaar en zou er zo'n onderzoek zijn. Toen ik steeds niks hoorde en twijfels had over zijn zicht, heb ik zelf om dat onderzoek gevraagd.
Gelukkig was onze CB locatie intussen gesloten, want ik wilde niet meer naar de CB arts van eerder.
Die arts vond dat mijn kind te zwaar werd. Hij ging omhoog in de BMIcurve (binnen het gemiddelde).... En toen vroeg ze of hij veel Yoghi dronk. Zo goed had ze het dossier gelezen (allergie)Die hoef ik nooit meer te zien.
Bij ons werd er telkens gezicht over haar lengte. Ze was toch wel aan de kleine kant. Ik heb ze een aantal keren fijn the gewezen op het feit dat haar ouders 168 en 164 waren en dat ik het vooral heel vreemd zou hebben gevonden als ze op of boven het gemiddelde lijntje zou komen. Bovendien vroeg ik me af wat ze wilden dat in zou doen om haar te laten groeien.quote:Op woensdag 15 februari 2023 15:36 schreef Hupje het volgende:
[..]
WowDaar zou ik echt een klacht over indienen.
Ik heb geen idee hoe het hier gaat met de schoolarts. In de coronatijd was mijn kind 5/6 jaar en zou er zo'n onderzoek zijn. Toen ik steeds niks hoorde en twijfels had over zijn zicht, heb ik zelf om dat onderzoek gevraagd.
Gelukkig was onze CB locatie intussen gesloten, want ik wilde niet meer naar de CB arts van eerder.
Die arts vond dat mijn kind te zwaar werd. Hij ging omhoog in de BMIcurve (binnen het gemiddelde).... En toen vroeg ze of hij veel Yoghi dronk. Zo goed had ze het dossier gelezen (allergie)Die hoef ik nooit meer te zien.
Helemaal niet nee.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee, dan denk je niet te ver door. Allerlei instanties rondom het kind hebben een zogenaamde signaleringsfunctie. Dat klinkt misschien sympathiek, maar ik vind het zelf tot onaangename praktijken leiden. Het doel heiligt de middelen mijns inziens niet.
Daarom wil ik niet dat T gaat. Die krijgt ongetwijfeld te horen dat ze te dun is.. tja dat is d'r bouw. Ze eet genoeg, maar loopt ook geregeld 10km hard.quote:Op woensdag 15 februari 2023 15:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij ons werd er telkens gezicht over haar lengte. Ze was toch wel aan de kleine kant. Ik heb ze een aantal keren fijn the gewezen op het feit dat haar ouders 168 en 164 waren en dat ik het vooral heel vreemd zou hebben gevonden als ze op of boven het gemiddelde lijntje zou komen. Bovendien vroeg ik me af wat ze wilden dat in zou doen om haar te laten groeien.
Uiteindelijk stopten ze met die opmerkingen
Walgelijk dit.quote:
Het kan verkeren: van klein dik propje is S nu ook een nog steeds kleine maar eigenlijk wat te dunne tiener geworden. Ze eet verder goed en sport veel, dus we maken ons geen zorgen, maar ze hoeft zeker niet van een schoolarts te horen dat ze te dun is.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:03 schreef Vicky het volgende:
[..]
Daarom wil ik niet dat T gaat. Die krijgt ongetwijfeld te horen dat ze te dun is.. tja dat is d'r bouw. Ze eet genoeg, maar loopt ook geregeld 10km hard.
Ik heb even geen beeld bij het hoe en wat van je zoon, maar sloot het aan bij verwachtingen en al een school keuze gemaakt?quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
Sjaak kreeg vandaag zijn schooladvies voor het VO. Ik vond het wel een spannend moment hoor, en definitief enzo. Toch wel een dingetje om de basisschool af te sluiten.
Oh wouw. Ja. Dat is zeker spannend. Grote stap is dat.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
Sjaak kreeg vandaag zijn schooladvies voor het VO. Ik vond het wel een spannend moment hoor, en definitief enzo. Toch wel een dingetje om de basisschool af te sluiten.
T ook. Van een mollige baby naar een dunne puber met buikspieren 🤣quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het kan verkeren: van klein dik propje is S nu ook een nog steeds kleine maar eigenlijk wat te dunne tiener geworden. Ze eet verder goed en sport veel, dus we maken ons geen zorgen, maar ze hoeft zeker niet van een schoolarts te horen dat ze te dun is.
Het sluit aan bij de verwachtingen. De juffen hebben geen concrete cijfers om een advies hard te maken, maar hebben het moeten doen met wat ze zien. En dat hebben ze heel fijn gedaanquote:Op woensdag 15 februari 2023 20:18 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Ik heb even geen beeld bij het hoe en wat van je zoon, maar sloot het aan bij verwachtingen en al een school keuze gemaakt?
Wij vonden het maandag ook wel spannend, niet zozeer vanwege het advies zelf, want dat was geen verrassing en een herhaling van het voorlopig advies in groep 7, maar jeetje...quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wij hebben hem ook binnen. Niks onverwacht. Maar in jullie geval wel een stuk sneller dan verwacht. Jaar of 3 toch?quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
4 jaar…quote:Op woensdag 15 februari 2023 20:41 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Wij hebben hem ook binnen. Niks onverwacht. Maar in jullie geval wel een stuk sneller dan verwacht. Jaar of 3 toch?
Ik kan me voorstellen dat alles dan nog even voorbij komt en dat de tijd dan heel snel is gegaan. Bij ons was het traject wat anders dus ik kan er niet zo over meepraten, maar kan het me wel inbeelden.quote:Op woensdag 15 februari 2023 20:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij vonden het maandag ook wel spannend, niet zozeer vanwege het advies zelf, want dat was geen verrassing en een herhaling van het voorlopig advies in groep 7, maar jeetje...
Het was als gisteren dat we de school voor het eerst bezochten, en Soneal toen als 3-jarige lekker in de speelhoek van het groep 1-2 lokaal, waar hij de jaren daarna zelf heeft gezeten, zat te spelen en dan nu de laatste maanden op die school en over een half jaar naar de middelbare, doe normaal zeg
Letterlijk; we liepen samen van het station naar school (waar Soneal nog was) en toen hadden we het nog over die eerste keer op de school... zo snel gaat dat allemaal joh.quote:Op woensdag 15 februari 2023 20:50 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat alles dan nog even voorbij komt en dat de tijd dan heel snel is gegaan. Bij ons was het traject wat anders dus ik kan er niet zo over meepraten, maar kan het me wel inbeelden.
Nogal ja, mijn hemel...quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:04 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
‘Snelcursus ouderschap’ noemen we het altijd maar.
Ja, hij zit als 8-jarige tussen andere eersteklassers. We hebben nu een school gevonden waar ze ervaring hebben met 9- en 10-jarige kinderen. De voorspelling is dat hij in 3 jaar door het vwo heen gaat zijn. Ik hoop dat het gewoon 6 jaar gaat duren.quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nogal ja, mijn hemel...
Maar zit hij dan straks als 8-jarige tussen de 12-jarigen? Of heb je dan een middelbare waar hij niet de enige is die uitzonderlijk snel gaat?
Want ook qua ontwikkeling op andere vlakken loop je dan tegen grenzen aan.
Ik hoop het ergens ook voor jullie. Maar spannende stappen!quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:17 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ja, hij zit als 8-jarige tussen andere eersteklassers. We hebben nu een school gevonden waar ze ervaring hebben met 9- en 10-jarige kinderen. De voorspelling is dat hij in 3 jaar door het vwo heen gaat zijn. Ik hoop dat het gewoon 6 jaar gaat duren.
Is het plan om te gaan reizen toch van de baan?quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:17 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ja, hij zit als 8-jarige tussen andere eersteklassers. We hebben nu een school gevonden waar ze ervaring hebben met 9- en 10-jarige kinderen. De voorspelling is dat hij in 3 jaar door het vwo heen gaat zijn. Ik hoop dat het gewoon 6 jaar gaat duren.
Ja, dat plan gaat helaas niet door.quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:34 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Is het plan om te gaan reizen toch van de baan?
De basisschool afsluiten is sowieso wel weer zo’n mijlpaal, maar als een kind nog zo jong is, brengt dat toch weer andere zorgen met zich mee.
Jammer!quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:35 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ja, dat plan gaat helaas niet door.
Dat gaat over de (Cito) eindtoets. De 'gewone' Cito toetsen gebruiken leerkrachten juist (samen met werkhouding enz) om het niveau te bepalen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 01:25 schreef Mrs.Peel het volgende:
En volgens mij mag de uitslag van de cito toets niet het advies lager maken, wel eventueel hoger.
Het idee was toch om de impact van de toetsen te verlagen en meer nadruk te leggen op de deskundigheid van de leerkrachten? Als ik het verhaal van Hilliebillie lees lijkt het er meer op dat de ene toets vervangen is door een andere toets. Niet dat er natuurlijk geen goede reden kan zijn voor het advies havo/vwo, maar met als motivatie dat hij op twee onderdelen wat minder had gescoord, vind ik dat toch een beetje raar als dat de enige reden zou zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2023 06:44 schreef Hupje het volgende:
[..]
Dat gaat over de (Cito) eindtoets. De 'gewone' Cito toetsen gebruiken leerkrachten juist (samen met werkhouding enz) om het niveau te bepalen.
OMG... dan loopt hij qua emotionele ontwikkeling zo uit de pas met zijn klasgenoten, echt waanzinnig zwaar gaat dat worden.quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:17 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Oeh. Hij halveert gewoon alles. Wel balen van de reisplannen. Hopelijk vindt hij zijn draai ergens!quote:
Hier hebben ze vwo brugklassen en havo/vwo brugklassen. Maar als je in die 2e zit dan moet je voor elk vak iets van een 7,6 ofzo gemiddeld staan, anders kan je niet naar vwo.quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:05 schreef hilliebillie het volgende:
Wat heftig zo snel door de basisschool, maar fijn dat jullie wel opvolging voor ogen hebben.
Hier gisteren ook het definitieve advies gehad en dat viel helaas wat tegen. Na het voorlopig advies in groep 7 toen had hij vwo advies, is het nu naar beneden bijgesteld naar havo/vwo omdat hij op de Cito op twee onderdelen wat minder gescoord had deze keer.
Met name voor hem een echte tegenvaller omdat hij zich er al helemaal op had ingesteld (en ik denk dat het hem ook makkelijk af zal gaan aangezien hij op school overal versneld door de stof mag, extra stof heeft en naar de verdiepte groep gaat voor extra uitdaging).
Ik was zelf helaas gisteren niet bij het ouder gesprek. Maar zoon was blijkbaar erg onverschillig omdat hij dacht dat we hem toch wel op het vwo konden inschrijven.
