Dat was nog eens respect voor de oude generatie!quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet of je daar perse tegenwoordig een voorbeeld aan moet nemen.
Pederastie (seks met jonge jongens) was een deugd in die tijden, en bij die mensen.
Ik vind die ouwe Grieken niet zo een lichtend voorbeeld als wel eens voorgekomen wordt.
Zo zie je maar hoe introvert zijn soms nog steeds als iets verkeerds wordt gezien.quote:Op woensdag 15 februari 2023 07:13 schreef Viv het volgende:
[..]
En bovendien: goed kunnen netwerken heeft ook te maken met persoonlijke eigenschappen die los staan van opvoeding.
Als je bijvoorbeeld introvert en verlegen bent, je ongemakkelijk voelt in grote groepen en bij nieuwe mensen: dan kun je nog zo goed opgevoed zijn (in de zin van fatsoensnormen, etiquette), maar dan gaat het gewoon stroever.
Story of my life.quote:Op woensdag 15 februari 2023 07:45 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Zo zie je maar hoe introvert zijn soms nog steeds als iets verkeerds wordt gezien.
Dat lijkt me erg frustrerendquote:Op woensdag 15 februari 2023 08:07 schreef Viv het volgende:
[..]
Story of my life.![]()
Bij al mijn stages (coschappen, 3 jaar lang), kreeg ik dezelfde feedback: dat ik wel wat meer op de voorgrond mag treden. Daar kon ik gewoon niet zoveel mee. Zelfs als ik erop probeerde te letten, kreeg ik alsnog diezelfde feedback (ander ziekenhuis, andere beoordelaars). Coassistenten die wél extravert waren, kregen ook steevast een hoger cijfer dan ik. Niet dat ze meer kennis hadden (integendeel), maar doordat ze de kennis die ze wél hadden beter etaleerden.
En is ook nog eens doodvermoeiend voor de introvert als deze zich 'verplicht' extravert moet opstellen. Drama.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat lijkt me erg frustrerend![]()
Introvert zijn hoort bij iemands karakter. Dat kun je niet veranderen. Als introverte mensen opeens extravert doen (of proberen te doen) komt dat heel geforceerd over.
Ja zo bedoelde ik dat inderdaad nietquote:Op woensdag 15 februari 2023 00:50 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
To be fair, ik las er hetzelfde in als @:ZarB en er staat wel ‘richting tokkie’ dus ik snap ook dat dat voor het gemak tokkie wordt (want toch wel klein beetje tokkie maar nog niet full blown). Ik heb dus geen kinderen maar dacht ook even van ‘wow, is dat al bijna tokkie?!’
Maar goed, de uitleg is er nu geweest,.
Dat gebeurt ook bij mijn kinderen. Net hebben we weer zo'n rapportbespreking gehad, van onze dochter: "Ze zou meer van zich mogen laten horen in het kringgesprek." De leerkracht zou juist blij moeten zijn dan niet alle kinderen graag praten en dat sommigen het prima vinden om meer op de achtergrond aanwezig te zijn en aandachtig naar anderen te luisteren.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:07 schreef Viv het volgende:
[..]
Story of my life.![]()
Bij al mijn stages (coschappen, 3 jaar lang), kreeg ik dezelfde feedback: dat ik wel wat meer op de voorgrond mag treden. Daar kon ik gewoon niet zoveel mee. Zelfs als ik erop probeerde te letten, kreeg ik alsnog diezelfde feedback (ander ziekenhuis, andere beoordelaars). Coassistenten die wél extravert waren, kregen ook steevast een hoger cijfer dan ik. Niet dat ze meer kennis hadden (integendeel), maar doordat ze de kennis die ze wél hadden beter etaleerden.
Niet alleen psychologisch, maar ook biologisch. Ik heb onze kinderen bijvoorbeeld borstvoeding gegeven en daarmee kwam als vanzelf meer bij mij te liggen. En dan helpt het ook niet als je partner na een paar dagen alweer aan het werk moet en je zelf nog maanden thuis zit.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:41 schreef Poolbal het volgende:
Ja helaas herkenbaar dat moeder erg weinig uit handen durft te geven. Ook al snap ik waarom, het creëert continu extra belasting. Heb het er al veel over gehad en ik neem maximaal over om haar naar meer rust te helpen. In de hoop dat meer rust ook meer geestelijke rust en vertrouwen geeft om los te laten. Maar het is een nogal diepgaand psychologisch fenomeen. Paar gesprekken met een psycholoog lossen dat ook niet zo maar op.
Niet helemaal een quote die hier past, maar toch een haakje.quote:Op woensdag 15 februari 2023 07:45 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Zo zie je maar hoe introvert zijn soms nog steeds als iets verkeerds wordt gezien.
Als ik naar mezelf kijk, heb ik gewoon moeten ervaren dat een ander natuurlijk net zo goed voor mijn kind kan zorgen als ikzelf. Inclusief mijn man. Hij heeft in het eerste jaar een dag ouderschapsverlof gehad en die dag zorgde hij dus alleen voor onze dochter, want ik was dan werken. En dan zie je iedere keer weer dat ze allebei nog leven als je thuiskomtquote:Op woensdag 15 februari 2023 08:41 schreef Poolbal het volgende:
Ja helaas herkenbaar dat moeder erg weinig uit handen durft te geven. Ook al snap ik waarom, het creëert continu extra belasting. Heb het er al veel over gehad en ik neem maximaal over om haar naar meer rust te helpen. In de hoop dat meer rust ook meer geestelijke rust en vertrouwen geeft om los te laten. Maar het is een nogal diepgaand psychologisch fenomeen. Paar gesprekken met een psycholoog lossen dat ook niet zo maar op.
Ik denk dat dat wederzijds isquote:Op woensdag 15 februari 2023 08:58 schreef OxygeneFRL het volgende:
Precies om dit gezeik heb ik geen kinderen. Het zijn geen dieren die je weer terug kan brengen naar het asiel. Ik ben altijd blij als visite met kinderen weer oprotten
Jij legt het beter uit dan ik. Dat bedoelde ik dus eigenlijk te zeggenquote:Op woensdag 15 februari 2023 01:04 schreef Shivo het volgende:
Ik ben het helemaal met LadyTagliatelle eens dat het niet de kinderen zijn die bepalen wat er op tafel komt, en mijn kinderen noemen iedereen mevrouw of meneer totdat duidelijk is dat dat niet nodig is.
In mijn werk zie ik dat de wel opgevoede mensen veel better liggen en kunnen netwerken, des te meer reden om ze een fatsoenlijke opvoeding mee te geven.
Wij hebben sinds 1,5 jaar een hond en zien dat nu echt als een surrogaat kind qua verantwoordelijkheden en hoe we ons leven aanpassen naar zijn behoeftes. Uiteraard blijven we ons er van bewust dat het natuurlijk alsnog anders is dan een kind opvoeden, want onze hond laten we met gemak een middag/avond alleen thuis.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:58 schreef OxygeneFRL het volgende:
Precies om dit gezeik heb ik geen kinderen. Het zijn geen dieren die je weer terug kan brengen naar het asiel. Ik ben altijd blij als visite met kinderen weer oprotten
ik snap je helemaal!quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:58 schreef OxygeneFRL het volgende:
Het is dan jammer dat ze juist hun kracht niet zien. Bij een kringgesprek is de kracht van een introvert vaak idd het luisteren en dan kunnen samenvatten en verschillende standpunten samenbrengen. En dat is net heel waardevolquote:Op woensdag 15 februari 2023 08:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook bij mijn kinderen. Net hebben we weer zo'n rapportbespreking gehad, van onze dochter: "Ze zou meer van zich mogen laten horen in het kringgesprek." De leerkracht zou juist blij moeten zijn dan niet alle kinderen graag praten en dat sommigen het prima vinden om meer op de achtergrond aanwezig te zijn en aandachtig naar anderen te luisteren.
Daar hebben we het dan over met onze kinderen. Samen verbazen we ons over de kortzichtigheid van menig volwassene.Dat is meteen wat ik zo leuk vind aan het hebben van een gezin, dat je een mini-universum hebt met eigen codes waarin je aan een half woord genoeg hebt.
Mensen die zeggen dat hun hond "hun kind" is begrijpen niet helemaal hoe honden/dieren werken en wat echt verantwoordelijkheid is mocht je een kind hebben.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wij hebben sinds 1,5 jaar een hond en zien dat nu echt als een surrogaat kind qua verantwoordelijkheden en hoe we ons leven aanpassen naar zijn behoeftes. Uiteraard blijven we ons er van bewust dat het natuurlijk alsnog anders is dan een kind opvoeden, want onze hond laten we met gemak een middag/avond alleen thuis.
Mwa, niet met je eens. Onze hond voelt voor ons wel als "ons kind" omdat we er dol op zijn en hij op ons. Het staat overigens niet voor niets tussen haakjes, we snappen ook wel dat het anders is dan een kind.quote:Op woensdag 15 februari 2023 09:06 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Mensen die zeggen dat hun hond "hun kind" is begrijpen niet helemaal hoe honden/dieren werken en wat echt verantwoordelijkheid is mocht je een kind hebben.![]()
Die hond hecht zich aan je omdat je voor voedsel zorgt en de "leider" bent. Dat heeft 0,0 met jou te maken.
Dat is allemaal 100% inwisselbaar voor iemand anders voor zo´n hond.
Mooi verhaal! Het laat goed zien dat je - wie niet eigenlijk? - nog een hele ontwikkeling te gaan hebt. Kinderen zijn niet af, maar doen nieuwe ervaringen op en kunnen je verbazen. Ik was ook een introvert kind en nu vind ik het leuk om voor grote collegezalen te spreken. Maar er zijn dingen die ik nog steeds niet fijn vind, zoals interviews geven of het boegbeeld zijn van iets. Dat zeg ik ook gewoon: dat doe ik niet.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:57 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Het ging allemaal heel stroef, ben nu 34 en voel me eindelijk op m’n plekje![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |