abonnement Unibet Coolblue
pi_208020992
Ik vond het een verademing toen dochter na de verhuizing naar een andere school ging en cijfers ineens amper meer aan de orde waren. Er werd met de kinderen gesproken over wat ze zelf dachten wel en niet goed te kunnen, waar ze nog stappen in wilden maken, uitgedaagd of hun eigen beeld van zichzelf wel klopte, etc. Dat vond ik ontzettend waardevol.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 16 februari 2023 @ 16:29:03 #152
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208021037
Bij ons is er geen ouderportaal (vrije school). Je hoort de cito-uitslag van februari in een oudergesprek (gewoon de grafiekjes, geen cijfer). Aan het eind van het schooljaar krijgen ze een heel gedetailleerd getuigschrift waarin per vak wordt verteld hoe het gaat, plus de cito van juni. Dat wordt dan in september in het oudergesprek besproken.
Tussendoor moet je inderdaad hopen dat ze het zeggen als er iets niet goed gaat. Of je kan zelf een gesprek aanvragen.
Een cijfer, als van 1 tot 10, heb ik hier nog niet gezien.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208021044
Hier ook geen cijfers. Wel voldoende/goed voor incidentiele dingen als spreekbeurten etc. Maar voor het gewone werk is het een kwestie van goed of niet en bij niet, dan oefen je nog wat verder. Daar zien wij niks van. Dus 2 rapporten met bolletjes en de cito uitslagen van dat halve jaar, daar moet je het maar mee doen :P

Maar ze waarschuwden ons daarvoor al voor de aanmelding. Op de montessori zul je niet snel cijfers zien en moet je echt vertrouwen op de leerkracht+kind. Af en toe schuif je aan voor een gesprek, maar dat is normaal 3 keer per jaar ofzo.

Nu op het VWO hebben me magister en kan ik wel alle cijfers inzien. Dat is wel weer handig met een puber die zo weinig mogelijk over school zegt.
pi_208021062
Bij ons moeten de kinderen zelf hun portfolio maken, Waar zijn ze trots op, en wat zijn hun leerdoelen voor de komende periode. Ze bereiden zelf ook het portfolio gesprek voor. Ze pikken dan zelf een aantal vakken eruit waar ze het over willen hebben. (groep 7 en klas 1)
Voor beide is er wel Som2day voor huiswerk en resultaten, maar daar kijk ik zelden in. Soms samen met de jongste als hij het overzicht kwijt is wat hij moet maken.
*poef* nu is het weg
pi_208021260
Morgan, wij krijgen bij de oudste een formulier met daarop zijn laatste citoscores mee in de vorm van 3 grafiekjes, en een pagina met wat algemene vaardigheden gescoord op 'onvoldoende, voldoende, goed', dat is het. En toevallig hebben ze twee weken terug toetsen gehad (weet ik alleen omdat het flitsen niet door ging), maar die resultaten krijgen wij pas eind maart bij het 2e rapport. Gewone toetsen doen ze sowieso amper, alleen een variant van de cito 2 a 3 keer per jaar. Krijg je ook geen geschreven stukje van de leerkracht erbij over jouw kind? Die drie zinnen zijn het waardevolste uit het rapport hier :D Zijn huidige juf kent hem goed en kan ook prima beoordelen of hij een slechte dag had tijdens het toetsen en dat prima mee laten wegen als er daadwerkelijk een consequentie aan zou hangen, zoals in groep 7/8.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  donderdag 16 februari 2023 @ 17:03:40 #156
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_208021356
Ik ben blij dat we wel gewoon cijfers hebben ook op het rapport. Anders zou alleen de cito een beeld geven en dat is een heel ander beeld dan gewoon in de klas :X.

We hebben de cito uitslag nog niet gehad. Wel weet ik dat ze haar 3de e heeft gehaald voor de dmt toets. Ze gaat nu getest worden op dyslexie.
pi_208021372
Rapporten bestaan hier ook uit bolletjes. Voor toetsen krijgen ze wel cijfers maar dat is niet het belangrijkste uit het rapport. Sowieso bij elk onderdeel ook een stukje tekst.

Volgend jaar wordt het ook weer anders met eindtoets en aanmelden voor middelbare scholen geloof ik.
pi_208021539
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:24 schreef livelink het volgende:

[..]
Eens hoor. En mijn kinderen kregen geen VWO-advies, dus dat speelde voor mij geen rol. Onze basisscholen deden ook niet aan cijfers en ook niet aan ouderportalen trouwens. Dat kwam pas op het VO.
Ik (vooral dochter eigenlijk) overweeg voor dochter nu zelfs een middelbare waar je de eerste 3 jaar geen cijfers krijgt..

Hier krijg je alleen de resultaten van de iep. Tussendoor alleen af en toe van kind dat ze 2 fout had op de topotoets ofzo. Maar sowieso niet veel toetsen volgens mij..
Maar hier kwamen ze in de herfst ermee dat er op de toetsen bij dochter (nu groep 7) niet altijd uitkomt wat er inzit en ze haar wel minstens havo, maar liever vwo advies willen kunnen geven. Dus of we als komende toets ook niet goed zou gaan we instemmen met toetsen via een alternatieve methode. Dat zouden we dan bespreken in het volgende oudergesprek, dus ik ben erg benieuwd. Morgen rapport mee, dinsdag gesprek..
Ze houden het hier dus wel goed in de gaten geloof ik..