Maar volgens mij is dat niet mogelijk als dat niet het advies is van de leerkracht toch?
En natuurlijk is havo/vwo nog steeds goed en kan hij na een jaar alsnog over naar het vwo. Maar hij zit er nogal mee in z’n maag, hij voelt zich alsof hij gezakt is voor de Cito zoals hij zelf zegt.
(En man is bang, en ik ook wel een beetje, dat als hij op havo/vwo zit dat hij dan de makkelijke weg gaat kiezen, weinig leren, veel vrije tijd en havo punten zijn voldoende. En weet zeker als hij op vwo kan beginnen dat hij er volle bak voor zal gaan).
Maar goed, binnenkort nog even kijken of ik met de leraar in gesprek kan, want dacht dat advies niet alleen op Cito werd afgegeven maar ook op wat een kind laat zien in de klas.
Achteraf baal ik natuurlijk dat ik er niet bij kon zijn bij het ouder gesprek, maar had geen gekker dingen verwacht eigenlijk
Fijn dat ze nu zo op haar plek zit.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:03 schreef Nijna het volgende:
[..]
Hier hebben ze vwo brugklassen en havo/vwo brugklassen. Maar als je in die 2e zit dan moet je voor elk vak iets van een 7,6 ofzo gemiddeld staan, anders kan je niet naar vwo.
Zo kwam mijn jongste in havo 2, want net een paar tienden te weinig, maar wel de goede instelling. En nu is ze na het consequent aangeven begin van het schooljaar en mooie cijfers na de kerst opgestroomd naar vwo. (waarbij haar mentor zei: ik snap niet dat ze je niet gelijk naar het vwo hebben laten gaan).
Nou hadden wij zoiets van havo is prima, maar ze wilde zelf graag vwo. So far so good!
Ze bloeit op, past lekkerder in deze klas. Voor ons een teken dat dit voor nu de goede keuze was.
Wat verschrikkelijk.quote:
Dit inderdaad... natuurlijk moeten ze ergens een lijn trekken. En dat is natuurlijk als je naar cijfers kijkt, een heel duidelijk te stellen lijn... dus om gedoe met ouders te voorkomen snap ik het wel.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Fijn dat ze nu zo op haar plek zit.
Bij S was dat ook, inderdaad, dat ze een bepaald aantal punten moest hebben op het eindrapport om naar VWO over te gaan in plaats van HAVO. Dat vond ik op zich wel een nadeel, want met een heel prima rapport, maar net niet dat aantal punten kun je dan dus niet naar het VWO. Als je daarentegen niet in een HAVO/VWO brugklas zat, maar een VWO-brugklas, je met diezelfde punten wel over zou gaan.
Nou ja, er is minder sprake van één beslismoment nu. Eerst is er in groep 7 een voorlopig advies. Dat advies is gebaseerd op een algeheel beeld van de leerling, waar toetsresultaten door de jaren heen deel van uitmaken. Dan is er een citoronde in het begin van het jaar kalenderjaar (januari/februari) gevolgd door het definitieve advies. Later komt de eindtoets en als die aanleiding geeft om een hoger advies te geven, is de school verplicht dat in overweging te nemen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 07:07 schreef livelink het volgende:
[..]
Het idee was toch om de impact van de toetsen te verlagen en meer nadruk te leggen op de deskundigheid van de leerkrachten? Als ik het verhaal van Hilliebillie lees lijkt het er meer op dat de ene toets vervangen is door een andere toets. Niet dat er natuurlijk geen goede reden kan zijn voor het advies havo/vwo, maar met als motivatie dat hij op twee onderdelen wat minder had gescoord, vind ik dat toch een beetje raar als dat de enige reden zou zijn.
Huh nee, zeker niet netjes. Dat wil je toch gewoon goed doen als school?quote:Op donderdag 16 februari 2023 06:59 schreef laziness het volgende:
In het onderwijskundig rapport heeft school een copy paste gedaan blijkbaar want ergens staat de naam van een klasgenoot in de tekst.
Toen ik vroeg om het aan te passen werd mij gevraagd of ik het wilde accepteren want de status was definitief en het is blijkbaar een pain in the ass om aan te passen. Ik heb het maar zo gelaten (en geef het wel aan bij het VO) maar een hele nette reactie van school vind ik het niet?
Dit heeft mijn zus gehad, bij haar oudste, die gilde nogal 's nachts. En daar hebben (inmiddels verhuisde) vervelende buren veel meldingen van gemaakt. Veilig thuis is toch een keertje wezen praten wat er aan de hand was. Maar dit is dus wel geregistreerd. Zonder dat zij daar erg in had.quote:
Ik vond het zelf stuitend hoe een discussie over pindakaas (!) al kon leiden tot een dreiging van een melding. Het kwam direct voort uit zogenaamd goedbedoeld achterstandenbeleid: ik woonde in een wijk met veel zogenaamde risicogezinnen, die allemaal dezelfde preek kregen en niet geacht werden weerwoord te bieden.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit heeft mijn zus ook gehad, bij haar oudste, die gilde nogal 's nachts. En daar hebben (inmiddels verhuisde) vervelende buren veel meldingen van gemaakt. Veilig thuis is toch een keertje wezen praten wat er aan de hand was. Maar dit is dus wel geregistreerd. Zonder dat zij daar erg in had.
En nu iedere keer als ze met haar jongste (een ander kind dus) bij het centrum voor jeugd en gezin komt (het consultatiebureau), vragen ze extra door hoe het met haar is, en hoe het met de oudste en het gezin is, maar ook echt op een bepaalde toon. Er staat gewoon een kruisje bij je naam. En kennelijk is die melding ook naar de basisschool gegaan. Want ook daar kreeg ze opeens extra vragen en langere tijd bij de tien-minuten gesprekken van haar oudste.
Je komt daar niet zomaar vanaf, van zo'n melding. Het gaat een heel systeem rond. En dat kan heel vervelend zijn.
Ik vraag me af of je als ouder iets kunt doen zodat dit niet ook mee gaat naar het voortgezet onderwijs?
Dat in overweging nemen en ook daadwerkelijk iets mee doen, is ook niet iets waar scholen graag aan meewerken, heb ik de indruk. Ik ken een paar gevallen waar dat zo was, en maar in één geval is, na veel aandringen, door school het advies inderdaad bijgesteld.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, er is minder sprake van één beslismoment nu. Eerst is er in groep 7 een voorlopig advies. Dat advies is gebaseerd op een algeheel beeld van de leerling, waar toetsresultaten door de jaren heen deel van uitmaken. Dan is er een citoronde in het begin van het jaar kalenderjaar (januari/februari) gevolgd door het definitieve advies. Later komt de eindtoets en als die aanleiding geeft om een hoger advies te geven, is de school verplicht dat in overweging te nemen.
Ik vind het zelf best oké zo, al zou die heroverweging misschien dwingender kunnen zijn. Maar het gesprek erover is al een tijdje aan het kantelen. Onderwijsexperts willen nu graag, om ongelijkheid te bestrijden, dat de citotoets zwaarder gaat wegen en het oordeel van de leerkracht minder belangrijk wordt. Mij lijkt dat tamelijk rampzalig. Het is net alsof we die discussies over de eindtoets vergeten zijn.
Ja dit dus, want ik ken m’n kind een beetje, hij wil goed scoren met zo min mogelijk moeite want tijd voor andere leuke dingen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Fijn dat ze nu zo op haar plek zit.
Bij S was dat ook, inderdaad, dat ze een bepaald aantal punten moest hebben op het eindrapport om naar VWO over te gaan in plaats van HAVO. Dat vond ik op zich wel een nadeel, want met een heel prima rapport, maar net niet dat aantal punten kun je dan dus niet naar het VWO. Als je daarentegen niet in een HAVO/VWO brugklas zat, maar een VWO-brugklas, je met diezelfde punten wel over zou gaan.
Herkenbaar.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vond het zelf stuitend hoe een discussie over pindakaas (!) al kon leiden tot een dreiging van een melding. Het kwam direct voort uit zogenaamd goedbedoeld achterstandenbeleid: ik woonde in een wijk met veel zogenaamde risicogezinnen, die allemaal dezelfde preek kregen en niet geacht werden weerwoord te bieden.
En tja, ik was natuurlijk een mondige, hoogopgeleide, witte vrouw die vroeg om het volledige dossier te overhandigen (ik wist dat ik daar recht op had) en een klacht indiende. In dat dossier stond trouwens als aantekening bij het eerst thuisbezoek: "Hebben een druk hondje." Met terugwerkende kracht vond ik dat dat bezoek in de vroege kraamtijd besmet was. Ik dacht dat iemand kwam om ons te ondersteunen, maar intussen werd rondgekeken of wij niet een risico vormden.
Dat is mijns inziens dan ook een belangrijk punt waarop ongelijkheid ontstaat, ongelijkheid tussen kinderen met mondige en minder mondige ouders. En dat zou niet zo mogen zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat in overweging nemen en ook daadwerkelijk iets mee doen, is ook niet iets waar scholen graag aan meewerken, heb ik de indruk. Ik ken een paar gevallen waar dat zo was, en maar in één geval is, na veel aandringen, door school het advies inderdaad bijgesteld.
Vreselijk.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Ja. Wij hebben ook het idee dat haar postcode alles bepalend was met hoe ze die melding oppakten.
Ik ben nog een keer bij zo'n bezoek van veilig thuis erbij gaan zitten, bij mijn zus. Om aan te dringen dat het dossier gesloten moet worden.
Het viel me op dat je geen enkele info als ouder krijgt over je rechten, of over wat er waar geregistreerd wordt, ook niet als je er om vraagt. En het dossier zou misschien later, als er de komende jaren geen meldingen meer binnenkwamen, gesloten kunnen worden. Niet op verzoek van de ouders, natuurlijk.
Het gaat hier over een kind met nachtmerries. Een kind die bij veranderingen (zoals naar de basisschool gaan) hier heftig van droomt. Meer niet.De huisarts gaf aan dat dit vanzelf over zou gaan.
Het dringende advies was om toch wat teken-testjes af te nemen. Om te zien of ze psychische hulp nodig had, en of er niet meer speelde. Testjes via hun. Ik werd er echt heel naar van.
Ik moet zeggen dat ik dit van mijn dochter ook verwachtte, maar dat ze vrij snel voor zichzelf had besloten dat ze toch echt het VWO wilde doen. Dus daar ging de inzet ook naartoe. Het ligt ook een beetje aan de klas, wat voor types daar verder in zittten, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:43 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Ja dit dus, want ik ken m’n kind een beetje, hij wil goed scoren met zo min mogelijk moeite want tijd voor andere leuke dingen.
Ik denk dat hij dan echt voor de havo-punten gaat. Terwijl als hij op het vwo zou zitten ook voor de goede punten zou gaan (in inderdaad dan dus wel door zou mogen).
Hij krijgt vanmiddag z’n rapport mee dus ik ben benieuwd wat daar nog in staat behalve de Cito resultaten en of daarin dus ook wat gedaald lijkt te zijn.
Maar in het onderwijskundig rapport staat bij alle punten benoemd dat hij de versnelde route gevolgd heeft en extra uitdaging gekregen heeft. Dus dat strookt mijne inziens niet zo met het advies dan.
Maar inderdaad die eindcito is nog wel iets om naar te vragen dat als hij daar wel vwo op scoort of dan het advies naar boven bijgesteld kan worden. En ik ga ook eens een berichtje sturen naar de middelbare school hoe sterk zij vasthouden aan het gegeven advies (maar volgens mij wel strikt, want dochter van een collega had een paar jaar terug iets soortgelijks maar dan van mavo-havo advies naar mavo en ze mocht niet starten op mavo-havo, maar de mentor vroeg wel na de eerste periode waarom ze haar niet maar mavo-havo hadden laten gaan want havo was makkelijk mogelijk geweest voor haar, en dit gaat over dezelfde school, dus ben er bang voor)
Inmiddels gaan bij mij bij het woord 'Veilig thuis' de nekharen overeind staan.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vreselijk.Het had ons ook kunnen overkomen in de fase dat onze dochter schoolangst had.
Nouja, ik vind het wel tekenend dat de partij die hier wel echt in de fout ging helemaal niet werd aangesproken, gewoon lekker kan blijven doen waar ze zin in hebben, omdat VT zijn protocollair stempeltje geplakt heeft.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een afschuwelijke situatie.
Ik weet niet of de organisatie het niet interesseert,maar ik vind wel dat er echt veel te veel signalen en verhalen zijn dat er daar iets niet goed gaat. Het geval waar ik het over had, is ook een situatie waarin er duidelijk niet voldoende aandacht vanuit de organisatie is geweest waardoor het hiertoe heeft kunnen leiden. Ze kunnen zich beter bezig houden met actieve, ernstige situaties dan een gezin als dat van jullie terroriseren met dergelijke dreigementen.
Ja. Op onze oude basisschool hadden ze juist daarom voor IEP gekozen, omdat je dan toch net een ander beeld kunt krijgen, zeiden ze.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:58 schreef capricia het volgende:
Hier hebben ze alle jaren de cito toets gehad. En de eindtoets is IEP.
Is dat een andere vraagstelling?
Ja, dat kan.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit heeft mijn zus ook gehad, bij haar oudste, die gilde nogal 's nachts. En daar hebben (inmiddels verhuisde) vervelende buren veel meldingen van gemaakt. Veilig thuis is toch een keertje wezen praten wat er aan de hand was. Maar dit is dus wel geregistreerd. Zonder dat zij daar erg in had.
En nu iedere keer als ze met haar jongste (een ander kind dus) bij het centrum voor jeugd en gezin komt (het consultatiebureau), vragen ze extra door hoe het met haar is, en hoe het met de oudste en het gezin is, maar ook echt op een bepaalde toon. Er staat gewoon een kruisje bij je naam. En kennelijk is die melding ook naar de basisschool gegaan. Want ook daar kreeg ze opeens extra vragen en langere tijd bij de tien-minuten gesprekken van haar oudste.
Je komt daar niet zomaar vanaf, van zo'n melding. Het gaat een heel systeem rond. En dat kan heel vervelend zijn.
Ik vraag me af of je als ouder iets kunt doen zodat dit niet ook mee gaat naar het voortgezet onderwijs? Want het is echt te triest voor woorden dat een kind hierdoor eindeloos 'gemeld' staat en dat iedere zorgverlener daar zijn eigen gesprekje over gaat voeren.
Ik vind dat wel een lastige. Omdat ze alle jaren de cito geoefend hebben. En nu opeens een heel andere toets.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja. Op onze oude basisschool hadden ze juist daarom voor IEP gekozen, omdat je dan toch net een ander beeld kunt krijgen, zeiden ze.
In theorie zou het niet erg moeten zijn om met ze in aanraking te komen. Een melding kan iemand met de beste bedoelingen doen of er wordt vanuit school iets gesignaleerd waarvoor een check nodig kan zijn. Maar zodra gezien wordt dat er niks aan de hand is, zouden ze uit zichzelf het dossier moeten sluiten. Punt. Maar de 'angst' om achteraf te vroeg een dossier gesloten te hebben, zal wel heel diep zitten. Of ze denken er gewoon niet bij na wat de impact jaren later nog kan zijn?quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Inmiddels gaan bij mij bij het woord 'Veilig thuis' de nekharen overeind staan.
Terwijl ze ongetwijfeld ook goed werk doen. Maar dat hele systeem daarachter, dat is zo ondoorzichtig en je komt er nooit meer uit.
Wat ik ervan begrepen heb, is juist de CITO eigenlijk helemaal niet zo goed en duidelijk. De vraagstelling is totaal anders dan wat ze verder leren en sluit eigenlijk niet aan.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind dat wel een lastige. Omdat ze alle jaren de cito geoefend hebben. En nu opeens een heel andere toets.
Fuck zeg. Maar hier deden ze dus ook wel controles en dingen, alleen pakten ze niet door?quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:59 schreef miss_sly het volgende:
Wat een nare verhalen. Ik heb in mijn directe omgeving juist het tegenovergestelde gezien van die jarenlange controles.
Liever niet quoten, ik haal het straks wel weer weg.
Voor onze zoon is het vwo-advies een zegen geweest. Hij kon naar de school van zijn voorkeur (met alleen athenaeum/gymnasium, daar kom je niet op met een havo/vwo-advies) en kreeg door zijn sociale omgeving stimulans om er iets van te maken. Hij hield niet zo van hard werken, maar hij gaat nu heel consciëntieus om met zijn schoolwerk en haalt goede cijfers. Op dit moment behoort hij zelfs tot de top van z'n klas.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:43 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Ja dit dus, want ik ken m’n kind een beetje, hij wil goed scoren met zo min mogelijk moeite want tijd voor andere leuke dingen.
Ik denk dat hij dan echt voor de havo-punten gaat. Terwijl als hij op het vwo zou zitten ook voor de goede punten zou gaan (in inderdaad dan dus wel door zou mogen).
Er is in ieder geval niet voldoende controle geweest. En de moeder is natuurlijk ook niet helemaal zuiver, in dit geval. Het is zo'n intens trieste situatie dit, met alleen maar slachtoffers.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:08 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Fuck zeg. Maar hier deden ze dus ook wel controles en dingen, alleen pakten ze niet door?
Mijn schofterig behandeld verhaal gaat over iets vergelijkbaars.
Hier doen ze de NIO en de CITO. De NIO eind groep 7 en dat is meer als een IQ test. Je hoeft niet perse stof van school te kennen. Maar wel dingen als ruimtelijk inzicht, taalontwikkeling etc. Dat is wel anders, maar af en toe komen daar nog verrassingen uit. Klasgenootje van oudste had voorlopig advies kader, scoorde bij de nio heel goed, bleek dyslectisch, zit nu op de havo.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind dat wel een lastige. Omdat ze alle jaren de cito geoefend hebben. En nu opeens een heel andere toets.
Yep, hij zit nu niet voor niets thuis natuurlijkquote:Op donderdag 16 februari 2023 07:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
OMG... dan loopt hij qua emotionele ontwikkeling zo uit de pas met zijn klasgenoten, echt waanzinnig zwaar gaat dat worden.
Weet je, mensen willen vaak graag een "hoogbegaafd" labeltje op hun kind, maar als je weet wat het is dan wil je dat helemaal niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat klopt. Dat werd ook gezegd. Dat er teveel zaken mis gegaan waren in Utrecht en daarom sloten ze de melding niet.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:02 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In theorie zou het niet erg moeten zijn om met ze in aanraking te komen. Een melding kan iemand met de beste bedoelingen doen of er wordt vanuit school iets gesignaleerd waarvoor een check nodig kan zijn. Maar zodra gezien wordt dat er niks aan de hand is, zouden ze uit zichzelf het dossier moeten sluiten. Punt. Maar de 'angst' om achteraf te vroeg een dossier gesloten te hebben, zal wel heel diep zitten. Of ze denken er gewoon niet bij na wat de impact jaren later nog kan zijn?
Op de cito wordt structureel 1+ (begrijpend lezen) en 1 (rekenen) gescoord. Bij de methode gebonden toetsen en werk niet zo.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrepen heb, is juist de CITO eigenlijk helemaal niet zo goed en duidelijk. De vraagstelling is totaal anders dan wat ze verder leren en sluit eigenlijk niet aan.
quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:21 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Yep, hij zit nu niet voor niets thuis natuurlijk![]()
Een slim kind is volgens mij best fijn, maar dit is wel heel extreem. We proberen erin mee te bewegen maar het gaat zó snel, op alle vlakken. Dit had ik ook echt niet gewild.VO-boks! Waarom gaat de reis niet door?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat vraag ik me ook af. Ergens in alle communicatie met instanties en ook scholen wordt gevraagd of gegevens gedeeld mogen worden, wij vullen standaard 'Nee' in. Dan moet er per keer worden gecheckt bij ons of iets gedeeld mag, en dat bevalt me wel. Maar er zijn wellicht ook systemen waarbij je de optie niet eens krijgt zoals in jouw voorbeeld?quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit heeft mijn zus gehad, bij haar oudste, die gilde nogal 's nachts. En daar hebben (inmiddels verhuisde) vervelende buren veel meldingen van gemaakt. Veilig thuis is toch een keertje wezen praten wat er aan de hand was. Maar dit is dus wel geregistreerd. Zonder dat zij daar erg in had.
Ik vraag me af of je als ouder iets kunt doen zodat dit niet ook mee gaat naar het voortgezet onderwijs? Want het is echt te triest voor woorden dat een kind hierdoor eindeloos 'gemeld' staat en dat iedere zorgverlener daar zijn eigen gesprekje over gaat voeren.
