abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208554510
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:26 schreef la_perle_rouge het volgende:
40 % van Oekrane is onbruikbaar vanwege de mijnen.
Een gebied groter dan 2x Ned...helemaal vol met mijnen en onbruikbaar? Sjemig..hoe zouden we ooit over de 2e ww komen..
pi_208554519
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 13:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het Moskou narratief? Ik weet niet of jij de rest van het artikel hebt gelezen, maar die vrouw die hier tegen in opstand komt, pleit voor het inzetten van europese straaljagers aan het front... dat is niet echt pro-Rusland.

Het is gewoon idioot dat deze nog decennia zeer schadelijke wapens niet gewoon onder dezelfde wet vallen als chemische wapens. En nog idioter dat Engeland denkt Oekrane te helpen door Oekrane te vervuilen met uranium, als ik Oekrane was zou ik deze wapens ook zeker weigeren. Zonder enige twijfel.
Precies...bring in de Apaches... _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
pi_208556542
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 13:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het Moskou narratief? Ik weet niet of jij de rest van het artikel hebt gelezen, maar die vrouw die hier tegen in opstand komt, pleit voor het inzetten van europese straaljagers aan het front... dat is niet echt pro-Rusland.

Het is gewoon idioot dat deze nog decennia zeer schadelijke wapens niet gewoon onder dezelfde wet vallen als chemische wapens. En nog idioter dat Engeland denkt Oekrane te helpen door Oekrane te vervuilen met uranium, als ik Oekrane was zou ik deze wapens ook zeker weigeren. Zonder enige twijfel.
Dan kunnen ze die tanks ook niet gebruiken. de Britten hebben als enige een ander kanon dan alle andere westerse tanks en daar past dus alleen Britse munitie in.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 27 maart 2023 @ 18:47:20 #154
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208558185
Is dat spul niet selectief te gebruiken?

Per tank een paar stukken voor die ene tank die je niet aan kan met gewoon spul.
pi_208561373
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 13:36 schreef Geerd het volgende:

[..]
Een gebied groter dan 2x Ned...helemaal vol met mijnen en onbruikbaar? Sjemig..hoe zouden we ooit over de 2e ww komen..
Zo groot al de UK, volgens de Halo / James Cowan. Met satelieten worden de besmette gebieden in kaart gebracht.
Onder andere verspreid met deze apparaten https://www.defensehere.c(...)owcases-land-systems
En die schieten er honderden af per minuut De machine van het technische remote mining-systeem "Agriculture" is ontwikkeld door de Tula NPO "Splav" - de ontwikkelaar van al onze MLRS. Als chassis van het gevechtsvoertuig wordt een vierassig KAMAZ-6560 voertuig gebruikt. De werking van deze installatie is vergelijkbaar met de werking van de Grad MLRS. Het verschil is dat in plaats van de kernkop raketten met vaste stuwstof met een kaliber van 122 mm worden genstalleerd. Het geschatte bereik van "Landbouw" is van 5 tot 15 km. De raketten van het voertuig zijn geplaatst in transport- en lanceercontainers, elk bestaat uit twee delen van elk 25 raketten. De herlaadtijd van de raketten is 3 minuten. Alle berekeningen in voorbereiding voor vuren worden automatisch uitgevoerd.de systeemoperator bepaalt de belangrijkste parameters van de toekomstige barrire, inclusief het aantal granaten en mijnen in een salvo

https://www.halotrust.org/ , daar vind je een kaart met een overzicht en tekst/filmpjes die het uitleggen

Overigens, wat WW2 betreft: bijna elk jaar wordt er wel een wijk ontruimd omdat er weer een explosief uit WW2 opduikt.
pi_208561784
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 21:34 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Zo groot al de UK, volgens de Halo / James Cowan. Met satelieten worden de besmette gebieden in kaart gebracht.
Onder andere verspreid met deze apparaten https://www.defensehere.c(...)owcases-land-systems
En die schieten er honderden af per minuut De machine van het technische remote mining-systeem "Agriculture" is ontwikkeld door de Tula NPO "Splav" - de ontwikkelaar van al onze MLRS. Als chassis van het gevechtsvoertuig wordt een vierassig KAMAZ-6560 voertuig gebruikt. De werking van deze installatie is vergelijkbaar met de werking van de Grad MLRS. Het verschil is dat in plaats van de kernkop raketten met vaste stuwstof met een kaliber van 122 mm worden genstalleerd. Het geschatte bereik van "Landbouw" is van 5 tot 15 km. De raketten van het voertuig zijn geplaatst in transport- en lanceercontainers, elk bestaat uit twee delen van elk 25 raketten. De herlaadtijd van de raketten is 3 minuten. Alle berekeningen in voorbereiding voor vuren worden automatisch uitgevoerd.de systeemoperator bepaalt de belangrijkste parameters van de toekomstige barrire, inclusief het aantal granaten en mijnen in een salvo

https://www.halotrust.org/ , daar vind je een kaart met een overzicht en tekst/filmpjes die het uitleggen

Overigens, wat WW2 betreft: bijna elk jaar wordt er wel een wijk ontruimd omdat er weer een explosief uit WW2 opduikt.

Joah..nog beter dat dan uraniumshells...

Nu weten we toch waar ze liggen dus schoonvegen is een kleine moeite
pi_208567983
De kaart van de Finnen wordt nog steeds elke dag gepdatet. Wel weer interessant om te zien hoe blokje voor blokje Bachmoet wordt ingesloten.

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
pi_208572807
Poetin wordt een steeds slechtere goochelaar:
quote:
Symboolpolitiek

De kernwapens voor Belarus worden vooral gezien als signaal naar het Westen. Poetin zou angst willen aanjagen, zodat het Westen stopt met het leveren van wapens.

Bouwmeester zegt dat de stationering van de kernwapens ook zo simpel nog niet is. "Er is geen geschikte opslag in Belarus." Wijninga meent "dat er in alle gevallen sprake is van symboolpolitiek. Poetin probeert zo ook zijn kritische achterban te sussen".

Poetin heeft zijn generaals opgedragen de hele Donbasregio op 1 april in handen te hebben. "Dat gaat sowieso niet lukken," weet Wijninga. Het noordelijke gedeelte van deze streek, de provincie Loehansk, is bijna helemaal Russisch. Maar de zuidelijker gelegen provincie Donetsk is nog voor een derde deel in Oekraense handen. Het missen van de deadline zal voor de opperbevelhebber Valery Gerasimov van het Russische leger waarschijnlijk geen gevolgen hebben.
https://nos.nl/artikel/24(...)n-rijgen-zich-aaneen
  donderdag 30 maart 2023 @ 13:09:28 #159
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_208590600
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 21:52 schreef zakjapannertje het volgende:
Poetin heeft zijn generaals opgedragen de hele Donbasregio op 1 april in handen te hebben.
Overmorgen al! *O*
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_208678115
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2023 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Overmorgen al! *O*
Ik denk ik geef het even een paar dagen extra. Hebben ze de Donbasregio inmiddels in handen :?
  donderdag 6 april 2023 @ 01:56:08 #161
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208678365
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2023 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Overmorgen al! *O*
Toch opvallend dat ze dergelijke 1-april grappen ook in Rusland doen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 6 april 2023 @ 16:53:31 #162
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208683723
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 01:56 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Toch opvallend dat ze dergelijke 1-april grappen ook in Rusland doen.
Zou het Oekraense offensief ook in een half topic besproken kunnen worden?
  zondag 9 april 2023 @ 23:25:06 #163
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_208721608
quote:
Diesellocomotieven vormen de ruggengraat van het doorlopen van de dienstregeling, vertelt oud-spoorwegbaas Kamysjin. „Ze staan door het hele land verspreid om elektrische locomotieven te vervangen wanneer de stroom uitvalt. Dat is de truc.” Het verklaart ook waarom de treinen bleven rijden nadat Rusland vanaf september het Oekraense stroomnet begon aan te vallen. „We hadden ons voorbereid op zulke beschietingen”, zegt Kamysjin. De 230.000 medewerkers van het spoorbedrijf zijn volgens de minister extreem gemotiveerd. „Ze staan te popelen om zo snel mogelijk aan het spoor te werken. Ze begrijpen dat ze iets verantwoordelijks en belangrijks doen.” Ze vormen, in de woorden van Kamysjin, „het tweede leger van Oekrane”.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t=&utm_term=20230409
  maandag 10 april 2023 @ 21:35:52 #164
56749 BlaZ
pi_208731590
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 16:53 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Zou het Oekraense offensief ook in een half topic besproken kunnen worden?
Dat zal alles te maken hebben met het feit of men een daadwerkelijk doorbraak weet te forceren.

Ik verwacht toch wel een poging richting Tokmak, Melitopol, met wellicht wat afleidingsmanoeuvres ten oosten daarvan.
Wat denk jij?
  maandag 10 april 2023 @ 22:03:23 #165
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208731896
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 21:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat zal alles te maken hebben met het feit of men een daadwerkelijk doorbraak weet te forceren.

Ik verwacht toch wel een poging richting Tokmak, Melitopol, met wellicht wat afleidingsmanoeuvres ten oosten daarvan.
Wat denk jij?
Lastig, we weten niet hoe sterk beide partijen zijn.

Als het een groot offensief is verwacht ik enigszins een verrassing. Tokmak daar zal het zwaartepunt liggen van de verdediging, dan moet je echt een goeie eerste klap kunnen geven dunkt me.

Wie weet gaan ze wel voor wat strategische doelen en de wat makkelijkere steden als Kremina of stakove. Om vervolgens te bezien waar het gaat kraken of dan wel piepen.

Binnen korte tijd aan de zee van azov lijkt me sowieso wensdenken.
pi_208732360
Tis uiteraard voor iedereen koffiedik kijken maar ik zie ze best een aanval in Luhansk doen waar de verdediging het zwakst is om troepen vanuit het zuiden naar Luhansk te lokken en dan richting Tokmak/Melitopol te gaan.

Iets verrassends in ieder geval.

Ze hebben natuurlijk best wat boten/pontonbruggen gekregen, daar hebben ze richting Tokmak niet zoveel aan toch?
  maandag 10 april 2023 @ 22:57:07 #167
56749 BlaZ
pi_208732417
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 22:03 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Lastig, we weten niet hoe sterk beide partijen zijn.

Als het een groot offensief is verwacht ik enigszins een verrassing. Tokmak daar zal het zwaartepunt liggen van de verdediging, dan moet je echt een goeie eerste klap kunnen geven dunkt me.

Wie weet gaan ze wel voor wat strategische doelen en de wat makkelijkere steden als Kremina of stakove. Om vervolgens te bezien waar het gaat kraken of dan wel piepen.
Uiteraard, de frontlinie is honderden kilometers korter momenteel, dat maakt het voor beide partijen makkelijker om te verdedigen. Recentelijk zijn er ook verschillende berichten geweest van de bouw van fortificaties aan het zuidelijke front.

Kreminna lijkt me ook een haalbaar doel, Svatove zie ik wat problematischer gezien de Russische posities ten noordoosten van Kupiansk.

quote:
Binnen korte tijd aan de zee van azov lijkt me sowieso wensdenken.
Gezien de recente berichten van Russische fortificaties aan het zuidelijk front lijkt me zoiets op korte termijn onmogelijk. Maar ook de inname van Tokmak zou een serieus probleem voor de Russen betekenen.

Andere opties zijn wellicht het ontzetten van Bagmoet of Avdiivka.
  maandag 10 april 2023 @ 22:59:34 #168
56749 BlaZ
pi_208732437
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2023 22:51 schreef BEFEM het volgende:
Tis uiteraard voor iedereen koffiedik kijken maar ik zie ze best een aanval in Luhansk doen waar de verdediging het zwakst is om troepen vanuit het zuiden naar Luhansk te lokken en dan richting Tokmak/Melitopol te gaan.

Ze hebben natuurlijk best wat boten/pontonbruggen gekregen, daar hebben ze richting Tokmak niet zoveel aan toch?
Toch wel, zie de geografische positie van Kamyanske bijvoorbeeld.
  maandag 10 april 2023 @ 23:19:15 #169
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208732571
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 22:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Uiteraard, de frontlinie is honderden kilometers korter momenteel, dat maakt het voor beide partijen makkelijker om te verdedigen. Recentelijk zijn er ook verschillende berichten geweest van de bouw van fortificaties aan het zuidelijke front.

Kreminna lijkt me ook een haalbaar doel, Svatove zie ik wat problematischer gezien de Russische posities ten noordoosten van Kupiansk.
[..]
Gezien de recente berichten van Russische fortificaties aan het zuidelijk front lijkt me zoiets op korte termijn onmogelijk. Maar ook de inname van Tokmak zou een serieus probleem voor de Russen betekenen.

Andere opties zijn wellicht het ontzetten van Bagmoet of Avdiivka.

Als ik er zo over nadenk is wat we nu zeggen misschien wel heel logisch.

Veel getrainde maar onervaren troepen, nieuwe tactieken die je gaat proberen en verre van ingesleten zijn.

Waarom niet de haalbare steden/doelen proberen. Kremlins, ontzetten van Bakhmut, zien gunstiger posities te verkrijgen.

Je doet ervaring op, het zal je minder kosten, je kan de Russen toch gevoelige slagen toebrengen.
Bakhmut ontzet en de Russen terug slaan zal in Rusland het niet goed doen.

Dit alles kan een 2e offensief later in het jaar dienen.
  maandag 10 april 2023 @ 23:21:54 #170
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208732584
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2023 22:51 schreef BEFEM het volgende:

Ik dacht eerder ook al aan die velen boten die ze geleverd hebben gekregen.
Toch lijkt me de Dnjepr oversteken wel een enorme kluif al zou het een onderdeel zijn van meer.
  dinsdag 11 april 2023 @ 00:05:07 #171
56749 BlaZ
pi_208732796
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 23:19 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Als ik er zo over nadenk is wat we nu zeggen misschien wel heel logisch.

Veel getrainde maar onervaren troepen, nieuwe tactieken die je gaat proberen en verre van ingesleten zijn.

Waarom niet de haalbare steden/doelen proberen. Kremlins, ontzetten van Bakhmut, zien gunstiger posities te verkrijgen.

Je doet ervaring op, het zal je minder kosten, je kan de Russen toch gevoelige slagen toebrengen.
Bakhmut ontzet en de Russen terug slaan zal in Rusland het niet goed doen.

Dit alles kan een 2e offensief later in het jaar dienen.
Precies, momenteel zijn de posities van Avdiivka en Bagmoet op langere termijn onhoudbaar.
Dit is de weg waarover Bagmoet bevoorraad wordt, dat levert forse verliezen aan personeel en materieel op omdat deze weg binnen artilleriebereik ligt.

Dit is overigens nog wel een interessant artikel over een aanpassing aan FAB-500 bommen door de Russen en een van de redenen waarom Oekrane meer vliegtuigen wil.
https://kyivindependent.c(...)s-threat-to-ukraine/

Daarnaast schijnt er een tekort aan anti-lucht ammunitie aan te komen.
https://www.wsj.com/artic(...)uments-warn-b96b0655
  dinsdag 11 april 2023 @ 00:20:23 #172
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208732878
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 00:05 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Precies, momenteel zijn de posities van Avdiivka en Bagmoet op langere termijn onhoudbaar.
Dit is de weg waarover Bagmoet bevoorraad wordt, dat levert forse verliezen aan personeel en materieel op omdat deze weg binnen artilleriebereik ligt.

Dit is overigens nog wel een interessant artikel over een aanpassing aan FAB-500 bommen door de Russen en een van de redenen waarom Oekrane meer vliegtuigen wil.
https://kyivindependent.c(...)s-threat-to-ukraine/

Daarnaast schijnt er een tekort aan anti-lucht ammunitie aan te komen.
https://www.wsj.com/artic(...)uments-warn-b96b0655
Zou men het echt op een enorm luchtverdedigingstekort laten uitdraaien?

Sowieso als America zo’n probleem zou prijsgeven, zouden ze mooi de gaten mogen vullen dunkt me. :o
  dinsdag 11 april 2023 @ 00:47:49 #173
56749 BlaZ
pi_208732991
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 00:20 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Zou men het echt op een enorm luchtverdedigingstekort laten uitdraaien?

Sowieso als America zo’n probleem zou prijsgeven, zouden ze mooi de gaten mogen vullen dunkt me. :o
Dat lijkt me ook ja, er is nog even de tijd maar het geeft wel duidelijk aan dat de wensen van verdere hulp niet uit de lucht komen vallen.
  dinsdag 11 april 2023 @ 00:53:21 #174
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_208733005
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2023 00:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat lijkt me ook ja, er is nog even de tijd maar het geeft wel duidelijk aan dat de wensen van verdere hulp niet uit de lucht komen vallen.
Maar dat is eigenlijk de hele oorlog al zo. Oekrane blijft met klem vragen om meer spul.

Voordeel voor het westen is natuurlijk dat ze Oekrane bij de ballen hebben.
pi_208733913
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 21:52 schreef zakjapannertje het volgende:
Poetin wordt een steeds slechtere goochelaar:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)n-rijgen-zich-aaneen
En het werkt ook nog deels. Immers hoe vaak heeft het Westen niet levering van bepaalde zware wapens uitgesteld uit angst voor Russische 'red tape' of provocatie? Howitzers, HiMARS, long range HiMARS, tanks, (gevechts)vliegtuigen etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')