[ Bericht 0% gewijzigd door watmoetikkiezen op 16-02-2023 17:25:43 ]
  Licht Ontvlambaar donderdag 16 februari 2023 @ 17:47:29 #159
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_208021898
Mbo van dochter doet waar mogelijk ook niet meer aan cijfers, maar aan feedback, module al dan niet behaald en na elk blok een studieadvies.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_208021989
quote:
7s.gif Op donderdag 16 februari 2023 17:47 schreef Sjeen het volgende:
Mbo van dochter doet waar mogelijk ook niet meer aan cijfers, maar aan feedback, module al dan niet behaald en na elk blok een studieadvies.
Dochter was hier afgelopen week ook naar een open middag van een andere middelbare school hier, waar ze op internationale manier conform MYP les geven. Dat is ook minimaal met punten, maar wordt voor inzet en vooruitgang gemonitord. Helemaal top, leek haar ook erg leuk.

Nadeel: ze doen er geen muziek, alleen tekenen/arts en ze doen er geen Chinees. Beide dingen die ze wél heel graag wil doen. Dus ze blijft zitten waar ze zit, met alle toetsen en cijfers die daarbij horen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208022406
Ik vind cijfers helemaal niet 'gewoon' :D Dat deden ze 35 jaar geleden al niet meer, ik ben eerder verrast dat er basisscholen zijn die dat (nog/weer?) doen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_208025145
Vandaag het rapport afgewacht van de oudste.. maar die kwam niet. Blijkbaar is er in groep 8 geen rapport halverwege het jaar hier. Wist ik niet.

Dus toch maar een bericht gestuurd naar de leraar dat zoon er toch wel mee zit en dat ik benieuwd ben of het advies echt alleen gebaseerd is op deze eenmalig minder goede uitslag op de Cito, of dat hij in de klas ook achteruitgang ten opzichte van eerder laat zien (leerkracht is dezelfde als in groep 7 en ook de verdiepte groep leerkracht). Want daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ook omdat in het onderwijskundig rapport dat we afgelopen week mee kregen bij meerdere onderwerpen staat dat hij de verkorte instructie, minder herhaling, extra uitdaging in opdrachten heeft en al jaren deelneemt aan de verdiepte groep. Dit strookt dat niet in mijn ogen met dat het advies op meer gebaseerd is dan alleen de Cito.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie.
Al ben ik bang en ga er deels ook vanuit, dat er niets meer aan gedaan kan worden.

Dan hopen nog op een goede eindcito en dat hij dan het advies nog wil bijstellen als hij dan wel hoger scoort.
En ik ga ook contact opnemen met de middelbare school. Ik kon op het inschrijfformulier wel een voorkeur invullen zag ik. Maar hoor graag eerst de mogelijkheden.
pi_208026747
Het gaat mij ook niet primair om de cijfers, maar om het feit dat ik (net als de andere ouders) sinds dit schooljaar opeens op geen enkele wijze meer word geïnformeerd over hoe het gaat met mijn kind. Zelfs geen persoonlijke noot van de leerkracht in die portfolio (behalve dan van de gymjuf die standaard opmerkt dat het fijn is dat dochter helpt met opruimen). Het enige wat wij dus nog krijgen is een portfolio met de cito-resultaten (wat ik al raar vind in de onderbouw, maar snap dat de scholen vergelijkingsmateriaal nodig hebben) en een taartdiagram waarin mijn kind zelf mag aangeven welke eigenschappen bij haar horen. En een tekening die ze dit jaar heeft gemaakt.

Voor de rest dus helemaal niks, terwijl er wel regelmatig toetsen plaatsvinden. Maar daar hoor je als ouder dus niks meer over. Dus hoe het gaat met spelling? Met rekenen? Met begrijpend lezen? Geen idee. Alleen die momentopname van de cito-toets in januari/juni krijgen we te zien, verder helemaal geen andere informatie.

Daarom mis ik de methodetoetsresultaten. Aangezien scholen gewoon verplicht zijn om ouders te informeren over de resultaten, snap ik niet zo goed waarom ze dat ineens hebben veranderd en er zo krampachtig over doen. Je kan de resultaten uiteraard wel gewoon inzien als je ze per brief opvraagt (veel ouders hebben dat inmiddels al gedaan - vandaar nu ook die enveloppe bij het portfolio). Maar dat is ook stom, daar hebben ze een leerlingvolgsysteem voor. Zet het dan gewoon daarin, dan kunnen de ouders zelf bepalen of ze willen kijken en of ze daar wat mee willen.

Het verbaast me wel dat er kennelijk zoveel scholen zijn die niks meer doen met cijfers of andere info (dan enkel cito) over de ontwikkeling. Misschien dat - als je gewend bent dat alles volgens de ideologie van Biesta en Zimmerman met hun "eigenaarschap" gaat - je het ook wel prima vindt dat het zo gaat. Maar hier is het zomaar, zonder mededeling vooraf, gewijzigd. Daar heb ik persoonlijk - net als de meerderheid van de andere ouders hier - wel moeite mee.
pi_208027048
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:03 schreef MorganLeFay het volgende:
Volgens de school mogen we er als ouders op vertrouwen dat we het wel horen als het niet goed gaat.

Dat hebben wij ook heel vaak gehoord...maar in zo'n klas zitten 26 kinderen, waarvan een paar aan de bovenkant en een paar aan de onderkant waar de (extra) aandacht van de leerkracht naar uit gaat, de tussenmoot valt te weinig op en de leerkracht heeft misschien een heel andere definitie van "als het niet goed gaat".

Ik kan mij voorstellen dat er ouders zijn die specifiek voor zo een school kiezen, maar bij ons werd het in groep 3 ingevoerd en sindsdien regelmatig veranderd. Dan weer wel Citografieken, de volgende keer weer niet, elke keer op een andere manier gepresenteerd, want het portfolio was "in ontwikkeling", toen kregen ze een nieuwe rekenmethode en konden ze de resultaten niet goed beoordelen. Eerst gesprekken zonder kind, later altijd het kind erbij en vaak ook dat je als ouder "er maar bijzat" en maar heel weinig tijd overbleef om konkrete resultaten te bespreken van die 10 of 15 minuten gesprekstijd. Altijd zwammige taal, "je bent gegroeit" ... en dat zodat minder goede leerlingen gemotiveerd blijven.

Nee, mijn zoon had het heel leuk op deze basisschool, maar dat gedoe was voor mij een weerkerend reden voor ergernis en zou voor mij nu een reden zijn om verder te kijken. Ze leggen ook al die methode/ citotoesten af, hebben gewoon de gegevens, maar ze doen heel moeilijk om deze te delen met de ouders. Vaak twee leerkrachten op de groep, die jaarlijks gingen wisselen of tussentijds zwanger werden.
Ik had verwacht dat het in groep 8 anders zou zijn vanwege de adviesgesprekken, dat ze opener zouden zijn waarop het precies is gebaseerd, maar nee, het was precies weer hetzelfde.

[ Bericht 4% gewijzigd door Zana op 16-02-2023 23:06:46 ]
pi_208027445
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Zana op 16-02-2023 23:06:06 ]
pi_208027759
Ik vind die cito's wel fijn. Weet ik tenminste richting welke vo-scholen we ons kunnen oriënteren (groep 7 hier).

En ik kan een beetje bijhouden hoe ze zich ontwikkelt. Dat is namelijk nogal wisselvallig geweest in de middenbouw. En we hebben ervaring met veel te laat ingrijpen vanuit de leerkracht. Wat ongelooflijk slecht voor het zelfvertrouwen van het kind is.
Dat signaleren ga ik niet alleen aan de juffen (die ook wel eens wijzigden tijdens het schooljaar) over laten.

Al doet ze nu de laatste 2 jaar van de basisschool in een junioren klas van het voortgezet onderwijs (erg tevreden over), toch wil ik de resultaten bij kunnen houden.
Definitely not CIA
  donderdag 16 februari 2023 @ 23:55:53 #167
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_208027841
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 21:04 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
‘Snelcursus ouderschap’ noemen we het altijd maar.
Nou dat zal best! Dat vond ik met 1 jaar versnellen al, dus dat zal bij jullie nog heel wat heftiger zijn!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_208029297
Dat cognitieve is hier ook niet zo'n issue, omdat ze toch beide vwo advies hebben. En ik havo/vwo bij de oudste ook prima had vinden passen.

Maar ik mis juist het stukje sociaal en/of emotionele ontwikkeling in de rapporten. Die paar verdwaalde regels aan het eind van het rapport zeggen ook niet alles "je bent weer gegroeid". Dus iets meer reflectie daarop evt samen met het kind zou ik wel fijn vinden. Maar nu in groep 8 hoeft dat ook niet meer :P
pi_208029323
Carnaval op school. Veel plezier voor alle kinderen die het gaan vieren! Ik vind het zo bijzonder dat hier het halve dorp uitloopt voor het schoolcarnaval, ook al heb ik er zelf niks mee.
pi_208029369
Nog even over toetsen. Die zijn echt niet zaligmakend, een kind is meer dan cijfertjes. Maar mijn ervaring is dat het wel reëlere verwachtingen bij ouders geeft tav het schooladvies. Als je altijd hoort 'het gaat goed' en jij verwacht een bepaald advies, valt het toch tegen als het een niveau lager is. Terwijl dat misschien wel de koers was die de leerkracht al die tijd bedoelde.
pi_208029459
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:00 schreef Hupje het volgende:
Nog even over toetsen. Die zijn echt niet zaligmakend, een kind is meer dan cijfertjes. Maar mijn ervaring is dat het wel reëlere verwachtingen bij ouders geeft tav het schooladvies. Als je altijd hoort 'het gaat goed' en jij verwacht een bepaald advies, valt het toch tegen als het een niveau lager is. Terwijl dat misschien wel de koers was die de leerkracht al die tijd bedoelde.
Bij mijn kind zijn ze nog niet bezig met een schooladvies, maar precies om reden die jij noemt vind ik het altijd fijn dat bij de citoscores ook altijd bij ons een rapport gegeven wordt. Zo krijg je inzicht in het geheel.
pi_208029670
Net bericht terug gehad van de leraar van de oudste. Naar aanleiding van mijn bericht en in overleg met de intern begeleider is het advies bijgesteld. Wel even wat korte uitleg gekregen (ik loop maandag na de vakantie even binnen, moet vandaag werken helaas). Dat het met name gaat om begrijpend lezen dat een wisselende score laat zien (maar dat is inderdaad alle jaren zo geweest). En dat z’n snelle werken hem parten speelt (maar ook dat vind ik dan apart dat je dit dit jaar wel mee laten wegen en vorig jaar dan blijkbaar niet).

De leraar gaf aan dat ze het vervelend zouden vinden als hij na een jaar van vwo terug zou moeten naar havo (snap ik), maar ik denk dat het bij hem vooral andersom werkt (waarom extra moeite doen, als de punten goed genoeg zijn voor havo in plaats van iets meer tijd besteden en punten goed genoeg voor vwo halen. Terwijl als hij vwo doet hij echt z’n best zal doen om daar prima punten te halen). Maar gelukkig was die uitleg voldoende om het advies bij te stellen.

Ik voel me ondertussen nu wel echt zo’n zeurmoeder die alles maar wil doen om de kind op een niveau hoger te krijgen dan dat hij aan kan. Of dat m’n kind maar moet presteren van mij. Maar het is ook vooral omdat hij het zelf wil en er zelf ook van overtuigd is dat hij het kan.

(Bij de jongste zou het een heel ander verhaal zijn, die scoort prima op Cito en rapport, maar vind wel alles heel moeilijk en denkt dat ze er niet goed genoeg voor is om mee te kunnen in de klas, die zou ik vooral de rust gunnen om het haar niet te moeilijk te laten vinden, minder stress)
pi_208029731
@hilliebillie, dat is fijn!

Hier heeft school ooit onder toezicht gestaan vanwege te lage cito scores. Zaten ze met groepjes kinderen cito's te oefenen om te zorgen dat ze weer onder dat toezicht vandaan kwamen. De zwakste om hun score hoger te krijgen, de gemiddelden ook om de score omhoog te krikken |:(
Gelukkig kregen ze in die tijd nieuwe methodes voor taal en rekenen, nieuwe leerkrachten en gaat het sindsdien weer prima. Maar dat oefenen om cito's te kunnen maken ipv dat kind te helpen met zijn probleem bij begrijpend lezen of zwakheden bij rekenen was wel :X
pi_208029814
Hier hebben ze ook altijd Cito scores en rapport gehad. Met bij elk vak een beoordeling en een woordje van de leerkracht er bij over hoe die vind dat het gaat met dat vak of waar aandachtspunten liggen of juist wat erg goed gaat.
Ook altijd een algemeen woordje van de juf er bij.

Nu hebben ze sinds dit jaar het rapport in een nieuw jasje gestoken. En is deels wat meer vanuit het kind. Ze hebben zelf wat vaardigheden moeten beoordelen of ze vinden dat ze dat goed of niet goed beheersen (iets genuanceerder maar heb de termen niet bij de hand). Ze konden daar kiezen uit vier opties.
Daarna heeft de juf dit ook beoordeelt op dezelfde manier.

Verder hebben ze dan per vak (uitgesplitst in verschillende onderwerpen) ook die vierpunts beoordeling. Met een woordje van de juf er bij op sommige punten.

En dan als laatste de Cito scores. Dit jaar voor het eerst ook dat de kinderen bij de oudergesprekken er bij zijn. (Groep 7&8 was dat wel al zo, nu ook voor de rest)

Ik vind dit wel een goed beeld geven. Zeker bij de jongste, die aangeeft alles moeilijk te vinden (en waarvan ik echt al verschillende keren getwijfeld heb of ze wel op haar plek zit in de klas en niet ergens een keer een jaar zou moeten over doen). Maar waar op het rapport blijkt dat ze het gewoon goed doet (en dat er alleen op 2 onderdelen van rekenen moeilijkheden zijn).

Ook het gesprek met de juf zegt hier natuurlijk iets over. Ze is wat onzeker en vergelijkt zichzelf met een paar vriendinnen die het heel makkelijk af gaat (en dan weer niet met de vriendin die er nog veel meer moeite mee heeft). Ik ben sowieso niet van het vergelijken, maar dat gebeurt toch, maar wel heel selectief blijkbaar.

Maar ik vind het dus inderdaad wel fijn om meer te zien dan alleen de Cito uitslagen. Ik ben overigens ook blij dat die er bij zitten, dan kun je toch in een grafiek ook zien hoe de groei verloopt.
pi_208030556
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 16:20 schreef Lemijn het volgende:
Is dat zo erg ja? Ik heb mijn hele basisschooltijd alleen maar rapporten met ingekleurde bolletjes gehad en dat ging weer vooral over gedrag en inzet en dergelijke. En ik groep 8 kreeg ik gewoon een advies. Zonder eindtoets zelfs. Misschien makkelijk praten als dat advies vwo is maar erop vertrouwen dat de school het deelt als het niet goed gaat is niet zo heel raar toch? Ik was niet van plan om hun oordeel dunnetjes over te doen, mits wat zij zien en zeggen ongeveer overeen komt met onze indruk.
Uit onderzoek blijkt dat bepaalde kinderen hier de dupe van zijn. Het oordeel van een leerkracht is (onbewust) gekleurd en de verwachtingen van docenten hebben invloed op de prestaties van leerlingen (het zogenaamde pygmalioneffect).

Toetsen zijn geen perfectie remedie hiertegen, maar ze kunnen wel helpen om een leerkracht vroegtijdig het beeld van een kind bij te laten stellen. Ik vind het doorlopend toetsen en het volgen van de ontwikkeling een grote verbetering ten opzichte van mijn kindertijd, waarin het subjectieve oordeel van de leerkracht richtinggevend was en je maar moest hopen op een goede toetsscore. Er hing veel af van dat ene moment.

En inderdaad, het is makkelijk praten als dat advies een vwo-advies is. Als je op macroniveau ziet dat meiden met dezelfde vermogens als jongens gemiddeld een lager advies krijgen dan vind ik dat wel iets om ons druk om te maken, ook als de ouders er geen probleem mee hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208030618
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:06 schreef MorganLeFay het volgende:

Het verbaast me wel dat er kennelijk zoveel scholen zijn die niks meer doen met cijfers of andere info (dan enkel cito) over de ontwikkeling. Misschien dat - als je gewend bent dat alles volgens de ideologie van Biesta en Zimmerman met hun "eigenaarschap" gaat - je het ook wel prima vindt dat het zo gaat. Maar hier is het zomaar, zonder mededeling vooraf, gewijzigd. Daar heb ik persoonlijk - net als de meerderheid van de andere ouders hier - wel moeite mee.
Hier verstrekt de school ook alleen de citoscores plus een taartdiagram met hoe een kind zichzelf ziet en hoe de leerkracht het kind ziet. Er staan hier en daar opmerkingen van de leerkracht bij en we hebben er twee keer per jaar een gesprek over. Ik vind dat samen informatief genoeg.

Wat zie je precies als het probleem? De citoscores geven toch juist een beeld van spelling, begrijpend lezen en rekenvaardigheid? Denk je dat uit de andere toetsen een ander beeld naar voren komt? Hebben jullie te weinig oudergesprekken of zijn die niet informatief?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208030913
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 09:28 schreef hilliebillie het volgende:
Net bericht terug gehad van de leraar van de oudste. Naar aanleiding van mijn bericht en in overleg met de intern begeleider is het advies bijgesteld. Wel even wat korte uitleg gekregen (ik loop maandag na de vakantie even binnen, moet vandaag werken helaas). Dat het met name gaat om begrijpend lezen dat een wisselende score laat zien (maar dat is inderdaad alle jaren zo geweest). En dat z’n snelle werken hem parten speelt (maar ook dat vind ik dan apart dat je dit dit jaar wel mee laten wegen en vorig jaar dan blijkbaar niet).

De leraar gaf aan dat ze het vervelend zouden vinden als hij na een jaar van vwo terug zou moeten naar havo (snap ik), maar ik denk dat het bij hem vooral andersom werkt (waarom extra moeite doen, als de punten goed genoeg zijn voor havo in plaats van iets meer tijd besteden en punten goed genoeg voor vwo halen. Terwijl als hij vwo doet hij echt z’n best zal doen om daar prima punten te halen). Maar gelukkig was die uitleg voldoende om het advies bij te stellen.

Ik voel me ondertussen nu wel echt zo’n zeurmoeder die alles maar wil doen om de kind op een niveau hoger te krijgen dan dat hij aan kan. Of dat m’n kind maar moet presteren van mij. Maar het is ook vooral omdat hij het zelf wil en er zelf ook van overtuigd is dat hij het kan.

(Bij de jongste zou het een heel ander verhaal zijn, die scoort prima op Cito en rapport, maar vind wel alles heel moeilijk en denkt dat ze er niet goed genoeg voor is om mee te kunnen in de klas, die zou ik vooral de rust gunnen om het haar niet te moeilijk te laten vinden, minder stress)
Fijn dat het advies is bijgesteld! En wees vooral een zeurmoeder. Onze zoon had moeite met begrijpend lezen en ik heb voorafgaand aan de toetsen in groep 8 met hem een en ander doorgenomen. Ik schaam me er niet voor dat ik het beste voor mijn kind wil en daar graag hulp bij bied.

Ik had erg moeite met het belang dat de leerkrachten hechtten aan begrijpend lezen. Het is (in de huidige vorm) helemaal niet zo belangrijk en voorspellend voor schoolsucces als ze voor deden komen. En daarnaast vind ik de gangbare methodieken verschrikkelijk: oersaai en te vaak ondoorgrondelijk. Maar je hebt je er maar bij neer te leggen als ouder dat men nu een specifieke toetsscore ineens verschrikkelijk belangrijk vindt. Intussen wordt de verdere toekomst van je kind er in grote mate door bepaald.

Dit is een lezenswaardig artikel: Door een hoepeltje springen voor de eindtoets? Ik vind deze passages treffend:

quote:
"In de eindtoets zitten simpelweg veel vragen die je als leerling moet léren beantwoorden. Het zijn vragen die wij onze leerlingen niet of nauwelijks voorleggen in de klas. De vragen in zo’n toets zijn hoepeltjes waar je als leerling daarheen moet springen. Je kunt het beantwoorden van die vragen leren. Daarvoor hoef je de tekst niet werkelijk te doorgronden, maar moet je min of meer een trucje leren. (...)

Om onze leerlingen voor te bereiden op de vragen en opdrachten van de eindtoets, hebben we daarom besloten om dit vooraf te oefenen. Dat druist in tegen onze opvatting over wat goed onderwijs is, maar we wilden onze leerlingen wel een goede kans op succes bieden."
Met de groep 8-leerkracht van onze zoon heb ik wel eens geprobeerd er een gesprek over te voeren, maar dat was niet mogelijk. Om geen zeurouder te zijn, heb ik het laten rusten. Intussen heb ik m'n kind geholpen door het hoepeltje te springen. En nu, op de middelbare school, is hij aan het opbloeien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208031361
Ik weet nog wel dat een geschiedenisdocent op de middelbare hamerde op zo'n truukje. "Als er een vraag gesteld wordt 'In hoeverre blablablabla', antwoord dan altijd met 'Enerzijds dit, en anderzijds dat'.
Mijn zoon vindt begrijpend lezen overigens heel leuk. Dat vond ik vroeger ook, dus is niet zo raar :D Hij heeft hetzelfde als wat ik had en ziet het als een soort van quiz met de antwoorden erbij.

Morgan, heb je wel gesprekken op school? Want daar hecht ik sowieso de meeste waarde aan, ongeacht of dat officieel op gesprek is, of in de wandelgangen. Dat geeft op ieder vlak veel meer informatie dan een rapport.

Wij hebben overigens vorig jaar voor de Kangaroe-wedstrijd ook geoefend. Niet om de stof te leren (want dat kan niet), maar om te laten zien hoe de opgaven er uit kunnen zien en hoe je daar de benodigde informatie uit moet filteren, want dat had hij nog nooit gedaan. Wat dat betreft niets mis met examens oefenen. Wij maakten op school ook oude examens om die reden.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_208031892
Interessant gesprek hier.

Hier letters en Cito scores. Van Js heb ik ze vandaag gezien, alles 1+ en hij was zelf kwaad over de 1 score op de dmt. Maar hij heeft geen dmt meer gedaan sinds half groep 4, omdat hij eind 3 al avi uit was. Dus die 1 staat er en blijft er staan.
Bij hem baal ik dus wel van alleen letters. De letters zijn dus allemaal “goed”, maar ik weet ook dat het (maar) 8jes zijn. Hij leert niet en hoeft ook niet te leren. En dus zou ik juist hem willen uitdagen richting de 9/10 te gaan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als juf baal ik soms van cijfers. Je hebt regelmatig kinderen die keihard werken, maar ook gewoon niet op dit moment verder komen dan basis/kader. En dat is helemaal prima. Maar iedere keer moet ik wel dat rapport weer vullen met onvoldoendes voor de vakken.
pi_208032370
@Loj ik geloof dat ik zo'n kind heb. Hij werkt op school keihard en is het zonnetje in de klas, maar als je kijkt naar wat het hem brengt dan valt dat vies tegen. Hij scoorde nu een V- voor DMT en begrijpend lezen en een IV voor spelling cito. Ook een 4.5 voor spelling methodetoetsen. Het lastige is dat hij op school keihard werkt, maar thuis niets wil doen. Niet oefenen, niet lezen, niets. Moeten lezen eindigde steevast in ruzie, dus ik ben ermee gestopt, de sfeer in huis is ook belangrijk.

Ik weet dat er meer in zit dan dit, want toen ik hem in groep 3 zelf begeleidde met lezen (wat ook horror was maar het moest door corona) ging hij enorm vooruit. Met een beetje extra begeleiding en aandacht kan hij best beter dan dit. Hij zal waarschijnlijk nooit een hoogvlieger worden, maar dat hoeft ook niet. Gewoon lekker meekomen en niet altijd aan het kortste eind trekken t.o.v. zijn tweelingbroer zou heel fijn zijn.

Ik denk er nu aan om hem een paar keer per week te laten lezen en oefenen met bijvoorbeeld een pabo student. Dan heeft het geen effect op de sfeer thuis, maar krijgt hij wel een stukje extra begeleiding. Ik heb a.s. maandag een gesprek met de juf en ga daar ook vragen of er extra begeleiding op school mogelijk is en vooral ook wat school op dit moment doet aan begeleiding. Ik heb het idee dat ze hem nu laten zwemmen.
pi_208032501
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 11:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hier verstrekt de school ook alleen de citoscores plus een taartdiagram met hoe een kind zichzelf ziet en hoe de leerkracht het kind ziet. Er staan hier en daar opmerkingen van de leerkracht bij en we hebben er twee keer per jaar een gesprek over. Ik vind dat samen informatief genoeg.

Wat zie je precies als het probleem? De citoscores geven toch juist een beeld van spelling, begrijpend lezen en rekenvaardigheid? Denk je dat uit de andere toetsen een ander beeld naar voren komt? Hebben jullie te weinig oudergesprekken of zijn die niet informatief?
Die vetgedrukte tekst is hier dus niet van toepassing. Opmerkingen van de leerkracht zag ik in de laatste twee portfolio's in ieder geval niet. En wij hebben aan de start van het schooljaar en ergens in maart na het 1e rapport een gesprek. Het 1e gesprek is meer een kennismaking met de leerkracht, dus het gaat niet over de vorderingen. Het 2e gesprek krijg ik hopelijk wel wat meer info over hoe het gaat in de klas e.d. Het tweede rapport wordt de dag voor de zomervakantie uitgereikt, dus daar komt geen gesprek over.

En ik vind - zeker in de onderbouw - dat de cito soms een vertekend beeld geeft. Het is een beoordeling op basis van 1 meetmoment. Bij mijn kind liep de cito score vorig jaar bij het 1e en 2e rapport gigantisch uiteen. Kwam omdat ze net ziek was geweest (dus niet fit) toen de 1e cito-ronde kwam. Alleen maakte ik me destijds na ontvangst van het 1e rapport absoluut geen zorgen, omdat ik in het leerlingvolgsysteem had gezien dat ze enkel mooie cijfers haalde (en die trend zette door in de 2e helft van het jaar).

Nu is er dus geen leerlingvolgsysteem meer. Dus je kan ook niet checken of het aan het moment zelf lag of dat het cito-resultaat representatief is voor de afgelopen maanden.

Ik snap dat de juf dat ook kan gaan uitleggen als in maart het oudergesprek plaatsvindt, maar ik ben er gewoon niet blij mee dat de school zomaar - zonder enig sigaal vooraf - een goed werkend informatiesysteem heeft geschrapt waardoor je als ouder "afhankelijk" wordt van dat ene tienminutengesprek halverwege het jaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 7% gewijzigd door MorganLeFay op 17-02-2023 14:02:47 ]
pi_208032530
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 13:08 schreef Loj het volgende:
En dus zou ik juist hem willen uitdagen richting de 9/10 te gaan.
Dat is het mooie van de externe plusklas hier. Wat op zijn eigen school 8-10 is, is op de plusklas een 6-10. Dus je moet harder werken om weer die 8 te halen. (Al gebruiken ze daar ook weinig cijfers, maar het idee dat je meer moet maken om een voldoende te krijgen is wel goed voor de verandering). Nu faalt hij opeens ook een lekker. :P

@_NIKKI_ wat lastig dat hij thuis niet meer wil doen, terwijl je weet dat het zou helpen. Een ander paar ogen zou misschien zomaar kunnen helpen idd.
pi_208032877
@_NIKKI_ Vreemde ogen dwingen soms inderdaad. Ik doe dat (als werk) ook met kinderen van een ander. Mijn eigen kind wil ook niet veel met mij oefenen.

@MorganLeFay Een deel van de verwarring zit hem denk ik in het feit dat onderwijs de halfjaarlijkse Cito toetsen ziet als (onafhankelijk) 'leerlingvolgsysteem' en jij daar (als ik het goed lees) de methode gebonden toetsen mee bedoelt.
Nog een tip: benoem hoe jij aankijkt tegen het rapport/portfolio en de weinige info in gesprekken eens aan iemand van de MR. Als die meer geluiden opvangen kunnen ze het eens inbrengen en met school bespreken. Wie weet verandert er dan wel iets.
  vrijdag 17 februari 2023 @ 15:28:01 #184
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_208033644
Interessant om te lezen hoe dit allemaal gaat. Als ouders van een 6-jarige maken wij voor het eerst kennis van de rapportage van zijn leerkunsten. Vandaag zijn eerste rapport en zagen we daar gewoon allemaal I en I+ staan. Wtf. Ik wil niet pochen, maar wilde het gewoon even kwijt. We oefenen 0,0 thuis en laten leren lekker op school. Zolang het goed gaat, gaat het wel goed, dachten we en als 'ie maar blij is. Gelukkig klopte dat gevoel wel. N=1 hè?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208033659
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 13:47 schreef _NIKKI_ het volgende:
@:Loj ik geloof dat ik zo'n kind heb. Hij werkt op school keihard en is het zonnetje in de klas, maar als je kijkt naar wat het hem brengt dan valt dat vies tegen. Hij scoorde nu een V- voor DMT en begrijpend lezen en een IV voor spelling cito. Ook een 4.5 voor spelling methodetoetsen. Het lastige is dat hij op school keihard werkt, maar thuis niets wil doen. Niet oefenen, niet lezen, niets. Moeten lezen eindigde steevast in ruzie, dus ik ben ermee gestopt, de sfeer in huis is ook belangrijk.

Ik weet dat er meer in zit dan dit, want toen ik hem in groep 3 zelf begeleidde met lezen (wat ook horror was maar het moest door corona) ging hij enorm vooruit. Met een beetje extra begeleiding en aandacht kan hij best beter dan dit. Hij zal waarschijnlijk nooit een hoogvlieger worden, maar dat hoeft ook niet. Gewoon lekker meekomen en niet altijd aan het kortste eind trekken t.o.v. zijn tweelingbroer zou heel fijn zijn.

Ik denk er nu aan om hem een paar keer per week te laten lezen en oefenen met bijvoorbeeld een pabo student. Dan heeft het geen effect op de sfeer thuis, maar krijgt hij wel een stukje extra begeleiding. Ik heb a.s. maandag een gesprek met de juf en ga daar ook vragen of er extra begeleiding op school mogelijk is en vooral ook wat school op dit moment doet aan begeleiding. Ik heb het idee dat ze hem nu laten zwemmen.
Misschien allang aan gedacht, maar vindt hij iets van de donald duck leuk? Misschien voelt het dan wat minder dan "moeten lezen".
En goed om in gesprek te gaan met juf, ik kan me voorstellen dat het best zou kunnen helpen om op school meer te begeleiden. Vreemde ogen dwingen tenslotte...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_208034428
@Hupje : dat heb ik inmiddels gedaan en ook de MR is benaderd. Er waren zoveel reacties op deze omslag van de school dat het inmiddels ook al in de MR-vergadering is besproken en het met de school wordt bekeken. Ben benieuwd wat eruit komt. In ieder geval voorlopig dus een enveloppe met methodetoetsresultaten bij het rapport portfolio. Want zoals het nu is, is het niks.

@Quoi : wat fijn dat het zo goed gaat! *O*
pi_208037912
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 15:29 schreef Nijna het volgende:

[..]
Misschien allang aan gedacht, maar vindt hij iets van de donald duck leuk? Misschien voelt het dan wat minder dan "moeten lezen".
En goed om in gesprek te gaan met juf, ik kan me voorstellen dat het best zou kunnen helpen om op school meer te begeleiden. Vreemde ogen dwingen tenslotte...
Goede tip hoor, hij heeft Donald Ducks, die leest hij soms 's avonds in bed. :) Niet veel, maar het is iets. Ik ben al lang blij dat hij íets heeft wat hij met plezier en uit eigen beweging leest. Hij wil er nooit iets over vertellen en dat laat ik zo, want ik wil hem niet het idee geven dat het moet.

@Quoi wat fijn dat de eerste resultaten zo goed zijn. *O*
pi_208037984
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 20:57 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]
Goede tip hoor, hij heeft Donald Ducks, die leest hij soms 's avonds in bed. :) Niet veel, maar het is iets. Ik ben al lang blij dat hij íets heeft wat hij met plezier en uit eigen beweging leest. Hij wil er nooit iets over vertellen en dat laat ik zo, want ik wil hem niet het idee geven dat het moet.

@:Quoi wat fijn dat de eerste resultaten zo goed zijn. *O*
Of wat stoerdere strips, zoals Dog man. Rare humor, hele verhalen, maar niet het gevoel dat je een boek moet lezen met regel na regel tekst.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208039021
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 13:59 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dat is het mooie van de externe plusklas hier. Wat op zijn eigen school 8-10 is, is op de plusklas een 6-10. Dus je moet harder werken om weer die 8 te halen. (Al gebruiken ze daar ook weinig cijfers, maar het idee dat je meer moet maken om een voldoende te krijgen is wel goed voor de verandering). Nu faalt hij opeens ook een lekker. :P
Js zit in een externe plusklas, een dagdeel per week. En daar zijn ze ook heel erg bezig met leren en de leerkuil. Ze krijgen hier toetsen over een vreemde taal. Js had de laatste keer zonder leren een 8.6… beetje jammer ;)
Ow zat trouwens ook alweer alles op 1 en 1+ qua Cito’s en zijn laagste cijfer was een 8.5 …
Ik ben trots op mijn boys hoor, maar was misschien nog wel vooral blij met het rapport van de jongste (tegenwoordig ook kleuter ;) ) gewoon alles lekker gemiddeld!
pi_208039675
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 20:57 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]
Goede tip hoor, hij heeft Donald Ducks, die leest hij soms 's avonds in bed. :) Niet veel, maar het is iets. Ik ben al lang blij dat hij íets heeft wat hij met plezier en uit eigen beweging leest. Hij wil er nooit iets over vertellen en dat laat ik zo, want ik wil hem niet het idee geven dat het moet.

@:Quoi wat fijn dat de eerste resultaten zo goed zijn. *O*
"Lezen is voor losers" al eens geleend uit de bieb? (hoe je lezen kunt volhouden zonder echt te lezen).. Mijn zoon vond het hilarisch..
pi_208040486
Oudste had een prima rapport maar moet leren samenwerken. Ook in het stuk van de plusklasjuf kwam dat terug. Eens kijken of we hem daar thuis ook bij kunnen helpen.
pi_208041904
Jumbo Karvan Cevitam roept Karvan Cevitam terug, klik.
Wij hebben intussen al een bus leeg, maar heb ook nog 2 volle staan, dus ik ga maar eens even mailen.
En dan nieuwe limonade halen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Nijna op 18-02-2023 09:23:30 ]
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_208042061
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 08:43 schreef Nijna het volgende:
Jumbo roept Karvan Cevitam terug, klik.
Wij hebben intussen al een bus leeg, maar heb ook nog 2 volle staan, dus ik ga maar eens even mailen.
En dan nieuwe limonade halen.
Dank je wel voor het delen, hier ook KC in huis.
pi_208042222
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 09:04 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Dank je wel voor het delen, hier ook KC in huis.
Heb ze gelijk de tip gegeven om de code op de deksels in een leesbaardere kleur te drukken op die donkerblauwe deksels, wie bedenkt het zwart op donkerblauw. Ik moest even zoeken voor ik een plek had gevonden waar ik het zichtbaar op de foto kon zetten...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_208045844
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 22:55 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]
"Lezen is voor losers" al eens geleend uit de bieb? (hoe je lezen kunt volhouden zonder echt te lezen).. Mijn zoon vond het hilarisch..
Nee nog niet. Die staat nu op mijn lijstje. :)
pi_208059540
Net bij het invullen van de papieren zag ik dat ik toestemming moet geven voor het versturen van het onderwijskundig rapport naar de middelbare school.
Ik zou graag eerst inzicht hebben in wat ze versturen of een kopie. Hoe is dat op andere scholen geregeld?
  zondag 19 februari 2023 @ 12:53:31 #197
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_208059887
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:31 schreef Zana het volgende:
Net bij het invullen van de papieren zag ik dat ik toestemming moet geven voor het versturen van het onderwijskundig rapport naar de middelbare school.
Ik zou graag eerst inzicht hebben in wat ze versturen of een kopie. Hoe is dat op andere scholen geregeld?
Je hebt recht op inzage. Dus dat kan je bij school navragen. Als het goed is mag het verder geen verrassingen voor
je bevatten, lijkt me.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_208060709
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:31 schreef Zana het volgende:
Net bij het invullen van de papieren zag ik dat ik toestemming moet geven voor het versturen van het onderwijskundig rapport naar de middelbare school.
Ik zou graag eerst inzicht hebben in wat ze versturen of een kopie. Hoe is dat op andere scholen geregeld?
Wij kregen alle papieren ter inzage en mochten tekenen of we dit wilden laten doorsturen of niet.
pi_208065414
Wij kregen ook de papieren mee en mochten tekenen voor akkoord. Als je niet akkoord was werd het met die mededeling doorgestuurd geloof ik.
  zondag 19 februari 2023 @ 22:25:32 #200
159662 J1981
Supermama!
pi_208068798
Je mag inderdaad aangeven of je akkoord of niet akkoord bent met de inhoud van het OKR. Niet akkoord betekent helaas niet dat ze het OKR niet door mogen sturen. Die wetgeving is in 2020 aangepast, zodat de PO-school altijd mag doorsturen naar de VO-school van aanmelding. Er komt dan alleen een aantekening bij te staan dat jij/jullie als ouder(s) niet akkoord zijn met de inhoud.
Helaas, ik zou het OKR heel graag tegenhouden :'(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')