Dat is toch erg? Dat je niet weet wat er (ongeacht je antwoord) gedeeld wordt en waar je ja of nee tegen zegt.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:39 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af. Ergens in alle communicatie met instanties en ook scholen wordt gevraagd of gegevens gedeeld mogen worden, wij vullen standaard 'Nee' in. Dan moet er per keer worden gecheckt bij ons of iets gedeeld mag, en dat bevalt me wel. Maar er zijn wellicht ook systemen waarbij je de optie niet eens krijgt zoals in jouw voorbeeld?
quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:21 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Yep, hij zit nu niet voor niets thuis natuurlijk![]()
Een slim kind is volgens mij best fijn, maar dit is wel heel extreem. We proberen erin mee te bewegen maar het gaat zó snel, op alle vlakken. Dit had ik ook echt niet gewild.Slim is fijn, een IQ tussen de 125 en 135 (als volwassene) is super, maar als je boven de 140 komt wordt het rap minder geweldig, maar dat snappen mensen die er nooit mee te maken hebben gehad niet, die denken dat het leuk is als hun kind hoogbegaafd is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet alleen daar.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:50 schreef Leandra het volgende:
Overigens, Veilig Thuis in de provincie Utrecht is bijna een misdadige organistaie, ik zou in de provincie Utrecht geen melding doen tenzij ik zou weten dat er levensgevaar zou zijn.
Jawel dus.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat klopt. Dat werd ook gezegd. Dat er teveel zaken mis gegaan waren in Utrecht en daarom sloten ze de melding niet.
En als ouder kun je niets.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die ervaring heb ik niet. Ik stel me dat voor bij boven de 150 ofzo.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Slim is fijn, een IQ tussen de 125 en 135 (als volwassene) is super, maar als je boven de 140 komt wordt het rap minder geweldig, maar dat snappen mensen die er nooit mee te maken hebben gehad niet, die denken dat het leuk is als hun kind hoogbegaafd is.
Die ervaring heb ik wélquote:Op donderdag 16 februari 2023 09:50 schreef Leandra het volgende:
Overigens, Veilig Thuis in de provincie Utrecht is bijna een misdadige organistaie, ik zou in de provincie Utrecht geen melding doen tenzij ik zou weten dat er levensgevaar zou zijn.
Ik zie op school bij D kinderen met 130 worstelen met hun slimheid, maar de meeste probleemgevallen zitten wel echt hoger. Die van mij met 145 draait nog redelijk mee. Maar dat is vooral omdat hij sociaal prima meekan in de klas. En zijn klas een hoog gemiddelde heeft. Hij heeft alleen een weerstand tegen schoolwerk en daardoor loopt hij ook niet echt uitquote:Op donderdag 16 februari 2023 10:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Die ervaring heb ik niet. Ik stel me dat voor bij boven de 150 ofzo.
En ook tussen de 125 en 135 is niet zaligmakend in een maatschappij waar het gemiddelde rond de 100 ligt.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Slim is fijn, een IQ tussen de 125 en 135 (als volwassene) is super, maar als je boven de 140 komt wordt het rap minder geweldig, maar dat snappen mensen die er nooit mee te maken hebben gehad niet, die denken dat het leuk is als hun kind hoogbegaafd is.
Omdat ik richting tweede burn-out ging en dus ander werk wilde zoeken, ik hield het daar niet vol (ook niet nog een jaar, tot de reis). Dus nu heb ik een fijne nieuwe baanquote:Op donderdag 16 februari 2023 09:35 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
VO-boks! Waarom gaat de reis niet door?
Precies. Ik probeer het soms nog wel uit te leggen, maar vaak doe ik dat niet meer. Kost me teveel energie.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat niet, je hebt wel meer kans om peers tegen te komen, omdat de groep tussen 125 en 135 nu eenmaal groter is dan de +160-groep. Het maakt dus ook eenzaam.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:34 schreef Nijna het volgende:
[..]
En ook tussen de 125 en 135 is niet zaligmakend in een maatschappij waar het gemiddelde rond de 100 ligt.
Klopt, ik vergelijk het altijd met een Ferrari: echt geweldig op een snelweg of een circuit, maar het leven is een woonwijk met drempels, en dan ben je beter af met een stevige Volvo XC.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:34 schreef Nijna het volgende:
[..]
En ook tussen de 125 en 135 is niet zaligmakend in een maatschappij waar het gemiddelde rond de 100 ligt.
Klopt.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:11 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ik zie op school bij D kinderen met 130 worstelen met hun slimheid, maar de meeste probleemgevallen zitten wel echt hoger. Die van mij met 145 draait nog redelijk mee. Maar dat is vooral omdat hij sociaal prima meekan in de klas. En zijn klas een hoog gemiddelde heeft. Hij heeft alleen een weerstand tegen schoolwerk en daardoor loopt hij ook niet echt uit
De kinderen met 130 die moeite hebben, zijn de kinderen die sociaal ook niet lekker meedraaien. Soms omdat ze echt gaan lopen klooien in de klas of omdat ze moeite hebben om met de doorsnee leerling te praten. Soms zit er dan ook een andere diagnose bij (adhd, autisme etc).
Alleen het cijfertje zegt niet zoveel. De rest van het kind en het systeem eromheen zorgen voor een wel/niet werkbare situatie..
Dat weet ik niet, van de provincie Utrecht weet ik het wel, dat is echt een enorm dossier.quote:
Ik kijk hier echt zo anders naar.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, ik vergelijk het altijd met een Ferrari: echt geweldig op een snelweg of een circuit, maar het leven is een woonwijk met drempels, en dan ben je beter af met een stevige Volvo.
Mijn D is dan meer als Cars. Een snelle bak tussen de barrels, gewoon omdat hij daar lekker kan chillen en prima vrienden mee is. Ipv dat patserige hardrijden in wedstrijdvorm.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, ik vergelijk het altijd met een Ferrari: echt geweldig op een snelweg of een circuit, maar het leven is een woonwijk met drempels, en dan ben je beter af met een stevige Volvo XC.
Dat absoluut!quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:43 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Dat niet, je hebt wel meer kans om peers tegen te komen, omdat de groep tussen 125 en 135 nu eenmaal groter is dan de +160-groep. Het maakt dus ook eenzaam.
[ Bericht 5% gewijzigd door Hupje op 17-02-2023 08:55:34 ]
Was de vorige baan ook een (redelijk) nieuwe baan destijds, of heb ik dat verkeerd onthouden? En begrijpelijk verder, hoe gaat het nu met jou?quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:40 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Omdat ik richting tweede burn-out ging en dus ander werk wilde zoeken, ik hield het daar niet vol (ook niet nog een jaar, tot de reis). Dus nu heb ik een fijne nieuwe baanmaar even niet de mogelijkheid om meteen 10 maanden verlof te nemen. Daarnaast is de wereld nu ineens zo duur geworden, dat het ook niet echt lukt om zo’n reis bij elkaar te sparen.
Mijn vorige baan heb ik 8 jaar gehadquote:Op donderdag 16 februari 2023 13:35 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Was de vorige baan ook een (redelijk) nieuwe baan destijds, of heb ik dat verkeerd onthouden? En begrijpelijk verder, hoe gaat het nu met jou?
Hier kregen de kinderen dat aanmeldformulier met het advies, en toetsresultaten (cito en nio) in een dichte envelop mee naar huis. Thuis mag je het samen invullen en evt extra dossier stukken toevoegen. Een week later (komende dinsdag) is het officiële eindgesprek. Dan kunnen ouders evt nog mopperen. Aan de ene kant fijn dat wij het rustig in kunnen vullen. Maar als je het er niet mee eens bent is de week wel onhandig denk ik. Die formulieren moeten hier 15 maart bij de middelbare scholen zijn. Dus juf stuurt ze volgende week weg en dan zijn ze ruim optijd.quote:Op donderdag 16 februari 2023 14:39 schreef Zana het volgende:
Hier ook het definitieve advies (Havo) ergisteren binnen, de juffen zaten al klaar om het schoolformulier in te vullen ( blijkbaar hadden ze mijn zoon gevraagd naar welke school hij wou).
Voor hier moet je natuurlijk RTV Oost hebben hequote:Op donderdag 16 februari 2023 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, van de provincie Utrecht weet ik het wel, dat is echt een enorm dossier.
Ik krijg er via RTV Utrecht regelmatig wat over mee, via Omroep Gelderland eigenlijk nooit.
Eens hoor. En mijn kinderen kregen geen VWO-advies, dus dat speelde voor mij geen rol. Onze basisscholen deden ook niet aan cijfers en ook niet aan ouderportalen trouwens. Dat kwam pas op het VO.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:20 schreef Lemijn het volgende:
Is dat zo erg ja? Ik heb mijn hele basisschooltijd alleen maar rapporten met ingekleurde bolletjes gehad en dat ging weer vooral over gedrag en inzet en dergelijke. En ik groep 8 kreeg ik gewoon een advies. Zonder eindtoets zelf. Misschien makkelijk praten als dat advies vwo is maar erop vertrouwen dat de school het deelt als het niet goed gaat is niet zo heel raar toch? Ik was niet van plan om hun oordeel dunnetjes over te doen, mits wat zij zien en zeggen ongeveer overeen komt met onze indruk.
Geheel eens. Hier werkt de school ook niet met cijfers. Leerlingen scoren zichzelf ook op sociale vaardigheden bijvoorbeeld en de leerkracht doet dit ook. Dat levert waardevolle inzichten op.quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:20 schreef Lemijn het volgende:
Is dat zo erg ja? Ik heb mijn hele basisschooltijd alleen maar rapporten met ingekleurde bolletjes gehad en dat ging weer vooral over gedrag en inzet en dergelijke. En ik groep 8 kreeg ik gewoon een advies. Zonder eindtoets zelf. Misschien makkelijk praten als dat advies vwo is maar erop vertrouwen dat de school het deelt als het niet goed gaat is niet zo heel raar toch? Ik was niet van plan om hun oordeel dunnetjes over te doen, mits wat zij zien en zeggen ongeveer overeen komt met onze indruk.
Ik (vooral dochter eigenlijk) overweeg voor dochter nu zelfs een middelbare waar je de eerste 3 jaar geen cijfers krijgt..quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:24 schreef livelink het volgende:
[..]
Eens hoor. En mijn kinderen kregen geen VWO-advies, dus dat speelde voor mij geen rol. Onze basisscholen deden ook niet aan cijfers en ook niet aan ouderportalen trouwens. Dat kwam pas op het VO.
Dochter was hier afgelopen week ook naar een open middag van een andere middelbare school hier, waar ze op internationale manier conform MYP les geven. Dat is ook minimaal met punten, maar wordt voor inzet en vooruitgang gemonitord. Helemaal top, leek haar ook erg leuk.quote:Op donderdag 16 februari 2023 17:47 schreef Sjeen het volgende:
Mbo van dochter doet waar mogelijk ook niet meer aan cijfers, maar aan feedback, module al dan niet behaald en na elk blok een studieadvies.
