Dat was nog eens respect voor de oude generatie!quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet of je daar perse tegenwoordig een voorbeeld aan moet nemen.
Pederastie (seks met jonge jongens) was een deugd in die tijden, en bij die mensen.
Ik vind die ouwe Grieken niet zo een lichtend voorbeeld als wel eens voorgekomen wordt.
Zo zie je maar hoe introvert zijn soms nog steeds als iets verkeerds wordt gezien.quote:Op woensdag 15 februari 2023 07:13 schreef Viv het volgende:
[..]
En bovendien: goed kunnen netwerken heeft ook te maken met persoonlijke eigenschappen die los staan van opvoeding.
Als je bijvoorbeeld introvert en verlegen bent, je ongemakkelijk voelt in grote groepen en bij nieuwe mensen: dan kun je nog zo goed opgevoed zijn (in de zin van fatsoensnormen, etiquette), maar dan gaat het gewoon stroever.
Story of my life.quote:Op woensdag 15 februari 2023 07:45 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Zo zie je maar hoe introvert zijn soms nog steeds als iets verkeerds wordt gezien.
Dat lijkt me erg frustrerendquote:Op woensdag 15 februari 2023 08:07 schreef Viv het volgende:
[..]
Story of my life.![]()
Bij al mijn stages (coschappen, 3 jaar lang), kreeg ik dezelfde feedback: dat ik wel wat meer op de voorgrond mag treden. Daar kon ik gewoon niet zoveel mee. Zelfs als ik erop probeerde te letten, kreeg ik alsnog diezelfde feedback (ander ziekenhuis, andere beoordelaars). Coassistenten die wél extravert waren, kregen ook steevast een hoger cijfer dan ik. Niet dat ze meer kennis hadden (integendeel), maar doordat ze de kennis die ze wél hadden beter etaleerden.
En is ook nog eens doodvermoeiend voor de introvert als deze zich 'verplicht' extravert moet opstellen. Drama.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat lijkt me erg frustrerend![]()
Introvert zijn hoort bij iemands karakter. Dat kun je niet veranderen. Als introverte mensen opeens extravert doen (of proberen te doen) komt dat heel geforceerd over.
Ja zo bedoelde ik dat inderdaad nietquote:Op woensdag 15 februari 2023 00:50 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
To be fair, ik las er hetzelfde in als @:ZarB en er staat wel ‘richting tokkie’ dus ik snap ook dat dat voor het gemak tokkie wordt (want toch wel klein beetje tokkie maar nog niet full blown). Ik heb dus geen kinderen maar dacht ook even van ‘wow, is dat al bijna tokkie?!’
Maar goed, de uitleg is er nu geweest,.
Dat gebeurt ook bij mijn kinderen. Net hebben we weer zo'n rapportbespreking gehad, van onze dochter: "Ze zou meer van zich mogen laten horen in het kringgesprek." De leerkracht zou juist blij moeten zijn dan niet alle kinderen graag praten en dat sommigen het prima vinden om meer op de achtergrond aanwezig te zijn en aandachtig naar anderen te luisteren.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:07 schreef Viv het volgende:
[..]
Story of my life.![]()
Bij al mijn stages (coschappen, 3 jaar lang), kreeg ik dezelfde feedback: dat ik wel wat meer op de voorgrond mag treden. Daar kon ik gewoon niet zoveel mee. Zelfs als ik erop probeerde te letten, kreeg ik alsnog diezelfde feedback (ander ziekenhuis, andere beoordelaars). Coassistenten die wél extravert waren, kregen ook steevast een hoger cijfer dan ik. Niet dat ze meer kennis hadden (integendeel), maar doordat ze de kennis die ze wél hadden beter etaleerden.
Niet alleen psychologisch, maar ook biologisch. Ik heb onze kinderen bijvoorbeeld borstvoeding gegeven en daarmee kwam als vanzelf meer bij mij te liggen. En dan helpt het ook niet als je partner na een paar dagen alweer aan het werk moet en je zelf nog maanden thuis zit.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:41 schreef Poolbal het volgende:
Ja helaas herkenbaar dat moeder erg weinig uit handen durft te geven. Ook al snap ik waarom, het creëert continu extra belasting. Heb het er al veel over gehad en ik neem maximaal over om haar naar meer rust te helpen. In de hoop dat meer rust ook meer geestelijke rust en vertrouwen geeft om los te laten. Maar het is een nogal diepgaand psychologisch fenomeen. Paar gesprekken met een psycholoog lossen dat ook niet zo maar op.
Niet helemaal een quote die hier past, maar toch een haakje.quote:Op woensdag 15 februari 2023 07:45 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Zo zie je maar hoe introvert zijn soms nog steeds als iets verkeerds wordt gezien.
Als ik naar mezelf kijk, heb ik gewoon moeten ervaren dat een ander natuurlijk net zo goed voor mijn kind kan zorgen als ikzelf. Inclusief mijn man. Hij heeft in het eerste jaar een dag ouderschapsverlof gehad en die dag zorgde hij dus alleen voor onze dochter, want ik was dan werken. En dan zie je iedere keer weer dat ze allebei nog leven als je thuiskomtquote:Op woensdag 15 februari 2023 08:41 schreef Poolbal het volgende:
Ja helaas herkenbaar dat moeder erg weinig uit handen durft te geven. Ook al snap ik waarom, het creëert continu extra belasting. Heb het er al veel over gehad en ik neem maximaal over om haar naar meer rust te helpen. In de hoop dat meer rust ook meer geestelijke rust en vertrouwen geeft om los te laten. Maar het is een nogal diepgaand psychologisch fenomeen. Paar gesprekken met een psycholoog lossen dat ook niet zo maar op.
Ik denk dat dat wederzijds isquote:Op woensdag 15 februari 2023 08:58 schreef OxygeneFRL het volgende:
Precies om dit gezeik heb ik geen kinderen. Het zijn geen dieren die je weer terug kan brengen naar het asiel. Ik ben altijd blij als visite met kinderen weer oprotten
Jij legt het beter uit dan ik. Dat bedoelde ik dus eigenlijk te zeggenquote:Op woensdag 15 februari 2023 01:04 schreef Shivo het volgende:
Ik ben het helemaal met LadyTagliatelle eens dat het niet de kinderen zijn die bepalen wat er op tafel komt, en mijn kinderen noemen iedereen mevrouw of meneer totdat duidelijk is dat dat niet nodig is.
In mijn werk zie ik dat de wel opgevoede mensen veel better liggen en kunnen netwerken, des te meer reden om ze een fatsoenlijke opvoeding mee te geven.
Wij hebben sinds 1,5 jaar een hond en zien dat nu echt als een surrogaat kind qua verantwoordelijkheden en hoe we ons leven aanpassen naar zijn behoeftes. Uiteraard blijven we ons er van bewust dat het natuurlijk alsnog anders is dan een kind opvoeden, want onze hond laten we met gemak een middag/avond alleen thuis.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:58 schreef OxygeneFRL het volgende:
Precies om dit gezeik heb ik geen kinderen. Het zijn geen dieren die je weer terug kan brengen naar het asiel. Ik ben altijd blij als visite met kinderen weer oprotten
ik snap je helemaal!quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:58 schreef OxygeneFRL het volgende:
Het is dan jammer dat ze juist hun kracht niet zien. Bij een kringgesprek is de kracht van een introvert vaak idd het luisteren en dan kunnen samenvatten en verschillende standpunten samenbrengen. En dat is net heel waardevolquote:Op woensdag 15 februari 2023 08:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook bij mijn kinderen. Net hebben we weer zo'n rapportbespreking gehad, van onze dochter: "Ze zou meer van zich mogen laten horen in het kringgesprek." De leerkracht zou juist blij moeten zijn dan niet alle kinderen graag praten en dat sommigen het prima vinden om meer op de achtergrond aanwezig te zijn en aandachtig naar anderen te luisteren.
Daar hebben we het dan over met onze kinderen. Samen verbazen we ons over de kortzichtigheid van menig volwassene.Dat is meteen wat ik zo leuk vind aan het hebben van een gezin, dat je een mini-universum hebt met eigen codes waarin je aan een half woord genoeg hebt.
Mensen die zeggen dat hun hond "hun kind" is begrijpen niet helemaal hoe honden/dieren werken en wat echt verantwoordelijkheid is mocht je een kind hebben.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wij hebben sinds 1,5 jaar een hond en zien dat nu echt als een surrogaat kind qua verantwoordelijkheden en hoe we ons leven aanpassen naar zijn behoeftes. Uiteraard blijven we ons er van bewust dat het natuurlijk alsnog anders is dan een kind opvoeden, want onze hond laten we met gemak een middag/avond alleen thuis.
Mwa, niet met je eens. Onze hond voelt voor ons wel als "ons kind" omdat we er dol op zijn en hij op ons. Het staat overigens niet voor niets tussen haakjes, we snappen ook wel dat het anders is dan een kind.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:06 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Mensen die zeggen dat hun hond "hun kind" is begrijpen niet helemaal hoe honden/dieren werken en wat echt verantwoordelijkheid is mocht je een kind hebben.![]()
Die hond hecht zich aan je omdat je voor voedsel zorgt en de "leider" bent. Dat heeft 0,0 met jou te maken.
Dat is allemaal 100% inwisselbaar voor iemand anders voor zo´n hond.
Mooi verhaal! Het laat goed zien dat je - wie niet eigenlijk? - nog een hele ontwikkeling te gaan hebt. Kinderen zijn niet af, maar doen nieuwe ervaringen op en kunnen je verbazen. Ik was ook een introvert kind en nu vind ik het leuk om voor grote collegezalen te spreken. Maar er zijn dingen die ik nog steeds niet fijn vind, zoals interviews geven of het boegbeeld zijn van iets. Dat zeg ik ook gewoon: dat doe ik niet.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:57 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Het ging allemaal heel stroef, ben nu 34 en voel me eindelijk op m’n plekje![]()
Thanksquote:Op woensdag 15 februari 2023 09:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mooi verhaal! Het laat goed zien dat je - wie niet eigenlijk? - nog een hele ontwikkeling te gaan hebt. Kinderen zijn niet af, maar doen nieuwe ervaringen op en kunnen je verbazen. Ik was ook een introvert kind en nu vind ik het leuk om voor grote collegezalen te spreken. Maar er zijn dingen die ik nog steeds niet fijn vind, zoals interviews geven of het boegbeeld zijn van iets. Dat zeg ik ook gewoon: dat doe ik niet.
Nou dat heb ik ook. De kids van een goeie vriendin van me kan ik heel leuk mee. Maar de kids van andere vrienden van me zijn vlees geworden duivels.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:05 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
ik snap je helemaal!
Het is goed dat je dit van jezelf weet. Je zou ze de kost moeten geven die voor kinderen kiezen omdat het erbij zou horen.
Mensen moeten gewoon eens accepteren dat er ook mensen zijn die gewoon écht geen kinderen wíllen.
Ik had voorheen een collega die gewoon echt geen kinderen wilde. En zij kreeg continu gezeik van: “komt nog wel” .. “ik spreek je over 2 jaar nog wel”.
Of hun pasgeboren baby op schoot zette bij haar en dan zeiden: “nou door dit schatje wil je vast toch wel kinderen straks, geef maar toe”.
Walgelijk!
Zij vond kinderen van een ander heel leuk. Om af en toe mee te spelen of eens op te passen. Maar zelf? Absoluut niet!
Daarbij komt ook dat ik af en toe genoeg aan mezelf (en partner) heb om mee te dealen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:13 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nou dat heb ik ook. De kids van een goeie vriendin van me kan ik heel leuk mee. Maar de kids van andere vrienden van me zijn vlees geworden duivels.
Begrijpelijk. Er zit ook echt veel verschil tussen, hoe klein ze soms ook zijn.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:13 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nou dat heb ik ook. De kids van een goeie vriendin van me kan ik heel leuk mee. Maar de kids van andere vrienden van me zijn vlees geworden duivels.
Je zult je verbazen over wat voor stigma er heerst over mensen die bewust geen kinderen willen. Schaar ik een beetje in hetzelfde hoekje als "geen alcohol drinken". Het hoort er toch bij??quote:
quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:20 schreef miss_sly het volgende:
Het is beslist niet zo dat wanneer je zelf (een) kind(eren) hebt, je alle kinderen leuk vindt. Ik vind echt heel veel kinderen nog steeds niet leuk. En omdat ik toevallig zelf een kind heb, betekent dat niet dat ik baby's op schoot wil of het leuk vind met andermans kinderen bezig te zijn. Als ik nu een baby zie, voel ik weer hetzelfde als voor ik zelf een kind kreeg: "wat klein, wat kwetsbaar, wat een zorg heeft zo'n kleintje nodig, ik geloof nooit dat ik dat kan."
Hoewel ik dan moet zeggen dat ik nu kinderen van rondom de leeftijd van mijn dochter wel leuker vind dan vroeger de kleuters en klasgenootjes van school. Je kunt er leuke gesprekken mee hebben, ze hebben een mening over dingen, doen allerlei activiteiten die leuk zon om over te praten, hebben ideeën over de toekomst.
Ik drink geen alcohol maar heb wel kinderen. Dat wordt ingewikkeldquote:Op woensdag 15 februari 2023 09:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je zult je verbazen over wat voor stigma er heerst over mensen die bewust geen kinderen willen. Schaar ik een beetje in hetzelfde hoekje als "geen alcohol drinken". Het hoort er toch bij??
Eh, wat voor stigma is er ten aanzien van geen alcohol drinken?quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je zult je verbazen over wat voor stigma er heerst over mensen die bewust geen kinderen willen. Schaar ik een beetje in hetzelfde hoekje als "geen alcohol drinken". Het hoort er toch bij??
https://www.metronieuws.n(...)aar-naar-je-gekeken/quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Eh, wat voor stigma is er ten aanzien van geen alcohol drinken?
“Ah toe nou, ongezellig zeg.”quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Eh, wat voor stigma is er ten aanzien van geen alcohol drinken?
Nooit iets van gemerkt. Ook niet van een stigma t.a.v. het al dan niet krijgen van kinderen trouwens.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
https://www.metronieuws.n(...)aar-naar-je-gekeken/
Het bestaat wel degelijk en vrij ernstig zelfs in bepaalde kringen/regio's.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nooit iets van gemerkt. Ook niet van een stigma t.a.v. het al dan niet krijgen van kinderen trouwens.
Wat voor kringen en regio's?quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het bestaat wel degelijk en vrij ernstig zelfs in bepaalde kringen/regio's.
Je haalt wel de extremen aan, hoor.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:37 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Ik vraag ook wel eens wat m’n dochter wil eten. Dan laat ik naar kiezen tussen optie 1. 2. Of 3. Maar ze maakt hier niet de dienst uit. Dat is overigens ook niet iets wat ze zou proberen![]()
Er zijn ( want ik ken ze ) mensen die gewoon vrijwel alle keuzes door de kinderen laten bepalen of onderhandelingen aan gaan. Daar kan ik me gewoonweg niet in vinden met kleine kinderen.
Qua straffen, ik sla sowieso niet. Heb haar ooit 3 of 4 keer op de gang gezet. Ik ga ook wel een gesprek aan, maar niet betuttelend.
De man van m’n zus corrigeerde hun vier jarige altijd met een betuttelende stem ( je kent het wel) “niet doen meisje, papa vindt dat niet fijn” wanneer ze koekjes van de salontafel pakte.
Werkte natuurlijk niet, want het kind bleef haar arm uitstrekken. Hij op dezelfde toon: “meisje als je dat echt blijft doen, word papa echt boos hè”
Kind bleef aan de gang.
Hij: “naam, meisje stop nu alsjeblieft“
X10
Daar kan ik gewoon niet tegen.
Het was oprechte interesse. Maar nee, natuurlijk hoef je het niet uit te leggen.quote:
Dit is een erg belangrijke ervaring voor zowel jou als moeder, als ook voor hem als vader. Het vertrouwen opbouwen dat je partner een volwaardige ouder is en dat je het prima aan de ander kan overlaten, kost tijd voor de meeste moeders. Vaak is die gelegenheid er niet, omdat de vader nauwelijks alleen voor zijn kind zorgt, maar de moeder er altijd bij is. Dan bouw je dit niet op en blijft het moeilijk als je een keer weg wil.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als ik naar mezelf kijk, heb ik gewoon moeten ervaren dat een ander natuurlijk net zo goed voor mijn kind kan zorgen als ikzelf. Inclusief mijn man. Hij heeft in het eerste jaar een dag ouderschapsverlof gehad en die dag zorgde hij dus alleen voor onze dochter, want ik was dan werken. En dan zie je iedere keer weer dat ze allebei nog leven als je thuiskomt
Je kinderen zijn 6 en 8, zei je toch? Toen waren er echt ook al regelingen, hoor. Mijn kind is 13.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:29 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dit is een erg belangrijke ervaring voor zowel jou als moeder, als ook voor hem als vader. Het vertrouwen opbouwen dat je partner een volwaardige ouder is en dat je het prima aan de ander kan overlaten, kost tijd voor de meeste moeders. Vaak is die gelegenheid er niet, omdat de vader nauwelijks alleen voor zijn kind zorgt, maar de moeder er altijd bij is. Dan bouw je dit niet op en blijft het moeilijk als je een keer weg wil.
Daarom is het zo belangrijk om hierin te investeren in het begin. Ik ben blij met alle nieuwe regelingen die er zijn voor vaders, die had je in mijn tijd nog niet. Wij hebben het zelf moeten betalen en regelen. Nu zijn er gelukkig veel meer mogelijkheden.
Ik kan daar geen sluitend antwoord op geven, maar er bestaat in onze samenleving gewoon een groot stigma op het niet nuttigen van alcohol (voor langere periode/altijd). Daar wordt raar tegenaan gekeken.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het was oprechte interesse. Maar nee, natuurlijk hoef je het niet uit te leggen.
Ik heb wel het gevoel dat dat minder wordt. Ik ken ook echt best wel wat mensen die alcohol tijdelijk of voor altijd afzweren. Dat is soms wel even wennen als je gewend bent met die persoon wel wat te drinken, maar dat is het dan ook.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik kan daar geen sluitend antwoord op geven, maar er bestaat in onze samenleving gewoon een groot stigma op het niet nuttigen van alcohol (voor langere periode/altijd). Daar wordt raar tegenaan gekeken.
De regelingen worden steeds beter, ook voor ouders die minder verdienen. Het is nogal een verschil of je zelf een beperkt aantal uren onbetaald ouderschapsverlof mag opnemen, of dat je wekenlang 70% betaald krijgt.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je kinderen zijn 6 en 8, zei je toch? Toen waren er echt ook al regelingen, hoor. Mijn kind is 13.
Mag ik even opmerken dat je posts best verheven en neerbuigend klinken? Het komt niet heel prettig over, als ik eerlijk ben.
Er waren echt al best veel regelingen, maar het is gelukkig inderdaad steeds beter geregeld. Dat is een goed iets.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:50 schreef Avelie het volgende:
[..]
De regelingen worden steeds beter, ook voor ouders die minder verdienen. Het is nogal een verschil of je zelf een beperkt aantal uren onbetaald ouderschapsverlof mag opnemen, of dat je wekenlang 70% betaald krijgt.
6-8 jaar geleden waren er maar weinig gezinnen die het konden betalen als de vader een week of zes niks betaald kreeg, dus dat gebeurde niet. Nu wordt het steeds gebruikelijker dat een vader wel een paar weken voor zijn eigen kind zorgt in het begin.
Er was wettelijks niks betaald hoor behalve die twee dagen in die tijd voor vaders.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je kinderen zijn 6 en 8, zei je toch? Toen waren er echt ook al regelingen, hoor. Mijn kind is 13.
Mag ik even opmerken dat je posts best verheven en neerbuigend klinken? Het komt niet heel prettig over, als ik eerlijk ben.
Er was zeker wel een en ander aan ouderschapsverlof mogelijk. Een tijd zelfs met belastingvoordeel.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:53 schreef laziness het volgende:
[..]
Er was wettelijks niks betaald hoor behalve die twee dagen in die tijd voor vaders.
Nou ik vind niet dat je altijd “moeders wil is wet” moet doorvoeren.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
'De dienst uitmaken' daar struggle ik wel eens mee. Want in hoeverre moet je 'moeders wil is wet' doorvoeren?
Mogen kinderen geen eigen mening hebben en moeten ze in alles hun ouders volgen? Dat is iets wat ik ook niet helemaal ok vind.
Maar het was niet betaald en de meeste gezinnen hebben het inkomen van de man toch echt nodig om rond te kunnen komen, dus er werd nauwelijks ouderschapsverlof opgenomen in het begin. Soms wel verspreid een paar uurtjes per week, maar daar stopte het al snel. Dan werkte zo'n man een jaartje 36 uur in plaats van 40 uur en dat vond iedereen al heel wat.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er was zeker wel een en ander aan ouderschapsverlof mogelijk. Een tijd zelfs met belastingvoordeel.
Onbetaald ouderschapsverlof bestond ja maar dat is heel wat anders dan de betaalde regelingen die daarna kwamen en steeds verder uitgebreid zijn.. Dat belastingvoordeel, de ouderschapsverlofkorting is komen te vervallen per 1 januari 2015.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er was zeker wel een en ander aan ouderschapsverlof mogelijk. Een tijd zelfs met belastingvoordeel.
Extreem? Dit was binnen dat gezin en nog een paar gezinnen in onze familie echt gewoon “normaal”. En ik sta daar echt niet achter.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je haalt wel de extremen aan, hoor.
Wat betekent dat volgens jou, dat een kind 'de dienst uitmaakt'?
En waarom zouden ouders zonder overleg, praten of onderhandelen maar altijd 'de dienst uit moeten maken'? Wat is er verkeerd aan onderhandelen met je kind?
Ik weet dat dat toen vervallen is, maar er was dus wel een regeling. Ik heb daar zelf ook gebruik van gemaakt en man ook.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:02 schreef laziness het volgende:
[..]
Onbetaald ouderschapsverlof bestond ja maar dat is heel wat anders dan de betaalde regelingen die daarna kwamen en steeds verder uitgebreid zijn.. Dat belastingvoordeel, de ouderschapsverlofkorting is komen te vervallen per 1 januari 2015.
Dat wás ook heel wat en kan echt een hoop verschil maken.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:01 schreef Avelie het volgende:
[..]
Maar het was niet betaald en de meeste gezinnen hebben het inkomen van de man toch echt nodig om rond te kunnen komen, dus er werd nauwelijks ouderschapsverlof opgenomen in het begin. Soms wel verspreid een paar uurtjes per week, maar daar stopte het al snel. Dan werkte zo'n man een jaartje 36 uur in plaats van 40 uur en dat vond iedereen al heel wat.
Wij hebben er toen zelf voor gekozen dat mijn man de eerste maand vooral thuis was, maar wij hebben geen gemiddeld inkomen en geen gemiddelde banen, dus het is niet te vergelijken.
Aangezien dat zwart-wit opvatten al een paar keer gebeurd is, kan het misschien ook een beetje het geval zijn dat je posts nogal zwart-wit geschreven zijn?quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:02 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Extreem? Dit was binnen dat gezin en nog een paar gezinnen in onze familie echt gewoon “normaal”. En ik sta daar echt niet achter.
Ik denk niet dat je mijn tekst zo zwart-wit moet opvatten.
Ik heb er ook meerdere. Een ander leven vind ik erg meevallen. Ze gaan elke dag naar hun werk en hebben een beperkt aantal vakantiedagen, dus van veel vrijheid is op volwassen leeftijd geen sprake. Ze gaan niet vaker op reis, of op vakantie. Ook hebben ze andere verantwoordelijkheden die zwaar op hen drukken. Een van mijn kindvrije vriendinnen heeft bijvoorbeeld een hond, waardoor ze niet zomaar iets kan gaan doen. Het moet altijd gepland worden, omdat de hond of mee moet, of oppas nodig heeft. Dan is haar vader nog ernstig ziek en omdat haar ouders zijn gescheiden komt de zorg vooral op haar neer.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:29 schreef exode het volgende:
[..]
Ik drink geen alcohol maar heb wel kinderen. Dat wordt ingewikkeld
Ik heb meerdere kinderloze vrienden, soms bewust soms ongewild. Ze hebben echt wel een ander leven dan wij hebben, maar we komen elkaar altijd halverwege tegen in onze wensen en manier van de vriendschap inrichten.
In sommige huishoudens is dat erg aan de orde dat de kinderen moeten doen wat hun ouders ze opdraagt.quote:Op woensdag 15 februari 2023 10:58 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Nou ik vind niet dat je altijd “moeders wil is wet” moet doorvoeren.
Vind juist wel dat kinderen een mening mogen hebben. Maar ik vind niet dat kinderen steeds maar bepalend zouden moeten zijn. Maar goed. Dat ben ik
Zie m’n edit.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Aangezien dat zwart-wit opvatten al een paar keer gebeurd is, kan het misschien ook een beetje het geval zijn dat je posts nogal zwart-wit geschreven zijn?
En Extreem: als jij dit in een gezin ziet, betekent dat toch niet dat dat ook maar enigszins de norm is? Bovendien zien we natuurlijk van andere gezinnen altijd maar een deel. We hebben, net als met relaties, geen idee hoe het er werkelijk aan toe gaat als er geen externe personen bij zijn.
Dat je als ouder een middagje de tijd krijgt om op je eigen kind te passen, vind ik niet 'heel wat'. Want dat blijft het natuurlijk als je in de babyfase maar vier uurtjes verlof hebt: oppassen. Zelfs opa's en oma's passen vaak meer op dan dat (een hele dag).quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet dat dat toen vervallen is, maar er was dus wel een regeling. Ik heb daar zelf ook gebruik van gemaakt en man ook.
[..]
Dat wás ook heel wat en kan echt een hoop verschil maken.
Ik zeg overigens ook nergens dat het nu niet beter aan het worden is (en nog beter kan), maar er waren wel degelijk mogelijkheden.
Ik vermoed dat mijn vrienden wat ondernemender zijn, maar dat zal volgens jou ook wel meevallen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:08 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ik heb er ook meerdere. Een ander leven vind ik erg meevallen. Ze gaan elke dag naar hun werk en hebben een beperkt aantal vakantiedagen, dus van veel vrijheid is op volwassen leeftijd geen sprake. Ze gaan niet vaker op reis, of op vakantie. Ook hebben ze andere verantwoordelijkheden die zwaar op hen drukken. Een van mijn kindvrije vriendinnen heeft bijvoorbeeld een hond, waardoor ze niet zomaar iets kan gaan doen. Het moet altijd gepland worden, omdat de hond of mee moet, of oppas nodig heeft. Dan is haar vader nog ernstig ziek en omdat haar ouders zijn gescheiden komt de zorg vooral op haar neer.
Zo hebben de meeste mensen op volwassen leven toch best een hoop verantwoordelijkheden.
Jij vindt dat iedereen die het niet doet zoals jij het niet goed (genoeg) doet. Prima, maar dan is er wat mij betreft geen gesprek mogelijk.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:11 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat je als ouder een middagje de tijd krijgt om op je eigen kind te passen, vind ik niet 'heel wat'. Want dat blijft het natuurlijk als je in de babyfase maar vier uurtjes verlof hebt: oppassen. Zelfs opa's en oma's passen vaak meer op dan dat (een hele dag).
Ik bedoel dat de mate van ondernemend zijn afhankelijk is van je karakter en je voorkeuren, of je kinderen of geen kinderen hebt heeft daar niet zoveel invloed op. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die nu een jaar lang de wereld over reist met haar twee kinderen van 2 en 4 jaar. Ik heb ook een kindvrije vriendin die nog nooit verder op vakantie is geweest dan Duitsland en een ontzettende huismus is.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:16 schreef exode het volgende:
[..]
Ik vermoed dat mijn vrienden wat ondernemender zijn, maar dat zal volgens jou ook wel meevallen.
Prima, ik dus wel.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:22 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de mate van ondernemend zijn afhankelijk is van je karakter en je voorkeuren, of je kinderen of geen kinderen hebt heeft daar niet zoveel invloed op. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die nu een jaar lang de wereld over reist met haar twee kinderen van 2 en 4 jaar. Ik heb ook een kindvrije vriendin die nog nooit verder op vakantie is geweest dan Duitsland en een ontzettende huismus is.
Ik zie het verband met kinderen niet echt.
Het is ook vooral het extra geregel vooraf en achteraf. Dag uitkiezen dat de oppas ook kan, opa en oma zijn ver in de 70 dus doen een weekend logeren er ook niet zomaar even bij. Spullen klaarleggen, halve volksverhuizing want bijvoorbeeld ook slaapmatjes, kussens en slaapzakken moeten mee. Het gestuiter vooraf, logeren is spannend en dan worden de kinderen extreem druk. Als je vervolgens zelf op stap gaat, reizen, laat naar bed, wijntje meer dan anders omdat het kan... ben je meestal na afloop niet echt totaal helemaal uitgerust. En dan komen ze weer terug. Moeten de spullen opgeruimd, wasjes gedaan en stuiteren de kinderen wéér door het huis omdat ze de extra prikkels kwijt moeten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Het is te kort om te doen wat je wilt zonder rekening met een ander te houden.
Maar je gaat mij echt NIET vertellen dat die wereldreis met 2 kinderen exact hetzelfde is, als wanneer ze alleen zou zijn. Nope, gewoon niet.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:22 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de mate van ondernemend zijn afhankelijk is van je karakter en je voorkeuren, of je kinderen of geen kinderen hebt heeft daar niet zoveel invloed op. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die nu een jaar lang de wereld over reist met haar twee kinderen van 2 en 4 jaar. Ik heb ook een kindvrije vriendin die nog nooit verder op vakantie is geweest dan Duitsland en een ontzettende huismus is.
Ik zie het verband met kinderen niet echt.
Wij reisden pre-kind veel en doen dat nu nog steeds (kind nu 1,5, 3 verre reizen gemaakt) en nee, dat is niet hetzelfdequote:Op woensdag 15 februari 2023 11:33 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar je gaat mij echt NIET vertellen dat die wereldreis met 2 kinderen exact hetzelfde is, als wanneer ze alleen zou zijn. Nope, gewoon niet.
Zelfs voor die huismus vriendin is haar vakantie naar Duitsland heel anders dan voor iemand met kinderen, want ze heeft die kinderen niet. Als je dat verband niet wilt zien, zegt dat wel genoeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |