abonnement Unibet Coolblue
pi_208554510
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:26 schreef la_perle_rouge het volgende:
40 % van Oekrane is onbruikbaar vanwege de mijnen.
Een gebied groter dan 2x Ned...helemaal vol met mijnen en onbruikbaar? Sjemig..hoe zouden we ooit over de 2e ww komen..
Ik zwaai naar dieren.
pi_208554519
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 13:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het Moskou narratief? Ik weet niet of jij de rest van het artikel hebt gelezen, maar die vrouw die hier tegen in opstand komt, pleit voor het inzetten van europese straaljagers aan het front... dat is niet echt pro-Rusland.

Het is gewoon idioot dat deze nog decennia zeer schadelijke wapens niet gewoon onder dezelfde wet vallen als chemische wapens. En nog idioter dat Engeland denkt Oekrane te helpen door Oekrane te vervuilen met uranium, als ik Oekrane was zou ik deze wapens ook zeker weigeren. Zonder enige twijfel.
Precies...bring in de Apaches... _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_208556542
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 13:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het Moskou narratief? Ik weet niet of jij de rest van het artikel hebt gelezen, maar die vrouw die hier tegen in opstand komt, pleit voor het inzetten van europese straaljagers aan het front... dat is niet echt pro-Rusland.

Het is gewoon idioot dat deze nog decennia zeer schadelijke wapens niet gewoon onder dezelfde wet vallen als chemische wapens. En nog idioter dat Engeland denkt Oekrane te helpen door Oekrane te vervuilen met uranium, als ik Oekrane was zou ik deze wapens ook zeker weigeren. Zonder enige twijfel.
Dan kunnen ze die tanks ook niet gebruiken. de Britten hebben als enige een ander kanon dan alle andere westerse tanks en daar past dus alleen Britse munitie in.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 27 maart 2023 @ 18:47:20 #154
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208558185
Is dat spul niet selectief te gebruiken?

Per tank een paar stukken voor die ene tank die je niet aan kan met gewoon spul.
pi_208561373
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 13:36 schreef Geerd het volgende:

[..]
Een gebied groter dan 2x Ned...helemaal vol met mijnen en onbruikbaar? Sjemig..hoe zouden we ooit over de 2e ww komen..
Zo groot al de UK, volgens de Halo / James Cowan. Met satelieten worden de besmette gebieden in kaart gebracht.
Onder andere verspreid met deze apparaten https://www.defensehere.c(...)owcases-land-systems
En die schieten er honderden af per minuut De machine van het technische remote mining-systeem "Agriculture" is ontwikkeld door de Tula NPO "Splav" - de ontwikkelaar van al onze MLRS. Als chassis van het gevechtsvoertuig wordt een vierassig KAMAZ-6560 voertuig gebruikt. De werking van deze installatie is vergelijkbaar met de werking van de Grad MLRS. Het verschil is dat in plaats van de kernkop raketten met vaste stuwstof met een kaliber van 122 mm worden genstalleerd. Het geschatte bereik van "Landbouw" is van 5 tot 15 km. De raketten van het voertuig zijn geplaatst in transport- en lanceercontainers, elk bestaat uit twee delen van elk 25 raketten. De herlaadtijd van de raketten is 3 minuten. Alle berekeningen in voorbereiding voor vuren worden automatisch uitgevoerd.de systeemoperator bepaalt de belangrijkste parameters van de toekomstige barrire, inclusief het aantal granaten en mijnen in een salvo

https://www.halotrust.org/ , daar vind je een kaart met een overzicht en tekst/filmpjes die het uitleggen

Overigens, wat WW2 betreft: bijna elk jaar wordt er wel een wijk ontruimd omdat er weer een explosief uit WW2 opduikt.
pi_208561784
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 21:34 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Zo groot al de UK, volgens de Halo / James Cowan. Met satelieten worden de besmette gebieden in kaart gebracht.
Onder andere verspreid met deze apparaten https://www.defensehere.c(...)owcases-land-systems
En die schieten er honderden af per minuut De machine van het technische remote mining-systeem "Agriculture" is ontwikkeld door de Tula NPO "Splav" - de ontwikkelaar van al onze MLRS. Als chassis van het gevechtsvoertuig wordt een vierassig KAMAZ-6560 voertuig gebruikt. De werking van deze installatie is vergelijkbaar met de werking van de Grad MLRS. Het verschil is dat in plaats van de kernkop raketten met vaste stuwstof met een kaliber van 122 mm worden genstalleerd. Het geschatte bereik van "Landbouw" is van 5 tot 15 km. De raketten van het voertuig zijn geplaatst in transport- en lanceercontainers, elk bestaat uit twee delen van elk 25 raketten. De herlaadtijd van de raketten is 3 minuten. Alle berekeningen in voorbereiding voor vuren worden automatisch uitgevoerd.de systeemoperator bepaalt de belangrijkste parameters van de toekomstige barrire, inclusief het aantal granaten en mijnen in een salvo

https://www.halotrust.org/ , daar vind je een kaart met een overzicht en tekst/filmpjes die het uitleggen

Overigens, wat WW2 betreft: bijna elk jaar wordt er wel een wijk ontruimd omdat er weer een explosief uit WW2 opduikt.

Joah..nog beter dat dan uraniumshells...

Nu weten we toch waar ze liggen dus schoonvegen is een kleine moeite
Ik zwaai naar dieren.
pi_208567983
De kaart van de Finnen wordt nog steeds elke dag gepdatet. Wel weer interessant om te zien hoe blokje voor blokje Bachmoet wordt ingesloten.

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_208572807
Poetin wordt een steeds slechtere goochelaar:
quote:
Symboolpolitiek

De kernwapens voor Belarus worden vooral gezien als signaal naar het Westen. Poetin zou angst willen aanjagen, zodat het Westen stopt met het leveren van wapens.

Bouwmeester zegt dat de stationering van de kernwapens ook zo simpel nog niet is. "Er is geen geschikte opslag in Belarus." Wijninga meent "dat er in alle gevallen sprake is van symboolpolitiek. Poetin probeert zo ook zijn kritische achterban te sussen".

Poetin heeft zijn generaals opgedragen de hele Donbasregio op 1 april in handen te hebben. "Dat gaat sowieso niet lukken," weet Wijninga. Het noordelijke gedeelte van deze streek, de provincie Loehansk, is bijna helemaal Russisch. Maar de zuidelijker gelegen provincie Donetsk is nog voor een derde deel in Oekraense handen. Het missen van de deadline zal voor de opperbevelhebber Valery Gerasimov van het Russische leger waarschijnlijk geen gevolgen hebben.
https://nos.nl/artikel/24(...)n-rijgen-zich-aaneen
  donderdag 30 maart 2023 @ 13:09:28 #159
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_208590600
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 21:52 schreef zakjapannertje het volgende:
Poetin heeft zijn generaals opgedragen de hele Donbasregio op 1 april in handen te hebben.
Overmorgen al! *O*
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 6 april 2023 @ 00:27:23 #160
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208678115
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2023 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Overmorgen al! *O*
Ik denk ik geef het even een paar dagen extra. Hebben ze de Donbasregio inmiddels in handen :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 6 april 2023 @ 01:56:08 #161
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208678365
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2023 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Overmorgen al! *O*
Toch opvallend dat ze dergelijke 1-april grappen ook in Rusland doen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 6 april 2023 @ 16:53:31 #162
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208683723
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 01:56 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Toch opvallend dat ze dergelijke 1-april grappen ook in Rusland doen.
Zou het Oekraense offensief ook in een half topic besproken kunnen worden?
  zondag 9 april 2023 @ 23:25:06 #163
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_208721608
quote:
Diesellocomotieven vormen de ruggengraat van het doorlopen van de dienstregeling, vertelt oud-spoorwegbaas Kamysjin. „Ze staan door het hele land verspreid om elektrische locomotieven te vervangen wanneer de stroom uitvalt. Dat is de truc.” Het verklaart ook waarom de treinen bleven rijden nadat Rusland vanaf september het Oekraense stroomnet begon aan te vallen. „We hadden ons voorbereid op zulke beschietingen”, zegt Kamysjin. De 230.000 medewerkers van het spoorbedrijf zijn volgens de minister extreem gemotiveerd. „Ze staan te popelen om zo snel mogelijk aan het spoor te werken. Ze begrijpen dat ze iets verantwoordelijks en belangrijks doen.” Ze vormen, in de woorden van Kamysjin, „het tweede leger van Oekrane”.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t=&utm_term=20230409
  maandag 10 april 2023 @ 21:35:52 #164
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208731590
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 16:53 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Zou het Oekraense offensief ook in een half topic besproken kunnen worden?
Dat zal alles te maken hebben met het feit of men een daadwerkelijk doorbraak weet te forceren.

Ik verwacht toch wel een poging richting Tokmak, Melitopol, met wellicht wat afleidingsmanoeuvres ten oosten daarvan.
Wat denk jij?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 10 april 2023 @ 22:03:23 #165
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208731896
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 21:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat zal alles te maken hebben met het feit of men een daadwerkelijk doorbraak weet te forceren.

Ik verwacht toch wel een poging richting Tokmak, Melitopol, met wellicht wat afleidingsmanoeuvres ten oosten daarvan.
Wat denk jij?
Lastig, we weten niet hoe sterk beide partijen zijn.

Als het een groot offensief is verwacht ik enigszins een verrassing. Tokmak daar zal het zwaartepunt liggen van de verdediging, dan moet je echt een goeie eerste klap kunnen geven dunkt me.

Wie weet gaan ze wel voor wat strategische doelen en de wat makkelijkere steden als Kremina of stakove. Om vervolgens te bezien waar het gaat kraken of dan wel piepen.

Binnen korte tijd aan de zee van azov lijkt me sowieso wensdenken.
pi_208732360
Tis uiteraard voor iedereen koffiedik kijken maar ik zie ze best een aanval in Luhansk doen waar de verdediging het zwakst is om troepen vanuit het zuiden naar Luhansk te lokken en dan richting Tokmak/Melitopol te gaan.

Iets verrassends in ieder geval.

Ze hebben natuurlijk best wat boten/pontonbruggen gekregen, daar hebben ze richting Tokmak niet zoveel aan toch?
  maandag 10 april 2023 @ 22:57:07 #167
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208732417
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 22:03 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Lastig, we weten niet hoe sterk beide partijen zijn.

Als het een groot offensief is verwacht ik enigszins een verrassing. Tokmak daar zal het zwaartepunt liggen van de verdediging, dan moet je echt een goeie eerste klap kunnen geven dunkt me.

Wie weet gaan ze wel voor wat strategische doelen en de wat makkelijkere steden als Kremina of stakove. Om vervolgens te bezien waar het gaat kraken of dan wel piepen.
Uiteraard, de frontlinie is honderden kilometers korter momenteel, dat maakt het voor beide partijen makkelijker om te verdedigen. Recentelijk zijn er ook verschillende berichten geweest van de bouw van fortificaties aan het zuidelijke front.

Kreminna lijkt me ook een haalbaar doel, Svatove zie ik wat problematischer gezien de Russische posities ten noordoosten van Kupiansk.

quote:
Binnen korte tijd aan de zee van azov lijkt me sowieso wensdenken.
Gezien de recente berichten van Russische fortificaties aan het zuidelijk front lijkt me zoiets op korte termijn onmogelijk. Maar ook de inname van Tokmak zou een serieus probleem voor de Russen betekenen.

Andere opties zijn wellicht het ontzetten van Bagmoet of Avdiivka.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 10 april 2023 @ 22:59:34 #168
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208732437
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2023 22:51 schreef BEFEM het volgende:
Tis uiteraard voor iedereen koffiedik kijken maar ik zie ze best een aanval in Luhansk doen waar de verdediging het zwakst is om troepen vanuit het zuiden naar Luhansk te lokken en dan richting Tokmak/Melitopol te gaan.

Iets verrassends in ieder geval.

Ze hebben natuurlijk best wat boten/pontonbruggen gekregen, daar hebben ze richting Tokmak niet zoveel aan toch?
Toch wel, zie de geografische positie van Kamyanske bijvoorbeeld.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 10 april 2023 @ 23:19:15 #169
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208732571
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 22:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Uiteraard, de frontlinie is honderden kilometers korter momenteel, dat maakt het voor beide partijen makkelijker om te verdedigen. Recentelijk zijn er ook verschillende berichten geweest van de bouw van fortificaties aan het zuidelijke front.

Kreminna lijkt me ook een haalbaar doel, Svatove zie ik wat problematischer gezien de Russische posities ten noordoosten van Kupiansk.
[..]
Gezien de recente berichten van Russische fortificaties aan het zuidelijk front lijkt me zoiets op korte termijn onmogelijk. Maar ook de inname van Tokmak zou een serieus probleem voor de Russen betekenen.

Andere opties zijn wellicht het ontzetten van Bagmoet of Avdiivka.

Als ik er zo over nadenk is wat we nu zeggen misschien wel heel logisch.

Veel getrainde maar onervaren troepen, nieuwe tactieken die je gaat proberen en verre van ingesleten zijn.

Waarom niet de haalbare steden/doelen proberen. Kremlins, ontzetten van Bakhmut, zien gunstiger posities te verkrijgen.

Je doet ervaring op, het zal je minder kosten, je kan de Russen toch gevoelige slagen toebrengen.
Bakhmut ontzet en de Russen terug slaan zal in Rusland het niet goed doen.

Dit alles kan een 2e offensief later in het jaar dienen.
  maandag 10 april 2023 @ 23:21:54 #170
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208732584
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2023 22:51 schreef BEFEM het volgende:
Tis uiteraard voor iedereen koffiedik kijken maar ik zie ze best een aanval in Luhansk doen waar de verdediging het zwakst is om troepen vanuit het zuiden naar Luhansk te lokken en dan richting Tokmak/Melitopol te gaan.

Iets verrassends in ieder geval.

Ze hebben natuurlijk best wat boten/pontonbruggen gekregen, daar hebben ze richting Tokmak niet zoveel aan toch?
Ik dacht eerder ook al aan die velen boten die ze geleverd hebben gekregen.
Toch lijkt me de Dnjepr oversteken wel een enorme kluif al zou het een onderdeel zijn van meer.
  dinsdag 11 april 2023 @ 00:05:07 #171
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208732796
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 23:19 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Als ik er zo over nadenk is wat we nu zeggen misschien wel heel logisch.

Veel getrainde maar onervaren troepen, nieuwe tactieken die je gaat proberen en verre van ingesleten zijn.

Waarom niet de haalbare steden/doelen proberen. Kremlins, ontzetten van Bakhmut, zien gunstiger posities te verkrijgen.

Je doet ervaring op, het zal je minder kosten, je kan de Russen toch gevoelige slagen toebrengen.
Bakhmut ontzet en de Russen terug slaan zal in Rusland het niet goed doen.

Dit alles kan een 2e offensief later in het jaar dienen.
Precies, momenteel zijn de posities van Avdiivka en Bagmoet op langere termijn onhoudbaar.
Dit is de weg waarover Bagmoet bevoorraad wordt, dat levert forse verliezen aan personeel en materieel op omdat deze weg binnen artilleriebereik ligt.

Dit is overigens nog wel een interessant artikel over een aanpassing aan FAB-500 bommen door de Russen en een van de redenen waarom Oekrane meer vliegtuigen wil.
https://kyivindependent.c(...)s-threat-to-ukraine/

Daarnaast schijnt er een tekort aan anti-lucht ammunitie aan te komen.
https://www.wsj.com/artic(...)uments-warn-b96b0655
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 11 april 2023 @ 00:20:23 #172
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208732878
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 00:05 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Precies, momenteel zijn de posities van Avdiivka en Bagmoet op langere termijn onhoudbaar.
Dit is de weg waarover Bagmoet bevoorraad wordt, dat levert forse verliezen aan personeel en materieel op omdat deze weg binnen artilleriebereik ligt.

Dit is overigens nog wel een interessant artikel over een aanpassing aan FAB-500 bommen door de Russen en een van de redenen waarom Oekrane meer vliegtuigen wil.
https://kyivindependent.c(...)s-threat-to-ukraine/

Daarnaast schijnt er een tekort aan anti-lucht ammunitie aan te komen.
https://www.wsj.com/artic(...)uments-warn-b96b0655
Zou men het echt op een enorm luchtverdedigingstekort laten uitdraaien?

Sowieso als America zo’n probleem zou prijsgeven, zouden ze mooi de gaten mogen vullen dunkt me. :o
  dinsdag 11 april 2023 @ 00:47:49 #173
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208732991
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 00:20 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Zou men het echt op een enorm luchtverdedigingstekort laten uitdraaien?

Sowieso als America zo’n probleem zou prijsgeven, zouden ze mooi de gaten mogen vullen dunkt me. :o
Dat lijkt me ook ja, er is nog even de tijd maar het geeft wel duidelijk aan dat de wensen van verdere hulp niet uit de lucht komen vallen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 11 april 2023 @ 00:53:21 #174
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208733005
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 00:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat lijkt me ook ja, er is nog even de tijd maar het geeft wel duidelijk aan dat de wensen van verdere hulp niet uit de lucht komen vallen.
Maar dat is eigenlijk de hele oorlog al zo. Oekrane blijft met klem vragen om meer spul.

Voordeel voor het westen is natuurlijk dat ze Oekrane bij de ballen hebben.
pi_208733913
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 21:52 schreef zakjapannertje het volgende:
Poetin wordt een steeds slechtere goochelaar:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)n-rijgen-zich-aaneen
En het werkt ook nog deels. Immers hoe vaak heeft het Westen niet levering van bepaalde zware wapens uitgesteld uit angst voor Russische 'red tape' of provocatie? Howitzers, HiMARS, long range HiMARS, tanks, (gevechts)vliegtuigen etc.
  dinsdag 11 april 2023 @ 09:46:48 #176
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208734226
twitter
pi_208755150
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 08:57 schreef cynicus het volgende:

[..]
En het werkt ook nog deels. Immers hoe vaak heeft het Westen niet levering van bepaalde zware wapens uitgesteld uit angst voor Russische 'red tape' of provocatie? Howitzers, HiMARS, long range HiMARS, tanks, (gevechts)vliegtuigen etc.
Daar zit wat in. Poetin wordt veel te weinig afgestraft nu. En Amerika gaat in 2024 presidentverkiezingen houden,
quote:
Wapens

Een belangrijk punt dat blijkt uit de gelekte documenten is dat munitie en wapens om het Oekraense luchtruim te verdedigen langzamerhand op dreigen te raken. "De Oekraners proberen dit in hun voordeel te gebruiken: als we het gevecht in de lucht verliezen, dan heeft dat serieuze gevolgen. Met andere woorden: lever ons meer wapens", legt de correspondent uit.

Vooralsnog blijft het Westen terughoudend met het leveren van zwaardere wapens aan Oekrane uit angst om president Poetin te provoceren. Driebergen merkt op dat door het constant uitstellen van wapenleveringen van het Westen een gefrustreerd sentiment is ontstaan in Oekrane: "Jullie willen dat we hier namens het Westen vechten tegen Rusland, wij sneuvelen massaal aan het front. G a er dan helemaal voor, lever ons die luchtverdediging."
https://www.nporadio1.nl/(...)adeautje-voor-poetin
pi_208806027
Hebben er mensen met echte militaire ervaring een inschatting van de huidige situatie daar?
Vind het nu lastig om te zien waar Oekrane en Rusland staan momenteel qua overgebleven sterkte.
Vakman pur sang
  donderdag 20 april 2023 @ 23:34:49 #179
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208846339
https://www.google.com/my(...)y25l5OkPJ_vUvQ&hl=nl

Fortificaties met bijhorende satellietbeelden, voor degene die nog een offensief wil uittekenen.
  vrijdag 21 april 2023 @ 08:08:43 #180
33189 RM-rf
1/998001
pi_208847922
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 08:57 schreef cynicus het volgende:

[..]
En het werkt ook nog deels. Immers hoe vaak heeft het Westen niet levering van bepaalde zware wapens uitgesteld uit angst voor Russische 'red tape' of provocatie? Howitzers, HiMARS, long range HiMARS, tanks, (gevechts)vliegtuigen etc.
Bepaalde beperkingen aanhouden bij de levering van wapens in een zeer aktief conflicy gebied heeft gewoon overall veel zin.
Los van Ruslands dreigingen (die verder volgens mij helemaal niet zo extreem serieus genomen worden, iedereen weet dat rusland het direkte conflict met Nato niet aan _kan_ gaan, dat verliezen ze heel snel).

Maar toch heeft het veel zin altijd bepaalde reserve's acjter de hand te houden....
Uiteindelijk is altijd de winnaar diegene die als de opponent niets meer kan brengen, wl de laatste push kan doen.
Verder is ook training en inplanning in bestaaande systemen belangrijk.

HIMARS is al heel lang geleverd, net als Howitzers.. Tevens stelt het westen al een aangepaste munitie-variant van een russisch raketlanceersysteem beschikbaar die ook op lange afstand guided projectielen tot 150km kan afleveren (MLRS)... Waarbij als voordeel geld dat die afgeschoten kunnen wotden van al langer gebruikte sovjet-installaties.

Ook bij de levering van vliegtuigen is het altijd noodzakelijk dat er ook piloten getraind zijn.
Bij mijn weten worden momenteel wel al langer oekrainse piloten op verschillende vliegtuigtypes getrained (o.m. ook op A-10s).

Ik vind het wel interessant wat er in die geleakeee documenten staat over een mogelijke dreiging van een russische luchtcontrole...
Het is juist een punt waar de russen in de begindagen van de oorlog enorm gefaald hebben en eigenlijk volgens mij nu ook eerder weinig aanwijzingen bestaan dat de russen dat zomaar kunnen doen omslaan.
Maar het lijkt wel te staan in die strategische analyses, die ik an sich wel serieus-neem.
Munitie-tekort kan dan natuurlijk een rol spelen, maar ik sluit niet uit dat het ook een intern drukmiddel vanuit westerse inlichtingendiensten is om de westerse politici aan te sporen wel meer materiaal daarop te leveren en dan kan het effectief evengoed op het tegendeel duidden... Dat de westerse inlichtingendiensten en de oekrainers juist veel waarde eropzetten zlf luchtcontrole te krijgen voor hun tegenoffensief (wat volgens mij oook geen gek idee is als ze succesvol en vooral een stuk sneller willen zijn, het kan een les zijn wat ze rond Kharkiv en Kherson geleerd hebben, dat ze daar luchtondersteuning nodig gehad hadden)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_208848536
quote:
Tijd

Geen bommen en granaten dus, maar kabels. Volgens Mart de Kruif, oud-commandant der Landstrijdkrachten, denkt Poetin dat hij de oorlog alleen nog maar kan winnen met tijd. "Hij heeft nog geld genoeg en mensen zat", zegt De Kruif. “Poetin denkt dat het Oekraense volk zwak zal worden in het vermogen om weerstand te bieden en dat de steun van het Westen zal opdrogen."

Ook gaat Poetin er volgens de oud-commandant vanuit dat het Westen zwak is: "Hij denkt dat als je maar voldoende chaos creert bij ons, dat wij stoppen met de steun."

Mogelijke dreiging

Of Poetin daadwerkelijk in staat is om windmolenparken te saboteren en kabels door te knippen, sluit De Kruif niet uit. "De rapporten liggen er al jaren, dus dat is zeker een mogelijkheid. Op dit moment kunnen we ons nauwelijks tegen zo’n actie verdedigen."
https://www.nporadio1.nl/(...)sten-kan-ontwrichten
pi_208861404
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2023 20:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Hebben er mensen met echte militaire ervaring een inschatting van de huidige situatie daar?
Vind het nu lastig om te zien waar Oekrane en Rusland staan momenteel qua overgebleven sterkte.
Mensen die de echte info hebben mogen dat natuurlijk niet delen. Zelf mensen met ervaring maar geen toegang tot de echt info kunnen natuurlijk alleen een beetje schatten wat mogelijk is.
I'm right and you know it
pi_208861430
quote:
Ik denk dat er veel mogelijk is.. maar dat zou een aanval op NAVO kunnen zijn.. denk dat het wel een drempeltje is voor de Rusland.
I'm right and you know it
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 april 2023 @ 15:17:33 #184
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208862552
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 12:46 schreef Aezeal het volgende:

[..]
Mensen die de echte info hebben mogen dat natuurlijk niet delen. Zelf mensen met ervaring maar geen toegang tot de echt info kunnen natuurlijk alleen een beetje schatten wat mogelijk is.
Ik denk ook niet dat degenen die de 'echte info' hebben hier in grote getale aanwezig zijn.

Er is echter vrij veel data aanwezig op grond waarvan iemand met enig militair inzicht iets zinnigs over die data kan zeggen.

Daarnaast zijn er uiteraard ook nog dingen die 'u en mij' opvallen aan de totale berichtgeving van en rondom het strijdtoneel.

Waar ik de laatste tijd bijvoorbeeld niet veel meer over verneem is het fenomeen dat men aanvankelijk vrij eenvoudig de positie van Russische hogere bevelhebbers wist te achterhalen waardoor er in korte tijd de nodige generaals konden worden uitgeschakeld.
Dat we dat nu een stuk minder horen roept wat vragen op.
Lukt het gewoon niet meer :?
Hebben de Russen er iets van geleerd :?

Ook de rest van de aanvallen waarmee Oekrane aangeeft best wat in hun (hi)mars te hebben zoals drone-aanvallen ver in Rusland of het saboteren van Russische voorraden horen we eigenlijk zo goed als niet meer langskomen.

Samengevat: Wordt er minder aangevallen, leren de Russen er iets van of houdt Oekrane de berichtgeving vooral helemaal stil :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 22 april 2023 @ 16:31:00 #185
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208862940
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 15:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat degenen die de 'echte info' hebben hier in grote getale aanwezig zijn.

Er is echter vrij veel data aanwezig op grond waarvan iemand met enig militair inzicht iets zinnigs over die data kan zeggen.

Daarnaast zijn er uiteraard ook nog dingen die 'u en mij' opvallen aan de totale berichtgeving van en rondom het strijdtoneel.

Waar ik de laatste tijd bijvoorbeeld niet veel meer over verneem is het fenomeen dat men aanvankelijk vrij eenvoudig de positie van Russische hogere bevelhebbers wist te achterhalen waardoor er in korte tijd de nodige generaals konden worden uitgeschakeld.
Dat we dat nu een stuk minder horen roept wat vragen op.
Lukt het gewoon niet meer :?
Hebben de Russen er iets van geleerd :?

Ook de rest van de aanvallen waarmee Oekrane aangeeft best wat in hun (hi)mars te hebben zoals drone-aanvallen ver in Rusland of het saboteren van Russische voorraden horen we eigenlijk zo goed als niet meer langskomen.

Samengevat: Wordt er minder aangevallen, leren de Russen er iets van of houdt Oekrane de berichtgeving vooral helemaal stil :?
Tja genoeg verklaringen te verzinnen.

Het front is vrij statisch waardoor generaals minder in hoeven te springen op acute situaties aan het front.
Die drone aanvallen kunnen zijn geweest om de Russen hun AA te laten verspreiden ofzo. De aanvallen op de KRim komen bijvoorbeeld nog wel voor.
Beide zaken zijn natuurlijk ook meer voor de beeldvorming dan dat ze echt tactisch nut hebben.
pi_208864505
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 15:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat degenen die de 'echte info' hebben hier in grote getale aanwezig zijn.

Er is echter vrij veel data aanwezig op grond waarvan iemand met enig militair inzicht iets zinnigs over die data kan zeggen.

Daarnaast zijn er uiteraard ook nog dingen die 'u en mij' opvallen aan de totale berichtgeving van en rondom het strijdtoneel.

Waar ik de laatste tijd bijvoorbeeld niet veel meer over verneem is het fenomeen dat men aanvankelijk vrij eenvoudig de positie van Russische hogere bevelhebbers wist te achterhalen waardoor er in korte tijd de nodige generaals konden worden uitgeschakeld.
Dat we dat nu een stuk minder horen roept wat vragen op.
Lukt het gewoon niet meer :?
Hebben de Russen er iets van geleerd :?

Ook de rest van de aanvallen waarmee Oekrane aangeeft best wat in hun (hi)mars te hebben zoals drone-aanvallen ver in Rusland of het saboteren van Russische voorraden horen we eigenlijk zo goed als niet meer langskomen.

Samengevat: Wordt er minder aangevallen, leren de Russen er iets van of houdt Oekrane de berichtgeving vooral helemaal stil :?
Data aanwezig? Nou dat is allemaal Twitter info die niet geverifieerd is. (Eerlijk gezegd)

En die dingen die “U en mij” opvielen nam ik ook met een korrel zout. Waren het berichten? Was het echt gebeurd? Geen idee.

Natuurlijk weten een aantal partijen vrij exact wat er gaande is. Door satellietbeelden en meegestuurde commando’s (in geheime dienst) in de verschillende fronts.

Alleen bereikt die info de gewone burger niet. Om zeer begrijpelijke redenen, deze oorlog is tevens een zwaar geo-politiek spel.

Alleen als nuchtere toeschouwer die alleen maar feiten wil weten in de status is het maar gissen welk nieuws kanaal en welke info je kiest als waarde.
Vakman pur sang
  dinsdag 25 april 2023 @ 20:09:41 #187
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_208901254
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Data aanwezig? Nou dat is allemaal Twitter info die niet geverifieerd is. (Eerlijk gezegd)

En die dingen die “U en mij” opvielen nam ik ook met een korrel zout. Waren het berichten? Was het echt gebeurd? Geen idee.

Natuurlijk weten een aantal partijen vrij exact wat er gaande is. Door satellietbeelden en meegestuurde commando’s (in geheime dienst) in de verschillende fronts.

Alleen bereikt die info de gewone burger niet. Om zeer begrijpelijke redenen, deze oorlog is tevens een zwaar geo-politiek spel.

Alleen als nuchtere toeschouwer die alleen maar feiten wil weten in de status is het maar gissen welk nieuws kanaal en welke info je kiest als waarde.
De kunst is natuurlijk het samenbrengen van informatie. Als je werkzaam bent in de logistieke dienstverlening en je doet dit in Polen dan zie ja natuurlijk genoeg gebeuren.
Je ziet ook dat Polen heel vaak korte momenten het luchtruim sluit zodat er op bepaalde landen direct en vrij geland of opgestegen kan worden, en dat is niet voor de burgerluchtvaart.

Als je daarnaast ziet hoe aan de grens tussen Polen en Oekraine rijen staan maar waar sommige logistieke partijen daar geen enkele last van hebben dan weet je direct dat er leveranties plaatsvinden die op het hoogste niveau zijn goedgekeurd en zonder vertraging en rechtstreeks plaatsvinden.

Maar openlijk zal men daar inderdaad niet over communiceren, zeker omdat Rusland daar natuurlijk ook in genteresseerd is, daarom blijven zoals jij zelf aangeeft veel zaken ongeverifieerd.
Want je wil alle logistieke stromen zoveel mogelijk geheim houden, wat wel zeker is dat Oekraine de beschikking heeft over veel meer diesellocomotieven dan Rusland voor mogelijk heeft gehouden, de aanvallen op de infrastructuur om bijvoorbeeld vervoer over spoor te ontregelen is volledig mislukt, dit soort informatie had Rusland niet, en is nu pijnlijk duidelijk hoe snel Oekraine de wapens aan het front kan krijgen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_208930974
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2023 20:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Hebben er mensen met echte militaire ervaring een inschatting van de huidige situatie daar?
Vind het nu lastig om te zien waar Oekrane en Rusland staan momenteel qua overgebleven sterkte.
Korte samenvatting van het front: Afgelopen maanden is er nauwelijks iets verschoven, alleen in Bachmoet zijn de Russen huizenblokje voor huizenblokje opgerukt. De Finse kaart is hierin nog steeds het meest betrouwbaar, vanochtend weer gepdatet. De Russen hoeven zoals je ziet nog maar een paar stukjes uit te kammen en dan is het klaar daar.



Verder lijkt het aannemelijk dat de Oekraners aan gaan vallen vanaf de Dnjepr vanuit het zwak verdedigde Cherson. De Krim is goed verdedigd maar als Oekrane straks aan de poort staat dan wordt het wel interessant daar.

Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  zondag 30 april 2023 @ 21:46:13 #189
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_208960666
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 12:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Verder lijkt het aannemelijk dat de Oekraners aan gaan vallen vanaf de Dnjepr vanuit het zwak verdedigde Cherson. De Krim is goed verdedigd maar als Oekrane straks aan de poort staat dan wordt het wel interessant daar.
Oekraine zal met een verassing willen komen, en natuurlijk zal er een push zijn vanaf Cherson, maar men heeft meer noten op de zang, en er zijn ook partizanen die een belangrijke rol kunnen gaan spelen.

De aanval op de brandstofopslag op de Krim is trouwens een goed voorbeeld waarom het voor Rusland zo ontzettend lastig gaat worden, olie heeft men genoeg, maar het op de juiste plaats krijgen en houden is een probleem die steeds groter wordt.
Juist naar de Krim toe, waar ondanks grootspraak het vrachtvervoer nog steeds via de ferry gaat en niet via de Krimbrug, krijgt men daardoor snel tekorten en dan kan men de troepen verder in de regio niet meer bedienen.

Mooi is wel dat Rusland de aanval op de olieopslag op de Krim niet kon ontkennen, simpelweg omdat er teveel beeldmateriaal van de brandende olieopslagplaatsen waren en natuurlijk die gigantische rookpluim boven de stad zal ook niemand ontgaan zijn.
Het 'veiliger' worden van de Krim wat het hoofddoel van deze oorlog was is in ieder geval niet gelukt.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 20:23:35 #190
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_209211256
Je ziet langzaam maar zeker wat gebeuren. Bachmut is nog niet gevallen, maar veel is er niet van over, maar de flanken staan nu toch wel onder druk,

Vandaag de eerste berichten dat naast reguliere Wagner troepen die de flanken komen versterken ook luchtlandingseenheden nabij het Zuidfront worden weggtrokken om te helpen verdedigen.

Het doel is natuurlijk duidelijk voor Oekraine, kijken waar het kraakt en kijken wat Rusland doet. Maar het afwachten van Rusland dat lijkt toch niet te kunnen omdat Oekraine anders wel heel veel gebied kan innemen op de flanken, en als Rusland niets doet dan kan het een blammage van jewelste worden.

Oekraine heeft natuurlijk een duidelijk plan, en waar Rusland zich in het zuiden heeft ingegraven, en daar ongetwijfeld een push zal komen, kan het zomaar zijn dat de bedoeling is dat men vanuit de Donbass ook een front naar het Zuiden bouwt waar Rusland niet aan gedacht heeft en de verdediging niet op orde is.
Als je ziet bij de kleine tegenaanvallen van Oekraine wat de gemobiliseerde soldaten doen is het wel duidelijk dat die niet koste wat kost posities gaan houden, en er zijn wel wat fall back posities gerealiseerd, maar die zijn niet oneindig.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_209212492
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 20:23 schreef ozzietukker het volgende:
Je ziet langzaam maar zeker wat gebeuren. Bachmut is nog niet gevallen, maar veel is er niet van over, maar de flanken staan nu toch wel onder druk,

Vandaag de eerste berichten dat naast reguliere Wagner troepen die de flanken komen versterken ook luchtlandingseenheden nabij het Zuidfront worden weggtrokken om te helpen verdedigen.

Het doel is natuurlijk duidelijk voor Oekraine, kijken waar het kraakt en kijken wat Rusland doet. Maar het afwachten van Rusland dat lijkt toch niet te kunnen omdat Oekraine anders wel heel veel gebied kan innemen op de flanken, en als Rusland niets doet dan kan het een blammage van jewelste worden.

Oekraine heeft natuurlijk een duidelijk plan, en waar Rusland zich in het zuiden heeft ingegraven, en daar ongetwijfeld een push zal komen, kan het zomaar zijn dat de bedoeling is dat men vanuit de Donbass ook een front naar het Zuiden bouwt waar Rusland niet aan gedacht heeft en de verdediging niet op orde is.
Als je ziet bij de kleine tegenaanvallen van Oekraine wat de gemobiliseerde soldaten doen is het wel duidelijk dat die niet koste wat kost posities gaan houden, en er zijn wel wat fall back posities gerealiseerd, maar die zijn niet oneindig.
Verwacht er ook niet teveel van.
Vakman pur sang
  zondag 21 mei 2023 @ 22:45:22 #192
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_209234621
quote:
Koude kermis
Bolder: ''Het feit dat de Russen er heel veel materieel en levens hebben verloren en tijd hebben verspild, betekent eigenlijk dat de Oekraners een goede slag hebben geslagen. Terwijl de Russen gefocust waren op Bachmoet, konden zij zich voorbereiden voor een tegenoffensief. Het lijkt nu heel mooi voor Rusland, maar ze kunnen nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.''

De defensiespecialist denkt dat het laatste woord over Bachmoet nog niet gesproken is. ''Maandenlang probeerden de Russen de stad helemaal te omsingelen. Dat is niet gelukt. De binnenstad is misschien gevallen, maar de buitenwijken zijn onlangs door Oekrane teruggewonnen. Als ze nog iets meer terrein winnen ten oosten van de stad, zou het maar zo kunnen dat ze de hele stad kunnen omsingelen. En uiteindelijk Bachmoet terugveroveren. Dat zou een enorme klap in het gezicht van Rusland zijn. Het wordt een spannende tijd.'
https://www.rtlnieuws.nl/(...)winning-voor-rusland

quote:
Deskundige: Oekrane wil gebieden om Bachmoet heroveren

Het Oekraense leger is al enige tijd bezig met een georganiseerde terugtocht in Bachmoet en heeft die nu bijna voltooid. De stad is daarmee in handen van de Russen gevallen. Dat zegt oud-F-16-piloot en hoogleraar Frans Osinga tegen Nieuwsuur. "De weinige verdediging die er nu nog in de stad is, is puur tactisch van aard."

Die tactiek van Oekrane is dat het leger nu juist de flankgebieden om de stad wil heroveren, zegt Osinga. "Op dat laatste vlak maakt Oekrane serieuze vorderingen. Dat is belangrijk: dat betekent dat je later goed gepositioneerd bent om de stad opnieuw aan te vallen, en ze kunnen zo dreigen om de Russische troepen in de stad te omsingelen en af te snijden van hun voorraadlijnen."

Oekrane had volgens de hoogleraar drie doelen: verdedigen is makkelijker dan aanvallen, dus de strijd om Bachmoet kostte Rusland relatief veel mankracht. Dat Rusland zo sterk inzette op Bachmoet, betekende dat ze op andere gebieden aan de frontlinie zwakke plekken hebben gecreerd. En dat gaf Oekrane de tijd om westerse wapens binnen te halen.

De vraag is nu wanneer en waar het aangekondigde Oekraense offensief gaat komen. "Ze willen een dusdanige impact maken dat dit demoraliserend werkt voor Rusland, dus een groot gebied veroveren. Daarnaast moet het ook een relevant gebied zijn, wat ze strategisch iets oplevert. Dat kan gaan om of De Krim, of een wig drijven tussen de Krim en de Donbas. Of ten zuiden van Charkiv doorstoten. Daarbij zou het veroveren van de Krim echt het kroonstuk zijn en de kwetsbaarheid van Poetin het beste aantonen."
https://nos.nl/liveblog/2(...)-uitspraken-zelensky

[ Bericht 44% gewijzigd door zakjapannertje op 21-05-2023 23:53:25 ]
  maandag 22 mei 2023 @ 13:50:04 #193
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209239483
quote:
En ze zijn zojuist Rusland binnengevallen. Dit krijgt een hele aparte wending.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 26 mei 2023 @ 10:36:24 #194
462731 TheVoice4ever
Dilano de Kleijn superfan
pi_209285971
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En ze zijn zojuist Rusland binnengevallen. Dit krijgt een hele aparte wending.
dat mag Oekraine helemaal niet :{

als ik de EU en NATO nu was dan zou ik me afzijdig houden vanaf nu

verdedigen mag, maar geen tegenoffensieven waar ook onschuldige burger slachtoffers kunnen vallen op russisch grondgebied
Big Brother Favo: Ronahi, Jimmy, Sabeau, Tom
Verraders Favo: Ihsane, Tom
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 26 mei 2023 @ 10:41:58 #195
408813 crew  trein2000
pi_209286036
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:36 schreef TheVoice4ever het volgende:

[..]
dat mag Oekraine helemaal niet :{

als ik de EU en NATO nu was dan zou ik me afzijdig houden vanaf nu

verdedigen mag, maar geen tegenoffensieven waar ook onschuldige burger slachtoffers kunnen vallen op russisch grondgebied
Dat mag UA wel degelijk. Dit valt ruim binnen het bereik van het recht op zelfverdediging.

Alleen er zijn afspraken gemaakt over gebruik van bepaalde wapensystemen
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 26 mei 2023 @ 10:43:46 #196
462731 TheVoice4ever
Dilano de Kleijn superfan
pi_209286058
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:41 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat mag UA wel degelijk. Dit valt ruim binnen het bereik van het recht op zelfverdediging.

Alleen er zijn afspraken gemaakt over gebruik van bepaalde wapensystemen
zegt het bevoordeelde westen :')
Big Brother Favo: Ronahi, Jimmy, Sabeau, Tom
Verraders Favo: Ihsane, Tom
  vrijdag 26 mei 2023 @ 10:49:40 #197
462731 TheVoice4ever
Dilano de Kleijn superfan
pi_209286128
dus zelf onschuldige burgerslachtoffers maken mag, als het ''zelfverdediging'' is

denk niet dat diegene tegen de grens met oekraine aan heel blij zijn met deze invasie maar ja wat doe je eraan in een dictatuur waar je niet echt je eigen mening mag uiten of je wordt vermoord of gearresteerd en naar gulags gebracht

een van de russiche danseressen bij de duitse lets dance Ekaterina Leonova haar familie woont dichtbij dat grensgebied, daarom is zij tegen die invasie omdat je dan weet dat je tegenoffensieven kunt krijgen

er zijn best wel wat russen die het hier niet mee eens zijn, dus best wel wat onschuldige slachtoffers (zoals sommigen die in buitenland werken hun families)
Big Brother Favo: Ronahi, Jimmy, Sabeau, Tom
Verraders Favo: Ihsane, Tom
pi_209286222
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:36 schreef TheVoice4ever het volgende:

[..]
dat mag Oekraine helemaal niet :{

als ik de EU en NATO nu was dan zou ik me afzijdig houden vanaf nu

verdedigen mag, maar geen tegenoffensieven waar ook onschuldige burger slachtoffers kunnen vallen op russisch grondgebied
Van wie niet? Frusties in Moskou? :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 26 mei 2023 @ 10:56:53 #199
408813 crew  trein2000
pi_209286257
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:49 schreef TheVoice4ever het volgende:
dus zelf onschuldige burgerslachtoffers maken mag, als het ''zelfverdediging'' is

denk niet dat diegene tegen de grens met oekraine aan heel blij zijn met deze invasie maar ja wat doe je eraan in een dictatuur waar je niet echt je eigen mening mag uiten of je wordt vermoord of gearresteerd en naar gulags gebracht

een van de russiche danseressen bij de duitse lets dance Ekaterina Leonova haar familie woont dichtbij dat grensgebied, daarom is zij tegen die invasie omdat je dan weet dat je tegenoffensieven kunt krijgen

er zijn best wel wat russen die het hier niet mee eens zijn, dus best wel wat onschuldige slachtoffers (zoals sommigen die in buitenland werken hun families)
Burgerslachtoffers zijn natuurlijk zeer onwenselijk en het bewust najagen er van is een oorlogsmisdaad. Maar het is ook een bijverschijnsel van oorlog, het is niet zo dat als er burgerslachtoffers zijn gevallen een actie per definitie onrechtmatig is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_209286289
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 10:49 schreef TheVoice4ever het volgende:
dus zelf onschuldige burgerslachtoffers maken mag, als het ''zelfverdediging'' is

denk niet dat diegene tegen de grens met oekraine aan heel blij zijn met deze invasie maar ja wat doe je eraan in een dictatuur waar je niet echt je eigen mening mag uiten of je wordt vermoord of gearresteerd en naar gulags gebracht

Waarbij wel opgemerkt moet worden dat men er in Rusland er tenslotte zelf voor heeft gekozen om in een dictatuur te leven. Je kon aan je water al wel aanvoelen dat zo rond 2008, onze Poetin bepaald geen zuivere koffie was. Dus, "Play stupid games, win stupid prices"

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 26-05-2023 11:31:45 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')