Dat hebben wij ook heel vaak gehoord...maar in zo'n klas zitten 26 kinderen, waarvan een paar aan de bovenkant en een paar aan de onderkant waar de (extra) aandacht van de leerkracht naar uit gaat, de tussenmoot valt te weinig op en de leerkracht heeft misschien een heel andere definitie van "als het niet goed gaat".quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:03 schreef MorganLeFay het volgende:
Volgens de school mogen we er als ouders op vertrouwen dat we het wel horen als het niet goed gaat.
Nou dat zal best! Dat vond ik met 1 jaar versnellen al, dus dat zal bij jullie nog heel wat heftiger zijn!quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:04 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
‘Snelcursus ouderschap’ noemen we het altijd maar.
Bij mijn kind zijn ze nog niet bezig met een schooladvies, maar precies om reden die jij noemt vind ik het altijd fijn dat bij de citoscores ook altijd bij ons een rapport gegeven wordt. Zo krijg je inzicht in het geheel.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:00 schreef Hupje het volgende:
Nog even over toetsen. Die zijn echt niet zaligmakend, een kind is meer dan cijfertjes. Maar mijn ervaring is dat het wel reëlere verwachtingen bij ouders geeft tav het schooladvies. Als je altijd hoort 'het gaat goed' en jij verwacht een bepaald advies, valt het toch tegen als het een niveau lager is. Terwijl dat misschien wel de koers was die de leerkracht al die tijd bedoelde.
Uit onderzoek blijkt dat bepaalde kinderen hier de dupe van zijn. Het oordeel van een leerkracht is (onbewust) gekleurd en de verwachtingen van docenten hebben invloed op de prestaties van leerlingen (het zogenaamde pygmalioneffect).quote:Op donderdag 16 februari 2023 16:20 schreef Lemijn het volgende:
Is dat zo erg ja? Ik heb mijn hele basisschooltijd alleen maar rapporten met ingekleurde bolletjes gehad en dat ging weer vooral over gedrag en inzet en dergelijke. En ik groep 8 kreeg ik gewoon een advies. Zonder eindtoets zelfs. Misschien makkelijk praten als dat advies vwo is maar erop vertrouwen dat de school het deelt als het niet goed gaat is niet zo heel raar toch? Ik was niet van plan om hun oordeel dunnetjes over te doen, mits wat zij zien en zeggen ongeveer overeen komt met onze indruk.
Hier verstrekt de school ook alleen de citoscores plus een taartdiagram met hoe een kind zichzelf ziet en hoe de leerkracht het kind ziet. Er staan hier en daar opmerkingen van de leerkracht bij en we hebben er twee keer per jaar een gesprek over. Ik vind dat samen informatief genoeg.quote:Op donderdag 16 februari 2023 22:06 schreef MorganLeFay het volgende:
Het verbaast me wel dat er kennelijk zoveel scholen zijn die niks meer doen met cijfers of andere info (dan enkel cito) over de ontwikkeling. Misschien dat - als je gewend bent dat alles volgens de ideologie van Biesta en Zimmerman met hun "eigenaarschap" gaat - je het ook wel prima vindt dat het zo gaat. Maar hier is het zomaar, zonder mededeling vooraf, gewijzigd. Daar heb ik persoonlijk - net als de meerderheid van de andere ouders hier - wel moeite mee.
Fijn dat het advies is bijgesteld! En wees vooral een zeurmoeder. Onze zoon had moeite met begrijpend lezen en ik heb voorafgaand aan de toetsen in groep 8 met hem een en ander doorgenomen. Ik schaam me er niet voor dat ik het beste voor mijn kind wil en daar graag hulp bij bied.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 09:28 schreef hilliebillie het volgende:
Net bericht terug gehad van de leraar van de oudste. Naar aanleiding van mijn bericht en in overleg met de intern begeleider is het advies bijgesteld. Wel even wat korte uitleg gekregen (ik loop maandag na de vakantie even binnen, moet vandaag werken helaas). Dat het met name gaat om begrijpend lezen dat een wisselende score laat zien (maar dat is inderdaad alle jaren zo geweest). En dat z’n snelle werken hem parten speelt (maar ook dat vind ik dan apart dat je dit dit jaar wel mee laten wegen en vorig jaar dan blijkbaar niet).
De leraar gaf aan dat ze het vervelend zouden vinden als hij na een jaar van vwo terug zou moeten naar havo (snap ik), maar ik denk dat het bij hem vooral andersom werkt (waarom extra moeite doen, als de punten goed genoeg zijn voor havo in plaats van iets meer tijd besteden en punten goed genoeg voor vwo halen. Terwijl als hij vwo doet hij echt z’n best zal doen om daar prima punten te halen). Maar gelukkig was die uitleg voldoende om het advies bij te stellen.
Ik voel me ondertussen nu wel echt zo’n zeurmoeder die alles maar wil doen om de kind op een niveau hoger te krijgen dan dat hij aan kan. Of dat m’n kind maar moet presteren van mij. Maar het is ook vooral omdat hij het zelf wil en er zelf ook van overtuigd is dat hij het kan.
(Bij de jongste zou het een heel ander verhaal zijn, die scoort prima op Cito en rapport, maar vind wel alles heel moeilijk en denkt dat ze er niet goed genoeg voor is om mee te kunnen in de klas, die zou ik vooral de rust gunnen om het haar niet te moeilijk te laten vinden, minder stress)
Met de groep 8-leerkracht van onze zoon heb ik wel eens geprobeerd er een gesprek over te voeren, maar dat was niet mogelijk. Om geen zeurouder te zijn, heb ik het laten rusten. Intussen heb ik m'n kind geholpen door het hoepeltje te springen. En nu, op de middelbare school, is hij aan het opbloeien.quote:"In de eindtoets zitten simpelweg veel vragen die je als leerling moet léren beantwoorden. Het zijn vragen die wij onze leerlingen niet of nauwelijks voorleggen in de klas. De vragen in zo’n toets zijn hoepeltjes waar je als leerling daarheen moet springen. Je kunt het beantwoorden van die vragen leren. Daarvoor hoef je de tekst niet werkelijk te doorgronden, maar moet je min of meer een trucje leren. (...)
Om onze leerlingen voor te bereiden op de vragen en opdrachten van de eindtoets, hebben we daarom besloten om dit vooraf te oefenen. Dat druist in tegen onze opvatting over wat goed onderwijs is, maar we wilden onze leerlingen wel een goede kans op succes bieden."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als juf baal ik soms van cijfers. Je hebt regelmatig kinderen die keihard werken, maar ook gewoon niet op dit moment verder komen dan basis/kader. En dat is helemaal prima. Maar iedere keer moet ik wel dat rapport weer vullen met onvoldoendes voor de vakken.
Die vetgedrukte tekst is hier dus niet van toepassing. Opmerkingen van de leerkracht zag ik in de laatste twee portfolio's in ieder geval niet. En wij hebben aan de start van het schooljaar en ergens in maart na het 1e rapport een gesprek. Het 1e gesprek is meer een kennismaking met de leerkracht, dus het gaat niet over de vorderingen. Het 2e gesprek krijg ik hopelijk wel wat meer info over hoe het gaat in de klas e.d. Het tweede rapport wordt de dag voor de zomervakantie uitgereikt, dus daar komt geen gesprek over.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hier verstrekt de school ook alleen de citoscores plus een taartdiagram met hoe een kind zichzelf ziet en hoe de leerkracht het kind ziet. Er staan hier en daar opmerkingen van de leerkracht bij en we hebben er twee keer per jaar een gesprek over. Ik vind dat samen informatief genoeg.
Wat zie je precies als het probleem? De citoscores geven toch juist een beeld van spelling, begrijpend lezen en rekenvaardigheid? Denk je dat uit de andere toetsen een ander beeld naar voren komt? Hebben jullie te weinig oudergesprekken of zijn die niet informatief?
[ Bericht 7% gewijzigd door MorganLeFay op 17-02-2023 14:02:47 ]
Dat is het mooie van de externe plusklas hier. Wat op zijn eigen school 8-10 is, is op de plusklas een 6-10. Dus je moet harder werken om weer die 8 te halen. (Al gebruiken ze daar ook weinig cijfers, maar het idee dat je meer moet maken om een voldoende te krijgen is wel goed voor de verandering). Nu faalt hij opeens ook een lekker.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 13:08 schreef Loj het volgende:
En dus zou ik juist hem willen uitdagen richting de 9/10 te gaan.
Misschien allang aan gedacht, maar vindt hij iets van de donald duck leuk? Misschien voelt het dan wat minder dan "moeten lezen".quote:Op vrijdag 17 februari 2023 13:47 schreef _NIKKI_ het volgende:
@:Loj ik geloof dat ik zo'n kind heb. Hij werkt op school keihard en is het zonnetje in de klas, maar als je kijkt naar wat het hem brengt dan valt dat vies tegen. Hij scoorde nu een V- voor DMT en begrijpend lezen en een IV voor spelling cito. Ook een 4.5 voor spelling methodetoetsen. Het lastige is dat hij op school keihard werkt, maar thuis niets wil doen. Niet oefenen, niet lezen, niets. Moeten lezen eindigde steevast in ruzie, dus ik ben ermee gestopt, de sfeer in huis is ook belangrijk.
Ik weet dat er meer in zit dan dit, want toen ik hem in groep 3 zelf begeleidde met lezen (wat ook horror was maar het moest door corona) ging hij enorm vooruit. Met een beetje extra begeleiding en aandacht kan hij best beter dan dit. Hij zal waarschijnlijk nooit een hoogvlieger worden, maar dat hoeft ook niet. Gewoon lekker meekomen en niet altijd aan het kortste eind trekken t.o.v. zijn tweelingbroer zou heel fijn zijn.
Ik denk er nu aan om hem een paar keer per week te laten lezen en oefenen met bijvoorbeeld een pabo student. Dan heeft het geen effect op de sfeer thuis, maar krijgt hij wel een stukje extra begeleiding. Ik heb a.s. maandag een gesprek met de juf en ga daar ook vragen of er extra begeleiding op school mogelijk is en vooral ook wat school op dit moment doet aan begeleiding. Ik heb het idee dat ze hem nu laten zwemmen.
Goede tip hoor, hij heeft Donald Ducks, die leest hij soms 's avonds in bed.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 15:29 schreef Nijna het volgende:
[..]
Misschien allang aan gedacht, maar vindt hij iets van de donald duck leuk? Misschien voelt het dan wat minder dan "moeten lezen".
En goed om in gesprek te gaan met juf, ik kan me voorstellen dat het best zou kunnen helpen om op school meer te begeleiden. Vreemde ogen dwingen tenslotte...
Of wat stoerdere strips, zoals Dog man. Rare humor, hele verhalen, maar niet het gevoel dat je een boek moet lezen met regel na regel tekst.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 20:57 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Goede tip hoor, hij heeft Donald Ducks, die leest hij soms 's avonds in bed.Niet veel, maar het is iets. Ik ben al lang blij dat hij íets heeft wat hij met plezier en uit eigen beweging leest. Hij wil er nooit iets over vertellen en dat laat ik zo, want ik wil hem niet het idee geven dat het moet.
@:Quoi wat fijn dat de eerste resultaten zo goed zijn.
Js zit in een externe plusklas, een dagdeel per week. En daar zijn ze ook heel erg bezig met leren en de leerkuil. Ze krijgen hier toetsen over een vreemde taal. Js had de laatste keer zonder leren een 8.6… beetje jammerquote:Op vrijdag 17 februari 2023 13:59 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dat is het mooie van de externe plusklas hier. Wat op zijn eigen school 8-10 is, is op de plusklas een 6-10. Dus je moet harder werken om weer die 8 te halen. (Al gebruiken ze daar ook weinig cijfers, maar het idee dat je meer moet maken om een voldoende te krijgen is wel goed voor de verandering). Nu faalt hij opeens ook een lekker.![]()
"Lezen is voor losers" al eens geleend uit de bieb? (hoe je lezen kunt volhouden zonder echt te lezen).. Mijn zoon vond het hilarisch..quote:Op vrijdag 17 februari 2023 20:57 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Goede tip hoor, hij heeft Donald Ducks, die leest hij soms 's avonds in bed.Niet veel, maar het is iets. Ik ben al lang blij dat hij íets heeft wat hij met plezier en uit eigen beweging leest. Hij wil er nooit iets over vertellen en dat laat ik zo, want ik wil hem niet het idee geven dat het moet.
@:Quoi wat fijn dat de eerste resultaten zo goed zijn.
Dank je wel voor het delen, hier ook KC in huis.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 08:43 schreef Nijna het volgende:
Jumbo roept Karvan Cevitam terug, klik.
Wij hebben intussen al een bus leeg, maar heb ook nog 2 volle staan, dus ik ga maar eens even mailen.
En dan nieuwe limonade halen.
Heb ze gelijk de tip gegeven om de code op de deksels in een leesbaardere kleur te drukken op die donkerblauwe deksels, wie bedenkt het zwart op donkerblauw. Ik moest even zoeken voor ik een plek had gevonden waar ik het zichtbaar op de foto kon zetten...quote:Op zaterdag 18 februari 2023 09:04 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Dank je wel voor het delen, hier ook KC in huis.
Nee nog niet. Die staat nu op mijn lijstje.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 22:55 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
"Lezen is voor losers" al eens geleend uit de bieb? (hoe je lezen kunt volhouden zonder echt te lezen).. Mijn zoon vond het hilarisch..
Je hebt recht op inzage. Dus dat kan je bij school navragen. Als het goed is mag het verder geen verrassingen voorquote:Op zondag 19 februari 2023 12:31 schreef Zana het volgende:
Net bij het invullen van de papieren zag ik dat ik toestemming moet geven voor het versturen van het onderwijskundig rapport naar de middelbare school.
Ik zou graag eerst inzicht hebben in wat ze versturen of een kopie. Hoe is dat op andere scholen geregeld?
Wij kregen alle papieren ter inzage en mochten tekenen of we dit wilden laten doorsturen of niet.quote:Op zondag 19 februari 2023 12:31 schreef Zana het volgende:
Net bij het invullen van de papieren zag ik dat ik toestemming moet geven voor het versturen van het onderwijskundig rapport naar de middelbare school.
Ik zou graag eerst inzicht hebben in wat ze versturen of een kopie. Hoe is dat op andere scholen geregeld?
Hier werd het inderdaad standaard meegegeven een aantal dagen voor de ouder gesprekken.quote:Op maandag 20 februari 2023 07:02 schreef Zana het volgende:
Mij gaat het op dit moment niet om het tegenhouden, maar gewoon of je het bij andere scholen "automatisch" te zien krijgt. Ik heb geen idee wat erin staat.
Mijn kinderen hadden allebei iets met dans gedaan. Mijn dochter zat op dansen, dus dat was al prima.quote:Op maandag 20 februari 2023 18:35 schreef Nijna het volgende:
Iemand nog een idee qua theater/concert voor CKV voor een 15-jarige die geen idee heeft wat ze leuk vindt...?
Want alles wat we voordragen wordt afgekeurd, maar ze heeft geen idee zelf... en ondertussen is het schooljaar op de helft, hebben we eindelijk de opdracht (heel boekwerk) iets duidelijker. Dus er moet iets...
Maar wat.
We zitten in Drenthe, maar Zwolle en noordelijker is in elk geval wel haalbaar.
Of als je iets heel leuks weet gewoon roepen, dan gaan we wel zoeken waar het te zien is of dat er iets vergelijkbaars is.
Geen idee of ze dat leuk vindt, ik vond net Stefan Kazan & Jamie. Waarbij ik ook twijfel of dat in haar straatje past... maar goed, dan zoeken we maar iets wat een van ons leuk vindt en gaat ze maar meequote:Op maandag 20 februari 2023 19:00 schreef hilliebillie het volgende:
Wij gaan binnenkort met de oudste naar TAFKAL. Ik verwacht dat hij dat wel leuk gaat vinden namelijk
Ik vond het wel handig om vooraf te kijken wat ze er verder allemaal mee moesten doen en of je er iets mee kon qua opdracht. Dat vond ik dan met cabaret vaker wat moeilijker.quote:Op maandag 20 februari 2023 19:23 schreef Nijna het volgende:
[..]
Geen idee of ze dat leuk vindt, ik vond net Stefan Kazan & Jamie. Waarbij ik ook twijfel of dat in haar straatje past... maar goed, dan zoeken we maar iets wat een van ons leuk vindt en gaat ze maar mee.
@:livelink, ga ik naar kijken. In elk geval nog een theater wat redelijk in de buurt is, dus ik ga het programma bekijken.
Flyingfish, was ik al mee begonnen. Maar Meppel had ik nog niet naar gekeken, dus door livelink's tips in elk geval ook weer een theater "in de buurt" om even te neuzen!
Dus we gaan nog even zoeken.
Volgens mij iets van een recensie schrijven en ik weet ook niet of het een concert EN theater moet zijn of dat het ook 2x theater of 2x concert mag zijn. En er is nog een opdracht, ik keek het vluchtig door en kreeg weer helemaal van die vibes van vroeger bij opdrachten die ik niet kon overzien.quote:Op maandag 20 februari 2023 19:25 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik vond het wel handig om vooraf te kijken wat ze er verder allemaal mee moesten doen en of je er iets mee kon qua opdracht. Dat vond ik dan met cabaret vaker wat moeilijker.
Ja, herkenbaar. Maar wel zinvol om er samen met je kind eens goed voor te gaan zitten, want soms is het wel zinvol. Maar die vibes heb ik nog steeds als ik de opdrachten van mijn dochter voor haar opleiding zie.quote:Op maandag 20 februari 2023 19:28 schreef Nijna het volgende:
[..]
En er is nog een opdracht, ik keek het vluchtig door en kreeg weer helemaal van die vibes van vroeger bij opdrachten die ik niet kon overzien.
En ik kan me zo voorstellen dat het voor dochter misschien op een vergelijkbare manier werkt... we gaan het zien.
Ik ben zelf een cursus aan het doen, daar heb ik het bij een heel aantal opdrachten. Ik sleur mezelf er elke keer weer doorheen tot nu toe, nog 3 hoofdstukkenquote:Op maandag 20 februari 2023 19:40 schreef livelink het volgende:
[..]
Ja, herkenbaar. Maar wel zinvol om er samen met je kind eens goed voor te gaan zitten, want soms is het wel zinvol. Maar die vibes heb ik nog steeds als ik de opdrachten van mijn dochter voor haar opleiding zie.
Inmiddels gekregen, één ding viel mij op, het cijfer voor de laatste begrijpend lezen Citotoets is om één hoger in vergelijking met de gegevens die ik vorige week heb gevraagd tijdens het gesprek. Het heeft volgens de juf iets te maken met "een correctie die ze in het digitale systeem hebben doorgevoerd", maar die niet in het nieuwe overzicht voor de middelbare school is toegepast? Wat moet ik mij daaronder voorstellen?quote:Op maandag 20 februari 2023 07:02 schreef Zana het volgende:
Mij gaat het op dit moment niet om het tegenhouden, maar gewoon of je het bij andere scholen "automatisch" te zien krijgt. Ik heb geen idee wat erin staat.
Wat bedoel je met 'de huidige problematiek' precies? In wat voor situaties wordt ze overvraagd? Wat voor therapie heeft ze gedaan?quote:Op dinsdag 28 februari 2023 11:01 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Iemand tips voor kinderen met een trage verwerkingssnelheid? Faalangst ligt namelijk op de loer. ( drukte de specialist me op het hart) ook zou dit getraind kunnen worden.
Ik heb het boek: “ik weet het wel maar niet zo snel” al gekocht.
Mijn dochter is na 1,5 jaar therapie klaar en getest op iq en add/adhd.
Ze scoort 127 op de iq test maar heeft een score van 83 op verwerkingssnelheid wat haar dus de huidige problematiek bezorgd.
Add/adhd heeft ze niet of daar is het nog te vroeg voor. ( is getest )
Mensen om ons heen overvragen mijn dochter heel gauw omdat ze verbaal mega sterk is. Met als gevolg dat mensen de lat steevast te hoog leggen voor haar.
Zo komt ze vaak traag en treuzelachtig over, of mensen denken dat ze expres onzeker of bang/klein doet of niet wil luisteren.
Gelukkig is ze extravert. Dat scheelt namelijk wel wat.
Ik ben benieuwd of mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten. Hoe helpen jullie je kinderen?
Dit klinkt een beetje als mijn verhaal toen ik nog jong was. Is ze alleen maar op add/adhd getest of ook op andere zaken?quote:Op dinsdag 28 februari 2023 11:01 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Iemand tips voor kinderen met een trage verwerkingssnelheid? Faalangst ligt namelijk op de loer. ( drukte de specialist me op het hart) ook zou dit getraind kunnen worden.
Ik heb het boek: “ik weet het wel maar niet zo snel” al gekocht.
Mijn dochter is na 1,5 jaar therapie klaar en getest op iq en add/adhd.
Ze scoort 127 op de iq test maar heeft een score van 83 op verwerkingssnelheid wat haar dus de huidige problematiek bezorgd.
Add/adhd heeft ze niet of daar is het nog te vroeg voor. ( is getest )
Mensen om ons heen overvragen mijn dochter heel gauw omdat ze verbaal mega sterk is. Met als gevolg dat mensen de lat steevast te hoog leggen voor haar.
Zo komt ze vaak traag en treuzelachtig over, of mensen denken dat ze expres onzeker of bang/klein doet of niet wil luisteren.
