abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208002006
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo. En iedereen die mee wil praten.
Fake it till you make it...
pi_208002015
Ik sloot het topic met mijn antwoord op de vraag van miss_sly:

quote:
7s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 20:04 schreef miss_sly het volgende:
Dochter was gisteren ziek. Ze is afgelopen jaar best een aantal keer ziek geweest, waaronder een week vanwege Corona in oktober. Verder weleens een dagje, hoofdpijn, buikpijn (ook wel wegens menstruatie).

Vandaag was ze weer naar school, wilde ze graag. De mentor heeft haar aangesproken dat ze al 64 uur ziek geweest is dit jaar en als ze nog 36 uur ziek is de leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld.

Ik had hier nog nooit van gehoord. Is dat standaard? Is dat iets van het VO?

Ik maak me verder geen zorgen, ziek is ziek en als de leerplichtambtenaar langskomt zal ik dat ook vertellen, maar ik vind het zo strikt.
Hier in het systeem stond bij de 3e keer kort op elkaar een melding. Ik heb de mentor gemaild wat die melding inhield en de keer dat ze niet ziek ziek was had ik de mentor gemaild wat er aan de hand was.
Hij zei dat dat standaard was, we hebben er nooit meer iets van gehoord.

Maar volgens mij zijn er regels voor, maar zal wellicht ook per school verschillen hoe strikt ze dat hanteren? Geen idee.
pi_208002040
Ik dacht dat het hier 2 weken ziek op 1 jaar was, ooit eens ergens gelezen. Dan zit je wel rond die 64 uur waarschijnlijk.

Vorig jaar heeft C wel veel lessen gemist (gebroken schouderkop telt lekker aan). Samen met die week Corona zat hij net over de 2 weken. maar nooit iets gehoord. De reden was ook wel duidelijk.

De mentor heeft het ooit eens uitgelegd. School kan wel vinden dat een leerling veel weg is, maar kan niet de hele thuissituatie overzien(van veel mantelzorg tot drugsverslaving). Buiten de schooldeuren kunnen ze weinig. Dus dan komt de leerplicht om de hoek om te kijken of alles goed gaat met het kind. Om te voorkomen dat problemen langdurig aanhouden.
pi_208002118
Wij (basisschool) hebben sinds dit jaar ook strengere regels voor wat we moeten bijhouden. Wij moeten signaleren bij een x aantal uur verzuim per maand (zou ik op moeten zoeken) en het aantal verzuimuren per jaar wordt bijgehouden door onze coördinator. Bij ons wil de leerplichtambtenaar dit.
pi_208002269
Wat een onaangename benadering, zeg. Toen onze zoon ruim een week ziek was, belde z'n mentor om te vragen hoe het ging. Het doel van dat telefoontje was misschien hetzelfde, maar het kwam attent en niet-veroordelend over.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208002278
Ik kan op zichzelf wel begrijpen waar het vandaan komt. Ik vind het alleen nogal zwaar om dit zo te doen en te melden. Er is ook niemand die eens heeft gebeld hoe het met dochter is als ze ziek was. Ik zou eerst dat eens doen. Bovendien is ze vijf dagen thuis geweest ivm covid. Dan gaat het al hard. Nu zijn er weer tien leerlingen thuis wegens klachten en een positieve test (er wordt ook nog flink getest kennelijk).

Ik vind het vooral ook best een beetje lomp om zoiets aan een kind mee te geven. Ze maakte zich zorgen, want leerplichtambtenaar klinkt best heftig dus ze was even bang dat ze uit huis geplaatst zou worden. De mentor had bovendien gezegd dat ze het niet aan haar ouders hoefde te vertellen als ze bang was dat wij haar dan niet meer thuis zouden laten blijven als ze ziek is.

Ik vind het een rare situatie. Maar goed, het is niet ongebruikelijk, kennelijk. Goed om te weten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208002297
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 08:41 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan op zichzelf wel begrijpen waar het vandaan komt. Ik vind het alleen nogal zwaar om dit zo te doen en te melden. Er is ook niemand die eens heeft gebeld hoe het met dochter is als ze ziek was. Ik zou eerst dat eens doen. Bovendien is ze vijf dagen thuis geweest ivm covid. Dan gaat het al hard. Nu zijn er weer tien leerlingen thuis wegens klachten en een positieve test (er wordt ook nog flink getest kennelijk).

Ik vind het vooral ook best een beetje lomp om zoiets aan een kind mee te geven. Ze maakte zich zorgen, want leerplichtambtenaar klinkt best heftig dus ze was even bang dat ze uit huis geplaatst zou worden. De mentor had bovendien gezegd dat ze het niet aan haar ouders hoefde te vertellen als ze bang was dat wij haar dan niet meer thuis zouden laten blijven als ze ziek is.

Ik vind het een rare situatie. Maar goed, het is niet ongebruikelijk, kennelijk. Goed om te weten.
Euhh... ook zo raar dat laatste.
Ook gewoon naar voor je dochter dat ze zich daar druk over moet maken.
Met een meidenkwartet
pi_208002341
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 08:44 schreef Cathmar het volgende:

[..]
Euhh... ook zo raar dat laatste.
Ook gewoon naar voor je dochter dat ze zich daar druk over moet maken.
Ik heb al aan haar aangegeven dat ze zich daar niet druk over hoeft te maken. Als ze ziek is, is ze ziek. Als zij 's ochtends aangeeft dat ze zich niet lekker voelt, hebben wij altijd het gesprek hoe erg ze zich niet lekker voelt, of ze het met of zonder paracetamol niet toch wil gaan proberen, of ze die dag belangrijke zaken heeft die ze eigenlijk niet kan missen, en dat ze altijd naar huis kan komen als het alsnog niet gaat.

Daar ga ik niets aan veranderen. Dan komt de leerplichtambtenaar maar langs. Krijgt hij/zij een kopje koffie, mag het hele huis zien en hebben we een (hopelijk gezellig) gesprek :)

Overigens heeft dochter afgelopen maandag thuis ook nog best wat werk gedaan. Ze moest alleen regelmatig even uitrusten en bijkomen. Ze neemt school echt serieus genoeg.
pi_208002352
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 08:41 schreef miss_sly het volgende:

Wat een rare situatie. Ook om dan tegen een kind te zeggen dat ze het niet aan haar ouders hoeft te vertellen. Daar maak je het wel heel groot mee. Kan me voorstellen dat je kind zich dan zorgen maakt...
Maar misschien met het idee dat als er iets is thuis dat ze dit niet hoeven te vertellen misschien? Of denk ik dan heel ver door?
pi_208002356
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 08:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb al aan haar aangegeven dat ze zich daar niet druk over hoeft te maken. Als ze ziek is, is ze ziek. Als zij 's ochtends aangeeft dat ze zich niet lekker voelt, hebben wij altijd het gesprek hoe erg ze zich niet lekker voelt, of ze het met of zonder paracetamol niet toch wil gaan proberen, of ze die dag belangrijke zaken heeft die ze eigenlijk niet kan missen, en dat ze altijd naar huis kan komen als het alsnog niet gaat.

Daar ga ik niets aan veranderen. Dan komt de leerplichtambtenaar maar langs. Krijgt hij/zij een kopje koffie, mag het hele huis zien en hebben we een (hopelijk gezellig) gesprek :)

Overigens heeft dochter afgelopen maandag thuis ook nog best wat werk gedaan. Ze moest alleen regelmatig even uitrusten en bijkomen. Ze neemt school echt serieus genoeg.
Precies zo zou ik het ook aanpakken O+
Met een meidenkwartet
pi_208002367
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 08:50 schreef Nijna het volgende:

[..]
Wat een rare situatie. Ook om dan tegen een kind te zeggen dat ze het niet aan haar ouders hoeft te vertellen. Daar maak je het wel heel groot mee. Kan me voorstellen dat je kind zich dan zorgen maakt...
Maar misschien met het idee dat als er iets is thuis dat ze dit niet hoeven te vertellen misschien? Of denk ik dan heel ver door?
O ja, dat laatste is misschien wel zo. Daar sta ik niet eens bij stil, maar dat komt natuurlijk omdat dat hier niet aan de orde is, gelukkig. Maar als een kind een thuissituatie heeft die ongezond is, zal het dit inderdaad thuis niet vertellen. Misschien zelfs wel in de hoop dat er eindelijk hulp komt in de vorm van een leerplichtambtenaar :{ Je moet er toch niet aan denken dat er kinderen in dergelijke situaties leven.
  woensdag 15 februari 2023 @ 09:19:50 #12
35189 Troel
scherp en bot
pi_208002565
Ja, dat is hier ook. Vanmiddag hebben we een afspraak bij de schoolarts. Dat komt naast de standaard controles bij de kinderarts die de oudste heeft en waardoor ik het ook redelijk belachelijk vind :@
Maar hey, het is protocol van school en die paar uur extra missen omdat hij naar de arts moet kan er dan ook wel bij.

Oudste is heel erg aan het kwakkelen met zijn gezondheid, in combinatie met de stress die hij ervaart (en dat doet hij voor het grootste gedeelte zichzelf aan helaas). Daar is nu wel extra aandacht voor vanuit diverse kanten gelukkig.

Nouja en hij is as we speak ziek thuis omdat hij net zo beroerd is als ik. Dus we gaan samen beroerd naar de schoolarts om ene oor in, andere oor uit te doen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 15 februari 2023 @ 09:23:28 #13
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208002605
Maar een schoolarts mag je toch gewoon weigeren? Oprechte vraag dit, geen kritiek...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_208002614
De schoolarts zijn wij nooit aan begonnen. Na het consultatiebureau heb ik het dossier laten sluiten. Wij vinden onze weg wel en ik vind het onacceptabel dat jonge kinderen zonder een van hun ouders naar een medisch onderzoek gaan. Dat hoort niet. En ik kan me de verhalen nog herinneren (onder andere van @livelink volgens mij) over opmerkingen over gewicht waarvan je gewoon niet wil dat een of andere arts of verpleegkundige ze maakt tegen je kind.
pi_208002615
Wij hebben nog nooit een schoolarts gezien… ik wist niet dat die nog bestonden eerlijk gezegd.
pi_208002618
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 09:23 schreef Tink89 het volgende:
Maar een schoolarts mag je toch gewoon weigeren? Oprechte vraag dit, geen kritiek...
Mag, is niet gemakkelijk.
  woensdag 15 februari 2023 @ 09:26:42 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_208002639
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 09:23 schreef Tink89 het volgende:
Klopt, mijn kinderen worden nooit gezien door een schoolarts omdat ze gewoon onder controle staan van de kinderarts en ik het geen toegevoegde waarde vind (en de vragenlijsten gewoon niet geschikt zijn voor kinderen met een ASS :P ). Maar in dit geval, als het protocol is vanwege veel ziek zijn, wil ik wel meewerken, ook om aan te even dat we echt wel bereid zijn mee te werken, maar het gewoon niet anders is op dit moment.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 15 februari 2023 @ 09:27:43 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_208002652
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 09:24 schreef miss_sly het volgende:
De schoolarts zijn wij nooit aan begonnen. Na het consultatiebureau heb ik het dossier laten sluiten. Wij vinden onze weg wel en ik vind het onacceptabel dat jonge kinderen zonder een van hun ouders naar een medisch onderzoek gaan. Dat hoort niet. En ik kan me de verhalen nog herinneren (onder andere van @:livelink volgens mij) over opmerkingen over gewicht waarvan je gewoon niet wil dat een of andere arts of verpleegkundige ze maakt tegen je kind.
_O_

Dit dus. Ik moest wel elke keer even een herinnering naar school doen om te voorkomen dat ze toch meegenomen werden door de verpleegkundige.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_208002692
Bij C kregen we wel een mailtje op dag 2&4 van de studieleider die hem opgevangen had. Een mailtje van zijn mentor toen ze terug was van vakantie. Plus een belletje van de leraar van de les waarin zijn schouderkop gebroken was.

Maar van een school is het wel apart om direct zo te handelen. Misschien geldt bij sommige kinderen wel dat de ouders de kinderen dan ziek naar school sturen, omdat het thuis al lastig gaat. Maar dat gesprek had iets meer open gekund lijkt me. EN na een overleg met de mentor.

Schoolarts zie je hier alleen als de formulieren die de juf en ouders invullen daarom vragen. Meten en wegen doet de verpleegkundige in groep 2,7 en klas 2 VO op school. Voor oudste heb ik in groep 2 wel een telefonisch overleg gehad ivm verlegenheid. Maar dat was het ook.
  woensdag 15 februari 2023 @ 09:32:41 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_208002705
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 09:31 schreef Deepfreeze het volgende:
Meten en wegen doet de verpleegkundige in groep 2,7 en klas 2 VO op school.
En dit hebben de mijne dus ook niet gehad ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 15 februari 2023 @ 10:32:47 #21
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208003331
quote:

[..]
Mag, is niet gemakkelijk.
Dat vond ik wel meevallen eigenlijk. Wij hebben doorgegeven dat kind in kwestie niet naar de schoolarts komt, we kregen een telefoontje (van Jeugd&Gezin, denk ik?) over waarom. Dat hebben we uitgelegd, ze vond er van alles van, maar dat mag. Volgens mij kregen we ook de vraag of ze dat mochten communiceren aan de huisarts (prima), en dat was het.
pi_208003333
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 08:50 schreef Nijna het volgende:

[..]
Nee, dan denk je niet te ver door. Allerlei instanties rondom het kind hebben een zogenaamde signaleringsfunctie. Dat klinkt misschien sympathiek, maar ik vind het zelf tot onaangename praktijken leiden. Het doel heiligt de middelen mijns inziens niet.
pi_208003334
Ik werk in het onderwijs: ziek is ziek. Er is verschil tussen geoorloofd verzuim (ziek) en ongeoorloofd verzuim (spijbelen). Bij beide soorten van verzuim zijn wij verplicht Leerplicht in te schakelen (meer dan 16 uur per 4 weken). Echter, bij geoorloofd schoolverzuim zal Leerplicht nooit echt wat doen (= eigen ervaring), hooguit kijken of er iets meer aan de hand is. Maar school zal in zulke gevallen eerder de GGD inschakelen dan Leerplicht. Sterker nog, in de acht jaar die ik nu in het onderwijs werk heb ik Leerplicht zelfs nooit een boete of taakstraf zien geven aan leerlingen die ongeoorloofd verzuimen, dan moet je het echt heel bont maken.

Dat mentor bij jouw dochter aangeeft dat ze het vooral niet bij haar ouders aan moet geven is voor mij een teken dat er op de achtergrond weinig gebeurt, maar puur bedoeld als dreiging 'maak het vooral niet erger!' Potverdikkie zeg. Bij minderjarigen moeten juist ouders ingeschakeld worden.
pi_208003351
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:32 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Dat vond ik wel meevallen eigenlijk. Wij hebben doorgegeven dat kind in kwestie niet naar de schoolarts komt, we kregen een telefoontje (van Jeugd&Gezin, denk ik?) over waarom. Dat hebben we uitgelegd, ze vond er van alles van, maar dat mag. Volgens mij kregen we ook de vraag of ze dat mochten communiceren aan de huisarts (prima), en dat was het.
Ik heb diverse malen dat telefoontje gevoerd en opnieuw weer uitnodigingen ontvangen. Wellicht ligt het eraan in welke regio je zit. Het was niet gemakkelijk, maar ik vond het belangrijk genoeg om vol te houden.
  woensdag 15 februari 2023 @ 10:36:27 #25
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208003371
quote:
De schoolarts zijn wij nooit aan begonnen. Na het consultatiebureau heb ik het dossier laten sluiten. Wij vinden onze weg wel en ik vind het onacceptabel dat jonge kinderen zonder een van hun ouders naar een medisch onderzoek gaan. Dat hoort niet. En ik kan me de verhalen nog herinneren (onder andere van @:livelink volgens mij) over opmerkingen over gewicht waarvan je gewoon niet wil dat een of andere arts of verpleegkundige ze maakt tegen je kind.
Precies onze beweegredenen ook. En die ene keer dat de Puber wel naar de schoolarts ging (omdat hij een 'thuiszitter' was en er vanuit een bepaald protocol gewenst is dat hij wordt gezien door een schoolarts en je idd zoals Troel al zegt toch je medewerking wil verlenen) ontstond er een voor Puber enorm vervelend gesprek over gewicht, wat echt wel impact heeft gehad. Dus los van hoe wij als ouders er over denken: hij wil ook nooit meer. :D
  woensdag 15 februari 2023 @ 10:37:12 #26
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208003378
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb diverse malen dat telefoontje gevoerd en opnieuw weer uitnodigingen ontvangen. Wellicht ligt het eraan in welke regio je zit. Het was niet gemakkelijk, maar ik vond het belangrijk genoeg om vol te houden.
Dan zijn ze bij jullie wat volhardender inderdaad.
  woensdag 15 februari 2023 @ 10:40:34 #27
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_208003414
quote:
15s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nee, dan denk je niet te ver door. Allerlei instanties rondom het kind hebben een zogenaamde signaleringsfunctie. Dat klinkt misschien sympathiek, maar ik vind het zelf tot onaangename praktijken leiden. Het doel heiligt de middelen mijns inziens niet.
Lastige afweging vind ik, als je denkt aan situaties waar het wel voor bedoeld is en achteraf wordt gezegd 'waarom is dit niet eerder boven water gekomen'.
in de haak.
  woensdag 15 februari 2023 @ 10:40:55 #28
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208003421
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:33 schreef DjVero het volgende:
Ik werk in het onderwijs: ziek is ziek. Er is verschil tussen geoorloofd verzuim (ziek) en ongeoorloofd verzuim (spijbelen). Bij beide soorten van verzuim zijn wij verplicht Leerplicht in te schakelen (meer dan 16 uur per 4 weken). Echter, bij geoorloofd schoolverzuim zal Leerplicht nooit echt wat doen (= eigen ervaring), hooguit kijken of er iets meer aan de hand is. Maar school zal in zulke gevallen eerder de GGD inschakelen dan Leerplicht. Sterker nog, in de acht jaar die ik nu in het onderwijs werk heb ik Leerplicht zelfs nooit een boete of taakstraf zien geven aan leerlingen die ongeoorloofd verzuimen, dan moet je het echt heel bont maken.

Dat mentor bij jouw dochter aangeeft dat ze het vooral niet bij haar ouders aan moet geven is voor mij een teken dat er op de achtergrond weinig gebeurt, maar puur bedoeld als dreiging 'maak het vooral niet erger!' Potverdikkie zeg. Bij minderjarigen moeten juist ouders ingeschakeld worden.
Hier bij beide kinderen ervaring met verschillende leerplichtambtenaren, en ik had altijd de indruk dat ze niet moeilijk doen als een kind echt ziek is (of door andere zwaarwegende redenen geen onderwijs kan volgen). Wij hebben zelf ook regelmatig de medewerking met de LPA opgezocht, dat werd gewaardeerd. Op zich jammer dat de leerplichtambtenaar richting kinderen wordt neergezet als een politieagent: iemand die komt handhaven als je iets doet wat niet mag. Ze kunnen juist zo veel meer betekenen. :)
pi_208003431
Wij kregen elke keer een brief met de mededeling dat ons kind op een bepaald moment op locatie werd verwacht of uit de les zou worden gehaald. Ik heb zelf telkens gebeld om door te geven dat ik dat wilde annuleren. Dat was duidelijk ongebruikelijk, maar het ging best makkelijk.

Ik ben blij dat ik m'n kinderen nooit meer heb laten onderzoeken. De druppel was voor mij een discussie met een wijkverpleegkundige over pindakaas (mocht volgens hem niet) en een dreigement om melding te maken van m'n oncoöperatieve en gevaarlijke houding (onze dochter had volgens hem morbide obesitas).

Nu kan ik er smakelijk met m'n slanke dochter om lachen. Ze eet nog bijna dagelijks pindakaas. :+ Die opmerkingen over d'r gewicht heb ik nooit met haar gedeeld en daar herinnert ze zich goddank niks van.
pi_208003464
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:40 schreef trui het volgende:

[..]
Lastige afweging vind ik, als je denkt aan situaties waar het wel voor bedoeld is en achteraf wordt gezegd 'waarom is dit niet eerder boven water gekomen'.
Het is wat mij betreft het verschil tussen alert/betrokken zijn en een soort sleepnetmethodiek waarin iedereen schuldig is tot het tegendeel is bewezen. Het zou me niets verbazen als dat laatste meer schade berokkent dan voorkomt.

Ik snap wel waar het uit voortkomt, namelijk het zoveel mogelijk willen inperken van risico's door processen te formaliseren. Maar mensen raken regelmatig vermorzeld door systemen waarin de menselijke maat is verdwenen, zo laat o.a. de toeslagenaffaire zien.
pi_208003510
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:40 schreef trui het volgende:

[..]
Ik heb in mijn directe omgeving nu zo'n geval van "waarom is hier niet eerder ingegrepen" waardoor er nu andere kinderen slachtoffer zijn, en dat is echt héél wrang. En verdrietig. Met een trauma voor de kinderen die slachtoffer zijn. 13jarigen met suicidale neigingen door wat er is gebeurd.

En toch, je kunt niet standaard alle kinderen meenemen in de hoop er een paar te vinden. Wat @Claudia_x zegt, de sleepnetmethode gaat me echt te ver. En misschien is er wel juist meer tijd en aandacht om de gevallen die bekend zijn te monitoren en daarmee heel veel narigheid te voorkomen.
pi_208003518
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:40 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Hier bij beide kinderen ervaring met verschillende leerplichtambtenaren, en ik had altijd de indruk dat ze niet moeilijk doen als een kind echt ziek is (of door andere zwaarwegende redenen geen onderwijs kan volgen). Wij hebben zelf ook regelmatig de medewerking met de LPA opgezocht, dat werd gewaardeerd. Op zich jammer dat de leerplichtambtenaar richting kinderen wordt neergezet als een politieagent: iemand die komt handhaven als je iets doet wat niet mag. Ze kunnen juist zo veel meer betekenen. :)
Precies. Mensen zien Leerplicht helaas ten onrechte nog altijd als de grote boze heks, terwijl er zeer capabele mensen werken die meer doen dan boetes of taakstraffen uitdelen (= mijn ervaring). Dat is echt alleen maar voorbehouden aan leerlingen die niet te handelen zijn en/of ouders die daar 'schijt' aan hebben (ja, ik maak dat mee).

Ik ben zelf meer van het met de ouders eerst op zien te lossen. Als wij de melding doen richting Leerplicht hebben we ook een vakje "moet Leerplicht in actie komen" en dat zet ik bij ziekte altijd op "nee". Tenzij ik bij ouders proef dat er toch wel wat meer aan de hand is. Maar naast Leerplicht is er nóg een hele zorgschil buiten de mentor om, zowel binnen als buiten de school. Dat school in die twee weken geen enkele keer heeft gebeld kan toch niet? En dan wel met zaken schermen als Leerplicht. :N
  woensdag 15 februari 2023 @ 10:56:17 #33
35189 Troel
scherp en bot
pi_208003578
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:40 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Nou, dit ook. Toen het vorig jaar bij jongste echt slecht liep op school heb ik gedreigd naar de LPA te stappen omdat ik vond dat mijn kind recht had op onderwijs op een plek waar hij zich veilig kon voelen en passend onderwijs kreeg. Gelukkig kwam er toen een nieuwe coordinator en de contact met school is nu super en het kind doet het meer dan super *O*
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 15 februari 2023 @ 10:56:25 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208003580
De laatste keer (paar weken geleden) is Soneal wel alleen naar de schoolarts geweest, maar hij is nu 12 en zit in groep 8, de keren daarvoor ben ik meegeweest, want ik vind het absurd dat een jonger kind zonder de ouders gezien wordt.

Die vragenlijst van de GGD heb ik ook wel een mening over.
Ze vragen nog net niet wat het bruto gezinsinkomen exact is, maar het feit dat ze er überhaupt naar vragen is bizar.
Ik vul dat soort vragen dan ook gewoon niet in, het gaat ze niet aan en ze halen er geen antwoorden uit waar ze feitelijke conclusies uit kunnen trekken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208003583
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:50 schreef DjVero het volgende:

[..]
Precies. Mensen zien Leerplicht helaas ten onrechte nog altijd als de grote boze heks, (...)
Je kunt het ook omdraaien: instanties begrijpen onvoldoende hoe bedreigend het voor kinderen en ouders kan zijn om te schermen met regels, formele processen en handhaving daarvan.

Er is een ontwikkeling gaande waarin jeugdwerkers vaker aanwezig zijn in scholen. Die staan meer 'naast' het kind dan 'erboven'. Ik merk dat dat een veel prettigere benadering is en jongeren zo iemand gemakkelijker in vertrouwen nemen. En dat is toch wat je wil, dat een kind dat het thuis moeilijk heeft ergens aan durft te kloppen?
pi_208003600
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:56 schreef Leandra het volgende:

Ze vragen nog net niet wat het bruto gezinsinkomen exact is, maar het feit dat ze er überhaupt naar vragen is bizar.
Ik vul dat soort vragen dan ook gewoon niet in, het gaat ze niet aan en ze halen er geen antwoorden uit waar ze feitelijke conclusies uit kunnen trekken.
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat nog mag.
pi_208003605
quote:
De laatste keer (paar weken geleden) is Soneal wel alleen naar de schoolarts geweest, maar hij is nu 12 en zit in groep 8, de keren daarvoor ben ik meegeweest, want ik vind het absurd dat een jonger kind zonder de ouders gezien wordt.

Ik heb die vragenlijst een keer bekeken, maar nooit beantwoord.
  woensdag 15 februari 2023 @ 11:01:30 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208003624
quote:
11s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat nog mag.
Ik heb de lijst een paar weken geleden nog ingevuld, half dan, want de vragen die ik niet beantwoord heb waren vragen waarvan ik vond dat het ze niets aangaat, ook niet bij benadering.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208003639
quote:

Het gaat ze inderdaad niks aan, maar het kan voor zorginstanties (of school in mijn geval) wel een teken aan de wand zijn voor het één of het ander, bijvoorbeeld geen geld voor boeken.
  woensdag 15 februari 2023 @ 11:05:26 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_208003675
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 11:02 schreef DjVero het volgende:

[..]
Het gaat ze inderdaad niks aan, maar het kan voor zorginstanties (of school in mijn geval) wel een teken aan de wand zijn voor het één of het ander, bijvoorbeeld geen geld voor boeken.
Dat is ook op te lossen door een nieuwsbrief van school waarin de ouders op het hart gedrukt worden om echt contact op te nemen bij dat sorot problemen.

Overigens worden schoolboeken natuurlijk niet door de ouders betaald ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_208003684
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 11:05 schreef Troel het volgende:

[..]
Dat is ook op te lossen door een nieuwsbrief van school waarin de ouders op het hart gedrukt worden om echt contact op te nemen bij dat sorot problemen.

Overigens worden schoolboeken natuurlijk niet door de ouders betaald ;)
Mbo wel ;)

Of bedoel je de kinderen zelf, of zo?
  woensdag 15 februari 2023 @ 11:06:46 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208003691
quote:

[..]
Daar ga je dus de fout in.

Of ons gezinsinkomen nou ¤ 30.000, ¤ 60.000, ¤ 90.000 of ¤ 120.000 bruto per jaar is zegt helemaal niets over of er geld is voor boeken.
De fout die je maakt is dat je denkt dat het er bij ¤ 30.000 bruto per jaar wellicht niet is en dat je bij ¤ 120.000 per jaar de aanname doet dat het er wel is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208003695
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 11:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb de lijst een paar weken geleden nog ingevuld, half dan, want de vragen die ik niet beantwoord heb waren vragen waarvan ik vond dat het ze niets aangaat, ook niet bij benadering.
Interessant. Ik weet niet precies wat de consensus op dit moment is n.a.v. de toeslagenaffaire. Er is een toenemend besef dat screenen op basis van informatie die wettelijk niet relevant is ongeoorloofd is omdat het kan leiden tot discriminerende behandeling. Dan gaat het bijvoorbeeld om etniciteit. Maar ik weet niet hoe dat zit met inkomen. Armoede is namelijk wel degelijk relevant - kinderen die opgroeien in armoede staan bloot aan grotere risico's - maar ik heb het wel moeilijk met het idee dat een gezin vanwege een laag inkomen per definitie 'verdachter' is en vraag me af of het geoorloofd is.
pi_208003751
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 11:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daar ga je dus de fout in.

Of ons gezinsinkomen nou ¤ 30.000, ¤ 60.000, ¤ 90.000 of ¤ 120.000 bruto per jaar is zegt helemaal niets over of er geld is voor boeken.
De fout die je maakt is dat je denkt dat het er bij ¤ 30.000 bruto per jaar wellicht niet is en dat je bij ¤ 120.000 per jaar de aanname doet dat het er wel is.
Nooouuuuu, er wordt op basis van het inkomen wél (of niet natuurlijk) bepaald of schoolmaatschappelijk werk (SMW) bijspringt bij aanschaf van laptop/schoolboeken, in het geval van een minderjarig kind. Dat gaat natuurlijk buiten de vragenlijstjes van de GGD om.

Maar da's mbo. Geen idee hoe dat werkt op het VO.
pi_208003786
quote:

[..]
Misschien kunnen scholen eens beginnen door duidelijk te maken dat de ouderbijdrage vrijwillig is. Eventueel kunnen ze alle ouders informatie verschaffen over steunmaatregelen.
pi_208003852
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 11:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Misschien kunnen scholen eens beginnen door duidelijk te maken dat de ouderbijdrage vrijwillig is. Eventueel kunnen ze alle ouders informatie verschaffen over steunmaatregelen.
Geen idee, mijn school (nogmaals, mbo) vraagt daar niet om. Wij hebben eigen potjes waaruit schoolexcursies e.d betaald worden. Informatie verschaffen wij tijdens open dagen/ouderavonden, incl. alle zorgschillen. Alleen ons probleem is weer dat er op klassen van 20 studenten misschien 5 ouders zitten op zulke avonden...dan houdt het snel op helaas.
pi_208003859
Overigens zijn juist onder zogenaamde "kwetsbare" groepen instanties verdacht. Het is een bekend probleem. Vragenlijsten en handhavers sturen werkt averechts. Het 'softe' proces is belangrijk, het sociale netwerk rondom het kind dat betrokken en benaderbaar is.
  woensdag 15 februari 2023 @ 13:52:26 #48
35189 Troel
scherp en bot
pi_208006086
quote:

[..]
Nou, dit. Ik heb serieus aanmaningen gehad voor de ouderbijdrage... Ik ben best bereid een en ander te betalen, maar niet als het niet aan mij geaddresseerd is. En Ik ben geen onderdeel meer van Familie Naam-ex ;) Heb dat toen ook keurig aangegeven, maar het kwam niet echt over. Toen aan het einde van het schooljaar ik aangaf dat de kinderen naar een andere school zouden gaan werd er gedreigd dat het dossier niet overgegeven zou worden omdat de vrijwillige bijdrage niet betaald was :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 15 februari 2023 @ 14:11:43 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208006316
quote:

[..]
En dat.

Bij de school van Soneal was de penningmeester afgelopen oktober maar vast herinneringen gaan sturen wegens "niet betaald" terwijl nog helemaal niet gemeld was hoeveel de ouderbijdrage en het lunchen in de klas dit jaar waren.

Mail ik hem daarover, stelt hij eerst dat het wel gemeld zou zijn maar dat een hoop mensen "vergeten" te betalen (ja, hij gebruikte aanhalingstekens), toen ik nogmaals gecontroleerd had dat het niet gemeld was stelde hij dat je het zelf moest opzoeken in de schoolgids, toen ik hem er op wees dat de schoolgids van dit jaar nog niet online stond dimde hij eindelijk en zei dat hij de directie zou vragen het in de volgende nieuwsbrief alsnog te melden.

Dat gebeurde overigens niet, dus toen heb ik de directie zelf maar gemaild, compleet met bizarre mailwisseling met de penningmeester en met de mededeling dat ik de vrijwillege bijdrage met liefde wil betalen als er een fatsoenlijk overzicht komt van de te betalen bedragen en vervaldata.

Dikke verontschuldigen van de directie, zou alsnog een schrijven komen, is ook gebeurd en toen heb ik keurig betaald, 2 dagen voor de vervaldatum.

Maar zo'n penningmeester die vanuit het niets iedereen even een betalingsherinnering gaat sturen en dan ook nog gaat beweren dat je zelf maar moet uitzoeken hoeveel en wanneer je moet betalen kan van mij de rambam krijgen, helemaal met zo'n halve beschuldiging over "vergeten".
Kind zit in groep 8, ik heb de ouderbijdrage (en de bijdrage vanwege het continuerooster) nog nooit te laat overgemaakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 15 februari 2023 @ 14:12:56 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208006330
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 13:52 schreef Troel het volgende:

[..]
Nou, dit. Ik heb serieus aanmaningen gehad voor de ouderbijdrage... Ik ben best bereid een en ander te betalen, maar niet als het niet aan mij geaddresseerd is. En Ik ben geen onderdeel meer van Familie Naam-ex ;) Heb dat toen ook keurig aangegeven, maar het kwam niet echt over. Toen aan het einde van het schooljaar ik aangaf dat de kinderen naar een andere school zouden gaan werd er gedreigd dat het dossier niet overgegeven zou worden omdat de vrijwillige bijdrage niet betaald was :D
Damn :o
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208006538
Goed dat ik dit lees. T heeft ook een oproep van de schoolarts. Ik ga bellen dat ze niet komt. zonder vragen/problemen afgemeld.

[ Bericht 23% gewijzigd door Vicky op 15-02-2023 14:42:19 ]
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_208007308
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 13:52 schreef Troel het volgende:
werd er gedreigd dat het dossier niet overgegeven zou worden omdat de vrijwillige bijdrage niet betaald was :D
Wow :o Daar zou ik echt een klacht over indienen.

Ik heb geen idee hoe het hier gaat met de schoolarts. In de coronatijd was mijn kind 5/6 jaar en zou er zo'n onderzoek zijn. Toen ik steeds niks hoorde en twijfels had over zijn zicht, heb ik zelf om dat onderzoek gevraagd.
Gelukkig was onze CB locatie intussen gesloten, want ik wilde niet meer naar de CB arts van eerder.
Die arts vond dat mijn kind te zwaar werd. Hij ging omhoog in de BMIcurve (binnen het gemiddelde).... En toen vroeg ze of hij veel Yoghi dronk. Zo goed had ze het dossier gelezen (allergie) :') Die hoef ik nooit meer te zien.
  woensdag 15 februari 2023 @ 15:40:52 #53
35189 Troel
scherp en bot
pi_208007369
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 15:36 schreef Hupje het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe het hier gaat met de schoolarts. In de coronatijd was mijn kind 5/6 jaar en zou er zo'n onderzoek zijn. Toen ik steeds niks hoorde en twijfels had over zijn zicht, heb ik zelf om dat onderzoek gevraagd.
Gelukkig was onze CB locatie intussen gesloten, want ik wilde niet meer naar de CB arts van eerder.
Die arts vond dat mijn kind te zwaar werd. Hij ging omhoog in de BMIcurve (binnen het gemiddelde).... En toen vroeg ze of hij veel Yoghi dronk. Zo goed had ze het dossier gelezen (allergie) :') Die hoef ik nooit meer te zien.
Dat heb ik ook gedaan. Een klacht met diverse subklachten :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_208007388
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 15:36 schreef Hupje het volgende:

[..]

Bij ons werd er telkens gezicht over haar lengte. Ze was toch wel aan de kleine kant. Ik heb ze een aantal keren fijn the gewezen op het feit dat haar ouders 168 en 164 waren en dat ik het vooral heel vreemd zou hebben gevonden als ze op of boven het gemiddelde lijntje zou komen. Bovendien vroeg ik me af wat ze wilden dat in zou doen om haar te laten groeien.

Uiteindelijk stopten ze met die opmerkingen :')
pi_208007682
quote:
15s.gif Op woensdag 15 februari 2023 10:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Helemaal niet nee.
Knip om redenen

[ Bericht 13% gewijzigd door Vanyel op 16-02-2023 08:59:52 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_208007691
Wat een gedoe dan bij die CB's bij jullie. Ik heb op een geitenwollensokkenactie van de arts met 6 maanden geen problemen met ze gehad. Ook niet toen de groeicurve hard ging.. "hij loopt het er wel af, als hij ooit eens gaat lopen" :P
Nu dus een puber van 182 met geen gram teveel :D
pi_208008262
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 15:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bij ons werd er telkens gezicht over haar lengte. Ze was toch wel aan de kleine kant. Ik heb ze een aantal keren fijn the gewezen op het feit dat haar ouders 168 en 164 waren en dat ik het vooral heel vreemd zou hebben gevonden als ze op of boven het gemiddelde lijntje zou komen. Bovendien vroeg ik me af wat ze wilden dat in zou doen om haar te laten groeien.

Uiteindelijk stopten ze met die opmerkingen :')
Daarom wil ik niet dat T gaat. Die krijgt ongetwijfeld te horen dat ze te dun is.. tja dat is d'r bouw. Ze eet genoeg, maar loopt ook geregeld 10km hard.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 15 februari 2023 @ 18:06:44 #58
35189 Troel
scherp en bot
pi_208008826
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 16:11 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Walgelijk dit.

[ Bericht 53% gewijzigd door capricia op 16-02-2023 09:34:57 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_208008910
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 17:03 schreef Vicky het volgende:

[..]
Daarom wil ik niet dat T gaat. Die krijgt ongetwijfeld te horen dat ze te dun is.. tja dat is d'r bouw. Ze eet genoeg, maar loopt ook geregeld 10km hard.
Het kan verkeren: van klein dik propje is S nu ook een nog steeds kleine maar eigenlijk wat te dunne tiener geworden. Ze eet verder goed en sport veel, dus we maken ons geen zorgen, maar ze hoeft zeker niet van een schoolarts te horen dat ze te dun is.
pi_208009862
Wij gaan morgen naar het consultatiebureau voor de 5,5 jaar check en heb net de vragenlijsten ingevuld. Er wordt niet naar inkomen gevraagd, alleen naar “heeft u genoeg geld voor zwemles, sport, kleding en dokter” en “krijgt uw gezin een uitkering” met als Ja opties korter en langer dan 3 jaar. Geen idee wat ze daarmee willen, maar daar zal wel iets achter zitten.

Ik ga vooral voor de ogen- en oren-test, verder is er toch niets spannends. Bij zoon stond ik ook 2 minuten na de testen weer buiten vanwege niets te bespreken. Mijn ervaring met het cb hier is alleen maar positief! En mijn kinderen mogen ze ook gerust zonder mij erbij zien.
pi_208009880
Sjaak kreeg vandaag zijn schooladvies voor het VO. Ik vond het wel een spannend moment hoor, en definitief enzo. Toch wel een dingetje om de basisschool af te sluiten.
pi_208011267
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 19:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
Sjaak kreeg vandaag zijn schooladvies voor het VO. Ik vond het wel een spannend moment hoor, en definitief enzo. Toch wel een dingetje om de basisschool af te sluiten.
Ik heb even geen beeld bij het hoe en wat van je zoon, maar sloot het aan bij verwachtingen en al een school keuze gemaakt?
Met een meidenkwartet
pi_208011294
quote:
Oh wouw. Ja. Dat is zeker spannend. Grote stap is dat.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208011426
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 18:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het kan verkeren: van klein dik propje is S nu ook een nog steeds kleine maar eigenlijk wat te dunne tiener geworden. Ze eet verder goed en sport veel, dus we maken ons geen zorgen, maar ze hoeft zeker niet van een schoolarts te horen dat ze te dun is.
T ook. Van een mollige baby naar een dunne puber met buikspieren 🤣
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_208011480
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:18 schreef Cathmar het volgende:

[..]
Ik heb even geen beeld bij het hoe en wat van je zoon, maar sloot het aan bij verwachtingen en al een school keuze gemaakt?
Het sluit aan bij de verwachtingen. De juffen hebben geen concrete cijfers om een advies hard te maken, maar hebben het moeten doen met wat ze zien. En dat hebben ze heel fijn gedaan O+
We hadden een tijdlang 1 school op het oog, waren daar ook al sinds september mee in gesprek. Maar we hebben nu eigenlijk 2 andere opties die beter passend lijken. Sjaak wil de ene, wij hebben zeer grote voorkeur voor de andere. Daar gaan we dus nog wat mooie gesprekken over hebben.
  woensdag 15 februari 2023 @ 20:30:27 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208011512
quote:
Wij vonden het maandag ook wel spannend, niet zozeer vanwege het advies zelf, want dat was geen verrassing en een herhaling van het voorlopig advies in groep 7, maar jeetje...
Het was als gisteren dat we de school voor het eerst bezochten, en Soneal toen als 3-jarige lekker in de speelhoek van het groep 1-2 lokaal, waar hij de jaren daarna zelf heeft gezeten, zat te spelen en dan nu de laatste maanden op die school en over een half jaar naar de middelbare, doe normaal zeg :o
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208011733
quote:
Wij hebben hem ook binnen. Niks onverwacht. Maar in jullie geval wel een stuk sneller dan verwacht. Jaar of 3 toch?
pi_208011853
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:41 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Wij hebben hem ook binnen. Niks onverwacht. Maar in jullie geval wel een stuk sneller dan verwacht. Jaar of 3 toch?
4 jaar…
pi_208011870
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij vonden het maandag ook wel spannend, niet zozeer vanwege het advies zelf, want dat was geen verrassing en een herhaling van het voorlopig advies in groep 7, maar jeetje...
Het was als gisteren dat we de school voor het eerst bezochten, en Soneal toen als 3-jarige lekker in de speelhoek van het groep 1-2 lokaal, waar hij de jaren daarna zelf heeft gezeten, zat te spelen en dan nu de laatste maanden op die school en over een half jaar naar de middelbare, doe normaal zeg :o
Ik kan me voorstellen dat alles dan nog even voorbij komt en dat de tijd dan heel snel is gegaan. Bij ons was het traject wat anders dus ik kan er niet zo over meepraten, maar kan het me wel inbeelden.
  woensdag 15 februari 2023 @ 20:50:22 #70
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208011880
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:48 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
4 jaar…
Darn :o
Wat heftig!
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 15 februari 2023 @ 20:51:30 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208011896
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:50 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ik kan me voorstellen dat alles dan nog even voorbij komt en dat de tijd dan heel snel is gegaan. Bij ons was het traject wat anders dus ik kan er niet zo over meepraten, maar kan het me wel inbeelden.
Letterlijk; we liepen samen van het station naar school (waar Soneal nog was) en toen hadden we het nog over die eerste keer op de school... zo snel gaat dat allemaal joh.
Maar darn, double speed is helemaal wat :o
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208012095
Poeh 4 jaar. Spannend.
Met een meidenkwartet
pi_208012105
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Darn :o
Wat heftig!
‘Snelcursus ouderschap’ noemen we het altijd maar.
  woensdag 15 februari 2023 @ 21:07:08 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208012159
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 21:04 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
‘Snelcursus ouderschap’ noemen we het altijd maar.
Nogal ja, mijn hemel...
Maar zit hij dan straks als 8-jarige tussen de 12-jarigen? Of heb je dan een middelbare waar hij niet de enige is die uitzonderlijk snel gaat?
Want ook qua ontwikkeling op andere vlakken loop je dan tegen grenzen aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208012363
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 21:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nogal ja, mijn hemel...
Maar zit hij dan straks als 8-jarige tussen de 12-jarigen? Of heb je dan een middelbare waar hij niet de enige is die uitzonderlijk snel gaat?
Want ook qua ontwikkeling op andere vlakken loop je dan tegen grenzen aan.
Ja, hij zit als 8-jarige tussen andere eersteklassers. We hebben nu een school gevonden waar ze ervaring hebben met 9- en 10-jarige kinderen. De voorspelling is dat hij in 3 jaar door het vwo heen gaat zijn. Ik hoop dat het gewoon 6 jaar gaat duren.
pi_208012453
De
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 21:17 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ja, hij zit als 8-jarige tussen andere eersteklassers. We hebben nu een school gevonden waar ze ervaring hebben met 9- en 10-jarige kinderen. De voorspelling is dat hij in 3 jaar door het vwo heen gaat zijn. Ik hoop dat het gewoon 6 jaar gaat duren.
Ik hoop het ergens ook voor jullie. Maar spannende stappen!
Ik heb mijn kinderen in vwo 4, vwo 1 en nog twee van 10 in groep 6. En probeer me even in te beelden hoe het zou zijn…
Met een meidenkwartet
pi_208012638
quote:

[..]
Is het plan om te gaan reizen toch van de baan?

De basisschool afsluiten is sowieso wel weer zo’n mijlpaal, maar als een kind nog zo jong is, brengt dat toch weer andere zorgen met zich mee.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208012665
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 21:34 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Is het plan om te gaan reizen toch van de baan?

De basisschool afsluiten is sowieso wel weer zo’n mijlpaal, maar als een kind nog zo jong is, brengt dat toch weer andere zorgen met zich mee.
Ja, dat plan gaat helaas niet door.
pi_208013161
Wat heftig zo snel door de basisschool, maar fijn dat jullie wel opvolging voor ogen hebben.

Hier gisteren ook het definitieve advies gehad en dat viel helaas wat tegen. Na het voorlopig advies in groep 7 toen had hij vwo advies, is het nu naar beneden bijgesteld naar havo/vwo omdat hij op de Cito op twee onderdelen wat minder gescoord had deze keer.

Met name voor hem een echte tegenvaller omdat hij zich er al helemaal op had ingesteld (en ik denk dat het hem ook makkelijk af zal gaan aangezien hij op school overal versneld door de stof mag, extra stof heeft en naar de verdiepte groep gaat voor extra uitdaging).
Ik was zelf helaas gisteren niet bij het ouder gesprek. Maar zoon was blijkbaar erg onverschillig omdat hij dacht dat we hem toch wel op het vwo konden inschrijven.

Maar volgens mij is dat niet mogelijk als dat niet het advies is van de leerkracht toch?

En natuurlijk is havo/vwo nog steeds goed en kan hij na een jaar alsnog over naar het vwo. Maar hij zit er nogal mee in z’n maag, hij voelt zich alsof hij gezakt is voor de Cito zoals hij zelf zegt.
(En man is bang, en ik ook wel een beetje, dat als hij op havo/vwo zit dat hij dan de makkelijke weg gaat kiezen, weinig leren, veel vrije tijd en havo punten zijn voldoende. En weet zeker als hij op vwo kan beginnen dat hij er volle bak voor zal gaan).

Maar goed, binnenkort nog even kijken of ik met de leraar in gesprek kan, want dacht dat advies niet alleen op Cito werd afgegeven maar ook op wat een kind laat zien in de klas.

Achteraf baal ik natuurlijk dat ik er niet bij kon zijn bij het ouder gesprek, maar had geen gekker dingen verwacht eigenlijk
pi_208013752
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 21:35 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ja, dat plan gaat helaas niet door.
Jammer!

@hilliebillie, ik snap de teleurstelling. Volgens mij ligt het aan de school. Wij zijn twee weken geleden op een open dag geweest van een school die expliciet aangaf bij een gecombineerd advies altijd te plaatsen op het hoogste niveau en dan tussentijds evalueren of dat goed gaat. Maar dat gaat niet overal zo… Je kan het altijd navragen!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208014854
Wat hebben veel mensen al een advies binnen! Onze zoon is deze week nog bezig met de laatste cito toetsen, het advies volgt op 6 of 7 maart. Het inschrijven op de voschool moet voor 15 maart! En nu hoor ik dat een heleboel het advies dus al hebben. Zijn er hier meer die zo laat advies krijgen?

@hilliebillie Heeft de leerkracht goed kunnen uitleggen waarom nu dit het advies is? En volgens mij mag de uitslag van de cito toets niet het advies lager maken, wel eventueel hoger. Betekent dit advies nu ook dat de school die hij op het oog had, nu niet mogelijk is? Van de open dagen die wij bezocht hebben, begreep ik dat kinderen die een havo/vwo advies hebben, de eerste 1-2 jaar in een dakpan klas komen. Ik zelf vind de dakpan klas wel een goed iets, dan stel je de selectie op het niveau nog even uit. Ze zijn nog zo jong wanneer ze naar de middelbare school gaan.
pi_208015093
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 01:25 schreef Mrs.Peel het volgende:
En volgens mij mag de uitslag van de cito toets niet het advies lager maken, wel eventueel hoger.
Dat gaat over de (Cito) eindtoets. De 'gewone' Cito toetsen gebruiken leerkrachten juist (samen met werkhouding enz) om het niveau te bepalen.
  donderdag 16 februari 2023 @ 06:59:06 #83
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208015125
Hier zijn ze meteen na de vakantie met de cito begonnen vanwege het advies. 6 februari was het gesprek. Maar de registratie periode online ging op de 11e ook al open en sluit de 24ste.
Gelukkig verlaten wij de regio dus geen plaatsing stress meer. Aanmelding nieuwe regio kan tot 15 maart maar je bent automatisch geplaatst.
Er vanuitgaande dat er geen drastische wijzigingen zijn ivm het voorlopig advies is het op zich geen probleem dat de inschrijving daarna snel gedaan moet zijn maar kan me voorstellen dat het gehaast voelt zo.

Ik heb ook het idee dat veel scholen in de brugklas of zelfs de eerste twee jaar inderdaad een havo/vwo klas hebben. Omdat iedereen daarna alle kanten uitstroomt lijkt me dat ook fijner dan als je echt van vwo naar havo moet verkassen als het tegen zit.

In het onderwijskundig rapport heeft school een copy paste gedaan blijkbaar want ergens staat de naam van een klasgenoot in de tekst.
Toen ik vroeg om het aan te passen werd mij gevraagd of ik het wilde accepteren want de status was definitief en het is blijkbaar een pain in the ass om aan te passen. Ik heb het maar zo gelaten (en geef het wel aan bij het VO) maar een hele nette reactie van school vind ik het niet?

[ Bericht 4% gewijzigd door laziness op 16-02-2023 08:13:16 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 16 februari 2023 @ 07:07:17 #84
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_208015146
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 06:44 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dat gaat over de (Cito) eindtoets. De 'gewone' Cito toetsen gebruiken leerkrachten juist (samen met werkhouding enz) om het niveau te bepalen.
Het idee was toch om de impact van de toetsen te verlagen en meer nadruk te leggen op de deskundigheid van de leerkrachten? Als ik het verhaal van Hilliebillie lees lijkt het er meer op dat de ene toets vervangen is door een andere toets. Niet dat er natuurlijk geen goede reden kan zijn voor het advies havo/vwo, maar met als motivatie dat hij op twee onderdelen wat minder had gescoord, vind ik dat toch een beetje raar als dat de enige reden zou zijn.

Mijn dochter heeft indertijd advies VMBO-kader gehad en is na het eerste jaar overgestapt naar TL (maar moest daarvoor wel naar een andere school) en mijn zoon kreeg advies TL/Havo en is na een brede brugklas met alleen maar leerlingen met advies TL/Havo naar 2 havo gegaan. Ik vind die brede brugklassen een uitkomst hoor.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_208015212
quote:

[..]
OMG... dan loopt hij qua emotionele ontwikkeling zo uit de pas met zijn klasgenoten, echt waanzinnig zwaar gaat dat worden.

Weet je, mensen willen vaak graag een "hoogbegaafd" labeltje op hun kind, maar als je weet wat het is dan wil je dat helemaal niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208015238
@hilliebillie hier hadden we met oudste ook die angst voor het afzakken bij er
En dakpan klas. Juf heeft in zijn aanmeldformulier gezet dat ze hem in de vwo klas wilde hebben. Afzakken kan altijd nog dan.
Maar ik vind het wel gek dat het van deze ronde toetsen af moet hangen. Wat is er dat laatst half jaar gebeurd dan wat het niveau veranderd heeft. (Toets stress, andere leraar?)
Mogelijk kun je de eind cito nog gebruiken, alleen die komt pas later.

@laziness. Dat is wel erg gek. Je wilt toch een goed dossier overgeven als school lijkt me.

Hier deelt de aanstaande school van D ze in op de hoeveelheid aanmeldingen die er zijn. Eerst gymnasium, dat vullen ze aan met atheneum. Dan de rest atheneum in klassen tot ze geen hele klas meer over hebben. En dan gaat dat restje samen met de havo/vwo geadviseerde. We zullen wel zien. Maar hoop wel op een atheneum of combi met gymnasium klas. Dat niveau moet hij wel halen.
pi_208015240
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 20:48 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
4 jaar…
Oeh. Hij halveert gewoon alles. Wel balen van de reisplannen. Hopelijk vindt hij zijn draai ergens!
pi_208015350
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 22:05 schreef hilliebillie het volgende:
Wat heftig zo snel door de basisschool, maar fijn dat jullie wel opvolging voor ogen hebben.

Hier gisteren ook het definitieve advies gehad en dat viel helaas wat tegen. Na het voorlopig advies in groep 7 toen had hij vwo advies, is het nu naar beneden bijgesteld naar havo/vwo omdat hij op de Cito op twee onderdelen wat minder gescoord had deze keer.

Met name voor hem een echte tegenvaller omdat hij zich er al helemaal op had ingesteld (en ik denk dat het hem ook makkelijk af zal gaan aangezien hij op school overal versneld door de stof mag, extra stof heeft en naar de verdiepte groep gaat voor extra uitdaging).
Ik was zelf helaas gisteren niet bij het ouder gesprek. Maar zoon was blijkbaar erg onverschillig omdat hij dacht dat we hem toch wel op het vwo konden inschrijven.

Maar volgens mij is dat niet mogelijk als dat niet het advies is van de leerkracht toch?

En natuurlijk is havo/vwo nog steeds goed en kan hij na een jaar alsnog over naar het vwo. Maar hij zit er nogal mee in z’n maag, hij voelt zich alsof hij gezakt is voor de Cito zoals hij zelf zegt.
(En man is bang, en ik ook wel een beetje, dat als hij op havo/vwo zit dat hij dan de makkelijke weg gaat kiezen, weinig leren, veel vrije tijd en havo punten zijn voldoende. En weet zeker als hij op vwo kan beginnen dat hij er volle bak voor zal gaan).

Maar goed, binnenkort nog even kijken of ik met de leraar in gesprek kan, want dacht dat advies niet alleen op Cito werd afgegeven maar ook op wat een kind laat zien in de klas.

Achteraf baal ik natuurlijk dat ik er niet bij kon zijn bij het ouder gesprek, maar had geen gekker dingen verwacht eigenlijk
Hier hebben ze vwo brugklassen en havo/vwo brugklassen. Maar als je in die 2e zit dan moet je voor elk vak iets van een 7,6 ofzo gemiddeld staan, anders kan je niet naar vwo.
Zo kwam mijn jongste in havo 2, want net een paar tienden te weinig, maar wel de goede instelling. En nu is ze na het consequent aangeven begin van het schooljaar en mooie cijfers na de kerst opgestroomd naar vwo. (waarbij haar mentor zei: ik snap niet dat ze je niet gelijk naar het vwo hebben laten gaan :') ).

Nou hadden wij zoiets van havo is prima, maar ze wilde zelf graag vwo. So far so good!
Ze bloeit op, past lekkerder in deze klas. Voor ons een teken dat dit voor nu de goede keuze was.
pi_208015415
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 08:03 schreef Nijna het volgende:

[..]
Hier hebben ze vwo brugklassen en havo/vwo brugklassen. Maar als je in die 2e zit dan moet je voor elk vak iets van een 7,6 ofzo gemiddeld staan, anders kan je niet naar vwo.
Zo kwam mijn jongste in havo 2, want net een paar tienden te weinig, maar wel de goede instelling. En nu is ze na het consequent aangeven begin van het schooljaar en mooie cijfers na de kerst opgestroomd naar vwo. (waarbij haar mentor zei: ik snap niet dat ze je niet gelijk naar het vwo hebben laten gaan :') ).

Nou hadden wij zoiets van havo is prima, maar ze wilde zelf graag vwo. So far so good!
Ze bloeit op, past lekkerder in deze klas. Voor ons een teken dat dit voor nu de goede keuze was.
Fijn dat ze nu zo op haar plek zit.

Bij S was dat ook, inderdaad, dat ze een bepaald aantal punten moest hebben op het eindrapport om naar VWO over te gaan in plaats van HAVO. Dat vond ik op zich wel een nadeel, want met een heel prima rapport, maar net niet dat aantal punten kun je dan dus niet naar het VWO. Als je daarentegen niet in een HAVO/VWO brugklas zat, maar een VWO-brugklas, je met diezelfde punten wel over zou gaan.
pi_208015417
quote:

[..]
Helemaal niet nee.
Wat verschrikkelijk. :{

[ Bericht 46% gewijzigd door Claudia_x op 16-02-2023 09:09:02 ]
pi_208015446
Wat een afschuwelijke situatie.

Ik weet niet of de organisatie het niet interesseert,maar ik vind wel dat er echt veel te veel signalen en verhalen zijn dat er daar iets niet goed gaat. Het geval waar ik het over had, is ook een situatie waarin er duidelijk niet voldoende aandacht vanuit de organisatie is geweest waardoor het hiertoe heeft kunnen leiden. Ze kunnen zich beter bezig houden met actieve, ernstige situaties dan een gezin als dat van jullie terroriseren met dergelijke dreigementen.

[ Bericht 58% gewijzigd door miss_sly op 16-02-2023 09:05:30 ]
pi_208015454
quote:
7s.gif Op donderdag 16 februari 2023 08:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Bij S was dat ook, inderdaad, dat ze een bepaald aantal punten moest hebben op het eindrapport om naar VWO over te gaan in plaats van HAVO. Dat vond ik op zich wel een nadeel, want met een heel prima rapport, maar net niet dat aantal punten kun je dan dus niet naar het VWO. Als je daarentegen niet in een HAVO/VWO brugklas zat, maar een VWO-brugklas, je met diezelfde punten wel over zou gaan.
Dit inderdaad... natuurlijk moeten ze ergens een lijn trekken. En dat is natuurlijk als je naar cijfers kijkt, een heel duidelijk te stellen lijn... dus om gedoe met ouders te voorkomen snap ik het wel.
Lijkt me als school ook wel lastig.
pi_208015473
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 07:07 schreef livelink het volgende:

[..]
Het idee was toch om de impact van de toetsen te verlagen en meer nadruk te leggen op de deskundigheid van de leerkrachten? Als ik het verhaal van Hilliebillie lees lijkt het er meer op dat de ene toets vervangen is door een andere toets. Niet dat er natuurlijk geen goede reden kan zijn voor het advies havo/vwo, maar met als motivatie dat hij op twee onderdelen wat minder had gescoord, vind ik dat toch een beetje raar als dat de enige reden zou zijn.
Nou ja, er is minder sprake van één beslismoment nu. Eerst is er in groep 7 een voorlopig advies. Dat advies is gebaseerd op een algeheel beeld van de leerling, waar toetsresultaten door de jaren heen deel van uitmaken. Dan is er een citoronde in het begin van het jaar kalenderjaar (januari/februari) gevolgd door het definitieve advies. Later komt de eindtoets en als die aanleiding geeft om een hoger advies te geven, is de school verplicht dat in overweging te nemen.

Ik vind het zelf best oké zo, al zou die heroverweging misschien dwingender kunnen zijn. Maar het gesprek erover is al een tijdje aan het kantelen. Onderwijsexperts willen nu graag, om ongelijkheid te bestrijden, dat de citotoets zwaarder gaat wegen en het oordeel van de leerkracht minder belangrijk wordt. Mij lijkt dat tamelijk rampzalig. Het is net alsof we die discussies over de eindtoets vergeten zijn.
pi_208015475
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 06:59 schreef laziness het volgende:
In het onderwijskundig rapport heeft school een copy paste gedaan blijkbaar want ergens staat de naam van een klasgenoot in de tekst.
Toen ik vroeg om het aan te passen werd mij gevraagd of ik het wilde accepteren want de status was definitief en het is blijkbaar een pain in the ass om aan te passen. Ik heb het maar zo gelaten (en geef het wel aan bij het VO) maar een hele nette reactie van school vind ik het niet?
Huh nee, zeker niet netjes. Dat wil je toch gewoon goed doen als school? :?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208015515
quote:

[..]

Dit heeft mijn zus gehad, bij haar oudste, die gilde nogal 's nachts. En daar hebben (inmiddels verhuisde) vervelende buren veel meldingen van gemaakt. Veilig thuis is toch een keertje wezen praten wat er aan de hand was. Maar dit is dus wel geregistreerd. Zonder dat zij daar erg in had.

En nu iedere keer als ze met haar jongste (een ander kind dus) bij het centrum voor jeugd en gezin komt (het consultatiebureau), vragen ze extra door hoe het met haar is, en hoe het met de oudste en het gezin is, maar ook echt op een bepaalde toon. Er staat gewoon een kruisje bij je naam. En kennelijk is die melding ook naar de basisschool gegaan. Want ook daar kreeg ze opeens extra vragen en langere tijd bij de tien-minuten gesprekken van haar oudste.

Je komt daar niet zomaar vanaf, van zo'n melding. Het gaat een heel systeem rond. En dat kan heel vervelend zijn.

Ik vraag me af of je als ouder iets kunt doen zodat dit niet ook mee gaat naar het voortgezet onderwijs? Want het is echt te triest voor woorden dat een kind hierdoor eindeloos 'gemeld' staat en dat iedere zorgverlener daar zijn eigen gesprekje over gaat voeren.

[ Bericht 10% gewijzigd door capricia op 16-02-2023 09:22:01 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208015569
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 08:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit heeft mijn zus ook gehad, bij haar oudste, die gilde nogal 's nachts. En daar hebben (inmiddels verhuisde) vervelende buren veel meldingen van gemaakt. Veilig thuis is toch een keertje wezen praten wat er aan de hand was. Maar dit is dus wel geregistreerd. Zonder dat zij daar erg in had.

En nu iedere keer als ze met haar jongste (een ander kind dus) bij het centrum voor jeugd en gezin komt (het consultatiebureau), vragen ze extra door hoe het met haar is, en hoe het met de oudste en het gezin is, maar ook echt op een bepaalde toon. Er staat gewoon een kruisje bij je naam. En kennelijk is die melding ook naar de basisschool gegaan. Want ook daar kreeg ze opeens extra vragen en langere tijd bij de tien-minuten gesprekken van haar oudste.

Je komt daar niet zomaar vanaf, van zo'n melding. Het gaat een heel systeem rond. En dat kan heel vervelend zijn.

Ik vraag me af of je als ouder iets kunt doen zodat dit niet ook mee gaat naar het voortgezet onderwijs?
Ik vond het zelf stuitend hoe een discussie over pindakaas (!) al kon leiden tot een dreiging van een melding. Het kwam direct voort uit zogenaamd goedbedoeld achterstandenbeleid: ik woonde in een wijk met veel zogenaamde risicogezinnen, die allemaal dezelfde preek kregen en niet geacht werden weerwoord te bieden.

En tja, ik was natuurlijk een mondige, hoogopgeleide, witte vrouw die vroeg om het volledige dossier te overhandigen (ik wist dat ik daar recht op had) en een klacht indiende. In dat dossier stond trouwens als aantekening bij het huisbezoek: "Hebben een druk hondje." Met terugwerkende kracht vond ik dat dat bezoek in de vroege kraamtijd besmet was. Ik dacht dat iemand kwam om ons te ondersteunen, maar intussen werd rondgekeken of wij niet een risico vormden. :{
pi_208015603
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 08:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nou ja, er is minder sprake van één beslismoment nu. Eerst is er in groep 7 een voorlopig advies. Dat advies is gebaseerd op een algeheel beeld van de leerling, waar toetsresultaten door de jaren heen deel van uitmaken. Dan is er een citoronde in het begin van het jaar kalenderjaar (januari/februari) gevolgd door het definitieve advies. Later komt de eindtoets en als die aanleiding geeft om een hoger advies te geven, is de school verplicht dat in overweging te nemen.

Ik vind het zelf best oké zo, al zou die heroverweging misschien dwingender kunnen zijn. Maar het gesprek erover is al een tijdje aan het kantelen. Onderwijsexperts willen nu graag, om ongelijkheid te bestrijden, dat de citotoets zwaarder gaat wegen en het oordeel van de leerkracht minder belangrijk wordt. Mij lijkt dat tamelijk rampzalig. Het is net alsof we die discussies over de eindtoets vergeten zijn.
Dat in overweging nemen en ook daadwerkelijk iets mee doen, is ook niet iets waar scholen graag aan meewerken, heb ik de indruk. Ik ken een paar gevallen waar dat zo was, en maar in één geval is, na veel aandringen, door school het advies inderdaad bijgesteld.

Bij S was de IEP ook hoger (ze scoorde 99 van de 100 punten, wat zonder meer een VWO/gymnasiumadvies in zou houden) maar het enige dat school zei was dat we die uitslag ook tevoorschijn konden trekken als er een moment in het VO zou komen waar er sprake zou zijn van twijfel. Dus ging ze naar een HAVO/VWO brugklas, want dat was het definitieve advies voor de eindtoets.
pi_208015608
quote:
7s.gif Op donderdag 16 februari 2023 08:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja dit dus, want ik ken m’n kind een beetje, hij wil goed scoren met zo min mogelijk moeite want tijd voor andere leuke dingen.
Ik denk dat hij dan echt voor de havo-punten gaat. Terwijl als hij op het vwo zou zitten ook voor de goede punten zou gaan (in inderdaad dan dus wel door zou mogen).

Hij krijgt vanmiddag z’n rapport mee dus ik ben benieuwd wat daar nog in staat behalve de Cito resultaten en of daarin dus ook wat gedaald lijkt te zijn.
Maar in het onderwijskundig rapport staat bij alle punten benoemd dat hij de versnelde route gevolgd heeft en extra uitdaging gekregen heeft. Dus dat strookt mijne inziens niet zo met het advies dan.

Maar inderdaad die eindcito is nog wel iets om naar te vragen dat als hij daar wel vwo op scoort of dan het advies naar boven bijgesteld kan worden. En ik ga ook eens een berichtje sturen naar de middelbare school hoe sterk zij vasthouden aan het gegeven advies (maar volgens mij wel strikt, want dochter van een collega had een paar jaar terug iets soortgelijks maar dan van mavo-havo advies naar mavo en ze mocht niet starten op mavo-havo, maar de mentor vroeg wel na de eerste periode waarom ze haar niet maar mavo-havo hadden laten gaan want havo was makkelijk mogelijk geweest voor haar, en dit gaat over dezelfde school, dus ben er bang voor)
pi_208015644
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 08:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vond het zelf stuitend hoe een discussie over pindakaas (!) al kon leiden tot een dreiging van een melding. Het kwam direct voort uit zogenaamd goedbedoeld achterstandenbeleid: ik woonde in een wijk met veel zogenaamde risicogezinnen, die allemaal dezelfde preek kregen en niet geacht werden weerwoord te bieden.

En tja, ik was natuurlijk een mondige, hoogopgeleide, witte vrouw die vroeg om het volledige dossier te overhandigen (ik wist dat ik daar recht op had) en een klacht indiende. In dat dossier stond trouwens als aantekening bij het eerst thuisbezoek: "Hebben een druk hondje." Met terugwerkende kracht vond ik dat dat bezoek in de vroege kraamtijd besmet was. Ik dacht dat iemand kwam om ons te ondersteunen, maar intussen werd rondgekeken of wij niet een risico vormden. :{
Herkenbaar.
Ja. Wij hebben ook het idee dat haar postcode alles bepalend was met hoe ze die melding oppakten.
Ik ben nog een keer bij zo'n bezoek van veilig thuis erbij gaan zitten, bij mijn zus. Om aan te dringen dat het dossier gesloten moet worden.
Het viel me op dat je geen enkele info als ouder krijgt over je rechten, of over wat er waar geregistreerd wordt, ook niet als je er om vraagt. En het dossier zou misschien later, als er de komende jaren geen meldingen meer binnenkwamen, gesloten kunnen worden. Niet op verzoek van de ouders, natuurlijk.

Het gaat hier over een kind met nachtmerries. Een kind die bij veranderingen (zoals naar de basisschool gaan) hier heftig van droomt. Meer niet. :') De huisarts gaf aan dat dit vanzelf over zou gaan.

Het dringende advies van Veilig Thuis was om toch wat teken-testjes af te nemen. Om te zien of ze psychische hulp nodig had, en of er niet meer speelde. Testjes via hun.
Ik werd er echt heel naar van.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')