abonnement Unibet Coolblue
pi_207646133
quote:
In 2022 was 26 procent nieuwe particuliere auto's in Nederland geheel elektrisch

Vorig jaar besloeg het aantal volledig elektrische auto's dat in Nederland door particulieren nieuw werd gekocht, 26 procent van het totale aantal door particulieren gekochte nieuwe auto's. Dat is relatief gezien een forse stijging ten opzichte van 2021.

Waar het aandeel volledig elektrische aangedreven auto's in de verkoop van nieuwe auto's op de particuliere markt in 2021 nog bleef steken op 11 procent, is dat nu 26 procent. Als wordt gekeken naar de totale verkoop van nieuwe auto's, dus naast particuliere ook zakelijke aankopen, verhuurbedrijven en dealerregistraties, kwam het aandeel volledig elektrische auto's vorig jaar uit op 23 procent; dat was in 2021 nog 20 procent. Eind 2022 reden er in Nederland 340.583 volledig elektrische auto’s.

Benzineauto's worden nog altijd het meest verkocht in Nederland, al zakte dat aandeel in 2021 al naar 46 procent en in 2022 was het aandeel 38,5 procent. Het aandeel hybride auto's en plug-in hybrides gezamenlijk lag in 2021 op 33 procent van de verkoop van nieuwe auto's en dat kwam vorig jaar op 36 procent uit.

De RAI Vereniging noemt de snelle stijging van het aandeel volledig elektrische auto’s in de particuliere markt opvallend. De organisatie stelt dat de stijging deels is te verklaren door een combinatie van meer beschikbare elektrische modellen in de middenklassesegmenten, privateleaseaanbiedingen en de aanschafsubsidie van de overheid. Onder particulieren worden overigens ook zelfstandigen geschaard die met een eenmanszaak een elektrische auto zakelijk aankopen. Het kan dus dat zelfstandigen zonder personeel een aanzienlijk aandeel hebben in de flinke stijging onder particulieren, schrijft Autoweek.

Die aanschafsubsidie die dit jaar voor elektrische personenauto's wordt toegekend, is sinds 10 januari beschikbaar. Dit betreft een subsidie voor de aanschaf of private lease van nieuwe elektrische auto's door particulieren. Voor een nieuwe auto kan een subsidie van 2950 euro worden aangevraagd en voor gebruikte auto's is 2000 euro subsidie beschikbaar. Het gaat om potten met een maximum. De totale subsidiepot voor nieuwe EV's bedraagt 67 miljoen euro en voor tweedehandsauto's is er een budget van 32,4 miljoen euro. Als die bedragen worden overschreden, wordt er voor de rest van dit jaar in principe geen subsidie meer toegekend.
bron: https://tweakers.net/nieuws/205830/in-2022-was-26-procent-nieuwe-particuliere-autos-in-nederland-geheel-elektrisch.html

Het is nog geen Noorwegen, waar 79,3% van de nieuw verkochte auto's in 2022 een EV is maar we zitten nu duidelijk in de "early majority" fase van de S-curve.
  vrijdag 20 januari 2023 @ 21:12:14 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207646149
Netjes.
Dat het nog niet zoals Noorwegen is verbaast me niet. Zal het ook niet snel worden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_207646264
De betaalbare electrische wagens tot een Max van 23k is nu redelijk betaalbaar .
Dan zal ik ook kiezen voor zo een boven een benzine versie .

https://laaddirect.nl/blo(...)sche-autos-van-2022/

Overzicht van welke merken.
pi_207646380
Ben benieuwd als we de lease markt erbij doen. Momenteel is elektrisch bijna altijd de beter keuze zakelijk, zowel in leasebedrag, bijtelling en verbruiks kosten.
.
pi_207650043
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 21:22 schreef Fer het volgende:
Ben benieuwd als we de lease markt erbij doen. Momenteel is elektrisch bijna altijd de beter keuze zakelijk, zowel in leasebedrag, bijtelling en verbruiks kosten.
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.
pi_207650051
Blijf het grappig vinden. We moeten allemaal onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Mooi streven zou je zeggen. Om vervolgens massaal op elektriciteit over te stappen, en de afhankelijkheid daar neerleggen.

Ik blijf nog wel even op euro 95 doorrijden.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_207650169
Maart 2022 besteld, wacht nog steeds op m'n e208.

:'(
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_207651354
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Facts don't care about your feelings
pi_207651416
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 02:10 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.
Die heb ik eigenlijk ook nodig, maar toen mijn vorige auto vervangen moes worden kwam ik er geen fatsoenlijke tegen. Dus nu heb ik 2 auto's.
Wel benzine, want mij zie je nooit in een nieuwe auto rijden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207651426
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
beiden kunnen prima waarheid zijn en die eerste zin klopt niet.
Ik koop nooit auto's jonger dan 10 jaar, dus die 10 jaar verbaasde mij enigzins.... Ik had een ouder wagenpark verwacht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 10:20:29 #11
22565 asco
Los in deze tent
pi_207651533
Ik merk het ook al want het is verrekte koud buiten. :+
pi_207651796
Hoeveel zouden het zijn zonder subsidie?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 21 januari 2023 @ 10:41:08 #13
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207651845
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Hier ben ik het niet mee eens. Cijfers over vorig jaar zeggen niet per se iets over het hele wagenpark. Wat je wel ziet is dat ieder jaar de groei van elektrische auto's toeneemt op het totale wagenpark. Eind november 2022 was 5,6% (https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers) van de geregistreerde personenauto's elektrisch. Dat is een stijging van circa 40% per jaar.

Dat betekent dat volgend jaar ruwweg 8% van het wagenpark elektrisch is (hybride, waterstof of volledig) en het jaar erop 11%. En dat is met de huidige groei, als er volgend jaar weer meer auto's worden verkocht dan kan het nog sneller gaan.

Dus ja, je hoort dit al jaren omdat het langzaam op stoom komt, maar ondertussen zijn dit dus significante aantallen. Met deze groei zit je zo in 5 jaar over de 50% van het wagenpark. Als deze lijn doortrekt.

100% stijging van 100 voortuigen klinkt heel veel natuurlijk, maar is maar een verkoop van 100 extra voortuigen. 5% stijging van 10000 voertuigen is 500 extra voertuigen. Het eerste klinkt heftig en het tweede mwah.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 21 januari 2023 @ 10:43:17 #14
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207651877
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 10:38 schreef Red_85 het volgende:
Hoeveel zouden het zijn zonder subsidie?
Minder, maar de subsidie is er alleen voor de impuls. Op dit moment zijn bij sommige merken (Peugeot) vergelijkbare benzine als elektrische modellen al bijna even duur. Met subsidie is de elektrische variant in sommige gevallen goedkoper.

Het kantelpunt is dichtbij, er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 21 januari 2023 @ 10:52:13 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207651981
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 02:13 schreef inslagenreuring het volgende:
Blijf het grappig vinden. We moeten allemaal onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Mooi streven zou je zeggen. Om vervolgens massaal op elektriciteit over te stappen, en de afhankelijkheid daar neerleggen.

Ik blijf nog wel even op euro 95 doorrijden.
Blijft lief, mensen die het na al die jaren nog niet snappen.
Ik ga het je in elk gval niet meer uitleggen, veel plezier met je E10.
Tot nooit .......
  zaterdag 21 januari 2023 @ 10:53:45 #16
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207651996
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 10:43 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Minder, maar de subsidie is er alleen voor de impuls. Op dit moment zijn bij sommige merken (Peugeot) vergelijkbare benzine als elektrische modellen al bijna even duur. Met subsidie is de elektrische variant in sommige gevallen goedkoper.

Het kantelpunt is dichtbij, er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt.
En als je naar de totale kosten in 5 jaar kijkt zijn veel EVs al goedkoper.
Tot nooit .......
pi_207654184
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 10:43 schreef Herkauwer het volgende:
Het kantelpunt is dichtbij, er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt.
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 13:47:06 #18
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207654401
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....
Ik heb zelf vorig jaar een auto geïmporteerd. Renault Zoë 40 kWh en na subsidie heb ik daar ¤8500 voor betaald. Moet wel zeggen dat je dan de accu nog moet huren voor ¤80 (tot ¤120) per maand.

En nieuwe auto's zijn ook steeds meer elektrisch voor een lagere prijs. In 2020 was de gemiddelde prijs voor een nieuwe auto ¤37000, en daar zijn nu aardig wat opties voor. Autoweek geeft aan dat er meer dan 60 modellen zijn voor die prijs of lager.

Vanaf ¤18000 kan je al een elektrische auto kopen.

Aanvulling, de prijzen dalen best hard.
quote:
Een paar jaar geleden waren elektrische auto's nog duur en bijzonder, maar inmiddels zijn er al veel modellen op de markt en is de prijs enorm gezakt. In 2018 bijvoorbeeld, kostte een gemiddelde elektrische auto nog ¤ 75.000. In 2021 was die prijs nog maar ¤ 51.000. De komende jaren komen er nog veel meer modellen bij en maken fabrikanten ook steeds meer kleinere, betaalbare elektrische auto's. De gemiddelde prijs daalt daardoor nog verder.


[ Bericht 22% gewijzigd door Herkauwer op 21-01-2023 13:50:01 (aanvulling) ]
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207654434
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....
Het is vooral de definitie van "betaalbaar".
Maar je ziet toch dat de prijs van ICE en EV's steeds dichter bij elkaar komt te liggen.

Ik leen even m'n eigen post uit een ander topic:

Een nieuwe auto is sowieso voor een hele grote groep onbereikbaar.

Er worden ongeveer 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht waarvan de helft ongeveer in één of andere leasevorm.
Dat betekent dat er 175.000 nieuwe auto's per jaar privé gekocht worden.

Op een groep van 11.000.000 mensen met een rijbewijs, koopt dus jaarlijks gemiddeld 1,6% van de mensen met een rijbewijs een nieuwe auto.

Neem een Volkswagen Golf of een Ford Focus op benzine.
Dat zijn normale C-klasse auto's.

Die koop je vanaf ¤34.740 t/m ¤34.999
Dan heb je gewoon een instapmodel, zonder opties.

Welke EV's heb je vanaf die prijs klasse?


bron: https://ev-database.org/nl/cheatsheet/prijs-elektrische-auto

pi_207655176
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is vooral de definitie van "betaalbaar".
Maar je ziet toch dat de prijs van ICE en EV's steeds dichter bij elkaar komt te liggen.

Ik leen even m'n eigen post uit een ander topic:

Een nieuwe auto is sowieso voor een hele grote groep onbereikbaar.

Er worden ongeveer 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht waarvan de helft ongeveer in één of andere leasevorm.
Dat betekent dat er 175.000 nieuwe auto's per jaar privé gekocht worden.

Op een groep van 11.000.000 mensen met een rijbewijs, koopt dus jaarlijks gemiddeld 1,6% van de mensen met een rijbewijs een nieuwe auto.

Neem een Volkswagen Golf of een Ford Focus op benzine.
Dat zijn normale C-klasse auto's.

Die koop je vanaf ¤34.740 t/m ¤34.999
Dan heb je gewoon een instapmodel, zonder opties.

Welke EV's heb je vanaf die prijs klasse?


bron: https://ev-database.org/nl/cheatsheet/prijs-elektrische-auto

[ afbeelding ]
Laatst een stukje op AutoWeek, maar in de D klasse en meer is een electrische variant meestal goedkoper.
Voor het A/B/C segment juist de benzine variant.
pi_207655537
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 13:47 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Ik heb zelf vorig jaar een auto geïmporteerd. Renault Zoë 40 kWh en na subsidie heb ik daar ¤8500 voor betaald. Moet wel zeggen dat je dan de accu nog moet huren voor ¤80 (tot ¤120) per maand.

En nieuwe auto's zijn ook steeds meer elektrisch voor een lagere prijs. In 2020 was de gemiddelde prijs voor een nieuwe auto ¤37000, en daar zijn nu aardig wat opties voor. Autoweek geeft aan dat er meer dan 60 modellen zijn voor die prijs of lager.

Vanaf ¤18000 kan je al een elektrische auto kopen.

Aanvulling, de prijzen dalen best hard.
[..]

blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 15:43:08 #22
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207655856
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.

Dat het niet voor jou betaalbaar is betekent niet dat het betaalbaarder wordt in Nederland. Blijft lastig om dit in een samenleving beetje eerlijk te verdelen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207655989
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.
Wat vind je wel "betaalbaar" en welke populaire nieuwe brandstofauto's heb je op dit moment in dat prijssegment?
pi_207656003
Waar kan je die dingen tegenwoordig op een praktische manier opladen eigenlijk. Praktisch is niet de twee laadplekken in de hele straat hier waarbij je 's nachts je bed uit moet om je auto te verplaatsen om niet in overtreding te zijn, en de rest van de omgeving inmiddels vol staat :')
  zaterdag 21 januari 2023 @ 16:00:10 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207656037
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.

Dat het niet voor jou betaalbaar is betekent niet dat het betaalbaarder wordt in Nederland. Blijft lastig om dit in een samenleving beetje eerlijk te verdelen.
En kruis bij de 15000 nog even een leukere uitvoering aan, wat vaak standaard is bij de EV.

Plots zijn ze even duur of is de EV zelfs goedkoper. Met je onderhoud, verbruik en afschrijving win je nog 5 jaar wat extra.
Tot nooit .......
pi_207656049
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:56 schreef Fleischmeister het volgende:
Waar kan je die dingen tegenwoordig op een praktische manier opladen eigenlijk. Praktisch is niet de twee laadplekken in de hele straat hier waarbij je 's nachts je bed uit moet om je auto te verplaatsen om niet in overtreding te zijn, en de rest van de omgeving inmiddels vol staat :')
Dat is nog heel erg afhankelijk van de plek waar je woont.
In bepaalde woonplaatsen en/of wijken zal het lastiger zijn om het stroomnet te upgraden of laadpalen te plaatsen, vooral als er al een gebrek aan parkeerplaatsen is.

De gemeente waar ik woon lijken ze het ook nog niet helemaal te begrijpen, bij supermarkten nog 0 laadpalen, etc.
Maar er zijn ook plaatsen, zoals Dordrecht, waar ze aan wetgeving werken om kabelgoten in de stoep toe te staan zodat je je auto vanuit huis kan laden.

Er is geen gouden oplossing, iedere wijk en woonplaats zal z'n eigen uitdagingen hebben.

Aan de andere kant kan je natuurlijk altijd nog bij een snellader terecht, je tankt nu wss ook niet thuis.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 16:02:05 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207656061
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:56 schreef Fleischmeister het volgende:
Waar kan je die dingen tegenwoordig op een praktische manier opladen eigenlijk. Praktisch is niet de twee laadplekken in de hele straat hier waarbij je 's nachts je bed uit moet om je auto te verplaatsen om niet in overtreding te zijn, en de rest van de omgeving inmiddels vol staat :')
Waarom je bed uit? Snachts mag ie blijven staan hoor.
En verder... half uurtje aan de snellader, nog nooit hoeven wachten.
Tot nooit .......
pi_207656079
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 16:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Waarom je bed uit? Snachts mag ie blijven staan hoor.
Oh, dat scheelt een hoop :)
pi_207656120
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:56 schreef Fleischmeister het volgende:
Waar kan je die dingen tegenwoordig op een praktische manier opladen eigenlijk. Praktisch is niet de twee laadplekken in de hele straat hier waarbij je 's nachts je bed uit moet om je auto te verplaatsen om niet in overtreding te zijn, en de rest van de omgeving inmiddels vol staat :')
Dat soort geneuzel houd me idd nog ff tegen voor een EV. Dan liever ff snel tanken weer door ipv 30 min rondhangen bij een snellader
pi_207656180
Half uur wachten voor je weer verder kan vind ik trouwens ook nog best lang, je zou eigenlijk toe moeten naar een soort van accustandaard zodat je gewoon ter plaatse de accu kan verwisselen bij een accustation waar de accu's dan volgeladen klaar liggen.

Op een andere manier kan het i.i.g. nooit vergelijkbaar zijn met tanken wat betreft hoeveel energie je erin kan stoppen in een korte tijd.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 16:18:34 #31
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207656254
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 16:06 schreef descon het volgende:

[..]
Dat soort geneuzel houd me idd nog ff tegen voor een EV. Dan liever ff snel tanken weer door ipv 30 min rondhangen bij een snellader
Het meeste laden doe je ook in je wijk, bij de supermarkt en op je werk, bij aankomst op bestemming.

Snel die je eigenlijk alleen bij lange afstand. Veelal maar 10 minuten om op bestemming te komen. Aan de lader, ff plassen en door....
Tot nooit .......
pi_207656289
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 16:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het meeste laden doe je ook in je wijk, bij de supermarkt en op je werk, bij aankomst op bestemming.

Snel die je eigenlijk alleen bij lange afstand. Veelal maar 10 minuten om op bestemming te komen. Aan de lader, ff plassen en door....
EV is niet de toekomst.ik rij zelf hybride Audi maar er is geen plek voor laadpalen. Zeker niet in een stadscentrum waar ik woon. Plus daarbij dat het er nog eens hondslelijk uitziet al die palen in oude stadskernen
  zaterdag 21 januari 2023 @ 16:28:29 #33
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207656354
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 16:22 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
EV is niet de toekomst.ik rij zelf hybride Audi maar er is geen plek voor laadpalen. Zeker niet in een stadscentrum waar ik woon. Plus daarbij dat het er nog eens hondslelijk uitziet al die palen in oude stadskernen
Ik ben heel benieuwd naar wat jij als toekomst ziet en waarmee we nu al daadwerelijk mee kunnen beginnen.
Tot nooit .......
pi_207656382
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 16:28 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik ben heel benieuwd naar wat jij als toekomst ziet en waarmee we nu al daadwerelijk mee kunnen beginnen.
Waterstof.
pi_207656695
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.

Dat het niet voor jou betaalbaar is betekent niet dat het betaalbaarder wordt in Nederland. Blijft lastig om dit in een samenleving beetje eerlijk te verdelen.
ik kijk naar mijn eisenlijstje als het gaat om transport. Ik zal schoenen en fiets buiten beschouwing laten maar dan wil ik van A naar B op elk moment dat ik wil, waarbij A en B op alle plekken zijn in NL en een deel van Duitsland. Verder moet ik er droog komen en op een redelijk veilige manier. Meer eisen heb ik niet en dan valt EV af vanwege de maandelijkse kosten. Een redelijk maanbedrag excl benzine is ca 400-500 euro per maand. Private lease valt af ivm de ridicule max afstand van 10k per jaar.
OV valt dus per definitie af en dan blijft alleen de auto nog over.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207656718
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 16:31 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Waterstof.
Waterstof is een oplossing voor de industrie en verder niet.
Als iemand wat anders zegt dan zit er eigen belang achter bv aandelen in 1 of ander kansloos bedrijf of als iemand zijn geld ermee verdiend.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207656720
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waterstof is een oplossing voor de industrie en verder niet.
Onzin.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 17:07:31 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207656729
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 16:31 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Waterstof.
interessant (onverwacht). De Toyota Mirai, Hyundai Nexo kost 70k, meer voor de audi rijder dus. Prijs toch wel een puntje voor veel mensen, zijn er goedkopere alternatieven?
Tot nooit .......
pi_207656767
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
interessant (onverwacht). De Toyota Mirai, Hyundai Nexo kost 70k, meer voor de audi rijder dus. Prijs toch wel een puntje voor veel mensen, zijn er goedkopere alternatieven?
Geef het wat tijd zou ik zeggen. Ik ken de eigenaar van het waterstof tankstation in Brabant voor vrachtwagens. Het probleem is vooral de lengte van het tanken. Duurt nogal lang. Daarbij houden Shell en dergelijke uiteraard ontwikkeling tegen. Dat is ook nog een bijkomend probleem
pi_207656835
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 16:31 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Waterstof.
Mweh, beetje duur om te maken.
En opslag is ook zo'n dingetje..
pi_207656843
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:21 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Mweh, beetje duur om te maken.
En opslag is ook zo'n dingetje..
Valt mee. Het is vooral de olieindustrie die het tegen wil houden. Zie het tankstation in Brabant
  zaterdag 21 januari 2023 @ 17:28:35 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207656900
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:13 schreef Poepz0r het volgende:

Daarbij houden Shell en dergelijke uiteraard ontwikkeling tegen. Dat is ook nog een bijkomend probleem
oh? maak kennis met de grootste waterstof fabriek van Europa.

https://hydrogeneurope.eu/shells-holland-hydrogen-1/

stoor je niet aan die grote gele schelp op de pagina :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 21-01-2023 17:35:58 ]
Tot nooit .......
pi_207656921
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:13 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Geef het wat tijd zou ik zeggen. Ik ken de eigenaar van het waterstof tankstation in Brabant voor vrachtwagens. Het probleem is vooral de lengte van het tanken. Duurt nogal lang. Daarbij houden Shell en dergelijke uiteraard ontwikkeling tegen. Dat is ook nog een bijkomend probleem
Shell wil juist waterstof, dat is hun verdienmodel ná olie.
Shell investeert fors in waterstof.

Het simpele verhaal is dat:

- waterstof 3x meer energie kost per kilometer en dus ook duurder is per kilometer
- de druk van waterstof op 800 bar moet worden gebracht om een auto te tanken (met maximaal 700 bar tankdruk)
- de waterstof naar -40 graden Celsius gekoeld moet worden
- op druk brengen en koelen kost energie maar vooral ook veel tijd, na 3 tot 6 tankbeurten is de druk bij een tankstation te laag en moet het eerst weer op druk komen en dan kan je een half uur niet tanken
- een waterstoftankinstallatie kost al snel ¤1,2 miljoen
- je moet met een leidingnetwerk of tankauto's de waterstof bijvullen
- waterstofauto's zijn duur en dat is in 10 jaar nog niet veranderd, terwijl EV's in prijs dalen
- er zijn nog maar 3 grote merken (Toyota samen met BMW en Hyundai) die bezig zijn met waterstof

Waterstof en auto's? Het gaat niet gebeuren, niet op grote schaal iig.
pi_207656939
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 02:10 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.
Zo ook voor zakelijke rijders (mensen in een buitendienst functie). Hier 60.000 km per jaar, ben ik toch blij dat ik op 1 tank 1000 km kan rijden.
pi_207657015
En dan zijn er berichten in de media dat er binnenkort wel eens een elektriciteit tekort kan ontstaan in Nederland.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 17:42:32 #46
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207657052
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:32 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Zo ook voor zakelijke rijders (mensen in een buitendienst functie). Hier 60.000 km per jaar, ben ik toch blij dat ik op 1 tank 1000 km kan rijden.
En die 1000km rijd je in een ruk leeg? Nergens een half uurtje pauze waarin je de auto ff kan laden?

Wat voor baan heb je? Test je actieradiussen voor autoweek? Werk je voor de WLTP?
Tot nooit .......
pi_207657077
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Shell wil juist waterstof, dat is hun verdienmodel ná olie.
Shell investeert fors in waterstof.

Het simpele verhaal is dat:

- waterstof 3x meer energie kost per kilometer en dus ook duurder is per kilometer
- de druk van waterstof op 800 bar moet worden gebracht om een auto te tanken (met maximaal 700 bar tankdruk)
- de waterstof naar -40 graden Celsius gekoeld moet worden
- op druk brengen en koelen kost energie maar vooral ook veel tijd, na 3 tot 6 tankbeurten is de druk bij een tankstation te laag en moet het eerst weer op druk komen en dan kan je een half uur niet tanken
- een waterstoftankinstallatie kost al snel ¤1,2 miljoen
- je moet met een leidingnetwerk of tankauto's de waterstof bijvullen
- waterstofauto's zijn duur en dat is in 10 jaar nog niet veranderd, terwijl EV's in prijs dalen
- er zijn nog maar 3 grote merken (Toyota samen met BMW en Hyundai) die bezig zijn met waterstof

Waterstof en auto's? Het gaat niet gebeuren, niet op grote schaal iig.
Het kan wel maar dan verdient shell er niet meer op
Wordt al jaren tegengehouden https://waterpoweredcar.com/

Je weet dat de mirai samen met shell door toyota is ontwikkeld (ivm een verdien model)?
pi_207657109
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
En die 1000km rijd je in een ruk leeg? Nergens een half uurtje pauze waarin je de auto ff kan laden?

Wat voor baan heb je? Test je actieradiussen voor autoweek?
IT bedrijf met landelijke dekking maar helaas niet in elke provincie leadengineers. En ook een volle agenda dus als ik 300+km op een dag af moet leggen dan heb ik geen zin of tijd om een half uur ergens te staan laden. Erger nog als het aan het eind van de dag is en dat 30 minuten laden zorgt dat ik precies in de avondspits terecht kom.

En die 1000km rijd ik in 2 á 3 dagen leeg.
pi_207657131
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:44 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
Het kan wel maar dan verdient shell er niet meer op
Wordt al jaren tegengehouden https://waterpoweredcar.com/
Wat op die site staat is allemaal onzin.
Het bekende "complot tegen de auto op water".
pi_207657183
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:32 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Zo ook voor zakelijke rijders (mensen in een buitendienst functie). Hier 60.000 km per jaar, ben ik toch blij dat ik op 1 tank 1000 km kan rijden.
Er zitten ongeveer 255 werkdagen in een jaar.

60.000 / 255 = 235km per dag. Dat is met een auto die 500km op een accu haalt prima te doen, zeker als je op locatie gewoon kan inpluggen en bijladen.

En ja, ik weet best dat je nu nog niet overal kan laden.
Maar als er alleen nog EV's verkocht worden dan komen die laadpalen er ook wel.

Kan je het nu redden met een EV? Dan is het een optie.
En anders wacht je nog wat jaren.

Uiteindelijk gaan we allemaal over, of het dit jaar is of in 2045.

Overigens vind ik een IT-baan waar je 1/3e van je werkuren in een auto zit niet heel efficiënt klinken.
Er kan steeds meer remote, tenzij je fysiek apparatuur moet bedienen / vervangen.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 17:54:43 #51
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207657227
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:44 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
Het kan wel maar dan verdient shell er niet meer op
Wordt al jaren tegengehouden https://waterpoweredcar.com/

Je weet dat de mirai samen met shell door toyota is ontwikkeld (ivm een verdien model)?
mijn opa heeft thuis 20 jaar onderzoek gedaan naar een auto op gatenkaasgaten. Hij werd door niemand serieus genomen en kon nergens terecht met zijn idee. Toen hij 86 jaar was lag ie plots dood in zijn bed.

Ik denk dat mijn opa goed op weg was en dat Shell hem wilde tegenhouden.
Tot nooit .......
pi_207657255
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:39 schreef Meneer_Meneer het volgende:
En dan zijn er berichten in de media dat er binnenkort wel eens een elektriciteit tekort kan ontstaan in Nederland.
Een elektriciteitstekort is op meerdere manieren te interpreteren.

Je bedoelt dat er per jaar te weinig stroom wordt opgewekt?
Of regio's waar te weinig capaciteit beschikbaar is?
Of bepaalde dagen van het jaar waarop te weinig stroom beschikbaar is?

Wat is daar aan te doen? En wat wordt daar aan gedaan?
pi_207657333
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 03:11 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Maart 2022 besteld, wacht nog steeds op m'n e208.

:'(
Januari 2022 Ioniq 5 besteld, laatste update geeft eind maart 2023 als levermoment :')
pi_207657492
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:21 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Mweh, beetje duur om te maken.
En opslag is ook zo'n dingetje..
opslag valt wel mee. Het gaat gebruikt worden om overtollige wind/zon energie op te slaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207657523
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Shell wil juist waterstof, dat is hun verdienmodel ná olie.
Shell investeert fors in waterstof.
ze zijn de kartrekker van de delta corridor

https://www.rijksoverheid(...)oject-delta-corridor
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207657567
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:39 schreef Meneer_Meneer het volgende:
En dan zijn er berichten in de media dat er binnenkort wel eens een elektriciteit tekort kan ontstaan in Nederland.
binnenkort is een beetje een overstatement. Wellicht op de schaal van de leeftijd van de aarde.

https://nos.nl/artikel/24(...)stroomtekort-in-2030
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zaterdag 21 januari 2023 @ 18:20:15 #57
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207657587
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 21:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
bron: https://tweakers.net/nieuws/205830/in-2022-was-26-procent-nieuwe-particuliere-autos-in-nederland-geheel-elektrisch.html

Het is nog geen Noorwegen, waar 79,3% van de nieuw verkochte auto's in 2022 een EV is maar we zitten nu duidelijk in de "early majority" fase van de S-curve.
Dat lijkt mij niet verrassend, rijke westerse landen zullen vooral in die early majority zitten, denk ik.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 18:28:31 #58
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207657735
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:44 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
Het kan wel maar dan verdient shell er niet meer op
Wordt al jaren tegengehouden https://waterpoweredcar.com/

Er staat op due pagina ook nog een video van een boos-man dat van volkswagens voor de us-markt bewust onzuiniger zijn. Dat komt door de olie-industrie!

ik denk dat het door de test standaard komt:
https://www.licarco.com/n(...)s-wltp-nedc-and-cltc
EPA vs WLTP Range
The EPA ratings of electric vehicles are the most accurate, according to the real-world test results. The EPA range estimates are approximately 11 percent lower than the WLTP range figures. For example, an electric vehicle with 100 miles (or kilometers) of WLTP range is probably going to get an EPA range estimate of around 89 miles (or kilometers), or 11 mi./km less range than the WLTP standard.
Tot nooit .......
pi_207657779
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 18:28 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Er staat op due pagina ook nog een video van een boos-man dat van volkswagens voor de us-markt bewust onzuiniger zijn. Dat komt door de olie-industrie!

ik denk dat het door de test standaard komt:

EPA vs WLTP Range
The EPA ratings of electric vehicles are the most accurate, according to the real-world test results. The EPA range estimates are approximately 11 percent lower than the WLTP range figures. For example, an electric vehicle with 100 miles (or kilometers) of WLTP range is probably going to get an EPA range estimate of around 89 miles (or kilometers), or 11 mi./km less range than the WLTP standard.
Verder is dat deel "car" in "water powered" ook vooral een rookgordijn.

Als je een auto zou kunnen aandrijven met puur water, dan zou je alles kunnen laten werken / aandrijven op puur water.
Maar het gaat altijd weer over "de auto die op water rijdt", nooit over "de machine die energie of stroom van puur water maakt".

Want dat zou het echte opzienbarende zijn maar niet zo spannend.
pi_207658448
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zitten ongeveer 255 werkdagen in een jaar.

60.000 / 255 = 235km per dag. Dat is met een auto die 500km op een accu haalt prima te doen, zeker als je op locatie gewoon kan inpluggen en bijladen.

En ja, ik weet best dat je nu nog niet overal kan laden.
Maar als er alleen nog EV's verkocht worden dan komen die laadpalen er ook wel.

Kan je het nu redden met een EV? Dan is het een optie.
En anders wacht je nog wat jaren.

Uiteindelijk gaan we allemaal over, of het dit jaar is of in 2045.

Overigens vind ik een IT-baan waar je 1/3e van je werkuren in een auto zit niet heel efficiënt klinken.
Er kan steeds meer remote, tenzij je fysiek apparatuur moet bedienen / vervangen.
Die laadpalen komen er niet althans niet in binnensteden. Waar de fuck ga je er voldoende plaatsen?
pi_207658828
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 21:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
bron: https://tweakers.net/nieuws/205830/in-2022-was-26-procent-nieuwe-particuliere-autos-in-nederland-geheel-elektrisch.html

Het is nog geen Noorwegen, waar 79,3% van de nieuw verkochte auto's in 2022 een EV is maar we zitten nu duidelijk in de "early majority" fase van de S-curve.
Nemen we daarbij ook in ogenschouw dat het totaal aantal verkochte auto's (nieuw) historisch laag is? Kortom, druppel op een gloeiende plaat. Eens te meer de import van niet-EV's (tweedehands) records verbreken.
Allah Al Watan Al Malik
pi_207658892
Maar dit gaat dus echt om nieuwe auto’s. Volgens mij kopen de meeste mensen hun auto tweedehands.
ROBODEMONS..................|:(
pi_207658896
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef Morrigan het volgende:
Maar dit gaat dus echt om nieuwe auto’s. Volgens mij kopen de meeste mensen hun auto tweedehands.
Tweedehands auto s zijn nu peperduur.
pi_207658902
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef Morrigan het volgende:
Maar dit gaat dus echt om nieuwe auto’s. Volgens mij kopen de meeste mensen hun auto tweedehands.
Uiteraard gaat het om nieuwe auto's.

Je kan geen tweedehands auto kopen als niet ooit iemand voor je een nieuwe heeft gekocht.
pi_207658907
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zitten ongeveer 255 werkdagen in een jaar.

60.000 / 255 = 235km per dag. Dat is met een auto die 500km op een accu haalt prima te doen, zeker als je op locatie gewoon kan inpluggen en bijladen.

En ja, ik weet best dat je nu nog niet overal kan laden.
Maar als er alleen nog EV's verkocht worden dan komen die laadpalen er ook wel.
Ik stond een aantal maanden voor de keuze tussen EV / benzine. Ben toen er eens op gaan letten of het praktisch zou zijn en wat collegas gevraagd hoe het beviel.

Als je thuis kan laden en normaal relatief kleine afstanden rijd (300km of minder per dag) kan het best interessant zijn.

Als je niet met 1 lading de dag door kan komen word het al snel gekut met laden. Das prima voor een keertje maar moet niet standaard worden.

Ben ook benieuwd hoe dit in de toekomst zal gaan. Idee dat het aantal EV's harder gaat als de laadpalen en het electrische netwerk heeft het ook al lastig.

Overigens schiet de bijtelling voor zakelijke ev wel omhoog. Financieel is een EV wel duurder aan het worden.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 19:42:41 #66
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207658943
Het over betaalbaar hebben en dan een plaatje posten waar een fucking fiat 500 van 35k staat

Haha. Grapjas.
pi_207658984
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef Morrigan het volgende:
Maar dit gaat dus echt om nieuwe auto’s. Volgens mij kopen de meeste mensen hun auto tweedehands.
De meest auto's worden inderdaad tweedehands gekocht - vaak in de prijsklasse van tussen de 10.000 en 15.000 euro. Voor Jan modaal is een EV (ook een tweedehandse) nog erg ver weg. Zeker als Jan een gezin moet vervoeren en de auto ook gebruikt voor vakanties. Dan kom je niet ver met een Renault Zoe of Nissan Leaf.
Allah Al Watan Al Malik
pi_207658996
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:40 schreef descon het volgende:

[..]
Ik stond een aantal maanden voor de keuze tussen EV / benzine. Ben toen er eens op gaan letten of het praktisch zou zijn en wat collegas gevraagd hoe het beviel.

Als je thuis kan laden en normaal relatief kleine afstanden rijd (300km of minder per dag) kan het best interessant zijn.

Als je niet met 1 lading de dag door kan komen word het al snel gekut met laden. Das prima voor een keertje maar moet niet standaard worden.

Ben ook benieuwd hoe dit in de toekomst zal gaan. Idee dat het aantal EV's harder gaat als de laadpalen en het electrische netwerk heeft het ook al lastig.
Het elektrisch netwerk heeft het op sommige plaatsen lastig.

Als dat het geval is kan je EV-snelladers kan je plaatsen in combinatie met een kleine Megapack.
Zo'n Megapack kan 24/7 op een laag tempo bijgeladen worden en als er een auto staat te laden, kan hij bijvoorbeeld 350kW per aansluiting leveren.

Dat is al een beproefde methode.

quote:
Overigens schiet de bijtelling voor zakelijke ev wel omhoog. Financieel is een EV wel duurder aan het worden.
Uiteraard zal de stimulans om EV's te kopen afgebouwd worden, als het omslagpunt dichter bij dat van een ICE komt te liggen. Uiteindelijk zal er op een EV geen subsidie, in welke vorm dan ook, meer zitten.
pi_207659032
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:45 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
De meest auto's worden inderdaad tweedehands gekocht - vaak in de prijsklasse van tussen de 10.000 en 15.000 euro. Voor Jan modaal is een EV (ook een tweedehandse) nog erg ver weg. Zeker als Jan een gezin moet vervoeren en de auto ook gebruikt voor vakanties. Dan kom je niet ver met een Renault Zoe of Nissan Leaf.
Tweedehands EV zou ik nooit kopen. Je hebt geen enkel idee vd status vd accu
pi_207659071
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:47 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Tweedehands EV zou ik nooit kopen. Je hebt geen enkel idee vd status vd accu
Dat is dan inderdaad ook nog de vraag. Bovendien, net als bij PC's: de techniek is al heel snel achterhaald. Wie wil er nu nog een eerste generatie EV (Renault Fluence)? Geen hond, of een eerste generatie Leaf?
Allah Al Watan Al Malik
pi_207659089
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:42 schreef Gunner het volgende:
Het over betaalbaar hebben en dan een plaatje posten waar een fucking fiat 500 van 35k staat

Haha. Grapjas.
Uiteraard moet je dan een Fiat 500 met een Fiat 500 vergelijken.

Een kale Fiat 500 op benzine kost je vanaf ¤19.290
Een kale Fiat 500E op stroom kost je vanaf ¤31.190 waar je nog ¤2.950 subsidie op krijgt.

Het prijsverschil tussen 2 kale versies is dus nog ¤8.950

Of het betaalbaar is, hangt uiteraard af van je banksaldo.
pi_207659096
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat is dan inderdaad ook nog de vraag. Bovendien, net als bij PC's: de techniek is al heel snel achterhaald. Wie wil er nu nog een eerste generatie EV (Renault Fluence)? Geen hond, of een eerste generatie Leaf?
Mijn Audi levert nu meer op bij verkoop dan het openstaande leasebedrag :') Ook zoiets raars wat nu gaande is
pi_207659105
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Tweedehands auto s zijn nu peperduur.
Is dat niet vanwege de enorme vraag naar tweedehands auto’s?
ROBODEMONS..................|:(
pi_207659118
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:52 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Is dat niet vanwege de enorme vraag naar tweedehands auto’s?
En omdat velen op benzine willen rijden. De stroomprijs wordt ook steeds hoger en het verschil steeds kleiner
pi_207659124
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat is dan inderdaad ook nog de vraag. Bovendien, net als bij PC's: de techniek is al heel snel achterhaald. Wie wil er nu nog een eerste generatie EV (Renault Fluence)? Geen hond, of een eerste generatie Leaf?
M'n schuin overburen hebben zo'n eerste generatie Leaf 2e hands gekocht en doen er de boodschappenritjes mee.
Range was toen al kut, dus nu ook. Maar voor in de regio is het meer dan zat. Hun eerste auto is een vrij recente Fiesta.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 19:53:59 #76
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207659137
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard moet je dan een Fiat 500 met een Fiat 500 vergelijken.

Een kale Fiat 500 op benzine kost je vanaf ¤19.290
Een kale Fiat 500E op stroom kost je vanaf ¤31.190 waar je nog ¤2.950 subsidie op krijgt.

Het prijsverschil tussen 2 kale versies is dus nog ¤8.950

Of het betaalbaar is, hangt uiteraard af van je banksaldo.
Goed dat je het zelf zegt want betaalbaar is natuurlijk een erg subjectief begrip.
pi_207659144
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
M'n schuin overburen hebben zo'n eerste generatie Leaf 2e hands gekocht en doen er de boodschappenritjes mee.
Range was toen al kut, dus nu ook. Maar voor in de regio is het meer dan zat. Hun eerste auto is een vrij recente Fiesta.
Accu is onderheven ( logisch ) aan slijtage dus die range wordt minder. Ik had het nooit gekocht. Nieuw accupakket is waarschijnlijk duurder dan een nieuwe tweedehands auto
pi_207659178
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard moet je dan een Fiat 500 met een Fiat 500 vergelijken.

Een kale Fiat 500 op benzine kost je vanaf ¤19.290
Een kale Fiat 500E op stroom kost je vanaf ¤31.190 waar je nog ¤2.950 subsidie op krijgt.

Het prijsverschil tussen 2 kale versies is dus nog ¤8.950

Of het betaalbaar is, hangt uiteraard af van je banksaldo.
Ik weet niet in welke bubbel je leeft, maar de meeste mensen denken: waar haal ik die extra 9K vandaan (lenen - en dus rente betalen) en wat gaat de wegenbelasting doen (waardoor de EV, zwaarder, mogelijk duurder is per maand dan de ICE). Bovendien zijn EV's vaak duurder in de verzekering.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over range, laadmogelijkheden (in de buurt) et cetera.
Allah Al Watan Al Malik
pi_207659180
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:53 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
En omdat velen op benzine willen rijden. De stroomprijs wordt ook steeds hoger en het verschil steeds kleiner
De stroomprijs is momenteel hoger omdat de aardgasprijs hoger is, omdat Rusland niet lief doet tegen Oekraïne.

Op zich kan stroom gewoon ¤0,25 per kWh kosten als dat weer wat normaliseert.
pi_207659195
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De stroomprijs is momenteel hoger omdat de aardgasprijs hoger is, omdat Rusland niet lief doet tegen Oekraïne.

Op zich kan stroom gewoon ¤0,25 per kWh kosten als dat weer wat normaliseert.
Natuurlijk niet. Als de accijns wegvalt op benzine gaat men dat op de kWh prijs compenseren. Geef ze eens ongelijk
pi_207659238
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:53 schreef Gunner het volgende:

[..]
Goed dat je het zelf zegt want betaalbaar is natuurlijk een erg subjectief begrip.
Ja, dat sowieso.

Er zijn niet zoveel mensen die een nieuwe auto kopen, dus dat zal met een nieuwe EV niet anders zijn.

Al mijn auto's zijn tot nu toe 2e hands, m'n eerste Volvo 740 had zelfs 3 ton op de teller toen ik hem kocht voor ¤950.
M'n huidige Volvo was 1,5 jaar oud en geïmporteerd uit Zweden maar ook die is niet nieuw.

Dus ja, wat is "betaalbaar", het is voor een deel het geld dat je er voor hebt liggen en voor een deel het geld dat je er voor over hebt.

Evengoed blijft de gemiddelde prijs van EV's jaar na jaar dalen, al ging dat met de huidige schaarste niet zo snel meer. Maar goed, brandstofauto's (nieuw en 2e hands) zijn ook fors duurder dan 3 jaar terug.
pi_207659258
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ik weet niet in welke bubbel je leeft, maar de meeste mensen denken: waar haal ik die extra 9K vandaan (lenen - en dus rente betalen) en wat gaat de wegenbelasting doen (waardoor de EV, zwaarder, mogelijk duurder is per maand dan de ICE). Bovendien zijn EV's vaak duurder in de verzekering.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over range, laadmogelijkheden (in de buurt) et cetera.
Precies mijn gedachte. Ik vind het maar een hoop geld voor zo’n kleine auto. En voor een gezin lijkt de 500 ook niet bepaald ideaal. Als ik zelf een gezin had, zou ik gewoon voor een middenklasse gaan van een paar jaar oud.
ROBODEMONS..................|:(
pi_207659265
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat sowieso.

Er zijn niet zoveel mensen die een nieuwe auto kopen, dus dat zal met een nieuwe EV niet anders zijn.

Al mijn auto's zijn tot nu toe 2e hands, m'n eerste Volvo 740 had zelfs 3 ton op de teller toen ik hem kocht voor ¤950.
M'n huidige Volvo was 1,5 jaar oud en geïmporteerd uit Zweden maar ook die is niet nieuw.

Dus ja, wat is "betaalbaar", het is voor een deel het geld dat je er voor hebt liggen en voor een deel het geld dat je er voor over hebt.

Evengoed blijft de gemiddelde prijs van EV's jaar na jaar dalen, al ging dat met de huidige schaarste niet zo snel meer. Maar goed, brandstofauto's (nieuw en 2e hands) zijn ook fors duurder dan 3 jaar terug.
Meeste mensen leasen prive of via hun werkgever
pi_207659297
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:00 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Meeste mensen leasen prive of via hun werkgever
Als je een beetje had opgelet, Sherlock...

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er worden ongeveer 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht waarvan de helft ongeveer in één of andere leasevorm.
Dat betekent dat er 175.000 nieuwe auto's per jaar privé gekocht worden.

Op een groep van 11.000.000 mensen met een rijbewijs, koopt dus jaarlijks gemiddeld 1,6% van de mensen met een rijbewijs een nieuwe auto.

[..]
pi_207659346
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:00 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Precies mijn gedachte. Ik vind het maar een hoop geld voor zo’n kleine auto. En voor een gezin lijkt de 500 ook niet bepaald ideaal. Als ik zelf een gezin had, zou ik gewoon voor een middenklasse gaan van een paar jaar oud.
De Fiat 500 is natuurlijk niet de enige auto in de lijst met EV's.

Er is nog steeds een prijsverschil maar het komt jaar na jaar we dichter bij elkaar.

De verwachting is dat tussen 2026 en 2028 het omslagpunt komt waarbij je voor een nieuwe EV minder betaalt dan een brandstofvariant.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 20:10:03 #86
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207659464
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er is nog steeds een prijsverschil maar het komt jaar na jaar we dichter bij elkaar.
Ik weet niet of ik het daarmee eens ben. Als ik naar het 'nieuwe' model kijk van de EV die ik nu rij (geen subsidie, financiering, lease of bijtelling for that matter) zie ik nog geen verschuiving naar goedkoper. Wel heel heel erg veel duurder dan wat ik heb betaald en ook nog eens een veel magerder accu-pakket.

Het is een sentiment wat ik al jaren geleden hoorde want ja (accu)ontwikkeling etc etc zou daarvoor moeten zorgen. Maar door de huidige ontwikkelingen wereldwijd zie ik het tegengestelde gebeuren eigenlijk.
pi_207659473
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De Fiat 500 is natuurlijk niet de enige auto in de lijst met EV's.

Er is nog steeds een prijsverschil maar het komt jaar na jaar we dichter bij elkaar.

De verwachting is dat tussen 2026 en 2028 het omslagpunt komt waarbij je voor een nieuwe EV minder betaalt dan een brandstofvariant.
Dat snap ik, maar als je voor een 500 al zoveel betaald, zal de rest alleen maar duurder zijn.
ROBODEMONS..................|:(
pi_207659517
Een nieuwe auto kopen :')
pi_207659530
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:10 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Dat snap ik, maar als je voor een 500 al zoveel betaald, zal de rest alleen maar duurder zijn.
Hier staat een redelijk actuele prijslijst voor alle in Nederland beschikbare modellen:

https://ev-database.org/nl/cheatsheet/prijs-elektrische-auto
pi_207659556
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:13 schreef Cockwhale het volgende:
Een nieuwe auto kopen :')
Mercedes AMG business wordt mijn volgende GENOT
  zaterdag 21 januari 2023 @ 20:17:38 #91
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207659584
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:16 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Mercedes AMG business wordt mijn volgende GENOT
Uitgeprint boven je bed vol met trekvlekken. verder dan dan zal je niet komen

en nu terug naar ONZ met je maatje
pi_207659606
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:16 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Mercedes AMG business wordt mijn volgende GENOT
Succes ermee. Snap niet waarom mensen warm worden van een autootje :')
pi_207659649
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:17 schreef Gunner het volgende:

[..]
Uitgeprint boven je bed vol met trekvlekken. verder dan dan zal je niet komen

en nu terug naar ONZ met je maatje
:') Ik moet zeggen dat mijn Audi E Tron ook heerlijk rijdt
pi_207659653
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:18 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Succes ermee. Snap niet waarom mensen warm worden van een autootje :')
Comfort voor lange afstanden.
  zaterdag 21 januari 2023 @ 20:24:09 #95
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207659759
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:20 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
:') Ik moet zeggen dat mijn Audi E Tron ook heerlijk rijdt
Als het al waar is lijkt het me onwaarschijnlijk dat het jouw eigendom is.

Gezien de peop die je hier altijd op het forum spuit.
pi_207659830
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:24 schreef Gunner het volgende:

[..]
Als het al waar is lijkt het me onwaarschijnlijk dat het jouw eigendom is.

Gezien de peop die je hier altijd op het forum spuit.
100% eigendom ouwe reus
pi_207661257
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 19:42 schreef Gunner het volgende:
Het over betaalbaar hebben en dan een plaatje posten waar een fucking fiat 500 van 35k staat

Haha. Grapjas.
42kw, dat is, 55bhp?

Dat neemt niemand serieus. En betaalbaar? :D

Kan je komen met al je leuke berekeningetjes, maar nee. Dat wordt m niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207661496
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 21:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
42kw, dat is, 55bhp?

Dat neemt niemand serieus. En betaalbaar? :D

Kan je komen met al je leuke berekeningetjes, maar nee. Dat wordt m niet.
42kWh, niet 42kW. Dat gaat om de opslagcapaciteit van de accu.

De motor is 87kW, ofwel 118pk.
9 seconden naar de 100km/u dus niets bijzonders.
Maar ook niet traag.
pi_207663550
Stroomnet gaat straks echt slap worden....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207663643
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 22:32 schreef ludovico het volgende:
Stroomnet gaat straks echt slap worden....
Dat valt mee, afgezien van wijken waar nog hele oude bekabeling ligt of waar de wijktrafo aan vervanging toe is.
pi_207663812
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 22:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat valt mee, afgezien van wijken waar nog hele oude bekabeling ligt of waar de wijktrafo aan vervanging toe is.
Back up moet hoog zijn, Anyhow, het vraagt natuurlijk wel stroom zo allemaal tegelijk opladen. Vermogen is fors.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207664117
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 22:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Back up moet hoog zijn, Anyhow, het vraagt natuurlijk wel stroom zo allemaal tegelijk opladen. Vermogen is fors.
Dat valt ook mee.
Gemiddeld rijden auto’s 13.000km per jaar, 36km per dag.

Het stroomnet moet dus gemiddeld 7kWh per auto, per dag laden. Per auto verschilt dat (uiteraard) maar voor een regio is het gemiddelde van alle auto’s 7kWh.
Dat is dus gemiddeld minder dan 1kW laadstroom voor een nachtelijke laadsessie.

Op wijk- en straatniveau moet je uiteraard wel een ruime marge incalculeren.

“Grid chargers” (die onderling de capaciteit in een wijk verdelen) en thuis- / wijkaccu’s kunnen dat nog verbeteren op knelpunten.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-01-2023 23:08:35 ]
  zondag 22 januari 2023 @ 02:21:25 #103
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207666013
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:20 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
:') Ik moet zeggen dat mijn Audi E Tron ook heerlijk rijdt
ik neem aan dat je fapt bedoeld...
Tot nooit .......
pi_207667636
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 10:41 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Cijfers over vorig jaar zeggen niet per se iets over het hele wagenpark. Wat je wel ziet is dat ieder jaar de groei van elektrische auto's toeneemt op het totale wagenpark. Eind november 2022 was 5,6% (https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers) van de geregistreerde personenauto's elektrisch. Dat is een stijging van circa 40% per jaar.

Dat betekent dat volgend jaar ruwweg 8% van het wagenpark elektrisch is (hybride, waterstof of volledig) en het jaar erop 11%. En dat is met de huidige groei, als er volgend jaar weer meer auto's worden verkocht dan kan het nog sneller gaan.

Dus ja, je hoort dit al jaren omdat het langzaam op stoom komt, maar ondertussen zijn dit dus significante aantallen. Met deze groei zit je zo in 5 jaar over de 50% van het wagenpark. Als deze lijn doortrekt.

100% stijging van 100 voortuigen klinkt heel veel natuurlijk, maar is maar een verkoop van 100 extra voortuigen. 5% stijging van 10000 voertuigen is 500 extra voertuigen. Het eerste klinkt heftig en het tweede mwah.
In 2025 weer wegenbelasting, bijtelling is ook bijna geen voordeel, stroom is duurder dan brandstof... stijging gaat echt niet zo ver meer doorzetten tenzij EV's echt goedkoper zijn dan ICE's in aanschaf.
Facts don't care about your feelings
pi_207667756
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 16:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is nog heel erg afhankelijk van de plek waar je woont.
In bepaalde woonplaatsen en/of wijken zal het lastiger zijn om het stroomnet te upgraden of laadpalen te plaatsen, vooral als er al een gebrek aan parkeerplaatsen is.

De gemeente waar ik woon lijken ze het ook nog niet helemaal te begrijpen, bij supermarkten nog 0 laadpalen, etc.
Maar er zijn ook plaatsen, zoals Dordrecht, waar ze aan wetgeving werken om kabelgoten in de stoep toe te staan zodat je je auto vanuit huis kan laden.

Er is geen gouden oplossing, iedere wijk en woonplaats zal z'n eigen uitdagingen hebben.

Aan de andere kant kan je natuurlijk altijd nog bij een snellader terecht, je tankt nu wss ook niet thuis.
Maar goed dan kan je er met zekerheid op wachten dat mensen openbare parkeerplaatsen gaan claimen, omdat zij anders niet vanuit hun eigen huis hun elektrische auto kunnen opladen. Dit gaat veel onenigheid opleveren met buren en bezoekers aan de wijk.

Overal kabelgoten in of op de stoep sowieso een onveilige, onhandige en lelijke oplossing.
pi_207667979
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 22:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat valt ook mee.
Gemiddeld rijden auto’s 13.000km per jaar, 36km per dag.

Het stroomnet moet dus gemiddeld 7kWh per auto, per dag laden. Per auto verschilt dat (uiteraard) maar voor een regio is het gemiddelde van alle auto’s 7kWh.
Dat is dus gemiddeld minder dan 1kW laadstroom voor een nachtelijke laadsessie.

Op wijk- en straatniveau moet je uiteraard wel een ruime marge incalculeren.

“Grid chargers” (die onderling de capaciteit in een wijk verdelen) en thuis- / wijkaccu’s kunnen dat nog verbeteren op knelpunten.
Kost wel wat gok ik en er zal wat variabel laadvermogen moeten komen oid.

Maar dat is opzicht positief maar de ruimte is er weer matig, te weinig laadpalen ook weer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 22 januari 2023 @ 11:08:22 #107
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207668055
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 10:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
In 2025 weer wegenbelasting, bijtelling is ook bijna geen voordeel, stroom is duurder dan brandstof... stijging gaat echt niet zo ver meer doorzetten tenzij EV's echt goedkoper zijn dan ICE's in aanschaf.
Valt nog best mee. Veel laadpalen zie ik nog voor dezelfde prijs als voor al deze ellende. Rond de ¤0,35 per kWh. (er zijn er ook genoeg duurder)

Daarnaast is de stroomprijs stijging relatief, als meer mensen dynamisch contracten zouden nemen dan valt die stijging mee. Ik laad nog regelmatig mijn auto op voor minder dan de kosten van voor deze ellende. In december nog voor 9 cent per kWh uur geladen. Vandaag is het aan de dure kant met ¤0.33 per kWh.

Als je ook zonnepanelen hebt en je kan thuisladen dan is het echt wel een voordeel. Ik heb 1500kWh verbruikt vorig jaar (na saldering) en ¤250 betaald voor mijn laadpas. Zelfs met dure stroom is dat rond de ¤0,05 per km. Als mijn auto 1 op 15 had gereden waren die kosten dubbel zo hoog geweest. Zelfs met ¤0,6 per kWh zou ik nog ruim goedkoper zijn dan op benzine.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 22 januari 2023 @ 11:21:33 #108
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207668177
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 10:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
In 2025 weer wegenbelasting, bijtelling is ook bijna geen voordeel, stroom is duurder dan brandstof... stijging gaat echt niet zo ver meer doorzetten tenzij EV's echt goedkoper zijn dan ICE's in aanschaf.
Vorig jaar was er 1 dag: Elektrisch rijden fors duurder, benzineauto goedkoper in bepaalde situaties

Als je je Tesla X (of andere EV in de top10 van onzuinig) thuis oplaad met een dynamisch contract dat je per kilometer iets duurder uit was dan met een auto die 1 op 20 rijdt.
(Zelfs aan de laadpaal of snellader was de Tesla goedkoper)

In die ene dag gebruik je nu als argument dat EV het niet gaat worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 22-01-2023 11:27:12 ]
Tot nooit .......
pi_207668212
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 11:08 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Valt nog best mee. Veel laadpalen zie ik nog voor dezelfde prijs als voor al deze ellende. Rond de ¤0,35 per kWh. (er zijn er ook genoeg duurder)

Daarnaast is de stroomprijs stijging relatief, als meer mensen dynamisch contracten zouden nemen dan valt die stijging mee. Ik laad nog regelmatig mijn auto op voor minder dan de kosten van voor deze ellende. In december nog voor 9 cent per kWh uur geladen. Vandaag is het aan de dure kant met ¤0.33 per kWh.

Als je ook zonnepanelen hebt en je kan thuisladen dan is het echt wel een voordeel. Ik heb 1500kWh verbruikt vorig jaar (na saldering) en ¤250 betaald voor mijn laadpas. Zelfs met dure stroom is dat rond de ¤0,05 per km. Als mijn auto 1 op 15 had gereden waren die kosten dubbel zo hoog geweest. Zelfs met ¤0,6 per kWh zou ik nog ruim goedkoper zijn dan op benzine.
Zonnepanelen binnenkort ook geen saldering meer... en bijna niemand die zijn auto overdag laadt thuis als hij dan op z'n werk zit.

quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 11:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Vorig jaar was er 1 dag.

Als je je Tesla thuis oplaad met een dynamisch contract dat je per kilometer iets duurder uit was dan met een auto die 1 op 20 rijdt.
(Zelfs aan de laadpaal of snellader was de Tesla goedkoper)

In die ene dag gebruik je nu als argument dat EV het niet gaat worden.
Oke misschien niet echt duurder dan benzine, maar wel veel duurder dan het was. En laten we nog maar even kijken wat ze voor wegenbelasting gaan berekenen aan de zware EV's... met een beetje pech kom je op diesel tarieven.
Facts don't care about your feelings
  zondag 22 januari 2023 @ 11:31:37 #110
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207668276
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 11:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Oke misschien niet echt duurder dan benzine, maar wel veel duurder dan het was. En laten we nog maar even kijken wat ze voor wegenbelasting gaan berekenen aan de zware EV's... met een beetje pech kom je op diesel tarieven.
Jij denk dat een vervuilende benzine auto niet zwaarder wordt belast? Laat me niet lachen.
Echt 4 regels onzin.
Tot nooit .......
pi_207668340
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 10:34 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Overal kabelgoten in of op de stoep sowieso een onveilige, onhandige en lelijke oplossing.
Het zijn veilige kabelgoten.
  zondag 22 januari 2023 @ 11:47:45 #112
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207668404
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 11:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Jij denk dat een vervuilende benzine auto niet zwaarder wordt belast? Laat me niet lachen.
Echt 4 regels onzin.
Ik weet ook niet waar dat toch steeds vandaan komt. Voor verschillende brandstofsoorten zijn nu al andere tarieven, het is niet aleen bepaald op gewicht.

een EV gaat natuurlijk nooit duurder in wegenbelasting worden dan een benzine-auto.
pi_207668419
Sowieso gaan we rond 2030 over op een kilometerheffing.
Het kilometertarief zal afhankelijk zijn van soort aandrijving en gewicht.
  zondag 22 januari 2023 @ 11:50:44 #114
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207668429
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zijn veilige kabelgoten.
ja maar dat klinkt niet leuk....
Tot nooit .......
pi_207668501
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 11:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Jij denk dat een vervuilende benzine auto niet zwaarder wordt belast? Laat me niet lachen.
Echt 4 regels onzin.
quote:
2s.gif Op zondag 22 januari 2023 11:47 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik weet ook niet waar dat toch steeds vandaan komt. Voor verschillende brandstofsoorten zijn nu al andere tarieven, het is niet aleen bepaald op gewicht.

een EV gaat natuurlijk nooit duurder in wegenbelasting worden dan een benzine-auto.
Ik zie nog geen enkele reden waarom dat niet zou zijn. Zoals nu de planning is staat er dat in 2025 het wordt verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Hoe jullie erbij komen dat dit totale onzin is snap ik dus niet. Ik lees nergens iets in de richting dat elektrische auto's lagere wegenbelasting zouden hebben. Bovendien zijn EV's zwaarder door o.a. accu pakket en is je wegenbelasting automatisch hoger. Of misschien rekenen ze het accupakket niet mee zoals bij hybrides ook het geval was, in dat geval zal het wel in de buurt komen van benzine tarieven.
Facts don't care about your feelings
pi_207668549
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
[..]
Ik zie nog geen enkele reden waarom dat niet zou zijn. Zoals nu de planning is staat er dat in 2025 het wordt verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Hoe jullie erbij komen dat dit totale onzin is snap ik dus niet. Ik lees nergens iets in de richting dat elektrische auto's lagere wegenbelasting zouden hebben. Bovendien zijn EV's zwaarder door o.a. accu pakket en is je wegenbelasting automatisch hoger. Of misschien rekenen ze het accupakket niet mee zoals bij hybrides ook het geval was, in dat geval zal het wel in de buurt komen van benzine tarieven.
Het heeft weinig nut om een verhitte discussie te krijgen over tarieven die men in Den Haag nog niet eens heeft vastgelegd.

Het is geen vreemde gedachte dat brandstofauto's duurder worden in gebruik, simpelweg omdat ze daar vanaf willen.

En nogmaals, vanaf 2030 wil men een kilometerheffing invoeren voor alle auto's, simpelweg omdat de accijnsinkomsten teruglopen naarmate er meer EV's bij komen.
  zondag 22 januari 2023 @ 12:02:22 #117
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207668557
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
[..]
Ik zie nog geen enkele reden waarom dat niet zou zijn. Zoals nu de planning is staat er dat in 2025 het wordt verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Hoe jullie erbij komen dat dit totale onzin is snap ik dus niet. Ik lees nergens iets in de richting dat elektrische auto's lagere wegenbelasting zouden hebben. Bovendien zijn EV's zwaarder door o.a. accu pakket en is je wegenbelasting automatisch hoger. Of misschien rekenen ze het accupakket niet mee zoals bij hybrides ook het geval was, in dat geval zal het wel in de buurt komen van benzine tarieven.
Omdat dan niemand meer in een EV gaat/wil rijden.Je bent op de hoogte neem ik aan van verschillen tussen gas/benzine en diesel toch? Het is niet alleen gewicht.
pi_207668895
Ik krijg niet het idee dat waterstofauto's heel populair zijn.
Dit zijn alle waterstofauto's die in 2022 verkocht zijn.





Ter vergelijking de best verkochte EV's in 2022:

pi_207668946
quote:
2s.gif Op zondag 22 januari 2023 12:02 schreef Gunner het volgende:

[..]
Omdat dan niemand meer in een EV gaat/wil rijden.Je bent op de hoogte neem ik aan van verschillen tussen gas/benzine en diesel toch? Het is niet alleen gewicht.
Niemand wil dat ook per se op enkele milieu hippies na... het wordt gedaan omdat het (onder aan de streep) goedkoper is. Uiteindelijk is auto rijden in NL duur en dat zal het blijven ook, of het nou een EV of ICE is.
Facts don't care about your feelings
  zondag 22 januari 2023 @ 12:49:17 #120
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207669041
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik krijg niet het idee dat waterstofauto's heel populair zijn.
Dit zijn alle waterstofauto's die in 2022 verkocht zijn.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ter vergelijking de best verkochte EV's in 2022:

[ afbeelding ]
En van die Mirai rijden er geloof ik 80 in den haag als doelgroep-taxi, betaald door den haag (stad). Die heeft onlangs gezegd dat ze over gaan op EV.

Het zal me niet verbazen als de Nexo's in een anders stad rijdt, betaald door de stad.
Tot nooit .......
pi_207671677
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 12:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
En van die Mirai rijden er geloof ik 80 in den haag als doelgroep-taxi, betaald door den haag (stad). Die heeft onlangs gezegd dat ze over gaan op EV.

Het zal me niet verbazen als de Nexo's in een anders stad rijdt, betaald door de stad.
Nog niet alle verkoopcijfers zijn binnen maar als ik de eerste gegevens bekijk, is het aantal waterstofauto's dat wereldwijd is verkocht met ongeveer 25% terug gelopen t.o.v. 2021, dus een stuk of 12.000 verkochte waterstofauto's wereldwijd.

Het aantal verkochte EV's is wereldwijd met ongeveer 57% toegenomen, ofwel 8.000.000 bEV's verkocht in 2022.

Als het aantal verkochte waterstofauto's komend jaar nog lager is, dan denk ik dat BMW niet eens meer met z'n iX5 komt in 2025.
pi_207671727
Ik ga wel een paar keer per jaar naar het buitenland, waarbij ik op een dag in niet al te lange tijd 1.000 km wil afleggen zonder gedoe. Dus nee, voor mij geen elektrische auto. Bovendien zijn ze nog steeds allemaal erg lelijk.
pi_207671795
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 15:32 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ga wel een paar keer per jaar naar het buitenland, waarbij ik op een dag in niet al te lange tijd 1.000 km wil afleggen zonder gedoe. Dus nee, voor mij geen elektrische auto.
1000km is met een beetje EV 1 of 2 keer laden onderweg.
Dat betekent 2 pauzes van 30 tot 60 minuten op die hele rit, afhankelijk van de laadsnelheid.

En laadplekken komen er ook in rap tempo bij.
Dit zijn alleen alle Tesla Superchargers (waar je tegenwoordig ook terecht kan met andere EV's).



Uiteraard zijn er meer laadstations maar van deze mag je verwachten dat ze het ook echt doen.

quote:
Bovendien zijn ze nog steeds allemaal erg lelijk.
Of ze lelijk zijn is een subjectief iets, ofwel: je mening

Genoeg auto's die zowel als EV als ICE uitgebracht zijn / worden.
Zijn ze ineens lelijk als er geen uitlaat meer onder zit?
pi_207673940
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1000km is met een beetje EV 1 of 2 keer laden onderweg.
Dat betekent 2 pauzes van 30 tot 60 minuten op die hele rit, afhankelijk van de laadsnelheid.

En laadplekken komen er ook in rap tempo bij.
Dit zijn alleen alle Tesla Superchargers (waar je tegenwoordig ook terecht kan met andere EV's).

[ afbeelding ]

Uiteraard zijn er meer laadstations maar van deze mag je verwachten dat ze het ook echt doen.
[..]
Of ze lelijk zijn is een subjectief iets, ofwel: je mening

Genoeg auto's die zowel als EV als ICE uitgebracht zijn / worden.
Zijn ze ineens lelijk als er geen uitlaat meer onder zit?
Ik hoor van mensen die het wel doen dat ze veel langer kwijt zijn met het laden. En twee keer een uur vind ik nog te veel. Daarnaast gaat het vaak om plekken in the middle of nowhere.

Dat ze lelijk zijn heeft niks met de uitlaat te maken, al maakt die zeker wel mooier. Er zijn er zelfs met een soort nepuitlaten in de spoiler _O- . Maar de vormgeving is over het algemeen erg lelijk. Geldt trouwens voor de meeste auto's tegenwoordig. Zeker bij niet-Europese auto's. Lelijke blokkendozen zijn het.
  zondag 22 januari 2023 @ 18:40:09 #125
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207674915
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 15:32 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ga wel een paar keer per jaar naar het buitenland, waarbij ik op een dag in niet al te lange tijd 1.000 km wil afleggen zonder gedoe. Dus nee, voor mij geen elektrische auto. Bovendien zijn ze nog steeds allemaal erg lelijk.
een paar keer 1000km rijden en daarom niet voor een EV kunnen kiezen omdat je een uurtje moet wachten.... Je hebt echt het aanpassingsvermogen van een panda.


quote:
Ik hoor van mensen die het wel doen dat ze veel langer kwijt zijn met het laden. En twee keer een uur vind ik nog te veel. Daarnaast gaat het vaak om plekken in the middle of nowhere.
Gewoon bij de grootste tankstations.. Vaak met prima restaurants. Je laat je echt alles wijs maken.

[ Bericht 11% gewijzigd door Speekselklier op 22-01-2023 18:57:07 ]
Tot nooit .......
  zondag 22 januari 2023 @ 18:42:30 #126
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207674945
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 15:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nog niet alle verkoopcijfers zijn binnen maar als ik de eerste gegevens bekijk, is het aantal waterstofauto's dat wereldwijd is verkocht met ongeveer 25% terug gelopen t.o.v. 2021, dus een stuk of 12.000 verkochte waterstofauto's wereldwijd.

12.000 wereldwijd? ik denk dat er geen merken zijn die nog minder EVs maken. Koennigegg of zo?
Tot nooit .......
  zondag 22 januari 2023 @ 20:27:19 #127
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207676140
Een kwart dwz 75.000 nieuwe EV's klinkt leuk en is van het, sws ook al lage totaal van 310.000 nieuw verkocht bron, op een totaal wagenpark van bijna 9 miljoen stuks; niet echt iets om erg van onder de indruk te zijn.
Sws ligt de markt vanwege kosten al op zijn gat en de onzekerheid van de toekomst, ook t.a.v. energiekosten, maakt dat er niet beter op.

Het momenteel aantal van full electric, nu ruim 310.000 stuks bron, en dan al problemen hebben op het (elektra)netwerk; maakt ook de keuze van voorlopig fossiel rijde; ook eenvoudiger. Simpel gezegd, je kunt wel elektrisch rijden maar het geeft naast gedragsaanpassing ook (imo veel) gedoe. Ik geef toe dat wanneer je zelf zat panelen hebt liggen en i.c.m. salderen - zolang dat nog duurt - kan laden, het zeker interessant is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207676963
quote:
1s.gif Op zondag 22 januari 2023 18:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
een paar keer 1000km rijden en daarom niet voor een EV kunnen kiezen omdat je een uurtje moet wachten.... Je hebt echt het aanpassingsvermogen van een panda.
[..]
Gewoon bij de grootste tankstations.. Vaak met prima restaurants. Je laat je echt alles wijs maken.
Maar waarom zou ik voor een EV moeten kiezen? Dan ben ik liever een panda.
pi_207676993
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Maar waarom zou ik voor een EV moeten kiezen? Dan ben ik liever een panda.
Je hoeft niets. Je kan vanaf 2030 vast nog wel een knappe 2e hands brandstofauto vinden.
Maar nieuwe koop je ze dan niet meer in NL.
pi_207677039
quote:
1s.gif Op zondag 22 januari 2023 18:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
een paar keer 1000km rijden en daarom niet voor een EV kunnen kiezen omdat je een uurtje moet wachten.... Je hebt echt het aanpassingsvermogen van een panda.
[..]
Gewoon bij de grootste tankstations.. Vaak met prima restaurants. Je laat je echt alles wijs maken.
Overigens begin deze maand nog bij een paar grote wegrestaurants/parkeerplaatsen in Frankrijk geweest. Viel me vooral op dat alle plekken met laadpalen leeg waren... terwijl je bij het tanken 3 auto's in de rij moest wachten. De mensen die ik ken die op wintersport gaan e.d. gaan steevast met een auto van iemand die niet elektrisch is. Mijn zwager met een grote Jaguar I-pace gaat voor zijn zomervakantie met zijn oude benzine-auto op vakantie. En dan moet hij het ook nog zelf betalen, de elektrische is zakelijk. Zo handig, dat elektrische gedoe, snap wel dat iedereen daar voor kiest zeg.
pi_207677053
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 20:27 schreef Vallon het volgende:
Een kwart dwz 75.000 nieuwe EV's klinkt leuk en is van het, sws ook al lage totaal van 310.000 nieuw verkocht bron, op een totaal wagenpark van bijna 9 miljoen stuks; niet echt iets om erg van onder de indruk te zijn.
Sws ligt de markt vanwege kosten al op zijn gat en de onzekerheid van de toekomst, ook t.a.v. energiekosten, maakt dat er niet beter op.

Het momenteel aantal van full electric, nu ruim 310.000 stuks bron, en dan al problemen hebben op het (elektra)netwerk; maakt ook de keuze van voorlopig fossiel rijde; ook eenvoudiger. Simpel gezegd, je kunt wel elektrisch rijden maar het geeft naast gedragsaanpassing ook (imo veel) gedoe. Ik geef toe dat wanneer je zelf zat panelen hebt liggen en i.c.m. salderen - zolang dat nog duurt - kan laden, het zeker interessant is.
Hoe groot zijn die problemen op het elektriciteitsnetwerk nu eigenlijk echt?
Er zijn natuurlijk regio's waar geen zonneparken aangesloten kunnen worden maar levering is weer wat anders dan afname.

Er zijn ook regio's waar wijken of bedrijven momenteel niet kunnen uitbreiden, daar zal het plaatsen van laadpalen ook een probleem zijn.

En dan zijn er nog oude wijken, waar het stroomnet nu al op z'n tenen loopt en er dus nieuwe wijktrafo's en bekabeling getrokken moet worden. De straat opengooien lukt voor glasvezel, dan zal een bundel stroomkabels ook nog wel lukken.

In de praktijk hoef je met 75.000 nieuwe auto's maar ongeveer 0,2 TWh extra stroom per jaar te leveren dan wat we al deden.
Dat is 0,2 van 120TWh, ofwel zo'n 0,167% meer.
pi_207677097
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:26 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Overigens begin deze maand nog bij een paar grote wegrestaurants/parkeerplaatsen in Frankrijk geweest. Viel me vooral op dat alle plekken met laadpalen leeg waren... terwijl je bij het tanken 3 auto's in de rij moest wachten. De mensen die ik ken die op wintersport gaan e.d. gaan steevast met een auto van iemand die niet elektrisch is. Mijn zwager met een grote Jaguar I-pace gaat voor zijn zomervakantie met zijn oude benzine-auto op vakantie. En dan moet hij het ook nog zelf betalen, de elektrische is zakelijk. Zo handig, dat elektrische gedoe, snap wel dat iedereen daar voor kiest zeg.
Waarom? Ik heb nu vijf jaar een ev en ga er gewoon mee op vakantie naar het buitenland, gaat prima.
pi_207677148
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:26 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Mijn zwager met een grote Jaguar I-pace gaat voor zijn zomervakantie met zijn oude benzine-auto op vakantie. En dan moet hij het ook nog zelf betalen, de elektrische is zakelijk. Zo handig, dat elektrische gedoe, snap wel dat iedereen daar voor kiest zeg.
Ik vind dit wat een verwarrend verhaal.

Hij rijdt een Jaguar i-Pace zakelijk? Mag hij er wel privé in rijden ivm bijtelling? Want anders kan hij er sowieso niet mee op vakantie.

Verder zou ik niet weten waarom je niet met je i-Pace op vakantie zou kunnen.
pi_207677260
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind dit wat een verwarrend verhaal.

Hij rijdt een Jaguar i-Pace zakelijk? Mag hij er wel privé in rijden ivm bijtelling? Want anders kan hij er sowieso niet mee op vakantie.

Verder zou ik niet weten waarom je niet met je i-Pace op vakantie zou kunnen.
Ja dat mag hij. Hij heeft hem al even dus maar een bijtelling van 8 %. Waarom dan toch met een benzineauto op vakantie, omdat de actieradius niet heel hoog is en het laden lang duurt en in een aantal zuidelijke gebieden. Daar betaalt hij dus liever voor dan dat gedoe met laden.

Maar blijkbaar vindt iedereen het hier wel heel prettig om te doen en op die manier te reizen. Lekker doen dan! Maar als ik naar Puglia of Calabria ga kies ik toch liever voor een benzine-auto. En dichterbij ook.
pi_207677689
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:41 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ja dat mag hij. Hij heeft hem al even dus maar een bijtelling van 8 %. Waarom dan toch met een benzineauto op vakantie, omdat de actieradius niet heel hoog is en het laden lang duurt en in een aantal zuidelijke gebieden. Daar betaalt hij dus liever voor dan dat gedoe met laden.

Maar blijkbaar vindt iedereen het hier wel heel prettig om te doen en op die manier te reizen. Lekker doen dan! Maar als ik naar Puglia of Calabria ga kies ik toch liever voor een benzine-auto. En dichterbij ook.
Je vindt alle EV's lelijk en je vindt de range te beperkt.

Dan kan je beter een brandstofauto blijven rijden.
pi_207677747
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind dit wat een verwarrend verhaal.

Hij rijdt een Jaguar i-Pace zakelijk? Mag hij er wel privé in rijden ivm bijtelling? Want anders kan hij er sowieso niet mee op vakantie.

Verder zou ik niet weten waarom je niet met je i-Pace op vakantie zou kunnen.
De i pace haalt in de praktijk ongeveer 330 km.
Zeker aangezien er ook geen snel laad optie op zit en je dus meerdere uren nodig hebt voor per laad beurt.
Dan is 1400 km naar de cote d Azur een lange reis.

Verder snap ik het hele punt niet, als iemand graag een bev wil prima, en als iemand een benzine auto wilt toch ook prima.
  zondag 22 januari 2023 @ 22:22:40 #137
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207677755
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:26 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Overigens begin deze maand nog bij een paar grote wegrestaurants/parkeerplaatsen in Frankrijk geweest. Viel me vooral op dat alle plekken met laadpalen leeg waren... terwijl je bij het tanken 3 auto's in de rij moest wachten.
wachten totdat drie autos getanked en afgerekend hebben. Een beetje EV zit dan al half vol...
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 10:50:54 #138
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207681373
quote:
1s.gif Op zondag 22 januari 2023 22:22 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De i pace haalt in de praktijk ongeveer 330 km.
Zeker aangezien er ook geen snel laad optie op zit en je dus meerdere uren nodig hebt voor per laad beurt.
Ja, dan ligt het niet aan de gedachte dat je met een EV geen lange afstanden kan rijden. Ik verbaas me trouwens dat de iPace zo te koop is.

Alleen al voor de inruilwaarde had ik die snellader toch maar genomen.

En dan heeft ie ook nog maar een 11kWh AC-lader. Dan wordt reizen wel drama inderdaad.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 23-01-2023 11:03:39 ]
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 11:12:45 #139
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207681602
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je hoeft niets. Je kan vanaf 2030 vast nog wel een knappe 2e hands brandstofauto vinden.
Maar nieuwe koop je ze dan niet meer in NL.
2035 is aannemelijker. Alsof Nederland voor gaat lopen op EU-regels. :')

https://www.vrt.be/vrtnws(...)oren-definitief-doo/

En tegen die tijd schakelen we over op eFuels. ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 23 januari 2023 @ 11:34:17 #140
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207681804
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 11:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
2035 is aannemelijker. Alsof Nederland voor gaat lopen op EU-regels. :')

https://www.vrt.be/vrtnws(...)oren-definitief-doo/

En tegen die tijd schakelen we over op eFuels. ^O^
Het verankert de CO2- emissiereductiedoelstelling voor 2030 van -55 procent voor nieuwe auto's en -50 procent voor nieuwe bestelwagens in vergelijking met 2021.
(bron: je eigen link)

het is maar de vraag hoeveel brandstof auto's aan de 2030 eis kunnen voldoen. Best kans dat veel fabrikanten in 2030 al stoppen met brandstof auto's. Het ontwikkelen van zo'n schone auto kost geld en kan je maar in een paar jaar terugverdienen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 23-01-2023 12:15:42 ]
Tot nooit .......
pi_207682675
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 11:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
2035 is aannemelijker. Alsof Nederland voor gaat lopen op EU-regels. :')

https://www.vrt.be/vrtnws(...)oren-definitief-doo/

En tegen die tijd schakelen we over op eFuels. ^O^
eFuels zijn interessant voor niche markten, zoals motorsport / sportwagens.
Energetisch zijn ze niet heel praktisch om grootschalig in te zetten.

Je hebt onder de streep bijna 16x meer stroom nodig om een auto op eFuel te laten rijden dan direct op elektrisch. Je zou dus 358TWh aan stroom nodig hebben per jaar om het wagenpark in Nederland om te zetten op eFuels. Nederland verbruikt nu in z'n geheel ongeveer 120TWh stroom en om alle auto's om te zetten naar elektrisch is ongeveer (8.900.000 x 13.000) / 5 = 23TWh aan stroom per jaar nodig.

Als de bewering dat we nu een stroomtekort hebben valide zou zijn, dan heb je dat zeker als je het wagenpark op eFuels wil overzetten.

Dat betekent niet dat het nutteloos is, zoals gezegd: er zijn zeker toepassingen voor, bijvoorbeeld motorsport.
Momenteel zit de prijs nog op zo'n $10 per liter dus leuk om CO2 neutraal te rijden in je Porsche, Lamborghini of Ferrari maar niet als je goedkoop naar je werk wilt.

quote:
The most efficient process for storing electricity as a fuel is using hydrogen. With the best current technology an electrolyzer requires 3.8 to 4.4 kWh to produce a normal cubic meter of hydrogen.

This equates to an energy efficiency of between 68 percent and 79 percent. However, the most efficient units are also very expensive and in commercial operation an efficiency of 50 percent is more typical.

Creating liquid fuels from hydrogen requires significant further energy inputs that can result in an efficiency from electricity to hydrocarbon of just 20 percent. If the fuel is burned in an engine with an efficiency of 30 percent, then the combined efficiency would be just 6 percent.

Therefore, eFuel production would require almost 16 times the wind and solar energy to power vehicles as direct electrification using battery electric vehicles.

Despite the excellent energy density of eFuels, they are not a replacement for battery electric vehicles.
bron: https://www.engineering.com/story/a-new-era-for-efuels

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-01-2023 12:52:56 ]
  maandag 23 januari 2023 @ 13:05:01 #142
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207682988
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 12:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

Blahblahyaddayadda

O ja, da's waar ook. Er zijn geen wetenschappelijke ontwikkelingen te verwachten in de komende 20 jaar, behalve uiteraard op het gebied van batterijen. Was ik even vergeten. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 23 januari 2023 @ 13:18:08 #143
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207683156
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
O ja, da's waar ook. Er zijn geen wetenschappelijke ontwikkelingen te verwachten in de komende 20 jaar, behalve uiteraard op het gebied van batterijen. Was ik even vergeten. :')
Het lijkt me ook echt van groot belang om de komende 7 jaar (dan zouden auto's 50% minder mogen uitstoten) naarstig op zoek te gaan naar een alternatief voor een voor 90% van de bevolking prima functionerende EV. We moeten er natuurlijk alles voor over hebben om wel aan de norm te voldoen maar NIET met een EV.

We hebben nog bijna 7 jaar om een totaal nieuw concept te verzinnen.

En als we eenmaal in een EV rijden dan gaan we niet tegensputteren omdat we weer op iets anders over moeten, denk je?
Andersom gezegd: als we nu druk zijn met het uitrollen van waterstof en eFuel, zouden we dan nu niet allemaal roepen dat electrisch DE oplossing zou moeten zijn. Gewoon, omdat iets anders nooit beter kan zijn..

En als we in 1900 massaal electrisch zouden rijden dan zouden we er niet aan moeten denken om die vloeistoffen te moeten tanken. Wat denk je wat voor infrastructuur aan tankstations en boten uit koeweit daar voor nodig zijn. En wat denk je van het gevaar van bezine!

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 23-01-2023 13:23:41 ]
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 13:25:26 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207683209
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 18:01 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Januari 2022 Ioniq 5 besteld, laatste update geeft eind maart 2023 als levermoment :')
Dat is wel waardeloos, vooral als de Ioniq 6 er dan al is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 23 januari 2023 @ 13:26:09 #145
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207683213
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is wel waardeloos, vooral als de Ioniq 6 er dan al is.
Heeft die geen levertijd van een jaar?
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 13:27:05 #146
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207683222
quote:
99s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:18 schreef Speekselklier het volgende:

En als we eenmaal in een EV rijden dan gaan we niet tegensputteren omdat we weer op iets anders over moeten, denk je?
Ach, toen de automobielindustrie in de jaren '70 met de katalysator kwam, was het ook overal walhalla (behalve bij Margaret Thatcher). Bleek CO2 achteraf misschien toch niet zo'n handig goedje te zijn (bleek Margaret Thatcher toch gelijk te krijgen).

Niets is zaligmakend. Ook niet duracell-waggeltjes. Maar voor sommigen staat een kritische blik bijna gelijk aan godslastering. En dat maakt het leuk. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207683249
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
O ja, da's waar ook. Er zijn geen wetenschappelijke ontwikkelingen te verwachten in de komende 20 jaar, behalve uiteraard op het gebied van batterijen. Was ik even vergeten. :')
Ik geef je een helder antwoord en een bron, wat je heel kinderachtig als "Blahblahyaddayadda" hebt gequote.

Mijn antwoord (met bron) is dat het bijna 16x meer energie kost om een auto op eFeuls te laten rijden dan een EV direct op stroom en dat het daarom een niche product is.

Als er aanwijzingen zijn dat dat over 10 of 20 jaar anders is, dan zou je met een bron kunnen komen die dat onderbouwt in plaats van heel random de aanval openen op de ontwikkeling van accucellen.

Vergeet niet: die bijna 16x is al t.o.v. een huidige EV, niet een EV over 20 jaar.

Zelfs als de efficiëntie van het produceren van eFuels 2x hoger wordt (en dat is een gigantische stap) betekent dat nog steeds dat er onder de streep bijna 8x meer energie nodig is om op eFuels te rijden dan direct op stroom.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-01-2023 13:35:44 ]
  maandag 23 januari 2023 @ 13:31:13 #148
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207683258
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Ach, toen de automobielindustrie in de jaren '70 met de katalysator kwam, was het ook overal walhalla (behalve bij Margaret Thatcher). Bleek CO2 achteraf misschien toch niet zo'n handig goedje te zijn (bleek Margaret Thatcher toch gelijk te krijgen).

Niets is zaligmakend. Ook niet duracell-waggeltjes. Maar voor sommigen staat een kritische blik bijna gelijk aan godslastering. En dat maakt het leuk. :')
Ik (wij) hebben een EVtje en een bezine auto. voorheen hadden we twee benzines.
We dachten dat de combi perfect zou zijn zodat we ook de langere afstanden kunnen overbruggen.
We berappen ons er op dat we met de EV veel meer doen dat in eerste instantie binnen de scoop zat.
Sterker, de bezine auto gebruiken we nauwelijks nog. Alleen als we beide ergens anders heen moeten.

De langste afstand (binnen Nederland) rijden we dan met de EV. Die is het goedkoopst.
Afgelopen jaar hebben we 2x zo veel met de EV gereden dan dat we vooraf hadden bedacht.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 23-01-2023 13:36:54 ]
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 13:39:48 #149
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207683352
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik geef je een helder antwoord en een bron, wat je heel kinderachtig als "Blahblahyaddayadda" hebt gequote.

Al jouw posts over dit onderwerp worden door hetzelfde gekenmerkt; batterijen hebben over 5 jaar 100x de huidige capaciteit tegen 2% van de huidige kosten en opladen duurt dan nog 0.0001 seconde.En daardoor rijden we over 10 jaar allemaal in een duracell-waggeltje met de capaciteiten van een Polestar 2 tegen de aanschafprijs van een Aygo.

Op alle andere gebieden is er nul wetenschappelijke vooruitgang.

Ik ben sceptisch. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207683435
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Al jouw posts over dit onderwerp worden door hetzelfde gekenmerkt; batterijen hebben over 5 jaar 100x de huidige capaciteit tegen 2% van de huidige kosten en opladen duurt dan nog 0.0001 seconde.En daardoor rijden we over 10 jaar allemaal in een duracell-waggeltje met de capaciteiten van een Polestar 2 tegen de aanschafprijs van een Aygo.

Op alle andere gebieden is er nul wetenschappelijke vooruitgang.

Ik ben sceptisch. :')
Hij heeft het zelfs over e-fuels die een keer zo snel ontwikkelen. Wat ben je heerlijk populistisch, niks niet getallen of inhoudelijk maar enkel op gevoel en aanval...
pi_207683478
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Al jouw posts over dit onderwerp worden door hetzelfde gekenmerkt; batterijen hebben over 5 jaar 100x de huidige capaciteit tegen 2% van de huidige kosten en opladen duurt dan nog 0.0001 seconde.En daardoor rijden we over 10 jaar allemaal in een duracell-waggeltje met de capaciteiten van een Polestar 2 tegen de aanschafprijs van een Aygo.
Dat is bezijden de waarheid.

quote:
Op alle andere gebieden is er nul wetenschappelijke vooruitgang.

Ik ben sceptisch. :')
Op alle gebieden is wetenschappelijke vooruitgang.

Het is echter een hele stap van "bijna 16x minder efficiënt" naar "(bijna) net zo efficiënt", zeker als je weet dat sommige omzettingen, zoals stroom naar waterstof (elektrolyse) en het rendement van een verbrandingsmotor (zie recente Dynamic Force verbrandingsmotor van Toyota) al decennia tegen een redelijk harde grens aanlopen.

Daar valt links of rechts nog wel 5 tot 10% procentpunt winst te behalen maar ook dan kom je hooguit op 12x minder efficiënt in dat hele proces.

Daar kan je dan 10, 20 of 50 jaar op wachten, natuurkunde heeft zijn grenzen.

Uiteraard kan ik niet uitsluiten dat er andere bruikbare CO2-neutrale brandstoffen, volgens heel andere processen, ontwikkeld gaan worden. Maar ook dan is het rendement van een brandstofmotor altijd minimaal een factor 2 tot 3 lager dan dat van elektrische motor.
  maandag 23 januari 2023 @ 13:51:51 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207683487
quote:
99s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Heeft die geen levertijd van een jaar?
Geen idee, wij rijden voorlopig nog met onze youngtimer, tegen de tijd dat er meer V2X auto's beschikbaar zijn ga ik wel naar een EV kijken, vooral zodat ik die ook als opslag kan gebruiken en we van maart tot november helemaal geen stroom meer uit het net hoeven te halen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207683562
Wat betreft de energiedichtheid van accu's, die neemt nog steeds toe.
Ook sinds de eerste Nissan Leaf en Tesla Model S uitkwamen, zijn daar vorderingen in gemaakt.

Er is ook nog nooit zoveel geld in onderzoek gestopt naar batterijen als in het laatste decennium.

pi_207683624
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is wel waardeloos, vooral als de Ioniq 6 er dan al is.
Dat maakt me niet echt iets uit. De Ioniq 6 is een ander soort auto naast de Ioniq 5. Waarschijnlijk zou ik alsnog voor de Ioniq 5 gaan als ik tussen die twee kon kiezen.
  maandag 23 januari 2023 @ 14:13:15 #155
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207683737
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Dat oudste wagenpark van Europa is redelijk makkelijk te verklaren. Door de BPM is een nieuwe BMW in Duitsland bijvoorbeeld ¤45.000 terwijl exact hetzelfde model hier in Nederland door de BPM dan ¤65.000 kost. In andere landen is het dan ook veel goedkoper om een nieuwe auto aan te schaffen.
  maandag 23 januari 2023 @ 14:14:19 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207683751
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:04 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Dat maakt me niet echt iets uit. De Ioniq 6 is een ander soort auto naast de Ioniq 5. Waarschijnlijk zou ik alsnog voor de Ioniq 5 gaan als ik tussen die twee kon kiezen.
Ja het is idd niet zomaar een opvolger, ik heb qua uiterlijk wel een zwak voor de Ioniq 6, maar dat komt omdat hij iets van de Citroën SM wegheeft en die is natuurlijk weer Iconic ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 23 januari 2023 @ 14:17:48 #157
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207683797
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:13 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Dat oudste wagenpark van Europa is redelijk makkelijk te verklaren. Door de BPM is een nieuwe BMW in Duitsland bijvoorbeeld ¤45.000 terwijl exact hetzelfde model hier in Nederland door de BPM dan ¤65.000 kost. In andere landen is het dan ook veel goedkoper om een nieuwe auto aan te schaffen.
de oudere auto zijn ook vaak tweede autos die veel minder rijden.
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 14:25:18 #158
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207683864
Mijn vrouw heeft een Leaseauto (benzine) die we ook privé gebruiken en ik heb geen auto nodig. in 2024 moet ze ook over naar elektrisch. Dat is voor haar werk geen probleem schatten we zo in. Het enige wat ik dan wel vervelend vind is dat deze auto's totaal niet geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Als we bijvoorbeeld naar Toscane willen dan moet je echt uit gaan stippelen waar je allemaal moet opladen. Met een bereik van gemiddeld zo'n 500km onder ideale omstandigheden moet je dan al snel zo'n 3 à 4 stops maken. Je moet dan locaties met snelladers zoeken. Wat je enigzins beperkt (tanken kan overal wel). En dan moet je geluk hebben dat er niet net 3 auto's voor je staan. Dan kan je eerst een uur wachten voordat deze 3 zijn opgeladen. Ik herinner mij nog de beelden van de NOS van een file van 1km van Tesla's, voor een oplaadpunt, richting wintersport. Daar sta je dan. Gelukkig gaan wij altijd buiten de schoolvakanties om, en zal de drukte waarschijnlijk iets minder zijn. Maar alsnog vind ik Electrische auto's voor lange afstanden verre van ideaal. En de elektrische auto's die wel een grote range hebben (audi e-tron bijvoorbeeld) vallen voor ons en waarschijnlijk veel andere mensen buiten het budget.
pi_207684159
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:25 schreef RealistAtheist het volgende:
Mijn vrouw heeft een Leaseauto (benzine) die we ook privé gebruiken en ik heb geen auto nodig. in 2024 moet ze ook over naar elektrisch. Dat is voor haar werk geen probleem schatten we zo in. Het enige wat ik dan wel vervelend vind is dat deze auto's totaal niet geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Als we bijvoorbeeld naar Toscane willen dan moet je echt uit gaan stippelen waar je allemaal moet opladen. Met een bereik van gemiddeld zo'n 500km onder ideale omstandigheden moet je dan al snel zo'n 3 à 4 stops maken. Je moet dan locaties met snelladers zoeken. Wat je enigzins beperkt (tanken kan overal wel). En dan moet je geluk hebben dat er niet net 3 auto's voor je staan. Dan kan je eerst een uur wachten voordat deze 3 zijn opgeladen. Ik herinner mij nog de beelden van de NOS van een file van 1km van Tesla's, voor een oplaadpunt, richting wintersport. Daar sta je dan. Gelukkig gaan wij altijd buiten de schoolvakanties om, en zal de drukte waarschijnlijk iets minder zijn. Maar alsnog vind ik Electrische auto's voor lange afstanden verre van ideaal. En de elektrische auto's die wel een grote range hebben (audi e-tron bijvoorbeeld) vallen voor ons en waarschijnlijk veel andere mensen buiten het budget.
Als je het hebt over 500 km range dan heb je sowieso al een vrij dikke wagen. Ik kwam met m'n Tesla met zo'n 320 km range prima naar Duitsland (niet te hard over de autobahn >:) ), België en Engeland. Toen waren de superchargers echter nog uitgestorven dus kon altijd eenvoudig laden. Heb nu geen Tesla meer... in 2022 gingen we met een EV6 en een i4 op stap en dan stop je bij de algemene snellaadpalen en dat was toch vaker druk of ze werkten niet. Toch over het algemeen zijn er genoeg... en tussenstops iedere 3 uur om te pissen en te eten/drinken vind ik sowieso een vereiste als ik op vakantie ga.

Wat vervelender is, vond ik dan, is als je eenmaal op plek van bestemming bent. In Londen bijv. zaten we in een Airbnb maar in die woonwijken heb je weinig laadpalen of hele vreemde waar je dan aparte pasjes of UK abonnementen voor moet hebben. Je moet dan zo eens in de aantal dagen (afhankelijk van hoeveel je daar rijdt) ook steeds naar snelladers zoeken. In ons geval zat er toevallig een Fastned om de hoek (echt één van de weinigen in heel UK) die ook vlak bij horeca en een supermarkt zat dus dat was lekker te combineren. Niet goedkoop zo'n ¤0,80 per kwh... en de rekening volgt pas een paar maanden later. Omgerekend zit dan op 1 op 15 als je benzine zou tanken dus zo schokkend is het ook weer niet.
Facts don't care about your feelings
  maandag 23 januari 2023 @ 15:11:27 #160
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207684561
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:25 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik herinner mij nog de beelden van de NOS van een file van 1km van Tesla's, voor een oplaadpunt, richting wintersport. Daar sta je dan.
Dat waren leuke beelden inderdaad. Wat er niet bij was vermeld dat dit de (toen nog gratis) laadpunten voor Tesla waren. Als je bereid was om te betalen voor je tankbeurt kon je doorrijden naar het volgende tankstation.. Daar waren alle laders vrij.

Maar verder heb je gelijk hoor, voor Toscane zou ik een alternatief zoeken. Vliegen/huurauto. Maar daar zit je niet elke week.

Zeker in Nederland/belgie/frankrijk hoef je eigenlijk nooit te wachten.
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 15:11:57 #161
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207684569
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Als je het hebt over 500 km range dan heb je sowieso al een vrij dikke wagen. Ik kwam met m'n Tesla met zo'n 320 km range prima naar Duitsland (niet te hard over de autobahn >:) ), België en Engeland. Toen waren de superchargers echter nog uitgestorven dus kon altijd eenvoudig laden. Heb nu geen Tesla meer... in 2022 gingen we met een EV6 en een i4 op stap en dan stop je bij de algemene snellaadpalen en dat was toch vaker druk of ze werkten niet. Toch over het algemeen zijn er genoeg... en tussenstops iedere 3 uur om te pissen en te eten/drinken vind ik sowieso een vereiste als ik op vakantie ga.

Wat vervelender is, vond ik dan, is als je eenmaal op plek van bestemming bent. In Londen bijv. zaten we in een Airbnb maar in die woonwijken heb je weinig laadpalen of hele vreemde waar je dan aparte pasjes of UK abonnementen voor moet hebben. Je moet dan zo eens in de aantal dagen (afhankelijk van hoeveel je daar rijdt) ook steeds naar snelladers zoeken. In ons geval zat er toevallig een Fastned om de hoek (echt één van de weinigen in heel UK) die ook vlak bij horeca en een supermarkt zat dus dat was lekker te combineren. Niet goedkoop zo'n ¤0,80 per kwh... en de rekening volgt pas een paar maanden later. Omgerekend zit dan op 1 op 15 als je benzine zou tanken dus zo schokkend is het ook weer niet.
Het blijft dus inderdaad een beetje behelpen als je (ver weg) op vakantie gaat. Benzineauto huren voor een week of 3 zou kunnen. Maar dat is ook een dure grap. Dan kun je nog beter op vliegvakantie. Maar dat proberen we (mede vanwege het milieu) juist zoveel mogelijk te vermijden. Temeer omdat er binnen Europa genoeg moois te zien is.
  maandag 23 januari 2023 @ 15:18:20 #162
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207684660
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:11 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Het blijft dus inderdaad een beetje behelpen als je (ver weg) op vakantie gaat. Benzineauto huren voor een week of 3 zou kunnen. Maar dat is ook een dure grap. Dan kun je nog beter op vliegvakantie. Maar dat proberen we (mede vanwege het milieu) juist zoveel mogelijk te vermijden. Temeer omdat er binnen Europa genoeg moois te zien is.
Eerlijk gezegd reed ik vroeger veel naar Portugal. De laatste jaren vlieg ik het. 100euro pp voor een retour en auto voor tientje per dag.

Met benzine, tol, overnachting, reistijd is dat aantrekkelijker dan elke auto.

De toekomstige manier van kilometerheffing maakt rijden naar/in portugal ook niet aantrekker. Ik was zo 6/7000 km verder.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 23-01-2023 15:25:26 ]
Tot nooit .......
pi_207684747
Ik heb nooit problemen gehad op vakantie. Ik rij van snellader naar snellader daar stop ik een kwartiertje en dan rij ik weer verder. Ik wil toch elke 2 uur stoppen om naar de wc te gaan en de benen te strekken en af en toe te eten.

Nog nooit een rij gezien. Er zijn altijd genoeg laders vrij. Ik begrijp de problemen met ev's nooit zo. Vaak zien de mensen zonder ev allerlei beren op de weg die in werkelijkheid helemaal niet bestaan.
  maandag 23 januari 2023 @ 15:28:27 #164
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207684778
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd reed ik vroeger veel naar Portugal. De laatste jaren vlieg ik het. 100euro pp voor een retour en auto voor tientje per dag.

Met benzine, tol, overnachting, reistijd is dat aantrekkelijker dan elke auto.

De toekomstige manier van kilometerheffing maakt rijden naar/in portugal ook niet aantrekker. Ik was zo 5/6000 km verder.
Wij gaan komend voorjaar voor het eerst in een aantal jaren weer vliegen. We gaan naar Madrid voor een cityttip en dat is geen optie met de auto. Verder proberen we wel zoveel mogelijk met de auto op vakantie te gaan. Maar dan is Toscane, Noord-Spanje, Zuid-Frankrijk (met een tussenstop) wel een beetje de max voor ons qua afstand idd. We hebben geen zin om langer dan 2 dagen van een uur of 7 in de auto te zitten tijdens vakantie. Maar goed, beetje offtopic gaat het nu hahaha.
  maandag 23 januari 2023 @ 15:29:39 #165
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207684788
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:26 schreef Avelie het volgende:
Ik heb nooit problemen gehad op vakantie. Ik rij van snellader naar snellader daar stop ik een kwartiertje en dan rij ik weer verder. Ik wil toch elke 2 uur stoppen om naar de wc te gaan en de benen te strekken en af en toe te eten.

Nog nooit een rij gezien. Er zijn altijd genoeg laders vrij. Ik begrijp de problemen met ev's nooit zo. Vaak zien de mensen zonder ev allerlei beren op de weg die in werkelijkheid helemaal niet bestaan.
Dit inderdaad, mensen vinden het probleem ook altijd 'omdat ze een keer per jaar'.....

In de praktijk blijken EVs veel praktischer dan op papier. Veel problemen die je kan bedenken blijken geen probleem te zijn als je eenmaal een EV hebt.

Maar blijf het vooral denk en koop geen EV hoor. De overheid zal dan blijven subsidiëren en ik ben goedkoop uit!
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 15:32:43 #166
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207684821
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:26 schreef Avelie het volgende:
Ik heb nooit problemen gehad op vakantie. Ik rij van snellader naar snellader daar stop ik een kwartiertje en dan rij ik weer verder. Ik wil toch elke 2 uur stoppen om naar de wc te gaan en de benen te strekken en af en toe te eten.

Nog nooit een rij gezien. Er zijn altijd genoeg laders vrij. Ik begrijp de problemen met ev's nooit zo. Vaak zien de mensen zonder ev allerlei beren op de weg die in werkelijkheid helemaal niet bestaan.
Wij gaan het over ruim een jaar zien. En ik hoop dan idd dat het meevalt.
  maandag 23 januari 2023 @ 19:51:31 #167
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207688188
Overigens, iedereen die denkt dat ie met een waterstof auto wel fatsoenlijk naar zuid-spanje, italie of spanje kan rijden....

hier een kaartje met tankstations.

https://opwegmetwaterstof.nl/tanklocaties/

als je ook nog terug wil met 600km beteik, 300km zuidelijker dan paris kom je niet. Ook wintersport in oostenrijk/zwitserland is best spannend.

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 24-01-2023 12:25:02 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 24 januari 2023 @ 13:24:38 #168
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207695405
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe groot zijn die problemen op het elektriciteitsnetwerk nu eigenlijk echt?
Er zijn natuurlijk regio's waar geen zonneparken aangesloten kunnen worden maar levering is weer wat anders dan afname.

Er zijn ook regio's waar wijken of bedrijven momenteel niet kunnen uitbreiden, daar zal het plaatsen van laadpalen ook een probleem zijn.

En dan zijn er nog oude wijken, waar het stroomnet nu al op z'n tenen loopt en er dus nieuwe wijktrafo's en bekabeling getrokken moet worden. De straat opengooien lukt voor glasvezel, dan zal een bundel stroomkabels ook nog wel lukken.

In de praktijk hoef je met 75.000 nieuwe auto's maar ongeveer 0,2 TWh extra stroom per jaar te leveren dan wat we al deden.
Dat is 0,2 van 120TWh, ofwel zo'n 0,167% meer.
Ik mag/ga stellen dat de problemen tamelijk groot zijn, wanneer mensen moeten wachten en/of geen geld hebben voor (her)aansluiting.

Zoals je zegt, de straat moet vaak open en dan is de (ham)vraag wie gaat dat op welk moment - met welk personeel - gaat doen en vooral betalen. Glasvezel is naast minder graven, een stuk simpeler door te schieten; helemaal nu men nieuwe gebruikers opzadelt met passief gedeelde aansluitingen.

Je hebt in de helikopter zittend, gelijk dat 75.000 auto's totaal gezien geen probleem zijn. Wat in die beeldvorming niet wordt meegenomen is aloude waar, wanneer, door & voor wie dan. Iemand kan prima waterstof tanken mits je wonend in Leeuwarden bereid bent daarvoor bv naar Groningen te rijden. Dat thuis doen - ook elektrisch - is/wordt een compleet ander verhaal.

Kijk in naar mijzelf, zou ik graag 3fase willen hebben en die wzh naast gedoe; gaat mij zomaar ¤1000 kosten (nieuwe kast en mogelijk meer & excl Liander ca ¤330) mits mijn kabel dat weer kan want anders komen daar nog allerlei meerkosten bij.

*Bij heraanleg word de huisinstallatie opnieuw bekeken (iets met NEN regels) en dat kan zomaar leiden tot een forse herbekabeling waarvan ik ook weet dat dit op enig moment - na mij de zondvloed - zal (moeten) gebeuren.
Deze situatie, naast ongeschikte ligging & bouwconstructie voor panelen, ook de reden dat ik voorlopig niet overstap op full-electric en al helemaal niet overweeg om elektrisch te gaan rijden. Dit laatste naast hoge investering voertuig ook weer ivm waar dan te laden in de directe (eigen) omgeving die daarin voorlopig niet voorziet.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207695649
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 13:24 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik mag/ga stellen dat de problemen tamelijk groot zijn, wanneer mensen moeten wachten en/of geen geld hebben voor (her)aansluiting.

Zoals je zegt, de straat moet vaak open en dan is de (ham)vraag wie gaat dat op welk moment - met welk personeel - gaat doen en vooral betalen. Glasvezel is naast minder graven, een stuk simpeler door te schieten; helemaal nu men nieuwe gebruikers opzadelt met passief gedeelde aansluitingen.

Je hebt in de helikopter zittend, gelijk dat 75.000 auto's totaal gezien geen probleem zijn. Wat in die beeldvorming niet wordt meegenomen is aloude waar, wanneer, door & voor wie dan. Iemand kan prima waterstof tanken mits je wonend in Leeuwarden bereid bent daarvoor bv naar Groningen te rijden. Dat thuis doen - ook elektrisch - is/wordt een compleet ander verhaal.

Kijk in naar mijzelf, zou ik graag 3fase willen hebben en die wzh naast gedoe; gaat mij zomaar ¤1000 kosten (nieuwe kast en mogelijk meer & excl Liander ca ¤330) mits mijn kabel dat weer kan want anders komen daar nog allerlei meerkosten bij.

*Bij heraanleg word de huisinstallatie opnieuw bekeken (iets met NEN regels) en dat kan zomaar leiden tot een forse herbekabeling waarvan ik ook weet dat dit op enig moment - na mij de zondvloed - zal (moeten) gebeuren.
Deze situatie, naast ongeschikte ligging & bouwconstructie voor panelen, ook de reden dat ik voorlopig niet overstap op full-electric en al helemaal niet overweeg om elektrisch te gaan rijden. Dit laatste naast hoge investering voertuig ook weer ivm waar dan te laden in de directe (eigen) omgeving die daarin voorlopig niet voorziet.
De reden dat die 75.000 uit mijn "helikopterview" niet zo'n probleem zijn, is omdat mensen die nu een EV kopen doorgaans wel van tevoren hebben uitgezocht of ze hem kunnen laden.

Overigens gaat de laadsnelheid ook nog steeds verder omhoog.

De eerste Nissan Leaf had een laadsnelheid van zo'n ~25kW terwijl er nu al EV's zijn die met 350kW geladen kunnen worden.

De vraag is dus: hoe nodig is het in 2030 nog om een eigen laadpaal te hebben? Je tankt nu toch ook niet thuis?
Als je bij een snellader in 8 minuten naar 80% kan laden, dan zou ik ook nog wel een scenario zien waar we in de toekomst niet overal en nergens laadpalen gaan neerzetten in oude stadscentra.

De nieuwe Kia EV6 kan bijvoorbeeld 1000km/u laden, dus in 18 minuten zit je dan op 80% lading.
Dat zijn wel serieuze stappen vooruit.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 14:31:03 #170
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207696080
Voor mij is thuis kunnen laden, en het huis na zonsondergang van stroom kunnen voorzien, de primaire reden waarom een EV interessant zou zijn.

Met de 6.600 km die ik met onze youngtimer rijd is het immers niet alsof ik enorm afhankelijk ben van een auto.
En ja, dat is onze enige auto.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 24 januari 2023 @ 21:29:07 #171
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207701626
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 13:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De reden dat die 75.000 uit mijn "helikopterview" niet zo'n probleem zijn, is omdat mensen die nu een EV kopen doorgaans wel van tevoren hebben uitgezocht of ze hem kunnen laden.

Overigens gaat de laadsnelheid ook nog steeds verder omhoog.

De eerste Nissan Leaf had een laadsnelheid van zo'n ~25kW terwijl er nu al EV's zijn die met 350kW geladen kunnen worden.

De vraag is dus: hoe nodig is het in 2030 nog om een eigen laadpaal te hebben? Je tankt nu toch ook niet thuis?
Als je bij een snellader in 8 minuten naar 80% kan laden, dan zou ik ook nog wel een scenario zien waar we in de toekomst niet overal en nergens laadpalen gaan neerzetten in oude stadscentra.

De nieuwe Kia EV6 kan bijvoorbeeld 1000km/u laden, dus in 18 minuten zit je dan op 80% lading.
Dat zijn wel serieuze stappen vooruit.
Yep, mensen die het willen, zien & hebben vanzelfsprekend geen beletsels.

Ik ben met je eens dat veel dingen een beleving zijn waarvan je dan van kunt bepalen of iets een issue is.
Tanken doe je idd niet thuis waarbij ik dat onderweg zijn dan ook in 5 minuten klaar wil hebben.
Eén van de argumenten, voor mij ook, om juist wel een EV te rijden zou zijn (woon-werk) om niet meer elders hoef te tanken.
Er worden technisch idd mooie stappen gezet waarbij ik vind dat we nog niet zijn waar we al jaeren normaal zijn en zijn gekomen met brandstofauto's. Dan kan men de mooiste reclames en narratieven lanceren waarbij imo het gemak en (prijs)toegankelijkheid van een brandstofauto nog mijlenver weg is.
Wellicht over een jaar of 10, trek ik de folder nog maar 's open om te zien waar ze inmiddels zijn aangekomen.

Ik geef toe dat een auto mij inmiddels niet veel meer doet dan dat het ding ons zo goedkoop mogelijk, comfortabel vv. alles gangbare toeterbellen van A naar B moet brengen. Ik wil ook niet na hoeven denken of nu wel of niet een tandemasser/vaarhut er achter kan hangen en/of moeten plannen of/waar ik 400km verderop in verweginstan ga bijtanken.
Maar goed ook hier, is alles een beleving als perceptie die wanneer niet anders meer ander/beter kan; vanzelf wel weer goed komt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207706240
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik wil ook niet na hoeven denken of nu wel of niet een tandemasser/vaarhut er achter kan hangen
Als je nu een tandemasser wil kunnen trekken dan stem je je auto daar ook op af.
Je hebt vast geen Aygo, Alto of UP! gekocht voor dat doel.

quote:
en/of moeten plannen of/waar ik 400km verderop in verweginstan ga bijtanken.
Van Tesla weet ik dat het dynamisch, tijdens het rijden wordt aangepast en je naar een Superchager begeleid wordt via je navigatiescherm. Dat geeft wel rust. Omdat het laadnetwerk van Tesla zelf is, weten ze ook hoeveel auto's er aan het laden zijn en of er überhaupt plek is.
  woensdag 25 januari 2023 @ 12:07:34 #173
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207706929
Tellen ze Lightyear autos al mee?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 25 januari 2023 @ 12:14:48 #174
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207707026
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:07 schreef daNpy het volgende:
Tellen ze Lightyear autos al mee?
Das een mooi rond getal toch?
pi_207707172
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:14 schreef Gunner het volgende:

[..]
Das een mooi rond getal toch?
Ja, het ding heet niet voor niets de Lightyear 0.
  woensdag 25 januari 2023 @ 12:48:04 #176
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207707371
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, het ding heet niet voor niets de Lightyear 0.
Wel apart. Eind november nog dikke hosannah over de Lightyear 2 en dat die in massa-productie gaat maar na dat bericht over de 0 is het maar afwachten of die ooit van een band gaat rollen.

Zoals iemand in het nieuws zei; auto ontwikkelen doe je niet zomaar even. De grote merken hebben daar ook heel lang over gedaan en veel veel geld ingestoken.

Kwestie van tijd dat de 2 ook gecancelled wordt.
pi_207707461
quote:
2s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:48 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wel apart. Eind november nog dikke hosannah over de Lightyear 2 en dat die in massa-productie gaat maar na dat bericht over de 0 is het maar afwachten of die ooit van een band gaat rollen.

Zoals iemand in het nieuws zei; auto ontwikkelen doe je niet zomaar even. De grote merken hebben daar ook heel lang over gedaan en veel veel geld ingestoken.

Kwestie van tijd dat de 2 ook gecancelled wordt.
Er zijn maar weinig merken die massaproductie halen.
Ik heb nog wat aandelen Canoo omdat ik het een interessant platform vind maar ook dat bedrijf heeft maar een kans van zo'n 10% om over 5 jaar nog te bestaan.
  woensdag 25 januari 2023 @ 12:58:55 #178
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207707467
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zijn maar weinig merken die massaproductie halen.
Ik heb nog wat aandelen Canoo omdat ik het een interessant platform vind maar ook dat bedrijf heeft maar een kans van zo'n 10% om over 5 jaar nog te bestaan.
wat is jouw verwachting van de LY2?
pi_207707810
quote:
2s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:58 schreef Gunner het volgende:

[..]
wat is jouw verwachting van de LY2?
Ik heb er geen echte verwachtingen van, denk niet dat er ooit een koper een Lightyear 2 ontvangt.

Je hebt ook nog Sono Motors en hun Sion maar dat vind ik echt een "gedrocht op wielen".
Als je toch uit duizenden ontwerpen kan kiezen, waarom iets maken dat een kruising is tussen een Fiat Panda en een Dacia Logan.
Het oogt al gedateerd voor het uitkomt.

  woensdag 25 januari 2023 @ 13:41:24 #180
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207707998
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
denk niet dat er ooit een koper een Lightyear 2 ontvangt.
Ja daar doelde ik op inderdaad.
  woensdag 25 januari 2023 @ 13:56:16 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207708157
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb er geen echte verwachtingen van, denk niet dat er ooit een koper een Lightyear 2 ontvangt.

Je hebt ook nog Sono Motors en hun Sion maar dat vind ik echt een "gedrocht op wielen".
Als je toch uit duizenden ontwerpen kan kiezen, waarom iets maken dat een kruising is tussen een Fiat Panda en een Dacia Logan.
Het oogt al gedateerd voor het uitkomt.

[ afbeelding ]
Zonder de tekst te lezen dacht ik dat het een VW was :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207708375
quote:
2s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:41 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ja daar doelde ik op inderdaad.
Het is natuurlijk nooit uitgesloten dat ze nog ergens geld ophalen.

Zo'n EV voor onder de ¤40.000 klinkt natuurlijk niet al te gek maar ze hebben het wel over 2025.
Dan heeft Tesla mogelijk al een "Model 2" achtig alternatief in de startblokken staan die veel goedkoper is.

Grote kans dat die kleinere Tesla, wat een massaproduct zoals de VW Kever moet gaan worden, dit kwartaal nog aangekondigd wordt. In de praktijk duurt het dan 2 tot 5 jaar voor zo'n model op de markt komt.
pi_207709228
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dit inderdaad, mensen vinden het probleem ook altijd 'omdat ze een keer per jaar'.....

In de praktijk blijken EVs veel praktischer dan op papier. Veel problemen die je kan bedenken blijken geen probleem te zijn als je eenmaal een EV hebt.

Maar blijf het vooral denk en koop geen EV hoor. De overheid zal dan blijven subsidiëren en ik ben goedkoop uit!
Dit is zo ja. Voor die twee weken naar Zuid Frankrijk doen ze de andere 96% van het jaar moeilijk.

Voor mij zou een EV ideaal zijn. Rijd vooral korte stukjes en die ene keer dat ik buiten de range ga, stop ik onderweg wel voor de lunch ofzo.

Maarja aanschaf is duur. Woon in een appartement dus geen laadpaal op eigen terrein en de dichtstbijzijnde openbare is 5 minuten lopen. Dan kan ik met een benzineauto al halverwege de stad zijn. Als dat in de toekomst op is gelost heb ik echt geen probleem met elektrisch rijden.
  woensdag 25 januari 2023 @ 15:53:33 #184
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207709428
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 15:40 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Dit is zo ja. Voor die twee weken naar Zuid Frankrijk doen ze de andere 96% van het jaar moeilijk.

Voor mij zou een EV ideaal zijn. Rijd vooral korte stukjes en die ene keer dat ik buiten de range ga, stop ik onderweg wel voor de lunch ofzo.

Maarja aanschaf is duur. Woon in een appartement dus geen laadpaal op eigen terrein en de dichtstbijzijnde openbare is 5 minuten lopen. Dan kan ik met een benzineauto al halverwege de stad zijn. Als dat in de toekomst op is gelost heb ik echt geen probleem met elektrisch rijden.
Zelfde hier. Behalve de aanschafkosten zit ik ook met de logistiek: appartement, geen laadpalen op de parkeerplaats hier, dus dan moet je ergens meerdere straten verderop gaan laden en dan hopen dat er niet net iemand anders staat.
  woensdag 25 januari 2023 @ 17:50:28 #185
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_207710817
Heb me weer vermaakt in dit topic… met een bakje popcorn.
Jammer dat na zoveel jaar de fabels over elektrisch rijden nog steeds rond gaan 😑
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 25 januari 2023 @ 18:32:46 #186
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207711225
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 17:50 schreef nils7 het volgende:
Heb me weer vermaakt in dit topic… met een bakje popcorn.
Jammer dat na zoveel jaar de fabels over elektrisch rijden nog steeds rond gaan 😑
Het zijn ook vooral de mensen zonder EV die grote belemmeringen zien.
Tot nooit .......
pi_207711701
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 18:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het zijn ook vooral de mensen zonder EV die grote belemmeringen zien.
Als ik zie dat ik met 35-40km range al ~90% van m’n ritten elektrisch doe…
  woensdag 25 januari 2023 @ 19:19:39 #188
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207711885
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik zie dat ik met 35-40km range al ~90% van m’n ritten elektrisch doe…
ook de gedacht dat je uren staat te laden onderweg klopt niet. Als ik op een rit 50km stroom denk te missen hang ik hem er ff een kwartiertje aan. Even naar de wc en door.

Met een bakkie koffie gaat auto op de snellader alweer van 20 naar op 80%

bij de supermarkt? ff eraan en je hebt weer genoeg voor de volgende dag.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 25-01-2023 19:38:51 ]
Tot nooit .......
pi_207712930
Elektrische auto’s voortaan verboden op deze veerboten

Elektrische auto’s zijn moeilijk te blussen, dat is bekend. Om die reden heeft de brandweer bijvoorbeeld niet graag elektrische auto’s die staan laden in ondergrondse parkeergarages. Maar de situatie kan nog complexer zijn. Op een boot bijvoorbeeld. Daarom verbiedt rederij Havila Kystruten, die langs de Noorse kust actief is tussen Bergen en Kirkenes, voortaan elektrische auto’s. Die mogen niet meer aan boord op het populaire toeristische traject.

Ramp met autotransportschip

De beslissing is een gevolg van een brand aan boord van autotransportschip Felicity Ace in februari 2022. Aan boord van zogeheten roll on / roll off autotransportschip brak toen brand uit. Aan boord waren bijna 4000 auto’s van de verschillende merken van de Volkswagen-groep. De bemanning kon de brand niet onder controle krijgen. Een gegeven waarvoor de elektrische auto’s aan boord als oorzaak werden aangewezen. De brand brak uit op 16 februari. Alle 22 bemanningsleden konden gered worden, maar het schip zonk uiteindelijk bijna 2 weken later na een tijd stuurloos rond te hebben gedobberd.

Te moeilijk om te blussen

Volgens Havila Kystruten blijkt uit een veiligheidsanalyse nu dat een brand van een elektrische auto aan boord zou leiden tot een situatie die zo complex is dat de bemanning de situatie onmogelijk aan zou kunnen. Momenteel lijken er nog geen andere rederijen het voorbeeld te volgen. De beslissing is des te opmerkelijker omdat Noorwegen te boek staat als een mekka voor de bezitter van een elektrische auto. EV’s domineren er de verkoop van nieuwe auto’s, met een marktaandeel van meer dan 80%.

https://www.msn.com/nl-nl(...)4bd4b2b09910bd3e83db
  woensdag 25 januari 2023 @ 20:29:58 #190
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207713148
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 18:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het zijn ook vooral de mensen zonder EV die grote belemmeringen zien.
Zoals de aanschafprijs?

Hoeveel procent van de ev rijders heeft hem prive gekocht, is dat bekend?
Al geloof ik wel dat dit de laatste tijd oploopt ivm de stijgende hoeveelheid modellen die op de markt gekomen zijn/komen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207713375
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:29 schreef daNpy het volgende:

[..]
Zoals de aanschafprijs?

Hoeveel procent van de ev rijders heeft hem prive gekocht, is dat bekend?
TheFreshPrince in NWS / 1 op 4 nieuw verkochte auto's in 2022 is EV

quote:
Al geloof ik wel dat dit de laatste tijd oploopt ivm de stijgende hoeveelheid modellen die op de markt gekomen zijn/komen.
Klopt.
pi_207713440
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 19:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ook de gedacht dat je uren staat te laden onderweg klopt niet. Als ik op een rit 50km stroom denk te missen hang ik hem er ff een kwartiertje aan. Even naar de wc en door.

Met een bakkie koffie gaat auto op de snellader alweer van 20 naar op 80%

bij de supermarkt? ff eraan en je hebt weer genoeg voor de volgende dag.
Da's ook waar. Je hebt niet altijd de volle laadtijd nodig om thuis te komen.

Als je nog 100km moet rijden is het goedkoper om even kort 30% er bij te laden en thuis verder te laden.
  woensdag 25 januari 2023 @ 20:45:41 #193
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207713451
quote:
Daar staat nog niks over hoeveel mensen prive een ev kopen?
Alleen een modellen en prijs vergelijk?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207713464
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:45 schreef daNpy het volgende:

[..]
Daar staat nog niks over hoeveel mensen prive een ev kopen?
Alleen een modellen en prijs vergelijk?
edit: nvm, je hebt gelijk, ik las het verkeerd

Ik probeer het opnieuw:

26% van alle door particulieren nieuw gekochte auto's is EV.
Dat betekent dat van die 175.000 nieuwe auto's die door particulieren is aangekocht in 2022, ongeveer (175.000 x 0,26) = 45.500 EV's door particulieren zijn aangekocht.

quote:
Steeds meer particulieren schaffen een elektrische nieuwe auto aan. Dat blijkt uit cijfers van de Rai Vereniging. Het aandeel van volledig elektrische auto's is onder particuliere kopers zelfs groter dan in het algemeen.

Begin deze maand kwamen de verkoopcijfers van 2022 vrij en bleek dat afgelopen jaar 23,5 procent van alle nieuw verkochte auto's volledig elektrisch was. Dan zijn behalve particulieren ook zakelijke kopers meegerekend. Rai Vereniging legde de verkoopcijfers onder de loep en concludeert dat bij particuliere kopers het EV-aandeel hoger lag. Van alle aan particulieren verkochte auto's was zo'n 26 procent volledig elektrisch. Dat betekent een flinke stijging ten opzichte van 2021, toen dat aandeel volgens de Rai Vereniging nog op 11 procent lag. Hierbij moet wel worden aangetekend dat een auto die door iemand met een eenmanszaak zakelijk wordt gekocht, eveneens als 'particulier' te boek staat. De kans is groot dat ZZP-ers een groot aandeel hebben in de 'particuliere' cijfers, maar dat is niet te controleren.


[ Bericht 23% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-01-2023 20:51:11 ]
  woensdag 25 januari 2023 @ 20:52:58 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207713598
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Huh? Het staat er wel.

Ik quote het los:
[..]

Ik denk dat dat een beetje hoog ingeschat is eigenlijk, want lease en particulier zijn niet de enige vormen.
Als ik hier lees dat er in 2018 443.531 nieuwe auto's verkocht zijn waarvan 148.650 door leasemaatschappijen gekocht zijn en 114.667 door particulieren dan is er dus een flinke groep (180.214) die anders verkocht is....

Dat maakt dat ongeveer een kwart van de nieuw verkochte auto's aan particulieren verkocht is, dus dat is dan zo'n 87.500 als er 350.000 verkocht zijn, waarvan dan weer 26% een EV is, dus zo'n 22.750
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207713717
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk dat dat een beetje hoog ingeschat is eigenlijk, want lease en particulier zijn niet de enige vormen.
Als ik hier lees dat er in 2018 443.531 nieuwe auto's verkocht zijn waarvan 148.650 door leasemaatschappijen gekocht zijn en 114.667 door particulieren dan is er dus een flinke groep (180.214) die anders verkocht is....

Dat maakt dat ongeveer een kwart van de nieuw verkochte auto's aan particulieren verkocht is, dus dat is dan zo'n 87.500 als er 350.000 verkocht zijn, waarvan dan weer 26% een EV is, dus zo'n 22.750
Valt nog niet mee, zo'n "simpele" som ;)

Maar goed, dan houden we het eerst op ongeveer dat aantal. Ik denk dat je gelijk hebt.

Best wel een laag aantal mensen dat nog echt een nieuwe auto koopt, ongeacht EV of niet.

De bekende uitspraak dat je in de toekomst niets echt zal bezitten en blij zal zijn, lijkt men zo wel over zichzelf af te roepen ;)

Voor de vervanging en elektrificering van het wagenpark zal het uiteindelijk weinig uitmaken wie de auto bezit.
  woensdag 25 januari 2023 @ 21:03:16 #197
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207713762
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt nog niet mee, zo'n "simpele" som ;)

Maar goed, dan houden we het eerst op ongeveer dat aantal. Ik denk dat je gelijk hebt.

Best wel een laag aantal mensen dat nog echt een nieuwe auto koopt, ongeacht EV of niet.

De bekende uitspraak dat je in de toekomst niets echt zal bezitten en blij zal zijn, lijkt men zo wel over zichzelf af te roepen ;)
Klopt, daar gaat die uitspraak ook over: deelscooters, private lease, swapfietsen, leasetelefoons.
En allerlei figuren maar lelijk doen over die uitspraak maar wel altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.

En dan te bedenken dat het gros van de particulier verkochte nieuw auto's ook nog eens in het kleinste segment zal zitten, want als je een Peugeot 108 of Ford Ka wilt kopen dan heeft dat nagenoeg geen zin om het tweedehands te doen.
Dat verklaart ook waarom het aantal nieuw gekochte EV onder particulieren nog laag is: dat is over het algemeen niet het prijssegment waarin met privé nog nieuw koopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 25 januari 2023 @ 22:32:08 #198
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207715583
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:45 schreef daNpy het volgende:

[..]
Daar staat nog niks over hoeveel mensen prive een ev kopen?
Alleen een modellen en prijs vergelijk?
wat boeit het of ze prive of lease zijn. De geleasde xijn over een paar jaar ook prive eigendom.

(de mijne is gewoon gekocht trouwens)
Tot nooit .......
  donderdag 26 januari 2023 @ 08:01:40 #199
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207717441
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De bekende uitspraak dat je in de toekomst niets echt zal bezitten en blij zal zijn, lijkt men zo wel over zichzelf af te roepen ;)
De nieuw prijs van een auto in NL is 50% hoger dan die in Duitsland. Dat geld voor Ford Ka's, Bentleys en alles daartussen. Tel daar nog eens de hoge MRB en brandstofprijzen bij op en dat is het vrij logisch dat NL een van de oudste wagenparken heeft en nieuwe auto's kopen (die vooral in het begin snel in waarde zakken) gewoon financieel onverstandig is.
Dat kun je de burger aanrekenen maar volgens mij betalen die liever niet de 40% BPM straf (en dat blijkt ook wel) die nergens anders in "één Europa" te vinden is.

Tweedehands auto's zijn echter ook nog niet eerder zo duur geweest. De gemiddelde prijs is ¤25.000,-.
Men blijkt dus liever een tweedehands brandstof auto te kopen (met de financieele nadelen), omdat voor de prijs van een Fiat 500e, een auto op brandstof blijkbaar meer te bieden heeft.
Ergo om meer EV modellen op straat te krijgen zullen ze eerst goedkoper moeten worden om daarmee ook tweedehands een betere keuze te worden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 26 januari 2023 @ 08:03:16 #200
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207717450
Die 50 procent is schromelijk overdreven.

Voorbeelden graag. En niet van Bentleys.
  donderdag 26 januari 2023 @ 08:07:46 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207717473
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 22:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
wat boeit het of ze prive of lease zijn. De geleasde xijn over een paar jaar ook prive eigendom.

(de mijne is gewoon gekocht trouwens)
Helaas gaat een groot deel van de lease-EV's na de leasetermijn naar het buitenland, en komen niet beschikbaar voor de binnenlandse occasionmarkt.

Wat mij betreft zouden alle kortingen die bij aankoop van een EV door de overheid gegeven zijn ook gewoon terugbetaald moeten worden als een EV geëxporteerd wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 26 januari 2023 @ 10:00:47 #202
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207718205
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 08:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Helaas gaat een groot deel van de lease-EV's na de leasetermijn naar het buitenland, en komen niet beschikbaar voor de binnenlandse occasionmarkt.

Wat mij betreft zouden alle kortingen die bij aankoop van een EV door de overheid gegeven zijn ook gewoon terugbetaald moeten worden als een EV geëxporteerd wordt.
Ik denk dat die veronderstelling niet juist is. De huidige compacte en wat grotere EVs die nu worden gekocht/geleased zijn in Nederland prima bruikbaar en zal niet weten waarom die massaal naar het buitenland zouden gaan.

Bijvoorbeeld een e-208 wordt niet gekocht OMDAT er subsidie op zit. Het is voor veel mensen gewoon een bruikbare auto. Ook na 5 jaar.
Tot nooit .......
  donderdag 26 januari 2023 @ 10:14:28 #203
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207718314
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 08:01 schreef daNpy het volgende:

[..]
De nieuw prijs van een auto in NL is 50% hoger dan die in Duitsland. Dat geld voor Ford Ka's, Bentleys en alles daartussen. Tel daar nog eens de hoge MRB en brandstofprijzen bij op en dat is het vrij logisch dat NL een van de oudste wagenparken heeft en nieuwe auto's kopen (die vooral in het begin snel in waarde zakken) gewoon financieel onverstandig is.
Dat kun je de burger aanrekenen maar volgens mij betalen die liever niet de 40% BPM straf (en dat blijkt ook wel) die nergens anders in "één Europa" te vinden is.

Tweedehands auto's zijn echter ook nog niet eerder zo duur geweest. De gemiddelde prijs is ¤25.000,-.
Men blijkt dus liever een tweedehands brandstof auto te kopen (met de financieele nadelen), omdat voor de prijs van een Fiat 500e, een auto op brandstof blijkbaar meer te bieden heeft.
Ergo om meer EV modellen op straat te krijgen zullen ze eerst goedkoper moeten worden om daarmee ook tweedehands een betere keuze te worden.
In bijvoorbeeld Portugal zijn nieuwe autos bijna even duur als in Nederland (en dat is het eerste land waar ik keek). Dankzij ISV, gewoon bpm dus. Zo zijn er vast wel meer landen. Bedenk ook dat de portugeze salarissen de helft zijn van Nederland. Autos zijn hier dus helemaal niet duur in vergelijk met Portugal. We willen hier vooral te groot, dik en dure auto's.

Wat betreft EV: daar zit in Nederland al geen BPM op :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 26-01-2023 10:37:07 ]
Tot nooit .......
pi_207718717
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 08:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Helaas gaat een groot deel van de lease-EV's na de leasetermijn naar het buitenland, en komen niet beschikbaar voor de binnenlandse occasionmarkt.

Wat mij betreft zouden alle kortingen die bij aankoop van een EV door de overheid gegeven zijn ook gewoon terugbetaald moeten worden als een EV geëxporteerd wordt.
Deels klopt dat.
Toch is de import van EV's hoger dan de export.

2021: https://www.autoblog.nl/nieuws/evs-import-en-export-2021-tot-nu-toe-1042396

2022: https://www.autoblog.nl/nieuws/evs-import-en-export-2022-tot-nu-toe-3401724
pi_207718734
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 10:00 schreef Speekselklier het volgende:
Ik denk dat die veronderstelling niet juist is. De huidige compacte en wat grotere EVs die nu worden gekocht/geleased zijn in Nederland prima bruikbaar en zal niet weten waarom die massaal naar het buitenland zouden gaan.

Bijvoorbeeld een e-208 wordt niet gekocht OMDAT er subsidie op zit. Het is voor veel mensen gewoon een bruikbare auto. Ook na 5 jaar.
Ik denk dat het niet zozeer gaat om het feit of ze privé ook bruikbaar zijn hier. De vraag naar EV's in Nederland is momenteel hoger dan in de landen om ons heen, dus onze occasionmarkt gaat de komende jaren steeds meer EV's krijgen (wat op zichzelf een goede zaak is). Punt is alleen dat als de vraag vanuit de landen om ons heen ook gaat toenemen onze occasionmarkt voor het buitenland ook heel interessant zal zijn. Als een autohandelaar meer kan verdienen door verkoop naar het buitenland dan laat hij dat niet na.

Ik snap de subsidies en ben daar ook niet op tegen, maar laten we nou wel zorgen dat we niet weer zo'n fiasco creëren als met de gesubsidieerde PHEV's.
pi_207718817
quote:
Dat hebben we destijds met de PHEV's ook gehad. Die werden eerst ook in grote aantallen geïmporteerd en vervolgens volgde een massale export. Dat laatste moeten we met de EV's wel gaan voorkomen en dan vind ik het niet verkeerd om op z'n minst de subsidie terug te laten betalen in geval van export.
  donderdag 26 januari 2023 @ 11:01:58 #207
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207718877
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 10:57 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat hebben we destijds met de PHEV's ook gehad. Die werden eerst ook in grote aantallen geïmporteerd en vervolgens volgde een massale export. Dat laatste moeten we met de EV's wel gaan voorkomen en dan vind ik het niet verkeerd om op z'n minst de subsidie terug te laten betalen in geval van export.
Niet op elke auto zit subsidie trouwens (BPM-vrijstelling vind ik geen subsisdie). En de zakelijke rijder heeft ook geen subsisdie in de technische zin van het woord al zou je lage bijtelling wel zo kunnen zien. maar ja dat is ook niet terug te vorderen.

Verder zit er voor de prive-rijder beperkingen aan de cataloguswaarde en is het subsidiepotje het grootste deel van het jaar leeg.

Hoe het met ondernemers zit en belastingkorting weet ik niet zeker; volgens mij moeten ze de auto vijf jaar in de boeken laten staan anders moet er al terugbetaald worden. Maar dat weet ik niet zeker.

Daarom denk ik dat, ondanks dat het een goed plan zou zijn, het niet echt haalbaar is om zoiets terug te vorderen.
  donderdag 26 januari 2023 @ 11:14:21 #208
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207718999
Het subsidiepotje voor de prive-rijder verplicht om de auto 5 jaar te houden. Ook is er nu een potje voor gebruikte auto's. Die we massaal uit duitsland haalde.

Daar was al subsidie betaald en mocht de auto na (ik meen) 6 maanden worden gexporterd.

Ik kon een nieuwe UP kopen met korting, via NL-dealer. Levertijd 6 maanden en 1 dag. Auto zou op kenteken in duitsland worden gezet en werd 6 maanden opgeslagen.
Daarna naar NL voor de occasionsubsidie.
Tot nooit .......
pi_207719019
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:01 schreef Gunner het volgende:

[..]
Niet op elke auto zit subsidie trouwens (BPM-vrijstelling vind ik geen subsisdie). En de zakelijke rijder heeft ook geen subsisdie in de technische zin van het woord al zou je lage bijtelling wel zo kunnen zien. maar ja dat is ook niet terug te vorderen.
BPM vrijstelling is de grootste subsidie die er is. Als je ziet hoeveel BPM er zit op een dikke Audi van 100k en dit vergelijkt met een Tesla van 100k (die overigens nog sneller is) dan heeft de autobouwer uiteindelijk een veel hogere vraagprijs kunnen krijgen doordat de BPM ontbreekt.

De zakelijke rijder heeft ontzettend veel voordelen bij een EV en vroeger ook bij PHEV's. Die volvo diesel hybrides waren iets van 70k toen, puur vanwege de lage bijtelling en lage wegenbelasting. Nu krijg je ze aan de straatstenen niet kwijt met normale btw tarieven terwijl de auto loodzwaar is. Niemand had het in z'n hoofd gehaald om 70k voor zo'n auto te betalen zonder de voordelen.

quote:
Verder zit er voor de prive-rijder beperkingen aan de cataloguswaarde en is het subsidiepotje het grootste deel van het jaar leeg.

Hoe het met ondernemers zit en belastingkorting weet ik niet zeker; volgens mij moeten ze de auto vijf jaar in de boeken laten staan anders moet er al terugbetaald worden. Maar dat weet ik niet zeker.
Als je binnen 5 jaar de auto verkoopt dan moet je bij de meeste zakelijke subsidies evenredig over het verschil aanschaf/verkoopprijs terugbetalen (KIA/MIA). Maar de meeste subsidies zijn nu weg voor EV's, alleen de bijtelling is nog iets lager. Voor bestelbusjes geldt het nog wel, die zijn nu leuk om te kopen (KIA/MIA/SEBA), maar een grijs kenteken had natuurlijk ook al geen bpm en lagere wegenbelasting, dus dat voordeel is wel wat kleiner dan bij personenauto's.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 26 januari 2023 @ 11:20:17 #210
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207719063
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:16 schreef YoshiBignose het volgende:


De zakelijke rijder heeft ontzettend veel voordelen bij een EV en vroeger ook bij PHEV's. Die volvo diesel hybrides waren iets van 70k toen, puur vanwege de lage bijtelling en lage wegenbelasting. Nu krijg je ze aan de straatstenen niet kwijt met normale btw tarieven terwijl de auto loodzwaar is. Niemand had het in z'n hoofd gehaald om 70k voor zo'n auto te betalen zonder de voordelen.

Deze auto kon je niet opladen, alleen tijdens het rijden. Een vriend van me mocht dat niet van zijn werkgever de auto verbruikte dan 2x zo veel brandstof.

Later had ie een plugin hybride. Daarmee had ie een gegarandeerde en gratis parkeerplaats vlak bij zijn werk in het centrum van Rotterdam.
Tot nooit .......
  donderdag 26 januari 2023 @ 11:22:27 #211
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207719088
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:16 schreef YoshiBignose het volgende:
BPM vrijstelling is de grootste subsidie die er is.
Indirect wellicht ja.

Truth be told; ik zou de EV die ik heb aangeschaft niet kopen als daar ook nog eens 10-15K BPM bovenop zou komen. Had al het gemis van ontbreken van het subsidiepotje. Niet dat ik daar gezien de ontwikkelingen op de automarkt rouwig om ben maar dat geheel terzijde.
pi_207719160
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:22 schreef Gunner het volgende:

[..]
Indirect wellicht ja.

Truth be told; ik zou de EV die ik heb aangeschaft niet kopen als daar ook nog eens 10-15K BPM bovenop zou komen. Had al het gemis van ontbreken van het subsidiepotje. Niet dat ik daar gezien de ontwikkelingen op de automarkt rouwig om ben maar dat geheel terzijde.
Die BPM vrijstelling is net zoiets als hypotheekrente voor banken, die profiteren ervan. Maar goed ze wilden autobedrijven ook stimuleren om met EV's te komen. En zelfs zonder BPM maakte de meeste bedrijven nauwelijks winst op de elektrische zooi, daarom hebben vooral in de eerste jaren de meeste het een beetje voor de sier gedaan. Je maakt een auto echt niet zo strontlelijk als je wil dat het een verkoopknaller wordt :')

quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Deze auto kon je niet opladen, alleen tijdens het rijden. Een vriend van me mocht dat niet van zijn werkgever de auto verbruikte dan 2x zo veel brandstof.

Later had ie een plugin hybride. Daarmee had ie een gegarandeerde en gratis parkeerplaats vlak bij zijn werk in het centrum van Rotterdam.
Waren er ook normale hybrides met belastingvoordelen? Ging toen puur om de iets lagere co2 uitstoot dacht ik. Net als die Polo TDI's die een tijdje geen wegenbelasting enzo hadden en iedereen maar een diesel haalde als boodschappenautootje :')

Maar klant van mij lachte ook de ballen uit z'n broek met z'n Outlander PHEV. 0% bijtelling toen nog :') en 5 jaar gereden zonder op te laden hahahha reed 1 op 10 die traktor motor.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 26 januari 2023 @ 11:34:35 #213
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207719217
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar klant van mij lachte ook de ballen uit z'n broek met z'n Outlander PHEV. 0% bijtelling toen nog :') en 5 jaar gereden zonder op te laden hahahha reed 1 op 10 die traktor motor.
Je lacht er om maar eigenlijk is dat te triest voor woorden (dat ze in Den Haag dachten dat iedereen trouw ging opladen). Maar goed die verhalen zijn idd niet onbekend.
pi_207720151
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 11:20 schreef Speekselklier het volgende:
Deze auto kon je niet opladen, alleen tijdens het rijden. Een vriend van me mocht dat niet van zijn werkgever de auto verbruikte dan 2x zo veel brandstof.

Later had ie een plugin hybride. Daarmee had ie een gegarandeerde en gratis parkeerplaats vlak bij zijn werk in het centrum van Rotterdam.
De diesel hybrides waar hij op doelt zijn vanaf begin af aan al Plug-In geweest, dus ik denk dat die vriend naar iets anders heeft gekeken destijds. Of zijn werkgever zag de bui al hangen dat na vijf jaar de laadkabel nog nieuw in de kofferbak zou liggen. Dat heeft de praktijk natuurlijk wel uitgewezen...
pi_207720418
Het scheelt inderdaad nogal wat of je je PHEV netjes oplaadt of niet.

M'n V60 T8 haalt ongeveer 7,4 liter per 100km als ik niet stekker (gemeten op enkele lange ritten op terugweg).
Maar omdat ik wel stekker, zit ik op zo'n 3,7 tot 4,2 liter per 100km, afhankelijk van het seizoen.

En dat is voor zo'n "bak" met 390pk best netjes.
  donderdag 26 januari 2023 @ 19:01:11 #216
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207723474
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het scheelt inderdaad nogal wat of je je PHEV netjes oplaadt of niet.

M'n V60 T8 haalt ongeveer 7,4 liter per 100km als ik niet stekker (gemeten op enkele lange ritten op terugweg).
Maar omdat ik wel stekker, zit ik op zo'n 3,7 tot 4,2 liter per 100km, afhankelijk van het seizoen.

En dat is voor zo'n "bak" met 390pk best netjes.
ok... en hoeveel kw stekker je en hoeveel kilometer doe je daar mee?
Tot nooit .......
pi_207723619
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ok... en hoeveel kw stekker je en hoeveel kilometer doe je daar mee?
kWh?

De auto heeft ongeveer een 10kWh accu (in de lengte onder het middenconsole, zie foto) en ik kan daar zo'n 35 tot 40km op rijden.

Dat is genoeg range voor veruit de meeste ritjes.
En ook op langere ritten heb je natuurlijk die elektrische kilometers.
Je kan het automatisch laten inzetten (op basis van navigatie doel) of zelf schakelen naar elektrisch als je bijvoorbeeld door een stad / dorp rijdt.

Ik ga wel ruim voor 2030 naar elektrisch, misschien over 1,5 jaar al.
Heb al wat EV's gereden, vind het erg relaxed.



[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-01-2023 19:20:28 ]
  donderdag 26 januari 2023 @ 20:55:40 #218
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207725938
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
kWh?

De auto heeft ongeveer een 10kWh accu (in de lengte onder het middenconsole, zie foto) en ik kan daar zo'n 35 tot 40km op rijden.

Dat is genoeg range voor veruit de meeste ritjes.
En ook op langere ritten heb je natuurlijk die elektrische kilometers.
Je kan het automatisch laten inzetten (op basis van navigatie doel) of zelf schakelen naar elektrisch als je bijvoorbeeld door een stad / dorp rijdt.

Ik ga wel ruim voor 2030 naar elektrisch, misschien over 1,5 jaar al.
Heb al wat EV's gereden, vind het erg relaxed.

[ afbeelding ]
35/40km is een aardig stukje. Dat is bijna mijn werk en terug. Zo voor mij 75% van mijn ritten zijn.

Nu kan ik zo'n 230km electrisch en dan kan ik ook naar familie op 100-150km. 100% van mijn ritten kunnen nu elecrisch. Soms met een tussenstop van een half uur als ik een weekeindje weg ga. Groningen, valkenburg of zo.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 26-01-2023 21:13:42 ]
Tot nooit .......
pi_207730106
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n V60 T8 haalt ongeveer 7,4 liter per 100km als ik niet stekker (gemeten op enkele lange ritten op terugweg).
Dat vind ik trouwens ook nog best netjes qua verbruik, gezien het gewicht van de auto.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')