Gelukkig is ze extravert. Dat scheelt namelijk wel wat.
Ik ben benieuwd of mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten. Hoe helpen jullie je kinderen?
Ik weet ook niet of het onder nachtangst valt of slaapwandelen, dat schijnt overlap te hebben maar het fijne weet ik er ook niet van.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 15:15 schreef FlyingFish het volgende:
Bedankt voor jullie ervaringen Nijna en Elleska. Ik ga de oppas en zoon er op voorbereiden. Nachtangsten voldoen ook wel aan de kenmerken. Die heeft hij al eerder een korte periode gehad maar toen was hij 2 a 3 jaar, wist niet dat die ook op latere leeftijd nog voorkwamen. Echt bang lijkt hij overigens niet, wel overstuur.
Ja, ik herken me hier echt in. Mijn dochter is dus ook heel pienter en verbaal + communicatief heel sterk. Het is soms net alsof je met een volwassene praat. Ze heeft ook steeds heel complexe vraagstukken voor haar leeftijd of voor een kind überhaupt. Sta vaak perplex. Maar aan de andere kant is ze dan soms ook weer zo “klein”.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 17:19 schreef Nanuke het volgende:
@:LadyTagliatelle, mijn zoon heeft ook een lage verwerkingssnelheid (en autisme). Wat wij hem proberen te leren is een time-out gebaar te maken als wij/mensen te snel gaan (hij kan niet meer praten als hij in paniek raakt). En voor mezelf/anderen proberen wij ongeveer dit: vraag het na eerst actief contact te maken (omdat hij het anders niet goed registreert/nog met iets anders bezig is), tel tot 10 voor je volgende stappen maakt/opnieuw vraagt, praat 1 op 1 (meerdere mensen door elkaar maakt dat hij het nog minder goed verwerkt). Dat helpt. Maar ik vind het zelf ook heel lastig om rekening mee te houden, omdat hij heel pienter en verbaal en communicatief best heel sterk is.
Weet niet of je er echt wat aan hebt. Voor ons ook nog altijd een punt van aandacht.
Eigenlijk alleen op add/adhd en nog die intelligentie testen.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 11:43 schreef Troel het volgende:
[..]
Dit klinkt een beetje als mijn verhaal toen ik nog jong was. Is ze alleen maar op add/adhd getest of ook op andere zaken?
Therapie om te bekijken wat er niet lekker zat bij haar.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 11:15 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'de huidige problematiek' precies? In wat voor situaties wordt ze overvraagd? Wat voor therapie heeft ze gedaan?
Snap ik ergens wel, zeker als je haar niet kent. Maar dat idee speelt hier eigenlijk bij niemand. Maar wie weet wat er ooit nog uit komt.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 15:06 schreef Troel het volgende:
Nouja, wij zijn ook enkel ervaringsdeskundigen en kennen haar natuurlijk niet. Maar autisme is wel waar ook ik aan moest denken.
Beterschapquote:Op maandag 6 maart 2023 16:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Volgens mij heeft mijn kind ondanks de eerste vaccinatie rode hond![]()
Ik dacht eerst aan waterpokken, maar de symptomen komen meer overeen met rode hond. Ze klaagt nu ook een paar dagen over spierpijn. Ik dacht eigenlijk dat alle spanning eruit kwam van het slaapfeestje wat ze vorige week had, maar ik denk nu dat het met rode hond te maken heeft. Al dagen ook hangerig en natuurlijk de rode vlekken. Hopen dat het snel over gaat.
Ah wat rot!quote:Op maandag 6 maart 2023 16:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Volgens mij heeft mijn kind ondanks de eerste vaccinatie rode hond![]()
Ik dacht eerst aan waterpokken, maar de symptomen komen meer overeen met rode hond. Ze klaagt nu ook een paar dagen over spierpijn. Ik dacht eigenlijk dat alle spanning eruit kwam van het slaapfeestje wat ze vorige week had, maar ik denk nu dat het met rode hond te maken heeft. Al dagen ook hangerig en natuurlijk de rode vlekken. Hopen dat het snel over gaat.
Beterschap!quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het blijkt toch waterpokken te zijn. Ze is er flink ziek van
quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Beterschapquote:Op woensdag 8 maart 2023 09:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hier fan van 1x per week voor de nacht Odaban-spray of Odorex extra dry depper, en dagelijks óf Rexona maximum protection crème of Dove invisible dry stick. Dit is mijn recept tegen nattigheid en geur.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:10 schreef Nijna het volgende:
Die loveli deo helpt dus niet tegen de hoeveelheid zweet, is minder droog dan die "anti-transpirant" deo's, maar tegen geur werkt het dus wel goed.
@:Rijstebuiltje, hoe lang werkt die botox dan? Want ik heb altijd geleerd dat het een maand of 3 werkt?
Ga je dan niet op een andere plek harder zweten?
Ik heb wel eens van dat syneo 5 geprobeerd, oksels waren droog, maar ik ging op mn rug zweten en dat vond ik veel vervelender.
Ik denk dat dat ook afhankelijk is van de hoeveelheid die je laat zetten. Ik ben door de arts in de kliniek waar ik ben geweest bestempeld als "voor een vrouw best extreem". Ik heb per oksel 100 eenheden botox gekregen. Ik merk dat mijn shot die ik vorig jaar heb gekregen nu langzaam begint uit te werken, dan heb ik er 8 maanden plezier van gehad. Ik compenseer niet op andere plekken, mijn probleem is echt geconcentreerd tot in mijn okselstreek.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:10 schreef Nijna het volgende:
Die loveli deo helpt dus niet tegen de hoeveelheid zweet, is minder droog dan die "anti-transpirant" deo's, maar tegen geur werkt het dus wel goed.
@:Rijstebuiltje, hoe lang werkt die botox dan? Want ik heb altijd geleerd dat het een maand of 3 werkt?
Ga je dan niet op een andere plek harder zweten?
Ik heb wel eens van dat syneo 5 geprobeerd, oksels waren droog, maar ik ging op mn rug zweten en dat vond ik veel vervelender.
Wat fijn dat je er zo lang plezier van hebt en ook dat je niet op andere plekken dan meer gaat zwetenquote:Op donderdag 9 maart 2023 20:51 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook afhankelijk is van de hoeveelheid die je laat zetten. Ik ben door de arts in de kliniek waar ik ben geweest bestempeld als "voor een vrouw best extreem". Ik heb per oksel 100 eenheden botox gekregen. Ik merk dat mijn shot die ik vorig jaar heb gekregen nu langzaam begint uit te werken, dan heb ik er 8 maanden plezier van gehad. Ik compenseer niet op andere plekken, mijn probleem is echt geconcentreerd tot in mijn okselstreek.
Zover heb ik me niet verdiept, @trui.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 09:43 schreef trui het volgende:
Rijstebuiltje, dat lijkt me ook naar zeg, fijn dat zo'n botox behandeling je daar voor een flinke tijd van af helpt. Kan zoiets eindeloos vaak herhaald worden of zit er een limiet aan?
Ik ben nog steeds fan van Nuud, maar ik weet inmiddels dat dat niet bij iedereen even goed werkt. Ik smeer het eens in de 3 dagen (een klein beetje maar) en alle zweetluchtjes zijn weg. Het werkt denk ik net als de Loveli die Nijna noemt: het houdt het zweten zelf niet tegen maar zorgt er wel voor dat die nare geur niet ontstaat.
Dat is wel heel domquote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:29 schreef Hupje het volgende:
Kind kreeg een workshop van de ggd over gezonde en ongezonde voeding. Schijf van vijf enzo. Prima, of het nou tot op de letter zo is, maar bewustwording is altijd goed. Krijgen ze ter plekke allemaal een koeken een appel voor thuis. Tja. Niks mis met een keer iets lekkers, maar kind had zelfs z'n lunch niet helemaal op omdat ie al vol zat
Goor hea? Hier ook, de 14-jarige. Vre-se-lijke zweetvoeten ook, ugghh. Soms best lullig, want hij heeft er zelf ook last van. Ik lees even mee.quote:Op donderdag 9 maart 2023 08:41 schreef Vlinder het volgende:
Mag ik jullie wat vragen?
Onze 13 jarige zoon kan echt behoorlijk stinken. Ook al heeft hij net gedoucht. Binnen een half uur meurt hij weer. Nu heb ik laatst een shitload aan Axe gekocht (gebruikt mn man ook) maar voor mn zoon is dit toch wat te heftig te te zwaar.
Wat gebruiken jullie voor jullie zonen? Het moet dus wel echt effectief zijn. (Want dat is Axe wel)
Shoefresh! Helpt in elk geval tegen de geur in de schoenen (ik weet niet in welke mate het helpt als de geur er al erg in zit...).quote:Op vrijdag 10 maart 2023 21:58 schreef DjVero het volgende:
[..]
Goor hea? Hier ook, de 14-jarige. Vre-se-lijke zweetvoeten ook, ugghh. Soms best lullig, want hij heeft er zelf ook last van. Ik lees even mee.
quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:13 schreef PoesInDoos het volgende:
@:fokAI heb jij tips voor deze stinkende pubers?
ZIJquote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:29 schreef Phaidra het volgende:
Hij kan nu alleen nog worden opgeroepen in het abo-forum, toch?
Oh haha dat had ik dan weer over het hoofd gezienquote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:31 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
ZIJja ik had hem door inmiddels
Een bot is natuurlijk geen m/v maar Danny had het in zijn OP over zij/haar en de UI is ook een meiske. Dus ik vind het helemaal leuk.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:34 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Oh haha dat had ik dan weer over het hoofd gezien.
Leuk hèquote:Op zondag 12 maart 2023 22:27 schreef Mrs.Peel het volgende:
Even iets heel anders dan puberzweet.
Vandaag voor het eerst met mijn 4-jarige naar een voorstelling geweest: de musical Kikker is verliefd. Hij vond het erg leuk, vanaf de voorpret tot en met de voorstelling. Ik heb minstens zo genoten als hij, wat een vreugde om dit met hem te doen. Dit gaan we dus zeker vaker doen, dat wil hij ook graag.
Bedankt voor de tip, dat ziet er ook erg leuk uit!quote:Op zondag 12 maart 2023 22:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Leuk hè
Ik kan de voorstellingen van Meneer Monster van harte aanbevelen.
ow, is dat zo? Meestal doen ze hier ook wel mee, maar heb er deze keer niks van gehoord.quote:Op maandag 20 maart 2023 15:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik lees dat dit de week is van de lentekriebels op school? Ik heb er niks over gehoord. Ik lees veel moeders die er nogal wat moeite mee hebben.
Doen ze dat nog steeds? Toen de oudste in 3/4 zat viel die week precies gelijk met een seksueel akkefietje in de klas. Ggdpersoon op ouderavond was heel erg duidelijk: elk kind is pas op een ander tijdstip klaar voor seksuele voorlichting. Op mijn vraag waarom ze dan in hemelsnaam klassikaal die week van de lentekriebels deden gaven ze geen antwoord...quote:Op maandag 20 maart 2023 15:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik lees dat dit de week is van de lentekriebels op school? Ik heb er niks over gehoord. Ik lees veel moeders die er nogal wat moeite mee hebben.
Kan niet, want er zijn nog steeds ouders die er niet aan doen. En dus meisjes die volledig overstuur raken als ze ongesteld worden. Jongens en meisjes die niet weten wat seks is en dat leren van porno. Of in de praktijk en altijd teleurstellend. Geen grenzen leren. Niet weten dat je van seks zwanger kunt worden of een SOA op kunt lopen. Het minimale aan seksuele voorlichting zal altijd moeten worden gegeven.quote:Op maandag 20 maart 2023 15:28 schreef Troel het volgende:
[..]
Doen ze dat nog steeds? Toen de oudste in 3/4 zat viel die week precies gelijk met een seksueel akkefietje in de klas. Ggdpersoon op ouderavond was heel erg duidelijk: elk kind is pas op een ander tijdstip klaar voor seksuele voorlichting. Op mijn vraag waarom ze dan in hemelsnaam klassikaal die week van de lentekriebels deden gaven ze geen antwoord...
Oudste was nog op het niveau jongenspiemel en meisjespiemel. Ik ben nog steeds heel erg dankbaar (NOT) dat het allemaal doorgedrukt werd toen mijn kind daar echt nog niet mee bezig was. Seksuele voorlichting is iets dat aan de ouders is.
Precies dit. Ik kreeg ooit een boek en daar moest ik het mee doen.quote:Op maandag 20 maart 2023 15:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kan niet, want er zijn nog steeds ouders die er niet aan doen. En dus meisjes die volledig overstuur raken als ze ongesteld worden. Jongens en meisjes die niet weten wat seks is en dat leren van porno. Of in de praktijk en altijd teleurstellend. Geen grenzen leren. Niet weten dat je van seks zwanger kunt worden of een SOA op kunt lopen. Het minimale aan seksuele voorlichting zal altijd moeten worden gegeven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dus vind ik dat hier ook nog steeds een taak voor school ligt. Om iig de basis te leggen en om te fungeren als veilige plek voor vragen waar een kind thuis niet mee terecht kan.K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
quote:Op maandag 20 maart 2023 16:01 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Precies dit. Ik kreeg ooit een boek en daar moest ik het mee doen.Ach wat sneuSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dus vind ik dat hier ook nog steeds een taak voor school ligt. Om iig de basis te leggen en om te fungeren als veilige plek voor vragen waar een kind thuis niet mee terecht kan.Dat wil je toch voor alle kinderen voorkomen?
Mijn dochter wist precies hoe en wat, en tóch was het even heel ingrijpend en heftig toen ze voor het eerst ongesteld werd. Dat voelde ze toch zo enorm. Ik was zo blij dat ze zich daarnaast niet ook nog eens zorgen hoefde te maken of ze wel normaal was en niet heel ernstig ziek.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Ik kreeg geen boek en was net een maand 10. Ik kreeg wel maandverband nadat ik in paniek de wc uit rende. Maar voorlichting heb ik nooit gehad. Zelf maar de in de bieb naar een boek gezocht om te kijken wat er aan de hand was. En ik heb mijn zusje voorgelichtquote:Op maandag 20 maart 2023 16:01 schreef Tink89 het volgende:
Precies dit. Ik kreeg ooit een boek en daar moest ik het mee doen.
Dat komt eigenlijk een beetje door Monique (je weet wel de ex/vriendin van André Hazes). Die dacht, ik slinger dit gewoon even op internet.quote:Op maandag 20 maart 2023 16:16 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ik vind seksuele voorlichting zo belangrijk, ik vind dat de basis echt op school gegeven moet worden.
En ik merk ook vaak dat de meeste mensen er een heel ander beeld bij hebben dan want het eigenlijk is.
Waar hebben die mensen dan moeite mee?quote:Op maandag 20 maart 2023 15:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vanaf welke leeftijd ben je daar zo mee begonnen?quote:Op maandag 20 maart 2023 16:47 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn altijd heel open geweest en ik heb altijd alle vragen eerlijk en op haar niveau beantwoord.
Ze wist dus dat ik ook ongesteld was, ze wist van maandverband en tampons, maar ook wat een cup is. Ik denk dat je inderdaad niet zo krampachtig moeilijk moet doen over seks. Juist om ervoor te zorgen dat kinderen een gezonde kijk op seks krijgen, weten van de hoed en de rand, maar ook dat ze grenzen mogen aangeven, dat alles mag en niets moet, dat seks lekker is, dat je met jongens en meisjes seks kunt hebben en ook met meer dan één tegelijk als dat is wat alle betrokkenen willen, niet alleen om baby's te krijgen, etc.
Precies dit. En niet alleen m'n dochters, maar ook m'n zoon heb ik over maandverband en dergelijke verteld. Als je er van jongs af aan over begint is het ook allemaal niet zo spannend, maar iets wat je ook gewoon uitlegt over het leven/ de wereld, naast zoveel andere dingen.quote:Op maandag 20 maart 2023 16:47 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn altijd heel open geweest en ik heb altijd alle vragen eerlijk en op haar niveau beantwoord.
Ze wist dus dat ik ook ongesteld was, ze wist van maandverband en tampons, maar ook wat een cup is. Ik denk dat je inderdaad niet zo krampachtig moeilijk moet doen over seks. Juist om ervoor te zorgen dat kinderen een gezonde kijk op seks krijgen, weten van de hoed en de rand, maar ook dat ze grenzen mogen aangeven, dat alles mag en niets moet, dat seks lekker is, dat je met jongens en meisjes seks kunt hebben en ook met meer dan één tegelijk als dat is wat alle betrokkenen willen, niet alleen om baby's te krijgen, etc.
Seksuele opvoeding (vind ik beter dan voorlichting) is er eigenlijk altijd geweest. Op haar niveau, uiteraard, maar altijd open en eerlijk. Ook nooit moeilijk gedaan over bloot, naar de wc gaan, verschonen als ik ongesteld was. Maar ook als partners elkaar kussen (gewoon, natuurlijk, geen uitgebreide tongzoenen) en knuffelen, liefde voor elkaar tonen. En vragen beantwoorden.quote:Op maandag 20 maart 2023 17:00 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Vanaf welke leeftijd ben je daar zo mee begonnen?
Hier ook, we vertellen ons kind gewoon over ons leven en daar horen ook dingen bij over seks, relaties en ongesteld zijn. Vooral omdat we ook veel lhbti-vrienden hebben, komt het sowieso regelmatig aan bod.quote:Op maandag 20 maart 2023 17:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Seksuele opvoeding (vind ik beter dan voorlichting) is er eigenlijk altijd geweest. Op haar niveau, uiteraard, maar altijd open en eerlijk. Ook nooit moeilijk gedaan over bloot, naar de wc gaan, verschonen als ik ongesteld was. Maar ook als partners elkaar kussen (gewoon, natuurlijk, geen uitgebreide tongzoenen) en knuffelen, liefde voor elkaar tonen. En vragen beantwoorden.
Mijn zus is getrouwd met een vrouw en ze hebben samen drie kinderen. Dat is ook iets wat besproken is, uiteraard. Want hoe kan dat dan? Maar ook dat het zwanger worden voor mij vrij lastig was.quote:Op maandag 20 maart 2023 17:47 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Hier ook, we vertellen ons kind gewoon over ons leven en daar horen ook dingen bij over seks, relaties en ongesteld zijn. Vooral omdat we ook veel lhbti-vrienden hebben, komt het sowieso regelmatig aan bod.
Dat snap ik, maar ik ben gewoon zo wars van die eenheidsworstquote:Op maandag 20 maart 2023 15:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kan niet, want er zijn nog steeds ouders die er niet aan doen. En dus meisjes die volledig overstuur raken als ze ongesteld worden. Jongens en meisjes die niet weten wat seks is en dat leren van porno. Of in de praktijk en altijd teleurstellend. Geen grenzen leren. Niet weten dat je van seks zwanger kunt worden of een SOA op kunt lopen. Het minimale aan seksuele voorlichting zal altijd moeten worden gegeven.
Ah, dan ben je dus ook tegen de week van de lentekriebelsquote:Op maandag 20 maart 2023 16:27 schreef Sumppi het volgende:
Hier van jongs af aan al gesprekken over het lichaam en seksualiteit. Heb er geen enkele moeite mee om het daar over te hebben en ben blij dat ik altijd op alle vragen antwoord heb gegeven en er ook zelf over ben begonnen. Volgens mij weet m'n kleuter ongeveer net zoveel als haar broer van 11 en zus van 9 en dat is in mijn ogen ook normaal.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat een kind het heeft over een meisjespiemel en vervolgens niet de juiste info krijgt.
Jaaaaquote:Op maandag 20 maart 2023 18:11 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn zoon vroeg me, toen we vertelden dat ik zwanger was, of ik het niet raar het gevonden, zo met een onbekende man in een bed een kind makenhij was enorm enthousiast over het concept KI, dat klonk hem als een veel betere oplossing in de oren
Mooi dat hij het verschil ziet. Ik begrijp alleen niet waarom je dan niet zou zeggen: 'meisjes zien er inderdaad anders uit. Zij hebben een vulva.' Als een kind piemel kan zeggen, dan toch ook vulva of vagina.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:33 schreef Troel het volgende:
[..]
Ah, dan ben je dus ook tegen de week van de lentekriebelswant daar leerden ze dat het vagina heet. Nou, volgens mij is datgene wat je als kind onder de douche van je moeder ziet niet de vagina. (Als je het aan wilt leren, doe het dan goed!)
Nou, ik vind het dus geen probleem als een kind van die leeftijd dus wel het verschil weet tussen een jongenspiemel (wat je zelf hebt) en een meisjespiemel (hoe hij het noemde wat zijn moeder heeft) en dat hij dus prima door had dat dat anders was. Voor hem was dat op dat moment genoeg.
En dat staat los van de openheid en noem maar op allemaal. De jongens hebben van jongs af aan meegekregen over ongesteldheid en dat het oke is om te masturberen. Maar wel op hun eigen niveau en niet op het niveau van het gemiddelde kind. (Correcte) voorlichting is dus echt niet waar ik het probleem van maak, het gaat mij echt om de manier waarop en het niveau van de voorlichting.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |